UIT DE PERS
Ingezonden Stukken.
GEMENGD NIEUWS
DONDERDAG 6 OCTOBER 1927
NIEUWE ZEEUWSCHE COUKANr I tfïEüWEZE*ü
jsidie, •wordt op -voorstel van. B. en ÏW.
afwijzend t'estlhikt. In de begr.ootinfe'1927
wan het Burgerlijk Armbestuur worden
leenige wijzigingen gebracht.
De rekening, dienst 1926, v,a|n 't Aqm1-
IL'estuur wordt nagezien en Met algemecne'
Ejliqmmen vastgesteld in ontvang otp
f 1802,22 ten uitgaaf op f 1758 23 alzoo
mlet een bia-tig saldo van f 43,99. Evetnete®»
iwordt vastgesteld de btegrooting 1928, in
ontvang en uitgaaf op f 2348,24.
Wegens pexio'dieke aftreding va® dhr.
[W1 v. d. Dries als, lid vani 't AT(mfb[eJslt|utuir',
iworidt alsnu een verkiezing geihoiuld^n.
Op die voordracht, opgepihakt door voor-
noeanü bestuur, zijn geplaatst do hieerein'
(Wh v. d. Drie-s en M. do Wilde,, 'terwijl de
hieeïien Wc v. d. Dries1 en J. Bijfc voor
houten op de voordracht van B. etni jWi.
De heer Simonse wilde dat iemand vat®
He R.-K. partij in aanmerking kwam, en.
'daar genoemde heeren volgemls sipr. niet
daartoe behooren, wijl zij; m'edjswerkers
■van de „wilde lijst" zijn, blayal hij; het
(raadslid Raas aan.
Bij de gehouden stemming wordt op W1.
iv. 'd. D'ijca_3, M. Baas, C'z. 2 steimtnen en
op M. de Wiildte 1 stom ,uitgeblra;cht.; daar
geen volstrekte meerderheid is vtexkregen,
•wordt een tweede vrije ste)m!ming gehou
den, waaruit blijkt dat v. d. Dries en Raas
ieder 3 stemmen hebben verkregen; daar
Ier weer geen meerderheid is, ós. dhr. W.
v. d. Dries bij loting tot Rd vian. hert Artn1-
IbteBtuur herbanoeuhd.
Vervolgens komt aan de orde vaststel
ling Begroeting dezer g'ameente voor dein
[dienst 1928, na eetnige wijzignge® -wordt
flieze met algemeene stemtoien vastgesteld
jen goedgekeurd.
De voorzitter brengt ter tafel bet regie-
invent van orde, tij de raadsvergaderingen,
hetgeen een kleine veranidie.ring heeft
onidtergaan.
Bij 'dte rondvraag fclreng't dhr- Kwwe il®
het midden dat 'het vuil bij d® pu,t in Cla-
ïisjpad te ver o-p de publieke weg k'omt
,te liggen. De voorzitter zegt dat .die Zaak
tzal worden opgeruimd. Verder vraagt dhr.
Euzie,e of de verlichting in 01airi*slp|ald'
miet vejrh'eterd' kan worden,. De voorzitter
geeft te kenuern dat vetjmbedelij'lti g'een
jtaiMpen meer op het net zal kunnen war
den aangesloten. Dlir. Iyraune doet de op-
imierking dat de steenslag', gelegen! na,ast
'dien straatweg in Clarisipaid nogal grof is-
len vraagt of daarin geenl wferWetering kan
worden géblrajdht, waarop de voorzitter
jantwoord dat fijnere steenslag ,ta gauiw
in (den gronid wegzinkt, Maar zal trachten,
hierin verbetering te braniglen. Hierna
Bluit ing.
Als bijzonidiOrheiïA Valt nog te vfarlmleldelnl,,
Hat de he or Klreune presentdiergoldl Wei;-'
gende- en de hoop uitsprak dat Meerdert
leden zijn voorbeeld zoudelnl volgen.
Ainrmuidcn. Ee'n biriuildspianrtj® dat in
11925 in omd'Cgtrouw wias ojigejioiman, doch.
toen den stap in bat huwalijksbiootja niet
Ideeid, heeft thans weder opnieuw lijuiwle-
ïlijksaangiftte gedaan, -doch imu da bfesiis-
eende gebeurtenis, mioest plaats grijpiein|,
kwam men den ambtenaar van don. Bur
gerlijken stand amadedeele,®, -dat nrein ook
nu 1010,31' niet v,atn, wal zon steken.
Hoog Bezoek.
Maandag 17 October bezoekt de Cota-
knis&aris der Koningipi ide gemeende®
fSjchoomdijke, Biervliet en Hoofdplaat.
Banter van Koophandel.
