Tweede Blad
Tot hoogen prijs.
nieuwe zeeuwsche courant
zaterdag 17 januari 1025
APOLOGIE
feuTlleton"'
Buitenland
Binnenland
Voor onze vrouwen.
Kerknieuws
Het hoekje van humor.
^/oor de Keuken.
Wetenschap en Letteren
(Geloolsverdedifling)
De Bijbel
Een miincr vrinvfen di e uithoof .ie van
zijn maatschappelijke positie eeri bijeen
komst moest bijwonen van Protestanten
welke met psaiingeziang en het leZen van
reen kapittel uit den Bijbel Werd geopend',
gaf, lerwiii hij met een dter op de bijeen
komst aanwezigen huiswaarts wandelde,
zijn instemming te kennen met de voor
gelezen Bijbelverzen, wijl die zee'" wel
strookten inet het karakter van de hijeen-
komst. De aangesprokene' verwonderde zich
over dit gezegde van mijti vriend, „want"
zoo zeide hij, „gij leest toch niet in den
Bijbel, wijl' li die als Ro-omisöh-e verboden
is" Waaróp mijn vriend hem' een dusdanig
bescheid mh 'dat dr- Protestan'sche opmer
ker verklaarde,.volkomen bevredigd te
rijn.
Hieruit blijkt met wat taaie- vözlel'en zich
d:e onkunde en het vooroordeel1 tenopzichto
van Roonische zaken bij onze andersden
kende brooders hebben vaslgeteorteM.
Hot toeval wilde dat mij dezer dagsn
ondier d:e oogen kwam wat omtrent den
Bijbel en het Bijbellezen de Dominikaner-
ppter F. Olten uil Zwolle in eene conferen
tie heeft uiteengezet die hij in Januari
1924 in de SI. Antonius kerk te Rotterdam
voor een gshoor, groiotendeels bestaand©
uit andersdenkenden, hield. Het kan zijn
nut hebben dat ook -ens in de „Nieuwe
Zeeuw" die de eer hoeft verschillende
andersdenkenden onder zijn lezers te tel
len-, te publice-p-en.
Gebrek aan li-fd-e v.oor den Bijbel werd
ien wondt,aldus PaLer Olten, aan de Katho
lieke Keik verweten, mlaor dit is 'n praat
je zonder rvggsgraai. want in liefde voor
den Bijbel s'onen staat de Katholiek»
Kerk vooraan.
Dat onze andersdenkende broeders een
Bijbel hebben, danken zij dan de Katho
lieke Kerk, die al de eeuwen door mei
moederlijke, ja scrupuleuze zorg waakte
over de zuiverheid van den gewijd-en tekst
opdat do door God aan Zijn Keik gegeven
schat ongerept z-ou bewaard blijven.
Voortdurend breekt Zij voor hare lrinde
ren tiet brood van Gods woord en het is
c-en harer voorschriften, dat iederen Zon
dag aan de in de kerkgebouwen vergader
de geloovigon een uittreksel uit den Bijbel
z!al worden voorgelezen en verklaard.
Wat is de Bijbel voor ons, menschen.
ook voor ons. Roomfeche menschen? Een
brief van God aan ons. do schatkamer van
Gods waarheid, liet onderpand van Gods
liefde, de stralende openbaring van Gods-
schoonheid.
De bijbel is het manna., dat zich voegt
naar ieders smaak -te vuurtoren, die ziijn
Kcht ujtbundeit over onzen levensweg en
ons koersen doet naar de veilige haven
der eeuwigheid.
Dat alles en ïv j. veel meer is- de Bijbal
maar, wel te verstaan, de Bijbel, bewaard*
era verklaard' door de Kerk aan wie Chris
tus het onfeilbaar leergezag heeft geschon
ken miet do woorden; „Wie U hoort, hoort
mij" Ook wij, zoo goed a;ls de discipelen,
van Emimaus bpbbeii noodig. da.t de in
Zijn keik levende Christus -ons de Schrif
ten openlegt.
