NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Rede van dhr. FRANKE, DON DER O (DG 10 JUNI 1926 den; Hij waa.rle oprechtheid en de onpar tijdigheid zelf. Deze lot' onthielden Hem zelfs zijn vijanden niet. Meester, spraken zij, wij weten, dat' Gij oprecht zijt en den weg Gods naar wiprheidi leert en öi aa.n niemand stoort, want Gij kent geen 'gall aten des persoons. De ware opvoedkunde moet gericht zijn op een bepaald doel, en wel micWIelifij'k! of onmiddellijk op het laatste dool. Zoo stippelt Jezus in zijn opvoeding dier vol keren steeds die groolejijnëu uit. Wat baat het den mcnisch, de geheele wereld ié win nen, zoo hij schade, lijdt aan zijn ziel. Iemand loeren zijn vrijheid goed te ge bruiken, dat is het meesterwerk' der op voeding. De, Heiland heeft eerbied voor do mensc'helijke vrijheid, en beroept «iCh. daarop* als Hij zegt; Wilt gij ovcrie|ens ten leven ingaan, onderhoud dan de ge boden. a Jezus is in, de loccerkunst verheven en niet ov ertref baar. Hij had aan de wereld zijn leer te brengen: van geloof dn hoop en hoop en van liefde tol God en den naaste, zyn leer van armoede onthechting, rein heid, bai mhartigheicYen liefdé, tot de vijan den en tot het bruis. Hij iceruart d.e gebo den. de genadem iddelen en ,het geb«t Over dit alles spreekt dp Meester mei wonder bare aantrekkingskracht met gloedvolle overtuiging en ajroot annpassihgsv-prmo- gen. Verstand, verbeeldjng, wil en gevoel van Zijne hoorders, djati .alles stolt Hij in dienst van Zijn verheven leeraapsambt. Den Hemel toovert Hij1 ons voor ais het schitterend paleis vaa dien Hemelschen Vader, waarin vele woningen zijn, als een bruiloftsmaal, als een groot en eeuwig Rijk. En dat Rijk belooft hij zelfs v'oor het kleinste goede werk. „Een glaswater in mijn naam' Hij beïnvloedt dp wil dik wijls met louter natuurlijke beweegrede nen,. Alles wat Gij! verlangt dat d«\ men-- schcu U zullen doen„/(oe het. ook aa.n heb. Ook Jezus past. het stolsel der bteloo- nin-g toe. Vloeit het .II. Evangelie niet over, van beloften en belooniflgcu. ts de Berg rede niet een lange reeks van zaligprij- zingen. Hij schijnt slechts Je vragen, om •les te meer te .kunnen geven. Jezus is niet karig met zijn lof. ,Waar Hij deugd vindt, prijst hij deze openlijk. .Voorwaar in Israël heb ik zulk een groot geloof niet ^'.von den. Vaak schrijft hij d® wonderen toe aan de verdienste van de deugd. Woed welgemoed dochter, Uw geloof hoeft U gered. Naast helooniiug kent de Meester ook straf, en bedreiging, maar niet als eerste middel. De Mcnschenzoon is niet geko men, om inensc'henzielen te verderven,, maar te rodd.en. Eerst in het dor'dla jtutr van zijiu openbaar' leven, wanneer de haat en het ongeloof der jod.en zoo ver gaat, 'dat er aanslagen op Zijn leven plaats vindon, begint Jezus openlijk aan Israël de straf der verwerping te verkondigen. „Zie '.verwoest zal Uw huis "worden ach tergelaten Den Phariscers' slingert llij; de woord,en toe;" Uw eigen binnenste is vol van roof cn boosheid. Waar Hij: wel willendheid, ontmoet is Christus ontroe rend goedaardig im d'e berisping]. Gij weet niet wat Gij vraagt, kunt gij den kelk drinken, dien ik zal drinken" verwijt Jezus zacht aan de beide leerlingen, wan neer hm®, moeder in alle argeloosheid! en eenvotrd vraagt, d|at van; haar beide zonen de een aa.n d'e rechter- de ander aan de linkerhand moge zetelen iu zijn rijk. Het heerlijkste exempel van paedagogi- t sChe fijngevoeligheid toekent; ons( i('le ver houding van den Heiland! tot zijn onwaar- digen apostel. Reed,s ce.n jaar voor het schandelijk verraad bégiut de Zaligmaker hem nadrukkelijk te waarschuwen. „Heb ik li niet. de twaalf uitverkoren En een uwer is een