L. ROOS - GOES D ienstboden. [ROODHUYZEN&Go, dveM in dit Mad Eenige Smidsknechts SPAARBANK op termijn UW3CHE COURANT HANSEN Tb" OUDERS OO GULDEN GEI» KANSEN VODRDEJEUfiD ►O FRAAIE PRUZEN l00MA30c,p?i«» ICH VERKRIJGBAAR t.-K. Dienstbode, ZENUWZWAKTE. ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1925 NIEUWE ZEEUWSCHE COURAN1 Kerknieuws Sociale Berichten. Sport en Spel KOLONIËN Gemengd Nieuws. HAND IOKIN 9/15 132024 -Nis No. 2 Tol. 45103-46294 lerdamsche Beurs. .KIER, 's-Heer Arendskerke KOLINE ZENUWDRANK. (Gedeponeerd) 11 Apotheker H. VAN AKEN, Specialist te Selzaete, België. Het eenigst doeltreffend genees- iddel tegen Neurasthenie Zenuw- vakte, Zenuwziekte, Bloedarmoede 'i hunne droevige en pynlyke zvolgen. Wat wordt men gewaar als men an zenuwziekte lijdtAltijd ver- ioeid, zelfs 's morgens bij het op- taan, droefgeestig, ontmoedigd, onder wilskracht, algemeene af- ematheid, verlies of zwakte van Let geheugen, ruischingen of ge- luchten in de ooren, zenuwachtige lartkloppingen en bevangenheid, '[raaiïngeu, hoofdpijn, maagkram- ien, verstopping, moeilijk ophou- len van het water, lendenpijn teken in de zijde, neuralgies, on- nstige en afmattende slaap vol roomen, afkeer van den arbeid, Irikkelbaarheid, gele aangezichts- leur, randen om de oogen, zenuw achtige hoest, gevoel van eenen ol in de keel. De genezing van al deze kwalen an enkel bekomen worden door iet gebruik van KOLINE, welke reeds wonderen heeft gedaan en jille dagen bedankingen en geluk ensclien verwerft. KOLINE is met den besten uit lag toegepast geweest bij herstel enden van Pleuris, Influenza, Ty ihus, Koortsen, 'bij ouderdoms- wakten, moeilijk herstellende onge moeders. Prijs de flesch f2,50. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. Hoofddepót voor Hol- and SCHULTE EN THIEME, 'ostbox 55 Middelburg. 6008-45 Gevraagd efst tusschen 30 en 50 jaar, uit en boerenstand, in gezin van ïan en vrouw, bij J. CALSYN, articulier, Kapelle. 8031-8 In „Het Apeldoornsche Bosch" te peldoorn kunnen geplaatst worden INWONENDE salaris f328,—, plus kost, bewas- ichiiig: en geneeskundige behande- ing. Brieven met opgave van Re ferentiën aan den Geneesheer- Directeur. 8056-12 gevraagd. Firma Iz. CAPPON, Heinkanszand. Zenuwzwakte is de kwaal der twintigste eeuw, Door zenuw zwakte, overspanning en uit putting leiden honderden en duizenden een verdrietig en ongelukkig leven. Wanneer gij lijdt aan zenuw zwakte en gij wilt er stellig en spoedig van verlost wezen, proheer dan de Sanguinose; eiken dag twee eetlepels Sangui nose zullen U zéér spoedig beginnen te helpen, en wanneer ge volhoudt, dan word uw lijden geheel overwonnen. Neemt er de proef van! Sanguinose is voorhanden bij alle eerste apothekers en drogisten. 7092-30 SANGUINOSE kost per fl. f2.—, 6 fl. f 11.-, 12 fl. f21.- Waoht U voor namaak. VAN DAM Co. De Biemerstraat 2c/4, Den Haag 14 statie is de Jeruzalemschc stads poort een vierkante ruimte, aan de twee aan elkaar grenzende .zijden open voor in en uitgang, aan de twee andere zijden mu ren bezet met banken. Beeds in de oud heid- werden deze poorten gebruikt als ver gaderplaatsen en gerechtszalen: „En zij die in de poort zaten roerden hun mond tegen mij." Hieruit blijkt dus hoe dn poort als gerechtszaal werd gebruikt. Je zus ging dus dpor deze poort en kwam zoo buiten de stad, „En zij wierpen hem bui ten den wijngaard en dooden hem". Ziet hoe hier in vervulling1 gaan Jezus' eigen woorden, djie hij in de parabel van den wijngaardenier tijdens 'Zijn prediking had geleerd, dpt de slechte werklui zelfs de zoon van den wijngaardjbezitter buiten wierpen en dooden, waar ook Jezus, Gods zoon uit zijn eigendom wordt geworpen om gedood te worden. Van de stadspoort tot Golgptha is het nu nog ongeveer 90 M. In het tegenwoordige Jeruzalem dat in den