i I Quick Quaker. 1- I DINSDAG 17 MEI 1927 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT oo: Ho 9 %i Ingezonden Stukken. to- in te stampei» We vinden, I ■■■MB Zi pi'U don in i BI' I hnr vl'ft mai mij heb HE I en dim ïrai yzijto vo ma; er i liet Hl. pen kre© tJiiir den «ch< voe' ven bivw Boll h'eib1 mep. blad Ui c ZOll OP worS ■wijl Inks B B B B heet EB k;ui| bczi der.l mat; Sb mar vol' (R HE' - dijo man iemï E te p 'toor trou draj midi zam juif pp ven pleis van on gerd |i(hii,li nijni buui werl etra.1 eing- nir.li ■lieu «lies si-hef biedi 500( I) Ai Boul Mik VP11S liave op Ih. bern. en v eu v W Os om magi gerd. IV de g ei' s: bleek-7 paste volgens werd lot voorz., na drie stemmin gen, bij loting gekozen, den keer A. Men- gekozen de lieerenA. v. d. Dries, Chr. heere van 's-Heerenhoek. Tot) leden werden v. d. D.oes, mr. Mes en P. Kaas v,a.n Kwa- dendamlme. Daarna kwa-m in bespreking ket ont werp kiesreglement. Bijna in kaar gelieel bleek "de vergade ring bezwaar 'te hebken t-egen artikel ,8 'dat 2/3 van ket aantal zetels tot kwalite-i-trS' zetels wil maken en 1/3 voor vrije zetels reserveert. Na een zeer uitgebreide discussie sprak' de vergadering uit' dat deze veridjeeling juist omgekeerd diende te worden. Deze uitspraak zal in den vorm; van een amendement door 'de kie-svereeniging te ?s-Heorenkoek worden ingediend op de Kieskringvergadering te Tcrneuzen, ïniet adkesi-e-krtuigdngen der andere kiesveree- nïgingen. Ook werd besloten inzake de combinatie vap Middelburg met een ande ren kieskring -waakzaam- 'te zijn. Bij artikel 12, dat voor de aanwijzing van één candid]aat 50 onderrteekeniingen eiischt en voor een groep- van hoogstens 5 candidaten 100, diende Heinkenszaniclieen amendement in, dat bij een groep^aanwïjt -zing voor lederen candida,at, 50 ondertee- keningen aoodig zullen zijn. Bij de rondvraag klaagde o. m. de heer Duyvestein over de financ. van de kies- vereeniging te Heinke.n-szand en bij' vroeg of het bestuur van den Kieskring geen knip kon bieden. Ook de afgevaardigden van Kwaden-^ damjme en Hansweert, de heer-en Franse en Martens vroegen om ondersteuning- D'e penuingm. bad naair redbistreieksche ondersteuning, niet veel ooren, wel wilde hij clementie betrachten bijl contributie,- overdracht en als uiterste concessie wil ligde- hij in, dat de in nood verkeeren|<k?. vereenigiugen bij het centraal bestuur een nota indienen, waarop de met de Prov. Statenverkiezingen gemaakte onkosten voorkomen. Het Centraal Bestuur zal dan óverwegen wat' gedaan kan worden. Te 7 ai,ur sloot de voorz. de bijeenkomst imet een cbristelijken groet en ©en dank woord aan de aanwezigen vóór de vri-end- Echapp -lijke zakelijke besprekingen. Piroel'rit. Zaterdagmiddag heeft ©-en klein gezel schap, met een der nieuwe motorwagens, -een -proefrit gemaakt langs de riniglijin) Does Hoed ek ensk erk'eGoes. Precies 3 uur werd de m-otor aangezet én schoten we zonder veel geru,cht èn bij kans zonder schokken, langs, de rails. 'f Is door het mooie Zuid-BevelandsCjhe lente-landschap- een heerlijk tochtje, gewor den en wij' kunnen ons best) voors|tellen, dat menig tourist van deze gelegenheid, o'mi Zeeland it'e leeren kennen, dankbia-ai gebruik zal maken. In 's-Heerenhoek kreeg de -pers nog -even gelegenheid omi een der stationnetjes, die Uiterlijk in lie-t landschap zoo aangenaam aandoen, ook v,an binnen te bezichtigen, plet' bestond uit een bureautje, wachtka mer en 'n geriefelijke woning- voor de contiracjlvr-ouw en haar gezin. Deze con- fractvr,ouwen vervullen overal behalve rte Hoedekenskerke en Wplfaarltsdijks'ehe veer de functie van stationschef de stations hebben allen 'n telefoon, zoodat instructies ieder «ogenblik kunnen worden ingewonnen en daar "de vrouwen procenten 'krijgen van de kaartjesyerkoop-, zal de