In de Zatejidag gehouden Ivergadering
,van de Kamer van Koophandel e®i Fabrie
ken voor ZeeuwscF-Vlaanderen heeft do
[Voorzitter medegedeeld, dat eien actie,
Idoor het bureau der Kaïm'er ingezet om
de tusschenkomst der Regeering' in ta
ïoepen, teneinde eeuige bestaande miis-
Bifeinden en belerniinieriii]gen opgelost to
krijgen, aanleiding is geworden, dat bin
nenkort vermoedelijk twee ministers' oc,n
tweedaagsbh bezoek a,an E-eeuwach-Vlaan-
Üiexen zullen krengen ,oiru zioh persoonlijk
tvan een en 'abdier op de hoogte ta stellen
ten belanghebbende® dan in de gelegen
heid zullen gesteld worden. hu,n bellangen
kon te lichten len gr|ieven kemlhiaar te
[maken.
De Kapte® acht 'het ontwerp winkel-
Biuiting weg-ens bet oentroliseoreinlde ka--
ïiahter een groot bezwaar voor het plat
teland, wiaar de toestanden geheel amidera
(zijn dan in 'die stede®. Vooiral de grensl-
[pïaatsen zullen er h. i. door gedupeerd
Worden en vooral de Zondagssiuitiing zal
Idie koopcTs nog an'eer dan thans reeds ge-
6'chiedt over de grens drijven. In plaatsen
Met overwegend Katholieke bevolking is
■het des Zondags doen van iiakoopen, na
Kerkbezoek', nog veelal een gebruik. De
[K,amor besloot mitsdien, te verzookecn,
tndi'en tot inv-ooring van ,de wet zou
Worden overgegaan, deze niet toepasse
lijk tie verklaren op kommen beneden de
10.000 inwoners en op plaatsen, gelegen
binnen 15 K.M. van de grens.
Met betrekking tot het rijkswegenplan
gaf de Kaïmer te kennen, dat daari® ook
[behoort te worden opgonoimien de weg
AxelRoacle Sluis en die van Schoon-
(dijk-teIJ ze ndïjklegrens.
Die blegrooting voor 1928 wend vast
gesteld op oen eindcijfer van f 8137, met
|ae.n geraaimld saldo van f' 54.
Het groene deurtje.
De 'neer D. Hans sikrij'ft in de „Vrij
heid" over zijn Partem en ts film.
Het Groene Deurtje is wèa. Gevallen
onder beul'shanden. Hot Groene- Klap
deurtje.
Toen ik de vorige wea-c in de Tweediq
Kamer kwam, om da restauratie te bekij-
ken, ging net als een sc.iok door mijn
Kiel.
1 Zeker, er zijn vier groene klapdeurtjes
.verdwenen. In eiken hoefc van de zaal
Was er één, e'n z'e zijn allemaal' weg'. In-
Tpluats van die groene-laken-deurljes, die
den heeion dag o-peu- en dicht-k!apt,en,
zjjn thans fijne, moderne (leuren geko
men. Glansrijk blinken ze u tegen, m-et
hun aardige, kleine ruitjes, en het howt
er tusscnen en er onder en er boven is
ook bruin van. kleur, precies als 'iet
bureau en de banken. Er. moest blijk
baar (o, D-aj-Oidie op de sten inlkig' ondeir
da leden zèl'f) er moest blijkbaar een
harmonisch geheel wonden, gemaakt. Zoo
vielen de klapdeurtjs ten offer. Vier. Maar
er ,was er slechts één, datwe „het"'
Groene Deurtje noemden, omdat het een
historische rol heeft ve.rvuld.
,,Het" Deurtje dan was, als u zich
denkt te staan achter de jregifi-eringstnib)
tja, vorlustig» u maai' even in aisn droom,)
m-et uw ne.us naar den voorzitter, „het"
Deurtje was dan in don recbler-achter1-
hoek. In het verlengde dus van 0e
regeoringslalel'. D'gar was, lieniallen van
jaren en vermoedelijk gedurende heel onzie
parlementaire historie, „net" Groene
Ktap-Deurtje.
En waarom was dit „het" Deurtje?
Oimdat hierdoor de ministers binnenkwa
men en weggingen.
Vooral'; omdat hierdoor de gevallen
ministers verdwenen. Ja, di'
laatste is het, -dait voor rpij- aan het
Deurtje een zekere wijding gaf. Niet
waar? Wij hebben, allemaal) wel- p'ljek-
ken en. plaatsen en voorwerpen, die de
traditie tot iets heiligs heeft gewjid. Ik
heb een vermaard staatsman gekend,
wiens oog'en Steeds weer vol schoten van
tranen, als hij in z'n vacantie kwam b-ii
den appelboom, waar hij als kind had
gespeeld. We hebben allemaal zoo-iets:
bot huis, waan we geboren werden; hel.
bankje, waar we onze eerste liefde kus
ten (o, hoe l'angl is dat al geleden); -dia
gïacht, waar wa als kind in het water
violen; het familie-norloge of de UamiHie-
wuaier. zonder herinnering, zonder
traditie zou het leven k'i-I en leeg zijn.
Zóó heeft .iet Deurtje voor mij- z,jjn
beteekenis gekregen.
