LPETER. jZuid-Beveland IKKER, Goes,, TEN ULTE Co. J. DOZIJN MESTHANDEL Tweede Blad Roomsche Pers-Actie. gelhandel uw belang! dkantoor te Goes. in Verfhandel. Middelburg^ s fijn, nnen zijn, spaart tijd en geld, n is versteld, 40 cent, content, eppoeder a 14 centt adeaux. ioi7i-32 j nieuwe zeeuwsche courant ZATERDAG 6 MAART 1826 BUITENLAND KERKNIEUWS feuilleton BEATRIX. UIT DE PERS R.-K. Nieuwsblad „Nieuwe Zeeuwsche Courant" een Katholiek Nieuwsblad, Ais Advertentie-Orgaan Bureau: Westsingel 75, Goes Sociale Berichten. Letteren en Kunst. 1 UWSCHh OOURAN de hieronder vermelde den verkoop van ter hand genomen KORTGENE s-GRAVENPOLDER S-HEERENHOEK YERSEKE OUDELANDE een wij den landbouwers nkoop van NORGE- reeks tot ons te wenden, ven vermelde adressen. OF 8 Co., UTRECHT. NORGE-SALPETER. ie soliede ertegenwoordigd, welke sie, in hun vrijen tijöj 10713-41 En Gros.| eilwas Glim in buss, groot f0,651 ynolie f0,07 per maatje.| ccatief f0,17 ijtsen f 0,75 ,r Glansverf in bussen merk le Verfkwast" f 0,85 per K.G, le Verfkwast" f0,45p.2K.G.! le Verfkwast" grondverf f 0,75l per K.ftl uiwagens, Zeilvegers, Dweilen I oenseelen, alles tegen concn l 10177-621 MIDDELBURG GOEDEREN voor onge- tenland gekocht en zullen and doen. ze prijzen S van de beste Fransche rantie geven. Van f 30 voor i5 voor f 30, van f 80 voor verk. r ingestaan, p. paar f 5,50 voor f 2,85 f 3,25, f 3,95, f 4,25 leren. 3 et.; Vitrages prima van ct. voor 48 ct.Vitrage ;t.Vitrage v. 39 v. 19 ct. Ihemden. onder de fijnste, voor den ,75, f 1,95, f2,15 5, f 1.19 rten PRACHT PETTEN ct., 95 ct, 125 ct. en alles a contant. N en VLOERKLEEDEN. en vergoed. ioi85-ioo AMERIKA Ecu Katholiek oordeel over de drooglegging. Die droogleggingswet blijft een veel omstreden kwestie en van meer dan een zijde rijst daar verzet tegen. Zoo heeft z'e. William1 Kardinaal O'C'onnel, aarts bisschop van Boston in een interview' ver klaard1, dat het misbruik van sterke dran ken het nut ervan niet wegneemt. „Dit is jammer genoeg niet de mieening van eeni ge protestanten, met wie wijl ons zouden moeten vereenigfin onr onthouding te be vorderen. Zijl, aldus de Kardinaal, willen de oude ketterij] dei' aquarii doen herleven door den wijn zelfs uit het IT. Misoffer te bannen. Als Neo-Manichaeërs verlangen zij, dat wij met hen verstókt raken in de prikkels van valsdie physiek en valsche metaphysiek. Aan zulk een beroep kan de Katholieke Kerk het oor niet leenen. Zij juicht vrijwillige geheel-onthouding toe, wanneer een man met sterken wil afstand doet van sterken drank voor het w'elzijln van een broeder met Zwakkén wil. D|och gedwongen algeineene drooglegging is iets geheel anders. In 't algemeen is zij! in be slisten strijd met de II. Schrift en de Ka tholieke overlevering. „Ofschoon wij' reeds ontelbare malen .duidelijk hebben doen uitkomen dat wij met onze gescheiden broederen als matig heidsmannen willen werken, doch niet als de werktuigen van hen, die aansturen op geleidelijke drooglegging van de geheele wereld', -worden er nog oneerlijke pogingen aangewend om1 ons in deze aetie te ver strikken. „Enkele maanden geleden maakten eeni- ge droog'leggers in de Yereenigide Staten een vernuftig plan op, om den Paus in hun val te lokken door diens zedelijken steun te VTagen voor de eerbiediging der droogleggingswet. D:e list mislukte jam merlijk. Protestanten zoowel als Katholie ken waren er verontwaardigd over, dat de droog'leggers poogden de zedelijke macht van den „vreemden potentaat" ie mengen in de binnenlandsche aangelegenheden van hun land, en toen de oneerlijke Amerika nen zagen hoe 'n warboel zij hadden aan