icht? iNTELS „Goes FONGERS - GOES 9,50. isd zijn .en van Tweede Blad IKAM-MASSEE loetinge JE o., GOES SMANN jwiel voor is de 72,50. HÖUT'S ZAAD joden trerkoopen» Verloren sporen. ÏHE COURANT ZATERBAG 23 APRIL 1927 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT llectie Zomerstoffen s in Katoen en Wol, penen Stoffen, sorteering in kleuren. )epsladingen gesteld 1,00 f 0,60. ]t er 1 cadeau» Dennen- en twaar), Tol- loekijzer en en Beton- r 7. ten13931-26 TELEFOON 30B [Reisindrukken uit Sovjet-Rusland. FEUILLETON Voor onze vrouwen. KERKNIEUWS In 't kraaiennest, j 13924-188 Vraagt onze iet één jaar schriftelijk» garantie. 13932-SO |a aan zeer vermin» m. 13922-5» lalden tijd. 13938-4(k •5 ct. per ons •4 ct. per ons 16 et. per ons 16 ct. per ons- GOBS OURING, q, aschbak, en reserve- f750,— net lamp, f250,— 1350,— 167. 13934-40' Valsche klanken. De heer Kleerekoper, die als pproerige krabbelaar flauwe en hatelijke, grapjes ver koopt ten koste van den godsdienst en zijn bedienaren, verloochent zijin „hu/ma? ristischen" aard niet', door ook hij ge legenheden, waar dat minder to pas kopill, de zaken op den kop te zetten. - Zoo heeft (leze. bespotter van al wa.t ons heilig is, op het Pansahioon.grefl der iS. 1>, p. de onsmakelijkheid gehad om van zilh onderste-boven-sfandpunt uit, een ver gelijking te trekken tussche® do Katho- lieke kerk' en het socialisme. Do Kerk is voor hom- ondanks haar uiterlijke schoonheid, slechts een wel luidend metaal en klinkende schel omdat zij' „als bescherming van het kwaad werkt', het onrecht' schraagt ën Iietj geweld wij ding geeft.." Bij, de S. D'. A. P. jdaarentlegem orakelde A. B. K. Voort,, vindt men, hoe zeer zij' den schijn tegen zich 'heeft, zelfs onder bet felste debat nog de stills vlam van het onbluschbnar ideaal: onze be geerte naar betere verhoudingen, tussclien de menschen. Uo heer Kleerekoper drijft hier zijn non- acne toch wel wat al te ver door. We kunnen het ons voorstellen,, dat hij enthousiast) is over de partij', die don klassenstrijd, ook .met minderwaardige wapens predikt, doch hij moet tóch ma.ar niet, om de voortreffelijkheid van zijn genootschap te doen uitkomen, da Kerk, <lie plaats biedt aan alle standen, die goed doet aan iedereen, te verminken tot een onwaarachtig ca ri ca tuur van de wer kelijkheid. ■Dezelfde spreker heeft nag ietid fraais gepreveld over den grafsteen van het privaat-bezit, waaronder door de schuld »an het kapitaal, de nienseMieid ligt ge kerkerd; welken steen alleen da S.D.A..P. tracht weg te wentelen. Ook hier zien wij da zaken juist anders om.. 't Is ons nooit opgevallen, dat voor de leiders en de leden der S.D.A.P. tie steen van het privaat-bezit, in de pr,ac- tijk een steen desaanstoots was, Integen deel Maar, wel weten wijl dat) duizenden deel katholieken, zonder zich er oj> te beroemen, vrijwillig van alle aardseH be zit afstand deden, uit liefde voor hun idealen. En daar daden voor ons hooger waarde hebben, dan woorden, aarzelen wij niet om de congres-klanken van den heer A. P. Kleerekoper valsdh te noemen. ui. DE OPVOEDING VAN HET KIND EN DE ATHEÏSTISCHE PROPAGANDA. Met ee.n beklemd en angstig gemoed ver liet ik Rusland. Het wast aan de jeugd, aan Rusland's toekomstig geslachtdat ik dacht. Twee f'undamenieéle factoren 111 de opvoeding hebben de Bolsjewisten aan de jeugd ontnomen: het geloof in en den eerbied voor God; den eerbied der kin deren tegenover hun ouder®. In een omslag ik zou