i
I
Quick Quaker.
1-
I
DINSDAG 17 MEI 1927
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
oo:
Ho
9 %i
Ingezonden Stukken.
to- in te stampei»
We vinden, I
■■■MB
Zi
pi'U
don
in i
BI'
I
hnr
vl'ft
mai
mij
heb
HE
I
en
dim
ïrai
yzijto
vo
ma;
er i
liet
Hl.
pen
kre©
tJiiir
den
«ch<
voe'
ven
bivw
Boll
h'eib1
mep.
blad
Ui c
ZOll
OP
worS
■wijl
Inks
B
B
B
B
heet
EB
k;ui|
bczi
der.l
mat;
Sb
mar
vol' (R
HE'
-
dijo
man
iemï
E
te p
'toor
trou
draj
midi
zam
juif
pp
ven
pleis
van
on
gerd
|i(hii,li
nijni
buui
werl
etra.1
eing-
nir.li
■lieu
«lies
si-hef
biedi
500(
I)
Ai
Boul
Mik
VP11S
liave
op Ih.
bern.
en v
eu v
W
Os
om
magi
gerd.
IV
de g
ei' s:
bleek-7
paste
volgens werd lot voorz., na drie stemmin
gen, bij loting gekozen, den keer A. Men-
gekozen de lieerenA. v. d. Dries, Chr.
heere van 's-Heerenhoek. Tot) leden werden
v. d. D.oes, mr. Mes en P. Kaas v,a.n Kwa-
dendamlme.
Daarna kwa-m in bespreking ket ont
werp kiesreglement.
Bijna in kaar gelieel bleek "de vergade
ring bezwaar 'te hebken t-egen artikel ,8 'dat
2/3 van ket aantal zetels tot kwalite-i-trS'
zetels wil maken en 1/3 voor vrije zetels
reserveert.
Na een zeer uitgebreide discussie sprak'
de vergadering uit' dat deze veridjeeling
juist omgekeerd diende te worden.
Deze uitspraak zal in den vorm; van een
amendement door 'de kie-svereeniging te
?s-Heorenkoek worden ingediend op de
Kieskringvergadering te Tcrneuzen, ïniet
adkesi-e-krtuigdngen der andere kiesveree-
nïgingen. Ook werd besloten inzake de
combinatie vap Middelburg met een ande
ren kieskring -waakzaam- 'te zijn.
Bij artikel 12, dat voor de aanwijzing
van één candid]aat 50 onderrteekeniingen
eiischt en voor een groep- van hoogstens
5 candidaten 100, diende Heinkenszaniclieen
amendement in, dat bij een groep^aanwïjt
-zing voor lederen candida,at, 50 ondertee-
keningen aoodig zullen zijn.
Bij de rondvraag klaagde o. m. de heer
Duyvestein over de financ. van de kies-
vereeniging te Heinke.n-szand en bij' vroeg
of het bestuur van den Kieskring geen
knip kon bieden.
Ook de afgevaardigden van Kwaden-^
damjme en Hansweert, de heer-en Franse en
Martens vroegen om ondersteuning-
D'e penuingm. bad naair redbistreieksche
ondersteuning, niet veel ooren, wel wilde
hij clementie betrachten bijl contributie,-
overdracht en als uiterste concessie wil
ligde- hij in, dat de in nood verkeeren|<k?.
vereenigiugen bij het centraal bestuur een
nota indienen, waarop de met de Prov.
Statenverkiezingen gemaakte onkosten
voorkomen. Het Centraal Bestuur zal dan
óverwegen wat' gedaan kan worden.
Te 7 ai,ur sloot de voorz. de bijeenkomst
imet een cbristelijken groet en ©en dank
woord aan de aanwezigen vóór de vri-end-
Echapp -lijke zakelijke besprekingen.
Piroel'rit.
Zaterdagmiddag heeft ©-en klein gezel
schap, met een der nieuwe motorwagens,
-een -proefrit gemaakt langs de riniglijin)
Does Hoed ek ensk erk'eGoes.
Precies 3 uur werd de m-otor aangezet
én schoten we zonder veel geru,cht èn bij
kans zonder schokken, langs, de rails.
'f Is door het mooie Zuid-BevelandsCjhe
lente-landschap- een heerlijk tochtje, gewor
den en wij' kunnen ons best) voors|tellen,
dat menig tourist van deze gelegenheid,
o'mi Zeeland it'e leeren kennen, dankbia-ai
gebruik zal maken.
In 's-Heerenhoek kreeg de -pers nog -even
gelegenheid omi een der stationnetjes, die
Uiterlijk in lie-t landschap zoo aangenaam
aandoen, ook v,an binnen te bezichtigen,
plet' bestond uit een bureautje, wachtka
mer en 'n geriefelijke woning- voor de
contiracjlvr-ouw en haar gezin. Deze con-
fractvr,ouwen vervullen overal behalve
rte Hoedekenskerke en Wplfaarltsdijks'ehe
veer de functie van stationschef de
stations hebben allen 'n telefoon, zoodat
instructies ieder «ogenblik kunnen worden
ingewonnen en daar "de vrouwen procenten
'krijgen van de kaartjesyerkoop-, zal de
bediening niet veel te wensch-en ov-'erlaten.
