PUROL Handwondjes ™kerknïeüWF Financieeie Berichten TH. BATTES - GOES ZATERDAG 25 FEBRUARI 1828 NIEUWE ZEEUWSCME COURANr 'h t Bij Dook 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Aangezien d'e hoioftlbelaughebbenden bij' Se aphiefffing der tolheffing1 op den weg fit. KruisSt. Laureyns daartoe niet be reid! zijn bevonden, werd besloten tot liet aanvragen van de verlenging der «tancessio itot tolheffing op. 'dien weg. Stop (oddijk. Zooals reeds gemald ver gaderde de raad Wioensdag. Behalve do reeds gemaalde besluiten kwiajm. in deze aiitijng nog aan het. licht dat de voorzitter van het Bui'g. Armib. niet wist wat kot „per auder't rekenen eigenlijk beteekende. Hij erkende echter dat hij! de. hand- fceekeuing .achter den naami van Tien uit betaalde had geplaatst, en dat hij getajaks- Sialve zonder ttj^chitdging van den leve rancier geteekend1 had p/o J. B. van do (Velde. Verder is het tijdens een conferentie gebleken, en oo,k door den voorzitter en seclretaris-penninglmieesteir van het B. A. erkend:, dat zij zich totaal niets' van het reglement van het B. A. waarnaar zij itpch eigenlijk dienen te handelen,, hebben aangetrokken, en in bijna alle gevallen hebben gehandeld naar eigen goeddunken, getuige bot feit ook. dat er nimtner notulen van de vergaderingen zijn gam|aa,kt, 'of bc- dóelingslijstcn zijn bijgehouden. Tevens is uitgekomen dal. de secrctaris-pemimgBi'Oes- iter over 1926'dfe rekeningen lieeft voldaan aan hot gesticht ite Wachtel) ekq, waarbij hij -een post heeft betaald' van -J- lis. 936 berekend tegen de koers van J- f 8,70 en een post frs. 1658 berekend ad 19.78, terwijl deze volgens bekomen inlichtingen bij een tweetal banken, op de tijdstippen va,n betaling stonden op Jg f 7 hetgeen voor de kas van het R. A. een nadfael is geweest, van gjg f 62 wlat bij opname van d'e leas en het sluiten van de rekeningen, over "1926 had' (moeiten, blijken. Kort verslag van de vergadering van het Diagelijikseh Bestuur der Z. b. M. Op Maandag 2d Februari werd to Goes een vergadering van het Dagelijksch Be stuur dór Zeauiwsdhe Landboatw-Maat- scha-ppij gehouden. De notulen der vorige vergadering wer den ongewijzigd goedgekeurd en vastge steld'. Nad'at de lieer Zwagerman de Iw'ensche- iijklieid van het instellen van een veevoe- derbureau had betoogd, w'erd besloten aan het hoofdbestuur voor he steil in, to t in stellen over te gaan. Djt bureau stelt zich ten doel de ratio neel e voeding te propiagaeren en met mredo- Iw'erking van de praetij'k goede proeven te neimen. Het bestuur der gemeente Hoeclekens- kerke bad' advies gevraagd inzake het in stellen van een Verordening, waarbij bet inkuilen van bietenkoppen en -bladeren binnen zekeren afstand van de bebouwde koim zou kunnen worden verboden, zulks jnet het oog op den. stank die verspreid wordt- In overlag imet den Bij'ksveefeelt- etansutent is geadviseerd een dergelijke maatregel niet te troffen, wegens zijn te veel ingrijpenden aard on is aangeraden d'en betrokkenen te adviseeren hun kuilen Brei een flinke laag aard'e te bedekken, hetgeen het bewaren ten goed'e koimlt en d'e stank veel doet verminderen.' Medegedeeld is dat dit advies zal wor den opgevolgd. Een uitgebreide discussie ontstond over enkele vragen van den Minister van Ar beid, Ila.ndol en Nijverheid aan den Hoo- gen Biaad' van Arbeid inzake wettelijke regeling «ter werklxisheidsverzekering. Algemeen achtte het Dagelijksch bestuur hot onjuist, dat de priiicipieele vraag of [wettelijke