NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1924
MUZIEK
Uit de Pers
Gemengd Nieuws.
eventueel rekening te houden met de rou
tes en de gemiddelod afstanden voor de
rijtuigen dagelijks af. te legjgeu.., m.a.'w
dat de termijn kan varieeren in verba,ndl
met liet 'karakter der verschillend© dien
sten; namelijk kan ,dit ook 'het ge
val zijn ton gevolge van verschil van, fabri-
k'aat. Ook' wijk ik u op art. 4 van da,t Ko-
(ninlklijfc besluit] krachtens .heiwelfc' vde
ambtenaren, met de handhaving van het
besluit belast, jndien het rijtuig naar hu»
oordeel in onvoldoenden toestand verkeert
het vertrek of '.de voortzetting der reis
kunnen verbieden.
Slede in verband «met dergelijke ern
stige omstandigheden komt. heit to'iji nood-
zlaikelijk voor, dat gij u, bij het verlele-
hein der vergunning het recht voorbe
houdt, om ook vóór het verstrijken van
den termijn der goeidlkeairing1, wianneeil
heit belang en de veiligheid derreizli'gers'
ziuilks mocht vorderen, de goedkeuring; in
te trekken.
Bea;e aanschrijving geldt tot uiterlijk' 1
April 1925; zij, kan vóór dien datum dooi'
mij worden herzien of aangevuld.
Ten slotte zjj nog aangleleekend, dat.
de door Ged. -Stalen g&g'even keuringsi
voorschriften on gedane aanwijzing van
deskiUiidigen, in aansluahng 'aan de door
hen verleende ontheffingen van liet ver'
bod', om met inotorxjjtujgen ("autobussen)
de door hen giesloten verklaarde wegien te
berijden, met 20 October a.s. vervallen,:
de onthetliingen blijven overigens valt
kracht ujlerljjk tot don daarin aange
geven ternijjjri.
Het ligt .voor de hand, dunt voor auto-
husdicnslen, welke door de provinciia
Worden gesubsidieerd, bijzondere „voor
schuil ten kunnen worden gegieveb.
Ik houd mij .verz,ekerd, nat van uwent
wege alles zat gpdaan worden, om een
vlotte en tijdige uitvoering van hol Ko
ninklijk besluit en van dezto aanschrijvihg
te bevorderen en nood'ig u, uit'.,de politie
auloiileiten in uwe geanaente van dit
schrijven en van de in bijlag© 1 ver-
yaitte regelen terstond kennis geven.
Als bijlage 1 rijn hij. ttegp. circ.nlairu
gevoegd: regelen voor do kieuri>% van mo
torrijtuigen (autobussen) welke nis op en-
haar middel van vervoer zullen worden
gebezigd in Zeeland.
De desckundige 'zal bij bet onderzoek
rekening houden, zoowel met do eischen
welke aan een .voertuig met bet oog! op
de veiligheid in 'bet lallftemeen moeten
worden gesteld, als met die, welke daar
bij komen in verband met het te berijlden
traject co. 4e snelheid, die men daaroiï
wil bereiken.
Bij voertuigen w.elkc reeds i» ger,
bruik zijn geweest, zal liij zooVeel moge
lijk, zoowel bij eerste keuringd als bij her
keuring nauwkpuriv nagaan ,o£ or .geen
aanwijzingen zijn, dat met 't voertuig on
gevallen o£ aanrijdingen bobben plaats
gehad. Hij zal daarnaar liet verdere on
derzoek inrichten.
Buitendien sal hij st pis nagaan, wel
ke slrjtage-verschijnselen zich voorgedaan
hebben en i n vierhand met de belangrijk
heid hiervan hetzij normale vernieuwin
gen of bijzondere voorzieningen eischn.
Eischen tot .vernieiAving of voorzit»'
ti'injr wordon eerder gesteld, naarmate
do gevolgen van do slijtage of afwijkiiH
ernstiger kunnen zijn, zooals hij stu,ui
en remjUrjcnling en 'vheïestig,ingen van
Veeren en assen. Zoo noodig zal hij don
eisch stellen, verdachte ondendeelen te
demonteer en.
