Tweede Blad Tot ticogen prijs. MAN, VROUW en KIND nieuwe zeeuwsche courant zaterdag 23 mei 1925 1 JUL11925. j i Ir. L.A. FRUIJTIER j APOLOGIE FEUiLLETON Binnenland I I De Katholieke Zeeuwsche Kie- g S zers en Kiezeressén stemmen i den eersten Juli e.k. allen een- drachtig en geestdriftig op de S S Zeeuwsche Katholieke lijst: S aftredend Kamerlid 2. J. W. VfENINGS I 3. G. ADRIAANSSENS 4. TH. OVERMAAT Niemand blijve thuis! «■■■■■nil INf IIBIIB CBIKIMBI IBIRDa IBHIDBIIti (Geloofsverdediging) j Rome en de Bijbel. Een prachtig stuk geloofsverdedi'ging tegen den rèeds honderdmaal weerlpgth'U laster, dat wij, Rooinse'hen den Bijbel mis kennen, wegdoezelen', niet mogen lez'emi enz., leverde een zekere; K. in „De Tijd" van 16 Mei j.l. in het navolgende artikel. In „Staat en Kerk", bet officieel or gaan der Hervormde Gerefbrmeeijdld Staatspartij, dtif onder hoofdredactie v.an ds. H. E. Gravemeijer en met medewer king van een dozijn andere pred|iöainteia •week 'aan week over „Rome" vooral een massa zaken te lez'en geelt, die ons de haren te berge doen rijzen, lfomt in| het nummer van 1 Mei j.l. een stuk voor, dat niet onweersproken kan blijven.. Na. een zeer onwaaraghtig opstel van nogwel ds. G. A. Lingbeek', getiteld, „Da Kerk er buiten", schrijft een zek'ere heer, die „Geus" teekent, onder het opschrift: „De onbetrouwbaarheid van Rome en da Room'sohen" een paar kolom vol over „da klaarheid der Heilige Schrift". „Onder de klaarheid! der II. Schrift ver staan we, da.t ziji k'lflfir en duidlelijk is in alles, wat tot zaligheid deint d|,ient" be doelt de Sc'h. K..) Gods wil aangaande onze zaligheidwat wij1 gelooven en doen móeten, enz. is daarin volkomen verstaiafi- baar ge'openbalard. Het zijn k'anoitieke boeken, d.w.z. zij bevatten den regel (kanon) voor ons geloof en leven. Rome daarentegen leest, („leert" be- .doelt de Sthr. IC.) dje Schrift is duister. Door het lezen van den Bijbel rak'eri de ■menschen maar in de war. Er is een on feilbaar uitlegger noodig bij de H. Schrift, n.l. de kerk, of de priester, die Paus» Zooals die liet uitleg-gen en verklaren, zóó is het. De priester, voorgelicht dooi en gebonden aai!-, de onfeilbare leer dier kerk (van den Paus), m!ag den Bijbel lezen, maar het gemeene volk niet, tenzij an bijzondere gevallen met bijzondere toe stemming van den priester; en dan altoos onderworpen aan de leer dier k'erkl JVij passeeren stilzwijgend de grove on waarheid. dat volgens dié Katholieke leer „bet gem'eentevofk den Bijbel niet tenzij! in bijzondere gevallen m'et bijzóndere toe stemming van den priester ma.g lezen." Wat beteekent toch dit hardnekkig, vast houden aan onware voorstellingen, die hon derdm'aal weerlegd zijn Maar wa|ar het op aankomt is dit: da Schrijver beweert, dat „in de canonieko boeken de regel voor ons geloof en lcveil vervat is." Wil die Schrijver nu zoo goed zijn om ons kort en bondig op deze twee vrageij te antwoorden: le. Welke zijn de cano nieke boeken.?.' 