'I NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS DINSDA8 13 MAART 1828 gesprekken FEUILLETON Ie vreemde vriend. BUITENLAND CHINA BINNENLAND UIT ZEELAND MIDDELBURG IE COtlRAN l HUMMER 31 248" JAARS AN 8 het' dan ook van zelfs, 'dat NapbleoiS en nadat de Wurge- ngs-aanspraak had ge- naar luisterde. 1de hijftfchKtot een idei generaals met de tekst de melodie ge- Duitscli verstond en kkte min of meer in toen Napoleon aan- ziek goed 'te hou- lijtvén en zóide, dat (hij rvan kende ,^3if 2ijt niet. [Wie ]U keht, schoot in een ■wat 'hem: maar zelden het hoern-geroep der vriendelijk groetend j i j vrijmoedig hoveling- Itson, die tot de omge- rel VI behoorde, waa tman, die ook tegem- ,geen Mad voor den I I °-mg liij bij" den keizer te "krijgen in ijko zaak. Z- M. had zeer on&uidefSjk te dla.t nu 'dok, toen hij gaf. i deze, daarop, „ikXreb [ets verstaanik wou, ker sprak." eed' *d(a keizer aan het ie graaf goedkeurend1 j, nu heft ik het b'egre- waar ik aan toe /ben. ■aanwennen voortaan te praten." vergezelde1 Trautson jacht, waarbij .do kei en groot stuk "wilcf met eer te leggen. zich opgetogen. „Dat it," riep hij itit. „Uwe. enïijk jager in plaats worden." 1 van zijn hoveling ver achte en zeide slechts ja, ik doe wat ik kan." Voor God gelijk. .Wilhelm] I van [te [bed lag, liet liij zich aar bij het gebed1 qjgn Izen. 1 üen 'Was aan det püia-ats idt„De Heer zégeue u ld hij dit 'tegenover t'(9ii .dig genoeg en maakte zegene en behoede Uwe e g richtte zich veront- at, scheSJiu," gebood hij. booten God [ben ik, even [een hondsVot." "Het boek- LOp zijn sterfbed lag, schoonzoon John Lock- atsten nacht bif hefft het hoek." roeg ,de waker. boek," antwoordde d'e met (Brekende stem." rees naar den bijbel. bent nu een jaar e een rijksdaalder k zal je D even." [lat zwart op wit geven, je niet genoeg?" ex, maar mijn vrouw ver- ientje per Week..." EMPJE, oteur tot reelruut: „Onder erstaan wij alles, wat de n ander d'oet. Stel aiu het iend' aan het ontbijt zit. Iheenen nog mloet poetsen a wórdt, ami aiajn te (treidén. doen?" rem z'n boterham.1 opeten, ichoenen poetst 1". ogen. komit bij een boek'- is dat rooie boek in do aar kijkt cn ziet onder de en slechts één rood exem- sen boiek, dat alleen ge- :ouw'lus|tige jonge meisjes, e mannen te vangein De dan ook niet begrijpen, jongetje kan bekoren, i geschikt boek voor jou, wil je het kóopen? imiijn vader geven op rijn is veld'wnchter. BLIEFT! imuseert een buikspreker rijn kunst. •dt er geroepen: „Zeg, we ernstigs bespreken. Hou |lik je buik! mlan is helaas te vroeg Bakker." wel, juffrouw, ex is nog lagen genoeg in rijn drank- NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie. Bijkantoor MIDDELBURG, Markt 1 en 2| Telefoon No.4-74. Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling; AdvertentiSn van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,15; Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. 9R00TEWAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Het kind op weg naar den levensstaat. De opvoeding der kinderen is dfe pjfeht dei' oudersl Met het kindl gaf Godf aan de ouders de midldtelfen en dè genad|e' om het ta leiden naar het doel van "ieder m(en- sdhenifevéni 'het eeuwige 'gjeluk ïn de eeuwige Godsaanschouwing. De mensóh bestaat pit riek en lichaam', dud is pok de opvoeding een tweePjüigp een lichamelijke en een geestelijke, welké beide harmonisch moeten .samengaan, wil 't kind reeds pp. aarde vTeugdje en gejftik genieten. De natuurlijke zorg ^voor de lichamelijke ontwikkeling hebben wij' met de hoogere diersoorten gemeen, de pverppfichte zorg voor de geestelijke opvoeding