fERBEEM, GOES.
andbouwersinspan
Tweede Blad
laakt zelf uw
Limonade.
Sanguinose
fSCHE COURANT
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Wie f2,50 be
idt en deze adver-
[ie inlevert, ont-
3t EEN KOP EN
OTEL cadeau.
oor 45 cent koopt
U in de
DROGISTERIJ
SCHULTE THIEME
Ie benoodtgdheden
>m zelf 5 liter over
leerlijke Limonade
te maken.
Woensdag 8 Juli 1925,
openbaar verkoopen:
De geheele
22 stuks
Melk- en Kaifkoeien,
1 JULM925.
i Ir. L.A. FRUIJTIER
APOLOGIE
FEUILLETON
Een avontuur in het land
van de Vierkleur.
j De R.-K. Staatspartij vraagt: j
1 Stemt de Katholieke Lijst No. 23
Buitenland
De R.-K. Staatspartij vraagt:
Stemt de Katholieke Lijst No. 23 i
Kerknieuws
ADVERTEER EN
IS ZAKEN DOEN!
fiat Huis met de Roode Pilaren
chuin over de Nieuwstraat
de Langedelft) Middelburg
ïitroen - Frambozen
Sinaasappel
Notaris L. A. BETH to Ovozand
op
{9 voorin. 10i/o uur (N.T.) te EH«-
utsdijk op de hofstede van nu
jlen dhr. J. NIEUWENHUUSE, ten
rzooke van diens erven, tegen
ntaute betaling', in het
bestaande uit
5EA, vosbles Merrie, oud4.jaar,
weemaal bekroondMINA,
rosbles Merrie, oud 5 jaar,
itamboek A no. 5069; POES,
cos-Merrie, oud 5 jaar, met
Voshengstveulen; LIES,zwart-
bles Merrie, oud 7 jaar; ZUS,
iwartbles Merrie, oud 3 jaar:
MIRZA, bruine Merrie, 3 jaar
een zwarte Merrie, oud 1 jaar,
en een voslier Ruin, oud 1 jaar
1 vet Stierkalf, 1 Vaarskalf,
4 Varkens, 70 Kippen en Ha
nen, 8 Eenden en 1 Woerd,
1 Tilbury, 3 Menwagens met
breed beslag, 1 Tweewielskar,
1 Zaaimachine, 1 vierwielig
Wiedmachine met Aardappel-
aanaarders, 3 Sack'sploegen, 9
Eggen in soort, 2 Sleepborden,
Sleeper, Rolsleeper, ijzeren Rol-
blok, 2 Handwiedmachines,.
Windmolen, Stroomden, Bie
tenmolen, Aardappelsorteerder,
Slijpsteen voor Maaimachine,
Bascule met gewichten, Kla-
verruiters, Ladders, 1-, 2- en
3-paardszwingen, Zakken, Ree
pen, Pleien, Oriepen, Schop
pen en Vorken, Zoldergereed
schap, Karn, Ontroomerr 6
Melkbussen, en Harnassement.
Voorts eenig HUISRAAD, Y
als: Bedden, Stoelen, Secretaire,
en hetgeen verder te voor
schijn zal worden gebracht.
Met den verkoop van 'thoornvee
wordt om 2 uur (N.T.) begonnen.
Muziek wordt niet toegelaten.
Geen stalling, wel bergplaats
voor rijwielen. :io84-7f>
Het beste middel tegen Bloed
armoede en zenuwzwakte.
De Sanguinose heeft een
hoogst versterkenden invloed
op het gansche zenuwgestel.
Zij verrijkt het bloed en geeft
aan het gansche lichaam dat
gevoel van veerkracht, dat bij
eene volmaakte gezondheid be
hoort,
Prijs per fl. f 2,00, S fl. f 11,00,
12 fl. f21,00.
Tweemaal per dag een eet
lepel is voldoende.
Verkrijgbaar bij Apothekers
en Drogisten.
Wacht U voor namaak I
VAN DAM Co
De Riemerstraat 2e/4.
2083-25 Den Haag.
Door wederkstrlg te koepoB
bl] onze AdTerteordori, steunt
men ook zijn algen zaak.