haast schrijl- ven: in een den Bolsjewisten waardige® om slag -in de donkerroode kleur va,n ossen bloed wordt gratis een boekje uitgegeven, getiteld: „Het A.B.O. van het Bolsjcr wisme." Hierin is de grondleeu van het Bolsjewisme uiteengezet, do plaats, van het kind tegenover de ouders ■"astgelegd. Hoe ongelooflijk het ook moge klinken,, de Staat' heeft het gezag v.a»n de ouders tegenover het' kind ontnomen; tót den achttien-jarigen leeftijd van het kind hebben de ouders niet meer1, het' recht ziehl met. de opvoeding te belasten. Na den achttien-jarigen leeftijd wordt het kind toegestaan, een 'keuze te - doen, tot welk geloofs-genootsehap hef wensicht toe te tre den. Wanneer men nu in aanmerking neemt, dat het, kind geen geloofsonderricht geniet, omdat op de scholen de godloo chening verkondigd wordt, dan ligt; het voor de hand, dat minstens '90 0/0 ider jeugd niet mrer^ tot een geloofsgenootschap toe treedt. Van Bolsjewistische zijde wordt zorg gedragen, dat die onderwijzers en on derwijzeressen op de scholen onderricht geven, die hun idee.ën h ebben overgenomen. 42 „Ik wil het. gelooven ,dafi gij. waarheid spreekt, maar vergeten wij) niet, dat, Over ste Schuyler heel wat meer gedaan heeft' dan in zij-n vaderland parade maken. Hij! heeft zieh terdege, geoefend in biet oorlog voeren tegen onbeschaafde volken. D'at wist mien te Washington ook zeer goed en daardoor 'kwam, het, dat hij terstond met den rang van Overste in ons lager ge plaatst werd, en allen waren vu,n zijn' in.oed en beleid zoo zeer overtuigd, dat er geen enkel officier gevonden werd, dia heimj niet hartelijk genegen was. En de soldaten! Voor Overste Schuyler zouden zijl door een vuur geloopen zijn. Men wist ook, dat hij buitengewoon rijlk was.en.dat! alleen liefde j00j militairen stand, heanf soldtnaif deed bhjiyen en dat. hij zijn inkomen, fat Mil van iet land genoot, geheel wegschonk aan ■een vriendelijk thuis voor soldaten-wedu wen en weezen. Geen soldaat' stond ondier zyne bevelen of hij «fat, „Kom ik te vallen Overste Schuyler zal zorgen voor hen, -die ik onverzorgd achterlaat!" Dit gaf hun dien moed en die doodsverach ting te madden van hef oT00tste. gevaar Als ze maar móchten, dan droegen alle sol daten rouw over hem. Nu doen ze dat toch, maar diep 111 het hart. En wees ervan verzekerd, dat Miss Schuyler, al vielen duizenden Roodhuiden op haar aan, De meeste der lieden hebblen hef omi den broodc moeten doen. Men hoort wel eens spreken vol bewon dering, ,dat Trotzky in zoo'n korten tijd een rood leger als het wa.re uit den grond heeft weten te stampen. Dit was bverkelijk geen kunst! In een land waar iedereen honger leed, was het nief moeilijk jongelui te krijgen voor het leger, omdat ziijfwisten, dat zij slecht» daar to eten kregen. Dit zelfde was het, geval mei) de ambtenaren, de onderwijzers en de onderwijzeressen. In het land van het spionnen-systeem gevoelde niemand zich veilig, en het is dua| zeer be grijpelijk, dat geen onderwijzer of onier- wij'aeres het aandurft, aan de jeugd eena'g geloofsonderwijs te geven. Velen hunner, die ik gesproken heb, zien met) leedö oogen de volwassenheid van het opgroeiend ge slacht tegemoet, dat volstrekt decadent moet worden, omdat aan da jeugd ieder eergevoel, iedere moraal ontnomen wordt'. Die kleine kinderen moeten reeds een paar uur per week onderricht iii de grondbe ginselen van het Bolsjewisme ondergaan, en van den lessenaar van den onderwijizer of van de