Tweede Blad ZATERDAG 12 JULI 1924 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT APOLOGIE „Houvast"! FEUiLLETON Verdwenen. Buitenland Kerknieuws Het Nationaal Concilie van China. XIII. Eucliai'islic.ai 3, Waarneer wij hu eenige getuig-enisscn gaan .aanhalen van de ou'de Kerkvaders teil opzichte van hef H, SwMmfent, dan dienen wij hier aan te mierkfenle. De teksten, welke 'wij' ibijfeeng.are-n, zullen slechte 'Benoeve-n te -getjuigfem voor het geloof der Vaders in da wtaeui'ïjlk'g teg'en- wwrdighe'iit van Christus enden do ge daanten; d.i om de ■wïjdloppigjh'eiidi fq ver mijden, waartoe een disppnil 'metj dq Lu theranen over tie Transiukstaaitiatia (d.i. over de w'ijlzie, en. den lijd, ivliaiop Chris tus tegenwoordig is, 'zpiui kfuimen verleiden. 2. Het. is onmpgelijjk; en Ojnnoiodig, allo teksten van alle. Vaders voor ta dragen; omuogelijlk, wijil alleen mat woorden: die?' vaders een "boek is siaiinlongesteld van 230 bladzijden in kwarto formaat; o-n»oo-dig, eerstens al omdat Katholiek! <?m[ Protestant het. cans dat o-pl dit sjuK de vaders geheel overeenstemmen'(de. meerderé of mindere of min-a.clhtin|g, dia de protes tante® voor de 'kerkvaders heWb'en au ua irg-elaten)rnlaar tevens ook oirp deze derde aanmerking. 3e. Het is reedëi te vo ren duidelijk; dat alle vaders trans substantiatie hebben .aangenomen; dat zal ieder toegeven, die dq xe'd'eini&ering} v,an ons vorig nummer heeft gevolgd (ó-Ver de onmogelijkheid van veiwrderingf Van geloof pp dit gewichtig punt).. Bovendien komt de duivel z'elfi ons nlog een handje helpen, schoon We fiem niet no-odig heblben. Hij' iibmers heeft klaargespeeld-, dat zioli' in de vijlde ecuW- reeds tlwea sachem, der Nestoriaine® em der J|aiC.obii-eten in Azië ra in Afrika va.n de KathoUetóa Kerkf heW- l-en afgescheurd, en nog' heden: ten da^e voorffcfest^a-n. Natuinrlijfe hebta die seeten altijd' fi-iscih met elklaa.v gekibbeld, erger npg. dan in on-zei landenvan elkaar lich tten ze dus mfesdhiem wel klappen op- gelnopen, maar zekfer geen geloofsstukken overgenom'en. Evenmin ook' ya® da Katho lieke kerk (Grieksc'he of Latijlnselie), sinds hun afscheiding, nu. 15 eeuwen geleden. Gaat njui daar zien, en gijf vindt! daar -pre cies hetzelfde geloof in da transsdPstau- tiatie, als Kj1 pus: NiUjehtarel gevolgtrek king, is dus: Wijf g'ijf daarover geen ge schil hadden inet de Katholieken, zoo was de transskhfefantiatie da leering} van heel de. kerk' van in de Vijfde ètaiW, ein dienfiVölgens op den eigicn tij'd van de voornaamste kerkvaders. De laatste ge volgtrekking' hienuit is vopi" den lazer even duidelijk', als dit Wias voor, clenl Hpn- gaiarschen priester, die te Bakhuizen het stedelijk museum 'bezoekend ee® steen ont dekte, waarop de naam] stond van' een zij ner voorvaderen, die -o-iri hiu® kkfcbolick: geloof voor drie en een halve eeuw hun vaderstad inpesten ent Vluchten en naar Hongarije de w'ijk' nainten. Dpa Wias zijn redeneering, ook van elders ree-da bfeves,- tigd, is mijn geslacht oorsprpmlkelijkj Hof- landsch; mjaar evenzpp: djus fel de trans substantiatie de leer 'der vaders.1) 4e. Een niet geringe versterking voor onze 'bewering, dat dit hét geloof is der kerkvaders vinden wij in da iialloozo te- gen-katholieke opwarpimgen yan allerlei slag: over de. onbegrijpelijkheid, de ©aii- stootelijkheid, ja 'de pinhialjajntelijkfcei® en ongerijmdheid van eene leer als da trans substantiatie. Hier werklelijk mógen :wij het woord van Tertjuliiaan gebruiken: Ik geloof, omdat heli ongerijmd is, gelijk ieder protestant geLcpf't in den gekruisten Christus, een smaad voor da Joden en een dwaasheid