NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1924 MUZIEK Uit de Pers Gemengd Nieuws. eventueel rekening te houden met de rou tes en de gemiddelod afstanden voor de rijtuigen dagelijks af. te legjgeu.., m.a.'w dat de termijn kan varieeren in verba,ndl met liet 'karakter der verschillend© dien sten; namelijk kan ,dit ook 'het ge val zijn ton gevolge van verschil van, fabri- k'aat. Ook' wijk ik u op art. 4 van da,t Ko- (ninlklijfc besluit] krachtens .heiwelfc' vde ambtenaren, met de handhaving van het besluit belast, jndien het rijtuig naar hu» oordeel in onvoldoenden toestand verkeert het vertrek of '.de voortzetting der reis kunnen verbieden. Slede in verband «met dergelijke ern stige omstandigheden komt. heit to'iji nood- zlaikelijk voor, dat gij u, bij het verlele- hein der vergunning het recht voorbe houdt, om ook vóór het verstrijken van den termijn der goeidlkeairing1, wianneeil heit belang en de veiligheid derreizli'gers' ziuilks mocht vorderen, de goedkeuring; in te trekken. Bea;e aanschrijving geldt tot uiterlijk' 1 April 1925; zij, kan vóór dien datum dooi' mij worden herzien of aangevuld. Ten slotte zjj nog aangleleekend, dat. de door Ged. -Stalen g&g'even keuringsi voorschriften on gedane aanwijzing van deskiUiidigen, in aansluahng 'aan de door hen verleende ontheffingen van liet ver' bod', om met inotorxjjtujgen ("autobussen) de door hen giesloten verklaarde wegien te berijden, met 20 October a.s. vervallen,: de onthetliingen blijven overigens valt kracht ujlerljjk tot don daarin aange geven ternijjjri. Het ligt .voor de hand, dunt voor auto- husdicnslen, welke door de provinciia Worden gesubsidieerd, bijzondere „voor schuil ten kunnen worden gegieveb. Ik houd mij .verz,ekerd, nat van uwent wege alles zat gpdaan worden, om een vlotte en tijdige uitvoering van hol Ko ninklijk besluit en van dezto aanschrijvihg te bevorderen en nood'ig u, uit'.,de politie auloiileiten in uwe geanaente van dit schrijven en van de in bijlag© 1 ver- yaitte regelen terstond kennis geven. Als bijlage 1 rijn hij. ttegp. circ.nlairu gevoegd: regelen voor do kieuri>% van mo torrijtuigen (autobussen) welke nis op en- haar middel van vervoer zullen worden gebezigd in Zeeland. De desckundige 'zal bij bet onderzoek rekening houden, zoowel met do eischen welke aan een .voertuig met bet oog! op de veiligheid in 'bet lallftemeen moeten worden gesteld, als met die, welke daar bij komen in verband met het te berijlden traject co. 4e snelheid, die men daaroiï wil bereiken. Bij voertuigen w.elkc reeds i» ger, bruik zijn geweest, zal liij zooVeel moge lijk, zoowel bij eerste keuringd als bij her keuring nauwkpuriv nagaan ,o£ or .geen aanwijzingen zijn, dat met 't voertuig on gevallen o£ aanrijdingen bobben plaats gehad. Hij zal daarnaar liet verdere on derzoek inrichten. Buitendien sal hij st pis nagaan, wel ke slrjtage-verschijnselen zich voorgedaan hebben en i n vierhand met de belangrijk heid hiervan hetzij normale vernieuwin gen of bijzondere voorzieningen eischn. Eischen tot .vernieiAving of voorzit»' ti'injr wordon eerder gesteld, naarmate do gevolgen van do slijtage of afwijkiiH ernstiger kunnen zijn, zooals hij stu,ui en remjUrjcnling en 'vheïestig,ingen van Veeren en assen. Zoo noodig zal hij