'I
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
DINSDA8 13 MAART 1828
gesprekken
FEUILLETON
Ie vreemde vriend.
BUITENLAND
CHINA
BINNENLAND
UIT ZEELAND
MIDDELBURG
IE COtlRAN l
HUMMER 31
248" JAARS AN 8
het' dan ook van
zelfs, 'dat NapbleoiS
en nadat de Wurge-
ngs-aanspraak had ge-
naar luisterde.
1de hijftfchKtot een
idei generaals met de
tekst de melodie ge-
Duitscli verstond en
kkte min of meer in
toen Napoleon aan-
ziek goed 'te hou-
lijtvén en zóide, dat (hij
rvan kende ,^3if 2ijt
niet. [Wie ]U keht,
schoot in een
■wat 'hem: maar zelden
het hoern-geroep der
vriendelijk groetend
j i
j vrijmoedig hoveling-
Itson, die tot de omge-
rel VI behoorde, waa
tman, die ook tegem-
,geen Mad voor den
I I
°-mg liij bij" den keizer
te "krijgen in
ijko zaak. Z- M. had
zeer on&uidefSjk te
dla.t nu 'dok, toen hij
gaf.
i deze, daarop, „ikXreb
[ets verstaanik wou,
ker sprak."
eed' *d(a keizer aan het
ie graaf goedkeurend1
j, nu heft ik het b'egre-
waar ik aan toe /ben.
■aanwennen voortaan
te praten."
vergezelde1 Trautson
jacht, waarbij .do kei
en groot stuk "wilcf met
eer te leggen.
zich opgetogen. „Dat
it," riep hij itit. „Uwe.
enïijk jager in plaats
worden."
1 van zijn hoveling ver
achte en zeide slechts
ja, ik doe wat ik kan."
Voor God gelijk.
.Wilhelm] I van
[te [bed lag, liet liij zich
aar bij het gebed1 qjgn
Izen. 1
üen 'Was aan det püia-ats
idt„De Heer zégeue u
ld hij dit 'tegenover t'(9ii
.dig genoeg en maakte
zegene en behoede Uwe
e
g richtte zich veront-
at, scheSJiu," gebood hij.
booten God [ben ik, even
[een hondsVot."
"Het boek-
LOp zijn sterfbed lag,
schoonzoon John Lock-
atsten nacht bif hefft
het hoek."
roeg ,de waker.
boek," antwoordde d'e
met (Brekende stem."
rees naar den bijbel.
bent nu een jaar
e een rijksdaalder
k
zal je
D even."
[lat zwart op wit geven,
je niet genoeg?"
ex, maar mijn vrouw ver-
ientje per Week..."
EMPJE,
oteur tot reelruut: „Onder
erstaan wij alles, wat de
n ander d'oet. Stel aiu het
iend' aan het ontbijt zit.
Iheenen nog mloet poetsen
a wórdt, ami aiajn te (treidén.
doen?"
rem z'n boterham.1 opeten,
ichoenen poetst 1".
ogen. komit bij een boek'-
is dat rooie boek in do
aar kijkt cn ziet onder de
en slechts één rood exem-
sen boiek, dat alleen ge-
:ouw'lus|tige jonge meisjes,
e mannen te vangein De
dan ook niet begrijpen,
jongetje kan bekoren,
i geschikt boek voor jou,
wil je het kóopen?
imiijn vader geven op rijn
is veld'wnchter.
BLIEFT!
imuseert een buikspreker
rijn kunst.
•dt er geroepen: „Zeg, we
ernstigs bespreken. Hou
|lik je buik!
mlan is helaas te vroeg
Bakker."
wel, juffrouw, ex is nog
lagen genoeg in rijn drank-
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2| Telefoon No.4-74.
Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
AdvertentiSn van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,15;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
9R00TEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Het kind op weg naar den
levensstaat.
De opvoeding der kinderen is dfe pjfeht
dei' oudersl Met het kindl gaf Godf aan de
ouders de midldtelfen en dè genad|e' om het
ta leiden naar het doel van "ieder m(en-
sdhenifevéni 'het eeuwige 'gjeluk ïn de
eeuwige Godsaanschouwing.