Be boeken des Ouden en Nieuwen ues-
ïaments, die onder ingeving van en met
b'ijzond'eren bijstand dee H. Geestes door
godvruchtige mannen zijn geschreven en
daarom zooals het. Vatikaansch Concilie
'zteg-t „Deum habent au-lorejn", God tot
auteur hebben, vormen tezamen 'den Bij
bel. Wij, Katholieken, hebben veelal een
soort van afschrik van het woord Bijbel
als klinkende te ProtestantsCh -in onze
ooren. Doch ten onrechte, -het w-o-prd
„Bijbel" is veel beeldender dan H. Schrift
aei pater Otten in zijn conferentie.
Dat wij Roomschen den Bijbel niet mogen
lezien is wederom 'n praatje voor den va,a,k.
Wij mogen hesm gerust lezen en hoe meer
hoe liever maar met voorzichtigheid en
oordeelkundig on dus onder eenïge)
lichte ovorvvaarden door het -Kerkelijk
Gezag gesteld. Uit die -bepalingen der
Kerk blijkt haar moederlijke bezorgdheid
en haar liefde voor den Bijbel. Waar do
Bijbel as overgegeven aan ieders, inzicht
daar is de Bijbel #:n Babel geworden.
Onzin is .ook d'e veel verbreide legende
dat het volk aan Luther den Bijbel dankt,
dat hij den Bijbel van den Roomschen
'ketting heeft losgemaakt, de laag stof 'die
onder het bestuur van Rome er zich op
vast had gezet., heeft weggeveegd. Dwaas
beweren, want na de uitvinding der boek
drukkunst tot aan den Lutberbijbal, ver
schenen er 800 uitgaven van den Bijbel
'Waaronder 200 vertalingen in levende ta
len, en alleen 20 Duitse,bei vertalingen.
Na hel uitgalmen dezer verwenschina
sprong hij uit den kring en ijlde naar de
poort.
,wNeem Hjltruda, de diensmoag-d, meda
rieP hem de koning na;
„rij is geaclii'kt tot geheime diensten!
ik schenk haar u,"
Iring begreep die woorden, want hij
wist reeds, in wiens band zijn geschenk
genaakt was. „Spot maar," 'gronnde hij
dregiend,1 „ook u, zal mijn wraak niet spa
ren''
Diepe stilte h-eeischlc oene wijl in do
vergadering, waarna, de koning het woord
weder opnam en sprak: „Uitgewfscht is
de sc-haiK&e di»n tje meineed van diie»
man over ons gebracht heeft; richt nu,
gij, heldeD, uwe gedachten weder op onz'e
zitting."
Daar stond Rudmar. de- edelz'aat aan
de beek der SaJa. een breedgeschouder
de held met vuurrooden baard np. Hg
droeg als kaproen het vel van een ztwijnsr
kop op den dikken schedel, uit wélks
borstelige -rooda lokken de lange witte
De Bijbel moest alles zijn zeiden -la
Hervormers,hij moest alles vervangen.
wat 1500 jaar de geloovigen had gevoed
en geleid, en hij die alles moest zijn, hu
is voor de moderne Protestanten niets
meer, hij heeft zijn tijd gehad. Hij bleef
zieker een stichtend boek met schoonheid
hier en daar, maar geen Woord Gods, geen
werk van den ff!. Geest. De modem»
Protestant zegt dat de Bijbel is ingegeven,
geïnspireerd zooals ieder kunstwerk. Niet
meer en niet minder God is de mak-er van
den Bijbel, zooals Hij de maker is van de
Notre 'Dame van Parijs of den Sint Pietcr
to Rome.
Voor ons is de Bijbel Gods waarachtig
wooid, al verschillen wij in het Bijbellezen
met onze Prolcstautscha broeders. Voo*-
hen is het leZen ervan noodzakelijk, om
dat de Bijbel de ©enige geloofsregel is
voor ons is hei nuttig en heilzaam maar
niet noodzakelijk. Noch uit. den aard der
Zaak, noch uil' goddelijk bevel kan het
noodzakelijk Bijbellezen bewezen worden.
Intusschen kunnen wij Rnomschen al
leen een .afdoend antwoord geven op ,de
vraag, boe wij weten d'at de Bijbel Gods
Woord js en wel'ke boeken bijbelsch zijn.
