PUROL er op!
DONDERDAG! 24 MEI 1828
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANr
UIT ZEELAND
MIDDELBURG
VLISSINGEN
r-~ GOES
Het verzacht en geneest.
nen enkele dagen een serie teainejen «lul
len aanvangen.
Voor die Sehevoningséiha parochie worjdt
na Pinksteren een avond! georganiseerd!.
Ileidenscli den Haag-
De gemeenteraad1 to 's-GravenJxage heelt
besloten hot sluitingsuur d'er cafe's te stel
len op half twee nadat een voorstel van de
Kath. Raadsfractie was verworpen odd) des
Zaterdags' het sluitingsuur op half eeu te
handhaven teneinde hot katholieke pprso-
neel gelegenheid te gtcven tot het waarne
men hunner gad'sdlienstpliicShiten. Evenwel'
werd' dit voorstel verworpen en zal nu het
katholieke personeel dat Zond!agslm|OT;gens
ooi' half drie thuis kamit en otm|_9 upr ween
in dienst moeit zijn, zelf maar imioeten zien
hoe tijd1 te vinden ter kerke te gaan.
Nienfwe zaak'.
Hedenmorgen 11 .uur heietft de oftlicieelo
opening plaats igehad' viap de toonzaal',
gai'ago en jwterklplapts aan de Gortstraat
29—30.
Eigenaar van deze ni<ju|w|® zaakT is de
heer P. -Louiiisse nit Go-os, vértegénlwloor-,
dliger van (de Chevrolet.
Het geheel ziet er keurig uit; speciaal!
trokken do (prachtige nieu|w)e| Ohcvrolet-
modellfen de aandacht.
t YeerduMcring?
Alhier is gearresteerd, verdacht van
verduistering van gelden, en ter beschikt
kling der ,Justitio gestald: W], L., lioudéir
van het reisbureau „Zertandiia Eixpress",
dlie Maandag failliet ïs verklaard.
Het dreigend conflict bijl „De SchcMe"-
Kaar iwfij vernemen hoeft de rijWsbe-
middelaar in het dreigend| conldliot bij' „d|a
Sohelde" te Vjllissingen nieits kiiinncn be
reiken.
Gisteren is door de vakbonden besloten
om, indien (Kr. geen toenadering van da
directie hoont, .onVooijwjaardélijk morgen tot
staking over tg. ga,an.
De metaalbew'erk'eipsbbnden hebben van de
■gevraagde loonsverhoogingten 1 öept per
uur laten .vaJlen en vefhlaardejn uicii ba-
réi d tot oVorfwIerk, mits doorbetaling van.
de feestdagen ;ztyi plaa.ts hébbfen. De di-,
rectie van De Sohelde beeft cdhter, ookf
■d'aztc voorstellen .afgdwiezeu.
Ondersielieidingen.
Bij Kon. besluit is veikeend de (jerc-
meaaiiile, verbonden qgn db Orde van
Oranje-Nassau: in (ziilvér ,a,an D. Potters,
te Vitssmgen, w'a1-ka.pitein (bij bevorde
ring); m .brons, aan: T. A., van Dijk' te
Vlissingen, conducteur; iW1. He Feber, ie
Vlissingen, wérklnan dn de hersfe"|)ings-
Werkplaats; M. ,C. vanTMjk, te Vljissingen,
dekkbeeht, alien bij den Proviine.ialeh
jStoombOotdicnst op ,de WiesterscMide.
.R.-K. Kiesvereeniging.
In eene (bestuursvergadering van de
'R.-K. Kiesvereeniging^ „Recht en Orde",
wéik'e gehouden wierd op Dinsdag 22 Mei
j.l., is .het bestuur, alls vtlgt samengesteld':
O. C. Dogge, voorz'.A. Th. Verbist, viete-
voorz.J. van de "Voort, SecretarisJ. P.
Cr. van Riet, 2e seer..m»ej. C. Baa«Jnds,
.penningineesteréssemej. Rogiers, 2e pe-n-
niMgmieesterresse; E. iVerv'aat, A. de Valk
en M. Burgs, leden. (I
Wat da actie voor liet Dr.-Schaie'plmian-
fbnds betreft, is o.m. bésloten, om' cien'ige
dames met een intaekenlljst bij' do Katho
lieken to JLpten rondgaan.
Oireu» de Jcnglie.
De bread'-opgezetlte reclaim|e van circus
de Jonghe, welke kij'n koim)st hier ter stadje
Voorafging, is geen vlag geweest die eer
minder mooie lading dekken moest, maar
een juiste aankondiging van hetgeen wiji
gis teren,a vond in dé openingsvoorstelling
te zien kregen.