duivel. En hiermede nu doelde hij op Judas, zoo staat er geschreven. Met welke gematigd© beslistheid wijst Jezus Hem op zijn hebzucht, als Judas zijn ontevredenheid, openbaart om de. ver kwisting, waarmede Maria die voeten des Heeren zalfde. „I,aat haar met, vredfc, dat ze tegen dc.n d®,g mijner begrafenis dezen plicht vervuld hébbe. Want ,d|p armen hebt gij steeds hij u, mij echter hebt gij niet al toos. Alles beproeft de Heer, om hem' van zijn snoode plannen terug te houdien Nog in de zaal van het cenaculum een! korte klacht, die opstijgt uit een zee va,ni wee moed". Voorwaar ik' zeg U, een uwer zal mij verraden". En, als alles beproefd;, is, ontvangt Hij met hemelsohe Zachtmoedig beid dte kus van don, verrajdler. Ouders en priesters1 op ondjerwijzers en onderwijzeressen, en Gij allen,,die met het jeugdwerk in verbanfll staat, ik vrees niet teveel te zeggen. Gij ku.nit wellicht boelpn op uw rijke ervaringen. Gij staat mis schien middle® in de pac'dlagogische bewe ging en rij vanjgt geluiden op vau alle zijden, maar d(e opvoedkundige kraidht blijft ongeëveiü.naar'd, v,an het H. Evaln- gelie. Wij katholieke opvoeders .hebben, maar een model) sul idjat is Jezus Christus. Niemand gaf getuig'enis van ;d;e waar heid gelijk Hij, geen gfrooter psycholoog zal de woreldl ooit aanschouwen. De lij! e bron, waaruit ik'mijlni vierde con clusie naar boven» bracht) is nog verre van uitgeput. Alle paedagopjjsche vrnagstuk- stukken ook de kleinste, wordjen hier op gelost, die zich in het dtagelijksch school leven voordoen. Dc Meester houdt er,van', om het, voor naamste dikwijls te herhalen. Jloe djkwijls spreekt hij over de nopd|zakelijkhc;:dl van' het gebéd®, en over ld(p liefldle Jezus houdt niet van overlading op zijn. leerprogramma. De gasten van Levi, tot wie Jezus ook| behoorde, vincjen het maar onhégiijpelijk, dat d^ leerlingen! ,va.n Joan nes zoo strong vasten,; ,terwijl die va njdjen Zaligmaker rustjg eten en drinken. Maai de Zaligmaker idjieut hen v(:i® antwoor'dl. „Kunt gij dan. 1I12 bruiloftsgasten laitenl vasten, zoolang de JB(i(ui<HfgcJn) bij lxen is.'J De Zaligmaker verstaat het, om. soms kleinere gebreke®, over het hoofd te zien, ter verkrijging van een gfrooler goed. Do Meester verdraagt het,, c'|ait Nicodiemusl feich uit vrees vooii '3e jo<\en niet openlijk verklaart, en latei; zien) wjj todh, hoe deze met Jozef van Arimathe openlijk naar voren treedt, om| heft Lichaam clfes Heeren te balsemen. Hooggeachte Vergadering, naar biest veimogen heb1 ik getracht het huis voor IJ op te bouwen, waarop ik als vlag in top zou willen hyseheu- mijn viervoudige con clusie. Wat zal do vrucht van d;ali alles zijn voor U an voor mij. Go<i geve ons nieuwe bezieling voori ons werk. Met die pen eerbied zullen wij oppieuw naidierett tot het kind, dal schouwspel van genade en van gaven, met het blij an trh>mieere®4 gevoel, dat wij d'at fijne maaksel niet zul len breken, maan zullen versieren en ver sterken, als wij ons zelf sciholen in de school van heiligheid en zelfbicheerCclh'jng. Dan zal vrij' uitbloeien de persoonlijkheidi Vau het kind, tentoeken van d!e vrijheid! der kindjerc® Gold'k, terwijl persoonlijkheid en gemeenschapszin daar iu volte harmo nie zich zullen ontwikkelen. Eu geen hoek van, opvoedkundige waar de zullen wij meer terliamdl nomen, 'dén hot H. Evangelie van Jezus Christus, om daar aan te toetsen onzu kleine en grootc dalc'ien. En geen, stelsel zullen, wij toejuichen, dat niet rust op de hechte funrijam,enten van iJezus leer en leven. En zouden wij 'Mn mislukkingen 011- danks dtat alles moeten bekennen, dia® zien wij naai' Hem, die ons gelijk wild»; worden tot in de mislukking en daarbij' weeneMdJ sprak: Mocht ook Gij, en wel op dezen uwen dag nog, erkennen, wat U tot vredp strekt. De derde sectie, had haar vergaderzaal iu het „Slot Oostende". Iu plaats van dew heer mr. Dp Jo,ug, die opi 'lret onverwachts verhinderd was ge worden, nam mr. A. O. II. Tcllegen, Den Haag, don voorzittersstoel in. Nevens hem zaten aan de bestuurstafelE. B. Derkseoi, Kapelaan, Vlissingen, secretaris; Mevr. C. ParrsnMes, Middelburg; J. P. F. Mentink, Vlissingen en C. W. Dog- ge, Goes. De inleider, de heer E. F'auke van 's-Gravon;hage lichtte zij ti onderwerp: „Hel kind nu neg naar den levensstaat" aldus toe: Spreker in de Derde Afdeeling. De inleider, welke over idiit onderwerp >le ee)' heeft' tof u tc mogen spreken, m'a-g den Bisschop wel djainkbiaar zijn, dat Z. D. II. met het oog op den gewelcliigiop omvang va® da hier te bespreken materie hem co)) leidra,uidi gaf, over do to béhaml- dslen o,nlt!ieiidëelên va))' da stof en het hem daardoor mogelijk maakte, zic'li in donf korten spreektijd tot enkele hoofdpunten to beperken, zonder aan d'e eischen van deze grootsche manifestatie en aan 'de rechtmatige verlangens der toehoorenJe ouders tekort te djoen. Want hel is vooral tot de audje r s, dat mijn woont zioli moet richten,. Zwaar drukt ons, ouders, het onis door God opgelegde juk: dé plicht der opvoe ding onzer kinderen, maar idiat dat juk zoet is, volgens het eigen; woord van God', die niet liegen kan, cha.fc weten en; voelen wij Ouders allen. Zullen! wij ons leven en ons bloed, alles wat wij hebbon1 en kunnen, niet geven voor, onze' kinderen.?, en is hun geluk niet 't onze Dat het Volbrengen van die plicht ons! mogelijk is, dia.nkcn wij aan de Genade van God, die ons de mid delen en :dp vermogens gaf, Je ons pie st honken kinderen op! te leildien tot 't dool waarvoor God hen 'tleven gaf, hetzelfde doel, ;d;at ons te bereiken' gesteld! is, het het eeuwig geluk iu de ceuwigic Gods- aanschouwing. Opvoeding een. plicli t dier ouders: De mensch bestaat uit ,ziel en lichaam, dus is ook de opvoeding een twee ledige, een. lichamelijke en een geestelijke, welk béidé harmonisch moeten, samengaan, wil 't kind reeds op aardje vreugde en geluk gjanéeten. De natuurlijke zorg voor de lichame lijke ontwikkeling hebben wij met de hoogere diersoorten gemeen,, <'(0 verplichte zorg voor de geestelijke opvoedingf ver heft den mensch eindjeioos hoog boven alle andere schepselen, Gadis. Van Christelijk sla,nidpunt gezien, is cljie geestelijke opvoeding hoofdtaak- „Wat ha,at 't U, als ge de geheele wereldj wint, en schade lijdt !a,a®Luwe ziel?" Die plicht on opgelegd; door God.- lie voormannen v. d. Frnnsche revolu- lei. Danton, Robespierre, etc. durfdjen 1 eweren. dat lite kinldoren. op, de eerste {laats toebehoorden aan dien: slaat, dat. bij gevolg deze, en, niet) die oudiers, het recht heeft over de opvoeding te be&öhikkksnj, Allen, die d;e beginselen Van' 1789 belijden, beschouwen het werk van, do opvoeding niet als een natuurlijk recht van de oudjersl (naar als een openbare en maatschap pelijke bevoegdheid), uiUluitr.biï bclioorend aan den Staat. Zij loochenen het natuurlijk bestaans recht van het bijzonder ondierwijs, dat zij geheel van da gunst1 van d,en staat afhan kelijk maken. De socialisten', de natuur lijke kinderen van die revolutionaire ge- Jachten, eischen cljats dei gemeenschap, zoo dra 'l kind, 'de eerste moederzorgen missen kan, ile opvoodjing zal overnemen (in theo rie!! in de prak tijk' zijn die meesto soc. ouders meer Conservatief on, patriarchaal gezind). De opvoedjing zal voor béide «fe- ssiai'hten gelijk om gemeenschappelijk zijn (Oathrein. Het socialisme I h'ladz. 227-237 Codex juris Conamici. Ca,nu 1113 luirit: Vertaling: Op de oud|ers| rust idie aller zwaarste verdichting naar vermogen le zorgen voor de opvoeding hunner kinde ren, zoowel de godjédilenstige en mo,re©Iei, als de lichamelijke en maalsohaptpelïjike, ,en ook voor hun tijdelijk welzijn ie zörgen Alle geloovigen moeten vanaf hun kinds heid zóó onderwezen woriden, dat hun niet alleen niets wordt bijgebracht, wat in strijd is met eten katholieken gefdfedienst en Ue eerbare zeden, maar 'die godsdjeaisitige1 en zedelijke opvoeding» moet, 0:e voornaam^ ste plaats innemen. „Niet allee (ï'sp; dé ouders, volgens ca®. 1113, waar ook op allen, die hun plaats inneme®, rust het recht en 'de zeer zware verplichting, te zorgen voor do' Christelijke, opvoeding idler kinderen." De ouders zijn krachtens! êp natuurwet verplicht hun kinderen op te voeden, en in dien plicht ligt het natuurlijk recht over 'de opvoeding hunnoi', kin,déren te beschik ken. 'H. Thomas 3. 9, 41 pi I: Naasfi God' zijii de ou,diers, die oorsprong van hol' leven hunner kinderen. Dooi' hun kind het leven te schenken, namen zij den plicht op zich, voor het leven van, dit kindr te zorgen. Dc vrije mensch draagt immer» dc Verantwoorde lijkheid Voor zijn vrije Üp'd'en,. Wél nu. de natuur beoogt niet .alleen d|e voortbren ging van het kind, maar ook zijn ontwik keling cn, opleiding tot ,dpn volmaakste® staat, die den mensch' .toe/komt, v'oor zoover hij mensch is. Leo XIIIEncycliek! Sapiential ^Chris- tianne (1890). „Van iniatuurswege behoort don outliers het recht hen, op, te voeden, d(e zij tor we reld brachten, en,(nan djt recht is Idle plicht verbonden,d(e opvoeding tc doen o,vercen- stemuicn met het eimldipel, waartoe hun die. kindleren, van God's goedheid» werden, geschonken,." 1 In dien, plicht zijn.file ouders de, gehbren medehelpers d;er kerk, Idémachtiging daar toe ontvingen zij in, 't Sacrament des hu -iveüjks. Niet alleen de natuurwet, maar ook de Openbaring geeft recht en plicht de kindlprent op te voedlen. Eccilcs VII, vers 2'5. Hebt gij1 zonen? Voedt! ze öi, en buig ze, Vam hun kinldsheiJ ti,f, vers 26. Hebt gij! dochters? behoedt haar lichaam, en vertoon: U aan haar niet' met lachend gelaat (djooidlring haar van den ernst des levens) 27. Huw uw djoc'hter uit, en gij heb't' eCnl groot werk ateclaa®, maar geef haar aan een) Verstandig meijn! Ibid. XXX l. 3. Wie zijn zooet lief heeft, la,at hem dikwerf dje roedle voelen, om vreugde van licui Le hebbcni op zijn ouden ,d|ag. Wie zijn zoom in tucht opvoedt eu on derricht zal eer van hem beleven. H. Paulus ;a;d Eiphesios VI. 4. Giji va ders, voer'jt uw kimdleren, op in tuehif e.n bestraffing des Heeren,. Zoo !l 5,lijkt 'Iris overduidelijk die plicht; dep opvoccljng a,a,n, de oudters van nature cu van Godlswege opgelegd. Omdjer icEei» plicht) verstaan wij: 111 't algemeen: do cljoelh'ewust© en stelselmatige inwerkimg van een volwas sene, om zijn lichamelijke en geestelijke krachten alzjdig 0111 harmonisch te ont wikkelen en Va m K o t li 0 1 i e k s t a, n d p> u n t ibe zien: den onvolwassene; fjooi'igoe'dle leiding te brengen' tot begrip van zijn redelijke waarde als mensch ,'d|:é dfoor zijn, onsterfe lijke ziel en de ga ve va.ni het verstand! bo-i ven alle ,a mdera schepselentverheven is, én 'hem. als een Schepsel' Gods, te helpen) tot tiet bereiken vat» zijn door ,d|en Schepper gewilde dlpel, zijn eeuwige z'alisjhei'd'. Wanneer dat i:|us Jbplicht is uoor God. den Ouders opgelegldl, eni dus altijf en overal opgelegd,, in- cm buiten het huis gezin, dam zal uiemaiitli h,diie dat begrijpt, de zwaarte van i.'le taak ou;d!erse!hiaitl;ten. En 'toch hoevele, oudprst gravem zelf het graf van hun hoogo ,wa.ai-dij4hei:d|, als dlooi' God a,angestelijte