UIT DE PERS Ingezonden Stukken. GEMENGD NIEUWS DONDERDAG 6 OCTOBER 1927 NIEUWE ZEEUWSCHE COUKANr I tfïEüWEZE*ü jsidie, •wordt op -voorstel van. B. en ÏW. afwijzend t'estlhikt. In de begr.ootinfe'1927 wan het Burgerlijk Armbestuur worden leenige wijzigingen gebracht. De rekening, dienst 1926, v,a|n 't Aqm1- IL'estuur wordt nagezien en Met algemecne' Ejliqmmen vastgesteld in ontvang otp f 1802,22 ten uitgaaf op f 1758 23 alzoo mlet een bia-tig saldo van f 43,99. Evetnete®» iwordt vastgesteld de btegrooting 1928, in ontvang en uitgaaf op f 2348,24. Wegens pexio'dieke aftreding va® dhr. [W1 v. d. Dries als, lid vani 't AT(mfb[eJslt|utuir', iworidt alsnu een verkiezing geihoiuld^n. Op die voordracht, opgepihakt door voor- noeanü bestuur, zijn geplaatst do hieerein' (Wh v. d. Drie-s en M. do Wilde,, 'terwijl de hieeïien Wc v. d. Dries1 en J. Bijfc voor houten op de voordracht van B. etni jWi. De heer Simonse wilde dat iemand vat® He R.-K. partij in aanmerking kwam, en. 'daar genoemde heeren volgemls sipr. niet daartoe behooren, wijl zij; m'edjswerkers ■van de „wilde lijst" zijn, blayal hij; het (raadslid Raas aan. Bij de gehouden stemming wordt op W1. iv. 'd. D'ijca_3, M. Baas, C'z. 2 steimtnen en op M. de Wiildte 1 stom ,uitgeblra;cht.; daar geen volstrekte meerderheid is vtexkregen, •wordt een tweede vrije ste)m!ming gehou den, waaruit blijkt dat v. d. Dries en Raas ieder 3 stemmen hebben verkregen; daar Ier weer geen meerderheid is, ós. dhr. W. v. d. Dries bij loting tot Rd vian. hert Artn1- IbteBtuur herbanoeuhd. Vervolgens komt aan de orde vaststel ling Begroeting dezer g'ameente voor dein [dienst 1928, na eetnige wijzignge® -wordt flieze met algemeene stemtoien vastgesteld jen goedgekeurd. De voorzitter brengt ter tafel bet regie- invent van orde, tij de raadsvergaderingen, hetgeen een kleine veranidie.ring heeft onidtergaan. Bij 'dte rondvraag fclreng't dhr- Kwwe il® het midden dat 'het vuil bij d® pu,t in Cla- ïisjpad te ver o-p de publieke weg k'omt ,te liggen. De voorzitter zegt dat .die Zaak tzal worden opgeruimd. Verder vraagt dhr. Euzie,e of de verlichting in 01airi*slp|ald' miet vejrh'eterd' kan worden,. De voorzitter geeft te kenuern dat vetjmbedelij'lti g'een jtaiMpen meer op het net zal kunnen war den aangesloten. Dlir. Iyraune doet de op- imierking dat de steenslag', gelegen! na,ast 'dien straatweg in Clarisipaid nogal grof is- len vraagt of daarin geenl wferWetering kan worden géblrajdht, waarop de voorzitter jantwoord dat fijnere steenslag ,ta gauiw in (den gronid wegzinkt, Maar zal trachten, hierin verbetering te braniglen. Hierna Bluit ing. Als bijzonidiOrheiïA Valt nog te vfarlmleldelnl,, Hat de he or Klreune presentdiergoldl Wei;-' gende- en de hoop uitsprak dat Meerdert leden zijn voorbeeld zoudelnl volgen. Ainrmuidcn. Ee'n biriuildspianrtj® dat in 11925 in omd'Cgtrouw wias ojigejioiman, doch. toen den stap in bat huwalijksbiootja niet Ideeid, heeft thans weder opnieuw lijuiwle- ïlijksaangiftte gedaan, -doch imu da bfesiis- eende gebeurtenis, mioest plaats grijpiein|, kwam men den ambtenaar van don. Bur gerlijken stand amadedeele,®, -dat nrein ook nu 1010,31' niet v,atn, wal zon steken. Hoog Bezoek. Maandag 17 October bezoekt de Cota- knis&aris der Koningipi ide gemeende® fSjchoomdijke, Biervliet en Hoofdplaat. Banter van Koophandel. In de Zatejidag gehouden Ivergadering ,van de Kamer van Koophandel e®i Fabrie ken voor ZeeuwscF-Vlaanderen heeft do [Voorzitter medegedeeld, dat eien actie, Idoor het bureau der Kaïm'er ingezet om de tusschenkomst der Regeering' in ta ïoepen, teneinde eeuige bestaande miis- Bifeinden en belerniinieriii]gen opgelost to krijgen, aanleiding is geworden, dat bin nenkort vermoedelijk twee ministers' oc,n tweedaagsbh bezoek a,an E-eeuwach-Vlaan- Üiexen