kerknieuws"
DONDERDAG 10 JUNI 1926
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
RECHTSZAKEN
burgerlijke stand"
V Als een Vader.
te G(
f om zioh zi.'
dc wereld bitter gevonden en gesdhuwd.
Wie haar ontloopt, wordt arm aan hoogere
goederen. Wie haar wil LeerPn kennen
en beminnen late zie!) onderwijzen door
goddelijke wijsheid, welke door geen rede
nen van menschelij'ke wijsheid ooit wordt
geschokt en alleen in staat is alles in
heiligheid te vernieuwen. De goddelijke
■wijsheid van het Menschgeworden Woord
Sprak tot Fran-eiscus in de evangelische
.levensregel: zalig zijn de armen van geest
want hunner is het Él k der hemelen. Deze
wijsheid vervulde zijn ziel met een zeer
hongc kennis van een edelmoedige, be
geerte naar de armoede. Maar armoede
bestond voor hem niet alleen in het afster
ven; aan do uiterlijke goederen dei' w^rPld.
Arm van geest zi.11 wil ook zeggen klein
wijlen zijn met' Christus, die hei geringste
aantrekt, het „ama neseiri et pro nihilo
reputari" van Thomas a Konipis.
Zooveel als iemand waard is iu Uw
ooaen, o God, zooveel is hij w'aard en meer
niet» zegt de anno van Assisie. Gelijk
Liduina verborg hi, zelfs, voor de men
schen de wondeteekenen des Heeren. dié
In, in zijn lichaam mocht dragen, wanl
Vrouwe Nederigheid is uw zuster, heilige
Vrouwe armoede. Wie z'icll zelf niet ver
sterft door zijn éigen wil op zij te zetten,
van hem kan nipt gezegd wlorden, dat hij-
arm is geworden. Armoede van den geest
homll in: onderling dienstbetoon in een
voud des harten, naar het voorbeeld van
Christus, die kroop langs den. grond terwijl
Hi. is de Grootste van allen, om ons 'do
liefde te loeren. De grootste gave dooi
den Schepper aan den mensch gegeven is
de vrijheid van den wil. Ook dez'é gave
kunnen wij' uit vrije beweging leggen in
Je handen van den Christus, gelijk Chris
tu.s ziai wil gelood heeft in handen van
den Vader, gehoorzaam geworden tot den
dood dc,s kruises. Tegenover de leugen
achtige vrijheid, waaruit zooveel onheil
voor Kerk en Staat voortvloeit, stelt do
arnïc van geest de daad zijner gehaUr-
zaamheid, en legt hij de vrijheid van zijif
wil in de handen van het door Christus
gestelde gezag.
Deze lliiiooge levensopvatting en levens-
prak tijk vond haar oorsprong in ééné
bron. de goddelijke liefde. Een brandende
toorts, door de. vlam der goddelj'ke liefde
verteerd", noemt hem de XI. Vader. Die
goddelijke liefde ook bindt sauien'de Fran
(iscaansche familie, tempel van den H.
Geast, opgebouwd uit de levende steepen
dip uil alle deden der wereld worden bij
eengebracht.
In deze dilristelukc -levensopvatting en
levenspraktijk ligt het p-rogïam van jeugd
opvoeding, hot geluk van het kind. do
vrede van het gezin, de ttoekomst van do
samenleving, de hoop der Kerk, de roeping
van vader en moeder. Den vooruitgang
in h;et goede gaf Ignatius aan mot dal kern
achtige woord: tantum quantum. Zooverre
wij ons verwijderen van liet kwaad, zoo
ver en niet! verder naderen wiii tot het
goed. Zoover wij de. aarde verlaten. z'novor
en niet verder stijgen wij- op naar het he
melsche. Zoover wij aan ons zelf af
sterven, zoover en niet verder komen wij
tot de liefde Gods. Zij, die tegenover ons
stiaan, zijn ni:et bang do jeugd op te voeden
in idealen, die helaas niet hooger -dan deze
aarde reiken. Daarvoor loeren "zij de hun
non te lijden, te strijden, te offeren, zich
zelf te vergeten. Hoeveel te meer kracht-
inspanning mag dan niet terecht gevraagd
worden vaan oils, waar onze. omgang' in den
hemel is. Lat-en onze. ouders niet hang zijn-
hun kin-deren te leeren het ideaal van de
zelfverloochening, opdat! zij mogen -grijpen
naar liet hoo-ge levensideaal der goddoKjlkér
liefde, dat ons in- Franciscus en Aioi|si-u<9
tegenstraalt. Droome-n z'ij van het geluk
van hum huisgezin en hun kind, hier
alleen ligt het geluk. Jaren -geleden
schreef de Amst'erdamsclie Hoogleeraar
Prof. Pel een boekje over „de. kunst om
goed en gezbnd te leven".