opvocdlers, door loniver- stand, e.n, onwil; verkeerd( begrepen an verkeerd toegepast© 11 utoriteit leit'en tot anarc'hische toestanden! Zoovelcn ke'Hicn niets eens het doel!i'd(a.t ze bei bereiken, héb hen, of negeei'en dat :dpel cenVouidlig, ©n zijn zich dus nioü eens bewust vaiö huit taak, en al cveuaniii kcniion zij da, juiste midi'lelen ter bereiking van het gestcldte, doel. i De Protestant Forster spreekt |de waar heid uit als hij' zegt: (in school ejv katralf ter) 11e druk L 912. De schilder Fra Angclico moet' ste,i 'p naar men zegt, gebéden hebben voor hij naar het penscel, greep, om zijn hemielsdhe- gestalten te sdhiklorem. Hoovee Ij.e, meer moeten dan, wij bit (dien, om levendige me<u- schen te kunnen vormen, hoe moeten wij ons reinigen van onze meest verl»orgeinlei onreinheden, om c'tst meest) verborgen rein heid in het ldnidl te kunne® wekk'en, hoe moeten wij 011a hcheerschen, en één maken met de got'jdielijke waarheid, opdat ons woord het gocljdélijke in jonge harten tref- fe, hoe moeten! wij1 ons tot hemelsdhc lief de verheffen om! bovenl over c'je liefdéloos heid van onze zenuwen! piit te groeien I Dat zegt Foster voor den jongen leeraar en schoolmecsfer, mlaiap hoe veel meer geldt het voor de oudfers! Hetiis zelfopvoeding: eerst zelf terugkeeren tot ,God om djami met God te kunneni arbéi:('|ei» vóór Gc|dj en zijn schepselen. Geduld' en! zelfbieheörsoliing de oudjers, elka,a,it aan vullen iu goedé voorbeeld dpor wooikl en 'dnaj;, is dc sterk ste. en béste leerschool voor de kiniderén, Ljjurecht da,ar togen, iu zullen d;us ook werken: twisten van! d© oujers onid'erlin.g, meeningsvcrCehil, vooral in godsdienstie'c kwesties en denk d»m aan 'd'e gevaren van gemengde huwelijken, 11 Wat dc waard;e vau d'e Katholieke levensopvatting is voor de opvoedkunde wil ik U slechts in 'tkort schetsen. De leer van het va®, God komendje en .op, God steunend© gezag, dóór d« Ka tholieke Kerk geleerd is een onmisbare basis voor ware opvoeding. Onze zwakke •natuur wil den. steun va,n het gezag, waai de eigen kracht ontoereikend! is. Wij heb ben Jioodig voor ons zedelijk leven een ge zag, dat ons d.e hoogste waarhdd'e'n, waah ons geheele levens-geluk van dehangt o®t- 'liult en ons tot gids word(t 00 den levens weg Terecht zegt Foerster„Het is immer zoo tragisch wanneer de mensch pas op zjjn doodipbcJdl moet ervarén, wat tofoh eigenlijk 'tdoel ,d|eal levensf en de ware) le venswijsheid is. Die waarheid; moest ons niet pas in ons stervensuur maar in ons geheele leven zegenen, ep, daarom moét zij niet aan 't einde, maar aan 't begin' van onzen bevensweg staan." Dat gezaa ®u heeft alleen het Christendom, (fe Katho lieke Kerk, Lucas 10-16. Wie U hoort, hoort mij, Wdei IJ. sm'aajdt, slnaai'|fc mij., Joanaes 20-21. Zooale( do vadj»r mij ge- •.zonden heeft zoo zend»,lie U. Mattheus 28-L8. Mij is alle macht ge- gevet» i-ni de hemel) en oj) asirt'jp: gaat d;us uil over de geheele wereld), en onldlerwijst alle volkeren en, doopt hen in d|eni Naam des Vadieis eu', id'esl Zoons eu des H. Geds- tos en leert hen ouderhoudien. wat ilc U geboden heb". Wie de kerk niethoort, djio zij U als en beiden eu, openlijke zoiwlftar., (M. A. 18-17), Denk awn, de oppeim'acht yan dje II. Petrus zijn o{ivolgers he-bbeni onafgebroken 'die maöbt uitgeoefend, a lgemeen, ovcr i'telic-de werrfd, en djam fh'linkt 'die zuiver opvoed kundige waarschuwing van 'Christus ,(M. 16-26) „Wal blaat het den mensch, of hij de gankdhe wereldjf wint, als hij schaldle lijdt a,an zijne'ziel!" ,Dc opvoedienidë, waak» zaamheid djer kerk, heeft 'die eeuwen door geklonken in het 1 waarschuwend en lei dend, woot'di dei; Pause li», niet alleen in ge loofszaken