kerknieuws" DONDERDAG 10 JUNI 1926 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT RECHTSZAKEN burgerlijke stand" V Als een Vader. te G( f om zioh zi.' dc wereld bitter gevonden en gesdhuwd. Wie haar ontloopt, wordt arm aan hoogere goederen. Wie haar wil LeerPn kennen en beminnen late zie!) onderwijzen door goddelijke wijsheid, welke door geen rede nen van menschelij'ke wijsheid ooit wordt geschokt en alleen in staat is alles in heiligheid te vernieuwen. De goddelijke ■wijsheid van het Menschgeworden Woord Sprak tot Fran-eiscus in de evangelische .levensregel: zalig zijn de armen van geest want hunner is het Él k der hemelen. Deze wijsheid vervulde zijn ziel met een zeer hongc kennis van een edelmoedige, be geerte naar de armoede. Maar armoede bestond voor hem niet alleen in het afster ven; aan do uiterlijke goederen dei' w^rPld. Arm van geest zi.11 wil ook zeggen klein wijlen zijn met' Christus, die hei geringste aantrekt, het „ama neseiri et pro nihilo reputari" van Thomas a Konipis. Zooveel als iemand waard is iu Uw ooaen, o God, zooveel is hij w'aard en meer niet» zegt de anno van Assisie. Gelijk Liduina verborg hi, zelfs, voor de men schen de wondeteekenen des Heeren. dié In, in zijn lichaam mocht dragen, wanl Vrouwe Nederigheid is uw zuster, heilige Vrouwe armoede. Wie z'icll zelf niet ver sterft door zijn éigen wil op zij te zetten, van hem kan nipt gezegd wlorden, dat hij- arm is geworden. Armoede van den geest homll in: onderling dienstbetoon in een voud des harten, naar het voorbeeld van Christus, die kroop langs den. grond terwijl Hi. is de Grootste van allen, om ons 'do liefde te loeren. De grootste gave dooi den Schepper aan den mensch gegeven is de vrijheid van den wil. Ook dez'é gave kunnen wij' uit vrije beweging leggen in Je handen van den Christus, gelijk Chris tu.s ziai wil gelood heeft in handen van den Vader, gehoorzaam geworden tot den dood dc,s kruises. Tegenover de leugen achtige vrijheid, waaruit zooveel onheil voor Kerk en Staat voortvloeit, stelt do arnïc van geest de daad zijner gehaUr- zaamheid, en legt hij de vrijheid van zijif wil in de handen van het door Christus gestelde gezag. Deze lliiiooge levensopvatting en levens- prak tijk vond haar oorsprong in ééné bron. de goddelijke liefde. Een brandende toorts, door de. vlam der goddelj'ke liefde verteerd", noemt hem de XI. Vader. Die goddelijke liefde ook bindt sauien'de Fran (iscaansche familie, tempel van den H. Geast, opgebouwd uit de levende steepen dip uil alle deden der wereld worden bij eengebracht. In deze dilristelukc -levensopvatting en levenspraktijk ligt het p-rogïam van jeugd opvoeding, hot geluk van het kind. do vrede van het gezin, de ttoekomst van do samenleving, de hoop der Kerk, de roeping van vader en moeder. Den vooruitgang in h;et goede gaf Ignatius aan mot dal kern achtige woord: tantum quantum. Zooverre wij ons verwijderen van liet kwaad, zoo ver en niet! verder naderen wiii tot het goed. Zoover wij de. aarde verlaten. z'novor en niet verder stijgen wij- op naar het he melsche. Zoover wij aan ons zelf af sterven, zoover en niet verder komen wij tot de liefde Gods. Zij, die tegenover ons stiaan, zijn ni:et bang do jeugd op te voeden in idealen, die helaas niet hooger -dan deze aarde reiken. Daarvoor loeren "zij de hun non te lijden, te strijden, te offeren, zich zelf te vergeten. Hoeveel te meer kracht- inspanning mag dan niet terecht gevraagd worden vaan oils, waar onze. omgang' in den hemel is. Lat-en onze. ouders niet hang zijn- hun kin-deren te leeren het ideaal van de zelfverloochening, opdat! zij mogen -grijpen naar liet hoo-ge levensideaal der goddoKjlkér liefde, dat ons in- Franciscus en Aioi|si-u<9 tegenstraalt. Droome-n z'ij van het geluk van hum huisgezin en hun kind, hier alleen ligt het geluk. Jaren -geleden schreef de Amst'erdamsclie Hoogleeraar Prof. Pel een boekje over „de. kunst om goed en gezbnd te leven". Hij vertelde daarin van de ervaring zij nor medische practijfe. Veel lijden is er in de wereld, doch hoeveel van dat lïjjden doen de mensch en