De Protestanten loopen hierin vast. Het
levende leergezag der Kerk, steunend op
en puitend uit de volle openbaring ver
vat in Bijbel en Overlevering, kan al lean
hierin een bevredigend antwoord geven.
In zijn slotrede wees Pater Olten er op,
hoe wij onzen geest niet het beste moeten
voeden en hoo onder dat geestesvoedsel
zieker ook de Bijbel moet zijn. Hem' lezend
zuilen wij in deze koude en alles doore in
halende tijden in ons voelen de waarheid
van Christus Woord: „Hemel en aarde
zullen voorbij gaan, maar Mijne woor
den zullen n-ist voorbij gaan".
IKOON.
AMERIKA
De rijkste Amerikanen.
Uit de officieele lijst der hoogstaange
slagenen in de Amerikaansche republiek,
welke dit jaar voor het eerst is gepubli
ceerd, blijkt, dat de oude Rockefeller
reeds lang niet meer de rijkste man van
Amerika is. Ten gevolge van zijn vrij
gevigheid, zijn vele giften voor cultureele
en maatschappelijke doeleinden, blijkt de
goede man dermate „verarmd" te zijn, dat
hij per jaar nog maar 125.000 dollar be
lasting betaalt. De zoon van Rockefeller
echter, die minder royaal is, zal op het
oogenblik wel de rijkste man der wereld
zijn. Hij betaalt per jaar zeven millioon
dollar vermogensbelasting (waarmee dus
het halve Nederlandsehe leger bekostigd
zou kunnen worden) en Ford, de man van
de auto's, die per jaar 2 millioen dollar
betaalt, is dus tegenover Rockefeller jr.
maar een kleine jongen. Het is eigenaar
dig te weten, dat den in Europa nog vrij
onbekenden heer Wrigley, die heel Ameri
ka van kauwgummi voorziet, de kauw
gom-industrie klaarblijkelijk geen wind
eieren gelegd heeft. Hij betaalt n.l. per
jaar 1 millioen dollar belasting. Bisschop
Conell te Boston betaalt per jaar 35 dui-,
zend dollar belasting. Zijn collega, de
aartsbisschop van New-York, schijnt de
juistere opvatting te huldigen, dat bet
beter is, den armen dan den belasting
ambtenaren zijn aardsche goederen weg te
schenken; immers hij betaalt per iaar
slechts 300 harde dollars. De bokser
Dempsey betaalt .90.000 dollar, doch hij
wordt ten eenenmale knock-out geslagen
door den filmheld Douglas Fairbanks, die
per jaar 225.000 dollar belasting betaalt.
(„Centrum"!
Een standbeeld veer Petrus Donders.
Over bovenstaand onderwerp publiceert
de heer J. R. sr. d. Lans een oproep in do
R.-K. bladen. t
j Hij schrijft: i
Zijn vaderstad Tilburg, terecht trotscu
op zwik een alleredelsten koon. wengcht
.hem binnen haar muren een gedenrtaek'en.
op,: te richten, dat tot aan het verre nage
slacht zijn roem zal verkondigen.
Nijmegen, vereeuwigde zjjn roemrijken
teljg, -den Bisschop-martelaar FerdinandI
Haan-er, in onvergankelijk brons.
De onvergetelijke .soldatenpas'Ioor Ver
braak weid in zijn --shporlestad, Rotterdam
gehuldigd door -de okmtsung m liet mu
seum van zjjja door Van Welie geschil'-
dterde beeltenis.
Voor dien Anostel der melaatscben moet
te Tilburg een standbeeld verrijz!en,l
Het ontwerp daartoe is al gereed; bel
werd geK.-verd door de beieMhouwersfir-
mia Maas en Zonen te Haarlem en is; reeds
door het Uitv.oerpnd Comité vn-or het
'Slagtanden te voorschijn kwanten en wa-s
een der dorstigsce helden, die aan 's ko-
nin-gs tafel' aanzaten. Niet onkundig was
hij in goedgeplaatste woorden, maai' de
fware lust tot sproken kreeg hij slechts
bij den volleai beker, evenals de woud
beek eerst bruist, wanneer de wolk haar
uitgtdroogd Led vult. Bedachtzaam schraap
te hij zijn keelstiet de schacht van de
speer tegen den grond en ving aldus aan;
„Gestraft hebben wij den nijdigaard op
bet woord dos vreemden mans naar de
.strenge reden der vaderen, daar wij ham
schuldig erkenden en peen doel willen heb
ben aan zwik een schande dochjde. tegen;
woordigheia des klagers mocht menigeen
der geno-oten tot misnoegoe woorden aan
prikkelen, die zjjn» zaak1 slecht zouden
kunnen maken. Daarom1 raad j|k aan, dat hij
ons verlate en ons besluit afwacht©. Jk
heb gezegd.
