N! o.Likeurei Sigaretten in Sinkel NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS 3 COURANT |E STAND I Jong, 22 j.; J. W'. do Rijeke, 25 f.i In M. E. ReedekéA W 24 j. on J. T. n Diereindonck'. 251 p, 25 j.; PI. Visser, DONDERDAG 11 DECEMBER 1924 1' EEUW. of twee [;ewekt na L50. aafschappij, uitgebreid Kerstnummer De voortreffelijkheid der R.-K. Kerk door een Lutherschen Pastor in het licht gesteld. FE Ui LL ETON Tot hoogen prijs. Laaf niet meer kwellen door spierpijn, stramheid, rheumatiek, spit iji den rug Wrijf die pijn dadelijk weg met Akker's Kloosterbalsem ""BUITENLAND DUITSCHLAND BELGIE 1 111 !-UU val in de haven' i 10 en 20 Jan. 100 K.G. bruto waren da laag!. Irph. f2.69, Z.wa» Am!m. Suiperpfa, de Witt en Zo- |ox gemalen Ohjljt Koslter "s Gra1- f2.40 Thomas, iKaJiZou!; 40 pet. van don Beige |deae wferden dy nd. leding kwam Za.- Dezit oml nog ii» dag te kunha'R Red.) ng.: A. Dil, 231 Boueherie, 22 5. teb'. da ffatner, -zi. lie, si. jinisse, 78 we- E'ac. 1924. Itrouwd; M. Griffi-. po j. j. en J. W. JSJ., van) Aken geb. Blink, geb. du; Pré, zU [Valkier, zl; K. 'J, I iij;er, d.M. Jobse, 1 (lewenl.) I.usse, wed. van B. |de>rs, 58 j. im.; (Vliss. Crt.f NUMMER 148 20»™ JAARGANG andere waar- pecialisten. De van de maag, ten in gebreke spijsvertering), ktigheid) etc. in lorts, in 24 uren. |g's Gist-Tamine Indien U niet dezer Tabletten i en wij betalen fen ieder die kan [vraagde getuig- tijd binnen van letten regelmatig fe, daar ik gaarne [letten uitstekend aijn district aan. dat ik zooveel suikerziekte. Verwonderlijk, der de Tabletten. 'zoon met 4 K.G. I wgestel. J aanbevelen ten- llheid. ■ju zij niet gemist linden heb. Ie zenden daar ik Iteruit gaat als zij bpoedig kwijt, dat 1 te zijn. pde. De Tabletten 799-255 hlSTEN. SCHOONHEI» GE20H0H61Ü O EKtENk NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie: Westsinget, GOES Interloc. Telefoon: Redactie en Administratie Telef. No. 207 Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474 Abonnementsprijs M.90 per drie maanden, bij vooruitbetaling AdvertentiSn van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15 Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager 8R00TE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN Ter gelegenheid van het KERSTFEEST komt de „NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT" op Dinsdag 23 December a.s. uit met een waarin aan Winkeliers en Neringdoenden gelegenheid wordt geboden tegen dezelfde gunstige tarieven als in onze zoo uitstekend geslaagde Sint-Nicolaas-nummers te adverteeren. Copieën dier advertentiën ge lieve men óf aan ons adres Westsingel Goes, óf aan onze agenten in de verschillende plaatsen tijdig op te geven en wel uiterlijk Zaterdagavond 20 December a.s. Aangezien in de Kerstweek ons blad alleen verschijnt des Dinsdags en Zaterdags, en Vrijdag een Zondag is, verzoeken wij heeren Adverteerders, hunne annonces, bestemd voor Zaterdag 27 December, reeds Dinsdag 23 December bij onze Administratie in te zenden. De Directie. Terwijl van den eenen kaht tal van opperwlakkige en aardsgézïnde naturen 'zich laten verblinden door den. .yalschen schijn idea? nieuw-heddensche cultuur van onzen tijd, die, den Mammon en bet zinge» nat dienende, de aloude christelijke ben schaving tracht ta verdringen, welks eeuwenlang een aauziehljjk deel der