verheft d'en mensch eindeloos hoog ,bt>ven alle andere sehepselfea Gods. Van christelijk standpunt gezien, is die geestelijke opvoeding hoofdzaak, p „Wat baat 't II, aife ge de heele wiereld wint, en Schade lijdt aan, (Uwe ziel Die plicht is ons opgelegd door God'. Do voormannen van de Franstóhe revo lutie, Dan ton, [Robespierre, lotc1., "durfden beweren, dat de kindteren op. d|e eerste pjteats toebehoorden aan den Staat, dat bij- I gevolg deze, en iniet de ouders, het recht heelt over de opvoeding te beschikken. Allen, die de .beginselen van 1789 belijden, beschouwen het werk [van H'e opvoeding niet alfe een '.natuurlijk reoht 'Van de oudeTs maar alls een .openbare en maatschappelijke evoegdheid, uitsluitend' behoorend^ aan én Staat. t Zijl lóochenen het natuurlijk' bestaans- bt van het ibijzönder onderwSjÖ, diat rij' I van de igunst van den Staat' afhan kelijk maken. De .socialisten, de natuur lijke kinderen van de revolutionaire, ge iten, cisehen, „da.t de gemeenschap, ia het kind 'do eerste moederzorgen sissen, kan. de opvoeding zalf overnemen Theorie In do praktijk rijn de meeste icialistisehe ouders meer conservatief en patriarchaal!gezind de opvoeding voor beide geslachten gelijk én ge- leenschappelïjk rijn"'. j f Daartegen plaatsen wij eenige kerke- uitspraken |Op de ouders ,Tust dé allerzwaarste lichting, naar verimogten te zorgen- [r de opvoeding hunner kindjeren, .zoo- de godsdienstige en moreel® als die lijke en maatschappelijke, en ook hun tijdelijk welzijn. Alle geloovi- I moeten vanaf hun kindsheid zóó wor- onderwezen, dat him niet alleien niets ffljdt. bijgebracht, wdt in strijd is met katholieken godsdienst' en dje aetrbare fn, maar de godsdienstige en zediejffijke eding moet de jvpornaarnlste püaats nen.'" „Niet alleen pp de, ouders tens can. 1113 talaarook'opallen, die plaats innemen, rust het recht en [zeer zware verplichting te zorgjën de christelijke opvoeding dér kin- ouders zijn krachtens de natuurwet Echt hun kinderen pp- te voeden, en lie plicht ligt het natuurlijk recht j de opvoeding hunner kinderen te be ken. f ^8 Thomas 3.9, 4 la. I: Naast God| rijn Eers d'e oorsprong' van het leven kinderen. hun kind het leven te schenken, rij de plioht op zich voor het iven van dit kind 'te zorgen. Da vrije itenöeh draagt immers ,de Verantwoopdc- Blid voor zijn .vrijo dad'en. Wélnu, d|e „atuui- beoogt niet [allleen de voortbren- -ing van het kind, maar ook rijn ontwik- Hg en opleiding tot den Volmaaksten aat, die den mensch toekomt, voor zoo- Hgriü' liij mensch .is. XïnEnc^clïek Sapientiae Chris- fce (1890) Van natuurswege behoort ouders het recht 'hen op te voedien, d^e er werelH .brachten, em aan dit recht plicht .verbonden, die opvoeding té1 26I lourasson hield aan. j Maar hij is toch hier geweest, u Ihleeflt gezien. i- Ik zelf niet. p Wie heeft helml dan gezien? Mijn vader alleen, meen ik. Sj wendde zich tot George: - Nietwaar, mijnheer 'Georges, op dien id heeft alleen mijin vader Galihert ge- - Jawel, juffrouw, mijnheer uw vader ik. - Och ja, wat ben ik dwaap! Ja, U Et hem ook gezien en u kunt mijnheer irasson inlichtingen geven. - Zeer gaarne, zeide Georges, tornt dé [etste kaljnlte. .eonce najm dezen ondergeschikte mét vrij veraohtelijkea blik van het hoofdl de voeten op en verwaardigde zichj dan woord tot hemi te richten. L— Dus gij hebt hwnl gezien? .Jawel jmijnheer. Hoe ziet haj er uit? Met de grootste nauwkeurigheid be- doen overeenstemmen mét hét einddoel', waartoe hun die kinderen van Gocljs goed heid werden geschonken. In die plicht zijn de oudérs db geboren medehelfpers der kerk; ,dé machtiging é'hax- toe