ZATERDAG 31 JANUARIB1925
Voor onze vrouwen.
vrouwen arbeid.
een waarschuwing tegen r00ken
geknipte haren.
Uit de Pers
Wetenschap en Kunst
Gemengd Nieuws.
Het hoekje van humor.
genoeg.
Voor de Keuken.
allerziele
wal ziachit, voorzichtig jsestonilmel. Dan
«fitte. Geheimzinnig© stilte) in geheimzin
nig donker. Zjjn er nu meaischien daar
beneden, of hebben de lichtjes in de gan
gen ons misleid?
Gereikte .'fllte. Stil als de nacht zialf.
Enkel het .'//wakke .schijnsel ,van de
Broeders-godslamp op het echerm. Daar
achter niets, een zKvarte gaping, waar hat
roode pitje glinstert als een edelsteen, een
phosforiseerend oog. dat enkel het witte
tahernakelgevaUje vermoeden doet. Scherp
toeziend, recht omjaag, ziet ge iets wits
schimmen, onder de koorbanken. .Onbe
wegelijk, Menschengodaant-en
Tot opeens weer, heihoeldizlaam gestom
mel. Er komt hewaging in de witte-
schimmen. Gestalten, dia zich pprichten.
En 'oen «stesm, die aanheft: „Bejag in
Adjuforium imeum
„Gloria Patri...."
Help o God!1 I
Ëere aan Godli i
En het heerlijke Invitatoriumno li to
obduraie.wilt uw; gemoed niet. ver
harden I v.
Gij hebt het reel gehooid. .Nooit wol
op dit uur door deze menschen, op; zulke
wij'zel
1, smeeken om Kuip 'én do wereld, op
dit zelfde uur, begint haw ,God tarten J
spel.i i
Deus in adjutoijunil me.um (uitende!
God, wees indachtig tot mijne hnlpl...
Die erom smecken moesten, vexziai»
'men, vergeten, verachten het. ïe doen.
Die hebben God niet noodig. Gods hulp
komt hun niet te fpast De armen, dubbel
ueidootden.
liezen hier, die zich ten zoenoffer bie
den, dez'en beginnen met te smeeken om
Gods hulp. De sterken, dubbel verlichten
De het eek en is der contemplatieve orden
wordt vaak .vergeleken met ide beteekenis
'die de aanwezigheid, van ook maar tien
rechtvaardigen gehad zou hebben voor
.Sodoinan en Gomoirkh.
De vergelijking moge voor het critischa
verstand minder voldoen. hier in
Idezten Meldenden nac! t horeakit ie toch
8t«Tk het gemoed aanl
Hier zijn toch, hier zielen hoort g» toen
de menschen, die rechtstreeks- (willen vol
doen voor de Zond en,van ami ere menscih -ti.
In auo quis peccaverit.Doch hier: in
flat. waarin de ecne gondigR boei 'die and. re
En 'h'et eerste woord is 'n vei'iieerljjkingi,
een eerherstel:
Gloria Patri, et Filio let Spiritui Sanc-
to 1
Het is donker en blijft 7.00. Zijn 'ar dan
geen tampen oail te gezien uit de boeken
Ja. maar da lampen storen de duisternis,
niet! Door een v, muf tag geconstrueerdlo.
tap, dje alle licht ondervang!óók dat
naar boven stralen zou. en sljchts e:n
bundel vallen laat op (het onderliggend?
boek, weten zïi hun JampfeTutonsehadeliik
te maken voor de stemmingsvolle duis
ternis. Met drieën staan d-e monniken ge
bogen over één boek en voor. een lamp en
Slechts He vale weerschijn van '.iet lie-hi
op het boek maakt iets zichtbaar van hun,
wezlen. Doch ook dit zelfs niet voior het
oog dier g'a&ten vanaf de galerij.
Uien lari&, dri-e uren lang, duurt difc
traSiggeiiongen, rustig blii en onvermoeid
gezongen zoengebed.
Tot op het laatst een..do jongste, vv?er>
fle Godslamp nadert en haar een lichtje
ontleent een vlammetje van geloof en van
liefde, om; de met olie gevulde lampen,
fijner wel wijze medebroeders te ontste
ken, dfe na gekwjjte nachttaak een kleine,
rust aan het w»inig vertroetelde lijf mo
gen gunnen.