bediening niet veel te wensch-en ov-'erlaten. Precies half vijf was de rif zorfftei' hape ring- volbracht' en stonden we weer op het Goes'sche sitation met een gunstigen indruk va;n ons vervoermiddel. De .motorwagens worden voortbewogen lloor een Diesel-ruw-olie-motor van 75 P. IK'. Zij bieden plaats aan 67 personen, be halve de bestuurder, die tevens conducteur is.'Op 'ieder der twee baloons zijn 16 zit- en staanplaatsen, terwijl in de doorloopen- de wagens zelf -35 zitplaatsen zijn aange bracht, verdeeld over knusse appartemen ten en met een riant uitzicht door breede ruiten. Al noemt toen het 3e Ma-s rijtuigenzij biede-n heel wat meer copiloi-t, dan de ge lijknamige bij- de spoorwegen. AUe zittin gen zijn o.mi. met! leder bekleed en ver warming en ventilatie zijn schitterend in orde. De veiiiclhrting is iedect-risteh.| 1 Hoewel deze wagens gemakkelijk ©en snelheid van 60 K.M. kunnen ontwikke len, zal de miaxiimuon-vaavt 45 K.M, be dragen. Met! drukke dagen, zal een hijwa gen aan den motorwagen gehaakt worden. De passagiers) behoeven niet bevreesd te izijn, dat bij ongesteld worden of' p-lotse- lingen dood van den wagenvoerder hef rij tuig zal doorsnellenwant- om- den wagen in beweging' te houden, moet de bestuur der zijn hand steeds op- een handle tljt-ukken en zoodi-a dit niet m,eer gebeurt, "ïred-en de luchti-em|men automatisch ïn werking. Heel ttypiisch noemit an'en deze handle de „doodie- Imiansh-andlej". Die stationsnamen worden van zijn zit plaats af, Boor den bestuurder geroepen in een spreekhuis, die in den wagen -uit mondt'. A Automatisch© bel- en ïluitseinen -wór den voor alle overwege®. -aangewend eb hij de gevaarlijkste moeit de snefhjeiid tot 5 [KAL verminderd iwórden. W-e vernamen nog, Baf deze rijtuigen, fabrikaat van Beijnes uit Haarlem-, ook Kullen loopen a-ls laitsten Zondagsjtrein uit iPlissiugen naar Goes. In de Zondagavond gehouden verga dering der „Handboogsociëteit Jacoha van Beieren werd een regeling getroffen voor hel op a.s. Zondag te houden conco.ux# [Het getal nieuwe leden werd Wederom' mót |3 vermeerderd. Besloten werd op- het con cours geen z.g. „wilde schutters'' toe te laten. !),e vlag uit. Het bestuur van Vreemdelingenverkeer geeft de burgerij in overweging) om iAVoensdag bij gelegenheid van de opeiling dei- nieuwe loea-alspoorlijn de vlag uit Ike steken. Gezien do belangrijkheid van het' feit, verdient dit idee de volle sympathie en wekken wij: allen op, hieraan gevolg te geven. Begrafenis welk. v. d. Baat. Zooals in 't kort reeds gemeld, heeft Zaterdagmiddag de begrafenis plaats ge had van weth. v. d. Bout. De deelnemende belangstelling1 was enorm. Toen de rouwstoet op de begraafplaats was aangekomen, droegen de K-aa.dsleden de baar gr,afwaarts. Bond 'het graf had zich een grootó schare belangstellenden opgesteld. Wij noepaen o. a. den gemeente secretaris cn het se,creta,rie-pe,rsoneel, den Directeur en personeel der gasfabriek', het Burg. Armbestuur, den gaméente-ontvaJi-i ger, den Commissaris van politie, den Di recteur va.n Gemeente-werken, een. depu tatie van het Bestuur der Amback|t|sslchool, hef personeel dier school, een deel van het personeel der O. L. .Scholen, het Be stuur der Kie-svereeniging van den Vrij heidsbond en een groot aantal notabelen der stad. Toen 3e kist' in het graf was neerge laten, en een tweetal weesmeisjes bloem«n in hef graf hadden gestrooid, sprak de burgemeester een kort woord. S-pü'. memoreerde de groote verdiensten van den heer v. d. Bout- ais Baadslijd', Wethouder en lid va-n het B. Armbestuur. Op-een wijze, waarv-an alleen de overledene hef geheim bezat anet een opgeruimd hu meur, begiftigd met rijke mensehen^pnis, verrichtte h.ij op nauwgezette wij'ze veel, zeer veel arbeid in hef belang der gemeente Goes, zoodat hij' dan