De Katholieke Zéeuwsche Kie
zers en Kiezeressen stemmen
den eersten Juli e.k. allen een
drachtig en geestdriftig op de
Zeeuwsche Katholieke lijst:
aftredend Kamerlid
2. J. W. VIENINGS
3. G. ADRIAANSSENS
4. TH. OVERMAAT
Niemand blijve thuis!
systemen van hun tijd, als individuen
aan het staatkundig en maatschappelijk
systeem, waarin zij leven. En partijen,
dio niet Gorter's eisch: geen enkele ver
antwoordelijke taak aanvaarden, op hun
program hebben, kunnen geen eiscnen stel
len aan de bourgeoisie, die zij) zelve
meerderheid, niet zouden kunnen vervul
len. Daarom loopt do beweging voor het
„geen man en geen cent" uit op pure
demagogie en moet do stroom] voor dc
ontwapening, -die zich in haar uit. in
internaionale richtting worden geleid."
Tot zoover „Da Tijd.':'
Een oameleon-politiek, als hier aan den
dag treedt is een blamage eerste klas
voor do partij, die haar voert.
Dc Katholieke kiezer is wars van zink
een politiek, wars van zulk een partij'. -
(Geloolsverdediglng)
V Cameleon-politiek.
Van den cameloon wordt gezegd, dat
hij zich onder verschillende kleuren Idaini
vertoonen, nu pens is hij groen, dan weer
geel enz. Voor wat dc politiek aangaat,
schijnt de Vrijzinnig-Democratische Partij
eenzwakke co pie der Sociaal-Demo
cratische over dezelfde merkwaardige
eigenschappen te beschikken. Haar pro
pagandisten gaan thansijverig rond met
de ontwapeningsleuze, op het voetspoor
van de mannen van 'Troelstra.. ,'Gean
leger en geen vloot meer,, weg met al wat
maar eenigszins naar 't militaire zweemt"
ziedaar op het oogenblik de hoogste po
litieke wijsheid bij do volgelingen van
Merchant, van Bmbden, enz. en hot lok
middel, dat de kiezers moet vangen in
de fuik der Vrijzinnig-Democratische
partij.
Doch in 1922, dus nog maar drie jaar
geloden, vertoonde de.ze partij een geheel
andere kleur. Noem b.v, ontwapening
zwart; wèl, toen w-as het wit.
Een der generaals van de partij
booze tongen hebben wel eens beweerd dat
de Vrijzinnig-Democratische partij er een
is varn generaals maar zonder soldatctni
- mr. P. J. Oud, secretaris van den
V rijz.-Democr. Bond, schreef in het eerste
deel der handleiding voor Vrijz.-Democra-
ten bij de verkiezing in 1922, getiteld:
„Om de democratie" het volgende:
„Uitgangspunt bij het bepalen van hun
houding tegenover Wet militaire vfa^ig-
stuk, is voor de Vrijzinnig-Democraten de
volledige erkenning der ideëele en mate-
rieele waarde van onze onafhankelukheid.
Van het vrije zelfbeschikkingsrecht van I
ons volk' zou niets overblijven, indie® dit
volk onder vreemde heerschappij zou wor
den gebracht. Evenzeer wenselien zij de
neutraliteit te bewaren ingeval een oorlog
uitbreekt. 4 oer dat alles is vooralsnog
een weermacht noodig. Ontwapening door
ons land alleen zon ons slachtoffer kunnen
maken van een politieke werkelijkheid,
waarin de algcnieene. ontwapening nog
niet is verwezenlijkt."
„De Tijd" toekent hierbij aon:|
Het vraagstuk der ontwapening is dus
een internationaal vraagstuk, en iedere
poging, om die ontwapening internationaal
te bevorderen, wordt door de Vrijzin
nig-Democraten krachtig gesteund. Daar
om kunnen zij echter niet medeaaar
met de leuze „geen man en geen cent".
zooals deze door de 8. D.A.P. voer ons
land alleen wordt aangehoven. Ter oestrij-
ding van het stamdpunt vjaP dozo partij!