regeling noodzakelijk is en of uitsluitend' werkgevers zullen moeten bij dragen, niet aan den Hoogen Baad is voorgelegd'. Algemeen was men va.n meening, dat do landbouw er ziitelh tegen verzetten imioeit, ilat de lasten op het landbouwbedrijf nog dooi een diergelijke wettelijke regeling verhoogd zuil 'u worden, nu verschillende bedrijven reeds een verlies opleveren. Bovendien zou pas dan een wettelijke regeling ingevoerd mogen worden, wanneer de vrijwillige ver zekering unieer algemeen ingang heeft ge vonden.. Een onderzoek daarnaar is ge- wensdht. Niet te verdedigen werd laat geacht, dat gedacht wordt de verzekering via de W'erk- loozenkassen der vereeuigingen van arbei ders te behouden. Mocht wettelijke ver plichting -hoewel verwerpelijk er toch kamen, clan zouden toch ook de werk gevers in het beheer dier kassen voor de helft medezeggenschap moeten hebben. Absoluut niet te iaanvaardten werd geacht om naast verplichte premiebetaling door alle werkgevers voor alle in hun dienst zijnde arbeiders, de Vrijwilligheid inzake de toetreding tot de werkloozenkasson te handhaven, daar dan 'de werkgevers zou den bijdragen voor arbeiders, die niet tegen Werkloosheid zijn verzekerd. Aa.u liet, Kioninklijk Nederlandsch Land- Coimite zal ter zake van de bestrijding van het imioaid- en klauwzeer medegedeeld Wor den, dat hel Dagelijksch bestuur zich stelt op he.t standpunt van de:F. N. Z., n.l. dat de kosten van inspuiten enz. door liet. Rijk dienen te worden gedragen. Het heffen van een boomgeld', zooals de Hollaawlsche Mij. van Landbouw dat- wil. werd niet wensohe- lijk geacht. Deze zaak is van z'oio'n groot algemeen belang, terwijl van d'e veriwókker d'er ziekte nog zoo w'einig bekend is en misschien nog vele dhxe proefnemingen door d'e wetenschap moeten genomen waren, dat het ongewenscht 'wórd' geacht, dat deze uitgaven alleen door de boeren, bijv. bij wijze van te heffen boomgeld' gedragen worden. Besproken werd' eenige Correspondentie inzake te koop zijnde of te pachten boerde rijen in Frankrijk. Hieruit bleek, d'at het (ten zeerste nppdig is, dat belanghebben den. zich eerst tot het secretariaat Wenden oimi inlichtingen alvorens op aanbiedingen in 'te gaan. Hierop zal in het iLanidbouiw'- blad' gewezen wiorden. De vraag of er saamoniwarking kan be staan bij de uitgave van den almtanak der Z. L. M. en de Provinciale Almanak werd behandeld; gemeend Iwerd dat hiertegen we! te veel bezwaren zuïl'en zijn. Medegedeeld wordt, dat het Centraal Bureau voorstelt de afname-verplichting in de oaitiwerp-nieulwie statuten terug to nemen. Verder is op initiatief der Overijsselscho Landbouw Mij. een «kMnjmisoie ingesteld be slaande uit een vertlegonwioordiger van de ze Maatschappij, het Drcntsbh Laudboulw- Genoiatsidhap' en d'e Z. L, M. om ccn onder zoek in te stellen naar do door 'het Centraal Bureau gevoerde prijzenpolitiek, die door den handel gewraakt werd. De vertegeawwirdligpr der Z.L. M., de heer Kakebeaka, dóelfc hieroimltrent oen en ander imieo en Zegt,, dat binnenkort een rapport zal. gepubliceerd worden. Behandeld werd voorts' een vraag met betrekking tot het j&cihtrecht. De voorzitter dbet medode.cling omltrent do met de. afvaardiging van den Nederlajud- sehen Bond' van Aardappelhandelaren ge houden conferentie, waaruit blijkt duit, |wel voor hc.t bestendigen van :1e bestaande sa- mpnwerking gevoeld! Wordt. De Bond zal er bij zijn l 'den op aan dringen niet anders meei* dan op koop- briefjes ie koopen en