NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
feuilleton"
Verloren sporen.
VAM OVER DE GRENZEN
BUITENLAND
RUMMER 59
D0NDERDA8 19 MEI 1927
238» JAARRAMB
NIEUWE
I I Bureaux van Redact!» en Admiroatnatie: Westaingel 75. GOES
111 I Telefoon Interiocaal No.207, voor Redactie en Administratie.
HI Bijkantoor MIDDELBURG. Marktl en 2i Telefoon No.474.
Abonnementsprijs f 1.90 per drie maan den, bij vooruitbetaling;
AdvertentiBn van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f 0,15;
ContractregelprijG, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
BROOTE WAARDE
UH PUBLICITEIT
WORDT BELEZEN
IN ALLE KRUISER
„Ueg er maar op los, er blijft
altijd wat van hangen
Dat! zei Voltaire en 'dat passen de
Socialisten toe. Als ze honderdmaal op
ieuo-enö betrapt Zijn, liegen ze een volgende
maal klakkeloos ttl zelfde.
(Met klemmende woorden as t gezegd en
geschreven door duizenden die nóg Chrisfe-
fjik denken„Godsdienst in Socialisjme ri>
onvereenigbaax" en de Socialisten komen
(met 't oude praatje: „Godsdienst en Socia
lisme kunnen wél samengaan.".
Troelstea schreef: dat de socialistische
arbeiders zelf getuigen, hoe ze wakker ge
worden Zijn uil den droom' over het goede,
en nu hun vruchteloos zoeken naar God'
hebben opgegeven.
B» Socialist Fortnijin opi t Congres' der
S.D.A.P. in 'Haarlem riep, rt hardop: „Wij!
rijn 'n anti-godsdienstige, godisdienstlooze
tparfi}". Hij! was zoo eerlijk omi de arbei
ders vóór te houden dat zij' in de Socialis-
ttüeche partij hun geloof verliezen, en het
voor -hen gevaarlijk is, naast 't 'kruis; de
roode vaan te plaatsen.
Wat de Socialisten schrijven over ornze
grootste en dierbaarste geloofsgeheimen, ie
goddeloos!
Troelstra over „Pasehen,'": „Er gaat
door de wereld «ft oude sage van *n jong,
tntooi tn'enschenleven, door de unenSéhen
vermoord, maar door God opgewekt en
den derden dag opgestaan". Lezer, Chris
ten, Katholiek, verstaat ge dat: Ons heer-»
Jijke Paschen 'n sprookje, 'n verzinseltje,
BHI6QT niet.
Dp Socialist Pannekoek over „Kerst
nacht" (in de „Tribune" van 24 Dec'. 1910)
„Het Christendom wilde geen bevrijding
der menschen, wie dat 'in 't Christendom
zoekt, moet wel bedrogen uitkomen. Hef
Christendom is 'n hinderpaal voor geeste
lijke ontwikkeling, de Christelijk® gods
dienst is niets dan de leer van eensgezind
heid tusschen uitbuiters en uitgebuiton, de
leer van hef bedelen, en "Van het klasse-
verraad! -f'
Deze heer schreef in de „Nieuwe Tijjdf%
d.af onze partij; godsdienstloos moet rij|n,
(kunnen wij zóó noodig waf verborgen hou
den.
Schaper in „*t jVolk": We moeten niet
zoo schimpen 0p den godsdienst als wij
ook in Katholieke streken willen door
dringen.
In de socialistische „VorwartS" (1901
no. 21) over „Pinksterfeest": „De Heilige
Geest van onzen tijd roept niet meer om!
nederig en ootmoedig te zijn, maar om' te
haten en te strijden. Wij! gelooven, niet in
een gelukkig hiernamaals".
Socialist I.oopuit in de „Kronickf
„Christendom en Socialisme zijn twee be
grippen, die elkander in onze dagen vol
komen juitisluitenj"......