Het is beurtelings geweest een Ahc
dos Tri o raphes (als de nieuwe
minister bescheiden zijn enli'ée deed,
maar met een gevoel' van blijden trots
onder die bescheidenheid smeulend als
vuur onder asch; en als een minister, na
een behaalde overwinning', me' opgericht,
hoofd de zlaa.1 verliet) - en een Poort
der Tfanen (als de gevallen bewinds
man voor da laatste maal het E'enr-je
openklapte en verdween).
En;
Het is vooral1 het laatste geweest, dat
voor mij het Deurtje tot 'n soort reliquie
heeft gemaakt. Want ik heb er in dd
twee-en-twintig1 ;'aar, die jlc on de pers
tribune zit. heel' wat gevallen ministers
door zien verdwijnen. Dan keken wij hen
na, wij al'len; -de leden, het publiek) de
pers op dien laalsten gang van de regee-
lingstafel naar het Deurtje. Het was een
korte weg, m-aar het was een tragische
weg). Hot was, of ze achter nun eigen
lijkbaar liepen, en al hield de een zich
beter dan de ander, ze waren toch vrijwel
allen onder den indruk.
De beslissing was gevallen. Ze Stónden
op. Ze pakten hun portefeuille. Ze sobo-
ven hun zete! achteruit. Dim gingen zo
den korten weg:, den lijdensweg, naar het
Deurlje. Het was tragisch om te zien. Zo
flaptev het Deurtje open .iet wa,s gte-
üaau11
Zoo neb ik ze z-ien gaan. De beelden
verdringen zich in mijn geest. Wie zial ik
er uit kiezen?. Cohen SUiar.t, van Rappatd,
Wcntho-lt. Co-ol, Treub-, Bosboom, Ai-tina,
von Geusaa, Bijl'evel-d, Pop-, en dan op 11
November 1925 als een lugubere optocht
Kri geheele pas-opgetreden kabinetrColijn
tegelijk. En -dan de vele gevallenen van
nog vroeger, -die hun lof aan net Deurlje
hebben betaald.
Nu is het wég. Een brok Historie, een
brok traditie is verdwenen. Enoen bonk
monscbciijkuei-d. Want als de gevallen
iminister door het Deurtje was wegge
wandeld, en hij keek nog' eens om uaar
de regeerings-tafeï, zooals wy' alten bij
een afscneid omi zien naar iets (lat ons
heel lief was (den kerktoren uit het dorp
je onzer jeugd; het blonde meisje dat ons
haar geachte liefde op-zei; de kust van
het we:g'-schemerend-e vaderland; de poes
(1de naar het dieren-asyl wordt gebracht
om te worden afgemaakt), als hij om
keek, dan zlag! hij niets dan net donkere
dichte Deurtje, dat het verteden onher
roepelijk voor hem afsloot, en hij kreeg
kracht naar kruis. Maar die nieuwe deur,
die er nui is, die is folterend; als ue ge
vallen gladiator nu omziet, kijkt hij door
de glazen ruitjes heen naar binnen, hij
ziel. do regeerimgs-lafel' staan, hij- zi-ei. z-'n
verlaten, leegen zetel, als een diepe wond
en hij ziet de afgevaardigden die "leml
ten val' brachten en nog, in net ongestoord
bezdt zijn van hun zetel, auti f 5000, tar
eigen- on hun weduwen-pensioen en dun
biljet vrjj-reiz'en eerste-klas.
Dit is onmenschelijk. Ik naat de m-euwe
-deur. Zij is in strijd met de moderne be
grippen. van strafrecht. Zij krijgt nooit een
hoofdlettor van me.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie,
B* Nederlandse!] o Spaar weg en eln! ds
Nedeirlan'dsche Nijverheid.
Naar aanleiding va-n aldierflfea .bleridbtein,
die in de laatste weken in |de perls Zijn var-
sdhenien over liet pass-eereinl -dier Neid'tadjanid(-
sohe fabrieken van klein'.-ijzerwerlk (laseh-
'tioutCn, kraagsdhroe-ven, spio-orspijk'ers cute.)
stel ik ier bijzonder prijfei op! ide-z-ei nieuwste
ervaring t.o.v. 'het miet-gtevan: Van voor
keur aan pToduoten 'der eige® -nijverheid,
in het juist® licht te stellen.
Voorop sta,, dat idle Dir.e-öbie Her, N-eder-
lanidschie Spoorwegen van, haar ötan'dpiunii
bezien natuurlijk volkfotme® vrij' is o-m
haar behoeften -aan |m:ateriaal te dekkfem,
wa,ar zij dat wens'oht- W-an/nie-er- d-i-a direc
tie die vrijheid tevens benutte® wil om'
nekening te houden1 jn-et 'de belangen van
die volkswelvaart, speciaal met bet be
waren van werkgeleg-enJioiid, dan getuigt
Üie houding van goeden: burgerzin. Zoo'n
houiding kan -edhter niet worden afgedwon
gen; zij berust op vrijwilligheid.
