N!
o.Likeurei
Sigaretten
in Sinkel
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
3
COURANT
|E STAND
I Jong, 22 j.; J. W'.
do Rijeke, 25 f.i
In M. E. ReedekéA
W 24 j. on J. T.
n Diereindonck'. 251
p, 25 j.; PI. Visser,
DONDERDAG 11 DECEMBER 1924
1'
EEUW.
of twee
[;ewekt na
L50.
aafschappij,
uitgebreid Kerstnummer
De voortreffelijkheid der R.-K. Kerk
door een Lutherschen Pastor in
het licht gesteld.
FE Ui LL ETON
Tot hoogen prijs.
Laaf niet meer
kwellen door
spierpijn,
stramheid,
rheumatiek,
spit iji den rug
Wrijf die pijn
dadelijk weg
met Akker's
Kloosterbalsem
""BUITENLAND
DUITSCHLAND
BELGIE
1 111 !-UU
val in de haven'
i 10 en 20 Jan.
100 K.G. bruto
waren da laag!.
Irph. f2.69, Z.wa»
Am!m. Suiperpfa,
de Witt en Zo-
|ox gemalen Ohjljt
Koslter "s Gra1-
f2.40 Thomas,
iKaJiZou!; 40 pet.
van don Beige
|deae wferden dy
nd.
leding kwam Za.-
Dezit oml nog ii»
dag te kunha'R
Red.)
ng.: A. Dil, 231
Boueherie, 22 5.
teb'. da ffatner, -zi.
lie, si.
jinisse, 78 we-
E'ac. 1924.
Itrouwd; M. Griffi-.
po j.
j. en J. W. JSJ., van)
Aken geb. Blink,
geb. du; Pré, zU
[Valkier, zl; K. 'J,
I iij;er, d.M. Jobse,
1 (lewenl.)
I.usse, wed. van B.
|de>rs, 58 j. im.;
(Vliss. Crt.f
NUMMER 148
20»™ JAARGANG
andere waar-
pecialisten. De
van de maag,
ten in gebreke
spijsvertering),
ktigheid) etc. in
lorts, in 24 uren.
|g's Gist-Tamine
Indien U niet
dezer Tabletten
i en wij betalen
fen ieder die kan
[vraagde getuig-
tijd binnen van
letten regelmatig
fe, daar ik gaarne
[letten uitstekend
aijn district aan.
dat ik zooveel
suikerziekte.
Verwonderlijk,
der de Tabletten.
'zoon met 4 K.G.
I wgestel.
J aanbevelen ten-
llheid.
■ju zij niet gemist
linden heb.
Ie zenden daar ik
Iteruit gaat als zij
bpoedig kwijt, dat
1 te zijn.
pde. De Tabletten
799-255
hlSTEN.
SCHOONHEI»
GE20H0H61Ü
O
EKtENk
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsinget, GOES
Interloc. Telefoon: Redactie en Administratie Telef. No. 207
Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474
Abonnementsprijs M.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling
AdvertentiSn van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
8R00TE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
Ter gelegenheid van het KERSTFEEST komt de „NIEUWE
ZEEUWSCHE COURANT" op Dinsdag 23 December a.s. uit met een
waarin aan Winkeliers en Neringdoenden gelegenheid wordt geboden
tegen dezelfde gunstige tarieven als in onze zoo uitstekend geslaagde
Sint-Nicolaas-nummers te adverteeren. Copieën dier advertentiën ge
lieve men óf aan ons adres Westsingel Goes, óf aan onze agenten in
de verschillende plaatsen tijdig op te geven en wel uiterlijk
Zaterdagavond 20 December a.s.
Aangezien in de Kerstweek ons blad alleen verschijnt des Dinsdags
en Zaterdags, en Vrijdag een Zondag is, verzoeken wij heeren
Adverteerders, hunne annonces, bestemd voor Zaterdag 27 December,
reeds Dinsdag 23 December bij onze Administratie in te zenden.
De Directie.