ontvingen zij in 't Sacrament des huwelijks. Niet alléén de natuurwet, maar ook! do Openbaring geeft recht en plicht do ikindereii pp te voeden. EdciEes VII, vers 25. Hébt gij zonen? Voedt ze op. en buig ze van hun kindsheid af. Vers 26. Hebt gij dochters? behoedt haar lichaam, en vertoon U aan haar niet met [lachend geüfeat (doordring haar Wan dén ernst des levens") 27. Huw uw dochter uit, en gij' hebt een groot werk gedaan, maar geef' baar aan een verstandig man Wie zijn zoon in tucht opvoedt en onderricht zal! eer |jvan hem belevenH'. Pauffius ad Ephesios. .VI 4. Gij' vaders, voedt uw kinderen ,cfp in tucht en bestraf fing des Heeren. Zoo bljkt dus overdui'efc lijk de jplicht, der opvoeding aan dje ouders van nature en van Godswege opge legd. Onder die pliobt verstaan wijin 't algemeen: de ^doelbewuste 'en stelsel matige inwerking 'van leen volwassene om zijn lichamelijke en geestelijke krach' ten: alzijdig en harmonisch te ontwikkes Jfenen van een Katholiek' standpunt be zien den onvoTwassenc door goedle lei ding te brengen tot begrip van rijn^ rede lijke waarde als mensch, die door rijb on sterfelijke ziel en de gave van heit ver stand boven alle andere schepselen ver heven is, en hem1, alh een schepsel Gods, te heipen tot het bereiken van zijn door den Schepper gewild doel, rijn eeuwige; zaligheid. Wanneer dat d'us dip plicht is door God dén ou'dfers opgelegd, en dus altijd en overal .opgelegd, in- en buiten he.t. huisgezin, dan zal niemand diie dlat begrijpt, de Zwaarte Van die taak onder schatten. En toch, hoeVelfe ""ouders graven zelf het graf van hun hooge waardigheid als door God aangesteöjdte opvoeders, door on verstand) en onwil': verkeerd begrepen en Verkeerd toegepaste atdoriteit (Beiden tot anarchistische toestanden. Zoovelen ken nen niet pens het doch "dat. ze te, bereiken hebben of negeeren (dat doelTeenvoudig, en rijn zich dus .niet eens bewust van liun taak, en al]' evenmin kennein zjj' da juiste middelén ter bereiking van het gestélde doak De Protestant Forstei' spreekt de waar heid uit aRb ihij' zegt: „De scliilder Fra Angelica moet steeds naar men zagt ge beden hebben Voor hij" paar het penseel! greep, om zijn 'hemafeohe gestalten te schilleren. Hoevéél té mieter moeten wij dan bidden om lfeven% mensehen te kun nen vormen, hoe ((móeten wij" ons reinigen van onze meest, (.verborgen onreinheden, om da meest Verborgen, .reinheid in het kindl te kunnen wekken, hoe moeten! wij ons be- heerscktio en één [maken mét- de GodcMïjke waarheid, opdat ons [Woofdj het' G'odklélSjke in jonge harten itreffe, hod moe'ten wij"! ons toti hemel'sche liefde verheffen, om boven de liefdeloosheid .van |onke zenuwen uit tiei grooieul'' Dat 'zégt Forster voor den jon gen leeraar en (Schoolmeester, maar hoie- Veell' méer geldt het voor de ouders! Het is zelfopvoeding: eerst czelf teruigkesren tot God om'dan mét God' te kunnen arbei den, vóór God en rijn schepselen. Geduldl ea rilfbeheetóching bijf do ouders, etkaai' aanvullen in goed voorbeeld, door woord! en daad, is' ,dte sterkste ein beste leerschool voor de kinderen, lijnrecht daartegen i-n zullen dus ook .werkentwisten' van de: ouders pnderüln.g, meeningsVerschil, voor af ,in godsdienstige 'Kwesties, en dénk cljan aan de gevaren (.van gem'engddl huwcfEj'kien Wat de waarde [van dé KathoöSeke levens opvatting is voor ;de opvoedkunde willen wijT U dfechts (in 't' kort schetsen De Ifeer Van i't van God komende en op Gód steunende gezag, 'dóór de Kathoffické Kerk gedeerd is .een onmisbare basis voor ware opvoeding. Onze .zwaikke natuur wil! schreef Georges Dubois den onbekenden Galibert, rijn