En dé deuren gaan open, nog eenmaal
dlwal'en de lichtjes door de iange, lang-fl
ghngen, en de maan schijnt in de binnen-:
plaatsen en in een van fle vensterhoaten
«pieflit Zoowanr een groole zlwarte kat en
er gaat een deurklink en nog oen deur
klink en weer b'-erscht fle onbefwogèn
stilte.
Ja EngoJano vvotdt thans veel gediasi
voor het fabriceer.-,n van de beetwortel-
.suiker en het na- kweeken van beetworte
len, en in verband' daarmee, spreekt dp
Manchester Guardian als Kaar meening
uit, flat hij 'het aankweek en evengoad
vrouwelijke als mannelijke werkkrachten.
Willen kunnen wenden gebruikt.
Ook verwacht het blad, dat het Rrit-
sche Ministerie van Landbouw h'et voor
beeld; van Amerika, zal volgen en een paar
vrouwen zal 'benoemen bij het welen-
schappelijk onderzoek van suiker. Dr.
Caroline T. Ruinbold .was vele vjaraai
werkzaam bij het Sugar Investigation
Bureau van het departement van Land
bouw in de Y'er. Staten.
HET DANSEN.
De danswoede schijnt in sommige lan-
den aan liet afnemen te zjjn. in een,
Fransch blad werd! dezier dagen me >g.v
deeld, dat c-r einde 1924 te Darijs bijna
300 dansgelegenheden minder waren, dan
een jaar ta voren. Er bleven er nog wel
585 over, maar de vermindering, waarvan
als rc'len o.a. do tosjiemendo beoefening
van <le sport werd opgegeven, is tocb
niet onbeduidend.
VROUWELIJKE STUDENTEN.
Do Vereeniging van Vrouwelijke Stu
denten te Leiden -vierde haar 5e lustrum
op 27, 28 en 29 Januari j.J.
Ih-t aantal vrouwelijke studenten ba-
draagt te Amsterdam 376, te Leiden 428
te Utrecht 337. te Groningen 200 en te
Delft 82.
Zooals men weet tolt ook .onze R.-K.
Universiteit te Nijmegen een aantal vrou
welijke studenten. („Centrum")
UIT FRANKRIJK.
In een Fransch periodiek werd viezer
dagcD een noodkreei geslaakt over het te
viel werken van vrouwen in de industrie.
In de eigenlijk? falirieiken, zeido de
schrijver van het artikel, zijn meer dan da
helft der arbeiders vrouwen. VeTe beroe
pen, waarin cc vl ouwen weaken, zijn
zwaar en gevaarlijk. Rel kammen van de
woJ geschiedt bijv. in ovcivetwarmdo
zalen. In fle spinnerijen is het stof van do
katoen moordend voor fle longen. In 'de
suikerraffinaderijen moeten de vrouwen
kisten van 16 K.G. tillen en de breek»Lars
van suiker vernielen haax handen. Ook in
fle kolenmijnen hebben de vrouwen lïarl
werk.
De schrijver Koopt, flat hierin ter wills
van de toekomst der natie Verbetering
«lal komen.
Over het veelvuldig rooken van sigaiet-
ten door ojnge meisjes en vrouwen schrijft
een Amerikaansch medi-cus dat h'et uiter
lijk tengevolge daarvan lijdt, en evsn.'oo
het. innerlijke.
„Een sigarette na het eten zal een dame
niet minder mooi maken," schrijft hij:
„maar het groote gevaar van sigaretten
rooken bij dames ligt hierin, dat zij daze
gewoonte overdrijven, en dat daardoor
'haaf slaap, haar eetlust en haar zjenuwen
lijden.'-'
Het volgende mode-nieuwtje lazen .wii
in de „Zutph. Cr,1.";
Men zéglt, dat in Londen, Pha-jjs en
New-York de meisjes zoo'n spijt hebben
over haar afgeknipte haar, dat zij nu de
witte pruikenmode uit da 18de eeu,w weer
te voorschijn gaan haten, en dat de groote
kappers reeds thans speurend rondraizten
op Zoek naar' mooi wit haar!
Politiek geharrewar.
Uit „St. Bavo" luiippcn we de volgend ei
verzuchting:.