Terwijl van den eenen kaht tal van
opperwlakkige en aardsgézïnde naturen
'zich laten verblinden door den. .yalschen
schijn idea? nieuw-heddensche cultuur van
onzen tijd, die, den Mammon en bet zinge»
nat dienende, de aloude christelijke ben
schaving tracht ta verdringen, welks
eeuwenlang een aauziehljjk deel der
menschheid ten zegen was. voelen van
den anderen kant tal van edel denkende
nat-lkatholiieken zich aangetrokken tot die
.volmaakte openbaring des christendom»,
welke zïch sinds 19 eeuwen in de gestalte
der Roomsch Katholieke Kerk aan de
wereld vertoont en gevoelen zij; als bij. in
tuïtie, dat daar alleen te vinden is de
Kluil efl grondslag!" dar waarheid, welke
St. Paulus het bijzondere kenmerk noemt
'der door Christus gestichte Kerk.
Het Romeinsche blad „Osservators
Romano" vestigde onlangs de aandacht
op eienige zeer merkwaardige beschou1-
zwingen van een NoorScheh Luthecsche»
pastor, welka hetgeen wij in dien aanhef
van dit artikel neerschreven, op treffen
de wjjza bevestigt.
Dej^e beschouwingen, de Roomsch.-K.a-
thoüeke Kerk betreffende, schreef de ge
melde pastor (predikant) hij heet Sigurd
Rossaland en woont te Seljord in Noor-
Wegen in bet blad' „Varden." Die Ber-
lijlnische correspondent van „De Tijd"
bracht 'zie, in 'n Holiandsch kleiéd gestoken
onder de oogen der lozers van genoemd
R.-K. dagblad ©n wij gelooven der Katho
lieke ziaak een dienst te bewijzen door ook
onzen lezers mede te deelen, hoe iiié
Luthersche dominee oordeelt over de
hetzij uit onkunde, hetzij uit vooroordeel
door zoovelea nog altijd miskende ea
gesmade Roomsche kerk.
„Temidden van de roo-köndè puinhoo-
,pan der ineenstorting als gevolg van den
wereldoorlog" zoo schrijft de eerwaarde
heer SïgurcI Rosseland „is één enkel
göbouiw op zijn grondvesten blijven staa.ii,
hechter dan ooitde Katholieke" Kerkl
Terwijll de andere kerkelijke of godsdie"-'
etjge genootschappen lijden aan gebrek
aan eenheid en samenhang en al hun
geestkracht .uitputten in on vruchtbar si
theologische redetwisten, en wegfkwij'nan
ïn gén ongezonde en verstoffelijkte sfeer
van staatkunde heeft daarentegen de Ka
tholieke Kerk gewonnen aan innerlijke
kracht en aan invloed naar buiten. D;a
machtigste man der wereld is de Pauls
en 320 millioen menschen volgen Hem in
volstrekte gehoorzaamheid. Onafhankelijk
van de voordealen, waarin de Katholieke
Kerk zich mag verbeugen als gevolg
van haar krachiig gteag, haar eeuwenlan
ge geschiedenis die haar langzlaam maar
voortdurend heeft nader gebracht tot de
verwezenlijking van haar doeleinden, naar
schoonheid naar aantrekkingskracht
8) o
«Ei, ei! zulk een gunst achtte ik1 u[ niet
waardig. Wees dan maar niet Zuinig miet
uw geleerdheid."
„Op da haardbank mijns vaders zaten
verstandige mlannen; zij leerden mij voor
dwazen te zwijgen."
„Ik echter leerde oveirmoedige knapen
de tong in 'te binden," sauwde Iritis' eh
badle dri vuisten.
„Ga, dan met mij op dorrö heide, da"
rixUen wij van onze kunde blijk geven."
hermaan Wolf.
Nu twain Ratmund, die voor 'een slecht
einde van de woordenwisseling bevreeSl
was, tusschenbeide. „Gij handelt verkeer.)
