ZATERDAG 31 JANUARIB1925 Voor onze vrouwen. vrouwen arbeid. een waarschuwing tegen r00ken geknipte haren. Uit de Pers Wetenschap en Kunst Gemengd Nieuws. Het hoekje van humor. genoeg. Voor de Keuken. allerziele wal ziachit, voorzichtig jsestonilmel. Dan «fitte. Geheimzinnig© stilte) in geheimzin nig donker. Zjjn er nu meaischien daar beneden, of hebben de lichtjes in de gan gen ons misleid? Gereikte .'fllte. Stil als de nacht zialf. Enkel het .'//wakke .schijnsel ,van de Broeders-godslamp op het echerm. Daar achter niets, een zKvarte gaping, waar hat roode pitje glinstert als een edelsteen, een phosforiseerend oog. dat enkel het witte tahernakelgevaUje vermoeden doet. Scherp toeziend, recht omjaag, ziet ge iets wits schimmen, onder de koorbanken. .Onbe wegelijk, Menschengodaant-en Tot opeens weer, heihoeldizlaam gestom mel. Er komt hewaging in de witte- schimmen. Gestalten, dia zich pprichten. En 'oen «stesm, die aanheft: „Bejag in Adjuforium imeum „Gloria Patri...." Help o God!1 I Ëere aan Godli i En het heerlijke Invitatoriumno li to obduraie.wilt uw; gemoed niet. ver harden I v. Gij hebt het reel gehooid. .Nooit wol op dit uur door deze menschen, op; zulke wij'zel 1, smeeken om Kuip 'én do wereld, op dit zelfde uur, begint haw ,God tarten J spel.i i Deus in adjutoijunil me.um (uitende! God, wees indachtig tot mijne hnlpl... Die erom smecken moesten, vexziai» 'men, vergeten, verachten het. ïe doen. Die hebben God niet noodig. Gods hulp komt hun niet te fpast De armen, dubbel ueidootden. liezen hier, die zich ten zoenoffer bie den, dez'en beginnen met te smeeken om Gods hulp. De sterken, dubbel verlichten De het eek en is der contemplatieve orden wordt vaak .vergeleken met ide beteekenis 'die de aanwezigheid, van ook maar tien rechtvaardigen gehad zou hebben voor .Sodoinan en Gomoirkh. De vergelijking moge voor het critischa verstand minder voldoen. hier in Idezten Meldenden nac! t horeakit ie toch 8t«Tk het gemoed aanl Hier zijn toch, hier zielen hoort g» toen de menschen, die rechtstreeks- (willen vol doen voor de Zond en,van ami ere menscih -ti. In auo quis peccaverit.Doch hier: in flat. waarin de ecne gondigR boei 'die and. re En 'h'et eerste woord is 'n vei'iieerljjkingi, een eerherstel: Gloria Patri, et Filio let Spiritui Sanc- to 1 Het is donker en blijft 7.00. Zijn 'ar dan geen tampen oail te gezien uit de boeken Ja. maar da lampen storen de duisternis, niet! Door een v, muf tag geconstrueerdlo. tap, dje alle licht ondervang!óók dat naar boven stralen zou. en sljchts e:n bundel vallen laat op (het onderliggend? boek, weten zïi hun JampfeTutonsehadeliik te maken voor de stemmingsvolle duis ternis. Met drieën staan d-e monniken ge bogen over één boek en voor. een lamp en Slechts He vale weerschijn van '.iet lie-hi op het boek maakt iets zichtbaar van hun, wezlen. Doch ook dit zelfs niet voior het oog dier g'a&ten vanaf de galerij. Uien lari&, dri-e uren lang, duurt difc traSiggeiiongen, rustig blii en onvermoeid gezongen zoengebed. Tot op het laatst een..do jongste, vv?er> fle Godslamp nadert en haar een lichtje ontleent een vlammetje van geloof en van liefde, om; de met olie gevulde lampen, fijner wel wijze medebroeders te ontste ken, dfe na gekwjjte nachttaak een kleine, rust aan het w»inig vertroetelde lijf mo gen gunnen. En dé deuren gaan open, nog eenmaal dlwal'en de lichtjes door de iange, lang-fl ghngen, en de maan schijnt in de binnen-: plaatsen en in een van fle vensterhoaten «pieflit Zoowanr een groole zlwarte kat en er gaat een deurklink en nog oen deur klink en weer b'-erscht fle onbefwogèn stilte. Ja EngoJano vvotdt thans veel gediasi voor het fabriceer.