?HE COURANT Openingsrede Voorzitter Hoofdbestuur op de Slotvergadering. Rede van Pastoor J. B. W. M. Möller in de Slotvergadering. DONDERDAG 10 JUNI 1926 met ljegfen en bedrie. 1. lafheid.. dieren jj)w©l. Ide puberteit zioh', voor- 1 betreft, in liet voller Jisvormeu en ontwikkc- cm met versehijfatSelaj 1 lekzucht,' bloedarmoede I •1 vooral' de eerste men. I lichamelijk en geestelijk Ie sterk aan, zoo ook da I de jongens, pr de meisjes op geesfj,. 1 het naïve streven zich gedragen als vroun\ eeo I I rfde en liefdesuitingen I lyi do Bakvisoh, en bijl I de nieuwsgierigheid ej I I dingen, vooral van I Ite komen. Een kenmérkl Ijaren is het ontwaken l.heid en daarmee is te-1 len zucht' naar vrijheid, I It' toezicht van ouders enl Ilen als kwellend en I haanend gevoeld, en mej) Iran tucht en toezicht qp l iipassen aan de groeiend# I l c vermijding van hot I gevaar, dat de jonge I andigheid bedreigd gaat f 1 of geweld aan dat toe-I Ikken. Want dan gaatl 1 opvoeders zijn geboren! iet wordt een heimelijke I gerijtjes en leugens, vanl buwen en mislediingi e®| geDakken, viert hij als K-oo noodig, komen bruta- •jverzet er bij. Veel' kail bereiken, door zich in u psyo'hisehen toestand I "ie«n te laten zien, dat hij (egrijpen wil en hein1 niets I i doen, em ,zoo zijii ver-1 I Verliest men 'het coti- hgen, dan gaan zij) 't met I |t levert gevaar voor het I en leeraren, maar ook| Sen door afzondering met Rnen zich' aan de waak. I irzorgers tracht te ont» I elkaar mee, en die onder 1 i toezicht de beste wareiil worden dan de shellfatt _i. 1, in die jaren, de dikwijs I lommekeervanstem'l 9, begeestering, vereering, Iroord om in haat, onver-1 jell ting, uitgelatenheid, en' I machtigheid, wisselen af. loorst.ellingen van hun len drang: naar grootheid |-iri eu Bismarck nastreven Beffen, zucht naar her- 1 eigen omgeving, ja, zelfs fliap, of de heele wereld en I fikkelen .tot oppositie. Ei I K naar gmoote daden, ook, I pral na bioscoop bezoek tuur, heimelijk het ouder-1 Jerlaten om op avontuuic I [van het 1 i e' h a a m ei I [jke functies Werkt hef»I p de ziel en Het v e i' I Is acht men zich' aahter'l pend, wijFxlie gevoelloozel begrijpt van die groot? I „g r o, o t h e l d' s w ai a n-1 fan komen verliefdH'edem,;! |handaal litteratuur, pessi-1 er bij en zijn maar al te I [eworden van zelfmoord in statistiek opgesteld doorl g in Berlijn wijst' op hl 93, 61 gevallen van jon-F i jaar! (242 daarboven), hl n op 1 M-illioen inwoners I r, 20 zelfmoorden! oorzaatl 'oei, onverteerbare lectuur, zedelijk verval, schuld iij de ouders, island van geest erf ver'l jonge mensch vóór alleil igen ondergrond' eli w-erks-[ ie zijn sympathie of lïefdsl igl kunnen nemen; eti zijn a aansporen en deh blikl p het sehoone en rein®, zeel ende wilskracht dit gaall i het vuile en onredelijke. fierig'heid en onzuivere ge-1 zal de wil moeten worden I een duidelijke voorstelling I en soms door het bijbreu-f egrijpen van liet nog niet I n. otste schatten welke het! doopsel met en. in zickl en z''n onschuld en rein- ste bekoorlijkheid en aan-| Ier kinderen, is dat piet i hoonheid, die uit hun rei"8 t tot in den gelukkig#' En was het niet de rein- f uld der kinderen die d®| igmaker zoo ontroerde, hen en zegenen, met de GodiP'l ighunner is het Rijk genis, hun gegeven door e en barmhartigheid, Zelv8"! ie zal het wagen die leksT loen verdorren of verbrau-l nachtvorst de bloesems, ofI hemelvuur den bloeien# die beweren: het' is1 ni®'i den stroom vuil van het I loderne leven z'n reinheid p9 Zeggen zij niet, die glorierijk Jod, maar zij, die hun afval j hun verzinken1 i het I maten. Een heilige, ernstig at noodig is om staande ■eh is het een weg vol strij" tgez'ette zelfbeh«ersching! ®n van het eigen ik, "J m, een strijdi tegen vleése!1 voort-durende zelfopvoeding herhaalde bede om krachte? en zin H. Engelen en He1' haamtegevoel en de ee1''1®, i f, waakzaamheid: en: gebe