Het eenparige aanslaan der wapenen
tegen de schilden -bewees, den koning welk
een bijval dat voorstel bij de vorsten vond
en hij verdocht Katwalda aan het ver
langen zijner helden te voldoen. „Wacht
op mjjn boodschap on den he.uvel der lin
den,," sprak hij, „niet lang zult gij daar
behoeven te blijven."-
Zoodra Katwlda zich verwijderd bad,
Petrus-Donders móniinent goedgekeurd en
'bekroond1.
Op e;en ripjïtt tw©e meter hoog steenen
voetstuk, waarop als een-ig sieraad de
(Vapens fan Tilburg Surinam© en dat der
'Redemptoristen, worden aangebracht. zhl
ook rifim twee mieter hoog,, in brons de
gestalte van Sen Apostel der melaalscben
verrijzen, In ds rechterhand draagt hij als
zinnebeeld van zijn priesterlijken arbeid,
het kruis, waarnaar een aan zijn voeten
jgdknielden jttolaalsr fwj hoopvol opziet.
Ziin linkerhand! cust Hoestend en bemoe
digend op nol hoof l van den lijder, als
toeken van de liefderijke liciiamelijkfe ver-
ploginpwaardoor Pater Donders de pijnen
dier arme. lep rozen poogde te stillen.
liet beeld belooft een waardige hulde
te zjjn aa-n den Apostel der melaatse hen.
liet komt er nu mlaair op aan d!e noo-
dige gelden bijeen Ie bienpen om hel ont
werp uit te voeren.
Daarvoor mogen wij Tilburg niet alleen
ïajfcen zorgen Wij moeten er ©en eer in
stellen, ^r het onze toe bij te diragen. Het
moet een riationate hulde worden aan ©en
groot Nederland--r. waaraan, ieder recht
geaard vaderlander' zal wenscben mee ts
doen.
Daardoor zal hii deelhebben aan de
Verheerljjkdng van den dienaar Gods, die
reeds ui-eeniLid«i zijn vereerders met lier
melsche gunsten heeft beloond.
Elen nieuw ja/lr is pas begonnen. Allen
hebben wij onze aangelegenheden, onze
'vvenschen en verlangens, die wij dit jam'
in vervulling hopen te zien gaan.
Welnu, Vertrouwen wij, volgens de aan
sporing van Mgr. Diepen, oi> de mach
tige voorbede van dezen nieuwen, vader-
lanid'schen oorsprakdr in den hemel.
Dragen wij een steentje bij lol zijn
standbeeld. Hij zlaï ons door zijn voor
spraak bjj God! vergelden wat wij hem
ter 'eere doen, omdat dit tevens strekt tot
meerdere, eer en glorie Gods.
N.B. Het giro-numm'ei' van het Petrus-
DiOnder-Courilé (penningmeester is de heer
li. Mannaorts, Goirkestraat 85, Tilburg)
is 102896.
HET THEEUURTJE.
-Ook in ons land behoort het thee-uurtje
iu den namiddag tot de vaste punten van
het programma- in bijna alLe huishoudend.
