Tweede Blad Encycliek va» Z. H. Paus Pius XI BEATRIX. NIEUWE ZEEUWSCHE COURAVrr FEUILLETON APOLOGIE ZATERDAG S JANUARI I02<' (Slot) UK OPPORTUNITEIT, VAN' DEN EEESTDAG. (Wat is nu tie reden, djat Wij voor het instellen van dezen l'eestdiag sinds liet einde van de vorige eeuw den iweg zoo ge lukkig en uitstekend zijn, met hoeveel eru- dutie en klamheid de devotie is verdedigd' in tal Vjijn boeken, welke over de geheele wereld in g-rooto verscheidenheid van bui len zijn uitgegeven, en hoe hed (Ivouiug- schap en de heerschappij1 van Christus worden erkend sinds dip invoering' va1» duf vrome gebruik, wa]a,rbij: bijna ontelbare huisgezinnen zich apn het Al'lerheiigst Hart toewijden en overgeven. tMaflf niet enkel huisgezinnen' deden zulks dodi ook gemeenten en landen, j,® zelfs het geheele menschelijk gesilhohtop initiatief' en onder ledng via|n. beo XILl, zich afijn datzelfde Goddelijk llart in 1900 'toegewijd En dan mogen wij oök niet stilzwijgend voorbijgaan .do talrijke Eucharistische eongresseUj welke in onzen tijd plegen bijeen te komen, en welke op wonderbare wijze hebben medegewerkt 0111 plechtig aan de menschhcid te verkondi gen tlo Koninklijke macht v@|U Christus. Op deze congressen immers, welke ottv'cl bestemd zijn, voor bisdommen en land streken en volkeren afzonderlijk, of wei voor do geheele wereld, komen de geloo- vigen samen om den .Koning Christus, schuilend onder de Eucharistische ge.c.|a,an gedaante, te vereeren door het houden van bijeenkomwsten in vergaderzalen dB. ker ken, door gemeenschappelijke aanbidding van het in het openbar uitgestelde Aller heiligste, door schitterende optochtenen Hem zoodoen luide als den dtoor God ge geven Koning te begroeten. Met rechjt zou men kunnen zeggen^ dat het Chrislolij volk, geleid door een Goddplijkc ingeving, dien Jezus, Dien ongeloovige mensdhan., toen Hjj! in Zijn rijk kwam niet wilden1 ontvangen, uit de stille schuilplaats der heilige tempels, in triomf door de straten der stegden gevoerd, in al Zijn Konink lijke rechten wil herstellen. Voor het bereiken nu van liet doel da|t Wij Ons stelden biedt het Hei tig Jaiar, hetwelk thans ten einde spoedt een gele genheid bij uitstek, nu de goedertiereno God de harten en zielen dei' geloovigten, geroepen voor de hemelsche goederen, die alle gevoel te boven gjapn, ofwel1 opnieuiw verrijkte met de gave Zijner genfiido ofwel bevestigde op den reehtcrweg door hen' nieuwe prikkels te verleenen voor liet na streven van steeds hoogore genadegaven. Hetzij Wij derhalve ajcht geven op de tal-' rijke verzoekschriften tot Ons gericht, dan wel letten op hetgeen gedurende clle zen jubel-tijd tot Ons sprak, zonder twij fel is er alle redeai voor de verwachting dat eennVaal de door allen zoo zeer verbeide dag' komen gia|at, waarop Wij vaststellen zullen, dat Christus !a|ls Koning van gehceill liét mensolielijk eslacht met een eigen en afzonderlijken feestdag Worde vereentlj. Want in dit Japr is,' gelijk Wij in den n|ainvang! .zeiden, die Goddelijke Koning' „wonderbajar in Zijne heiligen" am een nieuwe schare tot Zijne hemelsche strijd krachten toetrsud, „glorierijk verheerlijkt" Dit jajur ook konden allen door 'n buiten gewone tentoonstelling vam: voorwerpen en sdhier van den missieafbeid ztelven 'de overwinningen bdwtmdere® door de ver kondigers van liet Evangelie voor Christus behaald bij liet verbreiden van Zijfn' ajijkj Dit ja,ajr ten slotte hebben Wij bijde plechtige eeu-wffeestherdenking* van het Concilie van Nicepj gevindiceerd de meen zelfstandigheid via|n liet Vleesch gewor den Woord met. den Vadjer, wfiiarop Chris tus' heerschappij over ji|lle volkeren alls het ware is gefundeerd. DE PLECHTIGE PROCLAMATIE* Krachtens Ons Apostolisch Gezialg stel len Wij derhalve den feestdag' van Onzen Heer Jezus ChristusKoning in, telken jare op de fajatsten Zondag va.u October, dien n.l., welke den feestdag v,a,n Allier- heiliigen voorafgjagt over geheel de wereld te vieren. 