oogen, rijin haxen, rijp neue, zijn baard, rijn gestalte, den 'hoed', de klee- ren, de paraplnio en de schoenen, die hij dan avond van rijn aainkoimlst gediralgen had. SapristieGij" hebt hem goed opgeno men. En wat een geheugen. Ja [mijnheer, dat komt mij zeer goed te pas om cijfers te onthouden, als ik aan het grootboek be-zig ben. Gij hebt mij' een volledig signalement van den mnn gegeven. Nui zou xk ook inog, gaarne weten, waar hij: woont. Mijnheer Pages heeft mij' gezegd, dat hij' hetrn! zijp adres had' opgegeven, 20bis Jaudeplein, te Clermont-Ferrand. Clermont-Ferrand! riep Leonce verbaasd uit, Niemand: heeft mij' een Henri Galibert te ClenmontFerrand opgegeven. En als hij te Clermont-Ferrand woont, waarom' schrijft hij' mij dan van Bourges Heeft liij u gesdkreven vroeg, So- lamge heel' onschuldig. i Leonce begreep, diat hiji zijh mond had! voorbijgepraat. Dat was ook nog noodig, een zin speling op dien brief te maken, dariht hij verdrietighij' was kwaad op zich zelf. Ja, dat wil zeggenen ja, hij heeft tadj geschreven toch niets bijzonders. den steun van het ge^ag, waar da eigen kracht ontoereikend is. (Wïj' hebben, noodig voor ons zed'eJBjk .leven een gezag, dat ons de hoogste waarheden, iwasr ons geheett'ei levensgeluk) van afhangt,onthult en ons tot gids wordt «p; dén ïfevensweg. Terecht 'zegt Forster: „Hét is imimers zoo tragisch wanneer d'e mensch pas op zijn dloodsbéd' tnóet ervaren wat toch eigen lijk 't djoel des levens en die ware levens wijsheid is. Die waarheid moest ons niet pfte in ons stervensuur', maar in ons ge heuld leven zegenten, en daarommoet zij niet aan 't einde maar aan het begin Van onzen levensweg staan". ,Dat gezag nu heeft alleen het .Christendom', ..de Katho lieke Kerk, Litcas .1016. Wie U hoort, hoort rnjj, wie U smaadt, smaadt mij', Jo annes 2021. ZooaJÊ rde vader mij' ge- gunden heeft, zoo zend ik U. Mattheus 2818. Mij" ,is allïe macht ge geven in den 'hemteT en op aarde„gaat dud uit over de gejiedé wereld' en om\ei'- wjjst alle Volkeren, .en doopt hen in den Naam des Vaders jen dés Zoons en dfes H. Geestes en (teert hen ondletrhouden, wat ik U geboden heb." i ,Wia de kerk niet hoort, die rij', u i een heiden en /apenbare zondaar (M.A. 18. 17). Denk aan de oppermacht van den H. Petrus, zijn opvoljgers hebben onafge broken die macht -uitgeoefend, afgemeten over de gehedfa /wereld, en dan klinkt dje zuiver opvoedkundige waarschuwing Van Christus (M. 1626) i„XVat baat het den mensch, of hij de ganscha werefil. wint, als hij schade lijdt .aan zijne ziel!"' De öp;- voedende waakzaamheid' idjgr .kerk Ii«e!ft de eeuwen door gekfonken in het waarschu wende en léidendé ;Wbord( der Pausen, niet alleen in geloofszaken, maar ook inzake zedenllieer en haar "Baarde esn verdienste op dat gebied wordt djoor Röomséh en on- KbamSch vodmondig erkend. Alle opvoe- dings-system'en en scholén .trachten een, bie- paalldl ideaal te bereiken meer of mindler schoon, de Christelijke kerk heeft' het hei ligste en het jsjhoonsteeen Goddelijk ideaaf. I- f I (SM volgt.) E. F. VAN OVER OE GRENZEN De fascistische dwingeland. „Roina Ioöuta, causa finita". Dit is een ons Katholieken wél bekend Latijnsch ge zegde, dat ongeveer beteek'entals Rome in een strijdvraag uitspraak heeft gedaan, is de zaak beslist. 