gericht, lieten zij hun waanzinnig plan, om cc» beroep op den Paus te doen, onmiddel-' lijk varen. „Aangezien droogleggers dc slechte ge woonte hebben aangenomen, de dingen verkeerd voor te stellen, zullen zij diezelf de houding blijven in acht nemen. Beloof hun, dat gij! door opvoeding en zedelijke overreding met hen zult werken voor de ware deugd der matigheid en onthouding, eu zij zullen u ten slotte compromittoeren met hun gedwongen geheelonthouding." De Kardinaal veroordeelde de fanatieke handhavers der droogleggingswet, die er niet tegen op zouden zien de kerkelijk© wet te breken, wanneer zij dat noodig oor deelden. Op den derden' Zendag ini de. Vasten. Epistel v. d. H. Paulus tot de Ephesen. SV. 1 9. Broedersw eest navolgers van God, als ■welbeminde kinderen, en wandelt in de liel'de, gelijk' Christus ons bemind en zich zclven voor ons tot een zoen- en slacht offer van eeaen zoeten geur aan God heeft opgedragen. Doch ontucht en alle vuiligheid of gierigheid worde onder n zelfs niet genoemd, gelijk het de heiligen betaamt; geene oneerbaarheid, noch dwaze klap, noch boerterij1, hetgene nergens toe dient, ma;ar veeleer dankzegging. W.eet toch, en neemt het ter harte, dat geen on tuchtige, noch onkuische, noch, gierigaard, hetwelk afgoderij! is, eenig deel aan het rijk van Christus en van God! hebbe. Nie mand! misleide u door ijdele woorden want om deze dingen komt de gramschap Gods over de wederspannige mejnsejhen, Hebt dan niets gemeen met hen. AVfuit voorheen waart gij duisternis; maar nu zijt gij licht in den Heer. Wandelt gelijk kinderen des lichts; de vrucht des lichts is alle goedheid, rechtvaardigheid en waar heid. Evangelie, Ducias. XI. 1428. In dien tijde dreef Jezus eenen duivel uit iemand die stom was. En als Hij den duivel uitgedreven had, sprak de stomme; en het volk was verwonderd. Maar eeni- gen zeidenHij' drijft de duivelen .uit door Beëlzebub, den vorst der duivelen. En an- 58 -0- Wat wenscht gri van mij? vroeg Pa tel-Khan, terwijl hij de vergadering groette. Luister, zei hem een der oudst© raadsleden, de rechters zullen het u zeg gen. Op dat oogenblik trad de hoogepriester met zin gevolg binnen. Zij waren geheel in het wit gekleed en hadden een rooden met goud geborduurde® ceintuur om hun middel. Al de raadsheeren stonden op en de hoogepriester sprak: „Edelen en raads heeren, een ontzettende heiligschennis is er gebeurd. Gebruik makend van de duis- ïms van den nacht is een dienaar van cezen edelen hoofdman geheimzinnig den au binnengedrongen en he5t de godheid Lakmi, de groote beschermster van onzen stam, van haar heiligen collier beroofd. Moet zulk een misdaad ongestraft blijven. Neen, moge deze vermetele ster ven, eer dat over onze heilig© stad en zijb bewoners de wraak der goden komt. De geheele vergadering beefd© van angst en schrik. Ter dood, ter dood met hem! riepen allen opgewonden en opgehitst door do deren, om Hom te beproeven, bjegieerden van Hem een teeken uit den hemel. Maar Hij, hirnno gedachten ziende, zeide hun Alle rijk', dat in zich verdeeld is, zal verwoest worden, en het ©ene huis zal op liet andere vaHen. Indien dan de satan ook tegen zich zeiven- verdeeld is, hcfe zal zijn rijk blijven staan? wijl gij zegt, dat Ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf. Doch indien ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijve, door wien drijven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die zelfs uwe rechters zijn. Voorts, indien ik door den vinger Gods cle duivelen uitdrijve, dan is waarlijk het rijk Gods tot u gekomen. Wanneer een sterk gewapende 'zijn hol' bewaart, dan is