2e. Wat is het objectieS bewijs voor de cönoniciteit van een Bij belboek!.?. lV ervolgensRome en waarlijk Rome niet alleen! is van meening dat da Schrift duister is, verwarrend zondlpr on- feilbaren uitleg, zoodat deze onderworpen móet zijn aan de leer der Kerk. Inderdaad/. Ligt dalai iets onredelijks in',? Laat ons blijven bij de feiten. Wil de schrijver in ernst volhouden, dat „het gem'eene volk" zonder uitleg' .c'b Oud-Testamentische boekeu kan verstape? D,an beweert hij iets waanzinnigsHet is oninbgelijk', dat 'zelfs een ontwikkeld man, zonder speciale studie, d(ie boeken kan verstaan. Ook' niet in de allerbeste (en hoeveel mankeert daar nog silaü!) ver taling. Wie het tegenovergestelde beweert,- vertelt onzin. Hij' kla-n even! goed zeggen, r dat een doorsnee ontwikkeld! Europeapnl de „P.alaanedes" van onzen iVonllel of do „Divina Commedia" v'ah Dlante „zoo maal leest,. En wat het Nieuwe Testament betreft: is de „Openbaring", een boek, dat eed ieder zonder uitleg kan lez'en Bevallell de Paulinische brieven geen dingen „zwaar om te versta'an?" zooals Petrus zuchtend getuigt (II 316) en zooals nog dezer dagen in die Kanver bleek in1 het Schriftuurlijk debat tusschen minister do .Visser en zijn gereformeerde opponenten En de Evangeli'ön Zij1 bevatten Jezus' leer. zeker. Maar Mjïgezien de Goclme.nscli zelf .geeu letter schreef, hebben wij zijn leer ook niet letterlijk'. De Bergrede is evenmin een stenografisch verslag' als de groote toespraken uit het Jonnnes-Evam- gelie. De Evangeliën ontstouvlen in do pasgeboren Kerk'. Zij zijn voor een deel ontleend en ook' weer (eruggeg-cven aan de kerk. De Kerk verschafte den inhoud van de Bijbelboeken en Wam dien weer aan. De Evangelist legde, onder Godi's voorlichting, zijn gedachten .in zijn boekt M.aar do Kerk' herkende 'die gedachte :als de hare ;zij wist dat 't de gedachte v,an Haar Stichter was. 1 Haar gezag alleen was 't, da.t dio ge dachte, neeergeleg'd in bepaalde boeken, istutte. „Ik zqu niet, gelooven aan het Evangelie, als het gezag- der Kerk mij da,artoe niet bewoog", verklaarde dia.arom Augustinus. En de A nglicafUische bis- sohop (toen nog kanunnik') dr. Gore, ver klaarde eecn twintig jaren geleden» c!|m ook1 al zonder ontwegen„Wij kunraeu zeggen, dat 't steeds moeilijker wordjt te gelooven in don Bijbel, zonder te geloo ven in de Kerk." („Lux Mundi", p. 283) De moderne Protestanten verworpen èn de Kerk èn den Bijbel. Op tlie autopis- teine Schrift, welk'e Calvijn verkondigd heeft (Instit. In J!., cap'. VII, nr. 5) is geen redelijk geiöb'f te bouwen. Wij Ka tholieken, ontkennen de zalving niet, die er uitgaat van bepja,alde deel'en d)er II. Schrift, maar da|a.rvau de canoniciteit af hankelijk stellen, is louter persoonlijk gevoel. Morgen kan een of ander om' precies dezelfde redfen de gedichten van Heas)- riette' Roland Hol'st 'voor geïnspireerd! verklaren Maar beval de Heere Jezus niet beslist' „onderzoekt de Schriften, d»e zijn het., dio van Mij getuig'en." vraagt de schrijver? Het is nog de vraag, of de GodjmensCh dat beval: in 'tGriek'soh"fcan m'en even goed de aantoonendfe ,als de g'ebiedeörlö wijs lezen. Maar wanneer er bier een bevel te lezen 'is, dan is dit nog alleeij gericht aan Schriftgeleerden, niet alajn bet gemeene volk'. Dan is dat voor Joden, niet voor Christenen. De heer heeft niet ge zegd: „Gaat en schrijft", maar: „Gaat en onderwijst!" Hij voegde erbij: „Wie U, hoort, hoort Mij." Jezus heeft ons hoo de schrijver tegen dat ijdtee ook te keer, 'gaat aangewezen op jn'enschen, die ons Zijn leer hadden voor te houilipn. V „Wij aldus de gere'fbrmleerldje