Ivuimen wij niet beter doen dan nos* eens
aan te halen, wat Troelstra in ziin in
1915 verschenen boek: „De S. D.A.P.
en de wereldoorlog" over nationale ont
wapening schreef en waarmede nij het
tegenwoordig optreden van zijn eigen
partij bij voorbaat tenscherpste heeft ver
oordeeld
„Pogingen, om de ontwapening natio
naal, met verwaarloozing van de interna
tionale beteekenis, ligging, plichten en
verhoudingen van het land te doen p.aats
hebben, zullen hoogstens aan de Partij
een mooilijkend programpunt, waarmee in
zekere kringen te paradeeren valt, ver-
schaffen, maar de natie daarom noj* niet
verlossen van het militairisme. Wie no"
eens wil nalezen, wat wij op bladz. 46
aanhaalden uit de brochure van mevrouw
.Roland Holst omtrent de beteekenis der
nationaliteit in tijden, dat een volk wordt
aangevallen, die zal moeten toegeven, dat
zoolang gewapende inval mogelijk blijft'
een Regeering, die daartegen geen gere-
geld defensiewezen inricht, het volk bij
aanval zou drijven in den franctirisurs-
strijd, den vreeselijksten, dien men zich
aenken kan.
„Staten kunnen zich evenmin willeken-
fig onttrekken aan de internationale
10) _o-
De man mompeldq Le.onige onversta-ah
bare woorden, draalde zich op zijn hielen
om Het den ever voor wat hij was en ging
heen. Voor ik' van mijne verbazing beko
men was, was hij tusscihen de boomen ver
dwenen. Dat hij iets in zijn schild voerdo
wat het daglicht niet kon zien, w,ais mui
duidelijk. Wat dit was, bleek
wij nauwelijks op de hoeve aangekomen
floor een gillend angstgesehrei der be
dienden werden ontvangepj.
„Mietje weg, weg met Kaffer!" klonk
net mij tegen. „Opperhoofd* neem mee
arm. Mietje, aoh! oaih!"
„Daard|aftr rijdt opperhoofd
hm, TZeB naar den hoekl he(i fO
fwhm 1 vl0°g el' ^een en zug wat er
&'d Dingapn had Mietje napx
het i^q0,i voorplein gesleurd en daar
bemerkt" langen EUgeUsdh'mlatoi
naar middelerwijl uit den tuin
611 gekomen w&s. Er met het
meisje opspringende was hij door de poort
HET VORMSEL.
„Monseigneur dc Bisschop van Haarlem
zal in de tweede helft' van de maand Juni
komen vorm'en in het dekanaat Middel
burg."
Zoo las ik in deze courant en het
bericht was voor mij een ongezochte ge
legenheid om eens het een en ander te
schrijven over het Sacrament des Vorm
sels, waaraan zoo weinig aandacht wordt
geschonken en waaraan tocli zooveel Ka
tholieken de genade der eindvolharditlg
danken. Dit Sacrament is een der zeven
genadefonteinen, die God in den geeste
lijken lusthof Zijner Kerk voor de heil-
begecrige zielen heeft doen ontspringen.
Het wordt, naar de woorden van onzen
Catechismus door den Bisschop aan de ge-
doopten toegediend met handoplegging,
zalving en heilige woorden, betoekenende
de genade, die den vormeling wordt ge
schonken, om het geloof standvastig te
belijden. Een Sacrament dus. bij uit
stek aangewezen op onzen tijd, waarin
het geloof van de vereende machten: Dui
vel en Wereld zoo ontzaggelijk hevige
aanvallen heeft te verduren.
De Hervorming wierp het Vormsel,
z.g. omdat het een mcnschelijke inzetting
was, overboord. Daarmedo beroofde het
hare volgelingen van een overrijken ge
nadeschat en handelde daarbij- zeer on
schriftuurlijk. Want niet slechts do Apos
tolische overlevering maar ook de H.
Schrift maakt meermalen melding van
het Sacrament des Vormsels. Wij lezen
in de H andelingen der Apostelen„Als nu
do Apostelen, die ia Jeruzalem waren,
hoorden, dat Samaria 't woord Gods had
aangenomen, zonden zij tot hen Petrus
en Johannes. Dezen, aldaar gekomen
Zijnde, baden voor hen, dat zij den H.
Geest mochten ontvangen, want Hij was
nog over geenen van hen gekomen, maar
zij waren alleen gedoopt in den naam
van den Heere Jezus. Toen legden zij
hun de handen oj> en zij ontvingen den
II. Geest". {Hand. VIII. 1417).
Nog lezen wij, dat de leerlingen te
Èpheso „gedoopt werden in den naam
van den Heere Jezus. En als Paulus.
hun de handen had opgelegd, kwam de
U. Geest op hen en zij spraken in talen
ea profeteerden". (Hand. XIX 56).