voor de heidenen. Diat doen zij op goddelijk gezag, ja| m'et de gen,aide Gods, anders is ziul'k' een g'elopf niet móge lijk1". Maar eveneens is het gesteld mfefi het geloof in de tra,nsgujb'stjanti,a,tie_l ware, dit, niet uit God, dus vaS Christus, noodt zou. iemand zulk een geloof hebben kunnen uitvinden, laat staan ingang! heblbfen doeu vinden (stel ,ir ïna-ar eens) voor, dat de een of ander zoju willen leeren, dat tlijl 'het doopsel het water verandert ju het Biped van Christus), Want' alles1, gelóóf', recto, zinnen, geestelijk en wereldlijk gfezag, alle versland en geleerdheid zou zich dia,ar tegen gekant hebben. Np: erkennen de pro testanten mtej ons, .dat reeds) vóór negen eenwen die leer vast .gevestigd! was', zoo besluiten wij daaruit terecht, dat da vast heid van dit geloof voortkomt uit dö over levering, waardoor de leer k'w.amj van do v au de Griek&cli-scliisina-tiekq kerk, die zich afscbciu'tle in do allldio eeuw', en alwaar eveneens gelflofd iw|o-rdt Ht de trans substantiatie, spreken we maar niet eens. .0) „Meneer Blake, -geloof ik," zeide hij: op. eene eerbiedige. Wijze b'uigondl, zooals hij zoo góed kan 'djoem. Do heer die blijkbaar uit een© d'ro,ome- rij 'Werd .opgeschrikt, keek haastig, oip. Toen 'hij' Gi-yao s vriendelijke» glimlach zag, bieantwóorddte hij de buiging, maar .ecnigszinb trots en maar hst skiheen afeis- t,rokken. „Sta mij toarnij'zelf'voor, te:'stelfen," ging hij voort „Ik ben Grye0 van het detect? vie-buraau. Dezfen morgen) gaf men er ons kennis van -dat e|eln meisje iu uWcn: dienst gisteren nacht uit .u'w huik verdwenen, is op ecne eeraigszins vreemde en ongewone wijze, en ik ben hier juist gekomen met mijn helper omi te zie® of de Zaak v'an ge noegzame bcteekenSs is oin' haar te onder zoeken. Na vele veTontschuldjgingelni voor ons himnenidringen, Wacht ik' uwe bevel'en af.'-' De heer Blake fronste geërgerd' het voorhoofd, heefc ron'di, era zeildle juffrou.W Daniels bemerkewl: „Von'dit gij ide Zaak zoo gqwichsig!ail\ Zij' knikte, het spreken voorgaande ecjuwem, v,ah de hand Ider'HH. Vaders, die ze ontvingen v.a,H de Aposte len, cn deze van Christus. Volgende ma.a.1 ziull.cn wij dan oen klei ne tui uit die „wolk' van getuigenissen'' doen nederdalen; Langs verschil lende Weddingen worden idan de stroolnlcn, geleid, welke alle 'bedenkingen tegen del Katho lieke leer z[ulle® wegspoelen. Een eerste Wedding (d.w.z. aar'd1 van bewijzen, die wij 'blij de vaders vinden) lc. Is dia bena ming van lichaam en Bloed v,an Christus; 2e. Benaming van Wasachtig Lichaam enz, 3e Uitwerking van het' H„ Siaiclea- m'ent; 4e. Uitvoerige redevoeringen over het H. Sacrament; 5e. Verandering van het brood en den wijk; 6e. Verwerping van de figuurlijke uitlegging hunner woor den; 7e. Hun wederlegging van o.uda ket terijen 8e. Bestrijding der twijfeli'ngted aangaande dit mysterie; 9e. Een en het zelfde Lichaam op verschillende plaat sen; 10e. De vaderd Verhaleal mirakelen door het H. Sacrament getie(urd; 11e Het onbloedig offer; 12e. Aanlbidding. van Christus in het H. Sacrament. Hoewel zeer noode, zullen wij ons na tuurlijk zeer moeten beperken:, in onze keuze; maar ook e,en enkel stroompje vloert ons langs deze beddingen' haar de oceaan van goddelijke Waarheid, .geopenbaard! jn hot H. Altaarsacrament. En wat bótreït enkele hindernissen, welkë onkatholieke schrijvers tegen deze stro,ome» opwerpen die worden als stroohalmen medegesleurd in den machtigen stroom v,an onweer staanbare getuigenissen. Wij zullen ons daarover dan ook niet moede maken, maar volstaan met enkele bemerkingen. Voor eerst: men behoort toch! een of ander