-,n van de beetwortel- .suiker en het na- kweeken van beetworte len, en in verband' daarmee, spreekt dp Manchester Guardian als Kaar meening uit, flat hij 'het aankweek en evengoad vrouwelijke als mannelijke werkkrachten. Willen kunnen wenden gebruikt. Ook verwacht het blad, dat het Rrit- sche Ministerie van Landbouw h'et voor beeld; van Amerika, zal volgen en een paar vrouwen zal 'benoemen bij het welen- schappelijk onderzoek van suiker. Dr. Caroline T. Ruinbold .was vele vjaraai werkzaam bij het Sugar Investigation Bureau van het departement van Land bouw in de Y'er. Staten. HET DANSEN. De danswoede schijnt in sommige lan- den aan liet afnemen te zjjn. in een, Fransch blad werd! dezier dagen me >g.v deeld, dat c-r einde 1924 te Darijs bijna 300 dansgelegenheden minder waren, dan een jaar ta voren. Er bleven er nog wel 585 over, maar de vermindering, waarvan als rc'len o.a. do tosjiemendo beoefening van <le sport werd opgegeven, is tocb niet onbeduidend. VROUWELIJKE STUDENTEN. Do Vereeniging van Vrouwelijke Stu denten te Leiden -vierde haar 5e lustrum op 27, 28 en 29 Januari j.J. Ih-t aantal vrouwelijke studenten ba- draagt te Amsterdam 376, te Leiden 428 te Utrecht 337. te Groningen 200 en te Delft 82. Zooals men weet tolt ook .onze R.-K. Universiteit te Nijmegen een aantal vrou welijke studenten. („Centrum") UIT FRANKRIJK. In een Fransch periodiek werd viezer dagcD een noodkreei geslaakt over het te viel werken van vrouwen in de industrie. In de eigenlijk? falirieiken, zeido de schrijver van het artikel, zijn meer dan da helft der arbeiders vrouwen. VeTe beroe pen, waarin cc vl ouwen weaken, zijn zwaar en gevaarlijk. Rel kammen van de woJ geschiedt bijv. in ovcivetwarmdo zalen. In fle spinnerijen is het stof van do katoen moordend voor fle longen. In 'de suikerraffinaderijen moeten de vrouwen kisten van 16 K.G. tillen en de breek»Lars van suiker vernielen haax handen. Ook in fle kolenmijnen hebben de vrouwen lïarl werk. De schrijver Koopt, flat hierin ter wills van de toekomst der natie Verbetering «lal komen. Over het veelvuldig rooken van sigaiet- ten door ojnge meisjes en vrouwen schrijft een Amerikaansch medi-cus dat h'et uiter lijk tengevolge daarvan lijdt, en evsn.'oo het. innerlijke. „Een sigarette na het eten zal een dame niet minder mooi maken," schrijft hij: „maar het groote gevaar van sigaretten rooken bij dames ligt hierin, dat zij daze gewoonte overdrijven, en dat daardoor 'haaf slaap, haar eetlust en haar zjenuwen lijden.'-' Het volgende mode-nieuwtje lazen .wii in de „Zutph. Cr,1."; Men zéglt, dat in Londen, Pha-jjs en New-York de meisjes zoo'n spijt hebben over haar afgeknipte haar, dat zij nu de witte pruikenmode uit da 18de eeu,w weer te voorschijn gaan haten, en dat de groote kappers reeds thans speurend rondraizten op Zoek naar' mooi wit haar! Politiek geharrewar. Uit „St. Bavo" luiippcn we de volgend ei verzuchting:. Het sfehiint zoo ie "moren in ontzien „demo- cratisohen" lijd, dat 't kiezersvolk mede- z'eg'glngschap heeft in de politieke zaken dat 'zé meespreken hij de samenstelling van een program; flat. ze hun mleenjiig g»ven omtrent da te volgen lijn 111 de vol gende Kamer-periode. Maai- juist deze zaal, is