f GOES i geenkrans Katholiekendag URZEEP, in Effecten Coupons verkoopen* CHE COURANT TWEEDE BLAD, behoorende hij het nummer van 10 Juni 1926 lijke Stand jrreerende prijzen f.22 koersen cliënten gratis «e GOES Rsde van Ors.Pater N.TH.VLAAR o.e.s.a. ►oiing van bij te vletj. over 260 vierk. tMj. I eaun vak glooiing va» ar vervanging van eeg glooiing' war 900 viejj, I een vak glooiing jyatf ►var -132 vierlc. M I Koster Cal WenasJ. i: Upv'eil, EUewoutsiijs; luie. Schaxentlijke voor Is, Ellawoutsdijü f 9435, bs f9430, f. la tiassa, J. Wi. Kools, Goes vao» A Linde, Katteiidijka prstanje, Goes, f 89*76; UVeaneldinjge, f9346; p ko, f8760 (laagste in;, d. Hulls, Oosterlandj povïriügs, Schors vooij iND. Gehuwd: 5. Bas- pr Maria Joha-nlpa Vroon. toW Izaeik Wisse, 26 j. e® 1 j.,12. Guiljaatn Mijsed Piaauwe, 28 j. u-mus Jadobus, iz. v. jGtea en Cornelia Eliza biethi rina Cornelia, M. v. ,Mar-' sn en Maria, 'Remïju7; ihannog P,a,ulus de Jpnga ma vj% de; Velfdié; 9. Pie. uzee enf Adriapa! Mjallielj d. v. Jacobius Vermeu-i le Jonge; 31. Apolonita^' inneulen on Marin- V,er-' faria Leys, 46 j., éohtge-i nis Nijsse5. Marinus echtgenoot van; Paulinjal Cornells Kiarelse, ,73 j, nella Olivier. NT. Huw.-aang.': EmilJ en Melanie Anna Anl( 1; 13, Gaston JosephuS lens 26 j. e»| Josephinp! |t 26 j. ong.Hubtortusi Celina S. van; die Voorde ong.20, Alphons LJ i« em Irene de Bpikk'eir, P. dp Ridder! en Emtaa |24 j. ontg.29, Joh!a$ Madeleinai Maria Ver- Rykaert en A. C. Helen; ld Veer eh Math. Cl. yam ■lente Camiel Góetlials en 'laluwe; 14, Leendteït (0.' je Apends; 22, Emile J-. Tani'c Aninaert. lie José Georgia» iLouise, i Hulle eni R'. A'. C,.. J; [tnna Georgette, d,.v. B. A. de BakkerEuphemie d.V. V. C. Aaisen en fan: de Laak23, Jaobblusl' Clementius A. E. van 1. Al. Bonte. Jeannette Marie Jonge- huwclj id<,v. As Jon genei en [jinderen; 17, D. F. va» I j. echtg. vön EmiHama; 13, Jeanette Maria Ida I Jditg.i van Petrua VerpJjainr I Is Buysse, ,80, j. wedhr. va» ui Berghe AlphonsuS va» htg. van Julie van! Cleeta- 'JUSTM Iran toepassing is op pingstukken kunt wasschen ■-bruikers en U zult zelf ook Kleurzeep te eischen en 0 'ii stoppen, rat 108, Amsterdam. tuk met gebruilisaanwijzi^ ULTE Co. en SCHULTE |CTEN. TELEFOON 101 I0SEN, Dorpstraat,Tel. 12 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT (Vervolg van het Eerste Blad.) De tweede afdceling vergaderde in de iooneelzaal van „Het, Schuttershof'. Haar jjeatuurW as aldus sa.nie.iigosteldH. G. M. van der Vijver, Rotterdam, Voorzitter; Ph'. J. Hoo»crvorsi', Kapelaan. Goes, seer.; Mevr. A. J. M. Vienings—De Vries, Goes E. Andriesse.il, Vlissingcn on P. Boonïnan', Nieuw'dorc. Hier nalin nal liet openingswoord van den Voorzitter de welecrw. keer Drs. Vla ar het woord tot inleiding van zijn onder- wen; „Hel- Ititttf in de schooljaren". Spreker in de Tweede Afdeeling. Hooggeachte Vergadering!. 11e Diocesane Katholiekendag van het jaar O. II. 1926 roep1i.de getaofi^enootop, van ons Bisdom bijeen, om samen1 op: Kar tholieken grondslag de belangen van het i kind te bespreken in de versejiallienjdtó I levensstadia, de. opvoeding van het kind I on wel in dez'e sectie de opvoeding van 1 het! ldnd tijdens de schooljaren. Of dit- onderwerp actuo,cl is? Hoogge- I adhV'. Vergadering, deze zaak staat, in het f bramtylunt van de belangstelling* vmi zeer z vrf'ii van do meest' uitoenloopiende Ijevtensi- f opvatting en levensrichting. Wiisgecren bouwen geheel nieuwe systje- men op, zielkundigcn maken gretig! Eet schoolkind tót voorwerp van hunne experi menten, en verreken aldus hun weteinsehap met nieuwe resultaten, men tracht verband te brengen tusscilien schoolprogramma en