t NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND ONS OORDEN DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS SUCCES gen en Verpachtingen RECLAME L J. C. ZWIJSEN FEUILLETON Jonkvrouw Louisa. VAN OVER DE GRENZEN BUITENLAND CHINA MEXICO BINNENLAND ïCHE COURAN t Sigenh. f 7,508, Zeeuw- -9, Zeeuwscihe blauwe. 7,508, Bravo'e 18,75— bonte on blauwe f 4 Belgische f 4,254,50, -20 cent per Kg. Aan- Tarwe ruim tea- markt, in verkocht, goed'e cn pui- 75, overigens naar kwali- -12,40. Rogge geen no- lehovallier Imager betaald' eveneens honger be- f5—14,50. Kleine groene old1 1'2231 naar Kwa« kfomen niet meer van I Alles per 100 Kg. april. Aanvoer ruiim'. Tar- f 13,Gerst f 14; Erwten f 27. tLIJKE STAND ren: Jacopiina, Clazina d'. Jong en Maria Johantnial. Hatharina van de PJasse,. Wan Johannes Iia®|bertua ÏG. Overladen: C. Krij- Jeh. met 1. JongepierS. geli. mlet 'Wl A. Bostdijlk| "Jen, 65 jaar, ongeil.; L. weduwe van P. J. da Geboren: Johanna, 0. v. Da|mime cn Maartje Kool, de Jager, 27 j. jmt Man-ia Bakker, 28 j. jd'/j I 24 j. jml en Johanna Fran 22 j. jd. Tohannis Heijlnsdijk, 62 jr.,. Zoeteweïjl ISCH WEERBERICHT f: Zwakke tot' matige Zui- lid-Oostelijke, in 't Zuiden i', helder tot licht bewolkt,, farmer overdag. l.l..wi.. 1 il. i 1 1. i SSB isselkoersen 23 April 1928' 19.32 Rome 13.10 54.95 Bazel 47.82V», 12.11 Kopenhagen 66.55 9.761/s Stockholm 66.60 34.64 Oslo 66.37Vs: 2.48 Vi Praag 7.87 NUMMER 50 DONDERDAfi 26 APRIL 1828 24»" JAARBARB ek, Ben inboedel, Verbist; Inpoldërschen straatweg, kalf-, ;vaarzën en gras- De ,Kpk. I i 1 een (huis mët schuur, ok, bouwland ,en rijkanttwegi bilaire goederen, Beth. Lert, huis 'Cn erf, Van Dissel. Vanbestedingen Staten van Zeeland zaï Mei Worden aanbesteed hat verndeu[wien jen het verbree- Ln Prov. wteg van Buitenkist Earning f20.500. Zaken mbnsohbn dik db Katholibkb be volking van hbt Noordbn wbnschbn tb bbrbikbn moeten benig R.-K. dagblad voor db noordb- lukb provinolfln voor dit doel ge bruiken en hbbbbn Idvertentih-tarieven tb vra- Administratib, Groningbn JE ADRES voor het 4STALLEEREN VAN WONINGEN, 1EHANGEN EN ST0FFEEREN Is bij A. DE RUIJTERLAAN 26, GOES Tevens beleefd aanbevelend voor alle voorkomend» reparation. 16185-10 TE KOOP: 1RIJTUIGPAARD met MERRIEVEU LEN, zeer mak en vertrouwd; BRIK, zoo goed als nieuw, voor zes personen, zeer licht loopend, en EEN VEULENMERRIE (Vosblee), rekening Mei. Adres: J. J. MOL, OVEZAND, St. Anthoniepolder. Abonnementen en Adverten ties voor „De Nieuwe Zeeuw- sche Courant" worden aan genomen door de verschil lende Kantoorhouders der Posterijen. NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Radaetia en Adminiatratia: Westaingel 75, GOES; Telefoon Interloeaal No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 on 2| Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling; Advsrtsntiln van 1tot6 regels fO,90, elke regel meer f 0,15; Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. BROOTE WAARDE VAR PUBLICITEIT WORDT BELEZER IN ALLE KRIN6EH V Handelsmoraal. Het denkbeeld, dat de mioraü|iteit in dien Handel ibger jstaat dan die van amdjere mOatechappelijkë grpepen, (wordt Vrij1".vee® aangetroffen, en dat niet alflieien in Krin gen, die geheel buiten dien hamdelf dtaan en daarvan .veela® slechts heel weinig be grip. hebben, .maar pok' zelfis we® 'bij' den handel zelve. De waardeering over en jwieer tusschen de VexsehilfLfende jmoatschappelijikfo