ND ALTIFIN MOTZAK Tweede Blad nu; lunsteling; tsje in -el-Brabant. ZATERDAG 21 MEI <027 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT andels- schuine fiteeren. t in 't woud; *lgië; Dat kan! Manahan Tarine Motzak Manatian Motvelien. Manahan Motkaarten. HET HUIS MET DE ROODE PILAREN VAN OVER DE GRENZEN FEUILLETON Verloren sporen. Letteren en Kunst. kërknTéÏÏws" UIT DE PERS ÏHE COURANT 14091-482 U gaat dezer dagen de kens, wollen goed en bont I opbergen. U wil ze voor mot beveiligen 1 In Het Huis met de Roode Pilaren, dit is de Drogisterij SCHULTE THIEME, kunt U alle bekende middelen tegen motten koopen, tegen concurreerende prijzen, vaak goedkooper en ninir mer duurder dan elders. Kamfer, Naftallne in ko gels en schubben, Motten- tinctuur, enz. Een bijzonder doelmatig iets om motten te weren is een waarin men veel en veler- lei kan opbergen. Ze slui ten hermetisch en kosten. f2,50 en f2,75. Om onder vloerkleeden te leggen of om er de de kens in te wikkelen, heb ben we Om in koffers en kasten te leggen, raden we aan Iets nieuws is de uiterst goedkoope gepatenteerde Deze kost slechts 40 cent en is 170 c.M. lang en 72 c.M. breed. Met wat kam fer of naftaline in den zak kan er heel wat voor wei nig geld tegen mot be schermd worden. is schuin over de Nieuw- straat in de Lange Delft te Middelburg. 14110-' Door wodorkoorlg ta koopa* bi] enza Advarteardars, stanst ook zijn algon zaak' f De tientte Internationale Arbeidsconferentie. 25 Mei a.R. zal te Genève de 10e Inter nationale AvbeidsconiWie worden ge opend. Bii liet vredesverdp-ag van 1' ersail- lesis een Permanente. Organisatie van den Arbeid gesticht, ter uitvoering waarvan in de eerste plaats te Geneve is opgericht bet Internationaal Arbeidsbureau, dat voor het publiceeren en daeumenteeren op, ar beidsgebied wer.kzaa.ffii is, terwijl verder bepaald is, dat elk jaar een intern, ar- beidsconi'erentie zal worden gehouden. Deze moet in de eerste plaats worden be schouwd als een algemeens ledenvergade ring van de Permanente organisatie van den Arbeid. Vcrdpr worden echter opi deze conferentie steeds eenige algemeen vraag stukken op, arbeidsgebied besproken en worden daarover dbn ontwerp-vcrdragen of -aanbevelingen opgesteld. De leden (ate verschillende Staten) blijven geheel vrij om deze verdragen of aanbevelingen in tvuvi oigen wetgeving' toe te piassem. Zij- moeten echter binnen een bepaalden tijd it a iy2 jaar) een en ander aan kunne parlementen voorleggen. Keuren deze dan de on twerp-verdragen goed; dan worden zij! wrahifieeetrd en is de inhoud^ er van in liet betrokken land van toepassing. Het belangrijkste ontwerp-verdrag is wel dat over den aAturendpg, dat op de eerste conferentie 'in 1919 te Washington werd aangenomen. Wij komen daarop nog wel terug. Op de a.s. 10e conferentie zal nu in de eerste plaats worden besproken deziek'te- v er zekering, waarover reeds vorig© jaar voorloopigc discussies plaats Vonden. Voor Nederland» is ti|iti niet zoo zeer va.11 belajng, omdat, zoodra onze nieuwe Ziektewet zul zijn aangenomen, deze toch minstens even ver cn op soipmige punten veel verder gaat dan de besluiten van Genève. Vorder zal worden beharad|cld 'het onder werp der vakvereeniging&vrijheid, ife-t ook voor Nederland van geen rf[ireetl belang is. Immers de vak'vereenigingen bezitten in Nederland binnen fljjs grenzen van de ge wone burgerlijke rechtsorde practisch ge sproken alle vrijheden, die zij zoudjen kun nen wenschen. D.oor hef ontwerp vakver- eenigingswet van de Engelsehe Riegeering staat het echter thans in het brandpunt der belangstelling, terwijl ook de houdjing van de