Precies half vijf was de rif zorfftei' hape
ring- volbracht' en stonden we weer op het
Goes'sche sitation met een gunstigen indruk
va;n ons vervoermiddel.
De .motorwagens worden voortbewogen
lloor een Diesel-ruw-olie-motor van 75 P.
IK'. Zij bieden plaats aan 67 personen, be
halve de bestuurder, die tevens conducteur
is.'Op 'ieder der twee baloons zijn 16 zit-
en staanplaatsen, terwijl in de doorloopen-
de wagens zelf -35 zitplaatsen zijn aange
bracht, verdeeld over knusse appartemen
ten en met een riant uitzicht door breede
ruiten.
Al noemt toen het 3e Ma-s rijtuigenzij
biede-n heel wat meer copiloi-t, dan de ge
lijknamige bij- de spoorwegen. AUe zittin
gen zijn o.mi. met! leder bekleed en ver
warming en ventilatie zijn schitterend in
orde. De veiiiclhrting is iedect-risteh.| 1
Hoewel deze wagens gemakkelijk ©en
snelheid van 60 K.M. kunnen ontwikke
len, zal de miaxiimuon-vaavt 45 K.M, be
dragen. Met! drukke dagen, zal een hijwa
gen aan den motorwagen gehaakt worden.
De passagiers) behoeven niet bevreesd te
izijn, dat bij ongesteld worden of' p-lotse-
lingen dood van den wagenvoerder hef rij
tuig zal doorsnellenwant- om- den wagen
in beweging' te houden, moet de bestuur
der zijn hand steeds op- een handle tljt-ukken
en zoodi-a dit niet m,eer gebeurt, "ïred-en de
luchti-em|men automatisch ïn werking. Heel
ttypiisch noemit an'en deze handle de „doodie-
Imiansh-andlej".
Die stationsnamen worden van zijn zit
plaats af, Boor den bestuurder geroepen
in een spreekhuis, die in den wagen -uit
mondt'. A
Automatisch© bel- en ïluitseinen -wór
den voor alle overwege®. -aangewend eb hij
de gevaarlijkste moeit de snefhjeiid tot 5
[KAL verminderd iwórden.
W-e vernamen nog, Baf deze rijtuigen,
fabrikaat van Beijnes uit Haarlem-, ook
Kullen loopen a-ls laitsten Zondagsjtrein uit
iPlissiugen naar Goes.
In de Zondagavond gehouden verga
dering der „Handboogsociëteit Jacoha van
Beieren werd een regeling getroffen voor
hel op a.s. Zondag te houden conco.ux#
[Het getal nieuwe leden werd Wederom' mót
|3 vermeerderd. Besloten werd op- het con
cours geen z.g. „wilde schutters'' toe te
laten.
!),e vlag uit.
Het bestuur van Vreemdelingenverkeer
geeft de burgerij in overweging) om
iAVoensdag bij gelegenheid van de opeiling
dei- nieuwe loea-alspoorlijn de vlag uit
Ike steken.
Gezien do belangrijkheid van het' feit,
verdient dit idee de volle sympathie en
wekken wij: allen op, hieraan gevolg te
geven.
Begrafenis welk. v. d. Baat.
Zooals in 't kort reeds gemeld, heeft
Zaterdagmiddag de begrafenis plaats ge
had van weth. v. d. Bout.
De deelnemende belangstelling1 was
enorm.
Toen de rouwstoet op de begraafplaats
was aangekomen, droegen de K-aa.dsleden
de baar gr,afwaarts. Bond 'het graf had
zich een grootó schare belangstellenden
opgesteld. Wij noepaen o. a. den gemeente
secretaris cn het se,creta,rie-pe,rsoneel, den
Directeur en personeel der gasfabriek', het
Burg. Armbestuur, den gaméente-ontvaJi-i
ger, den Commissaris van politie, den Di
recteur va.n Gemeente-werken, een. depu
tatie van het Bestuur der Amback|t|sslchool,
hef personeel dier school, een deel van
het personeel der O. L. .Scholen, het Be
stuur der Kie-svereeniging van den Vrij
heidsbond en een groot aantal notabelen
der stad.
Toen 3e kist' in het graf was neerge
laten, en een tweetal weesmeisjes bloem«n
in hef graf hadden gestrooid, sprak de
burgemeester een kort woord.
S-pü'. memoreerde de groote verdiensten
van den heer v. d. Bout- ais Baadslijd',
Wethouder en lid va-n het B. Armbestuur.
Op-een wijze, waarv-an alleen de overledene
hef geheim bezat anet een opgeruimd hu
meur, begiftigd met rijke mensehen^pnis,
verrichtte h.ij op nauwgezette wij'ze veel,
zeer veel arbeid in hef belang der gemeente
Goes, zoodat hij' dan ook, in elk opizieht
aller achting afdwong.
