PUROL er op! DONDERDAG! 24 MEI 1828 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANr UIT ZEELAND MIDDELBURG VLISSINGEN r-~ GOES Het verzacht en geneest. nen enkele dagen een serie teainejen «lul len aanvangen. Voor die Sehevoningséiha parochie worjdt na Pinksteren een avond! georganiseerd!. Ileidenscli den Haag- De gemeenteraad1 to 's-GravenJxage heelt besloten hot sluitingsuur d'er cafe's te stel len op half twee nadat een voorstel van de Kath. Raadsfractie was verworpen odd) des Zaterdags' het sluitingsuur op half eeu te handhaven teneinde hot katholieke pprso- neel gelegenheid te gtcven tot het waarne men hunner gad'sdlienstpliicShiten. Evenwel' werd' dit voorstel verworpen en zal nu het katholieke personeel dat Zond!agslm|OT;gens ooi' half drie thuis kamit en otm|_9 upr ween in dienst moeit zijn, zelf maar imioeten zien hoe tijd1 te vinden ter kerke te gaan. Nienfwe zaak'. Hedenmorgen 11 .uur heietft de oftlicieelo opening plaats igehad' viap de toonzaal', gai'ago en jwterklplapts aan de Gortstraat 29—30. Eigenaar van deze ni<ju|w|® zaakT is de heer P. -Louiiisse nit Go-os, vértegénlwloor-, dliger van (de Chevrolet. Het geheel ziet er keurig uit; speciaal! trokken do (prachtige nieu|w)e| Ohcvrolet- modellfen de aandacht. t YeerduMcring? Alhier is gearresteerd, verdacht van verduistering van gelden, en ter beschikt kling der ,Justitio gestald: W], L., lioudéir van het reisbureau „Zertandiia Eixpress", dlie Maandag failliet ïs verklaard. Het dreigend conflict bijl „De SchcMe"- Kaar iwfij vernemen hoeft de rijWsbe- middelaar in het dreigend| conldliot bij' „d|a Sohelde" te Vjllissingen nieits kiiinncn be reiken. Gisteren is door de vakbonden besloten om, indien (Kr. geen toenadering van da directie hoont, .onVooijwjaardélijk morgen tot staking over tg. ga,an. De metaalbew'erk'eipsbbnden hebben van de ■gevraagde loonsverhoogingten 1 öept per uur laten .vaJlen en vefhlaardejn uicii ba- réi d tot oVorfwIerk, mits doorbetaling van. de feestdagen ;ztyi plaa.ts hébbfen. De di-, rectie van De Sohelde beeft cdhter, ookf ■d'aztc voorstellen .afgdwiezeu. Ondersielieidingen. Bij Kon. besluit is veikeend de (jerc- meaaiiile, verbonden qgn db Orde van Oranje-Nassau: in (ziilvér ,a,an D. Potters, te Vitssmgen, w'a1-ka.pitein (bij bevorde ring); m .brons, aan: T. A., van Dijk' te Vlissingen, conducteur; iW1. He Feber, ie Vlissingen, wérklnan dn de hersfe"|)ings- Werkplaats; M. ,C. vanTMjk, te Vljissingen, dekkbeeht, alien bij den Proviine.ialeh jStoombOotdicnst op ,de WiesterscMide. .R.-K. Kiesvereeniging. In eene (bestuursvergadering van de 'R.-K. Kiesvereeniging^ „Recht en Orde", wéik'e gehouden wierd op Dinsdag 22 Mei j.l., is .het bestuur, alls vtlgt samengesteld': O. C. Dogge, voorz'.A. Th. Verbist, viete- voorz.J. van de "Voort, SecretarisJ. P. Cr. van Riet, 2e seer..m»ej. C. Baa«Jnds, .penningineesteréssemej. Rogiers, 2e pe-n- niMgmieesterresse; E. iVerv'aat, A. de Valk en M. Burgs, leden. (I Wat da actie voor liet Dr.