NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS feuilleton" Verloren sporen. VAM OVER DE GRENZEN BUITENLAND RUMMER 59 D0NDERDA8 19 MEI 1927 238» JAARRAMB NIEUWE I I Bureaux van Redact!» en Admiroatnatie: Westaingel 75. GOES 111 I Telefoon Interiocaal No.207, voor Redactie en Administratie. HI Bijkantoor MIDDELBURG. Marktl en 2i Telefoon No.474. Abonnementsprijs f 1.90 per drie maan den, bij vooruitbetaling; AdvertentiBn van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,15; ContractregelprijG, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. BROOTE WAARDE UH PUBLICITEIT WORDT BELEZEN IN ALLE KRUISER „Ueg er maar op los, er blijft altijd wat van hangen Dat! zei Voltaire en 'dat passen de Socialisten toe. Als ze honderdmaal op ieuo-enö betrapt Zijn, liegen ze een volgende maal klakkeloos ttl zelfde. (Met klemmende woorden as t gezegd en geschreven door duizenden die nóg Chrisfe- fjik denken„Godsdienst in Socialisjme ri> onvereenigbaax" en de Socialisten komen (met 't oude praatje: „Godsdienst en Socia lisme kunnen wél samengaan.". Troelstea schreef: dat de socialistische arbeiders zelf getuigen, hoe ze wakker ge worden Zijn uil den droom' over het goede, en nu hun vruchteloos zoeken naar God' hebben opgegeven. B» Socialist Fortnijin opi t Congres' der S.D.A.P. in 'Haarlem riep, rt hardop: „Wij! rijn 'n anti-godsdienstige, godisdienstlooze tparfi}". Hij! was zoo eerlijk omi de arbei ders vóór te houden dat zij' in de Socialis- ttüeche partij hun geloof verliezen, en het voor -hen gevaarlijk is, naast 't 'kruis; de roode vaan te plaatsen. Wat de Socialisten schrijven over ornze grootste en dierbaarste geloofsgeheimen, ie goddeloos! Troelstra over „Pasehen,'": „Er gaat door de wereld «ft oude sage van *n jong, tntooi tn'enschenleven, door de unenSéhen vermoord, maar door God opgewekt en den derden dag opgestaan". Lezer, Chris ten, Katholiek, verstaat ge dat: Ons heer-» Jijke Paschen 'n sprookje, 'n verzinseltje, BHI6QT niet. Dp Socialist Pannekoek over „Kerst nacht" (in de „Tribune" van 24 Dec'. 1910) „Het Christendom wilde geen bevrijding der menschen, wie dat 'in 't Christendom zoekt, moet wel bedrogen uitkomen. Hef Christendom is 'n hinderpaal voor geeste lijke ontwikkeling, de Christelijk® gods dienst is niets dan de leer van eensgezind heid tusschen uitbuiters en uitgebuiton, de leer van hef bedelen, en "Van het klasse- verraad! -f' Deze heer schreef in de „Nieuwe Tijjdf% d.af onze partij; godsdienstloos moet rij|n, (kunnen wij zóó noodig waf verborgen hou den. Schaper in „*t jVolk": We moeten niet zoo schimpen 0p den godsdienst als wij ook in Katholieke streken willen door dringen. In de socialistische „VorwartS" (1901 no. 21) over „Pinksterfeest": „De Heilige Geest van onzen tijd roept niet meer om! nederig en ootmoedig te zijn, maar om' te haten en te strijden. Wij! gelooven, niet in een gelukkig hiernamaals". Socialist I.oopuit in de „Kronickf „Christendom en Socialisme zijn twee be grippen, die elkander in onze dagen vol komen juitisluitenj"...... Socialist Gerhard in Arnhem (1908): „Wij zijtu volkbmen tevreden als er steeds meer Katholieken bij ons kopten, miaar, onze mieening is, dat die bij' Ons niet Katho liek zullen Wijven." Dp Belgische socialist' 'Anseele in de Kantor: „Óp godsdienstig gebied rijln wij evenals Liebknecht, godloochenaars." Dp Oostenrijker Pcrnerstorfer, socialis tisch leider„De Roomsche fetisleihdienst ie geen godsdienst." De Eagclsche Socialist Belfort Bax Schrijft: „Het socialisfme is godsdienstloos, hef verwerpt geheel de tookotnustige wereld, en gelooft niet aan verrijizenis." 