Zelfs de hoogst gespannen verwachtin
gen, zullen niet beschaamd rijin geworden
en d'e belofte van iats buitengewoons te
gevan, hoeft de heer die Jonghe ingelos|t.ppj
een jmaniier, die waarlijk bewondering af
dwingt.
De honderden toeschouwers, die reedfc bij
de eerste voorstelling aanwezig waren, ga
ven dan ook aanhoudend ['(oor daverend
applaus va® Iran verrassing en voldoening
kaninis.
De paandennu|in|m«''rs; «i'io een groot deel
van het program besloegen, werden in
onberispelijke dressuur i uitgevoerd.
Vogelvlugge cowboys, gracileuse pi
keurs en jockeys, lieten ,miat hun prachtig
materiaal, wonderbare staaltjes van rij
kunst zien.
Bij;Zonider mooi was ile prestatie van
Imr. D'cpesecmier, djie op zijn Engelsdhen
volbloed, hoogeschool-rijkunst vertoonde.
Krachtige galops, ruStligc telgang, ja zelfs
soepele w,alsen, weiden door 't edele dier
elegant uitgevoerd'.
Het hoogte-punt was echter bet Ro-
meinsche paardenspel, onder leiding van
dien gecostumieerden direclteur, ('(ia te.paarrj
een gehelde Knie van kittige draver,S op,
liet miardheeren en tenslotte oen zegekar,
d'e arena liet binnenrukken, waarop een
paaid mlet lidhltendie vleugels, als 'n an
dere Pegasus, ee-nj fraaien stand innam®
'n BSjjzondere attractie leek ons nog de
„mechanische ruiter".
De acrobatiek was eveneens goed v-erlte-
gemwtoor-d'igd en "liet 'kon soms onheafepett
l'anid stil worden,.,onder die ijzingwekkend^
toeren van d'e LondeyS op de hooge stang,
d'e twee flensen in d'e oireusnok' of de
vier- Powel'S op den vlakken grond.
Sierlijk waren de oefeningen van Elvira
Kreimio, "Re koorddanseres. Jlde luchtig en
Zeker een dansje boiven die diepte waagdje,
zélfs ^ailti-tabrtr les limlaiajlate, doch altijd
feilloos zeker op den trillenden staal
draad tereeblf kwa-mi.
Bij stukloopen van huid en voeten,
doorzitteD, zonnebrand en smettenmaar
vooral ook bij brand- en suijwonden,
ontvellingen en allerlei huidverwondingen
D'e gebroeders Rose joingteerdlen te paard
im'et ballen hoeden en kncdlsen,. evie® ze
ker als ziji dat, in nog Sterker staaltjes, op
het cireusitapijt d'edian.
Alleraardigst Wpg |<jokT het ingiliaischta
Muzikale numjmer van de vier gebroeders
do Jonghe, waarin zelfs d'e kleine dreu-
messen hun1 aandeel 'wta3:|kfelr verwerkten.
En tusSdben al' dia toeren en kiraste®,
hielden de i'Iowns,, glinsterschubbige of
hopjloos verfpmlfaaiid'e, den lach erin, ver
kochten kun zotternijen bijl het gros, .beoe
fenden de dwaasheid!, in het kwadraat.
Gedurende de pauze werdl nog gelegen
heid' gegeven o|m| die stallen te bezichtigen,
waar hondenden, gebruik van jm|a,akten.
Hoewel alle nulmimers vlug achter el
kander Volgden, iwlas het afli zoop la,a.f rer
alle bezoekers voldaan huiswaarts kon
den gaan.
Met de „Staalscrt." Van 21 Mei zijn
verzonden afdrukken >van de airten be
treffende de N. V. Café- cm Bioscoopbe
drijf „Het Slot Ostend'e", alhier.
Hemk'eniszand. Bijf «Jnet oversliek'en van
dé straat ,'wérd 't zoontje van dhr. Gcdjs
gistermorgen aangéredeln door e«n vracht
auto. Hét jongetje 'wlerd tegen dé siraat
geslingerd en veriw|ond aam schouder en
en beenen. ,Dr. Grliép verleende zijn hu'lfp.
's-IIecrrculioelli'. Dd ,.Raad dezer ge-
méente kfwiam Maandja.g j.i. ten lVa urlel
in openbare (Vergadering bijejem. Aaufwfe-
z'ig Iwlaren alfc lédlen mleit uitzondering van
do heeran A. Memhcetie on Wi. van 't
Wéstemde. Voorzitter: burg. O. P. A. M.
van Horsiigh.t evens secretaris.
Do notulen der vorige vergadering ,'wlcr-
dem voorgelezlen ieai zonder eenige o,p'- of
aanmier'kiing met ia|g. st. vastgéstelld1.