alles wat hij bezit in rust. Maar indien een die sterker dan hij is komt, en hem overwint, die neemt al zijne wapenen weg, daar hij op betrouwde, en verdeelt zijnen buit. Die met Mij niet is, is tegen Mij; en die met Mij niet verga dert, verstrooit. Als de onzuivere geest van den mensch uitgaat, dan wandelt hij door waterlooze plaatsen, en zoekt rust. Maar die niet vindende, zegt hij: ik zal wederkeeren naar mijn huis, daar ik ben uitgegaanen daar komende, vindt hij het uitgeveegd en versierd. Dan gaat hij, en neemt met zich zeven andere geesten, die boozer zijn dan hij1; en zij' treden binnen en wonen daar. En het laatste van dien mensch wordt erger dan het eerste. Nu gebeurde het, terwijl Hij deze dingen sprak, dat eene vrouw onder liet. volk hare stem verhief, en Hem zeide: zalig is de schoot die U gedragen heeft, en de borsten die Gij gezogen hebt! En Hij' zeide; ja, zalig zijk zij, die het woord Gods hooren en het onderhouden. Zevend» Eeuwfeest van St. Pranciscus. Over de speciale bedevaart naar Assisi (zie ons vorig nummer) meldt men nog het volgende; Voor de Priesters-Tertiarissen wordt 'n afzonderlijke plechtigheid gehouden bijl het graf van den II. Carolus Borromeus, Pranciscaanseh Derde-Ordeling. Verder solemneele plechtigheden op den Alvcrno- berg en te Assisi, pelgrimage naar d© H. Margareta v. Cortona, particuliere, au diëntie bij Z. H. den Paus, enz. Moge ook Nederland ruimschoots deel nemen aan de vvereldhulde, welke aan den Arme van Assisi gebracht wordt. Steeds meer fabels. De „N. R. Crt." gaat ijverig voort, om' maar steeds de sehuWj van het ontstaan der crisis en der niet oplossing idjiarva® te schuiven op de ruggen, der Katholie ken. In het ochtendblad van Dinsdpg' wordt daartoe weer een poging gedfian. In dezer voege Naar wij vernemen heeft het verschil van meening, waarop de poging van mi. Limburg tot vorming- van een kabinet is mislukt, zich geopenbaard in een bijl eenkomst van de door mi'. Limburg aan gezochte heeren, een soort van voorloopi- gen eersten ministerraad. Daar toch bleek, dat het de indjruk van de Katholieke hee ren, was, dat van het herstel van het ge zantschap bij het Vaticaan een kabimets- quacstie zou worden gemaakt.. Zoover wil den de chi'istelijk-historischo heeren, al thans de heer. Slotemaker cle Bruine, echter niet gaan. Hun gedachte was, dat minister van buitenlaudsche zaken wel een voorstel tot herstel van het gezant schap zoude doen dpeh dat liet kabinet zich van deze poging verder niet zoudjo aantrekken. De zaak zou ter beslissing aan de Kamer worden overgelaten, zonder dat het kabinet als zoodanig* zich door mis lukking van de poging tot herstel zou ge deerd achten. Toen tip Katholieke hoeren zich bij deze opvatting, niet konden; aan sluiten, en de christelijk-historische heeren daaraan bleven hechten, viel de geheele combinatie in eens in duigen. Dit nu is een volkomJen onjuiste voor stelling van zaken. De formateur had een program, waarop als een van de punten voorkwam de handhaving van het gezant schap bij het Vaticaan. Op dit program punt werden do ministers g-evraag|d| en als zoodanig maakte het uit een kabinets kwestie. Het kabinet bad tevoren zijn hou ding* ten dezen te bepalen. De voorstelling nu, dat liet meenjng's- versohil daaromtrent alleen liep tusschen dc Cbristelijk-historischen en Roomach- Katholieken is bezijden de waarheide De laatste zinsnede dan ook in het bericht van de „N. R. Ct.'", welke het doet voorkomen, alsof de Kathoielken- van het afspringen der onderhandelingen de schuld' dragen, woorden van den hoogepriester. Stilte! zei 't eerbiedwaardige raads lid van Baiilla, iaat den gevangene bin nen komen. Na dit bevel verschenen twqo bewakers, die woest een jongenman vooi zich uitduwden en voor Fatel-Khan brach ten. Kent gij- dien man vroeg de hooge priester. 