Hij 'z'al den ondernemer op de hoogte
brengen van fouten ol nalatighedeb ïlr
hot onderhond, die w hswaar geen di
recte voorziening easchcn, doch op den
duur een minder wenschelijlk'en invloed
op de veiligheid hebben.
Definitieve afkeuring van een aanelo-
bioden rijtuig zal njet dau schriftelijk'011
onder opgaai vaa redenen, mogen ge»
schiedcn.
Bij de 'keuring wordt „voorts gelet opi
a. Stuurinr^hUng' (gangbaarheid en
stuurwiel en voorwielen). Ie. ol dezie be
rekend is voor de zwaarte van den wa,
gen. 2e. op slijtage. 3e. nauw! daarmede
in verband staande be=len, welke, door
breken, bijv. invloed kunnen „uiiioefal-
!nen op de (stuufinrich'jnp;. i
b. Veering: le. voor- en achterveeren
2e. veerbouten en stroppen;
c. Remmen: twee gp te remmen aan
wezig, waarvan vooral de rem op de
achterwielen jn goeden staat moet zliju.
2e. voldoend strek materiaal'. 3e. mogen
niet zwaar gaan ,o£ vastgeroest zijn.
dL Assen: le. op slijtage
e. Eigen gewicht en verdere belasting,-.
le. Letten .op y —melding van e;i?ien ge
wicht. 2c. Controleeren of maximum, aan
tal 'niet te boog .is opgegeven,
p. Veiligheid;
le. Er mag. pp, geenerlei wijzo brand
gevaar door verwarmingsleidingen, lek
kende benzineleidingen, .uitlaatpijipen, elec-
itrjsche installatie enz,, kunnem ontsnaans
er moet in de luchltoovoeropeningon van
den carburator een Zeef van lijn koper-
gaas aanwezig zijn.
2e. Plaatsen, waar zich in het p,an.t-
ser of elders 'olie of' benzine zou; kunnen
verzamelen, mog'-- nier aanwezig, zijn, zij
moeten van af'vperan'en worden voorzien.
Het vullen der r uervoirs mag' allee11 dan
geschieden, wanneer do motor tot stil
stand is gc-brachi. en er siaen, passagiers
in de autobus aanwezig ziih.
De motor map niol aaugezlet worden,
alvorens het reservoir gesloten is.
3e. Bienzlineleidin.;'en moeten niet van
rubber of een dergelijk materiaal worde"
vervaardigd, en ev-.nmin van verbindigs.
stukken van dez.e sloffen worden voor
zien. Zij behooren m behulp .van, 3©n
naadlooze mefa'en i ujs van voldoendo
sterkte en nauwkeurig sluitende koppelin
gen en kranen zoodanig te worden a,age-
legd en bevestigd. «Ja' er geen kans op
lekken en breuk' door trillingen ontstaat.
Ce hooldafsiuiter moet z!oo dicht mógelijk
bij het reservoir gemonteerd zijn. in ieder
geval moet of dezie of een andere Kraam
in de hoofdleiding onder direat beneifk'
van den bestuurder zijn.
4e. Petroleum, ohe- ol* benzlnieljaim-
pon worden in het inwendige yah de)
carosserie niet toegelat- n. Aoétyi-eenge-
nerators moeien bujte.i de motorkap worj
den aangebracht.
Bij gesloten earos jeriec'n mogen geett
benzinedampen, acetyleen- of uitlaatgas
sen i" het inwendige van de carosserio
kunnen dooidringen. Verwtarmigisap,pa
raten, die gassen onrwkkeleni, mogen iet
zionder atvoer gebianm. worenil; de ca-
rosserie moet b hoqrlijiü. geventileerd zijn.