biervoor udtie voe ren. Het Dagelijksch bestuur geeft irniach- .tiglng d'e koopbriefje-s te laten drukken en deze tegen kostprijs beschikbaar te steil 'ii. Voorts wordt machtiging verleend een proef le nemen met een aard'appals'orteer- der. Mocht de anlacfhine met- afgenomen w'ord'en dan zal de Z.L.M. da kosten van. vervoer d'er machine aan. genaamde 'firma vergoeden. Naar aanleiding v;an een. verzoek van Axel o,m, te geraken tot goedkoopere aan sluiting wianneer nnleerderen in een bepaald rayon weraschen aan t'e sluiten, zal hier- olmtrenit te bcvocgd'er plaatse een onderzoek worden ingesteld. Gewezen werd' op den gr,o,aten last, die veroorzaakt wlordt dlooir het feilt, dait de stations van d'e Spoorwegen, niet teleipho- nisch te bereiken zijn. Ook biji d'e gmeoisto traimlvv'egen is dit heit geval, alleen de Z.- Vlaaimische maakt 'hierop1 een gunstige, uit zondering. Een onderzoek zül hiernaar in gesteld warden en zal zoo noodig hiervoor geageerd' wórden. Naar aanleiding van liet prae-advies van d'en heer Ir. S. L. Loiuiwes inzake fctoiimi- schadiwm-ze.kering, Waarbij liet. stichten van een Bijisfoinds wordt verdedigd, Wordt be sloten het eerst ingenoimiea slt'andpamt to handhaven, namelijk het sluiten van een Btonmlschad'e-verzekoa'ing bij Molest-Bisioo het imeest aanbevelen,slvvaard' te achten. Voor kennisgeving werden o. m. aange nomen een afschrift van oen arbitrage-vonnis, uitgesproiken d'o,or een verte,genwordiger der Z. L. M. en van den Bond van Aardappel handelaren afschrift van een schrijven cl'er drie cen trale Landbouworganisaties aa.n den Minis ter inzake loet standpunt van den Land bouw t. a, v. de riindert.ubereiUilosehesiitrij- ding een schrijven van Gedeputeerde Staten,, wiaarbij (miadiegcideeld wioirdt, dat de heer B. A. Stellaert te Kloosterzand'e als lid van de Provinciale BiegelingspoinKinissie voor d'e Piaardieniakkerij werd benoemd; d'e Bekening va.n de Kriiigteiitoonstel- ling 1927 te iliddelburg, sluitende met 'n nadeelig saldo van f 050.14, waarvan or f 494,22 dtoor d'e Z.h.M. wordt bijge dragen een .afschrift van een schrijven va,n d'e drie centrale LaiidboiuWorganisaties, 'waar bij bezwaren wlordlen ontwikkeld togen art. 11 van liet Bijksrwegen-reglelment. met naanie hot rijden niet aaneonge.kopp.elde wa gens. Aangedl-ongen is om het aanvragen van vergunning o,ini met. gekoppelde wa gens 1e inlagen rijd'en, te laten vervallen. De hoofdbestuursvergadering zal op 26 Maart te Goes worden gehouden. WEEK LIJST van 20 Folie.—3 Maart. ZONDAG, Mis van le Zondag van de Vaste, 2e gob. a. ounctis, 3 Omnipotens, geen Gloria, llraef. v. d'. Vasten. MA.AND;AG, Mis van den dag, geen Gloria, geen Credo, 2e geb. a ciiijictis, 3 Oimtoipoteiis. DINSDAG, gelijk Maandag. WOENSDAG, gelijk Maandag. DONDERDAG, Mis H. Suitberlus, Bis schop, Belijder, 2e geb. en laatste Evangelie van den dag. VBIJDAG, gelijk Maandag. ZATEBDAG, gelijk Maandag, 4e geb. Paus. GOES. Parochie H. Maria Magd'alena. Zondag. Uitreiken der H. Comlmiinie om, half zeven, zeven uur, na d'e Vroegmis era 9 uur. Half acht d'e Vroeg-, 10 uur d'e Hoiogmlis. Schaaleoltectte voor de Eath. Pers. 2 ,uur CatecJusimius, 5 uur Patror naat, 7 M[ur Meditatie en koart Lof. WOE ASDA G, 's a|v- 7 uur Lof DiONDEBDAG,, 's a,v'. C u;ur gelegenheid' om te biechten, 7 u,ur lof. VBIJDAG, 7.30 gezongen II. Mis, 's (atv. 7 uur Lof. ZATEEPAG, 4 uur bieclifchooren, 7 uur Lof. Obligatie-leeiiiiigeii. Bij de Nederlandsoho Eand'houwbank is de inteekening