groepen vpor elkaar en eikaars Werk, laat in bet algemeen noga® [iets te wenschëjn over. De wOardtoexing echter, (die bijv.'ondier djei inteh leotueelfe beroepen ials die van le?raT«n, professoren, artsen jof "hopgere ambtenaren wordt gevonden ivoor den hanldjel, is vaak ól uiterst miniem. Bij ontwikkffflte en in telligente 'menschen i^t die kringen kan men omtrent (den handel, zijn taak, zijn moraal en gijn inkomsten,.denkbeebdten aan treffen, waarvan men staat te kijken. Wanneer dan ook iemand uit een derge lijk' milieu door omstandigheden in dpm handel terecht kfemt, is de kans werkelijk niet gering, dat hij meent in eien oingëlving te rijn geraakt, waai- allies geoorïbofidl is en Wflax het ex slechts om' te doen is, anderen zooveel mogeffijk'ibeet te namen on concur renten er izoo Spoedig mogelijk' onder te werken. Anders ,en eenigszins plechtiger gezegd: zoo (iemand ril' vëeffial blijk gevetn de moraal-code 'van den handle® niet te tonen en niet te vferstaan. De (meestal ongeschreven) Wetten van fatsoen en betamelijkheid in het onderling Vefk'eer, die voor elke maatstehappelffijko groep weer haar bijlzondèr karakter dra gen, zijd voor den handel misschien niet bijzonder streng, bijV. waar het uiterlijkë omgangsvormen betreft, maar op meer essenticele punten zijin zij ha|er juist straU gex dan voor Welke andere groep', ook. Niet omdat de gemidd|eldie handclhar hoo- ger fetaat dan de getaiddjeMle niat-hamcMjaai mOax omdat zöndër strenge begrippen om trent eerlijkheid, betrouwbaarheid', gei- Btand-docn Van tet eenvoudige mbnldolings Wfoord en redelijkheid', dte hande® niét be staanbaar én uitvoerbaar zou zijd. In geen enkelen andëriem kring toch worden dagelijkk ,e«n dooi groot a antadf Ver- mlogensrechtelijkfe Verbintenissieu aange- gaan als (in dien handelt Van een f formeel) contract 'is daarbij! mëestal geen sprak'e( heel vaak! niet eens van etétoiga schrifte lijke bevestiging; en toch w'orden a®s regiel deze verbintenissen iiStgevoelrd, coigeacht of zijl ,voor- dan wel nadeaï brengen. Do koopman, die (prijk stelt op zijd gfoeden naam', zal zijn werb'intem&sen nakfamen, iztilfs aï kïlst bet hem' een kapitaal' en Izelfe alr.'zfou de andere partij geen behoor lijk belwijs voor haar aanspraken inhanded hebben. I j i 1 1 Zeker, het komt ook,'in dien handel Voor, dat ielmland (zich aan een ouvfoordeelige afspraak tracht' ,te onttrekken, of iets landers probeert ,t'e leVereln dan hijT heeft verkfocht. Absolute ;eeiffiijkheid Wordt ntf eenmaal weinig igeVondem.^ Iemand eohte® die herhaaldellijld iblSjk geeft, dat hij niet rijn Verlies IWeet te „nemietn", zalT zich dn den handel nooit 'een behoorfïjkiè plaats tveten te Verv^exven. Djt vindt me|n natuur lijk, en dat is het ook, maar de meeste kfoolpLieden znlll'en idesgevtaagd als huil ervaring Verm'elden, (dat de nietLhamd,efl|aal ex over ihet algemeen veieüf mindfor bezlwaar in ziet, een onVoordieeihge afspraak', een voudig te negeeren. Hierop behoeft de handel' aiidh'edhtietr niet ie (laten Voorstaan, Want het d« ®ang niet altijd de stam' van het geWetsn, die den handelaar leedEjKf doet blijven, maar ook' wel vaak de vrees voor het veifljids van 'zijn igoeden naam. Nog eens: da handelaar; is uiteraard niet betrouwbaarder een .eeriïjkfetr dan een an dier, toOax de handel maakt nu eetnmaalf eeln i4) Aam» M-aii-e h-aid' van h:aafc "vtroe^etT'ö ikamdl^bedid ai daikwijila en