Italia-ansehe Begeering ten aanzien van de vakvereenigingeu op de besprekin gen van grooten invloed zal zijn. Ten slotte wordt nog behandeld, de me thode van vaststelling van minimiipi-loo- nen in de industrieën, waar üte organisatie van patroons en arbeiders onvoldoende is en waar de loonen buitengewoon la.ag zijn, waarbij in het bijzonder rekening zal wor den gehouden met de huisindustrie. Ook hier behoeft Nederland zioh weinig van aan te trekken, aangezien de organisaties van patroons cn arbeiders in ons, land betrekkelijk goed ontwikkeld zijn, d(e loo nen, vooral 111 vergelijking mot het buiten land, in plaats van laag, eerder hoog ge noemd kunnen worden, terwijl ook huis industrie in ons land nog slechts in enkele bedrijfstakken voorkomt en ook daar steeds meer verdwijnt. Ken en ander neemt echter niet weg, dat met belangstelling de besprekingen te Genève moeten worden gevolgd en dtet de NoderlandsAe djelegatie, die dezer dagen is benoemd, onder leiding van 'mlgr. Nolens zeer zeker haar nandeel in de besprekingen zal hebben. HolUndsche pelgrims naar 't 11. Land (van Arn. Suijs, Geestelijk bestuurder ,det Heilig-liand-StiAting) N az>| 1 et (lij, en o m!g e v j,n g. Do Goede Wrok zouden wij te) Nazareth! doorbrengen. Op Pahn-Zond^gmhakjtetolhvie plan, 'bij1 de GrieksAte Kja(flhodiiieiken tiet kerke te gaan. Daar zou da AaitobijssCÏbóp' van Galileo, celebreeren. De Aaiitsbisse!h.bp, in vol ornaat stond reeds met zijmj Woog,e(n tiaar op aan. 't altaar. De kerk Was gevuld met. geloovigen. I>a vxoulwen Waren iaofoi den Evangelie-kant gezeten', do mannen aan. den Epistel-kant. Aaini den. vrouwien- kant W(aren 't bijna, alle moeders mtet kiip- dentjes, de, kleinste, de zuigelingen mèei uitgezonderd. Aan den nifijnjniepkant atora den de mannm wH tan overige kroolst beladen. Naar aanleiding van den tekst „kinde ren der Hebreeën, komt met palm- en olijftakken Jezus juichend' tegembet'T, maj ken de Grieken van P.a,lm-Zondag een eidhit kinderfeest. 54 „Zijn wij 111 deze grof nu veilig, Atho ree?" vroeg Johnson. „Zal mien het vunr van buiten niet zien „Niets zien daar. Aihoree en Soemiach gevonden den weg!'* „Als je dan samen nog eens uitvinden gaat, hoop ik, dat je wat beters vinden zult, kameraad!" bromde Patrick. „oterkhand mooi bromlme.n," zeide Atho- ree. „Dienk-je dan dat ik een liedje v,an plei- zier zingen zal?" „De weg was waarlijk al te moeielijjk, CT cjv' decd mi hooren. „Zou de .001 deling ons willen zeggen, waarom wij dien weg gegaan zijn? Was er dan geen ander pad.' „Mij volgen SZien!" sprak Athoree. „Hoe. ver loopen?" vroeg Edgar. „Ik zou liever rusten!?' „Diertig stappen Nu, dat kan lik ben veel te nieuwsgie- vrielcU" 30 d,aitl tad bebt. Hoor een donker gewelf bracht Athoree Elk kind (hieëft een met groen «ni bloe men versierd© kaars bij zichi- Wij tzagen toen den pjapfoor miclfc uitge- sitrekten armen tot dlei mtoedeirs vap. de zui gelingen komen. De Moeders legdcmi dan Sun kinderen daarop. firn de pastoor ging er mede naar dén Aarisibfasojhfop, die epn aparten zegen over ten uitsprak. Na tót H. Misoffer toog alios in be weging. De kaarsen werden aanfejesttokfefe. Hooge kandelaars wcrdiep in don) optocht gereed gemaakt en vaandels aan ihboge stokken en spoe.dig hield men niet al die kinders, Je Aartsbisschop in 't mi dkle'nl. een processie onder, de zijbeuken dA' kerk. Driemaal trokken zij zingendie rótnld. Men zag er vaders tussAen loopion, die (op ieder arm enn paar kinderen droegemt. Na dc processie (haalden allen, ook wij, een gezegende olijftak bij den Aartsbisschop- Vandaag, 11 April, Maandag in tie goede weeik, gaan wij den