Tweede Blad ZATERDAG 23 FEBRUARI f»24 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT APOLOGIE „Houvast"! rv. Buitenland FEUILLETON Het Zuiderkruis Kerknieuws Voor de Keuken. „Krijg1 zte er taaar jaiaai; I" „Zoo iemland zou zeg-gep: dat heb niet mogelijk is, of niet passend, dat door do oflddeiijfce openbaring de mensch ouder wezen worde over God, en don Hem te trenzen eeredienst. Gevloekt zij' hij. Zoo iemand zon zeggendat de mensch niet tot eene kennis en vervolmaking, die boven zijne natuur uitgaat, va® Godswege kan worden opgeheven, maar uit zich zelf eenmaal tot het bezit van al het geen waar is en goed in geslagen vooruit gang kan en moet geraken: Gevloekt zij hjj" "fVaticaansch Concilie.) Is dat stevige kost? Hij wordt opge diend op de gouden schaal dier onfeilbaar heid. hoftvast voor gtezond-Roomsche ma gen, maar zwaar-liggend, on nacht merries, veroorzakend voor „al die bekne pen maagjes, voor dewelke, hij1 kwak- zelvcrsoonsult, openharing is eene onnie- gelijke kost, eene kost overigens heel' niet passend bij den staat en stand, dien dlo geëmancipeerde magen hebben te voeren! Arme bloedjes! wat zou het hun goed doen, wanner zij, al ware het zelfs voor eene week _(b-.v. op ©ene retraite voor niet- katholiekcn) eens konden mee aanzitten, aan dien disch der verstandige gezondp kinderen Gods, die hunkeren naar die on- vervakchte melk (van Gods Openharing, 1 Petr. 2)_waarachtig! do liflafjes hun ner bleekneus - T. B. C.- theorieën zouden zij spoedig laten sta,an, om smaak' te krij- gen in den gezonden zielenkost van Godes Openbaring: een nieuw ongekend leven zou hun aderen doorstroomen en te bloeien zouden zij staan als goede hoornen. Maarkrijg ze er maar aanZe ge- lóoveui niet eens, dat zulk een gezande kost bestaan kan, en gelooven ze 't wel: dan trekken ze den neus op voor dien „burgerpot"en ze houden zich hij! hun eigen profetanpot, waarin de dood is. Afiijn, mogelijk' krijgt de ge,ur vanuit de Roo-mschc gaarkeuken nog wel eenigen vat op hen, wanneer zij! althans niet zwaar verkouden van vooroordeelen zijn; m. a. w. willen ze, de „proef op de som" genomen, wel aannemen Ie dat de Open haring mogelijk is; 2e dat zij ook heel met strijdt met de mensehelijke waar digheid, maar 3e zeer nuttig, 4e ja, mo reel, soms geheel noodzakelijk kan zijn; dra zullen zij dan bemerken dat hetgeen wordt geboden geen ailedangsche kbst, maar 5e „iete bovennatuurlijks is. is dit alles geslikt, dan komt als dessert nog dat ieder, na, kennismaking, ook verplicht is, toe te tasten, d. w. z., dat men ook die Openbaring inderdaad meet aanvaar den, gedwongen cloor de uiterlijke tee kenen, n.l.jde t»,wi«icrett (hu!). We zullen netjes, nummer voor num mer ,h et Menu afwerken. Bon a.ppétit! Nummer 1Openbaring i» mogelijk1. Voorop zij bemerkt, hetgeen in 5e nog ter eprake komt, dat wij met openbaring bedoelen, niet zoozeer die, welke reeds in de natuur binnen en buiten ons wordt geboden, als wel flie daad van God, waardoor Hij op buitengewone wijze den mensch zekere waarheden en verplichtin gen mededeelt. (Verheggen. Naar de stad Gods); Vervolgens wordt hier ook reeds verondersteld, dat indericHjald' God bestaat (bewijzen later): maar dan is de Godde lijke Openbaring ook mogelijk. Wie of wat immers zou den Alwij-zcn, Alm&ehti- gen God bunnen beletten, eenige waar heid, hoe verheven ook, aan zijne schepse len mede te deelen Doet dat de professor niet aan den student, de leeraar, de on derwijzer aan den leerling? Is de Open- baring, eene daad imïners van Gods1 Lief de en mildheid, soms een vernedering voor God tegenover zijn schepsel? Maar zulks is het toch ook niet voor den leeraar te genover zijn leerling'? Maar geldt die