zich zelf en elkander aan. D-e ervaring heeft dezen medicus gje- leerd. dat de menschcn z'icli zelf openen drie bronnen van ontzettend mensdh-elijik leed, het alcoholisme, de onkuischibeid, de weelde en genotzucht, Elke priester zal1 uit zyn ervaring dit oordeel geheel onder schrijven, er bijvoegende, dat hier niet? alleen de ondergang' des lichaam-s. doohi ook de ondergang- der ziel de deugd t egen- greinst. Z-oodra onze kinderen treden bui ten den eigen kring- van gezin, school ent kerk valt op hen de verkillende adem van neutraliteit en godsdienstig- indifferentisl- »ie. D-o eindige dingen dragen den licht glans van den Oneindige, tot Wjens kenis -wjj opklimmen uit leven en natuur. D-e Oosterling ziet dat, on hij doordringt hier van geheel zijn levenshouding. Wij in Europa zijn vol van de realiteit van 'het natuurlijke leven, cn iloen alsof de even- waaraeJhtige realiteit van het bovennatuur lijke niet bestaat. Naast de kilheid van hek neutrale staat de verwarring der splitsing en verbrokkeling. Zoodra onze kinderen hun eerste schreden zetten in de maat schappij wiorden zij bestormd door eau onnoemlijk aantal levens- cn wereldbe-> echouwingem, waardoor velen hun even wicht verliezen. Houvast hebben zij( noo- di-g, en die mo-ctcn z'ij: vinden, in de gods dienstige eenheid en vaste levensrichting van het' eigen g'ez'in. De ouders heeft de Schepper der natuur aangewezen als d© eerste -opvoeders. Dooh zij' hebben hot kind niet voor zich en miogcn het niet opvoeden, naar eigen smaak, doch'voor den diensten de liefde Gods overeenkomstig Christus/ leer. die ons door de onfeilbare Kerk wordt voorgehouden. Naar die leermeestieressie van geloofs- en zedenleer hebben de ouders te luisteren met kinderlijke gehbon-zlaam- ireid, z-onder eenige critiek. D-e Kerk bemoeit zich niet met dingen, di-e niet op', haar terrein liggen. Zij houdjt geen geleerde btetoogeni over opvocd-ing. Zij stelt geen paedagogisohe- of psycho logische systemen op-, evenmin als Chris tus aan de mcnsc'hen w'etenseh'apl kwam leeren. Wijsheid bracht Christus op aar de en dje wijsheid van- het evangelie pre dikt de Kerk ons. Zalig z'iju de zuive ren van hart, want zij zullen God zien. zegt Zij Christin) na., Eu om niet misver staan te worden, legt Zij ons- uit, wijzend Lip St. Aloisius, dat dje zuiverheid vóór alles beslaat in de. verloochening Van zich 'zich zelf. Zalig zijn de armen vnni geest, want kunnen i® het Rijk der hemelen, zegt Zij Christuel na. En- Zij wijst, ons op Hfranoiscus, opdat wij weten zouldjen dat de armoede niet alleen bestaat in het ver achten van de .rijkdommen, doch ook in deemoedig dienstbetoon aan alle broeders. iu kinderlijke gehoorzaamheid) aan het van Godswege gesteldte ge zaal. Kennende de zwakheid onzer begeerlijkheid Idleolt Zij ons mede «ten- Geest der liefdie, bron van zelfverloochening en arm'oede, eind doel van al onze- strevingen e-n diadén. Dit. evangelie verstaat de wereld niet, omdat zij van de aardp het geluk vérwiwht. Helaas zelfs in het gezin: besluipt het, kind de geest dier wereld. .En al wat- im d'o wereld is, is -begeerlijkheid; des vleesches, begeerlijkheid d|pr oogen en hoovaardijl des levens. Ga uit, uit dijt, kind, onrein© getest, en maak plaats voor -den: Heiligen Geest, den Vertrooster, beval Kerk dien Satan bij bet Doopsel. Dien onreinen geest door Idle Kerk uitgedreven halen vele 'ouders weer binnen, en verdrijvend dien Heiligen Geest, omdat zij' zelf in. luin liu- walijkisverhouding niet bewandelen dc-n weg -ricr zelfverloochening, iclfie leidt naai de hoogte van Gods liefde. Wij- kunnen dan ook niet tot ouders spreken over de op-vtoedfuig van. het kind zond-er tot de echtge'nootc.u. tel zeggen, 'djat. zij moeten tcrugkeeren tot de zuivere, evangelische paulinische opvatting van het huwelijk. Toen dc eerste mensch ging uit het paradijs verschoen de Boete, hem als zijnl getrouwe leidsvrouwe op d(en levens'weg Haar, die Christus omhelsd)-- als Zijn Bruid, willen wij ontloopen, maar altijd' gaat zij ons achterma. Zij' ook staal aan de djeur van liet huis, waarin- d-o