menschheid ten zegen was. voelen van den anderen kant tal van edel denkende nat-lkatholiieken zich aangetrokken tot die .volmaakte openbaring des christendom», welke zïch sinds 19 eeuwen in de gestalte der Roomsch Katholieke Kerk aan de wereld vertoont en gevoelen zij; als bij. in tuïtie, dat daar alleen te vinden is de Kluil efl grondslag!" dar waarheid, welke St. Paulus het bijzondere kenmerk noemt 'der door Christus gestichte Kerk. Het Romeinsche blad „Osservators Romano" vestigde onlangs de aandacht op eienige zeer merkwaardige beschou1- zwingen van een NoorScheh Luthecsche» pastor, welka hetgeen wij in dien aanhef van dit artikel neerschreven, op treffen de wjjza bevestigt. Dej^e beschouwingen, de Roomsch.-K.a- thoüeke Kerk betreffende, schreef de ge melde pastor (predikant) hij heet Sigurd Rossaland en woont te Seljord in Noor- Wegen in bet blad' „Varden." Die Ber- lijlnische correspondent van „De Tijd" bracht 'zie, in 'n Holiandsch kleiéd gestoken onder de oogen der lozers van genoemd R.-K. dagblad ©n wij gelooven der Katho lieke ziaak een dienst te bewijzen door ook onzen lezers mede te deelen, hoe iiié Luthersche dominee oordeelt over de hetzij uit onkunde, hetzij uit vooroordeel door zoovelea nog altijd miskende ea gesmade Roomsche kerk. „Temidden van de roo-köndè puinhoo- ,pan der ineenstorting als gevolg van den wereldoorlog" zoo schrijft de eerwaarde heer SïgurcI Rosseland „is één enkel göbouiw op zijn grondvesten blijven staa.ii, hechter dan ooitde Katholieke" Kerkl Terwijll de andere kerkelijke of godsdie"-' etjge genootschappen lijden aan gebrek aan eenheid en samenhang en al hun geestkracht .uitputten in on vruchtbar si theologische redetwisten, en wegfkwij'nan ïn gén ongezonde en verstoffelijkte sfeer van staatkunde heeft daarentegen de Ka tholieke Kerk gewonnen aan innerlijke kracht en aan invloed naar buiten. D;a machtigste man der wereld is de Pauls en 320 millioen menschen volgen Hem in volstrekte gehoorzaamheid. Onafhankelijk van de voordealen, waarin de Katholieke Kerk zich mag verbeugen als gevolg van haar krachiig gteag, haar eeuwenlan ge geschiedenis die haar langzlaam maar voortdurend heeft nader gebracht tot de verwezenlijking van haar doeleinden, naar schoonheid naar aantrekkingskracht 8) o «Ei, ei! zulk een gunst achtte ik1 u[ niet waardig. Wees dan maar niet Zuinig miet uw geleerdheid." „Op da haardbank mijns vaders zaten verstandige mlannen; zij leerden mij voor dwazen te zwijgen." „Ik echter leerde oveirmoedige knapen de tong in 'te binden," sauwde Iritis' eh badle dri vuisten. „Ga, dan met mij op dorrö heide, da" rixUen wij van onze kunde blijk geven." hermaan Wolf. Nu twain Ratmund, die voor 'een slecht einde van de woordenwisseling bevreeSl was, tusschenbeide. „Gij handelt verkeer.) th'et eien vermoeid man den spot te drijf iv«n," zeide hij. „Een scherp woord hij hei vroolijke maai' kruidt de mieede jn alen beker, maar onuitstaanbaar is de scherts als het gemoed ontstemd, is. Bewaar den vrede in de koningszaal 1" Koning Bibulus was middelerwijl do galerij binaeug|etreclen en had daar ten handelaar gevonden, die hetn; miet eeo langen regjewensch begroette. Een miaoh- bezit zjj alle andore bestanddeelen nooiui voor hot welslagen- Zoo bevesligt haar invloed alljjld meer de eigen grondslagen, vooral thans nu zooveel idealen vernietigd