NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND MAISON F. Q. C. DEN HOLLANDER Dames-Model-Costumes, Mantels en Hneden. itie-leening Eerste Blad Specialiteit in: 10.000,- DIT BLAD VERSCHIJNT; DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS Nog eens: „Roomsche angst' HIE VAN DE )NTVANGENIS AGD MARIA ioes. udheid meer! ijk alle kleedingstukken MAGDALENASTRAAT 7 GOES TELEFOONNUMMER 15 BUITENLAND ENGELAND FRANKRIJK AFRIKA JAPAN BINNENLAND >CHE COURANT jlbouw, de heer P. N. Haev liddelburg. |aan de Hoogeschool te Gent enieur de heer E. Matthews tijdvak van 1 Oct. 1925 tot is benoemd tot leeraar aai» lbouwwinterschool 4e Goes do Ie- Graaff, te Berge ni-qp-Zooipn CTBERICHTEN |9 September 1925. Tarwe f 12,50—f 13,50, .Win.- 12f 12,25, Goudgerst 121 lokerwten f 10f' 10.50, Kroon- If 16, Bruine Booneu f 141 |de Boonen f 16—f 22, liaan- rf 43, talles per 100 K'.G. Aan- handel regelmatig. Bruine boo- gd. 19 Sept. Eierveiüng V. P. Z. eieren 10177 stuks. Prqff Ir 100 stuks. [eeiitiiE K»|»eHeBiezelisg» en omgeving. Iling van 30 September. Groote veiling. f3,30 per 100 K'.G. Kleine veiling. Maplgdeperen 2530, Doyené de» 5-72, Br. Clairgaau 3545» 40. Pondsperen 25, Beurré v. d, -40, Gieser iWi'Memlajn 20, Klei-t Josephine de Malines 33,r Duch-, <me 3045, Val en Kroetpere» 1 f.AiptpelsBismarck' 610, No-' 12, Ananas Keinette 6Gxoli Hondsmuil' 911, Zure Belle- Goudreinet 9—19, Sterappels !5r jnan© d'Orange 712; C,%mpagnq f2, 1'rmgaard 11. Vlaatmsdhe Hol» (Present van Lunteren 8, V,al- eö ds 31. Bliaiuwe druiven 54 n, alles per 100 E.G.Noten |7, Kipeieren 10.30, Eendeierea- tonijnen 300 gulden, alles per Iks. BURG, 30 Sept. Tarwe f 11,50— Chevalier f 11,75, Bpgge f 10,75,. f 12,50, Bruine Boonen f 18,00. TDIJK. EENER ÏOO,en f 500, den H. Stoel en goedkeuring ing, Aartsbisschop van Utrecht. en hoofdsom gegarandeerd J het H. Petrus en Paulus te Soest. rIFTE 98'l2 pCt. |n, dat de inschrijving op ening vanaf ICTOBER 1925 aende kantoren; lUWBANK te AMSTERDAM, ,S-HERT0GENB0S(5H, lOUWBANK, Roosendaal, Stationsstraat 5. ÏANSSENS te Axel, Hulst, Terneuzen en I.Izendijke. te Bergen-op-Zoom. iljetten zijn op aanvrage bij de rijgbaar. ben Maandag 12 October 1925, ÏRLANDSCHE LANDBOUWBANK "JES DROSSAERTS er 1925. 9092-110 rtelboer's Kruiden en Wortelboer's e dagen weer genezen. Duizenden vonden. tajj (amerikaansche II kleurzeep) n maakt ze in een oogenblik ,rkrijgbaar in alle kleuren. 1 Steenstraat 108, AMSTERDAM de bekende Drogisten enz. h 10,50 per voldoende voor minstens 260 gram stof v.h. C. A. SCHULTE Co. te MIDDELBUR8 NUMMER 116 ZATERDAG 3 OCTOBER 1925 21 stb JAARGANG NIEUWE ZEEUWSCHE Bureaux van Redactl» «n Administratie i Wtstaingel, QOES Intörloc. Talsfoon» Rariactf» en Administrate Telef. No. 207 Bijkantoori MIDDELBURG» Markt 1 «n 2i Tolefoon No. 474 Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling Adrartentlin van 1 tot 6 regale 0.00, elke regel meer f 0,15 Contractregelprlja, te beginnen ötj SOC regels, beduidend lager «ROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Dit nummer bestaat uit twee bladen 117 DE BESTE VaRINAS TkrjjjbMf Afsol?p.lxlfo«ttp4>. Wij veroorloven 011s, met een enkel woord terug1 te komen op de bemerkingen, die de eerw. heeren v. Ruitenberg) on v. Nieuwenhuijzen meenden te moeten maken op ons hoofdartikel van 24 September j.l., van welke aanmerkingen onze lezers ongetwijfeld in ons nummer van Donderdag Ij. October j.l. hebben kennis