NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
ROOS, GOES
f*
jesteilen Fabriek:
'T WESTENDE,
ÏR, Terneuzen;
ERS NAUTA
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
PETRUS HOPMANS,
iCHE COURANT
e van humor.
jT EN SPËL~t
LLE BANK- EN
FFECTENZAKEN
DOR: LANGE KERKSTRAAT No. 22
FEUILLETON^
Verloren sporen.
V Energie.
BUITENLAND
CHINA
BINNENLAND
jv»——I MllWj,
|t WEG.
er dadelijk heel anderat
|:d hebt laten stam. [Wil
flat ik je heelemaal itiet
nd, als jo mijn. parapluio
laad gehad?
VRAAG.
er tot Heine meid aan|.
niot zoo kieskeurig zijin.
brden niet vet. i
En u dan pappie? i
pot slapende jongen)
ga. de hekken afeluiten.
st. Maar. doo het
NUMMER 26
DONDERDAG 3 MAART 1327
23"'* JAARS AN 6
t
eeft vier veldslagen over,a
wondje. I
I.
Ier altijd tusschen nib.
3L .WAS, HIJ, KjWIJTV
|tje, smaakt het eten thuia-
keiijker dan vroege jn(
vtje, zeker, imaar in ihiefS
ben toch dit voordeel, dat
pijskaart kon nazien, kv&tj
Ijn vriend Geels, die pa#
tweeling is geworden:
lilen, maken ze zeker we®
mee," antwoordde GeeliJ
lie j.e, de een schreeuw!#
den ander heelemaal nietj,
I
pioen schaatsenrijder.
Insen, Euxopeesoh kampjoenf.
i-haa-feen, heeift ook heb we-
lap gewonnen. I i
>rkoopirigen enz.
Irijdag werd dbor notarise
voor 'de heeran E. en E.
ex: I. koffiehuis en wo-
be, bieder f| 3110II. woon"
je f! 1850; III. iid. f2800;;
d il 10.000. Onverkocht gp-j
spCH WEERBERICHT
Matige tot Machtigen,
3 uid;-Westelijken wind, he
•egen, tijdelijk' opjklaarówV
m
n?
I-
&?j i"
êuem
EN,
:N
IID-
QIEK
ORPICERS.
13525-180
TELEFOON 191
CONDITIËN BILLIJK
Ta 's-Heerenhoak bij:
JOOSEN, Dorpstraat, Telef. 12
NIEUWE ZEEUWSCHE COURAN
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel 75, GOES;
Telefoon Interlocaal No. 207, voor Redactie en Administratie.
Bijkantoor MIDDELBURG, Msrktl en 2s Telefoon No.474.
Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling;
Advertentie!) van 1tot6 regels f0,90, elke regel meer f O,f5;
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
GROOTEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORBT BELEZjEf
IN ALLE KR»
door de genade Gods en de gunst
van den £L Apostolischen Stoel
BISSCHOP VAN BREDA,
aan de Geloovigen van ons Bisdom,
Zaligheid en vrede in den Heer.
D» .godvruchtige Thomas van Kemtpen
schrijft in zijn gulden boekje ,Jïe Navol
ging van Christus (2, II): „Jezus heeft
thans veel minnaars van zijn hamelsph!
lijk, ma,ar weinig dragers van zijin kruis.
Allen willen zich met Heim, verheugen, wei
nigen willen voor Hem. iets lijden. Velen
volgen Jezus tot aan het drinken van den
lijdenskelk. Velen loven en prijzen Hem,,
zoolang zij eenigen troost van Hem ont
vangen; maar verbergt Jezus zich en ver
laat Hij hen een oogenblik, dan vervallen
zij of tot Hagen of tot grooto moede!
loosheid".
