NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND iruikt ïr's Kruiden jr's Pillen. =4=ï ÉTri: i?itl ÏRZEI 3 jrant, Beleening* ie, Deposito's c rente 4 pet. DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS Roomsche angst? FEÜÏLLETON BEATRIX. :euwsche courant, iterijen en Telegrafie 39E STAATSLOTERIJ DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1925 koopingen en Verpachtingen I Beth. een genot als het geschiedt met Buitenlandsch Overzicht BUITENLAND BELGIE _i L na van eeae van '3 meesters fres- ;ijn tafereel van de „Verdrijving ciiodoras" staat namelijk in dea »k de figuur van een jongeling ia |gien mantel, die behalve zijn ba- blad papier in de hand haudfli J de naam geschreven staat van een, hs onbekenden, burger van Cremo- Irsöhillende kunstgeleerden hebben [2 figuur het portret van Raphael 1-1, zonder zieh echter do e-igenaar- |deedij .te kunnen verklaren. Dit is .thans opgelostde schilder heeft fgebeeld in de dracht van het ®aa gen eereambt van pauselijk «geheim- er. Het geschrift, dat hij Kin da loudt en over welks beteekenis men lieds in allerlei eissingen verdiente, iclaarbliikeliik' oo dien aard van ziia luiheid. Het portret. zoo verklaart onau in den „Kunstdhronik" dat tester in den bloei zijner jaren weex- is een van de schoonste en best rde, die we van Raphael bezitten. Postkantoor te Goes. van onbestelbare brieven en brief- van welke da afzenders onba- _n. hgontvangen in de 2de helft der September 1925. leven Binnenland: Iton Mittelmeyer, Amsterdajn; Earn- :ns Am)sterd|a)m!Inspecteur L. O., I .Wed. A. Goosen, Kortgene'. B. Den afzenders wordt aanbevole» le stukken hun naam en adres ta slden, opdat deze bij onbestelbaarheiA ïen kunnen worden teruggegeven. prts is het gewenscht, alle stnlrlroM i van een volledig adres straatf en huisnummer te voorzien. 1 1 '5e Sljjstj king van iMajapdag. 21 September; HOOGE PRIJZEN 7594! 9341 10569 14626 94 3187 3523 4039 479.Ï 9814 14613 1 8464 1 99 77 20248J 2422 3233 4124 13675 15077i 17705 i' pO 2365 3257 3823 9229 9.629f 14795 15287 18869 20061 NUMMER 112 21 stb JAAR6AN8 ■ember. I Goes, wei- en bouwLsjnd1, Pilaar, len 24 HeinktensZandl, meubilair, v. lCleef. - J Nieuwdorp, iajCkraak1, De Wild|e eB IHeijboer. 7 Borsselen, lafbraak, De Wilde en I Heijboer. Goes, inspan en huisraad, Pilaar. 3 God»,- vendutie, De Kok. tber. Kwfaidenid|am!me, huis, erf en tuin, In, trage ontlasting, slechte spijs- it, gevatte koude, influenza, luste- ligheid, hoofdpijn, enz., de en leien bestaan er niet. 'ma „Pertolan" f 2,— ortelboer's Zalf 75 cent. Olie I 2, rmpoeders 85 cent. niet bij U verkrijgbaar, dan ge- :o na ontvangst van het bedrag door laria Wortelboer. 60, Oude-Pekela. 553-50 DE BESTE VAR IN AS fijgb&sr i[so)^p.ha8en»pak)t 1 iE KERKSTRAAT 22 [en termijn. J00SEN, Dorpstraat - Telefoon 12 COURANT Bureaux van Radactl. an Administrate i W.at.lng.l, GOES Intarloc, T.latooni Radactl. en Administratis Telef. No. 207 Bij kantoon MIDDELBURG. Markt 1 «n 2i T.lafoon No. 474 Aboitnemtnteprys f1,90 per drie meenden, bij vooruitbetaling Advertintién van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer fO*15 Contracfregolprlje. fe beginnen bQ 500 regels, beduidend lager «ROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Te Goes had Zondag jl. een landdag plaats van Zpeuwsohe