L. ROOS - GOES
D
ienstboden.
[ROODHUYZEN&Go,
dveM in dit Mad
Eenige Smidsknechts
SPAARBANK
op termijn
UW3CHE COURANT
HANSEN Tb" OUDERS
OO GULDEN GEI»
KANSEN VODRDEJEUfiD
►O FRAAIE PRUZEN
l00MA30c,p?i«»
ICH VERKRIJGBAAR
t.-K. Dienstbode,
ZENUWZWAKTE.
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1925
NIEUWE ZEEUWSCHE COURAN1
Kerknieuws
Sociale Berichten.
Sport en Spel
KOLONIËN
Gemengd Nieuws.
HAND
IOKIN 9/15 132024
-Nis No. 2 Tol. 45103-46294
lerdamsche Beurs.
.KIER, 's-Heer Arendskerke
KOLINE
ZENUWDRANK.
(Gedeponeerd)
11 Apotheker H. VAN AKEN,
Specialist te Selzaete, België.
Het eenigst doeltreffend genees-
iddel tegen Neurasthenie Zenuw-
vakte, Zenuwziekte, Bloedarmoede
'i hunne droevige en pynlyke
zvolgen.
Wat wordt men gewaar als men
an zenuwziekte lijdtAltijd ver-
ioeid, zelfs 's morgens bij het op-
taan, droefgeestig, ontmoedigd,
onder wilskracht, algemeene af-
ematheid, verlies of zwakte van
Let geheugen, ruischingen of ge-
luchten in de ooren, zenuwachtige
lartkloppingen en bevangenheid,
'[raaiïngeu, hoofdpijn, maagkram-
ien, verstopping, moeilijk ophou-
len van het water, lendenpijn
teken in de zijde, neuralgies, on-
nstige en afmattende slaap vol
roomen, afkeer van den arbeid,
Irikkelbaarheid, gele aangezichts-
leur, randen om de oogen, zenuw
achtige hoest, gevoel van eenen
ol in de keel.
De genezing van al deze kwalen
an enkel bekomen worden door
iet gebruik van KOLINE, welke
reeds wonderen heeft gedaan en
jille dagen bedankingen en geluk
ensclien verwerft.
KOLINE is met den besten uit
lag toegepast geweest bij herstel
enden van Pleuris, Influenza, Ty
ihus, Koortsen, 'bij ouderdoms-
wakten, moeilijk herstellende
onge moeders.
Prijs de flesch f2,50.
Verkrijgbaar bij Apothekers en
Drogisten. Hoofddepót voor Hol-
and SCHULTE EN THIEME,
'ostbox 55 Middelburg. 6008-45
Gevraagd
efst tusschen 30 en 50 jaar, uit
en boerenstand, in gezin van
ïan en vrouw, bij J. CALSYN,
articulier, Kapelle. 8031-8
In „Het Apeldoornsche Bosch" te
peldoorn kunnen geplaatst worden
INWONENDE
salaris f328,—, plus kost, bewas-
ichiiig: en geneeskundige behande-
ing. Brieven met opgave van Re
ferentiën aan den Geneesheer-
Directeur. 8056-12
gevraagd.
Firma Iz. CAPPON, Heinkanszand.
Zenuwzwakte is de kwaal der
twintigste eeuw, Door zenuw
zwakte, overspanning en uit
putting leiden honderden en
duizenden een verdrietig en
ongelukkig leven.
Wanneer gij lijdt aan zenuw
zwakte en gij wilt er stellig en
spoedig van verlost wezen,
proheer dan de Sanguinose;
eiken dag twee eetlepels Sangui
nose zullen U zéér spoedig
beginnen te helpen, en wanneer
ge volhoudt, dan word uw lijden
geheel overwonnen. Neemt er
de proef van!
Sanguinose is voorhanden
bij alle eerste apothekers en
drogisten. 7092-30
SANGUINOSE kost per fl.
f2.—, 6 fl. f 11.-, 12 fl. f21.-
Waoht U voor namaak.
VAN DAM Co.
De Biemerstraat 2c/4, Den Haag
14
statie is de Jeruzalemschc stads
poort een vierkante ruimte, aan de twee
aan elkaar grenzende .zijden open voor in
en uitgang, aan de twee andere zijden mu
ren bezet met banken. Beeds in de oud
heid- werden deze poorten gebruikt als ver
gaderplaatsen en gerechtszalen: „En zij
die in de poort zaten roerden hun mond
tegen mij." Hieruit blijkt dus hoe dn
poort als gerechtszaal werd gebruikt. Je
zus ging dus dpor deze poort en kwam zoo
buiten de stad, „En zij wierpen hem bui
ten den wijngaard en dooden hem". Ziet
hoe hier in vervulling1 gaan Jezus' eigen
woorden, djie hij in de parabel van den
wijngaardenier tijdens 'Zijn prediking had
geleerd, dpt de slechte werklui zelfs de
zoon van den wijngaardjbezitter buiten
wierpen en dooden, waar ook Jezus, Gods
zoon uit zijn eigendom wordt geworpen
om gedood te worden. Van de stadspoort
tot Golgptha is het nu nog ongeveer 90 M.