ook, in elk opizieht aller achting afdwong. Met groot.en dank w-as spr. vervuld voor befgeen dhr. v. d. Bout voor hem- persoon lijk geweest is. Veel steun e.n medewer king mocht spr. van hem ondervinden. Gedurende zijn verdere leven zal spr. den heer v. d. Bout -dan ook nooit vergeten. D-e zoon van den overledene dankte daarna alle aanwezigen voor de laatste eer, Zijn vader bewezen. Postkantoor te Goes Lijst van onbestelbare brieven en brief kaarten, van welke de afzenders onbe kend zijn. Terugontvangen in de le helft der maand Mei. Brieven Binnemlapd Jo Jop-se ,Goe.s. Brieven Buitenland: iSitoomworstf'abrick „de Zon'" Gees, te België. Briefkaarten Binnenland: J. van Vucht, SrfieveningenMej. B,u- wersKnuif, Breda... -Briefkaarten Buitenland II. Pénard, Darmstadt. 's-Hrer-enlioek. De a.s. Gemeente raadsverkiezing. Hei bestuur der B-.-K. Kiesvereeniging alhier heeft keurig werk' verricht' te midden der troebelen voor de a.s. Gemeenteraadsverkiezing. Haar grootste succes- is wel, da.t zijl bemachtigd heeft een verklaring van den ca-ndidaa-t der z.g. wilde lijst, die als volgt luidt: „Ondeï- geteekende, voorkomende als candidlaat op de z.g. wilde Jijst voor de a.s. Gemeente raadsverkiezing op 20 Mei 1927 verklaart nadrukkelijk, geen zetel in den Bjlaad te zullen aanvaarden, zoo hij 'da-artoe mocht worden verkozen en verzoekt alle Boom- -sche kiezers om wille van den ouderlingen vrede en in H belang der B.-K. Kiesver eeniging te 's-Heerenhoek, op zijin naam geen enkele stem uit te brengen." Een mooi succes voor 't bestuur, maai' itevens een echt ruiterlijke da-a-d v,an d-e-n persoon, die als c.a.ndidaat der z.g. wildje lijst deze verMaring teekende. Hulde en dank aan beide voor 't' kloeke werk want nu zal de a.s. verkiezing verlciopen zonder eenig ongenoegen of onpleizier. Niemand immers zal thans meer zijn stem uitbrengen o-p de Candida,tuur v. d. Ende, want zulk een stem blijft zonder re sultaat wat volgt: uiit bovenstaande ver klaring. Niemand immers zal ook om een lou tere pei-sonen-quaestie de -Boomsehe lijst ont-rouw worden, want dit past den Katho liek niet zijn beginselen opi zijl te zetten omdat hiji deze of gene persoon liever niet in den Baad ziet. Neen alle Boomsehe kiezers etemlmen zooals dat behoort en -alle zonder uitzon dering maken het' hokje vóór den naamb va-n den eersten candida.at der Boomkc|he lijst rood. H. Wesfdijk, pr. Hef bestuur der Kiesver. 's.-Heeren- hoek en Bovsselen, verzoekt' aan dege nen die zieken en gebrekkige-n "thuis heb ben, -die a.s. Vrijdag vaar de stemming van den gemeenteraad te 's-Heerenhoek -en Borsselen moeten gehaald worden, dit ter kennis te willen brengen van het bestuur, teneinde intijds de noodige maatregelen daarvoor te kunnen treffen. Hanswcei'l. Het Nederlan-dsche motojr- schili Swift I", geladen met bevroren vleesclh naar Emmerich, is gisteren in Sa-eltingen omhoog gevaren en blijven zit ten. L ater tegen hoog water is hef schip -door de sleepboot- „Director G'erling" vlot- gesleepi -en hier behouden binnenge bracht. Wolpliaartsdijk. Toen de bode op Goes H. de Visser, alhier, Zaterdag zijn bood schappen -aan het lossen was, sloqg plot s-ding zij-'n ponny op hol. Zijn zwager L. Matthij'se, die op den wagen za-t, tuimelde eraf en k'wam in de. sloot terecht. Hef -paardje holde een honderd meter verópr en viel 'toen met wagen en dl in een vrij diépe sloot. Door toegeschoten hulp was een e.n ander spoedig op het droge. Alles liep mat' Uiat.erieele schade laan den wagen 'en ©enige beschadigde meegebrachte krui denierswaren af. iSVLaurens. Zaterdagmiddag is tie vrachtauto van De K. van Middelburg door hef, breken van de voor-as onder deze gemeente in een sloot gereden- 'De beide inzittenden bekwamen geen letsel -en. kon den zich uit de auto bevrijden. Met be