5o. Het .voertuig moet van ten rnn.ste
ötweé uitgangen jn yer schillende wandel)
van het voertuig zijn voorzien, dl. jV. z.
dn de ruimte, wielke voor do passagiers
bestemd is. Een uitgang in den achter
wand en oen uitgang in d!eh zijwand,
rechts oi Boks. al naar gefglngl bet stuur
links of rechts jn de wagien bevestigd' is,
Zitplaatsen mogen zi,c!h niet voor of tegten
de portieren bevinden. Die-Ie moeten
naar buiten openen, feh mihsto twee
minimaal geëischte uitppbgen moetenZloo-
ver mogelijk van 'elkaar verwijderd wor
den aangebracht, en mogen dus b.v. niet
aan denztelfd.en hoek van de cairosserio
aansluiten.
po. De portieren mogen niet van gran-i
dels of zi.g. nachtschoten in do sloten
voorzien zijn. Zijl moeten sluitingen be-
Izültten die door vast en soljdo daaraan
be.v'esligde handgrepen worlden bediend,
alood'at het openen door middel1 van losse
slaptels niet wordt toegelaten. Do por
tieren mogen gfeen mejjgijinp vertoonen.te
klemmen en de bouw van da carosserie
moeit voldoende sterk zijln, om, te waarbor
gen, dat dez,e toesla,"id behouden, blijkt.
Helt is wel geoorloofd, de portieren, wielke
in verband met een ordelijke exploitatie,
slechts yoor een bepaald doel weridëb
aangebracht, ie voorzien van desbetref
fende opschriften ziooals: „Geen uitgang''.
„Nooduitgang,", „Uitsluitend ,ujifgan[a",
e.d.
7e. Jn den wagon moet .onder direct
bereik van den bestuurder oen goed wer
kend brandbluschap-paraat aanwezig zijn
geschikt voor het blusjsenea van benzine
branden. Bij gesloten bussen worde dit
hij voorkeur tegen een der stijlen naast
do cheuffeursplaats bevestigd, zóodat hot
in geval van nood ook voor passagiers be
reikbaar is; er moet een verbandtroinmel
met verbandmiddelen in den wagen aaa-
weizjig zijn.
feen, dat dez'e toestand behouedn hlijïlt.
gier,s en chauffeur.
9e. Het gebruiekn of bij zlich hebben
van sterken drank ,of andere alcoholhou
dende dranken is gociuranide den dienst
tijd! aan het nprsoneei verboden.
10e. Het. medevoeren va,n licht ontplof
bare stoften is verboden. Hieronder is
ook te rekenen benzine, anders jdah ih
de daarvoor1 bestemde en. goeagekeurde
reservoirs. He't medevoeren 'zoowel van
volle als van ledige bon4nebus,sen is
strafbaar, aangezien in do laatste ge
meenlijk een uiterst gevaarlijk" explosief
mengsel aanwezig is.
Bijlage 2 bevat bet tarief, n.l. vbor eer
ste 'keuring 110; voor keuring'op aanger
wezen fouten met pemoroeven, f2, zon
der rem proeven f 1; herkeuring f5.
NP,. Bovenstaande circulaire .reeds
voor eon vorig nummer door ons ontvan
gen, kon wegens haar .ujitjgebrradheid eersit
dn bet nummer van heden worden opge
nomen. Red.
Tournee Kerkconeerten.
't lverkconcert van M.evr. A. Noorilewier-
llcddingiLus (sopraan) en 'den heer M.
Koorde,wier Jr. (Üinjt) cm niit mfdewierki;)g
va» Verschillende organisten, als: 'Pb.
Diusch, A. van der Horst, G. Robert, Drl
Joh. Wagenaar en C. de Wolf, z!al in da
volgende steden »laats vindon of hebben
reeds plaats gevonden
Kaarden 15 Sept.; Zutphen 16 Sept.;
Njjmegen 17 Sept.; Breda 18 Sept.; Dor
drecht 19 Sept.; Groningen 22 Sept1,;'
Zrwolie 23 Sept.: Veendam 24 Sept.; Die
venter 25 Sept.; Franelker 26 Sept.;
Utrecht 29 Sept.'sGrav,enh'age 1 „Oct.;
Middelhuis 8 Oct.; Goes 9 Oct,.; Gorin-
chem 10 Oct.; Velp 13 Oct. (waarschijn
lijk) Doetinchem 14 Oct.; Drachten 17
Oct.; Beverwijk '20 Oct.