schrij ver beroepen ons tegenover een mtenisch .al is hij1 predikhnt of professor, 'ja; zel'fs een heele kerkelijke vergadering! op' Gods Woord, en- dan moet ons wordten aange toond uit .de Schrift, tljit wij dwalen of anders houden we stand) bij au m'efe da Schrift. Maar een Room'sche beroept zich tegen Gods Woord op een priester, een mensch. Een leugenachtig' meusch' gelooft de Roomsehe méér dan Goid^ Woord."' i (Slot.) Nauwelijks vernam ltichlinde, dat men haar echtgenoot gebracht hffd, of' zij snelde naar buiten en wierp zich öeder nalaat de baar, waarop- hij uitgestrekt lag'. Zij (kuste de bleekë lippen van den man, wien' zij haar leven gezworen had en fluisterde hem teedere woorden in het oor, dóch hij! lag in een diepe verdooving- eu hoofdje hare stem' niet, noc'h'zag ha|ar aangezicht'. Diep bewogen stonden de -ed|glen bij de rampzalige vfouw en niemand waagde het haar een woord van troost toe te spre ken. De mannen droegen Katwaldbi in het hihs. waar de zorgende meesteres in alter1- 1)1 een zacht leger voor hem' bereid had en nu week' Riehlinde niet meer van zijne zijde. Haar zoontie werd begraven en zij weende nietslechts ééne smeekbede steeg voortdurend van hare lippen tot 'dje goden omhoog, de bede, haar dien geliefden ec'ht genoot niet te ontuemien. Men onvermoeij dep ijver volgde zij alles op, wat die heelJ kundige Machthildis ter verpleging van den gekwetste gebood; doch zij duldde ook niet dat een vreemde liane hem' ver zorgde Hevige koortsen grepen den zieke ^an. en benevelden zijn denkvermogen1, 'n zijne droomen riep hij gestadig om zijne vrouw en klaagde, dat zij hem1 verllajten had. In zulke oogenblik'ken verscheen ei oen blijde trek op. haar gelaiat, zij' legde haar mond aan zijn oor en riep zijfci naam; on wanneer hij, als had hij lia,ar nabij heid bespeurd, mót lachenjdj insluimerde, rolden heete tranen over de wangen dfer liefhebbende vrouw. Machthildis drankjes, bereid! uit de ge neeskrachtige kruiden van bosch en veld, braken van lieverlede de (kracht dier koorts en op zekeren dag ontwaakte de koning niet een helder oog uit een diepen slaap-. Zijn blik ging ïangkaami door de kalmer ea bleef' einndelijk' rusten op de van vreug de stralende trekken zijner gadie. „Waar ben ik?." vroeg liij zacht. „Op de hoeve Van Hildericlt, uw ge-' trouwen vriend, en onder dje hoede uwer echtgenoote," sprak Riehlinde teeder. „Dus hebt gij1 mij verpleegd, was 'tuw hand, die mij' terug hield), toen ik1 reeds de donkere, vallei des dtjods finnenltredeil wilde .10 Riehlinde kunt gij mij vergeven, J verge ven het leed dat ik1 u berokkend^' Nu kón de vrouw zich niet langer be dwingen zij wier.pi z'ioh over hem', omv'atté zijn hals en omhelsde hem. „Spreek1 niet aldus, mijn geliefde," zeid(e zij, „het was mijne schuld, da.t gij' 'dlwa|al- det, omdat ik mijne lief|d(e vióor u Verborg. Doch dank den godgn, dat zij1 'mijn smee- k'en verhoord hebbennu vertaalt i'k' u Uim' mer weer De genezing des vorsten verwekte Biet weinig blijdschap' in de hoeve van Hildfe- 1-ick en dezp, kWaml met 's konings trou we helden oml hemi te bezoeken en te groe ten. Hun trouw roerde Katwalda- en bij overwoog bij1 zich zelVen, 'hoe hij1 hen liet beste zou kunnen loonen; want het was hem nog niet bekend, dat een aindjer