onderwijzeres wordt) verkondigd, dat 'het onwaar is, dat er een God ba9taa.t. Als typeerend staaltje, moge ik het na volgende releveerenE-r bestaat to Moscou oen klein, bescheiden kerkje; aan den bui tengevel is een Moeder Gods-baeldja ge plaatst, waar omheen verschillende kaarsen branden. Dlit Orthodox kerkje wordt door vele Moscouers als een heilig plekje gronds beschouwd, omdat- zijl het Mar ia-beeldje als een miraculeus beeldje vereeren, en vroeger, wanneer de Czaar in Moscou kwam, hij zich daar even in gebed, kon ai' zonderen. De Bolsjewisten, die tót nu toe weinig' vrees getoond hebben, durfden hef echter niet aan, dit kerkje te sluiten en (het Maria-beeldje te verwijderen. Zij vreesden het volk daardoor tegen zich! in te nemen.. Naast dit Moeder Gods-beeldje hebben zij nu Óen groot plakkaat geplakt, waarop staat: „Het geloof is even gevaarlijk voor een volk, als het gebruik van opium". Dit) kerkje is nog het eenigè, dat, om 12 uur het Angelusklokje mag luiden.. Maar een Schoolverordening gelastte, dat om 12 urn- de kinderen het perfide liedja moeten zin gen, waarvan de tekst luidt„Wij; stijgen ten Hemel, o,m er dei Gaden uit) te verja" gen". De. leiders der Bolsjewisten hebben ge voeld, dat' zij. meer vat op. de jeugd konden krijgen, wanneer zij: deze aap de oudertüjke macht, konden onttrekken; want veel, dat zij' den kinderen op de school deden bijbren gen, ging natuurlijk verloren door het ware en het goede, dat hun thuis door ihun ouders werd voorgehouden. De koppen werden bij elkaar gestoken, en, deze diena ren van het anfi-Christendoim wisiten ook hierop wederom iets te vinden. Een nieuwe schoolverordening werd afgekondigdallo kinderen dia middelbaar of hoager, onder- wijls wilden genieten, konden uit ,eigen be weging, zonder toestemming vanj de ouders, zich in internaten laten opnemen* waar! izj! op .Staatskosten vrij onderwijs, vrije kost, inwoning en kleeren konden genieten. Dis Russische jeugd scheen het wel aantrek kelijk te vinden om eens, geheel vrij| 'zom- de.r ouderlijk gezag te kunnen gaan leven en bet getal kinderen, dat naar de grooto steden stroomde, werd zóó groot, dat het Ooderwijis-Minisberie niet wist, Waar ze allen onder te brengen, en nog veel minder, waar al het geld te vinden, om1 de kosten te kunnen bestrijden. De ambtenaren van deze n ieuwe af'deeling zaten dan ook met de handen in het haar. In grooie gebouwen en oude kazernes werden do kinderen on dergebracht, en ik hoop, daf men mij; zal willen gelooven, als ik verklaar, dat op óén en dezelfde slaapizaal jo.ngp.ng en meis jes lagen. Alle zedelijkheidsgevoel, al le eerbaarheid hielden in deze plaatsen op te bestaan en de ontzettende) gevolgen ble ven niet uit. .Nu nog een kort woord over de atheïstische propaganda op het platteland. Het is hekend ,dat do Russische boer steeds een groote vereering, voon God en den Czaar gehad heeft. Hef propaganda- bureau van Riad-ek besefte, daf het nutte loos zou zijn, Bolsjewistlische ideeën onder de boeren te verspreiden, zoolang hun 'dezo vereering niet ontnomen was. Op de meest perfide manier werd ook dit weer ten uit voer gebracht. Yroeger had do orthodoxe priester den boer t'e kennen gegeven, dat geen haar zou gedeerd worden, vóór de laatste soldaat gevallen zou zijn. Gij, kent haar niet, vreemdeling, zooals ik) ha,ir heb leer-en kennen. No, een gevecht tegen de Irokeezen heb ik haar stervendq soldaten zich verplegen met een liefde, als die van eene Moeder! Ja, ik 'heil gezien, dat een vreeselijk gewonde soldaat haar een kus gat. 