loop van de 18 eeuwen ongeveer 16 maal is verwoest, is de weg- nu niet zuiver meer te kennen. De 8ste statie waar Je zus de weenend® vrouwen troostte, ligt nu in de stad en van hieruit moeten wij te genwoordig wéér denzelfden weg, terug naar de 9e statio dje ligt aan den ingang van de kerk van 't H. Graf. Opi den ouden weg was dat natuurlijk anders daar lag de 8e statie buiten de stad en ging men vandaar reeht naar de 9e statie. Volgens <l®ze oude weg is dan ook hier de Kruisweg ge maakt. Langs de 8e statie gaan wij nu naar de 9e, de derde val van Jezus. In een schitterend in mozaïk uitgevoerde tee- kening- wordt ons dit tafereel hier uitge beeld. Weer zien wij het licht en het donker en d®ur tusschen op beider grens Maria, levensgroot, omgeven door een gou den stralenkrans. Op geen enkele statie treft Maria ons dan ook zoo als hier. Ma ria, Zij- is hier de Middelares tussohem het oude (het dpnkere) en h®*- nieuwe (het lichte) verbond. De goud,en stralenkrans die Haar omgeeft wijst ons op de stroom van genaden dje wij door Haar kunnen verkrijgen. In het donkere zien wij dgn de Joodsehe priesters met angst tegen elkaar gedrukt, steun zoekend tegen den berg waai-op hun Tempel met de ark van het oude verbond rust. Maar een bliksem straal uit den donkeren hemel met de saamgepakte wolken, valt neer en treft juist hun laatste steun, de ark van het Oude Verbond en verbrijzeld valt èn tem pel èn ark neer. Maar een andere ark, d,e- ark van het Nieuwe Verbond, Maria, rijst in heerlijke glorie omhoog en reeds nu toont zij haar machtige hulp. Simon van Oyrene, hij nog zoo koud straks, helpt nu Jezus medelijdend op. De Bomeinsche sol daat beschermt Jezus tegen de Joden en bedreigt dezen met zijn speer. Maria Mag- dalena schreiend over haar zonden, af beelding! van de belijdenis der zonde in het Nieuwe Verbond. En (jan boven op den berg in een zee van licht, het altaar, de offertafel der Nieuwe Wet met het nieuwe offer, Jezus, onder de gedaante van brood en wijn. Wij staan nu tevens aan den voet van den Calvarieberg. Deze massale rots massa is een juiste nabootsing' van het 160 bij 120 M. rotsachtige plateau Golgotha in Palestina. De kleur is juist weergegeven zooals in Jeruzalem Calvarië er uit ziet. Langs een breeden, sterk hellende weg, in de rots uitgehouwen volgen wij nu Jezus weer, terwijl Hij zelf nu weer alleen zijn kruis draagt. Op Oostersche wijze zijn in de- rotswanden tal van spreuken gebeiteld, wijzend op wat reeds tal van eeuwen te voren omtrent Jezus' kruisdood was voor speld dpor de profeten Isaias en Jeremias en de Psalmeh van David. „Onze Zalig maker Jezus Christus heeft den dpod ver nietigd en dpor het Evangelie het leven en de onsterfelijkheid gezet in het licht" (Paulus). Langs de nis waar de ontklee ding van Jezus zal komen te staan, komen wij nu aan de 11e statie, d,e (kruisiging van Gods Zoon. Ook dit moment uit Je zus' Lijdensweg is hier uitgebeeld iu jno- zaïkwerk. Wij zien daar het opgeheven kruis, de aarje in donkerte, maar het kruis door het gouden hemellicht geheel omstraald, hoe door het opgeheven kruis de hemel wordt verheerlijkt en de aarde in het niet verzinkt. Jezus klimt op aan Zijn dierljaar kruif^ want hij' werd gekrui sigd op Bomeinsche wijze. Dit geschiedde aldus. Eerst werd het kruis in den grond vastgezet. Midden pp de lange kruisbalk zat dan een blok, cfe zoogenaamde rijder. Hierop zat het lic-haara, omdat bij hangien aan handen en voeten, deze zouden in scheuren en diende dus deze blok als steun voor het onderlijf. De veroordeelde klom zelf op zijn kruis en werd dan vast gebonden met touwen. Daarna had pas de vastnageling plaats. Wij- zien hier op dit tafereel de 3 verschillende vreeselijke momenten der kruisiging. Jezus, vol lief de zijn kruis beklimmend, de eene moorde naar