In het tegenwoordige Jeruzalem dat in
den loop van de 18 eeuwen ongeveer 16
maal is verwoest, is de weg- nu niet zuiver
meer te kennen. De 8ste statie waar Je
zus de weenend® vrouwen troostte, ligt nu
in de stad en van hieruit moeten wij te
genwoordig wéér denzelfden weg, terug naar
de 9e statio dje ligt aan den ingang van
de kerk van 't H. Graf. Opi den ouden weg
was dat natuurlijk anders daar lag de 8e
statie buiten de stad en ging men vandaar
reeht naar de 9e statie. Volgens <l®ze oude
weg is dan ook hier de Kruisweg ge
maakt. Langs de 8e statie gaan wij nu
naar de 9e, de derde val van Jezus. In
een schitterend in mozaïk uitgevoerde tee-
kening- wordt ons dit tafereel hier uitge
beeld. Weer zien wij het licht en het
donker en d®ur tusschen op beider grens
Maria, levensgroot, omgeven door een gou
den stralenkrans. Op geen enkele statie
treft Maria ons dan ook zoo als hier. Ma
ria, Zij- is hier de Middelares tussohem het
oude (het dpnkere) en h®*- nieuwe (het
lichte) verbond. De goud,en stralenkrans
die Haar omgeeft wijst ons op de stroom
van genaden dje wij door Haar kunnen
verkrijgen. In het donkere zien wij dgn de
Joodsehe priesters met angst tegen elkaar
gedrukt, steun zoekend tegen den berg
waai-op hun Tempel met de ark van het
oude verbond rust. Maar een bliksem
straal uit den donkeren hemel met de
saamgepakte wolken, valt neer en treft
juist hun laatste steun, de ark van het
Oude Verbond en verbrijzeld valt èn tem
pel èn ark neer. Maar een andere ark, d,e-
ark van het Nieuwe Verbond, Maria, rijst
in heerlijke glorie omhoog en reeds nu
toont zij haar machtige hulp. Simon van
Oyrene, hij nog zoo koud straks, helpt nu
Jezus medelijdend op. De Bomeinsche sol
daat beschermt Jezus tegen de Joden en
bedreigt dezen met zijn speer. Maria Mag-
dalena schreiend over haar zonden, af
beelding! van de belijdenis der zonde in het
Nieuwe Verbond. En (jan boven op den
berg in een zee van licht, het altaar, de
offertafel der Nieuwe Wet met het nieuwe
offer, Jezus, onder de gedaante van brood
en wijn. Wij staan nu tevens aan den voet
van den Calvarieberg. Deze massale rots
massa is een juiste nabootsing' van het 160
bij 120 M. rotsachtige plateau Golgotha in
Palestina. De kleur is juist weergegeven
zooals in Jeruzalem Calvarië er uit ziet.
Langs een breeden, sterk hellende weg, in
de rots uitgehouwen volgen wij nu Jezus
weer, terwijl Hij zelf nu weer alleen zijn
kruis draagt. Op Oostersche wijze zijn in
de- rotswanden tal van spreuken gebeiteld,
wijzend op wat reeds tal van eeuwen te
voren omtrent Jezus' kruisdood was voor
speld dpor de profeten Isaias en Jeremias
en de Psalmeh van David. „Onze Zalig
maker Jezus Christus heeft den dpod ver
nietigd en dpor het Evangelie het leven
en de onsterfelijkheid gezet in het licht"
(Paulus). Langs de nis waar de ontklee
ding van Jezus zal komen te staan, komen
wij nu aan de 11e statie, d,e (kruisiging
van Gods Zoon. Ook dit moment uit Je
zus' Lijdensweg is hier uitgebeeld iu jno-
zaïkwerk. Wij zien daar het opgeheven
kruis, de aarje in donkerte, maar het
kruis door het gouden hemellicht geheel
omstraald, hoe door het opgeheven kruis
de hemel wordt verheerlijkt en de aarde
in het niet verzinkt. Jezus klimt op aan
Zijn dierljaar kruif^ want hij' werd gekrui
sigd op Bomeinsche wijze. Dit geschiedde
aldus. Eerst werd het kruis in den grond
vastgezet. Midden pp de lange kruisbalk
zat dan een blok, cfe zoogenaamde rijder.