De mensóh bestaat pit riek en lichaam',
dud is pok de opvoeding een tweePjüigp
een lichamelijke en een geestelijke, welké
beide harmonisch moeten .samengaan, wil
't kind reeds pp. aarde vTeugdje en gejftik
genieten.
De natuurlijke zorg ^voor de lichamelijke
ontwikkeling hebben wij' met de hoogere
diersoorten gemeen, de pverppfichte zorg
voor de geestelijke opvoeding verheft d'en
mensch eindeloos hoog ,bt>ven alle andere
sehepselfea Gods.
Van christelijk standpunt gezien, is die
geestelijke opvoeding hoofdzaak, p „Wat
baat 't II, aife ge de heele wiereld wint, en
Schade lijdt aan, (Uwe ziel
Die plicht is ons opgelegd door God'.
Do voormannen van de Franstóhe revo
lutie, Dan ton, [Robespierre, lotc1., "durfden
beweren, dat de kindteren op. d|e eerste
pjteats toebehoorden aan den Staat, dat bij-
I gevolg deze, en iniet de ouders, het recht
heelt over de opvoeding te beschikken.
Allen, die de .beginselen van 1789 belijden,
beschouwen het werk [van H'e opvoeding
niet alfe een '.natuurlijk reoht 'Van de oudeTs
maar alls een .openbare en maatschappelijke
evoegdheid, uitsluitend' behoorend^ aan
én Staat. t
Zijl lóochenen het natuurlijk' bestaans-
bt van het ibijzönder onderwSjÖ, diat rij'
I van de igunst van den Staat' afhan
kelijk maken. De .socialisten, de natuur
lijke kinderen van de revolutionaire, ge
iten, cisehen, „da.t de gemeenschap,
ia het kind 'do eerste moederzorgen
sissen, kan. de opvoeding zalf overnemen
Theorie In do praktijk rijn de meeste
icialistisehe ouders meer conservatief en
patriarchaal!gezind de opvoeding
voor beide geslachten gelijk én ge-
leenschappelïjk rijn"'. j
f Daartegen plaatsen wij eenige kerke-
uitspraken
|Op de ouders ,Tust dé allerzwaarste
lichting, naar verimogten te zorgen-
[r de opvoeding hunner kindjeren, .zoo-
de godsdienstige en moreel® als die
lijke en maatschappelijke, en ook
hun tijdelijk welzijn. Alle geloovi-
I moeten vanaf hun kindsheid zóó wor-
onderwezen, dat him niet alleien niets
ffljdt. bijgebracht, wdt in strijd is met
katholieken godsdienst' en dje aetrbare
fn, maar de godsdienstige en zediejffijke
eding moet de jvpornaarnlste püaats
nen.'" „Niet alleen pp de, ouders
tens can. 1113 talaarook'opallen, die
plaats innemen, rust het recht en
[zeer zware verplichting te zorgjën
de christelijke opvoeding dér kin-
ouders zijn krachtens de natuurwet
Echt hun kinderen pp- te voeden, en
lie plicht ligt het natuurlijk recht
j de opvoeding hunner kinderen te be
ken. f
^8 Thomas 3.9, 4 la. I: Naast God| rijn
Eers d'e oorsprong' van het leven
kinderen.
hun kind het leven te schenken,
rij de plioht op zich voor het
iven van dit kind 'te zorgen. Da vrije
itenöeh draagt immers ,de Verantwoopdc-
Blid voor zijn .vrijo dad'en. Wélnu, d|e
„atuui- beoogt niet [allleen de voortbren-
-ing van het kind, maar ook rijn ontwik-
Hg en opleiding tot den Volmaaksten
aat, die den mensch toekomt, voor zoo-
Hgriü' liij mensch .is.