zullen krengen ,oiru zioh persoonlijk tvan een en 'abdier op de hoogte ta stellen ten belanghebbende® dan in de gelegen heid zullen gesteld worden. hu,n bellangen kon te lichten len gr|ieven kemlhiaar te [maken. De Kapte® acht 'het ontwerp winkel- Biuiting weg-ens bet oentroliseoreinlde ka-- ïiahter een groot bezwaar voor het plat teland, wiaar de toestanden geheel amidera (zijn dan in 'die stede®. Vooiral de grensl- [pïaatsen zullen er h. i. door gedupeerd Worden en vooral de Zondagssiuitiing zal Idie koopcTs nog an'eer dan thans reeds ge- 6'chiedt over de grens drijven. In plaatsen Met overwegend Katholieke bevolking is ■het des Zondags doen van iiakoopen, na Kerkbezoek', nog veelal een gebruik. De [K,amor besloot mitsdien, te verzookecn, tndi'en tot inv-ooring van ,de wet zou Worden overgegaan, deze niet toepasse lijk tie verklaren op kommen beneden de 10.000 inwoners en op plaatsen, gelegen binnen 15 K.M. van de grens. Met betrekking tot het rijkswegenplan gaf de Kaïmer te kennen, dat daari® ook [behoort te worden opgonoimien de weg AxelRoacle Sluis en die van Schoon- (dijk-teIJ ze ndïjklegrens. Die blegrooting voor 1928 wend vast gesteld op oen eindcijfer van f 8137, met |ae.n geraaimld saldo van f' 54. Het groene deurtje. De 'neer D. Hans sikrij'ft in de „Vrij heid" over zijn Partem en ts film. Het Groene Deurtje is wèa. Gevallen onder beul'shanden. Hot Groene- Klap deurtje. Toen ik de vorige wea-c in de Tweediq Kamer kwam, om da restauratie te bekij- ken, ging net als een sc.iok door mijn Kiel. 1 Zeker, er zijn vier groene klapdeurtjes .verdwenen. In eiken hoefc van de zaal Was er één, e'n z'e zijn allemaal' weg'. In- Tpluats van die groene-laken-deurljes, die den heeion dag o-peu- en dicht-k!apt,en, zjjn thans fijne, moderne (leuren geko men. Glansrijk blinken ze u tegen, m-et hun aardige, kleine ruitjes, en het howt er tusscnen en er onder en er boven is ook bruin van. kleur, precies als 'iet bureau en de banken. Er. moest blijk baar (o, D-aj-Oidie op de sten inlkig' ondeir da leden zèl'f) er moest blijkbaar een harmonisch geheel wonden, gemaakt. Zoo vielen de klapdeurtjs ten offer. Vier. Maar er ,was er slechts één, datwe „het"' Groene Deurtje noemden, omdat het een historische rol heeft ve.rvuld. ,,Het" Deurtje dan was, als u zich denkt te staan achter de jregifi-eringstnib) tja, vorlustig» u maai' even in aisn droom,) m-et uw ne.us naar den voorzitter, „het" Deurtje was dan in don recbler-achter1- hoek. In het verlengde dus van 0e regeoringslalel'. D'gar was, lieniallen van jaren en vermoedelijk gedurende heel onzie parlementaire historie, „net" Groene Ktap-Deurtje. En waarom was dit „het" Deurtje? Oimdat hierdoor de ministers binnenkwa men en weggingen. Vooral'; omdat hierdoor de gevallen ministers verdwenen. Ja, di' laatste is het, -dait voor rpij- aan het Deurtje een zekere wijding gaf. Niet waar? Wij hebben, allemaal) wel- p'ljek- ken en. plaatsen en voorwerpen, die de traditie tot iets heiligs heeft gewjid. Ik heb een vermaard staatsman gekend, wiens oog'en Steeds weer vol schoten van tranen, als hij in z'n vacantie kwam b-ii den appelboom, waar hij als kind had gespeeld. We hebben allemaal zoo-iets: bot huis, waan we geboren werden; hel. bankje, waar we onze eerste liefde kus ten (o, hoe l'angl is dat al geleden); -dia gïacht, waar wa als kind in het water violen; het familie-norloge of de UamiHie- wuaier. zonder herinnering, zonder traditie zou het leven k'i-I en leeg zijn. Zóó heeft .iet Deurtje voor mij- z,jjn beteekenis gekregen. Het is beurtelings geweest een Ahc dos Tri o raphes (als de nieuwe minister bescheiden zijn enli'ée deed, maar met een gevoel' van blijden trots onder die bescheidenheid smeulend als vuur onder asch; en als een minister, na een