LPETER.
jZuid-Beveland
IKKER, Goes,,
TEN
ULTE Co.
J. DOZIJN
MESTHANDEL
Tweede Blad
Roomsche Pers-Actie.
gelhandel
uw belang!
dkantoor te Goes.
in Verfhandel.
Middelburg^
s fijn,
nnen zijn,
spaart tijd en geld,
n is versteld,
40 cent,
content,
eppoeder a 14 centt
adeaux. ioi7i-32 j
nieuwe zeeuwsche courant
ZATERDAG 6 MAART 1826
BUITENLAND
KERKNIEUWS
feuilleton
BEATRIX.
UIT DE PERS
R.-K. Nieuwsblad „Nieuwe Zeeuwsche Courant"
een Katholiek Nieuwsblad,
Ais Advertentie-Orgaan
Bureau: Westsingel 75, Goes
Sociale Berichten.
Letteren en Kunst.
1
UWSCHh OOURAN
de hieronder vermelde
den verkoop van
ter hand genomen
KORTGENE
s-GRAVENPOLDER
S-HEERENHOEK
YERSEKE
OUDELANDE
een wij den landbouwers
nkoop van NORGE-
reeks tot ons te wenden,
ven vermelde adressen.
OF 8 Co., UTRECHT.
NORGE-SALPETER.
ie soliede
ertegenwoordigd, welke
sie, in hun vrijen tijöj
10713-41
En Gros.|
eilwas Glim in buss, groot f0,651
ynolie f0,07 per maatje.|
ccatief f0,17
ijtsen f 0,75 ,r
Glansverf in bussen merk
le Verfkwast" f 0,85 per K.G,
le Verfkwast" f0,45p.2K.G.!
le Verfkwast" grondverf f 0,75l
per K.ftl
uiwagens, Zeilvegers, Dweilen I
oenseelen, alles tegen concn l
10177-621
MIDDELBURG
GOEDEREN voor onge-
tenland gekocht en zullen
and doen.
ze prijzen
S van de beste Fransche
rantie geven. Van f 30 voor
i5 voor f 30, van f 80 voor
verk.
r ingestaan, p. paar f 5,50
voor f 2,85
f 3,25, f 3,95, f 4,25
leren.
3 et.; Vitrages prima van
ct. voor 48 ct.Vitrage
;t.Vitrage v. 39 v. 19 ct.
Ihemden.
onder de fijnste, voor den
,75, f 1,95, f2,15
5, f 1.19
rten PRACHT PETTEN
ct., 95 ct, 125 ct.
en alles a contant.
N en VLOERKLEEDEN.
en vergoed. ioi85-ioo
AMERIKA
Ecu Katholiek oordeel over de
drooglegging.
Die droogleggingswet blijft een veel
omstreden kwestie en van meer dan een
zijde rijst daar verzet tegen. Zoo heeft
z'e. William1 Kardinaal O'C'onnel, aarts
bisschop van Boston in een interview' ver
klaard1, dat het misbruik van sterke dran
ken het nut ervan niet wegneemt. „Dit is
jammer genoeg niet de mieening van eeni
ge protestanten, met wie wijl ons zouden
moeten vereenigfin onr onthouding te be
vorderen. Zijl, aldus de Kardinaal, willen
de oude ketterij] dei' aquarii doen herleven
door den wijn zelfs uit het IT. Misoffer te
bannen. Als Neo-Manichaeërs verlangen
zij, dat wij met hen verstókt raken in de
prikkels van valsdie physiek en valsche
metaphysiek. Aan zulk een beroep kan de
Katholieke Kerk het oor niet leenen. Zij
juicht vrijwillige geheel-onthouding toe,
wanneer een man met sterken wil afstand
doet van sterken drank voor het w'elzijln
van een broeder met Zwakkén wil. D|och
gedwongen algeineene drooglegging is iets
geheel anders. In 't algemeen is zij! in be
slisten strijd met de II. Schrift en de Ka
tholieke overlevering.