maatschappelijke, productie, verdeelt einde lijk de menschheid, die strijdt ami het schoolkind in do twee groote groepen, hl. zij, die God als laatste do-el! stellen en zij die :het kind zelf proclameeren tot begin en einde. Eenerz'ijds stfeeit men naar een nieuwe m-anêöhheid, waarbij de opvoeder moer tóe- ziet dan krachtig inwerkt, opdat 't kind niet geschaad wordt in de volledige vrije ont luiking, die voeren zal naar do nieuiwfe monsöhheid. Anderzijds (en dat zijn wij allereerst) gelooft men, dat het kind ter •wereld komt beladen met de erfzbnde, terwijl na liet H. Doop-sel de strijd tegen de gevolgen der erlzbnde, tegen de natuur ten kwade geneigd, moet"gestreden worden tót de.n laatsten snik, zoodat het kind moet geleid worden op den levensweg, zUoüat het karakter van het kind moet worden gevormd, zoodat de opvoeder met "Gods genade en het Goddelijk Licht de gebre ken moet uitroeien en do deugd moet aan- kweeken. Hooggeachte Vergadering, Gijl gevoelt de suherpe tegenstelling in den id'etetle» strijd tussdhea deze groepen, Gij; zult ook de verwarring vermoeden, die ei' meer gaat heersehen, en gij ziilt ook be grijpen, hoe men in de katholieke begin selen den vijand ziet'. Daarom Dames en Heeren is 'liet. zOo goed, dat wijl ons vandaag, vernieuwen in een gloedvolle overtuiging van de heilig heid en waarheid onzer opvoedkundige beginselen. Jezus, de Opvoeder der volke ren, heeft' ons die beginselen nagelaten, en de H. Kerk met haar wonderbaar aan passingsvermogen aan alle tijden, omdat- zij van alle.tijden is, zal al het goede in l het' nieuwe enten op den goddelijken stam, I want Jezus is de wijnstok en wij zijn do ranken. Ellen Key, een. TTweedsche paedagojgó van niet-ohristeli^ke richting, gelooft niet I in do nieuwe mensöhheid, voordat ouders K en op-voedexs zich nederbuigen voor do I majesteit van het kind. Maar, D'aimes en f H riien, die opwekking Hebben wij van die zi.do niet noodig, want eerbied voor het kind vraagt van ons ons H. Ge-loof, en I- hiermede staan wi;,| midden in de stof van de eerste conclusie. Het kind, herboren door het H. Doop- I sel tot een bovennatuurli;,k feven, tot het f reven der genade, dus -geworden tót eeD f kind van God, is dat niet een schouwspel j3'1 goddelijke schoonheid? Ên zulil'en wijl j lulden, dat de wereld dat goddelijk werk van den H. Geest; in de kinderen met traanlooze oogen verspilt en vea-nietlgt? bieen, zegt. G. Gezelle. „Nooit zaiH ons I -la wagen der tijjden ontdragen het sieraad' ui den rijkdom der edele zi-el. De deugd zal geduren schoon rotsen en muren en torens -en al dat maar valiïen kan, viel." 11e schoonheid van hef kind! Nog onbe- smet en onbesmeurd draagt het de ken merken van dat Goddelijk liefdespel in i ?t ^°°r het If. Doopsel werden F L we kinderen gemaakt tot koningskinde- I- le» van goddelijken bloede. j_ De G-enade in een kinderziel! Konididn 711a i eens waarnemen. Hoe •t er heeft God, als het ware, de trekken (n"»»!'t-iiee'? die hleinen afgefeekont - o e rldcrd met den vingier van Ziijln ÓeeJT d u0aLs de H- Kerk den H. dat Licht b,e'ld]ri"fe wemt. De Genade is Ihe rh f,?61 verlicht met hemaU- bruMskle^ ?