L. ROOS - GOES
SPAARBANK
ZATERDAG 16 JANUARI 1926
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Voor de Keuken.
GEMENGD NIEUWS
geesten, die voor «au gezant bij den Pa.us
- „niet meor hoofd van don Kjorketijken
Staat maar onkel leider v^a cod kqrkgege-
nootsehap" geen plaats kunnooi vinden.
iMaar als nu dat „onkel lei dei' vjam een
kerkgenootschap" hierop neerkomt, dat
die leider een wereldpositie ook in lie di
plomatie inneemt, dat hij door zijn leider
schap een factor va» boteekenis is in de
nieuwe oriëntatie van Europa en de wc--
reld, is er dan niet véél meer reden een
vortegonWoordiger hij dezen leider te hob-
hen dan men weleer luid, om vertogen-
voordigd te zijn bij den souvorcin vandtea
kleinen Kcrkeljiken Staiftt?'
EDeze vraag ia do spil, waar' heel do
kwestie om( draait
En iindien twee dozijn mogenidhet&u,
'waaronder er zijn, die zoo min als do heer
Van Houten van genegenheid voor don lei
der van het kerkgenootschap en voor dab
kerkgenootschap uelf kunnen wtordcni ver
dacht, een gezant hij den H. Stoel hebben
is het eenvoudig kinderachtig, het verljes
v«n den Kei-kolijken Staat als de overwe
ging te laten gulden, wjarom een verte
genwoordiging bij den1 H. Stool geen zi»
meer heeft.
He heer Van Houten kijkt intusschen
het. geva.l zoo xwui, en omdat hij het hoofd
va.n de Katholieke Kerk op één Ijjn stelt
met den leider va.n welk ander kerkgenoot
schap, omdat liij diens politek-sociale po
sitie ten eencninale miskent verwijt hij
den niet-katholieken, die tot de instel
ling of tot het behoud van het gezant
schap hebben maegewcrijt, dat ze onder
'Roomscihen invloed gijn geraakt.
Voor een „protestant" is dit iets onver
geeflijks. En het besluit van den heerVan
Houten is nu, dat do Boomsehe „halsstar
righeid" moet leiden tot een poli toko toe
nadering van „alle on-roomschem". Willen
de Kamerleden niet, dan moet hot „geheeld
on-roomsehc land" zich tegenover hen aan
sluiten.
iHet is toch Wel een klagelijk! einde voor
een staatsman-in-ruste, met een voorstel
tot een anti-katholieke coalitie te komen
en zoo tot het peil al" te dalen van, een ds.
Kersten en een ds. Lingbeek.
Groen en het Anti-Pap-isme.
Van anti-papistiseho Zijde beroept men
zich nogal eens op den bekenden voorman
der anti-revolutionnairen, Groen van Frjn-
sterer.
De „Standaard" geeft nu onder boven
staand opschrift, een artikel waarin her
innerd wordt aan een artikelen-reeks in
1898 in dat blad verschenen en daarna in
brochurevorm uitgegeven. Schrijver was
de heer H. de Wilde, en deze wttes er op,
dat Groen met de Aprilbeweging in het
geheel niet ingenomen was. „Niet omdat
hij' geen goed Protestant, maar juist om
dat hij oen goed Protestant was".
Reeds April 1850 schreef hij in zijn
blaa „De Nederlander"„wij betwisten
niet, dat een organiseeron van de- Room-
«che Kerk, misschien wel op zoodanige
wi;M, nis wij thans aanschouwen, volgens
tie Grondwet aan den pauselijken stoel
gegund is".
De „Standaard" citeert vervolgens, wat
Groen ook in 1853 in dien zjn getuigjde,
en gaat dan voort:
Het ia wel treffend, dat de antipapis
tische beweging! van thans, willens en
wetens onze politiek drijft in de rjdhtjiig'
der Thorbeckiaunsche politiek, de samen
werking tusschcn li oomseh - Kathol ieken en
Vrijzinnigen, waarbij den eersten de
schoonste beloften worden gedaan, terwijl
juist de Antirevolutionaire. Partij op het
voetspoor van Groen de R.-Kath. Partij
er toe wil brengen om niet. op haar macht
maar op het beginsel te letten, dat haar
met ons tegenover de partijen van het
ongeloof plaatst.