7 Aan de borst van den edelen hoofdman ontsnapte een zucht. Hij kon niets anders en nog maar stamelend er uitbrengen „Mijn zoon!" 'Jonge man, zeide het oudste raadslid tot Jeïmal, gij' wordt beschuldigd van in het geheim den tempel te zijn binnen ge drongen en de godin van haai* heiligen collier beroofd te hebben. Kunt gil u ver dedigen? Jeïmal boog het hoofd en gaf geen ant woord. Mijn zoon, zei Fatel-Khan smeekend, ik heb aan uw1 stervenden vader ge-Zworen over u te wajsen. Ik heb steeds zoovee.l in mijn vermogen was die heilige belofte na gekomen. Ik heb u bemind, verzorgd, op gevoed als mijn eigen kind. In naam van die liefde, in naam van al datgene wat ik vooi; u gedaan heb, ik smeek u te ant woorden, verdedig u. Er heerschte eenig© oogenblikken stjlte. Ter dood met hem riepen allen een stemmig. In den jongsten Vastenbrief, dien de Bisschoppen van Nederland gezamenlijk aan de hun toevertrouwde geloovigen richtten, sporen zjj de Katholieken met den meesten nadruk aan, toch te zorgen dat zij Katholieke- en niet anti-Katholieke- of z.g. neutrale bladen lezen. Dit geeft ons een welkome aanleiding om, nu wij nog een maand staan vóór het nieuwe kwartaal, nog eens de aandacht te vestigen op het dat komende dagen wederom op verscheidene plaatsen ter kennis making zal worden toegezonden en wel gedurende eenigen tijd geheel gratis aan hen die voor een abonnement daarop in aanmerking komen. De „Nieuwe Zeeuwsche Courant" verschijnt des Dinsdags, des Donderdags en des Zaterdags van iedere week. Het is dat in kinderlijke onderwerping aan het Kerkelijk gezag de Katholieke beginselen, waar noodig, verdedigt en zijnen lezers liefde en aanhankelijkheid bijbrengt voor Kerk, Vorstin en Vader land. Als Nieuwsblad geeft het alles wat men van een driemaal per week verschijnende courant kan vorderenHoofdartikelen over de actueele onderwerpen van den dag, Buitenlandsch Over zicht, Buitenlandsch-, Binnenlandsch- en Gemengd Nieuws, berichtèn uit de verschillende gemeenten der Provincie, nieuws op het gebied van Onderwijs, Kunst, Letteren, Wetenschap, Godsdienst, alles wat tot de rubriek Rechtzaken, Landbouw, Veeteelt, Finan ciën behoort, de Marktberichten der voornaamste plaatsen, over zichten van den Burgerlijken Stand en Loop der Bevolking, Beurs- berichteii, boeiende Feuilletons, enz., terwijl Directie en Redactie er steeds op uit zijn, den inhoud te verbeteren en te vervolmaken. leent het zich bijzonder door zijn ruime verspreiding over heel de provincie, door zijn helderen druk en matige prijzen. Een abonnement per Post voor drie maanden kost bij vooruitbetaling' slechts f1,90, een week-abomiement slechts 15 cents, op het einde van iedere week te voldoen. Leest daarom de „Nieuwe Zeeuwsche Courant" in de komende dagen met aandacht, vergelijkt haar met andere soortgelijke bladen en gewis zal uw oordeel uitvallen in liet voordeel der NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT. Wie zich met ingang van 16 Maart abonneert voor het kwartaal AprilMei—Juni, ontvangt de nummers tusschen 16 Maart en 1 April gratis. Abonnements-opgaven, advertentie-opgaven en prijsaanvragen te richten aan onze AGENTEN óf aan het .DE DIRECTIE. kan niet pertinent genoeg' worden tegenge sproken. Als de formateur zou willen besluiten, cm alsnog- openbaarheid te geven an.ni hetgeen er geschied is, zou zulks volkomen duidelijk blijken. De Katholieken hebben hem loyaal gssteund en zij waren het niet allc-en, die aan het eenmaal aangenomen programpunt hebben blijven vasthouden. Als ei' iet-s te verwijten valt, dan aan de anderen, Idjo op hun eenmaal an,nvaard standpunt terugkwamen. (Msbd.) Kip, zander kop. Prof. Diepenhorst schrijft in de A.