fERBEEM, GOES. andbouwersinspan Tweede Blad laakt zelf uw Limonade. Sanguinose fSCHE COURANT NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Wie f2,50 be idt en deze adver- [ie inlevert, ont- 3t EEN KOP EN OTEL cadeau. oor 45 cent koopt U in de DROGISTERIJ SCHULTE THIEME Ie benoodtgdheden >m zelf 5 liter over leerlijke Limonade te maken. Woensdag 8 Juli 1925, openbaar verkoopen: De geheele 22 stuks Melk- en Kaifkoeien, 1 JULM925. i Ir. L.A. FRUIJTIER APOLOGIE FEUILLETON Een avontuur in het land van de Vierkleur. j De R.-K. Staatspartij vraagt: j 1 Stemt de Katholieke Lijst No. 23 Buitenland De R.-K. Staatspartij vraagt: Stemt de Katholieke Lijst No. 23 i Kerknieuws ADVERTEER EN IS ZAKEN DOEN! fiat Huis met de Roode Pilaren chuin over de Nieuwstraat de Langedelft) Middelburg ïitroen - Frambozen Sinaasappel Notaris L. A. BETH to Ovozand op {9 voorin. 10i/o uur (N.T.) te EH«- utsdijk op de hofstede van nu jlen dhr. J. NIEUWENHUUSE, ten rzooke van diens erven, tegen ntaute betaling', in het bestaande uit 5EA, vosbles Merrie, oud4.jaar, weemaal bekroondMINA, rosbles Merrie, oud 5 jaar, itamboek A no. 5069; POES, cos-Merrie, oud 5 jaar, met Voshengstveulen; LIES,zwart- bles Merrie, oud 7 jaar; ZUS, iwartbles Merrie, oud 3 jaar: MIRZA, bruine Merrie, 3 jaar een zwarte Merrie, oud 1 jaar, en een voslier Ruin, oud 1 jaar 1 vet Stierkalf, 1 Vaarskalf, 4 Varkens, 70 Kippen en Ha nen, 8 Eenden en 1 Woerd, 1 Tilbury, 3 Menwagens met breed beslag, 1 Tweewielskar, 1 Zaaimachine, 1 vierwielig Wiedmachine met Aardappel- aanaarders, 3 Sack'sploegen, 9 Eggen in soort, 2 Sleepborden, Sleeper, Rolsleeper, ijzeren Rol- blok, 2 Handwiedmachines,. Windmolen, Stroomden, Bie tenmolen, Aardappelsorteerder, Slijpsteen voor Maaimachine, Bascule met gewichten, Kla- verruiters, Ladders, 1-, 2- en 3-paardszwingen, Zakken, Ree pen, Pleien, Oriepen, Schop pen en Vorken, Zoldergereed schap, Karn, Ontroomerr 6 Melkbussen, en Harnassement. Voorts eenig HUISRAAD, Y als: Bedden, Stoelen, Secretaire, en hetgeen verder te voor schijn zal worden gebracht. Met den verkoop van 'thoornvee wordt om 2 uur (N.T.) begonnen. Muziek wordt niet toegelaten. Geen stalling, wel bergplaats voor rijwielen. :io84-7f> Het beste middel tegen Bloed armoede en zenuwzwakte. De Sanguinose heeft een hoogst versterkenden invloed op het gansche zenuwgestel. Zij verrijkt het bloed en geeft aan het gansche lichaam dat gevoel van veerkracht, dat bij eene volmaakte gezondheid be hoort, Prijs per fl. f 2,00, S fl. f 11,00, 12 fl. f21,00. Tweemaal per dag een eet lepel is voldoende. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. Wacht U voor namaak I VAN DAM Co De Riemerstraat 2e/4. 2083-25 Den Haag. Door wederkstrlg te koepoB bl] onze AdTerteordori, steunt men ook zijn algen zaak. De Katholieke Zéeuwsche Kie zers en Kiezeressen stemmen den eersten Juli e.k. allen een drachtig en geestdriftig op de Zeeuwsche Katholieke lijst: aftredend Kamerlid 2. J. W. VIENINGS 3. G. ADRIAANSSENS 4. TH. OVERMAAT Niemand blijve thuis! systemen van hun tijd, als individuen aan het staatkundig en maatschappelijk systeem, waarin zij leven. En partijen, dio niet Gorter's eisch: geen enkele ver antwoordelijke taak aanvaarden, op hun program hebben, kunnen geen eiscnen stel len aan de bourgeoisie, die zij) zelve meerderheid, niet zouden kunnen vervul len. Daarom loopt do beweging voor het „geen man en geen cent" uit op pure demagogie en