Wiat teohper van de Nederiairidsdhe
Spoorwegen en van «ik gOeid' Nederlander
we HgevTaagd imag worden is, Hat m-enl "öo
Regeerihg .althans niet tegenwerkt bïj
haar pogingen, ontt zooveel mogelijk w'erk
in het laad te houden.
iWelnu aan die (medewerking heeft het
in óasu tij d'e Spoorwegen onlthr-okeu, ge
lijk moge 'blijken uit het verloop; dezer ge-
B'dhtede'n'ia. i
Na'dat de btelrokk'ten fahrikanteal tever-
jjaefs getracJit hadden zelf ttnat de Spoor
wegen tot akkoord te koinvon over hét
vier krijgen Van de bedoeld» op-dracht cm
het prijsversdhil met de Belgen (ong-eVeer
15 a 16 o/o) niet te overbruggen! bleek,
'hteeft do Minister van Waterstaat meer
malen zijn pieTBOoiDÜij'ken invloed aange
wend oin ide, Directie tot andere gediacihtea
te brengen.
De Direc'tie was zoo welwillend' eenig
respijt te geven teneiinld'e die btelniï'dld'el'in'gsi-
poging niet bij voorbaat te doe® misluk
ken.
Hoewel 'de Nederland-s die indusitria zoinl-
der winst hald ingeschreven, waren de hie-
trokkten fabrikanten bereid hun prijs te
verlagen tot op 12 »/<s boven die Belgïscüia
prijzen.
Het bleek echt-er, dat de Sp-oorwiegen
'bet niet verantwoord achtte® eenige oon-
dessie, hoe gering ook, te doen.
Benig verwijt in strikte® zin kan d-ein
Spoorwegen tot dit staldiuim' nie.t word-ön
gemaakt, ofschoon van tee-od comtalercfeel
standpunt, biekeketo de Diredtie we-1 argu-
mlentein had kuinmen vinden om "d-e Nedor-
lanidische nijverheid een- eitapje begeimoet
tie koimen. Op grond val® de jaranlanga
goede relaties mét dezen tak van iinldnsltrio
Bn van de ovorwegimig dat 'er ee® reëel
bielang voor -de Spoorwegen bestaat, olm'
ook in het eigeta, land fabriekten in deze
branehe het leve® (mogelijk te makten, zou
het niet uitgesloten geweest zijn, dat een
inteer soepele bejegening der eige® indu
strie jen slotte ook vo-or de Spoorwegen»
geen naidoel zou hehhe-n beteeikend.
NogmaaJls tot hiertoe zou e-enig verwijt
ongepast zijn.
To-cn da® geWeken w'as dat zelfs! de
IMinisiffCrva®Waterstaat macihtel[oos stond
tegenover ide zeer duidiellijke weigje-rinig
der Spoorweg-idiretiie, hebben He beide
betrokken fabrikanten zich tot ide Rijks
commissie van Werkverruiniin'g en tot den
Minister vani Binnenllaudsidhe Zake® en
L.amdtouw gewemii.
De Minister va-n Binnenlandsdhe Z,ake®
en Landbouw besloot een onderzoek ter
plaatste te doe-u instel'loa en richtte tot
dia Directie der Spoorwegen het verzoek
tot 21 September 1.1. de toewijzing nog
even 3311 1°- houde®. Mocht de Regaering
tot het inzichtt koanem, dat een -deel van
het verschil uif 's Rijks klas bij-gepast zou
mio-eten worde®,, -dan zou langs dien .weg
nog de order of een gedeelte ervan voor
tnet land 'behouden, kunnen blijven. In de
stellige overtuiging, dat de Dir-ecffcie der
Spoorwegen deze kleine welwiilten-dhoi-d
van Hen Minister 'niet, zou weigeren, -wérd
bet bezoek van de ambtenlaren v:a® het
Dcpartemient aan de betrokken fabrieken
vastgesteld op 20 September.
Op 19 September echter kwam het be
richt, dat 'de Directie der Spoorwegen nog
dienzelfdon, dag een beslissing zoude ne
men e® derhalve de Regeering geen, kans
vjenschte te geven de prijsikloive te over-
fcïuggen. Voor de Regeering was deze on
welwillendheid een, volkomen verrassing;
tijj stoud daart-ege®' machteloos'.
Een der betrokkemi fabrikanten we
tende dat het iet-verkrijgen van deze
order onmiddellijk ontslag van c-an gro-ot
aantal zijner arbeiders zou beteteköne®,
heeft nog dianizelfden dag telefonisch bïj
de Spoorwegen eera uitstel van 1 a 2
uren gevraagd om te kunnen overwegen,
althans eei® gedeelte van de- bestelling
aan te miem'en tegen den prij-s, dia da
Spoorwegen mochterai verlagen.
Zelfs dit geringe uitstel werd- pertinent
geweigerd.