Het sfehiint zoo ie "moren in ontzien „demo-
cratisohen" lijd, dat 't kiezersvolk mede-
z'eg'glngschap heeft in de politieke zaken
dat 'zé meespreken hij de samenstelling
van een program; flat. ze hun mleenjiig
g»ven omtrent da te volgen lijn 111 de vol
gende Kamer-periode.
Maai- juist deze zaal, is het, die, mij zoo
geweldig vreemd voorkomt, ja onmogelijk
lijkt, behoorlijk ook maar, te volbrengen.
Ik ga slechts bij miez®!i' 11a, alsi er zulke
quaestjes hls thans aanhangigt 'zijn, omtrent
finantiën en 'defensie om maar hierbij
te Mijven wat ik, voor mij, daarover
oordeelen kan. Waarachtig zOu ik hleusc.i
üe pretentie niet durven hebben, mijn
meening als de ware daaromtrent naar
voren te brengen, omdat ik overtuigd heil
dat ik niet voldoende omtrent dergelijkfl
dingen op Je hoogte hen.
En t,och zou feitelijk mijn (dicht als kie
zer eischen, dat ik wel volkomen op do
hoogte hen, om straks te knnnen zeggen,
wat er nu op het program moet.
Maai- lieve hemel', dan zbuide ik iocb
liefst minstens een buitengewoon knappe
kop moeten hebben of zijn (net als je wiitl
en dus nog heel hard htudeeren moeten
de binnenlandsche en do bujitenlaiidschh
literatuur over finantiën en defensie, era
flat dus wel tegelijk niet al mijn andei
weak, waaraan ik eiken dag, dien God
geeft gebonden hen.
Ik vraag me nu in alle bescheidenheid,
af: zal dan straks dje winkelier, die amb
tenaar, die leeraar in de chemie, die ma
chinist, die spekslager, die huisvrouwen.
Hie ge-irieentebi.amt'e, die timtoergMns-
khecht, die glatzcnwassclter, als hij op
Ide vergadering v*an de kiasVereeniging
komt en naast mie gaat zitten, thans als gier
lijke, als lid, nog meer over die finantiën
en defensie weten dan ik terwijl ik zeker
weet, dat. liij misschien nog niet eens.
dragelijk een jtewone krant ieest, laat staan
stutdies maakt, 'als boven omjsc'.hi-evaji,
Welk verstandig me,nscth kan dat ook
veronderstellen Maar waar zjjn we dan in
onze politieke organisatie aan bezig? Zijn
we dan een stel gekken, die allemaal van
ons zelf weten, dal we het niet weten, en
die toch doen, alsof we hat weten, en dan
nog bovendien een oordeel ujitsjleken?
Gaat het niet lijken er op, dat het volk
op die wijze niet bedrogpn worat, miaar
zich self bednegt?. Kunnen, in geffeven
omstandigheden, na mistraken van Zlulfa
een onbekwaam stel kiezers de straks ge
köz'cnen, aie .wei khappe koppen kunnen
zijn, en die wel op de hoogte, zjjn van
binnen- en bui'tenlandscho literatuur om-
tren/t defensie cn finantiën, zich geihonden
weten door dergel(jk.e. heslist onwöten-
schappiedijke uitspraken?
Me dunkt dan handeicu ze dwaas.
Maar wat geeft dan zulk een kiezhrsuib
spraak on kiezers, is-h omtrent het pro
gram?
Ik hoor u zéggen: h?t volk wordt, toch
vtoorgelich'i
Prachtig als die voorlicb'ing waarachtig
go d is. en fle kS'dtere. volglg'ami; maar wat.
•als de kiezers meenen een qndera opini?
er op na te mogen houden?
ik voor mij voel zoo de dwaasheid vlau
dezte manier van doen, en durf heenwijzm
naar een organisatie, onder ons Room:
schon althans a1s,van de Kerk.
We ziu'llen in pofiticis dé onfeilbaarheid
moeten missen, maar toch aaloof ik, dat
we in do politiek verder kwamen in
't belang van 't land.van de Kerk en van
if der in he t hijzonder.
'tZijn toch immers a'.tij l en overal da
knappe lui, die het eigenlijke werk tot
stand brengén en b. t doel naderbij kom'rji.
Waartoe dan allo gepruts?
Om het gewone kiezersvolk tevjftjden te
stellen en net te doen, alsof ziq iets te z'egt
gen hohben? Bah!