Hij vertelde daarin van de ervaring zij
nor medische practijfe. Veel lijden is er in
de wereld, doch hoeveel van dat lïjjden
doen de mensch en zich zelf en elkander
aan. D-e ervaring heeft dezen medicus gje-
leerd. dat de menschcn z'icli zelf openen
drie bronnen van ontzettend mensdh-elijik
leed, het alcoholisme, de onkuischibeid, de
weelde en genotzucht, Elke priester zal1
uit zyn ervaring dit oordeel geheel onder
schrijven, er bijvoegende, dat hier niet?
alleen de ondergang' des lichaam-s. doohi
ook de ondergang- der ziel de deugd t egen-
greinst. Z-oodra onze kinderen treden bui
ten den eigen kring- van gezin, school ent
kerk valt op hen de verkillende adem van
neutraliteit en godsdienstig- indifferentisl-
»ie. D-o eindige dingen dragen den licht
glans van den Oneindige, tot Wjens kenis
-wjj opklimmen uit leven en natuur. D-e
Oosterling ziet dat, on hij doordringt hier
van geheel zijn levenshouding. Wij in
Europa zijn vol van de realiteit van 'het
natuurlijke leven, cn iloen alsof de even-
waaraeJhtige realiteit van het bovennatuur
lijke niet bestaat. Naast de kilheid van hek
neutrale staat de verwarring der splitsing
en verbrokkeling. Zoodra onze kinderen
hun eerste schreden zetten in de maat
schappij wiorden zij bestormd door eau
onnoemlijk aantal levens- cn wereldbe->
echouwingem, waardoor velen hun even
wicht verliezen. Houvast hebben zij( noo-
di-g, en die mo-ctcn z'ij: vinden, in de gods
dienstige eenheid en vaste levensrichting
van het' eigen g'ez'in. De ouders heeft de
Schepper der natuur aangewezen als d©
eerste -opvoeders. Dooh zij' hebben hot kind
niet voor zich en miogcn het niet opvoeden,
naar eigen smaak, doch'voor den diensten
de liefde Gods overeenkomstig Christus/
leer. die ons door de onfeilbare Kerk wordt
voorgehouden. Naar die leermeestieressie
van geloofs- en zedenleer hebben de ouders
te luisteren met kinderlijke gehbon-zlaam-
ireid, z-onder eenige critiek.
D-e Kerk bemoeit zich niet met dingen,
di-e niet op', haar terrein liggen. Zij houdjt
geen geleerde btetoogeni over opvocd-ing.
Zij stelt geen paedagogisohe- of psycho
logische systemen op-, evenmin als Chris
tus aan de mcnsc'hen w'etenseh'apl kwam
leeren. Wijsheid bracht Christus op aar
de en dje wijsheid van- het evangelie pre
dikt de Kerk ons. Zalig z'iju de zuive
ren van hart, want zij zullen God zien.
zegt Zij Christin) na., Eu om niet misver
staan te worden, legt Zij ons- uit, wijzend
Lip St. Aloisius, dat dje zuiverheid vóór
alles beslaat in de. verloochening Van zich
'zich zelf. Zalig zijn de armen vnni geest,
want kunnen i® het Rijk der hemelen,
zegt Zij Christuel na. En- Zij wijst, ons op
Hfranoiscus, opdat wij weten zouldjen dat
de armoede niet alleen bestaat in het ver
achten van de .rijkdommen, doch ook in
deemoedig dienstbetoon aan alle broeders.
iu kinderlijke gehoorzaamheid) aan het
van Godswege gesteldte ge zaal. Kennende
de zwakheid onzer begeerlijkheid Idleolt
Zij ons mede «ten- Geest der liefdie, bron
van zelfverloochening en arm'oede, eind
doel van al onze- strevingen e-n diadén. Dit.
evangelie verstaat de wereld niet, omdat
zij van de aardp het geluk vérwiwht.
Helaas zelfs in het gezin: besluipt het, kind
de geest dier wereld. .En al wat- im d'o
wereld is, is -begeerlijkheid; des vleesches,
begeerlijkheid d|pr oogen en hoovaardijl
des levens. Ga uit, uit dijt, kind, onrein©
getest, en maak plaats voor -den: Heiligen
Geest, den Vertrooster, beval Kerk
dien Satan bij bet Doopsel. Dien onreinen
geest door Idle Kerk uitgedreven halen vele
'ouders weer binnen, en verdrijvend dien
Heiligen Geest, omdat zij' zelf in. luin liu-
walijkisverhouding niet bewandelen dc-n
weg -ricr zelfverloochening, iclfie leidt naai
de hoogte van Gods liefde. Wij- kunnen
dan ook niet tot ouders spreken over
de op-vtoedfuig van. het kind zond-er tot
de echtge'nootc.u. tel zeggen, 'djat. zij moeten
tcrugkeeren tot de zuivere, evangelische
paulinische opvatting van het huwelijk.
Toen dc eerste mensch ging uit het
paradijs verschoen de Boete, hem als zijnl
getrouwe leidsvrouwe op d(en levens'weg
Haar, die Christus omhelsd)-- als Zijn
Bruid, willen wij ontloopen, maar altijd'
gaat zij ons achterma. Zij' ook staal aan
de djeur van liet huis, waarin- d-o jong-
-gohuwden tred/era en zij gaat tegelijk met
hen de woning binnen. Wat heeft dje
Boete dien jonggehuwdiem te zegden Het
huwelijk i-s niet ee.m feest der zinnen, d'oc-h
een boetegang in zelfverloochening, ont
hechting, onderling dienstbetoon. Eerst
dan wanneer die cchtgc.nooden Idiit evan
gelie beleven in, hun onderlinge verhou
ding, zullen dfe ouder het met vrucht Voor-
houden aan, hun krndloro®.
