ZATERDAG 24 JANUARI 1025
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Voor onze vrouwen.
Uit de Pers
Gemengd Nieuws.
Het hoekje van humor.
Voor de Keuken.
Letteren en Kunst.
heeft tot eene .getuigenis voor hen. Als
ll'ij nu binnen Caphamauimi kwam, nader
de bem een 'hoofdman, lii© Hem bad en
ziedde: Heer. mijn knecht ligt te huis lam',
en lijdt Mare pijn. En Jasos riüde hem: Ik
ziit hem' komen genezen. En de hoofdman
antwooiddo en zfeide: Heer, ik ben niet
waardig dal Gij onder mijn dale koimt
maai- spreek slechts een woord, en mijn
knecht Zal genezen zijnwant ik ben ook
een mensch, die onder de macht van een
ander sta, en soldaten onder mij hob; en
ik 'zleg tot hem: ga', en hij gaat; en tot een
ander: kom1, en hij komt; en tot mijnen
knechtj doe dit, en hii doet hot. Jesus, dit
hooiende, was verwonderd, en zfeide aan
degenen die hem volgden: voorwaar-, ik
zog u, Uk heb zoo een groot geloof in
Israël 'niet gevonden. Ook zeg, ik. u, dat nat
het Oosten en uit het Westen velen zul
len komen, en mot Abraham, en lsaak en
Jacob, in het rijk der hemelen aanzitten,
maar 'dat de kinderen des rijkisi ■zjud'fen in de
uiterste duisternissen geworpen worden,
daar geween en geknars der tanden zlaJ
zijn. En Jesus zteide tot den hoofdman: ga
en u geschiede, gelijk gij geloofd hebt'
en de knecht werd ter zelfder uur gezond.
Na liet Congres.
Zooals men woet, ziai de keurige en
fleurige filin van het internationaal Eucha.
rischtisch Congres te Amsterdam door den
heer Diorus Hermsen te u's Gravenhagei
worden aangeboden aan Z. H- Paus Pjiug
XI.
Ter opberging vgn deze .film! zal de
heer J. do Rooij (firma F, de Leeuw, Kerk
straat, Een Bosch) zooais die „St Jans,
klokken" melden, aan Zjjne Heiligheid es»
zeer koatbare en fraaie kist aanbieden,
vervaardigd van palissander en saitijnhoul
en voorzien van voornaam zilVer beslag.
Het deksel draagt een fijn gegraveerd La-
tijnsch opschrift, dat versierd is met de
wapens van Paus Pius -XI, van Kard'inaai'
W. M. van Rosaiim, van Nederland en
van Amsterdam.
Tevens vernemen wij dat de buste van
Z. Em. Kardinaal van Rossom thans jn
brons gereed is voor het CongresgeienV
teeken. „De Tijd.")
OP DE SANDWICHEILANDEN. u
Hawai, in do Stifle Oceaan, heeft ook
zijn vrouwenbeweging. Mevrouwt Rasolie
lteïjinoi is gekozen tot afgevaardigde voor
Hawaii, 't Is daar de eerste vrouw, -tie
deel uitmaakt van een wetgevend lichaam
'OOSI-INDJE.
'Op Sumatra heeft 'einde Nov*, een druk
bezochte vergadering van vrouwen plaats
gehad. Duizend belangstellenden waren le
Palakoemboek bijeen om een Bond te
stichten voor vrouwenbeiangen.
In Padang en Menadan 2:ijn reeds vrou
welijke artseu, journalisten, rechtskundif-
gou, cn ook óp Java sn Soenda beginnen
die vrouwen .zich te ontwikkelen.
FINLAND,
fn 1907 kregen de Eïnsche vrouwen he!
kiesrecht en dadeljjk werd in den landdag
,oan voorstel ingediend, dat de regeenn-Z
een wetsontwerp zou indienen, waaruit
tedere plattelandsgemeente verplicht, zou
worden een vroedvrouw, aim te stellen. Hat
voorstel weid aangenomen, maar door de
politieke omstandigheden en Russische»
invloed kwam: er niets van. In 1920 toen
het land onafhankelijk was, werd het 'wets
ontwerp ingediend. Maar het salaris was
zeer laag; da vrouwen hielden aan, het
salaris verdubbelde en het wetsontwerp
weid aangenomen.
In 1921 is nu. een mviuwe wet aangeno
men waarbij de groote gemeenten met-r
dten één vroedvrouw moeten benoemen.