„En toch moeten wij, beminde diocesa-
nen, door veel verdrukkingen heen het
[Rijk Gods binnengaan" (Act. 14, 21). Wijl
zijn christenen, leerlingen, volgelingen van
Jezus en moeten derhalve zijne navol
gers zijn ook in het lijden, in het dragen
van kruisen, zooals Hij! zelf ons heeft
voorgehouden: „Indien iemand na Mij1 wil
komen, hij verloochend zich zeiven, neme
zijn kruis op iederen dag en volga mji|.
Indien iemand zijn kruis niet draagt, kan
hij mijn leerling niet zijin". Aan kruisen ia
met te ontkomen, wij moeten met Jezus
den berg van Calvarië, den berg van lijden,
beklimlmen, want om deelgenoot te worden
van Jezus' heerlijkheid, moeten wijl op
aarde deelgenoot geweest zijn van zijp
lijden. Er is geen andere weg boti het
leven en tot den waren inwendigen vrede
<lan de weg van het heilig kruis en van
dagelijkscho versterving.
Kunnen wijl, dierbare geloovigen, ons
kruis niet ontvluchten, laten wij; dan van
den nood een deugd maken en het (dragen
imet geduld en onderwerping aan Gods
H. WÜ, zonder ontevredenheid en zonder
Magen en zeggen wij met onzen lijdenden
Zaligmaker tot den hemelschen vader:
„Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede".
Denken wo dikwerf aan de troostende
■woorden van Thomas van Kempen (2, 12);
In het kruis is heil, in het kruis het leven,
in het kruis overvloed van hemelschen
'troost, in het kruis zielsjkracht, in het
kruis geestèsvreugde, in het kruis het top
punt der dcugd7in het Huis de volmaking
der heiligheid.
Dragen wijl het Huis onwillig, dan ma
ken wij ons een last en bezwaren wij[ onö
zelve te meer en moeten wij het toch dra
gen. Werpen wij' één Huis van ons, af, wijl
zullen ongetwijfeld een ander en wellicht
een zwaarder vinden.
Naar het wachtwoord van den Eucharis-
ttedhen Kruistocht: „Nooit klagen, altijd
vertrouwen", moeten wij' met moed ons
Huis opnemen iederen dag en daarin onzen
troost zoeken, „want ik houd het er voor",
zegt de Apostel Paulus (Rom. 8, 18\ „dait
het lijden van dezen tijjd van geen' gewicht
is tegenover de toekomstige heerlijkheid,
die in ons geopenbaard zal worden", met
andere woorden, dat het lijden van di|t
leven niets te beteekenen heeft, als het
vergeleken wordt met de heerlijkheid, die
ons in het andere leven zal geschonken'
worden. Wij 'mioeten echte Kruistochtera
d. i. ware offerzielen zijn, de offers die
van ons -gevraagd worden, de tegenheden
•en teleurstellingen, welke O. L. Heer onS
bezorgt,, edelmoedig aanvaarden zonder
morren of klagen. Ja, wij! moeten er bp
nit zijn om aanhoudend uit eigen bewe
ging kleine verstervingen te zoeken en te
beoefenen ten einde het offerleven van
Jezus van verre na te volgen in het bren
gen van vrijwillige kleine liefde-offers.
Stellen we ons dikwijls de vraag: Wat
kan ik nu nog doen uit liefde voor Jezus,
20
„Mijn bediende Wilhelm, die ook dem
heelen oorlog tegen Frankrijk heeft mee
gemaakt. Hij is moedig als een leeuw,
trouw als een hond, en in dienst was hij
de beste schutter van het 'heele regiment.
Hij is gewapend met een uitnemend achter-
laad geweer."
„Best! Zoo'n man is geld waard. Maai
vender 1"
„Ik heb een' Indiaan. Hij heet Athoree.
ilk had het ge,luk van hem een kleinnjrt
dienst te bewijzen, en de maai is mij
ïervoor zeer dankbaar. Hij is buitenge-
n slim en als mijne vrienden in Murt-
&egon
iLken1^' WlS in
danDbLf« 313 26 hebben,
dan heeft die Athoree Wat bij andere
Indianen Tip den kerfstok, en loop ik dus
pen gevaar «jat hij' mo aan de roodhuiden
verraden zal. Hiji ontiwijjkt ze nu al."