jong- -gohuwden tred/era en zij gaat tegelijk met hen de woning binnen. Wat heeft dje Boete dien jonggehuwdiem te zegden Het huwelijk i-s niet ee.m feest der zinnen, d'oc-h een boetegang in zelfverloochening, ont hechting, onderling dienstbetoon. Eerst dan wanneer die cchtgc.nooden Idiit evan gelie beleven in, hun onderlinge verhou ding, zullen dfe ouder het met vrucht Voor- houden aan, hun krndloro®. In het Ehébuoh, 'hetwelk door -d|en lei der djor Dam-stadtéchq „Schule Idler W eiis- heit", Graaf Hermann ICeyserling werd uitgegeven, spreken- vierentwintig leidendje personen, zicli uit over de hieteeke-nis' van hel huwelijk. jDo hedenidlaagsche mensch, te rade gaande hij natuurlijke ervaring en wijs begeerte, zoekt bier naar -een dieper begrip van hot echtelijk leven-. Vier grondwaar heden vinidlt na vele omzwervingen de liedön'dlaagsehe mcitaeh ei-ndelij'k weer terug Het huwelijk reikt verder d|an het gebied van de natuur,d|riften, dringt -dioor in het gebied van het geestelijke, het zedielijke, het heilige. Boven de natuurdriften uit wil de mensdhl inj geestelijke vrij-heidf zich zelf bleheerséhen c:u overwinnen,het huwe lijk leidt dje eöhtgenoo-te,® naar de hoogte van een geestelijke beschaving, ja leidt naar Paulinische, katholieke, opvatting lot in het gemeenschapsleven van den d[rie- persoonlbijkeni God. Het huwelijk is veel meer dan een wettige geslachtsgemeen schap. Ge-durende hel; huwelijk verliest de scxualitcit snel aan bcteekenis, gelijk- de ervaring leert. Wal het huwelijk geluk kig zjjn, -dam moet het niet word|e,n| op gebouwd op hetgeen met id|e jaren: afsterft, -doch op hetgeen met dje jaraa groeit, liet gezamenlijke ziels- en, geestesleven. Op sociale en theologische gronden on uit zjj'n wozem als geestelijke gemeen schap ciiseht het huwelijk principieel© onontbindbaarheid!. Hooger dap liet ihuwo lijk staat het religieuze celibaat. Maar bei-do, elk op zijn -wijze, zijn d(en mensch gegeven om aa,n| ziohl zelf ai" te sterven en ter liefde Godjs zichi in geestelijke gcmeeni- schap en dienstbetoon te wijdien aan zjjn broeders. Waar reeds natuurlijke ervaring en ■wijsbegeerte vermanen, 't huwelijk niet te beschouwen als een. feest der zinnen, lloch als een oefen-school van versterving ten dienste -djer gemeenaefhap, daar mogen onze katholieke ouders ea onze jeugd], onderwezen- d|ooi- .Christus en St. Paulus hun oogen- gericht houden ane-er op d(e geestelijke dan op dje sesueele zijde van do eehtvereenigimg. Wijl ffioefon, vei-mij'(!|en hetgeen hetzij om het gevaar hetzij om' zich zelf op zonde verbodieni is. Dat reeds! eisr-ht veel versterving c® -zelfb'ehcer- sching. Wij moeten nog -meer doen, dia® enkel de zo-nid(c afmeten. Zij, -die het huwe lijk beschouwen als een heilige roeping tot openbaring van de scheppeindje Sn ver lossende Gojd|sliefde, zij veten, 'dlat zij elkander hebben te- heiligen, en met ge heel 't gezin langs den weg va nboeto en versterving hcb'be-u op le gaan tot Gorl. En voor -dezenl is het kiddl een- zinnebeeld van de vruohtblaarheiidl der go'dldelijke lief de, een genadleb-ewerkend ond'erpand. van hemelsChe zegening. Denkt de mail er wel genoeg aan, dat hij in het huwelijk den Christus uitb-eeldjt, Die zich zelf ont ledigde, de gestalte van een dienstknecht .aamn-am, om het mensc'hdom te heiligen en aldus zich te winnen e©n smettclooze ■bruid. Weet bij wel genoeg, djat hijj niet mimd-er go-djs-dienstig mag zijn 'dan de vrouw, ja ook in -de godsdienstige opvoe ding id/er kinderen Idle -eerste is. en de meeste verantwoord-elijklieiidi draagt. Wieet hij wel genoeg, dat hij, liet zinnebeeld/ van den- Christus, geen offer te groot mag achten, om de reinheid^ van zijp- vrouw te beschermen, om| haar te heiligen in liefde. En! beseft idje vrouw haar liooge waardigheid! wel genoeg? Is zij er va.