Maar natuurlijk, dan zlal eerst dé gfoade
en degelijke christelijke gcesl mioeten her
steld worden, en de katholieiken, vervuil
van flon noderigen Christus-geest, volg-
'zlaam moeten zijn aan hen, die recht van
Spreken hebben om hun ontwikkeling ,ea
hioogstsanlen geest maar vooral o/rn
wille van hun rasechte katholiciteit.
Groepceriug naar kerkelijke of
godsdienstige richting.
„De Tijd" (r.-k.) is van oordeel, dal het
C.-H. verkiezingsmanifest voldoenden
grondslag tot overeenstemming biedt, zoo
dat practische samenwerking van r.-k. en
c.-li. tot 1929 mogelijk wordt.
Toch is er in het manifest een en ander
dat den Katholiek minder aangenaam in
de ooren klinkt.
„In overeenstemming met de historische
ontwikkeling van het Christendom op Ne
derlandsehen bodem, worde Nederland be
stuurd als een Staat in Protestantschen
zin", zegt de aanhef van het manifest.
Sommige Katholieken hebben zich over
deze uitlating geërgerd. Onzes inziens zon
der grond. Want mr. Van Wijnbergen
heeft er in zijn artikel reeds de aandacht
op gevestigd in de eerste plaats is-
deze verklaring zoo oud als de Unie zelf
en 111 de tweede plaats moeten wij het
waardeeren, wanneer een partij het begin
sel, waardoor haar bestaan als partij
wordt gemotiveerd, steeds op den voor
grond stelt.
Wij zonden dan ook gaarne zien, dat
de R.-K. Staatspartij aan haar verkiezings
program telkens een beknopte samenvat
ting van de beginselverklaring van 1896
deed voorafgaan. Daarin zou dan niet kun
non ontbreken de verklaring, dat de R.-K.
Tweede Kamerleden „als katholieken be
lijden en verdedigen, wat door den H.
Stoel over het wezen van den Staat, over
oorsprong en bevoegdheid van het gezag,
over plichten van overheid en volk wordt
geleerd".
De zonsverduistering.
Vrijdag 1.1. had de zonsverduistering
plaats, waardoor in ons land en dan
nog laat op den middag even voor
het ondergaan, acht tiende van de
„vriendelijke zonne" is bedekt ge
weest.
Veel aardigheid was er voor ons
land niet aan. Vooreerst was het
geen lucht om de stralende zon te
zien verdonkeren, maar bovendien
zouden bijv. alle stedelingen, zelfs
als het zonnetje lekker had geschenen
er toch weinig van hebben gemerkt,
tenzij ze naar buiten waren gegaan,
waar een vrij en onbelemmerd uit
zicht op den Westelijken horizon
mogelijk was.
Neen zoo'n zonsverduistering op
een winterachtermiddag heeft weinig
aantrekkelijks. Dan was het anders
met de zonsverduistering van 17 April
1912 midden op den dag en voor
ieder waarneembaar. Dat was de
fraaiste, die in Nederland misschien
ooit was te zien geweest en misschien
ooit weer zal te zien zijn.
Al zinkt dus de voor ons land ge
deeltelijke verduistering van Vrijdag
daarbij in het niet, voor eenige
astronomische bijzonderheden zullen
onze lezers zich toch zeker wel
interesseeren.
In de Vereenigde Staten was de
verduistering een totale, De Centrale
lijn, waarop de zon totaal verduisterd
was, liep over het dichtsbevolkte
deel van de V. S. en over vjjf sterre-
wachten zelfs. Ze begon in Noordelijk
Minnesota op 18 gr. 18/N.B. en 94 gr,
24/W.L. van Grunn, liep door de
Staten Wisconsin, Michigan, passeerde
Z.O. Canada, ging verder door de
Staten New-York, Pensylvaniö, New
Jersey, Massachusetts, Connecticut
en Rode-Island, stak verder bij
New-haven van wal en eindigde ten
W. van de Shetiandeiianden, be-
benoorden Schotland (61 gr. 28/N.B.
en 350/W.L.
De ligging van ons land ten op
zichte der Centrale lijn is Zuidelijk
en het deel der zon, dat voor ons
onverduisterd bleef, was dus het naar
den horizon gekeerde stuk.