moet do stroom] voor dc ontwapening, -die zich in haar uit. in internaionale richtting worden geleid." Tot zoover „Da Tijd.':' Een oameleon-politiek, als hier aan den dag treedt is een blamage eerste klas voor do partij, die haar voert. Dc Katholieke kiezer is wars van zink een politiek, wars van zulk een partij'. - (Geloolsverdediglng) V Cameleon-politiek. Van den cameloon wordt gezegd, dat hij zich onder verschillende kleuren Idaini vertoonen, nu pens is hij groen, dan weer geel enz. Voor wat dc politiek aangaat, schijnt de Vrijzinnig-Democratische Partij eenzwakke co pie der Sociaal-Demo cratische over dezelfde merkwaardige eigenschappen te beschikken. Haar pro pagandisten gaan thansijverig rond met de ontwapeningsleuze, op het voetspoor van de mannen van 'Troelstra.. ,'Gean leger en geen vloot meer,, weg met al wat maar eenigszins naar 't militaire zweemt" ziedaar op het oogenblik de hoogste po litieke wijsheid bij do volgelingen van Merchant, van Bmbden, enz. en hot lok middel, dat de kiezers moet vangen in de fuik der Vrijzinnig-Democratische partij. Doch in 1922, dus nog maar drie jaar geloden, vertoonde de.ze partij een geheel andere kleur. Noem b.v, ontwapening zwart; wèl, toen w-as het wit. Een der generaals van de partij booze tongen hebben wel eens beweerd dat de Vrijzinnig-Democratische partij er een is varn generaals maar zonder soldatctni - mr. P. J. Oud, secretaris van den V rijz.-Democr. Bond, schreef in het eerste deel der handleiding voor Vrijz.-Democra- ten bij de verkiezing in 1922, getiteld: „Om de democratie" het volgende: „Uitgangspunt bij het bepalen van hun houding tegenover Wet militaire vfa^ig- stuk, is voor de Vrijzinnig-Democraten de volledige erkenning der ideëele en mate- rieele waarde van onze onafhankelukheid. Van het vrije zelfbeschikkingsrecht van I ons volk' zou niets overblijven, indie® dit volk onder vreemde heerschappij zou wor den gebracht. Evenzeer wenselien zij de neutraliteit te bewaren ingeval een oorlog uitbreekt. 4 oer dat alles is vooralsnog een weermacht noodig. Ontwapening door ons land alleen zon ons slachtoffer kunnen maken van een politieke werkelijkheid, waarin de algcnieene. ontwapening nog niet is verwezenlijkt." „De Tijd" toekent hierbij aon:| Het vraagstuk der ontwapening is dus een internationaal vraagstuk, en iedere poging, om die ontwapening internationaal te bevorderen, wordt door de Vrijzin nig-Democraten krachtig gesteund. Daar om kunnen zij echter niet medeaaar met de leuze „geen man en geen cent". zooals deze door de 8. D.A.P. voer ons land alleen wordt aangehoven. Ter oestrij- ding van het stamdpunt vjaP dozo partij! Ivuimen wij niet beter doen dan nos* eens aan te halen, wat Troelstra in ziin in 1915 verschenen boek: „De S. D.A.P. en de wereldoorlog" over nationale ont wapening schreef en waarmede nij het tegenwoordig optreden van zijn eigen partij bij voorbaat tenscherpste heeft ver oordeeld „Pogingen, om de ontwapening natio naal, met verwaarloozing van de interna tionale beteekenis, ligging, plichten en verhoudingen van het land te doen p.aats hebben, zullen hoogstens aan de Partij een mooilijkend programpunt, waarmee in zekere kringen te paradeeren valt, ver- schaffen, maar de natie daarom noj* niet verlossen van het militairisme. Wie no" eens wil nalezen, wat wij op bladz. 