„Een drinkebroer soms? Pas op| jn,
«lianen zijn dikwijls dronkaards."
„Hij -was in Muskegon bij zekeren Gro-
Ter, die in de wildernis eon' winkel en bag
met welk offer zal ik .Hemi jplezier kun-
innen doen
Uil zich zdven is do mensoh niet in
s'taat het kruid te dragen, het Huis ta
beminnen, het lichaam.' te kastijden, den
smaad bereidwillig te verduren, allerlei
tegenheden en verliezen „te lijden, maar
als hij vertrouwt op God', zal hcml 00
sterkto van boven gegeven worden. Als
hij m'eb het geloof gewapend en het kruis
van Christus geteekend is, zal liij met
blijdschap uit den kelk des lijdens drinken.
Om ons zelve bij het kruisdragen te( be
moedigen kunnen we niet beter doen dah
dikwerf onze blikken te vestigen op |den
Goddclijfcen Lljjder van Calvarië, JeZus
op diens lijdensweg te volgen door het Hoen
van den kruisweg. Zeer heeft het ons ver
blijd, dat in meerdere parochiën van ons
Bisdom de vereeniging van don H. Kruis
weg is opgericht, waar de leden zich Ver
binden oni wekelijks of minstens maande-
lijjks den Huisweg te doen. Wiji kbestewn
de zoete hoop, dat hot goede voofbeaÖ
zal trekken tot navolging, diep overtuigd
als wij zijn, dat de oefening van den kruis
weg het godsdienstig leven krachtig bevor
dert en on9 leert tevreden te blijven, bij] (do
wederwaardigheden. Door de overweging
van Jezus' bitter lijden, dat ons elk oogen
blik toeroept: Zie, hoe Jezus u 'bemint,
zal ons hart ontbranden in wederliefde.
En deze wederliefde zal ons met moedf en
kracht bezielen om voor Jezus elk lijden,
dat ons overkomt, elke teleurstelling, elke
vernedering, elk beleedigend woord, glle
smaxten naar ziel of lichaam gelaten te
aanvaarden .als een deeltje va-n het naam
loos lijden, dat Jezus om onze ongerechtig-
den aan heil schandhout des kruises ver
duurd heeft. Door het geloof verlicht en
door de liefde gesterkt zullen wij dankbaar
zijn met en om Jezus te mogen lijden, wel
beseffend dat Jezus ons de kruisen over
zendt voor ons welzijn om1 ons namelijk in
de gelegenheid te stillen te boeten voort tio
vele tekortkomingen en trouweloosheden,
waaraan wo ons te zijnen opzidhte in het
verleden hebben schuldig gemaakt en om'
verdiensten te vergaderen voor den hemel'.
Alle tegenheden en kruisen moeten be
schouwd wonden als bewijzen van Gods
vaderlijke liefde, volgens het woord der
H'. Schrift: Mijn zoon, minacht de tuchti
ging des Heercn niet, en word niet Moede
loos, als gij door Hem bestraft wordt:
want de He.er tuchtigt dengene, dién Hijl
liefheeft, en Hij kastijdt iederen zoon, dien
Hij aanneemt (Hehr. 12/5-6).
Naar het voorbeeld van hun Goddelijken
Leermeester hebben ook de Apostelen de
■belde tot l^et Huis beoefend en gepredikt.
Laten we enkele bewijzen pauhalen.
De H'. Petrus (J Petr. 4, 13-14) Ver
maant de g-eloovigen: „Zeer geliefden,
weest als deel hebbende aan Christus' lij
den verblijd, opdat gijf u ook bij lie open
baring zijner heerlijkheid juichende moogt
verblijden. Indien gijl gesmaad wordt in den
naam van Christus, zult gij zalig Zijp".