th'et eien vermoeid man den spot te drijf
iv«n," zeide hij. „Een scherp woord hij hei
vroolijke maai' kruidt de mieede jn alen
beker, maar onuitstaanbaar is de scherts
als het gemoed ontstemd, is. Bewaar den
vrede in de koningszaal 1"
Koning Bibulus was middelerwijl do
galerij binaeug|etreclen en had daar ten
handelaar gevonden, die hetn; miet eeo
langen regjewensch begroette. Een miaoh-
bezit zjj alle andore bestanddeelen nooiui
voor hot welslagen-
Zoo bevesligt haar invloed alljjld meer
de eigen grondslagen, vooral thans nu
zooveel idealen vernietigd z'ijln en de
zielen verlang end uitzien naar Zekerheid
en vrede onder de schutse van een hecit
gez'agt
Sigurd Rosseland .staat ©enigen tijd)
stil bij de beschouwing van den riikdom'
aan Christelijk leven zooals het misscuiau
nog nooit in de Katholieke Kerk eiehloeii
beeft „Het slaat vast, dat het Katnolicisl-
me steeds verder zijn sfeer van mvloed
uitbreidt. Voora! in .Bluilsohlaind, de ba
kermat der Hervorming, is het welslagen
merkbaar. Oml een voorbeeld te geven:
in Würtepubeirg, waar het aantal Katho
lieken bijna gelijk is aan dat der protas-
tanten, bouwen d'e Katholieken kerben-
kloosters ein scholen en winheii zij' vele
bekeerlingen. Zeer onlangs was ik tegen
woordig hij! een godsdienstige samlenkomist
te Stulftaart. Een pater JezUiet verklaardel
in de zlaven, conferenties de vooraaimate
piuntein van de Katholieke leer voor een
aanzienlijk getal toehoorders. De ontzag
lijke zlaal van de„Liederhall a" was over
vol. Nauwelijks was deizie reeks confe
renties gesloten, of een Lutheraanscha
pastor trachtte alles te weerleggen ia
een. bijeenkomst in de Leonardus-ikörk..
Doch de weerlegging was zlwak en. vond
ïnlaar z'eldein. algeheelo instemming bijl da
weinige tóehoorders. Waarvan is dat het
gevolg'? Van deze omstandigheiddat
het protestantisme, niettegenstaande zSjn
idealisme, waarop' het groot gaat, er nau
welijks in slaagt, om zijn wettigheid1 te
verdedigen voor de gescbieaenis, op grond
van het goéde dat het heeft tot stand
geibrachl van godsdienstig standpunt ge
zien. Een Duitsch 'hoogleeraar in do
theologie zleide op- zekeren dag' (oi mijl:
„Alles wel beschouwd moet mlen va'ft
steilen, dat 't Chiistelijk leven geen ankeil
voordeel uit de Hervorming heeft gtetrokt
ken". Eu Ibsen heeft in een van, zip'nl
brieven deze overweging neergeschreven:
„Ik kie» hij voorkeur voor mijn verblijf
Katholieke landen, omdat ik vrind, Jat de
Katholieken een gezondere levensopvat
ting hebben dan de protestanten".
„Het protestantisme lijdt aan een twee
voudige 'zlwakheid," zoo gaat Sigurdl
Rosseland voort.
„De eerste zwakheid is het godsdienstig)
individuial'ismie, tot de uiterste gren,zien|
gedreven. Persoonlijkheid in. het a'ohi-
dïenstige, van aangezicht tot aangezicht
tegenover God, losgemaakt van alle afhari-
fcalijikheid, zonder middelaars en zonder
bemiddelende instellingen; ziedaar het oe-
ginsel van het Lutheranisme, fnilion ia
zaken aangaande het lijdelijk leven de
medisch een gezag van noode beeft om
izijln gedraginigen te leiden, dan zal hij
met inteer reden dat gezag behoeven in
elein aaalb, die veel gewichtiger is en'
meer ernstige glevo-lgeu voor honn heeft
t.w. zijn eeuwige besteanmng'. De mensch
teinde lach omspeelde de lippen dols
konings.
,jWat brengt gij, Ventirius?" vroeg!
hij kortal
„Iets wat 'skonings hart verheugien zal
dtocb," voegde hij' er met een zlijdelingt
schen blik op de hovelingen bij' „mijn
boodschap is alleen, voor uw ao-r be
stejuwL"
„'Dan wil ik u, na den mlaaltijd naar "mijn
vertrek laten brengen, daar kunt gij; onge
hinderd sprekien. Voeg u jntusschan bij
mjjne edelen als 'zij aan tafel gaan."
Die handelaar boog en begon alijiie waren
fa te pakkön, want hij wilde z'oo mogelijk
vermijden zie aan de begeorige blikken
der krijgers bloot te stellen.