Behoorlijke huisvesting is in de wet om
schreven en hos salaris is op 8000 Fin-
sche -marken gebracht. Met. fJO-Vaxigen leef
tijd krijgen z'jj pensip-ïn.
EERSIE MODISTE .VAN PARIJS.
Maircelle Guillen.,di oudste dochter- van
een Parjjschen a.utobus-tehauffeuir. neeft
den eersten prijs gewonnen in den wtad-
stirijd dei Barijsche modisten. Het atelier
wjaar zij _wierl;t hoeft hgar .salaris, verb
hoogd van 7000 tot 40.000 frs. Zij, die nu
do titel van „Eerste Modiste van Parijs"
heeft gekregen, zal nu mededingen in den
ivationalen wedstrijd.
rede van Mr. Kooien te Woerden.
„Het Huisgezin" zegt er o.m. dit van:
In deze les (van mr. Kooien) heeft één
punt ons onaangenaam getroffen.: dat be
treffende het behoud der Samenwerking
ïïieb de protestanten.
Niet, natuurlijk, omdat wij tegen het
e ïoud dier samenwerking zijn, men weet
dg ermaar omdat wij ons program
van actie met het oog op de protestanten
zouden hebben te fatsoeneeren.
Dezen eisch kan men ons niet stellen,
-anderen eiSOh SteUen wii °°k niet 3311
Vragen b.v. de christelijk-historischen
TJ'v 71! ln,stfmmel1 hun opvatting,
dat Nederland bestuurd moet worden „als
eea christelijke staat in protestantschen
zm of wij zijn voor handhaving der fa
culteit van godgeleerdheid aan de onen-
carc. universiteiten
Natuurlijk vragen zij ons dat niet, en
zij zetten op hun .program wat aan hun
irtzienten beantwoordt.
Dat moeten wij ook met ons program
indien onder ons verschil van meenina-
bestond omtrent artikel 123, indien niet
oUe apostolische vicarissen en prefecten in
indie van oordeel waren, dat wij met min
ora- dan afschhffing van dit artikel niet
gelloipen zijn, zou er reden kunnen zijn
over dat punt te zwjjgen.
Thans niet.
Of afschaffing mogelijk zal blijken, is
-en vraag, die straks aan de orde komt
en dan haar antwoord zal vinden.
;Maai- nu aj, omclat er protestanten zijn
db artikel 123, gewijzigd of ongewijzigd
willen behouden, onzen rechts-eiseh in
slikken, ie een houding, die we niet be
wonderen.
Geven we op dit eene punt "toe, dan is
er geen enkele reden waarom we ook niet
op andere punten ons program van actie
pasklaar zouden maken voor protestantscli
gebruik.
Zij doen het niet en boeven het niet te
doen, wij wel; deze ongelijkheid aan
vaarden we niet.
Wij moeten zelfstandig, zonder vreem
den invloed, ons program van actie opstel
len, en onze Kamerfractie heeft tot taak,
daarvan te verwezenlijken wat bereikbaar
is.
Waarom wij, voor intrekking van arti
kel 123 opkomend, niet tevens voor af
schaffing van het processieverbod pleiten?
Om de eenvoudige en afdoende reden,
dat daarvoor eene grondwetsherziening
noodig is, er niemand in de eerstvolgende
periode van vier jaar een Grondwetsher
ziening denkbaar acht.
Daarom is thans, op het kort pro
gram voor de komende vier-jarige periode,
afschaffing van het processieverbod ver
langen, een slag in de lucht.
Ons stembus-program.
„Het Centrum" driestart:
De tijd voor het indienen van amende
menten op het concept-program van het
Bestuur van den Algemeenen Bond is
thans voorbij.
Er zijn een aantal wijzigingen op het
cóncept de bekende zes punten van
Mgr. Nolens voorgesteld en ten dee-
le ook aangenomen en de vergadering van
den Algemeenen Bond op 30 en 31 Tan.
zal daarover thans een beslissing hebben
te nemen.
Wij gelooven niet mis te tasten, wan
neer wij alq onze meening uitspreken,
dat het concept geen essentieele verande
ringen zal ondergaan.
Wel zijn, zooals wij zeiden, eenige wij
zigingen in kiesvereenigingen en kring-
organisaties lang niet in alle aange
nomen: maar eerstens is het de vraag, of
ook de vergadering van den Algemeenen
Bo^id zich daarmee op elk punt zal veree
nigen; en vervolgens waren die wijzigin
gen over -t algemeen niet van dien aard,
dat zij het concept 'van wezen doen er-
anderen.