Eenige ingekhmen stukken 'wiorden voor
kfennisgevdng aangenomen, o.a.: hot be-
k'endo adïes der gemeente Kofflumiei l'and
aa.n H. M. de Koningin, ter verkrijging'
eener herziening van den 1-elastbbren op
brengst gebouwde- en ongebouwde ©iigten-
dointa'cin bet goedkieurin gs'besluiilt Van' hli.
Gedeputeerde Staten van Zealarid tot het
aangaan eener .gcldilelening van f 1580 en
de noodige. begrootings-'wïj'zigin^k van den
dienst 1928 berri-eht v'an, hetzieifde' co®--
lege, dat het raadsbesffiujit tob 'Wijziging
der Alg. PoliitievcTordoning in afschrift
ontvangen is. i i i
Ond'er dank' w'ordt aanvaapdj eene 's'ohein-
king van de VeeverlötingS-ooinlmiiasié iu
déze getnéente ad f' 240, lédw'ijl Wofdt be
sloten om, (h'ier'méde 'WieBoronv de Dobps-
sti'aat voor een gedeicjlte te verbeteren.
Al's schoonm'ftalfster van het gem'aante-
hms 'wordt benoemd Jaéobla Knopjes
Vermeulen.
Voorlezing 'wjordt gedaan van het ver
slag 1927 van den Vffleesciikéuringsdilanist
Héinkenszand, wtaaronder deze gemeente
behoort, terwijl d'oor den Voorzitter een
kórt overzicht wtordt gegeven van hét
vcrsl-ag der Wiatoruiaidiing-Maaitschappijl
„Zuid'-Beveland" te ,Goes. 1 1
A,an den ,,Ni;eu{wé Kxaaijert-'poldéi"'
wtordt voor de vernteuwiing van de brug
nabij da begraafplaats eene, subsidie ver
leend van f 50.
Op voorstel van Burg. en Wéth. Wordt
d'e begrooting voor den dienst 1927 alsnog
op een'ige posten gclwijziigiL
Van Cornell's Geus Dorpstraat, 15 'wbrdt
onder contractueele TjOoiiwIaardien de sla.cbt-
plaats gehuurd voor het doen van nood-
slachtingen tegen een huurprijs van f'75.
Voorlezing 'wordt gedaan Van het ver
slag der ivoorjaarsdioulw1' d'er wtegen en
voetpaden 'in deze gemwente^ Iwfelkfe schouw
dtoor B. ,e.n W. Jop 2 Mei 1928 gehouden is'.
De Vergrootte .Iwlaarboirgawm' voor den
bou!W. eener njeuwlé m'eiisjesschool ad
f236,50 wordt belegd in 3 o/0 R. W"!. S.
Bij da rondvraag stelt het Eiid' Remij'n
voor het houtgelw'as op de Algemieer.© Be-1
graafpla.a.ts dezer göméante ie doen omé
hakken, dr hierdoor ontstane, licldiige ruimie
aan te Vullen m'eb aarde [wlrlkh mtoménteel
in de omgeving aan'wlezig is. Dit voorstel
iwtoj'dt met algemcenie steminen aange,-
nom'en.
Daar nie'm'and meer1 het iwbord1 vt-aagt'
sluit dé (Voorzitter deze Vergadering.
lerteké. Maandagavond jis tijdens het
hevige onweer d'e bliklsem gesEfagcm in
dem toren.. 'Het géwicht van dé klok
viel met donderend gejwlehli naa.r benéden.
Van „Eiben Haez'er" zijn d'e raddo-drald|én
weggesmolten. Ovterigeins is aan dien tóten
geen echadé te bBspeuren.
Hanslwéert- Het 'lichten vaw liét hier ge-
zonkén sl cjuip ,.,Cdrde" is opgedlrtagen aan
de firmia Ifoogenboczém' Van dar Talf
te Rotterdam.
Z'eri'k'/ce. Dezer dagen iwlaren twee
di'eum'issen te iver van huis geloope/n
op de,u Grachtiwlog geraakte de driejarige'
L. Q.,'door onbekende/lobzlaak in) Idfe grhehf.
Het knaapje zou zeker verdronken zijin,
als niet dr. Piffliiar, die juist mlet zijn a,uto
passeerde, had (gestopt én zich onvervaard
in dé vuile gracht had begevem, ten einde
bet kind van rn !w|«ssen dood' te reddiem.
Spoedig had /dir. P. het Mindj op den wlal
en mocht ifx-inet behulp van z'ij'n vrrouWI
in slagen ,d'oor toépassing van Hunsfmlatig'e
ademhaling, de jlfevensgeésten van het bc-
Iwiustolooze vent je./wher opéie wrkitoi.