tegenspartelend nog gedeeltelijk vast gebonden, de andere onder de hevigste stuiptrekkingen in elkaar krimpend is men bezig om te nagelen aan het kruis. Voor de kruisnageling werden vier lange spij kers gebruikt. Voor elke hand en voor elke voet een. Deze nagels zijn hier dan ook afgebeeld. Bondam Jezus zien wij de treurende vrouwen. De Bomeinsche hoofd man ziet vol ontzetting! op naar J®zu® Ook in hem begint de genade reeds te werken. De soldaat vol innige droefheid opziend naar den zachtmoedige!) Lijder. Wij beklimmen nu den heuvel geheel en staan aan den voet van het Kruis. Hier stond 19 eeuwen geleden ook eens Maria én Joannes,, terwijl daar opgeheven hing het Goddelijk Lichaam van den God- mensoh. Hier klonken de 7 kruiswoorden uit Jezus' stervenden mond. Hier werd met „Het is volbracht" het grootste offer aller eeuwen gebracht, de Zoon Gods, zich cgqfferend aan Zijn Hemelschen va- er' "ier werd de Hemel ook weer voor een f60}*®''- Wij dalen nu Calvarië langs na Ti a-an voorzÜde af en komen dan onder le -v,an «te Crypte,' gélegjen worth 2 X aneberg- Be open voorhal dmrtui*^0 raa^ ^°°r twee Mommen en« daartusschen voeren trappen naar d® als crypte vervormde grot. In d,e wanden de zer crypte zijn de ovengraven, want deze crypte dient als begraafplaats. Hlet ge welf wordt gedragen door 3 bogen waar van de vlakken beschilderd zijn. Links boven de boog d,e overwinning van den dood, door afgunst van den duivel is de dpod ih de wereld gekomen Adam en Eva de trap afdplend naar den afgrond waar de dpod hen tegengrijnst, den arm om een boom' geslagen die bij dp aanra king van hem is verdord. Een donkere wolk tusschen Adam en Eva en 't Licht, JezU9 met Zijn Kruis den dpod over wonnen de dood is overwonnen in zege- viering over hem Adam optrekkend uit den afgrond met Eva in biddend ge baar een blik vol vertrouwen op Jezus naast hem. Boven de midflenboog het Eeuwig Leven, de Aanbidding van het Lam Gods volgens dp openbaring van Johannes „Gelukkig zij, die zijn uitgenoo- dig-d op het feest van de bruiloft van het Lam", Middpn in het Licht het Lam Gods met dp teekeuen van te zijn, geslacht geweest staande op het boek met dp 7 ze gels. In den hemel het geschal der bazui nen, terwijl 24 ouderlingen zich neerbui gen met opgeheven wierookschalen of spe lend op harpen. Onder deze boog staat een eenvoudig altaar waarachter die pries tergravon liggen. Achter de twee zijbogen liggen dan de graven der leeken. De derde boog toont in het midden het boek -des Le vens op den troon in schittering va® licht. De Engel toont het boek aan de Zaligen die vol blijheid naar hem opzien. Op den achtergrond het nieuwe Jeruzalem. „Wie zijn 'zij1 die opvliegen als duiven naar hun duiventil." „Een nieuw Je ruzalem, de hoop van alle geslachten" zegt Isaias. Aan de andere zijde de Engel des Verderfs met dreigend gebaar den ver doemden het boek toonend. In afzichte lijke gedaahte, vol angst en wanhoop vluchten zij weg van hem en werpen zich in de gloeiende vuurzee. Dit is de tweede dood. „Voor hen zal geen morgenHcihil meer opgaan". Buiten de crypte gekomen zien wij dan in gouden letters: „Heert doe hen van den dood overgaan tot het leven" Wij staan nu ook bij de 13e statie, Jezus' Kruisafneming. De achtergrond, d® Kerk God9, wordt geschraagd door Jezus' kruis waarvan deze nog- zoo pas is afgehaald. Maria ondersteund nog.'Jezus'H; Lichaam. Bond haar de biddende, en weenende vrou wen, nu ver in aantal toegenomen. Wij zien tal van geheime leerlingen nu ook tegenwoordig bij Jezus. Wij' zien Johan" nes, wij zien tenslotte de Bomeinsche sol daat geknield, in smeekende houding, de handen opgeheven. De genade, heeft ge- werkt, de bekeering1 voltooid. Voorzeker gaat hier wel in vervulling Jezus' voor spelling-: „Als Ik eenmaal van de aarde zal verheven