Hierop zat het lic-haara, omdat bij hangien
aan handen en voeten, deze zouden in
scheuren en diende dus deze blok als
steun voor het onderlijf. De veroordeelde
klom zelf op zijn kruis en werd dan vast
gebonden met touwen. Daarna had pas
de vastnageling plaats. Wij- zien hier op
dit tafereel de 3 verschillende vreeselijke
momenten der kruisiging. Jezus, vol lief
de zijn kruis beklimmend, de eene moorde
naar tegenspartelend nog gedeeltelijk vast
gebonden, de andere onder de hevigste
stuiptrekkingen in elkaar krimpend is men
bezig om te nagelen aan het kruis. Voor
de kruisnageling werden vier lange spij
kers gebruikt. Voor elke hand en voor
elke voet een. Deze nagels zijn hier dan
ook afgebeeld. Bondam Jezus zien wij de
treurende vrouwen. De Bomeinsche hoofd
man ziet vol ontzetting! op naar J®zu®
Ook in hem begint de genade reeds te
werken. De soldaat vol innige droefheid
opziend naar den zachtmoedige!) Lijder.
Wij beklimmen nu den heuvel geheel en
staan aan den voet van het Kruis. Hier
stond 19 eeuwen geleden ook eens Maria
én Joannes,, terwijl daar opgeheven hing
het Goddelijk Lichaam van den God-
mensoh. Hier klonken de 7 kruiswoorden
uit Jezus' stervenden mond. Hier werd
met „Het is volbracht" het grootste offer
aller eeuwen gebracht, de Zoon Gods,
zich cgqfferend aan Zijn Hemelschen va-
er' "ier werd de Hemel ook weer voor
een f60}*®''- Wij dalen nu Calvarië langs
na Ti a-an voorzÜde af en komen dan
onder le -v,an «te Crypte,' gélegjen
worth 2 X aneberg- Be open voorhal
dmrtui*^0 raa^ ^°°r twee Mommen en«
daartusschen voeren trappen naar d® als
crypte vervormde grot. In d,e wanden de
zer crypte zijn de ovengraven, want deze
crypte dient als begraafplaats. Hlet ge
welf wordt gedragen door 3 bogen waar
van de vlakken beschilderd zijn. Links
boven de boog d,e overwinning van den
dood, door afgunst van den duivel is
de dpod ih de wereld gekomen Adam
en Eva de trap afdplend naar den afgrond
waar de dpod hen tegengrijnst, den arm
om een boom' geslagen die bij dp aanra
king van hem is verdord. Een donkere
wolk tusschen Adam en Eva en 't Licht,
JezU9 met Zijn Kruis den dpod over
wonnen de dood is overwonnen in zege-
viering over hem Adam optrekkend
uit den afgrond met Eva in biddend ge
baar een blik vol vertrouwen op Jezus
naast hem. Boven de midflenboog het
Eeuwig Leven, de Aanbidding van het
Lam Gods volgens dp openbaring van
Johannes „Gelukkig zij, die zijn uitgenoo-
dig-d op het feest van de bruiloft van
het Lam", Middpn in het Licht het Lam
Gods met dp teekeuen van te zijn, geslacht
geweest staande op het boek met dp 7 ze
gels. In den hemel het geschal der bazui
nen, terwijl 24 ouderlingen zich neerbui
gen met opgeheven wierookschalen of spe
lend op harpen. Onder deze boog staat
een eenvoudig altaar waarachter die pries
tergravon liggen. Achter de twee zijbogen
liggen dan de graven der leeken. De derde
boog toont in het midden het boek -des Le
vens op den troon in schittering va® licht.
De Engel toont het boek aan de Zaligen
die vol blijheid naar hem opzien. Op
den achtergrond het nieuwe Jeruzalem.
„Wie zijn 'zij1 die opvliegen als duiven
naar hun duiventil." „Een nieuw Je
ruzalem, de hoop van alle geslachten" zegt
Isaias. Aan de andere zijde de Engel des
Verderfs met dreigend gebaar den ver
doemden het boek toonend. In afzichte
lijke gedaahte, vol angst en wanhoop
vluchten zij weg van hem en werpen zich
in de gloeiende vuurzee. Dit is de tweede
dood. „Voor hen zal geen morgenHcihil
meer opgaan". Buiten de crypte gekomen
zien wij dan in gouden letters: „Heert doe
hen van den dood overgaan tot het leven"
Wij staan nu ook bij de 13e statie, Jezus'
Kruisafneming. De achtergrond, d® Kerk
God9, wordt geschraagd door Jezus' kruis
waarvan deze nog- zoo pas is afgehaald.
Maria ondersteund nog.'Jezus'H; Lichaam.