In het Ehébuoh, 'hetwelk door -d|en lei
der djor Dam-stadtéchq „Schule Idler W eiis-
heit", Graaf Hermann ICeyserling werd
uitgegeven, spreken- vierentwintig leidendje
personen, zicli uit over de hieteeke-nis' van
hel huwelijk.
jDo hedenidlaagsche mensch, te rade
gaande hij natuurlijke ervaring en wijs
begeerte, zoekt bier naar -een dieper begrip
van hot echtelijk leven-. Vier grondwaar
heden vinidlt na vele omzwervingen de
liedön'dlaagsehe mcitaeh ei-ndelij'k weer terug
Het huwelijk reikt verder d|an het gebied
van de natuur,d|riften, dringt -dioor in het
gebied van het geestelijke, het zedielijke,
het heilige. Boven de natuurdriften uit
wil de mensdhl inj geestelijke vrij-heidf zich
zelf bleheerséhen c:u overwinnen,het huwe
lijk leidt dje eöhtgenoo-te,® naar de hoogte
van een geestelijke beschaving, ja leidt
naar Paulinische, katholieke, opvatting lot
in het gemeenschapsleven van den d[rie-
persoonlbijkeni God. Het huwelijk is veel
meer dan een wettige geslachtsgemeen
schap. Ge-durende hel; huwelijk verliest de
scxualitcit snel aan bcteekenis, gelijk- de
ervaring leert. Wal het huwelijk geluk
kig zjjn, -dam moet het niet word|e,n| op
gebouwd op hetgeen met id|e jaren: afsterft,
-doch op hetgeen met dje jaraa groeit,
liet gezamenlijke ziels- en, geestesleven.
Op sociale en theologische gronden on
uit zjj'n wozem als geestelijke gemeen
schap ciiseht het huwelijk principieel©
onontbindbaarheid!. Hooger dap liet ihuwo
lijk staat het religieuze celibaat. Maar
bei-do, elk op zijn -wijze, zijn d(en mensch
gegeven om aa,n| ziohl zelf ai" te sterven en
ter liefde Godjs zichi in geestelijke gcmeeni-
schap en dienstbetoon te wijdien aan zjjn
broeders.
Waar reeds natuurlijke ervaring en
■wijsbegeerte vermanen, 't huwelijk niet
te beschouwen als een. feest der zinnen,
lloch als een oefen-school van versterving
ten dienste -djer gemeenaefhap, daar mogen
onze katholieke ouders ea onze jeugd],
onderwezen- d|ooi- .Christus en St. Paulus
hun oogen- gericht houden ane-er op d(e
geestelijke dan op dje sesueele zijde van
do eehtvereenigimg. Wijl ffioefon, vei-mij'(!|en
hetgeen hetzij om het gevaar hetzij om'
zich zelf op zonde verbodieni is. Dat reeds!
eisr-ht veel versterving c® -zelfb'ehcer-
sching. Wij moeten nog -meer doen, dia®
enkel de zo-nid(c afmeten. Zij, -die het huwe
lijk beschouwen als een heilige roeping tot
openbaring van de scheppeindje Sn ver
lossende Gojd|sliefde, zij veten, 'dlat zij
elkander hebben te- heiligen, en met ge
heel 't gezin langs den weg va nboeto en
versterving hcb'be-u op le gaan tot Gorl.
En voor -dezenl is het kiddl een- zinnebeeld
van de vruohtblaarheiidl der go'dldelijke lief
de, een genadleb-ewerkend ond'erpand. van
hemelsChe zegening. Denkt de mail er
wel genoeg aan, dat hij in het huwelijk
den Christus uitb-eeldjt, Die zich zelf ont
ledigde, de gestalte van een dienstknecht
.aamn-am, om het mensc'hdom te heiligen
en aldus zich te winnen e©n smettclooze
■bruid. Weet bij wel genoeg, djat hijj niet
mimd-er go-djs-dienstig mag zijn 'dan de
vrouw, ja ook in -de godsdienstige opvoe
ding id/er kinderen Idle -eerste is. en de
meeste verantwoord-elijklieiidi draagt. Wieet
hij wel genoeg, dat hij, liet zinnebeeld/
van den- Christus, geen offer te groot
mag achten, om de reinheid^ van zijp-
vrouw te beschermen, om| haar te heiligen
in liefde. En! beseft idje vrouw haar liooge
waardigheid! wel genoeg? Is zij er va.®
doordrongen, -dat zij tehuis heeft uit te
hteelden idle H. Kerk, |de 'dloor Christus ver
loste en geheiligde racaSehheidj, aan wie
geen andere naam gegeven is waarin wij;
■j kunnen zalig worden djpn de Naam v.ap
ons aller Hoofd, Christus. Is dje vrouw]
aan haar mla.af-iaanhairkelijk tfr trouw met
een kuisrlie trouwt als aan Christus Hoe
moei hierop- liet antwoord zijn? Klagen
geestelijke en leekenileidêi's- niet lui l( ovér
de jammerlijkke verwo-c-sting van- hei
christelijk gezina- enj huwelijksleven? Het
eerste -doel, idjat God zelf beoogidle, toen Hij
het. huwelijk instelde eui -die echtgenoten
in den sacramentcelcn handy vereenigdb,
is dc voortplanting van liet menschel-ijk
geslacht en de go-d|pd£cnstige opvoédling!
der kinderen:. Maar koevele huisgezinne-n
hebben -door gebrek aan dtg.n geest van
versterving en.' boete en zelfbelieersfihing,
door gebrek aan liefiüci voor God en- voor
elkander dpn gruwel der ontheiliging
binnengehaald, (tóe andere 1-tolde- met ont
volking bedreigt? En: als wij overwegen.
