PUROL
Handwondjes
™kerknïeüWF
Financieeie Berichten
TH. BATTES - GOES
ZATERDAG 25 FEBRUARI 1828
NIEUWE ZEEUWSCME COURANr
'h
t
Bij
Dook 30 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
Aangezien d'e hoioftlbelaughebbenden bij'
Se aphiefffing der tolheffing1 op den weg
fit. KruisSt. Laureyns daartoe niet be
reid! zijn bevonden, werd besloten tot liet
aanvragen van de verlenging der «tancessio
itot tolheffing op. 'dien weg.
Stop (oddijk. Zooals reeds gemald ver
gaderde de raad Wioensdag. Behalve do
reeds gemaalde besluiten kwiajm. in deze
aiitijng nog aan het. licht dat de voorzitter
van het Bui'g. Armib. niet wist wat kot
„per auder't rekenen eigenlijk beteekende.
Hij erkende echter dat hij! de. hand-
fceekeuing .achter den naami van Tien uit
betaalde had geplaatst, en dat hij getajaks-
Sialve zonder ttj^chitdging van den leve
rancier geteekend1 had p/o J. B. van do
(Velde.
Verder is het tijdens een conferentie
gebleken, en oo,k door den voorzitter en
seclretaris-penninglmieesteir van het B. A.
erkend:, dat zij zich totaal niets' van het
reglement van het B. A. waarnaar zij
itpch eigenlijk dienen te handelen,, hebben
aangetrokken, en in bijna alle gevallen
hebben gehandeld naar eigen goeddunken,
getuige bot feit ook. dat er nimtner notulen
van de vergaderingen zijn gam|aa,kt, 'of bc-
dóelingslijstcn zijn bijgehouden. Tevens is
uitgekomen dal. de secrctaris-pemimgBi'Oes-
iter over 1926'dfe rekeningen lieeft voldaan
aan hot gesticht ite Wachtel) ekq, waarbij
hij -een post heeft betaald' van -J- lis. 936
berekend tegen de koers van J- f 8,70 en
een post frs. 1658 berekend ad 19.78,
terwijl deze volgens bekomen inlichtingen
bij een tweetal banken, op de tijdstippen
va,n betaling stonden op Jg f 7 hetgeen
voor de kas van het R. A. een nadfael is
geweest, van gjg f 62 wlat bij opname van
d'e leas en het sluiten van de rekeningen,
over "1926 had' (moeiten, blijken.
Kort verslag van de vergadering van het
Diagelijikseh Bestuur der Z. b. M.
Op Maandag 2d Februari werd to Goes
een vergadering van het Dagelijksch Be
stuur dór Zeauiwsdhe Landboatw-Maat-
scha-ppij gehouden.
De notulen der vorige vergadering wer
den ongewijzigd goedgekeurd en vastge
steld'.
Nad'at de lieer Zwagerman de Iw'ensche-
iijklieid van het instellen van een veevoe-
derbureau had betoogd, w'erd besloten aan
het hoofdbestuur voor he steil in, to t in
stellen over te gaan.
Djt bureau stelt zich ten doel de ratio
neel e voeding te propiagaeren en met mredo-
Iw'erking van de praetij'k goede proeven te
neimen.
Het bestuur der gemeente Hoeclekens-
kerke bad' advies gevraagd inzake het in
stellen van een Verordening, waarbij bet
inkuilen van bietenkoppen en -bladeren
binnen zekeren afstand van de bebouwde
koim zou kunnen worden verboden, zulks
jnet het oog op den. stank die verspreid
wordt- In overlag imet den Bij'ksveefeelt-
etansutent is geadviseerd een dergelijke
maatregel niet te troffen, wegens zijn te
veel ingrijpenden aard on is aangeraden
d'en betrokkenen te adviseeren hun kuilen
Brei een flinke laag aard'e te bedekken,
hetgeen het bewaren ten goed'e koimlt en
d'e stank veel doet verminderen.'
Medegedeeld is dat dit advies zal wor
den opgevolgd.
Een uitgebreide discussie ontstond over
enkele vragen van den Minister van Ar
beid, Ila.ndol en Nijverheid aan den Hoo-
gen Biaad' van Arbeid inzake wettelijke
regeling «ter werklxisheidsverzekering.
Algemeen achtte het Dagelijksch bestuur
hot onjuist, dat de priiicipieele vraag of
[wettelijke regeling noodzakelijk is en of
uitsluitend' werkgevers zullen moeten bij
dragen, niet aan den Hoogen Baad is
voorgelegd'.