hulp van takels is zij' uit -de sloot, gehaald, waarbij bleek 'da,t de schade nogal aan zienlijk is N. en Sl .Iimsland. Zaterdagmiddag wer den de ingezetenen opgesohrikt door het luiden der klok. Aanleiding daarvoor was een uitgebroken brand op de hofstede be- woond dooi' dhr. Vogelaar. Een klapi'P stroo va.n ongeveer 15000 K.G. was' in brand geraakt en daardoor ook oen dicht bijstaande schapenkooi en het koetshuis. D© schapenkooi en h-et koetshuis waren vrij spoedig totaal afgebrand, terwijl daar uit zoo goed als niets, kon worden gered. De brandspuit was tamelijk vlug op de hofstede gearriveerd en gaf flink water, ïl-et 2 stralen werkend, kon men, het ge vaar dat d-e bra.ndeD.de strooklamp oplever de voor de ïn de nabijheid staandte schuur, afwenden, waartóe de windrichting ook medewerkte. I's. Avonds 7 uur wa-s alle gevaar gewe ken en kon de spuit met het perso'neel vertrekken. Verbrand, zijn o.a. de 'break, -ee.n zaaimachine, een part-ijj klaverruiters, eau cultivator. Verzekering dekt de sdhad'e. Be oorzaak v,aji den brand is vrij- zekéin hef gevolg van spelen met lucifers .bij de stfookla-m'p. door kind-eren. (Tinge. Zaterdagmiddag omstreeks twee uur heeft' op) een onbewaakten overweg, van -d-e spoorlijn Mechelen—Ter-neuzen, in d-eze gemeente, een botsing plaats gehad tusseh-en ©en voertuig bespannen met 'n paard en een personentrein. Paard en wa gen werden door den trein een eipdweegs mecte,gesleept. Vermoedelijk is d-e botsing te wijten aan onoplettendheid van den bestuurder van het voertuig. Het paard werd gedood, doch persoonlijke ongeluk ken kwamen niet voor. *D,e politie stelt een onderzoek' in. Bij de opening van de nieuwe lokaal- spoM-weglij-j! op' Zuidi-Beveland. ITot mooie, r'ijike Beveland maakt' zich naar oud-en Zeeuwschen trant Nu op omi 't' feest te vieren, 'Dat.' het ijzeren stoomros 't heele land van Oosf en Wiest tot ?t Zuidersjtirahd, de velden zal doorslieren. De „Goessenaren1', groot en klein, van welken r,ang of stand zij! z"ij,n, Zij zingen nu het blij1 refrein Hoera! voor onze „nieuwe lijn!" In V-Gravenpolder, Ovezand, aan 'i Hoedjeske-rksche Sc'holdestra,nd, Ziet men de vlaggen wapperen. Op 's-Heer-Abtskerke en Baarland, Bri-ewegen, de Ellewoptsdijikschen kant,, boort men de wimpelsi klapperen. Zelfs Kwadend-amme, al is hef klein, veaTosf nu uit z'n zandwoestijn, Juicht dankbaar mee opi 't blij. f estijfn 1 „Leve -de nieuwe upoorweglijn 1" Ook Oudelande en 's-Hcerenhoek', -en Borsselen dien achterhoek, laat blijde tonen schallen. H-et stille, vrome Heinkenszand, iu 'f hartje van Zuid-Beveland. laat' vreugdeschoten knallen. D,aar schenkt m-e-n wis de eerewijn", 'deed men 'Hdaar niet, 't zou jam|mer zijn. Ook H-einkenszand zingt mee 't refrein', ter eere. van de „nieuwe lijln". Ben driewerfhuldeaan den man, -die 'f Bevelandsche spoorwegplan, zoo stout ter hand genomen, Volbracht' met- schitterend élan Bile m-an is dr. Weij-ermlan; Ik zeg hef zonder schromen Hij pakite onverschrokken an, ondanks besltrijiding van het plan. H-ef daaromi 'f lof 1 iecl met mij! a,n: „Lieve dr. JennSjl W-eïjermanü" P.' BOUDENS Az. Botterdam-, Mei 1927. Het openen van -eeui landstreek. Men schrijft uit Zeeland a'an de' „N. Eoitt.'-' Deze we-ek wordit de Zuid-Boveland!