-R, „Rotterdammer'' 5 Verschillende periodes hebben J<e so cialistische dames en heeren mei, betrek kiug tot het gezantschap van den. Paus meegemaakt. Zij hebben voorgestemd en tegen ge stemd. Zij hebben zich in dc crisis-dagen tot in voering* bereid getoond en dja,® weer van bitter weinig sympathie blijk gegeven. Zij hebben aan de wenschelijkheid d,ezer missie geloof geslagen en ook haar nut. be twijfeld. Thans schijnt, na al het gedobber, Hef. Volk tot d« rustige bezinning va® het klaar overleg te zijn gekomen. Met welbewuste zekerheid iwordt <\en volke verhaald; dat aan de beteekenis van het gezantschap bij; den 11. Stoel geen kip- meer gelooft. Geen kip! Eilieve, in België is thans de sociaal-de mocratische leidsman Van der Veldp minis ter van Buitenlandsche Zaken. Hij hand haaft liet gezantschap bij den Pa.us. Wut voor een kip is Van dor Velde Een kip zonder kop?. P. A. D. Vergadering Djati. R.-K. Vrouwen bond, bisdom Breda. In hotel „Noerlandia" te Roosendaal vergaderde vorige week Donderdag de Stilte, gebood Let oudo raadslid, laat den gevangene spreken. Jonge man, sprak hij' zich keerend naai' Jeïmal, walt hebt gi; te antwoorden aan uwe beschuldigers. Er heerschte weer dezelfde stilte. Jeïmal herhaalde het raadslid weer, ten derden en laatsten k©er, antwoord. I verdedig u. Opnieuw stilte. Toen kwam de hooge priester naar voren, hief de armen ten hemel .en sprak met liooge stem Jeïmal, zoon van Jessoin, in naam der godin, die gij zoo zwaar beleedigd hebt, ik Appa, hoogepriester van Lakrna, van Brahma, van Siva, veroordeel u om voor uw misdaad tot uw dood te boeten in de onderaardsdie gevangenis van Ragna- rok. Zied,aar wat door mij® mond, de groote Raad vau Chittora verklaart. Na deze woorden gesproken te hebben ging de hoogepriester plechtg been, ge volgd door zijin priesters. Wakers, zei het eerbiedwaardige raadslid van Baidla, breng den gevangene weg. Sta mij1 toe, (lat ik hem nog voor ©en laatsten keer omhelze, vroeg Fatel-Khan bevend. Dc wakers, die gereed waren om hem weg te voeren, bleven nog cen oogenblik staan en de edele hoofdman sloot snik kend den jongen man in zijn armen: „Mijn zoon, mijn zoon, waarom hebt gij diocesane Vrouwenbond in het bisdom Breda. Deze vooi'jaars-vei'gadering was zeer goed bezocht. Alle afdeelingen waren vertegenwoordigd. Voorzitster was mevr. Van GilseKenis. Nadat de gewone ver- cenigings-aangelegenlieden waren afgehan deld, en door dc secretaresse en penning- aieesteresse de jaarverslagen waren uitge bracht, d-eed mej. Alhers uit Teteringion verslag omtrent het Bathaiiia-werk. Besloten werd vervolgens op 25 Maart iu alle afdeelingen de opdracht van de leden van den bond aan de H. Maria ts doen plaats hebben. Dit naar aanleiding van een besluit, dat op de internationale conferentie te Rome word genomen. Een formulier hiertoe bestaat reeds. Met de plaatselijke Pastoors dienen nadere regelin gen te worden genomen. Mej. Van Waes- berglie uit Hulst, die periodiek moest altreden, werd met algemecne stemmen herkozen. Na uitvoerig debat werd de begiooting over 1936 goedgekeurd. Bejiandeid werden hierop de voorstel len der afdeelingen. Allereerst van de aid. Oosterhout, die voorstelde, dat de Vrouwenbond iets dien- da te doen ter behartiging der belangen dor R.