Welken omgang de otudlers toelaten aan
kun kinderen, welke lectuur zij idjuldipn
in hun huis. welke vermucken ziin bi-hnem-
geslopen in: onze krinvgen, hoe en onder
welke om-standigheldien: dc kennismoakiug
van jongens en meisjes geschiedt, hoe
onvoorziehtig-lang, hoe gevaarlijk-vrij1
de verlovingen zijn, moetn wij' djan -niet
erkeimen, dat vclei ouiders ,en kinderen niet
beseffen, -dat het tweedie doel. waarom
God twee menschep in het huwelijk v-ev-
eeuigi dil is, tut zij elkander zullen! zijn
tot hulp cn steun ,op, don weg naar de®
hemel. Als vadar en moeder, jongen, of
meisje dit levend-ig beseften., en in legc®-
woordigheidl vah het AUerheilip-st© Saera-
njent dit hi-ddenid- wilden overwegen, zou
-dan d.e ramp van het gemengde 'huwelijk
dc Kerk in ons bisdom- zoo schaden als
thans het geval is. Doch het besluit tot
aangaan van verloving en huwelijk wordt
zoo dikwjjls op andere plaatsen genomen
dun in -de stille eenzaamheid van liet kerk
gebouw. Het rumoer van snel en dans.
overschreeuwt zoo gemakkelijk do stille
stem van het geweten. En versterving,
boete, waarachtige liefde mogen niet één
woordje meespreken hij de keuze van
dien allergewichtigste® levensstaat.
IMoet het ons dan verwonderen, dat
ook in menig katholiek gezin de essen-
tieele kwaliteiten van liet huwelijk, de
eenheid en onverbreekbaarheid! niet meer
worden ontzien.?
St. Augustmus noemt drie goederen
op, -die eigen zijn aan dien echtelijken'
staat en waardoor verzacht worden de
ongemakken, waarop Paulus doelt, wan
neer hij zegt, dat d$ gehuwden- zullen
hebblen verdrukking Idf-s vleesches. Wat
de mensoheHjlko re V joilboet wordt gecom
penseerd dlpor het goede vam nakomeling
schapwat het huwolijk aan zorgen- mee
brengt wordt gecompenseerd door het
goed val1 lc'len- echtelijken trouw, cn wat
de meuscli aan. vrijheid verliest, wordt
vergoed ld(oor 'liqtj goed van -dien(_, onver-
Lreekbaren huwelijksband. Maar dbor gc-
fc-rek aan hooger leven verspelen ook
christelijke echigenooten deze goed(eren,
gelijk Kzaii in aar-dsdlige-zinldlheicll het gocidl
van zijn eerstegébbortoreellit verkocht voor
een hord linzensoep.
'D-c heiligheid en .eeniheidl en onverbreek
baarheid van het huwelijk varzin-nebeelldj:
dc heilige ver-cenigi-n-g van dje gfeddielijke
en menselielijke natuur iu d-e mensohwoa-
ding van ,(Go|d|s .zoon, de vereeaiigiug- van
Christus inot de mensolihcidv -Wie het
huwelijk christelijk wil beleven s-hrome
niet met Christus ca ïne-t d-e Kerk te gaatu
den weg vam offer en. boete.
In zij® leven van St. Liduina. zegt
Huijsmans- onus, dat Go-dt in dc haojdéu
houdt d-e weegschaal' van -goed om kwaajdi'.
Als de tij'dbn hoos zij-n- en dc, mieoscheu
ziju afgeweken van Gods weg, -djreigt de
schaal van het kwade omlaag te gaa-n| en
jiet evenwicht te viorstorani. -Maar God
waakt, dat het het evenwicht bewaard'
blijft en Hij richt zich tot edelmoedige
zielen, en smeekt hen, -dat zij hun! ver
stervingen- en offeranden zullen worpen ih
de schaal van het goedje, opdat he'tf even
widht worde bewaard!. En -nooit heeft
God zich in dis edelmoedigheid d.er Zij
ner, vergist.
Dit beroep op edelmoedjigheid richt
God niet enkel tot -dje heiligen. Wij kun
nen geen Christelij'k-levendéj mienstehenl zij-n
als onze ziel niet eclclmoed-ig is en: wei
gert de versterving t-e aaiiyanrdjen. Wjap-t-,
de gi-on-dlwet vaui het ehristelijk leven
is -de abinogatic sui ipsius, dje'verlooohc-
choning van zich zelf. Iu ecu visioen) is
dit aan Oathari-niaj vam Siona getoo®.dl. Het
leven van den meiiBC'henzoon ie als een
eindoloozc -('jpornenhaag. De mehsehe® ko
men voorbij met kinderlijke -o'troom-en van
geluk. Traag en moeizaam' gaan de oudjen
yoorop. En achter hen- gaat fier met op
geheven hoofd en: snellen- p-as 't heersehen!
de geslacht van jonge menschen. Zij stor
men naar het open korenveld ter linker
zijde, on strókkeni begeerig c-(o banden uit
naar de sohoongepluim-dle lialmon, ver
langende te proeven 's levens, volle v'rucht
Als zij de halmen h-eb-ben aangeraakt, Zien
zij, dat id]oze ledig zijn e-n: geworldicnj tot
stof in bun hand. Dooli 'dje weinige®, die
kruipen door die doorn-enhaag! ter rechter
zijde ou tot bloedie-nsl toe zich wonden aan
do d.oorne-n, mogen plukken de rijip'e
vruchten van den hoorn -djes levens. D-e
liefda der wereld is als hot wuiven|di koran
in het open veld. ,Zijn halmrai zij® leeg on
worden ras tot stof. Doch d(e li-eGdei va-n
Jezus is als do levenshoom- i-n- vollen bloei,
verscholen achter oen- haag van doorne®.