Algemeen was men va.n meening, dat do
landbouw er ziitelh tegen verzetten imioeit, ilat
de lasten op het landbouwbedrijf nog dooi
een diergelijke wettelijke regeling verhoogd
zuil 'u worden, nu verschillende bedrijven
reeds een verlies opleveren. Bovendien zou
pas dan een wettelijke regeling ingevoerd
mogen worden, wanneer de vrijwillige ver
zekering unieer algemeen ingang heeft ge
vonden.. Een onderzoek daarnaar is ge-
wensdht.
Niet te verdedigen werd laat geacht, dat
gedacht wordt de verzekering via de W'erk-
loozenkassen der vereeuigingen van arbei
ders te behouden. Mocht wettelijke ver
plichting -hoewel verwerpelijk er
toch kamen, clan zouden toch ook de werk
gevers in het beheer dier kassen voor de
helft medezeggenschap moeten hebben.
Absoluut niet te iaanvaardten werd geacht
om naast verplichte premiebetaling door
alle werkgevers voor alle in hun dienst
zijnde arbeiders, de Vrijwilligheid inzake
de toetreding tot de werkloozenkasson te
handhaven, daar dan 'de werkgevers zou
den bijdragen voor arbeiders, die niet tegen
Werkloosheid zijn verzekerd.
Aa.u liet, Kioninklijk Nederlandsch Land-
Coimite zal ter zake van de bestrijding van
het imioaid- en klauwzeer medegedeeld Wor
den, dat hel Dagelijksch bestuur zich stelt
op he.t standpunt van de:F. N. Z., n.l. dat
de kosten van inspuiten enz. door liet. Rijk
dienen te worden gedragen. Het heffen van
een boomgeld', zooals de Hollaawlsche Mij.
van Landbouw dat- wil. werd niet wensohe-
lijk geacht. Deze zaak is van z'oio'n groot
algemeen belang, terwijl van d'e veriwókker
d'er ziekte nog zoo w'einig bekend is en
misschien nog vele dhxe proefnemingen door
d'e wetenschap moeten genomen waren, dat
het ongewenscht 'wórd' geacht, dat deze
uitgaven alleen door de boeren, bijv. bij
wijze van te heffen boomgeld' gedragen
worden.
Besproken werd' eenige Correspondentie
inzake te koop zijnde of te pachten boerde
rijen in Frankrijk. Hieruit bleek, d'at het
(ten zeerste nppdig is, dat belanghebben
den. zich eerst tot het secretariaat Wenden
oimi inlichtingen alvorens op aanbiedingen
in 'te gaan. Hierop zal in het iLanidbouiw'-
blad' gewezen wiorden.
De vraag of er saamoniwarking kan be
staan bij de uitgave van den almtanak der
Z. L. M. en de Provinciale Almanak werd
behandeld; gemeend Iwerd dat hiertegen
we! te veel bezwaren zuïl'en zijn.
Medegedeeld wordt, dat het Centraal
Bureau voorstelt de afname-verplichting
in de oaitiwerp-nieulwie statuten terug to
nemen.
Verder is op initiatief der Overijsselscho
Landbouw Mij. een «kMnjmisoie ingesteld be
slaande uit een vertlegonwioordiger van de
ze Maatschappij, het Drcntsbh Laudboulw-
Genoiatsidhap' en d'e Z. L, M. om ccn onder
zoek in te stellen naar do door 'het Centraal
Bureau gevoerde prijzenpolitiek, die door
den handel gewraakt werd.
De vertegeawwirdligpr der Z.L. M., de
heer Kakebeaka, dóelfc hieroimltrent oen en
ander imieo en Zegt,, dat binnenkort een
rapport zal. gepubliceerd worden.
Behandeld werd voorts' een vraag met
betrekking tot het j&cihtrecht.
De voorzitter dbet medode.cling omltrent
do met de. afvaardiging van den Nederlajud-
sehen Bond' van Aardappelhandelaren ge
houden conferentie, waaruit blijkt duit, |wel
voor hc.t bestendigen van :1e bestaande sa-
mpnwerking gevoeld! Wordt.
De Bond zal er bij zijn l 'den op aan
dringen niet anders meei* dan op koop-
briefjes ie koopen en biervoor udtie voe
ren. Het Dagelijksch bestuur geeft irniach-
.tiglng d'e koopbriefje-s te laten drukken en
deze tegen kostprijs beschikbaar te steil 'ii.