Het gedeelte der aarde waar de
verduistering, als gedeeltelijk te zien
was, was veel grooter en strekte
zich zelfs uit tot het Noordelijk ge
deelte van Zuid-Amerika en Afrika.
De eerste plaats op aarde waar de
schaduwkegel der maan de aarde
raakte lag in de golf van Mexico, in
onzen tijd uitgedrukt te één minuut
over één uur. Voor die eerste aan
rakingsplaats ging dan juist de zon
op. De schaduw breidde zich dan
over de aarde uit tot de lijn die
zon- en maangmiddelpunt verbindt
de aarde raakt; dit geschiedde in
Canada in onzen tijd uitgedrukt
te 2 uur 22 min. Dan begon het pad
der totale verduistering; de lijn die
zons- en maansmiddelpunt verbindt
verliet dan weer de aarde ten'
Noorden van Schotland te 4 u. 5 m.
Het laatste aanrakingspunt der scha
duw met de aarde lag in het Oosten
van Spanje, waar dau juist de zon
onderging te 5 11. 25 m. in onzen
tijd.
Te Boston bedroeg de verduistering
99%, te Philadelphia 98%, Detroit98%,
Cleveland 97%, Washington 95%,
Chicago 95%, Cincinnati 91% en
St. Louis 86%.
In Nederland begon de verduistering
te 3 u. 16 m. Amsterdamsche tijd in
een. punt van de zon 120 gr. gelegen
van het hoogste punt der zon (dus
in het rechter-onder quadraat). De
grootste "phase werd bereikt te 4 u.
20 m., wanneer ongeveer 8/10 der
zon bedekt was.
Daar de zon enkele minuten na
half v\jf reeds ondergaat, is deze
als een smalle sikkel verdwenen en
de afloop der verduistering hebben
we dus niet mee kunnen maken.
De weergesteldheid in de maand
Januari is niet van dien aard, dat
met eenige zekerheid op een heldere
lucht was te rekenen, zoodat dan
ook voorbereidingen ter waarneming
der verduistering achterwege zijn
gebleven.
Een Engelsche expeditie onder
leiding van JaSies Worthington, lid
van de Kon. Astronomische ver
eeniging is de zonsverduistering op
het Nantucket-eiland in Amerika
gaan observeeren waar de zon ge
durende ongeveer 85 seconden geheel
verduisterd zijn zou.
Iets geheel bijzonders is echter het
uitzenden van het bestuurbare reuzen-
luchtschip „Los Angelos" dat boven
den Atlantischen Oceaan gestationeerd
zou zijn, nabij de centrale lijn, op
ongeveer 70 graden W. van Green
wich. Vandaaruit zou de zonne-corona
worden gefotografeerd met camera's
van 9 tot 48 duim brandpunts-afstand,
meest met korte, en zoo mogelijk
ook met lange belichting.
Dan heeft men getracht het geheele
verloop der verduistering, en de
nadering en verwijdering van den
schaduwkegel der maan cinematisch
op te nemenen er gezocht naar
mogelijk aanwezige kometen of pla
neten.
Slagen deze zeker intersante waar
nemingen, dan zullen we er spoedig
zeker meer van vernemen.
Ook een gedeeltelijke maansver
duistering is 89 Februari te wachten.
Zij zal aanvangen 8 Februari 7 uur
8 min. n.m. en eindigen 9 Febr.
12 uur 55 min. v.m.
Is de verduistering op z'n grootst,
dan is het bedekte deel 0.735 maans-
middellijn breed.
Het gebruik van bruine boonen.
In Zweden worden niet onbelang
rijke hoeveelheden bruine boonen
ingevoerd, waarvan een belangrijk
uit Nederland. Zij worden uitsluitend
voor menschelijke voeding gebruikt
en wel door alle groepen der be
volking.
Voornamelijk worden in Zweden
de bruine boonen gegeten ter af
in de plaats van aardappelen, vooral
by het gebruik van balletjes gehakt
vleesch, haring, spek en ham. Bij
feestmaaltijden van lieden uit den
boerenstand word veelal ham als
hoofdgerecht gegeven en hierbij is
het gebruik van bruine boonen zelfs
traditioneel. In Zweden worden bruine
boonen uitsluitend gekookd geconsu
meerd. De bereiding van soep en
purée uit boonen schijnt daar ten
eenenmale onbekend te zijn. Als
hoofdgerecht worden de bruine boonen
niet gegeten, zelfs niet door minder
gegoeden. Dit belet evenwel niet, dat
de proviand aan boord van de bij de
groote vaart betrokken Zweedsche
schepen voor een niet gering deel
pleegt te bestaan uit bruine boonen.
