Tweede Blad
Tot ticogen prijs.
MAN, VROUW en KIND
nieuwe zeeuwsche courant
zaterdag 23 mei 1925
1 JUL11925.
j i Ir. L.A. FRUIJTIER j
APOLOGIE
FEUiLLETON
Binnenland
I
I De Katholieke Zeeuwsche Kie- g
S zers en Kiezeressén stemmen i
den eersten Juli e.k. allen een-
drachtig en geestdriftig op de S
S Zeeuwsche Katholieke lijst:
S aftredend Kamerlid
2. J. W. VfENINGS
I 3. G. ADRIAANSSENS
4. TH. OVERMAAT
Niemand blijve thuis!
«■■■■■nil INf IIBIIB CBIKIMBI IBIRDa IBHIDBIIti
(Geloofsverdediging) j
Rome en de Bijbel.
Een prachtig stuk geloofsverdedi'ging
tegen den rèeds honderdmaal weerlpgth'U
laster, dat wij, Rooinse'hen den Bijbel mis
kennen, wegdoezelen', niet mogen lez'emi
enz., leverde een zekere; K. in „De Tijd"
van 16 Mei j.l. in het navolgende artikel.
In „Staat en Kerk", bet officieel or
gaan der Hervormde Gerefbrmeeijdld
Staatspartij, dtif onder hoofdredactie v.an
ds. H. E. Gravemeijer en met medewer
king van een dozijn andere pred|iöainteia
•week 'aan week over „Rome" vooral een
massa zaken te lez'en geelt, die ons de
haren te berge doen rijzen, lfomt in| het
nummer van 1 Mei j.l. een stuk voor, dat
niet onweersproken kan blijven..
Na. een zeer onwaaraghtig opstel van
nogwel ds. G. A. Lingbeek', getiteld, „Da
Kerk er buiten", schrijft een zek'ere heer,
die „Geus" teekent, onder het opschrift:
„De onbetrouwbaarheid van Rome en da
Room'sohen" een paar kolom vol over „da
klaarheid der Heilige Schrift".
„Onder de klaarheid! der II. Schrift ver
staan we, da.t ziji k'lflfir en duidlelijk is in
alles, wat tot zaligheid deint d|,ient" be
doelt de Sc'h. K..) Gods wil aangaande
onze zaligheidwat wij1 gelooven en doen
móeten, enz. is daarin volkomen verstaiafi-
baar ge'openbalard. Het zijn k'anoitieke
boeken, d.w.z. zij bevatten den regel
(kanon) voor ons geloof en leven.
Rome daarentegen leest, („leert" be-
.doelt de Sthr. IC.) dje Schrift is duister.
Door het lezen van den Bijbel rak'eri de
■menschen maar in de war. Er is een on
feilbaar uitlegger noodig bij de H. Schrift,
n.l. de kerk, of de priester, die Paus»
Zooals die liet uitleg-gen en verklaren,
zóó is het. De priester, voorgelicht dooi
en gebonden aai!-, de onfeilbare leer dier
kerk (van den Paus), m!ag den Bijbel
lezen, maar het gemeene volk niet, tenzij
an bijzondere gevallen met bijzondere toe
stemming van den priester; en dan altoos
onderworpen aan de leer dier k'erkl
JVij passeeren stilzwijgend de grove on
waarheid. dat volgens dié Katholieke leer
„bet gem'eentevofk den Bijbel niet tenzij!
in bijzondere gevallen m'et bijzóndere toe
stemming van den priester ma.g lezen."
Wat beteekent toch dit hardnekkig, vast
houden aan onware voorstellingen, die hon
derdm'aal weerlegd zijn
Maar wa|ar het op aankomt is dit: da
Schrijver beweert, dat „in de canonieko
boeken de regel voor ons geloof en lcveil
vervat is."
Wil die Schrijver nu zoo goed zijn om
ons kort en bondig op deze twee vrageij
te antwoorden: le. Welke zijn de cano
nieke boeken.?.' 2e. Wat is het objectieS
bewijs voor de cönoniciteit van een Bij
belboek!.?.
lV ervolgensRome en waarlijk Rome
niet alleen! is van meening dat da
Schrift duister is, verwarrend zondlpr on-
feilbaren uitleg, zoodat deze onderworpen
móet zijn aan de leer der Kerk.
