NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
ida
BANK
KENSZAND
GOES
eleening,
silo's
II
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
r
DINSDAG 26 FEBRUARI 1924
way Cy,
ffiWUS®
.9
Katholieke Bijbelstudie
ILL ETON
Het Zuiderkruis
BUITENLAND
BELGIE
ENGELAND
i
I'BRUARI 1924
D jereilbescli «mi ig.
Iwe dat „het Schild"
lidblad, plaats in zijn
por eenige artikelen
over dierenbeschec1-
de eerwaardeheer
bn wanneer hii over
ofschoon de leer deï
It voorbeeld der Ifei-
pn z'elfs lOnzert fl.
Benedictusi XV, z.g.
der Vereeniging van
IDat (het noodig is
led recht van dieren-
l;n kwam wel uit in
|;r degelijk; blaft' van
Ti51 alleen maar afiieol-
lindön of liever over-
Ichuxo van kapelaan
Iff schaadt ook de
Mentaliteit tegenover
Ilikwijts onchristelijk,
riover dieren moet
|»aan.
|et te constateeren",
„dat beide exessen
Reinig als in het te
Volg van wreedheid
piiseh voortbrengen."
ib vu dikzakken.
een club, waarvan
zijn, wjainufeer men
Jonderd kil» weegt.
Buk1, die zich gfa,arne
ts vaji een! goed ge
il een goed verstand
|?ur noemen, vinden
die te Parijs in
lungenaam: de portie-
der pafsris gijn, zoo
fen in de autobussen,
J!n zekeren! lïchaaïns-
Id, en daartegen heeft
|ia,nnen willen protes-
van hum voorzitter
I leden Zondagochtend
1 bus van de lijn St.
lEg.lise de Belleville
luie ligt de geducht»
E. Volgens de bladen
I den ook op h#t a,oh-
btus majesteitelijk
dikzakken, die bm-
leen geperst stondeu,
1 geen sprake, hadden
|ud als de voeren van
reizigers bereikten
ld dein voet van oe
ue motor op, bij klon
Ivan den honderd-kilo-
liigen toen de helling
It, waarbij bouffante»
leden, .Temidden van
lid van geheel Belle-
Ier akende bus on dje
loin het eindpunt ran
I ers krachten hersteld
motor in een garage,
in een eethuis, een
latsgn, zegt 'n Parij-
■ijf-en-dertig cmvang-
reugde tegelijk wor-
(N. R. Ct.)
NUMMER 25
208TB JAARGANG
VERKOOP VAN
Assureert tegen
rsoontfjke onge-
biel-verzekcrlng.
theek en stelt de
t onderpand zelf
upons,
Groote Markt, GOES
sten kunnen
enkomst in
worden in
ikking
rkoop nabij
holen.
worden ver-
Hol 1 a n d
ing 11465-42
m
arkt 20, Goes
pakketdienst.
142.000.000,—.
Ische straat 24.
-enbeurs" te Goes
EN en TROMMELS
He kluisinrichting.
AT
MCM5
EEKENT
6 lessen,
su ook
AM DOE MET NUl
ui2en fi. wind
nuKS-
TOE-
ZJCMT
IEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, GOES
Interloc. Telefoon: Redactie No. 97Administratie No. 207
Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 4-74
Abonnementsprijs f1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
6R00TE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
„De Schrift miet kennen, is Chris
tus niet- kennen"-
St. Hiëronymus.