XïnEnc^clïek Sapientiae Chris-
fce (1890) Van natuurswege behoort
ouders het recht 'hen op te voedien, d^e
er werelH .brachten, em aan dit recht
plicht .verbonden, die opvoeding té1
26I
lourasson hield aan.
j Maar hij is toch hier geweest, u Ihleeflt
gezien.
i- Ik zelf niet.
p Wie heeft helml dan gezien?
Mijn vader alleen, meen ik.
Sj wendde zich tot George:
- Nietwaar, mijnheer 'Georges, op dien
id heeft alleen mijin vader Galihert ge-
- Jawel, juffrouw, mijnheer uw vader
ik.
- Och ja, wat ben ik dwaap! Ja, U
Et hem ook gezien en u kunt mijnheer
irasson inlichtingen geven.
- Zeer gaarne, zeide Georges, tornt dé
[etste kaljnlte.
.eonce najm dezen ondergeschikte mét
vrij veraohtelijkea blik van het hoofdl
de voeten op en verwaardigde zichj dan
woord tot hemi te richten.
L— Dus gij hebt hwnl gezien?
.Jawel jmijnheer.
Hoe ziet haj er uit?
Met de grootste nauwkeurigheid be-
doen overeenstemmen mét hét einddoel',
waartoe hun die kinderen van Gocljs goed
heid werden geschonken.
In die plicht zijn de oudérs db geboren
medehelfpers der kerk; ,dé machtiging é'hax-
toe ontvingen zij in 't Sacrament des
huwelijks. Niet alléén de natuurwet, maar
ook! do Openbaring geeft recht en plicht
do ikindereii pp te voeden. EdciEes VII,
vers 25. Hébt gij zonen? Voedt ze op. en
buig ze van hun kindsheid af. Vers 26.
Hebt gij dochters? behoedt haar lichaam,
en vertoon U aan haar niet met [lachend
geüfeat (doordring haar Wan dén ernst
des levens") 27. Huw uw dochter uit, en
gij' hebt een groot werk gedaan, maar
geef' baar aan een verstandig man
Wie zijn zoon in tucht opvoedt en
onderricht zal! eer |jvan hem belevenH'.
Pauffius ad Ephesios. .VI 4. Gij' vaders,
voedt uw kinderen ,cfp in tucht en bestraf
fing des Heeren. Zoo bljkt dus overdui'efc
lijk de jplicht, der opvoeding aan dje
ouders van nature en van Godswege opge
legd. Onder die pliobt verstaan wijin
't algemeen: de ^doelbewuste 'en stelsel
matige inwerking 'van leen volwassene
om zijn lichamelijke en geestelijke krach'
ten: alzijdig en harmonisch te ontwikkes
Jfenen van een Katholiek' standpunt be
zien den onvoTwassenc door goedle lei
ding te brengen tot begrip van rijn^ rede
lijke waarde als mensch, die door rijb on
sterfelijke ziel en de gave van heit ver
stand boven alle andere schepselen ver
heven is, en hem1, alh een schepsel Gods,
te heipen tot het bereiken van zijn door
den Schepper gewild doel, rijn eeuwige;
zaligheid. Wanneer dat d'us dip plicht is
door God dén ou'dfers opgelegd, en dus
altijd en overal .opgelegd, in- en buiten
he.t. huisgezin, dan zal niemand diie dlat
begrijpt, de Zwaarte Van die taak onder
schatten.
En toch, hoeVelfe ""ouders graven zelf
het graf van hun hooge waardigheid als
door God aangesteöjdte opvoeders, door on
verstand) en onwil': verkeerd begrepen en
Verkeerd toegepaste atdoriteit (Beiden tot
anarchistische toestanden. Zoovelen ken
nen niet pens het doch "dat. ze te, bereiken
hebben of negeeren (dat doelTeenvoudig, en
rijn zich dus .niet eens bewust van liun
taak, en al]' evenmin kennein zjj' da juiste
middelén ter bereiking van het gestélde
doak
De Protestant Forstei' spreekt de waar
heid uit aRb ihij' zegt: „De scliilder Fra
Angelica moet steeds naar men zagt ge
beden hebben Voor hij" paar het penseel!
