De ongeziene wereld of het leven na den dood. ÏHE COURANT ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1928 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT feuilleton Jonkvrouw Louisa. VAN O VER DÉ GRENZEN KERKNIEUWS Ontspanningslectuur. W-q keken na,ar buiten. In 't kraaiennest, j V- V* XVJME i GODjSi |W|EZpE|N. i Die God idcr lirideinsiir iet hem hier en daar! De en en wat is zijn geheim ik, bij een drogist gekocht, it is een nieuwe Jansen, lel is, dus opletten, dat met de driehoekzegel B. Meenk in de poeder. Rijswijk (Z.-H.) TELEFOON 174 Haast aïlles wat onk uit do grijze oud heid is overgebleven, dwingt onze diepste bewondering a!f; wij staan stolini van eer biedige verbazing -voor de onsterfelijke monumenten, die in 't oude Bows ca Athe- ue nog getuigten van 'hun weergalop-zo Bcheppingsnniadht en 'hun superioriteit op baast allte gebied van imlenBchelijke activi teit. Alleen hun godsdienst wekt ceri ons medelijden dan onze bewondering. H'edll dó Ülymjp met zijn talrijk© goden en ;al hun trotsche imarmier-eoi tcimlpjels en ranke zui len-gangen, htm affltaren |m|et rookePde of' feranden zijn slechts een earic'atuur van den waren eere-dienst. God en pnens-ch 'ou- waardig. Een gïoot historicus uit dien tijd PJinius, durft het dan ook nujterKijk (beken nen.! „Over niets verke;eren de imlensclhe" zoozeer in dwaling, en duisternis aflla over den godsdienst." (Hist. Nat.: 3Q, 1. ,2)). Hun dichter Ar-etas puoclhit vrij zeggen: „Alles is vol van God; do |miarkt, de zeo en de haven; (Ph|a©no|mi. 2.) Hjun grootste wijsgeer, Seneca (mpest het droevig coneta- teeien: „Neen zij kennen God niet unieer." (Ep. 31:10)). - Eu toch zochten zij God overal, ,want ook voor de oude heidenen gold Idle groot» wet der (qptönschhoidzonder God' kunnen wij niet leven. Zij1 zochten Be|mj_ loveraü, doch hebben Ham' niet mogen vinden om dat zij Ham zochten, waar Hij. niet was en waar Hij was wilden zij Heim||niet zoeken, 't Moet dan ook niejm|and verwonderen !dat het den vurigan Gods-heraut, S.t. Paulius, die na 't lichtend visioen op den weg vóór Damlascus' poorten zóó dieip had' mogen schouwen in Gode blinkend aangezicht, wel smartelijk imoet hebben getroffen, toen hij bij zijn onstujlmigen rondgang door de steden der heidenen dm oen vah die hailig- du|ui;m«n te Athene hpifc altaar vond, .toege wijd aan „den onbekenden God", Diep. hij daarna in de Kioningshal v,an den |,Areopa- gus; den Grjokschon wijsgeeren ging be kend maten, met deze rijn-psychologische inleiding: „Athieners, ik puerk, dat gij on der- elk opzicht ,onge(aile|en godsdienstig, zijd Want rondwandelend en achtgevePd' op uw heiligdompibn Vond ik ook een altaar, waaro pgeschreven staat: „Aan den onbe kenden God." Atheners, wat gij dan vereert, zonder het te kennen dat verkondig ikiU. De God, Die de wereld en all wiat .daarin is geimiaakt heeft, Hij, daar Hij' Hoer is .van h-epipl en aarde, woont niet in te|m[pels door handen gemlaakt. Ook wordt Hij niet door unlen-. sekenhjandon gediend, -als had Hij aan iets behoefte, daar Hij zelf aan allien 'Ipven -en ademt en allies geeft. En Hjj hoeft uit éénen stamvader allje Volkeren der mpnsah-heid gqmaakt om oVer dien gansch-en aardbodem te wonea, terwijl Hiij' hun b-épaaUldei tlij'den en de grenzen van hun woongebied! vast stelde,, opdat ze God zouden zoeken, of zo Hs]mi misschien tasten -en vinden moch^e11, hoewol Hij niet ver is van fetter van onsi, want in Helm- leven wij en (toelwpgen wij ons en zijn wij ztwajs ©enigen ;vap uw dich ters ook al gezegd hfeblben: van Gods