agpijn
tra Groene Boa
VERBEEM, GOES.
Blad
0LMEB00MEN,
u Meid-Huishoudster,
\RAAT
/SCHE COURANT
ZATERDM> ?A OCTOBER 1925
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
APOLOGIE
1
es, Wolf aartsdijk.
IJNHARDT's
AAOTABLETTEN
koop bij inschrijving
jineele Douro Port
e en Witte Port Vieux
JAC. BAL JÉ,
net R.-K. Meisje,
net DAGMEISJE.
rot 27 October
de oude en nieuwe zaak
FEUILLETON
BEATRIX.
KERKNiEUWS
UIT DE PERS
(Geloofsverdediging)
ereedschap,
de grootst
voorwaarde
tijd te doen.
stedeling is
Uw kost-
den barbier?
jp ieder ge-
staat, n.l. een
ook beter,
snijden en
wordt nage-
:ermessen en
SCHEER-
:en.
[TE Gillette
maf f 12.50
:K, MIDDELBURG
ES!!
ine met iuxe Tafeltje
alsalonkast met luxe
»or f 115,00.
het REPAREEREN van uwe
hrljf even een briefkaart aan
maagzuur, oprisping,
gebrek aan eetlust
Gebruik
Per koker 75 cL
Bi) Apothekers
en Drogisten.
246
itant, van den heer BAST»
R Jz. te Driewegen
e te Driewegen, in de voorste
in pacht bij dhr. W. Westveer»
hrijvingen in te zenden tot
g 3 November 1925, 12 uur, ten
■e van Notaris VAN DISSEL
is, alwaar nadere inlichtingen
i hekomen. 9215-14
van mijn Huis
ermanos te Jerez de La Frontere
per flesch 11,75,
er 12 flesschen f 18,00.
-IMPORTEUR GOES
vraagd een bejaarde
adelijk in dienst te treden,
lleen-wonend weduwnaar,
s: M. P. VAN HESE, in
ippelen en groenten, Goes.
vraagd voor 1 Dec. in ki
te Voorburg b/Den Haag
kunn. koken en werken,,
.v. Loon f30,waschgeld
erval. Br. Westeinde 91,
burg. 9218-10
Gevraagd
khandel J. F. G. VAN RIET,
3, Goes. 9227-5
„Hei
Gelijk bijna alle katholieke kranten en
tijdschriften van Nederland de maand
September geopend hebben met een aan
denken aan den Hl. Petrus Ganisius, zoo
was ook te verwachten, dat. 't apologetisch
orgaan zijn hemelschen Beschermer zou
gedenken.
De Sr litem he tf-af levering dan heeft onzo
verwachting' niet beschaamd en wij zien
het derde nummer hoofdzakelijk gewijd
aan onzen grooten Nederlandschen Heilige
De hoofdredacteur J. P. Verhaar geeft
niet „Canisiushulde" den bazuinstoot aan,
welke al ras opgenomen wordt door prof
dr. J. de Jong, die met zijn fijnen histo
rischen zin de hulde, in een histarisppi
overzicht, genaamd: „De. Heilige Kerk
leeraar Petrus Oanisius." voortzet. Dje
geleerde auteur begint met de heiligyer
klaring' van don tweeden Bonifacius van
Duitschland dóór Pius XI en maakt dan
met ons een wandeling door het roemrijke
leven van onzen grooten landgenoot.
Wij zien P. Canisius op den 8sten Mei
1521 te Nijmegen het levenslicht ontvan
gen en hem bewegen in del burgemeesters-
familie, totdat hij op 15-jarigen leeftijd
aan de Keulsehc universtiteit in de rech
ten gaat studeeren. Ter loops maken wij
kennis met de vermolmde tijden, welke in
die dagen in het D.uitsche rijk hieerschten
en om verandering riepen. Er was toen
hervorming! van de menschen door het
heilige noodig, maar het heilige werd door
de menschen hervormd. Maarten Luth.er
begon de leer en instellingen van do oude
kerk aan te vallen, in plaats van persoon
lijke hervorming te praeken. Zijn woord
vand diepen weerklankvelen, die met
beduchtheid de slechte godsdienstige toe
standen zagen, verwachtten van hem ware
hervorming en niet weinigen lieten zich
meeslepen met de vertakkende leuzen,
welke de reformator Luther later deels
prijsgaf, deels veranderde, de valsche leu
ren van vrijheid van onderzoek en dat het
geloof alléén zonder werken zalig maakt.