openge, i ld op Se, 7 o/« eerste liyp. obligatie-leening van f275.000 ten laste der Cong, an de priesters v het H. Hart, ten behoeve van don houw der internationale votiefkerk ter cere van liet II. Hart -van Jezus.. Omtrent de zekerheid, ive-imeldt het prospectus' hot volgende; Dez'a Voüèflterk', Welka antet het Inter nationale College, -en het Generaa,lshuis één ooimplex.zal livorïnoji,. wordt be schouwd als eene stichting der geheide Congi-egatie. Deze loenirig loopt (Wliakvo ten laste der Gener&al-proouur alb v'er- tegcnwioordig-er der gehe®le| Congr'Cghtie, rcclitspersooulijk vertegenwoordigd door de. Socicta An. „Pax". Deze vennootsohap is volledig eigendom der Congregatie. Ite lasten dezta leening zullen dan ook, ■zóó noodig door alle Bieden d'er CongTega,- tie worden gedragen. Bovendien wordt een eerste hypotheek in guldens verstrekt op terreinen, begrensd door de Viale Mazzini, Via Monte Zcb'io, Via Poigdora en-Via Coldila.na, ter grootte van 6707 M2., "waarop gebouwd liet Ge- neraatehuis, het. "Colllfegti »en de crypt der Votiefkerk. De waarde (dezer terreinen met de daarop gestichte gebouwen is dd'. 19 Maart 1927, iIüot den Ing'. "Arch. N. Villa, ajfe vertiwiwensimian van emittente, geSehiit op L. .5.089.290,of tegen den huidigén wisselkoers van 'circa f 670.000, to oil at de leen ing guilmlsohoots door le hy pothecair onderpand gedekt is. De inkomsten der ■Generaal-pvoouur van da Congregatie der Priesteirs van het H. Hart te Borne, o.m. bestaande uit da lu- Icoimsten der Internat. Votiefkerk, welke tevens als Parochiekerk Wordt gebruilrt, zijn ruigi' Voldoende .toni rente en aflossing dez'cr leening to bestrijden. Bij (li ezel file, bank is de inteeik'ening ope.n- gesteld- op dbn gelijke Meaning, en groot f 2 90.000, ten laste, der paters Francisca nen te Breslau. Het doèl der taaning i-sj .uitbreiding van oen nieuwgebouwd "kloos ter te Allenstein. - De Paters Franciscanen genieten inkom sten uit 5 (Verschillende Parochies, wcfljcer 'zielzorg a,a,n hen is toevertrouwd. Boven dien worden zij' vaak aangezocht voor het houden van (missles, welke eyenepns een belangrijke bron wan inköim'sten voor de kloosters vormen. Te BreslaUrOarffowitzi heeft de Orde oen eigen zeer grootc druk kerij, volgens da 'oischcn des tijcis inge richt, vjoor liet, drukken van unissie-blaad- jes en andere luitga,ven. Behalve deze 'regelmatig "vloeiende ïn- koimisten ontvangt het klooster nog ruime baten uit hel (stipendium' der HH. Missen, aalmoezen, etc., terwijl 'bovendien affile aan het Moederhuis onderfcoorige (kloosters hun na netto-inkombteii aan het Provinciaal Moederhuis afdragen. De "inkomsten van het Moederhuis 'te Breslau over "de afgcu loopen jaren zijn zóódanig, dat do jaar- lijksche verplichtingen, uit deze en andere leeningen voortvloeiende, geimakkcffiijk kun nen worden bestreden. Voor rente en hoofdsom' is.de Siloziaolic Provincie der Ecrw. Paters Fnaneisc/nen (Moederhuis te Breslau) (met al haar onder koorige kloosters ten volte aansprakelijk Bovendien wordt, ais (meerdere zekerheid1 voor obl igatiehouder» een eerste hypothielek op goudbasis gevestigd :op vier onbelaste onroerende, eigejulonnimjcni van -de Ordtel m'et ecu waarde, van T,u.im' I millioon guilflen, Moodat de leening atneer dan %%k maal ge dekt is. MEUBELMAKERIJ 'S-H EER-HENDRIKSKINDEREN STRAAT schuin over de Slagerij VAN HOVE. KABINETTEN KASTEN SECRETAIRES aan lage prijzen. "^M"ËNGD nieuws Be reis van (le Burgeydijfo De gezagvoerder