&nade is da^ blank0 brudoitskleed en toöh weer meer dan een C enlfeW" S f V1U1 G°d Zelt D e Genade in de ziel ls als -de gffloed, die het mankt L vurig en lichtgevend maakt. Zd what eerste sehemerrood voor- het volle lacht der goddelijke zon, die ko- fflftn moet. De Genade is een liefdegift' van d«n H Geest, die is de zelfstandige; Liefed' van den Vader eni van don Zoon. Zij is hief beeld der goddelijke natuur afe een z'eglel door dem II. Geest gepa-ent in ouz'e natuur.' Dames en Hoeren, Zoo verheffen 'wij ons op den vlcugelsil'ag van ons II. Geloof om dan mef het boek der Wijsheid uit te roepon: Ja Heer, mot grooten jperbiied behandelt Gij ons. Moeders, die U-we kin deren hef leven, naar de natuur hebt ge schonken, de genade is do goddelijke le vensadem' in Uwe lievelingen. De zinllen zijn als de gulden ark van het nieuw ver bond, als de. schatkamer van de gaven des II. Geestes. De H. Geest! heeft in die kindcrrkol blijvende neigingen neergelegd, we'lkc Straks de krachten en vermogens tot god delijke hoogte verheffen, bovenal de God delijke deugden van Geloof, Hoop en Liefde, de ingestorte zedelijke deugden, die zullen helpen in den strijd tegen de be letselen van het Goddelijk leven in dc zielen on eindelijk, zooa'fe ik' re.eds noemde.: de Gavent St. Thomas van Aquino noe|mt dez'e ga ven geschiktheden, welke den mensch ge dwee en buigzaam maken voor de inspra ken van don H. Geest. Deze Gaven heb ben een uilóluitend bovennatuurlijk ka rakter en z'ijl leggen de .laatste hand aan dit wonderbaar bovennatuurlijk samenstel, waardoor God de zielen uitnoodigt, om het Goddelijk leven te lóiden. De Wijsheid ia dc geestelijke smaak der goddelijke, dingen, de gave van verstand' doet' ons dioper doordringen in liet myste rie. Raad moet ons bewaren voor over haasting, lichtzinnigheid en eigenwaan, do sterkte moet ons steunen in de ongewoon* moeilijke oogenblikken, de wettenschap; Zal ons de geschapen dingen doen zien, gelijk een kind Gods deze zien kan, terwijl de- Godsvrucht onze verhouding van aanbid ding en teederheid' regtlt, en, onder die naam vreeze alleen deze hedoeW is, die Zich uit in aanbidding. Zoo is de zjiel in staat om te handelen volkomen in den zin van de. goddelijke aanneming1, om ver volgens overvloedig- to smaken aills bc- looning door St. Paulus in zijn Gaillateju- brief opgenoemd. Hooggeachte. Vergadering, II moet m'ij dit' eenigsizins bespiegelend ged.eeltc van mijn betoog vergeven. Ongetwijfeld blijkt hieruit zonneklaar, dat wij geen 'pjjiwek- king op natuurlijken gï'ondslagl noodig hebben, om vol eerbied te staan tegenover de majesteit van het kind, als de Sbeel- ding van God zelf, als de kostbare voe dingsbodemvoor dc gaven en vrucflijlen van den II. Geest. Tevens komt onze taak (e staan in liet volte Mcht der verhevenheid, waar wij! todh als opvoeders geroepen zijn als pillaatsbe- kleeders van God. Die kostbare panden van bovennatuurlijke schoonheid zijn aan onze zorgen toevertrouwd en aan o®;ze ver antwoordelijkheid. Wanneer wij, Ouders, Priesters eni Onderwijzers ons in de groote waarde v,an dat bovennatuu^lijPc sclhoon indenken dan kan hef todhl nooit door onze schuld of ons verzuim zijin, dat die kinderziel, die klare spjegal1 door de adem van het verderf besmeurd1 wordt.' Dan kan het toch niet gebeuren, om' coins heel praktisch te spreken, dat wij! niet nauwkeurig nagaan, mef wie ouz'e kin deren omgaan en welke ontspa|nninig( izij genieten. Hebt eerbied voor de bovenna tuurlijke goederen van Uwe kinderen in dezen tijd van technische sterkte en ver schrikkelijk kunnen, van ongetemde sport- liefhebberij, waardoor het inenschelijk kun nen wordt verheerlijkt en de aandacht wordt afgeleid van dc hoog'ere, onzichtbare goederen. Wie is er waarlijk' overtuigd van de groote waarde van een kinderziel, die als opvoeder zicih! verantwoord gevoelt met ongeregleanenteerd en ongecontroleerd bioscoop-bezoek, -een enkele voorsfaliffing kan immers de doodsteek .geven aan dp zie len van de ons toevertrouwde kinfl/eran. Bittere tranen van éigen schuld moeten wij dan schreien bij die ruïne van de voor heen zoo schoonen tempel van den H, Geest. En in de bewaring van dat hoogste goed culmineert toch onze