Do Duitsehc vorsten en regenten, zonder
wie Luther nooit zoo oen groot succes zou
peil ad hebben, konden bezit nemen van do
rijke kerkelijke goederen en over hunne
onderdanen heersehen in gewetenszaken,
luit,her stelde hen aan tot pausen van do
laiidskerken cn ze voerden met gieweld het
„zuivere evangelie" in. Den 8stcn Mei,
den geboortedag van Canisius, had Luther
op den rijksdag te Worms den rijksban
(gerechtelijk vonnis van den keizer) ge
kregen, maar hij verklaarde zich niet aan
de kerk te onderwerpen. Bij zijn dood in
1546 was Noord-Duitschland bijna geheel
geprotéStantiseerd, ook in de andere Duit-
sche gewesten kreeg het „zuivere evan
gelie" de overhand, zoodat geheel Duitsch
land dreigde verloren te gaan voor Jo
Katholieke kerk. Doch in 1521, het ge
boortejaar van Canisius, had een Spaan-
sche ridder zijn ridder-idealen vaarwel
gezegd, om den Koning der koningen te
gaan dienen en voor Hem te strijden:
Ignatius van Loyola. Deze kerkelijke rid
der stichtte in 1534 de Sociëteit van
Jezus, welke onder leiding' van de Pausen
en het Trentsehe Concilie, de groote
kracht in Gods hand' werd om de ware
hervorming in de kerk te bewerkstelligen.
Deze hervorming) z°u de oude kerk een
nieuw leven inblazen, het protestantisme
van Luther terugdringen en het geloof
ook in andere werelddeelen verkondigen.
Canisius werd de groote katholieke her
vormer van Duitschland. In 1536 kwam
hij in Keulen, waar hij! vrij: en blijde voor
Christus werd gewonnen en de gelofte van
zuiverheid aflegde. Tijdens zijn universi
taire studiën kwam hij met verscheidene
Nederlandsche beroemde en heilige mannen
van die dagen in aanraking. Ook' kwam
hij in contact met den zaligen Petrus
Faber en hield onder diens leiding; „do
geestelijke oefeningen" van Ignatius. In
1543 legde hij' in de hand en van Petrus
Faber de gelofte af om in de Sociëteit te
tredenhiji werd de eerste Djuitschq
Jezuïet. In dien studietijd gaf hij' zijn
eorste geschrift, een uitgave van de wer
ken van den mystieker Joannes Fauler uit
onder den schuilnaam Petrus Noviomagais.
He't jaar 1546 was het jaar van zij;n
priesterwijding', reeds liet volgende jaar
werd hij door den Aartstbisscjhop van
Augsburg als theoloog naar het zittende
concilie van Trente gezonden, waar hij het
woord voerde over het Sacrament van
18) -o-
Vóór alles wil ik, dat je me reden
geeft en
Ja maar..., herhaalde Giselle op
zulk een geheimzinnigen toon, dat de
ongerustheid van Irene hoe langer hoe
duidelijker werd, tot groote voldoening
van haar bezoekster, die in haar vuistje
lachte.
En zonder haar zin te voleindigen zeide
Giselle opeens:
Ben je al eens bij de Beaumonts
geweest?
Neen, antwoordde Irene, waarom zou
ik daarheen gaan?
Dat spijt me. Zij hebben 'n prachtig
huis, zoo smaakvol gemeubileerder ont
breekt nietsmaar boven dit alles verkiest
Beatrix
Giselle onderbrak opnieuw haar gesprek
om eens hartelijk te lachen.
Wat is er toch, wat scheelt je tocih,
Giselle? Ik heb je Uog nooit zoo vreemd
gezien. Houd nu toch eens op.
Welnuga eens een visite maken1 bij
le Beaumonts, geef je oogen gped dpn
host, stel een nauwkeurigi onderzoek in
'CIi je zult de waarheid ontdekken.
de Biecht en het Huwelijk. Kort daarop
werd hij paar Rome geroepen, waar hij
zijn geestelijke vorming voltooide. Hij
werd nu naar 't college der Jezuïeten te
Messina gezonden, om de rethorica te
doceeren, maar zijn verblijf was aldaar
van korten duur, want hij werd' dooi
Ignatius verplaatst naar Ingolstadt om er
de functie van rector dor universiteit to
vervullen (1549). Jn 1552 werd hij naar
Weenon ontboden, pin als hoofd te staan
aan het college van keizer Ferdinand. In
dien tijd trachtten protestanten Oostenrijk
en Beieren te protestslitiseeren en we)
met wapengeweld tegen Ferdinand en Ka-
rel V, zoodat deze vele concessies aan de
protestanten moesten doen. In dezen mncio-
lijken godsdienststrijd was 'Canisius dik
werf do goede raadsman bij de vorsten, die
gaarne naar zijn advies luisterden. Cani
sius heeft aan 't Weensche college zijn
groote kracht ontplooid op onderwijsgebied.