Bond haar de biddende, en weenende vrou
wen, nu ver in aantal toegenomen. Wij
zien tal van geheime leerlingen nu ook
tegenwoordig bij Jezus. Wij' zien Johan"
nes, wij zien tenslotte de Bomeinsche sol
daat geknield, in smeekende houding, de
handen opgeheven. De genade, heeft ge-
werkt, de bekeering1 voltooid. Voorzeker
gaat hier wel in vervulling Jezus' voor
spelling-: „Als Ik eenmaal van de aarde
zal verheven zijn, zal ik alles tot Mij trek
ken." Een 39 M. afstand ligt nul tusscihen
Golgotha en de 14e statie het Hl. Graf.
gelegen in den tuin van Jozef van Ari-
mabhea. Het is een in de rots nitgehouj-
wen graf, bestaande uit 3 deelen. Eerst de
voorhal, waarin zich de nauwe opening
bevindt, die toegang geeft tot de vesti
bule en die afgesloten kan worden met de
in een gleuf staande platte ronde rol
steen en waar zich da nissen bevinden
voor de olielampjes. Daarachter dan door
de opening komen wij in de. vestibule.
Hier was het dat de 3 vrouwen op PaaschV
dag den Engel mgen. Zij warén dua door
de opening' 'gegaan. In de vestibule zag
men dan een tweede opening waar da lijk-
bank was met er overheen een boog, zoo-
dat dus het lijk als in een nis lag, die dan
latel^werd dichtgemetseld. In zoo'n graf
heeft ook Jezus gelegen, de handen ien
voeten met linnen strooken omwonden, het
lichaam gewikkeld in een grooten linnen
doek met geurige kruiden en het hoofd bij
het in het graf leggen nog bedekt met een
zwart doek. Het hoofd rustte dan op een
hoefijzervormigen ronden steenen ring op
de rots gehouwen en een stuk va® de lijk-
bank vormend. Hier was het ook dat de
vrouwen en later de Apostelen de doeken
zagen liggen waarin Jezus was gewik
keld geweest toen Hij van den dood was
opgestaan „Besurrexit" Hij is verrezen
klonk het op Paasohmorg'en. En wij vol
gen Jezus nog gedurende de 40 dagen, dat
Hij hier verbleef om ook met Hem den
Olijfberg te beklimmen en getuige te
zijn van Zijn glorievolle Hemelvaart. Ter
gedachtenis hieraan is op den Olijfberg iD
Palestina de hemelvaartskerk .o-ebouwd
In navolging daarom is in denzelfdfen
trant hier gebouwd de Hemel va arts-
koe pi el als het eind van Jezus' verblijl
hier op aarde.
Wij hebben U nu in den gleest rondge
leid door 't Palestina in Holland en 11
alles laten zien wat er aan monument te
zien is, uitgezonderd misschien het ldobs
ter „De Morgenster", het verblijf der Pa
ters Montfortanen, Uw gidsen op Uw
rondgang door de H. Landstichting, die U
alles zullen verHaren en uitleg'genof
huize „Jeruzalem" waar U zich tal vaD
echt Oostersche artikHen kunt aanschaf-
fen. Wij- willen nu eindigen en kunnen U'
geen betere raad geven dan„Gaa.t H zelf
eens overtuigen van het diep-godsdienstigje
en schopne wat het Hollandseh H. Land
U aanbiedt".
8-9-'25
Bi A.
Op dén vijftienden Zondag na Pinksteren.
Epistel v,an den H. Paulus tot de Galaten
V. 25—26 en VI. 1—10.
Broeders indien wij naar den geeest
leven, Haat ons dan ook1 naar den geelst
wandelen. Laat ons niet begeerigt worden
n-iar ijdele eer, elkander tergende, elkan
der benijdende. Broeders! indien iemlaind
onbedacht ge va l'lén is in eenige misdaad,
onderricht hem, gij, die geestelijk zijt,1
in den geest ya® zachtmoedigheidgeeft
op u zeiven licht, opdat gij ook' niet wordt
bekoord. Draagt elkanders lasten, en zoq
zult gij de wet ya® Christus volbrengen.
Waint indien iemand vermeent iets te zijn,
daar hij niets is, die bedriegt zich ziel ven.
Een ieder beproeve zijn eigen werk', en
Zoo zja|l hij in zich zelVon alléén roepa!
hebben, en niet in een alnder. Want een
ieder ziai zijnen eigenen Hast dragen.. Hij!
die in het woord wordt onderwezen ,deele
dengenen, die hom onderwijst, van allio
goederen mede. Bedriegt u niet;i God laat
zjoh niet bespotten. Want, het gene de
ménsA1 zfeait, zal hijj ook maaien. Die in
zijn vlcesclhl z|a|ait, ka!ll van ZijU vleesdh'
bet verderf mlnaienmaar die in den geest
ziaiait, zalvan den geest het eeuwig léven
m|atajie®i 'Laat ons inj het goede doen niet
'moede worden; wtwft. indien wij, niet moe
de wjbnden, zulülen wij' te zijnen tijde
miiaion, Laat ons dan, terwijl wij den tijd
hebben, wel doen ®ian allien, maar aller
meest aan de huisgenooton des geloofs.