'En tevens schrijven Wij voor, dat op dien zelfden fjalg' jaarlijks de toewij ding worde hernieulwU van het mensdie lijk geslacht p|an het Allerheiligst Hart van Jezus, z ooa.ls Onze Voorganger Pius X z.g. die opstelde; voor dit japf' eciiter wenschen Wij dat die toewijding ge schiede op den 31e dezer mand op wtel- Len dag Wij' zelve een poutificiale H. 40) 0— De grijsaard zuchtte; hij keek mij met een zekere aandoening aan. Omdat ik bang was hem onaangenaam te zijn, ,w,aagi- de ik het niet het aanbod van mevrouw Duvemois te steunen. Zou je wezenlijk pleiz'ier hebben om naar1 een bal te gaan, Clara Zijn manier van spreken was even goe dig als altijd, maar toch lag er iets treu rigs in. Ik aarzelde een antwoord te geven, maar de twee jonge meisjes deden .het. voor mij. Het zou liaar pleizier doen, een groot pleizier, Mijnheer, maar de arme kleine durft het u niet zeggen, omdat ,,zij bang' is u in moeilijtkheden te brengen. Is het waar, Clara? 1 Ja grootpapa, antwoordde* ik een weinig verlegen en heel zacht. Welnu, dan zal ik mijn toestemming maar geven. Dames, u hebt het proces gewonnen en den eersten keel' dat u naar het bal gaat, zal Clara u mogen verge zellen. Toen wij'op het punt stonden oiis huis binnen te gaan, bleef hij plotseling, staan Mis zullen opdragen ter eere V|9,u den Christus-Koning; en in Oraze tegenwoordig heid die toewijding zullen «'ben plaats heb ben. Beter en geschikter meenden Wij het Heilig' Jafjg niet te kunnen sluiten; noch ook Onze dankbpprheid te kunnen too- nen jegens Christus den onsterfelijke!» Ko ning der eeuwen wtagjrbij Wij tevens de tolk zijn van geheel de Katholieke wereld voor de weldaden gedurende dezen hei ligen tijd aa,u Ons, aan de Kerk ern geheel de Christenheid verleend. Er is geen reden, eerbiedwaardige Broe ders, om O in den breede te owljerliouden ovei het motief waniromi Wij' bepaald heb ben. dat een iajfzonderljjk® feestdag' zal ge vierd worden van den Christus-Koning, ning, waaraan eenig symbool anten erken ning' van de Koninklijke waardigheid zelve zoude verbonden zijn. Het .is voldoend-je op te merken, dat, ofschoon vf.i|ti allo feestdagen onzes Hoeren Christus zoo^ls men het noemt het „objediiuu inaterijijie" is, het „objeotuml fonniale" toch gelteol verscheiden is van Christus' titel en waar digheid als Koning. Wij wezen voor de viering een Zondag afin, opdat miet, alleen do geestelijkheid den Goï^delijken Koning door gebed eu offer hare eerbewijzen bren gen zoude, ma,af' ook liet volk, vrij van- do beslommeringen van eiken dpg, in. don geest van Heilige blijhpid [atan den Chris tus do openbare lnilde brengen zou v,a?i zijn gehoorzaamheid en onderwerping. Ver volgens scheen de laatste Zondag der maa.nd October meer geschikt voor deze herdenking dan de apjdbre, omdat hij den- liturgischen jaarkring' sluit; want aldus worden de mysteriën van .Jezus Christus 'even, te voren door het ja,a,r herdacht, als hel? ware door de plechtigheid van dijn Christus-Koning: voltooid en 'besloten