don eisch stellen, verdachte ondendeelen te demonteer en. Hij 'z'al den ondernemer op de hoogte brengen van fouten ol nalatighedeb ïlr hot onderhond, die w hswaar geen di recte voorziening easchcn, doch op den duur een minder wenschelijlk'en invloed op de veiligheid hebben. Definitieve afkeuring van een aanelo- bioden rijtuig zal njet dau schriftelijk'011 onder opgaai vaa redenen, mogen ge» schiedcn. Bij de 'keuring wordt „voorts gelet opi a. Stuurinr^hUng' (gangbaarheid en stuurwiel en voorwielen). Ie. ol dezie be rekend is voor de zwaarte van den wa, gen. 2e. op slijtage. 3e. nauw! daarmede in verband staande be=len, welke, door breken, bijv. invloed kunnen „uiiioefal- !nen op de (stuufinrich'jnp;. i b. Veering: le. voor- en achterveeren 2e. veerbouten en stroppen; c. Remmen: twee gp te remmen aan wezig, waarvan vooral de rem op de achterwielen jn goeden staat moet zliju. 2e. voldoend strek materiaal'. 3e. mogen niet zwaar gaan ,o£ vastgeroest zijn. dL Assen: le. op slijtage e. Eigen gewicht en verdere belasting,-. le. Letten .op y —melding van e;i?ien ge wicht. 2c. Controleeren of maximum, aan tal 'niet te boog .is opgegeven, p. Veiligheid; le. Er mag. pp, geenerlei wijzo brand gevaar door verwarmingsleidingen, lek kende benzineleidingen, .uitlaatpijipen, elec- itrjsche installatie enz,, kunnem ontsnaans er moet in de luchltoovoeropeningon van den carburator een Zeef van lijn koper- gaas aanwezig zijn. 2e. Plaatsen, waar zich in het p,an.t- ser of elders 'olie of' benzine zou; kunnen verzamelen, mog'-- nier aanwezig, zijn, zij moeten van af'vperan'en worden voorzien. Het vullen der r uervoirs mag' allee11 dan geschieden, wanneer do motor tot stil stand is gc-brachi. en er siaen, passagiers in de autobus aanwezig ziih. De motor map niol aaugezlet worden, alvorens het reservoir gesloten is. 3e. Bienzlineleidin.;'en moeten niet van rubber of een dergelijk materiaal worde" vervaardigd, en ev-.nmin van verbindigs. stukken van dez.e sloffen worden voor zien. Zij behooren m behulp .van, 3©n naadlooze mefa'en i ujs van voldoendo sterkte en nauwkeurig sluitende koppelin gen en kranen zoodanig te worden a,age- legd en bevestigd. «Ja' er geen kans op lekken en breuk' door trillingen ontstaat. Ce hooldafsiuiter moet z!oo dicht mógelijk bij het reservoir gemonteerd zijn. in ieder geval moet of dezie of een andere Kraam in de hoofdleiding onder direat beneifk' van den bestuurder zijn. 4e. Petroleum, ohe- ol* benzlnieljaim- pon worden in het inwendige yah de) carosserie niet toegelat- n. Aoétyi-eenge- nerators moeien bujte.i de motorkap worj den aangebracht. Bij gesloten earos jeriec'n mogen geett benzinedampen, acetyleen- of uitlaatgas sen i" het inwendige van de carosserio kunnen dooidringen. Verwtarmigisap,pa raten, die gassen onrwkkeleni, mogen iet zionder atvoer gebianm. worenil; de ca- rosserie moet b hoqrlijiü. geventileerd zijn. 5o. Het .voertuig moet van ten rnn.ste ötweé uitgangen jn yer schillende wandel) van het voertuig zijn voorzien, dl. jV. z. dn de ruimte, wielke voor do passagiers bestemd is. Een uitgang in den achter wand en oen uitgang in d!eh zijwand, rechts oi Boks. al naar gefglngl bet stuur links of rechts jn de wagien bevestigd' is, Zitplaatsen mogen zi,c!h niet voor of