ge slacht. Daar wij dan van Gods geslacht zijn, zoo unpeten wij niet mtecnen dat aan gou den of zilveren of steepen bceildwerk van m|enschelijke kunst, en vindiing de- Godheid gelijk is. (Hand. XVH:22. V. V.) Wat 'n schril contrast vor|m)t deZc heer lijke Gods-Openbaring, deze God der Joden Inlet die talrijke god-en en IrafflF-goden, die, Met -hun Imenschielijko eigenschappen en nuenschelijke -gébMk-en den god-eu-hpm'ell d-er Roimteinen en Grieken bevolken. Z,e|lif's Ci cero Imjet al zijn sdiea'nzinnig vernuft .ver- oilocht in zijn diepzinnig werk „D|e natura 'DOoru-ml". -„Over de natuur der Goden", zelfs jn de verste verten niet! het wezen der godheid te benaderen. De gedachte aan de nradhjt en Majesteit van een -eeuwigen God, wien zij vrijiwUllig den r,ug hadden toegekeerd' en die hen yn heilige verbblfeenlipid |m|et ©euwifee straf fen dreigde, drukte hen neder. Dje gedachte aan een oneindigen, allmlachligeP, h,eill|igen en rechtvaardigen God, kan geen zondaar verdragen I i Zoo kwalmi de mtens-cli er toe Helm1 voor goed te verweipen en jn 'Zijn .plaats zi«h zelf goden te scheppen naar eigen spilaak en goedvinden. In plaats van den belleedigden Godi, dis bij allls gestrengheid en rechtvaardigheid, toch nooit de liefde en bar/mjhiaa-td-ghieid ver geet j-egens den talensclh dien Hij naar -eigfen beeld -en gelijkenis boets-eei-det pipakte de HJfenseh zich ontelbare goden naar eigen 69) Gpmerkeljjk, Walter, die zoo; goed ge- eeru had zijn gevoel' voor Louisa eu haar _egenw-oo-rdigheid meester te z-ijii, werd l°l'a- ee''..Z(Aer0 beklemdheid overmand, P'xlra hij wist, dat de geliefde in da re- sMeiUie vertoefde; met spanning zag hij 6 bileven .tegemoet, die van-Jaar na-ar Dn moeder of naar Guldenpforlen eezaii- den werden. Builen schalde een posthoorn. Esh extra-post, zeide Walter, wal 'Oü -die brengen? Een paar o,ogenblikken later weird op u® trap een lichte vlugge stap hoorbaar, laar dat 'kon z'a toch niet 'zijn, want z'-e uas zon ver weg!! D-e starn gintr 'haastig: naar de 'kamera z-ij-ner moeder, Walter °nd vlug op en, deed! de d!eur open. oor hem stond Louisa in, reiscostuum, ■hnt een kleine ïeistasch om. Louisa, gijl hier? Ik dacht, dat. ge Zij onderbrak hem - Waar is -e moe der? nep- ze met hijgende adem1. 1 's ^emels wi-1 wat is er voor- kS Z£1 turchthfeer vejr,schroi- b-c-eld -en gcj|ijkeinis, gbden in imienscli,an -ge daante-, dmiachtend naar mtensdhien-blopd en gloeiend van Imlensclien-'haat, al(» Iyali A'h- rdlmian en M-elodh, In pfflaats van Zichi gewil lig te Haten leidon doo-r, Eija iSaieifdevollie Voorzieniigheid,, aanbaden zij het blinde- to-e- 'val en het ijzeren noodHot- i iWlonderibaro tegenste-lllliiiglDftp pi|ens'dh-en die zich naar eigen wiElekciur goden had den uitgedacht, vonden slechts god'en uit, die den tatensdh altijd vreemd: zijn (gebllleven. 't Was de o-penhfering di-e ons jbracht „den ccht-imiengchriijhen Godl" In heel de o-udheid vond' imlen Je Athene slechts één alltaar toegewijd aan de godin „Elcos" de godin der baajmliartdigliieidl! Een god van den rijkdo|ml w-erd door hou Wel in eenc geho-udien,, imlaar oen god! ,vöor de arimlen h-eblben zij noojt gekend. Die ,god der wrake stond in hoog aanzien, jmlaar aan een god van Verzoening werd door ,niiie|m|a'ud gedacht. Voo-r de gelukkigen hpd imlen ion- telbare goden; d-e on-giejllukkagen en 'jnlis- decld-en waren van goden verstoken I Wie 't waagde z'n slav-en tot de goden to-e te laten werd !m|at zware straffen, bedreigd. De ar|m!e h-ei'dene-n wisten wel sdhpono hyminen te zingen in hu!11 