Wie den Hebreeënbrief van St. Paulus
naslaat, zal uit het Ge hoofdstuk, le en
2e vers tot de slotsom- komen, dat do
Apostel- der Volken de handoplegging of
het Vormsel tegelyk met het Doopsel tot
de allereerste grondbeginselen rekent der
christelijke leer. En het wezen van het
Sacrament der Vormsels drukt dezelfde
Apostel klaar en duidelijk uit met de
woorden: „Die ons nu met U, bevestigt
in Christus en die ons gezalfd heeft, is
God; die ook ons bezegeld en het onder
pand des Geestes gegeven heeft in onze
harten". (II Cor. I 21—22).
Ofschoon de uitwendige gaven, .die in
flen Aposlolische-n tijd de tqediening des
Vormsels plachten te vergezellen, zooals
het profeteeren, het spreken van talen
enz. thans niet meer noodig zijn, nu de
Kerk voorgoed is gevestigd en het god
delijk gezag harer bediening duidelijk
wordt ingezien, zoo volgt hieruit geens
zins, dat de inwendige genade, verzinne
beeld door de handenoplegging en de zal
ving, niet meer noodig zouden zijn en
dus het Vormsel uitsluitend tot het Apos
tolische tijdvak zou moeten worden be
perkt. „De handoplegging", zoo zegt kar
dinaal Gibbons in zijn boek: „bet geloof
onzer vaderen", behoort onmiskenbaar
evenzeer tot de gewone .bediening dei-
Apostelen als prediken, doppen, ordenen
enz. En daarom hebben de opvolgers der
Apostelen in onze- eeuw evenvoed de
macht en de verplichting om dit Sacra
ment te bedienen als zij die hebben om
uitkomen en reeed nu buiten om' den hoeM
van den hof heenbuigende weg in de ral oh
ting, uit welke ik gekomen was.
Ik bereikende den afstand tussehoni hemt
en mij en greepi naar twee paitronenl
„Mijn paard, snel, snel!"
„Paard voor mijnheer snel, hans
tig!" riep, schreeuwde, brulde en huilida
het, en even zoo vele menschen als dapa'
waren, stormden, drongen en ijlden' maak
den stal.
Nooit in mijn leven had ilf zoo snel' (ge
laden als thaps, elke zenuw in mij' Was
gespannen :en toch mocht ik' niet i|nl het 'ge
ringste beven, want van mij» schot hing
alles af. Ik1 wjais altijd van mijn schot zeker
geweest, nu echter legde ik' met het oog op
mijne gejaagdheid en de -brandende pijn
van mijn hoofd den loop op de dwaxspl]
J— omheining. Het paard moest todf
der
door den val eenig letsel hekomen hehlbien,
want zijn snelheid was ondapks het aa.-
djijven van het opperhoofd zeer gering.
Natuurlijk mocht ikfniet aarzelen, daar do
vluchteling zich binnen weinige oogeinib-lik1-
Ck'n huiten het bereik' van mijn buks be
vinden zou. Mijn hoofd was als samenge-
schroefd; ik mikte, maar het schemerde
mij voofl de oogen, ik zag dat Mietje ziteh
te prëaiken, te doopen en priesters te
wijden.''
Al de eeuwen der Kerk door is dan
ook oD liet voetspoor der Apostelen het
V ermeel beschouwd als een door Christus
ngesteld Sacrament, dat, zooal niet strikt
noodzakelijk ter zaligheid, toch niet zon
der groote geestelijke schade door de ziel
kan worden ontbeerd.
.TTet lichaam wordt gezalfd", zegt Ter-
tullianus, „opdat do ziel gewijd moge zijn;
het lichaam wordt geteekend, opdat de
ziel moge gesterkt worden; het lichaam
wordt overschaduwd door de oplegging
der handen, opdat de ziel moge verlicht
worden door den H. Geest". J)
Sprekend over do Christenen, die in
Samaria gedoopt waren, zegt de H. Cv-
prianus„Omdat zij reeds wettig gedoopt
waren, ontbrak hun nog slechts wat
Petrus en Joannes kwamen verrichten,
dat n.l. voor hen gebeden werd, en hun
de handen werden opgelegd, en de H.