Het was in dien tijd treurig gesteld met
het onderwijs, dat toekomstige priesters en
hooge. standen genotenKatholieken stuur
den hunne kinderen naar protestantsche
schoolinrichtingcn, de meeste, scholen der
Middeleeuwen waren in den storm dei
reformatie onbruikbaar gemaakt. Canisius
gaf den grooten stoot tot bloeiend onder
wijs in Duitschland; hij stichtte daar een
twintigtal Jezuïeten-colleges; ook bracht
hij bloei aan 't collego te R,ome, dat nog
bestaat, en waar priesters voor Duitsch
land worden opgeleid. Deze zorg voor
het hooger onderwijs lag rechtstreeks op
Canisius' weg', toch wendde hij zijdelings
ook zijn aandacht op hot volksonderwijs,
door te zorgen voor goede leerkrachten en
onderwijsmiddelen, getuige is zij-a volks;
catechismus. Uit zijn verblijf te W-eenen
dateert ook zijn beroemden catechismus,
welke in 1555 in de latij'nsche taal ver
scheen, zijn„Summa doetrinac christian
nac". Deze verhandeling! over 'ie chris
telijke leer, welke uit 211 vragen was sa
mengesteld en bedoeld was als handleiding
voor de meer volwassen studeerende jeugd,
is door zijn Ordebroeder en landgenoot
Petrus Buijs in het Nederlandsch vertaald.
Van deze Summa gaf hij eerst een „KIcino
Catechismus voor Katholieken" in liet La
tijn en later in het Duitsch, voor de mid
delbare en lagere scholen in het liciht. In
1556 werd hij benoemd tot provinciaal der
Jezuïeten van de Opper-Duitsehe pro
vincie. Tijdens zijn provincialaat ziet men
hem als een Katholieken officier op het
slagveld der reformatie; hij' is de katho
lieke woordvoerder op liet godsdienst-ge
sprek to Worms; hij is op den rijksdag1 te
Augsburg de raadsman der bisschoppen;
krijlgt van den Paus de moeilijke opdracht,
om de decreten van het Trentsche Concilie
aan de Duitsehc. bisschoppen en katholieke
vorsten over te brengen; hij werd belast
niet de. taak om een tegenvoeter van de
Protestantscho „Maagdenburger Centu-
riën" (een geschiedkundig werk wat tegen
R,ome was opgezet) te schrijventwee
deeien gaf Canisius in 't licht cn het ver
dere werk- nam kardinaal Baronius over
door zijn beroemde kerkgeschiedenis, welke
de Centuriatoren volkomen weerlegde. In
dio werkzame periode oefende. Canisius
uog het ambt uit van hofprediker van
Ferdinand. In 1580 kwam hij op een
nieuw arbeidsveld te Freiburg. Daai
stichtte hij een college, waarin hlij 17 jaren
verbleef als eenvoudige kloosterling, bid
dend e.n werkend, totdat God daar in zijn
tweede vaderland zijn getrouwen dienaar
in 1597 opriep ter belooning.
Zoo heeft Duitschland voor een groot
deel aan dien Nijmeeg'sehen burgemeesters'
zoon onder Gods zegen zijn Katholicisme
te danken en daarom kunnen wij! Canisius
gerust den tweeden Apostel van heti Duit
sche rijs te noemen.