Dit is een zaak van beteekenis.
Immet3, is eenmaal het program van
urgentie vastgesteld, dan zal dit ook door
de candidaten der partij moeten worden
onderschreven, en hierin ligt, dunkt ons,
een krachtige waarborg voor de eenheid.
Het komt ons voor, dat men dit in de
besprekingen en polemieken van den
laatsten tijd wel een weinig uit hot oog
.verloren heeft en daardoor soms ook te
veel debatteerde over punten van minder
belang.
Is straks te Utrecht over inhoud en for-
muleèring van het program de beslissing
gevallen, dan zal, dus zeker, nog strijd
kunnen worden gevoerd over de te stellen
candidaten, maar dan toch alleen binnen
de 1 ij n e n door dat program aangegeven.
De weg, door onze partij in de eerstvol
gende wetgevende periode te volgen, is
dan uitgestippeld, het platform, waarop
wij onzen strijd in de Kamer en buiten de
Kamer zullen zien afgebakend.
Allen zullen er zich, moeten er zich
mee vereenigen, en bij voorbaat hebben
alle richtingen in de partij zich daartoe
bereid verklaard.
Met het program van actie waar
naast ook nog de onuitgevoerde paragra
fen van het meer algemeene program van
kracht blijven zal aldus de grondslag
zijn gelegd voor onze samenwerking, voor
de concentratie van al onze krachten.
En daarmee zal het meest belangrijke
werk zijn verricht ter verzekering onzer
eenheid, en een daad zijn gesteld, die
zien wij het wel pra.ctisch van
meer waarde za.1 wezen, dan welke uit
spraak of motie ook.
- Is dat nn democratie?
De „Nieuwe Venlosehe Cour." schrijft:
„Is liet desbetreffende krantenbericht
juist, dan begint het verzet der leden van
het „St. Michaël-Verbond" tegen den van
boven hun opgelegden dwang reeds los te
komen.
Uitgemaakt was alweer van boven af,
wie Kamer-candidaten van "St. Michaël"
zouden zijn en waar ze zouden gesteld
worden.
De bekende anti-democratische metbode.
Neen, - zoo verzetten zich de Limburg-
scbe Michaëlisten, als marionetten in de
handen van een of een paar hoofdbe
stuursleden laten we ons niet gebruiken.
Houdt uwen heer Bon en laat hem candi-
daat zijn waar ze hem hebben willen, wij
kiezen onzen candidaat zelf.
Wat kan prof. Veraart van „demokra-
tisch" standpunt daar tegen zeggen?
De Froiestantsche natie.
De Christelijk-historische Unie meent er
niet buiten te kunnen, ook in haar stem
bus-program te getuigen voor de „Froies
tantsche natie".
Hoe men er aan dien kant toch too
komt, zich dermate in de verhoudingen ta
vergissen?
Een hoofdartikel in „De Nederlander"
van j.l. Zaterdag ligt voor een deel dén
sluier op die over dit geheimnis hangt.
„De Christelijk-Historische Unie ziet
het Nederlandsche volk, ook de joden en
mahomedanen in zijn midden, als een
Christelijk volk. Zij .ziet de Nederlandsche
natie, de roomsehen inbegrepen, als een
Christelijk-protestantseh volk. De vrijheid,
die allen genieten, is de Christelijk-protos-
tantsche vrijheid.
Het recht, dat aller, recht beveiligt, is
het OJcristelijk-protestantsch recht. De
levenslftacht, die aller leven ten goede
komt, zij is de- Chxistelijk-protestantsche
levenskracht. De eerbaarheid, die aller ge
zinsleven beschermt, zij is de Christelijke
eerbaarheid. Het gemeenschapsgevoel, dat
allen verbindt en de zwakken beschut, het
is het Christelijk gemeenschapsgevoel."
Wanneer men bovenstaand citaat goed
bekijkt, zal men aanstonds zien, hoe de
termen „Christelijk" en „Christelijk-pro-
testants" or stuivertje in wisselen.
Wie beweren wil, dat het Nederland
sche volk een „Christelijk volk" is,
in dien zin dat de grondslagen der Neder
landsche samenleving nog altijd voor een
goed deel op het Christendom gefundeerd
zijn, zal bij ons .geen verzet ontmoeten,
aangezien bij zulke uitspraak ter dege ook
bet aantal der Christelijk-geloovenden in
aanmerking komt.