Geest over hen aangeroepen en in hunne
zielen uitgestort werd. Aldus geschiedt
het ook thans nog onder ons, en worden
zij, (lie in de Kerk gedoopt ziju. tot de
Bisschoppen der Kerk geleid; en door ons
gabcd en handoplegging- ontvangen zij
dc.i Heiligen Geest, en worden zij' vojlooid
door hot zegel des Heeren." 2)
De H. Ambrosius duidt de woorden van
den Apostel: „God, die. ons ook bezegeld,
en het onderpand des Geestes gegeven
beeft in onze harten." (II Cor. I. 22) uit
drukkelijk op do bezegeling in hot H.
Vormsel: „Gedenk dat gij het geestelijk
Zegel ontvangen hebt, den 'Geest van wijs
hei den verstand, den Geest van raad en
sterkte, den Geest van wetenschap en
godsvruoht, den Geest van heilige vreczs:
en bewaar wat gij ontvangen hebt. God
de Vader heeft u bezegeld, Christus .de
Heer heeft u gevormd en u het onderpand
des Geestes gegeven in uw hart, gelijk gij
uit de woorden van den Apostel vernomen
hebt.
De H. Ambrosius noemt hiel- do zeven
voudige gave des H. Geestes, die in het
Vormsel ontvangenwordt en die thans nny
U001'. mdcrcn Bisschop over de vyrmelinsrn
Worcit afgeroepen.
Van hetzelfde gevoelen is do H'. Hiëro-
nymus als hij de volgende woorden be
aamt: „Weet gij dan niet, dat het zede
der kerken is, om den doopelingen nader
hand de handen op te leggen, en aldus den
Heiligen Geest aan te roepen? Gij vraagt
waar dit geschreven staan? In do Han
delingen der Apostelen. Maar a) zou
geen getuigenis der Schriften lanwezig
zijn, zoo zou toch do eenstemmige 1 eer der
geheele wereld in dezen kracht van wei
bezitten.' 4)
„In deze zalving", zegt de II. Augus
tinus, „kunt gij gemakkelijk het Sa„ra
ment van het Chrisma onderkennen, dat
onder de zichtbare zegelteekenen even
loog-heilig is als het Doopsel zelve.
De Sehismatieken van het Oosten erken
nen liet Vormsel als een Sacrament, en
dienen liet evenals wij toe door oplegginn-
der handen en zalving met Chrisma. W
mige dezer kerken nu, zijn sinds de vierde
en vijfde ceuu-van de Katholieke kerk
afgescheiden. Dit feit is een welsprekend
getuigenm voor de Apostolische oudheid
an het Vormsel, en eene sohitterenue
weerlegging van hen, die aan dit Sacra
ment een lateron oorsprong willen tocwij-
En aks men nu woot, dot het juist op
zijn vormreis was, dat de H. Bonifaoius
wm-d vër ,nSClle Frren bi-ï Dokkum
weid vermoord, nu reeds bijna 12 eeuwen
geleden, dan ziet men hoe zoowel in hei
Oosten als m het Westen heel de kerk
geschiedenis door stads het Vormsel al,
sdraimient werd beleden e.n toegediend;.
- loge, als weldra eijn opvolger der
Apostelen in onze Zeeuwsohe parochiën
den voimelingen de handen zal opleggen
rijke genadegaven van den H. Geest over
heni afstroomen en hen vormen tot dappere
solcffimers van den Christus. P
IKOON.
0 De Resur. car.
Epist. LXXIH.
V De Myst. CVII n. 42.
Dial. adv. Lucif.
6) L. II. contr. litt. Petil.
Handhaving en verderen uitbouw
van de gelijkstelling van het
openbaar en bijzonder onderwys, j
volgens den norm: geiyk recht j
voor allen.
tegen de omarming van Dingaan krachtig
doch vruchteloos verweerde; ik] mocht haar
niet treffen, ik mocht slechts op het»
paard mikken, en d:at moest zoo getrof'faw
worden dat het terstond neerstortte. Dajani
werd mijn oog even helder en te gelijker
tijd draaide het pajard van den Engelsehl
man den kop- een weinig ter zijde, zoodh>
ik het oor en het daarpian grenzende ga-
dceelte van den schedel ietwat voorbij Din
gaans gesfpilte zag uitsteken; het Wais
een lastig en gevaarlijk doelwit deze vier
a vijf vierkante duimen paardenkop op
zulk een afstand, mpiar nog eenigel sp.ro»
gen en ik kon het dier met mijn kogel
niet meer bereiken. Ik' drukte los en
daar, daar zag i'k bet vallen; ik had' ge
troffen.