Voorts wordt machtiging verleend een
proef le nemen met een aard'appals'orteer-
der. Mocht de anlacfhine met- afgenomen
w'ord'en dan zal de Z.L.M. da kosten van.
vervoer d'er machine aan. genaamde 'firma
vergoeden.
Naar aanleiding v;an een. verzoek van
Axel o,m, te geraken tot goedkoopere aan
sluiting wianneer nnleerderen in een bepaald
rayon weraschen aan t'e sluiten, zal hier-
olmtrenit te bcvocgd'er plaatse een onderzoek
worden ingesteld.
Gewezen werd' op den gr,o,aten last, die
veroorzaakt wlordt dlooir het feilt, dait de
stations van d'e Spoorwegen, niet teleipho-
nisch te bereiken zijn. Ook biji d'e gmeoisto
traimlvv'egen is dit heit geval, alleen de Z.-
Vlaaimische maakt 'hierop1 een gunstige, uit
zondering. Een onderzoek zül hiernaar in
gesteld warden en zal zoo noodig hiervoor
geageerd' wórden.
Naar aanleiding van liet prae-advies van
d'en heer Ir. S. L. Loiuiwes inzake fctoiimi-
schadiwm-ze.kering, Waarbij liet. stichten van
een Bijisfoinds wordt verdedigd, Wordt be
sloten het eerst ingenoimiea slt'andpamt to
handhaven, namelijk het sluiten van een
Btonmlschad'e-verzekoa'ing bij Molest-Bisioo
het imeest aanbevelen,slvvaard' te achten.
Voor kennisgeving werden o. m. aange
nomen
een afschrift van oen arbitrage-vonnis,
uitgesproiken d'o,or een verte,genwordiger der
Z. L. M. en van den Bond van Aardappel
handelaren
afschrift van een schrijven cl'er drie cen
trale Landbouworganisaties aa.n den Minis
ter inzake loet standpunt van den Land
bouw t. a, v. de riindert.ubereiUilosehesiitrij-
ding
een schrijven van Gedeputeerde Staten,,
wiaarbij (miadiegcideeld wioirdt, dat de heer
B. A. Stellaert te Kloosterzand'e als lid
van de Provinciale BiegelingspoinKinissie
voor d'e Piaardieniakkerij werd benoemd;
d'e Bekening va.n de Kriiigteiitoonstel-
ling 1927 te iliddelburg, sluitende met 'n
nadeelig saldo van f 050.14, waarvan or
f 494,22 dtoor d'e Z.h.M. wordt bijge
dragen
een .afschrift van een schrijven va,n d'e
drie centrale LaiidboiuWorganisaties, 'waar
bij bezwaren wlordlen ontwikkeld togen art.
11 van liet Bijksrwegen-reglelment. met
naanie hot rijden niet aaneonge.kopp.elde wa
gens. Aangedl-ongen is om het aanvragen
van vergunning o,ini met. gekoppelde wa
gens 1e inlagen rijd'en, te laten vervallen.
De hoofdbestuursvergadering zal op 26
Maart te Goes worden gehouden.
WEEK LIJST van 20 Folie.—3 Maart.
ZONDAG, Mis van le Zondag van de
Vaste, 2e gob. a. ounctis, 3 Omnipotens,
geen Gloria, llraef. v. d'. Vasten.
MA.AND;AG, Mis van den dag, geen
Gloria, geen Credo, 2e geb. a ciiijictis, 3
Oimtoipoteiis.
DINSDAG, gelijk Maandag.
WOENSDAG, gelijk Maandag.
DONDERDAG, Mis H. Suitberlus, Bis
schop, Belijder, 2e geb. en laatste Evangelie
van den dag.
VBIJDAG, gelijk Maandag.
ZATEBDAG, gelijk Maandag, 4e geb.
Paus.
GOES.
Parochie H. Maria Magd'alena.
Zondag. Uitreiken der H. Comlmiinie
om, half zeven, zeven uur, na d'e Vroegmis
era 9 uur. Half acht d'e Vroeg-, 10 uur
d'e Hoiogmlis. Schaaleoltectte voor de Eath.
Pers. 2 ,uur CatecJusimius, 5 uur Patror
naat, 7 M[ur Meditatie en koart Lof.
WOE ASDA G, 's a|v- 7 uur Lof
DiONDEBDAG,, 's a,v'. C u;ur gelegenheid'
om te biechten, 7 u,ur lof.
VBIJDAG, 7.30 gezongen II. Mis, 's (atv.
7 uur Lof.
ZATEEPAG, 4 uur bieclifchooren, 7 uur
Lof.
Obligatie-leeiiiiigeii.
