Tweede Blad
ZATERDAG 12 JULI 1924
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
APOLOGIE
„Houvast"!
FEUiLLETON
Verdwenen.
Buitenland
Kerknieuws
Het Nationaal Concilie van China.
XIII.
Eucliai'islic.ai 3,
Waarneer wij hu eenige getuig-enisscn
gaan .aanhalen van de ou'de Kerkvaders
teil opzichte van hef H, SwMmfent, dan
dienen wij hier aan te mierkfenle. De
teksten, welke 'wij' ibijfeeng.are-n, zullen
slechte 'Benoeve-n te -getjuigfem voor het
geloof der Vaders in da wtaeui'ïjlk'g teg'en-
wwrdighe'iit van Christus enden do ge
daanten; d.i om de ■wïjdloppigjh'eiidi fq ver
mijden, waartoe een disppnil 'metj dq Lu
theranen over tie Transiukstaaitiatia (d.i.
over de w'ijlzie, en. den lijd, ivliaiop Chris
tus tegenwoordig is, 'zpiui kfuimen verleiden.
2. Het. is onmpgelijjk; en Ojnnoiodig, allo
teksten van alle. Vaders voor ta dragen;
omuogelijlk, wijil alleen mat woorden: die?'
vaders een "boek is siaiinlongesteld van 230
bladzijden in kwarto formaat; o-n»oo-dig,
eerstens al omdat Katholiek! <?m[ Protestant
het. cans dat o-pl dit sjuK de vaders
geheel overeenstemmen'(de. meerderé of
mindere of min-a.clhtin|g, dia de protes
tante® voor de 'kerkvaders heWb'en au
ua irg-elaten)rnlaar tevens ook oirp deze
derde aanmerking. 3e. Het is reedëi te vo
ren duidelijk; dat alle vaders trans
substantiatie hebben .aangenomen; dat
zal ieder toegeven, die dq xe'd'eini&ering} v,an
ons vorig nummer heeft gevolgd (ó-Ver
de onmogelijkheid van veiwrderingf Van
geloof pp dit gewichtig punt).. Bovendien
komt de duivel z'elfi ons nlog een handje
helpen, schoon We fiem niet no-odig heblben.
Hij' iibmers heeft klaargespeeld-, dat zioli'
in de vijlde ecuW- reeds tlwea sachem, der
Nestoriaine® em der J|aiC.obii-eten in Azië
ra in Afrika va.n de KathoUetóa Kerkf heW-
l-en afgescheurd, en nog' heden: ten da^e
voorffcfest^a-n. Natuinrlijfe hebta die seeten
altijd' fi-iscih met elklaa.v gekibbeld, erger
npg. dan in on-zei landenvan elkaar lich
tten ze dus mfesdhiem wel klappen op-
gelnopen, maar zekfer geen geloofsstukken
overgenom'en. Evenmin ook' ya® da Katho
lieke kerk (Grieksc'he of Latijlnselie), sinds
hun afscheiding, nu. 15 eeuwen geleden.
Gaat njui daar zien, en gijf vindt! daar -pre
cies hetzelfde geloof in da transsdPstau-
tiatie, als Kj1 pus: NiUjehtarel gevolgtrek
king, is dus: Wijf g'ijf daarover geen ge
schil hadden inet de Katholieken, zoo
was de transskhfefantiatie da leering} van
heel de. kerk' van in de Vijfde ètaiW, ein
dienfiVölgens op den eigicn tij'd van de
voornaamste kerkvaders. De laatste ge
volgtrekking' hienuit is vopi" den lazer
even duidelijk', als dit Wias voor, clenl Hpn-
gaiarschen priester, die te Bakhuizen het
stedelijk museum 'bezoekend ee® steen ont
dekte, waarop de naam] stond van' een zij
ner voorvaderen, die -o-iri hiu® kkfcbolick:
geloof voor drie en een halve eeuw hun
vaderstad inpesten ent Vluchten en naar
Hongarije de w'ijk' nainten. Dpa Wias zijn
redeneering, ook van elders ree-da bfeves,-
tigd, is mijn geslacht oorsprpmlkelijkj Hof-
landsch; mjaar evenzpp: djus fel de trans
substantiatie de leer 'der vaders.1)
4e. Een niet geringe versterking voor
onze 'bewering, dat dit hét geloof is der
kerkvaders vinden wij in da iialloozo te-
gen-katholieke opwarpimgen yan allerlei
slag: over de. onbegrijpelijkheid, de ©aii-
stootelijkheid, ja 'de pinhialjajntelijkfcei® en
ongerijmdheid van eene leer als da trans
substantiatie. Hier werklelijk mógen :wij
het woord van Tertjuliiaan gebruiken:
Ik geloof, omdat heli ongerijmd is, gelijk
ieder protestant geLcpf't in den gekruisten
Christus, een smaad voor da Joden en een
dwaasheid voor de heidenen. Diat doen
zij op goddelijk gezag, ja| m'et de gen,aide
Gods, anders is ziul'k' een g'elopf niet móge
lijk1". Maar eveneens is het gesteld mfefi het
geloof in de tra,nsgujb'stjanti,a,tie_l ware, dit,
niet uit God, dus vaS Christus, noodt
zou. iemand zulk een geloof hebben kunnen
uitvinden, laat staan ingang! heblbfen doeu
vinden (stel ,ir ïna-ar eens) voor, dat de een
of ander zoju willen leeren, dat tlijl 'het
doopsel het water verandert ju het Biped
van Christus), Want' alles1, gelóóf', recto,
zinnen, geestelijk en wereldlijk gfezag, alle
versland en geleerdheid zou zich dia,ar
tegen gekant hebben. Np: erkennen de pro
testanten mtej ons, .dat reeds) vóór negen
eenwen die leer vast .gevestigd! was', zoo
besluiten wij daaruit terecht, dat da vast
heid van dit geloof voortkomt uit dö over
levering, waardoor de leer k'w.amj van do
v au de Griek&cli-scliisina-tiekq kerk,
die zich afscbciu'tle in do allldio eeuw', en
alwaar eveneens gelflofd iw|o-rdt Ht de trans
substantiatie, spreken we maar niet eens.