Maakt men echter van „Christelijk"
„Christelijk-protestantseh" dan verandert
de situatie geheel.
Er is ten dezen voor het aanhangsel
„Protestantsch" op niets anders te roemen
dan op „de vrijheid, die allen genieten",
doch dan nog slechts in zoo verre" als de
meer consequente doorvoering der Protes-
tantsche idee in het liberalisme eerst heel
langzaam die „vrijheid*-' heeft gebracht;
die „vrijheid" op welker volledige door
voering de Katholieken nog altijd wach
tende zijn.
Dc overige, minder twijfelachtige im
mers echt-positieve, Christelijke kenmer
ken van onze Nederlandsche samenleving,
misschien het rechtswezen ten deele uit
gezonderd, mag het Protestantisme aller
minst voor zich alleenopeisehen.
Er is tusschen „Christelijk" en „Chris-
tclijk-Protestantsch" een hiaat, (gaping)
die ruim voldoende is, om aan de „Protes-
tantsche natie" alle houvast te ontnemen.
G,Msbd.'-')
Uut den oek van 't Hoesche iand
(Afgeluisterd gesprek.)
(Ingezonden.)
Merien tot Koo: Wel Koo, wat is 't a
wee a lank elee, da'k je ezieën weun
je nog aoltied op Kwidamme?
Koo: Ik mot zegge Merien, da's zeker a
en tiedje elee, dat we mekaore ezieën
mer ik bin nog aoltied op Kwidamme.
Merien: En ei je aoltied nag a je werk?
KooIk mot je dat zegge Merien, ik
op 't oogenblik hin werk, dus dat ligt nie
best an, en wie weet oe lahk dat 'nog za
duure.
Merien: Mer je bindt zeker toch ök
wè lid van den errebeiersbond en van de
werkoloozekas,' as je dan hin werk eit dan
krieg je toch steun, uut de werkeboze-
kas?
Koo: Ja, dir bin ik helukkig ök lid
van, dat is nog is en mooie instellingë voe
de errebeiers.
Merien: Mer kun je noe begriepe Koo,
dat t'r nog zó vee errebeiers bin, die nog
hin lid bin, van zoo'n bond?
Koo: Dat bin van die mensen Merien,
die dienke dat ze deeur en kleinigheid
uut te geven, ielke weke, voe den bond,
dat ze dir niks an want dat bin nog a
is mensen, die toch aoltied werk en dan
zegge dieje kunt mè betille voe cn
ander, mer ik 'k d'r zelf niks an.
Merien: Ja, zokke mensen binder vee
Kootje, die niks over voe en ander, die
dienken mè as ik het mer wït geef ik
dan om .een ander.
Koo: Dir is oo zó weinig of hin naas
tenliefde mil- onder vee mensen, dat kun
je toch mer aol te hoed zieë, de mensen
mosten toch vee meer mekaore elpe steu-
ne, en voe aol dan de romse mensen.
MerienAs dat wer was Koo, dat de
romse mensen mekaore beter ielpen stenne,
noe daD weet ik zeker, dat t'r nie zó
vee romse mensen zonder werk dikkels
zoue weze, ik» bedoele dir voeaol bie, liek
as ambachtslui zó as schoenmikers, kleer-
mikers, tummermans en zó nog a meer,
die a dikkels is hin werk dat te
moeite is, omdat t'r zó vee romse mensen
bin, die d'r werk litte doeë, deur nie
romse.
Koo: Ja, dat is ök zó in aoles, as de
werkgevers ök is meer over hadden voe
d'r errebeiers, dan zou d'r ök meer eens
gezindheid komme, onder de errebeiers,
en dan zou-e werkgevers en errebeiers
d'r voordeel van en aors komt zó nooit.
Merien: Ik zegge mè, de romse mensen,
moste vee meer litte blieke, dat ze deur en
deur roms bin, en dat ök voeaol toone, as
t'r op ankomt, voeaol zeker nooit wat van
d'r eigen roms volk te vertellen, a ist
dan nog de werheid, dus ze vertelle, ik
bedoele d'r bie tegen aore mensen, die nie
roms bin, want ielk mens eit z'n gebre
ken. mer we motte dat zó vee meunelik
verzwiege, dat bin echte romse mensen.