Met groot.en dank w-as spr. vervuld voor
befgeen dhr. v. d. Bout voor hem- persoon
lijk geweest is. Veel steun e.n medewer
king mocht spr. van hem ondervinden.
Gedurende zijn verdere leven zal spr. den
heer v. d. Bout -dan ook nooit vergeten.
D-e zoon van den overledene dankte
daarna alle aanwezigen voor de laatste
eer, Zijn vader bewezen.
Postkantoor te Goes
Lijst van onbestelbare brieven en brief
kaarten, van welke de afzenders onbe
kend zijn.
Terugontvangen in de le helft der
maand Mei.
Brieven Binnemlapd
Jo Jop-se ,Goe.s.
Brieven Buitenland:
iSitoomworstf'abrick „de Zon'" Gees, te
België.
Briefkaarten Binnenland:
J. van Vucht, SrfieveningenMej. B,u-
wersKnuif, Breda...
-Briefkaarten Buitenland
II. Pénard, Darmstadt.
's-Hrer-enlioek. De a.s. Gemeente
raadsverkiezing. Hei bestuur der
B-.-K. Kiesvereeniging alhier heeft keurig
werk' verricht' te midden der troebelen voor
de a.s. Gemeenteraadsverkiezing. Haar
grootste succes- is wel, da.t zijl bemachtigd
heeft een verklaring van den ca-ndidaa-t der
z.g. wilde lijst, die als volgt luidt: „Ondeï-
geteekende, voorkomende als candidlaat op
de z.g. wilde Jijst voor de a.s. Gemeente
raadsverkiezing op 20 Mei 1927 verklaart
nadrukkelijk, geen zetel in den Bjlaad te
zullen aanvaarden, zoo hij 'da-artoe mocht
worden verkozen en verzoekt alle Boom-
-sche kiezers om wille van den ouderlingen
vrede en in H belang der B.-K. Kiesver
eeniging te 's-Heerenhoek, op zijin naam
geen enkele stem uit te brengen."
Een mooi succes voor 't bestuur, maai'
itevens een echt ruiterlijke da-a-d v,an d-e-n
persoon, die als c.a.ndidaat der z.g. wildje
lijst deze verMaring teekende. Hulde en
dank aan beide voor 't' kloeke werk want
nu zal de a.s. verkiezing verlciopen zonder
eenig ongenoegen of onpleizier.
Niemand immers zal thans meer zijn
stem uitbrengen o-p de Candida,tuur v. d.
Ende, want zulk een stem blijft zonder re
sultaat wat volgt: uiit bovenstaande ver
klaring.
Niemand immers zal ook om een lou
tere pei-sonen-quaestie de -Boomsehe lijst
ont-rouw worden, want dit past den Katho
liek niet zijn beginselen opi zijl te zetten
omdat hiji deze of gene persoon liever niet
in den Baad ziet.
Neen alle Boomsehe kiezers etemlmen
zooals dat behoort en -alle zonder uitzon
dering maken het' hokje vóór den naamb
va-n den eersten candida.at der Boomkc|he
lijst rood.
H. Wesfdijk, pr.
Hef bestuur der Kiesver. 's.-Heeren-
hoek en Bovsselen, verzoekt' aan dege
nen die zieken en gebrekkige-n "thuis heb
ben, -die a.s. Vrijdag vaar de stemming van
den gemeenteraad te 's-Heerenhoek -en
Borsselen moeten gehaald worden, dit ter
kennis te willen brengen van het bestuur,
teneinde intijds de noodige maatregelen
daarvoor te kunnen treffen.
Hanswcei'l. Het Nederlan-dsche motojr-
schili Swift I", geladen met bevroren
vleesclh naar Emmerich, is gisteren in
Sa-eltingen omhoog gevaren en blijven zit
ten. L ater tegen hoog water is hef schip
-door de sleepboot- „Director G'erling" vlot-
gesleepi -en hier behouden binnenge
bracht.
Wolpliaartsdijk. Toen de bode op Goes
H. de Visser, alhier, Zaterdag zijn bood
schappen -aan het lossen was, sloqg plot
s-ding zij-'n ponny op hol. Zijn zwager L.
Matthij'se, die op den wagen za-t, tuimelde
eraf en k'wam in de. sloot terecht. Hef
-paardje holde een honderd meter verópr
en viel 'toen met wagen en dl in een vrij
diépe sloot. Door toegeschoten hulp was
een e.n ander spoedig op het droge. Alles
liep mat' Uiat.erieele schade laan den wagen
'en ©enige beschadigde meegebrachte krui
denierswaren af.
iSVLaurens. Zaterdagmiddag is tie
vrachtauto van De K. van Middelburg
door hef, breken van de voor-as onder deze
gemeente in een sloot gereden- 'De beide
inzittenden bekwamen geen letsel -en. kon
den zich uit de auto bevrijden. Met be
hulp van takels is zij' uit -de sloot, gehaald,
waarbij bleek 'da,t de schade nogal aan
zienlijk is
N. en Sl .Iimsland. Zaterdagmiddag wer
den de ingezetenen opgesohrikt door het
luiden der klok. Aanleiding daarvoor was
een uitgebroken brand op de hofstede be-
woond dooi' dhr. Vogelaar. Een klapi'P
stroo va.n ongeveer 15000 K.G. was' in
brand geraakt en daardoor ook oen dicht
bijstaande schapenkooi en het koetshuis.