Wait Petrus leerde, 'bevestigde hij door
zijn voorbeeld; verheugd verliet hij' met
zijn mede-apostelen de gerechtszaal, toen
zij! waardig werden bevonden voor dea
naam van Jezus sjmaad en vervolging te
verduren. Petrus mocht ook zijn leven
voor Jezus aan het Huis offeren, maar
achtte zich onwaardig in dezelfde houding
als zijn Goddelijke Leermeester daaraan te
sterven. Daarom verzocht hij! met het hoofd
naarbeneden gekruisigd te worden.
Ook de overige Apostelen waren min
naars van het Huis. Beschouwt het als de
grootste blijdschap, schrijft de II. Jacobus
(1, 2), wanneer gij in velerlei beproevin
gen geraakt. De Apostel Andreas op het
punt staande gekruist te worden, riep vol
geestdrift uitO zoet Huis, dat dooi;
'sHeeren ledematen is verheerlijkt gewor
den, lang begeerd, vuri^ bemjnd -zonder
ophouden .gezocht en eindelijk aan het
verlangend hart bereid, neem imij van de
mensclien weg en geef mij' terug aan mijn
houdt."
,Jk ken dien Grover! Een ronde, no
bele man! Een patente kerel!"
„En daar bedronk Athoree zich eiken
avond, maai- als hijl op de jacht of viseh!-
«angst was, of hij moest in de besslchen
speuren, dan dronk hij! nooit wat andera
dan water, koffie of thee, en hij1 was niet
te bewiegen één droppeltje sterken, draak
to proeven."
„Good. En verder?"
„Ja, dan heb ik mijzelven. Ik ben goed
gewapend en geen kwaad schutter."
„Alle drie te paard?"
„Ja! Onze paarden zijn best. Echte,
Amerikaansche jacht- en f armer paarden
„Mooi, maar wat nu nog moer?'-'
„Wat nog meer
„Natuurlijk!"
„Maar 'wat zou ik dan nog meer noodto
hebben?"
„Nog een man miet een pony of -een muil
ezel, om alles te dragen, wat ge op Üien
tocht noodig hebt. Potten, pannen, ketels,
borden, blikjes met vleesch, thee, koffie
en groenten, een paar zakken met merl,
bakpoeder, kruit, kogels, patronen, snuis
terijen, reserve-wapens, enz. enz. Ga maar
in desfc ad bijl Master Cooper, zeg hem welk
eene reis je gaat maken, en hij zorgt vool
alles, behalve voor een man!"
„Een man weet ik misschien,zeide da
Meester, opdat ik door U wordo aange
nomen door Heïu, die door U mij Verlost
heeft. Do Ajiostel Paulus, die zich met
Christus gekruisigd noemde, wilde in niets
anders meer roemen dan in het Huisl yau
Christus; Mij zij Jiet verre, schrijft hijlj te
roemen dan op het Huis van onzen Heer
Jezus Christus (Gal- 6. 14) en do Ver
volgde christenen bemoedigde hii. jloor het
■lijden fe noemen een genadegave Gode:
„U werd het gegeven, niet alleen in Chris
tus te. geloovcn, maar ook voor Hemf te
lijden" (Phil. I, 29).
Niet onvermeld mag 'hier blijven het
treffend voorbeeld van innige Huisliefde
van den II. Franciscus van Assisjë, did in
kijn verrukkelijk gesprek over de waxo
vreugde verHaarda, dat de ware vreugde
bestond In alle lijden, allen smaad, alle
onrecht en allo onaangenaamheden om
Christus' liefde gaarne en blijmoedig te
dragen. Eranciscua brandde zoo van liefde
tot den igeHuisten Verlosser en beijVerdo
zich zoozeer oml aan den GeHuiste van
Calvarië gelijkvormig te worden, dat hij
ten slotte waardig werd bevonden Christus'
wondeteekenen ip Zijin zijde, handen en
voeten te dragen. I
"De leer over de Huisliefde, hier uiteen
gezet, en de voorbeelden van liefde toffi het
Huis, ons voor oogen gesteld, mogen vooi;
ons een Haebüigo spoorslag zijn om' de
wederwaardigheden des levens zonder mor
ren en klagen te dragen uit liefde «rood
Jezus, die ons daartoe de noodige sterkte
zal geven als we er met een g'eloovig ver
trouwen om vragen.