ga&rne gebeden. vlu^'ht d'er tóel iiia^r boiven' was hta^air, bfebemd'. Ziji achioiiwde ten be|miel en baar g^bed1 droiiigi opwaarts na.aj de licihte Noig^i fl-ls fl!e sjmiartkr^t van een vei*fc,wijieldle, neen, aJ's de anniige bede va® Jcind', dat in zijn boegen nood bij' tyen Vadter ofrn' redding emJesebt. En d^ze bleef inaet uit. Hoe la^g haaj* glebed! gedirutrd ba4( "©er dieze Itwaim. opdagen, kon zij' later niet zejglgeoL Maar plots'eüngt Spitste d'e trouVe waioh ter dte oor en en luiid ais te vorien klonk zijn gehxdl dbor de stilte. Anne Mar P® 'geloofdie in de v-erfce eeniig geluid te kooren als van Inienisldhiensteimjinm. Het kw<a|ml üad|er en nader. Door 'bet ho-ui sltor ven twee bondien en bij! bet 23i'en Van Idezie zeldlziaante groep Blaegen Ziji aan. Des j.a- vrouw deed een poging ojmi-baar buljpf- te laten klanken, miaar geen geluod kwapirover baar Hpp)en. Maar bet was ook niet noodig, Want bot eidhijbasel van meerdere lantaars viiel [op de bodetoal en Ba nog een wijle stond de boutVessjter, dkxxr ©enige nuannen v-ergezeld, voor baar. De zo wakkere man werd' niet spoedig Ja^gedaaii, mjaar meer dan ©ens kon mien hoogen graad van betrouwbaarheid nood zakelijk. D© buitenstaander, die ten on rechte neerziet p(p die handelsmoraaT, zaet alleen den ihandtelaar, die faalt, maiaï gaat de itientaMen anderen, die «r eon eer in stelüfen, bun verplichtingen zoo goed mogelijk1 ni. vte komen, stiRIzivifgend Voorbij, en vergeet 'bovendien, dat 4n zijn eigen ki-ing niet, zooals an den handed, de eer lijkheid van ieen ieder dageöijks voort durend op 'de proef wordt gesteid. Europeeach Bocdhisgnie. In dfo zesde oeuw voor Ghristus stelde de Indiër Gautapüo Boeddha zijn wonderlijke leer samen. Niet het „vanwaar klolmen wij;" en het „waarheen gaan wijf', niet de dienst van dfon Schepper was het ondexwerpi zijiner overpeinzingen, miaar d'e vraag: hóe kun nen we het lijden wegnemen uit dit leven. Lijdfen echter is volgens Boeddha, synoniem) imiet het laven, liet leven, dlat naar de opvat ting van alle Indiëra piet den dpod1 niet ophoudt, imjaar, doordat du ziel in steedfe nieuwe lichamen verhuist, (eeuwig voort duurt. Dit voortdurend lijdien en laven echter, is het gevolg van „Fra0chna", van den dorst of het verlangen. (Wje alle verlangen in zich doodt, heeft in dit leven geen wenschan mieer en is tevreden en wordt na den doosniet meer opnieuw her boren, maar het Nirwana, dë eeuwige ver nietiging,, is zijp dleel. Het is dus een Jtriqps- teloos geloof zonder God en 'Zaligheid waarin dë mensc'h zelf zijn Verlosser is, en de eeuwige vernietiging het einddoel van alles. In het eigenlijk Indië heeft Boeddha's leer reeds lang voior het oude geloof der Braimhanen moeten wijken, terwijl ze 'in Tibet en Mongolië^ in China, Korea, Ja pan, India-China thans nog van grooten invloed is. Ook op het eiland' Ceylon, dat zeer dicht bij het Indische vasteland ligt, staat het Boeddhisme wat het götal aanhan gers betreft, bovenaan. De temlpels en kloosters zijn juweelen van architectuur en kunst. Maar d!e booiml is wormsteking' tot in haar diepste vezels. De Boeddhisten klagen er zelf aver, d'at het Zedelijk peil der monniken zoo laag staat. Zijl hebben zich dikwijls voor liet gexëcht te verant woorden wegens diefstal of echtbreuk, het toebrengen van lic'haimlelijk letsel en zelfs wegens imOord'. Wegens hun oneerlijkhëid heeft pren hun het beheer dër inkkünfeton' van