taak van pp,voe der. Zeker het naaste doel van de opvoe ding is, het kind.vaardig, maken voor staat en stand in kerk en staat, maar alle mid delen moeten zich toch richten naar 'het laatsto en voornaamste doel, de eeuwige zaligheid van de ons toevertrouwde pan den. Wij 'moeten den akker bewierlkjen, 'waarin do H. Geest 'het zaad heeft uitge strooid bi het H. Doopsel. Dames en Heeren, verheven is dus de t'aak van dq opvoeding in het licht van »le katholieke geloofsleer beschouwd en welke eischen stelt deze ons dan? Moeten Mj allen ons verdiepen in de p'aedagogisoh-c wetenschap in de oxperimenteele psycho logie Ongetwijfeld is dat voor velen met name voor hen, die een leidende positie 'hebben, van zeer groot belang maar toch, Gi; allen kent met mij uitstekende opvoe ders, die arm' zijn aan Wetenschappelijke onderleggdng. De taak is bovendien veel te algemeen, om dergelijke eischen te stol len. Neen, Hooggeachte Vergadering, waar wki ons werktuig van den H. Geest~gevpe- len, klimtaen wij weer hooger naar de hergtópipen der algemeene onverand€rlijikiO' waarheden, om daar te leeren welke eisc'ben God ons stelt ten overstaan van het kind. Gi weet, dat de genade van denH. Geest niet aan de wereld is tonhejdeeld, voordat Christus deze door zin leven en lijden had verdiend, voordat de verheffing van de mensdliheid in Jezus de volkomen heid had bereikt in de Hemelvaart, „In dien Ik zal heengegaan zijn, zal Ik Hem Zenden. Zouden wij ons dan willen voor spiegelen g'escihikte werktuigen in dé han den van den H. Geest zonder er ernstig naar te streven om- op Christus te ken? Als de H. Petrus U noemt een heilig volk, een koninklijk Priesterschap', idan- ■wil 'dat! met name voor den Oplvooder Zog gen, dat hÜjl oen middelaarschap te aan vaarden heeft, opdat het Bloed van Chris tus niet vruchteloos zij voor de zielen aaw hem of haar toevertrouwd. Nu spreekt hef immers van zlelj. dat zelfheiliging en zelf verzaking de pijlers zjjn van 'het gebouw der katholieke opvoeding. God! geve, dat Wij katholieke opvoeders allen diep, door drongen waren van dc alles verwin nende kracht! die van deze zclfcultuur uit gaat'. Als Christus zegt, dat het Rijk Gods in ons is, zou dat ook miat batoe- kenen dat de uitbreiding van het Riij|k Gods in de; ons t'oevertrou'wdio kinderen; van ons binnenste moet utigaan? Hoe is 'anders die gewieldiigo christelijke il'pven.s- kracht te verklaren, die. uitgaat over altllc eeuwen van ouzo, heiligien, als een St'. Au'gusfinus en St. Thomas, een Hl Fran- cdsous van Assisie en oen Xa.ve.rius, een Vin-centras a, Paulo en een Franciscus van Sales? I-Iet. Ri;k Gods is in U. Wat een zege vierende en rust-schcnkendie gedachte in do maalstroom der problemen over de op voeding. Wanneer wil bef verkeerde dat wij in de kinderen zien, eerst zoudieoi be trachten in ons zelf en wl-ekan, op onsj Zelf, ja dan zijn wij onweerstaanbaar. Zelfheiliging! Zoo wordt do gebedsgensf- var. de eerbiedig-biddende Ouders en Op voeders op de kinderen overgebracht. D'o da.geliksch'e H. Mis die de Ouders, waar 'het gevoegelijk kan, bijwonen, om God in hun familieleven te eeren te danlkjen te sineeken en t'o verzoenen, wordt in liet schoolgaande kind gevormd tot een boven natuurlijke levensbehoefte. Zielfhoiligingi Dan voelt het kind aan Vader en Moeder agn den grooten eerbied, die zij hebben voor dat kleine boekje, waarin all'es staat, wat wij: moeten geloovcn en doen, oim z'alig te worden, on zoo is de medewerking van de Ouders bijl het Catechismusonderricht verzekerd. De voornaamste bron der zelfheiliging is do H. Communie en het' kW'ana wel nooit voor, dal' Ouders, die veelvuldig naderden tot 's Heeren