genomen. Op den voorgïond 3ta, dat wij met waardeering het naschrift der heeren y lazen, waarin zij' verklaarden, dat de Vrijzinnig! godsdienstige Landdag te Goes vrij was van anti'-papistische smetten. ITróuwens, de zakelijke, nuchtere maar daarom gansch iniet onwelwillende toon, waarin zij zeiven hun betoog! kleedden, bewijst, dat ook hun geestesoog niet door 'kleinzieligen Ebme-haat is beneveld. Dit waarborgt dus een gedaehtenwisseling, waarbij het Augustiniaansche adagium „in het noodzakelijke de eenheid, in het twijfelachtige de vrijheid, in alles de liefde" over en weer als richtsnoer kan dienen. En, waar, naar een geestig Franscb gezegde, uit den schok der meeningien de waarheid kan ontstaan, daar achtten wij het passend, aan de opmer kingen der inzenders het volle recht te doen wedervaren, door hun ingezonden stuk volledig in ons 'blad af te drukken en wel opi dezelfde plaajs waar wij onze opmerkingen, aan hun adres gericht, plaatsten. Wij zouden toch aan den naam' on de reputatie van ons blad een slechten dienst bewijzen, wanneer wijl ten opzichte van deze onze opponenten 'fc Horatiaansch: principe: audi et alteram partem", „hoor ook de wederpartij" gingen verloo chenen. En wat nu de opmerkingen der heeren betreft, wil het ons na, aandachtige kennismaking daarvan, voorkomen, dat de inzenders zicli een geheel verkeerde voorstelling!maken van, dien z.g. Boömschen angst, die eigenlijk in heb geheel .geen angst is maar enkel en alleen een redelijke bezorgdheid voor de zaligheid onz'er ziel. Het Katholieke geloof wekt in zijne belijders het rotsvaste vertrouwen op de eeuwige zaligheid als loon van een deugdzaam leven, doch de verdienste van dat deugdzame leven wortelt niet in dat leven als zoodanig', maar in de oneindige verdiensten van Jezus Christus, die aan dat leven een bovennatuurlijke waarde schenken, het welgevallig maken in Gods oog. Want heel ons hebben en al ons doen, in zooverre het eenige beteiekenis heeft voor de zaligheid, steunt in zijn diepste ontleding altoos en zonder uitzon dering op de verdiensten van Jezus' kruis. Dit is de constante leer der Katholieke Kerk van de apostolische tijden af tot op heden toe. Zij toont ncg! altijd aan de wereld den Christus als „het Lam dat de zonden der wereld wegneemt". Van dat rotsvaste vertrouwen opi Gods oneindige goedheid en ontferming legjt de Katholieke Kerk getuigenis af in hare gebeden en liturgische handelingjen. Hare» priesters legt zij in 't dagelijksohl brevier gebed de pisalmeu van den Koninklijken Profeet in den mond, die zoo bijl uitstek van het vrome Godsvertrouwen spreken. Denk b.v. aan den 26en Psalm„De Heer is mijn licht en mijn heil wien zal ik' vreezen? De H;eer is de beschermer mijns levens, voor wien zal ik sidderen?" enz. en bij het ingaan van de Veertigdaagjsche Vasten sterkt zij> dat vertrouwen harer kinderen, met hen den schoonen 90en 'Harpzang te doen bidden, door onzen grooten Vondel zoo schoon berijmd iWïe, overschaduwd uit den hoogen Van God en 't Opperste Alvermogen; Gedoken zit, en in En onder d'allerwiste hoede v an 's hemels Schutsheer en Zijn roede, Gerust van harte en zin; the mag met recht en reden spreken: 0 God, wat hulp kan mij ontbreken L enz. enz. l) h aar intusschen de christen gedurenda Z1jn aardsche loopbaan omringd- is van vele gevaren voor zijne ziel, voortsprui tende uit de drievoudige begeerlijkheid waarvan de apostel Johannes spreejkt, ai' bestaat voor hem als redelijk