Het lijdt geen twijfel, of de twee g'root-
tl» schatten, die God aam Zijn Kerk
d. w. z. aam de vereenigjng der geloovigem
dia de ware le«r van Christus belijden
heelt nagelaten als immer opborrelende
[bron van geestelijke verfrissohing en
I kracht, zyu de H. Eucharistie en Zijn
liWocid, zocols het voor oms ligt in de
IH. Schrift of den Bijbel. Voor deze mee-
I rong beroepen wij o®s op het gezag van
I den vorst der ascetische scihrij'vers, Tho-
mos a Kempis, die in het 1 le hoofdstuk'
I van het 4e boek zijner onvolprezen „Na-
I volging van Christus" de geloovige ziel
I Iaat zoggen: „Ik gevoel, dat in dit leven
twee zaken voor mij allernoodzakelijkst
I zijn, zonder welke dit ellendige leven voir
I ondragelijk zou wezen en ik beken, dat
lik', opgesloten in dit mijn lichaam als in
I een kerker, een spijs en een licht be
hoef Zonder die twee kan ik niet leven,
1 want Gods woord is het licht mijner
ziel on Uw' Sacrament het brood dea
J levens." Een weinig verder in hetzelfdo
Ihoc+dstuk' noemt Thomas a Kempis de
1 H. Eucharistie en do H. Schrift de twee
(afels, die geplaatst zijn in de schatkamer
der Kerk, de eene als de altaartafel, da
andere als de tafel der Wet.
Het heeft dengenen, die door God aan
I het hoofd zijher Kerk als stedehouder van
I Christus zijn geplaatst, nimmer aan acti-
i viteit outbroken waar het er om ging da
J geloovigea van bovengenoemde soliattpn
I zooveel mogelijk te doen profiteered om
I dit ietwat allëdaagsche woord te gebrui-
1 ken. Overbekend en treffend is w»t in
den jongsten tijd door Paus Pius X z.g.
I is gedaan om de waarde der H. Eucharis-
tie voor het geestelijke leven door het aam-
prijzen der veelvuldige H. Communie na
der le accentuearen.
.Misschien minder bekend, maar niet
«JKnder treffend is wat èn Pi us èn diens
[groote voorganger Leo XIII nebben ge-
ld»a.n om de studie der H. SehriEt aan te
I wakkeren en den Bijbel ouder leiding en
[voorlichting der Kerk meer en meer het
J gemeengoed le doen worden der Katho-
llieke christenen, onder wie er, helaas, iiog
[zoovelen zijn, die de meest elementaire
[kennis van den Bijbel missen en nog meex-
deren wier kennis van den Bijbal zeer ge-
I brekkig is. Dat gemis dient hersteld, dat
I gebrek dient amgevuld. „Want", zegt K.
in „De Tijd" van 2.3 Februari j.l., „de Bij-
I b«l is tnï boek. De Kerk h»eft het niet
met haar leven verdedigd, om er haar kin-
I fleren rond te laten dutten." K. schreef
dit naar aanleiding van de verschijning
van twee nieuwe Nederlandsche Werken,
[vruchten van Bijbelstudie, die door eiken
Katholiek, ook door den minder ontwik -
keiden, zonder moeit» en met vrucht kuu-
Jnen gelezen worden. Het zym ten eerste
«Het tnveidelghare haak" .een verza.me-
llipig Jüjjbelleseen door den Dominikaner
[na^er Prof. R. Jansen (Verkrijgbaar bij! het
lApologetisch bureau „Houvast", Breeslr.
[.9, Alkmaar). Ten tweede: „Paalman", ver
maling uit den grondtekst door Dt. WG.
v. ICoeverden (uitgave van 't „Geort-
Jroo te-Genootschap").
„Hum", hooren wij den een of anderen
P wijsneus zeggen, „Bijbiellesson, Psalmen, 't
is zoo ProtesiantschK. antwoordt zoo'n
■wijsneus als volgt:
I ,,W' ij Katholieken zijn ietwat bang voor
Ifle psalmen. We zien in ouz» verbeelding
i*en steilen voorzanger en een koude kerk
hooren gedreun. Er is al zoo vaak' een
mpje genomen met het „hooi- en stroo-
eza,ng" der Protestanten, dat de aardig-
-0-
I Snm-.ijds neemt hij den nachtdienst v'an
n matroos wiaar. Tndien er geen schip
voor de roede Mgt o'f dat men hem tefis
rouw egt hij zich onder eenige plan
kien ol cnder den Uooten hemel tor ruste
n a strenge leven schijub zijn gesfel
met te schaden, men zoude haast zeg-
gen at ij v>n ijzer en staal was; zoo
1 I8*; cn aïMwude oatbferiln.
OP nach-
ar e geteld; w|anneer' al zij™
S f ek"en,i."ei^wiM5eildea s^v '?a-
Ïthm?Y 1 i erei<1 °m 4™ aCT6t-
tomende van dienst te w*zeo. Hop meJli£r.