zijn, zal ik alles tot Mij trek ken." Een 39 M. afstand ligt nul tusscihen Golgotha en de 14e statie het Hl. Graf. gelegen in den tuin van Jozef van Ari- mabhea. Het is een in de rots nitgehouj- wen graf, bestaande uit 3 deelen. Eerst de voorhal, waarin zich de nauwe opening bevindt, die toegang geeft tot de vesti bule en die afgesloten kan worden met de in een gleuf staande platte ronde rol steen en waar zich da nissen bevinden voor de olielampjes. Daarachter dan door de opening komen wij in de. vestibule. Hier was het dat de 3 vrouwen op PaaschV dag den Engel mgen. Zij warén dua door de opening' 'gegaan. In de vestibule zag men dan een tweede opening waar da lijk- bank was met er overheen een boog, zoo- dat dus het lijk als in een nis lag, die dan latel^werd dichtgemetseld. In zoo'n graf heeft ook Jezus gelegen, de handen ien voeten met linnen strooken omwonden, het lichaam gewikkeld in een grooten linnen doek met geurige kruiden en het hoofd bij het in het graf leggen nog bedekt met een zwart doek. Het hoofd rustte dan op een hoefijzervormigen ronden steenen ring op de rots gehouwen en een stuk va® de lijk- bank vormend. Hier was het ook dat de vrouwen en later de Apostelen de doeken zagen liggen waarin Jezus was gewik keld geweest toen Hij van den dood was opgestaan „Besurrexit" Hij is verrezen klonk het op Paasohmorg'en. En wij vol gen Jezus nog gedurende de 40 dagen, dat Hij hier verbleef om ook met Hem den Olijfberg te beklimmen en getuige te zijn van Zijn glorievolle Hemelvaart. Ter gedachtenis hieraan is op den Olijfberg iD Palestina de hemelvaartskerk .o-ebouwd In navolging daarom is in denzelfdfen trant hier gebouwd de Hemel va arts- koe pi el als het eind van Jezus' verblijl hier op aarde. Wij hebben U nu in den gleest rondge leid door 't Palestina in Holland en 11 alles laten zien wat er aan monument te zien is, uitgezonderd misschien het ldobs ter „De Morgenster", het verblijf der Pa ters Montfortanen, Uw gidsen op Uw rondgang door de H. Landstichting, die U alles zullen verHaren en uitleg'genof huize „Jeruzalem" waar U zich tal vaD echt Oostersche artikHen kunt aanschaf- fen. Wij- willen nu eindigen en kunnen U' geen betere raad geven dan„Gaa.t H zelf eens overtuigen van het diep-godsdienstigje en schopne wat het Hollandseh H. Land U aanbiedt". 8-9-'25 Bi A. Op dén vijftienden Zondag na Pinksteren. Epistel v,an den H. Paulus tot de Galaten V. 25—26 en VI. 1—10. Broeders indien wij naar den geeest leven, Haat ons dan ook1 naar den geelst wandelen. Laat ons niet begeerigt worden n-iar ijdele eer, elkander tergende, elkan der benijdende. Broeders! indien iemlaind onbedacht ge va l'lén is in eenige misdaad, onderricht hem, gij, die geestelijk zijt,1 in den geest ya® zachtmoedigheidgeeft op u zeiven licht, opdat gij ook' niet wordt bekoord. Draagt elkanders lasten, en zoq zult gij de wet ya® Christus volbrengen. Waint indien iemand vermeent iets te zijn, daar hij niets is, die bedriegt zich ziel ven. Een ieder beproeve zijn eigen werk', en Zoo zja|l hij in zich zelVon alléén roepa! hebben, en niet in een alnder. Want een ieder ziai zijnen eigenen Hast dragen.. Hij! die in het woord wordt onderwezen ,deele dengenen, die hom onderwijst, van allio goederen mede. Bedriegt u niet;i God laat zjoh niet bespotten. Want, het gene de ménsA1 zfeait, zal hijj ook maaien. Die in zijn vlcesclhl z|a|ait, ka!ll van ZijU vleesdh' bet verderf mlnaienmaar die in den geest ziaiait, zalvan den geest het eeuwig léven m|atajie®i 'Laat ons inj het goede doen niet 'moede worden; wtwft. indien wij, niet moe de wjbnden, zulülen wij' te zijnen tijde miiaion, Laat ons dan, terwijl wij den tijd hebben, wel doen ®ian allien, maar aller meest aan de huisgenooton des geloofs. Evangelie, Lucas VII. 1116. In dien tijde ging Jezus