tafel, moesten worden aan gespoord, om hun kinderen tijdig aan te bieden voor de eersto II. Comlinunie. Ouders en Opvoeders, zoo zouden wij kunnen doorgaan, om ons steeds dieper t'e overtuigen, dat dit schoolgaand ge slacht straks met eere zijin plaats zaï' in nemen, indien het zich' gerugsteund ge voelt' door onze zclfheiilligang. Geen zelfheiliging zonder zeiUfv-erzaking', en ook dezo is ons onmisbaar, oim als Werk- workthig van den H. Geest een sterkon invloed ten goede uit te oefenen op het kind. Hoe zouden wij waardige deelglenooteu kunnen zijn aan liet verlossingswerk van onz'en Goddelijken Heiland, zonder Hem van verre na fe volgen, die op; iedter'e bladzijde; van het H. Evangelie bo/eti? en zelfverzaking predikt'. Zouden wij', vol gelingen van Christus ons laten bescha men door hen, die zich offeren in hun' jeugdwerk voor een valsch ideaal, fin juist' door die geweldige offervaardigheid zooi veel bereiken, gelijk wjj iedcren dag in onze onmiddellijke omgeving Kunnen' aan schouwen. Hef kind staat nog ,buiten de' duobelzinnige verhoudinaen vj» degjooto maatschapjiijl en het weet op een goud schaaltje tc 'wegen in hoeverre wff ons; .metterdaad geven voor zij'n waarachtige belangen. Onze invloed is verzekerd, in dien wijl en in zooverre wij iets van ons z'elf inoefen leiden en dankbaar eo voiS vertrouwen zal 'het zicih. aan ons geven, om eigen wil en strevingen te richton op het hooge göed, dat wijl voorhouden. Een' der ihoofd-besfaniddeelon van de katholieke' opvoeding is de goh|oorzaamheid, waarin Christus is voorgegaan tot don dood des! Kruises. Over Zijn verbot-gen leven staat geschreven, dat hij onderdanig; was en' het was zijin spijze de wil te doen van Zijn; Hemelschen Vader. "VViji moeten onze kin deren opvoeden in gehüorzaamheid aan het Goddelijk wereldbestuur, in gehoor zaamheid aan. de H. Kerk in eerbied voor het' kerkelijk en burgelijk gezag, in gevoe lens van onderdanigheid tegenover de op voeders. Hoe echter zal het staan met onzen invloed, indien wij zelf telkens in- gebreke blijven deze hoogcrc vorm van geestelijke zelfverloochening te beoefenen. Èerst moe ten wij zelf ons deemoedig neerbuigen voor. Gods Vaderlijke Voorzienigheid "in alite ook de droevigste levensomstand^lijeden,' vol eerbied moeten wij staan tegenover de wetten en voorschriften van de H. Kerk en wi; moeten niet dulden, dat het gezag" in welken vorm ook wordt' afgebroken; dan zin wij als een spiegel, waarin onze kinderen kunnen zien, hoe verbeven de de deugd is, die wij dus ter beoefening! voorhouden. Wij moeten orde en regelmaat aankwieeé ken in onze. schoolgaande jeugd. Óp tïick naar school en op tijd weer thuis. Wij moeten de uren van arbeid en ontspanning van onze kinderen regelen. De ouders die nen te overleggen met onderwfij'zers on onderwijzeressen over de gedragingen em vorderingen van de kinderen. Hooggeachte Vergadering, dc stipte on derhouding van al deze kleine, iederen dag weer terugkeerende dingen, kan tenslotte van de opvoeders een heroieke deugd van Zelfver zwakking vragen, en God alleen weet, hoe heerlijk veie Ouders en Opvoe ders zich beloond zien voor eeuwig voor dit' dagelijks getrouw aftellen van al die klei ne schakels, waaruit' de keten der dageli lk- sciie plichten van staat is samengesteld. Dames en Heeren, de experimenfjeela peilkunde leert ons, dat er voor de opvoer d-ers schatten* verborgen liglgen in de imita- ticve en suggestieve eiigensehapipcn van het kind. Hier zien wij weer hoe op tref fende wijze de genade opbouwt op die natuur, want niets werkt krachtiger ter navolging dan het goede voorbeeld der zelfheiliging! e» onweerstaanbaar is de in vloed van hem! of haar, die den