maar ook i-,nzake van zedeloer en hnar waarde ion .verdjensto op 'dat ge bied wordjt door Boomsnli en Uuroomfcéh volmondig erkend,. Allej opvocidlings systee- men en scholen trachten een bepaald ide aal te bereiken', meer of minder schoon, <jp Christelijke kerk heeft het heiligste en het schoonste: een goddlglijk idea al- Do grootste crisis, wolke hel kind, dat'd.e gewone schooljaren* .achter dén rug hooft, doorgemaakt, is wel d|p perk,'die wel ke men den pubé-rtijedtslceftijsï/ noemt, ook wel „vlegeljaren" of biakvisc'h leeftijd genoemd. Het is gedurendte deze jaren', dat het lichaam van hel, kind' die grnote veranidé- ï'ingcn ondergaat, van dfen gtewichli.gen overgang naar de piihé-rtoit or gleslachts rijpheid met al d'e eigen aardige. Verschijn,- solen die zich daar!rij vooral in d'e vorj ining van do.geestelijke krachten on stren- vingen, voordoen. Het tijHJstip 'dei- inltre- denldle puberteit is verschillend' voor dn jongens gewoonlijk -J- 14 jaar, voor de meisjes vroeger, ook het klimaat hoeftt veel invloed iu, het warme Zuiden bijna) D/t a - jap® eerder idjan in, hot kou'de noor den. De onbévangenheidi dier kinderjaren en de o.nsohuldiiget kiii'dorlij'ke, blik van de oogen verdwijnt dikwijls'd'e tot, dus verre nog niet volgroeide orgjane® van het li- .chaam toonen, plotseling hunne. irijpbeiJ'. De knapen (zie eneyclop. van Prof. Treub verraden dé grooté liciiamelijlkc ver andering door een opvallende verandering' van de slem, liet strottenhoofd neemt zoo danig in grootte toe, dat de stembanden ecu derde langer worden en daar de spie ren in het' strotten,hooid niet dezen buitan- ge'woon snellen groei geen rekening; hou den, slaat de stem in dezen tijd dikwijls over van borststem tot falsetstem, (baard in de keel)! De baardgroei begint zich te ver toonen. Gedurende de jaren de»' puber teit verdubbelen hart eu longen hun volu men. De hersenen ontwikkelen zich, vooral in de fijnere deelen, de hersenvliezen. Dó bloedsomloop heeft verdubbelden arbeid wegens de snelle veranderingen in het lichaam en in de speciale organen teweeg gebracht. 'De geestelijke kracht neemt stérk toe, cn eischt grootere bloedstoé,- voer tot de hersenen, om, de ohamiseh'e veranderingen te voeden en aau te vul len, het centrale zenuwstelsel krijigt; het Zwaar te verantwoorden, het geheele li chaam komt' in onrust o'n er is groottle zelfbeheerseliing en wilskracht voor noo- dig om het evenwicht in dit alles te be waren, en vooral de opvoeder moet hierin helpen; wordt de noodige beweging aan het lichaam niet door arbeid of natuur lijke inspanning verschaft', dan moet op kunstmatige wijze daarvoor gelegenheid gegeven worden; (spel, sport, wandelin,g!e,n etc.) geen enkele ieeftij,d heeft zóóveel! behoefte aan beweging, als deze, doulhl tevens is daarbij volkomen rustige en ordelijke toestand gewenscht voor allé bij zondere lic'haamsdeelendan, na de bewe ging, is voldoende rust noodzakelijk, maar men vermijde zorgvuldig1 z.g. „nasiapen", dat is, het iu halfwakenden toestand in bed blijven na het ontwaken, om de een voudige reden, dat de geestelijke wéer- liraeht in dien toestand uiterst gering is en de tengevolge van do lange rust met urine gevulde blaas, druk- en blbcdstu- wing te weeg- brengt naar do lager gele gen organen en daardoor oorzaak en aan leiding kan zij® tot sexueeie buitensporig heden en zonden. Het snel groeiatidie lichaam eischt in die jaren veel en krach tig voedsel, en ter.will'e van het groot,e gevaar vermijde men vooral in dien tijd elk alcohol-gebruik en alle prikkellenje kruiden. Bijl vele personen veroorzaakt: die snelle ontwikkeling 'dikwijls een gevoel van afmatting, dikwijls treden storingen of