Aansluitend hij dez'e tournée zal óók
te Rotterdam- oir een later te vormeiden
datum, een Kerkconcert plaats vinden,
waaraan bovendien de heer Verhei] St.
(cellist), zoon vau wülen A. B. II Vor-
)heïj, zjjjn medewerking zlal verloenen.
Het programma bevat o.a.J. S. Ba,ch,
Passacaglia e.t Euga,; J. S. Bach, Aria uit
,,'das Oster-'Oraloriunr"Fr. 'Sdhubert;
Absclheid en Verklarung; J. S. Bach,
Largo; J. Haydn, vAdaaio Cantabile; .Bi
iZweers. Rei van Burgzlaten; A. Diepea-
brock. Canticum (Manuscript); G'. Malhler.
Um Mitternaoht; César Frank, Prélude.
Fugue, Variatoin; Oud-Framsche liederen,
iin de zettingen van W. P'ij'peir, Flr. Dar
cieux ©n J. ïiersot en, op verkook, W. A.
Miozlart, O Dolco Concanto.
De Troonrede.
Welken indruk de Troonrede maakte op
.velschillende partijorganen, moge ,uit
eendge aanhalingen huner artikel,eh daar
over blijsen.
Do artikelen in bun geheel aan te halen
was, gezien de beperkte capaciteit va" ons
blad. ondoenlijk
„De Maasbode" je.chrijift:
Al mag men niot overmoedig worden,
al moet men 2,exer dus nog. dei hittere) pil'
van het tarief slikken, het l,au,g nagestreef
de evenwicht van het budget komt dan
nu, in zicht En indien jn Juni 1925 de Ré-
geering den verkiezingsstrijd mag aan
zien i" liet besef, dat zij 'alanld® finan
ciën wederom heeft gezond gemaakt en
dus delinJlafie, een volksramp, heeft voor
komen, en de opleving van bet econo
misch' leven heeft mogelijk gemaakt, dau
zlal haar geweten in rust zijn. D:an. hoeft
zij het besef in de moeilijkste tijden de
■zwaarst denkbare taak te hebben vol
bracht. En indien ook 'al iiieli de volks-
gunst haar deel z;al zijn, dan zal zjjl toch
zeker van de geschiedenis oen roemrijk
getuigenis verwachten.
„Do Tijd" schrijft naar aanleiding va,n
do Troonrede
De politieke beschouwingien staan reads
in hetteeken van den stembusstrijd; men
zïet de nieuwe parlementair© periode
als „de laatste ronde", waarin het aen-
ihejidsfront dei' linkerzijde 'den -aanval
tegen de tariefwet e" andere regeeirings
maatregelen inzet, om aan liet end »n
Juni 1925, met vereenig.de krachten de
rochtscho coalitie „knock-out" te slaan.
Van nationaal standpunt fcan _men dien
strijd belreuren; maar ontwijken kan de
rechterzjjdo hem niet. Wat de reehitscnje
partijen in de komende dagen naast
Gods zegen over haar werk noodig heb
ben is: politieke moed.
Moge de thans «eopenide parlementair©
periode onz,e katholieke mandatarissen, in
heide takken der iStaten-Generaal bereid!
vinden, om, luisterend naar gef'rondö
ciitiek, afwijzend elke poging tot. sabotage
van liet parlementaire raderwerk, zielf-
staud'igheid van eigen beginsel handha
vend en kracht zoekend i,n samenwarkibg
mot cle Chiistelijl' partijen, de besiilsisin-
gen te nemon. walk© hot landsbelang
van hen vraagt.
„Het Centrum'":
Alles tezamen ponomen een Troonrede
die zonder overdrijving en effectbejag, "u
niet ontmoedgend beeld geeft van den
huidjgen stand van zaken en stemt, tol ver
trouwen in de toekomst,
„Dio Standaard" (a.-r.) heeft over het
algemeen veel gevonden wat bevredigt,
maar ook eenigo roden tot toloiurstel-
ling:^
Wij hadden toch .de aankondiging ver
wacht van een voorstel tot. afschaffing
van den stemplicht. En omi het beginsel',
dat wij tegenstaan, en om hot in werke i
Ijjikheicl krachteloos maken van de wet.
behoorda een eind aan de stemplicht le
worden gemaakt. N,u de Troonrede or
van zwijgt, vreezen wij wel., ofschoon er
misschien nog reden tol. eenjge hoop j.-j.
dat er van een voorstel der regeering! jp
het komende jaar gee" sprake z;al kunnen
'zijn.