„Ofschoon wij' reeds ontelbare malen
.duidelijk hebben doen uitkomen dat wij
met onze gescheiden broederen als matig
heidsmannen willen werken, doch niet als
de werktuigen van hen, die aansturen op
geleidelijke drooglegging van de geheele
wereld', -worden er nog oneerlijke pogingen
aangewend om1 ons in deze aetie te ver
strikken.
„Enkele maanden geleden maakten eeni-
ge droog'leggers in de Yereenigide Staten
een vernuftig plan op, om den Paus in
hun val te lokken door diens zedelijken
steun te VTagen voor de eerbiediging der
droogleggingswet. D:e list mislukte jam
merlijk. Protestanten zoowel als Katholie
ken waren er verontwaardigd over, dat de
droog'leggers poogden de zedelijke macht
van den „vreemden potentaat" ie mengen
in de binnenlandsche aangelegenheden van
hun land, en toen de oneerlijke Amerika
nen zagen hoe 'n warboel zij hadden aan
gericht, lieten zij hun waanzinnig plan, om
cc» beroep op den Paus te doen, onmiddel-'
lijk varen.
„Aangezien droogleggers dc slechte ge
woonte hebben aangenomen, de dingen
verkeerd voor te stellen, zullen zij diezelf
de houding blijven in acht nemen. Beloof
hun, dat gij! door opvoeding en zedelijke
overreding met hen zult werken voor de
ware deugd der matigheid en onthouding,
eu zij zullen u ten slotte compromittoeren
met hun gedwongen geheelonthouding."
De Kardinaal veroordeelde de fanatieke
handhavers der droogleggingswet, die er
niet tegen op zouden zien de kerkelijk©
wet te breken, wanneer zij dat noodig oor
deelden.
Op den derden' Zendag ini de. Vasten.
Epistel v. d. H. Paulus tot de Ephesen.
SV. 1 9.
Broedersw eest navolgers van God, als
■welbeminde kinderen, en wandelt in de
liel'de, gelijk' Christus ons bemind en zich
zclven voor ons tot een zoen- en slacht
offer van eeaen zoeten geur aan God
heeft opgedragen. Doch ontucht en alle
vuiligheid of gierigheid worde onder n
zelfs niet genoemd, gelijk het de heiligen
betaamt; geene oneerbaarheid, noch dwaze
klap, noch boerterij1, hetgene nergens toe
dient, ma;ar veeleer dankzegging. W.eet
toch, en neemt het ter harte, dat geen on
tuchtige, noch onkuische, noch, gierigaard,
hetwelk afgoderij! is, eenig deel aan het
rijk van Christus en van God! hebbe. Nie
mand! misleide u door ijdele woorden
want om deze dingen komt de gramschap
Gods over de wederspannige mejnsejhen,
Hebt dan niets gemeen met hen. AVfuit
voorheen waart gij duisternis; maar nu
zijt gij licht in den Heer. Wandelt gelijk
kinderen des lichts; de vrucht des lichts
is alle goedheid, rechtvaardigheid en waar
heid.
Evangelie, Ducias. XI. 1428.
In dien tijde dreef Jezus eenen duivel
uit iemand die stom was. En als Hij den
duivel uitgedreven had, sprak de stomme;
en het volk was verwonderd. Maar eeni-
gen zeidenHij' drijft de duivelen .uit door
Beëlzebub, den vorst der duivelen. En an-
58 -0-
Wat wenscht gri van mij? vroeg Pa
tel-Khan, terwijl hij de vergadering
groette.
Luister, zei hem een der oudst©
raadsleden, de rechters zullen het u zeg
gen.