De Aprilbeweging- leidde tot geenerlei
resultaat. De dingen bleven precies als zij
waren.
De pol it irk van Groen van Prinster er
droeg echter rijke vrucht voor ons volk en
voor het orthodox Protestantisme.
Groen die daarin .zelfs door Da
Costa werd gesteund schreef: „ik" acht
goede verstandhouding! tusschen Protestan
ten en Roomsch-Katholieken één der ge
wichtigste aangelegenheden van hel land.
Ik heb te allen tijde getoond toenadering,
te willen." Men nam hem dit hoogst kwa
lijk. „Ik was, zeide men,cïypto-kalholiekj;
ik had een monsterunie met de. Jezuïeten
gesloten ik had verraad togen Vaderland
en Kerk gepleegd."
Hij kregg togen zich de actie van vele
predikanten, die de houding van den lei
der onzer Partij, Groen van Prinsterer,
niet konden billijken. Don 14en Mei 1873
schreef Wormser aan Groen: „ik heb nog
maals gedachte, dat zich aanstaanden
Dinsdag vele stemmen op u tc Amster
dam vercenigen zullen, ofschoon de
predikanten uitstrooien, dat de komst der
bisschoppen te wijten is aan u en aan de
Afgescheidenen."
Desondanks hield Groen staande: „het
groote onderscheid is niet: Roomsch e.n
on-Roo-msch, maar geloof en ongploof! De
een beweert, dat ik de Gereformeerde be
lijdenis tot de heersehende kerk wil ma
ken; de ander vermoedt weldra mijn over
gang tot de Rooms:he kerk te. zullen ver
nemen. Jegens mijn Roomseh-Katholieke
liondgenooten sta ik recht en billijkheid
voor uit eigen belang.."
De heer De Wilde voegde er deze
merkwaardige woorden aan toe, ilie ook
■voor onze dagen konden geldeq: „mem
zal toegeven, dat de Anti-revolutionaire
Partij in dit opzicht zeker wel aan Groen
van Prinsterer getrouw is gebleven. Wat
hij bepleitte ten aanzien van onze verhou
ding tot de Roomsch-Katholieken, wordt
nog door ons voorgestaan". Maax als wij de
lirieven van Womser en De Liefde over
het antipapisme lezen, gelijk dit, door pre
dikanten werd opgewekt, en nagjian, hoo
nu nog telkens bij lederen stembusstrijd
het anti-papisme zoo geweldig: rumoer
maakt, dan is het, alsof de lessen van
1853 op zoovelcn zonder invloed en zonder
leering zijn gebleven."
Groen, zoo Werd gezegd, keerde zich
logen de. „Papo-Thorbcckiaansche poli
tóek". Dot. is juist.. Want. wat. is in
houd dezer politiek Dat de vi-jjizinnigen
dat, de partijen der revolutie zich tegen
ruime betaling do hulp trachtten te ver
zekeren van dp machtige R.-Katholiek-s
partij, om de 'hristelijike politiek tegen te
staan.
Groen daarentegen wee,s er op, dat d-e
strijd onzer dagen allereerst gaat tusschen
geloof en ongeloof en dat Protestanten on
R.-Katholieken op grond der Christelijke
beginselen, door beiden nog' gehandhaafd,
zullen samenwerken, opdat de beginselen
«er revolutie in haar schrikkelijke door
werkingen zullen worden gestuit.
Maar de anti-papisten-aetie zal ook
thans geen ander resultaat hebben dan dat
de vrijzinnigen van allerlei gjidiug weer
vrij spel krijgen voor de „Papo-Thorbeeki-
aanschc'' politiek'. Deze kwam weer te
voorschijn toen de heer Marohant, die
door de anti-papisten eerst zoo werd toege
juicht, aan 5e R.-K. zijn bekende voorstel
len deed, welke de anti-papisten deden
verbleken van schrik. En dat is de kern
ook van de „uiterste noodzaak"', waarop
van den kant der 8. B. A. P. nog steeds
wordt, gespeculeerd.