Bij de Nederlandsoho Eand'houwbank is
de inteekening openge, i ld op Se, 7 o/«
eerste liyp. obligatie-leening van f275.000
ten laste der Cong, an de priesters v
het H. Hart, ten behoeve van don houw
der internationale votiefkerk ter cere van
liet II. Hart -van Jezus..
Omtrent de zekerheid, ive-imeldt het
prospectus' hot volgende;
Dez'a Voüèflterk', Welka antet het Inter
nationale College, -en het Generaa,lshuis
één ooimplex.zal livorïnoji,. wordt be
schouwd als eene stichting der geheide
Congi-egatie. Deze loenirig loopt (Wliakvo
ten laste der Gener&al-proouur alb v'er-
tegcnwioordig-er der gehe®le| Congr'Cghtie,
rcclitspersooulijk vertegenwoordigd door de.
Socicta An. „Pax". Deze vennootsohap is
volledig eigendom der Congregatie.
Ite lasten dezta leening zullen dan ook,
■zóó noodig door alle Bieden d'er CongTega,-
tie worden gedragen.
Bovendien wordt een eerste hypotheek
in guldens verstrekt op terreinen, begrensd
door de Viale Mazzini, Via Monte Zcb'io,
Via Poigdora en-Via Coldila.na, ter grootte
van 6707 M2., "waarop gebouwd liet Ge-
neraatehuis, het. "Colllfegti »en de crypt der
Votiefkerk. De waarde (dezer terreinen
met de daarop gestichte gebouwen is dd'.
19 Maart 1927, iIüot den Ing'. "Arch. N.
Villa, ajfe vertiwiwensimian van emittente,
geSehiit op L. .5.089.290,of tegen den
huidigén wisselkoers van 'circa f 670.000,
to oil at de leen ing guilmlsohoots door le hy
pothecair onderpand gedekt is.
De inkomsten der ■Generaal-pvoouur van
da Congregatie der Priesteirs van het H.
Hart te Borne, o.m. bestaande uit da lu-
Icoimsten der Internat. Votiefkerk, welke
tevens als Parochiekerk Wordt gebruilrt,
zijn ruigi' Voldoende .toni rente en aflossing
dez'cr leening to bestrijden.
Bij (li ezel file, bank is de inteeik'ening ope.n-
gesteld- op dbn gelijke Meaning, en groot
f 2 90.000, ten laste, der paters Francisca
nen te Breslau. Het doèl der taaning i-sj
.uitbreiding van oen nieuwgebouwd "kloos
ter te Allenstein. -
De Paters Franciscanen genieten inkom
sten uit 5 (Verschillende Parochies, wcfljcer
'zielzorg a,a,n hen is toevertrouwd. Boven
dien worden zij' vaak aangezocht voor
het houden van (missles, welke eyenepns
een belangrijke bron wan inköim'sten voor
de kloosters vormen. Te BreslaUrOarffowitzi
heeft de Orde oen eigen zeer grootc druk
kerij, volgens da 'oischcn des tijcis inge
richt, vjoor liet, drukken van unissie-blaad-
jes en andere luitga,ven.
Behalve deze 'regelmatig "vloeiende ïn-
koimisten ontvangt het klooster nog ruime
baten uit hel (stipendium' der HH. Missen,
aalmoezen, etc., terwijl 'bovendien affile aan
het Moederhuis onderfcoorige (kloosters hun
na netto-inkombteii aan het Provinciaal
Moederhuis afdragen. De "inkomsten van
het Moederhuis 'te Breslau over "de afgcu
loopen jaren zijn zóódanig, dat do jaar-
lijksche verplichtingen, uit deze en andere
leeningen voortvloeiende, geimakkcffiijk kun
nen worden bestreden.
Voor rente en hoofdsom' is.de Siloziaolic
Provincie der Ecrw. Paters Fnaneisc/nen
(Moederhuis te Breslau) (met al haar onder
koorige kloosters ten volte aansprakelijk
Bovendien wordt, ais (meerdere zekerheid1
voor obl igatiehouder» een eerste hypothielek
op goudbasis gevestigd :op vier onbelaste
onroerende, eigejulonnimjcni van -de Ordtel m'et
ecu waarde, van T,u.im' I millioon guilflen,
Moodat de leening atneer dan %%k maal ge
dekt is.
MEUBELMAKERIJ
'S-H EER-HENDRIKSKINDEREN STRAAT
schuin over de Slagerij VAN HOVE.
KABINETTEN
KASTEN
SECRETAIRES
aan lage prijzen.