T'? To®11 onverschrokkene in
stormachtige Wbten op de reede om bij
Wou /I SC P Bp0ei met
laden of lossen van dienst te zii'n- dnn
teitseerde bij den woedenden storm en
de onstuimige zee om lasten, te dnaven
dan wierp hij zich dikwerf in de s0'huï.'
m^de baren om een oagelukkigeu mia-
Lroos, die door een golfslag over boord
geworpen was te redden. Eene enkele
IwzeT'^16111 eveD|aart zijnea T00rtéeMe-
heid VnVerLte &ne edelmoedig-
®eid. Op zekeren dag of liever op zeke.
£n nacht dat hij een sdh oeps joegen
.«a fa®a,8,er 'a® een wissen dood w.
•diim de 'an het
vijftig dollars sis een» lelooning
heid eiaf is. Die aardigheid was trouwens
ongepast en ongemotiveerd. Natuurlijk 't
gezang van een hééle kerk is geen concert,
maar dat het indrukwekkend kan zijh, is
toch ontegensprekelijk. In elk gevalhet
hoek' der psalmen is het diepst rcligieuse,
met „Job" het litterair-schoonste, en
n» Genesis wellicht het meest"dogma
tische boek van het Oude Testament.
Niet voor niemandal bidden de priesters
degelijks heele rijen psalmenniet toe
vallig staan rituale en missale van psal
men en psalmuittrek'sels vol. Dut het
Protestantisme met zijd greep in de psal
men voor volksgebruik dus een buiten
gewoon gelukkigen greep deed, is dan
ook evident. En al stellen de moderne Pro
testanten deze psalmen dan al niet honger
dan de hymnen van Babylon, of al snijden
ze die zangen uiteen en rukken heel het
psalter aim flardende religieuse waarde
ervan voedt Veel Protestanten bot op
dezen dag.
En dat ons katholieke volk de psalmen
zoo niet kent is een feit, waarover we niet
lang moeten praten. Ongetwijfeld: de
Kerk' bewaart de goddelijke zangen en ze
strekken tot luister van haar dienst. Maai
de psalmen zijn nog wat anders dan hym
nen en lofprijzingen- Hij zijn dikWijL vlam
mende gebeden, uitstortingen van een zleb
in-nrod of van een vreugdevol hart. Zij
'vermanen en leeren, zij voorspellen en
onderrichten, zij geven levenswijsheid,
zedeleer en godsdienstonderricht. Zij gfe-
ven een stuk historie van het uitverkoren
volk: zij verklaren .de godsdienstige op
vattingen, het ritueel, den eeredienst, do
w ederwa,rirdighcden en voorspoed van Is
raël. Die complexiteit en inhoudsrij'kdom
dat individualisme en particularisme, dat
narioualiteits- en eigen taalgevoel maakt
juist de psalmen zoo moeilijk. Niet alleen
m 't Hollandsch, maar ook' in 't Latijn
en zelfs in den goed-bewaard-en Griek-
schen tekst. Onze kerkboeken-vertalingen
(de Vesper- en boetpsalmen b.v.), die ook
meests! uit den Vug,aa,t zij!n overgezet,
zij'n voor een groot deel al even onver
staanbaar als de Latijnsche tekst.
