agpijn tra Groene Boa VERBEEM, GOES. Blad 0LMEB00MEN, u Meid-Huishoudster, \RAAT /SCHE COURANT ZATERDM> ?A OCTOBER 1925 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT APOLOGIE 1 es, Wolf aartsdijk. IJNHARDT's AAOTABLETTEN koop bij inschrijving jineele Douro Port e en Witte Port Vieux JAC. BAL JÉ, net R.-K. Meisje, net DAGMEISJE. rot 27 October de oude en nieuwe zaak FEUILLETON BEATRIX. KERKNiEUWS UIT DE PERS (Geloofsverdediging) ereedschap, de grootst voorwaarde tijd te doen. stedeling is Uw kost- den barbier? jp ieder ge- staat, n.l. een ook beter, snijden en wordt nage- :ermessen en SCHEER- :en. [TE Gillette maf f 12.50 :K, MIDDELBURG ES!! ine met iuxe Tafeltje alsalonkast met luxe »or f 115,00. het REPAREEREN van uwe hrljf even een briefkaart aan maagzuur, oprisping, gebrek aan eetlust Gebruik Per koker 75 cL Bi) Apothekers en Drogisten. 246 itant, van den heer BAST» R Jz. te Driewegen e te Driewegen, in de voorste in pacht bij dhr. W. Westveer» hrijvingen in te zenden tot g 3 November 1925, 12 uur, ten ■e van Notaris VAN DISSEL is, alwaar nadere inlichtingen i hekomen. 9215-14 van mijn Huis ermanos te Jerez de La Frontere per flesch 11,75, er 12 flesschen f 18,00. -IMPORTEUR GOES vraagd een bejaarde adelijk in dienst te treden, lleen-wonend weduwnaar, s: M. P. VAN HESE, in ippelen en groenten, Goes. vraagd voor 1 Dec. in ki te Voorburg b/Den Haag kunn. koken en werken,, .v. Loon f30,waschgeld erval. Br. Westeinde 91, burg. 9218-10 Gevraagd khandel J. F. G. VAN RIET, 3, Goes. 9227-5 „Hei Gelijk bijna alle katholieke kranten en tijdschriften van Nederland de maand September geopend hebben met een aan denken aan den Hl. Petrus Ganisius, zoo was ook te verwachten, dat. 't apologetisch orgaan zijn hemelschen Beschermer zou gedenken. De Sr litem he tf-af levering dan heeft onzo verwachting' niet beschaamd en wij zien het derde nummer hoofdzakelijk gewijd aan onzen grooten Nederlandschen Heilige De hoofdredacteur J. P. Verhaar geeft niet „Canisiushulde" den bazuinstoot aan, welke al ras opgenomen wordt door prof dr. J. de Jong, die met zijn fijnen histo rischen zin de hulde, in een histarisppi overzicht, genaamd: „De. Heilige Kerk leeraar Petrus Oanisius." voortzet. Dje geleerde auteur begint met de heiligyer klaring' van don tweeden Bonifacius van Duitschland dóór Pius XI en maakt dan met ons een wandeling door het roemrijke leven van onzen grooten landgenoot. Wij zien P. Canisius op den 8sten Mei 1521 te Nijmegen het levenslicht ontvan gen en hem bewegen in del burgemeesters- familie, totdat hij op 15-jarigen leeftijd aan de Keulsehc universtiteit in de rech ten gaat studeeren. Ter loops maken wij kennis met de vermolmde tijden, welke in die dagen in het D.uitsche rijk hieerschten en om verandering riepen. Er was toen hervorming! van de menschen door het heilige noodig, maar het heilige werd door de menschen hervormd. Maarten Luth.er begon de leer en instellingen van do oude kerk aan te vallen, in plaats van persoon lijke hervorming te praeken. Zijn woord vand diepen weerklankvelen, die met beduchtheid de slechte godsdienstige toe standen zagen, verwachtten van hem ware hervorming en niet weinigen lieten zich meeslepen met de vertakkende leuzen, welke de reformator Luther later deels prijsgaf, deels veranderde, de valsche leu ren van vrijheid van onderzoek en dat het geloof alléén zonder werken zalig maakt. Do Duitsehc vorsten en regenten, zonder wie Luther nooit zoo oen groot succes zou peil ad hebben, konden bezit nemen van do rijke kerkelijke goederen en over hunne onderdanen