greep, om zijn 'hemafeohe gestalten te
schilleren. Hoevéél té mieter moeten wij
dan bidden om lfeven% mensehen te kun
nen vormen, hoe ((móeten wij" ons reinigen
van onze meest, (.verborgen onreinheden, om
da meest Verborgen, .reinheid in het kindl
te kunnen wekken, hoe moeten! wij ons be-
heerscktio en één [maken mét- de GodcMïjke
waarheid, opdat ons [Woofdj het' G'odklélSjke
in jonge harten itreffe, hod moe'ten wij"! ons
toti hemel'sche liefde verheffen, om boven
de liefdeloosheid .van |onke zenuwen uit tiei
grooieul'' Dat 'zégt Forster voor den jon
gen leeraar en (Schoolmeester, maar hoie-
Veell' méer geldt het voor de ouders! Het
is zelfopvoeding: eerst czelf teruigkesren
tot God om'dan mét God' te kunnen arbei
den, vóór God en rijn schepselen. Geduldl
ea rilfbeheetóching bijf do ouders, etkaai'
aanvullen in goed voorbeeld, door woord!
en daad, is' ,dte sterkste ein beste leerschool
voor de kinderen, lijnrecht daartegen i-n
zullen dus ook .werkentwisten' van de:
ouders pnderüln.g, meeningsVerschil, voor
af ,in godsdienstige 'Kwesties, en dénk cljan
aan de gevaren (.van gem'engddl huwcfEj'kien
Wat de waarde [van dé KathoöSeke levens
opvatting is voor ;de opvoedkunde willen
wijT U dfechts (in 't' kort schetsen
De Ifeer Van i't van God komende en op
Gód steunende gezag, 'dóór de Kathoffické
Kerk gedeerd is .een onmisbare basis voor
ware opvoeding. Onze .zwaikke natuur wil!
schreef Georges Dubois den onbekenden
Galibert, rijn oogen, rijin haxen, rijp neue,
zijn baard, rijn gestalte, den 'hoed', de klee-
ren, de paraplnio en de schoenen, die hij
dan avond van rijn aainkoimlst gediralgen
had.
SapristieGij" hebt hem goed opgeno
men. En wat een geheugen.
Ja [mijnheer, dat komt mij zeer goed
te pas om cijfers te onthouden, als ik aan
het grootboek be-zig ben.
Gij hebt mij' een volledig signalement
van den mnn gegeven. Nui zou xk ook inog,
gaarne weten, waar hij: woont.
Mijnheer Pages heeft mij' gezegd, dat
hij' hetrn! zijp adres had' opgegeven, 20bis
Jaudeplein, te Clermont-Ferrand.
Clermont-Ferrand! riep Leonce verbaasd
uit, Niemand: heeft mij' een Henri Galibert
te ClenmontFerrand opgegeven. En als
hij te Clermont-Ferrand woont, waarom'
schrijft hij' mij dan van Bourges
Heeft liij u gesdkreven vroeg, So-
lamge heel' onschuldig. i
Leonce begreep, diat hiji zijh mond had!
voorbijgepraat.
Dat was ook nog noodig, een zin
speling op dien brief te maken, dariht hij
verdrietighij' was kwaad op zich zelf.
Ja, dat wil zeggenen ja, hij heeft
tadj geschreven toch niets bijzonders.
den steun van het ge^ag, waar da eigen
kracht ontoereikend is. (Wïj' hebben, noodig
voor ons zed'eJBjk .leven een gezag, dat ons
de hoogste waarheden, iwasr ons geheett'ei
levensgeluk) van afhangt,onthult en ons
tot gids wordt «p; dén ïfevensweg.
Terecht 'zegt Forster: „Hét is imimers
zoo tragisch wanneer d'e mensch pas op
zijn dloodsbéd' tnóet ervaren wat toch eigen
lijk 't djoel des levens en die ware levens
wijsheid is. Die waarheid moest ons niet
pfte in ons stervensuur', maar in ons ge
heuld leven zegenten, en daarommoet zij
niet aan 't einde maar aan het begin Van
onzen levensweg staan". ,Dat gezag nu
heeft alleen het .Christendom', ..de Katho
lieke Kerk, Litcas .1016. Wie U hoort,
hoort rnjj, wie U smaadt, smaadt mij', Jo
annes 2021. ZooaJÊ rde vader mij' ge-
gunden heeft, zoo zend ik U.