.0)
„Meneer Blake, -geloof ik," zeide hij: op.
eene eerbiedige. Wijze b'uigondl, zooals hij
zoo góed kan 'djoem.
Do heer die blijkbaar uit een© d'ro,ome-
rij 'Werd .opgeschrikt, keek haastig, oip.
Toen 'hij' Gi-yao s vriendelijke» glimlach
zag, bieantwóorddte hij de buiging, maar
.ecnigszinb trots en maar hst skiheen afeis-
t,rokken.
„Sta mij toarnij'zelf'voor, te:'stelfen," ging
hij voort „Ik ben Grye0 van het detect?
vie-buraau. Dezfen morgen) gaf men er ons
kennis van -dat e|eln meisje iu uWcn: dienst
gisteren nacht uit .u'w huik verdwenen, is
op ecne eeraigszins vreemde en ongewone
wijze, en ik ben hier juist gekomen met
mijn helper omi te zie® of de Zaak v'an ge
noegzame bcteekenSs is oin' haar te onder
zoeken. Na vele veTontschuldjgingelni voor
ons himnenidringen, Wacht ik' uwe bevel'en
af.'-'
De heer Blake fronste geërgerd' het
voorhoofd, heefc ron'di, era zeildle juffrou.W
Daniels bemerkewl: „Von'dit gij ide Zaak
zoo gqwichsig!ail\ Zij' knikte, het spreken
voorgaande ecjuwem, v,ah de hand Ider'HH.
Vaders, die ze ontvingen v.a,H de Aposte
len, cn deze van Christus.
Volgende ma.a.1 ziull.cn wij dan oen klei
ne tui uit die „wolk' van getuigenissen''
doen nederdalen; Langs verschil lende
Weddingen worden idan de stroolnlcn, geleid,
welke alle 'bedenkingen tegen del Katho
lieke leer z[ulle® wegspoelen. Een eerste
Wedding (d.w.z. aar'd1 van bewijzen, die
wij 'blij de vaders vinden) lc. Is dia bena
ming van lichaam en Bloed v,an Christus;
2e. Benaming van Wasachtig Lichaam
enz, 3e Uitwerking van het' H„ Siaiclea-
m'ent; 4e. Uitvoerige redevoeringen over
het H. Sacrament; 5e. Verandering van
het brood en den wijk; 6e. Verwerping
van de figuurlijke uitlegging hunner woor
den; 7e. Hun wederlegging van o.uda ket
terijen 8e. Bestrijding der twijfeli'ngted
aangaande dit mysterie; 9e. Een en het
zelfde Lichaam op verschillende plaat
sen; 10e. De vaderd Verhaleal mirakelen
door het H. Sacrament getie(urd; 11e Het
onbloedig offer; 12e. Aanlbidding. van
Christus in het H. Sacrament.
Hoewel zeer noode, zullen wij ons na
tuurlijk zeer moeten beperken:, in onze
keuze; maar ook e,en enkel stroompje vloert
ons langs deze beddingen' haar de oceaan
van goddelijke Waarheid, .geopenbaard! jn
hot H. Altaarsacrament. En wat bótreït
enkele hindernissen, welkë onkatholieke
schrijvers tegen deze stro,ome» opwerpen
die worden als stroohalmen medegesleurd
in den machtigen stroom v,an onweer
staanbare getuigenissen. Wij zullen ons
daarover dan ook niet moede maken, maar
volstaan met enkele bemerkingen. Voor
eerst: men behoort toch! een of ander on
duidelijk of duister woord! (des Vaders)
op te helderen mtet een (of meer) diuidelijke
woorden, door hen gesproken. Vervolgens
omdat zij' toentertijd nog met geen prote
stanten te mlaiken hadden, behoefden zij
niet zoo gauw te vreezen misverstaan tp
worden, en bezigden zij wel! eens woor
den, die zij thans zopden wijzigen, of na
der toelichten. Dan: de tekteten, die men
tegen onze loei' meent te kunnen in
brengen, daarvan kunnen Wij! vierderlei
opmerking maken: óf zïj zijn onecht (nl.