Dr. v. Koeverdeu, bekend als de knap
ste kenner der psalmen in katholiek Ne
derland, heeft nu een-sn-dertig psalmen
uit het Hehreeuwsch vertaald en uitge
geven. Zij zijn van korte verklaringen,
makkelijke indeeling en titels voorzien.
Wie deze psalmen leest, wéét wat lijj
leest; hij kan ze zoo bidden. En de
Kerk beduidt het ons genoeg er zijn
bijkans geen gebeden, die met deze door
God ingegeven strofen kunnen worden
vergeleken".
Over pater Jansen's in eem bundel sa
mengevatte Bijbellessen schrijft K. als
volgt:
„Le geleerde schrijver geeft eerst een
juweeltje van een inleiding en vertelt dan
over de nomen van den Bijbeloivci zijn
d ;el, zijn inhoud, zijn ia-ilover zijn in
deeling en eenheid; over het on twain det
Bijbeltoeken en hun titels, ov r het Bij-
Belsch schrift en h,et materiaal, waarpp
-men schreef I
Het is allemaal zoo- heel eenvoudig gie-
zegd eu ook ol even eenvoudig neerge
schreven, maar het boekje van een zestig
bladzijden zakformaat bergt heel wat we
ten. En daarom verdient het ook de aan
dacht „van iedereen". Want het is voer
allen geschreven- D» Oostersche philo-
loog is heusch niet zoo naïef, dat hij
schrijft „voor iedereen", wanne r liij be
doelt voor een paar belangstel! nden. lute-
gendeeldr. Jansen weet heel goed, hoe
velen de mee»t elementaire kfennis van
den Bijbel missen.
Dat is trots alle instinctieven eerbied
voor het Boek der Boeken, toch zoo iets
als een gebrek aan cultuur. En dat gel-rek
dient hersteld. Want de Bijbel is ons
Boek. De Kerk heeft het niet met haar
leven verdedigd om er haar kinderen nnd
te laten dutten. De Pausen trokken het
reusachtig Bijbel-instituut niet voc-r een
paar liefhebbers op. Als wij ieders aan
dacht vragen voor Katholieke Bijbelstudie
van Nederlandsche geleerden, doen wij
niets anders dan den wensch van Leo
XIII uit „Providentissimus Deus", de
beroemde. Bijbel-encycliek van 1893, ver
vullen. „Wij wenschen en verlangen, dat
meerderen nog de H. Schrift met ernst
onder hun hoede zullen nemen en ook' bij
voortduring zullen houden".
De mannen, die deze wenschen des Pau
sen trachten te verwezenlijken, hebben
recht op onzen dank en eerbiedige belang
stelling.
Als voor een ernstige, diepe gteloofskiea-
nis de Bijbelstudie „allerminst te veron
achtzamen is", gelijk Paus Leo schreef,
dan spredkt het vanzelf, vooral' on deze
dagen, nu de in hooger regionen verlaten
bijbel-hypothesen der ongeloovigen zich
pas voor goed baan breken onder het volk,
dat de beteekenis en waarde van het H.
Boek' niet te vaak en te duidelijk in het
licht kan worden gesteld.
Het woord vau St. Hiëronymus is heden
zoo waar, als toen de heilige zijn inleiding
op Je-aja schreef: „De Schrift niet ken
nen, is Christus niet kennen".
Want aldus prof. Jansen zij is het
heerljjke, goddelijek Bo k, waarvan Onze
Heer Jezus Christus de Alpa en de Ome
ga, het begin cn het einde, de eerste en
de laatste is".
Wij hebben gemeend geed te doen met
bbvenstaiande vooitreffelijke beschouwin
gen over het nut der Katholieke Bijbel
studie onder de oogen van het Katholieke
Zeeulwsche publiek te brengen Ai te veel
heeft ook in ons gewest onder de ortzen
de meening post gevat, diai! Bijbelstudie
en Bijbellezen iets specifïek Protestantseih
zijn. Dit is het niet. Het is iets speci
fied Rooimsch, mits en hierop kan niet
genoeg de nadruk gelegd èu studie,
èn lectuur der jHl. Sehrift geschieden airh
de hand van onze Moeder de H. Kerk,
aan wie het aHeen toekomt over Jen
■wiaren zin en de uitliaggiag der H. Schrift
te oordeel'en. Het toeval jjilde, diait de
frappiajnle beschouwingen van K. over
Gods wtoo-rd ons onder de oogen Hwa-
I men Zondag j.l., tóen in onze kerken
i dat gedeelte van het Lucas-evangelie wer4
v ooi-gelezen waarin Christus zelf, Zijn ges
lijkenis over het zaad toelichtende, zegt:
„het zaad is het woord' Gods." fin ons
kwam te binnen het ontroerende lied
vau den vaderlandscihem dichter waarin
hij zingt:
Zalig, wie _in 's levens morgen
't Levend woord der groote Schrift
Voor de k'léenen niet verborgem
Ln den boezem werd gegrift!
I li l x I a
Want die indrukl kan niet sterven
En de weerklank van dat woord,
Ruischt waar ooit de voet moog Zwerven'
Door het menschenleven voort.
■tol a X v»
Niet verlóren, niet verloten
In wiens reine kinderziel
Als het Godszaiaid in zijn voren
Eens dat woord des levens viel. 1
I' 't Leeft, 't schiet op, 't zal vruchten
dragen,
Schoon 't verstikt scheen en vermoord.
't Brengt in late najaarsdager»
Nog zijn oogst en zegen; voort. 1) i
Ons volk was ten -allen1 tijde een Bij'-
blelsch volk', d. w'. z. vertropwd met de
TI Schrift; legio zijn de spreekwijzen en
aisn; hij stelde er zich met een tevreden
en niets kón hem overhalen er meer te
nemen. Zijn dagelijklsch brood is hem ge
noeg; evenals de vogel zorgt hij niet
voor den dag van morgen; hij verwacht
alles v'ju de Voorzienigheid. Zijn uiterst
matige levenswijze is de beste waarborg
dat hem het hoog noodige den vol'geri-
dien dag niet ontbreken aal, dat vertrouWI-
vlle verwachting m|a|g men gerust
i aan een godsdienstig gevoel toeschrijven.
Niemand weet tot welke gezindte Bailks
lehooit cf dat hij geen godsdienst be
lijdt. Zijne ver gedrevene terughoudend
heid verbergt al de aandoeningen zijner
ziel die met een ondoorsc'hijnerflden sluier;
en de Alwetende alleen zoude ons kun
nen zeggen of die peinzende blik, die
zich hemelwaarts schijnt te richten, daar
toe door een godsdienstige gedachte word't.
gevoerd of dat hij een onbeschaamde uit
daging heteekent.
Spoedig had klaipiteiu Harry dien bui-
tengewonen man opgemerkt zonder echter
ee.i weinig den sluier op£relichl te hebben
walaronder hij zich verborg. Zekere on
dervinding schenkt somtijds een groote
behendigheid iD het doordringen der ge
heimen van de menschelijke natuur. Overi
gens de loutere opname dier welgevormde
lichafllnsgeslalte, van dat veel zeggende
gelaat, dier ongedwongen Kebaren Zelfs
in moeilijk uit te voeren zaken, d,at fiere
en vrije voorkomendie aangebtoene edel
moedigheid; die behoefte aam stilte en
afzondering; (alles openbaarde aan een
zelfs minder helderziend oog dat een ge
heim aa(n dat treurig bestaan verbonden
was en dlait. die geheimzinnige persoon
eens betere dagen Raid beleefd. Dusda-
nigen indruk ma|a,kte Tom Bafks de drie
of vier keeren dat kapitein Harry bem
in de haven te New-York' ontmoet hiad;
hij had d,art even streng als zwaarmoedig
uiterlijk opgemerkt, dat er laltijd evein
dettig uitzag. Door nieuwsgierigheid gion-
gedreven, en door het verlangen hem vhh
wat naderbij op te nemen, begaf hij zich
op zekeren duisterennaeht naar dien bant
der stapelplaats waar Tom zich gewoon
lijk ter ruste legt. Met het hoofd op
den elleboog en dezen wRdewxmJ op een
baal, slaapt daar de lastdrager een wei
nig, als de sl'aap niet hardnekkig zijne
oogleden ontvlood. f
Balks! l
Op dit wcord ligt -Toih zijh hoofd op;
de groote duisternis belet hem de gelaats
trekken te beschouwen vau den persoon
die hem aamsFrookt maar hij iheeft de
korte en krachtige stem vtam den kapitein
van de L'Epervier meenen tg herkennen
Kapitein.