het, die, mij zoo geweldig vreemd voorkomt, ja onmogelijk lijkt, behoorlijk ook maar, te volbrengen. Ik ga slechts bij miez®!i' 11a, alsi er zulke quaestjes hls thans aanhangigt 'zijn, omtrent finantiën en 'defensie om maar hierbij te Mijven wat ik, voor mij, daarover oordeelen kan. Waarachtig zOu ik hleusc.i üe pretentie niet durven hebben, mijn meening als de ware daaromtrent naar voren te brengen, omdat ik overtuigd heil dat ik niet voldoende omtrent dergelijkfl dingen op Je hoogte hen. En t,och zou feitelijk mijn (dicht als kie zer eischen, dat ik wel volkomen op do hoogte hen, om straks te knnnen zeggen, wat er nu op het program moet. Maai- lieve hemel', dan zbuide ik iocb liefst minstens een buitengewoon knappe kop moeten hebben of zijn (net als je wiitl en dus nog heel hard htudeeren moeten de binnenlandsche en do bujitenlaiidschh literatuur over finantiën en defensie, era flat dus wel tegelijk niet al mijn andei weak, waaraan ik eiken dag, dien God geeft gebonden hen. Ik vraag me nu in alle bescheidenheid, af: zal dan straks dje winkelier, die amb tenaar, die leeraar in de chemie, die ma chinist, die spekslager, die huisvrouwen. Hie ge-irieentebi.amt'e, die timtoergMns- khecht, die glatzcnwassclter, als hij op Ide vergadering v*an de kiasVereeniging komt en naast mie gaat zitten, thans als gier lijke, als lid, nog meer over die finantiën en defensie weten dan ik terwijl ik zeker weet, dat. liij misschien nog niet eens. dragelijk een jtewone krant ieest, laat staan stutdies maakt, 'als boven omjsc'.hi-evaji, Welk verstandig me,nscth kan dat ook veronderstellen Maar waar zjjn we dan in onze politieke organisatie aan bezig? Zijn we dan een stel gekken, die allemaal van ons zelf weten, dal we het niet weten, en die toch doen, alsof we hat weten, en dan nog bovendien een oordeel ujitsjleken? Gaat het niet lijken er op, dat het volk op die wijze niet bedrogpn worat, miaar zich self bednegt?. Kunnen, in geffeven omstandigheden, na mistraken van Zlulfa een onbekwaam stel kiezers de straks ge köz'cnen, aie .wei khappe koppen kunnen zijn, en die wel op de hoogte, zjjn van binnen- en bui'tenlandscho literatuur om- tren/t defensie cn finantiën, zich geihonden weten door dergel(jk.e. heslist onwöten- schappiedijke uitspraken? Me dunkt dan handeicu ze dwaas. Maar wat geeft dan zulk een kiezhrsuib spraak on kiezers, is-h omtrent het pro gram? Ik hoor u zéggen: h?t volk wordt, toch vtoorgelich'i Prachtig als die voorlicb'ing waarachtig go d is. en fle kS'dtere. volglg'ami; maar wat. •als de kiezers meenen een qndera opini? er op na te mogen houden? ik voor mij voel zoo de dwaasheid vlau dezte manier van doen, en durf heenwijzm naar een organisatie, onder ons Room: schon althans a1s,van de Kerk. We ziu'llen in pofiticis dé onfeilbaarheid moeten missen, maar toch aaloof ik, dat we in do politiek verder kwamen in 't belang van 't land.van de Kerk en van if der in he t hijzonder. 'tZijn toch immers a'.tij l en overal da knappe lui, die het eigenlijke werk tot stand brengén en b. t doel naderbij kom'rji. Waartoe dan allo gepruts? Om het gewone kiezersvolk tevjftjden te stellen en net te doen, alsof ziq iets te z'egt gen hohben? Bah! Maar natuurlijk, dan zlal eerst dé gfoade en degelijke christelijke gcesl mioeten her steld worden, en de katholieiken, vervuil van flon noderigen Christus-geest, volg- 'zlaam moeten zijn aan hen, die recht van Spreken hebben om hun ontwikkeling ,ea hioogstsanlen geest maar vooral o/rn wille van hun rasechte katholiciteit. Groepceriug naar kerkelijke of godsdienstige richting. „De Tijd" (r.