L. ROOS - GOES SPAARBANK ZATERDAG 16 JANUARI 1926 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Voor de Keuken. GEMENGD NIEUWS geesten, die voor «au gezant bij den Pa.us - „niet meor hoofd van don Kjorketijken Staat maar onkel leider v^a cod kqrkgege- nootsehap" geen plaats kunnooi vinden. iMaar als nu dat „onkel lei dei' vjam een kerkgenootschap" hierop neerkomt, dat die leider een wereldpositie ook in lie di plomatie inneemt, dat hij door zijn leider schap een factor va» boteekenis is in de nieuwe oriëntatie van Europa en de wc-- reld, is er dan niet véél meer reden een vortegonWoordiger hij dezen leider te hob- hen dan men weleer luid, om vertogen- voordigd te zijn bij den souvorcin vandtea kleinen Kcrkeljiken Staiftt?' EDeze vraag ia do spil, waar' heel do kwestie om( draait En iindien twee dozijn mogenidhet&u, 'waaronder er zijn, die zoo min als do heer Van Houten van genegenheid voor don lei der van het kerkgenootschap en voor dab kerkgenootschap uelf kunnen wtordcni ver dacht, een gezant hij den H. Stoel hebben is het eenvoudig kinderachtig, het verljes v«n den Kei-kolijken Staat als de overwe ging te laten gulden, wjarom een verte genwoordiging bij den1 H. Stool geen zi» meer heeft. He heer Van Houten kijkt intusschen het. geva.l zoo xwui, en omdat hij het hoofd va.n de Katholieke Kerk op één Ijjn stelt met den leider va.n welk ander kerkgenoot schap, omdat liij diens politek-sociale po sitie ten eencninale miskent verwijt hij den niet-katholieken, die tot de instel ling of tot het behoud van het gezant schap hebben maegewcrijt, dat ze onder 'Roomscihen invloed gijn geraakt. Voor een „protestant" is dit iets onver geeflijks. En het besluit van den heerVan Houten is nu, dat do Boomsehe „halsstar righeid" moet leiden tot een poli toko toe nadering van „alle on-roomschem". Willen de Kamerleden niet, dan moet hot „geheeld on-roomsehc land" zich tegenover hen aan sluiten. iHet is toch Wel een klagelijk! einde voor een staatsman-in-ruste, met een voorstel tot een anti-katholieke coalitie te komen en zoo tot het peil al" te dalen van, een ds. Kersten en een ds. Lingbeek. Groen en het Anti-Pap-isme. Van anti-papistiseho Zijde beroept men zich nogal eens op den bekenden voorman der anti-revolutionnairen, Groen van Frjn- sterer. De „Standaard" geeft nu onder boven staand opschrift, een artikel waarin her innerd wordt aan een artikelen-reeks in 1898 in dat blad verschenen en daarna in brochurevorm uitgegeven. Schrijver was de heer H. de Wilde, en deze wttes er op, dat Groen met de Aprilbeweging in het geheel niet ingenomen was. „Niet omdat hij' geen goed Protestant, maar juist om dat hij oen goed Protestant was". Reeds April 1850 schreef hij in zijn blaa „De Nederlander"„wij betwisten niet, dat een organiseeron van de- Room- «che Kerk, misschien wel op zoodanige wi;M, nis wij thans aanschouwen, volgens tie Grondwet aan den pauselijken stoel gegund is". De „Standaard" citeert vervolgens, wat Groen ook in 1853 in dien zjn getuigjde, en gaat dan voort: Het ia wel treffend, dat de antipapis tische beweging! van thans, willens en wetens onze politiek drijft in de rjdhtjiig' der Thorbeckiaunsche politiek, de samen werking tusschcn li oomseh - Kathol ieken en Vrijzinnigen, waarbij den eersten de schoonste beloften worden gedaan, terwijl juist de Antirevolutionaire. Partij op het voetspoor van Groen de R.