naiar eene st|ad, genaamd Nairn': en zijne Leerli'ngeein eene talrijke menigte gingen met hem. Alls Hij nu de poort der atad naderde, 'zie toen werd er uitgedragen een doode, een' eenige zoon zijner moeder, die weduwé wias, en daar was veel Vollk' van de stad met haar. De Heer haan ziende, werd met meêdoogen over hagr bewogen, en zeide h.iarween niet. En Hij naderde, en raakte do bpar (de dragers dan stonden stil.) .En! Hij zeide: Jongeling! ik' z'eg u, sta op. En de doode ziajt overeind ©n begon te spreken. En Hij gif hem' aan zijne moe der. De vrees dp® beving hen all'en, en zij verheerlijkten God! «n zeiden;: een groot Profeet is onder ons opgestaan, en God heeft zijn volk! bezocht. Het socialisme als ethisch stelsel- veroordeeld. In een gezlalmcnlijk! schrijven aan, hunne geloovigen hebben dje Belgische bisschop pen uiteengezet, djs(t het socialisme ai's ethisch stelsel! te veroordieelen is, d.w.z. djai, waar het Socialisme de Christelijke, die Katholieke zedewet vefljwerpt, het zich lijnrecht plaatst tegenover het Kahtoliois- me, het Christendjolm! Het Belgisch episcopaat redeneert in zijn schrijven het werd^j.l. Zondiaig in aiflte Belgische kérken voorgelezen al dus: (wij volgen den Vljaiamsohen tek'st, zoo.ajs het Centrum1 'd|ien afdrukte). „Doch nu is het niet zoozeer d|e geloofis- vsjtarheid| meer wel'ke het socialisme aan valt 't is tegen die zedenleer van 't Evan gelie dfcit het strij'd voert. Iudf?rd!i(a;d|, in 'welk opzicht zou ons ge loof aan dje Allerheiligste Drievuldigheid, laan de Mensehwording van 't Woord, aan de Onbevolkte Ontvangenis van de II. Maagd; Maria, een beletselll kunnen zijn, hetwelk a,an 't socialisme zou dien weg vcrsperreni oUi zijnen dgjug naar de al leenheerschappij van 't wérk' te verwezen lijken.?, Socialisten kunnen d;us inderdaad op recht zijn, s;ls zij ona zeggen, -dgt zij' het geloof Sjan dp bespiegelende Mysteriën v;a,n den Godsdienst voor „een- zaak' van 't particuliere léven" houden. Eldjoch, daan zijn in dien Katholieken godsdienst nog andere geloofspunten bui ten dpze, welke die1 bovennatuurlijke Mys teriën aangaan. Daar bestaat een ehriste lij'ke zédlendéer, die ons voorhoudt de heer^ schappij van den vrijen wil en van de dpugd over de driften te handhavenzeden leer, die voorhoudt de eenheid en de onver breekbaarheid) van 't huwelijk, den eerbied voor ide wetten der voorttêlling, de on- dierd|anigheid aan het wettig Gezag op burgerljjk' en godsdienstig gebied, de broe derlijkheid in de eenheid van het Vader hand onder al! de burgers, tot welken stand zij ook behoorenzedipnleer, did yoorhoudt 'kn eerbied en de bescherming voor den machtigen ecOnomischen factor, voor het werk Vja.u djen huidligen dag namelijk, m'aar tevens ook d|en eerbied en de be schutting der rechten v,ap het werk van gisteren, hetwelk vervat ligt in het ge- spiaard|e, bruikbaar is onder den. naam wan kapitaal, en overdraagbaar, door het recht va® Vererven; zOcfenleer, die voor houidlt den eerbied voor het werk' vpn hand én arm', voorzeker, miaar ook voor het werk -dies geestes, werk nnimelijk' van vindjng, yan leiding, van handeJÏlrij'ving, zondpr hetwelk! geen enkele onderneming zond,© vruchtgevend zijnden eerbied voor- lal voor de sociallle waarden van hoogeren ria,ng: .de verheven waardigheid van 'srnen schen vrijen en onsterfelijiken persoon,, ld/ie geschapen wefld| voor een léven van eeuwige vereeniging mét God), ginds Verre lachter djen engen gezichtseinder van ons voorbijsneLlehdt, leVen, en verplicht is door «tan veredelenden striid tegen een tijde lijke beproeving djp volle ontluiking, zijner bestemming te bereiken dfcor dö liefde tot da plicht, door de krachtinspanning van dje deugd en door de zelfopoffering1.. Er valt !d|us in 'smenschen l'even een tweevouidlig onderscheid! te mlajkén: er is oen tijdjelijlk1 léven, een tijd via® voor- loopig veflblïjf, een proeftijdjhet landero een bepaald! onherroepelijk en eeuwig 1 even een leven Van volle uitzetting, waarin Üio opperste Bechtyaardjgheid de wanordelijk heden dezer tegenwoordige wereld verbet- reu eu de misbruiken Zal herstellen, een leven wiaarin het goedio naar verdienste zal volkomen, beloonidl worden, en het kwiaod eeuwig zal wordjen gestraft; welnu, zulls een ondierscheid, herhalen wij: het.