wezen met een vrijen wil toegerust, altijd do kans, dat hij zich afwendt van God door de zonde en daarmede het recht op den hemel, door Christus voor 'hom verworven, eigener beweging prijs geeft. En daarom: vermaant de H. Kerk hare kinderen, niet in een lichtvaardig Over trouwen er maar op los Jte leven, docjh naar den raad des apostels hun vlecsch met deszelfs driften en kwade lusten te kruisigen, om' zóó Christus toe te behooren (Gal. V. 24). Uitdrukkelijk zegt Paulus m datzelfde chapiter van zijn Galaten- Jjnef, dat overspelers, moordenaars, ftalaatds, afgodendienaars enz. enz. het Gods niet zullen beërven („van welke tt waarschuw, gelijk ik u reeds ■Efwaarsckuwd heb, dat zij die zulke D8«n doen enz.). Daar wordt dus het beërven van het rijk Gods, het iu den hemel komen, afhankelijk gesteld van positieve daden: eerbaarheid, zuiverheid, matigheid, zachtmoedigheid, enz. en - niet van een lijdelijk gelooven in de verdiensten van Christus alleen. Ongetwijfeld heeft Christus overvloedig voor de erfschuld der menschheid aan Zijn hemelsehen Vader voldaan, van oneindige waarde was Zijn godmenschelijk leven, van oneindige waarde was Zijn lijden, Zijn sterven. De Kerk aarzelt dan ook' niet. in een harer geestelijke liederen te belijden dat één droppel van Christus goddelijk bloed voldoende zou ziju geweest om der wereld zondeschuld uit te delgen. 2) En daarom klemt zij1 zich als het ware aan dien Goddelijken Middelaar vast en daar vloeit geen gebed van haar lippen, of het sluit met de woorden„per .Christum .Dominum nostrum", „door Christus, onzen Heer". Doch die objectieve verlossing wordt voor ons eerst subjectief en daardbW effectief (daadwerkelijk) wanneer wij zo op onze zielen toepassen door het geloof, levend door de werken. Door het geloof; want volgens de uitspraak van het concilie van Trente wordt nooit iemand gerecht vaardigd zonder het geloof, aangezien het onmogelijk is zonder het geloof aan God te behagen en zalig te worden. Doch datzelfde concilie leert„Zou iemand beweren, dat de gerechtvaardigde mensch, hij moge nog zoo volmaakt zijn, niet verplicht is, de geboden van God en van de Kerk te onderhouden, maar alleen verplicht te gelooven, als ware het Evangelie een bloote en Volstrekte belofte van 't eeuwig leven zonder de voorwaarde van het onderhouden der geboden, hij zij in den ban". Daarom beriepen wij' ons met recht en réden op Jezus' woord tot den rijken jongeling: „Indien gij tot het leven wilt ingaan, onderhoud de geboden", n'en déplaise het oordeel daaromtrent van onze geachte opponenten. De Heiland specifi ceerde zelfs de geboden: „Gij zult geen „Boomsche angst", maar ook niet van een valsche geruststelling, als zou men door een simpel gelooven in de kracht van Christus' zoenbloed, van zyn zaligheid verzekerd zijn. Wij schonden reeds onze belofte van „met 'n enkel woord" te zullen renliceeren op het betoog onzer geachte opponenten, doch de .uitgebreidheid en het belang van het onderwerp door hen en ons op het tapijt gebracht, gaven aan onze dupliek een grootere uitgebreidheid dan wij'zelven aanvankelijk dachten. Konden wij' over genoeg plaatsruimte beschikken en eigende zich een courant voor het schrijven eener theologische verhandeling, wij zouden ook ten opgichte van de' andere stoffen Vagevuur, karakter der H. Schrift, die door onze opponenten worden aangeraakt, de Katholieke meening ontvouwen. Goed deed het ons aan, in hun artikel te lezen: „wij