Inderdaad/. Ligt dalai iets onredelijks in',?
Laat ons blijven bij de feiten.
Wil de schrijver in ernst volhouden,
dat „het gem'eene volk" zonder uitleg' .c'b
Oud-Testamentische boekeu kan verstape?
D,an beweert hij iets waanzinnigsHet
is oninbgelijk', dat 'zelfs een ontwikkeld
man, zonder speciale studie, d(ie boeken
kan verstaan. Ook' niet in de allerbeste
(en hoeveel mankeert daar nog silaü!) ver
taling. Wie het tegenovergestelde beweert,-
vertelt onzin. Hij' kla-n even! goed zeggen,
r dat een doorsnee ontwikkeld! Europeapnl
de „P.alaanedes" van onzen iVonllel of do
„Divina Commedia" v'ah Dlante „zoo maal
leest,.
En wat het Nieuwe Testament betreft:
is de „Openbaring", een boek, dat eed
ieder zonder uitleg kan lez'en Bevallell
de Paulinische brieven geen dingen
„zwaar om te versta'an?" zooals Petrus
zuchtend getuigt (II 316) en zooals
nog dezer dagen in die Kanver bleek in1 het
Schriftuurlijk debat tusschen minister do
.Visser en zijn gereformeerde opponenten
En de Evangeli'ön Zij1 bevatten Jezus'
leer. zeker. Maar Mjïgezien de Goclme.nscli
zelf .geeu letter schreef, hebben wij zijn
leer ook niet letterlijk'. De Bergrede is
evenmin een stenografisch verslag' als de
groote toespraken uit het Jonnnes-Evam-
gelie. De Evangeliën ontstouvlen in do
pasgeboren Kerk'. Zij zijn voor een deel
ontleend en ook' weer (eruggeg-cven aan
de kerk. De Kerk verschafte den inhoud
van de Bijbelboeken en Wam dien weer
aan. De Evangelist legde, onder Godi's
voorlichting, zijn gedachten .in zijn boekt
M.aar do Kerk' herkende 'die gedachte :als
de hare ;zij wist dat 't de gedachte v,an
Haar Stichter was. 1
Haar gezag alleen was 't, da.t dio ge
dachte, neeergeleg'd in bepaalde boeken,
istutte. „Ik zqu niet, gelooven aan het
Evangelie, als het gezag- der Kerk mij
da,artoe niet bewoog", verklaarde dia.arom
Augustinus. En de A nglicafUische bis-
sohop (toen nog kanunnik') dr. Gore, ver
klaarde eecn twintig jaren geleden» c!|m
ook1 al zonder ontwegen„Wij kunraeu
zeggen, dat 't steeds moeilijker wordjt te
gelooven in don Bijbel, zonder te geloo
ven in de Kerk." („Lux Mundi", p. 283)
De moderne Protestanten verworpen èn
de Kerk èn den Bijbel. Op tlie autopis-
teine Schrift, welk'e Calvijn verkondigd
heeft (Instit. In J!., cap'. VII, nr. 5) is
geen redelijk geiöb'f te bouwen. Wij Ka
tholieken, ontkennen de zalving niet, die
er uitgaat van bepja,alde deel'en d)er II.
Schrift, maar da|a.rvau de canoniciteit af
hankelijk stellen, is louter persoonlijk
gevoel.
Morgen kan een of ander om' precies
dezelfde redfen de gedichten van Heas)-
riette' Roland Hol'st 'voor geïnspireerd!
verklaren
Maar beval de Heere Jezus niet beslist'
„onderzoekt de Schriften, d»e zijn het., dio
van Mij getuig'en." vraagt de schrijver?