-' «che Locaalspoorweg geopend. Een ring- >hnaii door ih-et Zuidelijk dael, rak'ebdl aan de-spooi'ljjn hij Goes. En ten Noord!e|n| daaa"- van een halve cirkel van Wbillphaartts-dijk 'over Goes naar Wiemielldinge. Ik zal niet allfes meien ophalen wat ik' vroeger a] gesc!h«(ven heb o-ver de lot gevallen van -dit „werk van fflamgeln adem'". Ze waren vele- Maar nu de spoorlijn er is. doen we be-ter niet meer terug te kijken, en aandacht, te vragen voor wat de-ze lijn nu open stelt: Zuid-Beveland. Open -stellen is misschien waf veellf ge zegd, want eerst dei fietsen en toon- da autobussen en auto's hebben de. vroeger zoo ver af gelegein deelen van dit -groo-tie eiland al voor vd'en toegankelijk' gemaakt. Maar niet iedereen rijdt graag lang op een fiets en op Zuid-Beveland moot jo meestal lang rijden om ergens te ko-meml, en dan nog doorgaans- in den windl en, niet i-edereien prefereert een auto-bus om een land te zien. E.n dus is hie-t mogelijk dat) ©r nu ook eens ander,ei m-eln-sclhen dien] Locaal spoorweg gebruiken om Zuid-Beveland io leeren kenn-pn. Het is een merkwaardig ©-iland, veel merkwaardiger -dan je zoudt- zegge® ah' j» er met den trein door spoor-t. Het is niet zoo mooi als Walcheren, want, er zijn mini dar iboomen en struiken. De Zuid-Bevelamd edhe boer is vooruitstrevtetuder 'dan zijn Walchcrsche colilega. werkt eeonomisclliier. Hij Ihoudt er niet van da-t de wortels' van d-e ihoomen in zijn bouwland' doorwt-oaten, en ex de sappwn uithalen die hij voor zijn aardappels en suikerpeeën noodig hleeft. Die bezorgdheid maakt groo-t» stukken kaal. En er zijn ook' veel hhfsfejde®, voor al van de nieuwere, whar ali'e mooiïgihleid is opgeofferd aan nut en geri-ef, elm die ake lig nuchter in het land staainl Maar het, is er wij-der! De Zuid-Be,velandscPile 'oo.-rhee.f allang het klóinakkerfjieiB-geidoe dat je nog op -Walc'hfexen vindt, verlaten voor hielt gebruik van groote akkers met drainage. Alles wat landbouw' betreft, maakt ei trouwens den indruk vami bre.esleri te zijn opgezet dan op Walclieretn. Maar in c®| om de 'dorpen, de vele dorpen, wordt- het- intie mer. En dat komt vooral ook door .de boom gaarde.n. Allereerst de oud© boomgaarden. Want al heel 'l'ang is Zuid-BevMand' nie-t slechts een landbouwstreek geWeest, maar ook' een Huit-land. En zoo vindt mem- in sommige -streken van het ©ilan-d prachtige grasboom- gaarden, met knoestig© oude vrudhifbooj men. Bij W-em'etdingei zijn ©r die teini min ste een -eieuw oud worden geschat, voorna melijk kersen. Bij' Goes, in Kloe-tinge, ca in- den Smokkelbo-ek bij Schor-a vindt je za ook. En verder in ,,-den zak'", bij Oudlei- laji-de en Baarlahd, die toclh all! mooi-ci ui-t- Kondcringcn maken om'dat cr tamelijk'veel hout langs de wegen staat. En als er van vooruitgang op Zuid-Be veland gesproken wordt, dan Idjefukt m©n in de eerste plaa.ts aan de fruitteelt, die in de laatste jaren enorm zi-ch| ontwikkelde. Eui daarvan is- da,n Ihlet ©eWtrumKapellel. Heft is -een lust om daar tel zien h'oa krach tig ihet vereeinigingSlevien der kweekers er Moeit. Soms met eiem beetje ruzie, maar dan 'toch- met fut. Die nieuwia boomgaarden met jonge baom'en, mó-eist miet onderhc- pkanting van besse-n; e.d., zijn lang nfefc zoo miooiials de oude. Maar Ze gejtuigen van een wet'ensclh'alppeilijke. k'enlnis v.aW fruit teelt, die 'dei verklaring geeft van -den krachtigen vooruitgang' -en valnj do onmis kenbare welva-ant van die .streken. Dein allerJJaatsten tijd is bet weer het voreeni- gin gal even dat, de ontwkkiejiilnlg Van de groetenteielVt ter Ihland heeft, genome®. Natu-nriijk bedoel ik' h'iermlee niot, dat de .landbouw -achterop, z-ou raken. In d® eerste plaats iblijft Zuid-Beiveflanid ©en land bouwland. Waar ontzaglijke ondern-emingieln als de Wilihdliminapolider len de BathpoMers' typeerend» groo-ten zijn oinlder ee® leger- van groote hofsteden. E-r is ibij-na, geeini weg' in Zuid-Beveland waar je in dieml bipitentijld, niet loopt te glibbenejn, D-at z0g*t gieno,eg'. Maai' als ik er nu over denk w'at dooi den nieuwen laOaalspoor'wHg specaiailimak- beilijker -beueikbani' wordt, dan moet ilf toch) enkele deelen afzonderSlijk' mb-emeh. Da.n denk ik eerst aan Wieimlell:di|tig'e, dat piadhlti-ge, rijk beboomde, langg»rekte dorpi aan de Ooster SdlMdiei. Wie daar op den S Ibéldedijk klimt, heeft aan