gansctem dag door brengen in ccjn heel klein primitief dorpje, een uur van Naizanefflh gedpgen. Het dorpje heat Jaffa, van Galilra",' om toet niet te verwisselen mtet Jaffa, in Judea aan zee. Het telt eten goede zevenhonderd memi- sdhen. Zij wonen daar in huizen van leem en stroo opgetrokken uret een kleilDic ope ning tot ingang, gedeeltfcejlijk in de roits onder den grond eul gedeeltelijk ei' boven. Wij werden door den pastoor bijzowdldr hartelijk ontvangen, gul onthaald en den gehcclcn dag is hij volijverig in de wteer geweest om' ons de bijzonderheden van zijn mooie parochie te toonetn. Wat zal ons Dinsdag 12 Aril, Weer voor' heerlijks bieden?. Op 'tprogram staat: vanmiddag najar den berg Ttohbor. De morgen .wfais (dus vrij. Voor 'n goed deel braoiht ik diel dloor uabij de bron, ouder eewl bbom mot veel Schaduw' en hield mij Ibiezig miot. 't Evan gelie te lezen, ten ,e)i'ode, toch; altoos maar 't idee vast te (houden, dat ons liiea- moet bezielen, Christus, Maria,, Sint Joseph zijn hier aanhoudend overal geweest, jaren lang. De meeste'n gingen nianx dan fEhaJbor per auto, haast ievensge(vafl.rlijik werk} «omtaigen, bij 't steile klifmin|en der auto's ^tonden met, den votet op de frèd'sn, om| er zoo noodig bijtijds uit ta kunneini sringen Alat een vijftal Bctilter stegen ,wij Ite paard, om 'des te Inteer met de mubum. van Palestina kennis te makep!. Ondedw'eg Was "t.efln genot te ziani, hoc de eenvoudige Arabieren tegen da bergonl aan /huisden, hoe'jeugdige herders totat liunne kudden de rotsen op klatiterdfen. Nalbij een verspoedde) leudde sdhiapen, zagen 'wdj: ook, ibovenn 011s de luc(h(t in, c,eui gier rond zweven op zijn laimge, toast vteirkanta vleugels en loeren op 'n lammetje. Wiel werd de vermoeienis van ion ka •toclhlt te paard op den Thaibör l rijkelijk' beloond. Wïj genooten wr ito eens van ililat fijnste vergezicht. Naar 't Noord-Oosten de hbogc btengen va-u den Hermon' 'cm, dan Liba non mtet sneeuw bedlflkt, Wat diielbtor bij Zagen -wij oen gedeelte van, het meer vlam Gelnlesarielti» in "tlate zon'iiejhft blinken). Ten Wlasten keken wir aan twe» kanten ver weg im de blauwe Middel,amds'tyhe, zee, ten ZuUJn 'zagen wij op 't dorpje N,aim aan den voiet van den kleinen! Permon-berg' gelegen en daarachter het geibbvgtie van G-elboê. Toen ik 's morgens toeiei vroeg op mijn eentje die 'breede kruin van. dem' berg pan 'hbewandelen "was, h|eto ik rechts en liinks op alle punten gestaan tenj gezien (hfae den regelmatig /afgeronde, berg-, los van alife andere ibergien, midden iai; die vlakke ^'pn Jesraël „statig oprijst en hteb ik begre pen, 'hoe de Evangelist met reden, zegt, dat Jezus Zijne leerlingen voerde de eehzaam- toeid in. in afzondering. Gij, kunt hier pp dezen Ihoogen wenzamte, zoo alleoni zijn, met Boven. De Evangelist sprpefct over die afzonderlijke plants, als 'Ihiij ons verij?fl(fc hloo Jezus op den Tihabor voor (t pian- sehijn van drie Seerlinge/nl, ;gcfiainlk|eèirldi door twee getuigen van da oude gë^etóe.- denis, Mozes en Eli.as, alvorens Iheit i»ni- metelijk lijden in te ga,an, wildé Cloven- zien, liöe Hij' zou Wezjem in deln| todkomsti- gen blijvenden staat Hie|rbovpiiii, als Hij na den kruisdood .uit Ih^t gr al" zo,u oge- «ta,a.n zijn. Daarna mocht ik op de plaats, iï'aa-r zulks gebeurd is, Wet H. Misoffer op'dTa- gen en met, Jleizns alleen zijln. De goede week braelhten Wij dus (p Nazareth door. Op Wdftfen Donderdag zou den wij natuurlijk eerst n)J« jA'hepiitigfite- den volgen. Wij moeiten zeggteiu, cla-t wij in ihtet volk daar Zeer gqsticht zijn gewletest. Dat medeibrengiem van de kleimsta lrin dertjes en de