„Zoo zijn de feiten", besluit het blad.
„Zullen zij! thans tot leering zijn?"
LANGE KERKSTRAAT 22 - TELEFOON 19)
met rentevergoeding
van-vier procent.
Correspondent te 's-Heerenhoek
i. M. JOOSEN, Dorpstraat, Tel. 12
HUZARENSLA.
300 gr. koud vleeseh.
200 gr. gekookte aardappelen.
1 kleino gekookte, biet.
Augurken.
Uitjes uit 't zuur.
1 bosje peterselie.
2 hardgekookte eieren.
Mfiyonnadse-saua of:
Azijn, olie, peper zout en mosterd.
Het vleescih wordt fijn gehukt evenals
de uitjes en do p.ugurkon, 'n gedeelte van
de peterselie en het lapitste de biet, omdat
deze finders alles rood zou kleuren.
De fnardappelen wörden met eon vork
fijngewreven en ook vfin liet cone hardge
kookte ei Wordt Wit en geel afzonderlijk
met een vork fijn gemfiakt.
Daarna srihikken we het vleeseh, de
aardappelen, de uitjes, de lalugurkcn, die
biet en het hard gekookte ei in verschil
lende Vjakjes op een soort schotel. Zooveel
mogelijk afstekende kleuren naast elkaar
plaatsen en do verschillende vakjes afma
ken met een rand peterselie en een in de
lengte in reepjes gesneden hai'd gekookt, ed.
Wc kunnen de huzarenesla ook veel
eenvoudiger klaarmaken n.l. door jaile
fijngehakte ingrediënten door elkaar te
roeren, mot olie, azijn, zout, peper jen
mosterd in de verhouding v.ijn 2 lepels olin
tegen 1 lepel bzijn.
'Dit ,-Jles wordt stevig in een mei water
omgespoelden puddingvorm gedrukt en
daarna op een schotel gestort. Op dezo
mianier is het. echter niet, aan te raden de
hiot er door te doen, omdat, alles daarvoor
een roode kleur krijgt.
NUTTIGE WENKEN.
Om linoleum, goed te onderhouden doe
men wis volgt:
Als het linoleum' pos gelegd is .moet het
dadelijk worden gewasschen met 'n schoon
en zucht zeepsopje van lauw' water. Me
maakt daarbij bij voorkeur gebruik' van
tappen in plaats van een spons. Van het
grootste belong is het een zachte zeep-
soort te gebruiken, daar een sterk bijtende
kwaliteit, de kleuren van het linoleum aan
tast, ook al schijnt dit op 'toog-juist niet
het geval te zijn. Nadat het oppervlak
goed droog is, moet het worden geboend:
met och fijne kwaliteit vlacrwae. Natuur
lijk moeten deze werkzaamheden worden
verricht, voor er op het nieuwe zeil geloo-
pen wordt.
Als nt» verloop van tjjd 't. linoleum1
alinsloos wordt en vuil, mooi. het op pre
cies dezelfde m-iuierd wordlen behandeld
Tn het kort. kunnen -Wc zeggen*, dat of
schoon vele monschen (altijd liet tegendeel
beweren r men nooit een limoleum-vloer
moet boenen, alvorens men hem terdege
aew 'nsschen heeft. Juist door hot wa-sschen
n.ai fe laten wordt het zeil op den duur Ier-
lijk, wjii iedereen begrijpen kan, want
men smeert de wpis over het vuil. Het' ge
bruik vtm sterke zeepsoorten moet men
echter palaten.
Vaisch e 1O-gul dtan-MI jetton.
De ontdekking! van vervalsdhing van
banlibiljottcn vau f 10 waarover wij reeds
het een en ander mededeelden is als volgt
in zijn werk gegaan
Maandagavond kwam te Rotterdam een
heer in een sigarenwinkel ju de Rozen
straat eeni.ge sigaren koopen. ITij betaalde
met een bankbiljet vau i'20.
Nauweljiks had de kooper den winkel
verlaten, of de winkelier bemerkte, dat
het bankbiljet valsch was. Hij ging de?
man na. en, vroeg zoowel de verkochte,
artikelen als zijn geld terug, waartegen
over hij het valsche bankbiljet wilde te
ruggeven. De kooper deed dat en ging
verder. De winkelier volgde ham echter,
hetgeen door den kooper gemerkt, werd.