Op dat oogenblik trad de hoogepriester
met zin gevolg binnen. Zij waren geheel
in het wit gekleed en hadden een rooden
met goud geborduurde® ceintuur om hun
middel. Al de raadsheeren stonden op en
de hoogepriester sprak: „Edelen en raads
heeren, een ontzettende heiligschennis is
er gebeurd. Gebruik makend van de duis-
ïms van den nacht is een dienaar van
cezen edelen hoofdman geheimzinnig den
au binnengedrongen en he5t de
godheid Lakmi, de groote beschermster
van onzen stam, van haar heiligen collier
beroofd. Moet zulk een misdaad ongestraft
blijven. Neen, moge deze vermetele ster
ven, eer dat over onze heilig© stad en zijb
bewoners de wraak der goden komt.
De geheele vergadering beefd© van
angst en schrik.
Ter dood, ter dood met hem! riepen
allen opgewonden en opgehitst door do
deren, om Hom te beproeven, bjegieerden
van Hem een teeken uit den hemel. Maar
Hij, hirnno gedachten ziende, zeide hun
Alle rijk', dat in zich verdeeld is, zal
verwoest worden, en het ©ene huis zal op
liet andere vaHen. Indien dan de satan
ook tegen zich zeiven- verdeeld is, hcfe zal
zijn rijk blijven staan? wijl gij zegt, dat
Ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf.
Doch indien ik door Beëlzebub de duivelen
uitdrijve, door wien drijven uwe kinderen
ze uit? Daarom zullen die zelfs uwe
rechters zijn. Voorts, indien ik door den
vinger Gods cle duivelen uitdrijve, dan is
waarlijk het rijk Gods tot u gekomen.
Wanneer een sterk gewapende 'zijn hol'
bewaart, dan is alles wat hij bezit in rust.
Maar indien een die sterker dan hij is
komt, en hem overwint, die neemt al zijne
wapenen weg, daar hij op betrouwde, en
verdeelt zijnen buit. Die met Mij niet is,
is tegen Mij; en die met Mij niet verga
dert, verstrooit. Als de onzuivere geest
van den mensch uitgaat, dan wandelt hij
door waterlooze plaatsen, en zoekt rust.
Maar die niet vindende, zegt hij: ik zal
wederkeeren naar mijn huis, daar ik ben
uitgegaanen daar komende, vindt hij het
uitgeveegd en versierd. Dan gaat hij, en
neemt met zich zeven andere geesten, die
boozer zijn dan hij1; en zij' treden binnen
en wonen daar. En het laatste van dien
mensch wordt erger dan het eerste. Nu
gebeurde het, terwijl Hij deze dingen
sprak, dat eene vrouw onder liet. volk hare
stem verhief, en Hem zeide: zalig is de
schoot die U gedragen heeft, en de borsten
die Gij gezogen hebt! En Hij' zeide; ja,
zalig zijk zij, die het woord Gods hooren
en het onderhouden.
Zevend» Eeuwfeest van St. Pranciscus.
Over de speciale bedevaart naar Assisi
(zie ons vorig nummer) meldt men nog
het volgende;
Voor de Priesters-Tertiarissen wordt 'n
afzonderlijke plechtigheid gehouden bijl het
graf van den II. Carolus Borromeus,
Pranciscaanseh Derde-Ordeling. Verder
solemneele plechtigheden op den Alvcrno-
berg en te Assisi, pelgrimage naar d© H.
Margareta v. Cortona, particuliere, au
diëntie bij Z. H. den Paus, enz.
Moge ook Nederland ruimschoots deel
nemen aan de vvereldhulde, welke aan den
Arme van Assisi gebracht wordt.
Steeds meer fabels.
De „N. R. Crt." gaat ijverig voort, om'
maar steeds de sehuWj van het ontstaan
der crisis en der niet oplossing idjiarva®
te schuiven op de ruggen, der Katholie
ken. In het ochtendblad van Dinsdpg'
wordt daartoe weer een poging gedfian.
In dezer voege
Naar wij vernemen heeft het verschil
van meening, waarop de poging van mi.