"^M"ËNGD nieuws
Be reis van (le Burgeydijfo
De gezagvoerder van het stoomschip
Buxgerdijk, kapitein J. Bjurger, en zijn
eerste officier, da heer J. Boggaveen, heb
ben aau Botterd. journalisten het ver
haal gedaan over de zware reis, welke
hun schip zoo 'pas achter den rug heeft.
Den 13den Januari is de Buxgerdijk,
zoo vertelden zij, van Newport News Nor-
folts. vertrokken, met .bestemming naar
Rotterdam. Het weer was vrij goed, totdat
zijl op IS Januari, op 1.5° W.L. gekomen,
oen zVyare storm uit het Wost-Zuid-Wsb-
ten kregen. Op Vrijdag 20 Januari schoot
do wind naar het Noord-Westen, cn d'e
zeeën werden snel liooger. Oimj 6 uur 40
voormiddag bemerkte de waAUieblbende
officier, dat het schip zwaar oploefde cn
dadelijk werd binnen boord een ondprzbek
naar het stuurgerci ingesteld. AUhs bleek
in orde te zijn, waaruit wij1 wel moesten
cloncludeeren, dat ons roer gebroken was.
De booge zeeën (m'aaktcn oen onderzoiek
buiten boord 'iiïet mógelijk. Wij" seinden
dadelijk naar de Rosöhd'ijk, welke 40 mijï
voor ons uit lag. De Bo.schdijk keerde da
delijk terug, om ons te komen assisteoren.
Maar ons schip, dat stuurloos was1, dreef
snel van het bestek weg. zoodat liet voor
da Bosehdijik heel moeilijk werd ons te
vinden. Den geheelen dag hebban wij' z'wa-
ren rook ontwikkeld, oin zoo de aandaoht
te trekken. Toen het 'dfehkej werd lvelbben
wijl .vuurpijlen afgeschoten en sterke) boog
lampen opgehangen.
Ten slotte is het de Bosehdijik, welke,
evenals wij dit deden,' radio-p'eiling hield
op de Noordelijker in den Oceaan liggtsndle
Botterdam, gelukt ons.' te bereiken. Dat
wa.s( 7 uur in den avond. Wij hadden'"in
dien tusschentijd een sleep) ros Ida ar ge
maakt, maar het weer wa,s veel te slecht
om verbinding tussehen beide erin pen te
krijgen. D'aarom zijn wij siooknlie ovev-
Iword gaan pompen. De Boschdi.jk, deed' tl|it
eveneens en zoo kregen Wij i ussehein. beide
I -dean's een stuk 'z. int "betrekkelijk'
kalm was. Wij dreven jVenwel snak te lot,
vert af en het viel toch nog aiugj nAalt
imoe, oim een boei van boord naar boord te
doen drijven. Ten slotte is het toeli gelukt
en. nadat wijl 'steeds zwaardere lijnen had
den overgehieuwd. konden wij eindelijk' rijd
sleeptros buiten 'boord brengen. Het eindo
van. de.Zen tros >slot,en wij op onzen bak-
hoordaankerkefti'ng, van welke ketting wij
60 vhajm uitvierden. .Deze ..zware ketting
had tot taak het stijf worden van den tros
tegen te gaan. Door' zSjn gewicht kon hij
de rukken opvangen .cn nivellecffln. Om! te
voorkomen, dat de dros teveel druk' op ou
zo ankerspil zou „uitoefenen, hebben wij*
voorts staaldraden aan 'den ankerketting
bevestigd:' en deze op bolders vastgeletgid'.
De Buxgerdijk wak inmiddels afgedreven
tot op "45° 32'Noorderbreedte cn 40° "141
Westerlengte. i
Toen alles lala,ar was kon op 20 Januari
het sleepcn beginnen, (msinr nauwelijks
kwam er vaart ,in het schip, of de Burger-
dijlk begon te 'gieren. De Bosöhdij'k zoowel
als de "Burgerdij'k hadden een Vwa.te|rv'eir-
plaatsing van circa 14.000 ton. Het wil
dus heel wat zeggen, als twee zuükte licha
men met, een rii'k in den tros vallen. Wij'
waren dan ook nauwelijks op weg óf do
troa knapte af bij" het achterschip van de
{Bosolid'ijk.