Zijt gij Haar?
Op wat voor tijd men komt of niet
Tom. Balks is yllijd gereed.
Kom en volg mij".
Zij loopen in stilte langs de hlavem Hei
verwarde germs der stad in vereeniging
van het seruisrih der golven hoorde men
alleen. Niernuiid bevond zich meer op de
reede; 'e koopwaren die hier en iiar-
gtezegden, ontleend aft® het Oude en
Nieuwe Testament, die overgingen in de
oonversatietftal en het populaire spraakge
bruik1. Ten allen tijde, zeggen wij1 met
opzet want ook onze Katholieke voorou
ders van vófir de z.g. Reformatie hielden
de Schrift hoog. De Protestantscfae schrij
ver W. Moll, die Neerland's Kerkgesohiej-
denis van vó-ór de Hervorming schreef,
getuigt het uitdrukkelijk als hij zegt: „de
Bijtel is in ons vaderland' Utimimer een
vergeten boek gew'eest". Dat ook dit stuk
erfgoed onzer vaderen ons heilig zij, dft|t
wij er mee Woek'eren en het doen gedijen
tot ons geestelijk' heil! Men versta ons
wèl. Het ligt allerminst in onze bedoe
ling, den lezer diets te maken, dut het
levende woord dergenen!, die tot oKte ge
zonden zijn om' oma het brood van Gods
Woord te brekèn, doelloos wordt wanneef
wij het lfezen en bestudeerenl van de II.
Schrift a)a|iiprijzen. Neen, de waards^ vaq
het eerste blijft onaangetast, maar daar
mede verliest toch het tweede zij'n ver
dienste niet. Niemand minder dain fl!e
heilige Paus Pius X heeft een nieuwe
uitgave der Erv)a|ngeliën in da taal van
zijn land^ het Itjajliaansclh, gezegeiild1 en
goedgekteurd «n het w'as geheel naar zijn
hart gesproken Wftit in de inleiding dier
uitgave Werd gezegd: „Moge het Evfllo.-
gelie niet de ainidere jmiligei Boek-u we
derom voedsel voor de zielen worden en
deze zullen zich als bij tooversl'ag krach
tig gesterkt gevoelen. Moge het terugj-
fcaeren in onze huisgezinnen en deze
zullen in zich gewaar wordenl een fris-
sciheu adem vlap reinheid, een nieuWa
kracht voor de gehoorzaamheid zoowel'
alls voor het viaderlijk gezag-. In enz»
maialtschappij zal het de armen leeren, zidh
niet ongelukkig te wane®, allen omdat zij1
mindej- bezitten dan de rijke® en de rijken
zal het doen beseffen de plichten -
die maftir al' te veel veronachtzaamd wor
den van een verstandige, edelknoei-
dige en Wlerklzaomie nftiastenlief'de."
1) De Genestet, Onvergankelijk.
De Anuri*.
Het indexcijfer bedroeg 20 dezer voor
het heele land 495 teigen 480 een maand
te voren. Ycor Brussel en omstreken was
hat 517, Antwerpen en omstreken 504,
Luik 502 en Gent 494. Het was nog nrm-
mw zoo hoog geweest.