1 Ito Nedleriandsche socialist F. van der Goes in da „Nieuwe Tijd" verklaarde, d&f de godsdiensDoosheid ,n wezenlijk tileel is van de socialistische leer Christen Katholiek - kan het duide lijker? iGaaS ti niet bedotten als een stttmiperig blaadje ui komt voorpraten, dat ge Chris ten èn Socialist tegelijk kunt aijtt, Wleet hot, houfdt ui er van overtuigd 'de leiders staan zelf te grijnslachen Ojmu zoojn on- rinruge bewering!! C. w. D.' >.J I —53— i 1 i l Na een uur door een soort van hollen! "weg voortgetrokken te zijn, kwamen zij saan een ruwe rots-partij. „Athoree volgen"*, klonk het. Was haf pad tot nu toe gevolgd, zoo meabitg ©weest, 'dat zelfs Johnson met moeite voortkwam, nu werd het nog moei lijker. Op de eene plaats was d ©bodem ■zanderig .en zoo mul, dat het loopen zoo ZWafTjWer<h als ging men door hef losse zand der duinen, terwijl weer wat verder 'grond hard en glad werd. als geslepen en Igepolijsf marmer. W:as de weg niet dalen- e of krijgende, dat was het loopen niet zoo Waarlijk. Maar was hef pad steil, of .Dep het bijna loodrecht naar beneden, dan washed socral-voor de paarden bijna, niet "Se doen om verder te komen. A fin nog erger zou hef worden. Niet meer ijglad en hard of zanderig en mul, maar Mrd en hobbelig Op enkele plaatsen waS Kwc®' 4» hof ware belegd met steenen. 3W) scherp, alsof de een of ander die baan •aangelegd had óm dieven, of menschea met «echte bedoelingen, het voortgaan to be- V Een gewichtige dag. Elders in dit nupumer pullen dnaq lezers Wet vierslag vanden. der apeni|n|gvan' den nieuwten locasl-spooTwieg op Zuid,- Beveland, Waiar (hfcr op die! eereplaats wil len we even wijzen opf Wet gewtfclhf vajm dien dag, Willen Wfe leen (voord v.aW hulde, brengen aan hen diiei helfj grootSc|hó wterik tot 6tand br^óhten. .Wat jaren lang onmogelijk sc|hieie|nc. het plani w(aiar bergen van moei3ijk|!i|e|defn[ tegen rezen, waar Wekajmpejrs tegen ocitrokjseto, dat tegenslag op tegenslag kreegfc Wiee'flt gister dan todh! zijta voltooiing gekieg(e(n|. Zuid-Beveland is uit zijn gederitfellijK lisolement 'weier voor een goed decï bevrijd'. De .60 kilometer spóorlijnien geven, ibjjinia ons geheels eiland ,aiansluiting op de ijZe- ïen wegen, die ons lamld tot in de verstel' .'hóeken doorkruisen. Zal dit voor reizen- den en trekkende»! zijn voordeel hébben, 't belangrijkste lijkt Wiet oi^s toöhl voor 'Wiet vrachtverkeer. De vele 'bodemproduc- ten zullen gemakkelijker hun afzetgebied kunnen bereike» of! vinden, nu de export- moedlijkheden voor zoo'n .groot deel onder vangen zijn, en wlait dit te ójeteekielnepi Weeft, zal de naaste toekomst met over tuigende 'feiten gaan leeren i Bovendien zal de nieuwe lijn, ook Voor Wet industrieel© leven een voordeelige ïSaff- tor 'zijn. Dochi veel goeds behoeven wij' van dit nieuwe.Iwerk niet meer te zeggen. De tijd dat velen met achterdocht en een tegen kanting. bezield w'aren licht achter ons. ,De pessimisten zijn reeds verslagen eri hóe del js<temïning van Wieden is, bleek overdui delijk uit d'e ongekunstelde vreug<d|e' ïm geestdrift, die spontaan langs iiejder sta tion, iw'aar de motorwagens passeerden, uitbrak. Muziek, gezang en gejubel zjjn de uitin gen niet van eènj onverscfhillige mépigtd maar het zijn de vertolkingen vjaJB overtuig de vreugde om hetgeen gekotoien