l op tot beschouwing yafl gel- Christus bloedbevlekte hoofd en nag doorboorde handen en in de sacramenten vindt do vermoeide, afgematte ziel den troost der versterking. Ook in de edlesta ou beste mensch sluimeren lagere instinc ten die alleen het recht hebben Zich te -w'n melden in liet) door God gewilde wc- Irreldplan, in de voortplanting van het jnensehelijk geslacht in de door God gcliei- S huwelijksplich ten, en die binnen die grenzen moeten worden gehouden; bre ien ze daaruit' los, dan zijn het als losge broken wilde beesten, die alles om zich heen verscheuren. Is nu de onschuld het allerschoonste in den mensch, dan moet ze ook lang mogelijk bewaard worden. IIoo ,Ui kumieu? Gaat één straat verder en zie hoe van aanplakzuilen en winkel- étalages het duivelsche vuil U tcgepgnjnst en denkt dan niet: Gocl zal onze kinde ren wel behoeden zo zijn bri/af, wij bid den voor ze, maar doe wat' Christus ge bood. Waakt en bidt, niet alleen bidden en niet eerst bidden, maar eerst Waak zaamheid en in die veilige waakzaamheid! hart en geest tot God verheffen e® zijrf hulp afsmeeken voor 't' behoud van Zijl! «ven Engelen op aarde, die door Hem aan Uw zorg zijn toevertrouwd, maar dod eerst uw ouderplicht en beschermt ié voor alles wat ze bedreigt; >va.a,kt ge niet. dan zin ze, vóór ge liet zelf weet, oen slachtoffer van zedelijk bederf en ge- iheime zonden (75 °/o tot 95 °/o onkuisoh! volgens Prof. Hoffmann) en zonder Gods- bijzondere hulp op z'n minst hun heele aardsche leven verloren. Hoe vele ouders zeggen niet dwaselijk; neen xjns kind is onbedorven. Ons kihd doet, zoo iets) niet. V-anipllIe kanten, ondier 't mum van kunst, grijnst ze de zonde en de onrec'ielijkheildi aan, op weg naar de school, op weg naar de Kerk! Waakt dan •over lien, waakt' over uwe woorden igls <*e denkt, dat de kinderen misschien sla pen en U niet haoren, over uw houding m handelingen als ge denkt', dat ze U. niet' zichr'waakt over dienstboden en kowkts, hoe dikwyls dreigt het gevaar dien kant. En als ze dan later toe li verloren gaan Dan hebt gij slechts Uwi plicht gedaan en zijt gij niet de moord®[- naar' geweest van de zielen uwer eigen kinderen. \Veest waakzaam en zie toe, of niet het zien van wat ze niet hadden, nioetqn aien de kinderziel heeft belecdigd, wan neer misdadige meusdhen, hun de: oqg.ep hebben geopend op het onzedelijke, of hen om hun onschuld hebben tradhtcin te verleiden: als uw' kinderen rood van schaamte thuis kamen, zenuwachtig, 'hui lend. ziek, troost ze dau, en stel ze ge- sust, maar peil ze tot diep in 't Hart, en Hoor wat er gebeurd is: leer z® van hun jeugd af aan U. te vertrouwen, dan zul len ze hun angst voor U niet verzwijgen. Ga hun lichamelijke ontwikkeling na, e» als de sporen der lichamelijke rijpheid! zich vextosnen, houdt zo dan in 't oog en in uw' hart, en bidt God om de genade, uw plicht te kennen en te kunnen vol brengen, maar maar voedt ze onderwijl op ia reinheid, bescherm' het sch,aa|mtia gevoel en kweek het aan, het gevoel van wat behoorlijk is en wat niet waak! Zit uw jongeni oVer z'n boeken t® droomen met starende oogen en rood, hoofd? Zofekt hij nieuwsgierig) allerlei woorden in 'f woordenboek, Zonder te wli- len laten merken, welke woorden cm uit drukkingen hij zoekt? Zit hij met de han den onder tafel, iu de zakken, blijft liij 'lang weg, op de W. C. sluipt hy, soms on gemerkt en vaak er naar toe? Ouders: woest dan waakzaam, want dan is uw! kind zi«k, ernstig, gevaarlijk, doodelijjld ziekaan U de aöhuld, als 't zgn lichame lijke en geestelijke ond,ergang wordt. Waai', schuwen alleen helpt zoo weinig; zij' heb ben de bitterheid der zonde nog niet ge proefd, wèl zijn zij door het liohame- 'iij'k genot overweldigd, helpt ze door ze een zedelijken steun te gevon, ih aller ernst, maar blijf waakzaam; bedenk ook', dat kennis alléén niet behoedt tegen af dwaling en zonden. Waakt over hun boeken! hun