Evangelie, Lucas VII. 1116.
In dien tijde ging Jezus naiar eene
st|ad, genaamd Nairn': en zijne Leerli'ngeein
eene talrijke menigte gingen met hem. Alls
Hij nu de poort der atad naderde, 'zie
toen werd er uitgedragen een doode, een'
eenige zoon zijner moeder, die weduwé
wias, en daar was veel Vollk' van de stad
met haar. De Heer haan ziende, werd met
meêdoogen over hagr bewogen, en zeide
h.iarween niet. En Hij naderde, en raakte
do bpar (de dragers dan stonden stil.) .En!
Hij zeide: Jongeling! ik' z'eg u, sta op.
En de doode ziajt overeind ©n begon te
spreken. En Hij gif hem' aan zijne moe
der. De vrees dp® beving hen all'en, en zij
verheerlijkten God! «n zeiden;: een groot
Profeet is onder ons opgestaan, en God
heeft zijn volk! bezocht.
Het socialisme als ethisch stelsel-
veroordeeld.
In een gezlalmcnlijk! schrijven aan, hunne
geloovigen hebben dje Belgische bisschop
pen uiteengezet, djs(t het socialisme ai's
ethisch stelsel! te veroordieelen is, d.w.z.
djai, waar het Socialisme de Christelijke,
die Katholieke zedewet vefljwerpt, het zich
lijnrecht plaatst tegenover het Kahtoliois-
me, het Christendjolm!
Het Belgisch episcopaat redeneert in
zijn schrijven het werd^j.l. Zondiaig in
aiflte Belgische kérken voorgelezen al
dus: (wij volgen den Vljaiamsohen tek'st,
zoo.ajs het Centrum1 'd|ien afdrukte).
„Doch nu is het niet zoozeer d|e geloofis-
vsjtarheid| meer wel'ke het socialisme aan
valt 't is tegen die zedenleer van 't Evan
gelie dfcit het strij'd voert.
Iudf?rd!i(a;d|, in 'welk opzicht zou ons ge
loof aan dje Allerheiligste Drievuldigheid,
laan de Mensehwording van 't Woord, aan
de Onbevolkte Ontvangenis van de II.
Maagd; Maria, een beletselll kunnen zijn,
hetwelk a,an 't socialisme zou dien weg
vcrsperreni oUi zijnen dgjug naar de al
leenheerschappij van 't wérk' te verwezen
lijken.?,
Socialisten kunnen d;us inderdaad op
recht zijn, s;ls zij ona zeggen, -dgt zij' het
geloof Sjan dp bespiegelende Mysteriën
v;a,n den Godsdienst voor „een- zaak' van 't
particuliere léven" houden.
Eldjoch, daan zijn in dien Katholieken
godsdienst nog andere geloofspunten bui
ten dpze, welke die1 bovennatuurlijke Mys
teriën aangaan. Daar bestaat een ehriste
lij'ke zédlendéer, die ons voorhoudt de heer^
schappij van den vrijen wil en van de
dpugd over de driften te handhavenzeden
leer, die voorhoudt de eenheid en de onver
breekbaarheid) van 't huwelijk, den eerbied
voor ide wetten der voorttêlling, de on-
dierd|anigheid aan het wettig Gezag op
burgerljjk' en godsdienstig gebied, de broe
derlijkheid in de eenheid van het Vader
hand onder al! de burgers, tot welken stand
zij ook behoorenzedipnleer, did yoorhoudt
'kn eerbied en de bescherming voor den
machtigen ecOnomischen factor, voor het
werk Vja.u djen huidligen dag namelijk,
m'aar tevens ook d|en eerbied en de be
schutting der rechten v,ap het werk van
gisteren, hetwelk vervat ligt in het ge-
spiaard|e, bruikbaar is onder den. naam
wan kapitaal, en overdraagbaar, door het
recht va® Vererven; zOcfenleer, die voor
houidlt den eerbied voor het werk' vpn hand
én arm', voorzeker, miaar ook voor het
werk -dies geestes, werk nnimelijk' van
vindjng, yan leiding, van handeJÏlrij'ving,
zondpr hetwelk! geen enkele onderneming
zond,© vruchtgevend zijnden eerbied voor-
lal voor de sociallle waarden van hoogeren
ria,ng: .de verheven waardigheid van 'srnen
schen vrijen en onsterfelijiken persoon,, ld/ie
geschapen wefld| voor een léven van
eeuwige vereeniging mét God), ginds Verre
lachter djen engen gezichtseinder van ons
voorbijsneLlehdt, leVen, en verplicht is door
«tan veredelenden striid tegen een tijde
lijke beproeving djp volle ontluiking, zijner
bestemming te bereiken dfcor dö liefde tot
da plicht, door de krachtinspanning van
dje deugd en door de zelfopoffering1..