Wie van diern boom gegeteit lleeft, liij
heeft zij-n honger gestild, zijn dlprst ge-
les c-ht.
Zoo hebben dc oudferg hun kinderen het
leven le latenj zien.
'Zeifverloochening is vrucht van het
gebed, gezamenlijke zelfverloochening is
vrucht van gezamenlijk gebed. Dat 'dj»
ouders djin 1-ni hun gezin herstellen het
gezamenlijk ochtend- e.n avondgebed, waar
bij het geweten-son-dorzzoek niet mag wor
den vergeten. Zelfverloochening is offer-
lande van zich) zelf' aan God; door en met
Christus. Dat dan, ,d|p ouders herstellen Idle
praktijk van het dagelijks-Mishooren met
ile kiudpren, en met eerbiediging van-
ieders geweten, van- die dagelijksche H.
Communie. Christus offert zich zelf en-
ons en wij» offeren ,ons met Hem' e® i® do
H Communie n-emm wij- op- de innigste
wijze deel aan liet offer. Zoo l-loeit op
nieuw milder ons op dje geest van. het offer
Wie. zijn leven wil behouden, verliest
het, wie zijn leven) aflegt, wint het leve®.
Zelfverloochening heteekent Christus na
volgen. Dat dan. weer hensteldl word-t
do lezing van liet' Evangelie in het gezi®,
om Christus te kennen. Zelfverloochening
heteekent leven- met Christus. En zoo wil
dau Z. II. dp Paus in: ditl jubeljaar, dlat
de diende or®e van St. Fran|tisous onder
groot cn kleini bewerken: zal een blijvende-
lovensherniieuwing.
iWant Fran-eiscus volgen is Christus
-olgon. Als een- herleefde Christus is
lijj in zijn tijd .verschenen. Als ee-n an'd-er
Christus hcei't elke leerling va® Christus
te zjjn.
Zoo dan groei© het Rijk Godjs iu ons
cu om on-s heen. Christus noemde Zij®
Kerk iiet zuurdeeg, d(at het meel door-
-cleesemt, het mo-ste-rd)zaadje, 'dlat wordt-
tot een breodgelalole hoorn. Hoe meer d|p
Kerk als zuurdeeg het! gezin en- ons eigen
liart doordringt, hoc- breeder. Zij haar tak
ken zal uitspreiden» over die aarde.
Onze Paus heeft Zijn- penti-fieaat in
■dienst gesteld^ va® de- hereeniging va® allo
afge-dwaaldpn met -de Moeldlerkerk. Waar
wacht God op Op ons geb-ed|, maar ook
op ons offer, op- onze verstervingen, op
ons voorbeeld van een katholiek persoon
lijk, gezins- en, maatsdh-appelijk'-leve®.
Liduina, -dje zieneres! van Schiedam- mg
drie- of viermaal in het jaar een- rozelaar,
eerst klein, dan- opgroeiend» en haar met
zijn schaduw bedtokk'ond. Haar engelbe
waarder legdf, haar uit, dat zij1 uit dli-t
tranendal niet zou opstijgen ,om' in te gaan
gaan i® do glorie met Christus- voordpt
deze rozenstruik tot vollen, was-Jtuh was
gekomen en, al zijn' rozen ware® ontloken.
Binds dlicn. vroegen haar vriende® haar
tcUrenmalc: Li-duina, staan alle rozen
reeds in liloeiBm steedls luidde, het ant-
moorder ontbreken, nog vele. Eindlelijk
riep zij verheugd uit: Ik zie d(enj struik
volgroeid, al zijn rozen- zijn ontloken,
ueldra zal ik uit diit tranendal opstijgen.
En drie maanid(erf later ging zij iu de glo
rie van Christus.
(Wjj zien de Kerk van: Christus als
een rozelaar, die eerst klein- was, op
groeit en ecus geheel de. aardp met zijn
schaduw zal Wedjekken. Elk huisgezin, is
als een klein- kopje aan dien rozelaar.
Door den <l(auw van Gods genaidle,
vrucht van gebed eni versterving, omt-
luiken de rozen;/ Eni eerst als al 'd|o roze®
ontloken zjjn, staat de rozenétiruilk in
vellen bloei, is' de Kerk v'am Christus tot
vollen wasdom gekomen-. Idoevelen onzer,
iu branldenidle liefde voor (de Kerk in apos-
tolischcn ijver voor de- ,uitb:reid|Lng van het
lijk Gods vragen verlangend]: staan lalle
rozen reeds in- bloei? Maar telkens luidt
het antwoord va® Christus' Plaatsbekleo-
-d-or en va® onze Hoogwaardige Bisschop
pen: er ontbreken nog velen. Gij, katho
lieke ouders ca kinldtrenl Van dit Dioceesls,
-di-e zoodikw'ijls hebt on'dci-von|iieu de vader
l'ijke zorg van omzen Hoogwaardi-gen Bis
schop voor de uitbreidting van het Rijk
Gods op aaridf, wees-t apostelen in uw
eigen gezin- op- dc eerste plaats -dloor de
verstorvenheid van- uw ehristelijk gezins
leven, smeekt door uW gebedpen door het
offer van U zelf vam God af d|en dauw
zijner genade, opldjat dc Kerk van Haar
lem moge bevrijd, wordjen van: Hare veler
lei en groote beproevingen, en Hij, die o®s
bestuurt mot apostolisch gezag eenmaal
móge zeggen: ik' zie-den-struik'voli^roeid'k
al zij-n roze® zij'n ontloken.