Het is nog de vraag, of de GodjmensCh
dat beval: in 'tGriek'soh"fcan m'en even
goed de aantoonendfe ,als de g'ebiedeörlö
wijs lezen. Maar wanneer er bier een
bevel te lezen 'is, dan is dit nog alleeij
gericht aan Schriftgeleerden, niet alajn bet
gemeene volk'. Dan is dat voor Joden, niet
voor Christenen. De heer heeft niet ge
zegd: „Gaat en schrijft", maar: „Gaat en
onderwijst!" Hij voegde erbij: „Wie U,
hoort, hoort Mij." Jezus heeft ons hoo
de schrijver tegen dat ijdtee ook te keer,
'gaat aangewezen op jn'enschen, die ons
Zijn leer hadden voor te houilipn. V
„Wij aldus de gere'fbrmleerldje schrij
ver beroepen ons tegenover een mtenisch
.al is hij1 predikhnt of professor, 'ja; zel'fs
een heele kerkelijke vergadering! op' Gods
Woord, en- dan moet ons wordten aange
toond uit .de Schrift, tljit wij dwalen of
anders houden we stand) bij au m'efe da
Schrift. Maar een Room'sche beroept zich
tegen Gods Woord op een priester, een
mensch. Een leugenachtig' meusch' gelooft
de Roomsehe méér dan Goid^ Woord."' i
(Slot.)
Nauwelijks vernam ltichlinde, dat men
haar echtgenoot gebracht hffd, of' zij snelde
naar buiten en wierp zich öeder nalaat de
baar, waarop- hij uitgestrekt lag'. Zij (kuste
de bleekë lippen van den man, wien' zij
haar leven gezworen had en fluisterde
hem teedere woorden in het oor, dóch hij!
lag in een diepe verdooving- eu hoofdje
hare stem' niet, noc'h'zag ha|ar aangezicht'.
Diep bewogen stonden de -ed|glen bij de
rampzalige vfouw en niemand waagde
het haar een woord van troost toe te spre
ken.
De mannen droegen Katwaldbi in het
hihs. waar de zorgende meesteres in alter1-
1)1 een zacht leger voor hem' bereid had en
nu week' Riehlinde niet meer van zijne
zijde.
Haar zoontie werd begraven en zij
weende nietslechts ééne smeekbede steeg
voortdurend van hare lippen tot 'dje goden
omhoog, de bede, haar dien geliefden ec'ht
genoot niet te ontuemien. Men onvermoeij
dep ijver volgde zij alles op, wat die heelJ
kundige Machthildis ter verpleging van
den gekwetste gebood; doch zij duldde
ook niet dat een vreemde liane hem' ver
zorgde Hevige koortsen grepen den zieke
^an. en benevelden zijn denkvermogen1,
'n zijne droomen riep hij gestadig om zijne
vrouw en klaagde, dat zij hem1 verllajten
had. In zulke oogenblik'ken verscheen ei
oen blijde trek op. haar gelaiat, zij' legde
haar mond aan zijn oor en riep zijfci naam;
on wanneer hij, als had hij lia,ar nabij
heid bespeurd, mót lachenjdj insluimerde,
rolden heete tranen over de wangen dfer
liefhebbende vrouw.
Machthildis drankjes, bereid! uit de ge
neeskrachtige kruiden van bosch en veld,
braken van lieverlede de (kracht dier koorts
en op zekeren dag ontwaakte de koning
niet een helder oog uit een diepen slaap-.
Zijn blik ging ïangkaami door de kalmer ea
bleef' einndelijk' rusten op de van vreug
de stralende trekken zijner gadie.
„Waar ben ik?." vroeg liij zacht.
„Op de hoeve Van Hildericlt, uw ge-'
trouwen vriend, en onder dje hoede uwer
echtgenoote," sprak Riehlinde teeder.
„Dus hebt gij1 mij verpleegd, was 'tuw
hand, die mij' terug hield), toen ik1 reeds de
donkere, vallei des dtjods finnenltredeil
wilde .10 Riehlinde kunt gij mij vergeven,
J verge ven het leed dat ik1 u berokkend^'
Nu kón de vrouw zich niet langer be
dwingen zij wier.pi z'ioh over hem', omv'atté
zijn hals en omhelsde hem.
„Spreek1 niet aldus, mijn geliefde," zeid(e
zij, „het was mijne schuld, da.t gij' 'dlwa|al-
det, omdat ik mijne lief|d(e vióor u Verborg.