-K. arbeidsters, die buiten de ge meente wonen. De afdepjinffi werd verwezen naar Ma joor Aalmoezenier Huys. Da a,fd. Terneuzen had ingediend een voorstel om een fonds te stichten, waar mede men krachtig propaganda zou kun nen voeren voor het bondsblad „De Ka- thrdieke Vrouw". Pasloten werd. zulk een fonds te doen stichten. D« aldeelins stelde vervolgens het voor stel aan do orde om eene jwoppgamclar uimniissie le vormen ,n 2eeuwsch-Vlaan- dci-an. teneinde daar' wat meer belang stelling voor den Vrouwenbond te wekken. Zulks_ zou het mOgeelifk maken, dat de afdeelinaen in dit verre oord tenminste eens bii elkaar konden komen om de belangen van hen te bespraken. Wegens d« slechte verbindingen en dure reis Ver- mi,- toch zoo iets kunnen aandoen De edele grijsaard ging naar huis terug, gebroken van smart. Padina, die hem wachtte, ten prooi aan een cloodelijk©n angst, liep hem te giemoet. „Mijn broer is (lood!" riep zij uit, toen zij de tranen en het ontstelde gezicht zag van haar vader, „ik ben het die hem gedood be:b.': Bij die woorden achterhaalde de onge lukkige vader de waarheid. „Ach mijn kind, riep hij uit, wat hebt ge giedaan! Gij hebt uw vader tot schande gemaakt en uw broeder giezonden in den dood. En haai* wild van zich afstootend, sloot bi; zich in zijn vertrekken qp. Padina, door de schrikkelijkste wroe gingen gekweld liep dc straat op, als een dwaze, richtte zich dwars door de stad naar het paleis van den Riadja -en gaf hem op haar knieën vallend don treurigen robijnen collier over, bekende haar schuld en vroeg om vergeving voor Jeïmal. Oudcy-Sing, getroffen door de tranen van het jonge meisje, beval aan den grooten Raad te doen wat in zijn macht was, om de uitspraak van de rechters te verzach ten, en gaf aan den hoogepriester den collier van Lakmi terug. Lr verliepen moerdere maanden, waar in Fatel-Khan met zijn dochter, geheel in het .geel gekleed ten teeken van rouw, zich iederen dag kwamen neerwerpen vo,or de voeten vaa den Radja om vergeving schenen er immer steeds zoo weinig afdee- liaiien op de jaarvergaderingen. Uit ito beantwoording van het bestuur; bleek, dat een soortgelijke commissie reeds schijnt te bestaan. Een verdergaan werd financieel bezwaarlijk geacht, terwijl het even»ens de «enheid zou afbrokkelen. Maioor Aalmoezenier Huys hield' daarop een uiteenzetting over een plan, dat hij' heeft jievormd. namelijk voor de bekee ring van hen die vau het Katholiek Geloof Zijn afgeweken en voor het behoud' van dit Geloof. Spreker wees er op, dat deze taak vooral op de schouders der vrouwen na meisjes rust. De Katholieke vrouw «n het meisie mogen maar niet zoo licht zinnig blijven voortleven, zooals dit nu aebeurt. Op haar berust een groot stuk van de taak voor het stoffelijk ©n gees telijk heil van den evennaaste te zorgen. Daarbij richt hij zich vooral tot het meisje uit den hongeren en middenstand. Bjl liaar wil spr. het besef hiertoe leven dig maken, hetwelk hij zich heeft voor gesteld te doen door het houden van eenige conferenties voor meisjes en vrouw-eni boven 18 iaar. Die conferenties zullen plaats hebben van 10 tot 13 April, d. i. van Zaterdag tot Maandag bi» de eerw. Zusters ta Roosendaal, tegen een vergoeding -fan f 5. Tot onderwerp van deze conferenties heeft spr. genomen o. a.„De waard© van de menschelijke ziel"„God is Schepper en laatste doel"„Het benutten van gef geven talenten"en „Charitatieve wer ken" enz. Staande de vergadering gaven zich zeer vele deelneemsters op. („De ITij'd") Boekzaal der geheele Wereld. 1 Maart 33e aflevering. Het Nederlandsche Boekhuis, Tilburg. Abonnementsprijs per jaar f 4. Mr. L'. van Gorkonï zet nog eens het nut uiteen van Boekzaal en J aarlijksehe Boekenschouw voor de R.