Den geheelen nacht hebben wij Work
gehad o>m do dros weer 'binnen boord tel
krijgen. Door de machines niï eens vooruit
on dan weer achteruit, 'te laten slaan, gter
lukte» het Uns .vrij'wcl tTe Burgerilijk met
den kop op de Zee te houden, zoodat wïj(
liet aninsle last van het overkomende wa
ter hadden.,
Dinsdagavond hebben wij ivoor de twee
de maal Verbinding mot "de Boöcbd'ijk ge
kregen.. Toen dit isohip, weer ging sloepen,
hebben wij' Verzocht, zoo (iffim mogelijk
vaart te maken, Waar liet anker, waarop
de sleeptros was gestoten, brak en wiet bet
sleepen was 'het weer gedaan. I>itan!a,al
woest de Bosohdijk de slecptrod inhieuwen
en hadden wij alleen nióar het eind anker
ketting buiten boord .«taan, im'aar het Valt
op| die onstuimige zee toch ,niet mee, de'
ketting weer op .te draaien.
Des Woensdags hebben wij weer ver
binding 'gelcregen wet de Bosch dijk. Om
2 uur 's middags begon dit schiji weer te
sloepen. Het weer was wal; handzla'mler
geworden en alles ging betrekkcffijk goed,
totdat wij qml half 5 in den middag eens
klaps gekraak hoorden. Het bleek diat de
liTaag van de ankerkluis was ingescheurd
en voor een doel zelfs verbrijzieffld was.
Toen hebben wijf 'aan de Bosehdijik in
antwoord op een voorstel van kapitein
Lindauer geseind: „Hot iZou ook voor mij
oen voldoening zijn (geweest, door de
Bosohdijk te worden binnengebracht. Tot
mijn. grootcs spijt, non geen succes meer
worden Verwacht, gezien de ervaringen
van de' laatste, dagen on er is m.i. geian
methode gefeliikt te («chten, wa,armada
wijl veilig door uw schip kunnen worden
binnengebracht. Ik kan met mijn verant
woording voor schip, lading cn m'ensehen-
levcns, niet Vérder gaa.n. Ik verzoek u d|ei
trossen te laten slippien en voorloopig nog'
biji óns te blijven, totdat de Boode 'Zotn
heeftv'astgctaaakt. Kapitein Burger."
Wij' hebben toen d'e trossen ingeliieuwd
en een contract met de Roodc Zrft afge
sloten. We hebben Vervolgens het stuur-
boord'anker naar bakboord «overgebracht,
omdat kapitein Niels .Person ook op ccn
ankerketting wilde sleeepn ,011 dit op de
babboordsk'etting niet meer mogelijk was.
Des middags om. kwart over 12 was de
sleopverbiiidingj klaar. Ook deze ketting
liebben wij met stalen sjorringen Versterkt.
welke op de bolders werd gestoken. Ons
bstek was toen 45° N.B. cn 38° W.L. Aan
do Bosch dijk seinden wij
„Gelukkig zijn wij geslaagd, hedenmor
gen alle sffieepirossen inkt uw.15 vaam ket
ting binnen boord ite krijgen. Ik dank u
recht hartelijk, ook'«uit naaim'(vkn alfe offi
cieren en bem'anninig voor de waardevolle
wijze, waa'öncde gij ,en de uwen hebt g'e-
tp.aeht ons te. sleepen. Nogmaals spijt het
mi i j, dat onze 3 herhaalde pogingen geen
blijvend succes hadden: Ik deel u Mleieifd!
mee, dat ik, na 3e Boode Zeej.haeiffi'vast-
gelmiaakt, uwe assistentie niet verder noo
dig heb en piij uwe reis kunt! vervolgen.
Goede reis, besta (groeten Ein nogimlaailsi
dank. Kapitein Burger"'. i
De Bpschdijk heeft (toen haar reis voort
gezet. Hel: was' islecht weer met liooge
zeeën, i Tengevolge van den achterlijks®!
Westen wind wilde, .de Burgardijk slecht
volgen en ging'(het schip loeven.
Dank zij het groote beleid van kapitein
Pers&oii werd het breken van de sleeptros
evenwel voorkomen. Tn verband met den
achterlijken wind lieten wij onze machines
te niet draaien. v
Eiken dia.g vorderden wij langzaam maar
zeker en wij lippen 40 tot 60 mlijl per dia.g.
Wij verzochten d'e Boode Zee rechtwif-
'zond Oost te sturen, ten einde in heter
weer te komen. Dit 'is achteraf van veel
nut gebleken.
Op; 6 'Februari .toen wij, 45° 57' N.B. en
23° 11' W.L. .hadden, is de Poolzee er biji
gekomen en op 10 Februari de Humiber,
waarna de Roode Zee naar Falmouth is
gegaan, pim' te bunkeren.
