Man uf actur en, Gemaakte-enTricotgoed eren
JOS. BITTER, GOES
abonneert U!
W Een goed en goedkoop adres voor
Nieuwe ZeeuwsGhe Courant
Nieuwsblad voor Zeeland
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ZATERDAG 22 MAART 1924
Engeisch
geribt Fluweel,
Specialiteit in
gemaakte Lakens en Sloepen, Kousen, Sokken
geribt Fluweel
Manufacturen.
Gemaakte Goederen.
Gemaakte Witte Goederen.
Kousen.
Verschillende Artikelen
Verkoop
a contant
Bijzondere aanbieding gestreept KAMGAREN voor Rokken en Hemdrokken, 2 ei breed, f 1,75.
Gedurende de maanden April, Mei en Juni wordt bij eiken besteden gulden een
Bon afgegeven; 10 Bons hebben f0,75 waarde, 20 Bons f1,50 en 30 Bons f 2,25. I
Kerknieuws
Sociale Berichten.
Stalen verkrijgbaar
van
in de kleuren Drab,
Bruin, Zwart, Olijf,
smal en breed streepje
LANGE VORSTSTRAAT 84 (naast den heer SIMONS, Goudsmid)
Levering van besteld
binnen 3 a 4 dagen
in prijzen vanaf
1,50 1,75 2,00 2,25
Vertrouwd solied
Pluweel.
Geel Katoen voor hemden 30, 35 en 40 cents.
Wit Katoen voor hemden 35, 40, 45 en 50 cents.
2 el breed wit Katoen v. sloopen en gordijnen 50, GO ct.
Zwaar breed Katoen voor Lakens 70, 75 en 85 ct.
Zwaar breed Graslinnen v. lakens 75, prima soort 85 ct.
Mooi zacht Flanel, welbekend, 40, 50 en GO cents.
Schortenbonten 40, 45, 50 en GO cents.
Rouw-Schortenbonten 65, 70 en 75 cents.
Sterk Molenaarsbont voor werkschorten GO en 65 ct.
Grijs- of Jitger-Bever voor lappen en hemden 40,
45 en 50 centsdonker en licht Sportfianel voor
jongensblousen 35, 40 en 50 cents; prima wit Keper,
80 breed, 50, GO en 65 cents; gestreept Bombazijn
voor mans- en jongensbroeken 90 en 125 cents.
SPET" Nieuwe patronen drils fijne Katoentjes 35,40,45
en 50 ct. H8F" Groote uitzoek Lappen v. Doek en Beuk.
Sterke Werkmansbroeken 4.50, 4.75, 5.50; blauw
Keper-jassen, 2-rij met overslag, 2.95, 3.25, 3.50;
sterke grijze Jassen, 2-rij met overslag, 3.25, 3.50,
3.75 witte Slagersjassen, ook voor jongens, 3.50,
4.00, 4.50; witte Bakkersjassen, zwaar soort, 4.50;
blauw keper Mansbroeken 2.95, 3.25, 3.50; Bukskin
Mansbroeken 4.50, 4.75, 5.50; Mans-Werkboezeroens
1.75, 2.00, 2.25; Dril Mansboezeroens 1.35, 1.50, 1.75.
Mooie keuze nieuwe Mans-Overhemden, met
en zonder boord, 1.95, 2.25, 2.75, 3.25; witte Over
hemden met plooien en piqué borst 3.75, 4.50
slappe witte Overhemden, prima afwerking, 3.25,
3.50; Mans-Sporthemden 2.10, 2.25, 2.50, 2.75;
Jongens-Sporthemden 1.50, 1.75, 1.90.