vrijzinnig-godsdien- stigen, d. w. z. van mensohen, die den godsdienst opvatten naar vrijen zin en eigen meening, wars van „leengeloof" en „letterg'eloof", zooals wij' in het verslag van :den landdag lazen, terwijl zijl het bekende gezegde: „zooveel hoofden, zoo veel zinnen" in hun „veelheid van reli gieuze schakeeringen" den volke demon- streeren. AViat zij dan nag| gelooven? Of liever, waarin zij nog' geloovend overeenstemmien In „de menschelijke ziel die haren Meester zoekt". Nu, dan zijn deze godsdienstig- vrifznmigSen onzer twintigste eeuw wa ren zij het niet die indertijdc voor zich den titel van „het denkend deel der natie" pp- cisehten? een aardig eind achterop!. „Een menschelijke ziel die haren Meester zoekt", Wel, dat trof de apostel Paulus reeds aan bij de heidensche Grieken, die een altaar hadden gebóuwd voor „den onbekenden God". Sinds dien is die onbekende God, die on bekende Meester der zielen door Paulus en zijn opvolgers in het apostelambt ver kondigd, zoodat de christenwereld, de Ka tholieke Kerk, schier negentien eeuwen de geloofskennis bezit van God Almachtig, Schepper van Hemel en Aarde, de Bron onzer zaligheid en ons Opperste Goed en op het kompas van die kennis de levenszee bewarend, veilig! haar einddoel bereikt de zalige aanschouwing Gods in de blijde eeuwigheid. Maar natuurlijk, als de vrijïzinnig'-gods- dienstigen Gods geschreven Openbaring verwerpen uit pure angst voor „leer* en lettergeloof" en dus voor hen als niet bestaande geldt wat St. Paulus den He breeën schreef„Meniganaal en op veler hande wijzen heeft God eertijds door de profeten tot de vaders gesproken, eindelijk in deze dagen heeft Hij tot ons gesproken door Zijnen Zoon, welken Hij tot erf genaam van alles heeft gesteld, door Wien Hij ook de wereld heeft gemaakt venz." (H.ebr. I), ja dan is het niet te verwonde ren, dat zij nog naar den Meester zoeken, ofschoon Hij midden onder ons is, Hij „gisteren, heden en in eeuwigheid" de zelfde naar St. Paulus' woord en overeen komstig! Zijn eigen belofte: „zie Ik ben met U alle dag'en tot aan de voleinding der wereld" (Matth. XXVIII. 20). Wht enorm1 veel, gaat er alzoo te loor voor het zieleleven, wanneer men opzette lijk het oog sluit voor het licht, dat ons uit Gods openbaring tegenstraalt. „En eigenlijk staat voor ons allen toch in het middelpunt, hoe verschillend onze theorie dan hieromtrent moge zijn, de figuur van Jezus Christus", zei ds. Van Nieuwenhuiijzen op den landdag'. Helaas, de verschillende theorieën omtrent die fi-. gUur, gevoegd bii den afkeer van het „leer- en letterg'eloof" maken de vrijzin nig-godsdienstige Christusfiguur tot eene van zoo vage omtrekken, en zoo'n onbe stemde belijning, dat er van den Christus der christenen, n.l. Gods eeniVge boren. Zoon, ontvangen van den H). Geest, gebo ren uit de'maagd Maria, gekruisigdj onder Pontius Pilatus, ten derde dage van (de dooden verrezen, opgeklommen ten hemel en daar zittende aan Gods rechterhand^tot Hij de wereld zal komen oordeelen, weinig meer overblijft dan de evenknie van een Boedha, een Zoroaster, een Confucius, een Mohammed en dergelijke sekte-stichters. Als mensehen over dingen spreken of schrijven, waarvan zij geen verstand heb ben, komen er onfeilbaar domheden. Zoo is het ook op den Vrijizinnig-godsdiensti- g'en landdag gegaan. D'aar toch zeide ds. Van R.uijtenberg' o.a.