® doordrongen, -dat zij tehuis heeft uit te hteelden idle H. Kerk, |de 'dloor Christus ver loste en geheiligde racaSehheidj, aan wie geen andere naam gegeven is waarin wij; ■j kunnen zalig worden djpn de Naam v.ap ons aller Hoofd, Christus. Is dje vrouw] aan haar mla.af-iaanhairkelijk tfr trouw met een kuisrlie trouwt als aan Christus Hoe moei hierop- liet antwoord zijn? Klagen geestelijke en leekenileidêi's- niet lui l( ovér de jammerlijkke verwo-c-sting van- hei christelijk gezina- enj huwelijksleven? Het eerste -doel, idjat God zelf beoogidle, toen Hij het. huwelijk instelde eui -die echtgenoten in den sacramentcelcn handy vereenigdb, is dc voortplanting van liet menschel-ijk geslacht en de go-d|pd£cnstige opvoédling! der kinderen:. Maar koevele huisgezinne-n hebben -door gebrek aan dtg.n geest van versterving en.' boete en zelfbelieersfihing, door gebrek aan liefiüci voor God en- voor elkander dpn gruwel der ontheiliging binnengehaald, (tóe andere 1-tolde- met ont volking bedreigt? En: als wij overwegen. Welken omgang de otudlers toelaten aan kun kinderen, welke lectuur zij idjuldipn in hun huis. welke vermucken ziin bi-hnem- geslopen in: onze krinvgen, hoe en onder welke om-standigheldien: dc kennismoakiug van jongens en meisjes geschiedt, hoe onvoorziehtig-lang, hoe gevaarlijk-vrij1 de verlovingen zijn, moetn wij' djan -niet erkeimen, dat vclei ouiders ,en kinderen niet beseffen, -dat het tweedie doel. waarom God twee menschep in het huwelijk v-ev- eeuigi dil is, tut zij elkander zullen! zijn tot hulp cn steun ,op, don weg naar de® hemel. Als vadar en moeder, jongen, of meisje dit levend-ig beseften., en in legc®- woordigheidl vah het AUerheilip-st© Saera- njent dit hi-ddenid- wilden overwegen, zou -dan d.e ramp van het gemengde 'huwelijk dc Kerk in ons bisdom- zoo schaden als thans het geval is. Doch het besluit tot aangaan van verloving en huwelijk wordt zoo dikwjjls op andere plaatsen genomen dun in -de stille eenzaamheid van liet kerk gebouw. Het rumoer van snel en dans. overschreeuwt zoo gemakkelijk do stille stem van het geweten. En versterving, boete, waarachtige liefde mogen niet één woordje meespreken hij de keuze van dien allergewichtigste® levensstaat. IMoet het ons dan verwonderen, dat ook in menig katholiek gezin de essen- tieele kwaliteiten van liet huwelijk, de eenheid en onverbreekbaarheid! niet meer worden ontzien.? St. Augustmus noemt drie goederen op, -die eigen zijn aan dien echtelijken' staat en waardoor verzacht worden de ongemakken, waarop Paulus doelt, wan neer hij zegt, dat d$ gehuwden- zullen hebblen verdrukking Idf-s vleesches. Wat de mensoheHjlko re V joilboet wordt gecom penseerd dlpor het goede vam nakomeling schapwat het huwolijk aan zorgen- mee brengt wordt gecompenseerd door het goed val1 lc'len- echtelijken trouw, cn wat de meuscli aan. vrijheid verliest, wordt vergoed ld(oor 'liqtj goed van -dien(_, onver- Lreekbaren huwelijksband. Maar dbor gc- fc-rek aan hooger leven verspelen ook christelijke echigenooten deze goed(eren, gelijk Kzaii in aar-dsdlige-zinldlheicll het gocidl van zijn eerstegébbortoreellit verkocht voor een hord linzensoep. 'D-c heiligheid en .eeniheidl en onverbreek baarheid van het huwelijk varzin-nebeelldj: dc heilige ver-cenigi-n-g van dje gfeddielijke en menselielijke natuur iu d-e mensohwoa- ding van ,(Go|d|s .zoon, de vereeaiigiug- van Christus inot de mensolihcidv -Wie het huwelijk christelijk wil beleven s-hrome niet met Christus ca ïne-t d-e Kerk te gaatu den weg vam offer en. boete. In zij® leven van St. Liduina. zegt Huijsmans- onus, dat Go-dt in dc haojdéu houdt d-e weegschaal' van -goed om kwaajdi'. Als de tij'dbn hoos zij-n- en dc, mieoscheu ziju afgeweken van Gods weg, -djreigt de schaal van het kwade omlaag te gaa-n| en jiet evenwicht te viorstorani. -Maar God waakt, dat het het evenwicht bewaard' blijft en Hij richt zich tot edelmoedige zielen, en smeekt hen, -dat zij hun! ver stervingen- en offeranden zullen worpen ih de schaal van het goedje, opdat he'tf even widht worde bewaard!. En -nooit heeft God zich in dis edelmoedigheid d.er Zij ner, vergist. Dit beroep op edelmoedjigheid richt God niet enkel tot -dje heiligen. Wij kun nen geen Christelij'k-levendéj mienstehenl zij-n als onze ziel niet eclclmoed-ig is en: wei gert de versterving t-e