Vooral onder den aanstaanden vastentijd',
waarin ons het bitter ljjden van den Zalig
maker zal worden voor oogen gesteld aoor
vastenmeditaties en' door het verrichten
van den Huiswea -zullen wii ons beiiiveren
om de overgezonden Huisen ter navolging
van Jezus in gelatenheid te dragen! 't fa
waar, soms zijn er zware Huisen ta tor-
schen! Hoevelen ondervinden tegenslag in!
hun zaken? Hoe menig jeugdige persoon
ligt aan het bed van smarten gekluisterd,
soms jaren lajig? Uit hoevelen huisgezin-
'nen is de levensvreugde gebannen wegejua
oneenigheid? Hier zit eene moeder unlet
haar kinderen te treuren over het smarte
lijk verlies van een vader, die de. kostwin
ner was .van een talrijk gezin; daart gaat
een man gedrukt over het afsterven zijnet;
vrouw, die de troost was van den familie
kring- Hier kwijnen vader en moeder weg
om een teergeliefd kind, hun steun, hun
kroon, hun vreugde, dat in jeugdigen leef
tijd aan hun liefde is ontrukt, da.an gaat
een huisgezin ten gronde wegens aanhou
dende huiselijke wederwaardigheden. Me
nig huisgezin stort 'beken van tranen ehl la
ten prooi aan diepe armoede wegens dron
kenschap of geldverspilling van den vader.
Hoe dikwerf treft gij' ouders aan, wien
het zieleloed op liet aanschijn staat te
lezen wegens liet onwaardig gedrag van
een ontaarden zoon! En waar zijn miet te
vinden medelij' Menswaardige zielen, die
door gewetensangsten, bekoringen en troos
teloosheden worden gekweld?
Vergeten we in die uren van zwarel be
proeving niet, beminde dioeesanen, dat
Christus voor ons heeft geleden, ons een
voorbeeld nalatende, opdat wij. zijh voet
stappen zouden drukken. Wij zullen Hem1
volgen, edelmoedig en opofferend ons Huis
dragen, gesterkt door de Hacht, die Hiji
ons zal mededeelen, als wijl tot Herni tmze
toevlucht nemen. Jezus zelf noodigt ons
uit tot Hem' te komen: „Komt to(t jALijl
allen, die vermoeid en beladen zijt en fk
zal u verkwikken, gij' zult rust vooi)' liwe
zielen vinden" (Matth. 11, 28). En God
zal niet toelaten, dat gijl boven uwe Hack
ten beproefd wordt.
Treedt dan den tijd van boetvaardigheid in
om tot uitboeting uwer zonden de Huisen
in onderwerping aan Gods heiligen wil ta
dragen en u te vormen tot wara offerzie
len en echts Kmiistochters.
Dierbare dioeesanen, onzen vastenbrief
Opperrechter. „Eenigen tijd geleden is
Patrick, een Ier, hier op' Iersche manier
inet een „shilajlali" aan het Hoppen ge
weest, en Meeg daarvoor een maand ge
vangenisstraf. Een dief of Schurk is da
man niet. Hiji daoht maar, dat men in
Amerika doen mocht, wat in Ierland niet
stralbaar is. Hij is nu vrij! en zoekt Iwerk;
maar iemand, die uit de gevangenis komt,
kan Jang zoeken."
„Maar zou hij' een goed schutter zijn?"
„Ik heb het hem gevraagd, want dan
had ik ham' als jager kunnen gebruiken.