Socialist Gerhard in Arnhem (1908):
„Wij zijtu volkbmen tevreden als er steeds
meer Katholieken bij ons kopten, miaar,
onze mieening is, dat die bij' Ons niet Katho
liek zullen Wijven."
Dp Belgische socialist' 'Anseele in de
Kantor: „Óp godsdienstig gebied rijln wij
evenals Liebknecht, godloochenaars."
Dp Oostenrijker Pcrnerstorfer, socialis
tisch leider„De Roomsche fetisleihdienst
ie geen godsdienst."
De Eagclsche Socialist Belfort Bax
Schrijft: „Het socialisfme is godsdienstloos,
hef verwerpt geheel de tookotnustige wereld,
en gelooft niet aan verrijizenis." 1
Ito Nedleriandsche socialist F. van der
Goes in da „Nieuwe Tijd" verklaarde, d&f
de godsdiensDoosheid ,n wezenlijk tileel is
van de socialistische leer
Christen Katholiek - kan het duide
lijker?
iGaaS ti niet bedotten als een stttmiperig
blaadje ui komt voorpraten, dat ge Chris
ten èn Socialist tegelijk kunt aijtt, Wleet
hot, houfdt ui er van overtuigd 'de leiders
staan zelf te grijnslachen Ojmu zoojn on-
rinruge bewering!!
C. w. D.'
>.J I —53— i 1 i
l Na een uur door een soort van hollen!
"weg voortgetrokken te zijn, kwamen zij
saan een ruwe rots-partij.
„Athoree volgen"*, klonk het.
Was haf pad tot nu toe gevolgd, zoo
meabitg ©weest, 'dat zelfs Johnson met
moeite voortkwam, nu werd het nog moei
lijker. Op de eene plaats was d ©bodem
■zanderig .en zoo mul, dat het loopen zoo
ZWafTjWer<h als ging men door hef losse
zand der duinen, terwijl weer wat verder
'grond hard en glad werd. als geslepen en
Igepolijsf marmer. W:as de weg niet dalen-
e of krijgende, dat was het loopen niet zoo
Waarlijk. Maar was hef pad steil, of
.Dep het bijna loodrecht naar beneden, dan
washed socral-voor de paarden bijna, niet
"Se doen om verder te komen.
A fin nog erger zou hef worden. Niet meer
ijglad en hard of zanderig en mul, maar
Mrd en hobbelig Op enkele plaatsen waS
Kwc®' 4» hof ware belegd met steenen.
3W) scherp, alsof de een of ander die baan
•aangelegd had óm dieven, of menschea met
«echte bedoelingen, het voortgaan to be-
V Een gewichtige dag.
Elders in dit nupumer pullen dnaq
lezers Wet vierslag vanden. der apeni|n|gvan'
den nieuwten locasl-spooTwieg op Zuid,-
Beveland, Waiar (hfcr op die! eereplaats wil
len we even wijzen opf Wet gewtfclhf vajm
dien dag, Willen Wfe leen (voord v.aW hulde,
brengen aan hen diiei helfj grootSc|hó wterik
tot 6tand br^óhten.
.Wat jaren lang onmogelijk sc|hieie|nc. het
plani w(aiar bergen van moei3ijk|!i|e|defn[ tegen
rezen, waar Wekajmpejrs tegen ocitrokjseto,
dat tegenslag op tegenslag kreegfc Wiee'flt
gister dan todh! zijta voltooiing gekieg(e(n|.
Zuid-Beveland is uit zijn gederitfellijK
lisolement 'weier voor een goed decï bevrijd'.