aaiiyanrdjen. Wjap-t-, de gi-on-dlwet vaui het ehristelijk leven is -de abinogatic sui ipsius, dje'verlooohc- choning van zich zelf. Iu ecu visioen) is dit aan Oathari-niaj vam Siona getoo®.dl. Het leven van den meiiBC'henzoon ie als een eindoloozc -('jpornenhaag. De mehsehe® ko men voorbij met kinderlijke -o'troom-en van geluk. Traag en moeizaam' gaan de oudjen yoorop. En achter hen- gaat fier met op geheven hoofd en: snellen- p-as 't heersehen! de geslacht van jonge menschen. Zij stor men naar het open korenveld ter linker zijde, on strókkeni begeerig c-(o banden uit naar de sohoongepluim-dle lialmon, ver langende te proeven 's levens, volle v'rucht Als zij de halmen h-eb-ben aangeraakt, Zien zij, dat id]oze ledig zijn e-n: geworldicnj tot stof in bun hand. Dooli 'dje weinige®, die kruipen door die doorn-enhaag! ter rechter zijde ou tot bloedie-nsl toe zich wonden aan do d.oorne-n, mogen plukken de rijip'e vruchten van den hoorn -djes levens. D-e liefda der wereld is als hot wuiven|di koran in het open veld. ,Zijn halmrai zij® leeg on worden ras tot stof. Doch d(e li-eGdei va-n Jezus is als do levenshoom- i-n- vollen bloei, verscholen achter oen- haag van doorne®. Wie van diern boom gegeteit lleeft, liij heeft zij-n honger gestild, zijn dlprst ge- les c-ht. Zoo hebben dc oudferg hun kinderen het leven le latenj zien. 'Zeifverloochening is vrucht van het gebed, gezamenlijke zelfverloochening is vrucht van gezamenlijk gebed. Dat 'dj» ouders djin 1-ni hun gezin herstellen het gezamenlijk ochtend- e.n avondgebed, waar bij het geweten-son-dorzzoek niet mag wor den vergeten. Zelfverloochening is offer- lande van zich) zelf' aan God; door en met Christus. Dat dan, ,d|p ouders herstellen Idle praktijk van het dagelijks-Mishooren met ile kiudpren, en met eerbiediging van- ieders geweten, van- die dagelijksche H. Communie. Christus offert zich zelf en- ons en wij» offeren ,ons met Hem' e® i® do H Communie n-emm wij- op- de innigste wijze deel aan liet offer. Zoo l-loeit op nieuw milder ons op dje geest van. het offer Wie. zijn leven wil behouden, verliest het, wie zijn leven) aflegt, wint het leve®. Zelfverloochening heteekent Christus na volgen. Dat dan. weer hensteldl word-t do lezing van liet' Evangelie in het gezi®, om Christus te kennen. Zelfverloochening heteekent leven- met Christus. En zoo wil dau Z. II. dp Paus in: ditl jubeljaar, dlat de diende or®e van St. Fran|tisous onder groot cn kleini bewerken: zal een blijvende- lovensherniieuwing. iWant Fran-eiscus volgen is Christus -olgon. Als een- herleefde Christus is lijj in zijn tijd .verschenen. Als ee-n an'd-er Christus hcei't elke leerling va® Christus te zjjn. Zoo dan groei© het Rijk Godjs iu ons cu om on-s heen. Christus noemde Zij® Kerk iiet zuurdeeg, d(at het meel door- -cleesemt, het mo-ste-rd)zaadje, 'dlat wordt- tot een breodgelalole hoorn. Hoe meer d|p Kerk als zuurdeeg het! gezin en- ons eigen liart doordringt, hoc- breeder. Zij haar tak ken zal uitspreiden» over die aarde. Onze Paus heeft Zijn- penti-fieaat in ■dienst gesteld^ va® de- hereeniging va® allo afge-dwaaldpn met -de Moeldlerkerk. Waar wacht God op Op ons geb-ed|, maar ook op ons offer, op- onze verstervingen, op ons voorbeeld van een katholiek persoon lijk, gezins- en, maatsdh-appelijk'-leve®. Liduina, -dje zieneres! van Schiedam- mg drie- of viermaal in het jaar een- rozelaar, eerst klein, dan- opgroeiend» en haar met zijn schaduw bedtokk'ond. Haar engelbe waarder legdf, haar uit, dat zij1 uit dli-t tranendal niet zou opstijgen ,om' in te gaan gaan i® do glorie met Christus- voordpt deze rozenstruik tot vollen, was-Jtuh was gekomen en, al zijn' rozen ware® ontloken. Binds dlicn. vroegen haar vriende® haar tcUrenmalc: Li-duina, staan alle rozen reeds in liloeiBm steedls luidde, het ant- moorder ontbreken, nog vele. Eindlelijk riep zij verheugd uit: Ik zie d(enj struik volgroeid, al zijn rozen- zijn ontloken, ueldra zal ik uit diit tranendal opstijgen. En drie maanid(erf later ging zij iu de glo rie van Christus. (Wjj zien de Kerk van: Christus als een