-k.) is van oordeel, dal het C.-H. verkiezingsmanifest voldoenden grondslag tot overeenstemming biedt, zoo dat practische samenwerking van r.-k. en c.-li. tot 1929 mogelijk wordt. Toch is er in het manifest een en ander dat den Katholiek minder aangenaam in de ooren klinkt. „In overeenstemming met de historische ontwikkeling van het Christendom op Ne derlandsehen bodem, worde Nederland be stuurd als een Staat in Protestantschen zin", zegt de aanhef van het manifest. Sommige Katholieken hebben zich over deze uitlating geërgerd. Onzes inziens zon der grond. Want mr. Van Wijnbergen heeft er in zijn artikel reeds de aandacht op gevestigd in de eerste plaats is- deze verklaring zoo oud als de Unie zelf en 111 de tweede plaats moeten wij het waardeeren, wanneer een partij het begin sel, waardoor haar bestaan als partij wordt gemotiveerd, steeds op den voor grond stelt. Wij zonden dan ook gaarne zien, dat de R.-K. Staatspartij aan haar verkiezings program telkens een beknopte samenvat ting van de beginselverklaring van 1896 deed voorafgaan. Daarin zou dan niet kun non ontbreken de verklaring, dat de R.-K. Tweede Kamerleden „als katholieken be lijden en verdedigen, wat door den H. Stoel over het wezen van den Staat, over oorsprong en bevoegdheid van het gezag, over plichten van overheid en volk wordt geleerd". De zonsverduistering. Vrijdag 1.1. had de zonsverduistering plaats, waardoor in ons land en dan nog laat op den middag even voor het ondergaan, acht tiende van de „vriendelijke zonne" is bedekt ge weest. Veel aardigheid was er voor ons land niet aan. Vooreerst was het geen lucht om de stralende zon te zien verdonkeren, maar bovendien zouden bijv. alle stedelingen, zelfs als het zonnetje lekker had geschenen er toch weinig van hebben gemerkt, tenzij ze naar buiten waren gegaan, waar een vrij en onbelemmerd uit zicht op den Westelijken horizon mogelijk was. Neen zoo'n zonsverduistering op een winterachtermiddag heeft weinig aantrekkelijks. Dan was het anders met de zonsverduistering van 17 April 1912 midden op den dag en voor ieder waarneembaar. Dat was de fraaiste, die in Nederland misschien ooit was te zien geweest en misschien ooit weer zal te zien zijn. Al zinkt dus de voor ons land ge deeltelijke verduistering van Vrijdag daarbij in het niet, voor eenige astronomische bijzonderheden zullen onze lezers zich toch zeker wel interesseeren. In de Vereenigde Staten was de verduistering een totale, De Centrale lijn, waarop de zon totaal verduisterd was, liep over het dichtsbevolkte deel van de V. S. en over vjjf sterre- wachten zelfs. Ze begon in Noordelijk Minnesota op 18 gr. 18/N.B. en 94 gr, 24/W.L. van Grunn, liep door de Staten Wisconsin, Michigan, passeerde Z.O. Canada, ging verder door de Staten New-York, Pensylvaniö, New Jersey, Massachusetts, Connecticut en Rode-Island, stak verder bij New-haven van wal en eindigde ten W. van de Shetiandeiianden, be- benoorden Schotland (61 gr. 28/N.B. en 350/W.L. De ligging van ons land ten op zichte der Centrale lijn is Zuidelijk en het deel der zon, dat voor ons onverduisterd bleef, was dus het naar den horizon gekeerde stuk. Het gedeelte der aarde waar de verduistering, als gedeeltelijk te zien was, was veel grooter en strekte zich zelfs uit tot het Noordelijk