Witte Dameshomden 1.50,1.75,1.90, 2.25;
Dames-Nachthemden 2.75, 3.00,3.25,3.50;
Onderjurken, volslagen grootte, 2.75, 3.25,
3.75; wit Katoen en Keper Damesbroeken,
gewoon en Pransch model, 1.25,1.50, 1.75
sterke geel Keper Vrouwenbroeken 1.50,
1.75; Graslinnen Heerenhemden 2.25,2.50,
2.75; Geel Katoen Manshemden 1.60,1.85,
2.10Geel Katoen Vrouwenhemden 1.60,
1.85; Mans-Planellen, dubbele borst, 1.75,
2.25, 2.50; Dames-Flanellen, prima flanel,
1.25, 1.50; alle maten fijn Katoen en Keper
Meisjesbroeken, wit en Jager Tricot-
Vrouwenlijfjes vanaf 1.10; wit Tricot-Mans-
Borstrokken en -Broeken vanaf 1.50; zomer
Jiiger-Borstrokken en -Broeken 2.25lange
fijne Jager Hemden 3.25, 3.75witte
Jakjes, effen, fijn keper, 2.25, 2.00.
Sterke Rib-Schoolkousen 65-75-
90-1,00-1,10-1,25-1,40; lange Rib
kousen, zuiver sajet, ook voor
Manskousen geschikt, 1,45-1,60-
1,75-1,95-2,25; fijne woll. Dames
kousen 1,20-1,30-1,40 1,50-1,60-
1,75; zuiver wollen Kinderkou
sen 65-75-90-1,10-1,25-1,40sterke
sajet-Sokken 90-1,10-1,25-1,50
gekleurde fantasie-Sokken 75-
90-1,10-1,25; katoenen Kinder
kousen 35-45-55-65-75-85 cents
Dof 2 el breed, goedkoop soort
Dof 2 el breed, middelsoort;
Dof 2 el breed, beste soort.
Nieuwe patronen gebloemd Kam-
garen, 2 el breed, 2,25 en 2,50
Zware Tijk, gewast en onge-
wast gemaakt stel (Bed en
Peluw) voor veeren Bedden,
in soortenprima gemaakte Tij
ken (Bed en Peluw) voor Ka
pokbedden in soorten. Ook enkel
Tijken voor Kussens. Gemaakte
Overtrekken voor Bed en Peluw,
netjes gemaakt, Bed en Peluw
samen 6.50, 7.00, 7.50. Nieuwe
patronen Vitrages en Allovernets,
smal en breed. Nieuwe patronen
Ondergordjjuen, afgepaste Gor
dijnen, Vitrages, vanaf 35 cents,
Handdoeken, Theedoeken, Ser
vetten, Tafellakens; extra mooi
wit Katoen voor Sloopen, 2 el
breed, 50 ct.; blauw Boezeroen-
goed 45, 50 en 60 cents.
Gemaakte groote
breede Lakens,
bekende goede
soorten,
1,85, 2,00 en 2,25
tHT Ook Tricot-Goederen
voor Jongens, alle maten.
BEKENDE S0LIEDE
KWALITEITEN
Vraagt mijn Wilhelmina-Wol „Merk Bitter", groote knotten,
pracht-kwaliteit, 65 en 70 cents. Mooie uitzoek Lappen, Schorten-
bont, Wit Katoen, Flanel, Pompadour, fijne Katoentjes, enz. Goedkoop!
Gemaakte Sloopen
met kantje,
groot soort,
75, 80 en 85 ct.
Or» bestelling worden bijzondere modellen in wit goed, Flanel, enz.
keurig netjes gemaakt, volgens model, zonder verhooging van prijs
onza geen tijdkringetjes trekken. Als de
stad vóél" gaat, moeten de boeren en tuin
ders, idie met en van de stad leven dat
is de groote meerderheid volgen.
Voeg er bij, dat man hier te lande
niet geheel kan veronachtzamen wat in
het. buitenland ten aanzien van dien zomer
tijd' bepaald wordt, en men begrijpt, dat
do Regeering wel héél ernstig het, voor
en tegen zal moeten overwegen, alvorens
tot afschaffing van den zomertijd' over te
gaan.
In Frankrijk is het aantal landbouwers
toch nok' zéér groot. En daar wordt over
deze eenvoudige zaait niet zooveel drukte
gemaakt. Is het verzet, hier te lande niet
in hoofdzaak aan het drijven van den heer
Braat c.s- te wijten? En als dat werkelijk
de hoofdzaak is, kunnen de I and bouw-
specialiteiten van rechts, in plaats van de
landbouwers naar 'dien mond te praten,
niet den boer opgaan, om tegen dat drijven
front te miaken?