tegten de portieren bevinden. Die-Ie moeten naar buiten openen, feh mihsto twee minimaal geëischte uitppbgen moetenZloo- ver mogelijk van 'elkaar verwijderd wor den aangebracht, en mogen dus b.v. niet aan denztelfd.en hoek van de cairosserio aansluiten. po. De portieren mogen niet van gran-i dels of zi.g. nachtschoten in do sloten voorzien zijn. Zijl moeten sluitingen be- Izültten die door vast en soljdo daaraan be.v'esligde handgrepen worlden bediend, alood'at het openen door middel1 van losse slaptels niet wordt toegelaten. Do por tieren mogen gfeen mejjgijinp vertoonen.te klemmen en de bouw van da carosserie moeit voldoende sterk zijln, om, te waarbor gen, dat dez,e toesla,"id behouden, blijkt. Helt is wel geoorloofd, de portieren, wielke in verband met een ordelijke exploitatie, slechts yoor een bepaald doel weridëb aangebracht, ie voorzien van desbetref fende opschriften ziooals: „Geen uitgang''. „Nooduitgang,", „Uitsluitend ,ujifgan[a", e.d. 7e. Jn den wagon moet .onder direct bereik van den bestuurder oen goed wer kend brandbluschap-paraat aanwezig zijn geschikt voor het blusjsenea van benzine branden. Bij gesloten bussen worde dit hij voorkeur tegen een der stijlen naast do cheuffeursplaats bevestigd, zóodat hot in geval van nood ook voor passagiers be reikbaar is; er moet een verbandtroinmel met verbandmiddelen in den wagen aaa- weizjig zijn. feen, dat dez'e toestand behouedn hlijïlt. gier,s en chauffeur. 9e. Het gebruiekn of bij zlich hebben van sterken drank ,of andere alcoholhou dende dranken is gociuranide den dienst tijd! aan het nprsoneei verboden. 10e. Het. medevoeren va,n licht ontplof bare stoften is verboden. Hieronder is ook te rekenen benzine, anders jdah ih de daarvoor1 bestemde en. goeagekeurde reservoirs. He't medevoeren 'zoowel van volle als van ledige bon4nebus,sen is strafbaar, aangezien in do laatste ge meenlijk een uiterst gevaarlijk" explosief mengsel aanwezig is. Bijlage 2 bevat bet tarief, n.l. vbor eer ste 'keuring 110; voor keuring'op aanger wezen fouten met pemoroeven, f2, zon der rem proeven f 1; herkeuring f5. NP,. Bovenstaande circulaire .reeds voor eon vorig nummer door ons ontvan gen, kon wegens haar .ujitjgebrradheid eersit dn bet nummer van heden worden opge nomen. Red. Tournee Kerkconeerten. 't lverkconcert van M.evr. A. Noorilewier- llcddingiLus (sopraan) en 'den heer M. Koorde,wier Jr. (Üinjt) cm niit mfdewierki;)g va» Verschillende organisten, als: 'Pb. Diusch, A. van der Horst, G. Robert, Drl Joh. Wagenaar en C. de Wolf, z!al in da volgende steden »laats vindon of hebben reeds plaats gevonden Kaarden 15 Sept.; Zutphen 16 Sept.; Njjmegen 17 Sept.; Breda 18 Sept.; Dor drecht 19 Sept.; Groningen 22 Sept1,;' Zrwolie 23 Sept.: Veendam 24 Sept.; Die venter 25 Sept.; Franelker 26 Sept.; Utrecht 29 Sept.'sGrav,enh'age 1 „Oct.; Middelhuis 8 Oct.; Goes 9 Oct,.; Gorin- chem 10 Oct.; Velp 13 Oct. (waarschijn lijk) Doetinchem 14 Oct.; Drachten 17 Oct.; Beverwijk '20 Oct. Aansluitend hij dez'e tournée zal óók te Rotterdam- oir een later te vormeiden datum, een Kerkconcert plaats vinden, waaraan bovendien de heer Verhei] St. (cellist), zoon vau wülen A. B. II Vor- )heïj, zjjjn medewerking zlal verloenen. Het programma bevat o.a.J. S. Ba,ch, Passacaglia e.t Euga,; J. S. Bach, Aria uit ,,'das Oster-'Oraloriunr"Fr. 