niet bchoorend aan den schrijver, wien
men ze toeschrijft, óf er wordt van het,
H. Sacrament geen gewag gemaakt, ,en
komen dus met te pas, óf ze zijin even
goed in overeenstemming' te brengen met
de katholieke leer en hfazige® dezelfde
woorden, als wij thand nog', eindelijk ilo
vijf, zes jmcfuidelijke plaatsen staan ge
lijk' met aie andere duistere plaatsen over
andere geloofsstukken, ook 'die w'if mot de
protestanten gemeen heWbien; en dan nog,
met nauwkeuriger na- te zien, nagaand
het doel door den sehrijiveq zich gestel®,
lettend op hetgeen voorafgaat cn volgt,
zal m,en ontdekken, dia.t diq teksten juist
de Katholieke leer nog mteer. 'bevestigen en
ophelderen.
Iu het volgend nummer dan komen de
oude kerkvaders aan het woord, maar
in diezelfde wieek komen ooW vele vaders
van het geloof' tot sus in de personen zoor
veler bisschoppen en kardinalen, ja in den
persoon van onzen II. Vader Pius zelf,
door zijnen Delega.at, den kardinaal, ónzen
Kardinaalo idaip." Denkt, aan uwe Leids
mannen, die ii het wóórd' G,ods verkondigd!
hi'bboneu uwe oogen slaande o,p het
doel(eiude) van luip leven, volgt hun ge
loof na. (Hcbi- XIII, 7)i
STAVAST.
DUITSCHLAND
De Dag.cra.aiite'niannrn to Ak«a.
Dn Akcnsche correspondent van „De
Tijd" schreef vorige week aan zijn Mad:
'0» den vooravond 'van de plechtig®
•viering van het H. Sacrament des Altaars
hielden de Akensche „Bagoraads"-rnan-
nein. in Ji'et Kufharis te Enimtscheid' een val'1
ï'ad'ering ntet het klaarblijkelijke doel de
koth.olieileen. in hun heiljgste gevoelens te
krenken. Een jonge man leidde 'de vet'
g'adering), ziijn openingswoord gaf rejeds do
aïinweziig'e k'athoiiölten, die in Hinken
gc-tale present waren, aanleiding' tot. piu>
testen. Dó als redenaar aangiekondigdd
boer Sinn oiit Hambur'g was. afweizlig.
Iu 'zljjta. plaats- voerde het woord zfekerg
Schweidler ujt Diusseldorf, die tot onided
werp had gekozen „Fr.oMieïchihnam nnddi.o
F.rsteh'unig dei Religions kulte". Jn een
langen aanloop jkwam hij tot zijn thelrnfa;:
Kij schimpte op den godsdienst en. detouf
teerde veel onwaarheden. De oermensdh
was, volgens Scbweidlor, door een droom,
'zij® eigen schaduw op de eoho in bet
woud', tot het Gelioiof gekómen.
Als later de. menscihenih,orden zich to)
stalmlmien vereemgden. ontsonld de veel
goderij, geweldige gebeurtenissen in ds
schoen h!a,atrj hweiilijk te Vallfen.
Hij bleef haar aanzieir met eene uit
drukking v,a» twij'M. „Ik geloof' haast
niet," zeide 'hij', „%t zulk® uiterste maat
regelen aoodlig; Warenhet meisje zal on
getwijfeld wel terug komen, eu Zoo .niet
hij haalde «yien1 'dis scihouidiers op
en nam zijne handschoenen'.
„De moeiJijkheid schij'nt te zijir," zei de
Grj'c'e, scheep! ®n .iuigespanlueu naar die
handscihocaen kijkenid(, „dat het mefisja
niet alleen ging, maar voortgehollpeln! of
ontVoiBrd is dioor meHschcn, die in uw huis
ingebpok©» zijn."
„Dat :is ecne zouderlinge omstandig
heid," merkte -dje heer Blake op, nog stee'd's
zonder aeuig blijk va® bolaugstellingi
„en als gij znkcr zij t vau wat gij zegt, is
er misschien eau onderzoek nood|ig. Ik
fc'ou -de justjitie niets in idjen weg' wlle®
teg-gen, als zij de Verongelijkte te hulp
kómt. Maar Weer haalde hij oven die
schouders op, half twijfehlendi hal'f on>-
vfersehiillig.
Juffrouw Daniels sidd!er!d!e e® deed eeno
schrede vjaipj.WaarifeC' Ik Imeendje 'dat zij op
hdt punt stond' te spreken, maar in: plaats
daaiya» ging zijjf op hare vreemidie, 'aarze
lende wijze weer terug.