behaalde overwinning', me' opgericht, hoofd de zlaa.1 verliet) - en een Poort der Tfanen (als de gevallen bewinds man voor da laatste maal het E'enr-je openklapte en verdween). En; Het is vooral1 het laatste geweest, dat voor mij het Deurtje tot 'n soort reliquie heeft gemaakt. Want ik heb er in dd twee-en-twintig1 ;'aar, die jlc on de pers tribune zit. heel' wat gevallen ministers door zien verdwijnen. Dan keken wij hen na, wij al'len; -de leden, het publiek) de pers op dien laalsten gang van de regee- lingstafel naar het Deurtje. Het was een korte weg, m-aar het was een tragische weg). Hot was, of ze achter nun eigen lijkbaar liepen, en al hield de een zich beter dan de ander, ze waren toch vrijwel allen onder den indruk. De beslissing was gevallen. Ze Stónden op. Ze pakten hun portefeuille. Ze sobo- ven hun zete! achteruit. Dim gingen zo den korten weg:, den lijdensweg, naar het Deurlje. Het was tragisch om te zien. Zo flaptev het Deurtje open .iet wa,s gte- üaau11 Zoo neb ik ze z-ien gaan. De beelden verdringen zich in mijn geest. Wie zial ik er uit kiezen?. Cohen SUiar.t, van Rappatd, Wcntho-lt. Co-ol, Treub-, Bosboom, Ai-tina, von Geusaa, Bijl'evel-d, Pop-, en dan op 11 November 1925 als een lugubere optocht Kri geheele pas-opgetreden kabinetrColijn tegelijk. En -dan de vele gevallenen van nog vroeger, -die hun lof aan net Deurlje hebben betaald. Nu is het wég. Een brok Historie, een brok traditie is verdwenen. Enoen bonk monscbciijkuei-d. Want als de gevallen iminister door het Deurtje was wegge wandeld, en hij keek nog' eens om uaar de regeerings-tafeï, zooals wy' alten bij een afscneid omi zien naar iets (lat ons heel lief was (den kerktoren uit het dorp je onzer jeugd; het blonde meisje dat ons haar geachte liefde op-zei; de kust van het we:g'-schemerend-e vaderland; de poes (1de naar het dieren-asyl wordt gebracht om te worden afgemaakt), als hij om keek, dan zlag! hij niets dan net donkere dichte Deurtje, dat het verteden onher roepelijk voor hem afsloot, en hij kreeg kracht naar kruis. Maar die nieuwe deur, die er nui is, die is folterend; als ue ge vallen gladiator nu omziet, kijkt hij door de glazen ruitjes heen naar binnen, hij ziel. do regeerimgs-lafel' staan, hij- zi-ei. z-'n verlaten, leegen zetel, als een diepe wond en hij ziet de afgevaardigden die "leml ten val' brachten en nog, in net ongestoord bezdt zijn van hun zetel, auti f 5000, tar eigen- on hun weduwen-pensioen en dun biljet vrjj-reiz'en eerste-klas. Dit is onmenschelijk. Ik naat de m-euwe -deur. Zij is in strijd met de moderne be grippen. van strafrecht. Zij krijgt nooit een hoofdlettor van me. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie, B* Nederlandse!] o Spaar weg en eln! ds Nedeirlan'dsche Nijverheid. Naar aanleiding va-n aldierflfea .bleridbtein, die in de laatste weken in |de perls Zijn var- sdhenien over liet pass-eereinl -dier Neid'tadjanid(- sohe fabrieken van klein'.-ijzerwerlk (laseh- 'tioutCn, kraagsdhroe-ven, spio-orspijk'ers cute.) stel ik ier bijzonder prijfei op! ide-z-ei nieuwste ervaring t.o.v. 'het miet-gtevan: Van voor keur aan pToduoten 'der eige® -nijverheid, in het juist® licht te stellen. Voorop sta,, dat idle Dir.e-öbie Her, N-eder- lanidschie Spoorwegen van, haar ötan'dpiunii bezien natuurlijk volkfotme® vrij' is o-m haar behoeften -aan |m:ateriaal te dekkfem, wa,ar zij dat wens'oht- W-an/nie-er- d-i-a direc tie die vrijheid tevens benutte® wil om' nekening te houden1 jn-et 'de belangen van die volkswelvaart, speciaal met bet be waren van werkgeleg-enJioiid, dan getuigt Üie houding van goeden: burgerzin. Zoo'n houiding kan -edhter niet worden afgedwon gen; zij berust op vrijwilligheid. Wiat teohper van de Nederiairidsdhe Spoorwegen en van «ik gOeid' Nederlander we HgevTaagd