-Schaie'plmian- fbnds betreft, is o.m. bésloten, om' cien'ige dames met een intaekenlljst bij' do Katho lieken to JLpten rondgaan. Oireu» de Jcnglie. De bread'-opgezetlte reclaim|e van circus de Jonghe, welke kij'n koim)st hier ter stadje Voorafging, is geen vlag geweest die eer minder mooie lading dekken moest, maar een juiste aankondiging van hetgeen wiji gis teren,a vond in dé openingsvoorstelling te zien kregen. Zelfs de hoogst gespannen verwachtin gen, zullen niet beschaamd rijin geworden en d'e belofte van iats buitengewoons te gevan, hoeft de heer die Jonghe ingelos|t.ppj een jmaniier, die waarlijk bewondering af dwingt. De honderden toeschouwers, die reedfc bij de eerste voorstelling aanwezig waren, ga ven dan ook aanhoudend ['(oor daverend applaus va® Iran verrassing en voldoening kaninis. De paandennu|in|m«''rs; «i'io een groot deel van het program besloegen, werden in onberispelijke dressuur i uitgevoerd. Vogelvlugge cowboys, gracileuse pi keurs en jockeys, lieten ,miat hun prachtig materiaal, wonderbare staaltjes van rij kunst zien. Bij;Zonider mooi was ile prestatie van Imr. D'cpesecmier, djie op zijn Engelsdhen volbloed, hoogeschool-rijkunst vertoonde. Krachtige galops, ruStligc telgang, ja zelfs soepele w,alsen, weiden door 't edele dier elegant uitgevoerd'. Het hoogte-punt was echter bet Ro- meinsche paardenspel, onder leiding van dien gecostumieerden direclteur, ('(ia te.paarrj een gehelde Knie van kittige draver,S op, liet miardheeren en tenslotte oen zegekar, d'e arena liet binnenrukken, waarop een paaid mlet lidhltendie vleugels, als 'n an dere Pegasus, ee-nj fraaien stand innam® 'n BSjjzondere attractie leek ons nog de „mechanische ruiter". De acrobatiek was eveneens goed v-erlte- gemwtoor-d'igd en "liet 'kon soms onheafepett l'anid stil worden,.,onder die ijzingwekkend^ toeren van d'e LondeyS op de hooge stang, d'e twee flensen in d'e oireusnok' of de vier- Powel'S op den vlakken grond. Sierlijk waren de oefeningen van Elvira Kreimio, "Re koorddanseres. Jlde luchtig en Zeker een dansje boiven die diepte waagdje, zélfs ^ailti-tabrtr les limlaiajlate, doch altijd feilloos zeker op den trillenden staal draad tereeblf kwa-mi. Bij stukloopen van huid en voeten, doorzitteD, zonnebrand en smettenmaar vooral ook bij brand- en suijwonden, ontvellingen en allerlei huidverwondingen D'e gebroeders Rose joingteerdlen te paard im'et ballen hoeden en kncdlsen,. evie® ze ker als ziji dat, in nog Sterker staaltjes, op het cireusitapijt d'edian. Alleraardigst Wpg |<jokT het ingiliaischta Muzikale numjmer van de vier gebroeders do Jonghe, waarin zelfs d'e kleine dreu- messen hun1 aandeel 'wta3:|kfelr verwerkten. En tusSdben al' dia toeren en kiraste®, hielden de i'Iowns,, glinsterschubbige of hopjloos verfpmlfaaiid'e, den lach erin, ver kochten kun zotternijen bijl het gros, .beoe fenden de dwaasheid!, in het kwadraat. Gedurende de pauze werdl nog gelegen heid' gegeven o|m| die stallen te bezichtigen, waar hondenden, gebruik van jm|a,akten. Hoewel alle nulmimers vlug achter el kander Volgden, iwlas het afli zoop la,a.f rer alle bezoekers voldaan huiswaarts kon den gaan. Met de „Staalscrt." Van 21 Mei zijn verzonden afdrukken >van de airten be treffende de N. V. Café- cm Bioscoopbe drijf „Het Slot Ostend'e", alhier. Hemk'eniszand. Bijf «Jnet oversliek'en van dé straat ,'wérd 't zoontje van dhr. Gcdjs gistermorgen aangéredeln door e«n vracht auto. Hét jongetje 'wlerd tegen dé siraat geslingerd en veriw|ond aam schouder en en beenen. ,Dr. Grliép verleende zijn hu'lfp. 