Die grief, idie tegen 'de Directie der
Spoorwegen wondt geunlaakt geldt der
halve 'niet (h'et feit, dat) zij wemisrihite' te
koopten, waar zij het goedkoopst terecht
kon, pilaar ide mainï-er. waarop- zij gewei
gerd he-eft niet de Regiering e®i hlare or
ganein en m-et de betrokken fabrikantel®
mlede te werken eelni op-lossing te vin-de®,
(lie tot gevolg 'haid kunlnlen, hebben, dat
zonder financieel offer va® -den kant der
Spoorwegen, eonl groot aantal arbeidera
voor werkloosheid zou zijn btehoeld.
lit m-'cende goed te -doenI Hit onHjei; He
aandacht va®, het publiek to brengen, niet
zoozeer om 'achteraf id-e houlding der Spoor
wegdirectie te gispen [als' wel te waar
schuwen om' te traiclhtelM e-en verandering
tte birengen in 'een voor -de VolkOwelvaart
hoogst 'gevaarlijke im'entaJitei.t bïj' direc
ties van groote inlsitellin.gen, vö-or wie het
algem'een inlduStrieeel bellang van o®s' ila'nd
toch niet onverschillig zou mlogen zijn.
K'ORTENHORSiT.
's-GraVCnhage, 4 Oot. 1927.
Hiep! Hiep! Hiep! Hoera!
Twee Fransche jongens uil het dorpje
Matey beginnen hun studie, voor priester.
Hiep-, hiep, hiep hoera
Zelfs Bartje moot toegevenfla -U
lijen tan.
Je kent toch Maïzy nog'?
Van M-al'zybegon de victorie ...netas
van Alkmaar.
Of de datumi precies kl'opl weet Sfc'
niemaar 21 April' 1926 schreef ik er
over, -dat daar (en overal elders) He
geestelijke nood allerdroevigst was.
Van de 500 inwoners zeg'ge en schrij
ve '<s Zondags' 25 menschen in de
kerk, en daaronder twee mannende
on.de en de nieuwe klokkenluider.
En nou?... Nadat er missie i-s gehou
den komen er tusschen de 60 ion 100.
En... haast niet te g'el'o-oven!nou
hebben, twee jongens van dat dorpje do
genade gekregenomi voor priester te
gaan studeeren!
Vergeef me, dat ik1 met Bartje 'n duo
inizet:
(hiep! hiep! hoera.
1 -October is gepasseerden daar
mee zet m'n tweede b-ede.weeic in.
De eerste van 1 lot 7 Juli
braciht 1700 gulden op.
Das geen peulschilletjet
Wat zal' October brengen?
't Hangt van do klinkklare belungstel1-
Mng af van allon die dit lezen.
M'n hoop- is ho-og' .gesteld.
Want 't is -de regenmaand!
D'e rozeniregienmaand van do Kleine H-
Theresia.
En die heeft haar land zoo lief.
En dio weet, dat er in Holland zooveel
goeie geefsche mensc.ien wonen.
't. Komt voor mekaar!
'Postwissels, aang'eteekende brieven, of
Giro (21280 G. Huijs, Breda) Laat ge
inlaar komen.
En 20 pot. voor den wakkeren Hollan
der Abbé Vorag-e, die moedige Hollandl-
sche jongens opleidt voor priesters i-n
Frankrijk.
Of dat noodig is?
Och, oc.1,1 10.000 parochies zonder
pastoor.
i Einin het bisdom Perpignan (das'
weer 'n nieuwe klant van me!) twtde
-theologanten op het Grooit-Seminarie!
Om tg schreien!
U zei wat?
(Ja, juist.50 gulden per missie.
M-aar iedere gift is welkom.
Hier alles wel aan boorden de
groeten van Bartje.
Breda, Mapritsstr. 24.
G. HUIJS. R.-K Pr.
Ongelukken.
De heer A. K. uit St.nMaarten vergtef-
ze'de voor zijn plezier een drietal jagers
in den polder Bofg]horii. Bij het springen
over een sloot ging! het geweer van den
jager S. Laf, miet 'het gevoljg dat thet
volle schot den heer K. op- enkele pasisen
afstands liim den ruigl trof. De getrof
fene is terstond naar het Ziekenhuis 'te
Alkmaar vervoerd.
Uit Apeldoorn kwam' bïj de politic te
Velp bericht in, dat tusscnen Iloenderlo
en Apeldoorn een nogi onbekend persoon,
die in het bezit was vtan een kaartje!
Arnhem'Velp, door een autoi w,as over
reden en gedood. Een dier kleeJingstuk
ken was gemerkt v. D., terwijl' hij ook
een papiertje in zijn bezit had waa'rui!
bleek, dat hij in Velp- was geweest.
De 29-jarig'e mijnwerker S. Rofca,-
pek uit Brunssum werd gisteravond in
do inij'n „Oranje-Nassan 3" te Hccrler-
heide getroffen door een steen uit .iet
gewelf. De man, die ongehuwd wals, was
op slag dood.