zuigelingen maar d© kerk, a.l schaadt dat nu en dan db stilte, heit: 'hinderde ons niet, ma,ar galll oamf 't geheel de Blanken buiten en met den vinger in do diepte wijzend zeitle hij.: „Daar Sanlteuxl Aien wachtvuren! Ander pad gegaan, nu geen scalp meer!" „E:n kunnen ze ons dan hier niot vin- den? vroeg Edgar, een weinig ongerust „Ze zijn zoo dicht, bijl" „Saulteux domkoppen. Niet weg hier vinden. Kamp twee uur hier vandaan. Hoog hier. Grot) diep. Athoree straks spieden. In honderd stappen dicht, bij karnip!" Verrast zag Edgar op. „rn honderd slappen dicht bij; hei, ka,mp>; Hoe was dat mogelijk? Eerst heette het, twee ujur eer men in liet .kamp1 was, en nu maar honderd stap pen! Heli was ongelooflijk! Was het wonder, dat Edgar na eerst wat van zijn© verbazing bekomen te zijn, uitriep: „Maar wat is dat. nu voor praat? Kunnen wij dan vliegen? Dat' is nu im mers glad onmogelijk?" Athoree haalde de schouders op, want hij' verslond dia woorden van Edgar niet, daar ze zeer haastig waren uitgesproken. Maar hij» .begreep wel uit zijpe gebaren vn de drift' waarmee hij sprak; dat zijne woorden in 'twijfel getrokken werden, es daar hij' ook op de aangezichten der ande ren dienzelfden twijfel Zag, zeide hij': iets gemoedelijkg vooral op, -de plaialts, waar Maria Moeder; is geworden. Honder den cn (homderctan, Jawiamen (n'fli ons °iP altaar de H. Communie ontvangen! fiin wij telden onder deken versctoeidhBl mioeiders, die m'et kinderen of zuigolingeinl op den arm del rappen bestegen om' Ons-Hte»-i' te gaan nuttigen. Na de pkrjh'tighode'ni gin gen 'wij per auto nog twen voorname .op gravingen zien, de ©ene te Tamak, dc an dere te Megiddo. Beide opgravingen betreffen oudé C,h,a," nen ces Af steden, die daar oprezen,, vóór dat dc Joden bezit namen vami Ihieti landj- Dat oprijzenvan de steden motet) gij zóó verstaan, dat zij geplaatst zijn op een paar mooie hoogten, die die gansAe grooto cn mooie en vruchtbare, viafcpfk van Eedrelon betoecrsehftinn. Hooge plaatsen, goed gekozen, om zich tegen eiken vijand in de viafctd t{e, kunnen verdedigen. Om die oudé opgegraven ste den te bezien, hééft men mliitet zóóveel tijd noodig, wijl de steden dter oudheid filer over "t algemeen niet groot, v,an omtrek zijn. Voor, ons was tet aanschoufwlcln1 er van des te belangrijker, omdat méér cn meer h,e,t idee in ons werd' btevestiügcl, d!at. men Ih'iier door alle tijden heen tot mm toe zóó gewoond ihieéft, half onder den groiuidl, in 'kleine huizen, laln'gs hlccle smaClei straat jes en dat men in elke st/ad' teew hloogn plaats gereserveerd 'hield voor den Iioogen ecxedieinst, a.an "n 'hteoger wezdnl, al had men daarom nog niet vamlhiet Benig Hvnre Wezen, groot boven alle andere wezens1 en aller Sdhépper, een góed denkbeeld. Een en ander van) "t gaen de gedeerde» daar vinden weet men nog niet te verkla ren ,b.v. die red!i(ist:aande, .aii'zonderlijk ge plaatste smalle opgaande' stenen, mfet uit geboorde kuiltjes 'er in:, cn soms glad ge streken van de olie,. Men gist sleAhs. Bij 'n 'frissdhe (bron te Megi'd'do heibb'en Wij' «is eiten genoten, terwijl lfwamten' jeugdigö kndden, geleid Idtooi' jie'Ugdi'gc htea-dé-rs, op en af, en de jeugdige herdérs diqdcn van zelf denken aan Jacobs zotoen, die mot de kudden van Vader dte vlakten em do bergen in gingen. Ik moet' u tocih nog even vpirtellen, hoé avontuui'lij'k onze nutoitoAt naar dio op gravingen geWeiest .s. De Afa.ufïeurs had den blijkbaar op incidenten, g|erek'end. Want zii' namen kettingen! mtefc zidh) rpede, zoo gauWi wij de groate wteg'on verlipt/nn en kWaanen op de ibmncnlwegen, siehökiten wiiji langs deaifrkers door