rozelaar, die eerst klein- was, op groeit en ecus geheel de. aardp met zijn schaduw zal Wedjekken. Elk huisgezin, is als een klein- kopje aan dien rozelaar. Door den <l(auw van Gods genaidle, vrucht van gebed eni versterving, omt- luiken de rozen;/ Eni eerst als al 'd|o roze® ontloken zjjn, staat de rozenétiruilk in vellen bloei, is' de Kerk v'am Christus tot vollen wasdom gekomen-. Idoevelen onzer, iu branldenidle liefde voor (de Kerk in apos- tolischcn ijver voor de- ,uitb:reid|Lng van het lijk Gods vragen verlangend]: staan lalle rozen reeds in- bloei? Maar telkens luidt het antwoord va® Christus' Plaatsbekleo- -d-or en va® onze Hoogwaardige Bisschop pen: er ontbreken nog velen. Gij, katho lieke ouders ca kinldtrenl Van dit Dioceesls, -di-e zoodikw'ijls hebt on'dci-von|iieu de vader l'ijke zorg van omzen Hoogwaardi-gen Bis schop voor de uitbreidting van het Rijk Gods op aaridf, wees-t apostelen in uw eigen gezin- op- dc eerste plaats -dloor de verstorvenheid van- uw ehristelijk gezins leven, smeekt door uW gebedpen door het offer van U zelf vam God af d|en dauw zijner genade, opldjat dc Kerk van Haar lem moge bevrijd, wordjen van: Hare veler lei en groote beproevingen, en Hij, die o®s bestuurt mot apostolisch gezag eenmaal móge zeggen: ik' zie-den-struik'voli^roeid'k al zij-n roze® zij'n ontloken. Ik heb- gezegd. Daarna sprak Monseigneur dc vergade ring vaderli,k toe en wees o-p- hot onder- w'erp van den Katliolie.kendagj „Het Kind", alle ouders vermanende olm dooi' -heilzame tucht en het voorbeeld van een heilig leven hun kinderen o-pi tic k'we-eten tot candidatM voor den hemel. Daarna gaf lij, allen zijn bisschoppelijke® zegen. Te® slotte een kernachtig; slotwoord van mr. He-erkens Thdjissen waarna do ICatho lickondag- geëindgid was. Onder hel zingen van een giistdriftigi ..Aan U, -o, Koning- der Eeuwen' ging! men uiteen. Kerkcinn-secratie. Dc nieuwe paro-ehiekerk, toegewijd aan hot II. Sacrament aan- de Z-andberglaalir bij Breda, is op H. Sacramentsdag door Mgr. P. Hopmans, Bisschop van Breda, geconsacreerd. Bi, de wijdingsplechtigheid werd Z. D. H. geassisteerd door Mgr. J. M. van Oers, vicaris-generaal, als presbyter-as siste ut, cn -de Hoogeerw. heeren H. Sehrau wen o® P. Sweere, regent van liet Seaaina fie I.Jpelaar, ailsi ti-oondia,kon,s.' Verschillende eerw. heeren geeatelij'kén uit het dekenaat Bred! a.vervuilden de an dere functies. Na de eonsaereering werd, Id'e H. Mis gecelebreai-d clpor Id-en eersten, pastoor der 'der nieuwe paroohic, den weleerw. hee-r A. van Meel. Als diaken, fungeerden, almoez-e- nier G. Huijs, als' sub-diaken, rector H. Looijmans. Ceremoniarii waren de zeereerw. ihceren J. Baeten, secretaris Va® bel bi-sdom en pastoor dr. A. Smits. Het koor voerde op- prijzenswaardjgd wijze do gregoriaa-nsphe' mi&sa- jdje Anj^efis uit. J Een groote menigte parochianen .was komen toestroom-ein om de pleclitighei'di in dankbare stemming bijl te wonen. Vrijdagmorgen onv half tie®| ha|dj Idle in stallatie ya® de® ni-euwe.® pastoor plaats door Mgr. van Oers, -djeken, van Brédla, Om 10 uur werd een H. Mis vnm d|®nkblaia(r.( heid opgedj-agen ter ecre vam het Eudhairis tisch Hart van Jezus. Om 12 uur was; de nieuwe parochie va® het II. Sacrament- in gesteld. -■ Het Generaal Kapittel der F'. P. Capu- <S|ne® «p- andiëutic: bijl Z. H. den Fans. X Vrijdag 28 Mei, 'smidfdlags te 1 uur. werd het Generaal^ Kapittel idjer P. P. C.a- pucijne® op 't Vatican® i-n (de Groote Troo-a zaal tot e en particuliere audiëntie- bij' Z. II. den Paus toegelaten-. Z. H. dol Paurf toornde zich zeer, v.alder- lijk en gemoedelijk', liet .altera tot d(eni ring- kus toe. Nadat' dp II. Va|d'er velen afzon derlijk 'liadj toegesproken, o.a., 'die Holland- sche afgeva,a.rdigd|en ha|d| herinnerd :.aan de groote v-erdicnstcnl van Mgr. Diepen, bia- sthop van 'sHertoge-nlbbsoh, hield Ilij tot alle. Kapitula;rissen ee-ra toespraak vol waardeering Voor d|o Capueij'raen-Orldie, Hij sprak zijn vreugde, uit over die -aanwezig heid van die; leldbnt van zulk een voorhaal® deel -dier Ordie van don