„Hier, hier niet dc paarden!" riep! ikli
daar! do ontstelde lieden uit louter ijver
er niet mlelo '"gereedikjwanien,.
„Mijnheer heef schiet dood Kaffer.
oah, oah! zie!" frfuilde er ecan, terwijl
hij naar de omheining rende en naar do
hoogte Wees.
Terstond volgden hem de overigen en
zoo kwam' er plaats voor do paarden,
die thans ongezadeld uit den stal kwamen:
draven. Ik' schoof een nieuwe patroon ini
FRANKRIJK
Indrukken van (leu Elzas.
Dj Parijsehe correspondent van „De
Tijd" was dezer dagen te Straatsburg en
gaf in een brief aan zijn blad als volgt
zijn indrukken weer:
Onze terugreis naar Frankrijk voerdo
door den Elzas en deed ons een dag te
Straatsburg verblijven.
Het was twee jaar geleden, dat wij in
deze stad oen onderzoek instelden naar de
daar geldende meeningen.
In liofcfdzaak zijn zij dezelfde gebleven.
Voor alles is men Elzasser, de Frinscho
en üuitsche gezindheid komen pas op de
tweede plaats en geven elkander niet veel
toe.
Opporvlakkig beschouwd, zouden wij'
zeggen dat de laatste het eenigszins wint.
Het is vooral hier aan toe te schrijven
dat het uiterlijk beeld van de stad onder
Fransch regime, wij konden er ons zelf
van overtuigen, reeds veel van zijn yroe-
gere welvarendheid eü zeker van bare
zindelijkheid hoeft ingeboet.
Dat de Katholieken bovendien zeer
slecht te spreken zijl) over de Fransche
politiek ten hunne opzichte, is begrijp
pelijk.
Hoe daarmede het enthousiasme te ver
klaren oen week geleden aan den president
der republiek bij zijn bezoek betoond?
Een wel ingelicht magistraatspersoon
loste mij dit raadsel op. Niet minder dan
40.000 personen zijn per extra-trein
Straatsburg binnen ge,stoomd om den rre-
sideut toe te juichenDe Straatsburg3ehe
bevolking, zoido hij mij, was veeleer bui
tenaf gegaan, om deze betoogingen niet bij
te wonen.
Dc Fransche mode heeft zichtbaar te
Straatsburg bij het vrouwelijk gedeelte
der bevolking veroveringen gemaakt. En
met de goede eigenschappen van smaak
en elegance heeft men ook de smakelooze.
va.u verfstift en poeierkwast al te kwistig
overgenomen. Typeerend was wel de op
merking van een eenvoudige man, die mij
zeide: „Toen de Duitschers na 1870
Straatsburg binnentrokken brachten zij
een zakdoek mee, waarin een hamer en
spijkers om op te bouwen, de Fransehen
hebben ook een zakdoek medegebracht,
maar daarin zaten alleen, smink, poeier
doosjes en een spiegeltje". Hoewel over
dreven, iets waars zit er wel in. En liet
zal echter nog lang duren eer de Elzas
geheel zijn hart aan het nieuwe moeder
land heeft verpand.
De Pransohen hebben voor een groot
deel het in hun hand dat to bevorderen,
indien zij dieper doordringen in het zoo
eerlijke Elzasser karakter, hun gewoonten
eerbiedigen en er van afzien hun
een Fransehen maatstaf, zeker op religieus
gebied, aan te leggen.
Het is oen volkje op z.'n eigen, geboren
om van het zoo luid verkondigde zelf-
bestommingsrecht te profiteeren, dat ech
ter alleen in de kraam der geallieerden
te pas komt, wanneer hun eigen politiek
daardoor wordt gediend.
K PALESTINA
Het Heilig Land.
Het hart van eikten kjattholiek klopt van
aandoening, w|apneer hij denkt aa» do
plek op aarde, wjapr de Zaligmaker als
Menseh heeft geljeaftlj (en gewoond.
Bijzondere belangstelling verdient dus
zeker bet door de regeering ta Jeruza-,
Iem uitgegeven officieel bericht omtrent
den huidigen toestand des lands..
Daaruit blijkt, djajü „de bevollkSng van
geheel Jalestina thans bedraagt,356000
personen. Dus nog lang geen, miUioejni.