-Kath. Partij er toe wil brengen om niet. op haar macht maar op het beginsel te letten, dat haar met ons tegenover de partijen van het ongeloof plaatst. De Aprilbeweging- leidde tot geenerlei resultaat. De dingen bleven precies als zij waren. De pol it irk van Groen van Prinster er droeg echter rijke vrucht voor ons volk en voor het orthodox Protestantisme. Groen die daarin .zelfs door Da Costa werd gesteund schreef: „ik" acht goede verstandhouding! tusschen Protestan ten en Roomsch-Katholieken één der ge wichtigste aangelegenheden van hel land. Ik heb te allen tijde getoond toenadering, te willen." Men nam hem dit hoogst kwa lijk. „Ik was, zeide men,cïypto-kalholiekj; ik had een monsterunie met de. Jezuïeten gesloten ik had verraad togen Vaderland en Kerk gepleegd." Hij kregg togen zich de actie van vele predikanten, die de houding van den lei der onzer Partij, Groen van Prinsterer, niet konden billijken. Don 14en Mei 1873 schreef Wormser aan Groen: „ik heb nog maals gedachte, dat zich aanstaanden Dinsdag vele stemmen op u tc Amster dam vercenigen zullen, ofschoon de predikanten uitstrooien, dat de komst der bisschoppen te wijten is aan u en aan de Afgescheidenen." Desondanks hield Groen staande: „het groote onderscheid is niet: Roomsch e.n on-Roo-msch, maar geloof en ongploof! De een beweert, dat ik de Gereformeerde be lijdenis tot de heersehende kerk wil ma ken; de ander vermoedt weldra mijn over gang tot de Rooms:he kerk te. zullen ver nemen. Jegens mijn Roomseh-Katholieke liondgenooten sta ik recht en billijkheid voor uit eigen belang.." De heer De Wilde voegde er deze merkwaardige woorden aan toe, ilie ook ■voor onze dagen konden geldeq: „mem zal toegeven, dat de Anti-revolutionaire Partij in dit opzicht zeker wel aan Groen van Prinsterer getrouw is gebleven. Wat hij bepleitte ten aanzien van onze verhou ding tot de Roomsch-Katholieken, wordt nog door ons voorgestaan". Maax als wij de lirieven van Womser en De Liefde over het antipapisme lezen, gelijk dit, door pre dikanten werd opgewekt, en nagjian, hoo nu nog telkens bij lederen stembusstrijd het anti-papisme zoo geweldig: rumoer maakt, dan is het, alsof de lessen van 1853 op zoovelcn zonder invloed en zonder leering zijn gebleven." Groen, zoo Werd gezegd, keerde zich logen de. „Papo-Thorbcckiaansche poli tóek". Dot. is juist.. Want. wat. is in houd dezer politiek Dat de vi-jjizinnigen dat, de partijen der revolutie zich tegen ruime betaling do hulp trachtten te ver zekeren van dp machtige R.-Katholiek-s partij, om de 'hristelijike politiek tegen te staan. Groen daarentegen wee,s er op, dat d-e strijd onzer dagen allereerst gaat tusschen geloof en ongeloof en dat Protestanten on R.-Katholieken op grond der Christelijke beginselen, door beiden nog' gehandhaafd, zullen samenwerken, opdat de beginselen «er revolutie in haar schrikkelijke door werkingen zullen worden gestuit. Maar de anti-papisten-aetie zal ook thans geen ander resultaat hebben dan dat de vrijzinnigen van allerlei gjidiug weer vrij spel krijgen voor de „Papo-Thorbeeki- aanschc'' politiek'. Deze kwam weer te voorschijn toen de heer Marohant, die door de anti-papisten eerst zoo werd toege juicht, aan 5e R.