den tempel onttrokken en dit toe vertrouwd1 aan rijke cn aanzienlijke Boed- dhistischeh eidenen. Maar ook' deze liad- dën lange vingers dn tenslotte verzochten dë Boeddhisten zelf nan dë EngelSchë te- geering, of zij dë inkoimöten van den tem pel in handen van staatsambtenaren wil den stellen. Met hat grondig uitroeien van alle motlstoestandën sehijtot het op Ceylon intusachen nog niet vlot te jfaan. Geen wonder, dat het Ohfistendolmi vooral dë Katholieke kerk in, huwge aanzien, staat, zoodlat piien dikwijls in Katholieke scholen Imieer Boeddhistische kinderen oaptreft dan Katholieke. i i i- i Maar dë vijand Van al led wat goed is, liet zich Zijn aangematigd1 ëigepdomfo- reeht niet zoo gemiakkelijk1 afnemen. Hij1 zocht in zijn strijd' tegen Christus, hulp in het onchristelijk Europa. Omls|treek3 1880 werd vandaar de theosofie van Blar watski ingevoeld, en wierp deze zich op als dë hervormlster van het zinkende Boeld- dh'aegeloof. Geweldigen indruk maakte haar gefingeerde Wonderen, en ofs'dhfoon mievrouw Blawatski dloor ëen Eugelsche cojmlmissië van onderzoek als bedriegster ontmlaskerd werd, had haar optreden veel sucfoës gehad. De uiterlijk schïjinbaar op- levendë BocddhOl'ëer vercenigdle zich! mdt het nationaliteitsgevoel dër 'Singaleezen, hepol later hooren Zeggen: „Nog nooit héb ik iets zóó roerends gezien. Mijn leven lang zal ik dat niet vergeten!" Anne Marie, die nog altijd niet bij1 miachto was een woord' uit te brengen, toen haar redders voor baar stonden, zag ze palet 'n ontzettend smartelijke uitdruk king aan en Wees «net stom gebaar op haar gewondën man. „Leeft hij nog?" wasi de eerste vraag van dën houtvester. Toen verkreeg dia trouwe vrouw de spraak' weder en riep onder stroopiieii|de tranen: Goddank! Hijl leeft!" „Goddank, Goddank!" klonk het oo® van dë lippen der ome.taanden. II. Het is lente! Op haar zachte vleugelen dtaagt de blauwe lucht de bood|sichap door het wijde landruischend verkondigen het dë stroop)en. Da van het ijs ontketendë beek vertelt het aan dë zonnige gouwen, dë donkere bosschenvan pit den top van dën eik roept de koekoek hef uit in hot dal en de zwaluwen schetteren het van het dlak. Het vergee,t-mij.Lnietje doet dë blauwe oogen open en de gouden pri mula ontwaakt uit dën winterslaap, alles Mjkt verwonderd in het rond, hoe alles zoo schoon geworden is. De gansdhë na tuur viert vmoolijik hot wond'er barer op standing. Door het' hloogë geboomte echter het volk dlat voor het grootste gedeelte op Geylon woont, en dat de eigenlijke draag ster is van de cultuur van Geylon. Dit national Lteitsgevoel werd' opnieuw aange wakkerd, toen ten tijde van den wereld1- oorlog dë Boeddhisten voor dë Mahajmlme- danen mjoesten onderdoen. Hierover ver toornd!, plunderde» dë Boed'dtbisf«D(troepen Mohafnpnedaansche eigendopapaen en beroof- dën vele der gehate tegenstanders van het leven. Maar dë Eogelsche overheid wist dë schuldigen te vinden. Niet pBcc® wer- dlen deze streng gestraft, najaar het geheele Singaleesche volk ttOest iniillioenen roepies opbrengen otm, de aangerichte schade te herstellen. Een groote ontevredenheid, die nu nog niet verdwenen is, was hiervan het gevolg. Met dën haat tegen alles wat vreem|d was, steeg, uiterlijk tenminste, dë geest drift vojor (je oude leer van Boeddjha. Men stichtte vaderlandsche Boeddhistische vereeniginge», wierf nieuwe nanhaagei'S, hield' redevoeringen en gaf conferenties. De bladen waren er Vol van. Maar de op geruide Singaleezen weten maar al te goed en zeggen onder elkaar openlijk, dat het heele gepraat en .gedloe, en het Boeddha- geloof dlat tofet zooveel sluwe Woorden ge prezen wiordt, niets dan bedriegerijj is. 