lectuur. Waak, dat niet on- noodi'g of opvallend) die opgroeiende kin deren hun kleine broertje of zusje in do wieg zien spartelen, lanbedekt, leer hun vroeg 't onbehoorlijke daarvan, het zal hun lafer een harnas zijn voor iifuin» gevoel van kuischheid, leg de kleine kin deren te slapen met de gevouwen handen op 'f dek, met de verzekering dat Gods oog ook in den donkeren nacht die hali- den ziet, en gade slaat w.at ze doen, wat ze dan nog niet begrijpen, zal later hun redding zijn. Want, zooveel in goeden, als in kwaden zin geldt 't spreekwoord: jong geleerd, oud gedaan. Met niet al deze redeneeringten was prof.' dr. Alp;h. Steiger, 't eens. Deze had mini er s reeds schriftelijk amendementen ingediend. Want, zoo redeneerde deze, niet het Cate chism usonderrioht in de vroegere jeugd jaren legt' den godsdien,st-z'edelijken grond slag waarop de' ouders in het huisgezin moeten voortbouwen, maar omgekeerd: de ouders in het. gezin leggen den godsdian- stig-z'edelijken grondslag, waarop het Ca- fechisinusonderwijs in cie vroege jeugd jaren moet voortbouwen. Het gdheppen en bewaren van een godsdiemstigé sfeer in het huisgezin door de ge'estelijiken is een onmogelijkheid, de ouders kunnen die® plicht dus niet afwentelen op de geestelij! ken. Daarom wilde prof. Steger gewoon eoncludeeren„het is de plicht van de ou ders, in het huisgezin een godsdfenljtigy sfeer te scheppen en te bewaren", i oorts was professor Steger het niet eens met de slot-conelusie des inleiders. O waakzaamheid der ouders tegenover de kinderen volgt uit den plicht der ouders om de kmderen op te voeden. Is de opvoe ding voltooid, dan houdt die plicht dus opi! tegenover volwassen kinderen, die onder liet ouderlijk dak wonen, behouden de au ders den plicht van waakzaamheid, die i verbands taat met de huiselijke ordi welke zij moeten handhaven. Daarom stelde professor Steger als slot conclusie voor „De plicht der ouders van waakzaam' beid over het gedrag der kinderen eindigt eerst' wanneer de kinderen volwassen zijn; zoolang zij' onder het ouderlijk dak wouen, blijven zij afhankelijk va.n het ouderlijk' gezag in zooverre de huiselijke orde dat eischt." De conclusiën van prof. Steger werden niet aanvaard, wel werd de. eerste van den beer Franke gewijjzigd- In deze afdeelingsvergaderingen die druk bezocht waren, werden ten slotte do navolgende conclusiën aangenomen: In de eerste afdeeling: T. Het behoort tot de eerste en belang rijkste plichten der ouders, reeds in de eerste levensjaren der kinderen nauwkeu rig te Zorgen voor een zoo goed mogelijke ontwikkeling hunner lichamelijke en gees telijke eigenschappen. Bij de vervulling dier plichten moeten de ouders zich laten leiden niet' alleen door natuurlijke, maar ook en vooral door dovennat'uurlijke be weegredenen. II. Door die ontwikkeling wordt voor een groot deel bepaald, wat het kind eens in zijn verder leven waard zal zijn.:. III. Een uiterst belangrijk deel van do ontwikkeling der geestelijke' eigenschappen is het Zoo vroeg mogelijk bijbrengen van godsdienstige 'begrippen aan het kind. IV. Het is voor toekomstige ouders en vooral voor toekomstige moeders een na tuurlijke plicht, zich tijdig aangaande de kunst van verzorging e® opvoedmijg Van zuigelingen en jonge kinderen uit bevoeg de bron behoorlijk kennis te vergaren.: V. Onthouding van moedervoediiig aan het kind is een z'eer ernstige plichtverza king, tenzijl gewichtige redenen fam ont houding 'bestaan. VI. Tot de factoren, die begunstigend: werken kunnen op de normale ontwikke ling van het kind in de eerste levensjaren, behoort ook het geneeskundig- onderzoek dort oekomstige ouders vóór het huwelijk. In do tweede afdeeling: I. Katholieke opvoeding in den meest verheven zin beteekent: de ziel van het kind maken tot een geschikt en voedings bodem voor gaven en vruchten van den H. Geest. II. De goedbegrepen katholieke opvoe ding veronderstelt daarom