-K. zijn bekende voorstel len deed, welke de anti-papisten deden verbleken van schrik. En dat is de kern ook van de „uiterste noodzaak"', waarop van den kant der 8. B. A. P. nog steeds wordt, gespeculeerd. „Zoo zijn de feiten", besluit het blad. „Zullen zij! thans tot leering zijn?" LANGE KERKSTRAAT 22 - TELEFOON 19) met rentevergoeding van-vier procent. Correspondent te 's-Heerenhoek i. M. JOOSEN, Dorpstraat, Tel. 12 HUZARENSLA. 300 gr. koud vleeseh. 200 gr. gekookte aardappelen. 1 kleino gekookte, biet. Augurken. Uitjes uit 't zuur. 1 bosje peterselie. 2 hardgekookte eieren. Mfiyonnadse-saua of: Azijn, olie, peper zout en mosterd. Het vleescih wordt fijn gehukt evenals de uitjes en do p.ugurkon, 'n gedeelte van de peterselie en het lapitste de biet, omdat deze finders alles rood zou kleuren. De fnardappelen wörden met eon vork fijngewreven en ook vfin liet cone hardge kookte ei Wordt Wit en geel afzonderlijk met een vork fijn gemfiakt. Daarna srihikken we het vleeseh, de aardappelen, de uitjes, de lalugurkcn, die biet en het hard gekookte ei in verschil lende Vjakjes op een soort schotel. Zooveel mogelijk afstekende kleuren naast elkaar plaatsen en do verschillende vakjes afma ken met een rand peterselie en een in de lengte in reepjes gesneden hai'd gekookt, ed. Wc kunnen de huzarenesla ook veel eenvoudiger klaarmaken n.l. door jaile fijngehakte ingrediënten door elkaar te roeren, mot olie, azijn, zout, peper jen mosterd in de verhouding v.ijn 2 lepels olin tegen 1 lepel bzijn. 'Dit ,-Jles wordt stevig in een mei water omgespoelden puddingvorm gedrukt en daarna op een schotel gestort. Op dezo mianier is het. echter niet, aan te raden de hiot er door te doen, omdat, alles daarvoor een roode kleur krijgt. NUTTIGE WENKEN. Om linoleum, goed te onderhouden doe men wis volgt: Als het linoleum' pos gelegd is .moet het dadelijk worden gewasschen met 'n schoon en zucht zeepsopje van lauw' water. Me maakt daarbij bij voorkeur gebruik' van tappen in plaats van een spons. Van het grootste belong is het een zachte zeep- soort te gebruiken, daar een sterk bijtende kwaliteit, de kleuren van het linoleum aan tast, ook al schijnt dit op 'toog-juist niet het geval te zijn. Nadat het oppervlak goed droog is, moet het worden geboend: met och fijne kwaliteit vlacrwae. Natuur lijk moeten deze werkzaamheden worden verricht, voor er op het nieuwe zeil geloo- pen wordt. Als nt» verloop van tjjd 't. linoleum1 alinsloos wordt en vuil, mooi. het op pre cies dezelfde m-iuierd wordlen behandeld Tn het kort. kunnen -Wc zeggen*, dat of schoon vele monschen (altijd liet tegendeel beweren r men nooit een limoleum-vloer moet boenen, alvorens men hem terdege aew 'nsschen heeft. Juist door hot wa-sschen n.ai fe laten wordt het zeil op den duur Ier- lijk, wjii iedereen begrijpen kan, want men smeert de wpis over het vuil. Het' ge bruik vtm sterke zeepsoorten moet men echter palaten. Vaisch e 1O-gul dtan-MI jetton. De ontdekking! van vervalsdhing van banlibiljottcn vau f 10 waarover wij reeds het een en ander mededeelden is als volgt in zijn werk gegaan Maandagavond kwam te Rotterdam een heer in een sigarenwinkel ju de Rozen straat eeni.ge sigaren koopen. ITij betaalde met een bankbiljet vau i'20. Nauweljiks had de kooper den winkel verlaten, of de winkelier bemerkte, dat het bankbiljet valsch was. Hij ging de? man na. en, vroeg zoowel de verkochte, artikelen als zijn geld terug, waartegen over hij het valsche bankbiljet wilde te ruggeven. De kooper deed