verwerpen niet de geschreven open baring Gods,,. E11 dan volgt: „al ontleenen wij- aan 't feit dat mcnsclien deze open baring geschreven- hebben, de vrijheid om hier met critisch oog te staan tegenover de letter." Hierop willen wij djt zeg'gen: zeker, menschen hebben Gods openbaring opg'eschreven, maar menschen, werkende onder ingeving van den Hl. Geest en met diens bijzonderen bijstand. „God heeft de Bij'belsche schrijvers" aldus Paus Leo XIII in zijn encycliek: „Providentissimus Deus" - „door zijn bovennatuurlijke kracht derwijze tot schrijven opgewekt e» bewogen en bij het schrijven terzijde gestaan, dat zij1 al datgene en. ook datgene alleen wat Hjj' wilde èn goed met hun verstand zouden begrijpen èn getrouw zouden weergeven èn met onfeilbare juistheid zouden uitdrukken". Daardoor is de Bijibel Van een totaal andeitkarakter dan elk ander profaan boek'. Dat sluit geen tekstcritiek uit. Eeeds Sit. Hiëro- nymus, de Prins der bij'belvorschers toevallig' ontvingen wij juist op zijn feest dag', 30 September, den dupliek onzer geachte opponenten heeft haar beoefend overspel bedrijven, gij! zult niet stelen" enz. van welker onderhouding! de zaligheid afhangt. Eerst, als de jongeling bekent in den weg dier geboden te wandelen, voegt Jezus hem' toe, „Indien gij' volmaakt wilt zijh, dus, wanneer gijl meer wilt doen dan wat voor de zaligheid strikt noodig is ga, verkoopt al het uwe, geef het flen armen en volg! Mij' na", die in een geheel volmaakten wandel den menschen den weg toont, die voert naar het rijk Mijns Vaders. Die evangelische raad nu wordt in de Katholieke Kerk opgevolgd door de kloosterlingen der onderscheidene orden. Zij toch, verlangend om meer te doen dan wat strikt genomen ter zaligheid vereischt wordt, verzaken vrijwillig aan de aardsche goederen door de gelofte van armoede; aan de geoorloofde vleeschelijke geneugten door de gelofte van zuiverheid; aan hun eigen wil en welbehagen door de gelofte van gehoorzaamheid aan den wil hunner oversten. De goede werken, dje de christen, wandelend voor Gods aanschijn, verricht, bezitten inderdaad een innerlijke kracht om den hemel te verdienen, geheel overeenkomstig de vermaning van Sint Petrus: „Broeders, beijvert U temeer, om door goed,e werken Uw roeping en «itver- kiezing te verzekeren (II Petr. I. 10)en de uitdrukkelijke verklaring! van Sint Paulus„Een ieder zal zijn eigen loon ontvangen naar zijn werken" (I Cor. III8). Intusschen wortelt die innerlijke kracht der goede werken, zooals wij; reeds hierboven zeiden, in Christus' verdiensten. Daarom deed het concilie van Trente nog, deze uitspraak: „Zou iemand zeggen."- de niensch kan door zijn werken, die óf uit kracht der menschelijke natuur óf teu gevolge van de leer der wet geschieden, zonder de goddelijke genade van Jezus Christus voor God gerechtvaardigd worden, hij zij in den ban". Hiermede meenen wij voldoende te hebben aangetoond, dat er bijl den Katholieken christen geen sprake is van en honderdon na hemi in de Katholieke Kerk hebben gewerkt aan het zuiveren van den tekst van vergissingen, verkeerde 'woorden, d.ubbelzettingen enz. door allerlei overschrijvers in den loop der eeuwen daar ingebracht. Maar zij hebben zich wel gewacht om teneipde het eens! populair te zeggen met het badwater het kind weg! te werpen. Onze geachte opponenten weten echter beter dan wij hoe de vrijzinnige, vaak rationalistische, bijbel-' critiek zooveel aan het Boek' der Boeken heeft