en wordt voordat Wij de glorie va.n Alle Heiligen viereii gapin, de glorie, verkon digd en gevierd' van Hem, Die triomfeert, in Zijn heiligen en uitverkorene1». Aan IJ derhalve, eerbiedwiaardige Broedlers, de tah'k, om te zorgen dat ter -voorbereiding tot de jataivlijksche feestviering pp bepaalde dagen toespipiken worden gehouden i.ni iedere parochie, tot de geloovigen, .opdjuit dezen omtrent wezen en bet eekenis ei» be lang' der za,ak onderricht en vermaand hun leven aldus inrichten, d|a,t het waardigj zij dengenen, die den Godgelijken, Koning wouw ep toegewijd dienen. DE TE VERWACHTEN VRUCHTEN. Rest Ons- nog, eerbiedwaardige Bloe ders, aan het slot van "dezen Brief kort. uiteen te zetten welke vruchten Wij uit deze publieken eeredienst van jjen Chris tus-Koning- durven verwachten en Ons be loven, zoowel voor Kerk en Maatschappij, niet naljuten de menschvenl i»» herinprig te brengen, dat de Kerk, door Christus a.ls een volmaakte msiatschapiiij gesticht, krachtens geboorterecht w[apiVan Zij geen afstand doen kan, de volledige en onge repte. vrijheid van het wereldlijk gcz,aig voor zich moet opeisehen, en bij' de ver vulling van do hiajar van Godswege'toe vertrouwde taak, liet onderwijzen en be sturen en tot de eeuwige zaligheid gelei den van allen die tot Christus' Rijk behoo- ren, van anderer willekeur niet ka.ni .afhan kelijk zijn. Eu eenzelfde vrijheid moet, bo vendien de staalt geven aan de religieuze orden eu congregaties v.an beide seksen, die, omdat zij de kgajehtigste medjewerkers zijn van de Herders der Kerk, ook liet meest er toe bijdragen, dia,t het Rijk van Christus wordt utigerebid en bevestigd* hetzij door dé bestrijding met hun heilig-e kloostergeloften van de drievoudige be- begeerlijklieid der wereld, hetzij dbor ,de vervolmaking' vi^n eigen leven bewerkend dat liet de heiligheid, idjje Chrstus Zijn Kerk als een merkteeken gja,f, in voortdu- renden en dagelijks toenemcaidein luister voor aller oogen schittert. De wereldlijke gezaghebbers zal voorts de japylijks terugkeeiende viering van dit, feest vermanen, dut de plicht om Christus plubliekelijke te «eren en te gehoorzamen niet enkel op de private personen m)aar ook op de overheden en bestuurders rust; hun zal hij. in de gedpjchte roepen heb het laotste oordeel, waarin Christus, niet al leen gebannen uit de_publieke zaak maar ook door minachting- veronachtzaamd of miskend, gestrengelijk al die beleedigin- aen wreken zal, daar zijn JConiniktlijike waardigheid vordert, diat geheel de men- Bchelijkes amenleving ruste op de Geboden Gods en de Cllristelijke beginselen zoo wel wat de wetgeving' betreft pjs in de rechtspraak eu voor wat aangaüt het on derwijs der jeugd iuu cle zuivere leer en .Ha,si opvoeding tot ongerepte zeden. En bovendien zullen de .Christen-geloo- en zei tegen mij: Tot heden toe, heb ik het aanbod van onze vriendelijke buren afgeslagen, Clara,; maar denk niet, dat dit egoïsme .van mij is, om u voortdurend bij mij te houden, maar je zult te weten komen, dat de we reld vol gevaren is, waaraan men op. uw leeftijd nog niet denkt en ik sidder bij de gedachte „Bij welke gedachte, grootpa?" vroeg ik heftig, daar ik verwonderd, was, dat hij- niet verder uitsprak. -Dit doet weinig ter zake, z'eide hij, terwijl hij poogde te glimlachen. Laten wij hopen, dat ge met de hulp van God oven zoo gelukkig, zult zijn als uw mama. Na dit korte gesprek gingen wij- stil het huis binnen. Het eerste bal, dat ik meemaakte, werd gevolg'd door vele andere. In dien winter was mijn leven niets dan een aaneenscha keling van pleizier, ik had maar te kiezen, soupers bij mijn vriendinnen, bals, soirees in het theater, talrijke uitnoodjgingen voor de opera. 