'Sdhubert; Absclheid en Verklarung; J. S. Bach, Largo; J. Haydn, vAdaaio Cantabile; .Bi iZweers. Rei van Burgzlaten; A. Diepea- brock. Canticum (Manuscript); G'. Malhler. Um Mitternaoht; César Frank, Prélude. Fugue, Variatoin; Oud-Framsche liederen, iin de zettingen van W. P'ij'peir, Flr. Dar cieux ©n J. ïiersot en, op verkook, W. A. Miozlart, O Dolco Concanto. De Troonrede. Welken indruk de Troonrede maakte op .velschillende partijorganen, moge ,uit eendge aanhalingen huner artikel,eh daar over blijsen. Do artikelen in bun geheel aan te halen was, gezien de beperkte capaciteit va" ons blad. ondoenlijk „De Maasbode" je.chrijift: Al mag men niot overmoedig worden, al moet men 2,exer dus nog. dei hittere) pil' van het tarief slikken, het l,au,g nagestreef de evenwicht van het budget komt dan nu, in zicht En indien jn Juni 1925 de Ré- geering den verkiezingsstrijd mag aan zien i" liet besef, dat zij 'alanld® finan ciën wederom heeft gezond gemaakt en dus delinJlafie, een volksramp, heeft voor komen, en de opleving van bet econo misch' leven heeft mogelijk gemaakt, dau zlal haar geweten in rust zijn. D:an. hoeft zij het besef in de moeilijkste tijden de ■zwaarst denkbare taak te hebben vol bracht. En indien ook 'al iiieli de volks- gunst haar deel z;al zijn, dan zal zjjl toch zeker van de geschiedenis oen roemrijk getuigenis verwachten. „Do Tijd" schrijft naar aanleiding va,n do Troonrede De politieke beschouwingien staan reads in hetteeken van den stembusstrijd; men zïet de nieuwe parlementair© periode als „de laatste ronde", waarin het aen- ihejidsfront dei' linkerzijde 'den -aanval tegen de tariefwet e" andere regeeirings maatregelen inzet, om aan liet end »n Juni 1925, met vereenig.de krachten de rochtscho coalitie „knock-out" te slaan. Van nationaal standpunt fcan _men dien strijd belreuren; maar ontwijken kan de rechterzjjdo hem niet. Wat de reehitscnje partijen in de komende dagen naast Gods zegen over haar werk noodig heb ben is: politieke moed. Moge de thans «eopenide parlementair© periode onz,e katholieke mandatarissen, in heide takken der iStaten-Generaal bereid! vinden, om, luisterend naar gef'rondö ciitiek, afwijzend elke poging tot. sabotage van liet parlementaire raderwerk, zielf- staud'igheid van eigen beginsel handha vend en kracht zoekend i,n samenwarkibg mot cle Chiistelijl' partijen, de besiilsisin- gen te nemon. walk© hot landsbelang van hen vraagt. „Het Centrum'": Alles tezamen ponomen een Troonrede die zonder overdrijving en effectbejag, "u niet ontmoedgend beeld geeft van den huidjgen stand van zaken en stemt, tol ver trouwen in de toekomst, „Dio Standaard" (a.-r.) heeft over het algemeen veel gevonden wat bevredigt, maar ook eenigo roden tot toloiurstel- ling:^ Wij hadden toch .de aankondiging ver wacht van een voorstel tot. afschaffing van den stemplicht. En omi het beginsel', dat wij tegenstaan, en om hot in werke i Ijjikheicl krachteloos maken van de wet. behoorda een eind aan de stemplicht le worden gemaakt. N,u de Troonrede or van zwijgt, vreezen wij wel., ofschoon er misschien nog reden tol. eenjge hoop j.