jfya ©enen kant ie.ein, vervukfcedijk gezi-chtt! over het enorm breade water naar d© oevers var* Tholen en zelfsi van Schouwein;, -e®' a,an den anderen kant hiet overzicht over het dorp. Hel is daari een ïd-eiaa 1 puntje. Hef andere- uiteinde van de Noordelijke lijn. Wollp- -p!haartsdijk, is minder bij-zondeir, of het moest zijn als -typeereind voorbéield van een bloeiend© landbouwstreek. Ecm da-t. ka® in die Wijdte zoo mooi zijn als dent sclh'i'l'd-e rij van Milat. Maar dan de Zuidelijke ring, dbor 'hfeft zakvormig aanhangsel v,an helt eiland. Wie 0.an -luet. station te Goes uit dien treS na.ar htet Zuiden kijkt over -de wijd© kale vlak te, de Poel, mlejt ©nkele k'orktoreintj©sl in de verte, zal niet vermoeden dat t-en Ziudelh van die vlakte zoo'h heel ander llanldschap ligt, rijk a3n dorpen, die wel hoornen heb bon. Eerst drie oude. dorpjes's Heer Abtsi- kerko (tot nu toe -een geïsoleerd plekjoï,, ■V Gravenpolder en op- ©en afstand van Nis- se, -dan de Katholiek-e streek van, Kwaden- dammo en Ovez'ande1; en daml die dorpen aan of -bij de Zuidkust? Hoedekblpsjteirike, waarvan ilr vroeger al het ©lenig mooie Scheldezieht heb geroemd, hef bijna op een stadje lijkende EÓewou-tsdijM Baar land en oudelande met faumi -boomlgaarldiePl. Jammer is -h-et voor dei toeristen dat de spoorlijn niet langs den- SichteSideldijik loopt, want daar is het overal mooi. Bij Borssele) (een naam van historische hejiininjsingeh, eini ccn aardig dorpje m©jtleuk' doi-plsplein) kom' ge -even vlak -bij den dijk, m'aa.n zon der er over heien te lrunneni zien. Dan gaat de -lijn weer langs een Kothodiiekc „inlage ■'e Heerenhoielk, en dan verder langs de o-ud-e dorpen Heinkenszamld ielu 's Heer Arendd- kc-rke. ■Tk som bier na-mien op. Ik we1e)t dat zoo'n opsomming niet vee lzie'git, en ik zou ook niets kunnen opnoemjein dat ook' m'aar als eenvoudige curiositeit vermialdmg zou Ver dienen in Baedeker- Maar hot ia edni streek die weldadig aanldloet door hief. lieflijke karakter van dorpen en omgavi-nig, -e® door ©en welvaart wa,arvian allies getuigt. Eii er werlit ook toe mee, dat m'en hier op- oud gebied is. De verschillende Kraaijertpollt- ders die het Westen van het eiland vormen en niet door den lo.ca.al verroerd worden! zijn vee lminder mooi. Maar dip zijn ook pas een goedje eeuw oud. De dorpjes üke ik op noemde zijn olie gff'egen, op vroegere eilandjes die in den loop dier eeuweln, ge leidelijk aan Zuid-Beyeflland zijn aangeslibd Daar zijn de wegen en dijken, niet recht. Daar sitaan ook nog oude hoornen. Da,ar is ket anders. En daarom is -hef goed dlaf nn ook een-s mensclhfe-n die oog voor zoo iets hébben, daar nu gemakkelijk kil neen komen. En 'h-et meest van allen- profiteert van nieuwen verkeersweg Goes, de metropool van Zuid-Bev-eland. Goes is pen klein! stadje nog geen negen duizend' inwoners. En het is ook -een nauw stadje'. Als de Goe- sena,ars zelf onder elkander zijn-, -en pvaiten over de moeilijkheden die het auto-vterkfe.e-r in die nauwe straatjes ondervindt, ld|ain smalen ze wei eens op dart „krui^vagén- stadje". Maar het is de een-ige stad op' Zuid-Beveland. En sedert idle bloei vian den Zuid-Bevela.ndschen lamid'bouw ook in Goes de welvaart de.©d toenemien, en de be volking deed' groeie-n,, en sedert diet e©ra»efn'- tratie van landbouworganisaties Goes tot een centrum maakten, dat bovepldie® nog werkelijk een verkee.rsoentrum Werd omi-, dat de verkeerswegen in Zeeland meer gw (neer -saimenkomén in Goes, sederit dielnl tijd hond-en ze -tegenover an-dereni v-a® naam hiun stad hoog. Ze voelen zic|H!. Z,e, kregei» een stadsuitbreiding, Nie-nw Goes, die er werkelijk' zijn mag. Wamt die zi-efj ©r vrien delijk uit. Ze moesten zelfs nog Meer uit->', breiden, m-ert Nic-iiw-Goeie -II en zelfs Nienw-Goes III. Maar wat de