„Tegenover de Roomsche angst en onzekerheid plaatsen wij onze veiligheid en geborgenheid in God". Roomsche angst? Maar, dominee Ruij- .9. -O Het is al laat, zei ze, toen zij naar de pendule keek, dank u wel Bernard; zeg aaTl de freule, dat het me erg spijt haar niet ontmoet te hebben. Zij verliet erg teleurgesteld het huis. Dit eerste onderzoek was niet met succes bekroond en haar diplomatiek' optreden was niet gelukkig geweest. Zij' besloot 'rij1 de eerste gelegenheid, die zich aan bood, zelf met Gabriël te spreken. Mis schien zou zij de geheimzinnige bescher mers van den jongen man leeren kennen, en deze zouden op hun beurt misschien kunnen vertellen, wat zij graag wilde weten. Het was een kwestie van tijd en ge,- anders. Onvoldaan, maar toch 1110 Scheel en al de hoop opgevend de waarheid te zullen achterhalen, keerde ■<Akoe naar huis terug. IX. van°Th> thuis kwam, vernam zij van Bernard het bezoek van haar vrien din Eerst was m erg verwonderd, vervol- tenberg, U slaat de plank finaal inis! Daar is gieen blijmoediger godsdienst da» de Roomsch-Katholieke en daar zijn geen blijmoediger menschen dan de Roomsehen. Zelfs wordt hun een wel wat al te grooto levensblijheid verweten. En waarlijk, de vermaning' des apostels: „verheugt U ten ailen tijdel" wordt door de Katholieken wei eens wat al te gul opgevolgd en met voorbijzien van de toevoeging des apostels: „in den Heer". (Philip. IV. 3). Doch juist dit teveel aan vroolijkheid illustreert des te meer de waarheid van ide stelling, dat de Roomsch-Katholieke gods dienst een bij1 uitstek blijmoedige is, van allen angst gespeend. En terecht. Leert niet de Katholieke Kerk' aan hare kinde ren, dat des Psalmisten woord„Dient den Heer in blijdschap" op hen vooral van toepassing is, daar zij het kindschap Gods ontvangen hebben, waardoor zij Gód hun nen „Vader" mogen noemen en zichzel- ven erfgenamen Gods en mede-erfgenamen van Christus? (Róm. VIII, 1417.) AVjelit die Kerk' hen niet voortdurend op, da eerstelingen van hun eerbetoon met een blij hart Gode aan te bieden, die, zooals de Schrift zegt, den blijmoedigen gever liefheeft? Brengt het bewustzijn van na een plichtgetrouw leven d. w. z. een leven overeenkomstig, 's Heeren wet en geboden door den Hieer der talenten te worden gekroond en begiftigd meb het rijk, dat naar Christus' woord van de grondvesting der wereld af voor he,m( bereid is, niet vanzelf een „blijden kijk op het leven mede?. Ja, blijft die blijheid den Katholieken christen niet hij ook dan wanneer hij door vasten en boetedoening overeenkomstig de vermaning des apos tels zijn vleesch met deszelfs driften en kwade lusten tuchtigt (Gal. V, 24), zoodat hij', geheel handelende naar de bedoeling zijns Goddeljj'ken Meesters: „wanneer gij vast, wees niet treurig, maar zalf uw hoofd cu wasch uw aangezicht", de vergelding! mag verwachten van zijnen Vader die in het verborgen ziet? (Matth. VI. >16 20.) Kan de Katholieke christen temidden van de wederwaardigheden des levens een grooteren troost erlangen dan die hein gegeven wordt door zijne Kerk, die hem telken jare op den Tweeden Pinksterdag het bemoedigend woord voorhoudt, dat Jezus tot Nicodemus sprak: „Zoozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij Zijn eeniggeboren Zoon gaf, opidat alwie in