stralend-el mar- mieren tempels voor dei godinnen van schoonheid en weMlust, imiaa-r zij v-ermlo-oh- yen niet -een godheid uit te ^vinden, die lief de tot deu vijand, onthouding en offerhijae-d leerde. Neen van een God, die u-it lii-efde tot den Imiemseh zichzelven zou vqrn-ietigen Jtot kruis-bffer, wiiens wijsheid o|m| onzent- pol!l)e tot dwaasheid w-erd, wiens ahmhdlit Voor ons tot hulpettliMS lrind en nederig dienstknecht werd;, daarvan hadden de grootste, ge-esten der oudheid, 'n Ariisto- teles o'f' Pllhtoi, zelfs- geen fia,uw begrip. Den God van bar|m|harlig(heid, van liefde en vergeving zou eerst do openbaring teengen. C. VIS, Rector, Go-es. H-eit Katholicisme in Au stra 1 i (Slot.) W,at het onderwijs betreft, va.lt tat gemakkelijk te begrijpen, dat het hecil wat voeten in de aarde heeft gejhad, lalv.orens de katholieken op- dit terrein alls gelijkberech tigd imiet andere kerkgenootschappen wer den behandeld. In Australië toch! had) imlen drie syste|m!en van onderwijs1: het .absoluut neutrale (godsdianstlboz'e) onderwijs,, dan de scholen, waa-r do llaeraren der verschil lende sacten in vrije- uren godsdienstonder wijs lconden kotaien geven, en veirvolgaUs die scholen, waar -een al|ge|m|eeno school- bij-bel word gébruikt, gezangen werden ge leerd, en het „Onze- Vader" werd -gebieden. Daar d-eZe ©venwel -een strikt Protestants'ch karakter droegen, waren zij v-ooi' dei-Katho lieken op- godsdienstig gebied onbruikbaar. Evenals in ander© lianden war-eiu de Ka tholieken defhallve genoodzaakt heit onder wijs, dat zij voor k-un kinderen wenschten, geheel uit eigen imliddejlen ta bekostigen, hetgeen hun,, dank zij de hulp v;an bjondcr- den kloosterlingen, die hun leyen a.aU het onderwijs Wijdden, zonder daarvoor eenige vergoeding te eischem,, imlocht gelukken. Toch jmoosten zij ©en evenredig bedrag aan de bestaande Siaats-scholen bijdragen. Op het oogenl'lik glev-en del diplblma's van Katholieke onderwijs-iiastellingen toe gang tot d-e llnivcrsitieiiten,; en uit de sltajtlis- tieken is gebleken, dat de res-ulltat-eai' van dan onderwijs in Vergelijking' «niet andere instelJIingen in allo opzichten g.uhs'tig zijn te noomlen. Die Universiteiten van Mel bourne. en S-ydney helbben zoowel voor m-annen als voo,r Vrouwen aparte katho lieke Ijesrstoelen. H-et redht tot 'h|et sluiten van huwellijkcn wordt toegekend aan aljle geestclijkim van Engelsqk© nationajliteiit. Hiet Parle,m|ent Van Nieuw Ziqeüland hoéft in 1920 een wet aangeno|m|3in, welke| als een schaduwzijde van het 'huidige systeqml van godsdienstvrijheid zou kunnien die°©n. Onder het toenim'alige gouvexneiment werd onder den invloed van anti-kathoülieke- ele menten een wet afgekondigd, waarbij de gene, die in het openbaar ,bij woord en geschrift oen wettelijk huwelijk voor niet- geldig zou verklaren een boete toitl 500 kon beloapen. Hierbij dient ©venwel te worden ©p-gamierkt, dat dezte; wat tot op heden nog geeneplei toep.asss'ipig heeft ge vonden. Weeshuizen -en ander© instellingen van liefdadigheid kunnien thians op- finanoioejlen steun van -den Staat rekenen. D© |diplqmla's- voor ziekenverpleging enz. door t'rkend-e Katholieke instejlliingen verstrekt, worden jniet die door SitaatsinateljUingen a'flgege.ve'li, Niets, niets van beteekenis, -mlaar Uk mlhet je moeder .sproken, dadelijk, er is haast bij. Zij opende de deur der hu.iiakamer eu. bemerkte toen, dat de burchtvrouw uit wa,s. Louisa had zich teleurgesteld -op den haar aangeboden stool laten vallen ent ,z|eij O, wat ongelukkig. Zij keek' olp haar horloge