ge deelte van Zuid-Amerika en Afrika. De eerste plaats op aarde waar de schaduwkegel der maan de aarde raakte lag in de golf van Mexico, in onzen tijd uitgedrukt te één minuut over één uur. Voor die eerste aan rakingsplaats ging dan juist de zon op. De schaduw breidde zich dan over de aarde uit tot de lijn die zon- en maangmiddelpunt verbindt de aarde raakt; dit geschiedde in Canada in onzen tijd uitgedrukt te 2 uur 22 min. Dan begon het pad der totale verduistering; de lijn die zons- en maansmiddelpunt verbindt verliet dan weer de aarde ten' Noorden van Schotland te 4 u. 5 m. Het laatste aanrakingspunt der scha duw met de aarde lag in het Oosten van Spanje, waar dau juist de zon onderging te 5 11. 25 m. in onzen tijd. Te Boston bedroeg de verduistering 99%, te Philadelphia 98%, Detroit98%, Cleveland 97%, Washington 95%, Chicago 95%, Cincinnati 91% en St. Louis 86%. In Nederland begon de verduistering te 3 u. 16 m. Amsterdamsche tijd in een. punt van de zon 120 gr. gelegen van het hoogste punt der zon (dus in het rechter-onder quadraat). De grootste "phase werd bereikt te 4 u. 20 m., wanneer ongeveer 8/10 der zon bedekt was. Daar de zon enkele minuten na half v\jf reeds ondergaat, is deze als een smalle sikkel verdwenen en de afloop der verduistering hebben we dus niet mee kunnen maken. De weergesteldheid in de maand Januari is niet van dien aard, dat met eenige zekerheid op een heldere lucht was te rekenen, zoodat dan ook voorbereidingen ter waarneming der verduistering achterwege zijn gebleven. Een Engelsche expeditie onder leiding van JaSies Worthington, lid van de Kon. Astronomische ver eeniging is de zonsverduistering op het Nantucket-eiland in Amerika gaan observeeren waar de zon ge durende ongeveer 85 seconden geheel verduisterd zijn zou. Iets geheel bijzonders is echter het uitzenden van het bestuurbare reuzen- luchtschip „Los Angelos" dat boven den Atlantischen Oceaan gestationeerd zou zijn, nabij de centrale lijn, op ongeveer 70 graden W. van Green wich. Vandaaruit zou de zonne-corona worden gefotografeerd met camera's van 9 tot 48 duim brandpunts-afstand, meest met korte, en zoo mogelijk ook met lange belichting. Dan heeft men getracht het geheele verloop der verduistering, en de nadering en verwijdering van den schaduwkegel der maan cinematisch op te nemenen er gezocht naar mogelijk aanwezige kometen of pla neten. Slagen deze zeker intersante waar nemingen, dan zullen we er spoedig zeker meer van vernemen. Ook een gedeeltelijke maansver duistering is 89 Februari te wachten. Zij zal aanvangen 8 Februari 7 uur 8 min. n.m. en eindigen 9 Febr. 12 uur 55 min. v.m. Is de verduistering op z'n grootst, dan is het bedekte deel 0.735 maans- middellijn breed. Het gebruik van bruine boonen. In Zweden worden niet onbelang rijke hoeveelheden bruine boonen ingevoerd, waarvan een belangrijk uit Nederland. Zij worden uitsluitend voor menschelijke voeding gebruikt en wel door alle groepen der be volking. Voornamelijk worden in Zweden de bruine boonen gegeten ter af in de plaats van aardappelen, vooral by het gebruik van balletjes gehakt vleesch, haring, spek en ham. Bij feestmaaltijden van lieden uit den boerenstand word veelal ham als hoofdgerecht gegeven en hierbij is het gebruik van bruine boonen zelfs traditioneel. In Zweden worden bruine boonen uitsluitend gekookd geconsu meerd. De bereiding van soep en purée uit boonen schijnt daar ten eenenmale onbekend