De koning trad met Dietmar, Richlinde
en Katwalda, in de zaal. De huismeester
nam zijn witten staf en noodigde de hove
lingen aan tafel, ieder zija plaats aafiwij--
wïjztende naar geboogte en verdiieustel!
Zorgvuldig was hij daarbij te werk ge»
gaan, opdat niemand zich gekrenkt zou
kunnen voelen, want ijverzuchtig waak
ten do miannen voor huü rangorde aaü
de mieebank des konings. Ten slotte ;ianl
hjj 'Zelf zijn plaats »n in de rpabijhedid
des gebieders eu diens familie.
Toen Iring da galerij doorging em den
geplaatst voor de eeuwigheid, die he-m
wacht, kam niet in kommervolle eenzel
vigheid volharden. Ziedaar de noodza
kelijkheid van een beslissend en hecht
getóag. hetwelk hem- een volstrekt ver
trouwen vermag in te boezemen. Het oro-
lastantsche beginsel is gevaarlijk. Voor
alles, omdat mén er in lichtvaardigheid
gemakkelijk misbruik' vpn kam makéo; de
voorbeelden ontbreken niet. Maar dan
omdat hgt menigmaal ontwrichtend werst
in den boezem der maatschappijl en in het
onderlicht van de Christelijke leer. Hebben
wij daarvan soms niet het bewijs in de
veelvuldigheid der dogmatische stelsels
van den Lutheraanscheu godsdiest? Welk
een verwarring in de leer, afhankelijk als
deze is van de ideeën, van de persoonlijke
opvatting! Laat me" niet opwerpen, dai
do L.uthersche Kerk stevig gebouwd ia,
dank zij haar regels en haar belijdenis^
boeken; want alsdan zul ik' de vraag
stellenHoe komt het dan, dat miet deze
geïoofsregels heden nergens rekemhgi
wordt gehouden in de theologischs weten
schap? Zulk een verwarring beslaat daar
entegen niet iu de Katholieke Kerk'. Ten
allen tijde toont zij te bezittten een krach
tig gezag, statig 'en vferheven. Raar eer-
biedwaaidigo leer wordt onderwezen,
door da eeuwen heen door mannen
die allen in hun onderricht overeenstem
men. Dit eenparig onderricht der Katho
lieke theologen is gegrond op huin overtui
ging, dat zij elkaar zullen vijnden in
de waarheid, wanneer zij; bevestigen dat
Jeizhs Christus de Kerk heeft gesticht, dat
Hjj eir van gemaakt beeft het licht der
Woreild, den weg ter zaligheid en dat Hij
nooit ophoudt Haar te leiden met zijin
goddelijken Geest. Gesteld door God., ver
breidt dé priester het onderricht des Ge-
loofsj dient de Sacramenten toe, ontslaat
de zmndaa-rs van hun schuld, sterkt den
stervende met het Heilig Oliesel. D'at dez:3
objectieve ik zou haast keggen tastbare
v-orm', waaronder het Christendom zich
vertoont, op den .geest 'n diepen indruk
miaaikt, en mede van invloed is op dé op
voeding van het volk, is ontegenzeggelijk.
Zoo is het een feil,, dat men niet kan rei'?
aen in Katholieke landen zonder getrof
fen te worden dooc'de belangrijke plaats
welke dg Kerk inneemt in do openbar»
meaning, door de liefde en den eerbied'
waarmede mien haar .omringt, door ie
schoonheid en de pracht, welke haar
eigen zijn, door de sfeer van besehavin :j,
wélke ieder tijdperk van haar geschiöi
d-anis kenmerkt. Wij daarentegen, hoe ara»
'zijnwij in vergelijking pret Haar.! Wij
kunnen 'het niet anders dan niet smart
constateeren. De geschiedenis zielf van
de Hervorming toont ons die geleide-;
Ijjike verminking van het beginsel van
Liuther, een ideaal beginsel, maar dat
terkelfderfrjd de Christan-maats.chappii,onb
bindt en het begrip van Kerk vernietiït.