imag worden is, Hat m-enl "öo Regeerihg .althans niet tegenwerkt bïj haar pogingen, ontt zooveel mogelijk w'erk in het laad te houden. iWelnu aan die (medewerking heeft het in óasu tij d'e Spoorwegen onlthr-okeu, ge lijk moge 'blijken uit het verloop; dezer ge- B'dhtede'n'ia. i Na'dat de btelrokk'ten fahrikanteal tever- jjaefs getracJit hadden zelf ttnat de Spoor wegen tot akkoord te koinvon over hét vier krijgen Van de bedoeld» op-dracht cm het prijsversdhil met de Belgen (ong-eVeer 15 a 16 o/o) niet te overbruggen! bleek, 'hteeft do Minister van Waterstaat meer malen zijn pieTBOoiDÜij'ken invloed aange wend oin ide, Directie tot andere gediacihtea te brengen. De Direc'tie was zoo welwillend' eenig respijt te geven teneiinld'e die btelniï'dld'el'in'gsi- poging niet bij voorbaat te doe® misluk ken. Hoewel 'de Nederland-s die indusitria zoinl- der winst hald ingeschreven, waren de hie- trokkten fabrikanten bereid hun prijs te verlagen tot op 12 »/<s boven die Belgïscüia prijzen. Het bleek echt-er, dat de Sp-oorwiegen 'bet niet verantwoord achtte® eenige oon- dessie, hoe gering ook, te doen. Benig verwijt in strikte® zin kan d-ein Spoorwegen tot dit staldiuim' nie.t word-ön gemaakt, ofschoon van tee-od comtalercfeel standpunt, biekeketo de Diredtie we-1 argu- mlentein had kuinmen vinden om "d-e Nedor- lanidische nijverheid een- eitapje begeimoet tie koimen. Op grond val® de jaranlanga goede relaties mét dezen tak van iinldnsltrio Bn van de ovorwegimig dat 'er ee® reëel bielang voor -de Spoorwegen bestaat, olm' ook in het eigeta, land fabriekten in deze branehe het leve® (mogelijk te makten, zou het niet uitgesloten geweest zijn, dat een inteer soepele bejegening der eige® indu strie jen slotte ook vo-or de Spoorwegen» geen naidoel zou hehhe-n beteeikend. NogmaaJls tot hiertoe zou e-enig verwijt ongepast zijn. To-cn da® geWeken w'as dat zelfs! de IMinisiffCrva®Waterstaat macihtel[oos stond tegenover ide zeer duidiellijke weigje-rinig der Spoorweg-idiretiie, hebben He beide betrokken fabrikanten zich tot ide Rijks commissie van Werkverruiniin'g en tot den Minister vani Binnenllaudsidhe Zake® en L.amdtouw gewemii. De Minister va-n Binnenlandsdhe Z,ake® en Landbouw besloot een onderzoek ter plaatste te doe-u instel'loa en richtte tot dia Directie der Spoorwegen het verzoek tot 21 September 1.1. de toewijzing nog even 3311 1°- houde®. Mocht de Regaering tot het inzichtt koanem, dat een -deel van het verschil uif 's Rijks klas bij-gepast zou mio-eten worde®,, -dan zou langs dien .weg nog de order of een gedeelte ervan voor tnet land 'behouden, kunnen blijven. In de stellige overtuiging, dat de Dir-ecffcie der Spoorwegen deze kleine welwiilten-dhoi-d van Hen Minister 'niet, zou weigeren, -wérd bet bezoek van de ambtenlaren v:a® het Dcpartemient aan de betrokken fabrieken vastgesteld op 20 September. Op 19 September echter kwam het be richt, dat 'de Directie der Spoorwegen nog dienzelfdon, dag een beslissing zoude ne men e® derhalve de Regeering geen, kans vjenschte te geven de prijsikloive te over- fcïuggen. Voor de Regeering was deze on welwillendheid een, volkomen verrassing; tijj stoud daart-ege®' machteloos'. Een der betrokkemi fabrikanten we tende dat het iet-verkrijgen van deze order onmiddellijk ontslag van c-an gro-ot aantal zijner arbeiders zou beteteköne®, heeft nog dianizelfden dag telefonisch bïj de Spoorwegen eera uitstel van 1 a 2 uren gevraagd om te kunnen overwegen, althans eei® gedeelte van de- bestelling aan te miem'en tegen den prij-s, dia da Spoorwegen mochterai verlagen. Zelfs dit geringe uitstel werd- pertinent geweigerd. Die grief, idie tegen 'de Directie der Spoorwegen wondt geunlaakt geldt der halve 'niet (h'et feit, dat) zij wemisrihite' te koopten, waar zij het