is. Hetgeen gekomen is. En nu we dit neerschreven,, dachten" WW aan degenen door wie het kwiaïn; dokani voor onze verbeelding op de talloozen, dia bij 'de spoofwegen in departementaal, be' stuurslicjiamen, gemeietateraden en wiater- 'usclhiappen ziek verbidden liiejten om' hub steun ,te geven, doch ver Ibóven alles uit, rijst de figuur van den initialtifefnietoer, van den baanbreker, dtólnj onvermoeidietai voorrechter dr. J. Wpmny, W|etyer!man. Voor den arbeid( v,an dezen mlahl past did eerbied der diepe betwónidfering. Een we reld van tegenstand' bïjkatais moetst hfjf ver winnen en wiaar geen directei togfcriwfeik king Was, viel rjjin toch) laikkheid te h|e|rlei- den tot hulp,. Vrienden zag hij! tot vijlajnl- dea worden; zijn WOog vertrou!w(e(n( twierdj ondergraven door W|antrouWen. Tien jaren lang móest zijn energie eni idealista^ op da proedlgesteld wórden eer (WfeJ'slagen zijn moeite Ib'ekroondfe. Al toad dr. Weyermian, de; voBSsgjclzOnd!- Weiyd niet verdedigd! dn ziekenhnSsbouiw1, waterleiding, enz., dan, zou aDejeml reeidSi dl» spoorweg die nu hot stand gekomen is, hleonl rechtgeven op ieders onverdelelde hplidfei.* Die hluldfe is dr. Wbyemtam gister in rui me -mate geworden en al zal dien dag biet al het leed w|at hem1 is aangedaan door) on verdiende fo-eschuldigingen yam eigenbe lang, vergoed, fcebbeni gesterkt zal hijr zijn door het bereikte succes, door het prach tige eerherstel en door d'e hartelijfce ge- lukw'ensóhen en ondubbelzinnige blijkein van dankbaaïhteid, die van zoovelei kaaftea hein to^yloeid'en. Ook gevoelen ibejhódfiteh ©on ©ere saluut te brengen aan dffemi „Hollandsc|h!eln; jongen", die krachtig door zijn gelooft eenvoud, karakter én werklust, zootvhje!' voor ons gewest deed'. I God geve hem nog rjele jaren LI. letten. i lil Keeds meer dan een vol uur had Imen zoo geloopen en- de avond was reeds zoo geval len, daf m>en onder het geboomte de scher pe sjteenen voor de voeten niet meer zien kon, tóen Patrick een' luiden schreeujw gaf, waf geen wonder was, Want een harde s|taen, scherp aft een vlijml sneed letterlijk! haf bovenleer van gijn' schoen door, en kwetste hem den voet juist op het oogen- blii, daf hij alles, wat hij' kon, in het werk moesf stellen om' zijn' pony voort te krij- gen. „Zwijgen! Nief schreeuwen! Sterkhand! groofe keel!',' waarschuwde Athoree zoo grimmig mogelijk. „Jij daar met je slobkousen als een beer op sokken, denk'-je, dat mijn moeders zoon' paardepooten heeft?" bromde Patrick. „Het wordt waarlijk ons allen te zwaar, Athoree!" zeide Edgar nu op zachten toon tót den Bpodhuid. „Was er dan geen be teren weg te vinden? D.e paarden zullen liet nog eer moetenopgeven dah' wij „Straks zeggen! Nu iwijgèn! delgen O phef „Waarom?" zou een dróóg: „Zoo moetenl" volgen, dat wist Ejdgar, en diaai- om zweeg hij .maar en hielp Patrick met den onwüiigen poney verder komen. Na nog een half uur voortgesukkeld te zijn, kwam men op een zacht pad waar het HoUandstlie pelgrims maar 't II. Laad (van Arn. Huijis, Geestelijk bestuurder der Heilig-Land-Stichting). Te Nazareth of nabij' de ge zegende onder de vrouwen. Hier dringt men onwillekeurig steeds dieper in. hetgeen de menschheid van aan zijn doet veranderen. Vooral als men niet «zoo eens even, zoo als tiouristen doen, Nazareth doorjakkert, mtaar als m'en er eens rusitag zóo'n week zijn vcrblijjf heemf. Men laat dan al het mienEtohelijke, dat m'en soms .met moeite kan ontvluchtten, terzijde