Aardenlinrg. De veöhandalaar P. de
Taeyc uit Bede (Z.) is tusschlein Aarden-
burg en Maldeghem mét zijn rijlwIiiePT onder
de stoomtralm' BreskfensMaldeghetm gei
raakt. De (o]Jgelukleige Was onmiddellijk1
dood. i
Dp buitenlands, lip jcurnalistcn in Zeeland.
Ondanks het slechtte weer .is naar het al-
g'imecin gevoelen der gastjen. h'at bezo|ek
aan Zeeland' het glanspunt geworden van
dé rondreis doori Kederl'and. 1 1 1 I
M'et een zestigtal' particuliere auto's
werd gistarjmKKgML van Ylisgingen afgere
den voor den rondrit, in iWaleherein.
Het eei'Ste bezoek gold' Khudekprkoj
waar ter eera der persjmlannen een ring-
ïijderij was georigpeniiseead, welke door haar
schilderachtigheid voor de buitanlam.'|ers
een openbaring was.
Daarna ging, het door liet zoo miouio
landschap naar WiestrKapelle waar de
jeugd in de fleurige W,alcberscho cos-'
tuumis dem bezoekers een aubade op mirli
tons brach|ten.
Na d'it, interessante oponthoud snorden
de auto's via het "feestelijk bevlagde Dqmi-
bung naar Middelburg.
Daar voerden' Zeeuwscbe kindertjes, jon
gens en meisjes, reien uit, met muziekbe
geleiding, zoo (miaar in de open lucht,
ofschoon da regen telkens weer viel. De
vreeimidelinigen waren verrukt.
In „Sint Joris'' was een koffienmaaUijid
aiaangerichf, waaraan ruijn 150 personen
deelniaimen, ook da Zeeuwsehe mannen en
vi'QUWcmi, jongens en meisjes in hun ouden
dracht. Tot de annzittenden behoorden
de twee lede®, van de i'ljcedtie <3Jer Ne-
derlaindsche Spoorwegen, d'iie tllezo ronidrcis
hebben miogelijk gemaakt, de heeron Kalff
en van Manen. Hun werd door den voor
zitter dor Aimlsterdamsche pers, den heer'
D. Kouwemaar, welverdiende hulde en
dank gebracht. Ook de burgemeester van
Middelburg, de 'heer Dumion. Ta,k en zijn
ambtgenoot van Vlissingen, de heer van
Wioeldéren, waren van de partij. De eerslte
sprak liet wolkoimi uit; biji werdl namens de
ga.stca beantwoord dioor den heer de Wan
ton iWiigley van de Daily News en de
W'esdimlinöter Gazette.
Na het noenmaal werden de auto's we,-
d'er bestegen. Hot weer was nu gelukkig
wat opgeklaai-d; af en toe br,ak de zon
zélfs door. Het ging nu naar Zuid-Be-
velarnd, via Goes en KattendJijke, naar
W'rm'cldinge waar eerst helt tuinfeest zou
plaats gehad' hebben. Men wilde echter
het dorp, dalb voorneim'cns was geweest) de
vreemde journalisten hartelijk te ontvan
gen, niet voorbijgaan.
Langs de fleurige boolmjgaanden van Ka-
peile ging het nu naar Goes 'terug, waar d'e
ontvangst op de Markt plaats had onder
overweldigende belangstelling.
Ec.n geheele stoet Znid'-Bevelandlschle
boeren en boerinnen was den gaston tege
moet gezonden en mét dez'o bonte begelei
ding en voorafgegaan dioor de miuziek miar-
c'beendén, allen na;a.r de gebouwen van de
Veiling. Bijl den optocht sloten zich ook
nog aan eenige dier prachtige oude kap-
wagens met verguld snijwerk, waaraan de
kenners kunnen zieiu of do wage,n van
katholieke of prcutestamtsche boeren was.
Het feestprograimi dat in het Veil'ings-
gebouw zou afgewerkt worden is eenigs-
ziins in d'e khel geraakt. Hét gehcelll'wtis
natuurlijk berekend op de ruimlte van de
Vrije natuur en nu teruggedromfi'ein bin
nen de miuren van een gebouw, moest he#
veel verliezen. Nietjtem'in hadden de or
ganisators gedaan wat zij konden. De ver
schillende ruimten waren nog «enigszins
viersiend en hier en daar was nog gelegen
heid tot' een zitje, terwijl' da buffetten)
dank zij; da vrijgevigheid van vele finma's,
rijk voorzien- waren.
De zanghulde der kinderen en die ver
schillende reien, konden am| een of andcaie
radon niet doorgaan, wel is en een de-i
mionstraitie gegeven met de zware gewel
dige exemplaren van het mooie Zeeiiwsche
paardenras, die fraai opgetuigd een lusib
voor de oogen waren.