heersehen in gewetenszaken, luit,her stelde hen aan tot pausen van do laiidskerken cn ze voerden met gieweld het „zuivere evangelie" in. Den 8stcn Mei, den geboortedag van Canisius, had Luther op den rijksdag te Worms den rijksban (gerechtelijk vonnis van den keizer) ge kregen, maar hij verklaarde zich niet aan de kerk te onderwerpen. Bij zijn dood in 1546 was Noord-Duitschland bijna geheel geprotéStantiseerd, ook in de andere Duit- sche gewesten kreeg het „zuivere evan gelie" de overhand, zoodat geheel Duitsch land dreigde verloren te gaan voor Jo Katholieke kerk. Doch in 1521, het ge boortejaar van Canisius, had een Spaan- sche ridder zijn ridder-idealen vaarwel gezegd, om den Koning der koningen te gaan dienen en voor Hem te strijden: Ignatius van Loyola. Deze kerkelijke rid der stichtte in 1534 de Sociëteit van Jezus, welke onder leiding' van de Pausen en het Trentsehe Concilie, de groote kracht in Gods hand' werd om de ware hervorming in de kerk te bewerkstelligen. Deze hervorming) z°u de oude kerk een nieuw leven inblazen, het protestantisme van Luther terugdringen en het geloof ook in andere werelddeelen verkondigen. Canisius werd de groote katholieke her vormer van Duitschland. In 1536 kwam hij in Keulen, waar hij! vrij: en blijde voor Christus werd gewonnen en de gelofte van zuiverheid aflegde. Tijdens zijn universi taire studiën kwam hij met verscheidene Nederlandsche beroemde en heilige mannen van die dagen in aanraking. Ook' kwam hij in contact met den zaligen Petrus Faber en hield onder diens leiding; „do geestelijke oefeningen" van Ignatius. In 1543 legde hij' in de hand en van Petrus Faber de gelofte af om in de Sociëteit te tredenhiji werd de eerste Djuitschq Jezuïet. In dien studietijd gaf hij' zijn eorste geschrift, een uitgave van de wer ken van den mystieker Joannes Fauler uit onder den schuilnaam Petrus Noviomagais. He't jaar 1546 was het jaar van zij;n priesterwijding', reeds liet volgende jaar werd hij door den Aartstbisscjhop van Augsburg als theoloog naar het zittende concilie van Trente gezonden, waar hij het woord voerde over het Sacrament van 18) -o- Vóór alles wil ik, dat je me reden geeft en Ja maar..., herhaalde Giselle op zulk een geheimzinnigen toon, dat de ongerustheid van Irene hoe langer hoe duidelijker werd, tot groote voldoening van haar bezoekster, die in haar vuistje lachte. En zonder haar zin te voleindigen zeide Giselle opeens: Ben je al eens bij de Beaumonts geweest? Neen, antwoordde Irene, waarom zou ik daarheen gaan? Dat spijt me. Zij hebben 'n prachtig huis, zoo smaakvol gemeubileerder ont breekt nietsmaar boven dit alles verkiest Beatrix Giselle onderbrak opnieuw haar gesprek om eens hartelijk te lachen. Wat is er toch, wat scheelt je tocih, Giselle? Ik heb je Uog nooit zoo vreemd gezien. Houd nu toch eens op. Welnuga eens een visite maken1 bij le Beaumonts, geef je oogen gped dpn host, stel een nauwkeurigi onderzoek in 'CIi je zult de waarheid ontdekken. de Biecht en het Huwelijk. Kort daarop werd hij paar Rome geroepen, waar hij zijn geestelijke vorming voltooide. Hij werd nu naar 't college der Jezuïeten te Messina gezonden, om de rethorica te doceeren, maar zijn verblijf was aldaar van korten duur, want hij werd' dooi Ignatius verplaatst naar Ingolstadt om er de functie van rector dor universiteit to vervullen (1549). Jn 1552 werd hij naar Weenon ontboden, pin als hoofd te staan aan het college van keizer Ferdinand. In dien tijd trachtten protestanten Oostenrijk en Beieren te protestslitiseeren en we) met wapengeweld tegen Ferdinand en Ka- rel