's-IIecrrculioelli'. Dd ,.Raad dezer ge- méente kfwiam Maandja.g j.i. ten lVa urlel in openbare (Vergadering bijejem. Aaufwfe- z'ig Iwlaren alfc lédlen mleit uitzondering van do heeran A. Memhcetie on Wi. van 't Wéstemde. Voorzitter: burg. O. P. A. M. van Horsiigh.t evens secretaris. Do notulen der vorige vergadering ,'wlcr- dem voorgelezlen ieai zonder eenige o,p'- of aanmier'kiing met ia|g. st. vastgéstelld1. Eenige ingekhmen stukken 'wiorden voor kfennisgevdng aangenomen, o.a.: hot be- k'endo adïes der gemeente Kofflumiei l'and aa.n H. M. de Koningin, ter verkrijging' eener herziening van den 1-elastbbren op brengst gebouwde- en ongebouwde ©iigten- dointa'cin bet goedkieurin gs'besluiilt Van' hli. Gedeputeerde Staten van Zealarid tot het aangaan eener .gcldilelening van f 1580 en de noodige. begrootings-'wïj'zigin^k van den dienst 1928 berri-eht v'an, hetzieifde' co®-- lege, dat het raadsbesffiujit tob 'Wijziging der Alg. PoliitievcTordoning in afschrift ontvangen is. i i i Ond'er dank' w'ordt aanvaapdj eene 's'ohein- king van de VeeverlötingS-ooinlmiiasié iu déze getnéente ad f' 240, lédw'ijl Wofdt be sloten om, (h'ier'méde 'WieBoronv de Dobps- sti'aat voor een gedeicjlte te verbeteren. Al's schoonm'ftalfster van het gem'aante- hms 'wordt benoemd Jaéobla Knopjes Vermeulen. Voorlezing 'wjordt gedaan van het ver slag 1927 van den Vffleesciikéuringsdilanist Héinkenszand, wtaaronder deze gemeente behoort, terwijl d'oor den Voorzitter een kórt overzicht wtordt gegeven van hét vcrsl-ag der Wiatoruiaidiing-Maaitschappijl „Zuid'-Beveland" te ,Goes. 1 1 A,an den ,,Ni;eu{wé Kxaaijert-'poldéi"' wtordt voor de vernteuwiing van de brug nabij da begraafplaats eene, subsidie ver leend van f 50. Op voorstel van Burg. en Wéth. Wordt d'e begrooting voor den dienst 1927 alsnog op een'ige posten gclwijziigiL Van Cornell's Geus Dorpstraat, 15 'wbrdt onder contractueele TjOoiiwIaardien de sla.cbt- plaats gehuurd voor het doen van nood- slachtingen tegen een huurprijs van f'75. Voorlezing 'wordt gedaan Van het ver slag der ivoorjaarsdioulw1' d'er wtegen en voetpaden 'in deze gemwente^ Iwfelkfe schouw dtoor B. ,e.n W. Jop 2 Mei 1928 gehouden is'. De Vergrootte .Iwlaarboirgawm' voor den bou!W. eener njeuwlé m'eiisjesschool ad f236,50 wordt belegd in 3 o/0 R. W"!. S. Bij da rondvraag stelt het Eiid' Remij'n voor het houtgelw'as op de Algemieer.© Be-1 graafpla.a.ts dezer göméante ie doen omé hakken, dr hierdoor ontstane, licldiige ruimie aan te Vullen m'eb aarde [wlrlkh mtoménteel in de omgeving aan'wlezig is. Dit voorstel iwtoj'dt met algemcenie steminen aange,- nom'en. Daar nie'm'and meer1 het iwbord1 vt-aagt' sluit dé (Voorzitter deze Vergadering. lerteké. Maandagavond jis tijdens het hevige onweer d'e bliklsem gesEfagcm in dem toren.. 'Het géwicht van dé klok viel met donderend gejwlehli naa.r benéden. Van „Eiben Haez'er" zijn d'e raddo-drald|én weggesmolten. Ovterigeins is aan dien tóten geen echadé te bBspeuren. Hanslwéert- Het 'lichten vaw liét hier ge- zonkén sl cjuip ,.,Cdrde" is opgedlrtagen aan de firmia Ifoogenboczém' Van dar Talf te Rotterdam. Z'eri'k'/ce. Dezer dagen iwlaren twee di'eum'issen te iver van huis geloope/n op de,u Grachtiwlog geraakte de driejarige' L. Q.,'door onbekende/lobzlaak in) Idfe grhehf. Het knaapje zou zeker verdronken zijin, als niet dr. Piffliiar, die juist mlet zijn a,uto passeerde, had (gestopt én zich onvervaard in dé vuile gracht had begevem, ten einde bet kind van rn !w|«ssen dood' te reddiem. Spoedig had /dir. P. het Mindj op den wlal en mocht ifx-inet behulp van z'ij'n vrrouWI in slagen ,d'oor toépassing van Hunsfmlatig'e ademhaling, de jlfevensgeésten van het bc- Iwiustolooze vent je./wher opéie wrkitoi. Aardenlinrg. De veöhandalaar P. de Taeyc uit Bede (Z.) is tusschlein Aarden- burg en Maldeghem mét zijn rijlwIiiePT onder de stoomtralm' BreskfensMaldeghetm gei raakt. De (o]Jgelukleige Was onmiddellijk1 dood. i Dp buitenlands, lip jcurnalistcn in Zeeland. Ondanks het slechtte weer .is naar het al- g'imecin gevoelen der gastjen. h'at bezo|ek aan Zeeland' het glanspunt geworden van dé rondreis doori Kederl'and. 1 1 1 I M'et een zestigtal' particuliere auto's werd gistarjmKKgML van Ylisgingen afgere den voor den rondrit, in iWaleherein. Het eei'Ste bezoek gold' Khudekprkoj waar ter eera der persjmlannen een ring- ïijderij was georigpeniiseead, welke door haar schilderachtigheid voor de buitanlam.'