Gopspnaars bét meest f'iier d©ed worden, Jat is hjet grootsctóe station dat ze kregen doordaf leir het knooppunt van dein lopaallSpioor'weg. werd a angebracht. Wat ©en groote uitbrei ding tengevoige, klad'. Ze mopperen wel VLMGKOKEND HAVERMOUT voor Uw Baby. eens, wanneer z© niet meer zooals vroeger den trein vlak voor zicihl kregen, maar M tochtige, ibrugtunnel door moeten klimlmigQi om: dan nog een lang perron af fee; sjouwen. Maar dart is gauw Vergeten. Dat station, is hun trots geworden. En Middel-burg pn Vlissingcn zijn in hun oogen vermi|nid,erd tot- kleine stationnej.jes die een; eind verder aan de spoorlijn liggen etn; WeieUT wart minder uiterlij(k hebben. Ilf gun hun dielni trots, want er zit werkelijk leven in Goes. DafnB zij de we-lvaart van Zuid-Beveland. E® door den -locaa Ipoorweg zalll dart nos ver meerderen. Nu zou ik eigenlijk' moetjen uitweiden over de economische lb©feekenis van deh Locaa-lspoor voor het eiland. Maar -daitf zal Van zelf wel gebeuren bif de openiing, alï of niet met aanroering van) die- .mógglijk» hadeelen diie, er voor de ond'eonleming kun nen voortvloeien door hlst, autobpsverkeer, dal. zich zoo sterk ontwikkeld hééft juist inj d-e jaren van demi ibouw van dlel lijn. Dé bezwaren door de directie bij Ged'. Staten toch vergunningen! voor -busdiensten heblbb verleend. Behalve 'dan op hert' traject Hop- deken-skerkelGo©s, waar de provincie ook belanghebbend© bij is, omdat die lijn eeitr voorname Verbindingsschakel schijnt te worden tusseihlen den Provinloiail©n Stoom- bootdienst. op de WesJtepach-eld-e (dtis- mat hdt verkeer op Zeeuwsc-h-Vlaanderen) en h-et groote spoorwegverkeer Maar overi gens blijven de bnsseln ïijüehl- Alrthahs zoo wanneer de Kroon i-n hooger bleroep geen andere b©slissing geeft. Ma,ar dart onderwerp! is al van vele kan ten .bekeken, rto-en juist vóór den- aanvang van den ibouw der lijn, n-og ee.n.s aan a.lïia betrokkenen is gevraagd, of zij de plan nen wensc'hltem uitgevoerd te zien. Daarop is toen met ga'oote m-eerd-enhleidja.! 'ge antwoord. W,a.nt behalve dart de, aanslui ting aan het. doorgaand spoorwegverkeer nog altijd een. contimigftnt van reizigers zal blijven Verzekeren, is de spoorlijn niet slechts aangelegd voor passagiers, malalr ook en' zelfs nog meer voor heit vervoier van landbouwprodukten, waaronder m'ais- sar-artik-élen. zooals aardappellfen en sui kerbieten. En die gaan voorloopig inog niet per auto. Buiten verantwoordelijkheid der Bedaetie. Aan de stemplichtigen der gemeente Kloetinge. Wij vragen beleefd Uw ernstige aan dacht voor de toekomst van 'ieders be langen, doch thans meer bijzonder voor de belangen van onze tot- heden zoo rustige gemeente. Wij vragen Uwe aandacht, om zoo mo gelijk onvervalscht' samen te brengen, alal raadsleden, die personen, waarvan wij we ten, dat zij er naar zullen streven, onze be langen zóó te behartigen .als wij dat wen- sehen. Die belangen bestaan volstrekt niet, dat weten allen die eenige, ondervindingen heb ben, in de opgesmukte S. D. A. P|.-voort spiegelingen, die dood en verderf over lanidl en volk brengen. lederen dag leest gij, hoe tót in de uithoeken der wereld de ontzet- tendste toestanden heersehen van moord en doodslag, van afpersing en opstand tegen God en de overheid. Naast deze S. D-. A. P. staan bovendien anderen even minderwaardig. -Wij vragen uwe aandacht, de zetels te -doen innem-en' door lieden die iets goeds willen bereiken in de wereld, die bezadigd 'handelen en God dienen en Vaderland liefhebhen en hun evenmensch beminnen. Weest ernstig in uw beslissing: „Wie zal ik st'empaen?" Houdt grootp'raters nullenbuiten onzen gemeenteraad! Uw ervaring heeft li al de overtuiging gegeven, wie ge zult! stemmen. Zoo ge van de bestaande leden afwijkt vragen wijl u,w, stem voor no. 1 van lijst 5. Wij hebben noodig: zedfstandig zakelijke mensehen zonder nevenbedoelingen met achting voor iemands werkelijke belangen vrij van grootspraak over minderwaardige theorieën, die den spreker maar al te dik wijls zelf boven z'n pet gaan en ons ten slotte, langzaam, aan, zouden voeren napx. 