Hoeveel er in den bloeitijd van de Is
raëlieten precies Waren, is niet bck'end,
doch de schattingen loopen van twee tot
drie milliioen, zoodat er wel een groote
ontvolking is geschied, Welke in verband
staat 'rnetj do (Vpa-w'aarloozing van den bo
dem- onder het Mohameidaansch bewind)
Deze staat niet op zichzelven. Do 'kust
streken van Noord-Aijriliil A'ormden een
duizend jaren geleden do grajanscbuur der
Romeinen, er bostonjd? fcovendic-n eemi groot
en machtig rijk: Carthago. En thans vor
men die streken weinig meer dan een dorre
woestijn Zóó verdroogt alles wat in han-
deavder Mohammedanen valt. Doch 1'aaA
orliwterugk'eeren naar het verslag. I
Van die bevolking bestaat slechts 11
procent uit Joden en dit nog wel na detu
intocht en toevoer van vele Iaraëlieetn
door de ZionistisIcPi'ei tfcjweging.
Men begrijpt, dat deze verhouding de
zich zelf! reeds een reden ig voor de ove
rige bevolking van het land om zich, te
verzetten tegen do pogingen die worden
gedaan om pa1* Je Joden dc; oppermacht
te geven.
den afgeschoten loop sprong op mijnl'
paad ern palm' den Brabamter vani Quimbo,
bij den teugel. Ik' had de laatste met zijn
vracht over de hoogte zien -komen en
daarop mijn plap gebouwd.
„Gaat paar do juffrouw, zij ligt in
de kamer!" gebood ik! den Kaffers en
Ho ittentotten ,en joeg dan in galop- de
poort ui'tt en ofn de hoeve heen. 1 -
Had ik mij reeds tevoren in hetwoud
verwonderd over den rnioed, waarmede
Quimbo het tegen den wbedenfctenl even
opgenomen had, ik zou thans een tweede
proeve van zijne kordSia.theid namsdhortl
wen. x- i
Van boven kbmende had hij; rnjjiu! schoti
geboord, net neerstortende paard en dep
Kaffer gezien en ook' Mietje herktend. IiS
het eerste oogenblik had hem! dat piles
verbluft; thans zag hij mij om- den'hoek
dm hoeve te voorschijn komen en begreep!
ook het gebaar, -Waarmede iki hemi bevaJ
Dingaain tegen te houde^. Het liet ter
stond zijn vracht in den steek! e® sprong
;op het opperhoofd toe, die zidh weder
opgericht had en nu daar het paard dood
was, te voet met het" meisje poogde te
ontkomen.
Het gelukte hem niet. Hij! bemerkte
Herziening ran het Bezoldigings-
besluit, voorzoover daarin on- j
billijkheden of onjuistheden
voorkomen.
En dan nog slechts a)ap o-ep deell d'er
Joden, de Zionisten, tegen wie vele Israë
lieten die er vroeger reeds woonden, zich:
even scherp kanten als de Arabier mi cn
Christenen.
Mede omdat de nieuw-ingevoerde gc-
Loofsgenooten in geestelijk en maatschap
pelijk opzicht nu juist niet allen tot
de sieraden van het Joodsehe. nas bel
hooren.
Ze zyn voor een goed deel soöialte
schipbreukelingen uit Oost-Europa, die
zeker mogen en moeten geholpen worden!
aan een beter bestaan doch geen onkel
recht bezitten om als heorsohers op td
treden, gelijk', tocli de Britsablei - Iriegleeripgl
schijnt te bedoelen.
Wie ni< zjjhl 'do overige bewoners van
bet II. Land.
Z-e worden in de berichten der z.g.®.'
neutrale pers veelal aangeduid als Ara
bieren, wat wellicht verband houdt met
het feit, dat zij in ',t algem'eetó de Arabi
sche taal sp-rekiep. 1
Doch velen dezer z.g.n. Arabieren zijp
Christenen, diej bijlpa. even sterk, in getal
zijn als de Joden: 73.000.
Het grootste deel hiorvan bchooren tot
de schismdtiekte orthodoxen, die 33.000
aanlupgors tellen. 1
Dan volgen de katholieken met 28.000)
w'aairvpp de helft onzen Latijhschen ritus:
volgen
Verder zijn er 11.000 die den Griek/
schen eerediensll hebben, een paai' duizend!