Deze trachtte te ontkomen, en liet zijn
hoed. die juist afwoei jn den steek. Even
later liep de vluchteling in handen va-n
een politicagent', die hejn naar e«n nabij
gelegen politiebureau overbracht. Hier
bleek dc man, do 34-jarigef abriejksar-
beitter A. II'.. jtog flris valsche bankhil
jefteu van f 10 bij' zich te hebben.
Rij «sijn verhoor deed H. alle pogingen
der herkomst der biljetten geheim te hou
den. Eerst vertelde hij de valsche biljet
ten blijkbaar ontvangen te hebben, toon
hij des middags een 'biljet van ,f 60-had
gewisseld. Dit bleek evenwel niet .vol te
houden, waarop hij den inspecteur modo-
deoldp. eonige dagen geleden in den trein
tusschen Tilburg en Nijtuegen een pak
van 40 valsche bankbilietten van f 10
te bobben gevonden, waarvan de 4, die
zich nog in zijn bezit bevonden, de losl
aten zouden zijn. Tenslotte deelde hij
mede. uit Nijmegen te komen, en daar
met een vriend, een kunstschilder- do
valsche bankbiljetten gemaakt te heb
ben. .Direct werd naar Nijmegen getele
grafeerd. De politie stelde daar een on
derzoek in ten huize van den '?6-jarigen
kunstschilder Th. J. A. to Nijmegen. Daar
werd een volledige installatie aangetrof
fen. «n in beslag sienomcn. en osazeHoh-
den naar Rotterdam.
Den avond dat H. werd gearresteerd
te. Botterdam zocht de wolilie direct naar
helpers, daar zjj vermoedde, dat H. niet
alleen werkte. Toen hij het verhoor uit
kwam. dat de kunstschilder A. mede
plichtig was, word naar dezen gezocht.
In Rotterdam was hij niet te vinden.
Dinsdagmorgen werd A. evenwel bjj zijn
aankomst te Ni,mcgcn «earrestoerd. Hij
was toen nog in het bezit van 18 valsche
bankbiljetten van f 10 oud model. Bjj
zijn verhoor ontkende hjj aanvankelijk
icto met de. zaak uitstaande te hokten.
No zijn overbrenging! naar Rjotterddm
legde hij, toen het bewijs tegen hem te
groot block Dinsdagavond een volledige
bekentenis af. Het tweetal zal ter be
schikking van de justitie gesteld worden.
Zij hebben ruim 100 bankbiljetten j?e-
drukt. en deze grootendeols uitgegeven.
De koporen cliché's die zij' gebruikt
hebben voor de fabricatie hadden .izij:
reeds to Rotterdam in het water gewor
pen. Het is opmerkelijk, hoe gemakkelijk
de valsche bankbiljetten in betaling wer
den .genomen, als men ziet hoe slecht
zo zijn nagemaakt. <ju welke groot» fou
ten er in voorkomen.
Een mtiedét' begraaft haar ha by.
lev end.
Te Semarang hoeft zich volgens het
„Alge Hbl'd." van Semarang- een afschuwe
lijk drama afgespeeld in de. desa Karang
Kemba-ng'. Een Inland sche vrouw leefde
met twee mannen. Haar eeste echtgenoot
schijnt niet geheel goed bij het hoofd te
zijn en verdient niets. Bij dezen man heeft
zij twee kinderen. Haar tweede man, bij
wien zij ook een kind heeft, kreeg gjenoieg
van do vrouw en liet haar in den steek.
Zoo zat do vrouw voor groote moeilijk
heden. Wél had zij kostgangers, doch veel
verdiende zij daaraan niet en eigenlijk
kau men zoggen, dat haar verdienste,
hoofdzakelijk bestaat uit hetgeen zij' ver
dient met hel, wassehen van kleoron van
de kostgangers.
De armoede was groot en de vrouw kon
zelf niet voldoende voedsel krijjgen om
in staat te zjfn haar jongste kind, oen
jongetje van 2 a 3 maanden, behoorlijk
te verzorgen. Het gevolg' was, dat de
baby in gezondheid sterk achteruit ging
en tan slotte niet meer in staat was,
het karig voedsel tot zich te nomen.
