Tweede Blad Tot hoogen prijs. nieuwe zeeuwsche courant zaterdag 17 januari 1025 APOLOGIE feuTlleton"' Buitenland Binnenland Voor onze vrouwen. Kerknieuws Het hoekje van humor. ^/oor de Keuken. Wetenschap en Letteren (Geloolsverdedifling) De Bijbel Een miincr vrinvfen di e uithoof .ie van zijn maatschappelijke positie eeri bijeen komst moest bijwonen van Protestanten welke met psaiingeziang en het leZen van reen kapittel uit den Bijbel Werd geopend', gaf, lerwiii hij met een dter op de bijeen komst aanwezigen huiswaarts wandelde, zijn instemming te kennen met de voor gelezen Bijbelverzen, wijl die zee'" wel strookten inet het karakter van de hijeen- komst. De aangesprokene' verwonderde zich over dit gezegde van mijti vriend, „want" zoo zeide hij, „gij leest toch niet in den Bijbel, wijl' li die als Ro-omisöh-e verboden is" Waaróp mijn vriend hem' een dusdanig bescheid mh 'dat dr- Protestan'sche opmer ker verklaarde,.volkomen bevredigd te rijn. Hieruit blijkt met wat taaie- vözlel'en zich d:e onkunde en het vooroordeel1 tenopzichto van Roonische zaken bij onze andersden kende brooders hebben vaslgeteorteM. Hot toeval wilde dat mij dezer dagsn ondier d:e oogen kwam wat omtrent den Bijbel en het Bijbellezen de Dominikaner- ppter F. Olten uil Zwolle in eene conferen tie heeft uiteengezet die hij in Januari 1924 in de SI. Antonius kerk te Rotterdam voor een gshoor, groiotendeels bestaand© uit andersdenkenden, hield. Het kan zijn nut hebben dat ook -ens in de „Nieuwe Zeeuw" die de eer hoeft verschillende andersdenkenden onder zijn lezers te tel len-, te publice-p-en. Gebrek aan li-fd-e v.oor den Bijbel werd ien wondt,aldus PaLer Olten, aan de Katho lieke Keik verweten, mlaor dit is 'n praat je zonder rvggsgraai. want in liefde voor den Bijbel s'onen staat de Katholiek» Kerk vooraan. Dat onze andersdenkende broeders een Bijbel hebben, danken zij dan de Katho lieke Kerk, die al de eeuwen door mei moederlijke, ja scrupuleuze zorg waakte over de zuiverheid van den gewijd-en tekst opdat do door God aan Zijn Keik gegeven schat ongerept z-ou bewaard blijven. Voortdurend breekt Zij voor hare lrinde ren tiet brood van Gods woord en het is c-en harer voorschriften, dat iederen Zon dag aan de in de kerkgebouwen vergader de geloovigon een uittreksel uit den Bijbel z!al worden voorgelezen en verklaard. Wat is de Bijbel voor ons, menschen. ook voor ons. Roomfeche menschen? Een brief van God aan ons. do schatkamer van Gods waarheid, liet onderpand van Gods liefde, de stralende openbaring van Gods- schoonheid. De bijbel is het manna., dat zich voegt naar ieders smaak -te vuurtoren, die ziijn Kcht ujtbundeit over onzen levensweg en ons koersen doet naar de veilige haven der eeuwigheid. Dat alles en ïv j. veel meer is- de Bijbal maar, wel te verstaan, de Bijbel, bewaard* era verklaard' door de Kerk aan wie Chris tus het onfeilbaar leergezag heeft geschon ken miet do woorden; „Wie U hoort, hoort mij" Ook wij, zoo goed a;ls de discipelen, van Emimaus bpbbeii noodig. da.t de in Zijn keik levende Christus -ons de Schrif ten openlegt. Be boeken des Ouden en Nieuwen ues- ïaments, die onder ingeving van en met b'ijzond'eren bijstand dee H. Geestes door godvruchtige mannen zijn geschreven en daarom zooals het. Vatikaansch Concilie 'zteg-t „Deum