van het stoomschip Buxgerdijk, kapitein J. Bjurger, en zijn eerste officier, da heer J. Boggaveen, heb ben aau Botterd. journalisten het ver haal gedaan over de zware reis, welke hun schip zoo 'pas achter den rug heeft. Den 13den Januari is de Buxgerdijk, zoo vertelden zij, van Newport News Nor- folts. vertrokken, met .bestemming naar Rotterdam. Het weer was vrij goed, totdat zijl op IS Januari, op 1.5° W.L. gekomen, oen zVyare storm uit het Wost-Zuid-Wsb- ten kregen. Op Vrijdag 20 Januari schoot do wind naar het Noord-Westen, cn d'e zeeën werden snel liooger. Oimj 6 uur 40 voormiddag bemerkte de waAUieblbende officier, dat het schip zwaar oploefde cn dadelijk werd binnen boord een ondprzbek naar het stuurgerci ingesteld. AUhs bleek in orde te zijn, waaruit wij1 wel moesten cloncludeeren, dat ons roer gebroken was. De booge zeeën (m'aaktcn oen onderzoiek buiten boord 'iiïet mógelijk. Wij" seinden dadelijk naar de Rosöhd'ijk, welke 40 mijï voor ons uit lag. De Bo.schdijk keerde da delijk terug, om ons te komen assisteoren. Maar ons schip, dat stuurloos was1, dreef snel van het bestek weg. zoodat liet voor da Bosehdijik heel moeilijk werd ons te vinden. Den geheelen dag hebban wij' z'wa- ren rook ontwikkeld, oin zoo de aandaoht te trekken. Toen het 'dfehkej werd lvelbben wijl .vuurpijlen afgeschoten en sterke) boog lampen opgehangen. Ten slotte is het de Bosehdijik, welke, evenals wij dit deden,' radio-p'eiling hield op de Noordelijker in den Oceaan liggtsndle Botterdam, gelukt ons.' te bereiken. Dat wa.s( 7 uur in den avond. Wij hadden'"in dien tusschentijd een sleep) ros Ida ar ge maakt, maar het weer wa,s veel te slecht om verbinding tussehen beide erin pen te krijgen. D'aarom zijn wij siooknlie ovev- Iword gaan pompen. De Boschdi.jk, deed' tl|it eveneens en zoo kregen Wij i ussehein. beide I -dean's een stuk 'z. int "betrekkelijk' kalm was. Wij dreven jVenwel snak te lot, vert af en het viel toch nog aiugj nAalt imoe, oim een boei van boord naar boord te doen drijven. Ten slotte is het toeli gelukt en. nadat wijl 'steeds zwaardere lijnen had den overgehieuwd. konden wij eindelijk' rijd sleeptros buiten 'boord brengen. Het eindo van. de.Zen tros >slot,en wij op onzen bak- hoordaankerkefti'ng, van welke ketting wij 60 vhajm uitvierden. .Deze ..zware ketting had tot taak het stijf worden van den tros tegen te gaan. Door' zSjn gewicht kon hij de rukken opvangen .cn nivellecffln. Om! te voorkomen, dat de dros teveel druk' op ou zo ankerspil zou „uitoefenen, hebben wij* voorts staaldraden aan 'den ankerketting bevestigd:' en deze op bolders vastgeletgid'. De Buxgerdijk wak inmiddels afgedreven tot op "45° 32'Noorderbreedte cn 40° "141 Westerlengte. i Toen alles lala,ar was kon op 20 Januari het sleepcn beginnen, (msinr nauwelijks kwam er vaart ,in het schip, of de Burger- dijlk begon te 'gieren. De Bosöhdij'k zoowel als de "Burgerdij'k hadden een Vwa.te|rv'eir- plaatsing van circa 14.000 ton. Het wil dus heel wat zeggen, als twee zuükte licha men met, een rii'k in den tros vallen. Wij' waren dan ook nauwelijks op weg óf do troa knapte af bij" het achterschip van de {Bosolid'ijk. Den geheelen nacht hebben wij Work gehad o>m do dros weer 'binnen boord tel krijgen. Door de machines niï eens vooruit on dan weer achteruit, 'te laten slaan, gter lukte» het Uns .vrij'wcl tTe Burgerilijk met den kop op de Zee te houden, zoodat wïj( liet aninsle last van het overkomende wa ter hadden., Dinsdagavond hebben wij ivoor de twee de maal Verbinding mot "de Boöcbd'ijk ge kregen.. Toen dit isohip, weer ging sloepen, hebben wij' Verzocht, zoo (iffim mogelijk vaart te maken, Waar liet anker, waarop de sleeptros was gestoten, brak en wiet bet sleepen was 'het weer gedaan. I>itan!a,al woest de Bosohdijk de slecptrod inhieuwen en hadden wij alleen nióar het eind anker ketting buiten boord .