De wanhoop bracht haar tenslotte tot
een misdaad. De vrouw kwam zoover, dat
zij in den vloer van haar woning een kuil
g-roof an daarin het kindje legjfc. Hpt was
toen reeds ernstig ziejj. Hot bewoog, zich
niet meer en maakto den indruk, meer
dood dan levend te zijn. De moeder heeft
echter zelf geconstateerd, dat het nog
adem haalde. Het kindje werd mot lappen
en een stuk blik toegedekt, waarna de
kuil weer volgestort werd. Daarop heeft
de vrouw haar beide groote kinderen bij!
de hand genomen en het huis verlaten
Ihp goede kleur.
Een pator-missionaris Assumtionst ver
telt in het orgaan dezer congregatie de
volgende niet onvermakelijke geschiede»
nis, die in Sovjet-Rusland zich afspeelde:
„Vrijdag werd ik voor do zoovoelste
maal op het politie bureau ontboden. De
chef (oen nieuwe, met tamelijk welwillend
voorkomen) scheen met miji een praatje
te willen houden.
Gij moet U verschrikkelijk vervelen, zoo
heel alleen, begon hij.
Stommelingen alleen vervelen zich, was
mijn antwoord. Het is toch doodeenvou
dig zich bezig! te houden.
En wat doet gij dan toch
Wel. als de zielzorg mij niet opeischt,
lees of schrijf ik, en ik heb een tuin.
En wat groeit er zoo al in uw tuin?
Iets wat giji nergens anders vindt.
En wat dan?
Roode kooi. kameraad.
Onmogelijk! bestaat er roode kool? Dat
wist ik niet. Kameraad-secretaris hebt
■gij al ooit roode kool gezien
Neen, maar ik weef dat ze bestaat.
Dat is zonderling; mag .ik ze eens ko
men bezichtigen?
Wanneer het u belieft.
Ik moet beslist eens konion kijkbn.
Ge zult welkom zijn.
Vandaag, Dinsdag, juist op het oogen-
blik, dat ik dezen brief'begon, kwam. de
chef met een zijner ondergeschikten mijn
tuin in oagenschouw nemen. Hiji heeft
zich overtuigd de visu. dat reside kool een
werkelijkheid is. Hij ktond er paf van.
Onze groenten zullen ons reddenze
hebben de goede kleur".
Br hoogste sfaorwegiijfc der aarde.
Nergens ter wereld, zoo schrijft d«
„N. R.. Ot." stijgt dc locomotief tot zulke
groote hoogfen omhoog als in het Andes-
gebergte (Zuid-Am,erika). De hoogste
sp'oorwqglijn der aarde was langen tijd de
Oraya-spoorweg die van de hoofdstad', van
Peru, Lima, naar de mijustad Oraya, loopt
en waarvan hel; hoogste punt op een
hoogte van 4769 meter lmven do zoo ligt.
Onlangs zijn echter door den Antofagasta-
Bolivië-spoorweg' 2 nieuwe zijlijnen aange
legd, die. tot nog: groot ere hoogten door
dringen en in bereikte hoogte den top van
den Mont-Blanfl een weinig overtreffen.
De Antofngasta-Boliviëspoorweg: vormt een
deo' belangrijkste toegangswegen tot de
aan bodemschatten rijke republiek Bolivië
en neemt in het verkeerswezen van Zuid
Amerika een bevoorrechte plaats in.
Over dezen zoo belangrijken hoogge
bergte-spoorweg bevat een Bulletin of the
Pan American Union de volgende bijzon
derheden
Het uitgangspunt van de lijn is de on
geveer 60.000 inwoners tollend» Chileen-
sdie havenstad Antofagasta, welke van
New-York door het Panama-kanaal in eer.
18 dagen durende stoombootreis to .berei
ken is, het eindpunt van de 925 K.M. ver
wijderde Boliviaansohe mijnstad Oruro.