-j. dat er van een voorstel der regeering! jp het komende jaar gee" sprake z;al kunnen 'zijn. En dat bejammeren w®. Ecnigszins anders staat het mot een andere leemte, waarop wij moeten wijizen. Het zou ons aangenaam Bij» gfeiveest als do Troonrede had g siproken van, oen voorstel tot geleiduljjiie afschaffing' van de Staatsloterij, Wij mcenen echler in herin,nerig te rao- jgen brengpu, dat de minister van ii- nwifiën ,c.en en agderniiaal' hecfij kénbiaar gemaakt, dal. .van hem een zbodania voor stel te verwachten wasi. En dit sterkt; ons, in de hoop, dat hel wegblijven der aankon diging in do .Troonrede niot beteefcentl dat hetgeen reeds weid loegezieig|d, zal uit blijven. Op een kleine leemte moesten wij Jus wijzen. Maar overigens mpgi geconstateerd, dat met handhaving: van de goede samenwer king van rcgeeriiag en Volksvertegenwoor diging een arbeid kan worden voltooid, die land en volk heeft behoed voor z'ware ramp on de hoop mag geven op het herstel' van de volkswelvaart. Hel „Als;. Handelsblad" (lib.) wijst! op de 1 ijz.onaere bondigheid der Troonrede: Voor Nederland1 wordt Zeer weinig njaujws meer aanglekóndigd, alleen een nieulwe Vloofcwtet, een weeldebelasting en verlaging vain sommige te zieer d'rukkenae Idireote belastingiein en een Ziek'teJ oti On- gievialleniwet. Van dlat' weinig! ia tromiwens alleen het voornemen ïot h^b indienen van een weeldebelasting] eenigerma.te aieiuiw1; zulk! een voornemen ia do,oï voor gangers van minister Colijto reeds opgevat, maar is toen weer losgelaten. Het blad zet' dan .uiteen, waarom do algiemeene toon der rede, behalve voof w'at Suriname aangaat] heel wat mindeï somber kon zijn d'an die van verleden jaar, en besluit: Men z,a,l moeten zoeken naar andere mi'd'delen ,o,m op den 4u,ur het tekort te on derdrukken, wil men h,et tarief' inderdaad kunnen aanwijzen als mid'del t,of verla ging v;ap directe lasten. Voor „Het Volk" (s.-d!) draagt do rede den stempel vian minister Coljja eu dei „rippkifie", Wordep de plannen van dep, minis tei v,an financiën verwezenlijkt, zooals zij in deze troonrede zijn neergelegd, dij» gaai liet onverbloemd voort op den reeds ingia- slagen weg der zwaarste reak'tie. Naaat er in g-erocmid' is, dat, men Weet me t wellib krasse en hardvoeihitigó middelen, fc'e,u koste va» de volkslagen die lietj 't minst dra-. ;g|em' kunnen, het evenwicht de1' financiën zoowel van het, Moederland als van de Ko loniën v,oor liet foek'pmstigh begriotmgs- j,aar z'al zijn tot' stand' giebraciht, woVnt, zonder omwegen -aangekondigd, dat „met onvcrziwlakten ijver" zal wlorden gezorgd voor „verdere bezuiniging". Terwijl ide nieuWla vlootwet wordt voor bereid, verneemt men pit de Troonrede niets omtrent plannen tot. veria,gi>»ej van legierkioslen Toch heeft' ,,D© Standaard" verklaard, dat daarop 30 a! 35 irrillioen hezuniigld' zou kunnen worden Maar dl* la,al. het kabinet kalm loopen. Blijkbaar Wordt op de meest' slaafsche meeg!aan,dti:eitl' van volksmoerderheid en p,arl.emenisme,er- ■derheid gierekemd. Zoo sfa,at deze troonrede wel in het toe ken der meest jamlmerlijke reakt'ie. Ma,ar ,a,ls ao,od'anig) bleteekent zij, ook; een oproept ot het werkende volk ooi zicih te vermannen en te p;ogpn met een sterke krachtsinspanning' .aan deze reaktie een ejnde te maken. Daartoe bestaat het volgende ja,ar, bij! cle verkiezingen de