in den opvoe der (Ouders, Priesters, Onderwijzers), als werktuig van den H. Geest, een ernstig! streven naar zelfheiliging en zelfverza king, waar het geldt de uitoefening- van een s terken invloed ton goede op Wet Jriinld' tijdens de schooljaren. III. De goed begrepen katholieke op voeding beveiligt in haar consequenties het kind tegen de verwringing naar een vast model en waarborgt eerbied voor de per soonlijkheid van het kind, omdat de ge nade de natuur niet misvormt, maar aan de- natuur nieuwen bovennatuurlijke» luister geeft. IV. Be grondslag voor alle studie en ïoorlichting óver de eigenschappen van den opvoeder, om de middelen ter opvoe ding -en de aanwending1 dier middelem, biedt Jezus, de Opvoeder der volkeren, in het Evangelie. In cle derde afdeeling: I. Het' is de plicht van de ouders, in het huisgezin een godsdienstige sfeer te scheppen en te bewaren en daarbij! voort te bouwen op den godsdienstig-ze.delijlk'on grondslag, die door de ouders en hef Catechismus-onderwijs in de vroege jeugd jaren is gelegd. Zij mogen vooral dezen laatsben plicht nooit afwentelen op do Geestelijken of andere opvoeders. II. De overdreven sportbeoefening, Zoo als men die tegenwoordig onder een gjecd deel der opgroeiend^ jeugd vindt, is een groot gevaar voor godsdienst en zedelijk heid. Til. In het huisgezin moeten de kinde ren bevrediging' vinden voor hun behoefte naar- -en recht opi levensvreugde. IV. De plicht der ouders van waak zaamheid over 't gedrag' der kinderen eindigt niet by) de volwassen kinderen, of z'oodra zij het' ouderlijk dale verlaten en zoolang 'dezen niet een postiie initeimle geheel o nafhankelijjk van het ouderlijk ge zag. V. De ouders zijn verplicht, aan hunne opgroeiende kinderen een standvastig voor beeld te geven van gehoorzaamheid en on derwerping aan het geestelijk gezag, niet alleen in geloofszaken, maar ook daar, waar dit hoogste gezag zich verplicht adh.t op zedelijk gebied practisehé voorschriften te geven, zooals in kleeding en dergelijke. Bij de slotvergadering bood de over' volle kerk een praeih tigen aanblik. Het hoogaltaar was achter gordijhen en glroeil verborgen en het priesterkoor was in een groot podium' Herschapen waarop in bree- den kring de autoriteiten: hoofdbestuur, sprekers, dagelijksch' bestuur" v. h. uitvoe rend comité, mgr. Stroomer, deken van Amsterdam, de sprekers etc1, waren gez'e- ten. Te half vier uur deed de Bisschop' 'zijn intrede in de tot vergaderzaal ingericht® kenk, voorafgegaan door den Voorzitter van het hoofdbestuur en gevolgd door den Deken van Middelburg 'en den' Pa^toop van Goes en het dag'eir.ksah bestuur van h'et Uitvoerend Comité. Nadat' de laatste tonen van het „Tu es Petrus" waren weggestorven, zeer ver dienstelijk door het St.-Caeeiliakoor ge zongen, betrad eerst de voorzitter van het Uitvoerend Comité, mr. J. H. M. Stieger, den oatheder tot het uitspreken van een schdonen welkomsgroet' en daarna, Hoogedelgestrenge heer mr. J. N. J. U. Heerkens Thijfesen, voorzitter van hot Hoofdbestuur der Haarlems'che Katholie kendagen, den catheder tot het uitspreken der navolgende openin(glsrede 1 Monseigneur, 'Het is ons een groot voorrecht U op dezen tienden diocesanen Katholiekendag te mogen begroeten. Trots het klimmen der jaren hebt U niet geschroomd de betrekkelijk verre reis na.rr dit afgelegen deel v,an Uw uitgebreid dio cees te ondernemen met het opzettelijk doel, een oogenblik te verw'ijjlen te mid den Uwer trouwe diocesanen en hen door Uwe tegenwoordigheid te toonen, dat dcz'e periodieke samenkomsten door U op prijs worden gesteld. Wil overtuigd zijn, dat wederkeerig) Uw aanwezigheid te dezer plaatse door ons allen ten hoogste -wordt gewaardeerd. Wij' hebben tót óp heden alle onze Ka tholiekendagen steeds op een dag) in de week gehóuden. Voor vele deelmaners Jje- tieekent dit een.c opoffering, wijl ze toch 'hun arbeidstaak hebben te onderbreken, maar