Toen het weer een weinig belter werd
hebben wij 'getracht door [middel van een
noodhulproei' het oploeveren te voorkomen.
Wijl maakten groote schijven van m'aiiilln,
touwen, bij wijze van zeeanker en lieten,
dil. achter ons drijven, imaa® hot (hielp! niet
veel. Meer succes hadden wij van nen
zonnetent, van welke, (wij een stagzeil
maakten en dat .wij" aan den ifokke-stag! he-
schon, anel den selioot te loevcrt op.
De dagafstanden-werden grootor, wij'lie-
epn 70 a S,0imiil en langzamerhand Iconden
wij onze machines laten bijwerken. Toen
haalden Wij Zelfs de 133 mijl per dag. De
Poolz'ee, die na, (teruglawalst van de Boode
Z.ee aehter was gaan liggen hielp friet
sturen en voorkwami liet, oploeveren.
.lelijk, op' 17 Februari boegen de
'Engelsohq kustlichten door in dpn nacht.
K t daarna waren wij in hot kanaal.
Zorgvuldig hield kapitein iPersson het
midden van het (Kanaal, teneinde de d(ruk-
ke scheepvaartroutes te v prlmijden. Dien
nacht werden wij door een .Engalsdhe'irj
kruiser gepraaid, die :ons assistentie aan
bood. Wij hadden .deze evenwel niet'noo
dig en.bedankten. tDen 12den Februari is
de Huanber paar een andere bestemming
vertrokken, en voeren, -wij varder, snieit de
Roóde Zee Voor en da Poolz'ee achter.
Bij' de. Belgische kust kregen f-we mist en
Dinsdagavond kwart voor «6 Waren Wè :bif
hot vuurschip Maas. Gisteianoegeii is ka
pitein Pcrssom -antat veel behendigheid naar
binnen gegaan. Het .was evenwel eigen
lijk, dat een .Belgische dopperzuiger, die
juist uitging bij ons binnenltiomon zoo
dwar.l zat. Toch iis liet goed afgelooepn.
Kapitein Baii'ger eindigde zijn verhaal'
met zijn groote. (erkentelijkheid cn zijn
bewondering uit te (spreken voor de goede
zeemanschap' en het ikloeke beleid van
clen gca.z'gvoerder van de Roode Zeg, ka
pitein Niels Persson, die in dit. sloohtei
jaargetijde, op deza t'wijze kans heeft 'go-
zien. de Burgerdijk iliehouden (binnen ,to
brengen. Het is :cen zorgzajme i-éis gjet-
wcest, zöo eindigde hij", maar ik heb veel
blijken va,n mcdeleving ondervonden van
piijn oollega."s. Van ,talll van kapiteins
zijn telegrauntoien ontvangen, in welke do
beste weuschen voor oen behouttau thuis
komst werden uitgesproken.
Ilc ontrouwe liealitbte.
De gewezen trambeam'btc, O., die be
kend hoeft in September 1927 een bedrag
van f 15.000, flat hij' voor de trajmtalij1.
te den Haag van een bank geliaald hap,
niet verloren ntaar verduisterd te hebbón,
is naa.r het Huis van Bewarang overgó-
bracht. i
Ook de overige 8 verdachten Zijn in.
gesloten, terwijl bovendien nog een tiondo
persoon is geai'resteerd.
Ongvhikkvn-
D'o heer H. Dorenbosfoh, garagidhoudeir'
te Siddcburen "(Gron.), is gisteren aldaar
(mteü zijn motorfiets) in volle vaart tegen
ecu vrachtwagen gereden. De(inhn, dis
binnenkort, zou trouwen, was op slag dood.
Bij do in aanbouw 'zijnde 'oetnbnfc-i
'fabriek te St. Pieter bij Maastricht, is gis
teren de arbeider Huigen, uit Maastricht,
bekneld' geraakt tussdhen een kipkar on eau
pilaar. Hij is aan d'e bekoimea inwiendiigo
kneuzingen overleden.
Op een terrein aan de NivuiWen-
daiiulmerkade te Amstcrdaan is een 46-
jarigo schipper, die afgewerkte .ijzeraa.rda
van dat terrein naar zijn schip kruide^
bij "liet loshakken er van onder va-lfflendei
aarde bedolven. Nadat hij in 'bewuste-
loozon toestand was bevrijd, is hij over
leden.
Ernstig cugeluk voorkomen.