goedkoopst terecht kon, pilaar ide mainï-er. waarop- zij gewei gerd he-eft niet de Regiering e®i hlare or ganein en m-et de betrokken fabrikantel® mlede te werken eelni op-lossing te vin-de®, (lie tot gevolg 'haid kunlnlen, hebben, dat zonder financieel offer va® -den kant der Spoorwegen, eonl groot aantal arbeidera voor werkloosheid zou zijn btehoeld. lit m-'cende goed te -doenI Hit onHjei; He aandacht va®, het publiek to brengen, niet zoozeer om 'achteraf id-e houlding der Spoor wegdirectie te gispen [als' wel te waar schuwen om' te traiclhtelM e-en verandering tte birengen in 'een voor -de VolkOwelvaart hoogst 'gevaarlijke im'entaJitei.t bïj' direc ties van groote inlsitellin.gen, vö-or wie het algem'een inlduStrieeel bellang van o®s' ila'nd toch niet onverschillig zou mlogen zijn. K'ORTENHORSiT. 's-GraVCnhage, 4 Oot. 1927. Hiep! Hiep! Hiep! Hoera! Twee Fransche jongens uil het dorpje Matey beginnen hun studie, voor priester. Hiep-, hiep, hiep hoera Zelfs Bartje moot toegevenfla -U lijen tan. Je kent toch Maïzy nog'? Van M-al'zybegon de victorie ...netas van Alkmaar. Of de datumi precies kl'opl weet Sfc' niemaar 21 April' 1926 schreef ik er over, -dat daar (en overal elders) He geestelijke nood allerdroevigst was. Van de 500 inwoners zeg'ge en schrij ve '<s Zondags' 25 menschen in de kerk, en daaronder twee mannende on.de en de nieuwe klokkenluider. En nou?... Nadat er missie i-s gehou den komen er tusschen de 60 ion 100. En... haast niet te g'el'o-oven!nou hebben, twee jongens van dat dorpje do genade gekregenomi voor priester te gaan studeeren! Vergeef me, dat ik1 met Bartje 'n duo inizet: (hiep! hiep! hoera. 1 -October is gepasseerden daar mee zet m'n tweede b-ede.weeic in. De eerste van 1 lot 7 Juli braciht 1700 gulden op. Das geen peulschilletjet Wat zal' October brengen? 't Hangt van do klinkklare belungstel1- Mng af van allon die dit lezen. M'n hoop- is ho-og' .gesteld. Want 't is -de regenmaand! D'e rozeniregienmaand van do Kleine H- Theresia. En die heeft haar land zoo lief. En dio weet, dat er in Holland zooveel goeie geefsche mensc.ien wonen. 't. Komt voor mekaar! 'Postwissels, aang'eteekende brieven, of Giro (21280 G. Huijs, Breda) Laat ge inlaar komen. En 20 pot. voor den wakkeren Hollan der Abbé Vorag-e, die moedige Hollandl- sche jongens opleidt voor priesters i-n Frankrijk. Of dat noodig is? Och, oc.1,1 10.000 parochies zonder pastoor. i Einin het bisdom Perpignan (das' weer 'n nieuwe klant van me!) twtde -theologanten op het Grooit-Seminarie! Om tg schreien! U zei wat? (Ja, juist.50 gulden per missie. M-aar iedere gift is welkom. Hier alles wel aan boorden de groeten van Bartje. Breda, Mapritsstr. 24. G. HUIJS. R.-K Pr. Ongelukken. De heer A. K. uit St.nMaarten vergtef- ze'de voor zijn plezier een drietal jagers in den polder Bofg]horii. Bij het springen over een sloot ging! het geweer van den jager S. Laf, miet 'het gevoljg dat thet volle schot den heer K. op- enkele pasisen afstands liim den ruigl trof. De getrof fene is terstond naar het Ziekenhuis 'te Alkmaar vervoerd. Uit Apeldoorn kwam' bïj de politic te Velp bericht in, dat tusscnen Iloenderlo en Apeldoorn een nogi onbekend persoon, die in het bezit was vtan een kaartje! Arnhem'Velp, door een autoi w,as over reden en gedood. Een dier kleeJingstuk ken was gemerkt v. D., terwijl' hij ook een papiertje in zijn bezit had waa'rui! bleek, dat hij in Velp- was geweest. De 29-jarig'e mijnwerker S. Rofca,- pek uit Brunssum werd gisteravond in do inij'n „Oranje-Nassan 3" te Hccrler- heide getroffen door een steen uit .iet gewelf. De man, die ongehuwd wals, was op slag dood. To T Zand onder de gemeente Zijn (N.