z'e hebben daarbij) geluisterd naar den raad en den wensc'h van Uwe Door luchtige Hoogwaardigheid, die er pris op stelt, dat de Zondag zoo mogelijk in eigen kriug worde doorgebracht^ omdat op deze wijze zoowel het godsdienstig, karakter als het rust-element, aan dien dag eigen, het best gewaarborgd worden. Niettemin zien we hier een groot® sohare bijeen. In de eerste plaats uit.de eigen omigeving, uit het gewest, dat II in hef bijzonder dierbaar moet zijn, omdat het nu eenmaal Uw' land is en nog altijd tie uitspraak van onzen grooten Voindel geldt': „de liefde tot zïjn il'and is alle aan geboren". Zeeland is niet rijpt aan Katholieken, als men het aantal in verhouding lot de gelheele bevolking beziet, maar het is x-ijk aan Katholiek geloof, omdat, zöoals men meer ziet in ons vaderland, do Katholieken, die er züj'n, in kwaliteit willen goedmaken wat ze in kwantiteit tekort komen. Naast' de inheemsche bevolking, welke zich in dezen dag verheugt, mogen Iv® hier ondanks de lange en kostbare, reis velen ontmoeten uit Noordelijker streken, velen, die we geregeld op onze KathótKe- kendagen zien verschijnen, omdat ze we ten, 'hoe aangenaam-, hoe gezellig;, 'maar vooral hóe nuttig en leerzaam deze sa menkomsten zijn. Zonder hou hadden we hier geen diocesanen katholiekendag, wat Wet toch moet zifn. Naast de tegenwoordigheid des Bis- schops, naast de aantrekkelijke, voor velen wellicht nog onbekende Goessche om geving' is, naar ik meen te mogen veron derstellen, ook het ónder Uw hooge goed keuring gekoz'en onderwerp van den dag. cene aantrekkelijkheid. Wij bespreken vandaag hef kind, niet op de ziekelijke wijze, waarop dit tegen woordig maar al te vaak geschiedt, ma,ar in den vorm van een reeks wenken, doo» bekwame en geleerde voorlichters mét zorg opgesteld en den ouders, belast door God met de opvoeding, opi duidelijke wijz'e voor gehouden. Geve de goede God, dat het Zaad, het welk heden met kwistige hand wordt uit gestrooid, wortel moge schieten in ont vankelijke gemoederen om' rijke vruchten op t'e leveren voor Kerk en huis. Met' deze bede verklaar ik de Algem'genp Vergadering) van den tienden diocesanen Katholiekendag in het bisdom Haarleim geopend. Daarna las de Secretaris van het Uit voerend Comité, de heer J. V". Vienings de navolgende telegrammen voor, geZondejn aan Paus en Koningin: A Sa Sainfeté Pie XI, Va tic aan Roane. „Les catholiques du diocèse d'Har- lean, réunis en congrès, avec leur vémqtlé' évêque, a Goes Hoilande, font profession de leur amour et óbéiss.ance filiales et demandent humblcment ia bénodictio®1 apostolique. STIEGER, President'. „D-e Katholieken van het diocees Haarlem met hun vereerden Bisschop in congres te Goes bijeen, getuigen van hun liefde en kinderlijke gehoorzaam heid en verzoeken nederig opi Apos- tolischan zegen". STIEGER, Voorzitter. Aan H. M. de Koningin, Het Lóo. „De Katholieken van het bisdom; Haar le|m, te Goes in Katholiekendag niet hun Bisschop bijóen, bieden Uwe Majesteit en Hoogstdezielver Gemaal de betuiging; aan hunner verknochtheid en trouw niet de innigste gelukwenschen voor hei- bestendig wielzijh van H. K. Hoogheid Prinses Juliana. STIEGER, Voorzitter. Hiemp wérd het volgende antwoord ont vangen van H. M. de Koningin: „Hare Majesteit de Koningin is zeer gevoelig voor het' telegram haai' door de Katholieken van het bsidom Haarlem toe gezonden ter gelegenheid van dqn Kafeho li-ekendag te Goes en voor de daarin ver tolkte gevoelens van verknochtheid aan Hare Majesteit en Haar Huis. De Ko ningin draaigti mijl op den Hoogwaardige® Bisschop en u allen haar welgemeendlen dank over te brengen. (w.gO VAN GEEN, secretaris der Koningin. De vo.orle;zing!, speciaal van het ant w<oord-t:elegïam van de Koningin werd 'met applaus begroet. Na het prachtig gezOnjgen „Domine salvam fa® reginam", las da Secret'ariq de in de sectievergaderingen aaaefénomeii conclusiën voor. Hierna