Vooral in de donkere winterdagen is hat
een oase in de woestijn van de dagelijk-'
sclhe sleur, een iichtpnntje, waarnaar,
ieder tussehen zijn wericzaamhedeu door
met verlangen uitziet omdat het een illu.si'
geeft van gezelligheid «i vhudselijkheidi
die we in kille plagen, zoo duibWeL op. -prijs
stellen. Het thee-uurtje zomers, buit an. jn
den tuin onder dediooge 'ooomen of j.n li >1
pi-ieeltje kan ook een dimonade-uurt-iei
heetcn, maar in den winter bij het knan-
■pende vuurtje in de schemervorKohte ka
mer wordt het gerammel der kopjes oen
vachte muziek, da warme thee een ver
sterkende opwekkende drank, de taart en
en de cake. de aimetijtelijksle aller li.d.ker-
nijen,
Er ligt in het namiddag thea-uurt<e een
bijzondere aantr3kkeljjkheid, wcllie de ove
rige maaltijden missen. Misschien ligt dat
aan de ongedwongenheid. Er wijn zoo
weinig toebereidselen voor .noodig, dat
iedere onverwachte gaat toch welkom is
terwijl bij diner of souper de huisvrouw
bij z-ulk een onvoorzien bezoek Wat ver
legen zou zitten.
Zoo eenvoudig echter als de namiddag-
thee zijn mag, toch moet het goed voorbe
reid en verzórgd Wezen, om den prettig ,m-
tieinen indruk te maken, dien we or allen
van verwachten. Een gezellig ingerichte
kamer, half verlicht «loor stil-gloeiende
lampen, die gedeeltelijk de aantrekkelijk
heden der kamer in duister laten en
slechts op: enkele punten «ie schoonheid
van eenige garneering helder belichten
en mlear doen, opvallen, As een idaaeld
achtergrond, waarteg'en de lage, goed voor-
Iziene theetafel, waarop zilver ©n por»:-
lein schittert-, zio-o prachtig uitkomt. In
dezie kille maanden van het- jaar is -het
warme vu.urtjo het middelpunt van -de
kamer, waaromheen zich steeds het krin
getje schaart. Sommige gastvrouwen heb
ben er bijzonder slag van, om canapé en
makkelijke stoelen zoo te arrangeeran.
dat iedere gast. op' zijn eigen plaatsje da
voornaamste van het gezelschap is. Hot
maakt- zulk een waldadigen indrukris
men bii heft binnenkomen, na een vermoei
den dag of een -koude wandeling ver?
welkomd wordt in een huiseljjk milieu
Van waaruit da warmte u. tegenstralat.
nieit alleen uit den glo-eien-den haard, maar
vooral uit de intimiteit en de hartelükbsid
dier aanwezigen.
Men wil wel eens beweren, dat het thjee-
nam de koning andermaal hst woord op;
„Vrij moogt gij nu beraadslagen, o hel
den," sprak bij, „maar Gaat uw tong
niet .leiden door vooraf tppgevatte mee
ning, bedenk enkel wat. ons y-oordeeiipj
is. Waarheid lieefi de Goth, gesproken;
Marobod is onwaardig nog .verder te ne;,r-
schen."
„Er is geen bewijs bijgebracht voor zulk
een bewering."antwoordde jLjudgar, dian
men den Kreupele noejnde, gmidat zijn
recliteTboen de breedte van een spéerijz'-fc
te kort was. „Is hij niet sinds vele jaren
R-ome's schrikbewind geweest, zijn niet
legioenen te velde getrokken -om rijn©
macht te breken?"
„En danken wij het niet aan hem," riep
ETlangard, wiens hofgoed bij het Gabrefet
woud lag, „dat wij heden nog als vrije
mannen op onze hoeven zitten? Nie'mand
anders dan hij versperde jen Romeinen
den weg van den Danubius tot in het. hart
van Germanié."
„Doch nooit heeft hij in open veldslag
den vijand het hoofd geboden," ant
woordde de koning. „Wie weet wat ge
fceuid zou zijn, als een ander gevaar Tibe
rius niet naar Panonië geroepen had.
Schrijf hem niet te veel eer toe."1
„Waar is het," sprak xGrimbart, die
uurtje overbodig is, een rrtaaltrjd tc veel
slechts uitgedacht door snoep- en praat
zieke diames. Het kan wol zijn, dat er som's
bij die theevisites wat te veel zo-etigbeliii
verorberd en wat te veel bitterheid geuit
wordt, .maar' om! die redenen, die toch uil-
zondering kunnen blijven, moet m'en ons
thee-uurtje niet g-eheel' en. al als ongjer
wcnscht verooidieelen. Want het. ligt aan
de huisvrouw oml haar „t'ea" te maken
tot wat -het bedoelt te zijneen aangenaam-
half uur\je voor huisgenooteu en vrienden,
die uitgemvodigd zijn op- de thee, wel'ke
natuurlijk gepresenteerd wordt, doch waar
van de ward bedoelmg toch is een half
uurtjo voor oen ongestoord rastig gesprek,
en het is wonderlijk welk een invloef^
Zkilik een dooitgewone drank :ats theo
'beizïl: op .het spraakvermogen van een
inensch; de gaheele atmosfeer van een
theeiïurtjo dringt tot mededeelzaamheid.
Daarbij koint de tact van de gastvrouw fe
pas, die hetzij bii oen groot-e theevisite of
slechts- bij een vertrouwelijk tête a tête
toch d-e macht moet bezitten, om hel. g_e?
sprek te leiden en daaï'miee het samenzijn
te maken tot 'een prettige weldoend© on-
deihreking van liet dadelijkscb-e 'banale
progïamlma;.
Daartoe draagt Veel hij. hoe oen en
ander gerangschikt wordt. E'en theetafel op
een afstand, waardoor de galsvi-ouw ver
plicht wordt telkens een wandeling, te ma
ken, draagt niet bij tot groote intimiteit*
een hooge tafel, die het moeilijk maakt om
le schenken, -is irriteerend voor beiden.
Zoowel gastvrouw als gast; een gesprek
kan niet 'vlotten, als do sprekers geiscli-eij
den zijn door een barricade van kopjes.
Mooi porselein, fijnö kleedjes-, glinste*
rende lepeltjes; dat alles -is noodig om
ce.n tea rond he-t vuurtje tpt een vreugder
maal te maken. De ware huisvrouw kan
haar kunst tot arrangeeren en haar liefde
v.oor het .uitvinden van inieUiWSgjheidjes
daarbij heerlijk do vrijheid geven, want
olke wouw st'alt. er een eer. in ha.a.r per
soonlijk cachet to drukken op- haar ont-
vang-middageh of „tea,-parties".
Warme thee blijft altijd en overal een
noodzakelijkheid, want -en afgekoeld trek
sel aan ee,n vriend aangeboden is in staat
de vriendschap te veranderen. Ook ver
brande toast en oude of mislukte cake of
gebak dui-uën op onachtzaamheid en ge
brek aan waardeering voor fd© gasten.
Sandwiches moeten juist zoó -gdm'aakt
worden, dat ze dik genoeg zijn om- niet
uit elkaar te vallen en dun genoeg om ni-et
te gelijken op een boeir-enboterham!. Eu net
is opvallend, hoe graag de schotel mot
sandwiches geledigd wo-rdt tegenover Ji-e
vol zoetigheden.
DO gast en de huisgénooten moeten
voelen, dat zelfs dit eenvoudige maal niet
zorg en liefde is voorbereid, dan zal hat
thee-uu-rtje in de koude winterdagen ver
warmend werken, niet alleen op. de miaag,
maar vooral op de steuïmïng, die dooj'
regen en wind in dit. jaargetijde soms stejrk
wordt afgekoeld. (Maasbode.)
Op den tweeden Zondag na Drie-koningen.
Epistel van den heiligen Paulus aan de
Romeinen. XII. 6 16.
Broeders! wij hebben, volgens de gratie
welke ons is gegeven, verschillende gaven,
of van profetie naar de regelmate des ge-
loofs, of van bediening in het bedienen, of
van geleerdheid in het leeren, of van ver
maning in het vermanen; die uitdeelt, doe
het met goede trouw; die overheid is, met
naarstigheid; die barmhartigheid betoont,
met vroolijkheid. De liefde zij ongeveinsd.
Haat het kwade, en hecht u aan het
goedebemint elkander met eene broe
derlijke liefde; voorkomt elkander met
eerbied; zijt niet traag in het betrachten
uwer plichten; zijt vurig van geest; dient
den Heer; verheugt u in de hoop; zijt
lijdzaam in de verdrukking; volhardt in
hoi gebed; deelt den heiligen in behoeften
mede; beoefent de herbergzaamheid; ze-
geut, die u vervolgen; zegent, en ver
vloekt ze niet. Verblijdt n met de blijden;
weent met de weenenden; zijt eensgezind
onder elkander; hebt geen hoog gevoelen
van u zeiven, maar voegt u naar de nede-
rigen.