te zijn. Als hoofdgerecht worden de bruine boonen niet gegeten, zelfs niet door minder gegoeden. Dit belet evenwel niet, dat de proviand aan boord van de bij de groote vaart betrokken Zweedsche schepen voor een niet gering deel pleegt te bestaan uit bruine boonen. Ook bij het Zweedsche leger ver vullen deze boonen een bijzondere rol omdat zij in meerdere mate dan aardappelen tegen vorst bestand zjjn. In de voorraadmagazijnen, vooral in die van de vestingen, waaruit het leger in geval van mobilisatie van proviand wordt voorzien, bevinden zich voor dat doel belangrijke voor raden bruine boonen, welke regel matig moeten worden vernieuwd. In verband hiermede is de consumptie van deze boonen in he leger niet onaanzienlijk. Bij aankoop voor het leger wordt door de autoriteiten prijs gesteld op het verkrijgen van droge partijen. Door vele Zweedsche boeren worden bruine boonen verbouwd, doch uit- uitsiuitend voor eigen gebruik. In den handel, daar te lande is het inheemsche produet onbekend. De invoer geschied voor verreweg het grootste gedeelte uit Nederland, ter wijl overigens nog Hongarije als uitvoerland naar Zweden van eenige beteekenis is. De Hollandsche bruine boonen worden hooger in qualiteit geacht dan de boonen uit Hongarije. Deze worden gewoonlijk Duitsche bruine boonen genoemd; ze zijn minder rond van vorm, kleiner en harder dan de Hollandsche en moeten langer koken om gaar te worden, althans indien de vergelijking ge schied met versche Hollandsche boo nen, die niet vermengd zijn met voortbrengselen van vroegere oogsten. Over het voorkomen van dergelijke mengsels wordt van Zweedsche zijde wel eens geklaagd, alsmede over vochtigheid van sommige uit Neder land ingevoerde partijen. Dante's „Inferno" als filmbeeld. lót welke poweidige prestaties -de cine- matcgruFsche kunst in staat is blijkt wel hieruit, dat Danti's bekënd gefljcJht „fle hel" uit 'fle „Divïn? Comofliai" 'in een filmbeeld is vastgesteld, 'tls een Ameit SARCASTISCH. „Uw haar wordt dun op de kruin, mijn heer", merkte de kapper op. „Ja, dat weet ik", antwoordde .lief; slachtoffer. „Hefot u ons haaigroeimidlfleili gtaptrobeer 1 mijnheer?" vroeg de kapper. „O, neen", zéi de ander: „dlaar komt het niet Van." TEDER OP. ZIJN BEURT. Hoe is Toon toch zijn vSngera kwijt geraakt Die 'heeft hij in een paardenbek gé- stoken om1 te voelen hoeveel tanden het heest had'. En toen? 1 Toen deed liet paard zlijn bek dicht oin te voelen hoeveel vingers Toon hatl. Fbtogïaaf: „Ik zlal een sprekende geliik'o- nis -van uw vrouw miafcen." Echtgenoot: „Liever all'öon mlaïrr «3en gelijkenis!"- EEN SLIMMERT. Een mta met ean pa.ardren wagen, rioind Voor een uitspanning en vroag aan. S?n' jongen„Zeg jo, hou me paard 'ns vast. ik ga 'n gJas bier drinken!" De jongen had er niet vóel zfct in, en vroeg: Bijt ie, baas? Nee. io. Slaat ie? Welnee, jo. 1 Zou die wegloopen? 1 Heelemiaal niet, jongen! Wel. allemachies, waarotml mot ik dien knol dan vasthouwe? MISVATTING'. Twee j'ongjens rijn heftig' aan 'tyfecitcQ en de eene krijgt er duchtig van langs'. „Foei, jongen", zegt een oude juffrouw, die voorbij komt: „toeii 'och, heb je niet gel ieerd dat je j? vijanden moot liefhebben „Vijand?'.' /egi de jongen: ,,/t .is mie vrindje!'' 1 l FRANSCIIE ROOMBUDDJNG. 