'En cvenzoo staat heit miet hun verwachting vjan staatkundige auit»uojm|ie. De Bingaleezen >en Boeddhisten hebban foiet eens kans de al leenheerschappij! van hun geloof op Cey lon to veroveren. Ongeveer een dërde van dë bevolking, die 4to millioen zielen telt, behoort tof andere staimjm'en en dus tot een andër geloof. Onder de Singaleezen zelf zïjn op het eilandl 10, pril Christenen en van d'eze is de meerderheid! katholiek. De Brajmlapen mcaken meer dau een vijfde dër bevolking uit cn ongeveer 7 pet- zijn Mchatrnjincdlanen. Onder de Singaleezen zëlf heersdht twe.edlruichf tusschen de bewoners van dë Kandey-hoogvlakte en die uit het kustgebied1. Het kastenwezen, al is het crik minder streng als pp het Indisch v;astelan£l, is sterk genoeg ontwikkeld' olm! een gemeen schappelijk optreden zöo goed ate onmo gelijk te maken. In dë kasten heersdht een groote onderlinge naijver. Slechts de haat tegen de VTeefmidelingen, geeft aan die groepen der bevolking, die het Boeddha- geloof tot specialen godsdienst van 't Sin- galeeisehe volk' willen m|akën, een zakëre oppervlakkige eenheid'. Typeerend1 voor de gesteltenis' op Cey.- lon is dë propaganda die and'er leiding van Daijmjapala onlangs is gevoerd voor, 'een streven icjmj Europa en bijlzonder Engel and- tot hef Boeddhisme te bekeeren. Voor gesteld1 werd bestudeerde Boeddhisten als apostelen naar Europa te Zenden en een klooster in Londen te stichten. Daijmjapal a wa.s dë eerste die ging. Maar dë zaak had een grappig Verloop. Meer dere Boeddhisten wenddjen 'riclhl tlcxfc Darmia- plala imët verzoek «ml inlichtingen omtrent het gebruik dër geldsom|mien, die men reeds verschillende mialen voor dergelijke doel einden ingezajmield had. Het schijtat dat Darmapala het beneden zijlne waardigheid heeft geacht ctnii dOarop te antwoorden. Op een kort daarop gehouden vergadering verklaarde hiji slechts dat het hier ging o|m| boosaardige en ongegronde verdaohtjmlakin- gen. Toch schijnt hcjm dfot openlijk gewe tensonderzoek niet erg aangenaatmi geweest te zijncn toch als dë 'vraagniet beant woord' wordt-, behoeft fnen nieil op een bij drage van beteekenis te rekenen ctail Enge land' te bekeerenvan üe andere zijde zou imlea zich steeds bezig blijiven houden in'et die vraag, nu de oproep: eenjmfoal gëdaan Waszoo bleef er dus slechts één uitweg. De terugttochit mfoest geblazen wordën. Spoedig verscheen dan ook in <i« Maha- bodhi ©cn z.g. brief der Boeddhisten uit Londen, Waarin deze inieded'eelcWn dat een Boeddhistisch1 klooster in Londen geheel overbodilg was en flat ex mjaar Weinig voor- schrijdt een man, die niets weet van de a.lgeimeene vrougdë. Het Woud is zijin wo ning, hijl kent dë eenzaamste plekken en slingerende paden. Daar ontkiemt geen grassoort, welker naami hij! niet kent, dë stemfnien dér vogelen zijn hem bekend, als zijne eigene. Vroeger had hijl er Zoo gaarne naar geluisterd1 en met die kwee- lers oml het hOrdlsfe gezongen; mOar thans rijn zïj'n lippen stoma Wat' is er, dat hemi drukt? De armoede niet, want hijl had het leven niet anders gëkend, ook niet riekte, dlat zegt ons teSjjn. geheele krachtige ver schijning. Maar het gewicht, dat hijl dra gen moet, kblmt uit zijn hart, en dat hforf is zwak en aan druk ongewoon. 