dat en ging verder. De winkelier volgde ham echter, hetgeen door den kooper gemerkt, werd. Deze trachtte te ontkomen, en liet zijn hoed. die juist afwoei jn den steek. Even later liep de vluchteling in handen va-n een politicagent', die hejn naar e«n nabij gelegen politiebureau overbracht. Hier bleek dc man, do 34-jarigef abriejksar- beitter A. II'.. jtog flris valsche bankhil jefteu van f 10 bij' zich te hebben. Rij «sijn verhoor deed H. alle pogingen der herkomst der biljetten geheim te hou den. Eerst vertelde hij de valsche biljet ten blijkbaar ontvangen te hebben, toon hij des middags een 'biljet van ,f 60-had gewisseld. Dit bleek evenwel niet .vol te houden, waarop hij den inspecteur modo- deoldp. eonige dagen geleden in den trein tusschen Tilburg en Nijtuegen een pak van 40 valsche bankbilietten van f 10 te bobben gevonden, waarvan de 4, die zich nog in zijn bezit bevonden, de losl aten zouden zijn. Tenslotte deelde hij mede. uit Nijmegen te komen, en daar met een vriend, een kunstschilder- do valsche bankbiljetten gemaakt te heb ben. .Direct werd naar Nijmegen getele grafeerd. De politie stelde daar een on derzoek in ten huize van den '?6-jarigen kunstschilder Th. J. A. to Nijmegen. Daar werd een volledige installatie aangetrof fen. «n in beslag sienomcn. en osazeHoh- den naar Rotterdam. Den avond dat H. werd gearresteerd te. Botterdam zocht de wolilie direct naar helpers, daar zjj vermoedde, dat H. niet alleen werkte. Toen hij het verhoor uit kwam. dat de kunstschilder A. mede plichtig was, word naar dezen gezocht. In Rotterdam was hij niet te vinden. Dinsdagmorgen werd A. evenwel bjj zijn aankomst te Ni,mcgcn «earrestoerd. Hij was toen nog in het bezit van 18 valsche bankbiljetten van f 10 oud model. Bjj zijn verhoor ontkende hjj aanvankelijk icto met de. zaak uitstaande te hokten. No zijn overbrenging! naar Rjotterddm legde hij, toen het bewijs tegen hem te groot block Dinsdagavond een volledige bekentenis af. Het tweetal zal ter be schikking van de justitie gesteld worden. Zij hebben ruim 100 bankbiljetten j?e- drukt. en deze grootendeols uitgegeven. De koporen cliché's die zij' gebruikt hebben voor de fabricatie hadden .izij: reeds to Rotterdam in het water gewor pen. Het is opmerkelijk, hoe gemakkelijk de valsche bankbiljetten in betaling wer den .genomen, als men ziet hoe slecht zo zijn nagemaakt. <ju welke groot» fou ten er in voorkomen. Een mtiedét' begraaft haar ha by. lev end. Te Semarang hoeft zich volgens het „Alge Hbl'd." van Semarang- een afschuwe lijk drama afgespeeld in de. desa Karang Kemba-ng'. Een Inland sche vrouw leefde met twee mannen. Haar eeste echtgenoot schijnt niet geheel goed bij het hoofd te zijn en verdient niets. Bij dezen man heeft zij twee kinderen. Haar tweede man, bij wien zij ook een kind heeft, kreeg gjenoieg van do vrouw en liet haar in den steek. Zoo zat do vrouw voor groote moeilijk heden. Wél had zij kostgangers, doch veel verdiende zij daaraan niet en eigenlijk kau men zoggen, dat haar verdienste, hoofdzakelijk bestaat uit hetgeen zij' ver dient met hel, wassehen van kleoron van de kostgangers. De armoede was groot en de vrouw kon zelf niet voldoende voedsel krijjgen om in staat te zjfn haar jongste kind, oen jongetje van 2 a 3 maanden, behoorlijk te verzorgen. Het gevolg' was, dat de baby in gezondheid sterk achteruit ging en tan