V, zoodat deze vele concessies aan de protestanten moesten doen. In dezen mncio- lijken godsdienststrijd was 'Canisius dik werf do goede raadsman bij de vorsten, die gaarne naar zijn advies luisterden. Cani sius heeft aan 't Weensche college zijn groote kracht ontplooid op onderwijsgebied. Het was in dien tijd treurig gesteld met het onderwijs, dat toekomstige priesters en hooge. standen genotenKatholieken stuur den hunne kinderen naar protestantsche schoolinrichtingcn, de meeste, scholen der Middeleeuwen waren in den storm dei reformatie onbruikbaar gemaakt. Canisius gaf den grooten stoot tot bloeiend onder wijs in Duitschland; hij stichtte daar een twintigtal Jezuïeten-colleges; ook bracht hij bloei aan 't collego te R,ome, dat nog bestaat, en waar priesters voor Duitsch land worden opgeleid. Deze zorg voor het hooger onderwijs lag rechtstreeks op Canisius' weg', toch wendde hij zijdelings ook zijn aandacht op hot volksonderwijs, door te zorgen voor goede leerkrachten en onderwijsmiddelen, getuige is zij-a volks; catechismus. Uit zijn verblijf te W-eenen dateert ook zijn beroemden catechismus, welke in 1555 in de latij'nsche taal ver scheen, zijn„Summa doetrinac christian nac". Deze verhandeling! over 'ie chris telijke leer, welke uit 211 vragen was sa mengesteld en bedoeld was als handleiding voor de meer volwassen studeerende jeugd, is door zijn Ordebroeder en landgenoot Petrus Buijs in het Nederlandsch vertaald. Van deze Summa gaf hij eerst een „KIcino Catechismus voor Katholieken" in liet La tijn en later in het Duitsch, voor de mid delbare en lagere scholen in het liciht. In 1556 werd hij benoemd tot provinciaal der Jezuïeten van de Opper-Duitsehe pro vincie. Tijdens zijn provincialaat ziet men hem als een Katholieken officier op het slagveld der reformatie; hij' is de katho lieke woordvoerder op liet godsdienst-ge sprek to Worms; hij is op den rijksdag1 te Augsburg de raadsman der bisschoppen; krijlgt van den Paus de moeilijke opdracht, om de decreten van het Trentsche Concilie aan de Duitsehc. bisschoppen en katholieke vorsten over te brengen; hij werd belast niet de. taak om een tegenvoeter van de Protestantscho „Maagdenburger Centu- riën" (een geschiedkundig werk wat tegen R,ome was opgezet) te schrijventwee deeien gaf Canisius in 't licht cn het ver dere werk- nam kardinaal Baronius over door zijn beroemde kerkgeschiedenis, welke de Centuriatoren volkomen weerlegde. In dio werkzame periode oefende. Canisius uog het ambt uit van hofprediker van Ferdinand. In 1580 kwam hij op een nieuw arbeidsveld te Freiburg. Daai stichtte hij een college, waarin hlij 17 jaren verbleef als eenvoudige kloosterling, bid dend e.n werkend, totdat God daar in zijn tweede vaderland zijn getrouwen dienaar in 1597 opriep ter belooning. Zoo heeft Duitschland voor een groot deel aan dien Nijmeeg'sehen burgemeesters' zoon onder Gods zegen zijn Katholicisme te danken en daarom kunnen wij! Canisius gerust den tweeden Apostel van heti Duit sche rijs te noemen. Een mooie karaktertrek was, dat onze Heilige, met zijn nuchteren Nederlandschen aard in zijn optreden en werken nooit zijn andersdenkende broeders krenkte of be leedig'de, hij wilde hen overtuigen en. wiri nen voor het ééne doel: Christus. Daar voor bad hij als een heilige voortdurend en daaróm' concentreerde hij: zijn groote werkzaamheid. Wij kunnen niet nalaten te eiteeren uit een brief, welke Canisius zelf schreef en waarin hij spreekt over het g'edrag jegens de andersdenkenden, ■schrijvend: „11c voor mij zal echter niet „ophouden, verleiders en