en vervolgde: Ik; kan niet langer wach'ten, de oost wacht op mie, Ik moet terstond verdter roiaen, tant© taloet vader oen ho-odschap brengen, er is haast Dijn Naderhand bleef z© zitten. i I Ik zou ook naar Guld-enipforten kMJi- n-en gaap, oiml het va-der zeil te- zeggen, ïnlaar dat zotp niet goed zSjiij zeide ,z-e halfluid tegen zich zelve., n.ij! zou mfij k|iuin-en houden. Walter had .met stijgende bezorgdheid L-oiui&a aangezien. Die liefde neeft een steri waairneimiingsvermogen. De nood aan. dö koper,smel'terij had in d-e laatste dagen .het hoofdonderwerp van hun gesprakken gevormid, en hij ri-ep verschrikt uit: Louisa ge denkt ei) toch niet aan naar dei koper smelterij te gaan? la, -datf is bet luist, waaraan ik denk, antwoordde ze miet vaste stem, Waarom verzweeg -men dja zaas voor mij? Uw vader vy-lde het z.0,0, gij npocht Igelijkgest/dlld. In Niauw Z-ejeland bestaat de bepaling, dat luitsjluiiitond Staats-instel- lingon tol deze opHe-idingl bcvoeigd zijn. Dit h-céft tengevolge-, dat goestdlijke zus ters haar oplejding in AustraOlië ontvan gen. Met het aldaar verstrekt© dip>illo|mia mogen 'zij ook in Nieuw Zeeland .het beroep van 'ziekenverpleegster uito-ofenien. Oipi 't oogenblik zfet dus hiet Katholli-rislmle in Australië 'zich niet in ©an uitzonderings positie geplaatst en de Rijksbetrekkingen staan voor iedereen op-en. Een -enkele Irn-aah kótot het voor, dat prartiquliere- werkgevers de voorkeur aan belijders van c®n bepaal den godsdienst gev-en, dioch regel is dit gie-ens'zins. Die pers staat bij do Katholieken jn li-oog aanzien vanwege -haar onpartijdigheid in godsdienst-aangelegenhedenBerichten, die. Katholieke bejangen voorstaan, worden mtet de grootste bereidwilligheid geplaatst. Tijdens het Eucharistisch Congres in Ohji- eago we-rden heele- kolblmim-en aan do ver slagen daarvan gewijd. Bij' h-ot jongste Congres te 'Sydin-oy waren versche-ideai© verslaggevers v:i11 Nieuw Zeéllands'che bladen tegenwoordig. Zoowel dn Australië als in Nieuw Zee land word), zoowel) de kerk als die dierus gerespecteerd. Mocht zich hier Of1 daar een anti-Katholieke str,oo|m|ing openbaren, dan is deze geïmporteerd vanuit Europa. D-e buitengewone groei van het Rafchpli- cismie in Australië is een vojlldoeud blewij®. dat de inlandsdhe hevollking op; h,et gebied van ver dra agzaaimheid niets kan worden verweten. Op den 18fn Zondag 11a Pinksteren. Epistel I. van dien H'. Pa,ujl|ns tot de. Corinth. I. 48. 1 Broeders-I ik dank |m|ijnen God altijd voor n ten aanzien van Gods -genade, welke u bewezte-n is door Jé-zus Christus, dat gij in a.ll|os door HlijEij.zlij-l. rijk gewor den,, in allle woord en wetenschap;,! -gelijk de getuigenis van Christusl in u jbevestigd is; zoo dat het ut dio do openbaring van onz'en Hteer Jiezu9 Christus verwadlit, aan goene genade ontbreekt; Hij zial -u .opk ten eind© toe bévestigien en voor zonde) |h©r waren, tot den dag der koimlst van onzen lieer Jezus -Christus. Evangelie, Matthcus. IX. 18. In dien tijde klote Jezius in hot schip, voer over en kwa|m! in zijne ;stad. En ziet, zij brachten Beimi ©enc-n lani'mO, die op oen 'bed lag. En Jezus, hun geljoo'B 'ziende, zeide tot den laimlme: betrouw zoon, u-wfi 7.onüen worden u vergeven. Ein zpet, (©ehige Si-:hrjftgele-e.rdcn zeiden bij zich zel|v-eu: Hij lastert. En J-ezuis, hunne gedachten ziende, zeide: waarom- denkt gij kwaad in u.we. harten? W|at is lidhter te zioggOn: uw© zbnden worden u vergeven, oifl -te zeggen: sta op,, en wand-él? Opdat gij dan zoudt weten, dat de Zpon d-es impins'chcn op aarde