slotte niet meer in staat was, het karig voedsel tot zich te nomen. De wanhoop bracht haar tenslotte tot een misdaad. De vrouw kwam zoover, dat zij in den vloer van haar woning een kuil g-roof an daarin het kindje legjfc. Hpt was toen reeds ernstig ziejj. Hot bewoog, zich niet meer en maakto den indruk, meer dood dan levend te zijn. De moeder heeft echter zelf geconstateerd, dat het nog adem haalde. Het kindje werd mot lappen en een stuk blik toegedekt, waarna de kuil weer volgestort werd. Daarop heeft de vrouw haar beide groote kinderen bij! de hand genomen en het huis verlaten Ihp goede kleur. Een pator-missionaris Assumtionst ver telt in het orgaan dezer congregatie de volgende niet onvermakelijke geschiede» nis, die in Sovjet-Rusland zich afspeelde: „Vrijdag werd ik voor do zoovoelste maal op het politie bureau ontboden. De chef (oen nieuwe, met tamelijk welwillend voorkomen) scheen met miji een praatje te willen houden. Gij moet U verschrikkelijk vervelen, zoo heel alleen, begon hij. Stommelingen alleen vervelen zich, was mijn antwoord. Het is toch doodeenvou dig zich bezig! te houden. En wat doet gij dan toch Wel. als de zielzorg mij niet opeischt, lees of schrijf ik, en ik heb een tuin. En wat groeit er zoo al in uw tuin? Iets wat giji nergens anders vindt. En wat dan? Roode kooi. kameraad. Onmogelijk! bestaat er roode kool? Dat wist ik niet. Kameraad-secretaris hebt ■gij al ooit roode kool gezien Neen, maar ik weef dat ze bestaat. Dat is zonderling; mag .ik ze eens ko men bezichtigen? Wanneer het u belieft. Ik moet beslist eens konion kijkbn. Ge zult welkom zijn. Vandaag, Dinsdag, juist op het oogen- blik, dat ik dezen brief'begon, kwam. de chef met een zijner ondergeschikten mijn tuin in oagenschouw nemen. Hiji heeft zich overtuigd de visu. dat reside kool een werkelijkheid is. Hij ktond er paf van. Onze groenten zullen ons reddenze hebben de goede kleur". Br hoogste sfaorwegiijfc der aarde. Nergens ter wereld, zoo schrijft d« „N. R.. Ot." stijgt dc locomotief tot zulke groote hoogfen omhoog als in het Andes- gebergte (Zuid-Am,erika). De hoogste sp'oorwqglijn der aarde was langen tijd de Oraya-spoorweg die van de hoofdstad', van Peru, Lima, naar de mijustad Oraya, loopt en waarvan hel; hoogste punt op een hoogte van 4769 meter lmven do zoo ligt. Onlangs zijn echter door den Antofagasta- Bolivië-spoorweg' 2 nieuwe zijlijnen aange legd, die. tot nog: groot ere hoogten door dringen en in bereikte hoogte den top van den Mont-Blanfl een weinig overtreffen. De Antofngasta-Boliviëspoorweg: vormt een deo' belangrijkste toegangswegen tot de aan bodemschatten rijke republiek Bolivië en neemt in het verkeerswezen van Zuid Amerika een bevoorrechte plaats in. Over dezen zoo belangrijken hoogge bergte-spoorweg bevat een Bulletin of the Pan American Union de volgende bijzon derheden Het uitgangspunt van de lijn is de on geveer 60.000 inwoners tollend» Chileen- sdie havenstad Antofagasta, welke van New-York door het Panama-kanaal in eer. 18 dagen durende stoombootreis to .berei ken is, het eindpunt van de 925 K.M. ver wijderde Boliviaansohe mijnstad Oruro. Van de gehoclc lengte hebben 612 K.M. tot het station Uyiini dc spoorbreedte van 0.76 M.. do overige 313 K.M. het meter- sjjoor; 442 K.M. van het hoofdtraject, lig gen op Obileensch gebied. Twee zijlijnen verbinden 't hoofdtraject, niet de