Zaterdagochtend wias de prijs van cto
aardappelen op de markt te Brussel 65
fr. per 100 K.G., kjoioft' 2 a 4 fit. per stuk,
Nprustje» 3 a 5,5 Ofr., salade 1.50 de knop,
spinazie 5.50 per K.G. Intusschen heeft
de Brusselsche politie Zaterdag op alle
markten ingegrepen tegen de ongehoorde
prijsopdrijving van de levensmiddelenprij-
2»n. Zij slaagde er in de prijzen aanzien
lijk verlaagd te krijgen, in sommige geval
len zelfs met de helft eu meer. (N.R.Ct.)
Donderdag is het brood weer met 10
centiemen opgeslagen te Brussel en tegen
Maandag j.l. kondigde men eeP nieuwe
verhooging van 10 centiemen aap.
Ook te Antwerpen kost het brood sedert
gisteren fr. 1.50.
Er zal een verbod v,oor brood-uitvoer
komen.
Verduistering v»n 350.000 fra^k-
Nu ongeveer 15 dagen geleden, nam E.
X., 25 jaar oud, zoon van goeden huize,
d» vlucht, na aan de Banque de Bruxelles,
waar Bifij in betrekking was, een som
van 350.000 frank te hebben verduisterd.
Zij'n persoonsbeschrijving was. in alle rich-
op'Peu gestapeld Iftlgen wachtten het krie
ken van den daig af, om- óf ingescheept
of nalar de stadsmagazijnen gevoerd' to
worden. Eenige lastdragers lagen er op <yf
in d^rzeHer. nabijheid te ronke® met het
doel om over dezelve te waken. Niette
genstaande die duisternis herkenden de
beide vreemdelingen elkander toch Zeer
goed rn dien doolhof en tusschen di© hin
derpalen. De kjalpilein bleef dikwerf, stil
staan am eenige woorden te fbuistere®,
het kwam Tom zelfs voor dat hij' 'het ge-
zwaftji der rotting hoorde die wellicht
op een of ander hard' voorwerp of ook
wel op een of ander mlan neerdaalde, wlainif'
onder den invloed va® de tooverroeldei
zag men schaduwen van menschen opda
gen en verdwijnen. Toen, zij aan den
oever der rivier gekomen waren, vlonden
Harry en Bulks eene sloep, stapten er
in en eenige roeislagen v;ap een paar
matrozen wjaren voldoende om ze aa®
bóord van de L'Epervier te bkengen,'
waiaT Tom zijn gids vo-lgde.
Deze gaf binnensmonds 'eenige be
velen ajah de matrozen die de wacht had
den, nam de lantaarn van een hunner
en ging alleen naar zijne kajuit; een
oogenbilik da-axna kwam hij' wieder naar
Hoven en gaf Tom een wetfk' om met hem
naiar beneden te gaan. Een verborgen tggp
lteidde nalar dat vertrek', welkejr ingang
allen streng verbóden wias Zoodra zij' in
het vertrek waren sloot H|a|rry den toe
gang, zette zijne lantaarn op een. mahondeK
houten tafelt» j en zei de «on BaliAj
tingen verspreid, mam Men had hem nog
niet opgespoord.
Woensdagmorgen echter kri-arn hij zie#
zelf aangeven m'et nog 50.000 frank' SiM
effecten bij1 zichin Parijs had hij vrien
den ontmoet, die hem hadden gerftdieSV
zich bij1 bet gterecblt aan te geven
E. X., aldus de Brusselsche „Stand
aard", werd ter beschikking gesteld vaB
den procureur des KoningS'.
De zaak-G'oppéo z!al nu definitief oe
28 April voor het hof van Brabant kó
men. President is mr. Wouters,.
Te Brussel hebben twee Italianen, wie»
paspoorten stonden on naam van Guiseppa
Fertusa en Paolo Inchiostro, Vrijdag e*
Zaterdag valsebe Italiaansche bankbiljet
ten van 100Q lire gewisseld. Men gelooft
dat de bteide valsohe munters uit Rotter
dam nzar België zïjin giekbmen.