im-adht hoéft ote.' de zonden, te ver geven, sta op-, z'eide Hij toen (tot den lalml- ■mie, n-ee-m uw bed op, enjga naar uw' huis Eli 'hij -stond op, en ging naar zijn huis. Het volk dan dat- ziend-ei, w-eridi v-erbi'aasd' en verheerlijkte God, die zoodanige mjacht aan de Imiensehen gegeven hqéft. Die ongezien voorbij gaan 't Is niu, lang ge-noeg geleden o-m de ge schiedenis 1-e vertellen. De perso-on in kwestie daaronbovoti, om wien: het -gaat. is al jaren! overleden. Hij -rust naa-r i'k 'hoo-p; in v-rcjle. Eigen!!ij|tf is '-I. niet eens een gescihied-anis '1 is eetólcr het -einde van oen geschiedenis. Ee-n kno-o-pi wordt er niet in.- gevlochten, hoewel- er sprake is v»n een oititfcnoo- -ping. 'i; is -een bevestiging van he t feit, da-t d'n grooito en de kleine verschijnsellen van deze wereld ons Kondeirodiuizend1 tattal' ziull-en piasseeren zo-nde-r ons o-p te v,allen, oml ons dan ineens te pakken, duizelend te ontro-cïcn on te overweldigeni. Je Debit Van je kinderjaren, af gras en, groenten gezien «m ineens zal 'i je opval len na paren dat één. grassprietje een heel wonderlijk! ding is en da-t er in heel do wereld! geen enkele fabriek is. die één echt grassprietje kan voortbrengen. De menscheu leven in hun. o-nmiddielijiko omgevMig mot degr-aotst m'o-gelijke jnyste- ïi-es en za kijken er niet iwair om', toi ze soni-s onverwachts' tot -de oiitdeidain-r van liiet mysterie kennen. Een kruisbeeld in. die huiskamer heefi jarenlang vlak tegenover, hei» aam den wand gehangen l-usschen een hoeleb-o-el j-n ,uw vreugde niet gestoord w;orden. Ja, ik ben slechts geschapen oim' te» j-ubelen en -te dansen, -klonk het diiep-biti, -ter terug, een -ernstig' ding is zeker -m;et imjj niet te toespraken! Maar het is nu- met dit [spelen im'et mijn- lev-en uit! riep ze, terwijl ze vastbesloten opstond. Een krach tige wil hlon.c haar uit de oogen. Uw vader zal er nooit in to'estemi imfen. en tante Toni, hoe js het mogeltj-c, da't die u gaan liet? Zij! weet er niets van, zij wa-s op reis i-it liet haar een brief achter. Loui sa zuchtte als verlicht, to-en z;ijl over fte Moeilijkheden dacht, -over welke ze zege vierde. Bij de bedienden der gravin had Loui sa's plotseling veitrek! gean gering, op zien verwekt. Dia iamerjuffrouw. der op- perhofnieesteresse, die nog meer ao-n de éti-quette hing dan- hare meesteresse zleif, wilde niet toelaten, daL Louisa ajl-een de reis ondernamslechts da energieke m-eest besliste afwijzing door Louisa, v-a-n een begeleidster, en de omstandighei-d, dat de reis reis slechts kort was en ten doel had' hot landstadje Bjrkenhei-g; het station, dat het dichtst 'bij' het vaderlijk slot lag, had eindelijk Jen- tegenalami gebroken. Zij was hierna overtuigd, dat de bar,o-n de reis gelast had en de equipage haar aan portretten en schilderijien jn|el landschap pen en do Gekruiste onlging dia,air zoiozeer iiun blikken, dat ze Hem opi te-tst ijjet -eens weer zagen; en -op. een avond in «en diïELb'ui, of bij, 't MitdiraOiien v,an de lamp, of bij een a-nder onverwacht oogeai- Blüc, js H'ij daar ineens veel workeJijker vlo,oir he-n -dan alle andere dingen en dan zij z-elf miisscliien. Zoo- is, d-e wereld boo-rdeviol- myt won deren, dliie we in -stekeblindheid nooit zjie-n. Ja on,s leventje is een uitstal ling van wondorl-ijikhedon. ften s-tu-lc roes tig ijkier, het glas van ons venster en lreit porcelcmn v,an -ons ïeclaimie-asc-hbaicje do vlam in de kachel en een. wiegend-!