«taan, im'aar het Valt op| die onstuimige zee toch ,niet mee, de' ketting weer op .te draaien. Des Woensdags hebben wij weer ver binding 'gelcregen wet de Bosch dijk. Om 2 uur 's middags begon dit schiji weer te sloepen. Het weer was wal; handzla'mler geworden en alles ging betrekkcffijk goed, totdat wij qml half 5 in den middag eens klaps gekraak hoorden. Het bleek diat de liTaag van de ankerkluis was ingescheurd en voor een doel zelfs verbrijzieffld was. Toen hebben wijf 'aan de Bosehdijik in antwoord op een voorstel van kapitein Lindauer geseind: „Hot iZou ook voor mij oen voldoening zijn (geweest, door de Bosohdijk te worden binnengebracht. Tot mijn. grootcs spijt, non geen succes meer worden Verwacht, gezien de ervaringen van de' laatste, dagen on er is m.i. geian methode gefeliikt te («chten, wa,armada wijl veilig door uw schip kunnen worden binnengebracht. Ik kan met mijn verant woording voor schip, lading cn m'ensehen- levcns, niet Vérder gaa.n. Ik verzoek u d|ei trossen te laten slippien en voorloopig nog' biji óns te blijven, totdat de Boode 'Zotn heeftv'astgctaaakt. Kapitein Burger." Wij' hebben toen d'e trossen ingeliieuwd en een contract met de Roodc Zrft afge sloten. We hebben Vervolgens het stuur- boord'anker naar bakboord «overgebracht, omdat kapitein Niels .Person ook op ccn ankerketting wilde sleeepn ,011 dit op de babboordsk'etting niet meer mogelijk was. Des middags om. kwart over 12 was de sleopverbiiidingj klaar. Ook deze ketting liebben wij met stalen sjorringen Versterkt. welke op de bolders werd gestoken. Ons bstek was toen 45° N.B. cn 38° W.L. Aan do Bosch dijk seinden wij „Gelukkig zijn wij geslaagd, hedenmor gen alle sffieepirossen inkt uw.15 vaam ket ting binnen boord ite krijgen. Ik dank u recht hartelijk, ook'«uit naaim'(vkn alfe offi cieren en bem'anninig voor de waardevolle wijze, waa'öncde gij ,en de uwen hebt g'e- tp.aeht ons te. sleepen. Nogmaals spijt het mi i j, dat onze 3 herhaalde pogingen geen blijvend succes hadden: Ik deel u Mleieifd! mee, dat ik, na 3e Boode Zeej.haeiffi'vast- gelmiaakt, uwe assistentie niet verder noo dig heb en piij uwe reis kunt! vervolgen. Goede reis, besta (groeten Ein nogimlaailsi dank. Kapitein Burger"'. i De Bpschdijk heeft (toen haar reis voort gezet. Hel: was' islecht weer met liooge zeeën, i Tengevolge van den achterlijks®! Westen wind wilde, .de Burgardijk slecht volgen en ging'(het schip loeven. Dank zij het groote beleid van kapitein Pers&oii werd het breken van de sleeptros evenwel voorkomen. Tn verband met den achterlijken wind lieten wij onze machines te niet draaien. v Eiken dia.g vorderden wij langzaam maar zeker en wij lippen 40 tot 60 mlijl per dia.g. Wij verzochten d'e Boode Zee rechtwif- 'zond Oost te sturen, ten einde in heter weer te komen. Dit 'is achteraf van veel nut gebleken. Op; 6 'Februari .toen wij, 45° 57' N.B. en 23° 11' W.L. .hadden, is de Poolzee er biji gekomen en op 10 Februari de Humiber, waarna de Roode Zee naar Falmouth is gegaan, pim' te bunkeren. Toen het weer een weinig belter werd hebben wij 'getracht door [middel van een