1 Met de maand Mei eindigden de grootc bijeenkomsten en feesten, en als naifr ge woonte gingen wij de eerste dagen van Juni terug naar het kasteel, maar ons bui tenleven zou dit jaar niet zoo zijn als de voorgaande jaren. Mijn grootpa, die de vriendelijkheid van onze buren wilde erkennen, had hen uitge- vigien niet weinigi kracht en moed „putten, uit deze viering, om' in een waprlijk Cht's- telijkoii leveuswande 1 te voillhfi;rden. Want indien apUChristus den Heer alle macht is 'gegeven in den hemel en op aprdeindien de stervelingen, door zijn allerkostbaarst 'bloed vrijgekocht, als door een nieuwe rechtsverhouding afin Zijn zeggenschap onderworpen zijnindien ten slotte zulk een rechtsmacht geheel de tnenschelijke natuur omvpt, is het overduidelijk, dat er in ons geen faculteit is, welke van die ge- zag'Ssieer is uitgesloten, lleersehen moet Hij derhalve in 's mensehen geest, de welke in volkomen onderwerping* de ge openbaarde waarheden en Christus' leer vastelij en zonder ophouden heeft te ge loovcuheerscheii moet, Hij in den wil, die de goddelijke, geboden en voorsciril"- ten moet volbrengen; heerscheu moet Hij in zijn hart, dfi,t met achterstelling van natuurlijke verlangens, God boven al moet beminnen en Heml glloenl 'ignhangchKeer- gohen in zijn liehaspi en deszelfs ledema ten, die als instrumenten of om het St. Paulus te. spreken1) pis „wapenen van ge.- rec'htigheid voor God "hebben te dienen tof; innerlijijke heiliging dor ziel,. Wanneer- dit alles den christen-geloovigen ter be schouwing en overweging wordt voorge steld, zulïeu zij; gemakkelijk tot de vol maaktheid worden geleid. Zoo moge het, eerbiedwaardige broeders, .geschiewjei, "dat èn zij, die buiten onze gemeenschap strain, het zoete juk van Christus tot hun heil mogen zoeken'en aapnemeu èn wij alle, die door 'het raadsbesluit, van den bariwharli- gen God tot de huisgenooten des geloofs behooren, niet met tegenzin maar met heilig' verlangen en Ijcfde d|at juk dragen; door een leven overeenkomstig' de wet Gods een blijden ovet'vloed van goeje vruchten afwerpen en n,ls door Christus goed en getrouw bevonden dieristknieah- ten met Hem' deelachtig* worden ia<an de. eeuwige glorie en 'gelukzaligheid jn Zijn Hemelsch Rijk. Tot onderpand hierV'a)H en als een' blijk jegens II, eerbiedwaftrdi&e broeders, van Onze vaderlijke genegenheid, bij de nadte- ring' van den geboortedag van Gazen Heer Jezus Christus, strekke dit schrijvenen ontvangt den Aposlolischen Zegen, dien Wij U, eerbiedwaardige broeders, dien cle rus en Uw volk in groote liecde veijjeenen, als wjaarborg: voor de gunsten de's hemels. k Gegeven te Rome bij St. Pieter den llen December van het heilige jpar 192.1, het vierde van ons Pontififtigt. RAUS PIUS XI. 1 1) Rom. (i, 13. (Geloolsverdedioing) De Slang in het Paradijs. Naar aanleiding van een onder (lenzelfden titel- verschenen bro chure van A. L. Van Mclle, ouderling' der Ned. H.ei'v. Gem. Ie G oes. In bet broehuurtje„de Slang in het Paradijs", meent de heer v. Mclle, op bij - belsche gronden genoeg;zauni te hebben aangetoond, „dat de slang niet met gearti culeerde geluiden heeft: gesproken, en daardoor ook Prof. Dr. v. IIopp's stelling „dat de slang wel gearticuleerde geluiden gesproken heeft", aan 