'Nu Wen|dtl zich rijn pad en hiji staat' voor een hemi zoo bekend toomeel. Omzoomd door hoogë beukenstam|mën ligt dOar een malsëhé groene wesidë, en daarop staat een klein huis. Het is rijn kuis, dOfi hëtmi van het' grootste geluk vertelt Cn van het diepste loed'. Zijp stap Wordt talimend, zijn voor hoofd' Wondt meer en inëer bewolkt', het' is', als vreest hijl .voor wat hij daarbinnen verwacht. Nu is hij' aan dë huisdeur geko men, miaar hij! treedt niet tersltond binlnen met dien ortnl op het kozijn van het kleine venster geleund', kijkt hij' rij'n huis in. Zijn oog riet vaag een gestalte, Welk'e daar in den ouden leunstoel van groot vader rust. Tegen Üëf kussen van donker leder leunt hét' hoofd vhn een jonge vrouw uitzicht bestaat voor dë bekeering der Christenen. Daarna scheepte d'e goede Dar- miapala zich in naar Indië. ITALIË Dc kérk cn het fascisme. Naar uit goede bron verluidt, ,zou bin nen eenigen, tijd de vroeger resdS aange kondigde Pauselijke Encycliek over Kerk, staat en (Uatjnnal'isme te wachten zijn. RUSLAND Generaal (Wrangef. f Uit Brussel gisteren het bericht, dat generaal (Wrange® daar 'smforgens aau de gevfolgen van een griëpaanvalf over leden is. j 1 i Baron Peter .Nikfolaewïtsj, düe in 18.78 (of '18.80 volgens een andër gegevtetn) ge boren was, heeft als inijhbfoa'wlkund'ig in genieur in Siberië gewerkt, maar tenslotte een militaire Ifoopbaan gekfo2fen. In do Rupsisch-Jppanschen oorlog idïendë hij' in een kfozakkenregiment, |evetnials in denf grooten oorlog, 'toen hij' achtereenjvbll|jemis een eSikadron, een regimënt en een ^livisie gecommandeerd heeft. ;Na de relvolutie was hij' een Wan de eersten, difl Zich mët'Kale- din tegen de boIsjeWikï. verbond. Na dicm zeliinoord van Kaïedin, Werkte hij1 samen met Alexejef' ,en "Deniklm, ën na de vl|ucht vOn den laatste, werd hij opperbevelheb ber van het leger vrijiwilllJgerS, dat eëlrst Wél successen .Wjist te behajfen, mfoar na den vredetusSchen dë (oisjewikll an Pofflem in het gedrang kwam'. Met behulp van de geaMieerden ontkwam' .,hij naar Konstan-i tinopël. Nog ,eenige jaren hielH hij ridh mët de .organisatie der met heml "geëmi greerde Russen bezig, maar op het e|ind van 1925 zag hij het nutteloozë van zijn pogingen in en Verhuisde naar Brussel, waar hij sindsdien rustig geleefd heeft. I De burgeroorlog. De bondgenoot der Zuidelijke Nationa listen, generaa® .Feng-Ju-s jong .is gisteren Tsinanfoe 'binnengerukt. Dit is de hoofdL stad van de provincie Sjantoemg. De ver meestering van Tsinainfoe gcsdhijed'd» Zon der dat tegenstand van beteeklejnis Werd' ge boden. Detroepen van 'de Noordelijkfela rijn gedëmoraliseerd. Tiend'uizënriftu •deserteurs uit de 'Noordelijke fflegers loopen hët land of en 'trekken in 'de richting van Tsjiïbe en Wei-hai-Wei. Zij :maken rich daarbij achul diig aan geweldpüleging en rooveaij. AMERIKA Hulp aan den landbouw in .de Ver. Staten. Het huis van afgevaardigden heeft de wet tot hulp oan d'en landbouw aangeno men, waarbij een land's van 400 millioen beschikbaar moet komen Voor steun aan dë landbouwers. De wet heeft gedurende dëze zitting van het congres Cooliidge's veto gekregenmaar is nu wat verandërd. i 1 I 'Nieuwe gevechten. Uit Mexico iwordt gejneid, dat nieulwte gevechten tusschen '„opstandelingen" en .re- geexingstroepën hebben plaats gehad. Gis teren is(sen