Gryca schgeu er geen acht op) te slaan.
natuur: onwe'ér, stoxn, zeebuviiigeii,
brachten de uiienscben op do idee. dat de
natuur door goden beroerd wordt en welfco
doos geschenken, en offers gunstig rooes-
'ten gestemd worden. Als ujt «le stamtafel)
landen, ontstonden, z!oo onzinlde de vrij
denker .verder miet' hertogen en fconiip
gen, ontwikkelde zich de veelptodefii tot
bet geloof aan éénen God. Zoo ontstond
de almachtige God. die. gebruik miaakto
van de kleinere goden, de zip. Eng'elem
Diea EïjyptisrhMi giodsdienst noemde bij
dom. oudsten. Alle latere godsdiensten, als
da mozaïsche (Jopdsche en christelijke,
Hebben het grootste deel vaml hun lee.r van
da Egypte,naren overgenomen. Da Uerg
rede 'hinkte op Hielde voeten. Volgen»
Schweidler is het Boeddhismio geen gods-
dienste,'altuur, abt ar ean philosopisöh
systóeut. Over het Jodendom, sipiekenide,
'kei de igeletirde yrijdénfcer-. dat in bei
begin van het eerste boek! der, H. Sicjirift
niet staat dat God, doch! d'a.t goden Üe
wereld hadden ^eschaDen. Paschen nosmi-
d!e hij! het geboortefeest van Christus',
hieroveri sprak hip anlcele miauf en, en hij
voegde er nog aan toe. datl hij het goed
wist, want hij was vroeger zélf Katholiek
geweest? Over de nieuwste godsdiensten
wist Schweidler alles piek f'iin. Een. der
Iforkvaders hoettte volgens hem Christh
aanl
Eiirideiük sprak hij over bet II. Sacra-
taienit Hier had.'hij vooral gelegenheid zijn
gal U[it ,te spuwen legen de Sacraments!
processie en de geestelijken. Hij' riep de
imensdhen. op voor kiass'eustójd
Als eerste debatter .voerde bet woord',de
Jezuïet pater Beüjer; hij kroeg 10 minu
ten om te sp-rekon,. Doch die 10 minuten
waren voor Schweidler wel ,een uur; hij
werd als het ware op de pijnbank gelégd'.
Welke studies hebt g-iji over het Eiosdahisl
ana gemaakt?" Sehweidler zWeea', als het
graf.
ïoeln gireep de jeugdig'e 'leilde'r der veft
giadöring .in. „Hier js geen niianinencong'rel-
(g.atie" iS-clhreeuWdie 'hij, „waar gevraagd
en geantwoord wordt". „Daar Wordt niet
gevraagd en geantwoord" hernami plater
Boiler „ntlaar een discuissle bestaiat uit vra
gen en antwoorden". Voorlooipia z.'vve-eig. de
jonge iman.
„Boeddha leefde niet" zlei pater Bijei',
ziooals ScthWieidleir opm'erlete, 700, miaar
300 jaar voor 00118110.3. En de heilige
boeken van het Bo-eddhisinla dateere» uit-
een tijd, toen fd'e Evangeliën al' lang;
geschreven waren. Alleen 'zlijn.'de Evangj»;
He® niet uit de Bioed'dhisiische boaken
aJgo'sclu'even, maar 'het omgekeerd© is ih.et
geval.
Pater Feiie'r sprak nog ov;ar de ont1"-
wikkeling v'an bet -dier tot den miensclhi en
.vroeg mijnbeer Scliweid'ler., waarom, 'zich
d'anii die ontwikkeling niet meer voltfelit.
Heer. .S:phw;0i,dief gaf hot yolg,endo bë'-
isc'helU: D-eae ontwikkeling voltrok, yijótl
-in rleizbnden jarai, zoo-dat teij, slechts
voor kjorte.n tijld levein'do mieusclien hier
over ©een waarnr 'iniapn kunnen doen!.!
Dat n-'- m't men argumenten. De vrijlclënk'e-r
hau o .k' gezegd, dat ide Kerk de plaats
m -a- H. Schrift „Zalig zijn de a-rtalan van
gcasit" had vervalsc'hfr. Oio-rapTo-n-lcelijk
fu-i-ddei de te-kst „Zaljg zijin 'de armen".