De .60 kilometer spóorlijnien geven, ibjjinia
ons geheels eiland ,aiansluiting op de ijZe-
ïen wegen, die ons lamld tot in de verstel'
.'hóeken doorkruisen. Zal dit voor reizen-
den en trekkende»! zijn voordeel hébben,
't belangrijkste lijkt Wiet oi^s toöhl voor
'Wiet vrachtverkeer. De vele 'bodemproduc-
ten zullen gemakkelijker hun afzetgebied
kunnen bereike» of! vinden, nu de export-
moedlijkheden voor zoo'n .groot deel onder
vangen zijn, en wlait dit te ójeteekielnepi
Weeft, zal de naaste toekomst met over
tuigende 'feiten gaan leeren
i Bovendien zal de nieuwe lijn, ook Voor
Wet industrieel© leven een voordeelige ïSaff-
tor 'zijn.
Dochi veel goeds behoeven wij' van dit
nieuwe.Iwerk niet meer te zeggen. De tijd
dat velen met achterdocht en een tegen
kanting. bezield w'aren licht achter ons.
,De pessimisten zijn reeds verslagen eri hóe
del js<temïning van Wieden is, bleek overdui
delijk uit d'e ongekunstelde vreug<d|e' ïm
geestdrift, die spontaan langs iiejder sta
tion, iw'aar de motorwagens passeerden,
uitbrak.
Muziek, gezang en gejubel zjjn de uitin
gen niet van eènj onverscfhillige mépigtd
maar het zijn de vertolkingen vjaJB overtuig
de vreugde om hetgeen gekotoien is.
Hetgeen gekomen is.
En nu we dit neerschreven,, dachten" WW
aan degenen door wie het kwiaïn; dokani
voor onze verbeelding op de talloozen, dia
bij 'de spoofwegen in departementaal, be'
stuurslicjiamen, gemeietateraden en wiater-
'usclhiappen ziek verbidden liiejten om' hub
steun ,te geven, doch ver Ibóven alles uit,
rijst de figuur van den initialtifefnietoer,
van den baanbreker, dtólnj onvermoeidietai
voorrechter dr. J. Wpmny, W|etyer!man.
Voor den arbeid( v,an dezen mlahl past did
eerbied der diepe betwónidfering. Een we
reld van tegenstand' bïjkatais moetst hfjf ver
winnen en wiaar geen directei togfcriwfeik
king Was, viel rjjin toch) laikkheid te h|e|rlei-
den tot hulp,. Vrienden zag hij! tot vijlajnl-
dea worden; zijn WOog vertrou!w(e(n( twierdj
ondergraven door W|antrouWen. Tien jaren
lang móest zijn energie eni idealista^ op da
proedlgesteld wórden eer (WfeJ'slagen zijn
moeite Ib'ekroondfe.
Al toad dr. Weyermian, de; voBSsgjclzOnd!-
Weiyd niet verdedigd! dn ziekenhnSsbouiw1,
waterleiding, enz., dan, zou aDejeml reeidSi dl»
spoorweg die nu hot stand gekomen is, hleonl
rechtgeven op ieders onverdelelde hplidfei.*
Die hluldfe is dr. Wbyemtam gister in rui
me -mate geworden en al zal dien dag biet
al het leed w|at hem1 is aangedaan door) on
verdiende fo-eschuldigingen yam eigenbe
lang, vergoed, fcebbeni gesterkt zal hijr zijn
door het bereikte succes, door het prach
tige eerherstel en door d'e hartelijfce ge-
lukw'ensóhen en ondubbelzinnige blijkein
van dankbaaïhteid, die van zoovelei kaaftea
hein to^yloeid'en.
Ook gevoelen ibejhódfiteh ©on ©ere
saluut te brengen aan dffemi „Hollandsc|h!eln;
jongen", die krachtig door zijn gelooft
eenvoud, karakter én werklust, zootvhje!'
voor ons gewest deed'. I
God geve hem nog rjele jaren
LI.
letten. i lil
Keeds meer dan een vol uur had Imen zoo
geloopen en- de avond was reeds zoo geval
len, daf m>en onder het geboomte de scher
pe sjteenen voor de voeten niet meer zien
kon, tóen Patrick een' luiden schreeujw
gaf, waf geen wonder was, Want een harde
s|taen, scherp aft een vlijml sneed letterlijk!
haf bovenleer van gijn' schoen door, en
kwetste hem den voet juist op het oogen-
blii, daf hij alles, wat hij' kon, in het werk
moesf stellen om' zijn' pony voort te krij-
gen.