En dat bejammeren w®.
Ecnigszins anders staat het mot een
andere leemte, waarop wij moeten wijizen.
Het zou ons aangenaam Bij» gfeiveest als
do Troonrede had g siproken van, oen
voorstel tot geleiduljjiie afschaffing' van
de Staatsloterij,
Wij mcenen echler in herin,nerig te rao-
jgen brengpu, dat de minister van ii-
nwifiën ,c.en en agderniiaal' hecfij kénbiaar
gemaakt, dal. .van hem een zbodania voor
stel te verwachten wasi. En dit sterkt; ons,
in de hoop, dat hel wegblijven der aankon
diging in do .Troonrede niot beteefcentl
dat hetgeen reeds weid loegezieig|d, zal uit
blijven.
Op een kleine leemte moesten wij Jus
wijzen.
Maar overigens mpgi geconstateerd, dat
met handhaving: van de goede samenwer
king van rcgeeriiag en Volksvertegenwoor
diging een arbeid kan worden voltooid,
die land en volk heeft behoed voor z'ware
ramp on de hoop mag geven op het herstel'
van de volkswelvaart.
Hel „Als;. Handelsblad" (lib.) wijst! op
de 1 ijz.onaere bondigheid der Troonrede:
Voor Nederland1 wordt Zeer weinig
njaujws meer aanglekóndigd, alleen een
nieulwe Vloofcwtet, een weeldebelasting en
verlaging vain sommige te zieer d'rukkenae
Idireote belastingiein en een Ziek'teJ oti On-
gievialleniwet. Van dlat' weinig! ia tromiwens
alleen het voornemen ïot h^b indienen
van een weeldebelasting] eenigerma.te
aieiuiw1; zulk! een voornemen ia do,oï voor
gangers van minister Colijto reeds opgevat,
maar is toen weer losgelaten.
Het blad zet' dan .uiteen, waarom do
algiemeene toon der rede, behalve voof
w'at Suriname aangaat] heel wat mindeï
somber kon zijn d'an die van verleden
jaar, en besluit:
Men z,a,l moeten zoeken naar andere
mi'd'delen ,o,m op den 4u,ur het tekort te on
derdrukken, wil men h,et tarief' inderdaad
kunnen aanwijzen als mid'del t,of verla
ging v;ap directe lasten.
Voor „Het Volk" (s.-d!) draagt do rede
den stempel vian minister Coljja eu dei
„rippkifie",
Wordep de plannen van dep, minis tei
v,an financiën verwezenlijkt, zooals zij in
deze troonrede zijn neergelegd, dij» gaai
liet onverbloemd voort op den reeds ingia-
slagen weg der zwaarste reak'tie. Naaat
er in g-erocmid' is, dat, men Weet me t wellib
krasse en hardvoeihitigó middelen, fc'e,u koste
va» de volkslagen die lietj 't minst dra-.
;g|em' kunnen, het evenwicht de1' financiën
zoowel van het, Moederland als van de Ko
loniën v,oor liet foek'pmstigh begriotmgs-
j,aar z'al zijn tot' stand' giebraciht, woVnt,
zonder omwegen -aangekondigd, dat „met
onvcrziwlakten ijver" zal wlorden gezorgd
voor „verdere bezuiniging".
Terwijl ide nieuWla vlootwet wordt voor
bereid, verneemt men pit de Troonrede
niets omtrent plannen tot. veria,gi>»ej van
legierkioslen Toch heeft' ,,D© Standaard"
verklaard, dat daarop 30 a! 35 irrillioen
hezuniigld' zou kunnen worden Maar dl*
la,al. het kabinet kalm loopen. Blijkbaar
Wordt op de meest' slaafsche meeg!aan,dti:eitl'
van volksmoerderheid en p,arl.emenisme,er-
■derheid gierekemd.