Ik heb- gezegd.
Daarna sprak Monseigneur dc vergade
ring vaderli,k toe en wees o-p- hot onder-
w'erp van den Katliolie.kendagj „Het
Kind", alle ouders vermanende olm dooi'
-heilzame tucht en het voorbeeld van een
heilig leven hun kinderen o-pi tic k'we-eten
tot candidatM voor den hemel. Daarna
gaf lij, allen zijn bisschoppelijke® zegen.
Te® slotte een kernachtig; slotwoord van
mr. He-erkens Thdjissen waarna do ICatho
lickondag- geëindgid was.
Onder hel zingen van een giistdriftigi
..Aan U, -o, Koning- der Eeuwen' ging! men
uiteen.
Kerkcinn-secratie.
Dc nieuwe paro-ehiekerk, toegewijd aan
hot II. Sacrament aan- de Z-andberglaalir
bij Breda, is op H. Sacramentsdag door
Mgr. P. Hopmans, Bisschop van Breda,
geconsacreerd.
Bi, de wijdingsplechtigheid werd
Z. D. H. geassisteerd door Mgr. J. M. van
Oers, vicaris-generaal, als presbyter-as
siste ut, cn -de Hoogeerw. heeren H. Sehrau
wen o® P. Sweere, regent van liet Seaaina
fie I.Jpelaar, ailsi ti-oondia,kon,s.'
Verschillende eerw. heeren geeatelij'kén
uit het dekenaat Bred! a.vervuilden de an
dere functies.
Na de eonsaereering werd, Id'e H. Mis
gecelebreai-d clpor Id-en eersten, pastoor der
'der nieuwe paroohic, den weleerw. hee-r A.
van Meel. Als diaken, fungeerden, almoez-e-
nier G. Huijs, als' sub-diaken, rector H.
Looijmans.
Ceremoniarii waren de zeereerw. ihceren
J. Baeten, secretaris Va® bel bi-sdom en
pastoor dr. A. Smits.
Het koor voerde op- prijzenswaardjgd
wijze do gregoriaa-nsphe' mi&sa- jdje Anj^efis
uit. J
Een groote menigte parochianen .was
komen toestroom-ein om de pleclitighei'di in
dankbare stemming bijl te wonen.
Vrijdagmorgen onv half tie®| ha|dj Idle in
stallatie ya® de® ni-euwe.® pastoor plaats
door Mgr. van Oers, -djeken, van Brédla, Om
10 uur werd een H. Mis vnm d|®nkblaia(r.(
heid opgedj-agen ter ecre vam het Eudhairis
tisch Hart van Jezus. Om 12 uur was; de
nieuwe parochie va® het II. Sacrament- in
gesteld. -■
Het Generaal Kapittel der F'. P. Capu-
<S|ne® «p- andiëutic: bijl Z. H. den Fans.
X Vrijdag 28 Mei, 'smidfdlags te 1 uur.
werd het Generaal^ Kapittel idjer P. P. C.a-
pucijne® op 't Vatican® i-n (de Groote Troo-a
zaal tot e en particuliere audiëntie- bij' Z.
II. den Paus toegelaten-.
Z. H. dol Paurf toornde zich zeer, v.alder-
lijk en gemoedelijk', liet .altera tot d(eni ring-
kus toe. Nadat' dp II. Va|d'er velen afzon
derlijk 'liadj toegesproken, o.a., 'die Holland-
sche afgeva,a.rdigd|en ha|d| herinnerd :.aan de
groote v-erdicnstcnl van Mgr. Diepen, bia-
sthop van 'sHertoge-nlbbsoh, hield Ilij tot
alle. Kapitula;rissen ee-ra toespraak vol
waardeering Voor d|o Capueij'raen-Orldie, Hij
sprak zijn vreugde, uit over die -aanwezig
heid van die; leldbnt van zulk een voorhaal®
deel -dier Ordie van don H. Franc-iscuaHij-
noemde d|jt eenl blijk' van getrouwheid1 ea
hulde, wat Hem nu djuhbél aa-ngenaanii
was, wij-1 het gebracht w-erd in ',tjubel
jaar „v;am Uwcni cn Onzen H. Vader" zoo
als de Paua zidhl uibdjr-ukle.
jVerder uitte Hij' zijne v-reugdje over
het goed verloop van het Generaal- Kapit
tel, hetwelk van zoo groot gewicht isi voor
de Or-die, en Ulus, ook Voor ge-heel de Kerk,
De H. Vader prees ten zeerste ctonj afge
treden Generaal,. P. Josep-hus' Antonius,
thans reedsa, artsbisschop va,n 'Modlena,
om hetgeen hij- voor de Ordip' ea de. Kerk
gedaan h-ild]; zijl® benoeming -tot aartsbis
schop wils een erkenning -van zijn ve-rdien-
sten en ook een jb-lijik' Van liooga c'liti-ug voor
geheel de Ordjej 1
Hierop ontvingen allen) de®j pausélij-kan.