on duidelijk of duister woord! (des Vaders) op te helderen mtet een (of meer) diuidelijke woorden, door hen gesproken. Vervolgens omdat zij' toentertijd nog met geen prote stanten te mlaiken hadden, behoefden zij niet zoo gauw te vreezen misverstaan tp worden, en bezigden zij wel! eens woor den, die zij thans zopden wijzigen, of na der toelichten. Dan: de tekteten, die men tegen onze loei' meent te kunnen in brengen, daarvan kunnen Wij! vierderlei opmerking maken: óf zïj zijn onecht (nl. niet bchoorend aan den schrijver, wien men ze toeschrijft, óf er wordt van het, H. Sacrament geen gewag gemaakt, ,en komen dus met te pas, óf ze zijin even goed in overeenstemming' te brengen met de katholieke leer en hfazige® dezelfde woorden, als wij thand nog', eindelijk ilo vijf, zes jmcfuidelijke plaatsen staan ge lijk' met aie andere duistere plaatsen over andere geloofsstukken, ook 'die w'if mot de protestanten gemeen heWbien; en dan nog, met nauwkeuriger na- te zien, nagaand het doel door den sehrijiveq zich gestel®, lettend op hetgeen voorafgaat cn volgt, zal m,en ontdekken, dia.t diq teksten juist de Katholieke leer nog mteer. 'bevestigen en ophelderen. Iu het volgend nummer dan komen de oude kerkvaders aan het woord, maar in diezelfde wieek komen ooW vele vaders van het geloof' tot sus in de personen zoor veler bisschoppen en kardinalen, ja in den persoon van onzen II. Vader Pius zelf, door zijnen Delega.at, den kardinaal, ónzen Kardinaalo idaip." Denkt, aan uwe Leids mannen, die ii het wóórd' G,ods verkondigd! hi'bboneu uwe oogen slaande o,p het doel(eiude) van luip leven, volgt hun ge loof na. (Hcbi- XIII, 7)i STAVAST. DUITSCHLAND De Dag.cra.aiite'niannrn to Ak«a. Dn Akcnsche correspondent van „De Tijd" schreef vorige week aan zijn Mad: '0» den vooravond 'van de plechtig® •viering van het H. Sacrament des Altaars hielden de Akensche „Bagoraads"-rnan- nein. in Ji'et Kufharis te Enimtscheid' een val'1 ï'ad'ering ntet het klaarblijkelijke doel de koth.olieileen. in hun heiljgste gevoelens te krenken. Een jonge man leidde 'de vet' g'adering), ziijn openingswoord gaf rejeds do aïinweziig'e k'athoiiölten, die in Hinken gc-tale present waren, aanleiding' tot. piu> testen. Dó als redenaar aangiekondigdd boer Sinn oiit Hambur'g was. afweizlig. Iu 'zljjta. plaats- voerde het woord zfekerg Schweidler ujt Diusseldorf, die tot onided werp had gekozen „Fr.oMieïchihnam nnddi.o F.rsteh'unig dei Religions kulte". Jn een langen aanloop jkwam hij tot zijn thelrnfa;: Kij schimpte op den godsdienst en. detouf teerde veel onwaarheden. De oermensdh was, volgens Scbweidlor, door een droom, 'zij® eigen schaduw op de eoho in bet woud', tot het Gelioiof gekómen. Als later de. menscihenih,orden zich to) stalmlmien vereemgden. ontsonld de veel goderij, geweldige gebeurtenissen in ds schoen h!a,atrj hweiilijk te Vallfen. Hij bleef haar aanzieir met eene uit drukking v,a» twij'M. „Ik geloof' haast niet," zeide 'hij', „%t zulk® uiterste maat regelen aoodlig; Warenhet meisje zal on getwijfeld wel terug komen, eu Zoo .niet hij haalde «yien1 'dis scihouidiers op en nam zijne handschoenen'. „De moeiJijkheid schij'nt te zijir," zei de Grj'c'e, scheep! ®n .iuigespanlueu naar die handscihocaen kijkenid(, „dat het mefisja niet alleen ging, maar voortgehollpeln! of ontVoiBrd is dioor meHschcn, die in uw huis ingebpok©» zijn." „Dat :is ecne zouderlinge omstandig heid," merkte -dje heer Blake op, nog stee'd's zonder aeuig blijk va® bolaugstellingi „en als gij znkcr zij t vau wat gij zegt, is er misschien eau onderzoek nood|ig. Ik fc'ou -de justjitie niets in idjen