't Schijnt, dat dit tegenwoordig, schrijft 't N. H. Dagbl., niet alleen geldt voor- het Rome, als centrum der katholieke wereld', maar ook voor het [Rome ala cen trum der zwarthemdige fascistenwereld1. Benito I heeft gesproken over de Zuid- Tiroolsche kwestie en nu is alles beslist, de ko<us is af. Wie nu nog gelooft, dat daar onrecht geschiedt, dat een volk in zijp in nigste cultuuruitingen verdrukt wordt, is een ketter. Met rijn gewone, beminnelljkle, vredelievende zachtzinnigheid', heeft Zijne Excellentie, (is deze betiteling wel' goed', wel hóóg genoeg?) dit aan. de aandachtig luisterende menschheid verkondigd- „Voor de laatste maal'," zoo verklaarde liij, „zal ik over de Zuid-Tiroolsche kwes tie het woord' voeren. Een volgende mlaaf zullen de daden spreken," Is dat nu flink of niet? Dat kan, (cllaü brutale Oostenrijk in z'n zak steken. 't Beteekent natuurlijk, dat uren daar voortaan zijn mond heeft te houden, want anders zal indien 't mógelijk ware flé onderdrukking der stambroeders nóg erger worden, en tevens óók, dat het „rijke" Ita,- lië wel eens kón weigeren, z'n toesteim|mimg te verleenen voor een. nieuwe Oostenrijk- sche leening. Welaan: ook bij' het diepste stilzwijgen, bij. de uiterste gelatenheid zal er geen ver andering komen. Immers, Mussolini heeft dat in ronde Woorden erkend: Voor h-eti „germanisme" is het spel verloren, zoo zei- Maar- ikzou hem' graag vinden, ik heb hem' een en ander te zeggen. D|at Galibert aan Leonce Fourasson ge schreven had, wekte 'de nieuwsgierigheid) van Solange op. "Waarom? Waarover Zij' voelde als vanzelf, dat deze oorrespionjdep- tie haar zelf betrof. Gaarne had] rij' gewe ten of dit werkelijk zoo was. Maar hoie zoo iets vragen? Dfaarotml ook zweeg zij] en beschouwde den jongen Fourasson mét ver wondering, terwijl ri| hem een onduiidtelijke verklaring hoorde stamelen. Georges Dubois scheen geheel en al' on verschillig bij het verhaal van, Leonce. Op rijin gelaat was niets te lezen en hij) ant woordde slechte met een enkel' woordi op de vragen, die die zoon van( den gierigaard hem bleef stellen. Heeft mijriheer Pages gedaan, wati oak mijn plan was? Heeft hijl getracht heffn1 te ontmoeten Jawel, mijnheer. Heeft hij heim gevonden? -Neen, mijnheer. Was Galihert in die stad bekend Neen, anijhheer. Hij had dus eeni valschl aidireS opge geven? Waarschijnlijk jmijhheer. Heeft hij h<ür ergens anders gevon den? i ii./ de hij'. Tyrolers, Oostenrijkers, heel' de we reld moet het weten, „dat aan den Bren ner met rijn levenden en zijln dood'en heel1 Italië de wacht houdt." Nu is er nog wel zoo iets als 'n belofte van de vroegere Italiaansche regeeringen, bij! de vredesond'erhanelingenpleohtig ten overstaan van overwinnaars en overwupne- lingen gedaan dat dé rechten der bewo ners in geannexeerde gebieden ontzien zullen worden. Nou ja, die daar naar kijkt is wat erg scrupuleus. Je laat toch niet je bondgeaooten in den steek (1914) en gaat miet de tegenpartij! meevechten, om' latex niet eens de vruchten der overwinning naar eigen goeddunken 'te mogen plukken! Je zegt het miaar een. beetje gewichtige b.v, zoo: „De fascistische regeering, al toonde ze .dan ook de verdiragen te eerbiedigen en te willen uitvoeren, acht zich geenszins ge bonden aan meer of minder vage esn rheto- rische toezeggingen van lieden, die stelsels en regeeringen vertegenwoordigen, welke door de fascistische revolutie intusschen rijh te niet gedaan." Wie was ook weer zoo verontwaardigd' over de Dtaitsche verdragschending in 1914? De vodjes-papier theorie maait school Natuurlijk is da Weensche pers in de wolken over deze rede. Zie d'e volgenfl-e bloemlezing er uit. De „Wiener Neueste Nachrieht'en" schrijft o. mi, dat Mussolini niet heeft ontkend', diat Italië ten aanzien van daDiuitsehers' in Zuid-Tirol beloften heeft gedaan; Musso lini tracht evenwel aan de consequenties hiervan te ontkomen, door gewoonweg te verklaren,, dat deze beloften en verzeke ringen door