reeds zijn zetel bad ingenomen en een' langer verblijf hem' niet Vergund was in het land, da,t hij1 eens zoo gemakkelijk!, verkregen had.' i Doch aaar-mlate zijhe kpaphten toeBa- men en zijn deBkvermogen heldei'd|er werd! inhakten twijfel en bezorgdheid zich van zijn hart mieester. Toen hij op zekeren da-g weder uit een verk'wikkenden slaap oBt- waakte en zijn oop! op zijn trouwe eihtge- noote viel, vroeg hij zacht: „Waar is onze zoon, Riehlinde'? Nog zag ik hem' niet in uwe armen;: la'it miji hem zien, opdat ik' mij in hem verheuge'?," Groote tranen parelden iit de oogen- v.an Riehlinde, en zij aBtwoorddie„Ger- i Jawel, maar lioe is de Schrijver er ze ker van, dat. hetgeen, wa,arop hij zich! be roept. „Gods Woord" is? Dat is juist dia vraag, waar het om ga,a).l De katholiek weet door het Kerkelijk leergezag, wat Gods Woord is. ,Wie getuigt voor den Protestanti. De H. Geest? Maai vanw,a,ar dan die schromelijke Ver- warring'.? Getuigt de H. Geest b.v. niet in het geweten der theologiscleh professoren iVissdber en Slotemaker de Bruine, die in „Staat cn Kerk" wekelijks 'voor ketters worden uitgemaakt? Getuigt Hij niet in het hart van Minister De Visser, die deze week ds .Kersten m'et diens exegese in d(e Tweede Kamer tegen den muur zettejl Do Katholiek1 is overtuigd,, dat zijn Kerk', aan wie de II. Schrift, zooals wij die nu bezitten, lxaar bestalan en b'ehoud, in zek'eren zin, daifkt, niet dwalen kalui. „De poorten der hel zullen haar niet over* weldigen." Zie, wij' studeeren en leeren in de Kerk vrijer dan ja nderen, tl-je zich vrij deBk'en' Veiliger dan allen ook1,, omdat onze over tuiging inzake de grondslagen» v,aïi dien Bijbel, zijn ingeving ert omvang, ons ge waarborgd zijn door d|e Kerk', die geen scheuring duldt in het geloof en eveumih een vlek op haar eerbied Voor de redle. Ei' is geen katholiek', die in 't bewust zijn van het feit, dat de Bijbel ontstoBi! in de oude kerk en ondier haar gezag; ooitl zijn geloof verloochende om' gereformeerd te worden. Er is er zeker geen onder fife m'oderue geleerden. Als die schrijver in „S.tata en Kerk", die dit diur'ft insinueëreB ei' cÉ9i 'kent, zal hij ons eeu genoegen doen, dien even te noemen 1 Als them om waarheid te doen is, móet liij niet f'antaseeren. En de adalde- misch-gevormde m'annen, die „Staat eiï Kerk" meae-redigeereu, moesten zich scha* men om eenvoudige m'enscheB week' op' week.' in te spuiten met allerhande oBzinl over hun fictief Rome. K'. De Rijksmiddelen. De maandstaat der Rijksmiddelen over April jl. maakt geen ongunstigen indruk. Er kwam ruim twee in'illioen meer in dan in April van 't vorige jaar; en dat niettegenstaande registratie-, successie- en invoerrechten," sta.tistiekrecht, goud en zil ver, domeinen, suiker- en w.ijhaiccijtiz;n, dividend- en tantièmebelasting en ver mogensbelasting- tot een totaal bedrag van vijf en een half duizend teruggingen. Tot de vferhooging hebben vooral bij gedrag-en het bieraccijns dat van 298 dui zend klom op een miljoen en 237 dui- zejid; de zegelrechten, die 2V2 t°n voor uit gingen; de grondbelasting dio 2 en de inkomstenbelasting, die 7 ton meer cjp- brachten. De tabak bracht ook een cn een kwart ton meer op. In totaal brachten de middelen oij i 37.394.245,45 tegen f 35.390.793,'401/2 over April 