Maar hij had nog nooit een geweer in han
den gehad."
„Dan kan ik hem1 toch ook niet gebrui.
ken!"
„U vergeet zijne „shilallah"
„Wat is dat voor een ding?"
„Een lange, dikke knuppel van het taai
ste essichenhout, en dat is in de handen
van eiken Ier een wapen, waarvoor men
respect hebben moet. Maar hijl is er een
meester op, en heel alleen hield hiji een
dozijn EngeJsche matrozen zich van het
lijf af, en gaf er drie bijna voor heel hun
leven genoeg. Daarom danste hij de doos
in."
„Een ruziemlaker das?"
„Neen, een vroolijke snuiter. Met zijn»
grappen en liedjes vermaakte hij1 de heele
gevangenis."
mogen wij! Met eindigen zonder nog een
welgemeend vaderlijk woord tot U allen
te richten betreffende de verkiezingen, die
op handen Zijin. Niets meer dan verHezinl-
gen is in staat do gemoederen ojLte Zwee!
pen en medeburgers tegen elkaar in het
harnas te jagen. Wij, die over u gesteld
zijn en over u allen rekenschap zullen
moeten geven bij' God, wij rekenen hef tot
onzen duren herderlijken plicht, u tegen
dal gevaar te waarschuwen. In het alge
meen belang tot behoud van de eenheid en
den vrede en tot ieders geluk ei< tevreden
heid in het bizonder, smoeken wij u Met
den meesten aandrang, dat gij' allen een
drachtig zult samenwerken voor de katho
lieke zaak, dat gij' de katholieke organisa
tie zoo krachtig mogelijk zult steunen,
dat ieder zich zal beijveren de onderlinge
liefde niet te schenden en zich zorgvuldig
zal onthouden den goeden naam van ande
ren te 'beHadden. Wijl vertrouwen vasit, dat
gij' naar de stem' van uw allen, herder zult
luisteren, zooals gij met prijzenswaardige
bereidwilligheid in het verleden gedaan
hebt.
Ten slotte verzoeken wij U in uwe ge
beden te -gedenken onzen H'. Vader Rans
Pius XI, onze geëerbiedigde Koningin Wdl-
helm'ina en geheel hét ■Koninklijk Huis.
Wilt ook ons niet vergeten, dïè nief pp-
houden dagelijks voor U te bidden. Smoe
ken wij de verhooring onzer gebéden, af
door de voorspraak van onze alvermogende
Patrones, de Alerh. Maagd Maria, en van
den Patroon der Kerk, den H'. Jozef.
En zal dit ons herderlijk schrijven opj 0a
gebruikelïjk'e wijze op Kondag Quinquage
sima in al de kerken van ons Bisdom) en
waar verder gewoon, van den predikstoel
worden voorgelezen.
Gegeven te Breda, den 23en Pebr. 1927.
f P.' HOPMANS,
Bisschop van Breda.
Op last van K.D'.H.
JOSi. J3AETEN, Secretaris.
„Verspil geen energie, gebruik zo," zegt
Wilhelm Ostwald, de bekende Bnitsche
geleerde.
Er is een Engelsch woordspel: „Welke
zijn de drie beste letters uit hef alphabet
voor een zakenman?" Het antwoord luidt:
N. R. G. (En-er-gy). Niet slechts voor den
zakenman! Voor een ieder die slagen wil
zonden wij willen aanvullen. En vooral
voor dezen tijd! Ontzaglijk zijn de massa's
energie die de wereldoorlog heeft vter-
slondengeweldig de hoeveelheden men-
schenmateriaal, die hadden kunnen helpen,
om de ontwrichte maatschappij! weer op Te
bouwen, zijn verdwenen en nebben haar
energie meegenomen-
Het woord van Ostwald heeft meer dan
vroeger zin geHagen, het heeft nog gtoo-
ter beteekenis ontvangen, in dezen tijd,
waarin voor den opbouw onzer samenle
ving geen igreintjo energie mag verloren
gaan. Dit moeten wij bedenken nu „geheel
^e wereld zich opmaakt, om het woord
van Remain Roland in vervulling te doeiï
gaan: „Genoeg verwoest, laten wij: ophou
wen!"