Mattheus 2818. Mij" ,is allïe macht ge
geven in den 'hemteT en op aarde„gaat
dud uit over de gejiedé wereld' en om\ei'-
wjjst alle Volkeren, .en doopt hen in den
Naam des Vaders jen dés Zoons en dfes H.
Geestes en (teert hen ondletrhouden, wat ik
U geboden heb." i
,Wia de kerk niet hoort, die rij', u i
een heiden en /apenbare zondaar (M.A. 18.
17). Denk aan de oppermacht van den
H. Petrus, zijn opvoljgers hebben onafge
broken die macht -uitgeoefend, afgemeten
over de gehedfa /wereld, en dan klinkt dje
zuiver opvoedkundige waarschuwing Van
Christus (M. 1626) i„XVat baat het den
mensch, of hij de ganscha werefil. wint, als
hij schade lijdt .aan zijne ziel!"' De öp;-
voedende waakzaamheid' idjgr .kerk Ii«e!ft de
eeuwen door gekfonken in het waarschu
wende en léidendé ;Wbord( der Pausen, niet
alleen in geloofszaken, maar ook inzake
zedenllieer en haar "Baarde esn verdienste
op dat gebied wordt djoor Röomséh en on-
KbamSch vodmondig erkend. Alle opvoe-
dings-system'en en scholén .trachten een, bie-
paalldl ideaal te bereiken meer of mindler
schoon, de Christelijke kerk heeft' het hei
ligste en het jsjhoonsteeen Goddelijk
ideaaf. I- f I
(SM volgt.) E. F.
VAN OVER OE GRENZEN
De fascistische dwingeland.
„Roina Ioöuta, causa finita". Dit is een
ons Katholieken wél bekend Latijnsch ge
zegde, dat ongeveer beteek'entals Rome in
een strijdvraag uitspraak heeft gedaan, is
de zaak beslist.
't Schijnt, dat dit tegenwoordig, schrijft
't N. H. Dagbl., niet alleen geldt voor-
het Rome, als centrum der katholieke
wereld', maar ook voor het [Rome ala cen
trum der zwarthemdige fascistenwereld1.
Benito I heeft gesproken over de Zuid-
Tiroolsche kwestie en nu is alles beslist, de
ko<us is af. Wie nu nog gelooft, dat daar
onrecht geschiedt, dat een volk in zijp in
nigste cultuuruitingen verdrukt wordt, is
een ketter. Met rijn gewone, beminnelljkle,
vredelievende zachtzinnigheid', heeft Zijne
Excellentie, (is deze betiteling wel' goed',
wel hóóg genoeg?) dit aan. de aandachtig
luisterende menschheid verkondigd-
„Voor de laatste maal'," zoo verklaarde
liij, „zal ik over de Zuid-Tiroolsche kwes
tie het woord' voeren. Een volgende mlaaf
zullen de daden spreken,"
Is dat nu flink of niet? Dat kan, (cllaü
brutale Oostenrijk in z'n zak steken.
't Beteekent natuurlijk, dat uren daar
voortaan zijn mond heeft te houden, want
anders zal indien 't mógelijk ware flé
onderdrukking der stambroeders nóg erger
worden, en tevens óók, dat het „rijke" Ita,-
lië wel eens kón weigeren, z'n toesteim|mimg
te verleenen voor een. nieuwe Oostenrijk-
sche leening.
Welaan: ook bij' het diepste stilzwijgen,
bij. de uiterste gelatenheid zal er geen ver
andering komen. Immers, Mussolini heeft
dat in ronde Woorden erkend: Voor h-eti
„germanisme" is het spel verloren, zoo zei-
Maar- ikzou hem' graag vinden, ik heb hem'
een en ander te zeggen.