habent au-lorejn", God tot auteur hebben, vormen tezamen 'den Bij bel. Wij, Katholieken, hebben veelal een soort van afschrik van het woord Bijbel als klinkende te ProtestantsCh -in onze ooren. Doch ten onrechte, -het w-o-prd „Bijbel" is veel beeldender dan H. Schrift aei pater Otten in zijn conferentie. Dat wij Roomschen den Bijbel niet mogen lezien is wederom 'n praatje voor den va,a,k. Wij mogen hesm gerust lezen en hoe meer hoe liever maar met voorzichtigheid en oordeelkundig on dus onder eenïge) lichte ovorvvaarden door het -Kerkelijk Gezag gesteld. Uit die -bepalingen der Kerk blijkt haar moederlijke bezorgdheid en haar liefde voor den Bijbel. Waar do Bijbel as overgegeven aan ieders, inzicht daar is de Bijbel #:n Babel geworden. Onzin is .ook d'e veel verbreide legende dat het volk aan Luther den Bijbel dankt, dat hij den Bijbel van den Roomschen 'ketting heeft losgemaakt, de laag stof 'die onder het bestuur van Rome er zich op vast had gezet., heeft weggeveegd. Dwaas beweren, want na de uitvinding der boek drukkunst tot aan den Lutberbijbal, ver schenen er 800 uitgaven van den Bijbel 'Waaronder 200 vertalingen in levende ta len, en alleen 20 Duitse,bei vertalingen. Na hel uitgalmen dezer verwenschina sprong hij uit den kring en ijlde naar de poort. ,wNeem Hjltruda, de diensmoag-d, meda rieP hem de koning na; „rij is geaclii'kt tot geheime diensten! ik schenk haar u," Iring begreep die woorden, want hij wist reeds, in wiens band zijn geschenk genaakt was. „Spot maar," 'gronnde hij dregiend,1 „ook u, zal mijn wraak niet spa ren'' Diepe stilte h-eeischlc oene wijl in do vergadering, waarna, de koning het woord weder opnam en sprak: „Uitgewfscht is de sc-haiK&e di»n tje meineed van diie» man over ons gebracht heeft; richt nu, gij, heldeD, uwe gedachten weder op onz'e zitting." Daar stond Rudmar. de- edelz'aat aan de beek der SaJa. een breedgeschouder de held met vuurrooden baard np. Hg droeg als kaproen het vel van een ztwijnsr kop op den dikken schedel, uit wélks borstelige -rooda lokken de lange witte De Bijbel moest alles zijn zeiden -la Hervormers,hij moest alles vervangen. wat 1500 jaar de geloovigen had gevoed en geleid, en hij die alles moest zijn, hu is voor de moderne Protestanten niets meer, hij heeft zijn tijd gehad. Hij bleef zieker een stichtend boek met schoonheid hier en daar, maar geen Woord Gods, geen werk van den ff!. Geest. De modem» Protestant zegt dat de Bijbel is ingegeven, geïnspireerd zooals ieder kunstwerk. Niet meer en niet minder God is de mak-er van den Bijbel, zooals Hij de maker is van de Notre 'Dame van Parijs of den Sint Pietcr to Rome. Voor ons is de Bijbel Gods waarachtig wooid, al verschillen wij in het Bijbellezen met onze Prolcstautscha broeders. Voo*- hen is het leZen ervan noodzakelijk, om dat de Bijbel de ©enige geloofsregel is voor ons is hei nuttig en heilzaam maar niet noodzakelijk. Noch uit. den aard der Zaak, noch uil' goddelijk bevel kan het noodzakelijk Bijbellezen bewezen worden. Intusschen kunnen wij Rnomschen al leen een .afdoend antwoord geven op ,de vraag, boe wij weten d'at de Bijbel Gods Woord js en wel'ke boeken bijbelsch zijn. De Protestanten loopen hierin vast. Het levende leergezag der Kerk, steunend op en puitend uit de volle openbaring ver vat in Bijbel