weg' wlle® teg-gen, als zij de Verongelijkte te hulp kómt. Maar Weer haalde hij oven die schouders op, half twijfehlendi hal'f on>- vfersehiillig. Juffrouw Daniels sidd!er!d!e e® deed eeno schrede vjaipj.WaarifeC' Ik Imeendje 'dat zij op hdt punt stond' te spreken, maar in: plaats daaiya» ging zijjf op hare vreemidie, 'aarze lende wijze weer terug. Gryca schgeu er geen acht op) te slaan. natuur: onwe'ér, stoxn, zeebuviiigeii, brachten de uiienscben op do idee. dat de natuur door goden beroerd wordt en welfco doos geschenken, en offers gunstig rooes- 'ten gestemd worden. Als ujt «le stamtafel) landen, ontstonden, z!oo onzinlde de vrij denker .verder miet' hertogen en fconiip gen, ontwikkelde zich de veelptodefii tot bet geloof aan éénen God. Zoo ontstond de almachtige God. die. gebruik miaakto van de kleinere goden, de zip. Eng'elem Diea EïjyptisrhMi giodsdienst noemde bij dom. oudsten. Alle latere godsdiensten, als da mozaïsche (Jopdsche en christelijke, Hebben het grootste deel vaml hun lee.r van da Egypte,naren overgenomen. Da Uerg rede 'hinkte op Hielde voeten. Volgen» Schweidler is het Boeddhismio geen gods- dienste,'altuur, abt ar ean philosopisöh systóeut. Over het Jodendom, sipiekenide, 'kei de igeletirde yrijdénfcer-. dat in bei begin van het eerste boek! der, H. Sicjirift niet staat dat God, doch! d'a.t goden Üe wereld hadden ^eschaDen. Paschen nosmi- d!e hij! het geboortefeest van Christus', hieroveri sprak hip anlcele miauf en, en hij voegde er nog aan toe. datl hij het goed wist, want hij was vroeger zélf Katholiek geweest? Over de nieuwste godsdiensten wist Schweidler alles piek f'iin. Een. der Iforkvaders hoettte volgens hem Christh aanl Eiirideiük sprak hij over bet II. Sacra- taienit Hier had.'hij vooral gelegenheid zijn gal U[it ,te spuwen legen de Sacraments! processie en de geestelijken. Hij' riep de imensdhen. op voor kiass'eustójd Als eerste debatter .voerde bet woord',de Jezuïet pater Beüjer; hij kroeg 10 minu ten om te sp-rekon,. Doch die 10 minuten waren voor Schweidler wel ,een uur; hij werd als het ware op de pijnbank gelégd'. Welke studies hebt g-iji over het Eiosdahisl ana gemaakt?" Sehweidler zWeea', als het graf. ïoeln gireep de jeugdig'e 'leilde'r der veft giadöring .in. „Hier js geen niianinencong'rel- (g.atie" iS-clhreeuWdie 'hij, „waar gevraagd en geantwoord wordt". „Daar Wordt niet gevraagd en geantwoord" hernami plater Boiler „ntlaar een discuissle bestaiat uit vra gen en antwoorden". Voorlooipia z.'vve-eig. de jonge iman. „Boeddha leefde niet" zlei pater Bijei', ziooals ScthWieidleir opm'erlete, 700, miaar 300 jaar voor 00118110.3. En de heilige boeken van het Bo-eddhisinla dateere» uit- een tijd, toen fd'e Evangeliën al' lang; geschreven waren. Alleen 'zlijn.'de Evangj»; He® niet uit de Bioed'dhisiische boaken aJgo'sclu'even, maar 'het omgekeerd© is ih.et geval. Pater Feiie'r sprak nog ov;ar de ont1"- wikkeling v'an bet -dier tot den miensclhi en .vroeg mijnbeer Scliweid'ler., waarom, 'zich d'anii die ontwikkeling niet meer voltfelit. Heer. .S:phw;0i,dief gaf hot yolg,endo bë'- isc'helU: D-eae ontwikkeling voltrok, yijótl -in rleizbnden jarai, zoo-dat teij, slechts voor kjorte.n tijld levein'do mieusclien hier over ©een waarnr 'iniapn kunnen doen!.! Dat n-'- m't men argumenten. De vrijlclënk'e-r hau o .k' gezegd, dat ide Kerk de plaats m -a- H. Schrift „Zalig zijn de a-rtalan van gcasit" had vervalsc'hfr. Oio-rapTo-n-lcelijk fu-i-ddei de te-kst „Zaljg zijin 'de armen". Pater B-oijer gmg- miek Srili'w'eidler, eea» wendens-cilfap van 1000 miarkf aan, al» h'iji zijin praatje -kon Wewij'zen. Doch da vrij denker wensdhtc de 1000 m;arK niet te ver dienen. Hij ging de weddenschap wijselijk' niet asm. Ais 'fc'ewlqs van d'e kfa:eöh|ti!ag e-n gewetensvrijheid door de Kerkf had Sc.hwe.icIer m'et veel pat'nos uitgeroepen: „Sjnnpizp ha!