hartkloppingen, bloedarmoede, duize lingen, gecstcsstoringen, vooral bij erfelijk belasten, bleekzucht ook tuberculose open baart z'iuh dikwijls juist in 'die jaren: verstrooidheid, sui'ferigheidzoovele kwa len, die door onervaren ouders en opvoe ders vaak voor ondeugdendheid of kwaad willigheid worden aangezien en als zoo danig ten onrechte gestraft worden, wor telen in de puberteit. Het geestelijk leven begint zich te ont plooien Stond het lciud tot dusverre onbe zorgd tegen over het leven, zonder and.eire vragen dan kinderwenscheli, nu gaat de blik van de oogen zich op verdere din gen richten, dan het speelgoed in iclfer kinderkamer, cn de drang naar weteh ch beSAPen gaat zich openbaren., Iuehtka3- teelen worden gebouwd en Blamioh be raamd, en avonturen doorleefd in de zit'h! uitbreidende fantasie, het denkvermogen gaat zich van het concrete richten op het algemeene van de ervaring op de beschou- wint van 't nog niet geziene; nieuwig!- beid, persoonlijke eigenschappen en lief- hëbberij'en doen zich meer en meer ge voelen, doch omtrent het karakter ka.n men nog niet veel zeggen meh hoede zieh hierin voor vergissing zeestiee en orftri- ncele invallen, naast kwajoligenstrckeh, vochtlustigheid1, zucht om lawaai te ma ken, krachtsuiting tot vernielzucht toe, hét' zijn wel kenmerken van de vlegeljaren, maar zij geven niet' de minste zekerheid, omtrent een gevreesd verkeerd karakter; voel erger staat het met ljeg'en en bedrie. I aen. klikken luiheid. lafheid, dieren kwel. I leu. Bij ineisies uit de puberteit zich, voor. I al wat 't uiterl.i,k betreft, in liet vaHC[ I worden van lichaamsvormen en ontvvikkt, I ling van den boezem, met verst'hijfatsel^ I oc'hter ook van bleekzucht, bloedarmoede I in onmacht vallen, vooral' de eerste men! I struatie grijpt het lichamelijk en geesteJijlj I leven van hot) meisje sterk aan, zoo ook dj I eerste pollutie bij) de jongens. Een kenmerk voor de meisjes op, geest». li,k gebied is voorat het naïve streven ziel I voor te doen en te gedragen als vrouw.. ee»B smachten naar liefde eu liefdesuitingejB en behaagzucht vyi do Bakvisoh, en bil beiden een groeiende nieuwsgierigheid' el Zucht om allerlei dingen, vooral van '[B sexueeie te weten, te komen. Een kenmcrlB van de puberteitsjaren is het ontwaktsB van de zelfbewustheid en daarmee is !;H vens verbonden een zucht) naar vrijhcid^B De banden van het toezicht va® ouders jV onderwijzers worden als kwellend ,,,l kinderlijk, als beschamend gevoelld, en nicnH moet de methode van tuelit en toezicht taktvollc wijZe aanpassen aan de groeieialjB persoonlijkheid, ter vermijding van h,|l andirs dreigende gevaar, dat de jnn<_.B mensch zij® zelfstaudigtieid bedreigd cavB zie®, zich met List of gewold aan dat <«c^B zicht gaat onttrekken. Want dan gaaiB bijl in Ouders en opvoeders z'ijn geboruB vijanden zien en het wordt ee® heimelijfeB strijd van bedriegerij!jes en leugens, vaB gebrek aan vertrouwen en mislediing s>B iedere poets, hun geoakken, viert hij ab-H ee» ware triomf. Zoo noodig, komen brutaal lite.it in Openlijk verzet er bij. Veel! katB opvoeder daarin bereiken, door zich iiB te Werken in don psyehisehen toestaaiB van den leerling, hem te late® zie®, dat bifl beau begrijpt, of begrijpen wil e® hem nieti^B onaangenaams wil doen, cn ,zoo zi,h v, rfl trouwen winnen. Verliest men 'het co:.fl tact met de leerlingen, dan gaan zij( 't mrlB elkaar zoeken, dat levert gevaar voor lidB gezag van ouders, cn leeraren, maar mi-B gevaar voor zbnden door afzondering jaetB elkaar, waarb ijine)) zich aan de waai-B- zaamheid der verzorgers traciht te ontB trekken ze slepen elkaar moe, en die ondcB goade leiding en toezicht de beste warriB ouder