H. Franc-iscuaHij- noemde d|jt eenl blijk' van getrouwheid1 ea hulde, wat Hem nu djuhbél aa-ngenaanii was, wij-1 het gebracht w-erd in ',tjubel jaar „v;am Uwcni cn Onzen H. Vader" zoo als de Paua zidhl uibdjr-ukle. jVerder uitte Hij' zijne v-reugdje over het goed verloop van het Generaal- Kapit tel, hetwelk van zoo groot gewicht isi voor de Or-die, en Ulus, ook Voor ge-heel de Kerk, De H. Vader prees ten zeerste ctonj afge treden Generaal,. P. Josep-hus' Antonius, thans reedsa, artsbisschop va,n 'Modlena, om hetgeen hij- voor de Ordip' ea de. Kerk gedaan h-ild]; zijl® benoeming -tot aartsbis schop wils een erkenning -van zijn ve-rdien- sten en ook een jb-lijik' Van liooga c'liti-ug voor geheel de Ordjej 1 Hierop ontvingen allen) de®j pausélij-kan. Zegen. Na afloop der a,udjëi®tie werden, do Kapitulariissen. -nog in dé gelastsnheMl, ge steld -dj© Vaticaansche Missiete-nitoonsteL ling welke reeds was- gesloten-, te bezich tigen. j. Kantangerecht te Goes. Door den Kantonrechter to Goes zqn veroordeeld wegens: Een dier op oen mensch aanhitsen: D-. J. v. E. te- Hansweerd f25 o-f 25 d;. Eieren van waterwild zoeken: A. -dj. 1. B. W.. IV W,. 'sHeer Hendrik's'k'inidferew terug aan ouders. Nachtrumoer verwcklcen: J. H. S. Oo- lij'nsplaat f 5 of 5 ld. Zomder vergunning loope® over hooi land: P. A. L. Hoed-ekooskerkeJ. Hy Ovczand f3 of. 3 4; A. L„ N. Pj. Hoedle- kensker f2 of 1 w. tuohtsnh. Naam van den schipper niet op zijn schip hebben: G. R. Antwerpen f3 of 3 dage.n. Te Krabbendijke rijld.cn over klinker pad A. K. Vlissingomi f 5 of 5 d-, Met auto rij:den zan:d«i- Zichtbaar num mer en letter: M. T. lerseke 'f2 o'i? 2 d. Fietsen zonder hél; L. S. lerseke f3 of 3 dage®. 's Avonds met. motorrijwiel rijde® zon der licht: .1. M. de IC'. Goes f 10 off,10 -i'. I 'is Avonds fietsen zonder licht; M. v. Hl Goes f 2 of 1 w. t.uchteeh; J. L., E. M. !j. Rillamd-BafJh f 4 of! 1 w. tuchtsch.J. A. S. Goes. C. d. J. Wcmeld]inge f 3 off 3 l<J(. J. V. Kortgene, C. G. Oudelande, A.+ T».,- C. T. Heinkeraszaend, G. ,d.'. P., J. K,.Goesi M. J -O. Hoedcken'skëi'kel f 5 of 5 dl. Vrijgesproken: C. S. Hei.ïnlk'cni&zaWd, beklaagd via® het' zoeken! naar eieren van- wilde eenden. D-e zaak-Miiijlwlijk/ Dc Proc. Generaal bij- den Hoogen Raa,d concludeerde in do cassatiezaak van Muijl- vv'ijk tot vcrnietigingi van het vonnis van het Gerechtshof en verwijzing der zaak naar een aangrenzend Hof'. Uitspraak 2'8 J uni. Die zaaïs' Gracuiiixvair Boelen. D-e reeds kort' vermelde z'aak heeft haar beteekenis als er een beteek°nis aan moet worden gehecht, door oen bewering! van don heer Jhr. Groeninx van Boelen ia een'indertijd verschenen brochure „Voor I Afbraak", waarin hij- o. a. bejweerdo dat een drie.tal artikelen door dr. v. Bl'anken. stcin (de sterc'orrcspioradent van de N. Rl Crt.) gewijd aan üe Vlootwet, waren -ge publiceerd nadat de schrijjver zich m;et het Departement van Buitenl. Zaken 'had .verstaan. Dit Werd latei- door dr. v. B. in I genoemd 'blad gekwalificeerd alls zuiver I fantasie. De heer G. hield echter vol, bood aan da zaak door een eereraad- ti doen onderzoeken, en toe-n dit door dan' I heer v. B. gew-eigierd werd, en ,ook een I repliek van den heer G. door de N. Rl. Crt. geweigerd werd, h-eeftj d-ez'e laatste aan dr. i v. B. een uitdaging tot een duel gez-onid-aw I Dit werd ook afgewezen. En toen heeft Irij dr. v. B. aan hef station in D-en Haag, juist' bi; diens vertrek naar het buitenland, een klap gegeven. D-e opmerking van den politierechter, I dat we nu toch wel een heetj-e over de» tijd h-ecn zijn, dat een du-el de epnige, oplos sing bij een géSclhil is, zullen de meestje Nederlanders wel onderschrijven. Vermeld zij- nog dat dr. v. B. onder I eede 'herhaald©, dat z'ijn artikelen niet fe j voren ter lezing of ter - goedkeuring; a buitenlandse'he zaken zij-n voorgelegd, dat hij nooit iets gedaan heeft -dat tot dez» verdenking aanleiding kan geven. Zooals reeds geiméld wierd de heer G. veroordeeld tot i' 100 boete subs. 50 dager 'hechtenis. (M. Ct.) iK-RUININGEN. Ondertrouwd,: He-nd'ri I cus Willem Smit„ 