|ers een openbaring was. Daarna ging, het door liet zoo miouio landschap naar WiestrKapelle waar de jeugd in de fleurige W,alcberscho cos-' tuumis dem bezoekers een aubade op mirli tons brach|ten. Na d'it, interessante oponthoud snorden de auto's via het "feestelijk bevlagde Dqmi- bung naar Middelburg. Daar voerden' Zeeuwscbe kindertjes, jon gens en meisjes, reien uit, met muziekbe geleiding, zoo (miaar in de open lucht, ofschoon da regen telkens weer viel. De vreeimidelinigen waren verrukt. In „Sint Joris'' was een koffienmaaUijid aiaangerichf, waaraan ruijn 150 personen deelniaimen, ook da Zeeuwsehe mannen en vi'QUWcmi, jongens en meisjes in hun ouden dracht. Tot de annzittenden behoorden de twee lede®, van de i'ljcedtie <3Jer Ne- derlaindsche Spoorwegen, d'iie tllezo ronidrcis hebben miogelijk gemaakt, de heeron Kalff en van Manen. Hun werd door den voor zitter dor Aimlsterdamsche pers, den heer' D. Kouwemaar, welverdiende hulde en dank gebracht. Ook de burgemeester van Middelburg, de 'heer Dumion. Ta,k en zijn ambtgenoot van Vlissingen, de heer van Wioeldéren, waren van de partij. De eerslte sprak liet wolkoimi uit; biji werdl namens de ga.stca beantwoord dioor den heer de Wan ton iWiigley van de Daily News en de W'esdimlinöter Gazette. Na het noenmaal werden de auto's we,- d'er bestegen. Hot weer was nu gelukkig wat opgeklaai-d; af en toe br,ak de zon zélfs door. Het ging nu naar Zuid-Be- velarnd, via Goes en KattendJijke, naar W'rm'cldinge waar eerst helt tuinfeest zou plaats gehad' hebben. Men wilde echter het dorp, dalb voorneim'cns was geweest) de vreemde journalisten hartelijk te ontvan gen, niet voorbijgaan. Langs de fleurige boolmjgaanden van Ka- peile ging het nu naar Goes 'terug, waar d'e ontvangst op de Markt plaats had onder overweldigende belangstelling. Ec.n geheele stoet Znid'-Bevelandlschle boeren en boerinnen was den gaston tege moet gezonden en mét dez'o bonte begelei ding en voorafgegaan dioor de miuziek miar- c'beendén, allen na;a.r de gebouwen van de Veiling. Bijl den optocht sloten zich ook nog aan eenige dier prachtige oude kap- wagens met verguld snijwerk, waaraan de kenners kunnen zieiu of do wage,n van katholieke of prcutestamtsche boeren was. Het feestprograimi dat in het Veil'ings- gebouw zou afgewerkt worden is eenigs- ziins in d'e khel geraakt. Hét gehcelll'wtis natuurlijk berekend op de ruimlte van de Vrije natuur en nu teruggedromfi'ein bin nen de miuren van een gebouw, moest he# veel verliezen. Nietjtem'in hadden de or ganisators gedaan wat zij konden. De ver schillende ruimten waren nog «enigszins viersiend en hier en daar was nog gelegen heid tot' een zitje, terwijl' da buffetten) dank zij; da vrijgevigheid van vele finma's, rijk voorzien- waren. De zanghulde der kinderen en die ver schillende reien, konden am| een of andcaie radon niet doorgaan, wel is en een de-i mionstraitie gegeven met de zware gewel dige exemplaren van het mooie Zeeiiwsche paardenras, die fraai opgetuigd een lusib voor de oogen waren. Tegen zés .uur iwlerdlein nog capiga pdtlo-t. reske Zeeuwsc'he