D© schapenkooi en h-et koetshuis waren
vrij spoedig totaal afgebrand, terwijl daar
uit zoo goed als niets, kon worden gered.
De brandspuit was tamelijk vlug op de
hofstede gearriveerd en gaf flink water,
ïl-et 2 stralen werkend, kon men, het ge
vaar dat d-e bra.ndeD.de strooklamp oplever
de voor de ïn de nabijheid staandte schuur,
afwenden, waartóe de windrichting ook
medewerkte.
I's. Avonds 7 uur wa-s alle gevaar gewe
ken en kon de spuit met het perso'neel
vertrekken. Verbrand, zijn o.a. de 'break,
-ee.n zaaimachine, een part-ijj klaverruiters,
eau cultivator. Verzekering dekt de sdhad'e.
Be oorzaak v,aji den brand is vrij- zekéin
hef gevolg van spelen met lucifers .bij de
stfookla-m'p. door kind-eren.
(Tinge. Zaterdagmiddag omstreeks twee
uur heeft' op) een onbewaakten overweg,
van -d-e spoorlijn Mechelen—Ter-neuzen, in
d-eze gemeente, een botsing plaats gehad
tusseh-en ©en voertuig bespannen met 'n
paard en een personentrein. Paard en wa
gen werden door den trein een eipdweegs
mecte,gesleept. Vermoedelijk is d-e botsing
te wijten aan onoplettendheid van den
bestuurder van het voertuig. Het paard
werd gedood, doch persoonlijke ongeluk
ken kwamen niet voor. *D,e politie stelt
een onderzoek' in.
Bij de opening van de nieuwe lokaal-
spoM-weglij-j! op' Zuidi-Beveland.
ITot mooie, r'ijike Beveland
maakt' zich naar oud-en Zeeuwschen trant
Nu op omi 't' feest te vieren,
'Dat.' het ijzeren stoomros 't heele land
van Oosf en Wiest tot ?t Zuidersjtirahd,
de velden zal doorslieren.
De „Goessenaren1', groot en klein,
van welken r,ang of stand zij! z"ij,n,
Zij zingen nu het blij1 refrein
Hoera! voor onze „nieuwe lijn!"
In V-Gravenpolder, Ovezand,
aan 'i Hoedjeske-rksche Sc'holdestra,nd,
Ziet men de vlaggen wapperen.
Op 's-Heer-Abtskerke en Baarland,
Bri-ewegen, de Ellewoptsdijikschen kant,,
boort men de wimpelsi klapperen.
Zelfs Kwadend-amme, al is hef klein,
veaTosf nu uit z'n zandwoestijn,
Juicht dankbaar mee opi 't blij. f estijfn 1
„Leve -de nieuwe upoorweglijn 1"
Ook Oudelande en 's-Hcerenhoek',
-en Borsselen dien achterhoek,
laat blijde tonen schallen.
H-et stille, vrome Heinkenszand,
iu 'f hartje van Zuid-Beveland.
laat' vreugdeschoten knallen.
D,aar schenkt m-e-n wis de eerewijn",
'deed men 'Hdaar niet, 't zou jam|mer zijn.
Ook H-einkenszand zingt mee 't refrein',
ter eere. van de „nieuwe lijln".
Ben driewerfhuldeaan den man,
-die 'f Bevelandsche spoorwegplan,
zoo stout ter hand genomen,
Volbracht' met- schitterend élan
Bile m-an is dr. Weij-ermlan;
Ik zeg hef zonder schromen
Hij pakite onverschrokken an,
ondanks besltrijiding van het plan.
H-ef daaromi 'f lof 1 iecl met mij! a,n:
„Lieve dr. JennSjl W-eïjermanü"
P.' BOUDENS Az.
Botterdam-, Mei 1927.
Het openen van -eeui landstreek.
Men schrijft uit Zeeland a'an de'
„N. Eoitt.'-'
Deze we-ek wordit de Zuid-Boveland!-'
«che Locaalspoorweg geopend. Een ring-
>hnaii door ih-et Zuidelijk dael, rak'ebdl aan
de-spooi'ljjn hij Goes. En ten Noord!e|n| daaa"-
van een halve cirkel van Wbillphaartts-dijk
'over Goes naar Wiemielldinge.
Ik zal niet allfes meien ophalen wat ik'
vroeger a] gesc!h«(ven heb o-ver de lot
gevallen van -dit „werk van fflamgeln adem'".
Ze waren vele- Maar nu de spoorlijn er is.
doen we be-ter niet meer terug te kijken,
en aandacht, te vragen voor wat de-ze lijn
nu open stelt: Zuid-Beveland.
Open -stellen is misschien waf veellf ge
zegd, want eerst dei fietsen en toon- da
autobussen en auto's hebben de. vroeger
zoo ver af gelegein deelen van dit -groo-tie
eiland al voor vd'en toegankelijk' gemaakt.