verleiden een „ware liefde to blijven toedragen, diq men „naar Christus' Wet ook aan zijn vijanden „verschuldigd is. En waar ik slechts kan, „zal ik hen goed trachten te doenopdat „tenminste de een of- ander van hen „gelijk de Apostel Judas vermaant „uit „liet vuur gered eu zalig worde" en „ik „kolen verzamel op hunne hoofden". i) Zoo staat de H. Petrus Canisius na drio Weet wel dat er een heelei roman in het huis van het park Monceau afgespeeld wordt. Na dezen laatsten pijl afgeschoten te hebben, vluchtte Giselle weg en verdween voordat Irene, die stom stond van verba zing, haar tegen kon honden. XV. Het zoo vreemde gesprek van Giselle had Irene in een ongerustheid achter gela ten, die moeilijk te beschrijven iszij dacht zich suf om het raadsel op te lossen, maar het lukte haar niet. Zij twijfelde er niet aan of in-Giselie's woorden lag iets waars, maar hoe er ach ter te komen? Dikwijls had zij Beatrix bij' Cecile ont moet, maar zelf had zij nogi nimmer' ibij freule de Beaumont een visite gymaakt. Giselle had eent oespeling gemaakt op iemand, die veel in het huis van dpn graaf kwam, wie kon dit zijn? D.e zaalc' was moeilijk, maar alvorens er met Arnaud' over te spreken, voor wien zij' niets ver borgen hield, besloot zij eerst zelf te han delen en te zinnen op een middel om de waarheid te achterhalen. Zij kreeg een ingeving; de zaak werd' eenvoudig en gemakkelijk en kon zonder moeite uitgtevoerd worden. Een briefje te schrijven aan Alice om haar met haar broer en Beatrix uit te noodigeni mee naar eeuwen voor ons als een voorbeeldzijn vertrouwen op God versaagde ninilncr, hoe donker somwijlen de toekomst zich liet aanzien, laten wij dan hemi navolgen, wij allen door gebed en werk voor Chris) tus' rijlcl Blijive de II. Petrus Canisius ons land beschermenII. Canisius bid voor ons! Voorwaar, Prof. Dr. J. de .Jong'leverde ons een schoone en overzichtelijke bjjl drags. Door den Jezuïet J. Kleijntjens wordt in „De Catechismus van Canisius do verdiende loftrompet gestoken over liet catechetisch werk van zijn heiligen ordes' genoot. Hij haalt zoowel van katholieken als va.n andersdenkenden schitterende ge tuigenissen aan en laat bovendien feiten zien, welke meer zeggen, zoodat Canisius arbeid welverdienden lof toekomt. Hij zcg't, eu ais historicus mogen wij hem gerust onzen bijval schenken dat Canisius' beroemde Catech. tijdens dienst leven meer dan 200 edities beleefde, cn dat in den loop der tijden deze [Summa, waarover wij boven reeds spraken, in 20 talen is overgezet. -) In „Op den uitkijk" vinden wij stem men van den andersdenkenden kant over den II. Petrus Canisius, welke genomen zijn uit Algemeen Handelsblad en Do Telegraaf. Deze bladen schreven synf pathiek over Canisius' heiligverklaring en werk. De overige uitkijkjes zijn interes sant voor degenen, die ze nog niet heeft gelezen in andere bladen en tijdschriften. De „Vragenbus" geeft een pplossing op de vraag, of gehuwden naar 't klooster kunnen gaan. De oplossing had voor do volledigheid wat meer kunnen worden uit gebouwd, bijv. redenen zouden kunnen aangegeven worden, waarom het in een staande huwelijk, dat is voltooid (door do huwelijksgemeenschap), niet gaat en in oen nietj-voltooid wet onder de wijze lei ding der Kerk. Zulke gevallen komen wel niet eiken dag; voor, zoodat de massa cn ook wel z.g". intellectucelen dikwerf niet weten, hoe dergelijke vragen worden opgelost, wat een reden te meer is om duidelijke en volledige oplossing te geven. In „Boekbespreking" bespreekt J. P. Verhaar: „Canisius eu de andersdenken den" door C. Kolfschoten S. J.