D|at Galibert aan Leonce Fourasson ge
schreven had, wekte 'de nieuwsgierigheid)
van Solange op. "Waarom? Waarover Zij'
voelde als vanzelf, dat deze oorrespionjdep-
tie haar zelf betrof. Gaarne had] rij' gewe
ten of dit werkelijk zoo was. Maar hoie
zoo iets vragen? Dfaarotml ook zweeg zij] en
beschouwde den jongen Fourasson mét ver
wondering, terwijl ri| hem een onduiidtelijke
verklaring hoorde stamelen.
Georges Dubois scheen geheel en al' on
verschillig bij het verhaal van, Leonce. Op
rijin gelaat was niets te lezen en hij) ant
woordde slechte met een enkel' woordi op
de vragen, die die zoon van( den gierigaard
hem bleef stellen.
Heeft mijriheer Pages gedaan, wati
oak mijn plan was? Heeft hijl getracht heffn1
te ontmoeten
Jawel, mijnheer.
Heeft hij heim gevonden?
-Neen, mijnheer.
Was Galihert in die stad bekend
Neen, anijhheer.
Hij had dus eeni valschl aidireS opge
geven?
Waarschijnlijk jmijhheer.
Heeft hij h<ür ergens anders gevon
den? i ii./
de hij'. Tyrolers, Oostenrijkers, heel' de we
reld moet het weten, „dat aan den Bren
ner met rijn levenden en zijln dood'en heel1
Italië de wacht houdt."
Nu is er nog wel zoo iets als 'n belofte
van de vroegere Italiaansche regeeringen,
bij! de vredesond'erhanelingenpleohtig ten
overstaan van overwinnaars en overwupne-
lingen gedaan dat dé rechten der bewo
ners in geannexeerde gebieden ontzien
zullen worden. Nou ja, die daar naar kijkt
is wat erg scrupuleus. Je laat toch niet je
bondgeaooten in den steek (1914) en gaat
miet de tegenpartij! meevechten, om' latex
niet eens de vruchten der overwinning naar
eigen goeddunken 'te mogen plukken! Je
zegt het miaar een. beetje gewichtige b.v,
zoo: „De fascistische regeering, al toonde
ze .dan ook de verdiragen te eerbiedigen en
te willen uitvoeren, acht zich geenszins ge
bonden aan meer of minder vage esn rheto-
rische toezeggingen van lieden, die stelsels
en regeeringen vertegenwoordigen, welke
door de fascistische revolutie intusschen
rijh te niet gedaan."
Wie was ook weer zoo verontwaardigd'
over de Dtaitsche verdragschending in
1914?
De vodjes-papier theorie maait school
Natuurlijk is da Weensche pers in de
wolken over deze rede. Zie d'e volgenfl-e
bloemlezing er uit.
De „Wiener Neueste Nachrieht'en" schrijft
o. mi, dat Mussolini niet heeft ontkend', diat
Italië ten aanzien van daDiuitsehers' in
Zuid-Tirol beloften heeft gedaan; Musso
lini tracht evenwel aan de consequenties
hiervan te ontkomen, door gewoonweg te
verklaren,, dat deze beloften en verzeke
ringen door Italianen rijh gegeven, die een
regeeringssysteeml vertegenwoordigden,
waarmee de fascistische regeering heeft af
gedaan. Het blad' mieent, diat de interna
tionale politieke wereld zaker .mat deze
opvatting niet acéóord kan gaan, en dat er
-middelen moeten Worden gevonden, om
Italië dit aan het verstand te brengen.
De ..Reichspost" schrijft o. mi. dat alle
beschuldigingen tegen Oostenrijk niet kun
nen verdoezelen, dat in Zuid'-Tirol1 iets
onrechtmatigs is geschied. Het blad is
van meening, dat de rèd'e van Seipel en
van do afgevaaa'digdten in den Nation.alen
Raad bijna overal een gunstig onthaal'
hebben gevonden.
De „Arbeiterzeitung' 'zegt, dat Musso
lini's rede niets anders was dan. een! drei
gement, gericht aan het adres van heti
kleine, weerlóoza Oostenrijk.