} boomtak voor hiet raam, de klank van een li-el. en do knal: van oen dichtslaan Ja dour en al de hoitdeédduizcodc verschijn selen van hot leven, zijn ejganlijk wonder lijke -dingen; en als we diep-hewust kon den loven, hoele maal or in, zoiud'om we «Ik -o,ogenblik, benieuwd ppk'ijfcenl en zqg- g-en: _wa.t nu( weer? Het leven is één groot wionideir. Sloml zijn we, dat we 't niet bogiijip-eih. Eigenlijk i-s alles -onvei-wiaicht, a-lf weten we dat 't gebeurt en dat 't er is. Zoo-, z-oaats wo blind zijn vpo-r 'I. wu-n- der v*u hot alledaagSche, zijn w,o 't ook vio-or ,wat neeiemiaall niet aleda,ag'sch is. - Jaren geledon slo-nd ik b-ijl een ouden vrijgezel voor t raam to kijken, naar de drukte o.p- het plein voo-r z'ij-n huis. Hij- is lang dood' -en braaf afgestorven. Toen. nam hij hot zoio erg nauw niet. In zijn jongo -jaren was hij- wat ver- liberaliseerd en kon z.00 eigenaardig oyec G L. H. praten. D110 was züó goed,' dat Hij eigenlijk nóóit boos zou kunnen v/or- den en zoo hoog, dat Hij zich niet >mot de menschen kon, bezighouden. Langzaam aan had hij ,0-. I.. H. hoeleimaal -ver geten of hij meende ten-minste, dat hij Ileiml vergeten had. M,aar hiji vergiste -zich daarin heel Zeker, want O. L. II. laat zich nooit vergeten; en wie hem oenimaal pe ileend heeft, zeker uit de woorden van zijn, -m-neder. kan Ilem nooit vergeten. Wat er van zij; de oude heer, o,p zijn p-aptoffels, in 'zijn chaimlbercl-oack met zijn tang-en Duitschen pij.p, en zijn eenig over gebleven vriend een 'Bennaidsho-nd meende dat Hij- noc-i-t jneer aan Hem dacht. 't Was wol een illusie, mg,ar hij! meende 't toch. Met alles wat hij in de wereld gezien had, was hij dus tenslotte nog een -zot, .oimidat hij 't meest zichtbare (O. LM) niet gezien had. Maai' O. L. H. wieekte zich op hem, op do liefderijke wijze, waarop de liefde z'icïi Wreekt dag in, d-a-g uit, van de eene blad zijde na,ar de andere in het Evangelie. Hij wreekte zich, want mijn oude vriend z,pu Hem onzichtbaar ineens zien, :oip d;e wijke, waarop een irensc'h zich plotseling do ontzeitti-ng en hetr w:oin|der v'n,n eon werke lijkheid bewust woidit. Mijn o-ude vriend was vrijwel alleen oyer in de wereld. Hij -had rijn ervaring'emi gehad, die hier niet behoeven verteld to worden. Het slot v!an do rekenjing' was, dat hij', na! een luidruchtig leven met veel menschen alleen stond;, echt moederziel alleen Insschen dq zestien honderd mil 'lio-en, Menschep, diq d'o aarde h-evio-lken. Hij yerïegenwoordigdó -een' van, dei velo ongekende stilte tragedies, die zoovele- on bekende menschen in zich afspelen. Era lang had hij- ni-et meer te teven. En zijn einde zoui ongetwijfeld zijn heel -eenzaam-, heel verlaten. Er zou zeker niemand a,an zijn sterfbed staan. Er was ook geen sprake van dat O. L. H. er zou zijn want Die had niet hem ver laten, maar hij had 0'. L. H. verlaten. Hij wi-kte ook niets van Hem- weien, zooals oude menschen vaak heel koppig van nie mand of niet,9 iets, willen, weten. Ijk vermoed dat hij, z-ich schaamde. Maa" i;k weet niet voor wien, w-aar,schij-mlijjc' voo.r zichzelf. In ieder geval hij wa-s een eenzaam maxi' en ondaiiK-s heel -zijtn b-urgorlijk-e, min, of moer .p-oteierliijke, Fliiegende Blafcter- achldgo uitrusting van cham'b-orcl'oack. en Dui-tscho pijp ook een tragisch mlan. Ik stond juist m-et hem te praten over hot feit. dat( do jaren zoo gauw voorhij gegaan waren 011, hij vertelde dat al zijn vrienden weg of dood waren,. Hij; sprak ,op den toon yan den. m|a,n, die zich geen enkele illusie meer maakt; die mot alles hoeft afgerekend. Hij, beklaagde ziich niet, maaa- met een/ verho-rgen verbittering in, ziijii stem, constateerde