legërpffiaa.ts''van 600 „opstandie-: lingen" door de regeeriugstroepBn aange- valllën. De opstandelingen" trokken zlich terug met achterlating yan 40 dooden. Eerste Kamer. i De Eerste Kamer heeft dë begroeiingen van BiunenJandsche Zaken, Onderwijs zon der hoofdelijke stem|ming en die van Oor log mët 2210 Bteimlmen aangenomen. Daarna werd' begonnen met .Waterstaat. m'et goudglanzend haar. De prachtige bkmdë vlechten, welke eens als een goudën kroon het hoofd sierden, vallen nu aan Weexszijdën langs de schouders ned|er h'et tmioedë hloofd Vermlag den last niet meer te dlrtagen. De gesloten oogleden met de dónkere wimpers rusten zwaar over de veilmloeid blauWe oogen. Het 6tille bleeke gelaat dlraagt zelfs in dezë ruat nog de [uit drukking van staart. De mOn staart op het dhoevige beeld, een eigenaardig g|eVoel besluipt hetaffl bij lilëzen aanblik. Waaraan herimnerdë het hetai toch? Is die bleeke vrouw dlaax in flen leunstoel dan werke lijk rijn vrouw, rijh Anne Marie? Ha, nu doorvoelt helm: plotseling oen huivering, ij'zige hand' scheen hem. het hart teZalmën te persen. „Diie steenen gravin!" was het schrikbeeld zijner jeugd geweest, dat nu in mlannenleeftijd' nog niet het akelig grau we voor ham' Verloren hlad'. Hij was nog een zeer kleine jongen, toen zijn mioedër hetal eens naar de nabijgele gen slotkapel had' miedegenomën, waar men ieder jaar oen rouwdienst hield Voor dë ziel der ontslapen vrijrirouwe van Gul- dënpforten. Op het licht ontvankelijk ge- mloed' van het kind mlaakten de lijkbaar met het zwarte kleed1, de brandend^ was kaarsen en het vrouwengezang een diepen indruk. Vooral werd zijin opmerkzaamheid getrokken dloor het in wit marmer gefmb- dëlleerde beeld van flje aar begraven edel- Ccngres K-K. Vrouwenbonden. Openingsrede van ta'gr, Schdoppa. Dinsldia.goidhtend is belt Congres van de Internationale Unie van R.-K. Vrouwen bonden in het höitel De .Wjitte Brug in IDea Haag geojwnd' met oen rede van den inter nuntius, mgr. Schioppja. Met ontroering zag ik, zöo zeidë h'ijl, het alge|mieen onderwerp van uw Congres1: de Verheffing van het zedelijk peil v'a,n het ge zin. Ik zag het mtet ontroering, want dit onderwerp is zoozeer in overeenstetatming mact de meest omsttóge, do mëestl urgente noodën van onzen tijd, dat het mte voor- koput, d'at hat u door God möet zijin inge geven. De zedelijkheid on hot gezin rijn niet te scheiden begrippen. Helt gerin rij Katholiek of Heidenscë, Joodslch of Is- laimitisch, iof Wel' het is zedelijk, of wel het is niet het gezin, ztaoals Gadl h'ot Stichtte, zooals dë natuur het vommde. Ik spreek «iet van dën koVemmaiuurlijken sltempel, dien Jezns Ohniatus op hét gerin drukte, toen hij het' huwelijk tot een eaera(mënt verhief. Neen, slechts bezien van natuur lek en mlaatsehappclijk standpiumt, is de fapiiüie zoo iets heiligs:, zoo iets toloois, zoo idéaal, dat zij élechbs zedelijk kan zijin of geen fa|mlitie is. Is het gezin niet' de va der, dat hoog cn heilig gezag, oen weer spiegeling van God® edjgen gezag, die men- achetijfce Schepper, die het werk van den Hetmetechen Schepper voortzethet ge zin, is het niet' d'e mpedcr, die eanige liefde, waaraan geen egoïsme ten grondslag ligt. die liefde, die zich géhleel geeft, die rich steedls geeft, die zich geeft tot in held haftige opofferinghét gezin, is het niët het kind, het Wezen, dat het ras', het vaderland, heit mcnséhldom' in stand houitt? Vernietig