Van de gehoclc lengte hebben 612 K.M.
tot het station Uyiini dc spoorbreedte van
0.76 M.. do overige 313 K.M. het meter-
sjjoor; 442 K.M. van het hoofdtraject, lig
gen op Obileensch gebied. Twee zijlijnen
verbinden 't hoofdtraject, niet de havens
Mojillonea en Caleta Coloso.
De lijn heeft reusachtige hoogteverschil
len to overwinnen. Dadelijk na. het ver
laten van Antofagasta verheft zij Zich
met oen gemiddelde stijging van 1 50,
terwijl de hoogste stijging op verschillende
plaatsen 1 30 bedraagt. Reeds bij' Porto'
zuelo (K.M. 29) heeft de spoorweg een
hoogte van 554 meter boven den zeespie
gel bereikt, 't station Galama, (K.M. 239)
ligt op 2265 meter hoogte, terwijl het
hoogste punt van net hoofdtraject bij
Ascotan (K.M. 362) op 3955 meter zee-
hoogte bereikt, wordt. Op den verderen
loop blijft de lijn op nagenoegl golijko
hoogte van 3700 meter.
Een reeks van zijspoorwegen verbindt
belangrijke mijnwerken met het hoofd
traject. Een van d'e belangrijkste dezer
ondernemingen zijn de koper mijn werken
van Chuquicamata met een personeel van
5000 man, een voortbrenging van 50.000
ton erts dagelijks en een jaarlijksch ver
bruik aan ontplofbare stoffen van rond
6 millioen K.G.
Bovenal zijn oin hunne belangrijke
hoogte de beide zijlijnen naar Collaquasi
en Potosi opmerkenswaardig. De eerste
is 46 K.M. lang, zij vertakt bij het station
Ollango van het hoofdtraject en loopt
naar do kopermijnwerken van Collaquasi,
welke tot de rijkste mijnen van dc aarde
hehooron. De in 1917 geopende lijn be-
reikt een hoogte van 4820 meter. Het be
zoek van dit traject wordt ook a.a.n her
stelzoekenden en toeristen zeer aanbevolen,
(laar zij prachtige uitzichten opent op
den met sneeuw bedekten top, vooral op
dc 6100 meter hooge Ollagne. De andere
zijlijn loopt van het station Rio Mulatos
(K.M. 717) naar de oude mijnstad Totosi,
wier zilvermijnen onder de heerschappij
van Karei V en Philips II geweldig»
hoeveelheden van het witte metaal naar
Spanje leverden. De 174 K.M. lange lijn
bereikt bij K.M. 82 een hoogte van 4822
meter boven den zeespiegel, verheft zich
aldus nog twee meter hooger dan hrt
traject OllagneCollaquasi. Dit zijn de
beide hoogste punten, welke tot nu toe
ojj aarde door den locomotief bereikt zjjh
geworden.
Het oponthoud' in groote hoogten ver
wekt bij daarvoor vatbare personen do
be.rgziekte, terwijl de minder gevoelige
reiziger behalve lichte hoofdpijnen geen
ernstige bezwaren ondervindt. Om aan
het hoogte-klimaat te gewennen, geven
vele reizigers op den reis naar Boljvjë ex
er de voorkeur aan, te Calama 2265
meter boven de zee) ten minsto een dag
te vertoeven, alvorens zij- do reis in het
gebergte voortzetten. Bij moeilijker ge
vallen van bergziektc verleent een in
de treinen medegevoerd zuurstofapparaat
goede diensten.
Onder de kunstwerken van den Antofa-
gasta-spoorweg munt vooral uit een 146
meter lange en 103 meter hooge dal-
brug over do Rio Loa.