- behoort. Doodiwendig tot! het grondig we.zeU zelf van dé zedeliiké orde van den Katholieken godjsdïenst, ya® 't Christendom1, van allen gw'lsdienst die de zén naam waardig is. En wanneer het socialisme, zulk onder scheid! hiaUvalt en ta niet wil':' (wanneer het spreekt en haind)eH alsof dat onder scheid niet bestond, da® ondermijnt hel sil'Jte verplichtenidje zedlenwiet, ondermijnt 't dé huiselijke inrichting, 't vaidérlénd en de beschaving. Wij 'dia®, aangesteld tot bewa.a-rde.rsi der evangelische heiligheid! en der beschaving, welke Christus op d|« wereiid gebracht heeft, Wij verklaren d|an luide' en ander maal, djat wijl het socialisme verwerpen LANGE KERKSTRAAT 22 - TELEFOON 191 met rentevergoeding van vier procent. Correspondent te 's-Heerenhoek J. M. JOOSEN, Dorpstraat, Tel. 12" en veroordieelen. om) roden dlsK de leerstel sels wéllké het verspreidt, waar zijne leids mannen van' doordrongen zijn, om welke geen enk'el hunner- afkeurt of niet Zou dur ven '.afkeuren. omidiat die leerstelsels het tegcnaosteldje zijn der goddelijke leering Voji Onzen Heer JezUs Christus en van zijne Kerk', nopens die wiaardigheid van dis' ziel en van den Christen menseh, no pens idle volstrekt noodwendige we.tten vin® het huwelijksleven, nopens dien eerbied! voor de algemeene rechtvaardigheid en de bi'oedlerlijke liefdé onder de volkeren." N.B. D|a,t in d|c politiek) de^Katholieken met hehoud'. van hun standpunt en hun be ginselen, voor tijdi en wijle en als het ware v,a® twee k!wa!dien het minste kiezende, met 'die socialisten samengaan, zooal's prao- tisc'h in Duitschliapd! eu België gebeurt, dioet iaa® de waarheid van bovenstaande red(eneering niets |a|f. De Belgische bis schoppen verklaren d(jt ook uitdrukkelijk. Z. H. die ïtaius en die' Kaïth. Pad vinders. Katholieke padvinders uit verschillende landen gaan dtezer dagen in bedevaart) naar Bome. Daar zal dan tevens een intermaitionaal bureau voor Katholieke pbldvin'dlerij gevestigd worden. Na;ar aanleiding van d|eze plannen ont ving de leid|er dor Fr.ainsehe katholieke! pndvindters, die Verzocht had om een) kar dinaal als protector voor dlit werk| aan te wijzen, een schrijven v|a® 's Pausen Staats- secreta1'6. waarin o. m. wordt gezegd): „Zijne Heiligheid volgt met algeheele vadcrlijké welwillendheid de KatholSieka Pradvindiea-sbewegdug, die onder volledige afhankéljjkheid van het/ Kerkeilq'k' gezag werkt en ziet met levendige bevrediging, dia,t zij voorwerp is Van zeer gelukkige ac tiviteit bij! hen wien de godfedïenstjgeT bel|ipgen in uw dierbaar lamdV ter harte gaan. De H. Vader zou niet aarzelen, uw verzoek' in te willigen, wjanneer het t.oestap® van een Kardinaal-protector niet door re-gel en tr,a|dli,tie aan de uitsluitend religicuse instell(i®g©n (Orden, Broedier- •sohiappen enz.) wel'kèr Statuten door dien H. Stoel zijn goed'gekéurdj, ware voor behouden. „Waar het derhalve onm'ogaïgtó is, om' ;a.an uwen wensch in den dfoor u voorge slagen vorm1 tegemoet te (komen, moedigt de H .Viajdjer u toch van; harte aan in uw edel streven, waarin ondjerleiding van het Kerkelijks Gezjag en diank die toewijding der geestelijké :léM(erd en den verstaindi-' gen, verlichten ijfrer wap alle ledidenldie .per sonen, de K|a|tholieké jeugd) 'n mlaehtigmidl ■del vindt voor d'e christelijke opvoeding, welke