Pater B-oijer gmg- miek Srili'w'eidler, eea»
wendens-cilfap van 1000 miarkf aan, al» h'iji
zijin praatje -kon Wewij'zen. Doch da vrij
denker wensdhtc de 1000 m;arK niet te ver
dienen. Hij ging de weddenschap wijselijk'
niet asm. Ais 'fc'ewlqs van d'e kfa:eöh|ti!ag
e-n gewetensvrijheid door de Kerkf had
Sc.hwe.icIer m'et veel pat'nos uitgeroepen:
„Sjnnpizp ha!® mó-ete® sterven, wijl de
-k'oïk ,nii l wensc'hte, dat de m'enschen! den-
kteiU."-
Op .een vraag van pater Be'ijfer, !w-a,t'
voir -een man -SpinoZ(a| was, antwoordde
Sichwe idler na o.cniig -nadenken: Een
Griek. En als p|a,ter Beijter riep: „Paf-
ló-n: -«Ea Hollaudscbe jood"- k'en'da het
ges.'hrequ.w der vrijdenkers en het app-laus
flor denkers ge-en grnzen. Pater B0ij-er ein
digde toen hij' de 10 minuten had yer-i
snoept met' dezelfde woorden, waarmee
hij 'zijn rode begonnen was:
„Und die Welt in ihrem! Lauf
Halt -weder Ochs noch' Esel a;uf":
Ee® twaeue flebia-tor miold|'d!o zich ,a,am, ee®
leek'. Hij: spoorde aan tot demi klassenstrijd!
cn stortte üe fiolen van, zij® toorn, over de
Kerk. Hg' sprak over de Spiaansctid Inqui-
sitie', die door dq paiugelijk'a hut bevolen
was .Noem dien P|a|us", j'Bterrum'pieerde
pater Beijer. In zijn angst schree-uw'de bij
„Gregorius de Vierde." Nota bene. Da In-
qcusito dateert uit de -XVa -eeuw- Grego-
i'ins IV regeerde vam 827844, En toen
pater Beyer nep: „Gij hebt een onwaar
heid gezegd", bi-acht de stumper een
„ho-cih," «ut op dó vrijdenkers, Toea' Dego®
éóu deel van do oian'wez'igiein; te, zingen
W.u- sind irn wahtenl Cliristentum". Ze
„Misschieh, meiteer," zeide hij', ,alk g'ij
met mij naar hovew 'wilt ga.au .njaor de ké-
m'elr, die 'dgt mfcisje beKvioobde, b©.m ilc' in
staat u eftniigei beW'ijze® te laten zien, dio
u zullen overtuigen», dat onze komst hior
niet ounoodi-g is."
„Dat wil ur gaarne toeigeven» z.onder mij
mot bewijzen 'lastig te late® vlallën,''
merkte de heer des huizles eenig'szinK
scherp op- „Maar als er. ie.tis merlcwaiali-digs
te z:i»n is, is het misschel? hot beste, dat
ik u'w zin doe. Waar er.g;e,ns in het huisi s
*le kamer van 'cliat .meisje j ui l rouw Da
niels'!!"
„D-iei's ikhab- haar d'e achterkamer
op de öaridle Verdieping gegeven, meneer
Blake,1' antlwoorddip !®e vrouw, hem1 anig-
stcg aan'ziewde.
„D|ia is |ruim eu licht voor niaaj-e'n, elni zij'
was zoo netljes-
Hij iwuif'd© ong'edfUiMtig met de liaud,
waarom -ds haijdaciioWJ nu keurig, slootl,
alsof -deze bïjzonldprheldieu» e-en olunoodig'e
last v'oo,r hem' waren, eu weukte haar
den weg te wijze®. Nu scheen een. nieuw!
gevóel haar te1 overweldigen, Jdjat vara
schrik.
„Ik vlind niet', t gïjf meneer Blake
behoc'f'det. lastig te valllen oui) maar bóven
ta gaan," fluisterde ziji zich tot Gryca
hadden >er genlpeg vjen era wisten ook niet,
wat er np-g gc'tieiu.ren zóu. WatiÜ een der
vrij ienfccrs dreigde «en dietr geestelijkien
met een mes. Die khtholiek'enl verlieten de
zaai onder het 'ringen van „Grosser, Gokt,
wia? lo'ben D*clk".
Op dó trapjien vera'oielliti dr. Winaudfi
allen deel te nemen nan dei Sacraments
processie e,n hij' bi-acht een „Hoek" uit
op! l'iius XI. iD;e jonge rnani, diq. zij'na k'en-
111® van dc gesdhiedenisl z:oa fijh bad! ge
lucht, over de Inquisitiebul' vaal Greigo-
riins IV, sprong vervol-gems' op, het podium
en ©prak -mlaac aldioor ove.i< clou klassen
strijd. Mijinheer Schweidler bfeteeurde het,
dat de tegenstanders znc» ostentatief die
zaal handen varlaten. Over helf B.oeddihis-
rae sprak' hij ui-et meer, en hij gaf too
dat het Paasohfeest niet het feest is van-
de geboorte van Christus, Lapgizaaml liep
de vergadering leeg.
Ziehier een staaltje van het optreden
van 'üo A'kensóhe vrijdenkers. En oyer
„De Dageraad" m'ak'en -zich! in het Ho-1-
•landsche parlement, socialisten, comm-n-
iiisten en vrij'heidskbnders' zoo, dikil
Op! il™ vljfdem Zondag ,nla. Pih-k'stfelreiui)
Epiiste» I. van dêir H. Petrus IIJ. 815
Allerlieif'stenzijt alle® eendrachtig in
hlet gebed, medielijdiend, broederLi-eKJerri,,
barmhartig, zedig-, aotmbadag; viergfeldlt
barmhartig', zedig, ootmioeldfegvergeldt
g'een kWaad m-et kwiaadc njoch Ija^terinig
met lastiifing, maar weus'eht integcndepl
elkander het g-oódie toe; want hiertoe zijt
gij' gwoepKn, opdat gij' 'dien zeg'en ziouidit
beërven. Hij todh di© het leven beminta-'en
c» goede 'diagen zien wil, beteugfele zij-ne
tong van het kwaad, em: zijne lippen van'
bedrog, te spieken. Hij WëndlP zich van het
Lwlaide af, en 'doe het gpeldieHij zoieke dein
vrede, en jage -d|ieifl'na. Wamt de oogein des
Htoen stareW op de reöhtv'aa.rld|jg,en, en
zijne oo.rec- luistere® taaar huune gebeden;
maar het aanschijn des Hfiei'en is tegu® dp
kwaaddaeineji-s. En w:ie: zal u hinfLeren, in
dien g'ij het gloe|die béijivert?, Ja, zelfs; in
dien gij -om 'dp redht'vaapdiigheid lij'dt, zijt
gij gelukzalig'. .V.reesti d'erhaltve- hunne be-
d'reig'in'g ntet, egu kgoi-dt er niet Van ont-
stle'ld maaï, heiligt dp.n Heer Christus in
uwla harten.
Evangelic, Mattheus. V, 2024.
In dien tijld© -zeiidle Jesus ann zijine Leer-
linglen: indien, uw© reöhtivaar'djgheild! niet
.oyeirvloedig'eir is djan die der; Schriftge
leerden en Eiarizfeërs, zo.o zult gij in het
rijk dier hemelen riet kómón. Gijl 'htebt ge-
hoo.rd, rial aan d'e ouden) gezegd ,is: Gij
zult niet dooid;slaaff, en a-1 wiei Übod sla|i|t
zal strafbaar ziin voor het gerecht. Maiar
ik z,eg u, dat, al wie op zijnen broedier ver
gramd wórdt, r eads strafbaar Voor, het ge
recht zal zijn. En d,ie tot zijne® 'bro-eider
zegt: Raca, Zal strafbaar zij® voor den
Raad. En 'dr® zögt: gij 'dwaas,' zial s'chul-
iijn ua-ir Ltrt itclsciitJ Vjuun Ala gij 'Ojaii
uw- offer aan het altajair opdraagt, en,d|aar
inidachtig wordt dat uw broeder iets tegen
u heeft, laat dan ,rawi offer, dislair v.oor het
altaar, «n ga, u eerst met uwen broedle»
y'crz'oeinejn, en -d;a!ni zult gij uw offer komen
opdragen.
In -de e-erste berichten, over het natio
naal Concilie, 'd'ait den löld'en Mei j.l. to
Shanghai werd g'eoipend, beginnen titans
binnen, te komen. N'i.e alteeh opi-cfe ruimiS'
iniliioen k-atboliekeii, dje de missie van
Cihinia reeds iel't, maar ook op: d-ei gunschie
bevolking en an-cfergdiemkeinde Europeanen
maakt die 'plechtige en gewichtige verga!-
'diering een. diepen Jnkfeulk1. I
Dip dien. voorav'and der officiaeTe opef*
ning werd een voo'rbereLd'enide vergmfc^
ring gehouden voor -de samenstelling van
.vjjf com'mlis'sie-s, dia bat omvangrijk p'ro-
g-ramina onderling liebbfen verdeeld, om
daarvan de gewichtigste punten ta bespfefj
ken en hun advies- later uit t© brengeri\i'ólp
de algetneene verg'aideWiigen. Aan heit
hoofd' van elk dezier v'iif octatajtesies' Scötifdl
een bisschop en dëzle Werd bijgesHiaan'
door andere bisschoppen, theologisch©
consultoren en secretarissen. 'De twee
ClhineeS'cho Prefecten, onlangs door Rome
benoemd, Mgr. Odorieus' C.heng. Fran-
c'iiscaan (en Melchjor Sun, La'ziarisl, b©-
hoioren. bij de .vierde commissie, waarvan
de Nederiandsehe La'ztóst, Mgr. Geurtsl,
voor'zE'ter i,s. Als conisnltatoren hebben
daar nog 'zitting de missia-pversten der
Jezuieten vaen Shanghai., der üominica-
nein, van Fp bow, der Franciscajiien vap.
Wucliang', der Amferi'ltlaarasche Missioiüa-
rissep (.Marykrao-1) v,an Kp-angtunig, „D-e
aanwezigheid der twee Ghxaeesdh© Pre
laten," z'egl het North China Daily
News" van Shanghai in zijn puinmer
w'etodierndi i
„Ik 'weet zeker, -dat, als gij hem. zégt',
dat 'd© goiidïjn-affl gescheurd waren, en d'e
stoel omgeworpen, het venster op,en en
Maar Gryc'e wias reedte op id© trap met
den h-eer Blake, dtle» |diitf (germge vferz'et
terstond ha)d« 'doen besluiten mede te gaaM.