en Overlevering, kan al lean hierin een bevredigend antwoord geven. In zijn slotrede wees Pater Olten er op, hoe wij onzen geest niet het beste moeten voeden en hoo onder dat geestesvoedsel zieker ook de Bijbel moet zijn. Hem' lezend zuilen wij in deze koude en alles doore in halende tijden in ons voelen de waarheid van Christus Woord: „Hemel en aarde zullen voorbij gaan, maar Mijne woor den zullen n-ist voorbij gaan". IKOON. AMERIKA De rijkste Amerikanen. Uit de officieele lijst der hoogstaange slagenen in de Amerikaansche republiek, welke dit jaar voor het eerst is gepubli ceerd, blijkt, dat de oude Rockefeller reeds lang niet meer de rijkste man van Amerika is. Ten gevolge van zijn vrij gevigheid, zijn vele giften voor cultureele en maatschappelijke doeleinden, blijkt de goede man dermate „verarmd" te zijn, dat hij per jaar nog maar 125.000 dollar be lasting betaalt. De zoon van Rockefeller echter, die minder royaal is, zal op het oogenblik wel de rijkste man der wereld zijn. Hij betaalt per jaar zeven millioon dollar vermogensbelasting (waarmee dus het halve Nederlandsehe leger bekostigd zou kunnen worden) en Ford, de man van de auto's, die per jaar 2 millioen dollar betaalt, is dus tegenover Rockefeller jr. maar een kleine jongen. Het is eigenaar dig te weten, dat den in Europa nog vrij onbekenden heer Wrigley, die heel Ameri ka van kauwgummi voorziet, de kauw gom-industrie klaarblijkelijk geen wind eieren gelegd heeft. Hij betaalt n.l. per jaar 1 millioen dollar belasting. Bisschop Conell te Boston betaalt per jaar 35 dui-, zend dollar belasting. Zijn collega, de aartsbisschop van New-York, schijnt de juistere opvatting te huldigen, dat bet beter is, den armen dan den belasting ambtenaren zijn aardsche goederen weg te schenken; immers hij betaalt per iaar slechts 300 harde dollars. De bokser Dempsey betaalt .90.000 dollar, doch hij wordt ten eenenmale knock-out geslagen door den filmheld Douglas Fairbanks, die per jaar 225.000 dollar belasting betaalt. („Centrum"! Een standbeeld veer Petrus Donders. Over bovenstaand onderwerp publiceert de heer J. R. sr. d. Lans een oproep in do R.-K. bladen. t j Hij schrijft: i Zijn vaderstad Tilburg, terecht trotscu op zwik een alleredelsten koon. wengcht .hem binnen haar muren een gedenrtaek'en. op,: te richten, dat tot aan het verre nage slacht zijn roem zal verkondigen. Nijmegen, vereeuwigde zjjn roemrijken teljg, -den Bisschop-martelaar FerdinandI Haan-er, in onvergankelijk brons. De onvergetelijke .soldatenpas'Ioor Ver braak weid in zijn --shporlestad, Rotterdam gehuldigd door -de okmtsung m liet mu seum van zjjja door Van Welie geschil'- dterde beeltenis. Voor dien Anostel der melaatscben moet te Tilburg een standbeeld verrijz!en,l Het ontwerp daartoe is al gereed; bel werd geK.-verd door de beieMhouwersfir- mia Maas en Zonen te Haarlem en is; reeds door het Uitv.oerpnd Comité vn-or het 'Slagtanden te voorschijn kwanten en wa-s een der dorstigsce helden, die aan 's ko- nin-gs tafel' aanzaten. Niet onkundig was hij in goedgeplaatste woorden, maai' de fware lust tot sproken kreeg hij slechts bij den volleai beker, evenals de woud beek eerst bruist, wanneer de wolk haar uitgtdroogd Led vult. Bedachtzaam schraap te hij zijn keelstiet de schacht van de speer tegen den grond