Hem gelooft, niet verloren ga, maar bet eeuwig leven hebbe"? (Joh. III, 16.) Gansch Je liturgie van de Rjoomsch- Katbolieke Kerk' ademt den geest van blijdschap en uit zich in vreugdezangen;' tot zelfs midden in de veertigdaagsche vasten klinkt haar „Laetare Jeruzalem", „verblijdt U, Jeruzalem!" Maar, al is de Katholieke christen,' niet angstig, daarom is hij niet zorgeloos. Te goed weet hij dat het rijk der hemelen geweld lijdt en alleen de geweldigen het innemen en hij' kent 's Illeeren vermaning „Niet eenieder die tot Mij zegt: Heere; Heere, zal ing'aan in het rij'k' der hemelen, maar die den wil doet Mijns vaders, die in den hemel is, die zal ingaan in het rijkjder hemelen" (Matth. VII 21). Met gelooven alleen komen wij er niet. Ook' de duivelen gelooven, terwijl' zij sidderen onder Gods straffende hand, doch wat baat hun hun geloof? Eerst een geloof dat zich mani festeert door 'de werken kan profijt af werpen voor de ziel. Terecht noemt de apostel Jaeobus het geloof zonder werken een dood geloof en het was, als schreef hij aan de vrijzinnig-godsdienstigen onzer da gen, toen hij de navolgende woorden op het papier zette: „Maai' die de volmaakte wet der vrijheid wel inziet en erin vOl- hardt, is geen vergeetachtige aanhoorder maar een uitwerker van het woord/ gewor den en zal in zijiie verrichting! zalig zijin". (II Jao. Ij 2227). Door met het geloof alleen de wereld in te treden zooals ds. Van Ruijtenbei-g wil, plaats men zich gens ongerust. Alice wist toch, dat zij den g'eheelen dag niet thuis zou zijn, iij had baar zelfs van te voren gewaarschuwd. Wat moest dit beteeken.? Het gedrag van haar vriendin werd hoe langer hoe vreemder en onverklaarbaar der. y AV at moest juffrouw V alcreuse vroeg' zij aan Bernard. Hebt gij baar open gedaan? Neen juffrouw, Gabriël heeft dit ge daan. Zij stond met hem td praten, toen ik hem riep om voor uw papa naar den kleermaker te g'aan. Niettegenstaande haar voorzorgen, had Aleee toch haar doel bereikt, zei zij bij zich zelf. Zij had Gabriël gezien eD met hem gesproken. Wat zou hij haar gezegd hebben? Wat wilde zij? .Wat was zij' van zins? Beatrix wilde weten en zoo spoedig mogelijk, hoe zij) zich verder gedragen moest; daarom ging zij door met Bernard te ondervragen. Hieeft zij voor mij een boodschap achtergelaten Neen juffrouw, niets bijzonders. Het speet haar wel, dat zij u niet thuis trof. zij heeft zelfs een tijd zitten wachten of u nog) komen zoudt, ik heb haar een kopje thee in de eetzaal gebracht. Dat was toch al te erg. Hjoe had [Alice noch veilig, noch geboiiggn in God, maar wèl door te doen, wat Jezus zeide, toen hjj op de vraag,„Meester wat moet ik doen om het eeuwigj leven te bezitten?" ant woordde: „Indien gij, bet leven wilt in gaan, onderhoud de geboden." Wjant zoo doende beleeft men zijn geloof. En daarom is de bede, die de Katholieke Kerk telken jare op het hoogheilig) Kerst feest ten Hemel stiert, even juist als wèl gevoeld: „ut hoe in nostro resplendeat opere quod per i'idem' fulg'et in- men te", „opdat dat in onze' werken uitsichitteret, wat door het geloof straalt in onzen geest." i Mosoel in Mesopotamia, het gebied wa'gx omtrent tussChen EngelandTurkijë ge schil is, gerezen, heeeft petrcJeum in den grond, eecn licht ontvlambare vloeistof.1, Het schijnt dat dit zelfs op' de