versneden en gecorrigeerd, .dat er juist dat uit verdwenen is, wat deu Bijbel tot Bijbel maakt. Voor zulke excessen zijn wij, Katholieken, Goddank, veilig', omdat in onze Kerk het onfeilbaar leergezag waakt over de zuiverheid van den gewijden tekst zoowel als over het behoud van de ongeschondenheid van God» woord. En hiermede is de Kerk in goed gezelschap Want reeds in het begin der 3e eeuw, dus nog op den drempel! vaa. deu apostolischen tijd, schreef de Hl Irenaeus: „De kennis der waarheid is het karak teristieke teeken van het lichaam1 va» Jezus Christus, dat voortleeft in de opvolging der bisschoppen, aan wie de Apostelen den last hebben toevertrouwd, de Kerk, over alle oorden verbreid, te besturen. Daar is tot op onzen tijd door een getrouwe overlevering, zonder toe voeging of afneming" het pand deb HL schrift bewaard. Daar leest men haar, zonder dwaling' vermengd, daar draagt men zorg de leer te verklaren volgens de H'. Schrift door een wettige uitlegging, die elk gevaar op een afstand houdt en de godslastering doet mijden". En hiermede leggen wij de pon neder, wij gelooven geschreven te'hebben „sine ira et studio", zonder hartstocht of voor ingenomenheid, hadden trouwens geen andere bedoeling, dan rustig onze meening weer te geven als neerslag van den indruk die het door onze geachte ópponentea geschrevene op ons maakte. Geve Hij, die de bron der waarheid is, aan allen, die Hem' in oprechtheid zoeken, het licht en de genade omi Hem te vinden daar waar Dij werkelijk is, in de Heilige Katholieke kerk, welke, naar St. Paulus' woord „de zuil en de gTondslag cfer waarheid" is (I Thim. Ill 15.1. D Men houde in het oog' dat de Proiesi- tantsche Bijbel de Hebreeuwsche numme ring der Psalmen volgt, onze Bij'bel daar entegen de Alexandrijnsehe nummering (van de overzetting; der 70) die ook door S,t. Hiëronymus werd gevolgd. Van den 9en tot den 184en Psalm' tellen de Pro testanten één verder dan wij. Toch hebben beide Bijbels 150 psalmen. 2) „Pie pelicane, Jesu Domine Me immundum munda tuo sanguine, Cujus una stilla salvum facere Totum quit ab omni mundum'scelere". „Liefdevolle Pelikaan, Heer Jezus,- zuiver mij, onreine, door Uw bloed, waarvan één enkele druppel in staat 'is geheel de wereld van elke misdaad rein te wasschen". De St. Paul's kathedraal. De berichten oVer den toestand viau de St. Paul's kathedraal luiden weer tyer- ontrustend. William Hisaw'ey, een deskundige wat oude gebouwen betreft, 'heeft verkllaialrd, dat,- niapr 'hij1 verwaéhtte, de koepel! spoe dig' invallen z|a|l. Er schijnen nieuwe soheu- fel 'zijn ontstaan sedert men' begonnen is, pilaren te versterken door d,alarin dement te- gieten. i I)e Pranschcii in Syrië. BEIEOET. (Be:%a.) 'In Djebel Druze zijn de Fransöhe troepen wear in ibejwo- ging gekomen. De krijgsverrichtingen tre den weer in een actidf! sifrldium. L©on Bourgeois. Overleden is de Pransdhe staatsman Leon Bourgeois. Hij was 12 m|a|aHI minister. Op 3.6-jari- gen leeftijd, was hij! (aj. prefect van politie; op 44 jaja;r president van -den ministerraad.) Eenige méfflen is hifjails president der.repu- büjieik) ajapgezodht. Zijn wankele gezond heid en zij"n zWakkle gezicht, deden hem! deze aapzoeken weigeren. Van 1920 tot 19231 presideerde hij1 nog den senaat. Aills Zoodanig móest hij' het geding QajHaus: lei den. Voor een eere-voorzitter der radicjallte partij |a|lls hij was viel dit pijnlijk. In ale kringen J/a(a|t hij teleurstellende herinnering