Dtondex(hig,in,or,gen sloeg hot paard van
bakker Vos, gespannen voor een wdpkkr,
bij het station te Vattlie, op1 liol, juist toen
d'e trein uit de richting Exloo in aantocht'
was, [mield't de „Assen Ct." Het paard wist
ondier ecu der alsl uatboomen, die reeds
waren neergelaten, door te komen en be
vond zich dus op' de rails, terwijl de trein
reeds .in de nabijheid was. De machinist
wist door krachtig rranimen, nog hijtij,ds
den trein tot stilstand te brengen,, zoo-
dat een ongeluk werd voorkomen. De kar
werd' nogal beschadigd, terwijl de trein
eenigo minuten vertraging ondervond. D»
Bestuurder had zich, door van den wagen
te springen, (ijld'ig in veiligheid gesteld-
Het vergaan van de Norge.
Over het vergaan van de Noorsohe. pas-
aagiersboot „Norge", die de kustvaart on
derhoudt tussehen Oslo en Bergen in Noor
wegen, mei dit een medewerker ons nog,
dat ondier de 10 mianscheu, die. om' het loven
zijn gekomen, ook een Nederlander was,
die voor zakten op' reis was naar Bergen.
Zeekoeien.
A.L mieter d'a,n ecu week ligt het zee
strand te NaordW'ijk over e®n geheele uit-
gestrtektlifid bezaaid met do,ode zeekoatou,
die overdekt zijn met ecu teeracbitig pro
duct, hoiOgstwaarseliijnlijk afgewbrkto
stookolie, die overboord is ge-stort. D|e
dieren zijn zwernjmende in deze teermassa
terechtgskóimen en kunnen zich dan niet
miner bewegen, d'aa-r vleugels en poioteu aan
elkaar kleven. Het is een jaanjhiierlijk
schouwspel, enkele vogel-, te zien, dlic WSm-
hoplge pogingen dóon, zwemmende of vlie
gende een goed heenkomen te zoeken.
Ik moord op mr. ,W[ijl»ui'an.
Die, heer J. J. L. v. Zuyien, tegen w'ieu
begiin Maart van liet vorige jaar een klacdit
Ward' ingediend en een Civiele actie iwlerd in
gesteld' tor zake van eon. publicatie imieit out-
hullingen over d'en tniaord op mr. Wjjsïnau,
dbelt miiee, dat in DleCeim'bar j.l. de instrueitia
tegen hom' werd geopend, iwtelk'e 11 Febru
ari werd gesloten. Thans is licmi het be
sluit v. d. officier van justitie bateekend,
dat deze hemi niet verder zal vervolgea,
zulks „op gi-ondten a,a.u liet algcimieen belmg
ontleend."
Noodlottige brand.
Donderdagmorgen is in de fabriek vau da
Neufoha.tel Asphalt Cy. aau de Nova. Zenr-
bl,astraat te Amtsilerdhin brand uit,gebroken.
De brand ontstond doordal zich boven een
d'er drie z.g. roerketels, waaronder vuren
rhand'den, gassen hadden ontwikkeld, dia
op eeng eg,even ooganblik oatbrandden. D;a
vlahi! sloeg naar do andere ketels over,
Waarna ook dé bekapping in brand ge
rankte! De brandweer becBwiong den brand
gedeeltelijk met zand cn slaagde in da
blussing vrij spoedig. Een werkman van
dó maatschappij, die den brand ontdekte,
schrok daarvan zoodanig, dat hij aan liart-
ver!aim|ming overleed'. D(e brandW'eer lieeft
■tevergtetefs getracht «net behulp: van een
zuurstofapparaat dó levensgeesten bij den
man wóer op te wekken.
Schaudelij'ke misdaad.
Op dón straatweg bij B'ernarcliville iu
d'en staat New York hebben im|enscheu,
die met oen auto passeerden een vxouwt
gevonden, wier kleereu in brand stonden.
Zij stopten en doofden het vuur .miot snee,u|wi
Dlaarna. hebben ze haar naar een ziekenhuis
gebracht, waa.r ze zonder tot bewustzijn
te zijn gekoimlen, is overleden.
Dó politie denkt, dat haar mioordeiiaars
haar uit een auto gelwttrpien hebben, na
dat ze haar kleeren jraet benzine gedrenikö
hadden en. in brand gestoken. Haar wiou-
dón wezen ap dtezi verschrHfkclijlk'e ge
volgtrekking. Er waren ook' aan'wïj'zingein,
dat. zij' 'gebonden was gewteest, maar de
touwen 'Waren verbrand'.
Dó vrouw Wlas 35 of 40 jaar oud'.
Ito rcvolver-cïnj».
Misschieu hebben dte lezers van deza