Mosoel- kWestie. is overgeslagen. Zij' toch deed de ge'mWcterett vlan de Engelsc'he en Turk- sche afgeVaJegdigden die hun zaak1 voor den Volkenbond bep[l|eiten, ontvlammen. De voorzitter der vergadering van den Vollcenbondraad te Genève, dc heerLou- cheur bad herinnerd ajap de verbintenis, het vorig jaar aiangteglaan, om kalm' te blijven, totdat d© za|ajk" zou zijn uit ge maakt. Mfifir de Turlf ontkende, dat deze alsprafelk' hoewel door een jafgevjaardi'gdta Van zijn land med© gemaakt, bindend1 zou zijn; het' Parlement te Angora hjail haar niet bevestigd. „Maar dtap houden wij ons ook nergens mjeer aan", riep Am'ery, de Engelfedhe minister van Koloniën uit, a ïwjas het in wat meer diplbmatieke t,ajaif, en hij balde de vuist figuurlijk gesproken toen hij» w&laisch'u/w'de d[ajt da gevolgjen ernstig konden zijh. In eerste instantie had hij herinnerd aan het Turksöhe voorstel om een vei'ffig- heids'v'erdrag voor dien hoek der wereljd te sluiten, en Engeland gëVoelt dafcrvoor wel iets. doch dan moet bijj iwoorbatat da uitspraak vla.n den Volkenbond betreffen de Mosoel worden aanvjaiard. Dit weigerde de Turk; als rechten van zijn land, zij' 'took door 'n Valk'enbonds- uitspxaak worden geschonden, zjaili Turtóje zich verzetten. Het ©enige wat LoUcheur kon doen, ■was beloven, dat hif bij' liet.Hzagsche Hof van Arbritaga op spoed zou aandringen, wiant de lezer Weet, d'at de (MosoeKriwestia is gebracht voor het Haia'g.sche Arbitrage hof. Intusscjhen hebben de nieuwe wreedhe den der Tuxlden in Klein-Azië tegenover de Christenbevolking hebben het Britsc'ho kabinet ovtertuigd van de noodzakelijk heid, de kwestie der verlenging van het mandaat nogmaals te overwegen en iii elk' geval een nieuwe strategische grens n;a' 192lS' te Verkrijgen. De beslissing van het Hajagschë Ge rechtshof moge van nog zooveel' gewicht zijn Voor de toekomst van den Volkenbond'; zij betreft niettemin sl'edhts een onbelang rijk onderdeel van dë kwesties en moeilijk heden, waarm'ede men in de drie vól'gende maanden te mjakem heeft. Pas in December komt de Raad' v(ap d'en Volkenbond1 bijeen om kennis te nem'en! van de beslissing vac jbet Haagsch© Gerechtshof. In den tussehen tijd bestaat er een gebied tussahën Tur kije en Irak', waiairopi niemandaanspraak kan maken. De Turken hebben "de vborl'oo- pige 'grens eölvter reeds overschreden en weigeren 'het gezag van den Volkenbond te erkennen, zegt de Guardian, bet invloed rijke Manchester bl!ad. J In sominüge pprlblmlentaire krin gen toont men zich bezorgd over de stoute, ja dreigend© verklaringen, door den minis ter van Koloniën Amery in del Mosoel- kwestie te 'Genèvó afgelegd. Men be schouwt dan deze Verklaringen 'alfe een ten eenenmale noodeffiooze uitdaging Vpn Tur kije, die slechts dan reden van bestaan toch zoo'n comedie d.urven spelen? t Nog «nooit in haar leyen was Beatrix zoo boos geworden als nu. Zij ging naar haar kamer, nog! vaster besloten, dat Ga briël niet meer naai' de \ralcreuses zou gaan. Zou Alice bem1 soms bij' haar in dienst willen hebben Bij deze gedachte werd ?Beatrix nog meer verontwaardigd; meer als zuster dan als vriendin gingen zij' tot dusver met elkander om, en zie nu: zij' wil haar bet eenigste wezen dat haar werke lijk.' dierbaar is, ontrooven, den eenig'en zonnestraal, waarmede haar somber be staan werd verlicht, wegnemen. 