gleuven'en slo ten! heen. Soms ging dlei auto zóó diep oern, kuil in. half vol wiaiter, dat. de woilgend'd auto zijn voorganger de diepto, in «jet meer vóór zidh kon zien. Diei lezers zullen ons nauwelijks gelooven, dat ibieigrijpen. wij', zoo iets moet gij zelf', ondervonden! Ihtebtoioin om kot te geloovem. Maar wiaarheid is (hiet. dat een familie, die bij de comlm i ssi-o der opgravingen behoorde, met haar auto in een kuil vast z,at. Onze afflo"s .'h|e(blbe(n' toen met hun kettingen, dezenverdronken auto uit water en modder getrokken.' Soms stond de auto in cons^ooiivertWnrjhfhsl voor '11 'niéuwe gracht, geyprmd door de .faafis-te felle regens. Wat gedaan? Lang wérd ér niet geredeneerd, of' w'el men da,a]die er voorzichtig met den auto in af. of .men schoot door het veldgewas om m,e|t Ven omweg aan de andere zijde te komen. Bij onzen terugkeer was een oniz©r chjaiuf'feiurs onvoorzichtig. Hij w'iui.gcle meer dan hij bij "t gaan gewaagd ihad en weldra, zat hij in n so»>rt moeras. Onze twe-ei andere pu- to"s icw'amen terug om' te' Wpen. Maar .spoedifi Zat o-nze t.wteede auto óók vast in de moeras.. De derde heeft toen wijselijk met 'n ketting den eerstan' waaghals 'in- plaa.ts van vooruit teruguit getrokken ear na een uur werken k'onlden wij wiepr ver der. Mot Goeden Vrijdag vierden wij" die pléAlti-ffheden 'wieiderom in Nazareth mede. Van zelf vereenigt ons de plaats daar inni ger met Maria,, die Moeder werd' va» GrJcüs Zoon. maar tevens ook Moeder van smlaf- ten. Onze. ruime tijd voor Nazarelih, gemomén, Spoedde ten einde. Bij e^en laatste, wahHIif ling heb ik nog een laatste) blik' gewlorpéln op Nazaretjh! en zijn omgeving om' heKJ nooit weer uit mijn ge,h|migen an, venboel'- ding to verliezen, om telkens opi telkens hief Weesgegroet Maria, va n don Engel met meer jhioiligiei voldoening te kunniem uitspre ken en meter doordrongen' t© worden vaai, dc gedaehte, dait niet het verhevene van een 'werk, ma,ar wiel de goede mteening voor God waard e ihleeflt aan onzien arbeid hief op aarde. Na. dit afscheid, dat niet dan 1100,dei ge- seihiedde, wachtte ons een n-ieuW omver-' gotelijk verblijf-aan lijnt meer van Gpino;- sarefthi. (Wordt vervolgd.) „Athoree. nog niemand, zeggen dan Soe- m-aeh, hoe Atlioreé de Saulteux bespieden kan van diohti biji en toA ver ai! zij|n, Zw"ijigon niet noodig meer. Athóroe toe-h sterven. Goedhart misschien gebruiken als Athoree is 'dood. Meegaan allen!" Nieuwsgierigheid behaalde de overwin ning op vermoeidheid cn Athoree. volgend, daalde men in de grot of. Licht had men niet noodig, want het liAt der ma,a.n dat scheen juist boven hen door eene breedo rotsspleet. Spoedig kwam; men nu hij een donker gewelf. „Athoree voorgaan. Vasthouden! Nie mand spreken!" Benige treden slechts had men geda.an (oen liet licht der maan door eene andere spleet viel, welke zoo nauw was, dat drie vingers naast elkander er niet door. kon den. „Hierdoor kijken," fluisterde Athoree Edgar, die onmiddellijk achter hem liep. Edgar keek en duidelijk zag; hij de wach ters voor dc vuren heen en weer loopian, ja, hij- kon zelfs hun spreken hooren, ep als hij, de taal verstaan had, zou hij) ge weten hebben waarover zij het hadden. Nadat ieder op zijne beurt gékeken luid, keerde men weer nn.ar de rustplaats terug en zette zich bij het vuur aan den maaltijd. Het was een lust éllen te zien Bafèr H. Lfnnrbank f Wa t Hugo [Verriest geweest is| voor Vlaanderen; was Pater Linnebank in het Noorden; een jeugdleider, kunstenaar en voói' .alles de gevoelige Rooimsche Priester, werkende voor de opheffing van het stu- den ten volk, in het bijzonder van het