en ving aldus aan; „Gestraft hebben wij den nijdigaard op bet woord dos vreemden mans naar de .strenge reden der vaderen, daar wij ham schuldig erkenden en peen doel willen heb ben aan zwik een schande dochjde. tegen; woordigheia des klagers mocht menigeen der geno-oten tot misnoegoe woorden aan prikkelen, die zjjn» zaak1 slecht zouden kunnen maken. Daarom1 raad j|k aan, dat hij ons verlate en ons besluit afwacht©. Jk heb gezegd. Het eenparige aanslaan der wapenen tegen de schilden -bewees, den koning welk een bijval dat voorstel bij de vorsten vond en hij verdocht Katwalda aan het ver langen zijner helden te voldoen. „Wacht op mjjn boodschap on den he.uvel der lin den,," sprak hij, „niet lang zult gij daar behoeven te blijven."- Zoodra Katwlda zich verwijderd bad, Petrus-Donders móniinent goedgekeurd en 'bekroond1. Op e;en ripjïtt tw©e meter hoog steenen voetstuk, waarop als een-ig sieraad de (Vapens fan Tilburg Surinam© en dat der 'Redemptoristen, worden aangebracht. zhl ook rifim twee mieter hoog,, in brons de gestalte van Sen Apostel der melaalscben verrijzen, In ds rechterhand draagt hij als zinnebeeld van zijn priesterlijken arbeid, het kruis, waarnaar een aan zijn voeten jgdknielden jttolaalsr fwj hoopvol opziet. Ziin linkerhand! cust Hoestend en bemoe digend op nol hoof l van den lijder, als toeken van de liefderijke liciiamelijkfe ver- ploginpwaardoor Pater Donders de pijnen dier arme. lep rozen poogde te stillen. liet beeld belooft een waardige hulde te zjjn aa-n den Apostel der melaatse hen. liet komt er nu mlaair op aan d!e noo- dige gelden bijeen Ie bienpen om hel ont werp uit te voeren. Daarvoor mogen wij Tilburg niet alleen ïajfcen zorgen Wij moeten er ©en eer in stellen, ^r het onze toe bij te diragen. Het moet een riationate hulde worden aan ©en groot Nederland--r. waaraan, ieder recht geaard vaderlander' zal wenscben mee ts doen. Daardoor zal hii deelhebben aan de Verheerljjkdng van den dienaar Gods, die reeds ui-eeniLid«i zijn vereerders met lier melsche gunsten heeft beloond. Elen nieuw ja/lr is pas begonnen. Allen hebben wij onze aangelegenheden, onze 'vvenschen en verlangens, die wij dit jam' in vervulling hopen te zien gaan. Welnu, Vertrouwen wij, volgens de aan sporing van Mgr. Diepen, oi> de mach tige voorbede van dezen nieuwen, vader- lanid'schen oorsprakdr in den hemel. Dragen wij een steentje bij lol zijn standbeeld. Hij zlaï ons door zijn voor spraak bjj God! vergelden wat wij hem ter 'eere doen, omdat dit tevens strekt tot meerdere, eer en glorie Gods. N.B. Het giro-numm'ei' van het Petrus- DiOnder-Courilé (penningmeester is de heer li. Mannaorts, Goirkestraat 85, Tilburg) is 102896. HET THEEUURTJE. -Ook in ons land behoort het thee-uurtje iu den namiddag tot de vaste punten van het programma- in bijna alLe huishoudend. Vooral in de donkere winterdagen is hat een oase in de woestijn van de dagelijk-' sclhe sleur, een iichtpnntje, waarnaar, ieder tussehen zijn wericzaamhedeu door met verlangen uitziet omdat het een illu.si' geeft van gezelligheid «i vhudselijkheidi die we in kille plagen, zoo duibWeL op. -prijs stellen. Het thee-uurtje zomers, buit an. jn den tuin onder dediooge 'ooomen of j.n li >1 pi-ieeltje kan ook een dimonade-uurt-iei heetcn, maar in den winter bij het knan- ■pende