To T Zand onder de gemeente Zijn
(N.-H.) is een motoronperuk met doodo
Ijj-ken afloop gebeurd. Een vriend van
den heer Stxoobac-i uit Zaandijk reed met
een motorrijwiel' van Koegras over 't
Zaad naar huis, terwijl' de hoer S. op
de duo had plaats genomen. Door onbe
kende oorzaak, wellicht door bet breken
van een duo-slang:, kwamen zij "te vallen.
Met een hersenschudding is, de heer S.
naar het R.-K. .Ziekenhuis w Schagen
vervoerd, waar hij' is overleden.
Bij het vertrek uit lJmuiden van
het Zweedsohe stoomschip. Patri-ai van de
papierfabriek te Vel'sen, is d-e tweede
stuurman Johanson door het slippen van
een tros overboord geslagen en verdron
ken. Na een kwartier, ,werd hij opgio.iaa.ld,
maar men slaagde er niet in, de levens
geesten weer ,opi te wekken.
Noodlanding.
liet K-.L.M.--vliegtuig- dat eergisteren
va-n ,Almstei|dain naar Londepi is gavloge-n
injet 9 passagiers, is door den misti ge
dwongen een noodlanding' te maken op
heit vliegveld Kenl-ey, evenals het vlieg
tuig van de Imperial Airway van Parijs
miet 18. piassa-giers. De mzijtenden werden
per auto naar Croydon ge-hradht, waair ze
op de gebruikelijke wijze door de douane
w-erde-n gevisiteerd.
Rooi'svten al op een schip.
Iu den nacht vaial Maandag op Dinddag
heelt te IJanuide® -een b'nutale roofoverval
plaats gehad op den daar liggenden Ne.
dieriandsdhen motorschiaener „Atlantici".
Een-vierta i opvarenden va®'het Neder-
tand'sdhe (motorschip Njeuwenidain" 'bte-
gai' ziah Im-ot cj-gen bbot naar idem schoener
en overviel (mot messen gewapend de Fe-
onanning. Me®, slaagde, er 'in door het in
trappen van een deur toegang te krijgen
tot de kajuit, waar de (klapitqin ziclbi te
hied hevond. Een der aanvallers, vied (mtet
zijn mes op den kapitein aam, blijkbaar
met het 'doe lhem van hlet leven' te bleroo-
ven dodh doordiat de- 'aangeVall-en© rich
hevig verzette, raakte het im®s niet Zijn
hals doch s.cbajnpierde op de linkerwang
af. Vervolgens heeft 'd-e- aanvaller -den ka
pitein aclijcrover geworpen en o<p zij®
Korst gejrapt; -de verwondingen waren
van dien aard, dat geneeskundige Jhulp
moest worden ingeroepen.
De andere vandalen haddtenl iamiidid'ets
lu d-e kajuit alles ktert en klein geslagen
en de overige opvarenden va® den. s-choe--
ner onder 'bedwang gehouden.
Alvorens te vertrekken eisidhton 'de be
lagers nog geld van den kapitein, die ge
noodzaakt werd zijn portefeuille af te ge
ven oim-dat hij zich tegenover, vier 'per
sonen niet "verdedigen kon. Gelukkig be
vatte deze portefeuille slechts zeer wei
nig contante®.
Het Motorschip „Nieuiwendam" ia in
middels naar Londen vertr-okk'cnl, maar
die 'kapitein meent één der aanvallers
herkend te hob'beaj.
De politie te lJmuiden heeft de zaak
in behandeling ge®,omi«n om te trachten
de daders in handen te krijgan.
Woorden en dadeil.
Een schrijver verhaalt in net orj&aji
van de democratische palrtrji onderstaan,
de geschiedenis.
„Eens hoorde ik Henri Polak de vol.
etende woorden uiten op een meeting"
„100.000 betalende abonné's: De Cou
rant Het Nieuws v. d. Eiag!
Waarom heeft Het Vol'k zooveel lieztSÏS
niet'? Arbeiders, leest Het Vols! Het D
een arbeidersblad. Andere bladen
l'eugenbladen. Steunpilaren der kapitalis
ten.." Waarde heer Polak, ,1e arbeidecj
worden wijizier. OokT wij zullen ze wait,
ker schudden. Zij zien thans zelf jn
dat het de leiders nergens anders otii
te doen is dan om baantjes. Gel'dbaa®
ties.
Waarom bent u zelf medewerker van
Het Handelsblad? Betalen zij beter da.»
het dajfblad Het Volk?
Of ben jezelf overtuigd, dat je K-
richten l'eupens zijn en daarom ze maat
liever in Het Handelsblad geplaatst? 'Of
ghat u van het spreekwoord uit; Goed'
voodieeld doet goed volgen?"
Uit de ongezouten stijl' van den
citeerden publicist blijkt wel', dat hot
hom verrustte, dat voor de S. P A.'p.
de spreuk geldt; doet wel' naar im'-n
woorden, maar niet naar m'n werken.
Z[j, -die langer dan vandaag het leven
en streven der socialisten oritisch W
kijken, weien, reeds lang, dat in dezé
party, meer' dan in eenige andere, de
theorie verguld doch ae practijk zeer
g'rauw is.