'Tic heb gthoord, dat hij bijna biddend vroeg: „Geef dien kus aap mijne arme, lieve Moeder, die van mijno eoldiji leven moest." En wat zeide het odelo kind „Ik zal dien kus mof uw laatst/en' groet overbrengen, en als dat u het sterven lich ter kan maken, welnu danAnna Schuyler zal voor uwe Moeder zongen, veel beter dan gij1 dit hebt kunnen; doen!" En toen! Lach den mallen W-eller uit, loqm hem een teerhartig kind, het raakt mijl niet, maar het toonecl, dat toen volgde, deed mij snikkend wegloopen. -De arme soldaat ver hief zieh met de la,atst:n krachten, die-ham nog over gebleven waren, sloeg de. handen am haren hals en riep uit,„Engel va.n God gezonden, Will dankt u, lijf dankt u! God zegene u! Dank! Vaarwel!" Bij dit verhaal kwamen Wel]er opnieuw do tranen in de oogen en aarzelend vroeg hij,: „Lacht gij' mij; nu niet uit, vreemde ling?" „Ik dank u, Weller, voor die ,med\c- deeling! Em u uitlachen, zie mijl aan'! Meent gij, da.t een Dluifsc'bi soldaat geen hart heeft?" „Zoo, ook tranen? Blij» toe! Nu weet ik, wanneer bijl God lasterde, een vuui' uif den 'hemel zou kooien, dat hem' vernietigen zou. De Riussische boer met) zijn primi tieve gedachten bleef' steeds mof angst aan deze woorden denken. Daar do boer niet lezen kan, begon men zeer, vele illustraties gratis op het platteland te verspreiden. Een d'er meest verspreide weekbladen droeg den veelzeggende® titel van „Do Godide- looze". Op de meest onvoegzame wij ze werd hierin do Christus-figuur afgebeeld. Bij' do. eerste oplaag zeiden, onwillekeurig de boeren onder elkander„Dó menschen, die deze blaadjes uitgeven, .zullen hun straf niet ontgaan en zullen; door het Hemelvuur worden vernietigd". Maar toen week op week deze zelfde illustratie bleeff verschij nen, begonnen zij1 aan hef bestaan van 'een God te twijifelen, en zeiden zij! tegen alkaar„M.aar hóe kojnt het, dat God dit- alles toelaat en dat deze) menschen niet gestraft warden?" Vele weken later. w,as hun iiet geloof aan God geheel ontvallen, want zij» beweerden dat, Wanneer er werke lijk éen God bestond, H'if deze menschen zou gestraft hebben. .De Bolsjewisten laad den hiermede hun doel bereikt: vele 'boeren geloofden piet meer in een God,. Op de (ste delingen had dit echter een tegenoverge stelde uitwerking. Zij w»ren meer ontwik keld, en legden deze illustratief als on waardige kam/pjniddelen ter zijde. Nu mioest den boer nog de vereering voor den Czaar ontnomen worden. De be windvoerders van .Moskou droegen aan de' gemeentebesturen op, steeds een aantal dor pelingen op kosten der gemeente naar Mos cou te sturen, waar zij in den vocm van een soort bedevaart- het Mausoleum van Lenin mioesten gaan bezoeken. Men had hun wij selijk verzwegen, dat het lijk van Lenin niet alle middelen dor wetenschap gebal semd was geworden en zicih nog' in den oor spronkelijke® toestand bevond. Zagen nu de boeren te Moscou door het glazen, deksel der doodkist Lenin liggen, zooalp hij ge storven was, dan vielen zij ontjzet op de knieën neder en riepen uit: „Dieze main) moet een Heilige geweest zijn, want anders zou ,zijn lijk met ongeschonden zijp geble ven". Op deze wijze heeft men den boer de vereering voor iden Czaar ontnomen,, en hem tevens in de veronderstelling ge bracht, dat. hij een gratis reis gemaakt had, zonder fat hij: besefte, hoe de kleine gemeenten toch wederom al die ^uitgaven door