geTegenuejd- Processie-vrijheid. Jn liet September-'nujnlmler van „Dia Beiaard" schrijft dr. G. Brom een nnibój schouwing over Het Eucharistisch Con gres. Het .volgiende ,,is daaranin ontieendj (dé vereenvoudigde spellingl is van dr. G'. Brom) „Wanneer "buiteniand'ers ons (golulld- wenschen met onze .verhoudingen, die, voor d'e zoveelste keer herhaald, giroten- deels aan de offers van het vookftaslafchb on aan de werkzöme lijdelijke steun van andersdenkende landgenoten te danken Kijiu, dan loeren/wij hegrijp'en dat veel' "ge vorderd wordt van wie veel verkregen heeft. .We moeten o"s van dezie overtui ging diep doordringennu we onze kost bare vrijheid' lyauwteljlcs Volopi proeven, of W0 voelen de honger naar wetten, die ons groter .vrijheid1 brengen. r Waar dit tijdschrift de rechtmatigheid van openbare processies het eerst bepleit!- te, blijft het vanzelfsprekend dat het een maal uitgestoken vaandel hier geen vin- 'gekbreed ingetrokken, wordt; maar iemanidi ka» de rechtmatigheid van een wetsveran dering betogen zonder daarom die doel matigheid ,v.an zloo'n ina,atreig©]! lO^eubl'k'kelik te Veidedigen. Het vrome volk heeft niet zonder verontwaari ■dliging die vuurstroom van devoltie hin- lneri de muren ,en langs ach'terp,ad©u zien bedwingen; allen delen w© iu dit heilig gevoel, ofschoon wo zieker zijn da,t ons volk meteen het nodige begrip1 over houdt onï dlat gevoel in de deug[l' va» ge duld en de deugd van hoop om te: zetten, Wie 'zal oeider wensen op de straten van onzto hoofdsteden openlik Ons Heer te kun»en aanbidden dau de e'erste mihaster' dia onlangs in zijn geboorteplaats nog bij de z;egen van het Allerheiligst© een voudig op do,stenen knielde? Voorlopia bestaat er .gelegenheid genóieïf ouiz© eer bied en liefde voor de Eueharisüe art- ders uit to vieren; en begrijpen, wie dat 'het Sacrament do bestemming' heeft ons leven met liet godd'elik offer te laten verenigen', ■welnu, dan ligt de voepassifiV"voorde hand. om een offer to maken van, onze harte# wens. Zoals er een geestelike communio bestaat, zo ook een geestolijk© process,ie. Do zeden vormen de wetten,, en, de, staat kunde z'al op. zijn tijd wal.uitidlrnkken, wat de godsdienst voorbereidt. Het zou kind 3- aohtig eigenwijs zijn, de katholieke minis! tens een verwijtte maken van hun zWar'tp 'kleding bij de plechtigheid in 't stadion, terwijl wo immers weten, hoe liet bisi- schop.'peljjlk comité zelfs de kloosterlinge," dining and had yarziocliit gfeqn ihabiit jh de stad te vertonen. We hopen dat onzn regering langer leeft dan een enkele feest dag en willen iedereen graag, ui,tbuiidfe geestdrift gunnen behalve de leiders, die volgens de .plichten van hun. staat ver plicht zijn tot voo-ziol uigheid, zolang zie 'thele vadeirlaud besturen en niet één p,artij alleen. Bovendien zouden ouzo af gevaarcligden alle reden hebben voor de verklaring, dat eerst wanneer de beslaan de bepalingen, waarbinnen processies mo gen gehouden worden, volledig z'jjto uitge put, een herziening van de grondwet op dit p,unt aan de orde verdient te komen. Voor meerdere parochies op, jiet land e" in de stad geldt de nuchtere vraag, of! zla het algemene recht op eigen terrein al' ge bruikt hebben, of zie beipiaaM Lot ide grens ,van voorplein en pastorietuin eu kerkhof