Een der meest teekenenie staaltjes,
die we in dit op-zicht beleef ten, was wei'
het volgendeToen voor eenjge iaren
tetrug' de 45-urige werkweek in een 48-
urizo zou omgezet worden schetterde
„Het Vol'k" daa in dag uit schande over
zulk een voornemen. Geen woord scheen
tfiörof en geen term' te feolijs, om. zete
slingeren naar dei hooiden van de „re
actionnajre»" die zich „vergrijnen" wil
den" aan de arbeidswetgeving. Nd-ette-
in,in kreeg dc zaalk haar beslag .en «c-n der
eerste, die van d'e „misdadige" wetswijzi-
ging profiteerde, was de directie van het
socialistische hoofdorgaan „Het Vols",
tie zonder complimenten de 48-ur,iie
werkweek voor haar personeel' gelastte.
Neen tot newj toe z'ijn de rooden de
ware broeders niet. Na) het we-kk-endc
woord, durven z'ij het trek'keuae voorbeeld
'niet te stellen en nooit kunnen we zoo-'n
demagoog hooren scteetter-speechen, of we
denkeu aan wijlen den heer de Jonge,
-den rooden jonkheer, dio .na in een Gel-
idersche plaatsje zijn gal tegen de Kapi
talisten te hebben gelaten, zich door een
arbeidersdeputatie in een proletarisch- 3e
klasse spoorwagon liet loodsen, maar lij
de eerstvolgende hallo overstapte in ©en
coupé eerste klasse, het home der rijk
aards.
UITKIJK.
Melkwagen aangereden.
Op 'den onhiewaahten toverwieg te Zijde
wind is gisteren -eern; melkwagen door
te-en sneltrein aangereden, waarbij -'de wa
gen totaal werd vernield. Wonder boven
wonder iiw-aimen gc-e® p-erso-onHjikle ongc-
lukkfen vocte.
Frand'e daor oen advocaat
In verband met gepleegde fraude is,
naar de „Sti-ohtsche Post" imield't, door
dsn officier van justitie opsporing ver-
zo'fht van mr- A. B. v. d. Bri, advocaat
te Woerden, die inmiddels He wijk ge
nomen 'heeft,
D'e moord te Roermond.
Hlet .mes, waarmee d'e verpleegde S.
van i het Louisalhuio te Rocmmiond Maainldag
morgen de dienstdoende zuster Ferdinan-
dirLs olm het leven heeft gebkaidht, is; gister
middag gevonden in den tuin van 'die Mun-(
ete'tkerk. Tusschen hecht en rn-cs was er
leon kootedje omgewondent waardoor dic'ht-
knippen onlm'ogelijk! was.
B® Am-ersfoort.
Bij de Kon. Nede'rl. Stooimbootmij. is
gister een telegram' ontvangen ven de
Maatschappij, 'bïla&t met het bergen van
het onlangs nabij Bprmuda gestralnde
stoomschip Amersfoort, blijkens hetwelk
het schip door haar als- vcrl-: j-cn wiordt
bieschouwid, en He beide bergingsbooieri
naar 'haar basis teruggezonden zijn.
Brandstichting?
Zondagavond is te Voorst eeni dubbele
woning afgebrafflld, bewo-end doior de ge
zinnen' Wolters on SchoetAlakcr. In ver
band mie-t het feit, dat d-e leigenaarf der
woning door een anoniejmé® brief voor
'dien brand was gewaarschuwd, -e®, in ver
band mist andere aanwijzingen, is van-
klaag gearrresteer-d en naar Zutpheol óver
ige-bracht een 'zekere W. diei B., tóistganger
in net bedoelde huis. Een 'der biewoinlersi
is 'eveneens- op-geslote®.
Een duikelende geliefde
Eenige tlewoners va® dam Veldweg e®
'de Torenlaan te L-aren habbelni bïj d'e po
litie klachten ingediend 'biebtreffelnid'e de
gevaarlijke -demonstraties, 'die door een
MilitaiP-vlitegen-ier der luchtvaa.rtafdee-
ling te Soe-sterberg. herfhaaJld-elijk boven
die huizen v.an 'den Vel-dw-eg worden ver.
iridht.
Dczei vliegenier, aldus 1de „G. en E.-
lander", doet zijne madhin-e plotseüang da
ten, vliegt rakeiings boven dakbn. efl d«
edhooiritecnen, -otm dan weer als ee.n snelle
vogel he,t luchtruim te ki-ezen. Deze toerei
worden tal van malen herhaald.
Uit Ce® ingesteld onderzoek isi g'eble-
dat dc verloofde van dezen vlieger op
•den Veldweg wo-ona-chtig is. ;Op d-eze wijze
brengt -de- vlieger rijn meisje een groot
Uit hooger 'sferen.