Een mooie karaktertrek was, dat onze
Heilige, met zijn nuchteren Nederlandschen
aard in zijn optreden en werken nooit zijn
andersdenkende broeders krenkte of be
leedig'de, hij wilde hen overtuigen en. wiri
nen voor het ééne doel: Christus. Daar
voor bad hij als een heilige voortdurend
en daaróm' concentreerde hij: zijn groote
werkzaamheid. Wij kunnen niet nalaten
te eiteeren uit een brief, welke Canisius
zelf schreef en waarin hij spreekt over
het g'edrag jegens de andersdenkenden,
■schrijvend: „11c voor mij zal echter niet
„ophouden, verleiders en verleiden een
„ware liefde to blijven toedragen, diq men
„naar Christus' Wet ook aan zijn vijanden
„verschuldigd is. En waar ik slechts kan,
„zal ik hen goed trachten te doenopdat
„tenminste de een of- ander van hen
„gelijk de Apostel Judas vermaant „uit
„liet vuur gered eu zalig worde" en „ik
„kolen verzamel op hunne hoofden". i)
Zoo staat de H. Petrus Canisius na drio
Weet wel dat er een heelei roman in het
huis van het park Monceau afgespeeld
wordt.
Na dezen laatsten pijl afgeschoten te
hebben, vluchtte Giselle weg en verdween
voordat Irene, die stom stond van verba
zing, haar tegen kon honden.
XV.
Het zoo vreemde gesprek van Giselle
had Irene in een ongerustheid achter gela
ten, die moeilijk te beschrijven iszij dacht
zich suf om het raadsel op te lossen, maar
het lukte haar niet.
Zij twijfelde er niet aan of in-Giselie's
woorden lag iets waars, maar hoe er ach
ter te komen?
Dikwijls had zij Beatrix bij' Cecile ont
moet, maar zelf had zij nogi nimmer' ibij
freule de Beaumont een visite gymaakt.
Giselle had eent oespeling gemaakt op
iemand, die veel in het huis van dpn graaf
kwam, wie kon dit zijn? D.e zaalc' was
moeilijk, maar alvorens er met Arnaud'
over te spreken, voor wien zij' niets ver
borgen hield, besloot zij eerst zelf te han
delen en te zinnen op een middel om de
waarheid te achterhalen.
Zij kreeg een ingeving; de zaak werd'
eenvoudig en gemakkelijk en kon zonder
moeite uitgtevoerd worden. Een briefje te
schrijven aan Alice om haar met haar
broer en Beatrix uit te noodigeni mee naar
eeuwen voor ons als een voorbeeldzijn
vertrouwen op God versaagde ninilncr,
hoe donker somwijlen de toekomst zich
liet aanzien, laten wij dan hemi navolgen,
wij allen door gebed en werk voor Chris)
tus' rijlcl
Blijive de II. Petrus Canisius ons land
beschermenII. Canisius bid voor ons!
Voorwaar, Prof. Dr. J. de .Jong'leverde
ons een schoone en overzichtelijke bjjl
drags.
Door den Jezuïet J. Kleijntjens wordt
in „De Catechismus van Canisius do
verdiende loftrompet gestoken over liet
catechetisch werk van zijn heiligen ordes'
genoot. Hij haalt zoowel van katholieken
als va.n andersdenkenden schitterende ge
tuigenissen aan en laat bovendien feiten
zien, welke meer zeggen, zoodat Canisius
arbeid welverdienden lof toekomt. Hij
zcg't, eu ais historicus mogen wij hem
gerust onzen bijval schenken dat
Canisius' beroemde Catech. tijdens dienst
leven meer dan 200 edities beleefde, cn
dat in den loop der tijden deze [Summa,
waarover wij boven reeds spraken, in 20
talen is overgezet. -)
In „Op den uitkijk" vinden wij stem
men van den andersdenkenden kant over
den II. Petrus Canisius, welke genomen
zijn uit Algemeen Handelsblad en Do
Telegraaf. Deze bladen schreven synf
pathiek over Canisius' heiligverklaring en
werk. De overige uitkijkjes zijn interes
sant voor degenen, die ze nog niet heeft
gelezen in andere bladen en tijdschriften.
De „Vragenbus" geeft een pplossing op
de vraag, of gehuwden naar 't klooster
kunnen gaan. De oplossing had voor do
volledigheid wat meer kunnen worden uit
gebouwd, bijv. redenen zouden kunnen
aangegeven worden, waarom het in een
staande huwelijk, dat is voltooid (door do
huwelijksgemeenschap), niet gaat en in
oen nietj-voltooid wet onder de wijze lei
ding der Kerk. Zulke gevallen komen wel
niet eiken dag; voor, zoodat de massa
cn ook wel z.g". intellectucelen dikwerf
niet weten, hoe dergelijke vragen worden
opgelost, wat een reden te meer is om
duidelijke en volledige oplossing te geven.
In „Boekbespreking" bespreekt J. P.