M,en smacht naar eenheid en hechtheid in
z'akan van geloof, men tast rond in de
duisternis' al zoekend naar een geziagi en
wanneer bet gaat om' de hoogstte belan
gen van ons zelf, zouden wij' wenschsn.
een schiutse en een steun buiten het onziei-
ker persoonJjjk geloof. D'e godsdienstige
strijd in ons land is niets anders dam een
tegen elkander stooten van net Vrije per
soonlijk individualisme en de religieuze
behoefte, welke .iederen rnensch is- inge-
schapien, naar vastheid en ombevangshheiii;
•in Zaken van doctrine. Het onderscheid
tuisschen de conservatieve Lutheraansclne
godgeleerdheid en de Katholieke bestaat
hierin, dat voor eerstgenoemde do Paus on
don Wartburug zetelt, voor laatstgbnoem1-
dle ta Rome. Da poging, jn den afgeloo-
pen zomer ged'aan, op het Congres van
den Warfcburg, voor eenheid van alla
Evangelische kerkgenootschappen des
lands, wijst wellicht meer op zWakheii
dan op kracht. Alleen bet zlwakké heeft
bahoefte aan steuin.
Dg tweede zwakheid der Luthieraanscha
Kerk is haar versmelting met de staat
kunde. Zulk! een nauw verband kon niet
handelaar gewaar werd, ging hij naar hem
toe eb wisselde eenjge vriendelijke woor
den met hem:, en nadat zijn metgezellen'
binnengegaan waren, beval hij hem nog
maals da kisten te openen. Met ktennew
oog koos hij, eenifi® der schoonsta siera
den en: stak ze tusschen zijn klaed. ma:
belofte, den volgenden ochtend den prijk
te zullen betalen. Daarop: volgda hij de
helden naar zijn zitplaats, dio door Rat
mund voor hem' aan Dietmars rijde open
gehouden was. Tegenover hem zlat Kat
walda aan de linkerzijde des konings.
Vcnturius Ret zftoe kisten in de z'aal
breingen en zletts zich bij! de glasten. vat"
het bof, die naast de Hovelingen on de
ondierste banken der zaal zaten. Vlugge
dienareu droegen ie dampende schotelsl
uit de keuken o-p, de grijzb Rieim'ar stond
op voor het gebed en ziegande met Do
llar's heilig teekein de spijlzlen, waarna
de hongerige mannen wakker toetastten.
De schenkers vulden de kannen, eh bekers
tmlelt goudkleurige meede eu woldra vlogen
vroolgke schers en geestige gezegden door
dle rijen der krijgers. VentulHus nam slechts
een gering' deel aan het maal, spijzen, en
drank schenen hem niet te smaken.
„Van welk volk' zïjt gij, vreemdeling?"
vroeg hem een Goth.
anders dab schade brengen aan ie kerk
Dit is vrijwel overal geschied, maar voora]
in Duitschland, waar het Lutheranisme
eien ernstige crisis heeft doorgletmaaht
De verwarring is algemeen, terwijll het
aantal .ontrouwer» met den dag toeeemt
Heden ten dage telt men tweehonderd
afgescheiden secten in Diuitschlaind; een
ware versnippering. Daarentegen heeft de
Katholieke .Kerk, welke een volledipa
autonomie geniet in al haar geledingen
juist hierdoor een ontzaggelijk voordeel'.
Haar betreikkingen met verschillende Sta
ten zijjh geregeld door concordaten. Altijd
behoudt zü haar onafhankelijkheid en
zonder zich te laten belemmeren door
overwegingen ten aanzien van staatsunde
of van. regeeringsvorm, die wisselt naar
gelang van de ideeën van staatslieden, kan
zjj met de meeste vrijheid haar werkzaam
heid ontwikkelen en haar program ver
wezenlijken. Zoo is het te verklaren, hoe
zij haai- plaats ond©r de volkeren heeft
kunnen bevestigen. Temidden van Je
stortgolven van den oceaan des tijdsf
welke tegen haar komen aanstormen, blijft
rij onwrikbaar als een rots. de eeuwen
door.
Bjj het protestantisme is de vorming
dar geestelijke leiders beslist onvolkomen.