betrad de hoofdredenaar pastoor Moller van Schiedam den catheder en hield de navolgende rede: In tegenwoordigheid! van onzen Hoo- waardigen Bisschop mag! ik het onderwerp van den Katholiekendag samenvatten in een grondgedachte. En ik meen, dat er over de opvoeding van het kind door de ouders niets, dat meer algemeen en die-ppr geacgd kan worden dan dit woord van Christus: „Wie na. Mij wl komen verioo1 rhene zich zelf", want de zelfverlooche ning, de boete, het afsterven aan zich zelf en aan de wereld is de grondwet van het. christelijke leven, dus ook van de chris telijke opvoeding, is de hafde en smatile en eenzame weg, dien ouders eu kinderen tezamen achter Christus hebben op- te gaan, om' te komen tot de hoogte van Gods ilefde. God, die -geen tweede oorzaken noodig heelt, doch geheel de wereld door tweede oorz'aken leidt en bestuurt, 'heeft liet in Zijn oneindige wijsheid zoo geordend, dat Hij, die de kinderen niet schept zonder de medewerking der ouders, de kinderen ook' niet' zalig maakt zonder hunne medewer king. De appel valt niet ver van den boom, en zooais de H. Schrift zegt, de va ders hebben zure druiven gegeten en de tanden der kinderen zyn ziek geworden. De invloed der ouders ten kwade, is ver bijsterend groot. Tot in verre nageslach ten draagt en boet de nakomelingsWhlapf de Zonde der ouders. Maar ook, de boven- natuurjijke levensgemeenschap van ouders en kind mogen wij' teekeiien inst de woor den, waarmede Qhristus teekent de boven natuurlijke levensgemeenschap tusscheu Hem en de Zijnen„Ik ben de ware wijn stok". Alleen mot Hem verbonden dragnn wij vru'dht, en elke rank aan den wijnstok, die vrucht draagt, reinigt do Vader van het schadelijke, opdat zij meer vrucht drage. Een ware wijnstok, door den hemelsohen landman gepïant is het chris- ielyk ouderpaar. Het leven, de ggnade, do godtleli.ke kracht, die werkt in den. stam stort zich uit in de ranken. Het bovenna tuurlijke leven, hetwelk du ouders hun kinderen mededeelen, hebben zij' niet van zich. Hot' is Christus, die in hen leeft, en levend in hen, door hen moet leven in hun kroost'. Hoe diepzninig en vernuftig, ook de wetenschappelijke boeken over paeda- gogie mogen zijn, koevele systemen van opvoeding er mogen Zijn uitgedacht, toch kan nieman'd een anidtere'n grondslag leg gen dan dien éénen grondslag, die gelegd is, -en die is Christus Jezus. Helaas, vele ouders zijn geen ware, doch) valsch-e wijnstokken, waaraan de raukep geen druiven, doch, doornen voortbrengen. Z. H. de Paus, willend®," dat door de opvoeders Christus leeft in de zielen der kinderen, heeft ons juist dit jaar in zijjna gedachten, gewijd aan St. Franeiscus ea St. Aloisius, voor oogen gesteld gesteld het christelijk levensideaal'. Van dit christelijk levensideaal hebben wij ons te doordrin gen, opdat ook de kinderen het kennen en volgen met blijmoedige geestdrift. Eén is de heiligheid in alle heiligen, want zij' is een deelname aan, een uitdruk king van- da éénige, goddelylko heiligheid, r-n 'des te meer bewonderenswaardig naar mate de ééne goddelijke heiligheid op ontelbare wijjzen overeenkomstig het ver schil van plaats en tijd en aanleg en ver stand en wil zich openbaart iu de heiligen, één licht, dat in velerlei kleuren tut ons komt. In de heiligheid van het' Mensöhiggwor- den Woord is de éénige heiligheid Gods als grijipbaar en, zichtbaar geworden voor ons. Wie ook de heiligen mogen zijn, zij allen hebben Gods heiligheid in ziclh. opge nomen en bewaard als hun kostbaarst be zit, als de parel, „waarvoor men het aJ verliest met winst". In hen allen heersoht de goddelijke liefde, tot wie zij: zijn opge gaan lang's den weg! dér zelfverlooche ning. D e schittering van een serafij'nsclie liefde harmonisch verbonden m.et den luis ter van een engelachtige zuiverheid wordlt ons als levensideaal' der jeugd voorgehou den in de tweeling-broodcrs Krancwcus van Assisie en Aloisius