havens Mojillonea en Caleta Coloso. De lijn heeft reusachtige hoogteverschil len to overwinnen. Dadelijk na. het ver laten van Antofagasta verheft zij Zich met oen gemiddelde stijging van 1 50, terwijl de hoogste stijging op verschillende plaatsen 1 30 bedraagt. Reeds bij' Porto' zuelo (K.M. 29) heeft de spoorweg een hoogte van 554 meter boven den zeespie gel bereikt, 't station Galama, (K.M. 239) ligt op 2265 meter hoogte, terwijl het hoogste punt van net hoofdtraject bij Ascotan (K.M. 362) op 3955 meter zee- hoogte bereikt, wordt. Op den verderen loop blijft de lijn op nagenoegl golijko hoogte van 3700 meter. Een reeks van zijspoorwegen verbindt belangrijke mijnwerken met het hoofd traject. Een van d'e belangrijkste dezer ondernemingen zijn de koper mijn werken van Chuquicamata met een personeel van 5000 man, een voortbrenging van 50.000 ton erts dagelijks en een jaarlijksch ver bruik aan ontplofbare stoffen van rond 6 millioen K.G. Bovenal zijn oin hunne belangrijke hoogte de beide zijlijnen naar Collaquasi en Potosi opmerkenswaardig. De eerste is 46 K.M. lang, zij vertakt bij het station Ollango van het hoofdtraject en loopt naar do kopermijnwerken van Collaquasi, welke tot de rijkste mijnen van dc aarde hehooron. De in 1917 geopende lijn be- reikt een hoogte van 4820 meter. Het be zoek van dit traject wordt ook a.a.n her stelzoekenden en toeristen zeer aanbevolen, (laar zij prachtige uitzichten opent op den met sneeuw bedekten top, vooral op dc 6100 meter hooge Ollagne. De andere zijlijn loopt van het station Rio Mulatos (K.M. 717) naar de oude mijnstad Totosi, wier zilvermijnen onder de heerschappij van Karei V en Philips II geweldig» hoeveelheden van het witte metaal naar Spanje leverden. De 174 K.M. lange lijn bereikt bij K.M. 82 een hoogte van 4822 meter boven den zeespiegel, verheft zich aldus nog twee meter hooger dan hrt traject OllagneCollaquasi. Dit zijn de beide hoogste punten, welke tot nu toe ojj aarde door den locomotief bereikt zjjh geworden. Het oponthoud' in groote hoogten ver wekt bij daarvoor vatbare personen do be.rgziekte, terwijl de minder gevoelige reiziger behalve lichte hoofdpijnen geen ernstige bezwaren ondervindt. Om aan het hoogte-klimaat te gewennen, geven vele reizigers op den reis naar Boljvjë ex er de voorkeur aan, te Calama 2265 meter boven de zee) ten minsto een dag te vertoeven, alvorens zij- do reis in het gebergte voortzetten. Bij moeilijker ge vallen van bergziektc verleent een in de treinen medegevoerd zuurstofapparaat goede diensten. Onder de kunstwerken van den Antofa- gasta-spoorweg munt vooral uit een 146 meter lange en 103 meter hooge dal- brug over do Rio Loa. Door de spoorwegmaatschappij! werd verder in de drinkwaterverzorging! vaii Antofagasta voorzien. Dit werk kostte l'/l millioen pond sterling. De reser voirs bevinden zich op 3223 meter hoogte bij het station .San Pedro, vanwaar een 313 K.M. lange geleiding naar de kust voert. Het water wordt op ongeveer 60 K.M. boven hot station op 4420 meter zeehoog,te uit drie bronnen verkregïen.1 Behalve do stad Antofagasta worden ook de dorpen en salpeterfabrieken langs den spoorweg van drinkwater voorzien. De lijn heeft een sterk verkeer. Het rollend materieel omvat op het Chileensehe ge deelte 154 locomotieven, 121 personen- on slaapwagens, benevens 3358 goederen- en veewagens. Ondanks