vuurtje in de schemervorKohte ka mer wordt het gerammel der kopjes oen vachte muziek, da warme thee een ver sterkende opwekkende drank, de taart en en de cake. de aimetijtelijksle aller li.d.ker- nijen, Er ligt in het namiddag thea-uurt<e een bijzondere aantr3kkeljjkheid, wcllie de ove rige maaltijden missen. Misschien ligt dat aan de ongedwongenheid. Er wijn zoo weinig toebereidselen voor .noodig, dat iedere onverwachte gaat toch welkom is terwijl bij diner of souper de huisvrouw bij z-ulk een onvoorzien bezoek Wat ver legen zou zitten. Zoo eenvoudig echter als de namiddag- thee zijn mag, toch moet het goed voorbe reid en verzórgd Wezen, om den prettig ,m- tieinen indruk te maken, dien we or allen van verwachten. Een gezellig ingerichte kamer, half verlicht «loor stil-gloeiende lampen, die gedeeltelijk de aantrekkelijk heden der kamer in duister laten en slechts op: enkele punten «ie schoonheid van eenige garneering helder belichten en mlear doen, opvallen, As een idaaeld achtergrond, waarteg'en de lage, goed voor- Iziene theetafel, waarop zilver ©n por»:- lein schittert-, zio-o prachtig uitkomt. In dezie kille maanden van het- jaar is -het warme vu.urtjo het middelpunt van -de kamer, waaromheen zich steeds het krin getje schaart. Sommige gastvrouwen heb ben er bijzonder slag van, om canapé en makkelijke stoelen zoo te arrangeeran. dat iedere gast. op' zijn eigen plaatsje da voornaamste van het gezelschap is. Hot maakt- zulk een waldadigen indrukris men bii heft binnenkomen, na een vermoei den dag of een -koude wandeling ver? welkomd wordt in een huiseljjk milieu Van waaruit da warmte u. tegenstralat. nieit alleen uit den glo-eien-den haard, maar vooral uit de intimiteit en de hartelükbsid dier aanwezigen. Men wil wel eens beweren, dat het thjee- nam de koning andermaal hst woord op; „Vrij moogt gij nu beraadslagen, o hel den," sprak bij, „maar Gaat uw tong niet .leiden door vooraf tppgevatte mee ning, bedenk enkel wat. ons y-oordeeiipj is. Waarheid lieefi de Goth, gesproken; Marobod is onwaardig nog .verder te ne;,r- schen." „Er is geen bewijs bijgebracht voor zulk een bewering."antwoordde jLjudgar, dian men den Kreupele noejnde, gmidat zijn recliteTboen de breedte van een spéerijz'-fc te kort was. „Is hij niet sinds vele jaren R-ome's schrikbewind geweest, zijn niet legioenen te velde getrokken -om rijn© macht te breken?" „En danken wij het niet aan hem," riep ETlangard, wiens hofgoed bij het Gabrefet woud lag, „dat wij heden nog als vrije mannen op onze hoeven zitten? Nie'mand anders dan hij versperde jen Romeinen den weg van den Danubius tot in het. hart van Germanié." „Doch nooit heeft hij in open veldslag den vijand het hoofd geboden," ant woordde de koning. „Wie weet wat ge fceuid zou zijn, als een ander gevaar Tibe rius niet naar Panonië geroepen had. Schrijf hem niet te veel eer toe."1 „Waar is het," sprak xGrimbart, die uurtje overbodig is, een rrtaaltrjd tc veel slechts uitgedacht door snoep- en praat zieke diames. Het kan wol zijn, dat er som's bij die theevisites wat te veel zo-etigbeliii verorberd en wat te veel bitterheid geuit wordt, .maar' om! die redenen, die toch uil- zondering kunnen blijven, moet m'en ons thee-uurtje niet g-eheel' en. al als ongjer wcnscht verooidieelen. Want het. ligt aan de