Doch dank den godgn, dat zij1 'mijn smee-
k'en verhoord hebbennu vertaalt i'k' u Uim'
mer weer
De genezing des vorsten verwekte Biet
weinig blijdschap' in de hoeve van Hildfe-
1-ick en dezp, kWaml met 's konings trou
we helden oml hemi te bezoeken en te groe
ten. Hun trouw roerde Katwalda- en
bij overwoog bij1 zich zelVen, 'hoe hij1 hen
liet beste zou kunnen loonen; want het
was hem nog niet bekend, dat een aindjer
reeds zijn zetel bad ingenomen en een'
langer verblijf hem' niet Vergund was in
het land, da,t hij1 eens zoo gemakkelijk!,
verkregen had.' i
Doch aaar-mlate zijhe kpaphten toeBa-
men en zijn deBkvermogen heldei'd|er werd!
inhakten twijfel en bezorgdheid zich van
zijn hart mieester. Toen hij op zekeren da-g
weder uit een verk'wikkenden slaap oBt-
waakte en zijn oop! op zijn trouwe eihtge-
noote viel, vroeg hij zacht:
„Waar is onze zoon, Riehlinde'? Nog
zag ik hem' niet in uwe armen;: la'it miji
hem zien, opdat ik' mij in hem verheuge'?,"
Groote tranen parelden iit de oogen-
v.an Riehlinde, en zij aBtwoorddie„Ger-
i
Jawel, maar lioe is de Schrijver er ze
ker van, dat. hetgeen, wa,arop hij zich! be
roept. „Gods Woord" is? Dat is juist dia
vraag, waar het om ga,a).l
De katholiek weet door het Kerkelijk
leergezag, wat Gods Woord is.
,Wie getuigt voor den Protestanti.
De H. Geest?
Maai vanw,a,ar dan die schromelijke Ver-
warring'.? Getuigt de H. Geest b.v. niet in
het geweten der theologiscleh professoren
iVissdber en Slotemaker de Bruine, die in
„Staat cn Kerk" wekelijks 'voor ketters
worden uitgemaakt? Getuigt Hij niet in
het hart van Minister De Visser, die deze
week ds .Kersten m'et diens exegese in d(e
Tweede Kamer tegen den muur zettejl
Do Katholiek1 is overtuigd,, dat zijn
Kerk', aan wie de II. Schrift, zooals wij
die nu bezitten, lxaar bestalan en b'ehoud,
in zek'eren zin, daifkt, niet dwalen kalui.
„De poorten der hel zullen haar niet over*
weldigen."
Zie, wij' studeeren en leeren in de Kerk
vrijer dan ja nderen, tl-je zich vrij deBk'en'
Veiliger dan allen ook1,, omdat onze over
tuiging inzake de grondslagen» v,aïi dien
Bijbel, zijn ingeving ert omvang, ons ge
waarborgd zijn door d|e Kerk', die geen
scheuring duldt in het geloof en eveumih
een vlek op haar eerbied Voor de redle.
Ei' is geen katholiek', die in 't bewust
zijn van het feit, dat de Bijbel ontstoBi!
in de oude kerk en ondier haar gezag; ooitl
zijn geloof verloochende om' gereformeerd
te worden. Er is er zeker geen onder fife
m'oderue geleerden. Als die schrijver in
„S.tata en Kerk", die dit diur'ft insinueëreB
ei' cÉ9i 'kent, zal hij ons eeu genoegen doen,
dien even te noemen 1
Als them om waarheid te doen is,
móet liij niet f'antaseeren. En de adalde-
misch-gevormde m'annen, die „Staat eiï
Kerk" meae-redigeereu, moesten zich scha*
men om eenvoudige m'enscheB week' op'
week.' in te spuiten met allerhande oBzinl
over hun fictief Rome. K'.
De Rijksmiddelen.
De maandstaat der Rijksmiddelen over
April jl. maakt geen ongunstigen indruk.
Er kwam ruim twee in'illioen meer in
dan in April van 't vorige jaar; en dat
niettegenstaande registratie-, successie- en
invoerrechten," sta.tistiekrecht, goud en zil
ver, domeinen, suiker- en w.ijhaiccijtiz;n,
dividend- en tantièmebelasting en ver
mogensbelasting- tot een totaal bedrag van
vijf en een half duizend teruggingen.
Tot de vferhooging hebben vooral bij
gedrag-en het bieraccijns dat van 298 dui
zend klom op een miljoen en 237 dui-
zejid; de zegelrechten, die 2V2 t°n voor
uit gingen; de grondbelasting dio 2 en
de inkomstenbelasting, die 7 ton meer cjp-
brachten. De tabak bracht ook een cn
een kwart ton meer op.