't: wankelen t'e. heb ben gebracht. Al zegt de gjeachte schrijver op het eind„de ouderdom en algemeen heid van .een opvatting zijn echter notg geen bewijs voor hun juistheid", laat hij echter niet meenen zoo maar voetstoots, zijn stelling niet het „e.phi.tlieton", „juist heid" te mogen versieren. Zeker," alge meenheid en ouderdom van een opvatting moeten soms plaats maken voor een geheel nieuwe sententie, maar daarvoor worden degelijke en zwaarwichtige gronden ver- eischit, naar 't oud -axioma melior est con ditio possidentis, de bezitter is in de beste conditie. En de voorbeelden en redenen door den heer v. Melle aangevoerd en te berde gebracht, blijken daarvoor werke lijk te licht en te gering'. Dat de slang igeen werkelijk gteaciccn- tueerde geluiden heeft' voortgebracht, 'dus niet gesproken heefj, daarvoor boi-ogpt hij zich op teksten, waarin God" sprekend zeker niet gearticuleerd zegt de schrijver, wordt voorgesteld zooals Gen. 1:26. „God zeide Laat ons de mensc'h maken' enz., Gen. XX „God kwam tot Abimeleoh in een droont des nachts en zeide tot hem". 1 Kom 3. God komt tot Salomon en geeft hem te kiezen tussohën het bekende drietal zaken. Salomon antwoordt en wel vrij1 uitvoerig. Het slot luidt: „Toen ont- noodigd om cenigcn tijd hij ons te komen doorbrengen. Wij hadden pas ons buitenverblijf be trokken of Mevrouw Duvernois dacht er over om op het kasteel het leven van Parijs door te zetten, alsof het buiten zijn niet oen soort geneesmiddel was na al dat koortsachtig uitgaan van den winter. Die behoefte aan rust en kalmte doet do Parijzenaars, die buiten zijn, er van houden, om de stallen te'bezoeken, de mei kerij, ja, doet hen zelfs de kippen en ver: sche eieren niet versmaden. Mevrouw Duvernois hield zich echter met dit alles niet op. Op dep dag zelf van haar komst begon zij met alle vertrekken van het kasteel door te' loopen. Haar verwondering, haar enthousiasme werd al grootcr en grooter; telkens als men voor haar de deur van een ander ,salon opan deed. en toen zij de laatste binnentrad, kon zij niet nalaten uit te roepen: Wat is het toch jammer om zulke prachtige salons gesloten te houden, en in een zoo mooie woning als kluizenaars te leven Mijnheer Tréder. u moest alle voorna men van het land uitnoodigeu. Niets zou schooner zijn dan een bal te geven, hier in uwe schitterende salons. - Een bal, geachte, dame, een bal mid den in den zomer, hier in dit rustige land. Ja zeker, mijnheer, het z:ou verruk- waukte Salomon en zie het was een droom". In dit droomgesprek zegt de schrijver, kon Salomon moeiclijk met ge accentueerde geluiden gesproken Hebben. Hier zij1 opgemerkt, Salomon behield bij zijn droom he,t oordeel des ondersdhetids en vrijen wil. Hij had dus geen gewone droom maai' een bovennatuurlijk droom gezicht, Verg. Num. XII6. In Kon. I. 16 nog een ander voorbeeld. Samuel moot op bevel Gods een der zonen van Isai' tot koning' zalven. Als Eliab inkomt denk! Samuel, deze is zeker voor den Hfjer' Zijn gezalfde. Maar God zegt tot hem enz. Satnucl heeft, gedacht. Zijiné gtedadhtem worden door God beantwoord. Doch zeker niet, met gearticuleerde geluiden vraa.g|t de schrijver. Maar geachte schrijver, er is in dit- vers van geen uitórliijlldhodjep^ sprake. Dat moogl; gij dus niet voor uw stelling aannemen, waarin alles op, het, uiterlijke waarnemen aankomt,. God sprak door geheime ingei lig tot Samuel, evenals ook de vraag inwendig door Saanuel zal zijn uitgesproken. De schrijver