„Zwijgen! Nief schreeuwen! Sterkhand!
groofe keel!',' waarschuwde Athoree zoo
grimmig mogelijk.
„Jij daar met je slobkousen als een beer
op sokken, denk'-je, dat mijn moeders zoon'
paardepooten heeft?" bromde Patrick.
„Het wordt waarlijk ons allen te zwaar,
Athoree!" zeide Edgar nu op zachten toon
tót den Bpodhuid. „Was er dan geen be
teren weg te vinden? D.e paarden zullen
liet nog eer moetenopgeven dah' wij
„Straks zeggen! Nu iwijgèn! delgen
O phef „Waarom?" zou een dróóg: „Zoo
moetenl" volgen, dat wist Ejdgar, en diaai-
om zweeg hij .maar en hielp Patrick met
den onwüiigen poney verder komen.
Na nog een half uur voortgesukkeld te
zijn, kwam men op een zacht pad waar het
HoUandstlie pelgrims maar 't II. Laad
(van Arn. Huijis, Geestelijk bestuurder der
Heilig-Land-Stichting).
Te Nazareth of nabij' de ge
zegende onder de vrouwen.
Hier dringt men onwillekeurig steeds
dieper in. hetgeen de menschheid van aan
zijn doet veranderen.
Vooral als men niet «zoo eens even, zoo
als tiouristen doen, Nazareth doorjakkert,
mtaar als m'en er eens rusitag zóo'n week
zijn vcrblijjf heemf. Men laat dan al het
mienEtohelijke, dat m'en soms .met moeite
kan ontvluchtten, terzijde liggrm en men
schenkt bijl alles wat men ontm'oet'. slechts
zïjin aandacht aan het Mysterie, dat hier
Zijn vervulling vond.
Elk meisje, daf m'en hier als jong moe
dertje van zestien, zeventien jaren, naar.
de bron ziet trippelen met de kruik rijzig
boven 'f slanke lichaasm, elk misdinaartjo
men zijin Joodgcli uiterÉjik en Christelijk!
gemoed, elke primitieve woning, zooals de
woning d'er oudheid ontegensprekelijk' moet)
geweesf zijln, de veehtersaard zelfsl van het
Nazaretlsche volk, dat bekend .er voor
staat, dat ?t zoo gauw zijn dolk' wist to
trekken alles, alles voert ons terug naar
vroegere tijdenAltijd, altijd meer in
tiemer maken wij! in Nazareth kennis met
d'e Heilige Familie, die hier eens woondiej
en hef Mysterie, dat in ona hier groeit,
werpt op de geschiedenis van ona eigen le
ven een nieuw licht, w(j' gaan.alles, wat de
schepping en den mensch betreft, geheel
anders bezien. Hef Mysterie der Myste-
rieën wordt hier rijp in ons en men raakt,
tot schreiens toe bewogen.
Zóó eenvoudig, haast onder den grond,
moet dan het nederig meisje, dat Miriam
of Maria heet, gewoond hebben. Hoe har
monieert dat met het geboren worden van
Gods Zoon uit Maria in een stal te Bethle
hem.
Hoe wil Hij', als Hij op: aarde komt, het
allerkleinste onder ons menschen niet ver
geten!
Vrijdag 8 April, den eersten morgen den
béste, droegen wij1, '2ëVen priesters, dan
allen het H'. Offer op ter pjlaatse, waar
omtrent Maria nedermt, toen de Engel
door de open deur in haar woning binnen
trad.
Gij' vraagt mij naar het heiligdom al
hier, gif wilt' er meer van weten?