Limburg tot vorming- van een kabinet is
mislukt, zich geopenbaard in een bijl
eenkomst van de door mi'. Limburg aan
gezochte heeren, een soort van voorloopi-
gen eersten ministerraad. Daar toch bleek,
dat het de indjruk van de Katholieke hee
ren, was, dat van het herstel van het ge
zantschap bij het Vaticaan een kabimets-
quacstie zou worden gemaakt.. Zoover wil
den de chi'istelijk-historischo heeren, al
thans de heer. Slotemaker cle Bruine, echter
niet gaan. Hun gedachte was, dat
minister van buitenlaudsche zaken wel
een voorstel tot herstel van het gezant
schap zoude doen dpeh dat liet kabinet
zich van deze poging verder niet zoudjo
aantrekken. De zaak zou ter beslissing aan
de Kamer worden overgelaten, zonder dat
het kabinet als zoodanig* zich door mis
lukking van de poging tot herstel zou ge
deerd achten. Toen tip Katholieke hoeren
zich bij deze opvatting, niet konden; aan
sluiten, en de christelijk-historische heeren
daaraan bleven hechten, viel de geheele
combinatie in eens in duigen.
Dit nu is een volkomJen onjuiste voor
stelling van zaken. De formateur had een
program, waarop als een van de punten
voorkwam de handhaving van het gezant
schap bij het Vaticaan. Op dit program
punt werden do ministers g-evraag|d| en als
zoodanig maakte het uit een kabinets
kwestie. Het kabinet bad tevoren zijn hou
ding* ten dezen te bepalen.
De voorstelling nu, dat liet meenjng's-
versohil daaromtrent alleen liep tusschen
dc Cbristelijk-historischen en Roomach-
Katholieken is bezijden de waarheide De
laatste zinsnede dan ook in het bericht van
de „N. R. Ct.'", welke het doet voorkomen,
alsof de Kathoielken- van het afspringen
der onderhandelingen de schuld' dragen,
woorden van den hoogepriester.
Stilte! zei 't eerbiedwaardige raads
lid van Baiilla, iaat den gevangene bin
nen komen. Na dit bevel verschenen twqo
bewakers, die woest een jongenman vooi
zich uitduwden en voor Fatel-Khan brach
ten.
Kent gij- dien man vroeg de hooge
priester. 7
Aan de borst van den edelen hoofdman
ontsnapte een zucht. Hij kon niets anders
en nog maar stamelend er uitbrengen
„Mijn zoon!"
'Jonge man, zeide het oudste raadslid
tot Jeïmal, gij' wordt beschuldigd van in
het geheim den tempel te zijn binnen ge
drongen en de godin van haai* heiligen
collier beroofd te hebben. Kunt gil u ver
dedigen?
Jeïmal boog het hoofd en gaf geen ant
woord.
Mijn zoon, zei Fatel-Khan smeekend,
ik heb aan uw1 stervenden vader ge-Zworen
over u te wajsen. Ik heb steeds zoovee.l in
mijn vermogen was die heilige belofte na
gekomen. Ik heb u bemind, verzorgd, op
gevoed als mijn eigen kind. In naam van
die liefde, in naam van al datgene wat
ik vooi; u gedaan heb, ik smeek u te ant
woorden, verdedig u.
Er heerschte eenig© oogenblikken stjlte.
Ter dood met hem riepen allen een
stemmig.
In den jongsten Vastenbrief, dien de Bisschoppen van Nederland
gezamenlijk aan de hun toevertrouwde geloovigen richtten, sporen
zjj de Katholieken met den meesten nadruk aan, toch te zorgen
dat zij Katholieke- en niet anti-Katholieke- of z.g. neutrale bladen
lezen. Dit geeft ons een welkome aanleiding om, nu wij nog een
maand staan vóór het nieuwe kwartaal, nog eens
de aandacht te vestigen op het
dat komende dagen wederom op verscheidene plaatsen ter kennis
making zal worden toegezonden en wel gedurende eenigen tijd
geheel gratis aan hen die voor een abonnement daarop in
aanmerking komen.