rondtrekken; zo dikWels de eredienst hun aanleiding tot omgangeu biedt, of ze hun vaandels laten wiuiven en ■hun hymnen, kllink'eiii in 't oog eh ih' 'toor van alle voorbijgangers. Voorlopig zijn er misschien meer' 'kerken, die de deur angst vallig voor luitcnslaii'ders gesloten houden en geen bord 'met de lijst van heilige diens tem voor de gevel zleten, -zoals (het' Engels gebruik ons leert, dan kerken, die, wcr'k'elik aan 't inde vian hun ijver geko men, vrijheid va,n .openbare godsdienst oefening opeisen als een geweteUsood voor de gelovigen. OverWegirig waard is 't bovendien, in hoever de aanleg, van reu» wo 'kerken of scholen ol kloosters rekening! heelt 'te ttouden mei groter bewesings,; ruimte in de naa'tc .omgeving. Er zij» tejb- slotte nog Nederlandsclie juristen, die er sinds de stiAfing van een katholiakel •faculteit yoor rechtswetenschap wel niet ,o,p achteiuit gingen en die misschiein bin'- nenko.it een aanlnomielike wotsuiftegffiu'g vinden, waarmee velen bij de tegenwoor dige toestand toch bevredigd kunneni worden". Op den goedeu weg. De soldaten zeiven in Engeland, ja zelfs in Frankrijk, blijken anders te denken over hun vijanden uit den oorlog dan vele burgers en staatslieden schijnen te doen. De bekende Engelscke generaal Hamelton bepleitte, volgens de „N. R. Ct.", in een bijeenkomst met zijn vroegere strijdmakkers opneming van oudgediende Duitsche soldaten in de Fidac, den geinterallieerden bond van oorlogsveteranen. Als wij, zoo betoogde hij, Duitsch- land in den Volkenbond willen op nemen en dit moeten wij tenslotte doen kan ik geen enkele reden zien waarom zij uit de organisatie van oud gedienden uitgesloten zouden worden. Het komt mij eer voor, dat de soldaten het eerst er toe moeten toetreden en de eer moeten hebben een der eersten stappen te doen om een werkelijken en duurzamen vrede in Europa te verzekeren. Oud-strijders zijn gewoonlijk minder bitter gestemd jegens de Duitsehers dan burgers. Ik kan begrijpen dat onze vrouwen bitter gestemd zijn tegen den vroegeren vijand. Sommi gen hebben hun mannen verloren en sommigen hun verloofden en zijn thuis achter gebleven om te rouwen, zonder de groote louterende uitwer king van werkelijke deelneming aan het krijgsbedrijf, hebben zij hun haat gaande gehouden. In verschillende redevoeringen in heel Frankrijk had spr. getracht zijn Fransche kameraden te bewegen, toe te stemmen in de toelating' van de Duitsehers. Geen oud-soldaat had er tegen geprotesteerd. In Fidac waren nu vijf millioen oudstrijders bijeen, die vermoedelijk de voornaamste elementen van geweld in hun onder scheiden landen vertegenwoordigen. Nader wordt gemeld, dat in de vergadering van den Fidac (Fédó- ration interalliée d'anciens combat- tants) een voorstel van Italië is aan genomen, om aan iedere afzonderlijke nationale vereeniging, zich een denk beeld te vormen omtrent de vrede lievende gezindheid van de Duitsche oud-strijders. Noodlanding van een Goliatli-vliegtuig. Donderdag 11 Sept. j.l. omstreeks een uur is een Goliath-vliegtuig op weg van Amsterdam naar Brussel, in den Prins-Alexanderpolder onder de ge meente Hilligersberg neergekomen. Volgens verklaringen van ooggetuigen moest het vliegtuig dalen tengevolge van een detect aan een der motoren. Voor