In totaal brachten de middelen oij
i 37.394.245,45 tegen f 35.390.793,'401/2
over April 1924, en sinds den aanvang
des jaars 146 miljoen gulden tegen 1341/2
miljoen vorig jaar.
De inkomsten van het Loeningsfonds
brachten f 10,5 (y. j. 10,7) miljoen op. ;(Z).
Een leugenachtige voorstelling.
Het Ministerie van Buitenlandscho Za
ken deelt het volgende mede:
In het onlangs verschenen le deel van
bel boekwerk „Les Ai-més dans la Grand
Guerre", uitgegeven door het Fransche
ministerie van oorlog ea bewerkt dooi
den Fransc'hen Genei-alen Staf is opnieuw
melding gemaakt zonder eenig'c tegen
spraak van de valsche voorstelling als
zouden Duitsche legereenheden bij het uit
breken van den grooten oorlog over ons
grondgebied zijn g.etrokkcn.
Het onwaar bericht is vervat in een
telegram van den toenmaligen Eranseheu
gezant te Brussel aan zijn regeering te
Parijs.
In opdracht van den Minister van
Bui.tenlandsöhe Zaken lieeft H. M.'s ge
zant te Parijs'deze zaak onder de aan-
daolit gebracht van de Fransche regeering,
not heeft ons verlaten, hij' slaapt iB het
lommerrijke bosch en liet ons. slechi;s den
rouw om' hem achter.''' i - i
„Is liij gestorven?" hernam! de kbniflg.
„Dus hebben de goden mij ook' 'dit pand
ontnomen waqgom verbergdet gij dit voor
mij1
„Hoe'kon ik! 'tu mtededeelen'? Terzelf
der tijd, d|j,t gijl uwe heerschappij' verloort,
nani de doo'dlgmóeder hem' in haren arm eii
voerde hem' in hare hallen. Kla|aig er niet
over; pijnigend ware het voor u geweest,
wanneer hij eens had nïoeteB vernemen,
dat een kbninkfijk zijn erfdeel had1 moe
ten ^ijn."
„Dus ben ik' van alle macht beroofd,
een bedelaar geworden in eigen laffidj?."
„Verloren is de heerschappij, doch mij
ten gewin, daar ik1 u weder heb. Evenals
hoi loof groeit in de lente en verdort iii
den herfst, verandert ook' 's mónsche» lot.
De liefde alleen blijft; zij is gelijk! een
rots, om' welke de -golven maehtelooè
schuim'en en qp dezen sterken bodem wil
len wij1 ons geluk opnieuw opbouwen."
„Doch u bleef een vader, die alles ver
goeden kan, wat gij' door mij1 verloren
hebt. Onrecht was het, wilde ilf u van
dien zegen berooven." 1
„Bedroef majPe ziel niet door tdieze taal')
hij heeft mij opgevorderd met hem med(e
te gaan, toen hij1 van den strijd terugkeer
de en ik' heb geweigerd hem te volg'en. Ik
wijk niet mteer van u tot de .dooo) ons
scheidt." l
Bij het vernemen dezer hartelijke woor
den bleef de koning van aand|peni:ng lja[ng
'sprakeloos.
„Ik heb zulk een trouw niet verdiend,"
sprak hij1 eindelijk, ,doch ik wil beproe-
Ven goed te maken, wat ik1 misdaan heb.
In uw hand leg ik'mijn lot; spreek, waar
heen zullen wij onze schreden wenden'?," i
,J!k heb een afkeer van mijn vaderland
gekreegh en i'k! wil het ouderlijke huis ver
geten. Laat ons naar den vreemde trektóii
opdat wij vrede vinden."1 1
waarbij er op gewezen is, dat deze be
schuldiging-, waarvan de ongegrondheid
sedert lang onomstoatelijk vastgesteld is,
een pijnlijken indruk in Nederlandsdhe
kringen heeft gemaakt. Daarbij werd de
verwachting uitgesproken, dat in 't eerst
uitkomend deel van gemeld geschiedkun
dig werk een rectificatie zal worden op
genomen.
De Canisiusfeesten in Nederland.