1924, en sinds den aanvang des jaars 146 miljoen gulden tegen 1341/2 miljoen vorig jaar. De inkomsten van het Loeningsfonds brachten f 10,5 (y. j. 10,7) miljoen op. ;(Z). Een leugenachtige voorstelling. Het Ministerie van Buitenlandscho Za ken deelt het volgende mede: In het onlangs verschenen le deel van bel boekwerk „Les Ai-més dans la Grand Guerre", uitgegeven door het Fransche ministerie van oorlog ea bewerkt dooi den Fransc'hen Genei-alen Staf is opnieuw melding gemaakt zonder eenig'c tegen spraak van de valsche voorstelling als zouden Duitsche legereenheden bij het uit breken van den grooten oorlog over ons grondgebied zijn g.etrokkcn. Het onwaar bericht is vervat in een telegram van den toenmaligen Eranseheu gezant te Brussel aan zijn regeering te Parijs. In opdracht van den Minister van Bui.tenlandsöhe Zaken lieeft H. M.'s ge zant te Parijs'deze zaak onder de aan- daolit gebracht van de Fransche regeering, not heeft ons verlaten, hij' slaapt iB het lommerrijke bosch en liet ons. slechi;s den rouw om' hem achter.''' i - i „Is liij gestorven?" hernam! de kbniflg. „Dus hebben de goden mij ook' 'dit pand ontnomen waqgom verbergdet gij dit voor mij1 „Hoe'kon ik! 'tu mtededeelen'? Terzelf der tijd, d|j,t gijl uwe heerschappij' verloort, nani de doo'dlgmóeder hem' in haren arm eii voerde hem' in hare hallen. Kla|aig er niet over; pijnigend ware het voor u geweest, wanneer hij eens had nïoeteB vernemen, dat een kbninkfijk zijn erfdeel had1 moe ten ^ijn." „Dus ben ik' van alle macht beroofd, een bedelaar geworden in eigen laffidj?." „Verloren is de heerschappij, doch mij ten gewin, daar ik1 u weder heb. Evenals hoi loof groeit in de lente en verdort iii den herfst, verandert ook' 's mónsche» lot. De liefde alleen blijft; zij is gelijk! een rots, om' welke de -golven maehtelooè schuim'en en qp dezen sterken bodem wil len wij1 ons geluk opnieuw opbouwen." „Doch u bleef een vader, die alles ver goeden kan, wat gij' door mij1 verloren hebt. Onrecht was het, wilde ilf u van dien zegen berooven." 1 „Bedroef majPe ziel niet door tdieze taal') hij heeft mij opgevorderd met hem med(e te gaan, toen hij1 van den strijd terugkeer de en ik' heb geweigerd hem te volg'en. Ik wijk niet mteer van u tot de .dooo) ons scheidt." l Bij het vernemen dezer hartelijke woor den bleef de koning van aand|peni:ng lja[ng 'sprakeloos. „Ik heb zulk een trouw niet verdiend," sprak hij1 eindelijk, ,doch ik wil beproe- Ven goed te maken, wat ik1 misdaan heb. In uw hand leg ik'mijn lot; spreek, waar heen zullen wij onze schreden wenden'?," i ,J!k heb een afkeer van mijn vaderland gekreegh en i'k! wil het ouderlijke huis ver geten. Laat ons naar den vreemde trektóii opdat wij vrede vinden."1 1 waarbij er op gewezen is, dat deze be schuldiging-, waarvan de ongegrondheid sedert lang onomstoatelijk vastgesteld is, een pijnlijken indruk in Nederlandsdhe kringen heeft gemaakt. Daarbij werd de verwachting uitgesproken, dat in 't eerst uitkomend deel van gemeld geschiedkun dig werk een rectificatie zal worden op genomen. De Canisiusfeesten in Nederland. Naar „De Tijd" van officieels zijdo ver neemt. zullen wegens de afwezigheid van HH. i)D. de Bisschoppen en vele gezag hebbende geestelijken en leeken, die te Rome de Heiligverklaring van den Zali gen Petrus Canisius bijwonen, geen groote openbare feestelijkheden ter eere van den Heilige deze week in Nederland worden gevierd. De luisterrijke viering in ons land zal in liet a.s. najaar, vermoedelijk in .ie eerste helft van September plaats hebben. Behalve met het houden van tri duüms en kerkelijke plechtigheden zal zij geprfara gaan met de onthulling van een boortcplaats, de universiteitsstad Nijme gen. de uitgave van een gedenkboek en standbeeld des H. Canisius in zijn ge- andere festiviteiten. De glans der feesten zal nob- worden verhoogd door de tegen woordigheid van drie Kardinalen der .H. Alle 3 hebben 's zomers last van het schrijnen dei- huid. Dit kan gemakkelijk verholpen wor den door 's morgeus en 's avonds de roode plekken goed te wasschen en er daarna Kloosterbalsem op te doen. Akker's Klooster- balsem is een prachtmiddel bij ontvellingen, ontsteking-en, uitslag-, doorloopen, zonne brand, doorzitten en zadelpijn. Overal ver krijgbaar in g-roote 50 ets. potten. .Roomsehe Kerk H.H. E.E. Piffl (Wiee nen), Bertram (Breslau) en Schulte (Keu len) die met het Doorluchtig EpiscoJ pa at van Nederland de Canisiusfeesten komen voorzitten. Derde Algemeene Ncdci-I. Katholiekendag. Het hoofdbestuur der Nederlandsche Katholiekendagen deelt ons mede: Zooals reeds eenigen tijd geleden is be kend gemaakt, zal .op Dinsdag*, Woensdag! cn Donderdag, 4, 5 en 6 Augustus van dit. jaar de derde Nectei'landsche^ Katho liekendag gehouden worden in Den Slaag in de zalen van den Dierentuin. Set onderwerp, dait zoowel op do alge meene als op de sectievergadering zal woraen behandeld, isDe beteekenis van liet Katholicisme voor de beschaving in Nederland. Terwijl onlangs reeds de na men der sprekers werden gepubliceerd, kunnen thans de namen van de voorzit ter» der elf secties worde-n medegedeeld. De eerste sectie zal worden voorgezeten door prof. L. van Aken (Hecswijk); de tweede door prof. Kleintjes (Amsterdam) de derde door clr. Knippenberg (Hel mond); üe vierde door prof. dr. J. de Jóng (Seminarie Rijsenburg)de vijfde door mevrouw Steenberghe-Engimngh(Soe- aterberg); de zesde door pastoor \Yv Jan- )sen (Den Haag); de zevende door dr. Th. Verhoeven (Den Haag); en achtste door dr. Jos. Cuypers (Roermond)de negende door den heer Poelhekke (Nijmegen)de tiende door prof. dr. Steger (Den Haag); rte vlfde door regent E'bbinkhuysen (Se- ininarie „Hageveld"). Tevens zullen tijdens dezen Katholie kendag nog gehouden worden acht neven- vergadermgen. Op Dinsdag 4 Augustus des middags om. half vijf vergaderen namelijk: 1. De Frioster-Kruisverbondmi. 2. De St. Vinoentiusvereeniging. 3. Do R, -K. H.andelsreizigersvereeai* ging „Sint Christoffel". „Dan zullen wijl naar het Zuiden giaam', gelijk de kléine woudzangers, d|ie voor de winterstormen de vleuigels uitslaan eB onzen broeders den weg wijzen naar idle tvarmé streken, waarviam de sagen der Ro meinen zoo veel schoons Verhalen. Het doet mij leed voor mijne jjdlplen, want nooit zal ik' hen voor hun trouw kunnen' loonen."' I (Weldra was de zware wondfe geheeld, die .Werimhalds zwaardUlen vorst hjafd toe gebracht en zoodra zij1 geheel genezen was, 'mlaakte hij zich met Riehlinde gereed om' te vertrekkfen. Zij' ..voerde hem' eerst naar het graf' ,van hun zoontje, daiarna traden