Verhaar: „Canisius eu de andersdenken
den" door C. Kolfschoten S. J.„Petrus
Canisius en zijn catechismus" door Dr.
Heb Trocab S. J., twee van de niet genoeg
aan te bevelen G. G. G.-uitgaven^ „Dg
Allerheiligste Dirie-ecnheid" door J. v.
Santé, wat ook een uitgave van 't G. G.
G. is; „Het wonder van Lourdes. Waf
hel; ie en wat het beteekent", door Joh»
Oxenhain, vertaald uit het Engelsch door
Jonkvr. Anna de van der Schueren en
„Donr storm1 cn branding' in veilige ha/
ven" door Mad. Cecilia, vertaald uit hel
Engelsch door Jonkvr. Anna. de van der
Schueren. D'. Huurdeman wijdt een bo
spreking aan „Wijsheid van een zelf
denker
Tot hiertoe getuigon de Sehild'-afleve-
ringen van een voortgaan in don opzet
van den 7den jaargang n.l. om de be
langstelling in het katholieke Geloof bij
ontwikkelden zoowel van eigen als van
andersdenkenden kant goede stof te geven
moge liet apologetisch maandblad dan ook
in Zeeland aam vele lezers en lezeressen
zijn krachtigl voedsel op de leestafel opi
disschen. Drie guldentjes voor 12 maal
tijden van zulk een spijs zijn heusch niet
te veel kosten.3)
Ondgr de kenmerken van het vooruit
gaan van liet Katholicisme in Nederland
gedurende deze eeuw mag terecht de aan
groeiende liel'de voor het missio[-wl0zcn
worden genoemd: naar allo werelddeelen
trekken vele apostolische missionarissen en
missie-zusters, om Christus' kerk uit te
breiden en christelijke beschaving' onder de
onbcschaafden te brengen; overal worden
op gezette tijden missie-weken, missie-ten
toonstellingen gehouden, lezingen over
missiolögie gegeven; voor het missie-werk
wordt en lnoet gebeden worden, brengt
men veel geld samen; ons land wordt
overstroomd met missie-tijdschriften, mis
sie-almanakken en missie-kalenders voor
't aangeven van dagen, maanden en straks
misschien van jarenbijna elk missie
huis heeft zijn zelatenrs en zolatricen, om
voor de missie-belangen te ijveren. Wij
verheugen ons over dien groei en bloei,
over die aetie, wij brengen lof aan dege
nen, die aan het missie-wezen hunne beste
krachten besteden, toch dringt ons do
liefde Christi te zeggen, dat wij ons eigen
missie-gebied niet mogen vergeten, n.l.
onzen grooten liefdeplicht jegens onze an
dersdenkende broeders en zusters in de
stad en op het land. Zij die ons het naaste
staan hebben tocli wel het eerst recht op
aandeel in onze liefde, vooral in den he
llet theater te gaan. Zij stelde zich voor
hen een beetje later met haar zoon in ge
zelschap te brengen^ om dan tijdens de
soirée de geheele houding van Beatrix
ten opzichte van den vriend harer jeugd
na 'te gaan.
Alles gelukte uitstekend.
Juist den avond, dien Irene had .uitge
kozen, dineerde Beatrix bij de Vaicreuses,
en na het diner ontmoetten de drie vrien
den elkaar om naar het theater te gaan,
waar zij Irene en Armand verwachtten.
Getrouw aan zijn gewoonte gaf deze zich
geheel aan Alice, en Jacques toonde geen
mindere belangstelling in Beatrix.
Irene kon nu geheel op haar gem al:
haar onderzoek doen. Een half uur was
voldoende om haar teovertuigen, dat
Giselle haar niet geheel en al had bedro
gen, en dat haar woorden een grond van
waarheid bevatten; ja zelfs een minder
scherpzinnige opmerker had de geheele
waarheid kunnen ontdekken: Beatrix be
minde Jaques niet. Zij betoonde hem1'wel
een zekere genegënheid, maar niet die min
ste hartelijkheid, als zij' zich' tot haar
wendde en haar zacht toesprak, beant
woordde zij hem met een onverschiUigl
lachje en keek onderwijl naar alle kanten
heen. Zooals GiseUe gezegd had, bewees
zij hem niets anders dan een soorl vriend
schap en hoogstens een soort broederlijke
liefde. i
dendaagscben tijd, waarin onder meerdere
kringen een strooming ten gunste van
het katholicisme is waar te nemen en do
oogst begint te rijpen. Dat dan de werk
lieden op dit gebied van inlandscho missie
onder meerdere vormen opdagen! Dat dan
van de werklieden ieder zijn- taak aan
vatte! Werklieden met het priesterlijk
merkteeken, die Canon 1350 1 obser
veer®. Werklieden onder de. leeken, die
een waar apostolaat in het inwendig' en
uitwendig' leven vervullen, in het inwen
dige door gebed voor de andersdenkenden,
ill liet uitwendige door het goede veor?