de noodlanding waarschuwde de piloot de drie passagiers, twee twee dames en een heer zoover mogelijk achter in de cabine plaats te nemen met het oog op een even tueel mislukken van een geleidelijke daling. Het toestel kwam op een der wielen neer en tengevolge van den drassigen bodem van het weiland stiet het toestel hierna met den kop van de passagierscabine, die bij deze Farman-toestellen oen eind voor het toestel uitsteekt, tegen den grond. Het voorste gedeelte, waarin zich vier zitplaatsen bevinden werd inge drukt; de bestuursplaats van den piloot alsmede het verdere gedeelte van de cabine, waar nog zes zit plaatsen zijn benevens bergruimte, bleven geheel intact. Van een der propellors werd een schroefblad ge- broken.Verder bleef het gehoele toe stel onbeschadigd. Na het neerkomen van het vlieg tuig zijn de passagiers, die niet het minste letsel hadden bekomen, met eenige moeite uit de cabine gekropen en werden met een auto verder vervoerd. De materiëele schade was gering. „Dit heeft God bewerkt." Weet gij wel, hoe het eerste telegram geluid heeft? In onzen tijd is een telegram zoo'n doodgewone zaak, tegenwoordig word zóóveel en over zoo uitecnloopende zaken geseind, dat men er ooit over nadenkt, welk een geweldige gebeurtenis het was, toen het eerste draadbericht heelhuids overkwam. Het eerste telegram be stond uit vier woorden en luidde Dit heeft God bewerkt. Op het programma van een nachtelijke zitting van het Amerikaansche Congres stond 0. a. de bespreking van een uitvinding, die men kort geleden was gedaan. Er moest over beraadslaagd worden of er geld voor een proef neming kon worden toegezegd. De uitvinder, Samuel Morse, had het begin dezer vergadering bijge woond, maar was later naar huis gegaan omdat het zeer onzeker was of zijn aangelegenheid zelfs nog wel ter tafel komen zou. Ellendig en hongerig zat hij in zijn woning hongerig, ofschoon niet van alle geld ontbloot. Maar daar hij eiken cent moest sparen voor het vervaardigen van zijn machine, ont zegde hij zich voedsel en vuur, maar arbeide aan zijn uitvinding. Den volgenden ochtend bracht Anny Elswortli den eenzamen man bericht, dat zijn zaak des nachts om half vier er zonder eenige moeite was doorge komen. Het crediet van 300,000 dollars werd hem voor proefnemingen toe gezegd. Een jaar later werd het eerste telegram verzonden en kwam uitmun tend over. Het luide: Dit heeft God bewerkt De dood van miss Cavell. Volgens mededeeling uit beste Duitsche bron aan de „Ev. Stand." is miss Cavell op bevel van generaal Sauberzweig, gouverneur van Brussel doodgeschoten. Baron v. d. Lancken stelde voor om eerst den keizer over deze zaak te spreken, maar Sauber zweig weigerde. Toch telefoneerde v. d. Lancken het groote hoofdkwartier nog op, maar men durfde den keizer, die reeds sliep, niet meer te wekken. In dien nacht werd de Engelsche verpleegster doodgeschoten. De kei zer was zeer verontwaardigd over de voltrekking van het vonnis en schonk onmiddellijk gratie aan alle veroor deelde vrouwen. Sauberzweig's mis vatting was des te erger, wijl hij miss Cavell, die niet gespionneerd had, niet mocht laten doodschieten vol gens het Duitsche krijgswetboek. 1 •-*=-*=* i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1924 | | pagina 6