de .gering» spoor breedte ontwikkelen de treinen een belang rijke snelheid en dc rijtuigen onderschei den zich door een opvallenden rustigen loojs. De personen- en slaapwagens staan in uitrusting niet achter bij dje op breed •spoor. Do goederouwagens hebben op de 76 centimeter-trajocten een draagvermo gen van 20 ton, op de trajecten met moteg- spoor van 30 to». an Oruro loipt een lijn over Viacha naar La Paz, de hoofdstad der republiek Bolivië. Het traject is jn het bezit van den Bolivia Railway Compag-ny, wordt echter door den Antofagasta-spoorweg ge ëxploiteerd1. La Paz ligt in een Tijk, vruchtbaar dal, waarheen de spoorwegen in talrijke kronkelingen dalen. Baai' een pastdiuf grwd. Aan een postduif heeft de bemanning van een Fransch watepvRagtuig het te danken gehad, dat, zij nog' juist, bijtijds van een wissen dood kon worden gered, na negen en twintig uur zonder jpro- \iand op zee te hebben rondgedreven. Woensdagnamiddag verliet het watervlieg tuig zijn basis te Öontoa Huurtuis bij Bor deaux, mot. eeii bestuurder en zes waar nemers voor het houden van oefeningen ongeveer een mijl buiten de kust. Tijdens deze oefeningen echter kreeg! het water vliegtuig eau. motordefect en e«n daling in vollo zee was hiervan het govolgV Verscheiden postduiven werden door den bestuurder losgelaten, maar slechte één van haar bereikte het vliegkamp. iEerf hulp-expeditie werd onmiddellijk uitgerust en na eeuigen tijd zoeken mocht men het genoegen amaken, de drenkelingen op te sporen en in behouden liaven te brengeh. In den loop dor negen en twintig! uren was het watervliegtuig reeds vijftig mij len uit den koers gedreven. Onze chauffeurs en onze justitie. [Wie, vraagt de „Hoagsche Post" er barmt zich eens over oen «itegoric van slachtoffersniet van hun beroep, maan van de noodzakelijkheid, d^g pjsin dag, ge bruik to maken van onze welhaast dooi het snelverkeer gemonopoliseerde wogen.?, „Wie beschermt den voetganger.?, In het, afigeloopcii jaar zijn, alleen in omze drie grootst» «leden Amsterdam, Rotter dam en Den Haag, meer dan 8500 ver keersongevallen geregistreerd, waarvan on geveer 1200 ernstig Waren, den dood cd' zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heb bend. We mogen uit deze cijfers opmaken, dat er Wellicht goea gevaarlijker bedrijf bestaat dan zich, op de oude. en verowilcrda •wijze, nog als voetganger over straat te beWcgon, in het bizonder in de volkrijke eentra. Het ergste is, dat het aantal verkeers ongelukken schrikbarend toeneemt, ster ker dan het aantal motorrijtuigen, en djalt het !a',anta.l motorrijtuigen en Ja,!, het per centage ernstige gevalmen óók toeneemt. Een paar cijfers over het derde kwartanl van het jaar tevoren. Het geheele afitetal (bij de politie bekend geworden) verkeers ongevallen bedroeg 1261, tegen 1091, toe neming- met 15.6 °/oernstige ongelukken 174 tegen 139 evenzoo tooneming vaoi 127 op 13.8 o/o. In de Residentie is hob aj Bet zoodaar gebeurden in de maanden April Mei en Juni van 1924 anderhalf mail zoo veel ongelukken als in de overeenkomstige, maanden van 1923. Nu is hot verkeersprobleem uiterst in gewikkeld cn m»n mag zeker niet zeggen: het ligt uitsluitend of bijna uitsluitend- hieraan of daaraan, zoodat met oen paar maatregelen alles in ordo zou kunnen koj me.n. De toeneming der gevaren van den! Weg is ook internationaal en de hoofdoor zaak