1 r/s Liter kookroom, 1/2' stokje vanille 100 gram suiker, 4 eieren, 20 gïaml witto (gelatine, 100 '.gram ziachte pujd(d|inglb5s^ cuits, abrikaztenjajn. De room met de vanille latei trekken en even aan de kook brengen. Do eier dooiers flink roeren nreL suiker, daarna langzaam de kokende roomi toevoegen, oto'k de gelatine die in een weinig! kofcenid wlater is opgelost en, zoodra de massa wal be koeld is het siijf-gekioplte eiwit. Alles op een ikoele plaalsi zletten, terwijl or af en toe i n geroerd wordt tot fle massa flik begint te worden. Men weekt de bis- duits in een beetje mieïk of een enselnee- siwaakje en vult dan een mlet awtar. omge spoelde puddingvorm, laag omi laag1, niet 'biscuits bestreken met. abrikozenjam an dé puldidiugtmassa. Do bovenste laag mjoet 'bestaan uit udidingmassa. ikaalnscbe vinding en wordt naar d'en sa mensteller Foxfilm genoemd. Te Amster dam! ging1 dezte film voor het eerst in bet Rembrandttheater. In eeno speciale voor stelling voor exti'a-genoodigden ziekte <ls xheer M. A 1'. C. Poelbekke, een gerei nom'mj'-eiW Dantejkenner de beteiekejiiis; van don Inferno uitean: den mensch to louteren en op te voeren Van bet kwaeafl de hoogten van het 'licht, dat alleen do gjoeden tegen schijnt: Over fle voorstelling zfllvo schrijft H. v. M, in „De Tijd" van 23 Jan. j.l. na eerst te hebben bemerkt dat de film geen letter lijke vertaling maar het weergeven van verschillende tafereelen zjjn: zóó fantas tisch "zoo grootsch! van bouw, zóó tech nisch' geraffineerd en artistiek van regie •en belichting, dat gij de rosse bellekrach ten met hun ommegangen, waar de ver doemden in eeuwige foltering boeten voof hun zbnden -als ontstellende visioenen Voor u ziet oprijzen. Wel zijn deze gedeel ten van een moailjjk 'to overziane gecojn). püceerdheid, zoodat 'er een gespannen aandacht wordt gevergd, om1 er den vol- ledigen indruk van te ondergaan, maar geeft men zich' die moeite, dan kan men alleen maar bewondering hebben voor dq geweldige realisatie .van de scheipping van Danle's geniale varboektóng, waartoe cinematographic in staat is gebleken. Rondom deze Danteska verschrikkingen is een modern verhaal gewezen van een niets en niemand ontziende hardvochtig heid, die z'ijn met een faillissement bedreig den buurman weigert te helpen, ol'sehoon de .dollars in zjjn brandkast zich dagelijks vermenigvuldigen. De tot het uiterste ge brachte buurman stuurt een uitgave van Dante's Inferno met sen veryJioefcenicW Opdracht naar den onbarmhartige, om, hein/ te toonen, hoe het hem' 'zal' vergaan, indien hi' in zijn zonden van gSerigjWaid, gö ■weldenarjj en eg'oïsme volhardt. Het boek mist zijn uitwerking niet. Want nadat do wreede bruut zich in de aangrijpende Divé na Gomedia. heeft verdiept en in ©en han gen droom de hel scha martelingen h.erfl zien en ondergaan, komt hij tot inkeer. Als geheel is deize film een buitenge/- woon merkwaardig werk, dat nobel van strekking jgn niettegenstaande de precair heid van het gegeven, uiterst decent en virtuoselijk van uitbeelding is. Zo bewijst wederom flat voor de cineimiatographiu mogelijkheden openslaan, welke voor het tooneel altoos Zullen gesloten blijven, aa dat Zjj, mits zooals. hier in dienst, van 'hst zicdeljjk goede aange/wend, oen heilzamen invloed kan uitoeffflren op het i.n meer ddiu één opzicht verworden publiek. Een film derhalve, welke wjj zloowel op artistiek als op moreel© gronden van harte aanbe velen. r Bureaux van Redactie on Interloc. Telefoon Rodactid Bijkantoori MtDDELBURC: flftOOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT 19 (Wanneer de burgenjeester geen gehoor geeft aan het ve der Katholieke vereenigingen meente, waarin gevraagd won tholieken ingezetenen de erg sparen, welke voor hen in eep van het tooneelstuk „Allerzii degen, clan zal dit tooneedprodu ermans Woensdagavond a.s. i: stad van Z.