volk als volk in het algemeen. _Als een woud wasten de idealen in dezendenkerskop'; idealen van geloof en deugd, van verheven priesterschap, éan kunst en, wetenschap en niet' hét miöst het schobne oorbeek! dehor groote gemeenschap van alle Neder- lands'che stampnen. Groot-N edcrliander in den goeden zin van het woord was Linne bank; i'n woord en geschrift weckte hjij voor de bereiking van dit ideaal, mlet dien overmoed van de jeugd, dé bezonkenheid1 van den wijize en den vollen ernst gespro ten uit diep beleven van zijn geloot. Alle schijn was hemi verre; opreAtheid was een zijner innigste deugden. Vandaar zijn eenvoud, zijln openhartigheid, zijjn rondborstigheid en zijn blijheid. Zijn blij heid voor 't sehoone in dé natuur, de schoonheid van z'n Holla,ndsche weiden en duinen, z'n Brabanfsche heide en z'n Viaamscho gewesten. Z'n blijheid nóg over dc goedheid van 't Vlaajmeehe volk, over de deugd en de. gutijgvr.uAt ervan. Dc taak van het volk, van het Brabantsche en 'het Vlaaonpche in het bij.zonder weer was hem lief. Zelf kunstenaar pijnde doorvoelde en doorproefde hij geheel op bijzondere en diepe wij'ze de kunstenaars en hunne wer ken die oani hem leefden en groeidA. Eén Verriest-'ziel kon hij omvatten en 'de teere subtiliteit van Gezelle's meesjt innige ge voelens kon hij waardeereii, daar waar de massa van inteileotueelen en halve kunste naars' zich verloren in dor geredeneer en niet-kuiinen-ouivatten. Het Vlaijmsche land beminde hij. Daar kon zijn vrome zifel op gaan in de- schoonheid van onbesmet) volksgeloof, in de oude glorie van de Aris- telijke middeleeuwen, in de extatisAe schoonheid van de schilderwerken van een Momlinc en een Van 'D(ijfck. Brugge -braAt» hem de bctoovering van cle middeleeuwen geheelBrugge met zun musea, z'n kerken en Godshuizen en z'n oud begijnhof. In Vlaanderen dan trok hem no,g dc Vlaam- sehe strijd, waarin hij zich mengde tot aan z'n dood. Hij, schreef artikelen in dagbla den over Roderibach en het VIa,aimgA° studenten volk, over Verriest en Guzelle en Sfreuvels, hij sehifte het kaf van het ko ren, wees nieS priesterlijke overtuiging op de gevaren die scholen in de werken van Godsdienstlooze kunstenaars en hij; be streed hen, die vals.Aelijk het Vlaaausjcüie volk van den lande wilden la,ten doorgaan voor brute drankzuchtigen en aniisdadige beestm-ensehen. Met kalm: betoog weeg hij! op 't oppervlakkige van somlmige kunste naars v,an zijn tijd, hoe velen slechtst de buitenkant kenden van het volk, zonder dieper te kunnen of te willen doordringen tot de diepten van de wel naïve, 'nua-ar tooh jnniurvastit geloofsbeleving- van aardwroe- ters en boerenbevolking. Liunebank was er te overtuigd van dat „de holderheidl dter deugd, de Nederlandien nog nieij uit is." Het Vlaaimsehe volk was diep in 't hart voor Linnebank, „kriste-lïjk van boven en van ondpi'en". Ter waarheidswille kwaim- hij, op tegen werken als dije van Cyriel Buysse en Heiman Teii'linck, die het volk Vlaanderen bij voorkeur uitite,ekenden als plotaipe, ongemanierde vuilpratera die van de eenvoudige pastoors van den lande steeds maakten, onbenullig© onnoozelaaxg oi' enghartige ik-zuchtigen. Linnebank kende Vlaanderen en z'n volk te goed oiu» niet te weten dat dit géwest was Katholiek geheel en al, in leven en streven, in handel en wandel van z'n volk' in welvaart en tegenspoed. Het was dit Rpomsche Vlaanderen inet z'n kerken en bedevaarten, met z'n diA- terl'ijke priesters en monniken, roet zUn openhartig, levenslustig, leutig volk'. Het- wa-s voor de behouding van dit Vlaande ren, dat hij! zich mengde in de volle bewe ging voor VlaaimssAe