of vepmlind'er de zedelijkheid' in dlië drie heilige wezens', die dë familie Vor men, en zij, is ontheiligd', verminkt. Is in onzen tijd de zedelijkheid' Van hét gerin in verval Het is niet' aan mlijl u Blif aan te toonen. Welsprekende redenaars zullen u op flit verval wijizën. Ik zeg u liever.,wie dë zedelijkheid weer op een hoo- ger peil mloef brengen. Het is uw taak, vrouwen, en speciaal van u, katholieke vrouwen, want het verval spaart zelfs niet h'et katholieke gezin of liet zoogenaamde katholieke gezin; ja het Zoogenaamde, wamt dë katholieke fatalilie, wier zedelijk heidsbegrip daalt, zijl het slechts in uiter lijkheden als de möde, hët bioscoop- en theaterbezoek, verdient den na,a(ml katho liek niet en, afe zijl dien draagt, is het schijnheiligheid', is het oen leugen. Het is uw taak, echtgenooten, moed'ers, zustexB', dochters, het zedelijk peil' van het gerin te verhfoogen, uw taak, ota'd'at' gfiji rijt d'e hoeksteen van liet gezin, de beSchër- mëudë engelen der zedetijikheiid. Het is uW taak, want., al roept de om-eine liefde tot dë vrouw de onzedelijkheid' in hët leven, de reine cn Zuivere liefde, die de vrouw mloet eischem, kweekt d'e zedelijkheid in gezin ei£ maatschappij1. Welk een zSvare verantwoordelijkheid, da|mfes, rust op! uwa BChoudëTS Met welke middelen inbet' het Zedelijk peil van het gezin, Worden verhloogd Dat is, wat uw Congres in deze gezégende diagen zal bestudaerén, in dit laad, waar, over het algeimëen, 'dë geest in lie fatalilie en hare zedtelijkhëdd een goed, miooi voor beeld' rijn, zoadat de sfeer voor uWwerk 'gunstig is'. i Evenwel, welke ook uwe besprekingen Zullen rijn, deze moeten verlicht Worden door twee toortsen: de eensggerindheid en dë vrijheid eensgezindheid in het nastre ven van het goede en in h'et aanvaarden' van dë lichtsnoeren gegeven door Kerk en Paus vrijheid in hët uiten van wat' goed en waar is. Hoe ook uwe Conclusies uitvallen, ze kullen eerst waarde krijigem wanneer ze in vruchtbare daden Wonden' vrouw, die onder oen Zwart mOrïnëren zerk 'dicht biji het altaar rustte. Het Was een waar kunstwerk'. Op het gelaat met dë gesloten oogen lag zoete vrede, da oogleden schenen Blechts floor daap geslo ten. De kleine keek! onophoudelijk Tiqg.T dëze vrectado verschijning. Eindelijk fluis terde hij- zijn moeder toe: „Wiordit d|ia bleeke vrouw niet wakker van 'fc ringen?" De moeder echter legde den vinger op dén imond cn antwoordde zachtjes': „Zij is dood". Dood, ja wat was d|an eigenlijk dood? De knaap had reedis ik'wijls van den dlood hooren Bpreken, maar 'die was hëml nog nooit onder menschelijkë gastlalte voorgekomen. Toen dë dienst afgeloopen was, en dë moeder mët heiml den kcrkstoel verliet, (maakte hij zich' van haar hand los en op flë lijkbaar toeloopend, vatte hij dë licht afhangende hand der gravin en' riep: „wordt wakker 1" Maar wat Blehrok hij', toen dëze hand zich' zoo ijzig koujd' aanvoeldë. Zijn kléine lichaam kromp in een en met dë handen voor hlet gezicht', stormidc, hijl luid B nikkend naar tnoedur. Hij kon niets anders uitbrengen, dan. deze woor den: „Hoe koud! Hoe koudl" Doze indruk! varvolgdë den knaap langen tijd. De djood' was hetm> een namëlooze Verschrikking ge worden. „Hoe koud 1 Hoe koud!" klonk hët etexk in rijne herinnering. De moedige imland' ie vfoor geen gevaar terugdeinsde, beefde. (Wordt vervolgd.), i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 1