noodhulproei' het oploeveren te voorkomen. Wijl maakten groote schijven van m'aiiilln, touwen, bij wijze van zeeanker en lieten, dil. achter ons drijven, imaa® hot (hielp! niet veel. Meer succes hadden wij van nen zonnetent, van welke, (wij een stagzeil maakten en dat .wij" aan den ifokke-stag! he- schon, anel den selioot te loevcrt op. De dagafstanden-werden grootor, wij'lie- epn 70 a S,0imiil en langzamerhand Iconden wij onze machines laten bijwerken. Toen haalden Wij Zelfs de 133 mijl per dag. De Poolz'ee, die na, (teruglawalst van de Boode Z.ee aehter was gaan liggen hielp friet sturen en voorkwami liet, oploeveren. .lelijk, op' 17 Februari boegen de 'Engelsohq kustlichten door in dpn nacht. K t daarna waren wij in hot kanaal. Zorgvuldig hield kapitein iPersson het midden van het (Kanaal, teneinde de d(ruk- ke scheepvaartroutes te v prlmijden. Dien nacht werden wij door een .Engalsdhe'irj kruiser gepraaid, die :ons assistentie aan bood. Wij hadden .deze evenwel niet'noo dig en.bedankten. tDen 12den Februari is de Huanber paar een andere bestemming vertrokken, en voeren, -wij varder, snieit de Roóde Zee Voor en da Poolz'ee achter. Bij' de. Belgische kust kregen f-we mist en Dinsdagavond kwart voor «6 Waren Wè :bif hot vuurschip Maas. Gisteianoegeii is ka pitein Pcrssom -antat veel behendigheid naar binnen gegaan. Het .was evenwel eigen lijk, dat een .Belgische dopperzuiger, die juist uitging bij ons binnenltiomon zoo dwar.l zat. Toch iis liet goed afgelooepn. Kapitein Baii'ger eindigde zijn verhaal' met zijn groote. (erkentelijkheid cn zijn bewondering uit te (spreken voor de goede zeemanschap' en het ikloeke beleid van clen gca.z'gvoerder van de Roode Zeg, ka pitein Niels Persson, die in dit. sloohtei jaargetijde, op deza t'wijze kans heeft 'go- zien. de Burgerdijk iliehouden (binnen ,to brengen. Het is :cen zorgzajme i-éis gjet- wcest, zöo eindigde hij", maar ik heb veel blijken va,n mcdeleving ondervonden van piijn oollega."s. Van ,talll van kapiteins zijn telegrauntoien ontvangen, in welke do beste weuschen voor oen behouttau thuis komst werden uitgesproken. Ilc ontrouwe liealitbte. De gewezen trambeam'btc, O., die be kend hoeft in September 1927 een bedrag van f 15.000, flat hij' voor de trajmtalij1. te den Haag van een bank geliaald hap, niet verloren ntaar verduisterd te hebbón, is naa.r het Huis van Bewarang overgó- bracht. i Ook de overige 8 verdachten Zijn in. gesloten, terwijl bovendien nog een tiondo persoon is geai'resteerd. Ongvhikkvn- D'o heer H. Dorenbosfoh, garagidhoudeir' te Siddcburen "(Gron.), is gisteren aldaar (mteü zijn motorfiets) in volle vaart tegen ecu vrachtwagen gereden. De(inhn, dis binnenkort, zou trouwen, was op slag dood. Bij do in aanbouw 'zijnde 'oetnbnfc-i 'fabriek te St. Pieter bij Maastricht, is gis teren de arbeider Huigen, uit Maastricht, bekneld' geraakt tussdhen een kipkar on eau pilaar. Hij is aan d'e bekoimea inwiendiigo kneuzingen overleden. Op een terrein aan de NivuiWen- daiiulmerkade te Amstcrdaan is een 46- jarigo schipper, die afgewerkte .ijzeraa.rda van dat terrein naar zijn schip kruide^ bij "liet loshakken er van onder va-lfflendei aarde bedolven. Nadat hij in 'bewuste- loozon toestand was bevrijd, is hij over leden. Ernstig cugeluk voorkomen. Dtondex(hig,in,or,gen sloeg hot paard van bakker Vos, gespannen voor een wdpkkr, bij het station te Vattlie, op1 liol, juist toen d'e trein uit de richting Exloo in aantocht' was, [mield't de „Assen Ct." Het