achter. Een sfcrij3bja(re figuur was hij' nooit, eer weJbespra|apft ook', dan welsprekend. Hit liefhebberij'' deed hij' indertijd alaU ^eeMhouwen. I)e ptrijd in Marokko. De stad Adjiz in Mlapokkó is door de Spajainsche troepen gebombardeerd en het huis v'au Ab-eD-Krim' is in briahd ge schoten. i, Voljgens Spaansdhe berichten zou de tegenstand der Moorea verflauwen. Ge tracht wordt met de Frpnsohe troepeD bij Melllillfe.; Verbjnding te srijlgen teneinde ge- ZatoenlKii'k toe te haften, alvorens het regiem- seizoen de militaire operiaties onmogelijk umiafct. 1 Bij aardverschuivingen, door langdurig,» regens in Japan veroorzaakt, zijn 30 per- sbnen gedood en velen gewond, terwijl talrijke personen vermist worden. Korte berichten. Een brutal© postdiéfshai is Donder dag op den trein tusséhen Birmingbjaimi en Newport in Walles volbracht. Bij! aankomst van den trein te Newport kl'eek een post zak mot een |a;antall aangeteek'ende brieven met .aiaingeg'eVen waarde te zijn vermist, De ooritagsdorresppndent vhai dè Tempy is bij een bezoek aain dé eerste Fransche géVedhtslinies door een gTanfeat getroffen en gedood. Bisserey da industrieel!, die te Choisy l'e-Eoi op klaarlichten dag door autoban dieten berodfd! is, heeft een prwnie vaaa lflOOO fr. uitgellbofd voor ieder, die een aajnwiij'zing kan gpv'en, 'die l'eiden kan tot Ibflt! fvjjnden van de daders. De geroofde som' bedroeg niet 14000 fr., Zooal's eerst geméld wlajs, doch 90000 fr.., die Bisserey juist van een bjalnk' te Parijs gehaald had en welk! bödrag djénsn tnoest om zijn personeel! te betalen. f Èn Einden (OostfriesHamd) is een1 vtereenigSng opgericht, die trachten zftjfdaar een vlieghaven voor den vliegdienst AmL sterdiatn!!E|m)d!eni te krijgen. In Brandenburg zijh sinds Donder dag- 5000 gljaparbeiders in staking. In do HajnburgBche hjaiven zijn aan boord van h'et Jialpiansche stoomsdup In- ifuku Maru 147 listen m'et fillms ontploft. Door de uitschietende vfemtaèn zijn 15 bootwerkers gewond, van wie enk'dl'en zeer ernstig. In het Noorden van BerlÜjlnl is een tramwjaigén op een anderen ingereden, wajajrbïj de bijWagen van laatstgenoemd vbertuig 'geheel vernield werd. Er werden !4Jf ptersonen min of meer zwaiair vebWond. Einde van den Zomertijd. Hedennacht eindigt de zomertijd. Men zette dus hedenavond vóHir het naar bed gaan de klok één uur terng. Uitvoer van vee naar België. In aansluiting met ons bericht dat de invoer in België van herkauwende djeren en varkens, afkomstig uit Nederlaag en voor de slachtbank bestemd,, toegestaan is zonder quarantaine over het douanekan toor van Visé (station) dient gemeld, dat de djeren na aankomst aan de grens aan een veterinair onderzoek word,en onder worpen en binnen 24 uur na aankomst aan de grens moeten word.en afgeslacht. Rotterdamsche brieven. (Oe Missieweek.) D'e RoÜerdalmsche Katholieken hebben een week achter den rug, als Zieker wei nigen hunner hebben- doorleefd. D'e zoo grootsch opgezette Missie-week tukt ide daaraan verbonden risico, aan' welks welslagen zelfs ook tal van E'erw. II. H. Geestelijken een oogenblik bobben 'getwijlfleBIdj is op gchitterende wijze ge slaagd. Roeds den eersten avond jiepien p»ille zalen vol en moesten wegens plaatsge brek honderden worden afgewezen, zoo- dat andere maatregelen moesten worded genomen om wanorde eaz.. te voorkiomieiu DIaatsbesp,reking ad ,25 en 10 ct wlerdl toen ingevoerd en geen vrije ent ree, maar ook dat schrok niet ,af, eln