Geen congressen over pconomie. geen
redevoeringen van geleerden over dit on
derwerp kunnen hier helpen. Elk mensdh'
moet leven 'in Jiet besef, dat deze tijd van
hem eisöht dat hiji geen seconde laalj Ver
loren gaan, dat hjji geen dyne-Centimeter
arbeid mag verspillen. Duizenden en dui
zenden moeten weer verdiend worden, ami
de persoonlijke kapitalen op het oude peil
te brengen, milliaxdon moeten ingehaald
om het verspilde maatschappelijke kapitaal
■te herwinnen. Daartoe moet gij medewer
ken; daartoe dient gij' in alles te bedenken
dat Ostwald's woorden het wachtwoord!
zijn voor dezen tïjjd.
Dr. JOS DE COCK.
(Dr. De Cock, de bekende bekeerling,
zal voor do lezers van ons blad- die wils-
„Maar Zijne shilallah is nu toch in han
den van het gerecht?"
„Ja, maar hij! kan ze terug Hijlgem
>Waarlijk, ik zou geen beter man voor u
kunnen vindenEn bij: eene goede behan
deling zijn Ieren trouw en hartelijk!"
„Goed, dien man met zijn' knuppel' neem
ik. Ik zou hem' weli eens met het roodfe
volkje aan den slag willem zieail"
„Hierop bestaat veel kans," zeide Over
ste Schuyler. „De Ottawa's schijnen wat
kwaads in den zin te hebben, zooals n al
van vriend Meyer hoorde. Toch is het
beier dat roode volkje zooveel mogelijk
uil den w'eg. te blijven, want hunne pijlen
reiken in aïlle gevallen verder dan da
shila.lla.il van den Ier. Gij kunt daarom
van geluk spreken, dat ge zulk een' ver-
trouwden Indiaan bij u hebben zult."
„Als die maar bij: al zijne slimheid nief
laf is en ons als het er op aan komt in den
6teek Haat!"
„Dan zou hijl Wel een groote uitzonde
ring op den regel moeten maken, "waarde
heer! Ik heb nog nooit een Indiaan ont
moet, (die laf is," zeide de heer Meyer.
„En ik ook niet," bevestigde de Over-
eto. „Maar let Wel op, dat ge zijne voor
zichtigheids-maatregelen opvolgt. Want
Waar een Indiaan ziet, dat wel verlies,
«naar geen voordeel te behalen is, daar ia
hij niet te bewegen zich in het gevaar
Macht, zelfvertrouwen, energie en zelf-!
beheersching willen aankweefcen, m .da
maand Maart te Goes kosteloos te snrekei||
zijn. Aanvragen te .richten aan Dl Jog He
Cock, Van Merlenstraat 120, Den Haag.) I
AMERIKA
Ds ontwapeningsvoorstellen va®
Coolidge.
Niettegenstaande de. ongunstige antwoor
den van Frankrijk en Italië op bet voortstel
van Coolidge tot het houden van een ton-
ferentie over do ontwapening ter zee won"
er medegedeeld dat de president 'hooj^t, Bal
het mogelijk zal zijn een donferentïe ti
houden tusschen de vijf groote zeemogend
heden.
De burgeroorlog in Nicaragua,
Met toestemming van presi
hebben zich twee liberalen en een
keliike naar generaal Monöada
die de liberale troepen aanvoert,
te verzoeken den strijjd voor Sacasa oR te
geven. Als do generaal dit voorstel aan
vaardt. zullen de Ver. Staten zorgen vooi;
vrije, verkiezingen en voor 'bevordering
van de welvaart des lands.