belastingen ^moesten dekken, zoodat hij toch indirect zijn eigen reis betaalde; en verder, dat hij het 'grootste wonder 'ge zien had, dat hij.zich ,ha,d kunnen voor stellen! - 1 1 DE KEUKEN. Uit den aard der zaak behoort een keu ken zooviecl mogelijk flinke kasten en Iberg- p.iaatse® te bevatten, die steeds 2'uiver en irisch moeten worden gehouden, zoowel om der wiijp der reinheid en gezondheid! zelf, als wagens ,'it g©vaaf dait h«t erin be waarde voedsel tot bederf zou kunnen over gaan. ,W,ant aan flink ervlargni kok, keuken meid óf huisvrouw weiet bij ervaring, dat Pet niet .alleen minderwaardig of „oud" kookgereiedseihap, is, of slechite kwaiiteiti v,a® spijzen zelve®, die hèt bederf óf den leeiijken smaak in 5e haind werken, doch da,t ook benauwdheid, dufheid en piirein- heid van bergplaatsen, kasten enz., daar invloed op uitoefenen. Daarom, indiqn; men de keius hieeïlt is ,het fan te bevielen, wan neer een keuken zieh, op het Noorden of Oosten bevindt, met 't oog op; een minder lange inwerking van de zo»®ne'hitte. Op de verschillende luchtjes en geur tjes, diei gedurig uit een keuken opstijgen, behoeven wij' wel niet te wijzen. Daartoe behoeft men' sledbts langs sommige restau rants óf Ihotelkaukens te loopen om de waar heid dezer oppiei'king na te gaaiu. Zoo er gens, dan waJue men wel in Ide eerste plaats in de keuken voor een voortdurende em vtoldoende luehtvei'vérsöhuig.Met het oog hierop! moeten wij op een o.i. zeer ver keerde maatregel wijzen, die m'en hij den ho-uw' van veel burgerhuizen vaak gevolgd heeft. In verscheidene wouingeini zijn de. privaten zoo, didhit bij de keuken gebouwd dat zelfs óen leek zich. menigmaal verhaast over zulk een opvatting van bouwonder nemers. Vuilnisbakken, ka.tte.bakke»n, 'honden- mandjes, enz. dienen evenmin in eep keu ken geplaatst. Is er voor vuilnisvaten ec|h.- ter geen andere plaats, da,n bdhooren zij dat Weller toch geen kind geweest is.' Maar daar ko,mt Kapitein Blackwafer Ook een flink ma.n„ maarOverste Sctay Ier toch niet!" 1 „Wij hebben besloten oim de twee Hoof den piet wie Kdtaife in het fort kwam, met het vrijgeleide naar hun dorp te zenden. Zij zullen er dan' zijn om p te ontvangen, en wijl twijfelen niet of gij zult wel ontv.angen worden. Het is nu in hun belang opi zelfs tegen hup zin een Blanke wel en voorkomend te behandelen. Boven dien, zo weten, dat gijf_ecn Dutchman: kijf, en die. heeft bijl eiken Roodhuid '11 schreefje voor. -Ze wisten fat 09k van Overste Schuyler, en..." „Ze schoten hem dood 11a. hem eerst achtervolgd to hebben! „Gij kunt het voor waar aannemen, dat alleen de vier schelmen van paarden dieven hiervan de oorzaak waren. Zijl zrul- het ooik wel zijn. dia' 'den Overste dood schoten. Zelfs Peschewa zou hem' niet gescalpeerd hebben, wees ervan verikekerid Maar ai ware dit zoo, Peschewa is dood, en de enkele Sta.mloozen, die, overbleven; zul len wel maken, dat zij gidh hier Verre vandaan, in veiligheid gesteld hebben. Dit is ook het geval met dien overgebleven' paardendief', die. zonder eenig wapen, moest ontvluchten. Laten wij nu in den cantine gaan,'en doe ons het genoegenuwe foch!