® mó-ete® sterven, wijl de -k'oïk ,nii l wensc'hte, dat de m'enschen! den- kteiU."- Op .een vraag van pater Be'ijfer, !w-a,t' voir -een man -SpinoZ(a| was, antwoordde Sichwe idler na o.cniig -nadenken: Een Griek. En als p|a,ter Beijter riep: „Paf- ló-n: -«Ea Hollaudscbe jood"- k'en'da het ges.'hrequ.w der vrijdenkers en het app-laus flor denkers ge-en grnzen. Pater B0ij-er ein digde toen hij' de 10 minuten had yer-i snoept met' dezelfde woorden, waarmee hij 'zijn rode begonnen was: „Und die Welt in ihrem! Lauf Halt -weder Ochs noch' Esel a;uf": Ee® twaeue flebia-tor miold|'d!o zich ,a,am, ee® leek'. Hij: spoorde aan tot demi klassenstrijd! cn stortte üe fiolen van, zij® toorn, over de Kerk. Hg' sprak over de Spiaansctid Inqui- sitie', die door dq paiugelijk'a hut bevolen was .Noem dien P|a|us", j'Bterrum'pieerde pater Beijer. In zijn angst schree-uw'de bij „Gregorius de Vierde." Nota bene. Da In- qcusito dateert uit de -XVa -eeuw- Grego- i'ins IV regeerde vam 827844, En toen pater Beyer nep: „Gij hebt een onwaar heid gezegd", bi-acht de stumper een „ho-cih," «ut op dó vrijdenkers, Toea' Dego® éóu deel van do oian'wez'igiein; te, zingen W.u- sind irn wahtenl Cliristentum". Ze „Misschieh, meiteer," zeide hij', ,alk g'ij met mij naar hovew 'wilt ga.au .njaor de ké- m'elr, die 'dgt mfcisje beKvioobde, b©.m ilc' in staat u eftniigei beW'ijze® te laten zien, dio u zullen overtuigen», dat onze komst hior niet ounoodi-g is." „Dat wil ur gaarne toeigeven» z.onder mij mot bewijzen 'lastig te late® vlallën,'' merkte de heer des huizles eenig'szinK scherp op- „Maar als er. ie.tis merlcwaiali-digs te z:i»n is, is het misschel? hot beste, dat ik u'w zin doe. Waar er.g;e,ns in het huisi s *le kamer van 'cliat .meisje j ui l rouw Da niels'!!" „D-iei's ikhab- haar d'e achterkamer op de öaridle Verdieping gegeven, meneer Blake,1' antlwoorddip !®e vrouw, hem1 anig- stcg aan'ziewde. „D|ia is |ruim eu licht voor niaaj-e'n, elni zij' was zoo netljes- Hij iwuif'd© ong'edfUiMtig met de liaud, waarom -ds haijdaciioWJ nu keurig, slootl, alsof -deze bïjzonldprheldieu» e-en olunoodig'e last v'oo,r hem' waren, eu weukte haar den weg te wijze®. Nu scheen een. nieuw! gevóel haar te1 overweldigen, Jdjat vara schrik. „Ik vlind niet', t gïjf meneer Blake behoc'f'det. lastig te valllen oui) maar bóven ta gaan," fluisterde ziji zich tot Gryca hadden >er genlpeg vjen era wisten ook niet, wat er np-g gc'tieiu.ren zóu. WatiÜ een der vrij ienfccrs dreigde «en dietr geestelijkien met een mes. Die khtholiek'enl verlieten de zaai onder het 'ringen van „Grosser, Gokt, wia? lo'ben D*clk". Op dó trapjien vera'oielliti dr. Winaudfi allen deel te nemen nan dei Sacraments processie e,n hij' bi-acht een „Hoek" uit op! l'iius XI. iD;e jonge rnani, diq. zij'na k'en- 111® van dc gesdhiedenisl z:oa fijh bad! ge lucht, over de Inquisitiebul' vaal Greigo- riins IV, sprong vervol-gems' op, het podium en ©prak -mlaac aldioor ove.i< clou klassen strijd. Mijinheer Schweidler bfeteeurde het, dat de tegenstanders znc» ostentatief die zaal handen varlaten. Over helf B.oeddihis- rae sprak' hij ui-et meer, en hij gaf too dat het Paasohfeest niet het feest is van- de geboorte van Christus, Lapgizaaml liep de vergadering leeg. Ziehier een staaltje van het optreden van 'üo A'kensóhe vrijdenkers. En oyer „De Dageraad" m'ak'en -zich! in het Ho-1- •landsche parlement, socialisten, comm-n- iiisten