liggrm en men schenkt bijl alles wat men ontm'oet'. slechts zïjin aandacht aan het Mysterie, dat hier Zijn vervulling vond. Elk meisje, daf m'en hier als jong moe dertje van zestien, zeventien jaren, naar. de bron ziet trippelen met de kruik rijzig boven 'f slanke lichaasm, elk misdinaartjo men zijin Joodgcli uiterÉjik en Christelijk! gemoed, elke primitieve woning, zooals de woning d'er oudheid ontegensprekelijk' moet) geweesf zijln, de veehtersaard zelfsl van het Nazaretlsche volk, dat bekend .er voor staat, dat ?t zoo gauw zijn dolk' wist to trekken alles, alles voert ons terug naar vroegere tijdenAltijd, altijd meer in tiemer maken wij! in Nazareth kennis met d'e Heilige Familie, die hier eens woondiej en hef Mysterie, dat in ona hier groeit, werpt op de geschiedenis van ona eigen le ven een nieuw licht, w(j' gaan.alles, wat de schepping en den mensch betreft, geheel anders bezien. Hef Mysterie der Myste- rieën wordt hier rijp in ons en men raakt, tot schreiens toe bewogen. Zóó eenvoudig, haast onder den grond, moet dan het nederig meisje, dat Miriam of Maria heet, gewoond hebben. Hoe har monieert dat met het geboren worden van Gods Zoon uit Maria in een stal te Bethle hem. Hoe wil Hij', als Hij op: aarde komt, het allerkleinste onder ons menschen niet ver geten! Vrijdag 8 April, den eersten morgen den béste, droegen wij1, '2ëVen priesters, dan allen het H'. Offer op ter pjlaatse, waar omtrent Maria nedermt, toen de Engel door de open deur in haar woning binnen trad. Gij' vraagt mij naar het heiligdom al hier, gif wilt' er meer van weten? Welnu, de geschiedenis1, die over alle heilige plaatsen zich bewoog, bewoog zich ook over de heiligdommen van Nazareth. Zooals gewoonlijk, een basiliek werd ge bouwd in de 4de eeuw onder Constantijjn de Persen zijn in de 6de eeuw gekomen, Chosroës de groote verwoester, en legden onder andere heiligdommen ook de heilig-* domlmon wederom op den ouden grojidlslag der Byzantjijinenen de Saracenen in de 12d'e eeuw Zijn gekomen en hebben op nieuw alles verwoest. 'En als getuigen Vani de waarheid 'dezer geschiedenis liggen alle bewijzen hier en elders onder den grond in et'eenen basementen, in granieten .kolomu men, in uitgehakte kapiteelen, in stukken altaar, in trappen en .treden, in allerlei fragmenten van dit of' dat heiligdom1. Het heiligdom', dat thans boven de grot op rijst, is nog geen honderd jaar oud', het moest vluchtig gebouwd worden, 't staat nief op de grondslagen van 't oude, maar dwars er over heen, de Paters Fran ciscanen voelen, dat dit jatmtmer is. Zij' hebben dan ook een begin gem&aiï m'eti eon «li ander af te breken en willen da ouidsjt'a basiliek', die op "deze heilige plaafjs eens stond, wedexoml ma, vijftien; eeuwen in dfere herstellen. Hebben Joseph en Maria en 'tl Godde lijk Kind ook daar, waar: Maria neerzat biji hief bezoek van den Engel, gewoond en gearbeid?De eerste Christenen schrij ven overtuigd: geweest te zijp, dat de wo- ninjj, waar Maria bij' haar huwelijk met Jpsepli introk en waar rijf verder metl echter zoo donker was, dat de een den ander vast moest houden om' niet te ver dwalen. Allesl was hier bosch, en na zoo nog een klein kwartier al mokkend en pruttelend „voortgehobbeld'" te zijn, zoo als Patrick zeide, kwam men bij' eene hoogte, waar Athoree bleef staan en zeide: „Hier blijven!" „Hef'is zeker hier een hotel van den eersten rang!" bromde Patrick, die al heel erg uit rijn humeur was. Hoe moede men 