ajlleen voor gie'yaarlijke aanrakin gen klan bewaren en het heil verzekeren", („Centrum".) NEBERLANDSCH OOST-INÜJE. Gewestelijk: Concilie. Mgr. B. J. Gijlswijk, van de orde der Dominicanen, Apostolisch-viearis van Zuid-Afrika, is door Z. H. den Paus als delegaat naar Batavia afgeyaardigd om het eerste gewestelijke concilie aldaar voor te zitten en te leiden. Hij is dezer dagen te Weltevreden aan gekomen en stond een personderhoud toe aan een man van het blad „De Locomo tief". Aan dit onderhoud ontleenen wij het volgende Kan 't concilie beslissingen nemen? En zullen die bindende kracht bezitten? -Neen. Het concilie heeft adviseeren- de stem. Bome moet de beslissingen be krachtigen. U begrijpt, laat Mgr. glim1- lachend op volgen, nieuws zullen we den pauselijken S-toel niet meedeelen. In Bome is men goed op de hoogte van heb Missiet werk in Indië. Maar gedachtenwisseling en onderlinge bespreking van verschil lende aangelegenheden, in tegenwoordig heid en onder leiding1 van een pauselijk legaat, acht men in Bome zeer nuttig en fiewenseht. Het is wel een attentie van Z. H, den Paus, om dit concilie mogelijk te ma ken. ondanks het feit, dat Z>. H'. de ter sprake komende aangelegenheden keDt. Inderdaad. De belangstelling van den Paus voor Ne.derlandsoh-Indië blijkt t.e meer. waar de Indische Missies onder den pauselijken delegaat van Australië vallen. Deze is een Italiaan. De H, Stoel achtte het van belang, dat een Nederlatt- der dit concilie van voornamelijk Neder- lanrLsche missionarissen in de Hollandscho Koloniën zou voorzitten. Aan taal en mentaliteit behoefde daar door geen enkele moeilijkheid in den weg te staan. Acht u het mogelijk, dit hierin een aanwijzing zou liggen dat de Nedeij- landsch-Indische Missie een eigen dele gatie van de Propaganda de fide zal wor den? Neen. dit geloof ik niet. De missie is nog te jong. Hoeveel bisschoppen en prefecteD zuilen het gewestelijk concilie te Batavia bijwonen? Vier bisschoppen, vier prefecten en wellicht nog eenige superieuren van mis sies. Indien de Pauselijke Stoel zulk een belangstelling aan den dag, leg|t voor dit eerste gewestelijke concilie in Indië, zou ik daaruit dan mogen besluiten, dat er beJ langrijke punten zullen worden besproken Zeer zeker. Doch ik kan over de agenda geen positieve mededeelingen doen. Het zou voorbarig zijn tegenover de deel nemers aan de besprekingen, die pas eind Augustus te Batavia zullen aankomen. Mgr. Gijlswijk legde nog den nadruk op de noodzakelijkheid, om in Indië de vor ming van inlandschepriesters krachtig ter hand te nemen. Deze zou de jongelieden de mogelijk heid moeten openen, om zoowel wereld geestelijke als kloosterling, dus lid eener orde of congregatie te kunnen worden. Daarnaast is het noodzakelijk een of twee kweekscholen voor katholieke inland- solie onderwijzers op te richten, waardoor de bevordering van het dessa-onderwijé door katholieke onderwijzers mogelijk wordt. Dit laatste achtte hij de kern van den missiearbeid onder het volk. Bijzon dere aandacht verdient daarbij de opvoe ding en liet onderwijs van de meisje®. Zoodra «de opheffing' van de Inlandsche vrouw dit toelaat, zal een kweekschool voor Iiilandsche onderwijzeressen ongetwij feld noodzakelijk zijn. Het blad vroeg Mgr. Gijlswijk nog, of deze op te richten centra yoor priestervor ming en onderwijzerskweek' voor geheel Indië dan wel voor de vicariaten apiart zouden worden gesticht? Zooveel mogelijk gecentraliseerd, zei de -de pauselijke legaat. Tenminste, indien dit op het concilie gowenseht en mogelijk geacht wordt. Er zullen heel wat moeilijk heden onder de oogen zijn te zien. Nemen we maar alleen eens de bezwaren, die de verscheidenheid van talen in deze koloniën kunnen vormen 1 MoodiL Da logeménthouideii ya® het hotel! Het Centrum' aan den Hang te