boerendansen vertoondl en kreeg het Zuid'-Bevelandsche a capella koor gelegenheid! omi zijn kunnen te toouea. Oml kwart over zevenen ver|trokken d'e j jauraalisten weer naar Vlissingen, mlaar lang wa,s het in Goes nog vol van 'n gezel lige déukte. Di» derde s.linisliuis te W|éin|ehHnge. Openingsrede van m.inis- t -e r Van der V e g t e. De minister van waterstaat, nur. Van der Vegte, heeft' gister, biji die opening van de derde schutsluis te Wielm'cpfljingen, dlo- yodgende redo gejhoudan: Bij de (Opaning va.u 1de derd|p schutsluis te .Wlémletdinge voor het verkeer schijnt het paaesud', een oogenbtik bij!zon]dlere aandacht te wijden aan hat belang, dat door dfe tof st. ainidkoming van dlit kunstwerk w'ordt gediend'. Het werk vormlf dan sluitsteen van een reeks van werken,, doori en op kosten van Nederland ondernomien, ten behoeve van scheepvaartverkeer, dlalt in hooge miate van intornait tonale beteékenis is. Oml id'it goed te begrijpen en dm) de waaiplé van dit werk in do 'reeks van 'wérklén, welke achtereen volgens zijn uitgevoerd, in het licht stij len, wensc'h ik zij! het in liet kort het c-uitstaan van het kanaal door Zu,i|d- Bcvclamd, waarvan de deri'fe sdhlutsluis to I .Wieiméldinige thans hati laatst voltooide I werk uitlmiaakit, te schetsen. Zooals bij' d'e hier aanwezigen ongetiwij1- I fcld bekanldl is,, liep de vaarweg t'ugschen I Wlester-on Oiostersdhelde, verbinding ge vende |i)o,or aansluitende vaarwegen lus- schlon Bchcld'e ani Rijn en daardoor voor ionize Zuidelijke naburen van groote betee- kenis vaor de. vaart opi Anitiwerpen o. mi. dioor bet Kreekrak. PJaumen t|oit afd'amlming van het Kgeek- tak wérdéni reeldl9 in 1810 onder Napoleon opgemaakt, on in 1827 onder Koning Wil lem I ic.pniieuw ter hand' genomen, maar bléven tot '146 rusten. S, Inlmliddleisi had Ned)eiiand o,. a. ook met betrekking tot dien hier bclJioe'den edhaep- vaartwég langs Kreeklrak en Ooat'erscheldé bij h'et ori; 19 Apri I 18.39 te Londen 'mlet België gesloten Vendlrag life verplichting op zich gnmotoen om', indien natuurlijke gebeurtenissen of werken van kunst dézen waterweg voor het vervolg onbruikbaar mochten maken,, ter vervanging van dén onbruikbaar geworden weg een an|d|aren zoödaimi'gen weg aan te wijde®,, die even veilig en, even goed c.n gemakkelijk zou zijn. Toen dan ook im 1846 in verbandi mét de vea-leentde cioncteissie tot aanlog van den spoorweg Vlissingen-Maastridhlt van parti culiere Zijdie het initiatief -yerldl genomicn tot het indijken van buitengronden in de Oostcr-Schetda, under verplichting ömi den spiotorwegd'alml dioor het Kreelerak 'te ma- kou, werd aan die uitvoering dezer werken geveedel'ijlk vastgeknoopt bet maken van eon kanaal voor d'e scheepvaart dloori Zuid- Bevel and'. Hoewel 'in, 1850 miet de ka,naaiwerken wca-d' aangevangen, ware® de vorderragein zoo gering, dat in 1861 tlie Sitaat tusschien- béidie trad, 'hetgelén leidde tot eene dading mét de gedoinoessionieerido maatéchappij,, waarbij de uitgevoerde werken aan den Staalt zijin overgegaan. Sed'ert 1862 is Ulo uitvoering van d« ka naal weaken d'oor het Rijk krachtig voort gezet, zoodat' die,zo waterweg op 15 October 1866 voor d'a whae-pvaart kom wordleu opengesteld! en die voorgenomen aanleg .voor de toenmalige behoeften Idool' den bouw va.n twee achutsluizen te Hans- weert en te Wémcldinge, uitgpvoerdl van 1870 tot 1872, voorhands voltooid kon boeten. Ik stel hierbij' in het licht, hoe aanj stoiDids, na dé volltooiïng der werken, 'hoe wel destijds (Je