z'ijln en de zielen verlang end uitzien naar Zekerheid en vrede onder de schutse van een hecit gez'agt Sigurd Rosseland .staat ©enigen tijd) stil bij de beschouwing van den riikdom' aan Christelijk leven zooals het misscuiau nog nooit in de Katholieke Kerk eiehloeii beeft „Het slaat vast, dat het Katnolicisl- me steeds verder zijn sfeer van mvloed uitbreidt. Voora! in .Bluilsohlaind, de ba kermat der Hervorming, is het welslagen merkbaar. Oml een voorbeeld te geven: in Würtepubeirg, waar het aantal Katho lieken bijna gelijk is aan dat der protas- tanten, bouwen d'e Katholieken kerben- kloosters ein scholen en winheii zij' vele bekeerlingen. Zeer onlangs was ik tegen woordig hij! een godsdienstige samlenkomist te Stulftaart. Een pater JezUiet verklaardel in de zlaven, conferenties de vooraaimate piuntein van de Katholieke leer voor een aanzienlijk getal toehoorders. De ontzag lijke zlaal van de„Liederhall a" was over vol. Nauwelijks was deizie reeks confe renties gesloten, of een Lutheraanscha pastor trachtte alles te weerleggen ia een. bijeenkomst in de Leonardus-ikörk.. Doch de weerlegging was zlwak en. vond ïnlaar z'eldein. algeheelo instemming bijl da weinige tóehoorders. Waarvan is dat het gevolg'? Van deze omstandigheiddat het protestantisme, niettegenstaande zSjn idealisme, waarop' het groot gaat, er nau welijks in slaagt, om zijn wettigheid1 te verdedigen voor de gescbieaenis, op grond van het goéde dat het heeft tot stand geibrachl van godsdienstig standpunt ge zien. Een Duitsch 'hoogleeraar in do theologie zleide op- zekeren dag' (oi mijl: „Alles wel beschouwd moet mlen va'ft steilen, dat 't Chiistelijk leven geen ankeil voordeel uit de Hervorming heeft gtetrokt ken". Eu Ibsen heeft in een van, zip'nl brieven deze overweging neergeschreven: „Ik kie» hij voorkeur voor mijn verblijf Katholieke landen, omdat ik vrind, Jat de Katholieken een gezondere levensopvat ting hebben dan de protestanten". „Het protestantisme lijdt aan een twee voudige 'zlwakheid," zoo gaat Sigurdl Rosseland voort. „De eerste zwakheid is het godsdienstig) individuial'ismie, tot de uiterste gren,zien| gedreven. Persoonlijkheid in. het a'ohi- dïenstige, van aangezicht tot aangezicht tegenover God, losgemaakt van alle afhari- fcalijikheid, zonder middelaars en zonder bemiddelende instellingen; ziedaar het oe- ginsel van het Lutheranisme, fnilion ia zaken aangaande het lijdelijk leven de medisch een gezag van noode beeft om izijln gedraginigen te leiden, dan zal hij met inteer reden dat gezag behoeven in elein aaalb, die veel gewichtiger is en' meer ernstige glevo-lgeu voor honn heeft t.w. zijn eeuwige besteanmng'. De mensch teinde lach omspeelde de lippen dols konings. ,jWat brengt gij, Ventirius?" vroeg! hij kortal „Iets wat 'skonings hart verheugien zal dtocb," voegde hij' er met een zlijdelingt schen blik op de hovelingen bij' „mijn boodschap is alleen, voor uw ao-r be stejuwL" „'Dan wil ik u, na den mlaaltijd naar "mijn vertrek laten brengen, daar kunt gij; onge hinderd sprekien. Voeg u jntusschan bij mjjne edelen als 'zij aan tafel gaan." Die handelaar boog en begon alijiie waren fa te pakkön, want hij wilde z'oo mogelijk vermijden zie aan de begeorige blikken der krijgers bloot te stellen. De koning trad met Dietmar, Richlinde en Katwalda, in de zaal. De huismeester nam zijn witten