en vrij'heidskbnders' zoo, dikil Op! il™ vljfdem Zondag ,nla. Pih-k'stfelreiui) Epiiste» I. van dêir H. Petrus IIJ. 815 Allerlieif'stenzijt alle® eendrachtig in hlet gebed, medielijdiend, broederLi-eKJerri,, barmhartig, zedig-, aotmbadag; viergfeldlt barmhartig', zedig, ootmioeldfegvergeldt g'een kWaad m-et kwiaadc njoch Ija^terinig met lastiifing, maar weus'eht integcndepl elkander het g-oódie toe; want hiertoe zijt gij' gwoepKn, opdat gij' 'dien zeg'en ziouidit beërven. Hij todh di© het leven beminta-'en c» goede 'diagen zien wil, beteugfele zij-ne tong van het kwaad, em: zijne lippen van' bedrog, te spieken. Hij WëndlP zich van het Lwlaide af, en 'doe het gpeldieHij zoieke dein vrede, en jage -d|ieifl'na. Wamt de oogein des Htoen stareW op de reöhtv'aa.rld|jg,en, en zijne oo.rec- luistere® taaar huune gebeden; maar het aanschijn des Hfiei'en is tegu® dp kwaaddaeineji-s. En w:ie: zal u hinfLeren, in dien g'ij het gloe|die béijivert?, Ja, zelfs; in dien gij -om 'dp redht'vaapdiigheid lij'dt, zijt gij gelukzalig'. .V.reesti d'erhaltve- hunne be- d'reig'in'g ntet, egu kgoi-dt er niet Van ont- stle'ld maaï, heiligt dp.n Heer Christus in uwla harten. Evangelic, Mattheus. V, 2024. In dien tijld© -zeiidle Jesus ann zijine Leer- linglen: indien, uw© reöhtivaar'djgheild! niet .oyeirvloedig'eir is djan die der; Schriftge leerden en Eiarizfeërs, zo.o zult gij in het rijk dier hemelen riet kómón. Gijl 'htebt ge- hoo.rd, rial aan d'e ouden) gezegd ,is: Gij zult niet dooid;slaaff, en a-1 wiei Übod sla|i|t zal strafbaar ziin voor het gerecht. Maiar ik z,eg u, dat, al wie op zijnen broedier ver gramd wórdt, r eads strafbaar Voor, het ge recht zal zijn. En d,ie tot zijne® 'bro-eider zegt: Raca, Zal strafbaar zij® voor den Raad. En 'dr® zögt: gij 'dwaas,' zial s'chul- iijn ua-ir Ltrt itclsciitJ Vjuun Ala gij 'Ojaii uw- offer aan het altajair opdraagt, en,d|aar inidachtig wordt dat uw broeder iets tegen u heeft, laat dan ,rawi offer, dislair v.oor het altaar, «n ga, u eerst met uwen broedle» y'crz'oeinejn, en -d;a!ni zult gij uw offer komen opdragen. In -de e-erste berichten, over het natio naal Concilie, 'd'ait den löld'en Mei j.l. to Shanghai werd g'eoipend, beginnen titans binnen, te komen. N'i.e alteeh opi-cfe ruimiS' iniliioen k-atboliekeii, dje de missie van Cihinia reeds iel't, maar ook op: d-ei gunschie bevolking en an-cfergdiemkeinde Europeanen maakt die 'plechtige en gewichtige verga!- 'diering een. diepen Jnkfeulk1. I Dip dien. voorav'and der officiaeTe opef* ning werd een voo'rbereLd'enide vergmfc^ ring gehouden voor -de samenstelling van .vjjf com'mlis'sie-s, dia bat omvangrijk p'ro- g-ramina onderling liebbfen verdeeld, om daarvan de gewichtigste punten ta bespfefj ken en hun advies- later uit t© brengeri\i'ólp de algetneene verg'aideWiigen. Aan heit hoofd' van elk dezier v'iif octatajtesies' Scötifdl een bisschop en dëzle Werd bijgesHiaan' door andere bisschoppen, theologisch© consultoren en secretarissen. 'De twee ClhineeS'cho Prefecten, onlangs door Rome benoemd, Mgr. Odorieus' C.heng. Fran- c'iiscaan (en Melchjor Sun, La'ziarisl, b©- hoioren. bij de .vierde commissie, waarvan de Nederiandsehe La'ztóst, Mgr. Geurtsl, voor'zE'ter i,s. Als conisnltatoren hebben daar nog 'zitting de missia-pversten der Jezuieten vaen Shanghai., der üominica- nein, van Fp bow, der Franciscajiien vap. Wucliang', der Amferi'ltlaarasche Missioiüa- rissep (.Marykrao-1) v,an Kp-angtunig, „D-e aanwezigheid der twee Ghxaeesdh© Pre laten," z'egl het North China Daily News" van Shanghai in zijn puinmer w'etodierndi i „Ik 'weet zeker, -dat, als