Ook bij het Zweedsche leger ver
vullen deze boonen een bijzondere
rol omdat zij in meerdere mate dan
aardappelen tegen vorst bestand zjjn.
In de voorraadmagazijnen, vooral in
die van de vestingen, waaruit het
leger in geval van mobilisatie van
proviand wordt voorzien, bevinden
zich voor dat doel belangrijke voor
raden bruine boonen, welke regel
matig moeten worden vernieuwd. In
verband hiermede is de consumptie
van deze boonen in he leger niet
onaanzienlijk. Bij aankoop voor het
leger wordt door de autoriteiten prijs
gesteld op het verkrijgen van droge
partijen.
Door vele Zweedsche boeren worden
bruine boonen verbouwd, doch uit-
uitsiuitend voor eigen gebruik. In
den handel, daar te lande is het
inheemsche produet onbekend. De
invoer geschied voor verreweg het
grootste gedeelte uit Nederland, ter
wijl overigens nog Hongarije als
uitvoerland naar Zweden van eenige
beteekenis is. De Hollandsche bruine
boonen worden hooger in qualiteit
geacht dan de boonen uit Hongarije.
Deze worden gewoonlijk Duitsche
bruine boonen genoemd; ze zijn
minder rond van vorm, kleiner en
harder dan de Hollandsche en moeten
langer koken om gaar te worden,
althans indien de vergelijking ge
schied met versche Hollandsche boo
nen, die niet vermengd zijn met
voortbrengselen van vroegere oogsten.
Over het voorkomen van dergelijke
mengsels wordt van Zweedsche zijde
wel eens geklaagd, alsmede over
vochtigheid van sommige uit Neder
land ingevoerde partijen.
Dante's „Inferno" als filmbeeld.
lót welke poweidige prestaties -de cine-
matcgruFsche kunst in staat is blijkt wel
hieruit, dat Danti's bekënd gefljcJht „fle
hel" uit 'fle „Divïn? Comofliai" 'in een
filmbeeld is vastgesteld, 'tls een Ameit
SARCASTISCH.
„Uw haar wordt dun op de kruin, mijn
heer", merkte de kapper op.
„Ja, dat weet ik", antwoordde .lief;
slachtoffer.
„Hefot u ons haaigroeimidlfleili gtaptrobeer 1
mijnheer?" vroeg de kapper.
„O, neen", zéi de ander: „dlaar komt het
niet Van."
TEDER OP. ZIJN BEURT.
Hoe is Toon toch zijn vSngera kwijt
geraakt
Die 'heeft hij in een paardenbek gé-
stoken om1 te voelen hoeveel tanden het
heest had'.
En toen? 1
Toen deed liet paard zlijn bek dicht
oin te voelen hoeveel vingers Toon hatl.
Fbtogïaaf: „Ik zlal een sprekende geliik'o-
nis -van uw vrouw miafcen."
Echtgenoot: „Liever all'öon mlaïrr «3en
gelijkenis!"-
EEN SLIMMERT.
Een mta met ean pa.ardren wagen, rioind
Voor een uitspanning en vroag aan. S?n'
jongen„Zeg jo, hou me paard 'ns vast. ik
ga 'n gJas bier drinken!"
De jongen had er niet vóel zfct in, en
vroeg:
Bijt ie, baas?
Nee. io.
Slaat ie?
Welnee, jo. 1
Zou die wegloopen? 1
Heelemiaal niet, jongen!
Wel. allemachies, waarotml mot ik
dien knol dan vasthouwe?
MISVATTING'.
Twee j'ongjens rijn heftig' aan 'tyfecitcQ
en de eene krijgt er duchtig van langs'.
„Foei, jongen", zegt een oude juffrouw,
die voorbij komt: „toeii 'och, heb je niet gel
ieerd dat je j? vijanden moot liefhebben
„Vijand?'.' /egi de jongen: ,,/t .is mie
vrindje!'' 1 l
FRANSCIIE ROOMBUDDJNG. 1
r/s Liter kookroom, 1/2' stokje vanille
100 gram suiker, 4 eieren, 20 gïaml witto
(gelatine, 100 '.gram ziachte pujd(d|inglb5s^
cuits, abrikaztenjajn.