Maar niet iedereen rijdt graag lang op
een fiets en op Zuid-Beveland moot jo
meestal lang rijden om ergens te ko-meml, en
dan nog doorgaans- in den windl en, niet
i-edereien prefereert een auto-bus om een
land te zien. E.n dus is hie-t mogelijk dat) ©r
nu ook eens ander,ei m-eln-sclhen dien] Locaal
spoorweg gebruiken om Zuid-Beveland io
leeren kenn-pn.
Het is een merkwaardig ©-iland, veel
merkwaardiger -dan je zoudt- zegge® ah' j»
er met den trein door spoor-t. Het is niet
zoo mooi als Walcheren, want, er zijn mini
dar iboomen en struiken. De Zuid-Bevelamd
edhe boer is vooruitstrevtetuder 'dan zijn
Walchcrsche colilega. werkt eeonomisclliier.
Hij Ihoudt er niet van da-t de wortels' van
d-e ihoomen in zijn bouwland' doorwt-oaten,
en ex de sappwn uithalen die hij voor zijn
aardappels en suikerpeeën noodig hleeft.
Die bezorgdheid maakt groo-t» stukken
kaal. En er zijn ook' veel hhfsfejde®, voor
al van de nieuwere, whar ali'e mooiïgihleid
is opgeofferd aan nut en geri-ef, elm die ake
lig nuchter in het land staainl Maar het, is
er wij-der! De Zuid-Be,velandscPile 'oo.-rhee.f
allang het klóinakkerfjieiB-geidoe dat je nog
op -Walc'hfexen vindt, verlaten voor hielt
gebruik van groote akkers met drainage.
Alles wat landbouw' betreft, maakt ei
trouwens den indruk vami bre.esleri te zijn
opgezet dan op Walclieretn. Maar in c®| om
de 'dorpen, de vele dorpen, wordt- het- intie
mer. En dat komt vooral ook door .de boom
gaarde.n.
Allereerst de oud© boomgaarden. Want
al heel 'l'ang is Zuid-BevMand' nie-t slechts
een landbouwstreek geWeest, maar ook' een
Huit-land. En zoo vindt mem- in sommige
-streken van het ©ilan-d prachtige grasboom-
gaarden, met knoestig© oude vrudhifbooj
men. Bij W-em'etdingei zijn ©r die teini min
ste een -eieuw oud worden geschat, voorna
melijk kersen. Bij' Goes, in Kloe-tinge, ca
in- den Smokkelbo-ek bij Schor-a vindt je za
ook. En verder in ,,-den zak'", bij Oudlei-
laji-de en Baarlahd, die toclh all! mooi-ci ui-t-
Kondcringcn maken om'dat cr tamelijk'veel
hout langs de wegen staat.
En als er van vooruitgang op Zuid-Be
veland gesproken wordt, dan Idjefukt m©n in
de eerste plaa.ts aan de fruitteelt, die in
de laatste jaren enorm zi-ch| ontwikkelde.
Eui daarvan is- da,n Ihlet ©eWtrumKapellel.
Heft is -een lust om daar tel zien h'oa krach
tig ihet vereeinigingSlevien der kweekers er
Moeit. Soms met eiem beetje ruzie, maar
dan 'toch- met fut. Die nieuwia boomgaarden
met jonge baom'en, mó-eist miet onderhc-
pkanting van besse-n; e.d., zijn lang nfefc zoo
miooiials de oude. Maar Ze gejtuigen van
een wet'ensclh'alppeilijke. k'enlnis v.aW fruit
teelt, die 'dei verklaring geeft van -den
krachtigen vooruitgang' -en valnj do onmis
kenbare welva-ant van die .streken. Dein
allerJJaatsten tijd is bet weer het voreeni-
gin gal even dat, de ontwkkiejiilnlg Van de
groetenteielVt ter Ihland heeft, genome®.
Natu-nriijk bedoel ik' h'iermlee niot, dat
de .landbouw -achterop, z-ou raken. In d®
eerste plaats iblijft Zuid-Beiveflanid ©en land
bouwland. Waar ontzaglijke ondern-emingieln
als de Wilihdliminapolider len de BathpoMers'
typeerend» groo-ten zijn oinlder ee® leger-
van groote hofsteden. E-r is ibij-na, geeini weg'
in Zuid-Beveland waar je in dieml bipitentijld,
niet loopt te glibbenejn, D-at z0g*t gieno,eg'.
Maai' als ik er nu over denk w'at dooi
den nieuwen laOaalspoor'wHg specaiailimak-
beilijker -beueikbani' wordt, dan moet ilf
toch) enkele deelen afzonderSlijk' mb-emeh.
Da.n denk ik eerst aan Wieimlell:di|tig'e,
dat piadhlti-ge, rijk beboomde, langg»rekte
dorpi aan de Ooster SdlMdiei. Wie daar op
den S Ibéldedijk klimt, heeft aan jfya
©enen kant ie.ein, vervukfcedijk gezi-chtt! over
het enorm breade water naar d© oevers var*
Tholen en zelfsi van Schouwein;, -e®' a,an den
anderen kant hiet overzicht over het dorp.