„Petrus Canisius en zijn catechismus" door Dr. Heb Trocab S. J., twee van de niet genoeg aan te bevelen G. G. G.-uitgaven^ „Dg Allerheiligste Dirie-ecnheid" door J. v. Santé, wat ook een uitgave van 't G. G. G. is; „Het wonder van Lourdes. Waf hel; ie en wat het beteekent", door Joh» Oxenhain, vertaald uit het Engelsch door Jonkvr. Anna de van der Schueren en „Donr storm1 cn branding' in veilige ha/ ven" door Mad. Cecilia, vertaald uit hel Engelsch door Jonkvr. Anna. de van der Schueren. D'. Huurdeman wijdt een bo spreking aan „Wijsheid van een zelf denker Tot hiertoe getuigon de Sehild'-afleve- ringen van een voortgaan in don opzet van den 7den jaargang n.l. om de be langstelling in het katholieke Geloof bij ontwikkelden zoowel van eigen als van andersdenkenden kant goede stof te geven moge liet apologetisch maandblad dan ook in Zeeland aam vele lezers en lezeressen zijn krachtigl voedsel op de leestafel opi disschen. Drie guldentjes voor 12 maal tijden van zulk een spijs zijn heusch niet te veel kosten.3) Ondgr de kenmerken van het vooruit gaan van liet Katholicisme in Nederland gedurende deze eeuw mag terecht de aan groeiende liel'de voor het missio[-wl0zcn worden genoemd: naar allo werelddeelen trekken vele apostolische missionarissen en missie-zusters, om Christus' kerk uit te breiden en christelijke beschaving' onder de onbcschaafden te brengen; overal worden op gezette tijden missie-weken, missie-ten toonstellingen gehouden, lezingen over missiolögie gegeven; voor het missie-werk wordt en lnoet gebeden worden, brengt men veel geld samen; ons land wordt overstroomd met missie-tijdschriften, mis sie-almanakken en missie-kalenders voor 't aangeven van dagen, maanden en straks misschien van jarenbijna elk missie huis heeft zijn zelatenrs en zolatricen, om voor de missie-belangen te ijveren. Wij verheugen ons over dien groei en bloei, over die aetie, wij brengen lof aan dege nen, die aan het missie-wezen hunne beste krachten besteden, toch dringt ons do liefde Christi te zeggen, dat wij ons eigen missie-gebied niet mogen vergeten, n.l. onzen grooten liefdeplicht jegens onze an dersdenkende broeders en zusters in de stad en op het land. Zij die ons het naaste staan hebben tocli wel het eerst recht op aandeel in onze liefde, vooral in den he llet theater te gaan. Zij stelde zich voor hen een beetje later met haar zoon in ge zelschap te brengen^ om dan tijdens de soirée de geheele houding van Beatrix ten opzichte van den vriend harer jeugd na 'te gaan. Alles gelukte uitstekend. Juist den avond, dien Irene had .uitge kozen, dineerde Beatrix bij de Vaicreuses, en na het diner ontmoetten de drie vrien den elkaar om naar het theater te gaan, waar zij Irene en Armand verwachtten. Getrouw aan zijn gewoonte gaf deze zich geheel aan Alice, en Jacques toonde geen mindere belangstelling in Beatrix. Irene kon nu geheel op haar gem al: haar onderzoek doen. Een half uur was voldoende om haar teovertuigen, dat Giselle haar niet geheel en al had bedro gen, en dat haar woorden een grond van waarheid bevatten; ja zelfs een minder scherpzinnige opmerker had de geheele waarheid kunnen ontdekken: Beatrix be minde Jaques niet. Zij betoonde hem1'wel een zekere genegënheid, maar niet die min ste hartelijkheid, als zij' zich' tot haar wendde en haar zacht toesprak, beant woordde zij hem met een onverschiUigl lachje en keek onderwijl naar alle kanten heen. Zooals GiseUe gezegd had, bewees zij hem niets anders dan een soorl vriend schap en hoogstens een soort broederlijke liefde. i dendaagscben tijd, waarin onder