Het is een gevolg daarvan, dat hst pro
testantisme het njet noodzakelijk vindt,
om eönigo kennis te .verspreiden over de
Katholiek® theologie, over den gieesfy
waarmee do Kerk van Rome bezield is,
over haar gebruiken en gewoonten. Thans
'zijb wij gescheiden, omdat wij haar niet
kennen. Daarentegen zullen wij, zloo wj>
haar kennen, snel toenaderen. In dit op
zicht zjjb de Katholieken, meer dan, wij,
vrij van alle vooringenomenheid, en ma
ken zij diepe studie van ieder stelsel, ten
einde hun waarheid belsr te bevestigen.
het heerlijk verwarmende
wrijfmiddel dat direct een
behaaglijke verlichting
geeft en afdoend geneest.
Per groote pot van 20 gram 50 cent Alom verkrijgbaar!
Potten v. 50 gr. f 1.— 100 gr. Ï.75 nog voordeellger.
Het vebsch.il tuisschen de beide geloofs'-
belijdenissen komt hierop neer: dè Evan
gelische godgeleerdheid erkent slechts één
enkele bron des gelools: de H. Schrift en
de Overlevering. Op dit punt van geloofs
leer overtreft het Katholiek onderricht on
betwistbaar het Lutheraansche.
Het is de gedachte van velen, dat a!Jo
afgescheiden secten in een tijd-, die wel
licht niet al te ver is, in den schoot der
Moederkerk zullen terugkeeren. Zoo is het
„;E:en Roimlein j.s het," riep ,een Heb
rauuduUr, „zoo gij et' öog nooit een
zaagt bekijk hein dan goed."
,,'Zijt gij dan eén knecht?" vorschtfl
de vrager! verder, „dat gij als een last
dier door het land Dekt en waren ta
koop aanbiedt Of legt uw vorst aan vrijie
mannen zulk een vernederenden dienst
op?"
„Verschillend zijn de zeden van ons
volk, verschillend de uwe", antwooiddia
Venturius. „Niet alle vrije mannen voe
ren bjj ons het z'waardi en niemand strek!
het tot schande de kuinst van het gel
boortafand aan andere valken befcehd te
ufafcefi. Uit eigen verkiezing, trek ik me!
mjjne knechten door vreelmde landen."»
„Is bet waar," vroeg een andere Goth
„dat op uwe bergen boomen groeien,
uit welke kosteljjke meede sijpelt? Reizen
de lieden verhaalden daarvan aan da
haardbank van. ons opperhoofd."
De handelaar glimlachte, „Er wast .ee"*
boom in dein warmen grond van ons land
die zoete bessan draagt. Uit haar 3ap: be
reiden wij een drank, dien wii.wiin noe
mpn. Hjj beizit zulk een kracht, diat da
sterkste held door hem op den grond iris-
worpen wordt, als hij zijn yerieiding niet
weerstaat."
mogelijk, d'at de Lu.thoraansche hervor
ming Welhaast haar kringloop en haar
historischs zending volbracht heeft. Wat
aangaat het werkelijk goede, dat air ver
richt heeft uit een. oogpunt van. godkl-
dieust dat z'al de toekomst beoordselen.
In ieder geval, zeer rieker is dit: ondsr
adle Volken ontwikkelt zich een morké
bare beweging' (jaar het .Kathol dsmte;
terzelfdertijd dat kij zich verwjfdterem ah
helt individualisme. Overal brandt men
van een levendig verlangeh naai' rust
pn vrede onder de schutse van een. geziagi
E'eu levendig geloof in een levenden God.
ziedaar Waaraan onze kranke 'en VW
moeide maatschappij, behoefte heeft. Het
Katholicisme, in zijn edele grootheid, ew
zijn .oprechta toewijding, z'al in den hui
dig ©n tijd vrij gemakkelijk zijn ta,akl vol
brengen: den vrede in. de harben te beves
tigen".
Du voofzegging van den Noorweegschen,
pastor zegt de „Osservatore Rouia-
no", waaraan wijl bovenstaande ontlees-
nen klinkt voort in den geest van alla
Weld'enkenden, die van den Hemel afsmles-
ken het licht, dal de duisternis verlichte
het vuur, dat als het ware de laatste ijlab
korst dea* dwaling doe wegsmelten, op
dat het één gemeente fen één herder zijl!