46 aanhaalden uit de brochure van mevrouw .Roland Holst omtrent de beteekenis der nationaliteit in tijden, dat een volk wordt aangevallen, die zal moeten toegeven, dat zoolang gewapende inval mogelijk blijft' een Regeering, die daartegen geen gere- geld defensiewezen inricht, het volk bij aanval zou drijven in den franctirisurs- strijd, den vreeselijksten, dien men zich aenken kan. „Staten kunnen zich evenmin willeken- fig onttrekken aan de internationale 10) _o- De man mompeldq Le.onige onversta-ah bare woorden, draalde zich op zijn hielen om Het den ever voor wat hij was en ging heen. Voor ik' van mijne verbazing beko men was, was hij tusscihen de boomen ver dwenen. Dat hij iets in zijn schild voerdo wat het daglicht niet kon zien, w,ais mui duidelijk. Wat dit was, bleek wij nauwelijks op de hoeve aangekomen floor een gillend angstgesehrei der be dienden werden ontvangepj. „Mietje weg, weg met Kaffer!" klonk net mij tegen. „Opperhoofd* neem mee arm. Mietje, aoh! oaih!" „Daard|aftr rijdt opperhoofd hm, TZeB naar den hoekl he(i fO fwhm 1 vl0°g el' ^een en zug wat er &'d Dingapn had Mietje napx het i^q0,i voorplein gesleurd en daar bemerkt" langen EUgeUsdh'mlatoi naar middelerwijl uit den tuin 611 gekomen w&s. Er met het meisje opspringende was hij door de poort HET VORMSEL. „Monseigneur dc Bisschop van Haarlem zal in de tweede helft' van de maand Juni komen vorm'en in het dekanaat Middel burg." Zoo las ik in deze courant en het bericht was voor mij een ongezochte ge legenheid om eens het een en ander te schrijven over het Sacrament des Vorm sels, waaraan zoo weinig aandacht wordt geschonken en waaraan tocli zooveel Ka tholieken de genade der eindvolharditlg danken. Dit Sacrament is een der zeven genadefonteinen, die God in den geeste lijken lusthof Zijner Kerk voor de heil- begecrige zielen heeft doen ontspringen. Het wordt, naar de woorden van onzen Catechismus door den Bisschop aan de ge- doopten toegediend met handoplegging, zalving en heilige woorden, betoekenende de genade, die den vormeling wordt ge schonken, om het geloof standvastig te belijden. Een Sacrament dus. bij uit stek aangewezen op onzen tijd, waarin het geloof van de vereende machten: Dui vel en Wereld zoo ontzaggelijk hevige aanvallen heeft te verduren. De Hervorming wierp het Vormsel, z.g. omdat het een mcnschelijke inzetting was, overboord. Daarmedo beroofde het hare volgelingen van een overrijken ge nadeschat en handelde daarbij- zeer on schriftuurlijk. Want niet slechts do Apos tolische overlevering maar ook de H. Schrift maakt meermalen melding van het Sacrament des Vormsels. Wij lezen in de H andelingen der Apostelen„Als nu do Apostelen, die ia Jeruzalem waren, hoorden, dat Samaria 't woord Gods had aangenomen, zonden zij tot hen Petrus en Johannes. Dezen, aldaar gekomen Zijnde, baden voor hen, dat zij den H. Geest mochten ontvangen, want Hij was nog over geenen van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in den naam van den Heere Jezus. Toen legden zij hun de handen oj> en zij ontvingen den II. Geest". {Hand. VIII. 1417). Nog lezen wij, dat de leerlingen te Èpheso „gedoopt werden in den naam van den Heere Jezus. En als Paulus. hun de handen had opgelegd, kwam de U. Geest op hen en zij spraken in talen ea profeteerden". (Hand. XIX 56). Wie den Hebreeënbrief van St. Paulus naslaat, zal uit het Ge hoofdstuk, le en 2e vers tot de slotsom- komen, dat do Apostel- der Volken de handoplegging of het Vormsel tegelyk met het Doopsel tot de allereerste grondbeginselen rekent der christelijke