staf en noodigde de hove lingen aan tafel, ieder zija plaats aafiwij-- wïjztende naar geboogte en verdiieustel! Zorgvuldig was hij daarbij te werk ge» gaan, opdat niemand zich gekrenkt zou kunnen voelen, want ijverzuchtig waak ten do miannen voor huü rangorde aaü de mieebank des konings. Ten slotte ;ianl hjj 'Zelf zijn plaats »n in de rpabijhedid des gebieders eu diens familie. Toen Iring da galerij doorging em den geplaatst voor de eeuwigheid, die he-m wacht, kam niet in kommervolle eenzel vigheid volharden. Ziedaar de noodza kelijkheid van een beslissend en hecht getóag. hetwelk hem- een volstrekt ver trouwen vermag in te boezemen. Het oro- lastantsche beginsel is gevaarlijk. Voor alles, omdat mén er in lichtvaardigheid gemakkelijk misbruik' vpn kam makéo; de voorbeelden ontbreken niet. Maar dan omdat hgt menigmaal ontwrichtend werst in den boezem der maatschappijl en in het onderlicht van de Christelijke leer. Hebben wij daarvan soms niet het bewijs in de veelvuldigheid der dogmatische stelsels van den Lutheraanscheu godsdiest? Welk een verwarring in de leer, afhankelijk als deze is van de ideeën, van de persoonlijke opvatting! Laat me" niet opwerpen, dai do L.uthersche Kerk stevig gebouwd ia, dank zij haar regels en haar belijdenis^ boeken; want alsdan zul ik' de vraag stellenHoe komt het dan, dat miet deze geïoofsregels heden nergens rekemhgi wordt gehouden in de theologischs weten schap? Zulk een verwarring beslaat daar entegen niet iu de Katholieke Kerk'. Ten allen tijde toont zij te bezittten een krach tig gezag, statig 'en vferheven. Raar eer- biedwaaidigo leer wordt onderwezen, door da eeuwen heen door mannen die allen in hun onderricht overeenstem men. Dit eenparig onderricht der Katho lieke theologen is gegrond op huin overtui ging, dat zij elkaar zullen vijnden in de waarheid, wanneer zij; bevestigen dat Jeizhs Christus de Kerk heeft gesticht, dat Hjj eir van gemaakt beeft het licht der Woreild, den weg ter zaligheid en dat Hij nooit ophoudt Haar te leiden met zijin goddelijken Geest. Gesteld door God., ver breidt dé priester het onderricht des Ge- loofsj dient de Sacramenten toe, ontslaat de zmndaa-rs van hun schuld, sterkt den stervende met het Heilig Oliesel. D'at dez:3 objectieve ik zou haast keggen tastbare v-orm', waaronder het Christendom zich vertoont, op den .geest 'n diepen indruk miaaikt, en mede van invloed is op dé op voeding van het volk, is ontegenzeggelijk. Zoo is het een feil,, dat men niet kan rei'? aen in Katholieke landen zonder getrof fen te worden dooc'de belangrijke plaats welke dg Kerk inneemt in do openbar» meaning, door de liefde en den eerbied' waarmede mien haar .omringt, door ie schoonheid en de pracht, welke haar eigen zijn, door de sfeer van besehavin :j, wélke ieder tijdperk van haar geschiöi d-anis kenmerkt. Wij daarentegen, hoe ara» 'zijnwij in vergelijking pret Haar.! Wij kunnen 'het niet anders dan niet smart constateeren. De geschiedenis zielf van de Hervorming toont ons die geleide-; Ijjike verminking van het beginsel van Liuther, een ideaal beginsel, maar dat terkelfderfrjd de Christan-maats.chappii,onb bindt en het begrip van Kerk vernietiït. M,en smacht naar eenheid en hechtheid in z'akan van geloof, men tast rond in de duisternis' al zoekend naar een geziagi en wanneer bet gaat om' de hoogstte belan gen van ons zelf, zouden wij' wenschsn. een schiutse en een steun buiten het onziei- ker persoonJjjk geloof. D'e godsdienstige strijd in ons land is niets anders dam een tegen elkander stooten van net Vrije per soonlijk individualisme en de religieuze behoefte, welke .iederen rnensch is- inge- schapien, naar vastheid en ombevangshheiii; •in Zaken van doctrine. Het onderscheid tuisschen de conservatieve Lutheraansclne godgeleerdheid en de Katholieke bestaat hierin, dat voor eerstgenoemde do Paus on don Wartburug zetelt, voor laatstgbnoem1- dle ta Rome. Da poging, jn den afgeloo- pen zomer ged'aan, op het Congres van den Warfcburg, voor eenheid van alla Evangelische kerkgenootschappen des lands, wijst wellicht meer op zWakheii dan op kracht. Alleen bet zlwakké heeft bahoefte aan steuin. Dg tweede zwakheid der Luthieraanscha Kerk is haar versmelting met de staat kunde. Zulk! een nauw verband kon niet handelaar gewaar werd, ging hij naar hem toe eb wisselde eenjge vriendelijke woor den met hem:, en nadat zijn metgezellen' binnengegaan waren, beval hij hem nog maals da kisten te openen. Met ktennew oog koos hij, eenifi® der schoonsta siera den en: stak ze tusschen zijn klaed. ma: belofte, den volgenden ochtend den prijk te zullen betalen. Daarop: volgda hij de helden naar zijn zitplaats, dio door Rat mund voor hem' aan Dietmars rijde open gehouden was. Tegenover hem zlat Kat walda aan de linkerzijde des konings. Vcnturius Ret zftoe kisten in de z'aal breingen en zletts zich bij! de glasten. vat" het bof, die naast de Hovelingen on de ondierste banken der zaal zaten. Vlugge dienareu droegen ie dampende schotelsl uit de keuken o-p, de grijzb Rieim'ar stond op voor het gebed en ziegande met Do llar's heilig teekein de spijlzlen, waarna de hongerige mannen wakker toetastten. De schenkers vulden de kannen, eh bekers tmlelt goudkleurige meede eu woldra vlogen vroolgke schers en geestige gezegden door dle rijen der krijgers. VentulHus nam slechts een gering' deel aan het maal, spijzen, en drank schenen hem niet te smaken. „Van welk volk' zïjt gij, vreemdeling?" vroeg hem een Goth. anders dab schade brengen aan ie kerk Dit is vrijwel overal geschied, maar voora] in Duitschland, waar het Lutheranisme eien ernstige crisis heeft doorgletmaaht De verwarring is algemeen, terwijll het aantal .ontrouwer» met den dag toeeemt Heden ten dage telt men tweehonderd afgescheiden secten in Diuitschlaind; een ware versnippering. Daarentegen heeft de Katholieke .Kerk, welke een volledipa autonomie geniet in al haar geledingen juist hierdoor een ontzaggelijk voordeel'. Haar betreikkingen met verschillende Sta ten zijjh geregeld door concordaten. Altijd behoudt zü haar onafhankelijkheid en zonder zich te laten belemmeren door overwegingen ten aanzien van staatsunde of van. regeeringsvorm, die wisselt naar gelang van de ideeën van staatslieden, kan zjj met de meeste vrijheid haar werkzaam heid ontwikkelen en haar program ver wezenlijken. Zoo is het te verklaren, hoe zij haai- plaats ond©r de volkeren heeft kunnen bevestigen. Temidden van Je stortgolven van den oceaan des tijdsf welke tegen haar komen aanstormen, blijft rij onwrikbaar als een rots. de eeuwen door. Bjj het protestantisme is de vorming dar geestelijke leiders beslist onvolkomen. Het is een gevolg daarvan, dat hst pro testantisme het njet noodzakelijk vindt, om eönigo kennis te .verspreiden over de Katholiek® theologie, over den gieesfy waarmee do Kerk van Rome bezield is, over haar gebruiken en gewoonten. Thans 'zijb wij gescheiden, omdat wij haar niet kennen. Daarentegen zullen wij, zloo wj> haar kennen, snel toenaderen. In dit op zicht zjjb de Katholieken, meer dan, wij, vrij van alle vooringenomenheid, en ma ken zij diepe studie van ieder stelsel, ten einde hun waarheid belsr te bevestigen. het heerlijk verwarmende wrijfmiddel dat direct een behaaglijke verlichting geeft en afdoend geneest. Per groote pot van 20 gram 50 cent Alom verkrijgbaar! Potten v. 50 gr. f 1.— 100 gr. Ï.75 nog voordeellger. Het vebsch.il tuisschen de beide geloofs'- belijdenissen komt hierop neer: dè Evan gelische godgeleerdheid erkent slechts één enkele bron des gelools: de H. Schrift en de Overlevering. Op dit punt van geloofs leer overtreft het Katholiek onderricht on betwistbaar het Lutheraansche. Het is de gedachte van velen, dat a!Jo afgescheiden secten in een tijd-, die wel licht niet al te ver is, in den schoot der Moederkerk zullen terugkeeren. Zoo is het „;E:en Roimlein j.s het," riep ,een Heb rauuduUr, „zoo gij et' öog nooit een zaagt bekijk hein dan goed." ,,'Zijt gij dan eén knecht?" vorschtfl de vrager! verder, „dat gij als een last dier door het land Dekt en waren ta koop aanbiedt Of legt uw vorst aan vrijie mannen zulk een vernederenden dienst op?" „Verschillend zijn de zeden van ons volk, verschillend de uwe", antwooiddia Venturius. „Niet alle vrije mannen voe ren bjj ons het z'waardi en niemand strek! het tot schande de kuinst van het gel boortafand aan andere valken befcehd te ufafcefi. Uit eigen verkiezing, trek ik me! mjjne knechten door vreelmde landen."» „Is bet waar," vroeg een andere Goth „dat op uwe bergen boomen groeien, uit welke kosteljjke meede sijpelt? Reizen de lieden verhaalden daarvan aan da haardbank van. ons opperhoofd." De handelaar glimlachte, „Er wast .ee"* boom in dein warmen grond van ons land die zoete bessan draagt. Uit haar 3ap: be reiden wij een drank, dien wii.wiin noe mpn. Hjj beizit zulk een kracht, diat da sterkste held door hem op den grond iris- worpen wordt, als hij zijn yerieiding niet weerstaat." mogelijk, d'at de Lu.thoraansche hervor ming Welhaast haar kringloop en haar historischs zending volbracht heeft. Wat aangaat het werkelijk goede, dat air ver richt heeft uit een. oogpunt van. godkl- dieust dat z'al de toekomst beoordselen. In ieder geval, zeer rieker is dit: ondsr adle Volken ontwikkelt zich een morké bare beweging' (jaar het .Kathol dsmte; terzelfdertijd dat kij zich verwjfdterem ah helt individualisme. Overal brandt men van een levendig verlangeh naai' rust pn vrede onder de schutse van een. geziagi E'eu levendig geloof in een levenden God. ziedaar Waaraan onze kranke 'en VW moeide maatschappij, behoefte heeft. Het Katholicisme, in zijn edele grootheid, ew zijn .oprechta toewijding, z'al in den hui dig ©n tijd vrij gemakkelijk zijn ta,akl vol brengen: den vrede in. de harben te beves tigen". Du voofzegging van den Noorweegschen, pastor zegt de „Osservatore Rouia- no", waaraan wijl bovenstaande ontlees- nen klinkt voort in den geest van alla Weld'enkenden, die van den Hemel afsmles- ken het licht, dal de duisternis verlichte het vuur, dat als het ware de