kult|uur. Het was hiervoor dat hij) streed voor de taak van d'it volk, voor een VlaaroËche lioogesAool voor dit volk en dat hdj( 'arbeidde en wroAt voor dit volk en zijin kunst, als z'ijlnde alletoiaal middelen om het diep ge loof' en do innig-vroime gebruiken van dit volk on.beslmiet te houden tegen alle verder felijke invloed van buiten af. Hij is gestorven, pater Linnebank- Z'n werk leeft' voort in de herinnering van velen in Noord en Zuid. De blij'de gloed die van ham, uitging is .bewaard gebleven voor pen klein gedeelte in talrijke artikelen en in enkele gebundelde boekdeelen. Hét is een klein gedeelte van zijin groote ziel dat ons blee fen een troost voor de Ka- en de zekerheid, welke men had, dat allen hier veilig waren,, deed het etén nog beter slmakcn. „Athoree strains .lyneden op die plek. Kan hoor.cn waar Saulteux zullen ga,a.n. Verstaan Hoofdeling, als hij' spreekt. Zoo altijd geda,an. Athoree dan komen waar Saulteux niet waren. Nu slapen!" „Het bed is wel wat hard/* zeide Ejtgar, „maar de slaap zal wel komen. Ik kan de oogen haast niet meer openhouden I" „Niet hier slapen! Daar mos en hooi!" Isprak Athoree en wees een lager gp- declfo der ga-ot aan. Athoree ook vi^r paarden zorgen. Dieren eten en slapen!'" In geruim,en tijd was men nïct zoo goed geherbergd geweest. Dat bed vanmos, varens en hooi was heerlijk en niet zoodr.a lagen ze neder oi' ze sliepen. Ook Aihoree en Soemach legden zjph op dat groote leger cn sjiiepen ook. Vóór het krieken van den dag was Athoree voor de sjmalle rotsspleet en luisterde alles al'.T oen do bende opbrak, Ir wam, er een spotlach op zijn gelaiat en zacht mom pelde hij: „Alles weten! kunnen naar het Fort!" Weldra- was hij nu weer op de rust plaats, en ging nog wat slapen. Op den gewonen tijd stond Soemach op en maakte het ontbijt klaar, en terwijl ze tholieke en Groot-Nederlandsehe zaak, die door 'f heengaan van deze onverimloeijdè,. blijld-e en eenvoudige kruisheer een groot verlies leed; de jeugd verloor een leider, de kerk een goed priester en de VlaalmlsA© beweging een stuwende kraAt. August Henri Aernaudts. Op den vijftien Zondag na. paseih©n. Epistel II van den H. Jacobua 1 22'27. Aïleidliefsteuzijt uitwriikers van het1 woord, en niet sledhits aanhoordjeirs,; u zal ven (bedriegend©, Wianit, iinldien ieimanidl ecu a,aiihhorder en goten uitwerker vami liet woord is, die is aan eenen m|an gelijk* die zijn natuuflijlk wezen imj eenen spiegel beziet; (hij beschouwt zich, é,n gaat tonen, doe'hi is terstond vergeten hoe hij was. Ma«r die de volmaakte weiti der vrijlhiei® wel inziet, en er in volhardt, is geen ver geetachtige aa-nhk>rder, mjiar een uitwer ker van tost wimk geworden, en zal in zijne verrichting zalig zijn. Indien echter iemand meent,- dat Mj godsdienstig is, ©n zjjne tong niot toetiéjuige'lt, maai' zijn 'liart misleidt, diens godsdienst is 'ijtdjel. De zui vere cn onbevlekte godsdienst blijiGod on,zon Vader is dezeweezen en weduwen in hunne verdrukking te bezoeken, cn zidh'. omlli©- smelt te bewanein van deze Wereld. Evangelie Joannes XVI 2330. In dien tijde zeide Jezus tot zi„tne Leer lingen: voorwaar, vtoorWaar. ik zeg u: al wat gij don Vader ia mijne,n, naaml (zult verzoeken, zal Hjij! u geven. Tot nu ioe hebt gij niets in niijncwf naam1 veirzofrjhlp; vraagt en gij zult verkrijgen, opdat uwé vreugde volkomen zij'. Deze dingen 'h'ob ik in de gelijkenissen (fot u gesproken. HA uur komt. dat ik ui niA meer in geitijkiel- nissen 'zal spreken, maar opelulij'k van den Vader verkondigen. In dielra 'dlag kult gij in mijnen naam vêrzookelni; ©n ik! zeg u niA dat A den Vadcr voor u bidlden, Zalwant de Vader zelf' beihint u, omida.t gij' Mij b©J mint, en geloofd hfobt dat ik van Godl hem uitgega,an. Ik ben van dem( Vader jritgel- gaa,n, en in de wereld gokomemi; ik verlaat wederom' de wier.