Zoowel in het btelang van dé veiligheid
dier inwoners aks van d-eni vliegenier zei-
Ven he-êft de burgemeester (Cen scSirijve®
gericht tot den oomtaahdant der ludht-
vaartadïd-eeling tntet verzoek verdere "de-,
ptonstrajiw boven Idez
De laatste-1
ju een boek met
martelt admiraal Je
|jpa wiap'^asttilstaiiac
duikboot 'bij een pogind
door 'de „poort" in de ol
„an Séapn Flow waaro-l
lag heen te kopten. Kil
Lsten told haar nadeil
donker gepinbd. Met behl
luistrippo&t1311 w'eld lia'arl
de kaart van het ®Mj®(|
tot ontsteking gebtriatahit f
Idaaxna hoorden de W
jja.a.r miachinies tot stO
jjaax tanks liet leegüoo
zij nog iGens na-J
toé lOM' voor boatst rl
to oricnjccrcn. Daarna dl
dn stevende heellangzaaj
Op het waarnnmlii
Mijnvckl bewoog zich
«tipje op- 'de kaart dat I
boe 1 langzaaM in de rid
jjeji. En de obiservatie-oj
gespaunen a-anldaeh-t vol
pij door de eerste pooil
twist nu dat 'Ae duikboo l
poort toe stevende en
onlfcriiekingsknop.
Den volgenden imbrlgöl
den onderzeeër op -den ll
Ben ontzaglijk gat in hal
was, zegt de admiraal d(|
duikboot die in den
werd.
Bij Oostenxijkscihe teJ
Üe regeJing getroffen, daf
'gim'orgensi dooT ;hu®) teleL
fcCn doe.n w-dkhfe®. en daJ
ook inlichtingen wordenf
épomt'wc'ds.trij'den, over f
estria-treinon, over fed
ena. Een dergelijke 'inf'oL
hestaat ook bij het 'tel
(Kopenhagen.
B'é
Onder hen die op den f.1
Van Hindenburg 'be-gemtól
pok graaf Arco 'die in ll
jEisner te Munchen heeft,
was eerst ter dood vero|
tronnis was Veranderd i®,
tingstraf. Na twee jaar I
waardelijk vrijgelaten enl
nlgehe-ele .gratie gekregi-l
Ider leiders van de Zuid|
hansa te Mundhen.
Eén trein
In Gateshead is Maand
Walter Richards tot een
giraf veroordeeld.
Een poH-tie-beambte bed
ïeehler zijn henendigheid I
op de treeplank van eenl
dc snelheid van een expl
pea, en als en in net eel
van zijn gading is, kan 1|
denden trein van den ecil
den anderen loopen. Hij
■twaalfde jaar af last gegl
ieens zes wéken lang' op hl
station geleefd. Hij was I
,en klauterde telkens omll
■station allerlei te kapen|
waar hij vertoefde, von-1
Het oompa»
Me.n zal' zich herinneil
bergh's welgeslaagde vlul
York naar Parijs, behalvl
soonlijke deugden van lel
leen. groot deel te danker!
schitterend eleclro-magnetil
hem in staat gesteld nadf
ite houden. Lindberg deeJdf
sche vliegers mee, dat
Behe vliegers van. dit cl
iniaken. Wat hij er niet bij|
Bchijnlijk zelfs niet wist,
ipas een Fransche uitvind
van prof. DunoveV, hoogbl
Sorbonne.
Lucien Chassaigne, een nl
het Parijsche Journal, neel
firof. Dunoyer bezocht, dil
.deelde, hoe hij- tot het
dit compas -gekomen was.l
de école normale (techniscj
verlaten, toen zijn broer,
1 hem meedee'-de, dat men il
t 'Schepen, zoo'n last ipaet (f
"'ad. die in de torens op-ga
i .Staan.. Dunoyer zette zich L
hn loste liet vraagstuk opl
Voldeed aan da vereischteil
br o.a. patent op in Duif
hiaakte hij het tot onder
■proefschrift.
Het
nieuwe compas waa
.Meter en de marine wi!de
I (stel', dat in vorm- overeenlL
1 co-mipas. Ook hierinl
oyer Daar hij intusschen
saagd w,as het oude comp,
MD'n' Z0Qdat dil veel bruikb
®n was, voerde de miarii
nieuwe niet iu. Dunov
n ander werk', de oorlog1
tilr IJ,\. was Dunoyer's u
n. Bij, Je Amerikaanscl
„•'J mea uit de vaktijds
I fcidtrl c;omPas kende, teaa
IdadeJrfk van we)fc
lontef Zlin zou' Den 14den
l'IPinn Dunoyer een vers
iA.meüter Instrument .Co o
laafch patent a£ fd
b!n e antwoordde, dat dit
zo°dat de Pion:
Üu,Sen kten. D-eze had
iüollar 1101 patent to
l'-Vonr i0?® 'e nemen en in
ICsH6 COmpas °P ne
B i i6 T het Patent Dun<
l;teon,;,„ Alnerikaansche l'uc
Ischo •'s,.nu1al'8enieen in gebr
Iprof ^^ienst iis het tot
|We„ ln°T,e?. moest t,
voorbij gegaan.
Tc T-iu" E^n o
ufiel-d ia Northampto: