ZATERDAG 24 JANUARI 1025 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Voor onze vrouwen. Uit de Pers Gemengd Nieuws. Het hoekje van humor. Voor de Keuken. Letteren en Kunst. heeft tot eene .getuigenis voor hen. Als ll'ij nu binnen Caphamauimi kwam, nader de bem een 'hoofdman, lii© Hem bad en ziedde: Heer. mijn knecht ligt te huis lam', en lijdt Mare pijn. En Jasos riüde hem: Ik ziit hem' komen genezen. En de hoofdman antwooiddo en zfeide: Heer, ik ben niet waardig dal Gij onder mijn dale koimt maai- spreek slechts een woord, en mijn knecht Zal genezen zijnwant ik ben ook een mensch, die onder de macht van een ander sta, en soldaten onder mij hob; en ik 'zleg tot hem: ga', en hij gaat; en tot een ander: kom1, en hij komt; en tot mijnen knechtj doe dit, en hii doet hot. Jesus, dit hooiende, was verwonderd, en zfeide aan degenen die hem volgden: voorwaar-, ik zog u, Uk heb zoo een groot geloof in Israël 'niet gevonden. Ook zeg, ik. u, dat nat het Oosten en uit het Westen velen zul len komen, en mot Abraham, en lsaak en Jacob, in het rijk der hemelen aanzitten, maar 'dat de kinderen des rijkisi ■zjud'fen in de uiterste duisternissen geworpen worden, daar geween en geknars der tanden zlaJ zijn. En Jesus zteide tot den hoofdman: ga en u geschiede, gelijk gij geloofd hebt' en de knecht werd ter zelfder uur gezond. Na liet Congres. Zooals men woet, ziai de keurige en fleurige filin van het internationaal Eucha. rischtisch Congres te Amsterdam door den heer Diorus Hermsen te u's Gravenhagei worden aangeboden aan Z. H- Paus Pjiug XI. Ter opberging vgn deze .film! zal de heer J. do Rooij (firma F, de Leeuw, Kerk straat, Een Bosch) zooais die „St Jans, klokken" melden, aan Zjjne Heiligheid es» zeer koatbare en fraaie kist aanbieden, vervaardigd van palissander en saitijnhoul en voorzien van voornaam zilVer beslag. Het deksel draagt een fijn gegraveerd La- tijnsch opschrift, dat versierd is met de wapens van Paus Pius -XI, van Kard'inaai' W. M. van Rosaiim, van Nederland en van Amsterdam. Tevens vernemen wij dat de buste van Z. Em. Kardinaal van Rossom thans jn brons gereed is voor het CongresgeienV teeken. „De Tijd.") OP DE SANDWICHEILANDEN. u Hawai, in do Stifle Oceaan, heeft ook zijn vrouwenbeweging. Mevrouwt Rasolie lteïjinoi is gekozen tot afgevaardigde voor Hawaii, 't Is daar de eerste vrouw, -tie deel uitmaakt van een wetgevend lichaam 'OOSI-INDJE. 'Op Sumatra heeft 'einde Nov*, een druk bezochte vergadering van vrouwen plaats gehad. Duizend belangstellenden waren le Palakoemboek bijeen om een Bond te stichten voor vrouwenbeiangen. In Padang en Menadan 2:ijn reeds vrou welijke artseu, journalisten, rechtskundif- gou, cn ook óp Java sn Soenda beginnen die vrouwen .zich te ontwikkelen. FINLAND, fn 1907 kregen de Eïnsche vrouwen he! kiesrecht en dadeljjk werd in den landdag ,oan voorstel ingediend, dat de regeenn-Z een wetsontwerp zou indienen, waaruit tedere plattelandsgemeente verplicht, zou worden een vroedvrouw, aim te stellen. Hat voorstel weid aangenomen, maar door de politieke omstandigheden en Russische» invloed kwam: er niets van. In 1920 toen het land onafhankelijk was, werd het 'wets ontwerp ingediend. Maar het salaris was zeer laag; da vrouwen hielden aan, het salaris verdubbelde en het wetsontwerp weid aangenomen. In 1921 is nu. een mviuwe wet aangeno men waarbij de groote gemeenten met-r dten één vroedvrouw moeten benoemen. Behoorlijke huisvesting is in de wet om schreven en hos salaris is op 8000 Fin- sche -marken gebracht. Met. fJO-Vaxigen leef tijd krijgen z'jj pensip-ïn. EERSIE MODISTE .VAN PARIJS. Maircelle Guillen.,di oudste dochter- van een Parjjschen a.utobus-tehauffeuir. neeft den eersten prijs gewonnen in den wtad- stirijd dei Barijsche modisten. Het atelier wjaar zij _wierl;t hoeft hgar .salaris, verb hoogd van 7000 tot 40.000 frs. Zij, die nu do titel van „Eerste Modiste van Parijs" heeft gekregen, zal nu mededingen in den ivationalen wedstrijd. rede van Mr. Kooien te Woerden. „Het Huisgezin" zegt er o.m. dit van: In deze les (van mr. Kooien) heeft één punt ons onaangenaam getroffen.: dat be treffende het behoud der Samenwerking ïïieb de protestanten. Niet, natuurlijk, omdat wij tegen het e ïoud dier samenwerking zijn, men weet dg ermaar omdat wij ons program van actie met het oog op de protestanten zouden hebben te fatsoeneeren. Dezen eisch kan men ons niet stellen, -anderen eiSOh SteUen wii °°k niet 3311 Vragen b.v. de christelijk-historischen TJ'v 71! ln,stfmmel1 hun opvatting, dat Nederland bestuurd moet worden „als eea christelijke staat in protestantschen zm of wij zijn voor handhaving der fa culteit van godgeleerdheid aan de onen- carc. universiteiten Natuurlijk vragen zij ons dat niet, en zij zetten op hun .program wat aan hun irtzienten beantwoordt. Dat moeten wij ook met ons program indien onder ons verschil van meenina- bestond omtrent artikel 123, indien niet oUe apostolische vicarissen en prefecten in indie van oordeel waren, dat wij met min ora- dan afschhffing van dit artikel niet gelloipen zijn, zou er reden kunnen zijn over dat punt te zwjjgen. Thans niet. Of afschaffing mogelijk zal blijken, is -en vraag, die straks aan de orde komt en dan haar antwoord zal vinden. ;Maai- nu aj, omclat er protestanten zijn db artikel 123, gewijzigd of ongewijzigd willen behouden, onzen rechts-eiseh in slikken, ie een houding, die we niet be wonderen. Geven we op dit eene punt "toe, dan is er geen enkele reden waarom we ook niet op andere punten ons program van actie pasklaar zouden maken voor protestantscli gebruik. Zij doen het niet en boeven het niet te doen, wij wel; deze ongelijkheid aan vaarden we niet. Wij moeten zelfstandig, zonder vreem den invloed, ons program van actie opstel len, en onze Kamerfractie heeft tot taak, daarvan te verwezenlijken wat bereikbaar is. Waarom wij, voor intrekking van arti kel 123 opkomend, niet tevens voor af schaffing van het processieverbod pleiten? Om de eenvoudige en afdoende reden, dat daarvoor eene grondwetsherziening noodig is, er niemand in de eerstvolgende periode van vier jaar een Grondwetsher ziening denkbaar acht. Daarom is thans, op het kort pro gram voor de komende vier-jarige periode, afschaffing van het processieverbod ver langen, een slag in de lucht. Ons stembus-program. „Het Centrum" driestart: De tijd voor het indienen van amende menten op het concept-program van het Bestuur van den Algemeenen Bond is thans voorbij. Er zijn een aantal wijzigingen op het cóncept de bekende zes punten van Mgr. Nolens voorgesteld en ten dee- le ook aangenomen en de vergadering van den Algemeenen Bond op 30 en 31 Tan. zal daarover thans een beslissing hebben te nemen. Wij gelooven niet mis te tasten, wan neer wij alq onze meening uitspreken, dat het concept geen essentieele verande ringen zal ondergaan. Wel zijn, zooals wij zeiden, eenige wij zigingen in kiesvereenigingen en kring- organisaties lang niet in alle aange nomen: maar eerstens is het de vraag, of ook de vergadering van den Algemeenen Bo^id zich daarmee op elk punt zal veree nigen; en vervolgens waren die wijzigin gen over -t algemeen niet van dien aard, dat zij het concept 'van wezen doen er- anderen. Dit is een zaak van beteekenis. Immet3, is eenmaal het program van urgentie vastgesteld, dan zal dit ook door de candidaten der partij moeten worden onderschreven, en hierin ligt, dunkt ons, een krachtige waarborg voor de eenheid. Het komt ons voor, dat men dit in de besprekingen en polemieken van den laatsten tijd wel een weinig uit hot oog .verloren heeft en daardoor soms ook te veel debatteerde over punten van minder belang. Is straks te Utrecht over inhoud en for- muleèring van het program de beslissing gevallen, dan zal, dus zeker, nog strijd kunnen worden gevoerd over de te stellen candidaten, maar dan toch alleen binnen de 1 ij n e n door dat program aangegeven. De weg, door onze partij in de eerstvol gende wetgevende periode te volgen, is dan uitgestippeld, het platform, waarop wij onzen strijd in de Kamer en buiten de Kamer zullen zien afgebakend. Allen zullen er zich, moeten er zich mee vereenigen, en bij voorbaat hebben alle richtingen in de partij zich daartoe bereid verklaard. Met het program van actie waar naast ook nog de onuitgevoerde paragra fen van het meer algemeene program van kracht blijven zal aldus de grondslag zijn gelegd voor onze samenwerking, voor de concentratie van al onze krachten. En daarmee zal het meest belangrijke werk zijn verricht ter verzekering onzer eenheid, en een daad zijn gesteld, die zien wij het wel pra.ctisch van meer waarde za.1 wezen, dan welke uit spraak of motie ook. - Is dat nn democratie? De „Nieuwe Venlosehe Cour." schrijft: „Is liet desbetreffende krantenbericht juist, dan begint het verzet der leden van het „St. Michaël-Verbond" tegen den van boven hun opgelegden dwang reeds los te komen. Uitgemaakt was alweer van boven af, wie Kamer-candidaten van "St. Michaël" zouden zijn en waar ze zouden gesteld worden. De bekende anti-democratische metbode. Neen, - zoo verzetten zich de Limburg- scbe Michaëlisten, als marionetten in de handen van een of een paar hoofdbe stuursleden laten we ons niet gebruiken. Houdt uwen heer Bon en laat hem candi- daat zijn waar ze hem hebben willen, wij kiezen onzen candidaat zelf. Wat kan prof. Veraart van „demokra- tisch" standpunt daar tegen zeggen? De Froiestantsche natie. De Christelijk-historische Unie meent er niet buiten te kunnen, ook in haar stem bus-program te getuigen voor de „Froies tantsche natie". Hoe men er aan dien kant toch too komt, zich dermate in de verhoudingen ta vergissen? Een hoofdartikel in „De Nederlander" van j.l. Zaterdag ligt voor een deel dén sluier op die over dit geheimnis hangt. „De Christelijk-Historische Unie ziet het Nederlandsche volk, ook de joden en mahomedanen in zijn midden, als een Christelijk volk. Zij .ziet de Nederlandsche natie, de roomsehen inbegrepen, als een Christelijk-protestantseh volk. De vrijheid, die allen genieten, is de Christelijk-protos- tantsche vrijheid. Het recht, dat aller, recht beveiligt, is het OJcristelijk-protestantsch recht. De levenslftacht, die aller leven ten goede komt, zij is de- Chxistelijk-protestantsche levenskracht. De eerbaarheid, die aller ge zinsleven beschermt, zij is de Christelijke eerbaarheid. Het gemeenschapsgevoel, dat allen verbindt en de zwakken beschut, het is het Christelijk gemeenschapsgevoel." Wanneer men bovenstaand citaat goed bekijkt, zal men aanstonds zien, hoe de termen „Christelijk" en „Christelijk-pro- testants" or stuivertje in wisselen. Wie beweren wil, dat het Nederland sche volk een „Christelijk volk" is, in dien zin dat de grondslagen der Neder landsche samenleving nog altijd voor een goed deel op het Christendom gefundeerd zijn, zal bij ons .geen verzet ontmoeten, aangezien bij zulke uitspraak ter dege ook bet aantal der Christelijk-geloovenden in aanmerking komt. Maakt men echter van „Christelijk" „Christelijk-protestantseh" dan verandert de situatie geheel. Er is ten dezen voor het aanhangsel „Protestantsch" op niets anders te roemen dan op „de vrijheid, die allen genieten", doch dan nog slechts in zoo verre" als de meer consequente doorvoering der Protes- tantsche idee in het liberalisme eerst heel langzaam die „vrijheid*-' heeft gebracht; die „vrijheid" op welker volledige door voering de Katholieken nog altijd wach tende zijn. Dc overige, minder twijfelachtige im mers echt-positieve, Christelijke kenmer ken van onze Nederlandsche samenleving, misschien het rechtswezen ten deele uit gezonderd, mag het Protestantisme aller minst voor zich alleenopeisehen. Er is tusschen „Christelijk" en „Chris- tclijk-Protestantsch" een hiaat, (gaping) die ruim voldoende is, om aan de „Protes- tantsche natie" alle houvast te ontnemen. G,Msbd.'-') Uut den oek van 't Hoesche iand (Afgeluisterd gesprek.) (Ingezonden.) Merien tot Koo: Wel Koo, wat is 't a wee a lank elee, da'k je ezieën weun je nog aoltied op Kwidamme? Koo: Ik mot zegge Merien, da's zeker a en tiedje elee, dat we mekaore ezieën mer ik bin nog aoltied op Kwidamme. Merien: En ei je aoltied nag a je werk? KooIk mot je dat zegge Merien, ik op 't oogenblik hin werk, dus dat ligt nie best an, en wie weet oe lahk dat 'nog za duure. Merien: Mer je bindt zeker toch ök wè lid van den errebeiersbond en van de werkoloozekas,' as je dan hin werk eit dan krieg je toch steun, uut de werkeboze- kas? Koo: Ja, dir bin ik helukkig ök lid van, dat is nog is en mooie instellingë voe de errebeiers. Merien: Mer kun je noe begriepe Koo, dat t'r nog zó vee errebeiers bin, die nog hin lid bin, van zoo'n bond? Koo: Dat bin van die mensen Merien, die dienke dat ze deeur en kleinigheid uut te geven, ielke weke, voe den bond, dat ze dir niks an want dat bin nog a is mensen, die toch aoltied werk en dan zegge dieje kunt mè betille voe cn ander, mer ik 'k d'r zelf niks an. Merien: Ja, zokke mensen binder vee Kootje, die niks over voe en ander, die dienken mè as ik het mer wït geef ik dan om .een ander. Koo: Dir is oo zó weinig of hin naas tenliefde mil- onder vee mensen, dat kun je toch mer aol te hoed zieë, de mensen mosten toch vee meer mekaore elpe steu- ne, en voe aol dan de romse mensen. MerienAs dat wer was Koo, dat de romse mensen mekaore beter ielpen stenne, noe daD weet ik zeker, dat t'r nie zó vee romse mensen zonder werk dikkels zoue weze, ik» bedoele dir voeaol bie, liek as ambachtslui zó as schoenmikers, kleer- mikers, tummermans en zó nog a meer, die a dikkels is hin werk dat te moeite is, omdat t'r zó vee romse mensen bin, die d'r werk litte doeë, deur nie romse. Koo: Ja, dat is ök zó in aoles, as de werkgevers ök is meer over hadden voe d'r errebeiers, dan zou d'r ök meer eens gezindheid komme, onder de errebeiers, en dan zou-e werkgevers en errebeiers d'r voordeel van en aors komt zó nooit. Merien: Ik zegge mè, de romse mensen, moste vee meer litte blieke, dat ze deur en deur roms bin, en dat ök voeaol toone, as t'r op ankomt, voeaol zeker nooit wat van d'r eigen roms volk te vertellen, a ist dan nog de werheid, dus ze vertelle, ik bedoele d'r bie tegen aore mensen, die nie roms bin, want ielk mens eit z'n gebre ken. mer we motte dat zó vee meunelik verzwiege, dat bin echte romse mensen. Koo: Mer de romse mensen, moeste ök nog vee meer toone roms te wezen, deur onze eigen romse krante fh lezen, en d'r advertenties d'r in plekke, want dir bin ök nog wè romse mensen, die en aore krante leze, as de romse krante, kiek dat mo3te ze niet doeë; dat bin hin mensen die echt roms bin. MerienNoe litte we mer oope, dat de romse mensen is meer en meer romse mensen worre, en dat ok litte filieke dat ez roms bin, want Koo, je weet net zó hoed as ik 't weet, dat onze lieve Heer ezeit eit, nie die zulle zegge: Heere, Heere, zulle den Hemel binnengaan, maar die den wil volbrengt van mijn vader die in den Hemel is, hij zal het rijk der Hemelen binnengaan. Koo: As dir aole mensen mer is beter over dochten, dan zou-e d'r nie zó vee mensen motte kleègen in de wereld, das ze as 't wère nie weten oe an de kost te kommen, dir zou ók wè meer eheve worre an de èrme mensen, an de kerken, an <le èrme heidenen dir de missionnarissen voe bedelen, om voe aol die mensen te elpen in den nood. Merien: Dil' wordt dikkels oo zó weinig over edocht, voeaol deur de rieke men sen, dié vee kunne heve,'mer dat nie doeë, de geldduivel zit bie vee van die mensen op de portemonéé, en ze kunne mer nie van d'r hela af, nie vpe dat ze komme te sturven. Koo: We zulle mer oope, dat voeaol t romse vereenigingsleven, beter wordt, bie ons op Kwidamme, komt t'r a meer leven voe de vereenigingen, de romse mensen bchunne toch te begriepen, da's ze ver- eenigd mottè worre, voe 'dat'- beter za worre. MerienBie ons op Séérenoek, is 't cel anders oor, dir bin ók genoeg romse ver eenigingen toe stand ekomme, mer dir bin nog zó eel weinig errebeiers lid van d'r errebeiersbond, dir komme a sprekersvoe, om ze an te sporen om lit te worren, mei' 't elpt nie, en dat nog wè zó dikkels dat t'r sprekers komme, ik kant nie begriepe. Koo: Kiek dat kank ök nie begriepe, oe dat komt, da's ze bie julder zó lank wachten, om lid'te worre van den .erre beiersbond, en dat nog wè op 't romse durpje Séérenoek. Merien: We kunne dir nog wè vee over praote Koo, mer 't elpt tooli nie, de men sen motte 't zelf noe mer wete, mer ik oope, as we nog is mekaore spreke, dat we dan kunne zegge, de romse mensen bin eel wat veranderd, en noe tot ziens. Koo: Dag Merien, en 't beste hoor. Vriend K'. Het dram» te Nijmegen. In aansluiting met ons bericht in hot mnwn i er van B on'Ier dag wordt nog ge'- meld!: Kort geleden was tusschen den heer O. en die Duitscho dienstbode het plan ge. rijpt, om diezle w oek samen te vertrekken naar Amerika. Alles was voor dit vertrek heimelijk jn gereedheid gjebtatht. Wat ar in de laatste uren van zijn leven is' opoge» giaan in den heer O. .zal mmtrner bekend worden, maar vermoedelijk heeft tenslotte de hoer O. teruggedeinsd voor .het feit zijn vrouw en kinderen onverozrgd in Njjimtegen achter te laten. O. leeft d'a r-to moedwillig in de Waal gesteurd., hetzij bij volle verstand, hetzij in een aanval van waanrin met de bedoeling allen het leven te benemen. Mo gelijk is het ook dat hik aldus zijd vrouw en kinderen wilde dooden en zfelf ont- 'snappen.' Het achtjarig dochten.e dat als door een wonder gered is. maaikt het z®ar wiel. De Buitsche dienstbode is reeds Zon dagmorgen door de polit-.e over de grens gez'et op transport naar haar .woonplaats in DuïtscMand. Toen Zaterdagavond twee auto's te Roermond elkaar wilden passeeren, ge raakte een scholier uit Grathem. door het licht verblind, met zijn fiets onder een der wagens. De jongen werd ernstig gewond en de fiets vernield. Gereglementeerde slavernij. 'Onder bovenstaande titel lezen wij .m do „Tel." een uitgebreid re-laas over- de ellende, waaraan ond-gedienden zijn bloot gesteld:, als zij teruggekomen in Holland in de macht zijn geraakt van een loge menthouder, die hen tegen w'Oefcerrenae Voorschotten op: 'zijn pensioen-acte ver leent De ellende wordt steeds eirgier. naar mate zijn schuld gro.oter wordt.Wij citeeren Ongelooflijk: g'eraffineeid glaat het ,er l;oe. Als een oud-gediende, door eigen schuld hel^asv aohteroj: is geraakt en bij den logementhouder aanklopt, krijgt hij op rijn pens-oenacte een voorschot. Boven dien heeft hij dc veritókeimg. adt hii tegen een prijs van -ven aohi gulden onderdak 'zlal hebben en den kost. Alles wordt bij uitbetaling der pensioenen verrekend. Te.-/ slotte krijgt hij eiken Zaterdag een g'uld -n wteekge'd tegen de stanlasrdrente, die tot 2ö pc. per kwartaal bedraagt. Schulden ioop-en spoi.)djg op. Een nieuws jaa levert hein de baas wel. Er zijn nogal eens 'koopjes te halen als een zlwerver uit nood een tl -dingstuk afgeeft voor een p.a'ar kwartjes. De baas koopt en verkoopt- aan riin gasten met een winst, die alle perken le buiten g&at. vermeerderd met de kwartaalronte. Wij weten een geval, waarin een voor t,wee kwartjes gekochte jas aan een oud-gedjende weid afgestaan voor twaalf gulden plus twaalf kwartje® .rente. t Van werken is v,oor dia meeste logd- Mentbewoners geen sprake. Wie Jijn loge ment als adres opgeeft weet reeds bij voorbaat dat elke soil'citi tie nutteloos zjaj rijn. Komt de uitbetaling van pensioenen, dan gaat de baas met de verschillende actes die liij in beziit heeft naar. 't bureau in die Haudboogstraat. om' die te vertoonen Er wolden uittreksels gemajakit, de gepen- sionneeide krijst een papiertje waarop hij persoonlijk een attestatie die ivita 'kan haten. Op do tra.p v''n het gpbouw wacht, dia logementhouder, omi de attestatie in ontvahgst ie nemm Hij zargt voor het innen van het pensioen en blijkt, als het gteld in zijn bezit s.i wel 'zoo goed om tien, vijftien gulden legen hooge g-ente als voorschot af te staan. Die oud-gedfeil© te,acteert zichzelf een avond:, \een dag lang en dan is hij weer als tevoren Jri alles afhankelijk. T'arwijl hemi nooit eenige contra,le op de rekening wordt toegestaan. Wil men weten wat zij verdienen? De drie hoogste logementen, die bij de departementale vergunning het recht heb ben, die pensioenactes te doen behainleie.i huiten de rechthebbenden om, beschikken oveir zlestig tot tachtig actes. Zij iimen gemiddeld miser dan f 100,per acte. En dat beteekent aan rente alleen öea pater duiiziend guljen schoon verdiend, elk kwartaal weer". Waarbij dan nog Komt de verdienste! op dien kost en inwoning vam da deriïgt veertig man, wfen zij onderdak verleeiisn' Ook aan de sohriiteke]ijk-onhygiëni(sa'i,te en elfondige slaap- en verhïijfgehegienheilan in de logementen Wijdt het Wad nog einlbele regels. Maar het is hun eenige toevlucht, vooral op feestdagen, die voor hen nooit feestdagen kunnen zijn en op den tijd van pensioenontvangen, wanneer 'zie onvetzbt- t al ijk weigeren een nieuw: voorschot le nemen, omdat clan de schuld weer groo tier wordt KRIJGSLIST. „Geef jij je vroiuW) een deel van het geld dat ;e met pokeaon wint?'' „Ja, behalve wanne"- zie erg nijdig- is,* dat ik zoo laat thuis 'kom dan geef ik het haar allemaal.V- RANDEL. (Beste klant)Meneer, mag ik asljeblieft een ons hotar cn een half ons kaas? Moe- dar zal u ean gulden brengen .als vader thuis komt. Heel goed. zicgt de hoterhandelaai' die aan zulke mkoopen gewend is. Maar ik wou graag nu geld terujg hebben, want moeder heeft geld. voor dan muntmeter noodig. KOOKRECEPTEN. YLEF.SCHBUDD1NG. 3 ons varkensgehakt, 3 ons kkalfkfee- hafcte I ons o--se tong, 3 eieren, augurken, boter, specMgen.. Verm eng beid© gehaktsoorten met ga- Wieek't brood', boter, muskaat, Ju-uidnagel, zont. geklopte eierdooiers en tot sneeuw geslagen eiwit L'esi nu dit mengsel in een pudding!- .vormi, met wat ossentong! .er telkens tus- 'selien. Onderin lesct men een aaglje osse- tong en een ster van gesneden augurk. Kook het „a.u bain Marie", dat is in een pan met wateir. waarin men dien vorm 'zleit, zorg dat het water niet in den vorm komt em ook niet te veel' verkookt vteL 'fcems bijvoegen). WARME MOUSSELINEPjUDDlNG. 100 gr. suiker, 50 gr. aard. meel, 10,0 |gr._ boter, 5 eieren, en als men wil! wen smaakje (citroen, oranjewater, of een an dere essence). De eierdooiers worden met de suiker en het smaakje schuimig geklopt. Dan word? het aardappelmeel en de boter er doorge roerd Dit mengsel wordt „au bain Marie" geroerd tot het zoo dik is dat het aan den lepel blijft hangen. Dan wordt het stijfge klopte eiwit er bij gedaan en de pudding in een gesloten, met boter besmeerden pud dingvorm gedurende 1 a lj/g uur langzaam gekookt. HUISHOUDELIJKE WENKEN. ROESTENDE PANNEN. IJ'zleren p-aunen zullen, ajs ze niet diage lijks gebruikt wonden, spoedjg roesten. Men kan dit roesten echter gemakkelijk! ver wijderen door in de pannen aardappet schellen to koken en dan een flinke hoe veelheid soda bjj te voegen. Voor tinnen pannen die geroest zijn is kokend water met een weinig borax volt doende. GEKNEUSDE EIEREN. Wanneer de eieren gebarsten zjijn kan men zie niet goed koken. Ze koken dan gewoonlijk „uit" Een lepeltee zout bij het wiater moet daartegen een probaat middel 'zijn. 'tis to beproeven. Storme op zee. Geweldig waait de wind, de hoornen buigen, terug en weer terug de ruiten slaan; het ratelt radeloos. of 'tal in duigen, of 'thuis 'begeven ginge ■en 'thof vergaan; te dapper iel de wind i in 'tland gekomen, te .schielijk is de ruste ons herte ontnomen! Hoe moet het nu op zlee, hij Zjulke stooten, in stuikken stuiven, stier en steven, al 't gerief van roe en ra? De visischershooten, wfe weet of 'tamper een ontraiken' zjal? ,'t wordt menig moeders kind, op zjee aan 't drav-en, eer 't morgen is wie wieet?— een graf gagraven! F Ze bidden op hun knie'n: Re vrouwen weemen, fcie houden, met der hand, lunne ooren dicht: „Woe-iloe! de ziee- de zee- miz.e arme kioenen- en 't laatste, dat daar in rijn' wiege hgt! Het schamel schaap 'ten is geen maand gbören, en.heeft het vader ai L op Mee verloren?" „De penningkeerse hrahdt: de winden stelten Izjal God misschien, nu, nog, die ales kan? Maria zal voor ons den Heere wijlen te voetc vallen, daar zje is moeder van! och help en, hond zo vrij i van zleer en zorgen, en licht zal' vóór uw beeld staan. Moeder, ndórgen! Do vader, ou,d, en stram), vah 'tlange varen; da schipper, en Zij ook) met elk een kind; de twee. .die niaandage eerst, gebruiLoft waren, de jonge knabe.. en die 1 zijn herte mint: !z'e komen hun belofte eerbiedig boeten en, waslicht in de .hand, t Maria groeten. GUIDD GEZELLE. (Uit Rijmsnoer).

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5