wil staailt in de school der christelijke zelfverzaking. Hooggeachte Vergadering, zoo juist stipte ik even aan, dat dc genade opbouwt op de .natuur, ik wil hier aan toevoegen, dat de genade, aan de natuur nieuwen luis ter geeft. Wanneer de katholieke opvoe der doordrongen is van deze hooge be ginselen, dan kan er dus geen sprake zijin van vcrwringingi volgens een vast model, dan is de eerbied voor de persoonlijkheid van hef kind gewaarborgd. {3t. Paulus vermaant ons, om waar te zijn in de liei'de, en het eerste kenmerk, dat zich in. onze daden moet vertoonen en dat. God 'er in wil vinden is ho.t kenmerk van men- scihclike daden, volbracht door een vrij schepsel, dat! een wil bezti verlicht door te rede. God vindt Zijn glorie in alle schep selen, maar allteen, wanneer zij zicih1 schik ken naar do wetten, welke hun na.tunlr beheerschen. 'De Hemellichamen lovCn God' in stilte door het regelmatig voltrekken van hun loopbaan in. de onmetelijke ruimte, en die golven door 'die grenzen' Sujet te overschrij den, welke God; hwnl heeft aangewezen de- aarde door 'de wetten te oinld'erhonden, de gewassen door bloemen' en vruchten'naar bun soort te geven, de dieren door hot instinct te vólgen, dat 'dm schepper in. hen heeft gelegd, de menseh door Id'aden te stellen overeenkomstig zijn natuur. 'Om als Christen te handelen, moeten, wij dus vooreerst als menschen' handelen. Hij, die opvoedt in de positieve christe lijke wetten met veronachtzaming ider natuurlijke wetten, is volgens St. Paulus' woord niet waar in zijne werken; zijn ■systeem is onlogisch. Wij moeten door onze opvoeding ook Christus in zijin ge zegende me-nschlieMi eeren. Wanneer wijl ünz'e kinderen opvoeden in veelvuldige tdevbties, maar geeu acht slaan op heb h'reken van een gegeven' woord gteen ach ting ingeven voor de beschaafde' omgjaa&s- vormcti voor het stipt volbrengen van' maatschappelijke plichten, dan vindt God in ons niet, die orde, welke Hij1 in' al zijn werken wil zien: hee'rsohcn. De genade vernietigt do natuur geenszins mlaar ver onderstelt 'de natuur en de eigen hanld'olin- gen, welke daaruit Voortvloeien. Beschouw .wat er in Christus geb'curde, ,n,a,a;r Wicn w'ij steeds moeten zien'. Zijn staat van Zoon Gods is de Won', waaruit de God delijke waarlde Van al Zijn dald'en vloeit, maar zijn mtensalielij'ke natuur was en 'bleef de bron van: echt o-nbetwistbaré menschelijke handelingen. Christus arbei- de. nam' voe'dlsel. leed' en rustte. Oi»,voeden in waren katholieken zin moet dus tot! het! -resultaat, leiften, daifc wij de persoonlijkheid van het kind eerbie digen. Opvoadtem h'eteeke.nt niet alles gieten naar d!at eenige model, waarin moe ten verdwijnen Idie natuurlijke hoodauig- lieden. welke 'die eigen! persoonlijkheid van! een ieder kenmerken, om; vervolgens slecht! een eenvormig type- te vertoonen. Toen God ons schiep, heeft Hij! elk onzerl be- deelldj met gaven m'et talenten en' met voorrechten. Deze schittert door een diep: verstand, weer eenl nndier onderscheidt -zich door een vasten, wil, een dlerdlei trekt ons door een1 bleedl om'vattende liefdlc. Dm De genade zal dïe schoonheid eobhic-i digen. maar zijl z|al den! aangeboren luister, met een goddelijken! glans! verhooajen. La ten dus ook wijf in' het opvoedingswerk' de' verscheidenheid eerbiedigen!, 'dlie God zelf heeft gewild'. Een lange reeks van toepassingen zou hier te maken zijin op allerlei geiblodj Is het wel verstandig, zou men kunnen vragen, om datgene,. Wat er louter subjec tief in ons leeft op1 religieus gebied steedis aan onze kindereu op: te dringen? Alles, wat in het godsdienstig leven voor on'ze' kinderen schoonheid! ea\ nie't-langdurigheiidl op