vernedering missehien het schppsel dan, den mensch, zelf genoegzaam door zijn eigen verstand? Neen, want: Nummer 2: Openbaring ie niet strijdig met de mensehelijke waardigheid. Ook alweer: welk leerling, acht zich verne derd bij' het aannemen, op gezag van zijn leermeester, van zooveel waarheden, die hij zelf niet kende Integendeelgaat men er niet. terecht, groot op, onder het getiooi gezeten te hebben' tvan een of amder be roemd geleerde (al is het b.v. van een prof. Bolland oz. ged.) Wat voorrecht dan voor den mensch, uit de bronnen des1 Za ligmakers, vol van genade en waarheid, met verstand en hart te mogen putten in vreugde. Wie zal niet juist vol dank1- baarheid erkennen: „Eten lamp voor mij'.ne voeten is Uw' woord, o Heer!" instem men met een Apostel Joannes (1 Jo. 5)< Zoo wij het getuigenis der menschen aan vaarden. hft getuigenis van God ig^groo- ter", en met een Petrus (2 Petr. 1, 19) „Wij hebben het vastere profetisch woord, aan hetgeen gij goed doet u te houden, als aan eene lamp, sohijlnend in een donker oord. Nummer 3. De Openbaring is "nüi'i alzoo voor den mensch, zoowel om de kostbare waarheden, welke zij bekend maait, als om de volkomen zekerheid, welke zij ons verschaft, gelijk wij al meer aantoonden. Nummer 4. De Openbaring is Zelfs af cd akciijk, moreel (n.l. gezien de men sehelijke zwakheid van verstand en wil) voor sommige waarheden, die het verstand kan achterhalen, maar die men door do opentanng helder en vast en zonder dwa ling leert kennen; maar zelfs geheel en al noodzakelijk waar het betreft de dingen der bovennatuurlijk© orde, waartoe Gods goedheid den mensch hooft bestemd, en welke verre uitgjaan boven het menschelijk beg.rip; want: jrgeen oog heeft, gezien, geen oor gehoord, in geen mensc-henhart is opgekomen, wat God bereid hesft den genen, die hem beminnen (1 Cor. 2, 19). Volgt dus vanzelf Nummer 5. De Openbaring is bavcSna- tmirlijk: kan dus niet eenvoudig zijn een soort opborrelen va,n hetgeen eigenlijk diep in den eigen geest van den mensch leefdemaar zij ligt boven 's menschen klachten èn om haar oorsprong (Godo gezag) èn om kaap inhoud. Het dessert kan nog wel een weekje of twee wachten; intusschen moge het ge bódens reeds zijn goede, uitwerking heb ben, n.l. stevig in hun overtuiging te voeden: manne® v.an STAVAST. RUSLAND B« laatste htioven dei' Czarina De Sovjetregeering heeft thans de laatste blieven w.e.uo de Czarina aan haren keizerlijken, rot ral schreef, open baar gemaakt. Do „N. R.'Ct." vertaalt uit dei „Mam cherster Guardian" o.m. Den 20sten Februari vertrok de Tsaar- en reeds den 25sten schrijft de Tsaritsa: Er zijn staexingem en onlusten in de stad uitgebroken die een dreigend aanzien hebben. Liili (een kamermeisje) heeft met slede-koetsiers gesproken, die vertelden, dat studenten hun hadden bevolen nie- 'maiïid te vervoeren ol ze zouden doodge schoten worden. Wat een laaglheuienMaar gelukkig zegt men dat het niet zoo- erg is als in 1905 want zelfs de) stakers en werkloozen hebben jon lief (adore you) on verlangen alleen naar... brood.. Den -28sten Februari telegrafeert lde Tsaar dat hij onderweg is naar buis: .Ver trok hedenmorgen 5 uu'r. Ben bij ia in gedachten. Blijf kalm- en. naar ik hooo geizdnd. Hartelijke groeten,,. Maar het vol gend 'telegram1 uit Ptókof, gedateerd 2 Maart, kondigt liet begin van heb einaa aan: „Mijn trein tegengehouden en naar hier teruggestuurd. Kwam hier aan juist op tijd voor diner. Hoop, dat vté elkaar spoedig zullen weerzien. God bescherm© je DenZelideu dag zond de Tsaritsa twaie nagenoeg gelijkluidende brieven door nvid- del van twee vertrouwde officieren aan den Tsaar, brieven waaruit blijkt, hodzleer zij bet tempera ment en