1 Voor haar was het dus niet igtenoeg, ouders te hebben, die haar aanbaden, een uitstekenden broer, een verloofde, aan wiens genegenheid zij nog nooit bad kun nen twijfelen, nu moest zjj Gabriël ook nog hebbenwant Beatrix was er nu; meer dan ooit van overtuigd, dat Alice, bekoord door den netten lakei, hem1 aan haar dienst wilde onttrekken en in haar eigen dienst nemen. Dat zij zoo'n egoiste was, had zijl nooit kunnen gelooven, zeide zij' bijl zieh zelf. En in haar opgewondenheid liep zij met gxoote stappen door de kamer, ging; zit ten, stond weer op, praatte in zichzelf, toen een zachte tik op de deur haar plotse- zou hebben, indien de Engelschc open bare meening aiapeebgesl'oten en weij- bowust met een Engelsch-Turkschen oor log om der wille van Mosoel aecoord zou gaan. M|a|ar juist geen regeering heeft zoo weinig de openbare mleening achter zich als deze. v' Doch het is zoover nog niet, en men mag nog altoos op bijltegging Main het ge- scliil hopen. In Londen hoopt men, dat er zoo min mogelijk uitste 3! veroorzaakt zal worden door het besluit vïm dan. vol|kenL' bondsraad om de juridische kwestie in 'het geschil tussehen Turkije en Irak) aja(n het permanente hof van Internationale Justitie in Den Haag te onderwerpen. Men neemt natuurlijk' alapa, dat de v'ohkenbondsraad door het verwijzen van de procedure-1 kwesties naar het Hlaa-gsche Hof, ervoor zal zorgen, dat, wanneer deze kwesties uitgemaakt zullen zijn, geen nieuwe uit stellen zich meer kunnen .voordoen. Een misschien minder lastig raaiajr niet minder belangrijk vraagstuk.' krijgt da Volkenbond te bahiatadefai1, n.l'. de af schaffing van den sl^venhandell, althans de energiekd bestrijding ervan. .Van hut donker© werelddeell Afrikh, was de sla venhandel de donkerste vlek1. Voor de be strijding van dat kwp'ad hebben ziöh' o. a.' Paus Leo XIII en kardinaal Lavigerie enorm© verdiensten voor de menschheid: verworven. .Waai' de slavenhandel kwij'nt, daar kwijnt de sllalvernü1, waar die handel fïoreert, daar tiert zijl weüjig. PiajteV Collie, lid van d© door kardiniapl Lavigerie gesticht© orde der Witte Paters heeft on langs eenig© medadeeÜngen Verstrekt wapf uit blijkt dat de slavernij' in Afrika! nog lïing niet is uitgeroeid. Het zwakk1© geslacht voor|a|li is nog im- *mer blootgesteld aan de ovei'heersohjngj 'van onmenschclijk©bezitters. Zoo dik wijls zien 'wb hoe in hun brieven, de missionarissen pleiten voor de vrijmaking van jonge dochters, op; jeugdigen leeftijd! tegeen betaling), pener grooto. som) uitgei huwd en die later Willen christen -worded en gedoopt zijn. Daarvoor moeten ze aerst ontrukt aan de mjaicht harer bezitters. Doch ook kleine kinderen moeteu nog zoo dikwijls bevrijd: weesjes moeten ont rukt aan de l|a|ga berekeningen Van §en oom of van eenig ander üsumilïelidkin deren tijdens een hongersnood' ver van huis en famili© verkocht, moeten aan de Vrijheid teruggeschonkenkinderen nog van in eeen oorlog gesneuvelde of van in ©en gevecht gedoóde ouders, moeten be vrijd. I In de Duitsche koloniën vóór den oor log zoo schrijft „Het Centrum''1 be stond met toestemindng der overheid de z.g. liuissljalvlerniji. (Men mocht slaven houden; doch dezen niet Verk'oopen zonder toestem-1 ming der overheid. Ingeval van mishjande- ling kon de magistraat den slaaf of da