leer. En het wezen van het Sacrament der Vormsels drukt dezelfde Apostel klaar en duidelijk uit met de woorden: „Die ons nu met U, bevestigt in Christus en die ons gezalfd heeft, is God; die ook ons bezegeld en het onder pand des Geestes gegeven heeft in onze harten". (II Cor. I 21—22). Ofschoon de uitwendige gaven, .die in flen Aposlolische-n tijd de tqediening des Vormsels plachten te vergezellen, zooals het profeteeren, het spreken van talen enz. thans niet meer noodig zijn, nu de Kerk voorgoed is gevestigd en het god delijk gezag harer bediening duidelijk wordt ingezien, zoo volgt hieruit geens zins, dat de inwendige genade, verzinne beeld door de handenoplegging en de zal ving, niet meer noodig zouden zijn en dus het Vormsel uitsluitend tot het Apos tolische tijdvak zou moeten worden be perkt. „De handoplegging", zoo zegt kar dinaal Gibbons in zijn boek: „bet geloof onzer vaderen", behoort onmiskenbaar evenzeer tot de gewone .bediening dei- Apostelen als prediken, doppen, ordenen enz. En daarom hebben de opvolgers der Apostelen in onze- eeuw evenvoed de macht en de verplichting om dit Sacra ment te bedienen als zij die hebben om uitkomen en reeed nu buiten om' den hoeM van den hof heenbuigende weg in de ral oh ting, uit welke ik gekomen was. Ik bereikende den afstand tussehoni hemt en mij en greepi naar twee paitronenl „Mijn paard, snel, snel!" „Paard voor mijnheer snel, hans tig!" riep, schreeuwde, brulde en huilida het, en even zoo vele menschen als dapa' waren, stormden, drongen en ijlden' maak den stal. Nooit in mijn leven had ilf zoo snel' (ge laden als thaps, elke zenuw in mij' Was gespannen :en toch mocht ik' niet i|nl het 'ge ringste beven, want van mij» schot hing alles af. Ik1 wjais altijd van mijn schot zeker geweest, nu echter legde ik' met het oog op mijne gejaagdheid en de -brandende pijn van mijn hoofd den loop op de dwaxspl] J— omheining. Het paard moest todf der door den val eenig letsel hekomen hehlbien, want zijn snelheid was ondapks het aa.- djijven van het opperhoofd zeer gering. Natuurlijk mocht ikfniet aarzelen, daar do vluchteling zich binnen weinige oogeinib-lik1- Ck'n huiten het bereik' van mijn buks be vinden zou. Mijn hoofd was als samenge- schroefd; ik mikte, maar het schemerde mij voofl de oogen, ik zag dat Mietje ziteh te prëaiken, te doopen en priesters te wijden.'' Al de eeuwen der Kerk door is dan ook oD liet voetspoor der Apostelen het V ermeel beschouwd als een door Christus ngesteld Sacrament, dat, zooal niet strikt noodzakelijk ter zaligheid, toch niet zon der groote geestelijke schade door de ziel kan worden ontbeerd. .TTet lichaam wordt gezalfd", zegt Ter- tullianus, „opdat do ziel gewijd moge zijn; het lichaam wordt geteekend, opdat de ziel moge gesterkt worden; het lichaam wordt overschaduwd door de oplegging der handen, opdat de ziel moge verlicht worden door den H. Geest". J) Sprekend over do Christenen, die in Samaria gedoopt waren, zegt de H. Cv- prianus„Omdat zij reeds wettig gedoopt waren, ontbrak hun nog slechts wat Petrus en Joannes kwamen verrichten, dat n.l. voor hen gebeden werd, en hun de handen werden opgelegd, en de H. Geest over hen aangeroepen en in hunne zielen uitgestort werd. Aldus geschiedt het ook thans nog onder ons, en worden zij, (lie in de Kerk gedoopt ziju. tot de Bisschoppen der Kerk geleid; en door ons gabcd en handoplegging- ontvangen zij dc.i Heiligen Geest, en worden zij' vojlooid door hot zegel des Heeren." 