hij; het feit, dat hiji heelemaail) alleen was; geen vrienden, had- en dat buiten de belastingen en nog eenige minder philantropische instellingen nie mand zich met hem bemoeide. Zoo h-eh ik goleofd -011 zoo zal' ik sterven 1 liet station zou, opwachten. In plaats daaivan had zo in Birkenberg' eon extra postwagen besteld, ewlk-a haar eerst naar deu Zwaluwenberg zou, brenegn en daarna weer naar Biakenberg terug, om vandaar' to sporen naar Steinschacht. iiet stati-om, dat het dichtst bij Je kopersmelterij lag. Mijn .moeder, zeide Louisa eindelijk, heeft zooal's m;en mij eheft verteld, ook tijdens een epidemie in. hol dorp z-iezen verpleegd; mijn vader hield haar daarvan ui-et terug. Hij zal! ook mi ijneits in den weg leggen als ik hem- viaag, mij te laten gaan, ïjaarZij hield zich in, haar stem werd plotseling1 iwaek. een traan rolde over haar bloei-onde wari-gen, maar ïk wïMa hem eu mijzelf het afscneid' sparen, eten afscheid wellichtvoo-i: a-Rijd. Walters blik rustte met een eigonaardige ■uitdrukking op do s-preekster. Toen zij voor hem stondi sidderde hij hij d-e ge dachte, dat zij een offer der vreeseliike ziekte kon w-orden, dat speolig wellicht de arm v-an dert grim-miegn dood haar 'zou omknellen en haar den ijlzigpn kus op- de lip-pen drukken. Hij' 'sidderde en gruwde! En daarna overviel hetni een akelig wee, dat hij zich Moést scneideno van haar, dié hij van denei kindertijd af hadl liefge had rn'èer dan 'zijn- eigen leven. Loui-sa, riep hij plotseling, neen het Een waarschuwing. Wo leven in de eeuw val1 reclame. N-og zoo jjuist heeft do*b-ond viari a-a-rd- ap-pelhandeloren bosloiteni om| oani cain- pag,n-e op to zetten oindeii' de w,ap-an,leus: „,eeit meer aa-rda-ppe-lend"- Dit in naviol'- gingj van baikkems, fruitvxo,u,wen, au caoao- jiabiikan.ten, die roedis, adviiseerden: eet meer brood, gebruikt toch fr.uit of vrien delijk! vroegen: heeft U al gébJookerd f Evien machtig is de reclame, die de dnizend-en-een vwceniigiiigen tot bevorde ring van vr-eemdelingonverkeer maken. D it allo mogelijke hopkjes en gaaljos Jer we reld ontvang je tegenwoio-iidig..boekjes en blaadjes, die een sla! of streek hemiel- hoo-g opvijzelen en je bezweren oml pe-r k-eerende post, miet je heolie Itebiben on, houden er heen te retzen.. lle;t i-s allemaal goed en w!e-l (jn wat mpii er vo-o-i' of tegen wjl doen, moet ieder maa-r voioir zichzolve U|l|tmake.n, doch w'o mioeteii een uitzondering: maken. v»or ulo reisgidsen die U imog-elijlk uit Tang-aïka, i-n Belg. Congo zulten, bereiken» Met alten aandrang, die i-n ons- is, roe- peiu w;ij U, toe: gaat er niet heen! Spie gelt U aan hetgeen het Belgisch konings paar daar onlangs overzomen is cu mijdt hét met een boogje. Het verschrikkelijk avontuur van koning AJb-crt en Koningin, Eliza in|0ge bier yol- g;en: - Na oen bezoek aan Albertviile, begaf hot vorstenpaar zich naar Ta-ngiaïza in de binn-onlanden van Kalhbbo. De Lnbooi- Jingcn geraakten opgetogen yan blijdschap on zc hingen ter versiering eon serie doods; koppen aan de kadi-boomen. Koning Mai ming i stelde da feestcommissie in een rijtje als een eerewacht op, en glimlachte imjinZaaim tegen zijn blanke g.ebi-edei'8. Koning Albert was omtrent de zeden en gebruiken der Tangaïfca,nian weinig, in gelicht en weigerde aanvankelijk de rij der negers, dia juist brood genoeg! was om' twee perspoen tegelijk door te laten, ta passecrcn. Dioch, do Kalif v,an Ka,hallo, di-e tot zijn gevolg behoo-ide, s-tellde Ko ning Albert on z-ijini gemlalin gerust. T.o-en de liooge bezoekers zich eenter tusscnen do eerewacht der negers toegaven, wer den zij, plotseling van alle kan-tenbe spuwd. Zelfs dq Kal-i-f yan KatoalÜo na-1 dit niet voorzien. Hot is te Tangaïka name lijk gebruikelijk om' welkome gasten te -toegroeien d.oor ze ftlink te bespuwen. Koning Albert, wiens keurig,' tropecostu'uM er vies uitzag en de koningin,, die een robe droeg1 yan witte zijde, protesteerden nuitUiurLijik. Maïmingi, di-a het niet begreep, wa-s' verontwaardigd en een nieuwe inter ventie van den 'Kalif van Kaballo was noodi-g'. 