Er valt !d|us in 'smenschen l'even een
tweevouidlig onderscheid! te mlajkén: er is
oen tijdjelijlk1 léven, een tijd via® voor-
loopig veflblïjf, een proeftijdjhet landero
een bepaald! onherroepelijk en eeuwig 1 even
een leven Van volle uitzetting, waarin Üio
opperste Bechtyaardjgheid de wanordelijk
heden dezer tegenwoordige wereld verbet-
reu eu de misbruiken Zal herstellen, een
leven wiaarin het goedio naar verdienste zal
volkomen, beloonidl worden, en het kwiaod
eeuwig zal wordjen gestraft; welnu, zulls
een ondierscheid, herhalen wij: het.- behoort.
Doodiwendig tot! het grondig we.zeU zelf
van dé zedeliiké orde van den Katholieken
godjsdïenst, ya® 't Christendom1, van allen
gw'lsdienst die de zén naam waardig is.
En wanneer het socialisme, zulk onder
scheid! hiaUvalt en ta niet wil':' (wanneer
het spreekt en haind)eH alsof dat onder
scheid niet bestond, da® ondermijnt hel
sil'Jte verplichtenidje zedlenwiet, ondermijnt 't
dé huiselijke inrichting, 't vaidérlénd en de
beschaving.
Wij 'dia®, aangesteld tot bewa.a-rde.rsi der
evangelische heiligheid! en der beschaving,
welke Christus op d|« wereiid gebracht
heeft, Wij verklaren d|an luide' en ander
maal, djat wijl het socialisme verwerpen
LANGE KERKSTRAAT 22 - TELEFOON 191
met rentevergoeding
van vier procent.
Correspondent te 's-Heerenhoek
J. M. JOOSEN, Dorpstraat, Tel. 12"
en veroordieelen. om) roden dlsK de leerstel
sels wéllké het verspreidt, waar zijne leids
mannen van' doordrongen zijn, om welke
geen enk'el hunner- afkeurt of niet Zou dur
ven '.afkeuren. omidiat die leerstelsels het
tegcnaosteldje zijn der goddelijke leering
Voji Onzen Heer JezUs Christus en van
zijne Kerk', nopens die wiaardigheid van
dis' ziel en van den Christen menseh, no
pens idle volstrekt noodwendige we.tten vin®
het huwelijksleven, nopens dien eerbied!
voor de algemeene rechtvaardigheid en de
bi'oedlerlijke liefdé onder de volkeren."
N.B. D|a,t in d|c politiek) de^Katholieken
met hehoud'. van hun standpunt en hun be
ginselen, voor tijdi en wijle en als het ware
v,a® twee k!wa!dien het minste kiezende,
met 'die socialisten samengaan, zooal's prao-
tisc'h in Duitschliapd! eu België gebeurt,
dioet iaa® de waarheid van bovenstaande
red(eneering niets |a|f. De Belgische bis
schoppen verklaren d(jt ook uitdrukkelijk.
Z. H. die ïtaius en die' Kaïth. Pad vinders.
Katholieke padvinders uit verschillende
landen gaan dtezer dagen in bedevaart)
naar Bome. Daar zal dan tevens een
intermaitionaal bureau voor Katholieke
pbldvin'dlerij gevestigd worden.
Na;ar aanleiding van d|eze plannen ont
ving de leid|er dor Fr.ainsehe katholieke!
pndvindters, die Verzocht had om een) kar
dinaal als protector voor dlit werk| aan te
wijzen, een schrijven v|a® 's Pausen Staats-
secreta1'6. waarin o. m. wordt gezegd):
„Zijne Heiligheid volgt met algeheele
vadcrlijké welwillendheid de KatholSieka
Pradvindiea-sbewegdug, die onder volledige
afhankéljjkheid van het/ Kerkeilq'k' gezag
werkt en ziet met levendige bevrediging,
dia,t zij voorwerp is Van zeer gelukkige ac
tiviteit bij! hen wien de godfedïenstjgeT
bel|ipgen in uw dierbaar lamdV ter harte
gaan. De H. Vader zou niet aarzelen,
uw verzoek' in te willigen, wjanneer het
t.oestap® van een Kardinaal-protector niet
door re-gel en tr,a|dli,tie aan de uitsluitend
religicuse instell(i®g©n (Orden, Broedier-
•sohiappen enz.) wel'kèr Statuten door dien
H. Stoel zijn goed'gekéurdj, ware voor
behouden.