meerdere kringen een strooming ten gunste van het katholicisme is waar te nemen en do oogst begint te rijpen. Dat dan de werk lieden op dit gebied van inlandscho missie onder meerdere vormen opdagen! Dat dan van de werklieden ieder zijn- taak aan vatte! Werklieden met het priesterlijk merkteeken, die Canon 1350 1 obser veer®. Werklieden onder de. leeken, die een waar apostolaat in het inwendig' en uitwendig' leven vervullen, in het inwen dige door gebed voor de andersdenkenden, ill liet uitwendige door het goede veor? beeld aan de andersdenkenden, goede voor beelden in het stichtelijk gedrag van hou ding1 en knielen voor Christus Euchiii'ij" ficus. Die op den avond van Zijn .aardsohe leven tot Zijn hemelschen Vader bad: „Voor hen, die door hun (der Apostelen) woord in Mij geiooven, vraag Ik, dat ze ailen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat zij: in Ons; één zijn, ton einde de wereld geloovc, dat Gij1 mij gezonden hebthoe dikwerf gebeurt h.et immers, dat andersdenkenden, voorai bij' bijzondere gieiegenheden' onze kerkelijke oefeningen bijwonen! Goede voorbeelden in hot zede lijk leven wat betreft het echtelijk' leven, op nationale feesten, in het bewaren en be vorderen van den socialen vrede, welke in den tegenwoordigen tijd alleen doorj ge zonde en op de zuilen der christelijke be ginselen geschraagde organisatie kan be houden worden. Werklieden aan een bureau, waar in lichtingen over don Katholieken gods dienst aan katholieken en andersdenken den worden verstrekt. IZeeland heeft nog niet een dergelijk inlichtingsbureau, wel voor dit en dat, maar voor het noodzake lijkste de godsdienst, niet!)4). Werklieden, die de speculatieve waarheden van onzen godsdienst bestudeeron en deze meer bd" kend maken door publicaties, lezingen op vergaderingen van Prapagandaclubs. Werklieden, die den inhoud van onzen Ca techismus en liefst nog' van moer in hunne gesprekken met andersdenkenden op het veld, op de fabriek en op he^ kantoon» kunnen verklaren. Werklieden, die do apologetische actie steunen door geldelijk» bijdragen aan de Petrus-Canisius-vereeni- ging, aan de R.-K. Radio-bond, aan do apologetische pers te schenken. Werklie den, die als zelateurs en zelatjjicen apo logetische lectuur, zooals „Het Schild", „D'e Bazuin", „<G.-G.-JG-.'p-brochuren en meer dergelijke geschriften onder het volk verspreiden. Moge aldus door de vele werklieden' een dijk opgeworpen worden tegen den naar meer slachtoffers grijpenden golfslag; "van het moderne heidendom! moge zoo de in landscho missie gelijken tred houden met do missie naar het buitenland tot triomf van onze dierbare Moeder: de heiliglo Roomsche Kerk! 4) Vgl. de leerzame en stichtende Cani- sius-Feestuitgavc„In de leerschool van den H. Petrus Canisius v./d. Sociëteit van Jezus" op peg'. 45). 2) Wie meer literatuur verlangt over den 11. Petrus Canisius, kunnen wij ver wijzen naar: O. Braunsberger S. J. A. Hulseboseh S. J.„Leven van den zaligen Petrus Canisius", Bussum 1917; J. Mctz- ler -S. J.„Petrus Canisius", M. Glad- bach 1925; L. Christian!„La Bienheu- reux Pierre Canisius", Paris 1925; het Canisius-nummer van de „Studiën", 95ste deel (1921); verschillende brochuren van het „Geert-Gxaote-jGenootschap", Mariën- burg, 's-Hortogenboschhet „Hervor mingsnummer" van de „Studiën"P. Lip- pert in „Stimmen der Zeit", B 109 (1925). 3) Voor liefhebber: Redactie-adres Prof. J. P. Verhaar, Warmond; Admini stratie-adres Diederiohslaan 7, Rijsenburg'. 