Zoo sfa,at deze troonrede wel in het toe
ken der meest jamlmerlijke reakt'ie.
Ma,ar ,a,ls ao,od'anig) bleteekent zij, ook; een
oproept ot het werkende volk ooi zicih te
vermannen en te p;ogpn met een sterke
krachtsinspanning' .aan deze reaktie een
ejnde te maken.
Daartoe bestaat het volgende ja,ar, bij! cle
verkiezingen de geTegenuejd-
Processie-vrijheid.
Jn liet September-'nujnlmler van „Dia
Beiaard" schrijft dr. G. Brom een nnibój
schouwing over Het Eucharistisch Con
gres. Het .volgiende ,,is daaranin ontieendj
(dé vereenvoudigde spellingl is van dr.
G'. Brom)
„Wanneer "buiteniand'ers ons (golulld-
wenschen met onze .verhoudingen, die,
voor d'e zoveelste keer herhaald, giroten-
deels aan de offers van het vookftaslafchb
on aan de werkzöme lijdelijke steun van
andersdenkende landgenoten te danken
Kijiu, dan loeren/wij hegrijp'en dat veel' "ge
vorderd wordt van wie veel verkregen
heeft. .We moeten o"s van dezie overtui
ging diep doordringennu we onze kost
bare vrijheid' lyauwteljlcs Volopi proeven, of
W0 voelen de honger naar wetten, die ons
groter .vrijheid1 brengen. r
Waar dit tijdschrift de rechtmatigheid
van openbare processies het eerst bepleit!-
te, blijft het vanzelfsprekend dat het een
maal uitgestoken vaandel hier geen vin-
'gekbreed ingetrokken, wordt; maar iemanidi
ka» de rechtmatigheid van een wetsveran
dering betogen zonder daarom die doel
matigheid ,v.an zloo'n ina,atreig©]!
lO^eubl'k'kelik te Veidedigen. Het
vrome volk heeft niet zonder verontwaari
■dliging die vuurstroom van devoltie hin-
lneri de muren ,en langs ach'terp,ad©u
zien bedwingen; allen delen w© iu dit
heilig gevoel, ofschoon wo zieker zijn da,t
ons volk meteen het nodige begrip1 over
houdt onï dlat gevoel in de deug[l' va» ge
duld en de deugd van hoop om te: zetten,
Wie 'zal oeider wensen op de straten van
onzto hoofdsteden openlik Ons Heer te
kun»en aanbidden dau de e'erste mihaster'
dia onlangs in zijn geboorteplaats nog
bij de z;egen van het Allerheiligst© een
voudig op do,stenen knielde? Voorlopia
bestaat er .gelegenheid genóieïf ouiz© eer
bied en liefde voor de Eueharisüe art-
ders uit to vieren; en begrijpen, wie dat 'het
Sacrament do bestemming' heeft ons leven
met liet godd'elik offer te laten verenigen',
■welnu, dan ligt de voepassifiV"voorde hand.
om een offer to maken van, onze harte#
wens. Zoals er een geestelike communio
bestaat, zo ook een geestolijk© process,ie.
Do zeden vormen de wetten,, en, de, staat
kunde z'al op. zijn tijd wal.uitidlrnkken, wat
de godsdienst voorbereidt. Het zou kind 3-
aohtig eigenwijs zijn, de katholieke minis!
tens een verwijtte maken van hun zWar'tp
'kleding bij de plechtigheid in 't stadion,
terwijl wo immers weten, hoe liet bisi-
schop.'peljjlk comité zelfs de kloosterlinge,"
dining and had yarziocliit gfeqn ihabiit jh de
stad te vertonen. We hopen dat onzn
regering langer leeft dan een enkele feest
dag en willen iedereen graag, ui,tbuiidfe
geestdrift gunnen behalve de leiders, die
volgens de .plichten van hun. staat ver
plicht zijn tot voo-ziol uigheid, zolang zie
'thele vadeirlaud besturen en niet één
p,artij alleen. Bovendien zouden ouzo af
gevaarcligden alle reden hebben voor de
verklaring, dat eerst wanneer de beslaan
de bepalingen, waarbinnen processies mo
gen gehouden worden, volledig z'jjto uitge
put, een herziening van de grondwet op
dit p,unt aan de orde verdient te komen.