Wia niet ééh of twee dagen te vpren plaats besproken had, kon buiten aan de zla&l in 'de rei gaan staan, om na b'ni uih? of langer wachten teleurgesteld „hujsh toe''' te gaan. Dat honderden die( oven weinig tijd beschikten, geen enkele ve® Bantering hebben bijgewoond, is jbfegrijps» lijk, jevenals dat 'de ondernemers deal missie-week' gnuifden over den zeker niet verwachten ontzaggelijken toeloop. Het wias dan ook de mioeitb wfaard oinr die door ds zion gebruind,ei en gei- baarde priesters uit alle porden der wiel- Iveld, eens te hooren uibeenzlattem:, hoe het er in die onbeschaafde landen als 'Oeganda, Congo, West-Jndjé, Brazil®, Bor neo Nieuwt-Guinea', Australië en nog, anr idero .streken der wtereld jn de missing uitziet an hoe daar gewerkt woirdt. Mensachtig; \bleek! het verschil in 0$ wijze waarop, al naar den aard en Kajjaild iter der volkom wordt getracht de arme heiden,sche volken de groote genade van ons II Geloof deelabhtig, te doen Woirdon, 'Ongelooflijke staaltjes van heldenbloed der Missionarissen, maar ook. van diepa gOidsvrucht der nieuiwhefceerden werfen ons in woord en beeld ve^konidigld.' 'ei* vertoond. Ik zieg' ook „yerto/oud''wjant ook hier vooral heeft de bioscpjop onschat bare diensten bewezen aan da zlaak de£. Missionarissen. Enkelen dealer geweldige pionniers de# beschaving ,was_ bet aan la zien, dajt zijl hoe bjiijmbedigi gestemd door het langdurig verblijf in oen doodendi klimaat, opgeloefd, of te wel lichamelijk ziooi gel knaHht w)a!ren dat een yolkom'en herstel! was uitgleslbten. Een hunner, Zeldere Pater JVltlbx, die wagons izijn humoristische wijzo van voor dracht steeds hijzonderen bijVjajllgenoot,' iwas in Oeganda 18 jaar werklzaaml gel Wfaest on na oen pest-opidamtie, waardoor zijjn geheeila parochie was ontvblkt of gevlucht, door 'n 'zonnesteek getroffen. Bieae missieheld verklaarde, thans zielfs» niet meer in staat te zijn omi te lez'en. Zijn opgeruimdheid werkte echter op zijn toehoorders inderdaad aanstekelijk', on hat bijna voortdurende applaus bij, zlijin Q,pi- treden was zelfs mieer dan 'eens' lijn)- derlijk. llit zlijn bel,angweKkenden leveus(. loop bleek o.m. dat hij 'n Protestanscha moeder had' gehad', die hij reeds op 'zïjn 10e jaar vroeg om missionaris te moitep worden, waarop hij ten antwoord kreeg 5 „je wordt werkman n,et als ja overleden (Viader w,as." Ein, hij: werd werkman, en begon op zl'n 14e jaar als opperman; bjateht het tot metselaar; kw.ami in. Ham burg terecht; stuurde moeder trouw week geld op, had op 'zijn 27ste jaar f1500 opgespaard an.,»., z'n ideaal omi mis sionaris te worden nog niet opglegeven. Bij izijn terugkeer naar Groningen gaf hij moeder opnieuw zijn hartewensch ie fcan- hen, en nu mlet iguustig sfew'olgj. Zijn hnav© Protestantscbe moeder dankte God! voor de g'rootsche, verheven roeping wan haar kind, en Arnold Witlox ging, zich aanl- (meHdn -en werd na heel wat formal}- feiten .aangenomen als priaster-jsitudent. Nja zjjn H. Wijding had hjji nog h'et groote geluk mogen smaken, .zijn bravo Imiofedar KathoIieX te zien wbrden en ajs >'n VT0M0 christin te' zien sterven': Pjafer Witlox vertelde ons verder, hoa hij in Oeganda door zijjn medebroeders friet uitbundige vreugde werd ontvangen' en daar aanstonds ais priesterimetselaan met den bouw vaïi k.erk en school 'werd belast en alz!oo een onfnisbaar persoon' werd in de missie. Dit laatste werd miet

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 1