Vaarweg djoor het Kreek rak nog open was, door de scheepvaart aan het nieuwe kanaal' d,e voorbeur werft ge geven en dat eenige jaren na Jl® voltooiing van liét kanaal d'e sdheépvaant en m,et na,mé d'e binnenvaart belangrijk is toege nomen en wel in d'e tienjarige periqjo,, die vooraf ging aan het jaar, waarin beslo ten wer-d' tot uitbreiding van de schutgele- gemheid vooi'dit kanaal van rond 8.400.000 M3 tot rondl 10.400.000 M3 gepaarid gaan- dé m'et. een zeer aanz'ienlijkö toeneming van den gemiddetdein inhoud dfi* schepien. Gevolg van. die toeneming, in het ver keer, waardoor een steeds groetend Cleel van d-e vaart was aangewezen op de groata schiutsluizen. was oponthoud' voor de sidllip- perij,. Op dit ongerief wepd herhaaldelijk de aandacht gevestigd en het nCmlen van maatregelen daartegen was wensehelijk', toom bij, heli uitvtoereu van herstellingen aan de baiide groote sluizen bleek, dat deze ingrijpende herstelling noodig hadflipn. Dit leidde tot do wat van 24 Juli 1908 waarbij hot algcmieon nut werd verklaarid Vam de onteigening ten bdhloeve van d|en houw vain dérjio schutsluizen ,te iWwmlel- dlinge. en te Ha.nisweeut, bijl welke wet te vens de naqdlzakclijkheid. ö.er uitvoering vam déze werken is vastgesteld- In 1909 werd voor .de uitvoering van deze werken «en post op de Staatsbc- grooting uitgetrrokjken. De Qmlvahgrijkheid van dé werken,, de bijiaomdere tleöhnische Moeilijkheden, maar niet hielt minst de oorlogsjaren Met do fliaaijmede gepaard gaande en nog jaren later nawerkende geldelijke mlalaiisa waren oorzaak, dat de .uitvoering nie,t zoo snel vprderfde als in bet ■algemeen wemsdbelijk ware gewc-est. Thans zijn wij aan bet einde gekolmien vam hetgeen de regeering in J.909 voor oogen Mond'. En terugkomende op hetgeen iWin (den aanvang zéide, d}a[t miet dje vol- tooiï®|g van déz.e derde sluis te WiCmieldin- go die sluitsteen is gelegd van een reeks van werken toit vorming van een kanaal' van internationale boteekenis, m«en ik te nmogen zeggen d'ait dioor de opemstellinlgl v.an deze sluiis voor bet verkeer de bruikbaar'- boid vam heit kanaal voor de 'tegenwoordige verkeerseischen en verkeerstoes(ta,n:diein in belangrijke mato heeft gewonnen, dat dp zekeiiheid m«er dam voorheen bestaat, dat oen groote bron van vertraging voor d'at verkeer door dlie ogematelling wordt uit den iwég geruimd «n dat ü|Lé opemst eUffing oen mijlpaal mag worden genoemid in de ontwikkeling welke deze scheepvaartweg voor wait betreft zijin techui'söbe inrich ting dooiimiaakit. Wjl dat zeggen, dat die ontwikkeling nu hetgeen nu is verricht, tot stilstan.J zal kamen dat veler wensdhen niét ver- dér reiken Mij dunkt van nistde bo- laimghébbeniden bijl de sdheepvaart, zoowel d'e Nciderlainjdsche als de buitenlandjsche, zulkm in de totstanidlïolmiinig van dez'e sluis in d'e eerste pjaats. een verbetering zien van dén nooridelijken toegang Van dé voornaialmlste verbinding t.ussehen Oos- ter- on Wiester-Schetde. miaar ik hoop dat zij1 daarin tev'ens zu'lllfen baikfctninau een blijk vam het slrevon der' regeering olmi den belangrijken waterweg t.ussehen d'e Wieater-Schélde on don Rijn te verbete-rlen in overeenstemming met dé eisdhon, die het tegenwoordig verkeer stelt. Het is niet alleen in déze nieu|wb sluis, dat diit streven tot uiting koim.t. Na,asf haar kam ik wijzen op; die voorgenolmien verhooging van de brug, bijl Dordlrecht imd' en spoorweg van ;da'a'r naaq Rotiter- dam, U'ain' Jie uitvoering waarvan weldra zal worden begonnen verpier aan de bijzcindére aanidlacht, die wort'lb gewijd, aan dlie oene d'er drie sluizen te Hansweerf., welker weikinig te wenteben overlaat'. Na reniige ooimpliimonten te hebben uit gedeeld1., verklaarde dp mliuisten c!