Hoelang zal' macht boven recht blijven
gaan?
AMERIKA
Een samenzwering in Chili.
Reuter meldt uit Santiago (Chili) dat
Vrijdag een communistisch oompiot is ont
dekt om de regeering omver te werpen.
Veertig personen Zijn te Santiago gear
resteerd, onder wie een zoon van dén on^l-
president Alessandri.
Volgens het blad Annonci waren Ales
sandri en de minister voor d'e volksgezond
heid Santosales bij! het complot betrokken,
ofschoon zij' zich momenteel in Europa, be
vinden. Het complot is ontdekt dóórdat
een uit Europa kamende koerier door re-
geeringsagenten aangehouden en gefouil
leerd werd, waarbij! d'e bevelen van Ales
sandri aan de samenzweerders aan het
licht kwamen.
Een Ilritseh-Chineeseh incident.
Twaalf matrozen van een Britsch oor
logsschip, dat patrouilleert, in. de rivier
delta bij Kanton, waren Vrijdag in die
buurt van het dorp Koerojstsjoek aan wal
gegaan, bij wijze van oefening. Zij' werden!
echter onmiddellijk! d!oor Chineesche mi
litie beschoten en een der Bxitsche soldaten
Werd gedood'.
Neen, mijnheer.
Heeft hij den pastoor een adres op
gegeven, toen hij;, hier is geweest voor de
kerk?
Ik weet er niet van, mijnheer.
En heeft hij aan professor Lajabal
niet gezegd, van waar hij] kwam?
Ik geloof het niet, mijnheer.
Leonce Was niet gewend zulke moeilijk
heden op zijn weg te ontmoeten en' 'stamp
te toornig op Sen grond'.
Maar gij weet niets! riep hij kwaad
geluimd uit.
Georges Dubois had kunnen op|merken,
dat 'hij' niet in rijin dienst was, dat hij niet
verplicht was hem inlichtingen te geven.
Hij stelde zich echter tevreden miet hejml
heel beleefd ta zeggen:
Het spijt mijl, mijnheer, dat ik uwe
vragen niet kan beantwoorden.
Hij groette en zeide:
U zult mij wel .toestaan, dat ik mij
verwijider, ik moet nog werken.
Die kleine beambte riet er niet erg
snugger uit, zeide Laanöe aan Solange,
zoodra Georges zich verwijderd had.
Het jonge mteisje beet zich op de lippen
cm niet te zeggen
Hij heeft veel mleer verstand eten gijl.
Maar rij hield zich in en zeide ietwaf
spottend
Die nieuwe Nederl. gezant 1c Brussel.
Gisterochtend 11 ,uur heeft de nieuws
Nederlandsche gezant in België, jhr. di*.
O. F. A. M. van Nispen tot Sevenaer, zijn
geloofsbrieven aan den Belgischen kaning
overhandigd'.
Eien verdrag van arbitrage cn ver
zoening met Frankrijk.
Onmiddellijk na d'e sluiting van de zit
ting van den Volkenbondsraad' te Genève
heeft minister Beelaerts van Blokland ziclhl
begeven naar de salon van Briand in het
hotel des Bergues, waar Briand en onze
minister namens de Fr.ansche en Neder-
landsche regeeringen onderteekand hebben
het verdrag van arbitrage en verzoening
tusschen Frankrijk eu Nederland.
■Dit verdrag was in de vórige wéken
door de departementen van buiiteailarid-'
sche zaken te Parijb en [s-Gravenfrags
voorbereid', dóór 'dé beide minister van
buitenlandsche zaken stelden er prijls op,
deze conventie gemeenschappelijk in dn
Volkenbondsstad Genève te ond'erteekemsn,
Lustrumfeest.