„Waar het derhalve onm'ogaïgtó is, om'
;a.an uwen wensch in den dfoor u voorge
slagen vorm1 tegemoet te (komen, moedigt
de H .Viajdjer u toch van; harte aan in uw
edel streven, waarin ondjerleiding van het
Kerkelijks Gezjag en diank die toewijding
der geestelijké :léM(erd en den verstaindi-'
gen, verlichten ijfrer wap alle ledidenldie .per
sonen, de K|a|tholieké jeugd) 'n mlaehtigmidl
■del vindt voor d'e christelijke opvoeding,
welke ajlleen voor gie'yaarlijke aanrakin
gen klan bewaren en het heil verzekeren",
(„Centrum".)
NEBERLANDSCH OOST-INÜJE.
Gewestelijk: Concilie.
Mgr. B. J. Gijlswijk, van de orde der
Dominicanen, Apostolisch-viearis van
Zuid-Afrika, is door Z. H. den Paus als
delegaat naar Batavia afgeyaardigd om
het eerste gewestelijke concilie aldaar
voor te zitten en te leiden.
Hij is dezer dagen te Weltevreden aan
gekomen en stond een personderhoud toe
aan een man van het blad „De Locomo
tief". Aan dit onderhoud ontleenen wij
het volgende
Kan 't concilie beslissingen nemen?
En zullen die bindende kracht bezitten?
-Neen. Het concilie heeft adviseeren-
de stem. Bome moet de beslissingen be
krachtigen. U begrijpt, laat Mgr. glim1-
lachend op volgen, nieuws zullen we den
pauselijken S-toel niet meedeelen. In Bome
is men goed op de hoogte van heb Missiet
werk in Indië. Maar gedachtenwisseling
en onderlinge bespreking van verschil
lende aangelegenheden, in tegenwoordig
heid en onder leiding1 van een pauselijk
legaat, acht men in Bome zeer nuttig en
fiewenseht.
Het is wel een attentie van Z. H,
den Paus, om dit concilie mogelijk te ma
ken. ondanks het feit, dat Z>. H'. de ter
sprake komende aangelegenheden keDt.
Inderdaad. De belangstelling van
den Paus voor Ne.derlandsoh-Indië blijkt
t.e meer. waar de Indische Missies onder
den pauselijken delegaat van Australië
vallen. Deze is een Italiaan. De H, Stoel
achtte het van belang, dat een Nederlatt-
der dit concilie van voornamelijk Neder-
lanrLsche missionarissen in de Hollandscho
Koloniën zou voorzitten.
Aan taal en mentaliteit behoefde daar
door geen enkele moeilijkheid in den weg
te staan.
Acht u het mogelijk, dit hierin een
aanwijzing zou liggen dat de Nedeij-
landsch-Indische Missie een eigen dele
gatie van de Propaganda de fide zal wor
den?
Neen. dit geloof ik niet. De missie
is nog te jong.
Hoeveel bisschoppen en prefecteD
zuilen het gewestelijk concilie te Batavia
bijwonen?
Vier bisschoppen, vier prefecten en
wellicht nog eenige superieuren van mis
sies.
Indien de Pauselijke Stoel zulk een
belangstelling aan den dag, leg|t voor dit
eerste gewestelijke concilie in Indië, zou
ik daaruit dan mogen besluiten, dat er beJ
langrijke punten zullen worden besproken
Zeer zeker. Doch ik kan over de
agenda geen positieve mededeelingen doen.
Het zou voorbarig zijn tegenover de deel
nemers aan de besprekingen, die pas eind
Augustus te Batavia zullen aankomen.
Mgr. Gijlswijk legde nog den nadruk op
de noodzakelijkheid, om in Indië de vor
ming van inlandschepriesters krachtig ter
hand te nemen.
Deze zou de jongelieden de mogelijk
heid moeten openen, om zoowel wereld
geestelijke als kloosterling, dus lid eener
orde of congregatie te kunnen worden.
Daarnaast is het noodzakelijk een of
twee kweekscholen voor katholieke inland-
solie onderwijzers op te richten, waardoor
de bevordering van het dessa-onderwijé
door katholieke onderwijzers mogelijk
wordt. Dit laatste achtte hij de kern van
den missiearbeid onder het volk. Bijzon
dere aandacht verdient daarbij de opvoe
ding en liet onderwijs van de meisje®.
Zoodra «de opheffing' van de Inlandsche
vrouw dit toelaat, zal een kweekschool
voor Iiilandsche onderwijzeressen ongetwij
feld noodzakelijk zijn.
Het blad vroeg Mgr. Gijlswijk nog, of
deze op te richten centra yoor priestervor
ming en onderwijzerskweek' voor geheel
Indië dan wel voor de vicariaten apiart
zouden worden gesticht?