De „Nieuwe Zeeuwsche Courant" verschijnt des Dinsdags,
des Donderdags en des Zaterdags van iedere week. Het is
dat in kinderlijke onderwerping aan het Kerkelijk gezag de
Katholieke beginselen, waar noodig, verdedigt en zijnen lezers
liefde en aanhankelijkheid bijbrengt voor Kerk, Vorstin en Vader
land. Als Nieuwsblad geeft het alles wat men van een driemaal
per week verschijnende courant kan vorderenHoofdartikelen
over de actueele onderwerpen van den dag, Buitenlandsch Over
zicht, Buitenlandsch-, Binnenlandsch- en Gemengd Nieuws, berichtèn
uit de verschillende gemeenten der Provincie, nieuws op het
gebied van Onderwijs, Kunst, Letteren, Wetenschap, Godsdienst,
alles wat tot de rubriek Rechtzaken, Landbouw, Veeteelt, Finan
ciën behoort, de Marktberichten der voornaamste plaatsen, over
zichten van den Burgerlijken Stand en Loop der Bevolking, Beurs-
berichteii, boeiende Feuilletons, enz., terwijl Directie en Redactie
er steeds op uit zijn, den inhoud te verbeteren en te vervolmaken.
leent het zich bijzonder door zijn ruime verspreiding over heel
de provincie, door zijn helderen druk en matige prijzen. Een
abonnement per Post voor drie maanden kost bij vooruitbetaling'
slechts f1,90, een week-abomiement slechts 15 cents, op het
einde van iedere week te voldoen. Leest daarom de „Nieuwe
Zeeuwsche Courant" in de komende dagen met aandacht, vergelijkt
haar met andere soortgelijke bladen en gewis zal uw oordeel
uitvallen in liet voordeel der NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT.
Wie zich met ingang van 16 Maart abonneert voor het kwartaal
AprilMei—Juni, ontvangt de nummers tusschen 16 Maart en
1 April gratis. Abonnements-opgaven, advertentie-opgaven en
prijsaanvragen te richten aan onze AGENTEN óf aan het
.DE DIRECTIE.
kan niet pertinent genoeg' worden tegenge
sproken.
Als de formateur zou willen besluiten,
cm alsnog- openbaarheid te geven an.ni
hetgeen er geschied is, zou zulks volkomen
duidelijk blijken. De Katholieken hebben
hem loyaal gssteund en zij waren het niet
allc-en, die aan het eenmaal aangenomen
programpunt hebben blijven vasthouden.
Als ei' iet-s te verwijten valt, dan aan
de anderen, Idjo op hun eenmaal an,nvaard
standpunt terugkwamen. (Msbd.)
Kip, zander kop.
Prof. Diepenhorst schrijft in de A.-R,
„Rotterdammer'' 5
Verschillende periodes hebben J<e so
cialistische dames en heeren mei, betrek
kiug tot het gezantschap van den. Paus
meegemaakt.
Zij hebben voorgestemd en tegen ge
stemd.
Zij hebben zich in dc crisis-dagen tot in
voering* bereid getoond en dja,® weer van
bitter weinig sympathie blijk gegeven.
Zij hebben aan de wenschelijkheid d,ezer
missie geloof geslagen en ook haar nut. be
twijfeld.
Thans schijnt, na al het gedobber, Hef.
Volk tot d« rustige bezinning va® het
klaar overleg te zijn gekomen.
Met welbewuste zekerheid iwordt <\en
volke verhaald; dat aan de beteekenis van
het gezantschap bij; den 11. Stoel geen kip-
meer gelooft.
Geen kip!
Eilieve, in België is thans de sociaal-de
mocratische leidsman Van der Veldp minis
ter van Buitenlandsche Zaken. Hij hand
haaft liet gezantschap bij den Pa.us.
Wut voor een kip is Van dor Velde
Een kip zonder kop?. P. A. D.
Vergadering Djati. R.-K. Vrouwen
bond, bisdom Breda.