2) De H. Ambrosius duidt de woorden van den Apostel: „God, die. ons ook bezegeld, en het onderpand des Geestes gegeven beeft in onze harten." (II Cor. I. 22) uit drukkelijk op do bezegeling in hot H. Vormsel: „Gedenk dat gij het geestelijk Zegel ontvangen hebt, den 'Geest van wijs hei den verstand, den Geest van raad en sterkte, den Geest van wetenschap en godsvruoht, den Geest van heilige vreczs: en bewaar wat gij ontvangen hebt. God de Vader heeft u bezegeld, Christus .de Heer heeft u gevormd en u het onderpand des Geestes gegeven in uw hart, gelijk gij uit de woorden van den Apostel vernomen hebt. De H. Ambrosius noemt hiel- do zeven voudige gave des H. Geestes, die in het Vormsel ontvangenwordt en die thans nny U001'. mdcrcn Bisschop over de vyrmelinsrn Worcit afgeroepen. Van hetzelfde gevoelen is do H'. Hiëro- nymus als hij de volgende woorden be aamt: „Weet gij dan niet, dat het zede der kerken is, om den doopelingen nader hand de handen op te leggen, en aldus den Heiligen Geest aan te roepen? Gij vraagt waar dit geschreven staan? In do Han delingen der Apostelen. Maar a) zou geen getuigenis der Schriften lanwezig zijn, zoo zou toch do eenstemmige 1 eer der geheele wereld in dezen kracht van wei bezitten.' 4) „In deze zalving", zegt de II. Augus tinus, „kunt gij gemakkelijk het Sa„ra ment van het Chrisma onderkennen, dat onder de zichtbare zegelteekenen even loog-heilig is als het Doopsel zelve. De Sehismatieken van het Oosten erken nen liet Vormsel als een Sacrament, en dienen liet evenals wij toe door oplegginn- der handen en zalving met Chrisma. W mige dezer kerken nu, zijn sinds de vierde en vijfde ceuu-van de Katholieke kerk afgescheiden. Dit feit is een welsprekend getuigenm voor de Apostolische oudheid an het Vormsel, en eene sohitterenue weerlegging van hen, die aan dit Sacra ment een lateron oorsprong willen tocwij- En aks men nu woot, dot het juist op zijn vormreis was, dat de H. Bonifaoius wm-d vër ,nSClle Frren bi-ï Dokkum weid vermoord, nu reeds bijna 12 eeuwen geleden, dan ziet men hoe zoowel in hei Oosten als m het Westen heel de kerk geschiedenis door stads het Vormsel al, sdraimient werd beleden e.n toegediend;. - loge, als weldra eijn opvolger der Apostelen in onze Zeeuwsohe parochiën den voimelingen de handen zal opleggen rijke genadegaven van den H. Geest over heni afstroomen en hen vormen tot dappere solcffimers van den Christus. P IKOON. 0 De Resur. car. Epist. LXXIH. V De Myst. CVII n. 42. Dial. adv. Lucif. 6) L. II. contr. litt. Petil. Handhaving en verderen uitbouw van de gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwys, j volgens den norm: geiyk recht j voor allen. tegen de omarming van Dingaan krachtig doch vruchteloos verweerde; ik] mocht haar niet treffen, ik mocht slechts op het» paard mikken, en d:at moest zoo getrof'faw worden dat het terstond neerstortte. Dajani werd mijn oog even helder en te gelijker tijd draaide het pajard van den Engelsehl man den kop- een weinig ter zijde, zoodh> ik het oor en het daarpian grenzende ga- dceelte van den schedel ietwat voorbij Din gaans gesfpilte zag uitsteken; het Wais een lastig en gevaarlijk doelwit deze vier a vijf vierkante duimen paardenkop op zulk een afstand, mpiar nog eenigel sp.ro» gen en ik kon het dier met mijn kogel niet meer bereiken. Ik' drukte los en daar, daar zag i'k bet vallen; ik had' ge troffen. „Hier, hier niet dc