„O, GddlSf' plrfefvóljdle ziji bij' zïclielve,
''„wie kon dat hebben wwrzieni.2" En zon
der zich om anijba tegeUWiOoi-diig-hcW! te
bekomtaenen met al hot egoisme eener ge-
Wtel'd'ig-e aandpeöing, snelld}, zij: mij' vóOTbij'
naar bovW, waarheen ik haar slpoedig
vöte'de. i
IH. 1
De heer Blake stond mijd(dfeM in de ka
mfer, toen ik bi&non: k'wiam', c-n hij' vóbgde
onverschillig met de oogeö d© beweging
Van Gryc-e's vipg-er, terwijl deze met. on-
vie,rmoe;iden ijver hem 'd-e yersahillenjcfci
ykleine bijzouderhedten aamfoonldfe. die ons
hc-didicn getroffen.
Hij hield n,og steeidjs zij» hoe'd! in de
harjd -e® was 'zoo eene gcd-uelit'e e,n- m'dlruk-
wtekkende verschijning, zoo s'cheen juf
frouw Daniels tenminste te denken, ter
wijl zij naar hem' lce.ek uit- het hoekje:.'
Wlaar zij zich bev'ond.
„Een gedwongen vertrek, zooals gij
ziet," riep Gry.ce, uit; „zij had zfelfs geen
van 30 M,eii, bi'''de opeiungs'procoss'ie en
dn de zitting'en eener comim!i®sie, is. Jan
nieuw bcvrijs van den wonder'biarenj bloei
der Karhol-i-eek Kerk in Qhina, en yain. den
gezonden leviensis'ee&t, die;, als, gevolg'van
'dit Concilie, in de naaste toekomst nog
rader tot uiting zlal' konfen."
In broederlijke en vreedzlame sa.men-
wcridnig werden de verschillend© zjltiDr
gen gehouden, -en, onvoorziene omisltaindigt
heden voort'ehCiiidem, hoopte men tegen
dien lOde-n Juni de- vergaderi:ngl te ku-np,en
sluiten.
V'orsCibillentle plechtigheden bracliten
eenijgie afwisseling, in het werk der vergal
ctciginigl. De meest indrukwekkende hiervan
was zeker -d'e Requiem-dienst, die de-rt
22sten Mei werd gehouden in d'e St. I-g'-
natiiusk'crk der E.E. P.P. Jezuïeten van
ZikaWei. Reeds i,n ziijn openingsrede had-
die Paus©lij|ke legaat, 2.Exc. Mgr. Constan-
iin.i, een groet gebrac-ht a,an do moedige
pioniers van bet ïnissieworlq' in Chinal -en
isprak diaaïbtjl d'e hoop uit, dat ook, hun
'zleg'en z,ou roglen. op de werkzaamheden
van liet Ccnoalie. Do H. -Mis werd Opge
dragen, -in tegenwoordigheid' van den Le«-
gaat door Z.D H, -M-gr. Pa,nis, Apjostel'sëh
Vicaris- v-an Shanghai ntet assistentie van
vijf andere missi-e-bi-ssclhqp'p-en. De Apos-
toliscbe Vicaris van Njngpo, Z-.D.H. JVIgr.
R'feyna,üü, Lazarist, zou, na de plecht'i'g-
lnijd een latjjins'öhe 'toespraak! ho,u.den.
Mic-n had' moeilijk een 'betere kfeulzje klupneu
doen, Mgr. Reynapd imines-diaouidS'te dei}
Qhdiieesche missiebisschoppen van C.nina,
staat thans al ruim 42 ja-ai a-aa bet, hoofd'
v:an het bloeiend Vicariaat 'Oost-;Qhiekiiang,
on een halve eeuw- lang heeft h'ij[ krachten
noch moeiten gespaard, te m'idjden dor
ziware beproevingen, waaronder 'zijn mis
sie bijn-a voortdurend hald' te lijden, om'
ook iets tij te dTagcn to-t denl tegenwoor-
'diigen bloei der Kerk van, China. Alsi geen
andere misschien, kent bij: da C'hiiieesche
toestanden e-n de geschiedenis dezer mis
sie, -terwijl(d'e gaven van 'z5jó edel Jiatt zlij-n.
gestagen arbeid 'hebben bestempeM mót
iie.t kenmerk der -echtechrisfelijOfef liefda
digheid. Z.D'.H. had als tekst gekozfen
-clez'e woorden, van den Ecclesiast: „Lau-
darnus viros gloriosos et parentës nos'tros
in generati-one sua. Laait ons prijzen! de
baro-emde mannen e-n o-nlzle vaderen naar
hun geslacht." (Eccles. XLIV, 1). In ge
voelvolle 'tewloiordm-gen bracht hijj hulde
aan, de eertse apostelen, van China, wier
wierk thans wordt bekroond -in d.e pleehtv
g)e bijeenkomst van 48 missie-oversten,
d'ie de Vruchten 'hebben geplukt van him
tmoefelaani streven en naar, -nieuwe m-idde1
len .uitzien, om. het nog tot hoog,eren!
bloei te brengen. Hij toonde aan dat z'ij
Werkelijk .verdienen g'eroemd te worden
als helden, dc miannsn dio aldus hóbbten
uitge-Mon'ken door de heiligheid! ,v-an hup
leven en het 7 -e.enrijk welk, dat z'ij met
bewonderenswaardig geduld eu doortas-'
tenid-en imoed tot stand wisten te bréngen,.