zij voor Hilderidk en zijn liefderijk^ vrouw cn m'aakten hen met hun olan be kend. De oude beid betreurd^ het lot van den koning, rnéar hij1 k'oh hem,niet terughou den, daar .Werimbai(d[ gevorderd Éjald', dat Katwalda onmiddellijk nai zijn genezing, het land zou verlajen. Hij legde zijne hand in die ld(»s bannelings en sprak1:' „Lag niet de sneeuw des oudlerdoms o|p, mijn hoofd, ik' zou u vergezellen, weer- lieen zich ook1 uw voet wenden z'ou, du echter is mij' dit ontzegd. Trek1 heen in den vrede d|gr godenzij zhllen uwe sohre- den besturen en over u wak'eB; bewaar mïj echter in uw vriendelijk aandenken." Weenend lag Machthildis in die armen der vorstin; zij' was ontroostbaar bij de gedachte da,t zij vooriajui voor altijd, van elkander gescheiden zoifd(en blijven. Doch Riehlinde sprak': „De zon schenkt haar licht aan de geheele a|alde en idjS m'acht der goden laat zioli in alle wereldjen gel den. (Wanneer gij Ba en dan .eens djan blik! naar de flikkerende sterren opslaat, be- dejnk' dan, d(it ook' mijn oog zich iB haar glans verheugt en als de zuidewindl over nw dak' strijkt, luister dan na|apr 'djen j*roet, dien i'k u toezend, want nóóit kal ik uwé liefde en trouw vergeten ik zal uw aan denken zegenen tot in het graf." 1 Toen echter Katwalda zijne edelen bij* 4. De R.-K. Reolasseeringsvereenigingv Op Woensdag 5 Augustus vergaderen deséniddags om half vijf: 1!' De Eucharistische Bond. 2. De R.-K. Dxankbest-rijdingsvereeni" ging „Sobriëtas". 3. De Tertiarissen volgens dan regel var don H; Franciscus. Ifu des middags om lialf twee: 4. De Boud 'van R.-Iv. Volksjinivarsi» tcite.ii te zamen met het secretariaat van vëreenigingen „Geloof en Wetenschap'-' en gelijksoortige lichamen. Al deze ne.venvei'gaderiiigen op 4 en 5 iluguitus zullen gehouden worden in de zalen van hen Dierentiïin, behalve de vergadering van de Franeiscdansche. Ter tiarissen, wélke zal plaats hebben in ae kerk aan den Bosohkaht, waar namelijk een plechtig Lof zal worden gecelebreerd, waaronder predikatie, en waar alle Ter tiarissen van Nederland worden uitge- noociigd. Den eersten dag. n.l. 4 Augustus, zal ëen pontifiea.le Hoogmis worden opgedra gen in de kerk van den zeereerwaarden! deken (Parkstraat); op den tweeden dag in de kerk der Jesuiëten (Westeinde); op den derden dag in d,e kerk der Francis canen (Bosehkant). (Tot sluiting zal op Donderdag 6 Augustus des middags om half vijf een pontificaal Lof worden ge celebreerd in de kerk van den zeereer waarden deken (Parkstraat). De kerk-inuzikale uitvoeringen staan, onder leiding van den zeel-eerwaarden pa stoor Jansen, voorzitter der St. Gregorius- vei-eeniging, terwijl de zorg voor de litur gische plechtigheden is toevertrouwd aan het bestuur der Liturgische Vereeniging| in bet bisdom Haarlem. Nationale Jubilc-bcdcvaart naai- Rome Groep II. De leiding dezer groep seinde ons, dato 19 dezr: Hedenmorgen woonden onze pel grims om half acht de II. Mis bij v!an Ëijne Eminentie Ivard. van Rossum in zijne titelkerk S. Crooe, waarbij' Z.D.H. Mgr. A. Diepen assisteerde. Na afloop, der H. Mis hield de Kardinaal eene toe spraak, die niet naliet een zeer groot enthousiasme bij de aanwezigen te ver wekken. Wij brachten daarna per auto een bezoek aan het kerkhof van Verano cn aan de kerk San Lorenzo buiten de muren. 