-K. Openbare Leeszalen, haar censoren em personeel „Het Nederlandsche Boekhuis levert a.ls 't ware een handboek voor dc dtagelijksche praktijk der uitleenbureauxeen hand boek dat ons in staat stelt e overzien, wat er zoo al verschijnt en wat rijp en groen bij is'-'. Naar aanleiding va|U Hen drik van Loon's Tollerance, geeft Dr. Ferd. Sassen een zéér lezenswaardig arti kel Verdraagizaanilieid„Verdraagzaam heid is een mooi woord met een valschen inhoud. Consequent doorgedacht berust ze op een indifferentisme, dat jedier rodelijP? mensch in de praktijk even sterk veroor deelt als de Kerk 't in theorie gedaan heeft". Van H. van Loon^s Tollieranioa blijft niets over en terecht zeg*t Dr. R S. „Hier is een kwajongen in' de porcelijn- kast van de historische wetenschap aan 't rondspartelen en het kostbaarste antiek rolt er van de planken aan gruizels". Leo Pens bespreekt in een uitvoerig artjkel De Roman in de 18e eeuw in West-Euro pa, van Prof. Dr. J. Prinsen. Alhoewel héél veel door L. F", terecht geprezen eh misprezen wordt, zou het toch aangenamer- zjjn geweest ais d« misprijzende toon anders had geklonken. Uit het Vlaamsche Leven is 'n sympa thieke verhandeling over de sympathieke biographie van Pastor Cuppens door Mej. M. E. Belpaire. Dun volgen niet minder dan honderd! en zes bespreking-en van boe ken uit de gewon© rubrieken! In Uit Boek en Blad wordt een pas- sage gegeven uit v. d. Meer's prachtartikel over Paul Cézanne in Opgjung. Ook wordt het bekende HaagSche-Manndblaidi-artike! over de crisis onder handjen nenomen en zeer interessant is de schets van Barbey, d'AuréviHy. Iets over de veareeniging van Israel met de Kerk, vertaald uit Les Let tres, is best gekozen; evenals de inleiding- van het nieuwe Duitsehe maandschrift Abendlaml. In verscheidjenjieden zijn ook nu weer interessante stukjes o.m. eau korte biographie van L-adislaus Reymont, E. Th. A. Hoffmann's tragisch leven Prikkellectuur en Volksondernfyningl eai eenige anecdotes. De nieuwe rubriek Cor respondentie, de lang verwachte, mogen wij hartelijk welkom heeten. Die corres pondenties kunlnen zoo leerraam zjjn, voor al wanneer Boekzaal' volhoudt uit te lafeu komen, -waarover de correspondentie gaat. Voor hen die graag raden, is .een portret ten-prijsvraag; en een puik gekozen Uit- welken-romjan-prijsvraagx Ten slotte wenschen wiji er nog eens op te wijzen, dat Boekzaal Wordt uitge geven in overleg met en onder aanbeveling v*an den Bond van R-R.. Openhaj'e Lees- voor hun vriend' te vragen. Eindelijk na drie jaren lang wachten werd Jeïmal vrijgelaten, na heel veel smcekingen en moeilijkheden. Do hoogepriester verklaardq, dat .de godin geen collier meer kon dragen, die door heiljgschennende handen ont heiligd was. Fatel-Khan gaf dan aan de godin een anderen collier van dia manten én Padina die kort daarna met ■den vriend karer jeugd huwde, droeg, steeds den robijnen collier en leefd© nog langen tijd zeer gelukkig. Dank u, Mevrouw, die legende is zeer belangrijk, zei Alice, toen Clara haar verhaal geëindigd had. Zou het moeilijk zijn een collier te vinden die gelijk js a,an den uwen vroeg' Beatrix' erg beangstigd? Erg moeilijk mijn kind. Deze collier is aan een bloedverwant van mijln groot vader verkocht cloor iemand die jaren lang een voorname plaats innam' bij het hol' van Delhi en die zeide van de scliioone Padina ai te stammen. Volgens zijn zeg gen was dit kostbare sieraad aan de godin Lakmi de beschermster van Chittora door den machtigen Radja Han-Sing, aangebo den. (Wordt vervolgd.) V

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 5