Koo: Mer de romse mensen, moeste ök
nog vee meer toone roms te wezen, deur
onze eigen romse krante fh lezen, en d'r
advertenties d'r in plekke, want dir bin
ök nog wè romse mensen, die en aore
krante leze, as de romse krante, kiek dat
mo3te ze niet doeë; dat bin hin mensen
die echt roms bin.
MerienNoe litte we mer oope, dat de
romse mensen is meer en meer romse
mensen worre, en dat ok litte filieke dat ez
roms bin, want Koo, je weet net zó hoed
as ik 't weet, dat onze lieve Heer ezeit
eit, nie die zulle zegge: Heere, Heere,
zulle den Hemel binnengaan, maar die den
wil volbrengt van mijn vader die in den
Hemel is, hij zal het rijk der Hemelen
binnengaan.
Koo: As dir aole mensen mer is beter
over dochten, dan zou-e d'r nie zó vee
mensen motte kleègen in de wereld, das ze
as 't wère nie weten oe an de kost te
kommen, dir zou ók wè meer eheve worre
an de èrme mensen, an de kerken, an <le
èrme heidenen dir de missionnarissen voe
bedelen, om voe aol die mensen te elpen
in den nood.
Merien: Dil' wordt dikkels oo zó weinig
over edocht, voeaol deur de rieke men
sen, dié vee kunne heve,'mer dat nie doeë,
de geldduivel zit bie vee van die mensen
op de portemonéé, en ze kunne mer nie
van d'r hela af, nie vpe dat ze komme te
sturven.
Koo: We zulle mer oope, dat voeaol t
romse vereenigingsleven, beter wordt, bie
ons op Kwidamme, komt t'r a meer leven
voe de vereenigingen, de romse mensen
bchunne toch te begriepen, da's ze ver-
eenigd mottè worre, voe 'dat'- beter za
worre.
MerienBie ons op Séérenoek, is 't cel
anders oor, dir bin ók genoeg romse ver
eenigingen toe stand ekomme, mer dir bin
nog zó eel weinig errebeiers lid van d'r
errebeiersbond, dir komme a sprekersvoe,
om ze an te sporen om lit te worren, mei'
't elpt nie, en dat nog wè zó dikkels dat
t'r sprekers komme, ik kant nie begriepe.
Koo: Kiek dat kank ök nie begriepe, oe
dat komt, da's ze bie julder zó lank
wachten, om lid'te worre van den .erre
beiersbond, en dat nog wè op 't romse
durpje Séérenoek.
Merien: We kunne dir nog wè vee over
praote Koo, mer 't elpt tooli nie, de men
sen motte 't zelf noe mer wete, mer ik
oope, as we nog is mekaore spreke, dat we
dan kunne zegge, de romse mensen bin eel
wat veranderd, en noe tot ziens.
Koo: Dag Merien, en 't beste hoor.
Vriend K'.
Het dram» te Nijmegen.
In aansluiting met ons bericht in hot
mnwn i er van B on'Ier dag wordt nog ge'-
meld!:
Kort geleden was tusschen den heer O.
en die Duitscho dienstbode het plan ge.
rijpt, om diezle w oek samen te vertrekken
naar Amerika. Alles was voor dit vertrek
heimelijk jn gereedheid gjebtatht. Wat ar
in de laatste uren van zijn leven is' opoge»
giaan in den heer O. .zal mmtrner bekend
worden, maar vermoedelijk heeft tenslotte
de hoer O. teruggedeinsd voor .het feit
zijn vrouw en kinderen onverozrgd in
Njjimtegen achter te laten.
O. leeft d'a r-to moedwillig in de
Waal gesteurd., hetzij bij volle verstand,
hetzij in een aanval van waanrin met de
bedoeling allen het leven te benemen. Mo
gelijk is het ook dat hik aldus zijd vrouw
en kinderen wilde dooden en zfelf ont-
'snappen.'
Het achtjarig dochten.e dat als door
een wonder gered is. maaikt het z®ar wiel.
De Buitsche dienstbode is reeds Zon
dagmorgen door de polit-.e over de grens
gez'et op transport naar haar .woonplaats
in DuïtscMand.
Toen Zaterdagavond twee auto's te
Roermond elkaar wilden passeeren, ge
raakte een scholier uit Grathem. door
het licht verblind, met zijn fiets onder
een der wagens. De jongen werd ernstig
gewond en de fiets vernield.
Gereglementeerde slavernij.