Door de spoorwegmaatschappij! werd
verder in de drinkwaterverzorging! vaii
Antofagasta voorzien. Dit werk kostte
l'/l millioen pond sterling. De reser
voirs bevinden zich op 3223 meter hoogte
bij het station .San Pedro, vanwaar een
313 K.M. lange geleiding naar de kust
voert. Het water wordt op ongeveer 60
K.M. boven hot station op 4420 meter
zeehoog,te uit drie bronnen verkregïen.1
Behalve do stad Antofagasta worden ook
de dorpen en salpeterfabrieken langs den
spoorweg van drinkwater voorzien. De
lijn heeft een sterk verkeer. Het rollend
materieel omvat op het Chileensehe ge
deelte 154 locomotieven, 121 personen- on
slaapwagens, benevens 3358 goederen- en
veewagens. Ondanks de .gering» spoor
breedte ontwikkelen de treinen een belang
rijke snelheid en dc rijtuigen onderschei
den zich door een opvallenden rustigen
loojs. De personen- en slaapwagens staan
in uitrusting niet achter bij dje op breed
•spoor. Do goederouwagens hebben op de
76 centimeter-trajocten een draagvermo
gen van 20 ton, op de trajecten met moteg-
spoor van 30 to».
an Oruro loipt een lijn over Viacha
naar La Paz, de hoofdstad der republiek
Bolivië. Het traject is jn het bezit van
den Bolivia Railway Compag-ny, wordt
echter door den Antofagasta-spoorweg ge
ëxploiteerd1. La Paz ligt in een Tijk,
vruchtbaar dal, waarheen de spoorwegen
in talrijke kronkelingen dalen.
Baai' een pastdiuf grwd.
Aan een postduif heeft de bemanning
van een Fransch watepvRagtuig het te
danken gehad, dat, zij nog' juist, bijtijds
van een wissen dood kon worden gered,
na negen en twintig uur zonder jpro-
\iand op zee te hebben rondgedreven.
Woensdagnamiddag verliet het watervlieg
tuig zijn basis te Öontoa Huurtuis bij Bor
deaux, mot. eeii bestuurder en zes waar
nemers voor het houden van oefeningen
ongeveer een mijl buiten de kust. Tijdens
deze oefeningen echter kreeg! het water
vliegtuig eau. motordefect en e«n daling
in vollo zee was hiervan het govolgV
Verscheiden postduiven werden door den
bestuurder losgelaten, maar slechte één
van haar bereikte het vliegkamp. iEerf
hulp-expeditie werd onmiddellijk uitgerust
en na eeuigen tijd zoeken mocht men het
genoegen amaken, de drenkelingen op te
sporen en in behouden liaven te brengeh.
In den loop dor negen en twintig! uren
was het watervliegtuig reeds vijftig mij
len uit den koers gedreven.
Onze chauffeurs en onze justitie.
[Wie, vraagt de „Hoagsche Post" er
barmt zich eens over oen «itegoric van
slachtoffersniet van hun beroep, maan
van de noodzakelijkheid, d^g pjsin dag, ge
bruik to maken van onze welhaast dooi
het snelverkeer gemonopoliseerde wogen.?,
„Wie beschermt den voetganger.?, In
het, afigeloopcii jaar zijn, alleen in omze
drie grootst» «leden Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag, meer dan 8500 ver
keersongevallen geregistreerd, waarvan on
geveer 1200 ernstig Waren, den dood cd'
zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heb
bend. We mogen uit deze cijfers opmaken,
dat er Wellicht goea gevaarlijker bedrijf
bestaat dan zich, op de oude. en verowilcrda
•wijze, nog als voetganger over straat te
beWcgon, in het bizonder in de volkrijke
eentra.
Het ergste is, dat het aantal verkeers
ongelukken schrikbarend toeneemt, ster
ker dan het aantal motorrijtuigen, en djalt
het !a',anta.l motorrijtuigen en Ja,!, het per
centage ernstige gevalmen óók toeneemt.
Een paar cijfers over het derde kwartanl
van het jaar tevoren. Het geheele afitetal
(bij de politie bekend geworden) verkeers
ongevallen bedroeg 1261, tegen 1091, toe
neming- met 15.6 °/oernstige ongelukken
174 tegen 139 evenzoo tooneming vaoi 127
op 13.8 o/o. In de Residentie is hob aj Bet
zoodaar gebeurden in de maanden April
Mei en Juni van 1924 anderhalf mail zoo
veel ongelukken als in de overeenkomstige,
maanden van 1923.
Nu is hot verkeersprobleem uiterst in
gewikkeld cn m»n mag zeker niet zeggen:
het ligt uitsluitend of bijna uitsluitend-
hieraan of daaraan, zoodat met oen paar
maatregelen alles in ordo zou kunnen koj
me.n. De toeneming der gevaren van den!