Welnu, de geschiedenis1, die over alle
heilige plaatsen zich bewoog, bewoog zich
ook over de heiligdommen van Nazareth.
Zooals gewoonlijk, een basiliek werd ge
bouwd in de 4de eeuw onder Constantijjn
de Persen zijn in de 6de eeuw gekomen,
Chosroës de groote verwoester, en legden
onder andere heiligdommen ook de heilig-*
domlmon wederom op den ouden grojidlslag
der Byzantjijinenen de Saracenen in de
12d'e eeuw Zijn gekomen en hebben op
nieuw alles verwoest. 'En als getuigen Vani
de waarheid 'dezer geschiedenis liggen alle
bewijzen hier en elders onder den grond in
et'eenen basementen, in granieten .kolomu
men, in uitgehakte kapiteelen, in stukken
altaar, in trappen en .treden, in allerlei
fragmenten van dit of' dat heiligdom1. Het
heiligdom', dat thans boven de grot op
rijst, is nog geen honderd jaar oud', het
moest vluchtig gebouwd worden, 't staat
nief op de grondslagen van 't oude, maar
dwars er over heen, de Paters Fran
ciscanen voelen, dat dit jatmtmer is.
Zij' hebben dan ook een begin gem&aiï
m'eti eon «li ander af te breken en willen
da ouidsjt'a basiliek', die op "deze heilige
plaafjs eens stond, wedexoml ma, vijftien;
eeuwen in dfere herstellen.
Hebben Joseph en Maria en 'tl Godde
lijk Kind ook daar, waar: Maria neerzat
biji hief bezoek van den Engel, gewoond en
gearbeid?De eerste Christenen schrij
ven overtuigd: geweest te zijp, dat de wo-
ninjj, waar Maria bij' haar huwelijk met
Jpsepli introk en waar rijf verder metl
echter zoo donker was, dat de een den
ander vast moest houden om' niet te ver
dwalen. Allesl was hier bosch, en na zoo
nog een klein kwartier al mokkend en
pruttelend „voortgehobbeld'" te zijn, zoo
als Patrick zeide, kwam men bij' eene
hoogte, waar Athoree bleef staan en
zeide: „Hier blijven!"
„Hef'is zeker hier een hotel van den
eersten rang!" bromde Patrick, die al heel
erg uit rijn humeur was.
Hoe moede men 'was', de anderen scho
ten bij Patrick's „hotel van den eersten!
rang" in den lach, want het had er niets
van, dat' het op eene rustplaats geleek.
Bots, niets dan roft, zag men om! zichl
heen, en alleen eenig woest struikgewas
bedekte den harden bodem. Sommige rots
toppen verhieven zich tot in de wolken',
en een gure wind streek langs'het verhitt,c|
gelaat, wat nu niet zeer prettig was.
„Als mijn Moeders zoon hier nief voor
vijftig jaar rheumatiek opdoet,.dan, ben. ih
wel een boontje," liet Patrick zich weer-
hooren.
„Sterkhand schreeuwen voorhij geslm
■gen Wordt;!' gaf Athoree'bedaard ten ant
woord. „Mij volgent"
„Nu nog verder?" vrseg Edgar, die ook
bijna nief meer voortkon.
In plaats van antwoord te geven, sloeg
Jezus geleefd en gewerkt hebben, een hón
derd meter verder lag naar 't Noordé
Oosten. Ook daar hebben de Francisleamen
dan ook' opgravingen laten' doen en rij
hebben naaef vele p(uinenl van een kerk
der vijfde eeuw en der Kruisyaaflders, "°k
'n grot' gevonden, die kon gediend hebben'
tót bergplaats voor hout, en onder de«ze
grof nog ?n andere, waar men; 't koren kon
bewaren, en daaronder wederom' Joodscha
graven.