paarden!" riep! ikli daar! do ontstelde lieden uit louter ijver er niet mlelo '"gereedikjwanien,. „Mijnheer heef schiet dood Kaffer. oah, oah! zie!" frfuilde er ecan, terwijl hij naar de omheining rende en naar do hoogte Wees. Terstond volgden hem de overigen en zoo kwam' er plaats voor do paarden, die thans ongezadeld uit den stal kwamen: draven. Ik' schoof een nieuwe patroon ini FRANKRIJK Indrukken van (leu Elzas. Dj Parijsehe correspondent van „De Tijd" was dezer dagen te Straatsburg en gaf in een brief aan zijn blad als volgt zijn indrukken weer: Onze terugreis naar Frankrijk voerdo door den Elzas en deed ons een dag te Straatsburg verblijven. Het was twee jaar geleden, dat wij in deze stad oen onderzoek instelden naar de daar geldende meeningen. In liofcfdzaak zijn zij dezelfde gebleven. Voor alles is men Elzasser, de Frinscho en üuitsche gezindheid komen pas op de tweede plaats en geven elkander niet veel toe. Opporvlakkig beschouwd, zouden wij' zeggen dat de laatste het eenigszins wint. Het is vooral hier aan toe te schrijven dat het uiterlijk beeld van de stad onder Fransch regime, wij konden er ons zelf van overtuigen, reeds veel van zijn yroe- gere welvarendheid eü zeker van bare zindelijkheid hoeft ingeboet. Dat de Katholieken bovendien zeer slecht te spreken zijl) over de Fransche politiek ten hunne opzichte, is begrijp pelijk. Hoe daarmede het enthousiasme te ver klaren oen week geleden aan den president der republiek bij zijn bezoek betoond? Een wel ingelicht magistraatspersoon loste mij dit raadsel op. Niet minder dan 40.000 personen zijn per extra-trein Straatsburg binnen ge,stoomd om den rre- sideut toe te juichenDe Straatsburg3ehe bevolking, zoido hij mij, was veeleer bui tenaf gegaan, om deze betoogingen niet bij te wonen. Dc Fransche mode heeft zichtbaar te Straatsburg bij het vrouwelijk gedeelte der bevolking veroveringen gemaakt. En met de goede eigenschappen van smaak en elegance heeft men ook de smakelooze. va.u verfstift en poeierkwast al te kwistig overgenomen. Typeerend was wel de op merking van een eenvoudige man, die mij zeide: „Toen de Duitschers na 1870 Straatsburg binnentrokken brachten zij een zakdoek mee, waarin een hamer en spijkers om op te bouwen, de Fransehen hebben ook een zakdoek medegebracht, maar daarin zaten alleen, smink, poeier doosjes en een spiegeltje". Hoewel over dreven, iets waars zit er wel in. En liet zal echter nog lang duren eer de Elzas geheel zijn hart aan het nieuwe moeder land heeft verpand. De Pransohen hebben voor een groot deel het in hun hand dat to bevorderen, indien zij dieper doordringen in het zoo eerlijke Elzasser karakter, hun gewoonten eerbiedigen en er van afzien hun een Fransehen maatstaf, zeker op religieus gebied, aan te leggen. Het is oen volkje op z.'n eigen, geboren om van het zoo luid verkondigde zelf- bestommingsrecht te profiteeren, dat ech ter alleen in de kraam der geallieerden te pas komt, wanneer hun eigen politiek daardoor wordt gediend. K PALESTINA Het Heilig Land. Het hart van eikten kjattholiek klopt van aandoening, w|apneer hij denkt aa» do plek op aarde, wjapr de Zaligmaker als Menseh heeft geljeaftlj (en gewoond. Bijzondere belangstelling verdient dus zeker bet door de regeering ta Jeruza-, Iem uitgegeven officieel bericht omtrent den huidigen toestand des lands.. Daaruit blijkt, djajü „de bevollkSng van geheel Jalestina thans bedraagt,356000 personen. Dus nog lang