huisvrouw oml haar „t'ea" te maken tot wat -het bedoelt te zijneen aangenaam- half uur\je voor huisgenooteu en vrienden, die uitgemvodigd zijn op- de thee, wel'ke natuurlijk gepresenteerd wordt, doch waar van de ward bedoelmg toch is een half uurtjo voor oen ongestoord rastig gesprek, en het is wonderlijk welk een invloef^ Zkilik een dooitgewone drank :ats theo 'beizïl: op .het spraakvermogen van een inensch; de gaheele atmosfeer van een theeiïurtjo dringt tot mededeelzaamheid. Daarbij koint de tact van de gastvrouw fe pas, die hetzij bii oen groot-e theevisite of slechts- bij een vertrouwelijk tête a tête toch d-e macht moet bezitten, om hel. g_e? sprek te leiden en daaï'miee het samenzijn te maken tot 'een prettige weldoend© on- deihreking van liet dadelijkscb-e 'banale progïamlma;. Daartoe draagt Veel hij. hoe oen en ander gerangschikt wordt. E'en theetafel op een afstand, waardoor de galsvi-ouw ver plicht wordt telkens een wandeling, te ma ken, draagt niet bij tot groote intimiteit* een hooge tafel, die het moeilijk maakt om le schenken, -is irriteerend voor beiden. Zoowel gastvrouw als gast; een gesprek kan niet 'vlotten, als do sprekers geiscli-eij den zijn door een barricade van kopjes. Mooi porselein, fijnö kleedjes-, glinste* rende lepeltjes; dat alles -is noodig om ce.n tea rond he-t vuurtje tpt een vreugder maal te maken. De ware huisvrouw kan haar kunst tot arrangeeren en haar liefde v.oor het .uitvinden van inieUiWSgjheidjes daarbij heerlijk do vrijheid geven, want olke wouw st'alt. er een eer. in ha.a.r per soonlijk cachet to drukken op- haar ont- vang-middageh of „tea,-parties". Warme thee blijft altijd en overal een noodzakelijkheid, want -en afgekoeld trek sel aan ee,n vriend aangeboden is in staat de vriendschap te veranderen. Ook ver brande toast en oude of mislukte cake of gebak dui-uën op onachtzaamheid en ge brek aan waardeering voor fd© gasten. Sandwiches moeten juist zoó -gdm'aakt worden, dat ze dik genoeg zijn om- niet uit elkaar te vallen en dun genoeg om ni-et te gelijken op een boeir-enboterham!. Eu net is opvallend, hoe graag de schotel mot sandwiches geledigd wo-rdt tegenover Ji-e vol zoetigheden. DO gast en de huisgénooten moeten voelen, dat zelfs dit eenvoudige maal niet zorg en liefde is voorbereid, dan zal hat thee-uu-rtje in de koude winterdagen ver warmend werken, niet alleen op. de miaag, maar vooral op de steuïmïng, die dooj' regen en wind in dit. jaargetijde soms stejrk wordt afgekoeld. (Maasbode.) Op den tweeden Zondag na Drie-koningen. Epistel van den heiligen Paulus aan de Romeinen. XII. 6 16. Broeders! wij hebben, volgens de gratie welke ons is gegeven, verschillende gaven, of van profetie naar de regelmate des ge- loofs, of van bediening in het bedienen, of van geleerdheid in het leeren, of van ver maning in het vermanen; die uitdeelt, doe het met goede trouw; die overheid is, met naarstigheid; die barmhartigheid betoont, met vroolijkheid. De liefde zij ongeveinsd. Haat het kwade, en hecht u aan het goedebemint elkander met eene broe derlijke liefde; voorkomt elkander met eerbied; zijt niet traag in het betrachten uwer plichten; zijt vurig van geest; dient den Heer; verheugt u in de hoop; zijt lijdzaam in de verdrukking; volhardt in hoi gebed; deelt den heiligen in behoeften