's Namiddags om 4 uur kwamen wij1 bijeen i.s de basiliek van Maria de Meer dere alwaar H. D. H. de bisschoppen van Utrecht, 's-Hertogenboscli en Roermond en de Minister-President, Jhr. Ruijs' de Beerenbrouck tegenwoordig waren, die met ons daarna ook in processie en zin gend naar de baziliek van Sit. Jan van Lateranen trokken voor het derde drie voudig Jubilé-Bezoek. Per auto bezochten wij zoo even nog Villa. Borghese en de Monte Pincio. Hedenavond zullen de vertegenwoordi gers van de verschillende aanwezige Mis sieoorden in audiëntie ontvangen worden door Z'.Em. Kardinaal van Rossumwaar bij deze. en de zeereerw. pater A. Raijma- kers der Missie van Sparendaal eene korte toespraak zullen houden. Hjet was den Kardinaal tot zijn groot leedwezen niet mogelijk al de deelnemers onzer groep ta ontvangen. TWEEDE KAMERVERKIEZING. Dinsdagmiddag werden nog de volgen de candidaatlijsten voor de verkiezing van leden der Tweede Kamer in den kies kring Middelburg ingeleverd Door ae „Vrijdenkers naar het Parle ment" J. Hovy, E. W, M. Ugaret, J. T. Veldkamp, J. Th. M. van Veen, W'. Haver. Door ae Protestantsohe VolkspartijA. R. v. d. Laar, J. van Dorp, A. J. Rotte-i zneel, R. v. d. Brug; G. Voet, J. D. Root J. Dulks, C. D. Drainer. Door het Revolutionnair arbeiders co mité: C. Kitz, H, J. F. M. Sneevliet# J. Mourits, H. Roland Holstv. d. Schalk W. Smit. Th. J. Dissel, O. Hamet, H. A. de Klerk, E. Bonman- Door het vaderlandsch VerbondIr. eengeroepen had om' afscheid van heu te nemen, wilden zij hier Biets van weten ea 'zwoeren zich niet van huis bemlinden ge bieder te willen scheiden. „Wij hebben in uw geluk' gedeeld en zouden u thans verlaten'?" sprak' Rodolaidt „Hoe 'lfunt gij zoo' smadelijk' van een lield denken.? Gebied over ons, wij zijB uwe knechten.!'' En daar het hein! niet mócht geluk ken hen tot andere gedachten! te brehgen# stemde hij er in toe, dat zij met hem medie- trokkén en hij kwam' over den DaBabius in1 het land der Romeinen eli verzocht om eene plek1 gronds, waar hij met zijne jn'aB- nen zou kunnen wonetol Doch Drusus vreezende, dat het gevolg van den Goth de rust in zij'Ba vkeedkiahi'e provinciën zou khnBen Verstoren, gelastte den edelen dies k'oniiigs op de beslissing zijns vaders te wachten en verbood hen hun heer te volgen. En Tiberius gebood, dat men hen zich zou laten vestigen in het laud tusschen Marus en Cusus, waar ook' Miarobods ede len een woonpljaa.ts gevoBden .haddfen oo bij gaf hun Vannius, eeB vorst v,an den Quadisdien stam', tot opperhoofd. Kat walda echter wees hij! Forum' Jul'ü in het' ■land van Liguri(ë tot yoonpfaiais aapi. Daar atan de heerlijke kusten der Mid^ dellandsclhe zee onid(er lommerrijke oljfboo* men, leefde hij' voortaan vreedzaam mei Riehlinde, zijne getrouwe gemalin, zag bloeiende spruiten aan zijne kiniejin ver- zalmteld enl oof'de dó goden, die 'voor hem en zijne gade het hooigste levensgeluiy ontsloten hadden. De Ro'mteinen behaalden niet veel' voor deel van hun kuiperijen tegen het* volk der Markómannen; waBt deze waren 'die eersten, die in de k'oménld|p jaren tegen het trotsohe rijk des Cesars in opstand (kwa men, dat eindelijk daor Germaansehe i kratht verbrokkeld werd en ineenstortte.'

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5