ontkent geenszins dp won dermacht van God. Dan moet hij pok toe geven dat God werkelijk gearticuleerde geluiden kan voortbrengen zonder daar voor een stemorgaan te bezitten. Dit, wil geenszins zeggen dat God, overal, waar Hij sprekend wordt opgevoerd of voorge steld, van deze ma-oht gebruik heeft ge maakt. Dikwijls tracht de H. Schrift wanneer er staat;: „God sprak' vooral in het scheppingsverhaal, met dergelijke zegswijze de onuitsprekelijke daden Gods in mensehelijke taai uit tr spreken en v oor ons te verduidelijken. In Gen. 1'26 -bedoelt zij: alsof de drie Goddelijke personen der Allerheiligste Drieöenheid elkaar vooraf onderling raad- jJegeu. Maar God kan ook nog; op een andere manier Zijlne gedachten uan Zijn schepselen bekend maken door oneigenlijk spreke®. Hit heeft plaats wanneer Hij inwerkt- op de zintuigen waardoor b. v. met de oogen of ooren iets wordt waarge nomen (verg. Dan. S) of op ,do verbeelding, wanneer uitcrli.k niets wordt waargeno men maar God geheel nieuw® vormen aan de phantagje ingeeft, of de pliantasma.ta eerst door de zintuigen opgenomen, deze opnieuw ordent (verg. Act, Hand. X10) of in te werken op- het verstand wanneer God dit onmiddellijk nieuwe begrippen, an- stort gelijk bij de Apostelen geschied is. Al de bovengenoemde gevallen van den schrijver kunnen onder een dezer vormen worden teruggebracht. O.p een van deze manieren heeft God Zijn gedachte ken baar gemaakt gesproken. En de be vestiging hiervan kan de schrijver lezen in Num. XII - 6, waar God zelf spreekt tot Aaron en Maria„Indjen iemand onder u een .profeet des.Hoeren is. openbaar ik Mij in een gezicht aan hem of spreek ik doör een droom tot hem". Op bladz. 4 lees ik iets geheel nieuwst „liet hooren is in den grond een geestelijke, faculteit. Ik begrijp het dat de, schrijver alles in hst werk stelt om tot, zijn doel te komen„do slang heeft niet .gearticuleerd: gesproken. Maar dit 'vergrijp aan de pihysische ver mogens van den mensc'h is toch al te bar. Het hooren. Mijnheer van Melle, iszoo stoffelijk als een klomp steen. U bedjoelt misschien maar dat komt in uw rede- neeriug niet te pas - het begrijprrn is een geestelijk vermogen. Dat beaam ik teat volle. Immers al het stoffelijke, <toor de zintuigen waargenomen, wordt ten slotte toch door het abstracte vermogen tot on stoffelijke begrippen omgezet.. Die. doof stommen hoorden evenmin iets als U. Er is hier in 't geheel van geen-hooren sprake. Nu gaat de schrijver zich beroepen op den Bijbel, zijn verbeeldingdje.hulp roepen, om ons een voorstelling van het verhaal natuurlijk voor. zijn stelling te ge ven. Maar laat d,e solvijver mij' eerst eens zeggen, tusseheti welke teksten d,e H. Schrift in Gen. III hij nu vrijelijk gaat phantaseeren. Zeker, dat er behalve het in de teksten vermelde meer in het Pa radijs geschied is, moet wel hierom, anders zou het leven van hot eerste menschpiipaar in die lusthof wel al tj. sober geweest- zijn. Maar daarom gaat het niet aan een tekst met, haar inhoud, aan vrije phanta&ie te gaan onderwerpen. De verbeelding van Mijnheer van Melle. eischt dan dat 'het woord „listiger' in „sohranderer" moet worden weergegeven. Maar vergeet echter niet dat het latijnsche woord „callidior" op, de allereerste plaats „listiger" batee- kent. En om die beteekenis te handhaven blijven alle exegeten en tiwe Statenverta lers nog aandringen. Komt daarom eens met uw geleerde vertalers voor den dag' die voor een andere beteekenis pleiten! De