In hotel „Noerlandia" te Roosendaal
vergaderde vorige week Donderdag de
Stilte, gebood Let oudo raadslid, laat
den gevangene spreken. Jonge man, sprak
hij' zich keerend naai' Jeïmal, walt hebt
gi; te antwoorden aan uwe beschuldigers.
Er heerschte weer dezelfde stilte.
Jeïmal herhaalde het raadslid weer,
ten derden en laatsten k©er, antwoord. I
verdedig u.
Opnieuw stilte. Toen kwam de hooge
priester naar voren, hief de armen ten
hemel .en sprak met liooge stem
Jeïmal, zoon van Jessoin, in naam
der godin, die gij zoo zwaar beleedigd
hebt, ik Appa, hoogepriester van Lakrna,
van Brahma, van Siva, veroordeel u om
voor uw misdaad tot uw dood te boeten in
de onderaardsdie gevangenis van Ragna-
rok. Zied,aar wat door mij® mond, de
groote Raad vau Chittora verklaart.
Na deze woorden gesproken te hebben
ging de hoogepriester plechtg been, ge
volgd door zijin priesters.
Wakers, zei het eerbiedwaardige
raadslid van Baidla, breng den gevangene
weg.
Sta mij1 toe, (lat ik hem nog voor ©en
laatsten keer omhelze, vroeg Fatel-Khan
bevend.
Dc wakers, die gereed waren om hem
weg te voeren, bleven nog cen oogenblik
staan en de edele hoofdman sloot snik
kend den jongen man in zijn armen:
„Mijn zoon, mijn zoon, waarom hebt gij
diocesane Vrouwenbond in het bisdom
Breda.
Deze vooi'jaars-vei'gadering was zeer
goed bezocht. Alle afdeelingen waren
vertegenwoordigd. Voorzitster was mevr.
Van GilseKenis. Nadat de gewone ver-
cenigings-aangelegenlieden waren afgehan
deld, en door dc secretaresse en penning-
aieesteresse de jaarverslagen waren uitge
bracht, d-eed mej. Alhers uit Teteringion
verslag omtrent het Bathaiiia-werk.
Besloten werd vervolgens op 25 Maart
iu alle afdeelingen de opdracht van de
leden van den bond aan de H. Maria ts
doen plaats hebben. Dit naar aanleiding
van een besluit, dat op de internationale
conferentie te Rome word genomen. Een
formulier hiertoe bestaat reeds. Met de
plaatselijke Pastoors dienen nadere regelin
gen te worden genomen. Mej. Van Waes-
berglie uit Hulst, die periodiek moest
altreden, werd met algemecne stemmen
herkozen.
Na uitvoerig debat werd de begiooting
over 1936 goedgekeurd.
Bejiandeid werden hierop de voorstel
len der afdeelingen.
Allereerst van de aid. Oosterhout, die
voorstelde, dat de Vrouwenbond iets dien-
da te doen ter behartiging der belangen
dor R.-K. arbeidsters, die buiten de ge
meente wonen.
De afdepjinffi werd verwezen naar Ma
joor Aalmoezenier Huys.
Da a,fd. Terneuzen had ingediend een
voorstel om een fonds te stichten, waar
mede men krachtig propaganda zou kun
nen voeren voor het bondsblad „De Ka-
thrdieke Vrouw".
Pasloten werd. zulk een fonds te doen
stichten.
D« aldeelins stelde vervolgens het voor
stel aan do orde om eene jwoppgamclar
uimniissie le vormen ,n 2eeuwsch-Vlaan-
dci-an. teneinde daar' wat meer belang
stelling voor den Vrouwenbond te wekken.
Zulks_ zou het mOgeelifk maken, dat de
afdeelinaen in dit verre oord tenminste
eens bii elkaar konden komen om de
belangen van hen te bespraken. Wegens
d« slechte verbindingen en dure reis Ver-
mi,- toch zoo iets kunnen aandoen
De edele grijsaard ging naar huis terug,
gebroken van smart. Padina, die hem
wachtte, ten prooi aan een cloodelijk©n
angst, liep hem te giemoet. „Mijn broer is
(lood!" riep zij uit, toen zij de tranen en
het ontstelde gezicht zag van haar vader,
„ik ben het die hem gedood be:b.':
Bij die woorden achterhaalde de onge
lukkige vader de waarheid. „Ach mijn
kind, riep hij uit, wat hebt ge giedaan!