- ten in den oorlog Tegen de Fra.nsehen It'a beschrijven', gij» zult dat beter kunnen doen dan de couranten het deden." Graaf Edgar voldeed hieraan gaarne en hijzou er ruipischootd tijd voor heb- zoo vaak! mogelijk' geleegd en duchtig' uit- geboend te worden. Het is natuurlijk on doenlijk om alle reifaeidsvoorsohrifteu te geven dia in een keuken beihoare® te wor den in acdiit genomen. Wij habbero: ibier slechts de meest noodzakelijke aangegeven. A'oor het overige houde ieder rekening met de bijzondere omstandigheden, waar in ment en opzidhite der keuken, haar ruim te, bouw, verlichting, enz. verkeert. Op- merkingen aam! het adres Van hem of ha,ar, die in 'die keuken werkzaam is, veroorloo- vfen wij ons niet. Doch] 'Wel moeten wdjr er met nadruk steeds opmerkzaam Qp Tn]a|- ken, dat degene die koken moet1, geoii spel den of naaldepl a,an de kleeren m'ag hebben. AVerp ook niet zoo snel uitgeperste citrcm- aenl in den vuilnisbak, want {het is een zeer doeltreffend middel om' schoone haaiden te krijgen, wat in de keuken meer dan ergens anders gewensdhit is. HOE MAAK' IK VLEKKEN \ArEG Vlekken in Zijde ,em Satijn. Vlekken in zijde eu satijn verwijdert mep hef best door verwarmden spiritus. De flesdh met spiritus plaatet men -een poosje m heet water. Dan bevochtigt toen een lap je met den aldus verwarmden spiritus en wrijft daarmee de vlekken. Koffie-, Thee- en Chocoladevlekken. Koffie-, Thee- eu Chocoladevlekken la ten zicih; wegmaken niet behulp vam spijjitu? of eau dè cologne. Het vet van de melk verdwijnt) door, ;w!at 'benzine en ie suiker is reeds opgelost in één van beide genoemde vloeistoffen en is dus onder !het wrijveD reeds/ verdwenen. PstroleumVlekken. Weet u dat petrolapmyfekken op dep duur vanzelf verdampen? Moet de vlek echter snel weggemaakt wórden, dan móet men !haar als 't kan in de zon leggen; of met gra-uw papier bedekt met !n w'arm ijzer strijken. Uit wasc!b|bare weefsels, uit wit hout steen, zeil', linoleum en porselein kunnen petroleumvlekken met zeepsop verwijderd worden. Zeil en (Heuoleum onoet men pa zoo'n bewerking opnienwi in de was zette® Wijnvlekken. Wie wijnvlekken iwil verwijderen uit linoleum of! zeil .zal alléén succes hebben wanneer het z.g. i-nlaid ófl doorgedrukt,» ilinoleum betreft. Men kaai daartoe gebruik maken van heel ï'ijn schuurpapier, waaj mede men de vlekken wegwïijft. De lich tere plekken, die da.n ontstaan, kap men weer bijkleuren met iwhs. Heeft men te doen met pi'mder solide kwaliteiten: vloer, bedekking, dan valt er weinig te verhiel pen, daar elke ibijtendie vloeistof! de zaak eerder erger dan beter maakt en men! hiel' met schuurpapier, zal'ft het allerfijnste, het zeil of linoleum zou, bediervlen. j Vet en 01ielv!lek!k|dn- Oude yet- ^en olievlekken kumpanl nog verwijderd worden door ze te iwftsscjh'en' met een sponsje 0$ wollen lapje, dat maten gedrenkt heeft in een mengsel vla®) vim: eetlepels geest vtan salmiak, -evenVeel ster ken wijngeest en 1 eetle/pel zout, te za- men in een' ïlesdhl goed geschud. Vlekken van ,teer óf hars mankt m'en eerst zacht door insmering niet iboter. Op den eersten Zondag) na Paseheu. Epistel van den H. Joannes. V 410. Allerliefsten! al hetgene uit God gebo den is, overwint de wereld, en de oven- winning, welke de wereld overwint* is ons geloof. Wie toch overwint de wereld, dan hij, die gelooft,, dat Jezus de Zoon Gods is; Hij, Jezus Christus, dio'geboren is in water en bloed; niet in water alleen, maur ■in water en bloed; en' het is de Geest', die getuigt, dat Christus de waarheid is. AVant drie zijn. er, dia getuigenis geven in den hemel: de Vader, het Woord en dó heilige Geest; en deze drie zijn één; en drie zijn er, die getuigenis geven op aarde: de geest-, het water en het bloed, en deze drie zijn één. Indien