phantasie fantaseert voort, met het kelijk zijn en Clara zöu zoo goed de hon neurs kunnen waarnemen. Eai om welke reden dit bal? Wel voor haar verjaardag. Zij zal spoedig zeventien jaar zijn. Of liever nog voor haar naamfeest, dat valt als ik mij, niet vergis, in de eerste helft/van Augus tus. Do oogst is dan bijna jilg'eloopen, liet is dan wel de beste tijd. ,U zult het doen niet waar, eu zij1' liet aan mijn grootpa niet eens den tijd om te antwoorden, ik zal het haar vast gaan vertellen on;® zult zien, hoe blij. zij zal zijn. Louise, de oudste dochter van mevrouw Duvernois en ik zaten op dat oogenblik op het terras. Wij hadden het geheele gje- sprek gehoord, en verrukt over 't; voor uitzicht van een nieuw feest, liepen wij naar Isabella haar jongste zuster om het nieuws mede te dcelcn. Deze zat te lezen in. de schaduw»1 van een kastanjeboom. Plotseling overvallen in haar ongetwij feld boeiende lectuur, begreep zij het eer ste oogenblik niet wat wij haar vertelden: en toen zij eindelijk onze mcdede€ling vat te nam zij, in plaats van blij te zijn, een ernstige houding aan, alsof zij naar iets geleerds zocht. Weet je Clara, weet je wat .aardig zou zijn op. uw kasteel? Een gemaskerd bal. Een gemaskerd bal herhaalde Louise, resultaat: dat do duivel bezit heeft geno men van de slang, om dan door haar schranderheid Eva tot zonde trachten t brengen. Op welk een wijze een booze geest bezit kan nemen van een menscihelijilr of dierlijk wezen, zegt de schrijver, kun nen wij ons niet voorstellen. Maai' da hindert niets. En (jp blz. 5, 6 en 7, ge achte schrijver, doet gij het voor ons aller oogen voltrekken! Voelt ge misschien reeds hoe zwak gij staat door aan, uw ver beelding den-vrijen teugel te vieren? G.j ha-dt verstandiger gedaan met slechts déze regelen neer te schrijven uit ,uw brocliuur: „Wij kunnen slechts de mogelijkheid, daar van constateeren op grond van de, medt- deeling der II. Schrift, maar er bij; voe gend, door de alinachl; Go$s". Dan laat hij de in-tellegentie die. uit, het geheel voor komen van de slang spreekt, Eva be koren eu haar boeien. Hier wordt h«» ergerlijk'. Waf God kan door Zijn almacht, wordt ook den duivel geleidelijk toege schreven. Hier moet de slang (duivel) nota béne door listigheid cn 'schraiideithri. haar "begrippen rechtstreeks aan Eva gaan mededeélen. Wat moet er niet. gedaan worden om' toch vooral de duivel maar niet te laten spreken! Door uw: gefantaseerd verhaal gaat gjj meer wonderen van God eisohen dan noo- dig is. Mijnheer va„n Melle, U beschikt over zulk een rijke phantasie, zeg u ons dan eens, dooi' welke listigheid en schran derheid, pp 'wat wijze de. slang de inhoud rechtstreeks aan Eva heeft: kunnen mede- deeeln van de teksten Gen. Ill lb: „Waarom heeft God u geboden niet t eten 'van .elke boom in het paradijs" eu Gen. III 4b en 5: „Geensins zult gij den dood sterven, want God weet dat op den dag waarop gij van dien Loomi- eten zult, uwe oogeu zullen opengaan en gjj. zult ge lijk goden zijn,.kennende, goed en kwaad". Ik 'denk dat als liet mogelijk ware bij liet zien van dergelijke listigp of schandero grimassen, Eva van schrik we', den boom zou zijn ontvlucht evenals gij Mijnheer v. Melle waarschijnlijk ook wel gedaan zoudt hebben. Nu wilt gij ons met een feit wat een zendeling1 eens ver teld heeft, trachten te overtroeven. Maat gij! zoudt evenals ieder ander mensoli in- plaa,ts van met 'n slang bij een eerste, ont moeting te g'aan diseuteeren uit vrees