4) Voor liet oprichten van een dergelijk bureau zich te wenden naar de A. V. Petrus Canisius. C-. Op den Sisten Zondag na Pinksteren. Epistel v. d. H. Pg.ul'us tot de E-phezen. VI. 10—17. Broederswordt versterkt in den Hoer, en door de kijaic'ht zijner sterkte. Doet dó wapenrusting Gods .ajikiV ivpdat gij' tegen de listige Üjagen des duivels staanidje blijft? wlamt onze strijd is niet tegen vlecsc'h en bloed, maar tegen de overheden, tegen die machten, tegen de meesters van de duistere wereld, tegen do booze geesten in de lucht. .Neemt derlijalve de wapenrusting Gods pan, opdat gij in den kwaden d;ag moogt wederstjalan, en in alles volkomen staande Maar als zij' niet van Jacques hield, zou zij dan een ander lief hebben? vroeg Irene zich af, die, als een nauwgezet ondjéu zoekster de verschillend',e indrukken van het meisje zocht té kéren kennen, terwijl dezer aandiacht geheel in beslag genomen, werd door hetgeen zich op het tooneel afspeelde. Hernani ging de laatste zucht geven in de armen van D.ona Sol, en do dochter van den graaf, heengebogen over den rand van de loge, bleek van ontroering, Piier half open mond en in da oogen dikke tra nen, die een schrikkelijke smart te ken nen gaven, wierp op den stervende eep laatsten blik van sympathie en fluisterde eenige woorden. Irene naderde snel om ze te vernemen Wat is het toch schoon te sterven voor dengene, dien men bemint, zuchtte 't jonge meisje. Wat zegt u daar mijn kind? vroeg Irene. Beatrix, die plotseling uit haar droome- 1'ij was opgeschrikt, sidderde. Pardon, mevrouw, ik dacht, dat 't erg schoon is te sterven voor dengene, den men bemint. Dat is waar, maar wat zijn dat voor treurige gedachten. U moet eerder denken aan de gelukkige toekomst die ut wacht in gezelschap van hem, die 11 bemint. Het jonge meisje keek haar met haan blijven. Stinsit dus vast, omgordt uwe len den met waarheid, gekleed met het harnas der rechtvaardigheid, cn uwe voeten ge schoeid, opdat gij tot het Evangelie, des vredes zijt voorbereid. Necimt voorla! het schild des gélloofs, wpfu'ap' gij' alle vhrige pijlen vjali den boozen zij and 'kunt uitdoo venneemt oock den liel-m dei' zaligheid aian. en het zwaard des geestcs. dat is: liet woord Gods. Evangelie, Mattheus. XVIII. 2335. In dien tijde zcido Jezus fafun zijne Leerlingen deze gelijkenis: 'jhet rijk der hemelen is gelijk eenen k'oning, die reke ning met zijne dien(yyen wilde houden cn «ils hij begon rekening to houden, werd er een voor hem gebracht, die liem tien duizend ponden sc'hulidjg; _wap. Maar, de- w.ijl hij niets had om te 'betalen., gebood zijn heer, djat men hem én zijne vrouw en kinderen, en ja! wat hij had zoude ver- koopen, en betaling doen. Maar do knecht viel neder, b|a|d hom' en zeide; heb ged|nl|d met mij, en ik' zja|l u alles betalen. Dam heer kreeg meeidoogen met dien knecht, liet hem gaian en schold hem de ach ui d' kwijt. M|aia,r die knecht uitgaande, vond een van zijn medeknechten, die hem hon derd tienliAgen schuldig wp,sen hij greep heim „nan. wrong hem; de. keel en zeide: be haal hetgene gij schuldig zjjt. En z'ijue medeknecht viel neder, h ad hem' en zeide? heb geduld met mij, en ik zia|l' u alles behalen. Doch hii wilde niet; maar hij' ging henen en wierp hem in de gevangenis, tot, dial hij da schuld betaalldje. En zijno niedékiiechten, ziende hetgeen er geschie de werden zeer bedroefd|. En z'ij k'wumo.n: on verhaalden hunnen heer wat er geschied w.as. Toen riep1 zijn heer hem, en zeide hemgij booze knecht, ik' heb u. de geheelo schidd kwijt gescholden, omdiat gij m'ij gebeden hebtmoest gij dpn ook geon mede lijden met uwen madeknec'ht hebben, ge lijk ik' medelijden met u geh|ad heb Eu zijn heer vergr|apid zijnde, gaifl hem over laian de beulen, tot dat hij- de geheel'e sehuM zoude betalen. 