-H.) is een motoronperuk met doodo Ijj-ken afloop gebeurd. Een vriend van den heer Stxoobac-i uit Zaandijk reed met een motorrijwiel' van Koegras over 't Zaad naar huis, terwijl' de hoer S. op de duo had plaats genomen. Door onbe kende oorzaak, wellicht door bet breken van een duo-slang:, kwamen zij "te vallen. Met een hersenschudding is, de heer S. naar het R.-K. .Ziekenhuis w Schagen vervoerd, waar hij' is overleden. Bij het vertrek uit lJmuiden van het Zweedsohe stoomschip. Patri-ai van de papierfabriek te Vel'sen, is d-e tweede stuurman Johanson door het slippen van een tros overboord geslagen en verdron ken. Na een kwartier, ,werd hij opgio.iaa.ld, maar men slaagde er niet in, de levens geesten weer ,opi te wekken. Noodlanding. liet K-.L.M.--vliegtuig- dat eergisteren va-n ,Almstei|dain naar Londepi is gavloge-n injet 9 passagiers, is door den misti ge dwongen een noodlanding' te maken op heit vliegveld Kenl-ey, evenals het vlieg tuig van de Imperial Airway van Parijs miet 18. piassa-giers. De mzijtenden werden per auto naar Croydon ge-hradht, waair ze op de gebruikelijke wijze door de douane w-erde-n gevisiteerd. Rooi'svten al op een schip. Iu den nacht vaial Maandag op Dinddag heelt te IJanuide® -een b'nutale roofoverval plaats gehad op den daar liggenden Ne. dieriandsdhen motorschiaener „Atlantici". Een-vierta i opvarenden va®'het Neder- tand'sdhe (motorschip Njeuwenidain" 'bte- gai' ziah Im-ot cj-gen bbot naar idem schoener en overviel (mot messen gewapend de Fe- onanning. Me®, slaagde, er 'in door het in trappen van een deur toegang te krijgen tot de kajuit, waar de (klapitqin ziclbi te hied hevond. Een der aanvallers, vied (mtet zijn mes op den kapitein aam, blijkbaar met het 'doe lhem van hlet leven' te bleroo- ven dodh doordiat de- 'aangeVall-en© rich hevig verzette, raakte het im®s niet Zijn hals doch s.cbajnpierde op de linkerwang af. Vervolgens heeft 'd-e- aanvaller -den ka pitein aclijcrover geworpen en o<p zij® Korst gejrapt; -de verwondingen waren van dien aard, dat geneeskundige Jhulp moest worden ingeroepen. De andere vandalen haddtenl iamiidid'ets lu d-e kajuit alles ktert en klein geslagen en de overige opvarenden va® den. s-choe-- ner onder 'bedwang gehouden. Alvorens te vertrekken eisidhton 'de be lagers nog geld van den kapitein, die ge noodzaakt werd zijn portefeuille af te ge ven oim-dat hij zich tegenover, vier 'per sonen niet "verdedigen kon. Gelukkig be vatte deze portefeuille slechts zeer wei nig contante®. Het Motorschip „Nieuiwendam" ia in middels naar Londen vertr-okk'cnl, maar die 'kapitein meent één der aanvallers herkend te hob'beaj. De politie te lJmuiden heeft de zaak in behandeling ge®,omi«n om te trachten de daders in handen te krijgan. Woorden en dadeil. Een schrijver verhaalt in net orj&aji van de democratische palrtrji onderstaan, de geschiedenis. „Eens hoorde ik Henri Polak de vol. etende woorden uiten op een meeting" „100.000 betalende abonné's: De Cou rant Het Nieuws v. d. Eiag! Waarom heeft Het Vol'k zooveel lieztSÏS niet'? Arbeiders, leest Het Vols! Het D een arbeidersblad. Andere bladen l'eugenbladen. Steunpilaren der kapitalis ten.." Waarde heer Polak, ,1e arbeidecj worden wijizier. OokT wij zullen ze wait, ker schudden. Zij zien thans zelf jn dat het de leiders nergens anders otii te doen is dan om baantjes. Gel'dbaa® ties. Waarom bent u zelf medewerker van Het Handelsblad? Betalen zij beter da.» het dajfblad Het Volk? Of ben jezelf overtuigd, dat je K- richten l'eupens zijn en daarom ze maat liever in Het Handelsblad geplaatst? 