De R.-K. Propagandaclub „St. Paulus"
vierde Zondag haar 15-jarig bestaan. Na
de H. Mis, waaronder algemeens H. Com
munie, vereenigden zich allen in het Vin-
centiusgebouw aan het ontbijt. Des avondf
half negen werd de jaarvergadering gehou
den. Nadat dóór den voorzitter enkela
woorden gewijd' waren aan. het pas over
leden lid en drie Onze Vaders voor rijn!
zielerust gebeden waren, las de secretaris
de notulen alsmede een keurig jaarverslag
voor, waarvoor hij den dank van d'e verga
dering in ontvangst had te nemen. Dej
penningmeesteresse deed rekening eu ver
antwoording; de kas sloot met een klein'
batig saldo. Overeenkomstig het advie«)
der kascompiissie werd zijl voor haar ge
houden beheer gedechargeerd'. Eveneens
was zij aan de beurt van aftreding; rijf
werd bij acclamatie herbenoemd'.
De voorzitter wierp een terugblik in d«
■afgeloopen 15 jaar en wees er op dat ler nogj
drie leden zijn dfe bijkans van, de oprich
ting af lid geweest rijn. Spr. bracht danU
aan den zeereerw. heer pastoor, die vani
den beginne af op rijiue Behouders zag ge-<
legd de taak van Geestelijk (adviseur, vootf
de vele goede raadgevingen, alsmjede voor!
de vriendschap in al dlia jaren. va,n rijln-
eerw. ondervonden, ami te eindigen m'eff
een opwekking tot de propagandisten, medé
te werken ter verdediging van het erfdteel,
hetgeen onze voorvaderen ons na zooveel'
komkner en zorg hebben nagelaten.
De zeereerw, heer Pastoor dankte êW
propagandisten voor het .veffiè werk nqeds.
verricht, wees er op dat er nog een groot
arbeidsveld open ligt en dót rij! vooral (jooil
een goed voorbeeld steed's moeten voorgaan,
dan zal onder Gods zegea ons werk vruch
ten kunnen voortbrengen. De president
sprak nog een afscheidswoord tot een. lied
dat ons gaat verlaten wegens het volgep
van een anderen levensstaat en beval zoo-
welf leden als .vereeniging in haar gelbed'
aan. Wederkoerig dankte zijl voor die ge
noten vriendschap met de verzekering,
gaarne aan het laaitsta te zullen volfdoen.
Daarna sluiting op de gebruikelijke wijlze.
Nog eenige uren bleven de leden gtezelll!^
bijeen. 'i
Tentoonstelling.
Van Woensdag 21 Maart tot en miet
Vrijdag 23 Maart des namiddags van 21
tot 4 uur zal door de N. V'. Middelburg-
sehe Verfhandel Wl. L. Heyboer Co,,
een expositie worden gehouden in d'e kleinef
boven-voorzaal van Sociëteit „de Vergenoe
ging", namens de Verg. „het Behang op
-Vindt u Dat is toch niet de meaning
van hen, die hétm kennen. v
Zoo! antwoordde [Leonce. T
Ofschoon hij beeleimiaall geen doorzicht
had, kwajm' een onbewuste jaloerschheidl ia
he(m °P- Zij hinderde hemi. Hij: had' de ver
metelheid er bij te voegen: i
U verdedigt hetm góed', juffrouw.
Op hare beurt voelde Solange zieft plot
seling gedrukt door een stmartelijka vrees,
W]as rij onvoorzichtig, onhandig geweest
en had zij aan dien onaangenialmien jongen)
man, die Leonce Fourasson heette, het ge
heim laten vermbedlen, dat rij' zoo goed
bewaard had, toen zij' op dén aanval tegent
George .gericht, antwoordde.
De afkeer, die haar door diozen onbe-
sehaa|mden en allédaagóchen fat werd! in
geboezemd', werd er nog grooter dóór.
Het spijt mij', dat ik ook verplicht
Imij terug te trekken, mijnheer, sprak
op beleefden toon, om uiterlïjik nog
netjes te schijnen, maar koud genoeg ornj
elke poging te voorkomen, dat gesprek
nog langer te rekken, Mdj"n. zuster ein Imïjlri
broertjes wachten mij:.
Zij boog even het hioofd, keerde zich ouf
en verdween.
i l (Wórdt vervolgd.),