Gij hebt uw vader tot schande gemaakt
en uw broeder giezonden in den dood.
En haai* wild van zich afstootend, sloot
bi; zich in zijn vertrekken qp.
Padina, door de schrikkelijkste wroe
gingen gekweld liep dc straat op, als een
dwaze, richtte zich dwars door de stad
naar het paleis van den Riadja -en gaf hem
op haar knieën vallend don treurigen
robijnen collier over, bekende haar schuld
en vroeg om vergeving voor Jeïmal.
Oudcy-Sing, getroffen door de tranen van
het jonge meisje, beval aan den grooten
Raad te doen wat in zijn macht was, om
de uitspraak van de rechters te verzach
ten, en gaf aan den hoogepriester den
collier van Lakmi terug.
Lr verliepen moerdere maanden, waar
in Fatel-Khan met zijn dochter, geheel
in het .geel gekleed ten teeken van rouw,
zich iederen dag kwamen neerwerpen vo,or
de voeten vaa den Radja om vergeving
schenen er immer steeds zoo weinig afdee-
liaiien op de jaarvergaderingen.
Uit ito beantwoording van het bestuur;
bleek, dat een soortgelijke commissie reeds
schijnt te bestaan. Een verdergaan werd
financieel bezwaarlijk geacht, terwijl het
even»ens de «enheid zou afbrokkelen.
Maioor Aalmoezenier Huys hield' daarop
een uiteenzetting over een plan, dat hij'
heeft jievormd. namelijk voor de bekee
ring van hen die vau het Katholiek Geloof
Zijn afgeweken en voor het behoud' van
dit Geloof. Spreker wees er op, dat deze
taak vooral op de schouders der vrouwen
na meisjes rust. De Katholieke vrouw
«n het meisie mogen maar niet zoo licht
zinnig blijven voortleven, zooals dit nu
aebeurt. Op haar berust een groot stuk
van de taak voor het stoffelijk ©n gees
telijk heil van den evennaaste te zorgen.
Daarbij richt hij zich vooral tot het
meisje uit den hongeren en middenstand.
Bjl liaar wil spr. het besef hiertoe leven
dig maken, hetwelk hij zich heeft voor
gesteld te doen door het houden van eenige
conferenties voor meisjes en vrouw-eni
boven 18 iaar.
Die conferenties zullen plaats hebben
van 10 tot 13 April, d. i. van Zaterdag
tot Maandag bi» de eerw. Zusters ta
Roosendaal, tegen een vergoeding -fan f 5.
Tot onderwerp van deze conferenties heeft
spr. genomen o. a.„De waard© van de
menschelijke ziel"„God is Schepper en
laatste doel"„Het benutten van gef
geven talenten"en „Charitatieve wer
ken" enz.
Staande de vergadering gaven zich zeer
vele deelneemsters op. („De ITij'd")
Boekzaal der geheele Wereld.
1 Maart 33e aflevering.
Het Nederlandsche Boekhuis, Tilburg.
Abonnementsprijs per jaar f 4.
Mr. L'. van Gorkonï zet nog eens het
nut uiteen van Boekzaal en J aarlijksehe
Boekenschouw voor de R.-K. Openbare
Leeszalen, haar censoren em personeel
„Het Nederlandsche Boekhuis levert a.ls
't ware een handboek voor dc dtagelijksche
praktijk der uitleenbureauxeen hand
boek dat ons in staat stelt e overzien,
wat er zoo al verschijnt en wat rijp en
groen bij is'-'. Naar aanleiding va|U Hen
drik van Loon's Tollerance, geeft Dr.