zal Wel gezocht moeten worden in de zeden van onzen tijd, djje de bevredi ging van materieele eischen laat voorgaan. Er zou over de verschillende aspecten van het vraagstuk nog hooi wat te zeggenzijn één kant echtor is zeer duidelijk en moge hier nu besproken Worden; de onvnldoenldfe bcsblierminjz die dc voetganger en de goed; gezinde bestuurder ondervinden vin den Wetgever en de justitie. Deze twee zijn niet altijd te seheijden Want de rechterlijke macht is gehondan aan het lage strafmaximum' dat de 'wet gever voorschrijft. In vroeger eeuWen wérd misbniik gemaakt van te zware en wteedo straffen; men hechtte te veel aan het af schrikwekkende voorbeeld maar vervalt men nu niet in het tegehovergieste.lde uiter ste? Het wil er bij het publiek maar niet in. dat hel, zooveel erger is, een handtaseh - je of iets anders weg te nomen, dan door misdadige roekeloosheid jhet leven van een tal madcmenschcn in gevaar te brengón. Toch tuoet men wel den indruk krijgen, krijgen dat aldus de opvatting' is van wet gevers en rechters, Wanneer men het vol gende lijstje van vonnissen feest, op den- zelfden dag door een Nedjerlandsehe recht bank geveld: „S.., Koopman, wegens dief stal onder verzwarende omstandigheden, 4 jaar; A., Wegens heling, 6 maanden; O., diefstal van een ring vap ooai horloge 1 jaar; de J., diefstal van een (wSohje met eenig geld, 1 jaar; J. E'., rijwtieljheir-' steller. Wegens het veroorzaken doorschuld van lichamelijk letsel aanrijding va.n een Wielrijder met eon auto, tengevolge Waavan der wielrijder een been brak: 3 dagen hechtenis. Over het algemeen zijn, zelfs binnen, het toegestane maximum, de eischen van het O. M. en de vonnissen der rechters zóó dicht en zacht, dat het den sohijn wekt alsof onze justitie het heelemaal metnoo- digl,a*eht, krachtig op te treden tegen de tyrannen van don weg, waaraan tot dusver on6 publiek vrijwel machteloos is overge leverd". „Slechts éénmaal 'in onze natuurlijk zeer onvolledige aanteekeningem vin den wij melding gemaakt dat het maxi mum tegen een bestuurder goëischt werd, die een ongeluk had verzaakt. Maar daar bij Werden ook twee menschen gedood en één zw'aar gewond en de omstandigheófc® konden haast, niet erger. Beklaagde kad tw'aalf dagen het chauffeeren geleerd') ging toen op een vrachtauto rijden ent huurde eenige maanden later een auto om „voor zijn plezier" te gaan toeren met met een luxe auto had de man nooit ge reden. Onderweg gebruikte hij veel bier cn te Amsterdam teruggekeerd werden er nog een paar glazen op gezet. Om 12.15 uur 's nachts reed men naar een café, winar het een vroolijke boel" w!as en er gingen nog- „een of twee glazen" bier naar bin nen. De man Was toen zoo dronken ,da.t hij het stuur niet meer meester was; hij reed Weg met. extra-passagiers op de treeplank on één op den radiator. Op de Prins Hen drikkade kWam do a-uto in botsiqg me! twee lantaarnpalen en drie personen wer den eraf geslingerd met het "bovenvermelde gevolg. Volgons de wiet kan zulk eenschan deljjke roekeloosheid niet erger gestraift WOrdep dan met 9 maanden gevangenis straf". Urenlange sneeuwstorm in de Vereenigde State*. Naar uit New York Wordt gemeld, zijn tien personen om het leven gekomen, tij dens een hevigen sneeuwstorm, die vor- seheidene uren in het Noorden der V. S. heeft s-ewoed. ITV.l.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 6