Hel is daari een ïd-eiaa 1 puntje. Hef andere-
uiteinde van de Noordelijke lijn. Wollp-
-p!haartsdijk, is minder bij-zondeir, of het
moest zijn als -typeereind voorbéield van
een bloeiend© landbouwstreek. Ecm da-t. ka®
in die Wijdte zoo mooi zijn als dent sclh'i'l'd-e
rij van Milat.
Maar dan de Zuidelijke ring, dbor 'hfeft
zakvormig aanhangsel v,an helt eiland. Wie
0.an -luet. station te Goes uit dien treS na.ar
htet Zuiden kijkt over -de wijd© kale vlak
te, de Poel, mlejt ©nkele k'orktoreintj©sl in de
verte, zal niet vermoeden dat t-en Ziudelh
van die vlakte zoo'h heel ander llanldschap
ligt, rijk a3n dorpen, die wel hoornen heb
bon. Eerst drie oude. dorpjes's Heer Abtsi-
kerko (tot nu toe -een geïsoleerd plekjoï,,
■V Gravenpolder en op- ©en afstand van Nis-
se, -dan de Katholiek-e streek van, Kwaden-
dammo en Ovez'ande1; en daml die dorpen
aan of -bij de Zuidkust? Hoedekblpsjteirike,
waarvan ilr vroeger al het ©lenig mooie
Scheldezieht heb geroemd, hef bijna op
een stadje lijkende EÓewou-tsdijM Baar
land en oudelande met faumi -boomlgaarldiePl.
Jammer is -h-et voor dei toeristen dat de
spoorlijn niet langs den- SichteSideldijik loopt,
want daar is het overal mooi. Bij Borssele)
(een naam van historische hejiininjsingeh,
eini ccn aardig dorpje m©jtleuk' doi-plsplein)
kom' ge -even vlak -bij den dijk, m'aa.n zon
der er over heien te lrunneni zien. Dan gaat
de -lijn weer langs een Kothodiiekc „inlage
■'e Heerenhoielk, en dan verder langs de o-ud-e
dorpen Heinkenszamld ielu 's Heer Arendd-
kc-rke.
■Tk som bier na-mien op. Ik we1e)t dat zoo'n
opsomming niet vee lzie'git, en ik zou ook
niets kunnen opnoemjein dat ook' m'aar als
eenvoudige curiositeit vermialdmg zou Ver
dienen in Baedeker- Maar hot ia edni streek
die weldadig aanldloet door hief. lieflijke
karakter van dorpen en omgavi-nig, -e® door
©en welvaart wa,arvian allies getuigt. Eii er
werlit ook toe mee, dat m'en hier op- oud
gebied is. De verschillende Kraaijertpollt-
ders die het Westen van het eiland vormen
en niet door den lo.ca.al verroerd worden!
zijn vee lminder mooi. Maar dip zijn ook
pas een goedje eeuw oud. De dorpjes üke ik
op noemde zijn olie gff'egen, op vroegere
eilandjes die in den loop dier eeuweln, ge
leidelijk aan Zuid-Beyeflland zijn aangeslibd
Daar zijn de wegen en dijken, niet recht.
Daar sitaan ook nog oude hoornen. Da,ar is
ket anders. En daarom is -hef goed dlaf nn
ook een-s mensclhfe-n die oog voor zoo iets
hébben, daar nu gemakkelijk kil neen
komen.
En 'h-et meest van allen- profiteert van
nieuwen verkeersweg Goes, de metropool
van Zuid-Bev-eland. Goes is pen klein!
stadje nog geen negen duizend' inwoners.
En het is ook -een nauw stadje'. Als de Goe-
sena,ars zelf onder elkander zijn-, -en pvaiten
over de moeilijkheden die het auto-vterkfe.e-r
in die nauwe straatjes ondervindt, ld|ain
smalen ze wei eens op dart „krui^vagén-
stadje". Maar het is de een-ige stad op'
Zuid-Beveland. En sedert idle bloei vian
den Zuid-Bevela.ndschen lamid'bouw ook in
Goes de welvaart de.©d toenemien, en de be
volking deed' groeie-n,, en sedert diet e©ra»efn'-
tratie van landbouworganisaties Goes tot
een centrum maakten, dat bovepldie® nog
werkelijk een verkee.rsoentrum Werd omi-,
dat de verkeerswegen in Zeeland meer gw
(neer -saimenkomén in Goes, sederit dielnl tijd
hond-en ze -tegenover an-dereni v-a® naam
hiun stad hoog. Ze voelen zic|H!. Z,e, kregei»
een stadsuitbreiding, Nie-nw Goes, die er
werkelijk' zijn mag. Wamt die zi-efj ©r vrien
delijk uit. Ze moesten zelfs nog Meer uit->',
breiden, m-ert Nic-iiw-Goeie -II en zelfs
Nienw-Goes III. Maar wat de Gopspnaars
bét meest f'iier d©ed worden, Jat is hjet
grootsctóe station dat ze kregen doordaf leir
het knooppunt van dein lopaallSpioor'weg.
werd a angebracht. Wat ©en groote uitbrei
ding tengevoige, klad'. Ze mopperen wel
VLMGKOKEND HAVERMOUT
voor Uw Baby.
eens, wanneer z© niet meer zooals vroeger
den trein vlak voor zicihl kregen, maar M
tochtige, ibrugtunnel door moeten klimlmigQi
om: dan nog een lang perron af fee; sjouwen.