|o sluis voor geopend. Dc inspectie der dirclHc belastingen te Hulst. Op' vragen van het Twleedie Kamerlid den heer Rraat luidende: Is het den minister bekpnd, dat liet opheffen t an ,de inspeetié der direiotei belas tingen to .Hulst geen bezuiniging' bfeivor- dert, om reden het Woning- dn kfahtoor vraagstuk', d'e. reis- en verblïjfkostleai en de koo,gere rad«eldngsk[jasse (van de® ambte naar deze tenietdoet, teijwijl de. tna,atvegcil| tevens ongerief ,«n k'osten, zal meebren gen voor;,de aangeslagendn'in die inspectie Is de minister bereid alsnog déze op heffing in ih.et belang van oosteSSijkT Z.~ Vlaanderen in fe trekkchl1 heelt de minister van financiën geant woord Het a,s 1 aan dhn ondérgeleék ende niet be kend. dat (het opheffen Van dé inspectie dier directe ..belastingen te Hullfet geen bé- zui'ging bevordert. Inte.gendteel wprdt met dezen maatregel ',één besparing hércjklt op dé rijMsnitgav'en, 'omdat thans' voor ,de aansla,gregektng voor 'dé bejastingie® naar! inkomen en .veranbgen in oostelijk Z. Vlaanderen kan (/worde® vojbtaun met één inspecteur en één adjunct-inspedbeur, ter- (vvüjl hij .handhaving van de inspectie Hullhfc aldaar een JnSjiecteur taelgeivcegd! zou moe ten zijn _£n dusl drie hoofdambtenaren, voor liethierbedoeddia gebied noodjg 'wlaren. Da eventueel meerdere, luitgavèn 'wégen niet op tegen ,dé besparing, W(eilki'e hierdoor Wbrdt verkregen, i Bij de niiauwe indeeling is niet iméér, maar minder -kantoorruimte nood'ig dan tot dusver. Door dp opheffing van do (inspectie Hulst Wbrdt geen ambte naar verplaatst' van een ïagete naar, can lioogere klasse. I Daar liet belang van den dienst hand having van dé inspectie-Hulst, niet nood zakelijk maakte, heeft da opheffing vap. bedoelde inspectie met ingang van 1 Mei 1928 liaar beslag giekfregën. Het anfwbord 'op de tweed» vraag moet in vérband ,mét het bbvenstaamd» ontkén- nend luiden. Verslag over 1927 van de K- v. K. Aan het in drujt,' versohenen jaarverslag 'van da Kamer van Koophandel en Fa- bne'kén vixir de Zaeiu|wbche eilanden ta Middelburg ontlleenen (w'ij het vclgeinde; Herinnerd wbrdt aan het .overlijden opj 4 April van het Uid dor Kamer, den heen P. Oosterbaan te Goes, en aain h^t zioh wla- gens verandering van .wbonlplaa.ts 'niet mieer berk'iesbaair stefin van dé(hceren Tj. B. E» Kielstra en J. G. van NiftrikT'jr. In i'.ei'baud mét den toestand Van Hap- del en Nijverheid wordt ïëerst gewezen op de geringe wterklooslueid te Vlffissingen, doch de ongekende grootei daartvlan te Midi» delburg. Dan Wbrdt gemepd, d'at er i® het gebied der Kamér 40 faiffisseanenten wierden uitgesproken tegen 32 in 1926. Herhaald /wbrdt dan het grootste decfl van de d'esiijds vermeldp öpieningsréde djior den voorzitter -gehouden in de o-arste verga dering van 1928. Betreffende ds ICon. Mij de Seheld|e ta Vlissingen wordien gegevens verstrekt, reeds bekend uit haar jaarverslag, bfeiraf- t'ende N.V. Vitrité Woxkk o.a. dab 100.000.000 fittings jwérdten afgeleverd te gen 88.000.000 (dn 1926 en vei'wfer'kt werd! 680.000 K.G. -kbper Ook betreffende en kele andere lindnstriën zij® m|e|def!,edllin- gen opgenomen. Betreffende da igraanhandel iwbrdt o.a|. opgemerkt, dat deze zaer slap is gelwteest. De resultaten .van dé metst«Té'amlpagne 1926- 1927 wMen bevredigend, on in den