gij hem. zégt', dat 'd© goiidïjn-affl gescheurd waren, en d'e stoel omgeworpen, het venster op,en en Maar Gryc'e wias reedte op id© trap met den h-eer Blake, dtle» |diitf (germge vferz'et terstond ha)d« 'doen besluiten mede te gaaM. „O, GddlSf' plrfefvóljdle ziji bij' zïclielve, ''„wie kon dat hebben wwrzieni.2" En zon der zich om anijba tegeUWiOoi-diig-hcW! te bekomtaenen met al hot egoisme eener ge- Wtel'd'ig-e aandpeöing, snelld}, zij: mij' vóOTbij' naar bovW, waarheen ik haar slpoedig vöte'de. i IH. 1 De heer Blake stond mijd(dfeM in de ka mfer, toen ik bi&non: k'wiam', c-n hij' vóbgde onverschillig met de oogeö d© beweging Van Gryc-e's vipg-er, terwijl deze met. on- vie,rmoe;iden ijver hem 'd-e yersahillenjcfci ykleine bijzouderhedten aamfoonldfe. die ons hc-didicn getroffen. Hij hield n,og steeidjs zij» hoe'd! in de harjd -e® was 'zoo eene gcd-uelit'e e,n- m'dlruk- wtekkende verschijning, zoo s'cheen juf frouw Daniels tenminste te denken, ter wijl zij naar hem' lce.ek uit- het hoekje:.' Wlaar zij zich bev'ond. „Een gedwongen vertrek, zooals gij ziet," riep Gry.ce, uit; „zij had zfelfs geen van 30 M,eii, bi'''de opeiungs'procoss'ie en dn de zitting'en eener comim!i®sie, is. Jan nieuw bcvrijs van den wonder'biarenj bloei der Karhol-i-eek Kerk in Qhina, en yain. den gezonden leviensis'ee&t, die;, als, gevolg'van 'dit Concilie, in de naaste toekomst nog rader tot uiting zlal' konfen." In broederlijke en vreedzlame sa.men- wcridnig werden de verschillend© zjltiDr gen gehouden, -en, onvoorziene omisltaindigt heden voort'ehCiiidem, hoopte men tegen dien lOde-n Juni de- vergaderi:ngl te ku-np,en sluiten. V'orsCibillentle plechtigheden bracliten eenijgie afwisseling, in het werk der vergal ctciginigl. De meest indrukwekkende hiervan was zeker -d'e Requiem-dienst, die de-rt 22sten Mei werd gehouden in d'e St. I-g'- natiiusk'crk der E.E. P.P. Jezuïeten van ZikaWei. Reeds i,n ziijn openingsrede had- die Paus©lij|ke legaat, 2.Exc. Mgr. Constan- iin.i, een groet gebrac-ht a,an do moedige pioniers van bet ïnissieworlq' in Chinal -en isprak diaaïbtjl d'e hoop uit, dat ook, hun 'zleg'en z,ou roglen. op de werkzaamheden van liet Ccnoalie. Do H. -Mis werd Opge dragen, -in tegenwoordigheid' van den Le«- gaat door Z.D H, -M-gr. Pa,nis, Apjostel'sëh Vicaris- v-an Shanghai ntet assistentie van vijf andere missi-e-bi-ssclhqp'p-en. De Apos- toliscbe Vicaris van Njngpo, Z-.D.H. JVIgr. R'feyna,üü, Lazarist, zou, na de plecht'i'g- lnijd een latjjins'öhe 'toespraak! ho,u.den. Mic-n had' moeilijk een 'betere kfeulzje klupneu doen, Mgr. Reynapd imines-diaouidS'te dei} Qhdiieesche missiebisschoppen van C.nina, staat thans al ruim 42 ja-ai a-aa bet, hoofd' v:an het bloeiend Vicariaat 'Oost-;Qhiekiiang, on een halve eeuw- lang heeft h'ij[ krachten noch moeiten gespaard, te m'idjden dor ziware beproevingen, waaronder 'zijn mis sie bijn-a voortdurend hald' te lijden, om' ook iets tij te dTagcn to-t denl tegenwoor- 'diigen bloei der Kerk van, China. Alsi geen andere misschien, kent bij: da C'hiiieesche toestanden e-n de geschiedenis dezer mis sie, -terwijl(d'e gaven van 'z5jó edel Jiatt zlij-n. gestagen arbeid 'hebben bestempeM mót iie.t kenmerk der -echtechrisfelijOfef liefda digheid. Z.D'.H. had als tekst gekozfen -clez'e woorden, van den Ecclesiast: „Lau- darnus viros gloriosos et parentës nos'tros in generati-one sua. Laait ons prijzen! de baro-emde mannen e-n o-nlzle vaderen naar hun geslacht." (Eccles. XLIV, 1). In ge voelvolle 'tewloiordm-gen bracht hijj hulde aan, de eertse apostelen, van China, wier wierk thans wordt bekroond -in d.e pleehtv g)e bijeenkomst van 48 missie-oversten, d'ie de Vruchten 'hebben geplukt van him tmoefelaani streven en naar, -nieuwe m-idde1 len .uitzien, om. het nog tot hoog,eren! bloei te brengen. Hij toonde aan dat z'ij Werkelijk .verdienen g'eroemd te worden als helden, dc miannsn dio aldus hóbbten uitge-Mon'ken door de heiligheid! ,v-an hup leven en het 7 -e.enrijk welk, dat z'ij met bewonderenswaardig geduld eu doortas-' tenid-en imoed tot stand wisten te bréngen,. Een treilend oogenMük was het vooral'; tc\cri AarKiti urn n'rrl rntrlior» nn.r ..