Naar „De Tijd" van officieels zijdo ver
neemt. zullen wegens de afwezigheid van
HH. i)D. de Bisschoppen en vele gezag
hebbende geestelijken en leeken, die te
Rome de Heiligverklaring van den Zali
gen Petrus Canisius bijwonen, geen groote
openbare feestelijkheden ter eere van den
Heilige deze week in Nederland worden
gevierd. De luisterrijke viering in ons
land zal in liet a.s. najaar, vermoedelijk
in .ie eerste helft van September plaats
hebben. Behalve met het houden van tri
duüms en kerkelijke plechtigheden zal zij
geprfara gaan met de onthulling van een
boortcplaats, de universiteitsstad Nijme
gen. de uitgave van een gedenkboek en
standbeeld des H. Canisius in zijn ge-
andere festiviteiten. De glans der feesten
zal nob- worden verhoogd door de tegen
woordigheid van drie Kardinalen der .H.
Alle 3
hebben 's zomers last van het schrijnen dei-
huid. Dit kan gemakkelijk verholpen wor
den door 's morgeus en 's avonds de roode
plekken goed te wasschen en er daarna
Kloosterbalsem op te doen. Akker's Klooster-
balsem is een prachtmiddel bij ontvellingen,
ontsteking-en, uitslag-, doorloopen, zonne
brand, doorzitten en zadelpijn. Overal ver
krijgbaar in g-roote 50 ets. potten.
.Roomsehe Kerk H.H. E.E. Piffl (Wiee
nen), Bertram (Breslau) en Schulte (Keu
len) die met het Doorluchtig EpiscoJ
pa at van Nederland de Canisiusfeesten
komen voorzitten.
Derde Algemeene Ncdci-I.
Katholiekendag.
Het hoofdbestuur der Nederlandsche
Katholiekendagen deelt ons mede:
Zooals reeds eenigen tijd geleden is be
kend gemaakt, zal .op Dinsdag*, Woensdag!
cn Donderdag, 4, 5 en 6 Augustus van
dit. jaar de derde Nectei'landsche^ Katho
liekendag gehouden worden in Den Slaag
in de zalen van den Dierentuin.
Set onderwerp, dait zoowel op do alge
meene als op de sectievergadering zal
woraen behandeld, isDe beteekenis van
liet Katholicisme voor de beschaving in
Nederland. Terwijl onlangs reeds de na
men der sprekers werden gepubliceerd,
kunnen thans de namen van de voorzit
ter» der elf secties worde-n medegedeeld.
De eerste sectie zal worden voorgezeten
door prof. L. van Aken (Hecswijk); de
tweede door prof. Kleintjes (Amsterdam)
de derde door clr. Knippenberg (Hel
mond); üe vierde door prof. dr. J. de
Jóng (Seminarie Rijsenburg)de vijfde
door mevrouw Steenberghe-Engimngh(Soe-
aterberg); de zesde door pastoor \Yv Jan-
)sen (Den Haag); de zevende door dr. Th.
Verhoeven (Den Haag); en achtste door
dr. Jos. Cuypers (Roermond)de negende
door den heer Poelhekke (Nijmegen)de
tiende door prof. dr. Steger (Den Haag);
rte vlfde door regent E'bbinkhuysen (Se-
ininarie „Hageveld").
Tevens zullen tijdens dezen Katholie
kendag nog gehouden worden acht neven-
vergadermgen.
Op Dinsdag 4 Augustus des middags
om. half vijf vergaderen namelijk:
1. De Frioster-Kruisverbondmi.
2. De St. Vinoentiusvereeniging.
3. Do R, -K. H.andelsreizigersvereeai*
ging „Sint Christoffel".
„Dan zullen wijl naar het Zuiden giaam',
gelijk de kléine woudzangers, d|ie voor de
winterstormen de vleuigels uitslaan eB
onzen broeders den weg wijzen naar idle
tvarmé streken, waarviam de sagen der Ro
meinen zoo veel schoons Verhalen. Het
doet mij leed voor mijne jjdlplen, want
nooit zal ik' hen voor hun trouw kunnen'
loonen."' I
(Weldra was de zware wondfe geheeld,
die .Werimhalds zwaardUlen vorst hjafd toe
gebracht en zoodra zij1 geheel genezen was,
'mlaakte hij zich met Riehlinde gereed om'
te vertrekkfen. Zij' ..voerde hem' eerst naar
het graf' ,van hun zoontje, daiarna traden
zij voor Hilderidk en zijn liefderijk^
vrouw cn m'aakten hen met hun olan be
kend.