(Jd, en ga' tot d'en Va(djea>. .Zijne Leerlingen zèid'dèwi Hem: zie nu -.spreekt Gij openlijk, dn spreekt gecne ge lijkenis. Nu weten wij1 dut Gij! ninfc mioodig hebt, <la,t. U iemand' ondervrage'; hi|ai'oni gelooven wij, da,t Gij van God zijt uitge- ë'aan. 1 'j Aauvai cn verwe«r. De AmeritoannsAïe curr^sp. va.n dc ,Tijd schreef de volgende 'interessant© bïijeif oyer een aAujeelc kwgsti©. Reeds een (half jaar had de perssfcrijkll gewoed rond den persoon vani gouviemeur Smiitji van New-York als mogelijke c'aaidi- daat voor h,A presidentsAap toen plots een pauze, intrad. Men had waariijfc reAf nu wat rust te yerwaAten. Heft ging eAter niA vanl angem duur zijn. Judge, Marshall1 hekend om zijn spitsvondige a.drWcai^(!if Streken in zijn poging eek fout te vinden mot Rome in do invalidi^ft&vfcrkiaring v-an toet Malboiirgh-Va,nderbiliiJhuiwelliijk, wilde den katlhoHekem- gouverneur aalni oe'a puMiekrectotelijk examten ondierwelpen over zijn overtuiging toetrefflemjete de recJlitbAni der RoomsA-e Kerk in dm Staa,t. 1 Het heeft inderdaad- lang géduurd, voor aleer de Anxerikaaasolhje pérs toegaf dat in weeirwil van 's lands ctrojsftituitie JiKt eenige beletsel om den gevierden. gouver neur van New-York naar (het Wittel Huis Huis te dragen, zijn katholiek geloof is. Eens eAter gedwongen dit te toekeüfuen, sAeeu het den heeren eeiu' punt van natio-, nalen trAs, de vlek te beAahtAePl e° toen uami de vooraanstaand© repubiitaiml A ad vocaat van 'hek protestantisme Marshall Wet op zieh deze inbreuk! op het Ajrhleri- kaansA recht en de AmexikdansAp breèd- geeAigheid liin dit bijzonder geval eens te vergoelijken. Hij wierp Smithi dcu hand schoen toe in een op©U brief, gepubliceerd in the „Atlantic Monthly", ingelleid door don uitgever onder toet titelhoofd Eene vraag, welke antwoord eisAt MaTAiall's eersite dteellL JyAiahdiAt zijn inzichten over het katholieke idee nopens politieke en godsditenslwrijlhèid, volgens ihiem onvcieenigba.ar in'et de Amierileaan- Sf.lie opvatting, napieijjk de eiech! zonder moer als eepige kerk Gods, vepluevien te 6taan boven den Staat* fin) a,l zijn bevin dingen sta,aft Mj mctrvewtieu zoogenaam,'- de uittreksels dep ©neyotieken van Plus IX, Leo XIIT cn vier fAt©n„ namAjk |li)et Malborough-geval, de. paxoAiaffle seJhbXejn in den staat Oregon, de 'Mjetcicaalusclhiel hiermede bozig was, ontwaakte de een na den ander. Do laatste, die van rijta leger Verrees, was Athoree. Dat hij niet den boe len naclif geslapen had, begreep ieder, maar mien wist ook, dat men niet behoefde te vragen, wat hij gezien o fgAoord had, en dat Mj wel spreken zou, als hij tok daarvoor tijd achtte. Het ontbijt werd dus op; de gewone w'ijlze gebruikt, dat wil zeggen, er werd maar weinig bij! gesproken en dan was lief meestal nog toa,ar Pati'iA, die zwijgen voor eene groote ra'mpi hield. Naap hij nu meende, ha^l do tolensA de tong gekregen om er zooveel mogelijk gebruik van de (ma ken, en noemide hij het bijna zonde ze te laten rusten. Waar was hef evenwel, dat niem|and hem, dit kwalijk nam, want nu man wist miet welke gcdaAt.en Athoree rondliep1, waren de anderen allen te veel onder den indruk daarvan, en als onze Patrick niet begon te spreken, dan wist men zeker, dat een ander dat niet zou doen, en diat alles zou neerkomen op hef allernoodzakelijkste, dat gevra.agd of gezegd moest worden. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1927 | | pagina 5