Als de stedelingen zonder offieieele re
geling vóórgaan, moeten vele boeren cn
tuinders immers toch volgen. En van dia
verwarring, die Idan zou. ontstaan, zouden
da landbouwers meer dan ooit de dupe
worden.
BE EUCHARISTIE.
Onder de rubriek „Kerknieuws" werd
in „De ZeeuW" van Zptterdag' 'j -1 -
hoofdartikel: Wj«;t bfteeUrnt„Eucharis
tisch Congres"? (zie N. Z. Ot.. van1 13
Maart j.l.) aldus besprok'en:
Euoharistisoh Con.gres. „De
NieuWe Zeeuwsehe Courant" legt uit.
Wat het woord Eucharistisch be toekent,
wlapraan het Eucharistisch Congres iif
•Juli a s. te Rotterdjaim' (dit. is onjust moet
zijn Amsterdam Red. N. Z. Ct.) te hou
den zijn beteekfeirts ontlóeent. „De Euchian
ristie Wil zeggen 't Allerheiligste Sacra
ment (les Alta,a;rsi in zijn drievoudige be-
teefcenis van offer, zielespijs ea voorwierp
van aanbidding". Aangezien men de wóór
den Eucharistie en Eucharistisch Congres
in de 'eerste maanden" nog wel eens. in d'c
couranten ontmoeten zja.1, hebben wij bo
venstaande regels aam,,De Nieuwe Zeóuw"
ontleend. Oirnoodig te Zeggen, dat wij in
geen der drie genoemde fuöetien het
Sacrament des Altaars, gesteld wij brkew
den de juistheid djfer hew lering', kunnen
ajapv aarden.
Daartoe toch geeft de Schrift noch de
instelling van> het H. Avondmaal ons aan
leiding. Ze te aanvaarden" zou voor ons
zijn een heleedigingl van de eenige offer
ande vim Christus, die slechts ecirmaal
is geschied en voldoende is geWlePBt om, iw
eeuwigheid te volmaken degenen" die ge
heiligd Worden. Ook' verwelpen wij de
leer der Transsubstantiatie of WezcuKvckJ
tendering, wjaaruit volgt dat wij ook1 de
ajatn|wezigheid van Christus int broodgv-
datsnte ontkennen, en derhalve van eer.
aanbidding onzerzijds geen sprake kan
zijn. Toch achten wfij om bovengemelde re
denen wel iroodig op de beteekienis te wij
zen van de woorden" Eucharistisch Con
gres en Eucharistie
•Wij hebben in om artikel geen dtog'mjai-
tisch dispuut over ide Eucharistie opgezet,
dat trouwens in een!courant minder jhuis-
behoort, maiar ons Zuiver bepaald tot. heb
verklaren van 't begrip „Eucharistie".
Ook au zullen wij1 den Weg; va® 't dispuut
niet opgaan, móefflfen evenwel te mogen
aanmerken, dat de bewerker var? boven,-
n<apgcha.ald stukje over het- Eucharistisch!
Congres goed gedaan had, uit oCs artik'el
ook de na,volgende, zintanede !aian te, halen
De Katholieke geloofsleer houdt in,
dat Christus in het Laatste Avondmaal
voor de volgende tijden dp onbloedige
offerande vian Zijn lichaam en bloed
heeft ingesteld, welke in de Heilige
Mie onder den schijn- van brood cn
wijn aan dcO Hemelschen Vader wor
den opgedragen, niet om het kruisoffer
van Golgotha aan te vullen, maar alm
de reediensten van d(a,t kruisoffer dtes
le fvervlcedigcr «p ld(r zielen f<y te
passen.
In den door otSj vet ge-drukten vol
zin ligt het antwoord, vjajs te voren, reeds
gegtevcn op de tegenwprpdnjg' va® tie®
schrijver in ,,Dc Zeeuw" die het Mis
offer een belcediging acht vaitfl „de eeni
ge offerande van Christus die slechts eett-
mai) is geschied en voldoende- is gewfeestj
cm in eeuwigheid' te volmaken degerifni
die geheiligd worden.'