Zegen. Na afloop der a,udjëi®tie werden, do
Kapitulariissen. -nog in dé gelastsnheMl, ge
steld -dj© Vaticaansche Missiete-nitoonsteL
ling welke reeds was- gesloten-, te bezich
tigen. j.
Kantangerecht te Goes.
Door den Kantonrechter to Goes zqn
veroordeeld wegens:
Een dier op oen mensch aanhitsen: D-.
J. v. E. te- Hansweerd f25 o-f 25 d;.
Eieren van waterwild zoeken: A. -dj. 1.
B. W.. IV W,. 'sHeer Hendrik's'k'inidferew
terug aan ouders.
Nachtrumoer verwcklcen: J. H. S. Oo-
lij'nsplaat f 5 of 5 ld.
Zomder vergunning loope® over hooi
land: P. A. L. Hoed-ekooskerkeJ. Hy
Ovczand f3 of. 3 4; A. L„ N. Pj. Hoedle-
kensker f2 of 1 w. tuohtsnh.
Naam van den schipper niet op zijn
schip hebben: G. R. Antwerpen f3 of
3 dage.n.
Te Krabbendijke rijld.cn over klinker
pad A. K. Vlissingomi f 5 of 5 d-,
Met auto rij:den zan:d«i- Zichtbaar num
mer en letter: M. T. lerseke 'f2 o'i? 2 d.
Fietsen zonder hél; L. S. lerseke f3 of
3 dage®.
's Avonds met. motorrijwiel rijde® zon
der licht: .1. M. de IC'. Goes f 10 off,10 -i'. I
'is Avonds fietsen zonder licht; M. v. Hl
Goes f 2 of 1 w. t.uchteeh; J. L., E. M. !j.
Rillamd-BafJh f 4 of! 1 w. tuchtsch.J. A.
S. Goes. C. d. J. Wcmeld]inge f 3 off 3 l<J(.
J. V. Kortgene, C. G. Oudelande, A.+ T».,-
C. T. Heinkeraszaend, G. ,d.'. P., J. K,.Goesi
M. J -O. Hoedcken'skëi'kel f 5 of 5 dl.
Vrijgesproken: C. S. Hei.ïnlk'cni&zaWd,
beklaagd via® het' zoeken! naar eieren van-
wilde eenden.
D-e zaak-Miiijlwlijk/
Dc Proc. Generaal bij- den Hoogen Raa,d
concludeerde in do cassatiezaak van Muijl-
vv'ijk tot vcrnietigingi van het vonnis van
het Gerechtshof en verwijzing der zaak
naar een aangrenzend Hof'. Uitspraak 2'8
J uni.
Die zaaïs' Gracuiiixvair Boelen.
D-e reeds kort' vermelde z'aak heeft haar
beteekenis als er een beteek°nis aan moet
worden gehecht, door oen bewering! van
don heer Jhr. Groeninx van Boelen ia
een'indertijd verschenen brochure „Voor I
Afbraak", waarin hij- o. a. bejweerdo dat
een drie.tal artikelen door dr. v. Bl'anken.
stcin (de sterc'orrcspioradent van de N. Rl
Crt.) gewijd aan üe Vlootwet, waren -ge
publiceerd nadat de schrijjver zich m;et
het Departement van Buitenl. Zaken 'had
.verstaan. Dit Werd latei- door dr. v. B. in I
genoemd 'blad gekwalificeerd alls zuiver I
fantasie. De heer G. hield echter vol,
bood aan da zaak door een eereraad- ti
doen onderzoeken, en toe-n dit door dan' I
heer v. B. gew-eigierd werd, en ,ook een I
repliek van den heer G. door de N. Rl. Crt.
geweigerd werd, h-eeftj d-ez'e laatste aan dr. i
v. B. een uitdaging tot een duel gez-onid-aw I
Dit werd ook afgewezen. En toen heeft
Irij dr. v. B. aan hef station in D-en Haag,
juist' bi; diens vertrek naar het buitenland,
een klap gegeven.
D-e opmerking van den politierechter, I
dat we nu toch wel een heetj-e over de»
tijd h-ecn zijn, dat een du-el de epnige, oplos
sing bij een géSclhil is, zullen de meestje
Nederlanders wel onderschrijven.
Vermeld zij- nog dat dr. v. B. onder I
eede 'herhaald©, dat z'ijn artikelen niet fe j
voren ter lezing of ter - goedkeuring; a
buitenlandse'he zaken zij-n voorgelegd,
dat hij nooit iets gedaan heeft -dat tot dez»
verdenking aanleiding kan geven.
Zooals reeds geiméld wierd de heer G.
veroordeeld tot i' 100 boete subs. 50 dager
'hechtenis. (M. Ct.)
iK-RUININGEN. Ondertrouwd,: He-nd'ri I
cus Willem Smit„ 24, j. en Adria-raa Mm®
Eocke, 24 'j.Marcus Pieter ÜVLaaxtepi j
Wondergem, 25 j. e® Jannetje va®
Plasse, 22 j.Petrus- van 't W;estei-n|de/ W
j. en Johanna, MjathiidaJ AJdja, 28 j.