Maar dart is gauw Vergeten. Dat station, is
hun trots geworden. En Middel-burg pn
Vlissingcn zijn in hun oogen vermi|nid,erd
tot- kleine stationnej.jes die een; eind verder
aan de spoorlijn liggen etn; WeieUT wart minder
uiterlij(k hebben. Ilf gun hun dielni trots,
want er zit werkelijk leven in Goes. DafnB
zij de we-lvaart van Zuid-Beveland. E®
door den -locaa Ipoorweg zalll dart nos ver
meerderen.
Nu zou ik eigenlijk' moetjen uitweiden
over de economische lb©feekenis van deh
Locaa-lspoor voor het eiland. Maar -daitf zal
Van zelf wel gebeuren bif de openiing, alï
of niet met aanroering van) die- .mógglijk»
hadeelen diie, er voor de ond'eonleming kun
nen voortvloeien door hlst, autobpsverkeer,
dal. zich zoo sterk ontwikkeld hééft juist
inj d-e jaren van demi ibouw van dlel lijn. Dé
bezwaren door de directie bij Ged'. Staten
toch vergunningen! voor -busdiensten heblbb
verleend. Behalve 'dan op hert' traject Hop-
deken-skerkelGo©s, waar de provincie ook
belanghebbend© bij is, omdat die lijn eeitr
voorname Verbindingsschakel schijnt te
worden tusseihlen den Provinloiail©n Stoom-
bootdienst. op de WesJtepach-eld-e (dtis- mat
hdt verkeer op Zeeuwsc-h-Vlaanderen) en
h-et groote spoorwegverkeer Maar overi
gens blijven de bnsseln ïijüehl- Alrthahs
zoo wanneer de Kroon i-n hooger bleroep
geen andere b©slissing geeft.
Ma,ar dart onderwerp! is al van vele kan
ten .bekeken, rto-en juist vóór den- aanvang
van den ibouw der lijn, n-og ee.n.s aan a.lïia
betrokkenen is gevraagd, of zij de plan
nen wensc'hltem uitgevoerd te zien. Daarop
is toen met ga'oote m-eerd-enhleidja.! 'ge
antwoord. W,a.nt behalve dart de, aanslui
ting aan het. doorgaand spoorwegverkeer
nog altijd een. contimigftnt van reizigers zal
blijven Verzekeren, is de spoorlijn niet
slechts aangelegd voor passagiers, malalr
ook en' zelfs nog meer voor heit vervoier
van landbouwprodukten, waaronder m'ais-
sar-artik-élen. zooals aardappellfen en sui
kerbieten. En die gaan voorloopig inog
niet per auto.
Buiten verantwoordelijkheid der Bedaetie.
Aan de stemplichtigen der
gemeente Kloetinge.
Wij vragen beleefd Uw ernstige aan
dacht voor de toekomst van 'ieders be
langen, doch thans meer bijzonder voor de
belangen van onze tot- heden zoo rustige
gemeente.
Wij vragen Uwe aandacht, om zoo mo
gelijk onvervalscht' samen te brengen, alal
raadsleden, die personen, waarvan wij we
ten, dat zij er naar zullen streven, onze be
langen zóó te behartigen .als wij dat wen-
sehen.
Die belangen bestaan volstrekt niet, dat
weten allen die eenige, ondervindingen heb
ben, in de opgesmukte S. D. A. P|.-voort
spiegelingen, die dood en verderf over lanidl
en volk brengen. lederen dag leest gij, hoe
tót in de uithoeken der wereld de ontzet-
tendste toestanden heersehen van moord en
doodslag, van afpersing en opstand tegen
God en de overheid.
Naast deze S. D-. A. P. staan bovendien
anderen even minderwaardig.
-Wij vragen uwe aandacht, de zetels te
-doen innem-en' door lieden die iets goeds
willen bereiken in de wereld, die bezadigd
'handelen en God dienen en Vaderland
liefhebhen en hun evenmensch beminnen.
Weest ernstig in uw beslissing: „Wie
zal ik st'empaen?"
Houdt grootp'raters nullenbuiten
onzen gemeenteraad!
Uw ervaring heeft li al de overtuiging
gegeven, wie ge zult! stemmen. Zoo ge van
de bestaande leden afwijkt vragen wijl u,w,
stem voor no. 1 van lijst 5. Wij hebben
noodig: zedfstandig zakelijke mensehen
zonder nevenbedoelingen met achting
voor iemands werkelijke belangen vrij
van grootspraak over minderwaardige
theorieën, die den spreker maar al te dik
wijls zelf boven z'n pet gaan en ons ten
slotte, langzaam, aan, zouden voeren napx.