Een treilend oogenMük was het vooral';
tc\cri AarKiti urn n'rrl rntrlior» nn.r ..-lia
'zólf zoovele vervolgingen heeft m-eegiec
maakt, een eeregroet 'bracht) aan! de 177
Eiuropeesc-he missionarissen bisschop
pen,, priesters, broeders en Zusters-' die
-in den loo-p- der eeuwen hun leven, lieten
voor de Keïfc van China. Aan dei vrucht
baarheid van dat mlaPtelaarsbloed is h-et
te danken, dat de oogst ieder jaap over
vloediger wordt, dat meteen, ook de aihJb
ders jzich talrijker komen aanmelden en
hoop-vol te'eikem voor de toiekomst
dat China z'elf m'et eigen nriesters, weldra
ook met eigen bisschoppen, gaat, mede
werken aan d'e verwezenlijking van het
-ideaal, waarvoor die helden hun bloed
hebben vergoten.
„Wij zijn hier vergaderd, zoo eindigde)
Mgr. R'eynaraid1, om! een voorbeeld! t© ne
men aan het lev.e-n en -in de voetstappen
to -treden van hen, wier jyedé. Wij- hebben
"geprezen. Wij' staan op den akke'r, dien izij
hebben geploegd! en -in dankbare bb-lijcP-
sc'hap maaien wij llhjans, vv-at zlij m'et bek
traande oogen hebben gazla-aid. Het past
dus, dat iwij, fle e-r'Hgenamen hunnei; schoo-
ne roeping-, ook -dee'len in deni 'ijver, waan-
mecle 'z'ij waren bezield, en de deugde»,
•navol-gen, waarvan hju® roemrijke nage
dachtenis en 'hun heiljge ass'ch-e nog get-
luigen. Zoo zlu-llen ook Wij' behoo'ren tot
het geslacht der mannen, door wie het
'Keil is gebracht aan Ispaël, en zullen ook
wij, na ook onzia beste 'krachten besteed
te hebben, aan d'e bekeeriug yan China-,
deel hebben in de hem'eTscbe belooning.'-'
D'aags te voren, 21 'Mei, 'had! da Legaatt
ook' een -officieel be-zoekf ge'b'raCh'fi fl-ain de
Aur-oïa Universiteit der P.P. Jézluïeaten te
Zikawei en woonde -er een vergadering Wij
van 'de oud-studenten desier bloeiende in
richting. In een Fransdhe toespraak w'ees-
Z.Expellentie op de plichten der katholje!-
fce Chineesche jeugd jegens haar vader
land: de stp-denten vgp Zikjawsi yporal
:t'ijd bare kleeidjeren utefdje te Bem^n;'.' on
met eene plotselirage hie'weging bukte hij
en trpk eeiJe der lalden yaüi klle latafel
open voor de oogera wan! zijin onversobil-
Lig-eii toahoóf,d'er.
Op hetzelfde- -oogenblik klórak eeb ge.
smoorde uiteoap:, en juffrouw Darnels
snfel'de Baar hem- to».
„Ik v-elrz-oek 'u, hjeeren," smeekte z'ij',
t-erwljl zij- zjch voor d© latafell plaatstq
om het ope-nera der and|ere laidle-nl te he.
letten, „'te Willfera bedenkemi, iljat eene kéd!z-i
ge. -VronW', z'ooals dit mfei-sjei was, niet
gaarne hare kle-ederera v)o0r ö(e oogen Va,óf
vtcemd-en zou Willen zien: tanfaon-sjei-
steld."
Grycfe sloot teystond' Idje lald'e-
„Gij hejbt gplijk," zeide hij; „vprge-eT
t'ffln ara den dienst' igieh'aridjen piolitiiefoe-
ambto z'ijjn© ruwe ananieron."
Zjj drong' diichter tege® d'e latafel aan,
die zij met. haar klein, 'maa-r veftrki-j.i,dlitig
Lichaam scheen te besch'erjnieii., terwijl hare
oogfen met eerae bijna woeste u'itd-ru]kkiog
op -den heer 'alles huizes rustteiï, alsof hij'
:6n bie-t d© (detective ide aanv,alter was gó-
gfeweest', Wa«rv,oor zij vrees'de.
Do h:eell, Blafte zag Haar nfet !a|affl.
(Weidt vervolgd)