laatste ijlab korst dea* dwaling doe wegsmelten, op dat het één gemeente fen één herder zijl! De verkiezingen!. „Alles bijeengenomen mag de uitshg van de verkiezingen) (voor zoover totl dua- ver bekend, maar heel groote veranderin gen zijn iriefc meer te verwachten) gu^stijj worden genomen. De uiterste lawaaimakers en onruststo) kers aa.n beide zijden ziji» in aantal ver-: minderd wat nainimerh'elij'k tot een rustigter Loop van de Rijkisdagzittingew. zal kunnen bijdragen. I Zoowel de rechter- als de linlkhrgroep zijn in haar samenstelling gematigder gfe-. wordep, de biehoudande of lirikbche grpelB heeft daarbij een kleine overwinning be ha,aid op de reaetionaire of rez'htschs greep. Het zwaartepunt is daardoor, eeur weinig! naar liulds verplaatst, doch niet met een rukl Alles bijeeugenjolmieu is dua de uitslag vian de verkiezing zeer bevor derlijk voor een verdere rustige ontwik keling, vtoor consolidatie en voor de voort zetting! voim de gemia.tigde politiek! Marxs Strese-manln tegenpvea? bet buitemlaud.' Aldus de Berlijnsch» btieffeteUrijver van, da „N. B, C t." Visnm-dwattjp Dat hei verzet teg'eü dejni visum-dwamg toa neemt, bewijst eeu door da Var. tot bevordering van» het vreemdelingenverkeer ta Karlsruhe aangtenpineiJ motie ten .gunsta v,an afschaffing' der pasvisa. Ii« behandeling dar Vlaamsohe gevangenien. In de VlaamschinafcioiBalistïsëho peite ia deaer dagen, naar uit Brussel aam de „N, Rio-tt'. Cour," gemeld wordt, door dr, Ami ton Jacob gewezen op zekére, in de gevan'i gcnis te Leuven, waar nog steeds Vlaam- Ecbe politieke veroordeelden: zijn opgesto ten, hearsehemde misstanden. Het lagere personeel van deze in) he t Vlaamsene land gelegen gevamigjeiris is wel Vlaarnsch, nw«n het heele hoiogere bestuur: directeur, oU» der-directeur, bioofdonderwijzer, enz. be staat uit Walen. Van eerr eerlijke toepas sing! der bestaande wetl tot regeling van) bet gebruik) der talen in bestuurszaken ia dan ookf geen sprake. Vlaamsohi-UBtioi- nalistische bia.den mogen de gevangenen niet meer lomfvangem. „Elke dag, aldua dr. Jaoob, brengt nieuwe overtredingen', Dfl bevelen i® den vleugiel, waar dr. Brams gevangen zit, zijn Fnamsch. De bestuurder, op dit laatste door Borms opmerkzaam gemaakt, antwoordde: „Is het niet béter dat ze in liet' Frainsch roepeu dan in hei .„Indien ujwe helden u iavenaren, kuint gü wel de waarheid spreken," mlerkte da Goth minachtend aan. „Ik zou wel eens niet dien drank de proef willen: neimien Staan er vee] zulke voortreffelijik&booi' m©n in uw laud?" ..J*! zonnige hellingen onzer heUvela zijn daarmede bedekt gelijk uwe bergen imet hazelstruiken. En claarnaast .bloeit en rijpt nog menige booml, dién uw oog' nim mer aanschouwde. Als de warme dagsu van de» zomer voorbjj: zijn, raischt van Bei toppen uwier 'eiken het gebladerte in' de besneeuwde kloven Uwer bergen en de kale takten uwer wouden buigetf zuchtend onder de woede van den storm. Ons oog echter verheugt zich 90k dan nog ahn groenende boschjes; wij kennen Reen ijs of sneeuw, eeuwig helder welft zich de heimei boven onze hoofden." „Dwaas zijn de mannen van hat Noor den," hernam gene, „dat zij; zulk een schoon land aan u; alleen overlaten. wa zulle® karnen en onze hutten onder uwe wjjuboome® opslaan." (IWordli vervolgd.) j

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1924 | | pagina 1