De schrijver weet blijkbaar niet, dat
volgens de JCatholiekifj teer het Misoiffeir
en het Kruisoffer in Wezen hetzelfdq
Offer zijn. maar dat slechts d* wijze
van «fleren verschilt.
Op uitvoerige, duidelijke Cn afdoendfa
wijze wordt, de opwerping van der? schrij
ver in „Da Zeeuwf' weerlegd door Ka,r-
dinacal Gibbons, aartsbisschop var? Balti
more in „Het Geloof onzer vaderen'!
(in het Nederlandsdh vertia»ld Idiror
pastoor W. A. J. Blajsse) waar wij op
blz. 361, 362 en 36)3 lezen.
„De volgende planteen- uit dor" Brief
van den II. Paul us aan tic Hebruëra war
den dikwijls als een bewijs- tegen het Mis
offer te berde gebracht-. „Christus is-
niet ducv bloed v,an hokken of kalveren,
maar- dorr zijn eigen Blood' éénmaal inge
gaan in het. heiligdom, hebbende eeue
eeuwige verlossing- gevonden". J) „Noch
opdat Hij menigmaal offera zich zeiven,
gelijk de Hoogepriestcr jaarlijks ingaat
in hot heiligdom". 2) Verder„Iegelijk
priester staat wel dagelijks dienstdoende,
en offerende menigmaal dezelfde offeran
den Welke nimmer zouden kunnen Weg;-
nemendeze echter is, ééne offerande voor
zonde geofferd hebbende, in altoosdurend-
heid gezeten ter rechterhand' Gods". 8)
De H. Paul us zegt, dat Christus slechts
éénmaal geofferd werkh Hoe kunnen wij"
Hem dan dagelijks offeren Ik antwoord,
dat Christus slechts één-maal op bloe
dige wijze geofferd „werden van dit.
offer spreekt de Apostel. Hoewel Hij .'Au
gelijks op duizenden altaren geofferd
wordt, is het Misoffer hetzelfde offer als
dat van Calvurië, omdat dezelfde Offer
aar en dezelfde Offerande, Jezus Chris
tus aanwezig is. Do H. Paul us wil mót'
bovengemelde woorden het, offer van Je
Nieuwe Wet, dat slechts één slachtoffer
heeft, mot de offers van tte Oudo Wet,
waarbij verschillende slachtoffers- wei-den
opgedragen, in scherpe tegenstelling te
genover elkander plaatsen, en tegelijker
tijd de onvoldoendheid .anntoon.cn van dp
voormalige offers, tegenover de oneindige
voldoendheid van het offrr der Nieuwe
Wet.
Maar, zal een Protestant vragen, indien
het Kruisoffer van oneindige voldoendheid
is, waartoe dient dan het Misoffer? Ik zou
hem met ecne wedervraag antwoorden.
Waarom 'bidt gij, en gapt gij naar de kerk,
en liet gij ai doopen, waarom] gaat gij' 1?"
Avondmaal en dieedt gij uwe belijdenis?
Wat hebt gij aan dat alles, indien hst
Kruisoffer van oneindige voldoendheid is?
Hij zal mij antwoorden, 'dat bij' deze han
delingen 'de verdiensten van Christus'
lijden op hem worden toegepast. Welnu'
op gelijke wijze worden door het Misoffer
do verdiensten van het Kruisoffer op, ons
toegepast, want aan dit Kruisoffer ont
leent, de Mis al hare kracht. Christus
heoft, door zijn dood, de al.geheelel vergif
fenis onzer zonden verdiend. Maar Hij
heeft ons daarom niet ontslagen van 'de
verplichting-, om met Hem' medo te wer
ken, bij de toepassing zijher verdiensten
op onze zielen. En welk krachtiger miu-
del kunnen wij nu hebbón om' in zijne ver
diensten te dieelen, dan waop-eer wij; te
genwoordig zijn bij het Misoffer, waar wij
zijn lijden herdenken, waar de Calvarie
berg oprijst voor onzen geest, waar wij
„den dood des Heeren verkondigen, totdat
Hij koime" en wage wij' onze hand moge
uitstrekken naar de vrucht van dk-n Boom
des Levens, en -mogen drinken van het
Bloed, dat ya;u het Kruishout afvloeide?"