den voorgronjdl plaatst, is tenslotte gehasseerd op de leer van Idie nlaturu! cn. de genade. Waar wij' hier spreken over het kind! in de schooljaren is het wel eens merk waardig te vernemen; hoe: men zich tegen de starre uniformiteit van onze school- ocegram'ina's verzet, hoe men ook hieo eerbiediging van die persoonlijkheid; eisc'ht, ofschoon ik U uitdrukkelijk moet waar schuwen tegen: het tover: doorgevoerd© in dividualisme. Gurlitt, de Apostel! dier .Frei, Gesamtauswirkung der N,atur klaagt al dus: „De natuur stehiepi piersoanlijikhedien, opvoeding vernietigt ze, weer. Verschil lend van natuur; botradien' da kleinen voon het eerst dq lagerei school en gelijkvormig! afgericht verlaten zij als! ,20-jarige leerlin gen, voorzien: van het einddiploma, der hoogste lilas. Zij lieten zich voeden zöo- als in een volksgaarkeuken. Tenslotte hoef ieder dezelfde gerechten; gekregjeh, Jdéz'élfï dek unstmatig i-neengeflainBtó e» moei zaam in een systeem! gebrachte schijncul tuur, die hun als eet» volmaakt gewaar borgd Vormingsideaal werd op/^ecuroijgen., 'Van een - duidelijke, bewuste verzorging der ind-ividueele kim-dlernatuur is hierbij; weinig of niets te bespeuren. Dames en Heeren. het zij verre van, mij met- deze aanhaling propaganda te wiilen. ink en voor Gurlitt cn zijn, jSöhool, want Zijinj theorieën leiden: tot) de) ontkenning van de" werkelijke en objectieve waard© valn 'djen, Godsdienst en, de zeldlelijkheid. Voor Gur litt, en zijn aanhatn'g is dit ailesf subject tief, zegt Pater Lainers' S. J. in' 8tudië®| van Mei 192,6, dus niet diwinge-nd, niet veiiplichtend. Voor die»; rasechten vrij heid-ipa,edia.goog, en laitehl wijl dit niet ver geten, heeft ieder! ki-nldl in zich te ontwik'-, kelen een, -eigen) Cultuur, een; eigen btesdha-1 ving een eigen g^)dsd(iensit.| Oumoodijg U tal zeggen dat idieze ofpiVoedldiinipftheorie iri flagrante», strijd is met Idp christelijke leen en nooit een grondslag ka» vormen voor een christelijk schoolstelsel. Do kinderen; gelijk wij Zelf vindëni in |dp catheohism'uSl de samenvatting van; wat; wij mbeten ge- looven en doenj teil zaligheld! W.el eerbied! voor de persoonlijkheid^ maar toch ook! eerbied voor 'djen gemeensebapszins. Wij allen voel-en ons jmtaers als'levende organen v:an het roystiekel lichaam', waar van Jezus het) hoofd) is en. wij Öjc ledoma- ten zijn. Wlij! geloaven en belijden eh be oefenen, de gemeenschap, |d|er heiligen, wijl' weten, 'dat het alleszins mCnsdiwaar-djig is. iets van zijn persoon te: offeren! aaPi de gemeenschap ant zoo izal dje goed htogjfe- p,en katholieke opvoeding ons steedis weer hóhoeden voor eOinzijdjigheid1 eni ons leiidje» langs den guldon; midldbnwegl tussche» ge meenschapsoffer en -eerbiediging dpr per soonlijkheid. 'Dames en Hecron, laten wij: nu alle», die met opvoeding, te maken hebben, eens de schatten opdolven-, die op diit gebied «voor velen on'zer helaas iads! Versdhov len liggen- in het IJ. Ev'aniaielia Wij zullen 'de jiaediagogische Wetenschap verre va;ni miskennen, maar tqeh de- grondisla.gen loe ren wij hij- voorkeur toch zeker van1 Jezus zelf. i Duidelijk en klaar otmferhoufd't ons da Goddelijke Meester over; de eigenschappen van de Opvoeder. IX: Opvoeder heeft autoriteit, .gezag Van moode; de opvoeding is in zekeren' zin, een voortzetting ean voloin-diginjl van ija scheppingsdaad. De opvoeder, gevoelc; zio'h. dus ale plaiatsWekleéder van God, om' iu< Zijn naam Van' het kind eerbied, liefde en vertrouwen te vragen! iMet dat Gezag was Jezus bakleed als opvoeder der vol koren, gezonden door dsn Vaid'er. Deze is mijn welbeminde Zoon, hoort naar Hem', Op dit gezag beroept, zich d,p- Zaligpfaker.! Mijn leer