De room met de vanille latei trekken
en even aan de kook brengen. Do eier
dooiers flink roeren nreL suiker, daarna
langzaam de kokende roomi toevoegen, oto'k
de gelatine die in een weinig! kofcenid wlater
is opgelost en, zoodra de massa wal be
koeld is het siijf-gekioplte eiwit.
Alles op een ikoele plaalsi zletten, terwijl
or af en toe i n geroerd wordt tot fle massa
flik begint te worden. Men weekt de bis-
duits in een beetje mieïk of een enselnee-
siwaakje en vult dan een mlet awtar. omge
spoelde puddingvorm, laag omi laag1, niet
'biscuits bestreken met. abrikozenjam an dé
puldidiugtmassa. Do bovenste laag mjoet
'bestaan uit udidingmassa.
ikaalnscbe vinding en wordt naar d'en sa
mensteller Foxfilm genoemd. Te Amster
dam! ging1 dezte film voor het eerst in bet
Rembrandttheater. In eeno speciale voor
stelling voor exti'a-genoodigden ziekte <ls
xheer M. A 1'. C. Poelbekke, een gerei
nom'mj'-eiW Dantejkenner de beteiekejiiis;
van don Inferno uitean: den mensch to
louteren en op te voeren Van bet kwaeafl
de hoogten van het 'licht, dat alleen do
gjoeden tegen schijnt:
Over fle voorstelling zfllvo schrijft H.
v. M, in „De Tijd" van 23 Jan. j.l. na eerst
te hebben bemerkt dat de film geen letter
lijke vertaling maar het weergeven van
verschillende tafereelen zjjn: zóó fantas
tisch "zoo grootsch! van bouw, zóó tech
nisch' geraffineerd en artistiek van regie
•en belichting, dat gij de rosse bellekrach
ten met hun ommegangen, waar de ver
doemden in eeuwige foltering boeten voof
hun zbnden -als ontstellende visioenen
Voor u ziet oprijzen. Wel zijn deze gedeel
ten van een moailjjk 'to overziane gecojn).
püceerdheid, zoodat 'er een gespannen
aandacht wordt gevergd, om1 er den vol-
ledigen indruk van te ondergaan, maar
geeft men zich' die moeite, dan kan men
alleen maar bewondering hebben voor dq
geweldige realisatie .van de scheipping
van Danle's geniale varboektóng, waartoe
cinematographic in staat is gebleken.
Rondom deze Danteska verschrikkingen
is een modern verhaal gewezen van een
niets en niemand ontziende hardvochtig
heid, die z'ijn met een faillissement bedreig
den buurman weigert te helpen, ol'sehoon
de .dollars in zjjn brandkast zich dagelijks
vermenigvuldigen. De tot het uiterste ge
brachte buurman stuurt een uitgave van
Dante's Inferno met sen veryJioefcenicW
Opdracht naar den onbarmhartige, om,
hein/ te toonen, hoe het hem' 'zal' vergaan,
indien hi' in zijn zonden van gSerigjWaid, gö
■weldenarjj en eg'oïsme volhardt. Het boek
mist zijn uitwerking niet. Want nadat do
wreede bruut zich in de aangrijpende Divé
na Gomedia. heeft verdiept en in ©en han
gen droom de hel scha martelingen h.erfl
zien en ondergaan, komt hij tot inkeer.