Voor meerdere parochies op, jiet land e"
in de stad geldt de nuchtere vraag, of! zla
het algemene recht op eigen terrein al' ge
bruikt hebben, of zie beipiaaM Lot ide
grens ,van voorplein en pastorietuin eu
kerkhof rondtrekken; zo dikWels de
eredienst hun aanleiding tot omgangeu
biedt, of ze hun vaandels laten wiuiven en
■hun hymnen, kllink'eiii in 't oog eh ih' 'toor
van alle voorbijgangers. Voorlopig zijn er
misschien meer' 'kerken, die de deur angst
vallig voor luitcnslaii'ders gesloten houden
en geen bord 'met de lijst van heilige diens
tem voor de gevel zleten, -zoals (het'
Engels gebruik ons leert, dan kerken, die,
wcr'k'elik aan 't inde vian hun ijver geko
men, vrijheid va,n .openbare godsdienst
oefening opeisen als een geweteUsood
voor de gelovigen. OverWegirig waard is
't bovendien, in hoever de aanleg, van reu»
wo 'kerken of scholen ol kloosters rekening!
heelt 'te ttouden mei groter bewesings,;
ruimte in de naa'tc .omgeving. Er zij» tejb-
slotte nog Nederlandsclie juristen, die er
sinds de stiAfing van een katholiakel
•faculteit yoor rechtswetenschap wel niet
,o,p achteiuit gingen en die misschiein bin'-
nenko.it een aanlnomielike wotsuiftegffiu'g
vinden, waarmee velen bij de tegenwoor
dige toestand toch bevredigd kunneni
worden".
Op den goedeu weg.
De soldaten zeiven in Engeland,
ja zelfs in Frankrijk, blijken anders
te denken over hun vijanden uit den
oorlog dan vele burgers en staatslieden
schijnen te doen.
De bekende Engelscke generaal
Hamelton bepleitte, volgens de
„N. R. Ct.", in een bijeenkomst met
zijn vroegere strijdmakkers opneming
van oudgediende Duitsche soldaten in
de Fidac, den geinterallieerden bond
van oorlogsveteranen.
Als wij, zoo betoogde hij, Duitsch-
land in den Volkenbond willen op
nemen en dit moeten wij tenslotte
doen kan ik geen enkele reden
zien waarom zij uit de organisatie
van oud gedienden uitgesloten zouden
worden. Het komt mij eer voor, dat
de soldaten het eerst er toe moeten
toetreden en de eer moeten hebben
een der eersten stappen te doen om
een werkelijken en duurzamen vrede
in Europa te verzekeren.
Oud-strijders zijn gewoonlijk minder
bitter gestemd jegens de Duitsehers
dan burgers. Ik kan begrijpen dat
onze vrouwen bitter gestemd zijn
tegen den vroegeren vijand. Sommi
gen hebben hun mannen verloren
en sommigen hun verloofden en zijn
thuis achter gebleven om te rouwen,
zonder de groote louterende uitwer
king van werkelijke deelneming aan
het krijgsbedrijf, hebben zij hun haat
gaande gehouden.
In verschillende redevoeringen in
heel Frankrijk had spr. getracht zijn
Fransche kameraden te bewegen, toe
te stemmen in de toelating' van de
Duitsehers. Geen oud-soldaat had er
tegen geprotesteerd. In Fidac waren
nu vijf millioen oudstrijders bijeen,
die vermoedelijk de voornaamste
elementen van geweld in hun onder
scheiden landen vertegenwoordigen.
Nader wordt gemeld, dat in de
vergadering van den Fidac (Fédó-
ration interalliée d'anciens combat-
tants) een voorstel van Italië is aan
genomen, om aan iedere afzonderlijke
nationale vereeniging, zich een denk
beeld te vormen omtrent de vrede
lievende gezindheid van de Duitsche
oud-strijders.
Noodlanding van een
Goliatli-vliegtuig.