'Of ghat u van het spreekwoord uit; Goed' voodieeld doet goed volgen?" Uit de ongezouten stijl' van den citeerden publicist blijkt wel', dat hot hom verrustte, dat voor de S. P A.'p. de spreuk geldt; doet wel' naar im'-n woorden, maar niet naar m'n werken. Z[j, -die langer dan vandaag het leven en streven der socialisten oritisch W kijken, weien, reeds lang, dat in dezé party, meer' dan in eenige andere, de theorie verguld doch ae practijk zeer g'rauw is. Een der meest teekenenie staaltjes, die we in dit op-zicht beleef ten, was wei' het volgendeToen voor eenjge iaren tetrug' de 45-urige werkweek in een 48- urizo zou omgezet worden schetterde „Het Vol'k" daa in dag uit schande over zulk een voornemen. Geen woord scheen tfiörof en geen term' te feolijs, om. zete slingeren naar dei hooiden van de „re actionnajre»" die zich „vergrijnen" wil den" aan de arbeidswetgeving. Nd-ette- in,in kreeg dc zaalk haar beslag .en «c-n der eerste, die van d'e „misdadige" wetswijzi- ging profiteerde, was de directie van het socialistische hoofdorgaan „Het Vols", tie zonder complimenten de 48-ur,iie werkweek voor haar personeel' gelastte. Neen tot newj toe z'ijn de rooden de ware broeders niet. Na) het we-kk-endc woord, durven z'ij het trek'keuae voorbeeld 'niet te stellen en nooit kunnen we zoo-'n demagoog hooren scteetter-speechen, of we denkeu aan wijlen den heer de Jonge, -den rooden jonkheer, dio .na in een Gel- idersche plaatsje zijn gal tegen de Kapi talisten te hebben gelaten, zich door een arbeidersdeputatie in een proletarisch- 3e klasse spoorwagon liet loodsen, maar lij de eerstvolgende hallo overstapte in ©en coupé eerste klasse, het home der rijk aards. UITKIJK. Melkwagen aangereden. Op 'den onhiewaahten toverwieg te Zijde wind is gisteren -eern; melkwagen door te-en sneltrein aangereden, waarbij -'de wa gen totaal werd vernield. Wonder boven wonder iiw-aimen gc-e® p-erso-onHjikle ongc- lukkfen vocte. Frand'e daor oen advocaat In verband met gepleegde fraude is, naar de „Sti-ohtsche Post" imield't, door dsn officier van justitie opsporing ver- zo'fht van mr- A. B. v. d. Bri, advocaat te Woerden, die inmiddels He wijk ge nomen 'heeft, D'e moord te Roermond. Hlet .mes, waarmee d'e verpleegde S. van i het Louisalhuio te Rocmmiond Maainldag morgen de dienstdoende zuster Ferdinan- dirLs olm het leven heeft gebkaidht, is; gister middag gevonden in den tuin van 'die Mun-( ete'tkerk. Tusschen hecht en rn-cs was er leon kootedje omgewondent waardoor dic'ht- knippen onlm'ogelijk! was. B® Am-ersfoort. Bij de Kon. Nede'rl. Stooimbootmij. is gister een telegram' ontvangen ven de Maatschappij, 'bïla&t met het bergen van het onlangs nabij Bprmuda gestralnde stoomschip Amersfoort, blijkens hetwelk het schip door haar als- vcrl-: j-cn wiordt bieschouwid, en He beide bergingsbooieri naar 'haar basis teruggezonden zijn. Brandstichting? Zondagavond is te Voorst eeni dubbele woning afgebrafflld, bewo-end doior de ge zinnen' Wolters on SchoetAlakcr. In ver band mie-t het feit, dat d-e leigenaarf der woning door een anoniejmé® brief voor 'dien brand was gewaarschuwd, -e®, in ver band mist andere aanwijzingen, is van- klaag gearrresteer-d en naar Zutpheol óver ige-bracht een 'zekere W. diei B., tóistganger in net bedoelde huis. Een 'der biewoinlersi is 'eveneens- op-geslote®. Een duikelende geliefde Eenige tlewoners va® dam Veldweg e® 'de Torenlaan te L-aren habbelni bïj d'e po litie klachten ingediend 'biebtreffelnid'e de gevaarlijke -demonstraties, 'die door een MilitaiP-vlitegen-ier der luchtvaa.rtafdee- ling te Soe-sterberg. herfhaaJld-elijk boven die huizen v.an 'den Vel-dw-eg worden ver. iridht. Dczei vliegenier, aldus 1de „G. en E.