Zooveel mogelijk gecentraliseerd, zei
de -de pauselijke legaat. Tenminste, indien
dit op het concilie gowenseht en mogelijk
geacht wordt. Er zullen heel wat moeilijk
heden onder de oogen zijn te zien. Nemen
we maar alleen eens de bezwaren, die de
verscheidenheid van talen in deze koloniën
kunnen vormen 1
MoodiL
Da logeménthouideii ya® het hotel! Het
Centrum' aan den Hang te Botterdam!'
hoorde Maandagnacht boven schieten. Hij
snelde nlaar boven, doch vond de deur van
de voorkamer der eerste verdiccdng,, waan
geschoten wjas. gesloten. Met géwelÜ ver
schafte hij zich toegang tot de kamer en
z,ag op, den vloer 'n man en 'n vtouw roer
loos itiggen. De vrouw lag op den rug,
en de mja® dwars over haar heen. Nabij' de
rechterhand van den mian ,lug een automa
tisch pistool, w)aiurin een ledige huls.
De vouw w|as dood; de man, ztalaar
gewond, leefde nog. De vrouwi w|as blijk
baar gedood! door een schot, dat aahter
een oor het hoofd wiais binnengedrongen;
De man heeft daarna door een schot in
den mond getriapht, zidh vaK het leveti. ta
berooven.
Hiji 'tot onderzoék is gebleken, diat de
vermoorde vrouw is de 33-jpirigo J. A. D.
gehuwd met den caféhouder C. M., van
wien zij gescheiden lëcef't. Zij wias den
llaatsten tijd pensionhoudster op deCroos-
wijkécho "kade. De man is schipper J. S.,
woonachtig aan het Kralingsoheveer. Hij-
heeft tot dusverre halsstarrig geweigerd,
eenige medodeeling te doen omtrent de
beweegredenen, wélke hem' er toe hebbén
gebr,apht de vrouw te, vermoorden.
In Haarlem voided,en op 1 Juli j.l.
ruim 4000 kiezers en kiezeressen niet aan
hun stemplicht. Hiervan zullen, naar de
„Maasbode" verneemt, ongeveer 200 met
den kantonrechter kennis maken, omdat
zij geen voldoend® reden van hun verzuim
kunnen opgeven.
Koningin en1 Keizer.
De heer J. 0. Balmaer, oudtinspecteur-
gener®®! van digni .Wiaitjerstaat, vertelt inl
„Hiaiagsch Maanid|blail,, de volgende aneo-
ci|ote, welké z.i. „niet meer geheimj gehou-
'dén behoeft te worden".
„In December 1890 waren de Boveu-
Rijn in ons l.a®dl en de .Waal' zoo sterk be
vroren. dwjt mén er op velé plaatsen mét
wagens over k'on rijidpn. De jonge en
impulsieve Duitsohe 'kleizer, diie het ijs
op het benedenste gedeelte ya® denl Duit-
schen Bijn liet opruimen, wais nu van
oordeel, dyt het ijs in het bovenste ge
deelte onzer rivieren tot ongeveer Nijïne-
wn eveneens opgeruimd behoorde te wor
den. aangezien het van Duitsohe Zijdel op
geruimid|e ijs boven diait op ons gebied op
elkander gi®g schuiven eu dus zijn Bijn
over eenigen afstand boven de grens niet
ijsvrij wtas. In dgingende telegrammen
booili hg do Koningin-Begentes iaian, zijn
soldaten naar die Nederlandsche rivier-
Vaikken te zeiidlen om' dit werk te. verrich
ten. Hjj bleef oianhoudjen niettegenstaan-
idé H|are Majesteit telegrafeerde, daar
voor wel 'dje noodige werkkpaldhten be
schikbaar te hebenb. Het eindje was dat
Hare Majesteit op ad|vies van den Minis
ter Va® Waterstaat Havelaar telegrafeer
de, d(a|t geweld! met gewelJd gekeerd zou
worden. Toen zég Wilhellrn van zijn
voornemen laf.
Een Rarijsohe dokter met zijn vrouw
en 3 zoons hadden Donderdag- per auto
de Markt te Middelburg bezocht en waren
op hun weg iirai' België even voorbij
Breskens ,aan Buitenlust gekomen^ toen één
der zoons, welke bestuurde, twijfelde om
trent het nemen van den weg over G roede
of over Schoondijke. Men reed langzaam
en bestudeerde den wegwijzer, welke op
den tweesprong staat. De auto reed lang
zaam door tot hij op' de rails der tram
stond. Door ongunstigen wind. hoorden
de inzittenden het fluiten der aankomende
touristentram niet. De machinist hiervan,
denkende dat de auto nog wel één van de
twee wegen zou kiezen, verminderde zijn
vaart niet, doch werd ten slotte gedwon
gen op liet laatste moment te remmen,
omdat de auto steeds maar staan bleef.
De tram had echter een flinke vaart, en
de machinist greep de luxe auto en gaf
haar een geweldigen duw, zoodat de auto
van de rails afschoof. Een der inzittenden
werd slechts licht gewond, doch de aaD
de auto aangerichte schade werd door een
inmiddels geconsulteerde deskundige on
f 2000 gèseliat. (yj. Qr(;