Ferd. Sassen een zéér lezenswaardig arti
kel Verdraagizaanilieid„Verdraagzaam
heid is een mooi woord met een valschen
inhoud. Consequent doorgedacht berust ze
op een indifferentisme, dat jedier rodelijP?
mensch in de praktijk even sterk veroor
deelt als de Kerk 't in theorie gedaan
heeft". Van H. van Loon^s Tollieranioa
blijft niets over en terecht zeg*t Dr. R S.
„Hier is een kwajongen in' de porcelijn-
kast van de historische wetenschap aan
't rondspartelen en het kostbaarste antiek
rolt er van de planken aan gruizels". Leo
Pens bespreekt in een uitvoerig artjkel
De Roman in de 18e eeuw in West-Euro
pa, van Prof. Dr. J. Prinsen. Alhoewel
héél veel door L. F", terecht geprezen eh
misprezen wordt, zou het toch aangenamer-
zjjn geweest ais d« misprijzende toon
anders had geklonken.
Uit het Vlaamsche Leven is 'n sympa
thieke verhandeling over de sympathieke
biographie van Pastor Cuppens door Mej.
M. E. Belpaire. Dun volgen niet minder
dan honderd! en zes bespreking-en van boe
ken uit de gewon© rubrieken!
In Uit Boek en Blad wordt een pas-
sage gegeven uit v. d. Meer's prachtartikel
over Paul Cézanne in Opgjung. Ook wordt
het bekende HaagSche-Manndblaidi-artike!
over de crisis onder handjen nenomen en
zeer interessant is de schets van Barbey,
d'AuréviHy. Iets over de veareeniging van
Israel met de Kerk, vertaald uit Les Let
tres, is best gekozen; evenals de inleiding-
van het nieuwe Duitsehe maandschrift
Abendlaml. In verscheidjenjieden zijn ook
nu weer interessante stukjes o.m. eau
korte biographie van L-adislaus Reymont,
E. Th. A. Hoffmann's tragisch leven
Prikkellectuur en Volksondernfyningl eai
eenige anecdotes. De nieuwe rubriek Cor
respondentie, de lang verwachte, mogen
wij hartelijk welkom heeten. Die corres
pondenties kunlnen zoo leerraam zjjn, voor
al wanneer Boekzaal' volhoudt uit te lafeu
komen, -waarover de correspondentie gaat.
Voor hen die graag raden, is .een portret
ten-prijsvraag; en een puik gekozen Uit-
welken-romjan-prijsvraagx
Ten slotte wenschen wiji er nog eens
op te wijzen, dat Boekzaal Wordt uitge
geven in overleg met en onder aanbeveling
v*an den Bond van R-R.. Openhaj'e Lees-
voor hun vriend' te vragen. Eindelijk na
drie jaren lang wachten werd Jeïmal
vrijgelaten, na heel veel smcekingen en
moeilijkheden.
Do hoogepriester verklaardq, dat .de
godin geen collier meer kon dragen,
die door heiljgschennende handen ont
heiligd was. Fatel-Khan gaf dan aan
de godin een anderen collier van dia
manten én Padina die kort daarna met
■den vriend karer jeugd huwde, droeg,
steeds den robijnen collier en leefd© nog
langen tijd zeer gelukkig.
Dank u, Mevrouw, die legende is
zeer belangrijk, zei Alice, toen Clara haar
verhaal geëindigd had.
Zou het moeilijk zijn een collier te
vinden die gelijk js a,an den uwen vroeg'
Beatrix' erg beangstigd?
Erg moeilijk mijn kind. Deze collier
is aan een bloedverwant van mijln groot
vader verkocht cloor iemand die jaren
lang een voorname plaats innam' bij het
hol' van Delhi en die zeide van de scliioone
Padina ai te stammen. Volgens zijn zeg
gen was dit kostbare sieraad aan de godin
Lakmi de beschermster van Chittora door
den machtigen Radja Han-Sing, aangebo
den.
(Wordt vervolgd.)
V