Tegen zés .uur iwlerdlein nog capiga pdtlo-t.
reske Zeeuwsc'he boerendansen vertoondl en
kreeg het Zuid'-Bevelandsche a capella
koor gelegenheid! omi zijn kunnen te toouea.
Oml kwart over zevenen ver|trokken d'e j
jauraalisten weer naar Vlissingen, mlaar
lang wa,s het in Goes nog vol van 'n gezel
lige déukte.
Di» derde s.linisliuis te W|éin|ehHnge.
Openingsrede van m.inis-
t -e r Van der V e g t e.
De minister van waterstaat, nur. Van
der Vegte, heeft' gister, biji die opening van
de derde schutsluis te Wielm'cpfljingen, dlo-
yodgende redo gejhoudan:
Bij de (Opaning va.u 1de derd|p schutsluis te
.Wlémletdinge voor het verkeer schijnt het
paaesud', een oogenbtik bij!zon]dlere aandacht
te wijden aan hat belang, dat door dfe tof
st. ainidkoming van dlit kunstwerk w'ordt
gediend'.
Het werk vormlf dan sluitsteen van een
reeks van werken,, doori en op kosten van
Nederland ondernomien, ten behoeve van
scheepvaartverkeer, dlalt in hooge miate van
intornait tonale beteékenis is. Oml id'it goed
te begrijpen en dm) de waaiplé van dit werk
in do 'reeks van 'wérklén, welke achtereen
volgens zijn uitgevoerd, in het licht stij
len, wensc'h ik zij! het in liet kort
het c-uitstaan van het kanaal door Zu,i|d-
Bcvclamd, waarvan de deri'fe sdhlutsluis to I
.Wieiméldinige thans hati laatst voltooide I
werk uitlmiaakit, te schetsen.
Zooals bij' d'e hier aanwezigen ongetiwij1- I
fcld bekanldl is,, liep de vaarweg t'ugschen I
Wlester-on Oiostersdhelde, verbinding ge
vende |i)o,or aansluitende vaarwegen lus-
schlon Bchcld'e ani Rijn en daardoor voor
ionize Zuidelijke naburen van groote betee-
kenis vaor de. vaart opi Anitiwerpen o. mi.
dioor bet Kreekrak.
PJaumen t|oit afd'amlming van het Kgeek-
tak wérdéni reeldl9 in 1810 onder Napoleon
opgemaakt, on in 1827 onder Koning Wil
lem I ic.pniieuw ter hand' genomen, maar
bléven tot '146 rusten. S,
Inlmliddleisi had Ned)eiiand o,. a. ook met
betrekking tot dien hier bclJioe'den edhaep-
vaartwég langs Kreeklrak en Ooat'erscheldé
bij h'et ori; 19 Apri I 18.39 te Londen 'mlet
België gesloten Vendlrag life verplichting
op zich gnmotoen om', indien natuurlijke
gebeurtenissen of werken van kunst dézen
waterweg voor het vervolg onbruikbaar
mochten maken,, ter vervanging van dén
onbruikbaar geworden weg een an|d|aren
zoödaimi'gen weg aan te wijde®,, die even
veilig en, even goed c.n gemakkelijk zou
zijn.
Toen dan ook im 1846 in verbandi mét
de vea-leentde cioncteissie tot aanlog van den
spoorweg Vlissingen-Maastridhlt van parti
culiere Zijdie het initiatief -yerldl genomicn
tot het indijken van buitengronden in de
Oostcr-Schetda, under verplichting ömi den
spiotorwegd'alml dioor het Kreelerak 'te ma-
kou, werd aan die uitvoering dezer werken
geveedel'ijlk vastgeknoopt bet maken van
eon kanaal voor d'e scheepvaart dloori Zuid-
Bevel and'.
Hoewel 'in, 1850 miet de ka,naaiwerken
wca-d' aangevangen, ware® de vorderragein
zoo gering, dat in 1861 tlie Sitaat tusschien-
béidie trad, 'hetgelén leidde tot eene dading
mét de gedoinoessionieerido maatéchappij,,
waarbij de uitgevoerde werken aan den
Staalt zijin overgegaan.
Sed'ert 1862 is Ulo uitvoering van d« ka
naal weaken d'oor het Rijk krachtig voort
gezet, zoodat' die,zo waterweg op 15 October
1866 voor d'a whae-pvaart kom wordleu
opengesteld! en die voorgenomen aanleg
.voor de toenmalige behoeften Idool' den
bouw va.n twee achutsluizen te Hans-
weert en te Wémcldinge, uitgpvoerdl van
1870 tot 1872, voorhands voltooid kon
boeten.