'was', de anderen scho ten bij Patrick's „hotel van den eersten! rang" in den lach, want het had er niets van, dat' het op eene rustplaats geleek. Bots, niets dan roft, zag men om! zichl heen, en alleen eenig woest struikgewas bedekte den harden bodem. Sommige rots toppen verhieven zich tot in de wolken', en een gure wind streek langs'het verhitt,c| gelaat, wat nu niet zeer prettig was. „Als mijn Moeders zoon hier nief voor vijftig jaar rheumatiek opdoet,.dan, ben. ih wel een boontje," liet Patrick zich weer- hooren. „Sterkhand schreeuwen voorhij geslm ■gen Wordt;!' gaf Athoree'bedaard ten ant woord. „Mij volgent" „Nu nog verder?" vrseg Edgar, die ook bijna nief meer voortkon. In plaats van antwoord te geven, sloeg Jezus geleefd en gewerkt hebben, een hón derd meter verder lag naar 't Noordé Oosten. Ook daar hebben de Francisleamen dan ook' opgravingen laten' doen en rij hebben naaef vele p(uinenl van een kerk der vijfde eeuw en der Kruisyaaflders, "°k 'n grot' gevonden, die kon gediend hebben' tót bergplaats voor hout, en onder de«ze grof nog ?n andere, waar men; 't koren kon bewaren, en daaronder wederom' Joodscha graven. Hoe 'f'zij, "t is zeker, dat alle deze on- dcraardscbo bewelnngen der oudheidl, be wijzen, daf het emde Nazareth,1 hier lag. Zelfs rijn er in die grotten verschillende gebruiksvoorwerpen gevonden uiti deni tijd van vóór de Joden, uit het stecntlijUpei-k;. zooalt stieenen messen, steenen hijlen, enz. Wiaaruif men kan besluiten, dat vóór da nederzetting der .Joden, Nazar.eth j-eedls een bewoond dorp moet geweest zjjjn. Overal dus in dezen omjtrek moet Jezus, Die bijba derfig jaar hier woonde, geweest zijin. 'f Is moeilijk voor ons, die nu aan houdend Nazareth door en rond wan,d|elen, ergens t'e komen, waar Jezus niet geweest is. Een weinig buiten het oude Nazareth lag de bron .van levend water. De bron nuef levend water, gelijk de lucht hef eigen dom van iedereen «mdat! men levend water als lucht, noodig .heeft, bleef meestal een «reinig buiten dorp of stad liggen, 's Mid dags bezochten wij gezamenlijk de bron, waar Maria natuurlijk aanhoudend ge weest is. En Wijf bezochten de plaats', w,aar ,3e 'Joodsche synagoog lag, wa-arin Jezus bij Zijn optreden in de wereld ook gepredikt heeft. De menschen van Nazareth zeiden bij dat bezoek van Jezus aan hun „synagoog1,", is Hij' niet de zoon van Maria, de zoon van den timmerman vanwaar toch die wijd heid? vanwaar toch die macht om' won deren te doen En zij! gingen in op hun veehtersaard en zonder eerbied grepen rij Jezus en brachten HernJ op een hoog piumt, zooals' Nazareth door hooge steile punten overal omgeven is, en wilden Hem den af grond instorten, m®31 tot htm aller ver bazing, toonde Jgzus, staande op de sfeüé rots vóór den afgrond, in eetts( Zrjh almacht, en de bewoners van Nazareth ver- móchten niets meer tegen Helm'. Ook een dier steile rotsen bezochten wij en keerden vermoeid en wel t|erug naw; onze „Casa Nova". Zaterdagmorgen, April, zouden wij vrij zijn, na hef H'. Offer wederom opge dragen te hebben op de heilige plaats, waar de Engel Gabriel namiens God tot Miriam sprmk. Zaterdagmiddag aftakten wij[ van Naza reth nit een tocht naar den Karmcl. 