slavin vrijlaten en deze kon jaitijd zichzelf vrijkoopen of vrijge'kbcht worden. Ook de prijs werd dan zoo noodig -/door dia overheid bepaald. De .Volkenbond wili echter op den duur ookl a&n dlait' soort slavernij' een einde ge maakt zien. .Volgens de ontworpen conventie zullen de staten zich verbinden: a. lalEla .vortneto) van slavenhandel te onderdrukkenb. de noodige maatregelen te nemen voor da emancipatie vlap allle slaven op huni ge bied en eveneens voor een' zoo spoedig mogelijke beëindiging van het lijfeigen schap; e. all'e noodzakelijke voorzorgen treffen, omi te voorkomen, dat gedwongen! arbeid ontajairde in een soort v|ain!„ slaver nij. Voorts bevat het ontwerp-protocol' nog bepalingen omtrent de strafbaarstelling Van slavenh^pde Den omtrent da vervol ging van zich a|an bet vervoer van slaVea over zee! schuldig makende schepen. t De echte onverhuld© sHavernij' bestaja.t uitsluitend nog in Abessynië, in Thiebt en in; enkelb: Mahomedaiapscbe staten van 't .Verr© Oosten, zooals Afghanistan en Hed- ling deed stilstaan. Binnen! riep zij op een toon,, waarin haar verontwaardiging doorklonk. Gabriel verscheen op den drempel. Pardon, juffrouw. Bernard heeft u reker al verteld, dat uwe vriendin juf frouw Valcreuse van middag) hier geweest is? Heeft ziji u nog een boodschap voor mij achtergelaten? vroeg Beatrix. Ik heb geen tijd gehad om haar te spreken juffrouw, hernam He 'jonge man. Bernard heeft mij dadelijk naar den kleer maker gestuurd. Heeft u mij nog iets te gelasten, juf- Het is goed, Gabriel. frouw vroeg de lakei, terwijl hjj met ver wondering' naar de hoog roode kleur en de flikkerende oogen van Beatrix keek. Neen Gabriel, dank ,u. En terwijl zij hem aankeek, begon zij to glimlachen en haar drift bedaarde. Zij kreeg- bijna %pijt van baar drift eu begon zich van onrechtvaardigheid tqgenover ARee te beschuldigen. Wat .moet hij' wel van mjj| denken? zei zij in den spiegel kijkend, hjj heeft kunnen ziem. jlat ik boos was. Wat een schande! Ik ben ook onrechtvaardig j^en- over Alice, die misschien heel ter gpeder trouw gehandeld heeft, Alleen weet ik jaz. In Abessynië zijn echter wettelijk© maatregelen uitgevaardigd, die de bevrij;- ding van eeen groot a|aptal' der tegenwoor dige skllaven zuüilen met zich. brengen! en voorkómen wili'en, dat in de toekomst andere-n in, slavernij) zulHen genak'en. Opl den duur zal', natilr de commissie, ver trouwt, in Abessynië de slavernij dus ge heel ophouden te bestaan. D|aar de andera staten, wa|ajr slavernij' nog voorkomt, nogj geen .Volkfenbondsflleden zij'n, is hetmoeilijkj middelen tot Verbetering van dón toestand! aldajar door te voeren. De Vod!kenbond;sJ commissie geeeft in overweging, dat da .Volkenbond geen dezer staten tot zich Zali toedjafep, indien zij niet, zooalfe Abessyniëj deed, de andere staten overtuigen kunnen' van hun eerlijken wensch! ga|a(ndeweg tot een uitroeiing der slaVernij op hiuul ge bied te geTaken. I Daarbij kómen <%jn nog de .vraagstuk- sken van lijfeiegensehap en gedwongen! arbeid, die niet dadelijk in oróle te krijgen zijn. f I Doch aan den sljajvenhandefllwil men nu- eens en voor goed een einde maken, dood nauwkeurig toezicht te houden op, de .ha vens en schepen, waar deze ongel'ukki-' gen zich bevinden. Daar het dikwijls- voorkomt, dja|t ©een maal uit de hjapd®11 van