24, j. en Adria-raa Mm® Eocke, 24 'j.Marcus Pieter ÜVLaaxtepi j Wondergem, 25 j. e® Jannetje va® Plasse, 22 j.Petrus- van 't W;estei-n|de/ W j. en Johanna, MjathiidaJ AJdja, 28 j. Gehuwd: Abraham Miarkus Jansen,^ j. en Catharine Vogelenzang ,28 j. Geboren: Mariraus, z. v. Pieter Pa,a-nw^ en Hen-drika, Ma.ri»a,Kom;ejanJohanna, 4 v. Willem de Bot -en Jozi-na MinnlaJaMlï Adri.ana, di. v. ,A|dlria,a:nl Bauer en AJdri:"1» SinkeJohan-nes, z.v. Leendert Nieuwe"' hujjse en Tanmetja Veidblurg;1 Jacoba, JaJ»? na, d.v. Jan Krij,risei on Janna Goudf Overleden: Johanna, -d^v. WiUem1 !w Bat en Joziniaj Minn,a,a.rd.j- Bureaux van Redactie enA Telefoon Interlocaal No. I Bijkantoor MIDDELBUR GROOTEWAARDE VAN PUBLICITEIT Daar was ontroering slotvergadering .sa.mengestro van Congresgangers op den dig-en 9en Juni 1926 te Goes leni's Kerkvoogd, dubbel ee door den glans zijner hooge en den kroon van den ouderdo nam om te spreken over de Katholieke ouders ten opz-i kinderen. Stond hij daar niet, vader dan als gezaghebbende uit elk zijner woorden de -wa: bezorgde liefde te beluisteren dioc-esanen als evenzoovele deren te.dra.agt? Hoe deed d en beminnenswaardige biss-dln lig-sté snaren in het ahristelij trillen, toen hij aan de hand beeld uit' Origanes'1 leven de h öe-hefste, dia de Kerk aan het wiens lidhaam' een lampei is Geest. Als -een vader sprak Mons lier de zijpen-li oe en als e©n v: hrihem. Gelukkig de kudde, wian z dort en deel valt. Want. wie we-zigen zal aarzelen, om naa fordo vaderlijke woord zijn in te ridhten? Neen, op die wijze kan de oesane Katholiekendag niet zijn. Wiclkeinsfw'iiord v. d v. h. IJilïTrewfdMkm Doorlucihtigie Ilopgw aardigh Hoogieerw. z-eereerw. en we r,en; zeereerw. Spreker in dezi deringDames en heeren, inles zitl.ers en leden der sectie-ver Heeren Leden van het Hoof' van h-et Alg'emeen comité de.r E dagienHeeren leden van het comité en der diverse sub-co dezen Katholiekendag. Barnes en Heeren. Het is voor mij, als voorzit! uitvoerend comité, een groote hartelijk welkom te Iieeten op m-een-e Vergadering- va® den tie leans-chen Katholiekendag. Katholiek Goes- vormt voor middelpunt van Haarlem's j danken wij aan hét feit, dat de Katholiekendag' hier gehoud maar in het bijlzonder aan het U, Monseigneur in ons midden hebben. Toen nog nu zes jaar geleden luisterd door de hooge tegena» van onzen g'eac'bten Vicaris-ge: gieiwesteli.ken dag mochten houd -wij ni-et vermoeden, dat binnen Bk korten tijd niet 'n herbalin maar de alg-etneene, voor gelieel te houden Katholiekendag- hier hebben. Het voorstel hiertoe is uitói Eet Hoofdbestuur, doch de eer, r-eciht, dat wij dezen Katholieke in onzfe parochie mogen houde iwij ten slotte aan U, D. H. W voorloopig besluit van het Hm moest goedkeuren en dit indei gedaan hebt. Voor die goedkeuring, voor torng brengen, wij allen, Kadhol Goes aan Z. D-, H. eene betuisi fceiitelrjlihioid, inniger dan den kan uitdrukken. Wat de eer, het voorrecht d-e-s te grooter maakte, ja, die ten top voerde, was de bi.lna met gelijkstaande waarschijnlijkheid door de eer van den Kafholiekei gen houden, ook het' onuitsp-rel zouden genieten U, Mans ons midden te zien, overtuigd steeds betoonde hooge belaag het welslagen der Katholieken. N am-ens alle Katholieken hier Ïn-zond-erheid namerns de Katholi het D-ekenaat Middelburg, mai ?Taim'e®s de Katholieken van Go -ven*^°"se{flleur» allernederigst', vans allerhartelijkst welkom. Uok u, ],al,en. van het Hooi daKk Van welkom' r hla-ats van gemene p rehgieug g,ebiedi e,evoeit- S i, uita°®derinv, Böomseh uit' te leTCn aoo menigmaal in onze onze vergaderingenKooi hu'i-™^ Zlel l° m'et ^arte huis, Roomsch ook daar bu vfij ®u vandaag ons Roomsch naar buiten mogen uitlever- wij, U. V-ervolg'ens, meenigeen ■VTaagd hebben bijl het plaats, waar deze Katholiekei g'eiiouden worden, maar b tot het Bisdom Haarlem Thans z'al bet aan een $oed duidelijk z-ijn nu aller ik voc ab t met Hoofdbe en im-i het een jul vereeni(g' buiten Boor da zal z vernc behoort i ieder oog- dc

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 8