Ik stel hierbij' in het licht, hoe aanj
stoiDids, na dé volltooiïng der werken, 'hoe
wel destijds (Je Vaarweg djoor het Kreek
rak nog open was, door de scheepvaart aan
het nieuwe kanaal' d,e voorbeur werft ge
geven en dat eenige jaren na Jl® voltooiing
van liét kanaal d'e sdheépvaant en m,et
na,mé d'e binnenvaart belangrijk is toege
nomen en wel in d'e tienjarige periqjo,,
die vooraf ging aan het jaar, waarin beslo
ten wer-d' tot uitbreiding van de schutgele-
gemheid vooi'dit kanaal van rond 8.400.000
M3 tot rondl 10.400.000 M3 gepaarid gaan-
dé m'et. een zeer aanz'ienlijkö toeneming
van den gemiddetdein inhoud dfi* schepien.
Gevolg van. die toeneming, in het ver
keer, waardoor een steeds groetend Cleel
van d-e vaart was aangewezen op de groata
schiutsluizen. was oponthoud' voor de sidllip-
perij,. Op dit ongerief wepd herhaaldelijk
de aandacht gevestigd en het nCmlen van
maatregelen daartegen was wensehelijk',
toom bij, heli uitvtoereu van herstellingen
aan de baiide groote sluizen bleek, dat
deze ingrijpende herstelling noodig hadflipn.
Dit leidde tot do wat van 24 Juli 1908
waarbij hot algcmieon nut werd verklaarid
Vam de onteigening ten bdhloeve van d|en
houw vain dérjio schutsluizen ,te iWwmlel-
dlinge. en te Ha.nisweeut, bijl welke wet te
vens de naqdlzakclijkheid. ö.er uitvoering
vam déze werken is vastgesteld-
In 1909 werd voor .de uitvoering van
deze werken «en post op de Staatsbc-
grooting uitgetrrokjken. De Qmlvahgrijkheid
van dé werken,, de bijiaomdere tleöhnische
Moeilijkheden, maar niet hielt minst de
oorlogsjaren Met do fliaaijmede gepaard
gaande en nog jaren later nawerkende
geldelijke mlalaiisa waren oorzaak, dat de
.uitvoering nie,t zoo snel vprderfde als in bet
■algemeen wemsdbelijk ware gewc-est.
Thans zijn wij aan bet einde gekolmien
vam hetgeen de regeering in J.909 voor
oogen Mond'. En terugkomende op hetgeen
iWin (den aanvang zéide, d}a[t miet dje vol-
tooiï®|g van déz.e derde sluis te WiCmieldin-
go die sluitsteen is gelegd van een reeks
van werken toit vorming van een kanaal'
van internationale boteekenis, m«en ik te
nmogen zeggen d'ait dioor de opemstellinlgl v.an
deze sluiis voor bet verkeer de bruikbaar'-
boid vam heit kanaal voor de 'tegenwoordige
verkeerseischen en verkeerstoes(ta,n:diein in
belangrijke mato heeft gewonnen, dat dp
zekeiiheid m«er dam voorheen bestaat, dat
oen groote bron van vertraging voor d'at
verkeer door dlie ogematelling wordt uit
den iwég geruimd «n dat ü|Lé opemst eUffing
oen mijlpaal mag worden genoemid in de
ontwikkeling welke deze scheepvaartweg
voor wait betreft zijin techui'söbe inrich
ting dooiimiaakit.
Wjl dat zeggen, dat die ontwikkeling
nu hetgeen nu is verricht, tot stilstan.J
zal kamen dat veler wensdhen niét ver-
dér reiken Mij dunkt van nistde bo-
laimghébbeniden bijl de sdheepvaart, zoowel
d'e Nciderlainjdsche als de buitenlandjsche,
zulkm in de totstanidlïolmiinig van dez'e
sluis in d'e eerste pjaats. een verbetering
zien van dén nooridelijken toegang Van
dé voornaialmlste verbinding t.ussehen Oos-
ter- on Wiester-Schetde. miaar ik hoop dat
zij1 daarin tev'ens zu'lllfen baikfctninau een
blijk vam het slrevon der' regeering olmi
den belangrijken waterweg t.ussehen d'e
Wieater-Schélde on don Rijn te verbete-rlen
in overeenstemming met dé eisdhon, die
het tegenwoordig verkeer stelt.
Het is niet alleen in déze nieu|wb sluis,
dat diit streven tot uiting koim.t. Na,asf
haar kam ik wijzen op; die voorgenolmien
verhooging van de brug, bijl Dordlrecht
imd' en spoorweg van ;da'a'r naaq Rotiter-
dam, U'ain' Jie uitvoering waarvan weldra
zal worden begonnen verpier aan de
bijzcindére aanidlacht, die wort'lb gewijd, aan
dlie oene d'er drie sluizen te Hansweerf.,
welker weikinig te wenteben overlaat'.