Evangelie, Joannes. II. 1.11.
In dien tijde werd te Cana, in G'alilea,
eene bruiloft gehouden, en de Moeder van
Jezus was daar. Jezus werd ook met
Zijne leerlingen ter bruiloft genoodigd.
Eu toen de wijn ontbrak, zeide de Moe
der van Jezus tot Hem: zij hebben geen
wijn. En Jezus zeide tot haar: Vrouw,
wat hebt gij met Mij te doen? Mijn uur
is nog niet gekomen. Zijne Moeder zeide
aan de dienaren: doet aües wat Hij u zal
zeggen. Nu daar waren, volgens de zui-
a'ah de ünstradé 'bpei z'ijn bezitting nad
en die bij bet dringelap steeds d-en aeirsten
hoorn op den ondergang van Rome ledig
de, „geen wapenfeit heeft hij volbracht,
dat waardig is zjjn naam aan volgende ge
slachten over te brengen."
„En bij zijn eigen volk js hij- gehaat'-'
zeide Ratmund, „sinds hij het schuld ver
hief tegen Germanië's roem en den schrik
van Rome, legen Arminius. Wij behoefden
heden niet om hem te redetwisten, zoo
niet Inguiomars dwiaze nijd den sterken
arm van'den neef verlamd liad."
„Ik zeg u, wa.t ik weet, en wat ik door
botrouw'fc-are kondschappers vernam," ging
do koning voort. „Marobods Zetel' wankelt,
en om- zjjn heerschappij te steunen, wil hij
zjjn volk aan Rome verkoopen. Geschen
ken en boden zond hij om bondgenoiob
schap aan den Romeinschen hertog ;n
den stejnen burg. d-ien zij noem-en het
Augusta der Vindeliciërs. Een verrader
is hij!"
Er ontstond ',6en groote ''(beweging'
onder de h rtden en de koning merkte dit
mot welgevallen op.
„En wat dan ons lot zal zjjn,'* sprak hij
mei nadruk, „als -de vijand vasten voet
gezet heeft in het land, dat tot dusverre
als befwaker der vrijheid gold, moogt gij
LAM GEVAL'.
Wel, vonden je vriendinnen den ©n-
gagementsring dien ik je gegeven hflb.
ni-et mooi
Dat niet alleen, zioi liet nileisj© ijs
koud, maar tw'ee. ervan herberaden 'ml
DIKKE VRIEND-EN.
.Meester (tot Karei en Wim, die- to laai
op school komen). Waaro^n fc.ome.i
jullie zoo laai?
Karei. Meester, ik droomde dat ik
nog een dagje naar buiten ging en toen Üe
trein floot, werd ik wakker en toen was
het te laat.
Meest-r. En jij Wim?
Wim'. Meester, ik heb hem- naar
'den trein gebracht.
OP HET CONCERT.
„Waarom' heb je die knoop jn je zak
doek gelegd?"
„Om/ die aardige melodie niet te ver
geten," c
VLAAMSCHE! HUMOR.
Waar gaat ge nu weer heen? vroeg
Hetts wijf, toen hij zich kleedde om- uit
te gaan.
'n Verstandig wijf en vraagt boo rats
nliet aan heiuren man. zei Piet.
Mag 'n verstandig man dat lan ooi
niet aan zijn vrouiw vragen? Zei Mie.
'n Verstandig man en heeft geen wiit
Zei Piet, en hij gi-ng zfeere de deur uiit-
BCEDF-SOEP,
6 ons boeuf zonder vat ./bevdoren.
vfeesch kan zeer goed dienen) wascht men
zteer goed af en ziet het op miet water ©n
bout. Dan laat men het oen paar uur heel
zlachtj-es koken. Desnoods de soep even
door de zeef doen. Men krijgt zoo prach
tige heldere bouillon, die men geurig kan
maken door 'n laurierblad en 'n stukje-
ui mee te trekken.