wij, de getuigenis der men schen aannemen, Gods getuigenis is im mers meerder. Nu de getuigenis van God, welke grooter is, is degene, die Hij Van zijnen Zoon heeft gegeven, Die in den Zoon Gods gelooft, heelt Gods getuigenis in zich. Evangelie, Joannes. XX 1931. In dien tijde, als het' avond was op. dien ben, want den volgenden dag was er geen deuken aan om tq vertrekken. Eien cycloon brak in den vroegen morgen uit en het bleef' drie agjjtereenvolgen.de) dagen zulk eenv reeselijk regen- en stormweer, dat men onmogelijk den tocht door de bosschen kon voortzetten. Tegen den avond van den vierden dag klaarde het weder op en werd er besloten om den volgenden morgen ta vertrekken. Die morgen kwam en het was het prach tigste weder, dat men voor; den tocht, wen- sc'hen kon. f Aran het graf van Overste Schuyler waar Anna haar' laatsten groet) gebracht had, keerde ze met Edgar terug. „Miss Schuyler," zeide Eindelijk Bdga,r, nadat beiden een poos gezwegen hadden, „gij weet wat het doel mijner reis is?" „Ik weet -het! God geve da.t gij slagen imoo-gt!" „A.men! Maar Miss Schuyler,als ik mijne zuster moe'ht vinden mag, ik haar dan -eerst en vooral naar Lansing brengen? Zal zij dan in u eene vriendin, eene lieva, helpende zuster vinden?" „Dat zal ze, graaf Edgar! En als gij niet slaagt, welnu, dan zuil gij te Lansing in Anna Schuyler ook iemand vinden, die hartelijk in uw leed deeleu zal. Johnson, de arme berooide van Kalamiaaoo, heeft mij: geleerd de. diepste smarten te verzach ten door werken der liefde en barmhartig heid. O, als mijn lieve vader in. leven gebleven was, hij en Johnson zouden voor elkander een David en Jonathan geworden zijn. En lpj vergezelt va óp' ,uw '(moeilijlken !wnniH.M<«u Lente. Van mijn hoogen observatie-post' uit, kijk ik over de wereld en zie veel. Waar moet ik' vandaag over schrijyen? Zal ik de aandacht vragen voor de mooie daad van. de Ernnsehe regeering^ die een doodgewone clown, bij zijïi juhileetja rid- darde; een nobel gebaar, dat zoo gunstig afsteekt, biji de methode, die gevolgd wordt in ons land, waar eep eenvoudige stoere werker, wanneer hij' geen menheer is, zelfs na 50 jaren trouwen dienst) het nooit ver der brengt, dan een kinderachtige medaille, terwijl Zal ik heden wijzen op het zielig fi guurtje van de arbaid-ersvroatw, die dezer dagen voor den rechter stond) omdat zij een. naai|machinc-op,afbetaling in harren nood verduisterd had; een naaimachine die haar op» veel te zware voorwaarden „aangesim'eerd"w as door den waren schul dige, een gehaalden colporteur? Zal ik het eens hebbep over het Hok- landsch Haagje, de Hofstad, waar een ge studeerd man, een dokter, de moderne ont aarding der zeden demonstreerde, dooit een tegenstander, dio heja in dep weg stond, volgens de regelen der vergiftigingkkunst naar do andere wereld te zenden? Of zal ik miji bezig houden in'et de beslissing va-n de Kroon, welke proces- verhaaltjes van spinnijdige marechaussee» en dwarsdrijvertjes van provinciale -groot heden ten spijt, recht deed aan een veronge; lijkt burger in Aardenburg? Ik kan hed'en niet besluiten, 't Ik alsof dc keur mij, verbijstertof is het wat anders IEen bonto vlinder fladdert mo voorbij) geruise'hioos slaan zijp kleurbevloeide vleu geltjes dan wendt fiijj zich weer en wak- kelt zonbeglansd met trage flapjes naar be neden. Die had een boodschap, sühiet het jne plotseling door den geest. Weer zie ik om mo heen, maar ik be merk nu geen