van Ganzóga,. De ééne heiligheid Gods straalt ons op bijzondere wijze teg'e-n in Frauicascus uit diens geest' van boete en liefde voor h'et kruis, in Aloisius uit diens Zuiverheid van leven, die niets anders 'begeert dan aan het goddelijk Hart' te zijn tot een troost. Franeiscus is een verslindend vuur van ofierliefde, een Godslamp, die door de vlam' zijnei' liefde zijn eigen lóviemsqlijd verteert; Aloisius is de zuivere nardusii balsem, die verz'acht en heelt d.e wonden, geslagen in het mystieke liqhaain! van den .Christus, en- wiens geur Vervult het ge- heele huis des Heeren. Francdsc-us' is als de zondebok, die beladen- met d® sphuld' der mensc'hen, de woestijn der wer wordt in-gestpurd, en zich) tot bloedens toe wondt aan de doornen, Aloisius is als het sehuldeloo-ze offerlam, dat onder de leliën te weide gaat. Zondebok en offerlam, beid® roepen zij terug in de gedachten van de mens®;he(n het vervaagde beeld van den. Christus, die alleen in staat is onze zi-el'en zalig te m'aken ea onze Verhejdengchte maal schlappïjl te genezen. Ni-et Van verre h'ebbeu wij ze te bewonderen als een hoog doch onbe reik'baar levensideaal. Neen. De Paus wil' het, wij hebben te volgen op het spoor van de.z'e meesters al valt onze tred wat Zachter. Aloisius wordt door onZe jeugd niet gekend. Hij is oen h-eld, die liefde wekt en helden kwieokt. Niet als een rijfpjd vrucht i® hom! de -heiligheidf in de'n scWoot gevallen. Dadenrijk is zijn korte leven. Scherp was zijn verstand, sterk zijn ka rakter, standvastig zij'n wil, vurig zijn ijivcr. Wat' er goed was in hem' oefende hij in stagen en harden arbeid. Hij- speelde niet' met liet gevaar; hij wist, dat hij: zidh' te beschouwen had als een arm' menschen- kind, in wien het vuur der begeerlijkheid' smeult. Hij| wist, dat hij' was quiringd door een genotzi-eke, wufte, versto£feli,(kto en hebzuchtige wereld, en dat zonder gebed en waakzaamheid er niet één is, idd niet tot val komt. Walde hi) van Christus zijn, dan had hij af tie sterven- a,an z'ieh zelf en) de wereld, en zich- te slachtoffer-en iu apostolische, liefde. Dat deed hij dag na dag. Sterkte, zelfverloochening, vrucht van waakzaamheid en gebed, is zijn zui: verheid, en zijn leven werd een offer aai» God in voortdurende beoefening der naas tenliefde. Daarom verdiende hij het, dat in onze wufte en lichtzinnige eeuw, waarin mét vuur gespeeld wordt en; de gevolgen der erfzonde praktisch' worden geloodhend, hij door den Paus aan ouders en kinderen wordt voorgesteld als het Christelijk jeugdideaal met deze woordeu: yverus east-itatis angelus, verus majtyr c-arifatis", ,,-een waarachtige -engel der Zui verheid, eten waarachtige martelaar' dei: liefde". Van Franeiscus schrijft Thomas van Oelane": Hij straalde ailis oen ster, die sKthit-» bert in de -duisternis van den nacht en al® een morge-nheimel over de ne.velen. Nacht en nevelen 'hingen dreigend over de Kerk op aarde, gelijk ook thans. Ketterij n-a: ketteri0 werden door bekend o leiders of langs goheime wegen verspreid, een valseh! mystiek hield de zielen verstrikt, (drei gende vonken van opstandigheid hielden' de geesten in- onrust, onderdrukking! om verzet leidden tot latenten of openlijke®) burgerkrijg. W-ellust en w-eeïd® verstoor den d-e openbare orde in een maatschappij', waarin da armen de genotzucht en licht-' zinnigheid der rijken zien en grijpen- naar het tweesnijdend zwaard der revolutie', z'oodra de grondslag-en van godsdienst),' huisgezin en gezag; genoegzaam! zijn on dermijnd. En daar waar -het geloof npg| on-geachonclen of' nog niet geheel vervaagtdi in de zielen leefde,, ontbrak tocilv vrijlwePt de evengelisloh-e geest en was in de gp- meenschap de christelijke naastenliefde: verzwakt en als uitgedoofd. Eerst in het gezi-n stierf weg de evangelische gieest, en uit do gezinnen kwam- in de maatscihap- jiij het be'derf naar buiten', en zoolang het herstel van het