De oude beid betreurd^ het lot van den
koning, rnéar hij1 k'oh hem,niet terughou
den, daar .Werimbai(d[ gevorderd Éjald', dat
Katwalda onmiddellijk nai zijn genezing,
het land zou verlajen. Hij legde zijne
hand in die ld(»s bannelings en sprak1:'
„Lag niet de sneeuw des oudlerdoms o|p,
mijn hoofd, ik' zou u vergezellen, weer-
lieen zich ook1 uw voet wenden z'ou, du
echter is mij' dit ontzegd. Trek1 heen in
den vrede d|gr godenzij zhllen uwe sohre-
den besturen en over u wak'eB; bewaar
mïj echter in uw vriendelijk aandenken."
Weenend lag Machthildis in die armen
der vorstin; zij' was ontroostbaar bij de
gedachte da,t zij vooriajui voor altijd, van
elkander gescheiden zoifd(en blijven. Doch
Riehlinde sprak': „De zon schenkt haar
licht aan de geheele a|alde en idjS m'acht
der goden laat zioli in alle wereldjen gel
den. (Wanneer gij Ba en dan .eens djan blik!
naar de flikkerende sterren opslaat, be-
dejnk' dan, d(it ook' mijn oog zich iB haar
glans verheugt en als de zuidewindl over
nw dak' strijkt, luister dan na|apr 'djen j*roet,
dien i'k u toezend, want nóóit kal ik uwé
liefde en trouw vergeten ik zal uw aan
denken zegenen tot in het graf." 1
Toen echter Katwalda zijne edelen bij*
4. De R.-K. Reolasseeringsvereenigingv
Op Woensdag 5 Augustus vergaderen
deséniddags om half vijf:
1!' De Eucharistische Bond.
2. De R.-K. Dxankbest-rijdingsvereeni"
ging „Sobriëtas".
3. De Tertiarissen volgens dan regel
var don H; Franciscus.
Ifu des middags om lialf twee:
4. De Boud 'van R.-Iv. Volksjinivarsi»
tcite.ii te zamen met het secretariaat van
vëreenigingen „Geloof en Wetenschap'-' en
gelijksoortige lichamen.
Al deze ne.venvei'gaderiiigen op 4 en 5
iluguitus zullen gehouden worden in de
zalen van hen Dierentiïin, behalve de
vergadering van de Franeiscdansche. Ter
tiarissen, wélke zal plaats hebben in ae
kerk aan den Bosohkaht, waar namelijk
een plechtig Lof zal worden gecelebreerd,
waaronder predikatie, en waar alle Ter
tiarissen van Nederland worden uitge-
noociigd.
Den eersten dag. n.l. 4 Augustus, zal
ëen pontifiea.le Hoogmis worden opgedra
gen in de kerk van den zeereerwaarden!
deken (Parkstraat); op den tweeden dag
in de kerk der Jesuiëten (Westeinde); op
den derden dag in d,e kerk der Francis
canen (Bosehkant). (Tot sluiting zal op
Donderdag 6 Augustus des middags om
half vijf een pontificaal Lof worden ge
celebreerd in de kerk van den zeereer
waarden deken (Parkstraat).
De kerk-inuzikale uitvoeringen staan,
onder leiding van den zeel-eerwaarden pa
stoor Jansen, voorzitter der St. Gregorius-
vei-eeniging, terwijl de zorg voor de litur
gische plechtigheden is toevertrouwd aan
het bestuur der Liturgische Vereeniging|
in bet bisdom Haarlem.
Nationale Jubilc-bcdcvaart naai- Rome
Groep II.
De leiding dezer groep seinde ons, dato
19 dezr: Hedenmorgen woonden onze pel
grims om half acht de II. Mis bij v!an
Ëijne Eminentie Ivard. van Rossum in
zijne titelkerk S. Crooe, waarbij' Z.D.H.
Mgr. A. Diepen assisteerde. Na afloop,
der H. Mis hield de Kardinaal eene toe
spraak, die niet naliet een zeer groot
enthousiasme bij de aanwezigen te ver
wekken. Wij brachten daarna per auto
een bezoek aan het kerkhof van Verano
cn aan de kerk San Lorenzo buiten de
muren.