Ten slotte zij nog opgtemferkt-, dat voor
de wlap'rheid den Katholieke leer van -dig
Transsubstantiatie en liet, Misoffer plei
ten: be de H. Schrift, (de Evangel iej
plap'tsen betreffende de instelling van het
H.. Sacrplmcdt ia het Laatste Avondmaal,
Joh. VI Cor, XI 23—29, Hand. XljU, 2
Hebr. XIII, 10, Hebr. VIJ. 12); 2e de
Apostolische overlevering; 3e de Conci
liën 4e del Kerkvaders en H. leefnajrs
5e het constante eö eenstem'mige gevoelen-
der ehristefbheid tot, aap de'z.g. Re'ffor'-
matie. Zelfs Luther durfde upu die bó-
teekënis der Woorden„Neemt ent feet)
dit is Mijn lichajam'',- niet rater?, al vond
hij dan ook de vreemde inpaiitatiie-lear'
uit (Christus is- tegenwoordig-in het brood',
m'aiar zóó. datl het brood, brood' b'lijft).
Hebr. IX. 12.
2) Hebr. IX. 25.
8) Hebr. X. 11. 42.
Op den 3de® Zondag In, de Vasten.
Epistel van -eten H. Panlus tot d'e Eph:sen.
V. 1—9.
Broedersweest navolgers van 'God',
als welfeieminde lrinjdteren, en wandelt ;n de
liefde, gelijk Christus ons bemind' en zich
zeiven voor ons tot een zoem- en slacht
offer van eenen zoeten geur aan God
heeft opgedragen. Doch ontucht en alle
vuiligheid of gierigheid worde onder u
zelfs niet genoemd, gelijk' het dó h'eili-
gen betaamt; geene oneerbaarheid, noch
dwaze klap, noch boerterij', heigene ner
gens toe dient, -maar veeleer dankzegging.
Weet toch, en neemt het ter harte, dat
geen ontuchtige, noch onkuisclie, noch gie
rigaard, hetwelk afgoderij' is, eenig deel
apin het rijk) van Christus fel? van God'
hebbe. Niemand misleide u door ijdjele
woorden; Want om Ideze dingen komt de
gramschap Gods over 1de, wederspannige
mensehen. Hebt dan niets gemeen met
hen. Want voorbeen waart gij' duisternis
maar nu zijt gij licht in den Heer. Wan
delt gelijk kinderen des lichts: de vrucht
des lichts is. alle goedheid, rechtvaardig
heid cn waarheid.
Evangelie, Lucas. XI. 14 '28.
In dien tijde dreef Jezus eenen duivel
uit iemand die stom was. En als hij den
duivel uitgedreven had, sprak de stom
me en het volk was verwonderd'. M&ir
eenigen zeidenhij drijft de duivelen uit
dcor Beëlzebub, den vorst der duivelen.
En anderen, om Hem te beproeven, le
geerden van Hem een teeken uit dón he
mel. Mia.r hij, hunne gedachten ziendfc,
zcide hun: alle rijk, dat in zich zelf' ver
deeld is, zal verwoest worden, en het.
eene huis zal op het andere vallen. Indien
dan de satan ook tegen zich zeiven ver
deeld is, hoe zal zijn rijk' blijven staan
wijl gij zegt, dat, ik door Beëlzebub fle
duivelen uitdrijf. Doch indien .ik door
Beëlzeb'ut de duivelen uitdrijve, door wien
drijven uwe kinderen z-e uit? Daarom1 zul
len die zelfs uwe rechters zijn. Voorts,
indien ik door den vinger God» da duive
len uitdrijve, dan is waarlijk' het lijk
Gods trt u gekomen. Wanneer een sterk
gewapende zijn hof bewaart, d'an is alles
watli ij bezit in rust. Maar indien een
aie sterker dan hij is komt, en hem over
wint, die neemt al zijne wapenen -weg,
daar hij op betrouwd-, en verdeelt zijnen
buit. Die met mij niet is, is tegen mij'
en die met mij niet vergadert, verstrooit.