mossel- handel trad .epne verandering t»n goédie in, die echtereet van langdn duur is gejw'aest. Voor de Zeeuw'sche boomkWieekers was 1927 evenals 1926 geen- gunstig jaar, doch de zaad'handel hpeft in ZéeQand geen gun stig verloop. De handel1 in bouwmaterialen had in ,1927 een vrij gunstig verloop, doch voor dien iip landbouwwerktuigen trad geen groote verbetering in. De toestand in den handel ip ijzer en staapl- ein ijzeiWiaren Wlas bevredigend. Jn het blanklieirs em kas- siersbedriif deden iz,ieh geene bSj'zonder- ked'en voor. Dc handel ra consumptie-artikélle® wbrdt gelijkgesteld aan die van 1926, derhalr"- vrij-bevredigend: de, zakén in luxe- «a wleelde-artijkéilen iwlaren niet slechter da* liet vorige jaar; de'zakén in buishoudieilijke artikélen hadden evonailfe dn 1926 slechts een matigen öm'zct; da handel in ijzerwa ren, bouwgereedschappen 1 en landb'ouw- artikélen wlas wed wat 'ongunstiger dia® liiet vorige jaar; de brandstof'Iénhapdel bad1 ta ktoip'en mot zeer slelchten aanvoer uil' D'uitschland; de toestand in dé kléin-indu strie Was zeer ongeregeld, doch was well iets beten dan in 1926; in het schoenma kersbedrijf w&s het laatste k'wiajtaalt slap', de iwlinkéls Verkochten tie wleiinig luxB schoeisel dbor d'en sdeohbein zomer1 in 3 927 iw'ns de toestand in het schildersbe drijf wederom bevredigend; de smederijen zjjn ra hoofd'zaah repar.a.tie'wérkplaatsen de loop van zaken, in het foodgiietetrsbedrijf wlas vrij: o,ngunstig; bij' de bhkk'erijein Iwordt geklaagd over te weinig broodver- brni'k en 'het onbïllEjke, dat men op hat platteland reeds om 5 uur Mag beginne® te twerkên. Do Z. L. M. deelde verschillende re,06,3 bekénde gegevens oyer den toestand-van den landbouw' Med'e. De garnalenvissoherij te Vlissingen bad een vhngst;diie hetigeheete jaar bcPéd»® het normale blééf. Do vermelde gegevens betreffende da Zeeland, en de stoomtram „Waï'eheiren zij'n reeds gepubliceerd, teiWijl' van de Eleö- tri'sehe Iram iVliss.Middelburg wordt ge meld, dat hét vervoer stationna.il- bfel' 'en het eiectriséhe "bedrijf zich normaal' ont wikkelde,. De scheepvaart (is in hoofdzaak" beperkt tot vaste lijnen van vïachtstoombooten en beurtschippers. Dé resultaten wia-ren ta melijk' bevredigend, ,dbch dp conclurrentid van stoom-booten ,ep tramd'iensten w'ordt terdege gevoeld. (Voor de 'partiénflliere. vaart 'wlas 1927 niet gunstig, te meer waar ook de bi-etenooigst vrij schaarsch wlas. Ten) slotte wordt herinnerd aan dë havenwar- k'en, d'e ('wierkén door d|e® aanlegplfiato der f CTryboot i«n die voor dé mieulwé klëêr- sluiis te iVilissingen. De honderdjarige Veerdienst- De toeht. ('wéükfe Dinsdag is gemaakti met do mbtorvéerboot Koningin WilhieSf- miina. ter herdenking va® het 100-jarfga bestaan van den veerdiielnst op de Wester- Séhelde, heeft hidt sOlecht met hét wteer getroffen; het regende den geheele® dag, doch het 'wbei niet 'en 'hielt water Was kalm. Ter.w'ijl het Schip in de haVen van Bres- kéns stil Cfag, heeft dé comWiissariS djelc Koningin in 'Zeeland', j'hr. mr. J. W;. Quar- les Van 'Ufford, heninnerd aan de eersld boot. De Schelde, ook'wlcffl ,,déi tobbe" ge noemd en (daarMede vtelrgeldken die ffllünke booten Van thans. Hij heeft verdletr1 sjpeeliaal wte'lkbm geheeten iden VertegenWoorldigleB v'an den mlinister van "Whterstaat en ga- 'wézén op dén grooten stelun v'an het rijE aan den dienst op de Wiesfeirscheldie. Aan de 1 Koningin wlerd' een fcelegraml met huldébetuigóng gëzonde®.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 2