beeld aan de andersdenkenden, goede voor
beelden in het stichtelijk gedrag van hou
ding1 en knielen voor Christus Euchiii'ij"
ficus. Die op den avond van Zijn .aardsohe
leven tot Zijn hemelschen Vader bad:
„Voor hen, die door hun (der Apostelen)
woord in Mij geiooven, vraag Ik, dat ze
ailen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en
Ik in U, dat zij: in Ons; één zijn, ton einde
de wereld geloovc, dat Gij1 mij gezonden
hebthoe dikwerf gebeurt h.et immers,
dat andersdenkenden, voorai bij' bijzondere
gieiegenheden' onze kerkelijke oefeningen
bijwonen! Goede voorbeelden in hot zede
lijk leven wat betreft het echtelijk' leven,
op nationale feesten, in het bewaren en be
vorderen van den socialen vrede, welke
in den tegenwoordigen tijd alleen doorj ge
zonde en op de zuilen der christelijke be
ginselen geschraagde organisatie kan be
houden worden.
Werklieden aan een bureau, waar in
lichtingen over don Katholieken gods
dienst aan katholieken en andersdenken
den worden verstrekt. IZeeland heeft nog
niet een dergelijk inlichtingsbureau, wel
voor dit en dat, maar voor het noodzake
lijkste de godsdienst, niet!)4). Werklieden,
die de speculatieve waarheden van onzen
godsdienst bestudeeron en deze meer bd"
kend maken door publicaties, lezingen op
vergaderingen van Prapagandaclubs.
Werklieden, die den inhoud van onzen Ca
techismus en liefst nog' van moer in hunne
gesprekken met andersdenkenden op het
veld, op de fabriek en op he^ kantoon»
kunnen verklaren. Werklieden, die do
apologetische actie steunen door geldelijk»
bijdragen aan de Petrus-Canisius-vereeni-
ging, aan de R.-K. Radio-bond, aan do
apologetische pers te schenken. Werklie
den, die als zelateurs en zelatjjicen apo
logetische lectuur, zooals „Het Schild",
„D'e Bazuin", „<G.-G.-JG-.'p-brochuren en
meer dergelijke geschriften onder het volk
verspreiden.
Moge aldus door de vele werklieden' een
dijk opgeworpen worden tegen den naar
meer slachtoffers grijpenden golfslag; "van
het moderne heidendom! moge zoo de in
landscho missie gelijken tred houden met
do missie naar het buitenland tot triomf
van onze dierbare Moeder: de heiliglo
Roomsche Kerk!
4) Vgl. de leerzame en stichtende Cani-
sius-Feestuitgavc„In de leerschool van
den H. Petrus Canisius v./d. Sociëteit van
Jezus" op peg'. 45).
2) Wie meer literatuur verlangt over
den 11. Petrus Canisius, kunnen wij ver
wijzen naar: O. Braunsberger S. J. A.
Hulseboseh S. J.„Leven van den zaligen
Petrus Canisius", Bussum 1917; J. Mctz-
ler -S. J.„Petrus Canisius", M. Glad-
bach 1925; L. Christian!„La Bienheu-
reux Pierre Canisius", Paris 1925; het
Canisius-nummer van de „Studiën", 95ste
deel (1921); verschillende brochuren van
het „Geert-Gxaote-jGenootschap", Mariën-
burg, 's-Hortogenboschhet „Hervor
mingsnummer" van de „Studiën"P. Lip-
pert in „Stimmen der Zeit", B 109 (1925).
3) Voor liefhebber: Redactie-adres
Prof. J. P. Verhaar, Warmond; Admini
stratie-adres Diederiohslaan 7, Rijsenburg'.
4) Voor liet oprichten van een dergelijk
bureau zich te wenden naar de A. V.
Petrus Canisius.
C-.
Op den Sisten Zondag na Pinksteren.
Epistel v. d. H. Pg.ul'us tot de E-phezen.