den moet bezlat, die ze ozo gaarne in haar echtgenoot, zou gezien hebben „Mijn hart b-reekt, mijn dierbare engel', als ik bedenk! dalt jij daar, geheel' alleen, al die stormen en ellenden moet 'dooit staan. Ik wilde je b'erioht per vliegnracbfuta. zenden, maar iedereen heeft mij verlag tende toestand is ontzettend en, de gebeurtenissen, ontwikkelen zich met de snelheid van een orkaan. Maar niets kan mijn vertrouwen aan het wankelen brengen, dat alles terecht zal komen, [k ontving je telegram vanlmorgen do eerste zonnestraal in deze donkere hel ik wist uiiet ,waar (e was en trachtte je 'te bereiken via het hoofdl kwartier, want Rodz(ianko) beweerde niet te weten, waarom zlo je opgehouden hebt ben. Het is duidelijk, dat zie je van mij verwijderd zullen houden, zoolang' je niet een of ander papier geteekend hebt: een 3) o Terwijl men die verschillende oordeel vellingen over hem- hield, wandelde onze onbekende de straten em wijkeB op en neder, zonder zich waarschijnlijk te. be kommeren om de publieke opinie t© ken nen of op zich tel vestigen. De boven natuurlijke garve van tot op| den bbiclem van het hart te lezen, zou alleen bjj machte zijn geweest, het wjarö onder al die veronderstellingen uit te vinden! en feenbajir te maken Wat die groote en ffere achterhoudendheid, d|at onsaheddl- basr stilzwijgen en die aanhoudend© 'werk'dadigheid, zonder ©ogenschijnlijk een voorwerp te hebben waaifm-edc zij: zich bezig hiel'd, zoo Wel wist; te verbergen! Maar hoe meer iemand aan de nieuws gierigheid poogt te ontsnappen, des te uwer zoekt de nieuwsgierigheid hemj op. De algemeene denkwijze houdt zioh. niet gaarne beizig -met datgene, wat zich Vrij willig aian haar aanbiedt; zij he-cht alleen oa|a het geheimzinnige Waarde. Indien het iemand in den zin kwlalm', eeot glazen huis te gaan beWonen, zoude hij' voor zeker de burger Wezen, wiens huishou- ing het minst door het publiek zoude ©esproken Worden; niemand zoude hem nog de eer ala|ndoen er eene -naar te kij ken. Maar als iemand pegingfen aanwendt om' zich te doen vergeten, om zich ge heimzinnig te igedragen, zich geheel' aan de nasporingen vlam het- publiek poogt te onttrekken, dan klim hij er op reke nen pr bet voorwerp van te wordeh. Wij hebben een zonderling gek'eMd, die een groole vermaardheid verwierf, door gedurende lien maanden deuren! e® ven siers gesloten te houden op klaarlichten dag; 3c politie w|is van meening dat hij een val'sche munter w'as. Men weet op welltc wijze Chodruc-Duclos zich in het bfegm -Ier Juldj-OmWenteling berucht maakfe- v II Een ander personuadje, niet minder onbekend te New-York en niet minder geheimlzinnig, eischt ook een plaatsje) op ons toeneei. Iemand, mager van persoon en ,met een stuursch uiterlijk', vader van een jeugdig, ongelukkigen priester, was sol- dalalt geworden en leidde onder den naam van Tom- Balkte in de stad een echt plan tenleven. Er was een tijdperk' in dit avontuurlijk' bestaan, waarop wij dei aan dacht wenschen te vestigen. Den draad onzer geschiedenis weder opnemende, op het oogenblilk dat onze markies zich gedwongen ziet lastdrager te worden, om zij'n armzftjtig hteetaan te gbondwet of .een ander gruwel van. dd< zelfde soort. En jij) alleen, zonder leger achter je, gevangen, als een mu,is inj een val wat kun je doen Dit is hun grootste laagheid, iets ongehoords in da geschiedenis, het durven, aanhouden van hun eigen Keiz:er 1) Als ze je dwingen tol concessies of beloften, behoef 'je die later yn geen geval in te lossen, natuurlijk. Paul (grootvorst) beproeft nu in eens alles te doen wat hij1 kan, maar niet voor-, dat ik hemi voor lafaard gescholden had, otad'a't hij niets had p-robeoren la onder nomen met behulp der