Hoe 'f'zij, "t is zeker, dat alle deze on-
dcraardscbo bewelnngen der oudheidl, be
wijzen, daf het emde Nazareth,1 hier lag.
Zelfs rijn er in die grotten verschillende
gebruiksvoorwerpen gevonden uiti deni tijd
van vóór de Joden, uit het stecntlijUpei-k;.
zooalt stieenen messen, steenen hijlen, enz.
Wiaaruif men kan besluiten, dat vóór da
nederzetting der .Joden, Nazar.eth j-eedls
een bewoond dorp moet geweest zjjjn.
Overal dus in dezen omjtrek moet Jezus,
Die bijba derfig jaar hier woonde, geweest
zijin. 'f Is moeilijk voor ons, die nu aan
houdend Nazareth door en rond wan,d|elen,
ergens t'e komen, waar Jezus niet geweest
is. Een weinig buiten het oude Nazareth
lag de bron .van levend water. De bron
nuef levend water, gelijk de lucht hef eigen
dom van iedereen «mdat! men levend water
als lucht, noodig .heeft, bleef meestal een
«reinig buiten dorp of stad liggen, 's Mid
dags bezochten wij gezamenlijk de bron,
waar Maria natuurlijk aanhoudend ge
weest is.
En Wijf bezochten de plaats', w,aar ,3e
'Joodsche synagoog lag, wa-arin Jezus bij
Zijn optreden in de wereld ook gepredikt
heeft.
De menschen van Nazareth zeiden bij
dat bezoek van Jezus aan hun „synagoog1,",
is Hij' niet de zoon van Maria, de zoon van
den timmerman vanwaar toch die wijd
heid? vanwaar toch die macht om' won
deren te doen En zij! gingen in op hun
veehtersaard en zonder eerbied grepen rij
Jezus en brachten HernJ op een hoog piumt,
zooals' Nazareth door hooge steile punten
overal omgeven is, en wilden Hem den af
grond instorten, m®31 tot htm aller ver
bazing, toonde Jgzus, staande op de
sfeüé rots vóór den afgrond, in eetts( Zrjh
almacht, en de bewoners van Nazareth ver-
móchten niets meer tegen Helm'.
Ook een dier steile rotsen bezochten wij
en keerden vermoeid en wel t|erug naw;
onze „Casa Nova".
Zaterdagmorgen, April, zouden wij
vrij zijn, na hef H'. Offer wederom opge
dragen te hebben op de heilige plaats,
waar de Engel Gabriel namiens God tot
Miriam sprmk.
Zaterdagmiddag aftakten wij[ van Naza
reth nit een tocht naar den Karmcl. 't'
iWieder had zich na de «•yeders geheel her
steld en strak stond We blauwe hemel)
strah, alsof er in geen drie en een half jaatd
geen regen mee zou vallen. iWijj stapten)
in onze auto's en daar reden! -vrij door, da
mooie vlakte van 'Eodrelon, die er na de
milde regens nu zoo vruchtbaar, uitzagen.
Deze vlakte is bijina geheel opgekocht en
ontsierd door de Sionisten. Overal zaagt
gSji dan ook kolonies in de onimietellijka
vlakte verspreid als even zoovele kampen
van houten huizen. !Wij| hebben op onzen
tocht vele Sionisten ontmoet, daar woon
achtig, want 't was juist Sabbath.
iWjijj bemerkten spoedig, dat de Sionisten
van zeer Verschillende mentaliteit rijn.
.Verscheidenen onder hen groetten ona
vriendelijk, maar' een 'Joodsche jongen in
Caïpha .gooide met kluiten grond naar
de priesterïs. Aboena Moes.a, de pastoor,
van 'n dorpje uit deze omgeving, die mede
was gereden zeide: ,,die jongen heeft den'
duivel in", ook vertelde hij!, dat reeds vele
Joden uit armoe en gebrek op hun terug
tocht waren. Dit is zeker, dat de Sionis
ten, uit aestetisch oogpiunt het land hunner
vaderen niet mooier maken. .Wat zijl er,
neêrbouwen is voor algemeen heel lee-
lijk, niet passend' aan de omgeving, even
min als in ft' algemeen hun kleedèrdraeht.
de Boodhuid meti zijne bijl eenïge struiken'
ter rijde en »u zag men eene groote ope
ning, die Jjiï binnentrad, zeggend: „Goed
hier! Wind nief waaien! Lacht maken!