VI. 10—17.
Broederswordt versterkt in den Hoer,
en door de kijaic'ht zijner sterkte. Doet dó
wapenrusting Gods .ajikiV ivpdat gij' tegen
de listige Üjagen des duivels staanidje blijft?
wlamt onze strijd is niet tegen vlecsc'h en
bloed, maar tegen de overheden, tegen die
machten, tegen de meesters van de duistere
wereld, tegen do booze geesten in de lucht.
.Neemt derlijalve de wapenrusting Gods
pan, opdat gij in den kwaden d;ag moogt
wederstjalan, en in alles volkomen staande
Maar als zij' niet van Jacques hield, zou
zij dan een ander lief hebben? vroeg Irene
zich af, die, als een nauwgezet ondjéu
zoekster de verschillend',e indrukken van
het meisje zocht té kéren kennen, terwijl
dezer aandiacht geheel in beslag genomen,
werd door hetgeen zich op het tooneel
afspeelde.
Hernani ging de laatste zucht geven in
de armen van D.ona Sol, en do dochter
van den graaf, heengebogen over den rand
van de loge, bleek van ontroering, Piier
half open mond en in da oogen dikke tra
nen, die een schrikkelijke smart te ken
nen gaven, wierp op den stervende eep
laatsten blik van sympathie en fluisterde
eenige woorden.
Irene naderde snel om ze te vernemen
Wat is het toch schoon te sterven
voor dengene, dien men bemint, zuchtte
't jonge meisje.
Wat zegt u daar mijn kind? vroeg
Irene.
Beatrix, die plotseling uit haar droome-
1'ij was opgeschrikt, sidderde.
Pardon, mevrouw, ik dacht, dat 't
erg schoon is te sterven voor dengene,
den men bemint.
Dat is waar, maar wat zijn dat voor
treurige gedachten. U moet eerder denken
aan de gelukkige toekomst die ut wacht in
gezelschap van hem, die 11 bemint.
Het jonge meisje keek haar met haan
blijven. Stinsit dus vast, omgordt uwe len
den met waarheid, gekleed met het harnas
der rechtvaardigheid, cn uwe voeten ge
schoeid, opdat gij tot het Evangelie, des
vredes zijt voorbereid. Necimt voorla! het
schild des gélloofs, wpfu'ap' gij' alle vhrige
pijlen vjali den boozen zij and 'kunt uitdoo
venneemt oock den liel-m dei' zaligheid
aian. en het zwaard des geestcs. dat is:
liet woord Gods.
Evangelie, Mattheus. XVIII. 2335.
In dien tijde zcido Jezus fafun zijne
Leerlingen deze gelijkenis: 'jhet rijk der
hemelen is gelijk eenen k'oning, die reke
ning met zijne dien(yyen wilde houden
cn «ils hij begon rekening to houden, werd
er een voor hem gebracht, die liem tien
duizend ponden sc'hulidjg; _wap. Maar, de-
w.ijl hij niets had om te 'betalen., gebood
zijn heer, djat men hem én zijne vrouw en
kinderen, en ja! wat hij had zoude ver-
koopen, en betaling doen. Maar do knecht
viel neder, b|a|d hom' en zeide; heb ged|nl|d
met mij, en ik' zja|l u alles betalen. Dam
heer kreeg meeidoogen met dien knecht,
liet hem gaian en schold hem de ach ui d'
kwijt. M|aia,r die knecht uitgaande, vond
een van zijn medeknechten, die hem hon
derd tienliAgen schuldig wp,sen hij greep
heim „nan. wrong hem; de. keel en zeide: be
haal hetgene gij schuldig zjjt. En z'ijue
medeknecht viel neder, h ad hem' en zeide?
heb geduld met mij, en ik zia|l' u alles
behalen. Doch hii wilde niet; maar hij'
ging henen en wierp hem in de gevangenis,
tot, dial hij da schuld betaalldje. En zijno
niedékiiechten, ziende hetgeen er geschie
de werden zeer bedroefd|. En z'ij k'wumo.n:
on verhaalden hunnen heer wat er geschied
w.as. Toen riep1 zijn heer hem, en zeide
hemgij booze knecht, ik' heb u. de geheelo
schidd kwijt gescholden, omdiat gij m'ij
gebeden hebtmoest gij dpn ook geon mede
lijden met uwen madeknec'ht hebben, ge
lijk ik' medelijden met u geh|ad heb Eu
zijn heer vergr|apid zijnde, gaifl hem over
laian de beulen, tot dat hij- de geheel'e sehuM
zoude betalen. 2Soo zall mijn hemel sche
Vader ook met u doen, zoo gij, een ieder
zijnen broeder niet vjaiti harte vergeeft.