De verkiezingen!.
„Alles bijeengenomen mag de uitshg
van de verkiezingen) (voor zoover totl dua-
ver bekend, maar heel groote veranderin
gen zijn iriefc meer te verwachten) gu^stijj
worden genomen.
De uiterste lawaaimakers en onruststo)
kers aa.n beide zijden ziji» in aantal ver-:
minderd wat nainimerh'elij'k tot een rustigter
Loop van de Rijkisdagzittingew. zal kunnen
bijdragen. I
Zoowel de rechter- als de linlkhrgroep
zijn in haar samenstelling gematigder gfe-.
wordep, de biehoudande of lirikbche grpelB
heeft daarbij een kleine overwinning be
ha,aid op de reaetionaire of rez'htschs
greep. Het zwaartepunt is daardoor, eeur
weinig! naar liulds verplaatst, doch niet
met een rukl Alles bijeeugenjolmieu is dua
de uitslag vian de verkiezing zeer bevor
derlijk voor een verdere rustige ontwik
keling, vtoor consolidatie en voor de voort
zetting! voim de gemia.tigde politiek! Marxs
Strese-manln tegenpvea? bet buitemlaud.'
Aldus de Berlijnsch» btieffeteUrijver van,
da „N. B, C t."
Visnm-dwattjp
Dat hei verzet teg'eü dejni visum-dwamg
toa neemt, bewijst eeu door da Var. tot
bevordering van» het vreemdelingenverkeer
ta Karlsruhe aangtenpineiJ motie ten .gunsta
v,an afschaffing' der pasvisa.
Ii« behandeling dar Vlaamsohe
gevangenien.
In de VlaamschinafcioiBalistïsëho peite ia
deaer dagen, naar uit Brussel aam de „N,
Rio-tt'. Cour," gemeld wordt, door dr, Ami
ton Jacob gewezen op zekére, in de gevan'i
gcnis te Leuven, waar nog steeds Vlaam-
Ecbe politieke veroordeelden: zijn opgesto
ten, hearsehemde misstanden. Het lagere
personeel van deze in) he t Vlaamsene land
gelegen gevamigjeiris is wel Vlaarnsch, nw«n
het heele hoiogere bestuur: directeur, oU»
der-directeur, bioofdonderwijzer, enz. be
staat uit Walen. Van eerr eerlijke toepas
sing! der bestaande wetl tot regeling van)
bet gebruik) der talen in bestuurszaken ia
dan ookf geen sprake. Vlaamsohi-UBtioi-
nalistische bia.den mogen de gevangenen
niet meer lomfvangem. „Elke dag, aldua
dr. Jaoob, brengt nieuwe overtredingen',
Dfl bevelen i® den vleugiel, waar dr. Brams
gevangen zit, zijn Fnamsch. De bestuurder,
op dit laatste door Borms opmerkzaam
gemaakt, antwoordde: „Is het niet béter
dat ze in liet' Frainsch roepeu dan in hei
.„Indien ujwe helden u iavenaren, kuint gü
wel de waarheid spreken," mlerkte da
Goth minachtend aan. „Ik zou wel eens
niet dien drank de proef willen: neimien
Staan er vee] zulke voortreffelijik&booi'
m©n in uw laud?"
..J*! zonnige hellingen onzer heUvela
zijn daarmede bedekt gelijk uwe bergen
imet hazelstruiken. En claarnaast .bloeit en
rijpt nog menige booml, dién uw oog' nim
mer aanschouwde. Als de warme dagsu
van de» zomer voorbjj: zijn, raischt van
Bei toppen uwier 'eiken het gebladerte in'
de besneeuwde kloven Uwer bergen en
de kale takten uwer wouden buigetf
zuchtend onder de woede van den storm.
Ons oog echter verheugt zich 90k dan nog
ahn groenende boschjes; wij kennen Reen
ijs of sneeuw, eeuwig helder welft zich de
heimei boven onze hoofden."
„Dwaas zijn de mannen van hat Noor
den," hernam gene, „dat zij; zulk een
schoon land aan u; alleen overlaten. wa
zulle® karnen en onze hutten onder uwe
wjjuboome® opslaan."
(IWordli vervolgd.) j