2Soo zall mijn hemel sche Vader ook met u doen, zoo gij, een ieder zijnen broeder niet vjaiti harte vergeeft. 4 Beloven cn doen. De 3,,-r. ,yStandaard" driostart: In de miaiand November worden in Bel gië de verkiezingen voor de provinciale St|i|ton gehouden. En nu is het teekenend do vrees te zien, wjafinniec de Soeiaal- dcinocliuiten daar dezen strijd) tegemoet gaan Zij zeggen hetzell'; d-o toestand ziet er niet rooskleurig! uit. De Brusselsche corr. vian „Het Volk" vertelt, dat 'de misnoegd heid in de partij groot is. En men,' m'oent, diat de Socialistische Ministers het „onmo gelijke" moeten doen om te zorgen dat een 'betere stemming worde gewekt. Het za|l een harde dobber^d-iju. Dit wordt wei duidelijk, lapis men liet Versljajg leest van een vergadering, waar (aanwezig waren het partijbestuur, het be stuur V|a,n het vakverbond en do socialis tische Ministers. De Minister yap Arbed, de heer Wouters, zeide o.a.„nadat idle finiandiëele toestand zal zijn gezuiverd, z|a,l 'het oogenblik 'komen diepgaande so- eijaia hervormingen in tp voerep.'' Het zja.l wel waai' 'wlezen, maar na- djat.j Allereerst moet er een zuivere finain- ciëele toestand komen Een vjaai de vele beloften der Bel gische Soci|a|al-dembora,ten bij de stembus Wijs deze, dat zijl die zuivering zou'tlien brengen. Jlun grief! tegen het toenmjaligé ka.binel^was, dat de stabiliteit van de munt niet werd bereikt. Nu zouden de Socialis ten toonen drieërlei te kunnenzij zouden den finamciëelen 'toestand redid|en, de be lastingen verlagen, en meer gelid uitgeven, voor hervormingen. De kiezers geloofden Er werd zelfs door sommigen een pre- mievrij pensioen beloofd va,n vijf frain'ce 's dinags- De kiezers geloofden. Maar nu moet het doen er zijn. En nu blijkt het, dist er van al dat moois niets komen kim. Beloven is gemakkelijk', doen is iets landers. Het onmogelijke wordt inderdiaiad| van da socialistische Ministers Verwacht. Kan men het den 'kiezers kwialijk nemen? Het w'aa hun imm'ers beloofd? Opi het socialistisch congres der mutualiteiten ziekenkassen oén dezer dj'Jgan gehouden heeft <1)9 Minister yap Arbeid geklaagd over de on- mjsicht dor Regeering. „Er 'is, zoo zeidg hij, geen geld. De begrooting van Minis ter Theimis had een tekort van 400 m'il- lioon. De begrooting yap 1926 zal een tekort hebben yap 800 millioen. Het zou nog vochtige oogen aan, waarin zjilk eeri eigenaardige uitdrukking' lag, dat Irene» haar den geheelen avond niet kon v-erge-i ten. Haar zoo aanstarend, schudde Bea- trex zacht haar hoofd en fluisterde nogj eenige woorden, maai' dezen keer zoo. zacht, dat mevrouw de MorviUe ze ni,et kon verstaan. Toen haar rijtuig' haar naar 'de „nua Bassano terug bracht, wilde Irene weten of de houding van Beatrix onder d-e voor stelling' van Hernandi denzelfden indruk op haar zoon gemaakt had, ais) op ha,ar. Keg', Armand, ik vind dat Beatrix altijd zoo droevig is. Dat vind ik ook, mama, antwoordde Armand onverschillig. Zijn moeder, die wist, dat hij alleen alles was voor Alice en dat noch hiet tooneelstuk, noch het hum-eur van Beatrix hem van het voorwerp van zij'nj gedachten hadden kunnen scheiden, zuchtte, wierp zich achter iir het rijtuigl en gaf zich aan haar treurige overpeinzingen over. Zooals zij tot Giselle gezegd had, bleef het geluk van Jaoques haar ter harte gaan, en er moest nu een einde komen aan die ongerustheid, die haar al verscheidene dagen folterde. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5