Donderdag 11 Sept. j.l. omstreeks een
uur is een Goliath-vliegtuig op weg
van Amsterdam naar Brussel, in den
Prins-Alexanderpolder onder de ge
meente Hilligersberg neergekomen.
Volgens verklaringen van ooggetuigen
moest het vliegtuig dalen tengevolge
van een detect aan een der motoren.
Voor de noodlanding waarschuwde
de piloot de drie passagiers, twee
twee dames en een heer zoover
mogelijk achter in de cabine plaats
te nemen met het oog op een even
tueel mislukken van een geleidelijke
daling. Het toestel kwam op een der
wielen neer en tengevolge van den
drassigen bodem van het weiland
stiet het toestel hierna met den kop
van de passagierscabine, die bij deze
Farman-toestellen oen eind voor het
toestel uitsteekt, tegen den grond.
Het voorste gedeelte, waarin zich
vier zitplaatsen bevinden werd inge
drukt; de bestuursplaats van den
piloot alsmede het verdere gedeelte
van de cabine, waar nog zes zit
plaatsen zijn benevens bergruimte,
bleven geheel intact. Van een der
propellors werd een schroefblad ge-
broken.Verder bleef het gehoele toe
stel onbeschadigd.
Na het neerkomen van het vlieg
tuig zijn de passagiers, die niet het
minste letsel hadden bekomen, met
eenige moeite uit de cabine gekropen
en werden met een auto verder
vervoerd.
De materiëele schade was gering.
„Dit heeft God bewerkt."
Weet gij wel, hoe het eerste telegram
geluid heeft? In onzen tijd is een
telegram zoo'n doodgewone zaak,
tegenwoordig word zóóveel en over
zoo uitecnloopende zaken geseind, dat
men er ooit over nadenkt, welk een
geweldige gebeurtenis het was, toen
het eerste draadbericht heelhuids
overkwam. Het eerste telegram be
stond uit vier woorden en luidde
Dit heeft God bewerkt.
Op het programma van een nachtelijke
zitting van het Amerikaansche Congres
stond 0. a. de bespreking van een
uitvinding, die men kort geleden was
gedaan. Er moest over beraadslaagd
worden of er geld voor een proef
neming kon worden toegezegd.
De uitvinder, Samuel Morse, had
het begin dezer vergadering bijge
woond, maar was later naar huis
gegaan omdat het zeer onzeker was
of zijn aangelegenheid zelfs nog wel
ter tafel komen zou.
Ellendig en hongerig zat hij in zijn
woning hongerig, ofschoon niet
van alle geld ontbloot. Maar daar hij
eiken cent moest sparen voor het
vervaardigen van zijn machine, ont
zegde hij zich voedsel en vuur, maar
arbeide aan zijn uitvinding.
Den volgenden ochtend bracht Anny
Elswortli den eenzamen man bericht,
dat zijn zaak des nachts om half vier
er zonder eenige moeite was doorge
komen. Het crediet van 300,000 dollars
werd hem voor proefnemingen toe
gezegd. Een jaar later werd het eerste
telegram verzonden en kwam uitmun
tend over. Het luide: Dit heeft God
bewerkt
De dood van miss Cavell.
Volgens mededeeling uit beste
Duitsche bron aan de „Ev. Stand."
is miss Cavell op bevel van generaal
Sauberzweig, gouverneur van Brussel
doodgeschoten. Baron v. d. Lancken
stelde voor om eerst den keizer over
deze zaak te spreken, maar Sauber
zweig weigerde. Toch telefoneerde
v. d. Lancken het groote hoofdkwartier
nog op, maar men durfde den keizer,
die reeds sliep, niet meer te wekken.
In dien nacht werd de Engelsche
verpleegster doodgeschoten. De kei
zer was zeer verontwaardigd over de
voltrekking van het vonnis en schonk
onmiddellijk gratie aan alle veroor
deelde vrouwen. Sauberzweig's mis
vatting was des te erger, wijl hij miss
Cavell, die niet gespionneerd had,
niet mocht laten doodschieten vol
gens het Duitsche krijgswetboek.
1 •-*=-*=* i