voor eigen levensbehoud, wel haastig; dc- boencn pakken. En bij, al de schrander heid welke gij de slang' toeschrijft, toch meer bevreesd zijn voor haar valsche lis tigheid. Wij zullen geenszins uw tafereel der verzoeking noch wijzigen, noch aan vullen. Het zon nog erger kunnen worden. Alleen willen wij nog aantoonen dat wjj het spreken der slang met hoorbare stem aannemen waar gij dat met beslistheid verwerpt. U vindt het zoo goddeloos, wan neer God zich met den vader van delijugen zou verbonden hebben, door aan de slang het, vermogen der spraak te-geven door Zijn almacht om het: eerste meiisejhen- paur te verderven. Maar moet gij dat zelf de niet getuigen, Mijnheer v. Melle in uw redevoering? Geef eens oprecht antwoord. Is het niet even goddeloos dan volgen^ uw meening dat God den duivel' verlof gaf' want dat moest, anders was liet niet mo gelijk om zonder g-eartieuleerd te spre ken maar door haar schranderheid Eva te verleiden? H et gebod toch om niet "van de verboden vrucht te eten was het eerste .inensciHen- paar opgelegxl, pm door het onderhouden daarvan de cijns voor onderwerping, en ge- hooizan-mheici aan God te betalen. Tot dit dpel wa,s eeu positief gebod alleen ge schikt, want door het onderhouden van de natuurwet bracht de "eerste mensoh, be giftigd, met helder verstand, en vrij van de booze begeerlijkheid, niet aan God de verschuldigde ouderwerping, maar volgde hij slechts dj» leiding van zijn verstand. Juist in het zoo gemakkelijk te oncjerhou- dpn gebod schittert Gods goedheid- hoven- mate uit. De bekoring kon niet -.van binnen komen bij het eerste mensdhenpaar het zinnelijk streeivermogen was volmaakt aan het verstand onderwoépien. Djtsi moest de bekoring van buitenvan don duivel komen. En nu is het zoo psychologisoih] juist, zoo logisch, dat de duivel voer ,in een slang omdat, God Versta gped niet toeliet, een ander werktuig te gebruiken dan het dier, dat liet meest in overeen stemming was met zijn eigen laagjieid' en listigheid. Ja zelfs is hier nog een blijk van Gods goedheid gelegen. Want terwijl hij een teefcen van onderwerping-vroeg Is Het alsof hij gelijkertijd Eva vermaande toch op haar fioedc te zijn, de listigheid, het eigene der slang, te onderkennen, en aldus het gebod van God liopger ,te sdhat- maar wal voor vermommingen moeten wij nemen Lachend raapte ik het boek op .dat Isa bella in haar enthousiasme had laten val len. Ik keek snel naar den. titel en riep triomfantelijk' uit Ik weet het al. Wat, nu reeds, riepen de twee. zus ters ten hoogste verrast. Ja, uwi boek heeft het mij ingege ven; gij waart Borneo en- Julia aan het lezen. Als Julia wil ik mij vèrkleeden. Erg trotsch op mijn ingeving, liep ik naar huis, terwijl' mij® vriendinnen, die hun verwondering nog* niet te boven wa ren, mij oj> een afstand volgden. Hun moeder, die op de stoep stotnd, had alles gehoord. Zij omhelsde mij eu zei vroolijk Bravo, Glara. Zeker is er nooit ec*i zoo bekoorlijke Julia geweest als gij en zal er ook zoo eene-niet zijn. Maar waar is uw Romeo? Oogenblikkelijk ontstond er een leven dig getwist over.de keuze der xbstumes van mijn twee vriendinnen. Louise die j:rg mooi blond haar had, verklaarde dat zij het costuum. van Gretchen aandeed. Ik heb een erg mooiq caehejnire. jurk die ik in de lente bijna niet. gedragen heb, ik zal haar opnieuw laten opknappen, en je zult eens zien, hoe goed ze staat." jPEordt varrolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1926 | | pagina 5