's Namiddags om 4 uur kwamen wij1
bijeen i.s de basiliek van Maria de Meer
dere alwaar H. D. H. de bisschoppen van
Utrecht, 's-Hertogenboscli en Roermond
en de Minister-President, Jhr. Ruijs' de
Beerenbrouck tegenwoordig waren, die
met ons daarna ook in processie en zin
gend naar de baziliek van Sit. Jan van
Lateranen trokken voor het derde drie
voudig Jubilé-Bezoek.
Per auto bezochten wij zoo even nog
Villa. Borghese en de Monte Pincio.
Hedenavond zullen de vertegenwoordi
gers van de verschillende aanwezige Mis
sieoorden in audiëntie ontvangen worden
door Z'.Em. Kardinaal van Rossumwaar
bij deze. en de zeereerw. pater A. Raijma-
kers der Missie van Sparendaal eene korte
toespraak zullen houden. Hjet was den
Kardinaal tot zijn groot leedwezen niet
mogelijk al de deelnemers onzer groep ta
ontvangen.
TWEEDE KAMERVERKIEZING.
Dinsdagmiddag werden nog de volgen
de candidaatlijsten voor de verkiezing
van leden der Tweede Kamer in den kies
kring Middelburg ingeleverd
Door ae „Vrijdenkers naar het Parle
ment" J. Hovy, E. W, M. Ugaret, J. T.
Veldkamp, J. Th. M. van Veen, W'.
Haver.
Door ae Protestantsohe VolkspartijA.
R. v. d. Laar, J. van Dorp, A. J. Rotte-i
zneel, R. v. d. Brug; G. Voet, J. D. Root
J. Dulks, C. D. Drainer.
Door het Revolutionnair arbeiders co
mité: C. Kitz, H, J. F. M. Sneevliet#
J. Mourits, H. Roland Holstv. d. Schalk
W. Smit. Th. J. Dissel, O. Hamet, H. A.
de Klerk, E. Bonman-
Door het vaderlandsch VerbondIr.
eengeroepen had om' afscheid van heu te
nemen, wilden zij hier Biets van weten ea
'zwoeren zich niet van huis bemlinden ge
bieder te willen scheiden.
„Wij hebben in uw geluk' gedeeld en
zouden u thans verlaten'?" sprak' Rodolaidt
„Hoe 'lfunt gij zoo' smadelijk' van een lield
denken.? Gebied over ons, wij zijB uwe
knechten.!''
En daar het hein! niet mócht geluk
ken hen tot andere gedachten! te brehgen#
stemde hij er in toe, dat zij met hem medie-
trokkén en hij kwam' over den DaBabius in1
het land der Romeinen eli verzocht om
eene plek1 gronds, waar hij met zijne jn'aB-
nen zou kunnen wonetol
Doch Drusus vreezende, dat het gevolg
van den Goth de rust in zij'Ba vkeedkiahi'e
provinciën zou khnBen Verstoren, gelastte
den edelen dies k'oniiigs op de beslissing
zijns vaders te wachten en verbood hen
hun heer te volgen.
En Tiberius gebood, dat men hen zich
zou laten vestigen in het laud tusschen
Marus en Cusus, waar ook' Miarobods ede
len een woonpljaa.ts gevoBden .haddfen oo
bij gaf hun Vannius, eeB vorst v,an den
Quadisdien stam', tot opperhoofd. Kat
walda echter wees hij! Forum' Jul'ü in het'
■land van Liguri(ë tot yoonpfaiais aapi.
Daar atan de heerlijke kusten der Mid^
dellandsclhe zee onid(er lommerrijke oljfboo*
men, leefde hij' voortaan vreedzaam mei
Riehlinde, zijne getrouwe gemalin, zag
bloeiende spruiten aan zijne kiniejin ver-
zalmteld enl oof'de dó goden, die 'voor
hem en zijne gade het hooigste levensgeluiy
ontsloten hadden.
De Ro'mteinen behaalden niet veel' voor
deel van hun kuiperijen tegen het* volk
der Markómannen; waBt deze waren 'die
eersten, die in de k'oménld|p jaren tegen het
trotsohe rijk des Cesars in opstand (kwa
men, dat eindelijk daor Germaansehe i
kratht verbrokkeld werd en ineenstortte.'