paard wist ondier ecu der alsl uatboomen, die reeds waren neergelaten, door te komen en be vond zich dus op' de rails, terwijl de trein reeds .in de nabijheid was. De machinist wist door krachtig rranimen, nog hijtij,ds den trein tot stilstand te brengen,, zoo- dat een ongeluk werd voorkomen. De kar werd' nogal beschadigd, terwijl de trein eenigo minuten vertraging ondervond. D» Bestuurder had zich, door van den wagen te springen, (ijld'ig in veiligheid gesteld- Het vergaan van de Norge. Over het vergaan van de Noorsohe. pas- aagiersboot „Norge", die de kustvaart on derhoudt tussehen Oslo en Bergen in Noor wegen, mei dit een medewerker ons nog, dat ondier de 10 mianscheu, die. om' het loven zijn gekomen, ook een Nederlander was, die voor zakten op' reis was naar Bergen. Zeekoeien. A.L mieter d'a,n ecu week ligt het zee strand te NaordW'ijk over e®n geheele uit- gestrtektlifid bezaaid met do,ode zeekoatou, die overdekt zijn met ecu teeracbitig pro duct, hoiOgstwaarseliijnlijk afgewbrkto stookolie, die overboord is ge-stort. D|e dieren zijn zwernjmende in deze teermassa terechtgskóimen en kunnen zich dan niet miner bewegen, d'aa-r vleugels en poioteu aan elkaar kleven. Het is een jaanjhiierlijk schouwspel, enkele vogel-, te zien, dlic WSm- hoplge pogingen dóon, zwemmende of vlie gende een goed heenkomen te zoeken. Ik moord op mr. ,W[ijl»ui'an. Die, heer J. J. L. v. Zuyien, tegen w'ieu begiin Maart van liet vorige jaar een klacdit Ward' ingediend en een Civiele actie iwlerd in gesteld' tor zake van eon. publicatie imieit out- hullingen over d'en tniaord op mr. Wjjsïnau, dbelt miiee, dat in DleCeim'bar j.l. de instrueitia tegen hom' werd geopend, iwtelk'e 11 Febru ari werd gesloten. Thans is licmi het be sluit v. d. officier van justitie bateekend, dat deze hemi niet verder zal vervolgea, zulks „op gi-ondten a,a.u liet algcimieen belmg ontleend." Noodlottige brand. Donderdagmorgen is in de fabriek vau da Neufoha.tel Asphalt Cy. aau de Nova. Zenr- bl,astraat te Amtsilerdhin brand uit,gebroken. De brand ontstond doordal zich boven een d'er drie z.g. roerketels, waaronder vuren rhand'den, gassen hadden ontwikkeld, dia op eeng eg,even ooganblik oatbrandden. D;a vlahi! sloeg naar do andere ketels over, Waarna ook dé bekapping in brand ge rankte! De brandweer becBwiong den brand gedeeltelijk met zand cn slaagde in da blussing vrij spoedig. Een werkman van dó maatschappij, die den brand ontdekte, schrok daarvan zoodanig, dat hij aan liart- ver!aim|ming overleed'. D(e brandW'eer lieeft ■tevergtetefs getracht «net behulp: van een zuurstofapparaat dó levensgeesten bij den man wóer op te wekken. Schaudelij'ke misdaad. Op dón straatweg bij B'ernarcliville iu d'en staat New York hebben im|enscheu, die met oen auto passeerden een vxouwt gevonden, wier kleereu in brand stonden. Zij stopten en doofden het vuur .miot snee,u|wi Dlaarna. hebben ze haar naar een ziekenhuis gebracht, waa.r ze zonder tot bewustzijn te zijn gekoimlen, is overleden. Dó politie denkt, dat haar mioordeiiaars haar uit een auto gelwttrpien hebben, na dat ze haar kleeren jraet benzine gedrenikö hadden en. in brand gestoken. Haar wiou- dón wezen ap dtezi verschrHfkclijlk'e ge volgtrekking. Er waren ook' aan'wïj'zingein, dat. zij' 'gebonden was gewteest, maar de touwen 'Waren verbrand'. Dó vrouw Wlas 35 of 40 jaar oud'. Ito rcvolver-cïnj». Misschieu hebben dte lezers van deza

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1928 | | pagina 2