- lander", doet zijne madhin-e plotseüang da ten, vliegt rakeiings boven dakbn. efl d« edhooiritecnen, -otm dan weer als ee.n snelle vogel he,t luchtruim te ki-ezen. Deze toerei worden tal van malen herhaald. Uit Ce® ingesteld onderzoek isi g'eble- dat dc verloofde van dezen vlieger op •den Veldweg wo-ona-chtig is. ;Op d-eze wijze brengt -de- vlieger rijn meisje een groot Uit hooger 'sferen. Zoowel in het btelang van dé veiligheid dier inwoners aks van d-eni vliegenier zei- Ven he-êft de burgemeester (Cen scSirijve® gericht tot den oomtaahdant der ludht- vaartadïd-eeling tntet verzoek verdere "de-, ptonstrajiw boven Idez De laatste-1 ju een boek met martelt admiraal Je |jpa wiap'^asttilstaiiac duikboot 'bij een pogind door 'de „poort" in de ol „an Séapn Flow waaro-l lag heen te kopten. Kil Lsten told haar nadeil donker gepinbd. Met behl luistrippo&t1311 w'eld lia'arl de kaart van het ®Mj®(| tot ontsteking gebtriatahit f Idaaxna hoorden de W jja.a.r miachinies tot stO jjaax tanks liet leegüoo zij nog iGens na-J toé lOM' voor boatst rl to oricnjccrcn. Daarna dl dn stevende heellangzaaj Op het waarnnmlii Mijnvckl bewoog zich «tipje op- 'de kaart dat I boe 1 langzaaM in de rid jjeji. En de obiservatie-oj gespaunen a-anldaeh-t vol pij door de eerste pooil twist nu dat 'Ae duikboo l poort toe stevende en onlfcriiekingsknop. Den volgenden imbrlgöl den onderzeeër op -den ll Ben ontzaglijk gat in hal was, zegt de admiraal d(| duikboot die in den werd. Bij Oostenxijkscihe teJ Üe regeJing getroffen, daf 'gim'orgensi dooT ;hu®) teleL fcCn doe.n w-dkhfe®. en daJ ook inlichtingen wordenf épomt'wc'ds.trij'den, over f estria-treinon, over fed ena. Een dergelijke 'inf'oL hestaat ook bij het 'tel (Kopenhagen. B'é Onder hen die op den f.1 Van Hindenburg 'be-gemtól pok graaf Arco 'die in ll jEisner te Munchen heeft, was eerst ter dood vero| tronnis was Veranderd i®, tingstraf. Na twee jaar I waardelijk vrijgelaten enl nlgehe-ele .gratie gekregi-l Ider leiders van de Zuid| hansa te Mundhen. Eén trein In Gateshead is Maand Walter Richards tot een giraf veroordeeld. Een poH-tie-beambte bed ïeehler zijn henendigheid I op de treeplank van eenl dc snelheid van een expl pea, en als en in net eel van zijn gading is, kan 1| denden trein van den ecil den anderen loopen. Hij ■twaalfde jaar af last gegl ieens zes wéken lang' op hl station geleefd. Hij was I ,en klauterde telkens omll ■station allerlei te kapen| waar hij vertoefde, von-1 Het oompa» Me.n zal' zich herinneil bergh's welgeslaagde vlul York naar Parijs, behalvl soonlijke deugden van lel leen. groot deel te danker! schitterend eleclro-magnetil hem in staat gesteld nadf ite houden. Lindberg deeJdf sche vliegers mee, dat Behe vliegers van. dit cl iniaken. Wat hij er niet bij| Bchijnlijk zelfs niet wist, ipas een Fransche uitvind van prof. DunoveV, hoogbl Sorbonne. Lucien Chassaigne, een nl het Parijsche Journal, neel firof. Dunoyer bezocht, dil .deelde, hoe hij- tot het dit compas -gekomen was.l de école normale (techniscj verlaten, toen zijn broer, 1 hem meedee'-de, dat men il t 'Schepen, zoo'n last ipaet (f "'ad. die in de torens op-ga i .Staan.. Dunoyer zette zich L hn loste liet vraagstuk opl Voldeed aan da vereischteil br o.a. patent op in Duif hiaakte hij het tot onder ■proefschrift. Het nieuwe compas waa .Meter en de marine wi!de I (stel', dat in vorm- overeenlL 1 co-mipas. Ook hierinl oyer Daar hij intusschen saagd w,as het oude comp, MD'n' Z0Qdat dil veel bruikb ®n was, voerde de miarii nieuwe niet iu. Dunov n ander werk', de oorlog1 tilr IJ,\. was Dunoyer's u n. Bij, Je Amerikaanscl „•'J mea uit de vaktijds I fcidtrl c;omPas kende, teaa IdadeJrfk van we)fc lontef Zlin zou' Den 14den l'IPinn Dunoyer een vers iA.meüter Instrument .Co o laafch patent a£ fd b!n e antwoordde, dat dit zo°dat de Pion: Üu,Sen kten. D-eze had iüollar 1101 patent to l'-Vonr i0?® 'e nemen en in ICsH6 COmpas °P ne B i i6 T het Patent Dun< l;teon,;,„ Alnerikaansche l'uc Ischo •'s,.nu1al'8enieen in gebr Iprof ^^ienst iis het tot |We„ ln°T,e?. moest t, voorbij gegaan. Tc T-iu" E^n o ufiel-d ia Northampto:

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1927 | | pagina 2