geen, miUioejni. Hoeveel er in den bloeitijd van de Is raëlieten precies Waren, is niet bck'end, doch de schattingen loopen van twee tot drie milliioen, zoodat er wel een groote ontvolking is geschied, Welke in verband staat 'rnetj do (Vpa-w'aarloozing van den bo dem- onder het Mohameidaansch bewind) Deze staat niet op zichzelven. Do 'kust streken van Noord-Aijriliil A'ormden een duizend jaren geleden do grajanscbuur der Romeinen, er bostonjd? fcovendic-n eemi groot en machtig rijk: Carthago. En thans vor men die streken weinig meer dan een dorre woestijn Zóó verdroogt alles wat in han- deavder Mohammedanen valt. Doch 1'aaA orliwterugk'eeren naar het verslag. I Van die bevolking bestaat slechts 11 procent uit Joden en dit nog wel na detu intocht en toevoer van vele Iaraëlieetn door de ZionistisIcPi'ei tfcjweging. Men begrijpt, dat deze verhouding de zich zelf! reeds een reden ig voor de ove rige bevolking van het land om zich, te verzetten tegen do pogingen die worden gedaan om pa1* Je Joden dc; oppermacht te geven. den afgeschoten loop sprong op mijnl' paad ern palm' den Brabamter vani Quimbo, bij den teugel. Ik' had de laatste met zijn vracht over de hoogte zien -komen en daarop mijn plap gebouwd. „Gaat paar do juffrouw, zij ligt in de kamer!" gebood ik! den Kaffers en Ho ittentotten ,en joeg dan in galop- de poort ui'tt en ofn de hoeve heen. 1 - Had ik mij reeds tevoren in hetwoud verwonderd over den rnioed, waarmede Quimbo het tegen den wbedenfctenl even opgenomen had, ik zou thans een tweede proeve van zijne kordSia.theid namsdhortl wen. x- i Van boven kbmende had hij; rnjjiu! schoti geboord, net neerstortende paard en dep Kaffer gezien en ook' Mietje herktend. IiS het eerste oogenblik had hem! dat piles verbluft; thans zag hij mij om- den'hoek dm hoeve te voorschijn komen en begreep! ook het gebaar, -Waarmede iki hemi bevaJ Dingaain tegen te houde^. Het liet ter stond zijn vracht in den steek! e® sprong ;op het opperhoofd toe, die zidh weder opgericht had en nu daar het paard dood was, te voet met het" meisje poogde te ontkomen. Het gelukte hem niet. Hij! bemerkte Herziening ran het Bezoldigings- besluit, voorzoover daarin on- j billijkheden of onjuistheden voorkomen. En dan nog slechts a)ap o-ep deell d'er Joden, de Zionisten, tegen wie vele Israë lieten die er vroeger reeds woonden, zich: even scherp kanten als de Arabier mi cn Christenen. Mede omdat de nieuw-ingevoerde gc- Loofsgenooten in geestelijk en maatschap pelijk opzicht nu juist niet allen tot de sieraden van het Joodsehe. nas bel hooren. Ze zyn voor een goed deel soöialte schipbreukelingen uit Oost-Europa, die zeker mogen en moeten geholpen worden! aan een beter bestaan doch geen onkel recht bezitten om als heorsohers op td treden, gelijk', tocli de Britsablei - Iriegleeripgl schijnt te bedoelen. Wie ni< zjjhl 'do overige bewoners van bet II. Land. Z-e worden in de berichten der z.g.®.' neutrale pers veelal aangeduid als Ara bieren, wat wellicht verband houdt met het feit, dat zij in ',t algem'eetó de Arabi sche taal sp-rekiep. 1 Doch velen dezer z.g.n. Arabieren zijp Christenen, diej bijlpa. even sterk, in getal zijn als de Joden: 73.000. Het grootste deel hiorvan bchooren tot de schismdtiekte orthodoxen, die 33.000 aanlupgors tellen. 