is. niet' v'an-mjj; m'aar vam' Hem! die Mjj heeft gezonden-., Hij noemt zio'h de weg, de waarheiith.cn het leven. Naast gezag komt da liefde. Hij', dia geen liefde, heeft Voor, ,d,e jeugd, moot zioh aan het werk der opvoeding niet govern) Zonder dp liefde kan lie opvoeder do plaats vla.n God| em! van do Ouders! nietj in nemen. Moet ik U nog wijzen op, het heer lijk vöorb'eehl van iiefdte tot de kinld'eren, dat 'die God'dielijko Leermeester gaf in het H. Evangelie, „Laat de kleinen tot mij ko men, want hunner' is het Rijk der Hem'e- len". Hij ziet. in- die kinderen' het heerlijk Beeld van dpn Hemelschen 'Vader, Hij' Ziet ben :dooc Engelen bewaakt. Zie toe, dat Gij' niet een van deze kleinen mim'a.clht, want, ik zeg U: Hunne Engelen inf den Hemel zién altijd? het aanschijn mijns Va ders, dje in de heutelmv is'. Du kinidlodefh' vóelden zich veilig bij' Jezus. Eens vroegen Hem' zijne leerlingen', „Wie is wel de grootste in het Rijk dpr Hemelen. Dan roept Jezus een Kind tot Zidh, .en plaatst het temidden' Van de' leer lingen met tie woorden". Indien Gij niet wordt als kindigrem zult Gij' het Rij'kj den Hemelen niet b'inïfelngaau. Die Liefde tot he.t kind 'doet den Meestor vlamïnónidla woorden spreken, wanneer Hij denkt aanj de ergens. i: Onafscheidelijk met de liefde, als- oeop natuurlijk uitvloeisel zijin medelijdien. zadhW moedigheid; en geduld. Vaak 'kenmlearfej zich de jeugd als zwa.k, lichtzinnig, ojipelH' vlekkig en vergeetachtig'. Dit alles eisChf} van den opvoedpr een onuitputtelijk ge-i' duld|. Hoe treffend' is hier weer het Voor-j beeld van jftm Heiland. Gddluldig ver draagt Hij idie kortzichtigheid vjan, zijnn leerlingen, geduldig verdraagt Hij 'die zelf zucht van het volk, wanneer Hij zich wil! terugtrekken in1 de- eenzaamheid^ terwijl do scharen Hem Volgen', en ide stilte; ver-' storen. Dc Meester; was geduldjg,, niet al leen, omdat Hij goedjhartig was, ma-ar; vooral, omdat hij wijfel w,as, en om(d|ab a,lJ dus die afgrond van) Idle menSdhelijke zwak heid voor Zijn wijlsheid' openlag. De op- Voeder kan geen' wonderen werken, gelijk Jezus, maar toch is het geduld' wonder baar in zijn1 pacdagogisdhe glevolgen, ter- wijl hot aanzien, liefdei en dpn zfegefflj Vam het kruis geeft. Naast autoriteit en liefdei staat d(evóor- 7.iclitigheid, dp dcugjdl, die in 'de opiVoa- ding alle a.nidpr eigenschappen leidingf, geeft en vruchtbaar maakt., Menechenkennis, zelfb'eheersöhing en gal bed stempelen ons tot voorziclrtige opj- voeders. En weer gaan- wij Wij Jezus ter, school. Met Voorzielitigt Weleid! openbaardpl Hij aan de wereldj het ontzagiwelck'atildl. Mysterie der H. Drievuldigheid. Zijn Verweer tegenover de lasterlijke aantijgingen vlam zijb vijanden: is vol ma tige gestrengflieid. Zelfa ia (dp gesChiedenig van de tempelreiniging zien) /wij Jezus wol! vol verontwaardiging, maar toch' Vrij van ontstuimigheid. I Einidelijk zien wij' Jezus oVolmaai'fc on zelfzuchtig. wars van alle eigettbfelanhji wederom Üen opvoeder ten, .voorbteelfck Welk een liooge; op-vattinigthéeft d'e Mcses'-i ter van Zjjlni Leera.arsambtjj.Hem' door dpn Vader toevertrouwd; tot Diens -eer en; tot heil van het meDeclidom. Tijjdplijike 'ver diensten; b'eoogdp Jezug niet, ,Hij lion zelfsi de tempelbelasting zomdpr aa,nwen'diing van rijn wondermacht. Wiat Hij' anjdpred voorhield, (jeéd Hij zelf up: Idle eerste plaatg De armoede, dp onthechting,, rde arb'eiidj, da nederigheid! en Idla liefde tot het kruis. Daarom' kon Hij! vrij) en' onafhankelijk' hul eens waarschuwend, d(an weer dreigend) getuigenis gjeven1 van de waarheid. Ba6 deod de Meester ook in alle omstanpïc

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 5