Na reniige ooimpliimonten te hebben uit
gedeeld1., verklaarde dp mliuisten c!|o sluis
voor geopend.
Dc inspectie der dirclHc belastingen
te Hulst.
Op' vragen van het Twleedie Kamerlid
den heer Rraat luidende:
Is het den minister bekpnd, dat liet
opheffen t an ,de inspeetié der direiotei belas
tingen to .Hulst geen bezuiniging' bfeivor-
dert, om reden het Woning- dn kfahtoor
vraagstuk', d'e. reis- en verblïjfkostleai en de
koo,gere rad«eldngsk[jasse (van de® ambte
naar deze tenietdoet, teijwijl de. tna,atvegcil|
tevens ongerief ,«n k'osten, zal meebren
gen voor;,de aangeslagendn'in die inspectie
Is de minister bereid alsnog déze op
heffing in ih.et belang van oosteSSijkT Z.~
Vlaanderen in fe trekkchl1
heelt de minister van financiën geant
woord
Het a,s 1 aan dhn ondérgeleék ende niet be
kend. dat (het opheffen Van dé inspectie
dier directe ..belastingen te Hullfet geen bé-
zui'ging bevordert. Inte.gendteel wprdt met
dezen maatregel ',één besparing hércjklt op
dé rijMsnitgav'en, 'omdat thans' voor ,de
aansla,gregektng voor 'dé bejastingie® naar!
inkomen en .veranbgen in oostelijk Z.
Vlaanderen kan (/worde® vojbtaun met één
inspecteur en één adjunct-inspedbeur, ter-
(vvüjl hij .handhaving van de inspectie Hullhfc
aldaar een JnSjiecteur taelgeivcegd! zou moe
ten zijn _£n dusl drie hoofdambtenaren, voor
liethierbedoeddia gebied noodjg 'wlaren. Da
eventueel meerdere, luitgavèn 'wégen niet
op tegen ,dé besparing, W(eilki'e hierdoor
Wbrdt verkregen, i Bij de niiauwe indeeling
is niet iméér, maar minder -kantoorruimte
nood'ig dan tot dusver. Door dp opheffing
van do (inspectie Hulst Wbrdt geen ambte
naar verplaatst' van een ïagete naar, can
lioogere klasse. I
Daar liet belang van den dienst hand
having van dé inspectie-Hulst, niet nood
zakelijk maakte, heeft da opheffing vap.
bedoelde inspectie met ingang van 1 Mei
1928 liaar beslag giekfregën.
Het anfwbord 'op de tweed» vraag moet
in vérband ,mét het bbvenstaamd» ontkén-
nend luiden.
Verslag over 1927 van de K- v. K.
Aan het in drujt,' versohenen jaarverslag
'van da Kamer van Koophandel en Fa-
bne'kén vixir de Zaeiu|wbche eilanden ta
Middelburg ontlleenen (w'ij het vclgeinde;
Herinnerd wbrdt aan het .overlijden opj
4 April van het Uid dor Kamer, den heen
P. Oosterbaan te Goes, en aain h^t zioh wla-
gens verandering van .wbonlplaa.ts 'niet mieer
berk'iesbaair stefin van dé(hceren Tj. B. E»
Kielstra en J. G. van NiftrikT'jr.
In i'.ei'baud mét den toestand Van Hap-
del en Nijverheid wordt ïëerst gewezen
op de geringe wterklooslueid te Vlffissingen,
doch de ongekende grootei daartvlan te Midi»
delburg. Dan Wbrdt gemepd, d'at er i®
het gebied der Kamér 40 faiffisseanenten
wierden uitgesproken tegen 32 in 1926.
Herhaald /wbrdt dan het grootste decfl
van de d'esiijds vermeldp öpieningsréde djior
den voorzitter -gehouden in de o-arste verga
dering van 1928.
Betreffende ds ICon. Mij de Seheld|e ta
Vlissingen wordien gegevens verstrekt,
reeds bekend uit haar jaarverslag, bfeiraf-
t'ende N.V. Vitrité Woxkk o.a. dab
100.000.000 fittings jwérdten afgeleverd te
gen 88.000.000 (dn 1926 en vei'wfer'kt werd!
680.000 K.G. -kbper Ook betreffende en
kele andere lindnstriën zij® m|e|def!,edllin-
gen opgenomen.
Betreffende da igraanhandel iwbrdt o.a|.
opgemerkt, dat deze zaer slap is gelwteest.
De resultaten .van dé metst«Té'amlpagne 1926-
1927 wMen bevredigend, on in den mossel-
handel trad .epne verandering t»n goédie in,
die echtereet van langdn duur is gejw'aest.