1 Dan volgen de katholieken met 28.000) w'aairvpp de helft onzen Latijhschen ritus: volgen Verder zijn er 11.000 die den Griek/ schen eerediensll hebben, een paai' duizend! Maronieten en ejnktele hamderden Syriërs en Armeuiërs, die allen tot de Katholieke Kerk behooren doch eigen liturgie en] kterktaal bezitten, Ook mogen hun priesters gehuwd blij ven wanneent zijl 'het Voor bun wijdingen! Teeds waren. En zijn ook nog enkele kHeiinie getalied schismatieke Armeniërs, Jakobiete®, Kop ten en Abessiniërs. Verder 6000 protestanten van allerlei belijdenis. De Sa-maritamen, die zooals men weet in den Joodschen tijd reeds een afzonder/ lijko secte vormden en toen betrekkelijk machtig waren, tellen thaps nog slechts 163 genooten. Er is dus geen sprake van, dait men Palestina een J'oodsch Ijamd zou mogen; noemen, aldoen zekere nieuwsbureaux het inx hun boridhltem (voortdurend zoo voor komen. („Centrum1".) Op den derden Zondag na Pinksteren. Epistel I. van den H. Petrus. V. 611. Allerliefstenvernedert u onder de machtige hand van God, opdat Hij u ver- heffe ten tijde der bezoeking. Werpt al uwe Bekommernis op Hem, want Hij is voor u bezorgd. Leeft matig en waakt; want uw vrijand, de duivel, loopt rond, gelijk een breisohende leeuw, en zoekt wicn hij zal verslindenwederstaat hem, versterkt door het geloof; weet dat het zelfde lijden uwe broeders, die in de werold zijn, treft. Maar de God van alle genade, die ons door Jezus Christus tot Zijne eeuwige glorie heeft geroepen, zal u, na een kortstondig .ijden, zelf volmaken, vensterken en bevestigen. Hem zij eer en heerschappij in alle eeuwigheid. Amen. Evangelie, Lucas. XV. 110. Iu dien tijde kwamen tollenaars cn zon daars tot Jezus om Hem te hoor en. En de -Schriftgeleerden en Farizeërs morden, en zeiden; deze ontvangt de zondaars, en eet met hen. En Hij zeide hun deze gelijkenisWat menseh is er onder u, die honderd schapen heeft, en, als hij er één van verliest, de negen-en negentig niet in de woestijn laat, en gaat naar hetgeno verloren is zoeken, tot dat hij' het vinde? En als hij het gevonden heeft, neemt hij het met vreugde op zijne schouderen, en te huis komende, roept hij zijne vrienden en geburen bijeen, en zegt: verheugt u met mij, want ik heb mijn schaap, dat ver loren was, wedergevönden. Ik zeg u, dat even zoo in den hemel meerder vreugde zal zijn over eenen zondaar, die boet vaardigheid doet, dan over negeu-en-ne- gentig rechtvaardigen, die geene boet vaardigheid noodig hebben. Of wat vrouw, die tien drachmen heeft, en er den nieuwen vijand en zag ook; tmij-, die hem binnen een minuut inhalen moest. Hij begreep dat hij 'het meisje niet kon moel- voeren, en hief de kpots op, om! haar \te dooden. Plotseling staakte Quimbo zijn loop -en wierp zijn speer met zoo veelj juistheid, dat aij in Dingaap's a-rmt jdrong.' Deze brulde luide van woede, wierp nog een blik op- mij, liet Mietje los en snelde met de sprongen van een panter Voort. Hij zou mij niet hebben kunnen] ont snappen doch dajap kwam- de zoo onvoor bereid uit zijn behaaglijke stalfvut op» geschrikte Brabanter; op den inv(al plotaet ling koppig te worden en eer ik hem tot bedaren had, Wpp de Kaffei\ reeds aan) gene zijde der hoogte verdwenen. „Spoed u naair de juffrouw," ija|adidte ik, bij Mietje komende, „zij ligt in de kanfer. Stap op- het pfliard, Quimbo I" „Quinjbo op paard?, .'Wjat moet op paard Quionho.? Quimbo moet sleep zwijn." „Gauw, gauw'. Het zwijn loopt niet weg!" „Zwijn leg daar; mlaiar Quimbo moet zijn bij Mietie als Zoeloe karnl"' i (Wordt vervolgd.).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5