Botterdam!' hoorde Maandagnacht boven schieten. Hij snelde nlaar boven, doch vond de deur van de voorkamer der eerste verdiccdng,, waan geschoten wjas. gesloten. Met géwelÜ ver schafte hij zich toegang tot de kamer en z,ag op, den vloer 'n man en 'n vtouw roer loos itiggen. De vrouw lag op den rug, en de mja® dwars over haar heen. Nabij' de rechterhand van den mian ,lug een automa tisch pistool, w)aiurin een ledige huls. De vouw w|as dood; de man, ztalaar gewond, leefde nog. De vrouwi w|as blijk baar gedood! door een schot, dat aahter een oor het hoofd wiais binnengedrongen; De man heeft daarna door een schot in den mond getriapht, zidh vaK het leveti. ta berooven. Hiji 'tot onderzoék is gebleken, diat de vermoorde vrouw is de 33-jpirigo J. A. D. gehuwd met den caféhouder C. M., van wien zij gescheiden lëcef't. Zij wias den llaatsten tijd pensionhoudster op deCroos- wijkécho "kade. De man is schipper J. S., woonachtig aan het Kralingsoheveer. Hij- heeft tot dusverre halsstarrig geweigerd, eenige medodeeling te doen omtrent de beweegredenen, wélke hem' er toe hebbén gebr,apht de vrouw te, vermoorden. In Haarlem voided,en op 1 Juli j.l. ruim 4000 kiezers en kiezeressen niet aan hun stemplicht. Hiervan zullen, naar de „Maasbode" verneemt, ongeveer 200 met den kantonrechter kennis maken, omdat zij geen voldoend® reden van hun verzuim kunnen opgeven. Koningin en1 Keizer. De heer J. 0. Balmaer, oudtinspecteur- gener®®! van digni .Wiaitjerstaat, vertelt inl „Hiaiagsch Maanid|blail,, de volgende aneo- ci|ote, welké z.i. „niet meer geheimj gehou- 'dén behoeft te worden". „In December 1890 waren de Boveu- Rijn in ons l.a®dl en de .Waal' zoo sterk be vroren. dwjt mén er op velé plaatsen mét wagens over k'on rijidpn. De jonge en impulsieve Duitsohe 'kleizer, diie het ijs op het benedenste gedeelte ya® denl Duit- schen Bijn liet opruimen, wais nu van oordeel, dyt het ijs in het bovenste ge deelte onzer rivieren tot ongeveer Nijïne- wn eveneens opgeruimd behoorde te wor den. aangezien het van Duitsohe Zijdel op geruimid|e ijs boven diait op ons gebied op elkander gi®g schuiven eu dus zijn Bijn over eenigen afstand boven de grens niet ijsvrij wtas. In dgingende telegrammen booili hg do Koningin-Begentes iaian, zijn soldaten naar die Nederlandsche rivier- Vaikken te zeiidlen om' dit werk te. verrich ten. Hjj bleef oianhoudjen niettegenstaan- idé H|are Majesteit telegrafeerde, daar voor wel 'dje noodige werkkpaldhten be schikbaar te hebenb. Het eindje was dat Hare Majesteit op ad|vies van den Minis ter Va® Waterstaat Havelaar telegrafeer de, d(a|t geweld! met gewelJd gekeerd zou worden. Toen zég Wilhellrn van zijn voornemen laf. Een Rarijsohe dokter met zijn vrouw en 3 zoons hadden Donderdag- per auto de Markt te Middelburg bezocht en waren op hun weg iirai' België even voorbij Breskens ,aan Buitenlust gekomen^ toen één der zoons, welke bestuurde, twijfelde om trent het nemen van den weg over G roede of over Schoondijke. Men reed langzaam en bestudeerde den wegwijzer, welke op den tweesprong staat. De auto reed lang zaam door tot hij op' de rails der tram stond. Door ongunstigen wind. hoorden de inzittenden het fluiten der aankomende touristentram niet. De machinist hiervan, denkende dat de auto nog wel één van de twee wegen zou kiezen, verminderde zijn vaart niet, doch werd ten slotte gedwon gen op liet laatste moment te remmen, omdat de auto steeds maar staan bleef. De tram had echter een flinke vaart, en de machinist greep de luxe auto en gaf haar een geweldigen duw, zoodat de auto van de rails afschoof. Een der inzittenden werd slechts licht gewond, doch de aaD de auto aangerichte schade werd door een inmiddels geconsulteerde deskundige on f 2000 gèseliat. (yj. Qr(;

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5