Als geheel is deize film een buitenge/-
woon merkwaardig werk, dat nobel van
strekking jgn niettegenstaande de precair
heid van het gegeven, uiterst decent en
virtuoselijk van uitbeelding is. Zo bewijst
wederom flat voor de cineimiatographiu
mogelijkheden openslaan, welke voor het
tooneel altoos Zullen gesloten blijven, aa
dat Zjj, mits zooals. hier in dienst, van 'hst
zicdeljjk goede aange/wend, oen heilzamen
invloed kan uitoeffflren op het i.n meer ddiu
één opzicht verworden publiek. Een film
derhalve, welke wjj zloowel op artistiek
als op moreel© gronden van harte aanbe
velen. r
Bureaux van Redactie on
Interloc. Telefoon Rodactid
Bijkantoori MtDDELBURC:
flftOOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
19
(Wanneer de burgenjeester
geen gehoor geeft aan het ve
der Katholieke vereenigingen
meente, waarin gevraagd won
tholieken ingezetenen de erg
sparen, welke voor hen in eep
van het tooneelstuk „Allerzii
degen, clan zal dit tooneedprodu
ermans Woensdagavond a.s. i:
stad van Z.-Be.veland worden -
Wij zouden onzen plicht tj
ontrouw worden, wanneer wl
van deze plaats onze aikeurin I
over het feit, dat bet hoofd cl
waar hij de macht heeft, in tel
niet doet en daardoor toelcl
fcflsdienstige gevoelens van I
eel zijner gemeentenaren noil
'den gekrenkt,
Houdt „Allerzielen" dan zul
king in? Ja, en een zwareI
zinnebeeldig spel, zooals dit stl
Socialistischen auteur is genei
van de leer en de mentaliteit I
6ehe Kerk niet een beeld, mal
catuur. Hejjermans stelt in ,1
het conflict dat er niet is I
het gebod der christelijke il
en het Roomscbe „dogma" I
hij voor dogma houdt I
eerste voor het laatste moet on I
kleedt dat conflict in de volger I
In storm en ontij vindt il
'Nansen genaamd, herder eenel
«fochie aan zee, voor de deur|
torie een doodzieke jonge
•behulp zijner huishoudster dr;
zijne woning binnen, staat hd
mer en bed af en ontbiedt
Deze verbiedt haar te vervoer/
huizen zijn trouwens ver wej
selijke smarten bevalt de vi
pastorie, met het gevolg, dat
paar weken moet vertoeven,
komt in opspraak, de Protests
relletjes, doch pastoor NanseD
aan niets.
Evenmin laat hij zich gel
aan de scherpe kritiek en vei|
zijn collega der naburige pa
toor Bronk. Er volgt een uit-
.gesprek tussehen de twee past/
de een vooropzet, dat de chr:
de voorgaat en dat hij die, u,
andere wijs op is, in de pa
beoefenen en de andere cl
tucht cn de zorg voor den
Her geestelijkheid voorop ste
gere vrienden worden vijai
gaat naar den Bisschop e r: I
wordt geschorst. Deze laatst
nog, dat de zwervende vrou
tevergeefs trachtte te belceere
je, dat uitbesteed was, kan 1
Ziehier in groote lijnen dej
het stuk waarbij men niet
alle licht op pastoor Nansen,
op pastoor Bronk valt.
De Katholiek ziet aanstonj
hem hier hapert. Heijerma
voorkomen, alsof in de Katl
fle christelijke liefde achters
„dogma" hij zegt „dogm:
doelt blijkbaar regeltucht
dogma in gevaar is, hebben
kigen niets meer dan de
hardheid te verwachten. Bre
"vochtige dogmaticus, krijgt a
l'.jk bij den Bisschop. Nansen!
barmhartigheid, wordt gevon
Wordt meteen aan de K.atholi/
schop gegeven.
Zou Heijermans zich inden
Wust zijn geweest welk een c
hier leverde van een ICerk, d
„la grande école du respect
school van het respect is en
den goeden naam aanprijst, r
de liefde lot den evennaaste-
tot God liet hoogste stelt, gc
looze gestichten van liefdad
in, eeuw uit door haar voor
natuurgenoot opgericht als
kelijke getuigen der Kathol
welke geen andere is dan
den Goddelijken Stichter des
met woord en voorbeeld aan,
indien Heijermans eens j
heidepredikmg gesteld liad
Socialistische liaatprediking
n? a" rra!, „n klassenstr
hij de Katholieke charitas
had tegenover het liberaal
•en egoïsme, ja, dan had hi
werk kunnen leveren, dat
in de fictie, geschapen door
-kwade trouw, maar in de
twaarheid.
Nu zal elke Katholiek, 1
respecteert, ervan afzien,
„Allerzielen' te gaan bijwd
zqn overtuiging en aan zij
wat hij het hoogste en heilid
•kaakslag toebrengt.
Den niet-Katholiek zoude
toevoegen: laat U geen kn-
troenen verkoopen. .Wilt gij
»erk leeren kennen zooals 1
Met bij Heijermans ter sol
Met bij zijn „Allerzielen".
3) Zie onder stadsnieuws