Als de onzuivere geest van den mlensch
uitgaat, dan waridlelt hij door waterlooze
plaatsen, en zoekt rust. Maar die niet
vinaen'dë, zegt hijik zal ivederkeeren
naar mijn huis, daar ik''ben uitgage.an;
en daar komende, vindt hij! het uitge
veegd en versierd. Dan gaat hijl, en neemt
met zich zeven andere geesten, die boozer
zijn din hijen zij treden binnen en wo
nen da,ar. En het laatste va® dien mensch
wordt erger dan het eerste. Nu gebeurde
bet, terwijl Hij deze dingen sprak, dat
eene vrouw onder het volk hare stom
verhief, en Hem zeidezalig' is da' schoot
die U ge-dragen heeft, en de borsten die
Gij gezögen hebt! En Hij zeide: ja, zalig
zijn zij", die het woord' Gods hooren en bet
oufderhouden.
Vrij-handelaai'?
De rede, -wlelklq minister Aalb'ersól bij
de opening id er U trechtsclie Jaarbeurs uit
sprak, heeft in een tweetal katholieke
bküen criliek uitgelokt.
Het „Huisgezin" "meent, dat d'e rede
„op een kleine reserve na" door den jud-
minister Van Gijn had kunnen zijn uit
gesproken, en dat de eindindruk „geen
volle bevrediging geeft aan wie onze na
tionale industrie, in het belang' van haar
zelf en van wie in de bedrijven werk
zaam zijn, door dózfen moeilijken tijd wil
hoengeholpen zien."
En de „Gelderlander"., van oordeel, dat
ml'. Aalberse plots optreedt als. „groot
redenaar va.n 'den vrijhandel", vraagt wainr
om hii dat deed, daar hij toch.' lid is van
eer. ministerie der Rechterzijde, dat voor
de meeste zijner diaden heeft te rekenen
op de meerderheid aan den Reehtschen
kanto terwijl onder die meerderheid een
„sterke strooming- (is) ten gunste van
tijdelijke cf blijvende bescherming."
Het blad veronderstelt ook de mogelijk
heid van een botsing in het Ra tinei
en schrijft
Of de heer Goliju wil een an|4'ore
richting uit dan 'tle heer De Geer, -en
de heer Aalberse is het niet met hem
eens.
Of de heer Colij'n wenschl d'enzelfden
weg te vervolgen en de heer Aalberse
acht den tij!d gekbmen om positie Jte
kiezen tegen de sterke strooming on
der zijn eigen partijgenooten t-n gunste
der bescherming.
Het kan zijh nut hebben, ia verhand
met deze beschouwingen te herinneren
n,an hetgeen hij het algemeen deb'at. over
hoofdstuk I der Staatsbegrooting :n de
Tweeae K.amei- van Idie Regeermgstafel
over onze handelspolitiek' werd gespro
ken, zegt „Het Centrum".
Minister Ruys de Beerenbrouck zeroe
yin de zitting dór Kamer van 19 Fe-)
liTuari 1.1.
Reeds bij vorige gelegenheden heeft
het Kabinet zijn algemeen standpunt
omtrent vrijhandel en bescherming uit
eengezet; het Kabinet staat geenszins
op het principieelc vrijhandelssta.nd-
punt, 'maar venmin ziet het voor ons
land met zijn zeer beperkte hinnen-
landsche markten heil in een algemeen
pre tec ti on is txsche poli ti ek.
De zaak moet nuchter, zonder voorop
gezette meeningen worden bózien. „A
priori acht de Regeering het niet uit
gesloten, dat in een bepaald geval vi .or
een bepaalde industrie een tijdelijke
maatregel vaj steun nuttig cn wen-
schelij'k kan zijn. Zoo bijv. het bjjdetijk
invoerverbod t. a. v. de schoenindustrie.