Naar believen doe men er rijst, vermi
celli, groenten in, of late ze klaar. Het
vl'eesoli kan men dèn volgenden dag zeer
goed- gebruiken met eiersaus, pikante-
saus. tomatensa.ua e.a.
GEVULDE KOOLTJES.
Kleine kooltjes worden gaargekookt in
water met. zout en in elk wordt, na, bekoe
ling, een balletje, op de gewone -wjpfe aan
gemaakt, gehakt gestopt. Leg de kool'tjas
in een vuurvasten schotel, bestrooi zie
met paneermeel, leg hier en daar 'n klon
tje boter en laat ze bruin worden.
vering der Joden, zes steenen Kruiken
gezet, houdende elk twee of drie maten.
Jezus zeide hun: vult de kruiken met
water. En zij vulden ze tot boven toe.
Jezus zeide hun: schept nu en brengt hel
den hofmeesteren zij brachten het. Als
nu de hofmeester het water proefde, flat
wijn geworden was, en niet wist vaa waar
het kwam, schoon de dienaren, die het
water geput hadden, het wel wisten; toen
riep de hofmeester den bruidegom, en
zeide hem: een ieder stelt eerst goeden
wijn voor en, als zij wel gedronken heb
ben, dan die minder is, maar gij hebt den
goeden wijn tot nu toe bewaard. Dit
eerste Zijner teekenen heeft Jezus ge
daan te Cana. in Galilea, en heeft Zjijns
heerlijkheid geopenbaard, en Zijne leer
lingen geloofden in Hem.
Bevriezing.
De red-acteur van Het .Reddingwa&en
Orgaan van het Oranjekruis. de heer Dr.
C. J. Mijnliefï schrijft in ztijb. Verspr©lil'©
-Opstellen over Bevriezing:
We ontleen-en daaraan hiet volgende
-Die bevrieziendie voelt, nadat het g'civoei
van fcoudie reeds sterk verminderd of al.
verdwenen is, dat zijne boenen hem zwaar
•worden; hij wordt duizelig en he-t gevoel
van intense moeheid geeft hem een on
overwinnelijke neiging tot rust. Met schrik
bemerkt, hjj, dat hij bet vermogen., rijn
ledematen te gebruiken, verliest, de oog'en
vaUeffi hem toe en hii slaapt in. De adem
haling wordt steeds oppervlakkiger en
langzlamer, het hart gaat steeds slechter
werken, waardoor het bloed miet koolzuui
overladen en steeds minder Zuurstof aan
de organen toegevoerd wordt, het hart
verlamt, de dooiï treedt in. Zijn huid is
wasbleek, alleen aan neus, mond, handen
en voeten met een. blauwachtige sche
mering.
Intusschen zijn de spieren sitijf geworden
en is een toestand van algemeens spier*
Zelf overwegen. Want gelooft niet, dat
Rome onz:e vriendschap' zoekt tot ons wel
zijn; het huichelt slscdts waar bet vreest.
Is het daarom niet beter dat een dauper
held, dien wij door onzen bijstand aan ons
verbinden, dien trouwlooz© van den troon
stoot en het erfdeel der zonen van Teut
voor het juk der dienstbaarheid bevei
ligt? Kunt gij nog aarzelen, waar het
zulk een belang geldt?"
Llriidie bijval verkondigde het gekletter
der wapenen in de handen der krijgers
aan deze woorden, en een tevreden glim
lach vloog over 's konings trekken.
„Maar wie slaat er ons voor in, dat
dezie Goth juist de rechte man is..die voor
Zulk een daad noodig is?" merkte Ansi-
bert aan, een listig man, wiens, hoofd
met spitsen neus zeer listig tujsschen d'e
hooge schouders uitkeek. „Niemand onzar
kent hem, noch een daad. van hem, die
hem ons vertrouwen zou deen verdien-en.V
„Ik uw koning, sta voor hem in," .ant
woordde Bibulus toornig; „ik ken hem als
een beter man dan menigeen, wiens tong
diapper is in het vsrdacht maken. Noe
nooit heb ik 6 m onwaardige mijn zwaard
verpand:, ik stem voor de heirvaart."
(W»rd,t vervolgd)