Voor de Zeeuw'sche boomkWieekers was
1927 evenals 1926 geen- gunstig jaar, doch
de zaad'handel hpeft in ZéeQand geen gun
stig verloop. De handel1 in bouwmaterialen
had in ,1927 een vrij gunstig verloop, doch
voor dien iip landbouwwerktuigen trad
geen groote verbetering in. De toestand in
den handel ip ijzer en staapl- ein ijzeiWiaren
Wlas bevredigend. Jn het blanklieirs em kas-
siersbedriif deden iz,ieh geene bSj'zonder-
ked'en voor.
Dc handel ra consumptie-artikélle® wbrdt
gelijkgesteld aan die van 1926, derhalr"-
vrij-bevredigend: de, zakén in luxe- «a
wleelde-artijkéilen iwlaren niet slechter da*
liet vorige jaar; de'zakén in buishoudieilijke
artikélen hadden evonailfe dn 1926 slechts
een matigen öm'zct; da handel in ijzerwa
ren, bouwgereedschappen 1 en landb'ouw-
artikélen wlas wed wat 'ongunstiger dia® liiet
vorige jaar; de brandstof'Iénhapdel bad1 ta
ktoip'en mot zeer slelchten aanvoer uil'
D'uitschland; de toestand in dé kléin-indu
strie Was zeer ongeregeld, doch was well
iets beten dan in 1926; in het schoenma
kersbedrijf w&s het laatste k'wiajtaalt slap',
de iwlinkéls Verkochten tie wleiinig luxB
schoeisel dbor d'en sdeohbein zomer1 in
3 927 iw'ns de toestand in het schildersbe
drijf wederom bevredigend; de smederijen
zjjn ra hoofd'zaah repar.a.tie'wérkplaatsen
de loop van zaken, in het foodgiietetrsbedrijf
wlas vrij: o,ngunstig; bij' de bhkk'erijein
Iwordt geklaagd over te weinig broodver-
brni'k en 'het onbïllEjke, dat men op hat
platteland reeds om 5 uur Mag beginne®
te twerkên.
Do Z. L. M. deelde verschillende re,06,3
bekénde gegevens oyer den toestand-van
den landbouw' Med'e.
De garnalenvissoherij te Vlissingen bad
een vhngst;diie hetigeheete jaar bcPéd»® het
normale blééf.
Do vermelde gegevens betreffende da
Zeeland, en de stoomtram „Waï'eheiren zij'n
reeds gepubliceerd, teiWijl' van de Eleö-
tri'sehe Iram iVliss.Middelburg wordt ge
meld, dat hét vervoer stationna.il- bfel' 'en
het eiectriséhe "bedrijf zich normaal' ont
wikkelde,.
De scheepvaart (is in hoofdzaak" beperkt
tot vaste lijnen van vïachtstoombooten en
beurtschippers. Dé resultaten wia-ren ta
melijk' bevredigend, ,dbch dp conclurrentid
van stoom-booten ,ep tramd'iensten w'ordt
terdege gevoeld. (Voor de 'partiénflliere. vaart
'wlas 1927 niet gunstig, te meer waar ook
de bi-etenooigst vrij schaarsch wlas. Ten)
slotte wordt herinnerd aan dë havenwar-
k'en, d'e ('wierkén door d|e® aanlegplfiato
der f CTryboot i«n die voor dé mieulwé klëêr-
sluiis te iVilissingen.
De honderdjarige Veerdienst-
De toeht. ('wéükfe Dinsdag is gemaakti
met do mbtorvéerboot Koningin WilhieSf-
miina. ter herdenking va® het 100-jarfga
bestaan van den veerdiielnst op de Wester-
Séhelde, heeft hidt sOlecht met hét wteer
getroffen; het regende den geheele® dag,
doch het 'wbei niet 'en 'hielt water Was kalm.
Ter.w'ijl het Schip in de haVen van Bres-
kéns stil Cfag, heeft dé comWiissariS djelc
Koningin in 'Zeeland', j'hr. mr. J. W;. Quar-
les Van 'Ufford, heninnerd aan de eersld
boot. De Schelde, ook'wlcffl ,,déi tobbe" ge
noemd en (daarMede vtelrgeldken die ffllünke
booten Van thans. Hij heeft verdletr1 sjpeeliaal
wte'lkbm geheeten iden VertegenWoorldigleB
v'an den mlinister van "Whterstaat en ga-
'wézén op dén grooten stelun v'an het rijE
aan den dienst op de Wiesfeirscheldie.
Aan de 1 Koningin wlerd' een fcelegraml
met huldébetuigóng gëzonde®.