Kunnen doen. Hier veilig! Niemand riem?'
Patrick stak eene lantaarn aan, en nu
ging men door onderaardische gangen zoo
gemakkelijk' verder, dat Ijpt waS, alsof
men langs een goed! onderhouden straat
weg ging.
Opeens kwamen m in eeri' hol van bui
tengewone grootte. Het schemerlicht van
de maan in het eerste kwartier drong hier
van buiten do«r en maakte het licht van'
de lantaarn overbodig.
„Hier vuur aanleggen. Hier slapen. Nie
mand rien. Veilig!"
Zoo sprak Athoree, maar Patrick, dia
rich albijd met dergelijk werk belastte,
zeide nu lachend: „Een vuurtje van stee
nen brandtniet el te best, Athoree!1"
„Daar hout!" antwoordde de Boodhuid
en wees naar een hoek van het hol. „Hier
dikwijls geweesf op krijgspad tegen Saul-'
teux, Athoree dageii wonen hier.. Houfl
vergaren."
Patrick ging naar den aangewezen hoek
en vond daar een.' hoop van hef droogste
hout, dat men maar bedenken kon, en
bónnen weinige oogenblikken brandde een
vuur zoo groot* dat men er wel een' os
Op' den Kartmcl-berg werden wij! door da
Karmelieten laHervriendelijkst ontvangen*
De Karmcl-berg ia heilig uit een tweevou
dig oogpunt, op de eerste plaats uit hefi
oogpunt, dat Elias daar gewoond he off
in 'n grof, en op de tweede plaats uit 't
oogpunt, dat het heiligdom' boven deze grot
van Elias gebouwd, aan Maria toegewijd',
het allereerste heiligdom moet rijn, dat
ond,er de Christenheid Maria ter eere ia
opgerezen.
Een der paters, een Vlaming uit Gent,
ging met ons mede naar een andere grot,
waar de profeten, die leerlingen wianön van
Elias, als kluizenaars woonden. De grot-ia
van reuzen-afmetingen. Zij is geheel zwart
geblakerd van de kaarsen-walm'. Zij wordf
druk bezocht door Christenen niet alleen',
nnaar ook door Joden en Muselmannem
•Muselmannen karnen' graag naar het Kar-
mel-gebergjtie, rij) hebben 'n groote gods
vrucht "voor EÜas, zijl betehouwen huto
tocht hierheen als een echte pelgrimstocht.
In deze groote profetenigrot voereü rij
godsdienstige dansen uit. Zij' komen hieas
zelfs meti vrouw en kinderen ami er te sla
pen. Daf "de Joden deze grot met eerbied
betreden, bewezen ons de vele kleurIga
standaards die tegen de zwarte w.andlenl
aan geplaatkt waren. De Christenen be
treden de grot nog met meer eerbied, om
dat er eene traditie aan vast zit, n.l. Jo
se,ph, Maria en het Kindje hebben bïj" hunl
•terugkeer uit EigSTd® op weg naar Naza
reth', hier in deze grot overnacht. Zouden
mjisls'chien daaroml de wiegen staan in la
nis, opdat bijf ?t overnachten alhier van
gezin, men van deze wiegen 'gebruik zoui
kunn'en maken?... De Zaterdag spoedde
weêr ten einde, mórgen vieren wij Palm-
Zondag in Nazareth.
(Wordt vervolgd.)
BELG1E
De schoolstrijd te Brussel.