'Onder bovenstaande titel lezen wij .m
do „Tel." een uitgebreid re-laas over- de
ellende, waaraan ond-gedienden zijn bloot
gesteld:, als zij teruggekomen in Holland
in de macht zijn geraakt van een loge
menthouder, die hen tegen w'Oefcerrenae
Voorschotten op: 'zijn pensioen-acte ver
leent De ellende wordt steeds eirgier. naar
mate zijn schuld gro.oter wordt.Wij
citeeren
Ongelooflijk: g'eraffineeid glaat het ,er
l;oe. Als een oud-gediende, door eigen
schuld hel^asv aohteroj: is geraakt en bij
den logementhouder aanklopt, krijgt hij op
rijn pens-oenacte een voorschot. Boven
dien heeft hij dc veritókeimg. adt hii tegen
een prijs van -ven aohi gulden onderdak
'zlal hebben en den kost. Alles wordt bij
uitbetaling der pensioenen verrekend. Te.-/
slotte krijgt hij eiken Zaterdag een g'uld -n
wteekge'd tegen de stanlasrdrente, die
tot 2ö pc. per kwartaal bedraagt.
Schulden ioop-en spoi.)djg op. Een nieuws
jaa levert hein de baas wel. Er zijn nogal
eens 'koopjes te halen als een zlwerver uit
nood een tl -dingstuk afgeeft voor een
p.a'ar kwartjes. De baas koopt en verkoopt-
aan riin gasten met een winst, die alle
perken le buiten g&at. vermeerderd met
de kwartaalronte. Wij weten een geval,
waarin een voor t,wee kwartjes gekochte
jas aan een oud-gedjende weid afgestaan
voor twaalf gulden plus twaalf kwartje®
.rente. t
Van werken is v,oor dia meeste logd-
Mentbewoners geen sprake. Wie Jijn loge
ment als adres opgeeft weet reeds bij
voorbaat dat elke soil'citi tie nutteloos zjaj
rijn.
Komt de uitbetaling van pensioenen,
dan gaat de baas met de verschillende
actes die liij in beziit heeft naar. 't bureau
in die Haudboogstraat. om' die te vertoonen
Er wolden uittreksels gemajakit, de gepen-
sionneeide krijst een papiertje waarop hij
persoonlijk een attestatie die ivita 'kan
haten. Op do tra.p v''n het gpbouw wacht,
dia logementhouder, omi de attestatie in
ontvahgst ie nemm Hij zargt voor het
innen van het pensioen en blijkt, als het
gteld in zijn bezit s.i wel 'zoo goed om tien,
vijftien gulden legen hooge g-ente als
voorschot af te staan. Die oud-gedfeil©
te,acteert zichzelf een avond:, \een dag
lang en dan is hij weer als tevoren Jri
alles afhankelijk. T'arwijl hemi nooit eenige
contra,le op de rekening wordt toegestaan.
Wil men weten wat zij verdienen?
De drie hoogste logementen, die bij de
departementale vergunning het recht heb
ben, die pensioenactes te doen behainleie.i
huiten de rechthebbenden om, beschikken
oveir zlestig tot tachtig actes. Zij iimen
gemiddeld miser dan f 100,per acte.
En dat beteekent aan rente alleen öea pater
duiiziend guljen schoon verdiend, elk
kwartaal weer".
Waarbij dan nog Komt de verdienste!
op dien kost en inwoning vam da deriïgt
veertig man, wfen zij onderdak verleeiisn'
Ook aan de sohriiteke]ijk-onhygiëni(sa'i,te
en elfondige slaap- en verhïijfgehegienheilan
in de logementen Wijdt het Wad nog einlbele
regels. Maar het is hun eenige toevlucht,
vooral op feestdagen, die voor hen nooit
feestdagen kunnen zijn en op den tijd van
pensioenontvangen, wanneer 'zie onvetzbt-
t al ijk weigeren een nieuw: voorschot le
nemen, omdat clan de schuld weer groo
tier wordt
KRIJGSLIST.
„Geef jij je vroiuW) een deel van het
geld dat ;e met pokeaon wint?''
„Ja, behalve wanne"- zie erg nijdig- is,*
dat ik zoo laat thuis 'kom dan geef ik
het haar allemaal.V-
RANDEL.
(Beste klant)Meneer, mag ik asljeblieft
een ons hotar cn een half ons kaas? Moe-
dar zal u ean gulden brengen .als vader
thuis komt.