menschengevalletjes en we reldkwesties meerde oogen gaap me opien voor het wonder rondom m'e; het wonder der herboren natuur in da nieuwe leute. Ik zi-q, met één slag, in de boom'en, do teere tinten van -het prille groende zwaar der kleuren van heester» en struiken, waar1 licht -en schaduw in «pelen en het smaragd van weide en veld, waardoor; met vlekken en vlammen, de bloe/men haar felle en vroo- lijke festoenen slingeren. Ik zie de wolken vreugde vlaggen m den reinep hemd Toe,, verklaar met 'Uitkijk, allen ,TJ.w oogen aan het schoone en milde, dat de Scnapper aller goeds, hier pralend voor ons uitzette,, en dat 011$ heter, rijker, en gelukkiger maakt, dan wpt ter wereld ook! Zie oim, u 'heen, zio en geniet. UITKIJK. dag, zijnde de eerste dag der week, en deuren, daar- de Leerlingen bijeen waren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus, en stond in net midden, en zeide hun: vrede zijl u! En als Hijl dit ge zegd had, toonde Hiji hun zijne handen en zijde. De Leerlingen waren dan ver heugd, dat ziji den Heer zagen. Hij zeide hun dan wederom,: vrede zij u! Gelijk de A'ader Mij gezonden heeft, alzoo zend ik u. En dit ge-zegd hebbende, blies Hij over hen, en zeide hun: ontvangt den Heiligen Geest; aan wien gij de zonden zult ver geven, dien worden zijl vergeven, - en pan -wien gij de zonden zult houden, dien zijn zij genouden. Ma.ar Thomas, een van de twaalf, die genoemd wordt Didymus, ,Was niet bij hen, toen Jezus kwam. 'D,e andere Leerlingen zeiden hetm danwij! hebben den Heer gezien. Maar hij zeide hun: ten- ^ij, ik in Zijne handen de gaten der nagelen zie, en mijnen vinger in de plaats .der nagelen steke, en mijne hand in. Zijne ai;|do logge; ik zal het niet gelooven. En arhf dagen daarna wareh~de Leerlingen, weder om" binnen, en Thomas met hein. J.ezust kwam toen met geslotene deuren, en stond in het midden, en zeide: vréde zijl u.1 D|aar;- na zeide Hij tot Thomas; steek uwen vin ger hier in, en bezie mijne handenen neem uwe hand, en steak dia in Mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloovig. Tho mas antwoordde, en zeide Hern1: mijn Heer en mijn God! Jezus zeide hem: orndiat gij Miji gezien hebt, Thqmas; hebt gijl ge tocht „Ja, hij' heeft het eep uur geleden ge zegd!" „Hoor, graaf' Edgar! Na al wat ik ver namen heb, koester ik da stellige overtui ging, dat gij» gelukkig; slagen zult, vooral nu Athorea en zijne moedep en JohnsoM u vergezellen. En nu, dank voor allesi wat gij voor mijn' lieven vader en mijl gedaan hebt! God behoede u! Vaarwel!" Zij', reikte hem en al de anderen de hand, besteeg haar paard en onder de opwekken de n Mank der trompetten verliet ze met een tweehonderdtal soldaten het fort* waar, ze zooveel genot ha,d hopen te vinden en waar ze na zulk een kort verblijf' zooveel achterliet. Een uur later was Edgar, mgt de zijnen ook buiten het fort en de bosschen, waar men nu niet zoo omzichtig behoefde ,fe zijn, a,ls toen urnen op weg naar het fort was. Toch week Athoree niet van zijne ge woonte ai', en toen eenige dagen later het heele gezelschap op Athoree na, die aan het bespieden was, het middagmaal ge bruikte, kwam Athoree plotseling bij hen en zeide: „Otiowa'sri' Men wist, dat men nietjs meer van die Roodhuiden ta vreezen had, en todh', na al de vreeselijke gebeurtenissen, die allen beleefd hadden, huiverde ieder bij het hoo- ren van het woord „Otfowa's')' (Wórdt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1927 | | pagina 5