den1 slavenhande laar bevrijde Afrikaansche negers toch in slWernij geraken, omd(ait het hun op an dere wijze' niet mógelijk is de noodign levensmiddefflen te bekom'en, geeft de com missie in ovterweging, dat door de bemoei ingen Ivan den! Volkenbond een oantrajalll depot op de Aziatische kust Zal worden op gericht, waar d© 'bevrijde s%,ven zullen kunnen Vertoeven', totdat gelegenheid ba- staat hen weder nlelar hun Hand vain, herkomst terug ts zenden. Al zou de Volkenbond niets anders ga- daan hebben d|ap het slavernijvraagstuki tot oplossing te brengjen, dan1 no^j (zóu Eijlnl 'werkzaamheid zogenrijk verdienen genoemdl te worden en Verdienstvol voor de mensch heid. Naar de dorroespondent v!a,n de N. R'. Ct. te Brussel1 meldt heeft de onthulling vanl het monument op het graf van dr. Hippu- liet Meert, den te Middelburg gestorven! naai' te Geut begrplven stichter van het' Alg. Ned. Verbond, 25 October a.s. pltaitsf Het Vla,amsch-n|a[tionaiffistisc'h! comité, mCti m'ej. Roza De Guchtenaere en het gewe zen kamerlid Boudewijn -Maes ia|an het hoofd, door wiens toedoen het monumentj tot stand! kwam; stelt zich voor, ppn d« plechtigheid op dee Gentsche stedelijke begraafplaats, eeen Vhaamscb-NationaliS- tisclh en Groot-Nederlj&ndsch kar,a!ktcr tel Barans. Maandag: meldjien de nog 79-jarige va der en de nog) schoolgaande zoon van dr. Aug. Borms zich; naar onze oorrespon dent te Brussel meldt, bij' den directeur der celgievangenis te Leuven aan voor het gewone bezoek aan den gewezen Vlaamsch- activistisehen leider. De onderdirecteur,, „die de bezoekers te woord stond, deelde' hun mede, dat hij' formeele instructies uit Brussel had ontvangen en het zoontje AVil- fried van d,r. Borms geen toegang tot d© gevangenis mocht verleenen, dit in ver band met het schrijven dpor Wilfriecf Borms, in een Vlaamsch-nationaRstischl weekblad, van een artikel over het leven van zyn vader in de cel. Daarop: verliet de grijsaard, die wel binnen mocht, als prótest, met zijn 16-jarigen kleinzoon, de Leuvensehe gevangenis, zonder zijn zoon, te hebben bezocht. (N. Rl. Ct.j! Be Sc'heldc-teniaonstelling te Antwerpen. Zaterdag is d;eze tentoonstelling ge opend. Onder de talrijke aanwezigen wer- uiet. wat er met mij gebeuren zou, indien' ik Gabriël moest verhezen, hij is altijjS zoo voorkomend voor mij, hij! heeft zoo'n' goedig karakter, hij is altijd dezelfde, hij acht mij m'eer dan iemand anders, |daar ben ik zeker van. AVant de genegenheid' van Lena, van Alice van Bernard, die mij een beetje beminnen, kan niet vergeleken jvprden met de ^jjne. Onrustigi en zwichtend voor het verlan gen om te beminnen en bemind) te- worden, egn verlangen, dat baar soms ziek maakt© en dat voortkwam uit de toewijding en. het nette gedrag van Gabriël, gaf Beatrix zich over aan een genegenheid, die dl© sahrikkelijkste .gevolgen moest hebben voor haar en voor hem. die er het voorwerp van was. Toch meende zij' niets anders dan dei ge negenheid van een meesteres jegens een trouwen dienaar voor Gabriël te gevoelen, en als men haar gezegd zou hebbe»:. dat al haar wantrouwen en verbittering, tegenover Alice niets dan jaloezie was, jlan zou zjj zich ten zeerste verontwaar digd getpond hebben en ten sterkste dit ontkend hebben. (AATprdt vervolgd^.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 1