Heel goed. zicgt de hoterhandelaai'
die aan zulke mkoopen gewend is.
Maar ik wou graag nu geld terujg
hebben, want moeder heeft geld. voor dan
muntmeter noodig.
KOOKRECEPTEN.
YLEF.SCHBUDD1NG.
3 ons varkensgehakt, 3 ons kkalfkfee-
hafcte I ons o--se tong, 3 eieren, augurken,
boter, specMgen..
Verm eng beid© gehaktsoorten met ga-
Wieek't brood', boter, muskaat, Ju-uidnagel,
zont. geklopte eierdooiers en tot sneeuw
geslagen eiwit
L'esi nu dit mengsel in een pudding!-
.vormi, met wat ossentong! .er telkens tus-
'selien. Onderin lesct men een aaglje osse-
tong en een ster van gesneden augurk.
Kook het „a.u bain Marie", dat is in een
pan met wateir. waarin men dien vorm
'zleit, zorg dat het water niet in den vorm
komt em ook niet te veel' verkookt vteL
'fcems bijvoegen).
WARME MOUSSELINEPjUDDlNG.
100 gr. suiker, 50 gr. aard. meel, 10,0
|gr._ boter, 5 eieren, en als men wil! wen
smaakje (citroen, oranjewater, of een an
dere essence).
De eierdooiers worden met de suiker en
het smaakje schuimig geklopt. Dan word?
het aardappelmeel en de boter er doorge
roerd Dit mengsel wordt „au bain Marie"
geroerd tot het zoo dik is dat het aan den
lepel blijft hangen. Dan wordt het stijfge
klopte eiwit er bij gedaan en de pudding in
een gesloten, met boter besmeerden pud
dingvorm gedurende 1 a lj/g uur langzaam
gekookt.
HUISHOUDELIJKE WENKEN.
ROESTENDE PANNEN.
IJ'zleren p-aunen zullen, ajs ze niet diage
lijks gebruikt wonden, spoedjg roesten. Men
kan dit roesten echter gemakkelijk! ver
wijderen door in de pannen aardappet
schellen to koken en dan een flinke hoe
veelheid soda bjj te voegen.
Voor tinnen pannen die geroest zijn is
kokend water met een weinig borax volt
doende.
GEKNEUSDE EIEREN.
Wanneer de eieren gebarsten zjijn kan
men zie niet goed koken. Ze koken dan
gewoonlijk „uit" Een lepeltee zout bij het
wiater moet daartegen een probaat middel
'zijn. 'tis to beproeven.
Storme op zee.
Geweldig waait de wind,
de hoornen buigen,
terug en weer terug
de ruiten slaan;
het ratelt radeloos.
of 'tal in duigen,
of 'thuis 'begeven ginge
■en 'thof vergaan;
te dapper iel de wind i
in 'tland gekomen,
te .schielijk is de ruste
ons herte ontnomen!
Hoe moet het nu op zlee,
hij Zjulke stooten,
in stuikken stuiven, stier
en steven, al
't gerief van roe en ra?
De visischershooten,
wfe weet of 'tamper een
ontraiken' zjal?
,'t wordt menig moeders kind,
op zjee aan 't drav-en,
eer 't morgen is wie wieet?—
een graf gagraven! F
Ze bidden op hun knie'n:
Re vrouwen weemen,
fcie houden, met der hand,
lunne ooren dicht:
„Woe-iloe! de ziee- de zee-
miz.e arme kioenen-
en 't laatste, dat daar in
rijn' wiege hgt!
Het schamel schaap 'ten is
geen maand gbören,
en.heeft het vader ai
L op Mee verloren?"
„De penningkeerse hrahdt:
de winden stelten
Izjal God misschien, nu, nog,
die ales kan?
Maria zal voor ons
den Heere wijlen
te voetc vallen, daar
zje is moeder van!
och help en, hond zo vrij
i van zleer en zorgen,
en licht zal' vóór uw beeld
staan. Moeder, ndórgen!
Do vader, ou,d, en stram),
vah 'tlange varen;
da schipper, en Zij ook)
met elk een kind;
de twee. .die niaandage eerst,
gebruiLoft waren,
de jonge knabe.. en die
1 zijn herte mint:
!z'e komen hun belofte
eerbiedig boeten
en, waslicht in de .hand,
t Maria groeten.
GUIDD GEZELLE.
(Uit Rijmsnoer).