mede; beoefent de herbergzaamheid; ze- geut, die u vervolgen; zegent, en ver vloekt ze niet. Verblijdt n met de blijden; weent met de weenenden; zijt eensgezind onder elkander; hebt geen hoog gevoelen van u zeiven, maar voegt u naar de nede- rigen. Evangelie, Joannes. II. 1.11. In dien tijde werd te Cana, in G'alilea, eene bruiloft gehouden, en de Moeder van Jezus was daar. Jezus werd ook met Zijne leerlingen ter bruiloft genoodigd. Eu toen de wijn ontbrak, zeide de Moe der van Jezus tot Hem: zij hebben geen wijn. En Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat hebt gij met Mij te doen? Mijn uur is nog niet gekomen. Zijne Moeder zeide aan de dienaren: doet aües wat Hij u zal zeggen. Nu daar waren, volgens de zui- a'ah de ünstradé 'bpei z'ijn bezitting nad en die bij bet dringelap steeds d-en aeirsten hoorn op den ondergang van Rome ledig de, „geen wapenfeit heeft hij volbracht, dat waardig is zjjn naam aan volgende ge slachten over te brengen." „En bij zijn eigen volk js hij- gehaat'-' zeide Ratmund, „sinds hij het schuld ver hief tegen Germanië's roem en den schrik van Rome, legen Arminius. Wij behoefden heden niet om hem te redetwisten, zoo niet Inguiomars dwiaze nijd den sterken arm van'den neef verlamd liad." „Ik zeg u, wa.t ik weet, en wat ik door botrouw'fc-are kondschappers vernam," ging do koning voort. „Marobods Zetel' wankelt, en om- zjjn heerschappij te steunen, wil hij zjjn volk aan Rome verkoopen. Geschen ken en boden zond hij om bondgenoiob schap aan den Romeinschen hertog ;n den stejnen burg. d-ien zij noem-en het Augusta der Vindeliciërs. Een verrader is hij!" Er ontstond ',6en groote ''(beweging' onder de h rtden en de koning merkte dit mot welgevallen op. „En wat dan ons lot zal zjjn,'* sprak hij mei nadruk, „als -de vijand vasten voet gezet heeft in het land, dat tot dusverre als befwaker der vrijheid gold, moogt gij LAM GEVAL'. Wel, vonden je vriendinnen den ©n- gagementsring dien ik je gegeven hflb. ni-et mooi Dat niet alleen, zioi liet nileisj© ijs koud, maar tw'ee. ervan herberaden 'ml DIKKE VRIEND-EN. .Meester (tot Karei en Wim, die- to laai op school komen). Waaro^n fc.ome.i jullie zoo laai? Karei. Meester, ik droomde dat ik nog een dagje naar buiten ging en toen Üe trein floot, werd ik wakker en toen was het te laat. Meest-r. En jij Wim? Wim'. Meester, ik heb hem- naar 'den trein gebracht. OP HET CONCERT. „Waarom' heb je die knoop jn je zak doek gelegd?" „Om/ die aardige melodie niet te ver geten," c VLAAMSCHE! HUMOR. Waar gaat ge nu weer heen? vroeg Hetts wijf, toen hij zich kleedde om- uit te gaan. 'n Verstandig wijf en vraagt boo rats nliet aan heiuren man. zei Piet. Mag 'n verstandig man dat lan ooi niet aan zijn vrouiw vragen? Zei Mie. 'n Verstandig man en heeft geen wiit Zei Piet, en hij gi-ng zfeere de deur uiit- BCEDF-SOEP, 6 ons boeuf zonder vat ./bevdoren. vfeesch kan zeer goed dienen) wascht men zteer goed af en ziet het op miet water ©n bout. Dan laat men het oen paar uur heel zlachtj-es koken. Desnoods de soep even door de zeef doen. Men krijgt zoo prach tige heldere bouillon, die men geurig kan maken door 'n laurierblad en 'n stukje- ui mee te trekken. Naar believen doe men er rijst, vermi celli, groenten in, of late ze klaar. Het vl'eesoli kan men dèn volgenden