DW Franfleke kind.
Onder dit opschrift vestigt dó Hoef-'
ijzeröornelspondent van het Handelsblad
de aandacht op de uitwerking die hef
millifaire (aic'öoord tusschen Frankrijk e*,1
België heeft op den militairen status vaal
Westf-VTalahderen. NieuWe kazernes Wor-l
den gebóu'wd, een strategisch spoor wórdf
alamgëlegd van Duinkerken naar Zee-
hriigge en het Fransche Comité' des Fof-i
ges is bezig te trachten de baiveninsfce]{(
ïiugen van laatstgenoemde plaats in haa-
den te Krijgen. Voor den oorlog lag
dalai <^en neutraal' België, thans ligt Bel
gië, strategisch, reeds geheel in den greep
v'an de Prlansehe- hand en dat zal wel dra
feeooómisdh. ook zoo. wfezen. (M. C.)
Gfe» masbVrs tijdens d* karna-
vaf te Brussel.
De Brusselsche Gemeenteraad heeft Maan
dag uitspraak gedaan over een vraag,
tot Verbod van het dragen Va nmaskera
op de s'.raait tijdens de Vastenavondöage»
Van 'dit jiaar.
Hef (Ragen vian maskers w'erd ver
bóden met 31 tegen 14 stemtm'en. D«
liberalen, rok' burgemieester Mia.x, stemdgn!
tegen Het griMeeren en kbstumeereuï
wordt toegelaten, cvenftls de gemaskerd»!
bals, met 43 tegen 2 stemmen.
Een voorstel van M. M'aix om de deel
nemers aap gemaskerde bals toe te late#
jorem.isklerd'" over de straat te gaan fcua-
scher. 7 uur 's avonds en 6 uur 's mor
gens, ijerd verworpen. M. Max will#
hifcr op behendige wijze het verbod va«
het drie,*® v'an maskers ontkrachte®.
De Bv isseïsche Gemeenterauid, aldus d»
„Standaard", mag met zijn besluitl w'or-
den gelukreWensoht'. 1
D® afloop der havenstaking.
De werklieden in de havenplaatsen
hebben zich thans ook vóór de ophef
fing der staking uitgesproken. Op dd
Zondag te Londen e® dó aindere haven-
pilajaltsen gehouden massa-meetings der ha-
Het leven is vol geheimendat
zult gij eveu goed weten als ik: Tom!
Ik ken uwe lichaft,toskrachten en beschei
denheid wilt gij mij een dienst hwwijzeaf
Balks lichtte zijn hoofd op en zftg hei»!
taót ïijSn arendsllik aan. Dene mat op
zijn leurt dat stoutmoedig oog met een:
scherpen blik en zoo poogden zij' elkanN
der gedurende eenige oogenblikke® t®
doorgronden. Even als twee leeuwte®, ko
ningen der wildernis, die elkander voo>
de eerste mnftit ontmoetten, elkander aan
zien zoo maten zij elkander met huöna
vaialreode cogen. Tom scheen den zin
der uitdrukkingen van de® kapitein af
te wachten eu gaf geen antwoord. I
Ik doe een beroep op uw lHóha|a{miM
Bracht, ftptwoordde deze. j
Eu op mijne bescheidenheid ant
woordde Tom. i
®en spottende glimlach speelde even
om den mond van kapitein Harry.
Dn op uwe bescheidenheid, fhilka
'dat is de deugd d'ie u het minste moeita
moet veroctza'k'en.
De toon en glimlach v(an; de® Ëapiteiaf
fcn de zinspeling welkó iq dez'e woorden
opgesloten lag, deden den lastdrager ee*
verpletterenden blik' cp den kapitein wer
pen: een oogopslag waarin verrassing
en gramschap te lezen was. f-
<Wo^t v«val|Ü.J l";
I
F
l