'n Bolsjewistisch! Busland met al z'n el lende. Wjj vragen u noginaals beleefd de zui vere richting te volgen, mensehen te stem'- m-en die ernstig en welgemeend durven en kinnen spreken en handelen. Zoo handelt ge zeker als ge stemt nummer 1 van lijst 5. Op aandrang van een zeer groot aantal kiezers. F. P. van Berg e.a(. i GEMENGD NTEUWS Van den ouwen en den nienwen lied!. 't Westénde van ons Goe^sche la,nd Is eindellienge is uut den brand, 't Ei lang eduurt, dat is wè w(èr Mè 't groote pan is noe toch klèr. Al ei „Labrijn" 't nog wat betwist, Me binder noe mie op'efrischt. A 't zoomedeemen winter wordt, Dan ©mime alleene nog te kort, De nieuwe mode: electrisch lieht; Mè da's gelokkig ok in zicht. A'k eventjes zoo stille steè En is m'n oogen litte heè' Van rechts nir links, zoo wied en zied, Dan vreèg ikwir is toch den tied Toen ier in 't land gin spoorwegt was, As 't wèrre gin mensek 'n krante lasj, •Mer zelden ni.r de stad toe goeng, Mie klompen op den dosvioer sfoeng? M .W.as toen van „Bossele'- 'nir „Answest7 1MIEUWE Z I in 't ki Wdji N-ederlai H wolkje. I ,Een onbegrijW Dem eenien wa-n national11 I >ven later loop^B ibunxstaten na- 'H die ons een tra» Onze vaderla^B '.Bitelleii het ijve« het zonder onde.« e.uperieure sta.a-t yvegncemt, dat (schooltijd al^B iwij'a gebruik» fcescbiaafSe^ natiB ec!haaf3 willen H te laten om' onz» (n-et uitheemsrh» Ex zijn ibui'ge» Sleesltdagen, zoo wp -'t gevaar (6©ri vlag op ij» willen hdjsehen» #n-eesiters, moet» worden, om-dat H W. ihuit-enland pl» W-e! konden zi» doorgaan, doch H blijven om d-enB waar de Neder!» dagen blijk van» «i-eele reisgids 4© uren na den H (merken, alleen -B fioeit. Om 'liet gom» die somis naai' methode liebbonl (lederen dag ©r De 'h-eeren va (pa,old, dart alüfe kunde 'hebbene miet indenken,, d «lift in een wip gereed zijn. Het boven ge: dwaasheid -der S Ouderen zullen (lot- er destijds e. «ram den Engeli I ewang was. Tooi I kwinrtiig minuten trekken om wc-ei tg komen. Na. jarenlange ehineezen van ,E taormaal beter w: daarheit jaar nederlaag van 'hl De natie, kan 11 ren gaan en we '1 Belgi-sdhenJijd-miB Mis tegen bet B-I Zoolang deze 1 ter stand boudtB vereenigingen go I xeken-au,tomaten I van reiz'ende lai I dlmgen kunneP cj I •gébruikt worden, I irijfer Nederland I WUarde toekom,t. I Bekant 'n reize Alleene Pier Spil rW.as een die 't ei IMost' 'n aor son Dan was 'n twee.l „Pier Spruit?' di Aroe de ouwe groB IMè deègliks mie T Al was 't nog zoó A waaiden aol dfl „Pier Spruit" diB De koopman die I Den eelen dag I 'A baggerende dei I IZag ok z'n peren I Dat aoles is noe -al ►Je kun noe makk I OEn nog wel op j I E-n zonder „stutil Dp één dag, 't ee! I Dan mik je 't il (Van „Eilland" 'tfl Van de „St'ert" tJ Eer autobus of-mi °t Is mer ,,'n wuj [Wan slechte wege Dat' zeg 'k ier noj Noe 'k tóch1 'n riei iV.aolt er me net i Da'k in m?n vers tOk nog iemand b Het! is de man vai °t Is dokter Jenni iük brieng 'n hier j |EnAf mooiste bloi Dat steek 'k 'n gè As bliek van dankl "etoond hij- gr- [Wir an ,,'n Labrii -Al is voe mien -1 IZoo'n riempje meèJ fkè 'f wel over - As' Dr. Jenny We j.Ie leve lange, in #;En driewerf heil In den naojh-t va omatreeks kwart v [bewoners van he,t in 'hun slaap opge ^nran de klok van ma-yt. i Het -bleek dat e ''Juvenaat staande i De Eerw. Paiti mirt blussclen aan (geai dank zij ibo stilte -het vuur ken. Ware dc win Ban ware de ramj geweest, temeer da MB ■M ■■MMMI

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1927 | | pagina 2