Zoodra de Regeering tot de overtuiging
was gekomen,, dat 'deze maatregel nood
zakelijk was en een goed effect kon
hebben, dat ruimschoots ogwoog tjrren
eventueel te verwachten nadeelcn. heeft
zii met sreanrzeld een wetsontwerp in te
dienen. Zi" meent. da.t. bet tbans reed?
verkregen «runstio- resultaat haar l'-u-
dinn- ten 'deze volkomen heeft tr^wly-
vaardirid
Zoo kunnen er andere industrieën zijn,
waarvoor een dergelijke of een andere
maatregel door de omstandigheden
noodzakelijk kan zijn. Ook dan zii de
Regeering niet aarzelen te handelen on
eenig voorstel bij de Staten-Genrriuit
in te dienen.
En aan het adres van dón heer- Fleskóns,
die do heffing van extra valuta,-invoer
rechten liacl bepleit, zei'd'e de. minister n.
Ik zeg- echter mót genoegen, dit uit
het tweede gedeelte van de róde van
den grachten afgevaardigde duidelijk
bleek, dat ook hij geen voorstander is
van oen algemeene.protectionistische po
litiek'. Over dit voorname gunt bestaat,
er tusschen hem en de Regeering geen
verschil van meening.
Ook de minister van Financiën, dó heer
Colijn, verklaarde te d'-zer zake o^en doc
trinair standpunt in te nemen.
Wel achtte liij voor Nederland' een her
ziening yip het tarief mittiij, wijl het wil
lekeurig ni het belasten en vrijstellen van
.artikelen is.
Het verleent in heel veel gevallen een
averechtsehe bescherming. Boeken, pren
ten en andere drukwerken ziju onbelast,
maar het papier waarop die drukwerken
moeten -gedrukt woixlón, is belast. Kra
nen, schroeven, -moeren, manometers en
r, tier lei artikelen, die noodigj zijn om
hier fabriekswerktuigen te kunnen sa
menstellen. zijn ieder voor zich belast,
maar worden zij', aan zulk een werktuig
bevestigd, het labd binnengebracht, dan
zijn ze onbelast. Dat noem ik' avorecht-
sehe bescherming.
Maar vooral geeft de toepassing van
het tarief aanleiding' tot een ontzaglijke
hoeveelheid geschillen. Dat is zoo ge
weest van 1862 af, en in 1877, bifida
herziening, is het niet, verbeterd; bij
de ontwikkeling van d'e techniek is liet
integendeel voortdurend toegenomen.
Dgarom geloof' ik', dat er alle reden Is,
een herziening van het tarief mef s'poea
ter hand te nemen, wanneer er maar
eenig uitzicht, is, dat het op een behoor
lijke wijze kan wórden tot stand ge
bracht.
De minister wensc'ht dus een technisclie
herziening en verbetering van ons tarief,
maar daarmee is niet in strijldJ hetgeen zijn
ambtgenoot va,n Arbeid, Handel en Nij
verheid le Utrecht zeide.
En hetzelfde kan worden gezegd van
liet door den Voorzitter van deq Minister
raad gesprokene.
De „Gelderlander" heeft, zich blijkbaar
noodeloos ongerust gemaakt over de mo
gelijkheid va,n een diepgaand m-eenings-
versdhil omtrent dit punt in het kabinet.
En wat de „sterkó strooming" ondier
ons ten gunste van protectie betreft, dient
er op gewezen, dat er eveneens een stérke
strooming togen is.
Het dooi' 'd'e Regfeering ingenomen
standpunt is ongetwijfeld het veiligst.
Overigens is het wel merkwaardig, dat,
terwijl het „Huisgezin" schreef, dat het
geen mr. Aalberse over onze handels-poli
tiek betoogde, ook Vl'oor don oud-minister
V in Geiju had kunnen zijn gezegd1 cn
beide staathuishoudkundigen vrijwel cp
hetzelfde stam'dpunt staan en de „Gelder
lander" den minister betitelde als „groot
meester van den vrijhandel", het eveneens
critisoh-gestemde „Handelsblad" verklaar
de: „d:e minister staat, nog op verre na
niet op het standpunt dier liberale eco
nomie."
Men mag met recht betwijfelen, of
Z Exo. dat standpunt ooit zal innemn. be
sluit „Het Centrum".
Lezer die voor de eerste maal
met dit Blad, de
kennis maakt, lees het aandachtig
door en bevalt zij U, laat het dan
niet bij de kennismaking, maar