-Be.veland worden - Wij zouden onzen plicht tj ontrouw worden, wanneer wl van deze plaats onze aikeurin I over het feit, dat bet hoofd cl waar hij de macht heeft, in tel niet doet en daardoor toelcl fcflsdienstige gevoelens van I eel zijner gemeentenaren noil 'den gekrenkt, Houdt „Allerzielen" dan zul king in? Ja, en een zwareI zinnebeeldig spel, zooals dit stl Socialistischen auteur is genei van de leer en de mentaliteit I 6ehe Kerk niet een beeld, mal catuur. Hejjermans stelt in ,1 het conflict dat er niet is I het gebod der christelijke il en het Roomscbe „dogma" I hij voor dogma houdt I eerste voor het laatste moet on I kleedt dat conflict in de volger I In storm en ontij vindt il 'Nansen genaamd, herder eenel «fochie aan zee, voor de deur| torie een doodzieke jonge •behulp zijner huishoudster dr; zijne woning binnen, staat hd mer en bed af en ontbiedt Deze verbiedt haar te vervoer/ huizen zijn trouwens ver wej selijke smarten bevalt de vi pastorie, met het gevolg, dat paar weken moet vertoeven, komt in opspraak, de Protests relletjes, doch pastoor NanseD aan niets. Evenmin laat hij zich gel aan de scherpe kritiek en vei| zijn collega der naburige pa toor Bronk. Er volgt een uit- .gesprek tussehen de twee past/ de een vooropzet, dat de chr: de voorgaat en dat hij die, u, andere wijs op is, in de pa beoefenen en de andere cl tucht cn de zorg voor den Her geestelijkheid voorop ste gere vrienden worden vijai gaat naar den Bisschop e r: I wordt geschorst. Deze laatst nog, dat de zwervende vrou tevergeefs trachtte te belceere je, dat uitbesteed was, kan 1 Ziehier in groote lijnen dej het stuk waarbij men niet alle licht op pastoor Nansen, op pastoor Bronk valt. De Katholiek ziet aanstonj hem hier hapert. Heijerma voorkomen, alsof in de Katl fle christelijke liefde achters „dogma" hij zegt „dogm: doelt blijkbaar regeltucht dogma in gevaar is, hebben kigen niets meer dan de hardheid te verwachten. Bre "vochtige dogmaticus, krijgt a l'.jk bij den Bisschop. Nansen! barmhartigheid, wordt gevon Wordt meteen aan de K.atholi/ schop gegeven. Zou Heijermans zich inden Wust zijn geweest welk een c hier leverde van een ICerk, d „la grande école du respect school van het respect is en den goeden naam aanprijst, r de liefde lot den evennaaste- tot God liet hoogste stelt, gc looze gestichten van liefdad in, eeuw uit door haar voor natuurgenoot opgericht als kelijke getuigen der Kathol welke geen andere is dan den Goddelijken Stichter des met woord en voorbeeld aan, indien Heijermans eens j heidepredikmg gesteld liad Socialistische liaatprediking n? a" rra!, „n klassenstr hij de Katholieke charitas had tegenover het liberaal •en egoïsme, ja, dan had hi werk kunnen leveren, dat in de fictie, geschapen door -kwade trouw, maar in de twaarheid. Nu zal elke Katholiek, 1 respecteert, ervan afzien, „Allerzielen' te gaan bijwd zqn overtuiging en aan zij wat hij het hoogste en heilid •kaakslag toebrengt. Den niet-Katholiek zoude toevoegen: laat U geen kn- troenen verkoopen. .Wilt gij »erk leeren kennen zooals 1 Met bij Heijermans ter sol Met bij zijn „Allerzielen". 3) Zie onder stadsnieuws

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 6