Italianen rijh gegeven, die een regeeringssysteeml vertegenwoordigden, waarmee de fascistische regeering heeft af gedaan. Het blad' mieent, diat de interna tionale politieke wereld zaker .mat deze opvatting niet acéóord kan gaan, en dat er -middelen moeten Worden gevonden, om Italië dit aan het verstand te brengen. De ..Reichspost" schrijft o. mi. dat alle beschuldigingen tegen Oostenrijk niet kun nen verdoezelen, dat in Zuid'-Tirol1 iets onrechtmatigs is geschied. Het blad is van meening, dat de rèd'e van Seipel en van do afgevaaa'digdten in den Nation.alen Raad bijna overal een gunstig onthaal' hebben gevonden. De „Arbeiterzeitung' 'zegt, dat Musso lini's rede niets anders was dan. een! drei gement, gericht aan het adres van heti kleine, weerlóoza Oostenrijk. Hoelang zal' macht boven recht blijven gaan? AMERIKA Een samenzwering in Chili. Reuter meldt uit Santiago (Chili) dat Vrijdag een communistisch oompiot is ont dekt om de regeering omver te werpen. Veertig personen Zijn te Santiago gear resteerd, onder wie een zoon van dén on^l- president Alessandri. Volgens het blad Annonci waren Ales sandri en de minister voor d'e volksgezond heid Santosales bij! het complot betrokken, ofschoon zij' zich momenteel in Europa, be vinden. Het complot is ontdekt dóórdat een uit Europa kamende koerier door re- geeringsagenten aangehouden en gefouil leerd werd, waarbij! d'e bevelen van Ales sandri aan de samenzweerders aan het licht kwamen. Een Ilritseh-Chineeseh incident. Twaalf matrozen van een Britsch oor logsschip, dat patrouilleert, in. de rivier delta bij Kanton, waren Vrijdag in die buurt van het dorp Koerojstsjoek aan wal gegaan, bij wijze van oefening. Zij' werden! echter onmiddellijk! d!oor Chineesche mi litie beschoten en een der Bxitsche soldaten Werd gedood'. Neen, mijnheer. Heeft hij den pastoor een adres op gegeven, toen hij;, hier is geweest voor de kerk? Ik weet er niet van, mijnheer. En heeft hij aan professor Lajabal niet gezegd, van waar hij] kwam? Ik geloof het niet, mijnheer. Leonce Was niet gewend zulke moeilijk heden op zijn weg te ontmoeten en' 'stamp te toornig op Sen grond'. Maar gij weet niets! riep hij kwaad geluimd uit. Georges Dubois had kunnen op|merken, dat 'hij' niet in rijin dienst was, dat hij niet verplicht was hem inlichtingen te geven. Hij stelde zich echter tevreden miet hejml heel beleefd ta zeggen: Het spijt mijl, mijnheer, dat ik uwe vragen niet kan beantwoorden. Hij groette en zeide: U zult mij wel .toestaan, dat ik mij verwijider, ik moet nog werken. Die kleine beambte riet er niet erg snugger uit, zeide Laanöe aan Solange, zoodra Georges zich verwijderd had. Het jonge mteisje beet zich op de lippen cm niet te zeggen Hij heeft veel mleer verstand eten gijl. Maar rij hield zich in en zeide ietwaf spottend Die nieuwe Nederl. gezant 1c Brussel. Gisterochtend 11 ,uur heeft de nieuws Nederlandsche gezant in België, jhr. di*. O. F. A. M. van Nispen tot Sevenaer, zijn geloofsbrieven aan den Belgischen kaning overhandigd'. Eien verdrag van arbitrage cn ver zoening met Frankrijk. Onmiddellijk na d'e sluiting van de zit ting van den Volkenbondsraad' te Genève heeft minister Beelaerts van Blokland ziclhl begeven naar de salon van Briand in het hotel des Bergues, waar Briand en onze minister namens de Fr.ansche en Neder- landsche regeeringen onderteekand hebben het verdrag van arbitrage en verzoening tusschen Frankrijk eu Nederland. ■Dit verdrag was in de vórige wéken door de departementen van buiiteailarid-' sche zaken te Parijb en [s-Gravenfrags voorbereid', dóór 'dé beide minister van buitenlandsche zaken stelden er prijls op, deze conventie gemeenschappelijk in dn Volkenbondsstad Genève te ond'erteekemsn, Lustrumfeest. De R.