't' iWieder had zich na de «•yeders geheel her steld en strak stond We blauwe hemel) strah, alsof er in geen drie en een half jaatd geen regen mee zou vallen. iWijj stapten) in onze auto's en daar reden! -vrij door, da mooie vlakte van 'Eodrelon, die er na de milde regens nu zoo vruchtbaar, uitzagen. Deze vlakte is bijina geheel opgekocht en ontsierd door de Sionisten. Overal zaagt gSji dan ook kolonies in de onimietellijka vlakte verspreid als even zoovele kampen van houten huizen. !Wij| hebben op onzen tocht vele Sionisten ontmoet, daar woon achtig, want 't was juist Sabbath. iWjijj bemerkten spoedig, dat de Sionisten van zeer Verschillende mentaliteit rijn. .Verscheidenen onder hen groetten ona vriendelijk, maar' een 'Joodsche jongen in Caïpha .gooide met kluiten grond naar de priesterïs. Aboena Moes.a, de pastoor, van 'n dorpje uit deze omgeving, die mede was gereden zeide: ,,die jongen heeft den' duivel in", ook vertelde hij!, dat reeds vele Joden uit armoe en gebrek op hun terug tocht waren. Dit is zeker, dat de Sionis ten, uit aestetisch oogpiunt het land hunner vaderen niet mooier maken. .Wat zijl er, neêrbouwen is voor algemeen heel lee- lijk, niet passend' aan de omgeving, even min als in ft' algemeen hun kleedèrdraeht. de Boodhuid meti zijne bijl eenïge struiken' ter rijde en »u zag men eene groote ope ning, die Jjiï binnentrad, zeggend: „Goed hier! Wind nief waaien! Lacht maken! Kunnen doen. Hier veilig! Niemand riem?' Patrick stak eene lantaarn aan, en nu ging men door onderaardische gangen zoo gemakkelijk' verder, dat Ijpt waS, alsof men langs een goed! onderhouden straat weg ging. Opeens kwamen m in eeri' hol van bui tengewone grootte. Het schemerlicht van de maan in het eerste kwartier drong hier van buiten do«r en maakte het licht van' de lantaarn overbodig. „Hier vuur aanleggen. Hier slapen. Nie mand rien. Veilig!" Zoo sprak Athoree, maar Patrick, dia rich albijd met dergelijk werk belastte, zeide nu lachend: „Een vuurtje van stee nen brandtniet el te best, Athoree!1" „Daar hout!" antwoordde de Boodhuid en wees naar een hoek van het hol. „Hier dikwijls geweesf op krijgspad tegen Saul-' teux, Athoree dageii wonen hier.. Houfl vergaren." Patrick ging naar den aangewezen hoek en vond daar een.' hoop van hef droogste hout, dat men maar bedenken kon, en bónnen weinige oogenblikken brandde een vuur zoo groot* dat men er wel een' os Op' den Kartmcl-berg werden wij! door da Karmelieten laHervriendelijkst ontvangen* De Karmcl-berg ia heilig uit een tweevou dig oogpunt, op de eerste plaats uit hefi oogpunt, dat Elias daar gewoond he off in 'n grof, en op de tweede plaats uit 't oogpunt, dat het heiligdom' boven deze grot van Elias gebouwd, aan Maria toegewijd', het allereerste heiligdom moet rijn, dat ond,er de Christenheid Maria ter eere ia opgerezen. Een der paters, een Vlaming uit Gent, ging met ons mede naar een andere grot, waar de profeten, die leerlingen wianön van Elias, als kluizenaars woonden. De grot-ia van reuzen-afmetingen. Zij is geheel zwart geblakerd van de kaarsen-walm'. Zij wordf druk bezocht door Christenen niet alleen', nnaar ook door Joden en Muselmannem •Muselmannen karnen' graag naar het Kar- mel-gebergjtie, rij) hebben 'n groote gods vrucht "voor EÜas, zijl betehouwen huto tocht hierheen als een echte pelgrimstocht. In deze groote profetenigrot voereü rij godsdienstige dansen uit. Zij' komen hieas zelfs meti vrouw en kinderen ami er te sla pen. Daf "de Joden deze grot met eerbied betreden, bewezen ons de vele kleurIga standaards die tegen de zwarte w.andlenl aan geplaatkt waren. De Christenen be treden de grot nog met meer eerbied, om dat er eene traditie aan vast zit, n.l. Jo se,ph, Maria en