do. goeden, worden dan de sUchtslB onder de kwaden. Eigenaardig is, iu die jaren, de dikwijjB plotselinge totale om mekeer vans t :sB mi 11 ge 0, liefde, begeestering, vereem,',B slaan door één'woord om in haat, onver-B sdhilligheid, verachting', uitgelatenheid, B plotselinge neerslachtigheid, wisselen dB l'hautastieeho vooral ellingcn van hui B eigen toekomst en drangi naar grootlieilB doet hun Napoleon en Bismarck nastrevaB eu verre overtreffen, zuc'ht naar iutB hervorming van eig-en omgeving, ja, zeltiB van een wetenschap, of de heele wereld eB die waan-idee prikkelen tot op,positie. £>B het is die drang naar gicoote daden ooiB die jongens, vooral na bioscoop, bexoa^B of verkeerde lectuur, heimelijk het oudcB lgfk huis doet vcrlatcu om op avonluitB te gaan. De onrust van het lichaam ,fl vau de lichamelijke functies werkt Ir'B tig door, ook op de ziel en het vei^| stand. Dikwijls acht men zich acht, ;^K uitgezet en miskend, wjjf.Njie gtevoellora^B omgeving! niets begrijpt van die grootiB idealen ec lvet „gr o oth ed's w z i n noemt. Dan komen verliefdhcdcB het lezen van schandaal litteratuur, pes,B mistisohe lectuur er bij en zijn maar al vaak oorzaak geworden van zelfmoord li^R die jaren. Een statistiek opgesteld d»B Pro-f. Eulenhurg in Berlijn wijst' op ,lB jaren 18801893, 61 gevallen van jkiB gens beneden 15 jaar! (242 daarboven). bB 1898 in Pruisen op 1 Millioen inwoifiB van 10—15 jaar, 20 zelfmoorden! oorzaf^B gekrenkt eergevoel, onverteerbare loctuii'B godsdienstig en zedelijk verval, sc'hulJB hoofdzakelijk bij de ouders. In dezen toestand van geest eb vetlB stand heeft de jonge mensch vóór noodig een stevigen ondergrond eli werktal li.ke idealen, die zijn sympathie of lieflB geheel in beslagi kunnen nemen, en z>;H wil sterken en aansporen en delf t,|JB leeren richten op het schoone en reine, wH dat zijn groeiende wilskracht dit gii'B verkiezen boven liet vuile en onredelijk'B Treden nieuwsgierigheid en onzuivere pH dachten op, dan zal de wil moeten wordsB gesterkt door een duidelijke voorstelMnlB van de gevaren en soms door het bijbraB gen van een begrijpen van liet nog n:4J gewetene geheim. Tot ,d© grootste schatten welke l'B kind vanaf het doopsel met en in zióB draagt, be.hooren z'n onschuld en ïa'iB beid. De grootste bekoorlijkheid en aa;B (rekkelijkheid 'der kinderen, is dat pieti^B de heimelijke schoonheid, die uit h,un re)i^B:' ziel doorstraalt tot in den getukkiA^B blik der oogen? En was het niet de beid en onschuld der kinderen die iii^B Goddelfke Zaligmaker zoo ontroerde, !'-H deed omhelzen en zegenen, met de Go<ik^| like verzekeringhunner is het Rijk 'Ijl Hemelen? Is niet do ergenis, hun gegeven door &fwI God van liefde en barmhartigheid, z'elvj!B vervloekt? Wie zal het wagen die lefeB bloesems te doen verdorren of verhw1,™ den als een nachtvorst de bloesems, {i 1 het zengende hemelvuur den bloeie^B akker Er zij® er, dia beweren: het' is' n^sJ mogelijk in den sti'oom vuil van éi' H dagelijksehe moderne leven z'n reinheiD'B bewaren, dat zeggen zij niet, die glorierijiH strijden mét God, maar zij, die hun af™B van God en hun verzinken' i het willen goed praten. Een heilige, ernshó'Pl wil, dat is wat noodig is om staands k jB blijven. En toch is het een weg vol strij"* eu steeds voortgezette zelfbeheerschin) overwinning van het eigen ik, e® "®B eigeit begeerten, een strijdi tegen vleé^B en bloed, in voortdurende zelfopvosthn! I met de steeds herhaalde bede can kraclde.sl hulp van God en zi n H. Engelen eü Hcl! I ligen. Het schaamtegevoel en de eer^e^ I voor zich zelf, waakzaamheid en je" I voert de ziel op tot beschouwing 7^1

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 6