-K. Propagandaclub „St. Paulus" vierde Zondag haar 15-jarig bestaan. Na de H. Mis, waaronder algemeens H. Com munie, vereenigden zich allen in het Vin- centiusgebouw aan het ontbijt. Des avondf half negen werd de jaarvergadering gehou den. Nadat dóór den voorzitter enkela woorden gewijd' waren aan. het pas over leden lid en drie Onze Vaders voor rijn! zielerust gebeden waren, las de secretaris de notulen alsmede een keurig jaarverslag voor, waarvoor hij den dank van d'e verga dering in ontvangst had te nemen. Dej penningmeesteresse deed rekening eu ver antwoording; de kas sloot met een klein' batig saldo. Overeenkomstig het advie«) der kascompiissie werd zijl voor haar ge houden beheer gedechargeerd'. Eveneens was zij aan de beurt van aftreding; rijf werd bij acclamatie herbenoemd'. De voorzitter wierp een terugblik in d« ■afgeloopen 15 jaar en wees er op dat ler nogj drie leden zijn dfe bijkans van, de oprich ting af lid geweest rijn. Spr. bracht danU aan den zeereerw. heer pastoor, die vani den beginne af op rijiue Behouders zag ge-< legd de taak van Geestelijk (adviseur, vootf de vele goede raadgevingen, alsmjede voor! de vriendschap in al dlia jaren. va,n rijln- eerw. ondervonden, ami te eindigen m'eff een opwekking tot de propagandisten, medé te werken ter verdediging van het erfdteel, hetgeen onze voorvaderen ons na zooveel' komkner en zorg hebben nagelaten. De zeereerw, heer Pastoor dankte êW propagandisten voor het .veffiè werk nqeds. verricht, wees er op dat er nog een groot arbeidsveld open ligt en dót rij! vooral (jooil een goed voorbeeld steed's moeten voorgaan, dan zal onder Gods zegea ons werk vruch ten kunnen voortbrengen. De president sprak nog een afscheidswoord tot een. lied dat ons gaat verlaten wegens het volgep van een anderen levensstaat en beval zoo- welf leden als .vereeniging in haar gelbed' aan. Wederkoerig dankte zijl voor die ge noten vriendschap met de verzekering, gaarne aan het laaitsta te zullen volfdoen. Daarna sluiting op de gebruikelijke wijlze. Nog eenige uren bleven de leden gtezelll!^ bijeen. 'i Tentoonstelling. Van Woensdag 21 Maart tot en miet Vrijdag 23 Maart des namiddags van 21 tot 4 uur zal door de N. V'. Middelburg- sehe Verfhandel Wl. L. Heyboer Co,, een expositie worden gehouden in d'e kleinef boven-voorzaal van Sociëteit „de Vergenoe ging", namens de Verg. „het Behang op -Vindt u Dat is toch niet de meaning van hen, die hétm kennen. v Zoo! antwoordde [Leonce. T Ofschoon hij beeleimiaall geen doorzicht had, kwajm' een onbewuste jaloerschheidl ia he(m °P- Zij hinderde hemi. Hij: had' de ver metelheid er bij te voegen: i U verdedigt hetm góed', juffrouw. Op hare beurt voelde Solange zieft plot seling gedrukt door een stmartelijka vrees, W]as rij onvoorzichtig, onhandig geweest en had zij aan dien onaangenialmien jongen) man, die Leonce Fourasson heette, het ge heim laten vermbedlen, dat rij' zoo goed bewaard had, toen zij' op dén aanval tegent George .gericht, antwoordde. De afkeer, die haar door diozen onbe- sehaa|mden en allédaagóchen fat werd! in geboezemd', werd er nog grooter dóór. Het spijt mij', dat ik ook verplicht Imij terug te trekken, mijnheer, sprak op beleefden toon, om uiterlïjik nog netjes te schijnen, maar koud genoeg ornj elke poging te voorkomen, dat gesprek nog langer te rekken, Mdj"n. zuster ein Imïjlri broertjes wachten mij:. Zij boog even het hioofd, keerde zich ouf en verdween. i l (Wórdt vervolgd.),

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 1