'n Bolsjewistisch! Busland met al z'n el
lende.
Wjj vragen u noginaals beleefd de zui
vere richting te volgen, mensehen te stem'-
m-en die ernstig en welgemeend durven en
kinnen spreken en handelen. Zoo handelt
ge zeker als ge stemt
nummer 1 van lijst 5.
Op aandrang van een zeer groot aantal
kiezers.
F. P. van Berg e.a(. i
GEMENGD NTEUWS
Van den ouwen en den nienwen lied!.
't Westénde van ons Goe^sche la,nd
Is eindellienge is uut den brand,
't Ei lang eduurt, dat is wè w(èr
Mè 't groote pan is noe toch klèr.
Al ei „Labrijn" 't nog wat betwist,
Me binder noe mie op'efrischt.
A 't zoomedeemen winter wordt,
Dan ©mime alleene nog te kort,
De nieuwe mode: electrisch lieht;
Mè da's gelokkig ok in zicht.
A'k eventjes zoo stille steè
En is m'n oogen litte heè'
Van rechts nir links, zoo wied en zied,
Dan vreèg ikwir is toch den tied
Toen ier in 't land gin spoorwegt was,
As 't wèrre gin mensek 'n krante lasj,
•Mer zelden ni.r de stad toe goeng,
Mie klompen op den dosvioer sfoeng?
M .W.as toen van „Bossele'- 'nir „Answest7
1MIEUWE Z
I in 't ki
Wdji N-ederlai H
wolkje. I
,Een onbegrijW
Dem eenien
wa-n national11 I
>ven later loop^B
ibunxstaten na- 'H
die ons een tra»
Onze vaderla^B
'.Bitelleii het ijve«
het zonder onde.«
e.uperieure sta.a-t
yvegncemt, dat
(schooltijd al^B
iwij'a gebruik»
fcescbiaafSe^ natiB
ec!haaf3 willen H
te laten om' onz»
(n-et uitheemsrh»
Ex zijn ibui'ge»
Sleesltdagen, zoo
wp -'t gevaar
(6©ri vlag op ij»
willen hdjsehen»
#n-eesiters, moet»
worden, om-dat H
W. ihuit-enland pl»
W-e! konden zi»
doorgaan, doch H
blijven om d-enB
waar de Neder!»
dagen blijk van»
«i-eele reisgids
4© uren na den H
(merken, alleen -B
fioeit.
Om 'liet gom»
die somis naai'
methode liebbonl
(lederen dag ©r
De 'h-eeren va
(pa,old, dart alüfe
kunde 'hebbene
miet indenken,, d
«lift in een wip
gereed zijn.
Het boven ge:
dwaasheid -der S
Ouderen zullen
(lot- er destijds e.
«ram den Engeli I
ewang was. Tooi I
kwinrtiig minuten
trekken om wc-ei
tg komen.
Na. jarenlange
ehineezen van ,E
taormaal beter w:
daarheit jaar
nederlaag van 'hl
De natie, kan 11
ren gaan en we '1
Belgi-sdhenJijd-miB
Mis tegen bet B-I
Zoolang deze 1
ter stand boudtB
vereenigingen go I
xeken-au,tomaten I
van reiz'ende lai I
dlmgen kunneP cj I
•gébruikt worden, I
irijfer Nederland I
WUarde toekom,t. I
Bekant 'n reize
Alleene Pier Spil
rW.as een die 't ei
IMost' 'n aor son
Dan was 'n twee.l
„Pier Spruit?' di
Aroe de ouwe groB
IMè deègliks mie T
Al was 't nog zoó
A waaiden aol dfl
„Pier Spruit" diB
De koopman die I
Den eelen dag I
'A baggerende dei I
IZag ok z'n peren I
Dat aoles is noe -al
►Je kun noe makk I
OEn nog wel op j I
E-n zonder „stutil
Dp één dag, 't ee! I
Dan mik je 't il
(Van „Eilland" 'tfl
Van de „St'ert" tJ
Eer autobus of-mi
°t Is mer ,,'n wuj
[Wan slechte wege
Dat' zeg 'k ier noj
Noe 'k tóch1 'n riei
iV.aolt er me net i
Da'k in m?n vers
tOk nog iemand b
Het! is de man vai
°t Is dokter Jenni
iük brieng 'n hier j
|EnAf mooiste bloi
Dat steek 'k 'n gè
As bliek van dankl
"etoond hij- gr-
[Wir an ,,'n Labrii
-Al is voe mien -1
IZoo'n riempje meèJ
fkè 'f wel over -
As' Dr. Jenny We
j.Ie leve lange, in
#;En driewerf heil
In den naojh-t va
omatreeks kwart v
[bewoners van he,t
in 'hun slaap opge
^nran de klok van
ma-yt.
i Het -bleek dat e
''Juvenaat staande i
De Eerw. Paiti
mirt blussclen aan
(geai dank zij ibo
stilte -het vuur
ken. Ware dc win
Ban ware de ramj
geweest, temeer da
MB
■M
■■MMMI