'Sjanghai gedeeltelijk ontruimd,
Reuter meldt uit Sjanghai, dat een dei
voornaamste generaals van Soen-tsjoean-l
lang gedeserteerd is. (Dit zal wel beteeka
nen, dat hij met zijn soldaten is over,-
goloopen naar de Kantonneezen.)
Tha.ns heeft generaal Li-pao-tsjin, die
door Soen belast was met de verdediging
van Sjanghai, den terugtocht aapgekon-^
digd van het geheele leger van Soen-tsjaaf
an-l'ang, daaronder ook de 24.000 man, dia'
te Soenkiang waren. De terugtocht ia
reeds begonnen.
Hot leger van Soen-tsoean-fang, zal dooM
het leger uit de provincie Sjantoeng wor-j'
den vervangen, 't welk met alle beschik^
bare treinen naar de bedreigde punk
wordt gevoerd.
Do beteekenis van dit alles 'ié, dat
Tsjang-tsoeng-tsjang thans het bevel voerf
over alle strijdkrachten, die de toegang
wegen van Sjanghai verdedigen.
Het leger van Soen, dat gedemoralis©
is, trekt weg naar verschillende streken
van de provincie.
KORTE BERICHTEN
Het Engelsche kabinet schijnt beslate:
te zijn, voor te stellen, den vrouwen (o^
21-jarigen leeftijd hef kiesrecht te gjeven.
De Oostenrijksche regeering vr;
uitste Ivoor de werHoosheidsverzekering
verband met den econoanischen toestand.
In het proces over de grenslijn tus
schen Canada en New Foundland heeft de
Engelsdie Geheime Raad ten gnpste van
laatstgenoemd land beslist.
De Joego-Slavise'he regeerimg zon
plan hebben, toenadering te zoeken tot
Rusland.
De ontdekking van een door Rusland
betaalde spionnage-organiaatie in Polen
heeft tot talrijke arrestaties aanleiding
gegeven.
- Te Leuven hebben rumoerige studen-
tenbetoogingeu plaats gehad tegen de ver
tooning van een ergernis gevende film. Er
hadden eenige arrestaties plaats.
TWEEDE KAMER.
Overzicht.
De vorige week hadden de socialisten
een onbekookt initiatief-voorstel ingediend!
tot het recht van enquête door den ïnda-
sohen Volksraad, naar de oorzaken dar
laatste onlusten. Dit wilden ze behandeld
zien als een spoed-ontwerp omdat het zulk!
pT ach tig proipaganda-materiaal was. Helaaa
te begeven. Vermetel en roekeloos is hijl
nooit, en waar hij' bij verrassing op den
vijand eenig voordeel behaalt, daar had
hij vooraf alles berekend en wist hijl datf
hij slagen moest." I
Die Uwee menschen als de Opperrechten
en de Overste, die heiden de Indianen
zoo door en door jenden, die gezworen
hadden in do bossehen en tusschen da
bergen, vvaren voor onzen Dnitseher van
het hoogste belang. Telkens zag hij in,
dat hij gevaar zou geloopen hebben, Atho
ree te beleedigen of van boos opzet ta
verdenken, als hij! dab gesprek niet ge
voerd had. i
Nog midden in hun onderhoud Waren ze,
toen eene dienstbode kwam zeggen, dat
„die Ier van gisteren" er weer was.
De heer Meyer lachte, toen hij: Bdgara
bevreemding bemerkte en zeide: „Geen
toeval, mijn vriendToen ik iniiji een uurtje
geleden even verwijderde, heb ik mjjln
knecht er op uitgezonden om hen» 'jta
zoeken. Kom; ik zal hem eens hier in het
salon laten komen. Ik wed, dat hij! er zich'
op zijn gemak gevoelen zal. Zeg. dat hij
hier komt, Maxyl"
De meid ging heen, en liet een paar Mi
nuten later Patrieik binnen.
(Wordt vervolgd) i