Als antwoord op de verwerping i
door de socialistische, liberale, en com
munistische ledén van de|ni BrusseKschen»
gemeenteraad. v.an een Voorstel .ti#f
subsidieering van <d© vrijo d.'z. kaltholiekk)
OchOlen- hebben, naar miefw uilfc .Bruslsal
meldt, 'dn katholieken v.an de hoofdstad
een openbare inschrijving geopend' Vuót
het doel hunneb naar rij' bejwfijzelnif in netód!
verkceyende scholen te redden. Deze scho
len .tellen 6701 lieierlingpni (de ErifbcJ--
klassen inbegrepen) (terwijl ongeveer, 15J
duizend kinderen d|e lessynl 'der oüficieeia
lagere schlolcn volgen. Het organiSe,edem|d
comité dat 140.000 inschrijvingsbtulïe^ini
hóeft verspreid, hoopt ten minste een be
drag van 700.000 ifferok ibïjeen te( btetnlgen;
totdusver bereikt hét totaal deringeko
men giftan reeds 354.000 frank. i
KORTE BERICHTEN
Officieel «wordt uit Madrid', d|e| pftdhH
tïge ondertwterping gemeld van dc(n| gehiea-,
len stam der Beni Isdf. Met de onbwapefi
'ning is terstond eeml iblegin gtemaakt.
ZWITSERLAND
Occonomische Weneïdrimflerentie.
De oeconomiseke MSreld'cbn'Hjrentie had!
Dinsdag een goed gévuZden dag, 's avonds
om) half! negen, duurde de) zitting dier dooü
den heer Colijh geleide onder-ccmfmisiiel
haudelscommissie, die gich mleit tarief) p
kwesties bezighoudt, nog voort, nadat OchS
ter de voornaamste Kesolntie, die op dd
hoogte der tarieven betrekking hoe®, reedrf
eenstemmig is aang)enome!ni.
Deze resolutie komt op bevredigend»!
wijze den tegenstanders van' hboge bescher
mende rechtten tegemoet. Zij' verkondigt,
dlat |hot oogemblik thans gekhmfetn is om eed
eind te maken aan iedere verdere tarief-
verhooging en ami eten politiek ihi tegenge
stelde richting toe 10 passen. Dienovengdnf-
koxafitdg beveelt de resolutie aan, dalt de
volkeren onmiddellijk mtatregefflen uemiea
over had kunnen braden1.
Opeens deed hij evenwel een' luiden! uil-
roep hooren en wees met' een ontsteld
gelaat omhoog. i
Die anderen volgden met liuhnp oogeij
den uitgestoken wijsvinger eni een Irndi
„He! He!" klonk' uit aller mond, behalve)
uit dien van Athoree en rijn moeder, dft
schenen geen gevoel 'fe hebhieta voor hei
grootisch «gezicht-, dat dit schouwspel aan
bood, en de Blanken in verrukking 'bracht.
Men was in een druipsteen-grot én hiel
licht van het vuur werd' van duizendéd
kanten terug 'gekaatst eu de bewegelijks*
wapperende vlamlmen doden al die wandje»
als hef ware leven. Het kostte ni-at veel
verbeeldingskracht om to wanen, dat med
hier met levende wanden te doen- haid, d(je)
ten dans gingen1. 1 j
Opgetogen van bewonderinig, Zajgen dat
Blanken dit heerlijk spel van licht ent
kleuren aan, en toen Athoree heel zachf
-en bijna eerbiedig een„Manifou hier wo
nen!" lief hooren, dacht graaf Edgar aaat
hef woord van Jacob ,den Aartsvader J
„Waarlijk God was! aan deze pïaails en Da
«wist het niet!" Ja, het was zelfs of difl
on volgbaar echoone schouwspel hem beH
moedigend toefluisterde„Houd moed^ Ef-
gar! Uwe pogingen zullen bekroond we
den!., i (Wordt vervolgd.) j*