Maronieten en ejnktele hamderden Syriërs
en Armeuiërs, die allen tot de Katholieke
Kerk behooren doch eigen liturgie en]
kterktaal bezitten,
Ook mogen hun priesters gehuwd blij
ven wanneent zijl 'het Voor bun wijdingen!
Teeds waren.
En zijn ook nog enkele kHeiinie getalied
schismatieke Armeniërs, Jakobiete®, Kop
ten en Abessiniërs.
Verder 6000 protestanten van allerlei
belijdenis.
De Sa-maritamen, die zooals men weet
in den Joodschen tijd reeds een afzonder/
lijko secte vormden en toen betrekkelijk
machtig waren, tellen thaps nog slechts
163 genooten.
Er is dus geen sprake van, dait men
Palestina een J'oodsch Ijamd zou mogen;
noemen, aldoen zekere nieuwsbureaux het
inx hun boridhltem (voortdurend zoo voor
komen. („Centrum1".)
Op den derden Zondag na Pinksteren.
Epistel I. van den H. Petrus. V. 611.
Allerliefstenvernedert u onder de
machtige hand van God, opdat Hij u ver-
heffe ten tijde der bezoeking. Werpt al
uwe Bekommernis op Hem, want Hij is
voor u bezorgd. Leeft matig en waakt;
want uw vrijand, de duivel, loopt rond,
gelijk een breisohende leeuw, en zoekt
wicn hij zal verslindenwederstaat hem,
versterkt door het geloof; weet dat het
zelfde lijden uwe broeders, die in de
werold zijn, treft. Maar de God van
alle genade, die ons door Jezus Christus
tot Zijne eeuwige glorie heeft geroepen,
zal u, na een kortstondig .ijden, zelf
volmaken, vensterken en bevestigen. Hem
zij eer en heerschappij in alle eeuwigheid.
Amen.
Evangelie, Lucas. XV. 110.
Iu dien tijde kwamen tollenaars cn zon
daars tot Jezus om Hem te hoor en. En
de -Schriftgeleerden en Farizeërs morden,
en zeiden; deze ontvangt de zondaars, en
eet met hen. En Hij zeide hun deze
gelijkenisWat menseh is er onder u, die
honderd schapen heeft, en, als hij er
één van verliest, de negen-en negentig niet
in de woestijn laat, en gaat naar hetgeno
verloren is zoeken, tot dat hij' het vinde?
En als hij het gevonden heeft, neemt hij
het met vreugde op zijne schouderen, en
te huis komende, roept hij zijne vrienden
en geburen bijeen, en zegt: verheugt u
met mij, want ik heb mijn schaap, dat ver
loren was, wedergevönden. Ik zeg u, dat
even zoo in den hemel meerder vreugde
zal zijn over eenen zondaar, die boet
vaardigheid doet, dan over negeu-en-ne-
gentig rechtvaardigen, die geene boet
vaardigheid noodig hebben. Of wat
vrouw, die tien drachmen heeft, en er
den nieuwen vijand en zag ook; tmij-, die
hem binnen een minuut inhalen moest. Hij
begreep dat hij 'het meisje niet kon moel-
voeren, en hief de kpots op, om! haar \te
dooden. Plotseling staakte Quimbo zijn
loop -en wierp zijn speer met zoo veelj
juistheid, dat aij in Dingaap's a-rmt jdrong.'
Deze brulde luide van woede, wierp nog
een blik op- mij, liet Mietje los en snelde
met de sprongen van een panter Voort.
Hij zou mij niet hebben kunnen] ont
snappen doch dajap kwam- de zoo onvoor
bereid uit zijn behaaglijke stalfvut op»
geschrikte Brabanter; op den inv(al plotaet
ling koppig te worden en eer ik hem tot
bedaren had, Wpp de Kaffei\ reeds aan)
gene zijde der hoogte verdwenen.
„Spoed u naair de juffrouw," ija|adidte
ik, bij Mietje komende, „zij ligt in de
kanfer. Stap op- het pfliard, Quimbo I"
„Quinjbo op paard?, .'Wjat moet op
paard Quionho.? Quimbo moet sleep zwijn."
„Gauw, gauw'. Het zwijn loopt niet weg!"
„Zwijn leg daar; mlaiar Quimbo moet
zijn bij Mietie als Zoeloe karnl"' i
(Wordt vervolgd.).