christelijke familieleven: uit-blecf kón de maatschappij, de gemeen schap der klassen en volkeren, niet int Christus worden hernieuwd. Van Franeiscus gaat' uit de 'zuiverende invloed, die én de ongereptheid van geloof en zeden ten goede komt én met de evan gelische beginselen van liefde en recht vaardigheid het maatschappelijk leven, doordringt. Dien Eranciscaanschcn geesf moet de jeugd inademen in het christelijk huisgezin. Want deze is de genezing1 van zijn en onze onstuimige eeuw, tot wolzijn des volks, tot bijstand der Kerk. Dit sehoone hebben onze tijden, dat de goe deren des geestes aan breeder kring|ee< gemeen zijn geworden, en de volken doos de ondervinding der laatste jaren tot het inzicht zijn gebracht, dat alleen van den terugkeer tot God, de herleving van den Christus in de zielen, in dè gezinnee, in de gemeenschappen der mensefien, opst-anl ding, rust' en vrede is te verwaüh|ten. Daarom zien zjj tot de Katholieke Kerk, de onder ons levenden Christus, op als tot hun eenig heil. Maar ook dit hebben onzn tijiden met Franeiscus' ee.uw gemeen, dat z'ij1 meer dan ooit behoefte hebben aan da vredige ordening- des levens door den gteesf van versterving en boete, waarvan du gedachtenis van Franeiscus niet kan wor* den gescheiden. Hoe spreekt deze heiligtes tot de verbeelding en- 't hart der jeugd!, gelijk hij spreekt' tot verbeelding en- har<| van dichters en kunstenaars. Als deiï heraut van den grooten Koning der liefda verschijnt' Franeiscus. En het leek zijnf tijidgenaoten, alsof Christus onder hen was1 herleefd. Als jongeling! met een uitbundig en hartstochtelijk karakter heeft hij, ziefi ook als een wereldseii' mensch1 gedragen. Gekleed in kostbare kleedij in gez'e&.ehapj' van vroolijke gezellen richtte hij kostbara feestmalen aan, terwyl het volk verarmd®, en onder luidruchtig g'ezóng liep hij' doos de straten van, de stad, terwijl de vonken! van opstand elk oogenblik dreigden uit te slaan. Toch was hijl bemind bij God! en bij de mens'cihen, omdat zjjn zoden on gerept en zij'n gesprekken kuis-ck waren' en hij1 met kinderlijken eenvoud -den rijk dom verachtte. God, die hom- liefhad deed! hem liet evangelie lezgu en begrijpen, en' het werd hem- duidelijk dat hij: zondeE eenige concessie aan den gegst' der wereld) volgens het evangelie had te leven. Met Christus leven om aan Christus gelijkvor mig t'e 'worden, wil Zeggen zich) geheel en al bewegen om het krusi des Ileeren. TV .ant de bergrede en de acht zaligheden bevatten de levensleer van don Christus eó deize is hard voor het vlees,eh, maar een zaligheid Voor Idlq ziel, die zich z'elf weet te slachtofferen. Hoevelen pnzer jongend en meisjes weten- 'daarvan niets, omdat hun ouders daarvan niets verstaan. -Eal hun ziel lij|dt en verhongert. Zool'and lij'dS e-n verhongert de ziel, zoolang zijj de achf zaligheden, -niet beleeft. Voor onz'e kinderen, die omhoog willen) verschijnt de arme van Assisie, de minuut Zanger der goddelijke liefde, zingen-do van zij-n lieven Heer, van wiens évangelie wij niet in één punt mogen afwijken. Een-s na een vroolijk maai wa-ndeJIde hij al zingende met zi,n vrienden door der stad. Plotseling bleef hij staan, als war? hij door de zoetste gedachte, door eea schoon visioen aan het lichaam onttrokken* Zijn vrienden vroegen hem, wat hij zag en dacht: Franeiscus, d|enkt gij: aan eau' selioone, jonge vrouw? Vol vu,ur ant woordt hij!„gij' hebt goed geraden, ik stel mij voor de edelste en rijkste en schoonste! van alle vrouwen te huwen". Dez'eschoon® vrouw, aan wie hij zioh' verloofde en, dia hij- is trouw1 gebleven tot den dood', is du heilige armoede, die nij met eerbied' en' liefde npemde zij'n meesteres, zijn mo.edjer, zijn beminde, de vriendin van de Moeder Gods, de bruid van Christus, door Jezus! op het kruishout aangenomen en sin-dó dien door de menschen vergeten en dooE

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 7