Weg is ook internationaal en de hoofdoor
zaak zal Wel gezocht moeten worden in
de zeden van onzen tijd, djje de bevredi
ging van materieele eischen laat voorgaan.
Er zou over de verschillende aspecten van
het vraagstuk nog hooi wat te zeggenzijn
één kant echtor is zeer duidelijk en moge
hier nu besproken Worden; de onvnldoenldfe
bcsblierminjz die dc voetganger en de goed;
gezinde bestuurder ondervinden vin den
Wetgever en de justitie.
Deze twee zijn niet altijd te seheijden
Want de rechterlijke macht is gehondan
aan het lage strafmaximum' dat de 'wet
gever voorschrijft. In vroeger eeuWen wérd
misbniik gemaakt van te zware en wteedo
straffen; men hechtte te veel aan het af
schrikwekkende voorbeeld maar vervalt
men nu niet in het tegehovergieste.lde uiter
ste? Het wil er bij het publiek maar niet
in. dat hel, zooveel erger is, een handtaseh -
je of iets anders weg te nomen, dan door
misdadige roekeloosheid jhet leven van een
tal madcmenschcn in gevaar te brengón.
Toch tuoet men wel den indruk krijgen,
krijgen dat aldus de opvatting' is van wet
gevers en rechters, Wanneer men het vol
gende lijstje van vonnissen feest, op den-
zelfden dag door een Nedjerlandsehe recht
bank geveld: „S.., Koopman, wegens dief
stal onder verzwarende omstandigheden,
4 jaar; A., Wegens heling, 6 maanden; O.,
diefstal van een ring vap ooai horloge 1
jaar; de J., diefstal van een (wSohje met
eenig geld, 1 jaar; J. E'., rijwtieljheir-'
steller. Wegens het veroorzaken doorschuld
van lichamelijk letsel aanrijding va.n
een Wielrijder met eon auto, tengevolge
Waavan der wielrijder een been brak: 3
dagen hechtenis.
Over het algemeen zijn, zelfs binnen,
het toegestane maximum, de eischen van
het O. M. en de vonnissen der rechters zóó
dicht en zacht, dat het den sohijn wekt
alsof onze justitie het heelemaal metnoo-
digl,a*eht, krachtig op te treden tegen de
tyrannen van don weg, waaraan tot dusver
on6 publiek vrijwel machteloos is overge
leverd".
„Slechts éénmaal 'in onze natuurlijk
zeer onvolledige aanteekeningem vin
den wij melding gemaakt dat het maxi
mum tegen een bestuurder goëischt werd,
die een ongeluk had verzaakt. Maar daar
bij Werden ook twee menschen gedood en
één zw'aar gewond en de omstandigheófc®
konden haast, niet erger. Beklaagde kad
tw'aalf dagen het chauffeeren geleerd')
ging toen op een vrachtauto rijden ent
huurde eenige maanden later een auto om
„voor zijn plezier" te gaan toeren met
met een luxe auto had de man nooit ge
reden. Onderweg gebruikte hij veel bier
cn te Amsterdam teruggekeerd werden er
nog een paar glazen op gezet. Om 12.15
uur 's nachts reed men naar een café, winar
het een vroolijke boel" w!as en er gingen
nog- „een of twee glazen" bier naar bin
nen. De man Was toen zoo dronken ,da.t hij
het stuur niet meer meester was; hij reed
Weg met. extra-passagiers op de treeplank
on één op den radiator. Op de Prins Hen
drikkade kWam do a-uto in botsiqg me!
twee lantaarnpalen en drie personen wer
den eraf geslingerd met het "bovenvermelde
gevolg. Volgons de wiet kan zulk eenschan
deljjke roekeloosheid niet erger gestraift
WOrdep dan met 9 maanden gevangenis
straf".
Urenlange sneeuwstorm in de
Vereenigde State*.
Naar uit New York Wordt gemeld, zijn
tien personen om het leven gekomen, tij
dens een hevigen sneeuwstorm, die vor-
seheidene uren in het Noorden der V. S.
heeft s-ewoed. ITV.l.)