dag zeer goed- gebruiken met eiersaus, pikante- saus. tomatensa.ua e.a. GEVULDE KOOLTJES. Kleine kooltjes worden gaargekookt in water met. zout en in elk wordt, na, bekoe ling, een balletje, op de gewone -wjpfe aan gemaakt, gehakt gestopt. Leg de kool'tjas in een vuurvasten schotel, bestrooi zie met paneermeel, leg hier en daar 'n klon tje boter en laat ze bruin worden. vering der Joden, zes steenen Kruiken gezet, houdende elk twee of drie maten. Jezus zeide hun: vult de kruiken met water. En zij vulden ze tot boven toe. Jezus zeide hun: schept nu en brengt hel den hofmeesteren zij brachten het. Als nu de hofmeester het water proefde, flat wijn geworden was, en niet wist vaa waar het kwam, schoon de dienaren, die het water geput hadden, het wel wisten; toen riep de hofmeester den bruidegom, en zeide hem: een ieder stelt eerst goeden wijn voor en, als zij wel gedronken heb ben, dan die minder is, maar gij hebt den goeden wijn tot nu toe bewaard. Dit eerste Zijner teekenen heeft Jezus ge daan te Cana. in Galilea, en heeft Zjijns heerlijkheid geopenbaard, en Zijne leer lingen geloofden in Hem. Bevriezing. De red-acteur van Het .Reddingwa&en Orgaan van het Oranjekruis. de heer Dr. C. J. Mijnliefï schrijft in ztijb. Verspr©lil'© -Opstellen over Bevriezing: We ontleen-en daaraan hiet volgende -Die bevrieziendie voelt, nadat het g'civoei van fcoudie reeds sterk verminderd of al. verdwenen is, dat zijne boenen hem zwaar •worden; hij wordt duizelig en he-t gevoel van intense moeheid geeft hem een on overwinnelijke neiging tot rust. Met schrik bemerkt, hjj, dat hij bet vermogen., rijn ledematen te gebruiken, verliest, de oog'en vaUeffi hem toe en hii slaapt in. De adem haling wordt steeds oppervlakkiger en langzlamer, het hart gaat steeds slechter werken, waardoor het bloed miet koolzuui overladen en steeds minder Zuurstof aan de organen toegevoerd wordt, het hart verlamt, de dooiï treedt in. Zijn huid is wasbleek, alleen aan neus, mond, handen en voeten met een. blauwachtige sche mering. Intusschen zijn de spieren sitijf geworden en is een toestand van algemeens spier* Zelf overwegen. Want gelooft niet, dat Rome onz:e vriendschap' zoekt tot ons wel zijn; het huichelt slscdts waar bet vreest. Is het daarom niet beter dat een dauper held, dien wij door onzen bijstand aan ons verbinden, dien trouwlooz© van den troon stoot en het erfdeel der zonen van Teut voor het juk der dienstbaarheid bevei ligt? Kunt gij nog aarzelen, waar het zulk een belang geldt?" Llriidie bijval verkondigde het gekletter der wapenen in de handen der krijgers aan deze woorden, en een tevreden glim lach vloog over 's konings trekken. „Maar wie slaat er ons voor in, dat dezie Goth juist de rechte man is..die voor Zulk een daad noodig is?" merkte Ansi- bert aan, een listig man, wiens, hoofd met spitsen neus zeer listig tujsschen d'e hooge schouders uitkeek. „Niemand onzar kent hem, noch een daad. van hem, die hem ons vertrouwen zou deen verdien-en.V „Ik uw koning, sta voor hem in," .ant woordde Bibulus toornig; „ik ken hem als een beter man dan menigeen, wiens tong diapper is in het vsrdacht maken. Noe nooit heb ik 6 m onwaardige mijn zwaard verpand:, ik stem voor de heirvaart." (W»rd,t vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1925 | | pagina 5