Gehuwd: Abraham Miarkus Jansen,^
j. en Catharine Vogelenzang ,28 j.
Geboren: Mariraus, z. v. Pieter Pa,a-nw^
en Hen-drika, Ma.ri»a,Kom;ejanJohanna, 4
v. Willem de Bot -en Jozi-na MinnlaJaMlï
Adri.ana, di. v. ,A|dlria,a:nl Bauer en AJdri:"1»
SinkeJohan-nes, z.v. Leendert Nieuwe"'
hujjse en Tanmetja Veidblurg;1 Jacoba, JaJ»?
na, d.v. Jan Krij,risei on Janna Goudf
Overleden: Johanna, -d^v. WiUem1 !w
Bat en Joziniaj Minn,a,a.rd.j-
Bureaux van Redactie enA
Telefoon Interlocaal No. I
Bijkantoor MIDDELBUR
GROOTEWAARDE
VAN PUBLICITEIT
Daar was ontroering
slotvergadering .sa.mengestro
van Congresgangers op den
dig-en 9en Juni 1926 te Goes
leni's Kerkvoogd, dubbel ee
door den glans zijner hooge
en den kroon van den ouderdo
nam om te spreken over de
Katholieke ouders ten opz-i
kinderen. Stond hij daar niet,
vader dan als gezaghebbende
uit elk zijner woorden de -wa:
bezorgde liefde te beluisteren
dioc-esanen als evenzoovele
deren te.dra.agt? Hoe deed d
en beminnenswaardige biss-dln
lig-sté snaren in het ahristelij
trillen, toen hij aan de hand
beeld uit' Origanes'1 leven de h
öe-hefste, dia de Kerk aan het
wiens lidhaam' een lampei is
Geest.
Als -een vader sprak Mons
lier de zijpen-li oe en als e©n v:
hrihem.
Gelukkig de kudde, wian z
dort en deel valt. Want. wie
we-zigen zal aarzelen, om naa
fordo vaderlijke woord zijn
in te ridhten?
Neen, op die wijze kan de
oesane Katholiekendag niet
zijn.
Wiclkeinsfw'iiord v. d
v. h. IJilïTrewfdMkm
Doorlucihtigie Ilopgw aardigh
Hoogieerw. z-eereerw. en we
r,en; zeereerw. Spreker in dezi
deringDames en heeren, inles
zitl.ers en leden der sectie-ver
Heeren Leden van het Hoof'
van h-et Alg'emeen comité de.r E
dagienHeeren leden van het
comité en der diverse sub-co
dezen Katholiekendag.
Barnes en Heeren.
Het is voor mij, als voorzit!
uitvoerend comité, een groote
hartelijk welkom te Iieeten op
m-een-e Vergadering- va® den tie
leans-chen Katholiekendag.
Katholiek Goes- vormt voor
middelpunt van Haarlem's j
danken wij aan hét feit, dat de
Katholiekendag' hier gehoud
maar in het bijlzonder aan het
U, Monseigneur in ons midden
hebben.
Toen nog nu zes jaar geleden
luisterd door de hooge tegena»
van onzen g'eac'bten Vicaris-ge:
gieiwesteli.ken dag mochten houd
-wij ni-et vermoeden, dat binnen
Bk korten tijd niet 'n herbalin
maar de alg-etneene, voor gelieel
te houden Katholiekendag- hier
hebben.
Het voorstel hiertoe is uitói
Eet Hoofdbestuur, doch de eer,
r-eciht, dat wij dezen Katholieke
in onzfe parochie mogen houde
iwij ten slotte aan U, D. H. W
voorloopig besluit van het Hm
moest goedkeuren en dit indei
gedaan hebt.
Voor die goedkeuring, voor
torng brengen, wij allen, Kadhol
Goes aan Z. D-, H. eene betuisi
fceiitelrjlihioid, inniger dan
den kan uitdrukken.
Wat de eer, het voorrecht
d-e-s te grooter maakte, ja, die
ten top voerde, was de bi.lna met
gelijkstaande waarschijnlijkheid
door de eer van den Kafholiekei
gen houden, ook het' onuitsp-rel
zouden genieten U, Mans
ons midden te zien, overtuigd
steeds betoonde hooge belaag
het welslagen der Katholieken.
N am-ens alle Katholieken hier
Ïn-zond-erheid namerns de Katholi
het D-ekenaat Middelburg, mai
?Taim'e®s de Katholieken van Go
-ven*^°"se{flleur» allernederigst',
vans allerhartelijkst welkom.
Uok u, ],al,en. van het Hooi
daKk Van welkom'
r hla-ats van gemene
p rehgieug g,ebiedi e,evoeit-
S i, uita°®derinv,
Böomseh uit' te leTCn
aoo menigmaal in onze
onze vergaderingenKooi
hu'i-™^ Zlel l° m'et ^arte
huis, Roomsch ook daar bu
vfij ®u vandaag ons Roomsch
naar buiten mogen uitlever-
wij, U.
V-ervolg'ens, meenigeen
■VTaagd hebben bijl het
plaats, waar deze Katholiekei
g'eiiouden worden, maar b
tot het Bisdom Haarlem
Thans z'al bet aan een
$oed duidelijk z-ijn nu aller
ik
voc
ab
t met
Hoofdbe
en
im-i
het
een
jul
vereeni(g'
buiten
Boor
da
zal
z
vernc
behoort i
ieder
oog- dc