-lia 'zólf zoovele vervolgingen heeft m-eegiec maakt, een eeregroet 'bracht) aan! de 177 Eiuropeesc-he missionarissen bisschop pen,, priesters, broeders en Zusters-' die -in den loo-p- der eeuwen hun leven, lieten voor de Keïfc van China. Aan dei vrucht baarheid van dat mlaPtelaarsbloed is h-et te danken, dat de oogst ieder jaap over vloediger wordt, dat meteen, ook de aihJb ders jzich talrijker komen aanmelden en hoop-vol te'eikem voor de toiekomst dat China z'elf m'et eigen nriesters, weldra ook met eigen bisschoppen, gaat, mede werken aan d'e verwezenlijking van het -ideaal, waarvoor die helden hun bloed hebben vergoten. „Wij zijn hier vergaderd, zoo eindigde) Mgr. R'eynaraid1, om! een voorbeeld! t© ne men aan het lev.e-n en -in de voetstappen to -treden van hen, wier jyedé. Wij- hebben "geprezen. Wij' staan op den akke'r, dien izij hebben geploegd! en -in dankbare bb-lijcP- sc'hap maaien wij llhjans, vv-at zlij m'et bek traande oogen hebben gazla-aid. Het past dus, dat iwij, fle e-r'Hgenamen hunnei; schoo- ne roeping-, ook -dee'len in deni 'ijver, waan- mecle 'z'ij waren bezield, en de deugde», •navol-gen, waarvan hju® roemrijke nage dachtenis en 'hun heiljge ass'ch-e nog get- luigen. Zoo zlu-llen ook Wij' behoo'ren tot het geslacht der mannen, door wie het 'Keil is gebracht aan Ispaël, en zullen ook wij, na ook onzia beste 'krachten besteed te hebben, aan d'e bekeeriug yan China-, deel hebben in de hem'eTscbe belooning.'-' D'aags te voren, 21 'Mei, 'had! da Legaatt ook' een -officieel be-zoekf ge'b'raCh'fi fl-ain de Aur-oïa Universiteit der P.P. Jézluïeaten te Zikawei en woonde -er een vergadering Wij van 'de oud-studenten desier bloeiende in richting. In een Fransdhe toespraak w'ees- Z.Expellentie op de plichten der katholje!- fce Chineesche jeugd jegens haar vader land: de stp-denten vgp Zikjawsi yporal :t'ijd bare kleeidjeren utefdje te Bem^n;'.' on met eene plotselirage hie'weging bukte hij en trpk eeiJe der lalden yaüi klle latafel open voor de oogera wan! zijin onversobil- Lig-eii toahoóf,d'er. Op hetzelfde- -oogenblik klórak eeb ge. smoorde uiteoap:, en juffrouw Darnels snfel'de Baar hem- to». „Ik v-elrz-oek 'u, hjeeren," smeekte z'ij', t-erwljl zij- zjch voor d© latafell plaatstq om het ope-nera der and|ere laidle-nl te he. letten, „'te Willfera bedenkemi, iljat eene kéd!z-i ge. -VronW', z'ooals dit mfei-sjei was, niet gaarne hare kle-ederera v)o0r ö(e oogen Va,óf vtcemd-en zou Willen zien: tanfaon-sjei- steld." Grycfe sloot teystond' Idje lald'e- „Gij hejbt gplijk," zeide hij; „vprge-eT t'ffln ara den dienst' igieh'aridjen piolitiiefoe- ambto z'ijjn© ruwe ananieron." Zjj drong' diichter tege® d'e latafel aan, die zij met. haar klein, 'maa-r veftrki-j.i,dlitig Lichaam scheen te besch'erjnieii., terwijl hare oogfen met eerae bijna woeste u'itd-ru]kkiog op -den heer 'alles huizes rustteiï, alsof hij' :6n bie-t d© (detective ide aanv,alter was gó- gfeweest', Wa«rv,oor zij vrees'de. Do h:eell, Blafte zag Haar nfet !a|affl. (Weidt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1924 | | pagina 5