4 Beloven cn doen.
De 3,,-r. ,yStandaard" driostart:
In de miaiand November worden in Bel
gië de verkiezingen voor de provinciale
St|i|ton gehouden. En nu is het teekenend
do vrees te zien, wjafinniec de Soeiaal-
dcinocliuiten daar dezen strijd) tegemoet gaan
Zij zeggen hetzell'; d-o toestand ziet er
niet rooskleurig! uit. De Brusselsche corr.
vian „Het Volk" vertelt, dat 'de misnoegd
heid in de partij groot is. En men,' m'oent,
diat de Socialistische Ministers het „onmo
gelijke" moeten doen om te zorgen dat een
'betere stemming worde gewekt.
Het za|l een harde dobber^d-iju.
Dit wordt wei duidelijk, lapis men liet
Versljajg leest van een vergadering, waar
(aanwezig waren het partijbestuur, het be
stuur V|a,n het vakverbond en do socialis
tische Ministers. De Minister yap Arbed,
de heer Wouters, zeide o.a.„nadat idle
finiandiëele toestand zal zijn gezuiverd,
z|a,l 'het oogenblik 'komen diepgaande so-
eijaia hervormingen in tp voerep.''
Het zja.l wel waai' 'wlezen, maar na-
djat.j
Allereerst moet er een zuivere finain-
ciëele toestand komen
Een vjaai de vele beloften der Bel
gische Soci|a|al-dembora,ten bij de stembus
Wijs deze, dat zijl die zuivering zou'tlien
brengen. Jlun grief! tegen het toenmjaligé
ka.binel^was, dat de stabiliteit van de munt
niet werd bereikt. Nu zouden de Socialis
ten toonen drieërlei te kunnenzij zouden
den finamciëelen 'toestand redid|en, de be
lastingen verlagen, en meer gelid uitgeven,
voor hervormingen. De kiezers geloofden
Er werd zelfs door sommigen een pre-
mievrij pensioen beloofd va,n vijf frain'ce
's dinags- De kiezers geloofden.
Maar nu moet het doen er zijn. En nu
blijkt het, dist er van al dat moois niets
komen kim. Beloven is gemakkelijk', doen
is iets landers.
Het onmogelijke wordt inderdiaiad| van da
socialistische Ministers Verwacht. Kan men
het den 'kiezers kwialijk nemen? Het w'aa
hun imm'ers beloofd? Opi het socialistisch
congres der mutualiteiten ziekenkassen
oén dezer dj'Jgan gehouden heeft <1)9
Minister yap Arbeid geklaagd over de on-
mjsicht dor Regeering. „Er 'is, zoo zeidg
hij, geen geld. De begrooting van Minis
ter Theimis had een tekort van 400 m'il-
lioon. De begrooting yap 1926 zal een
tekort hebben yap 800 millioen. Het zou
nog vochtige oogen aan, waarin zjilk eeri
eigenaardige uitdrukking' lag, dat Irene»
haar den geheelen avond niet kon v-erge-i
ten. Haar zoo aanstarend, schudde Bea-
trex zacht haar hoofd en fluisterde nogj
eenige woorden, maai' dezen keer zoo.
zacht, dat mevrouw de MorviUe ze ni,et
kon verstaan.
Toen haar rijtuig' haar naar 'de „nua
Bassano terug bracht, wilde Irene weten
of de houding van Beatrix onder d-e voor
stelling' van Hernandi denzelfden indruk
op haar zoon gemaakt had, ais) op ha,ar.
Keg', Armand, ik vind dat Beatrix
altijd zoo droevig is.
Dat vind ik ook, mama, antwoordde
Armand onverschillig.
Zijn moeder, die wist, dat hij alleen
alles was voor Alice en dat noch hiet
tooneelstuk, noch het hum-eur van Beatrix
hem van het voorwerp van zij'nj gedachten
hadden kunnen scheiden, zuchtte, wierp
zich achter iir het rijtuigl en gaf zich aan
haar treurige overpeinzingen over.
Zooals zij tot Giselle gezegd had, bleef
het geluk van Jaoques haar ter harte
gaan, en er moest nu een einde komen aan
die ongerustheid, die haar al verscheidene
dagen folterde.
(Wordt vervolgd.)