's Lands wijs, 's-tan-ds eer de, Bel gische vorsten besloten mioedig de Tan- gaïk-aansche zeden, ta eerbiedigen. Man," bet -ging op, een -drafje en -zelfs, voo Mai- miiitigi, die ook al eerbiedig spuwde, had koning Albert m-aai' een vluchtig woord. Toen ze teruggingen, weer door de entho-u- fciast-sp-uwende. eere-wacht der negers, liee-c het wei of de BeIgi|Scne vorston en hun gciyolg gesitart waren voor een wedloop. - Iedereen li-ep oml 't hardst en wilde zoo spoedig miogelijk buiten liet bereik- dor plechtig-spuwendc negers -ziijln. Alleen d-e kalif van Kaballo- bleef kalm-, hij be greep de ceremonie en groett-e, met een minzaam lachje reents en links de negers in het geziciht spuwend, terug. Aldus onlvangt Tangïza zijn loui'istan,! Gij aqjt nu: gewaar,se-hpwd geac-hte lezers! 1 UITKIJK. Er was nogal- wat drukte, w-ant behalive het gewone wooligo verkeer van vracht auto's, tramis, 'ka,iron; behalve het gedrang bij- he,t lokoE van de bio-scoop, die. oen Fran,seh scha,n da,all je had weten machtig te worden tegen de somima vanbe halve een oneindig aantal' za,konm!enschor« mei vliegende pandm, was er ',n. Ongewone drukte van m'enschen, die, aangelokt door het mooje weer, oen middagwanJelinge je maakten heeren nie- pet en artistenpijp, dames, oudere nog -in 't bont, jongere in licht zom'artoiletje, 't Was echt zomer op he,t plein, licht over heel' de wereld; de zon blies MeB bolle wangen haar gouden glorie het plein over; boven op het ge- denkteeken zat een jonge vogel uit alle mlachlt te fluiten. Kljk-enid nfaar de zotte drukte op- stei gers v'an 't huis-in-ja-anbouiW; een, vréémd allegaar van ongeverfde planken, vuile muren en ramen peinsde is zwijgend na ov-er dio stille klacht: „Zoo heb -ik' mag niet 'zijn, eg kunt niet gda-n, ge naoogt niet gaan, ik laat u niet vertrekkend Het meisje schrok bijna, van den ver- dri-eitgen own, waaroo hij"! had. gesproken. Een hoog rood trok! oyer het zac.ite ge zicht en een onuitsprekelijk) geluk blonk; I in haar ooge-ii; toen zij hem aanzag em j met bevende stem, vroeg: Heb je me dan nog altijd lief, Walter? Vraag je dal! nog! riep hij, geheel overmand door den- storm van zijn gevoel. O-, Loui-sa, blijf, ge naoogt niet gUa-n! Hij trad op haar toe en JirejdJe de armen 11 lin de geliefde uit. O, welk een strijd voor dra jonge vrou wenziel. Hier 1-ag, het geluk vóór haiai', een I zonnig, heerlijk leven aan zijn tr-ouw hart, en -achter haar de ellende, de zorg, het be sluit, dat haar heendreef naar een w'eroli vjoj zware, tot nu toe ongekende plichten 'vVellï-cht heil donkere grafl Zij verborg het gelaat in de handen en ze zuc.ite zwaar. Eindelijk was de zegen, bevochten. Walter, zei-de z'ij mei zachte stem, mijn lieve Walter spreek niet verder, tracht inot me terug te houden van mijn offer, fk Jiob het beloofd alq zoenoffer voor mijn straf- waaidig verzuim. Laat mij barmhartigheid uitaelenen, -opdat ik zelf een'Maal' barm-) hartigheid; mjag vinderi. t (Wordt vervólgd.'1

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 5