het Kindje hebben bïj" hunl •terugkeer uit EigSTd® op weg naar Naza reth', hier in deze grot overnacht. Zouden mjisls'chien daaroml de wiegen staan in la nis, opdat bijf ?t overnachten alhier van gezin, men van deze wiegen 'gebruik zoui kunn'en maken?... De Zaterdag spoedde weêr ten einde, mórgen vieren wij Palm- Zondag in Nazareth. (Wordt vervolgd.) BELG1E De schoolstrijd te Brussel. Als antwoord op de verwerping i door de socialistische, liberale, en com munistische ledén van de|ni BrusseKschen» gemeenteraad. v.an een Voorstel .ti#f subsidieering van <d© vrijo d.'z. kaltholiekk) OchOlen- hebben, naar miefw uilfc .Bruslsal meldt, 'dn katholieken v.an de hoofdstad een openbare inschrijving geopend' Vuót het doel hunneb naar rij' bejwfijzelnif in netód! verkceyende scholen te redden. Deze scho len .tellen 6701 lieierlingpni (de ErifbcJ-- klassen inbegrepen) (terwijl ongeveer, 15J duizend kinderen d|e lessynl 'der oüficieeia lagere schlolcn volgen. Het organiSe,edem|d comité dat 140.000 inschrijvingsbtulïe^ini hóeft verspreid, hoopt ten minste een be drag van 700.000 ifferok ibïjeen te( btetnlgen; totdusver bereikt hét totaal deringeko men giftan reeds 354.000 frank. i KORTE BERICHTEN Officieel «wordt uit Madrid', d|e| pftdhH tïge ondertwterping gemeld van dc(n| gehiea-, len stam der Beni Isdf. Met de onbwapefi 'ning is terstond eeml iblegin gtemaakt. ZWITSERLAND Occonomische Weneïdrimflerentie. De oeconomiseke MSreld'cbn'Hjrentie had! Dinsdag een goed gévuZden dag, 's avonds om) half! negen, duurde de) zitting dier dooü den heer Colijh geleide onder-ccmfmisiiel haudelscommissie, die gich mleit tarief) p kwesties bezighoudt, nog voort, nadat OchS ter de voornaamste Kesolntie, die op dd hoogte der tarieven betrekking hoe®, reedrf eenstemmig is aang)enome!ni. Deze resolutie komt op bevredigend»! wijze den tegenstanders van' hboge bescher mende rechtten tegemoet. Zij' verkondigt, dlat |hot oogemblik thans gekhmfetn is om eed eind te maken aan iedere verdere tarief- verhooging en ami eten politiek ihi tegenge stelde richting toe 10 passen. Dienovengdnf- koxafitdg beveelt de resolutie aan, dalt de volkeren onmiddellijk mtatregefflen uemiea over had kunnen braden1. Opeens deed hij evenwel een' luiden! uil- roep hooren en wees met' een ontsteld gelaat omhoog. i Die anderen volgden met liuhnp oogeij den uitgestoken wijsvinger eni een Irndi „He! He!" klonk' uit aller mond, behalve) uit dien van Athoree en rijn moeder, dft schenen geen gevoel 'fe hebhieta voor hei grootisch «gezicht-, dat dit schouwspel aan bood, en de Blanken in verrukking 'bracht. Men was in een druipsteen-grot én hiel licht van het vuur werd' van duizendéd kanten terug 'gekaatst eu de bewegelijks* wapperende vlamlmen doden al die wandje» als hef ware leven. Het kostte ni-at veel verbeeldingskracht om to wanen, dat med hier met levende wanden te doen- haid, d(je) ten dans gingen1. 1 j Opgetogen van bewonderinig, Zajgen dat Blanken dit heerlijk spel van licht ent kleuren aan, en toen Athoree heel zachf -en bijna eerbiedig een„Manifou hier wo nen!" lief hooren, dacht graaf Edgar aaat hef woord van Jacob ,den Aartsvader J „Waarlijk God was! aan deze pïaails en Da «wist het niet!" Ja, het was zelfs of difl on volgbaar echoone schouwspel hem beH moedigend toefluisterde„Houd moed^ Ef- gar! Uwe pogingen zullen bekroond we den!., i (Wordt vervolgd.) j*

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1927 | | pagina 1