garde Nu ia hij aan. het opstellen van een idioot manifest, over -een grodwet na afloop, van den oorlog, enz;, op z'ija bexende, wel edeli moedige, maar onverstandige gewone wijze van doen. Jo kinderen toonen zich hun vadep waardig. Ik heb den ouderen meisjes den toestand uiteengezet, maar Baby (den Kroonprins) heb ik met halve waarihed'jin afgescheept.Ik kan nog slecht met het Winterpaleis telefoneeren. Ik spraki gend- raal Iwanof, die wil trachten jd te Dno (sipoorwegknooppunt) op te vangen en je direct achter 'zijn treiin naar hier te bren gen, maar z'al hij zelf dooi' de linie dei' opstandelingen komen? Ik hoop, Jat de twee stangen, de Domna, en de revolution: nairen, eikaars koppen zullen afbijten, dat zou ons redden. En zulk miooi. weer vani) daag, als jij maar hier kon, zijn Maar als de troepen (bedoeld is- hel garnizoen in Petersburg) zullen hooren, dat z'e (Kerenski .o.s.) je nadt hebben wil1 len laten passeeren, dan zal hun woede geen grenzen kennen en ze zlillen te gen al die oproermakers opstaan. Laat de Doc-m-a nu eens toonen, dat z'e toez'egjginr g'en waard is door eerst da ordd te her* stellen, maar het vtaur is ta hoog opge laaid en hoe zlullen het moeten be dwingen?... EribterGod kal en moet helpenl en je glorie zal wederkeeren. Dit is. het to-p! punt va.n ongeluk! Welk een tijding; voor de Bondgenooten en welk een vrsugdo voor den vijand. Ik kan je geen raad meer geven, slechts dit, blijt jezelf en als' ]e voor de omstandigheden bukken moet, zal God ongetwijfeld helpen je daarvan weer te bevrijden In een posteriptum vraagt de Tsaritsa nog: „Draag het kruis van Raspoetin, bij je, en,al hecht je erzelfi ndat aan doe hei' dan om mij gerust te stellen De laatste brief is geschreven, nadat, de Tsaar .per telegram en later per telefoon zijn aftreden, ten gunste van grootvorst Michael an,n de Tsaritsa had meegedeeld© „Ik heb het (manifest van je aftreden giet leiden. De bevolking hier is uitzinnig van wanhoop, maar knielt voor je neer, mijn engel. Onder ihet garnizoen begint een .beweging uit te breken ten onzen gunste. Vreesi niet voor je Zonnetje (de Tisafitela zelve). Zij vreest niets en bestaal als het wiaro niet. En ik zie" in de toekomst nog dagen van volop zonneschijn aanbreken... Links en rechts worden officieren gear resteerd en de soldaten ikiezlen hun eisen aanvoerders, wden zie desondanks niet het mijnste respect betoonen, want ze groeten niet en rooken ten overstaan hunner zoo genaamde officieren. Wat er alles, nog verder gebeurd is, wil ik nial meer techrij- ven het is alles z'oo walgelijk .Mijn geliefde, ik word krankzinnig als ik' be denk, wat jij nu te dragen hebt. O God! Hoe zial Hij je echter honderdvoudig be- loonen voor al je lijden. Hoe hebben ze je vernederd door het zenden van die twee honden (beasts Goetsjikof en Sjolgin die door de Boema gezonden waren om den Tsaar tot afstand doen te dwingen). Ik "wist niet wie het waren, tot ja het mij ziedde0, het leger zal in opsxanl koteren dat voel ik zéker 1) Hier blijkt de Ozarina niet geweten te hebben, dat de Hollamdscbe patriotten iets dergelijks deden, toen zij in Juni 1787 de stadhouideres, 'Princ.es Wilhelmina van Pruisen op haar reis naar Den Haagt bij de Goeg nverwelleslujis aanhielden. Rel, N. Z. C. ZWITSERLAND. Ife wijding van verst «bt v»n EiinsliOjdeln. De Zwitsersche correspondent van „De Tijd" schrijft 11 Februari: Mgjajndag 28 Januari had do plechtige Wijding plajits van den nieuwen vorst- abt v|a|n Elinsifcdel'n Dr. Igifatiuë Staub. Deze grocte dag vtah £^1816461'^ droeg het etempel van een overoucle, trpdltie, die door de stroomingen on stormteD van reformatie, Lioerencorllog-, dertig-juirigen rekken, treffen w'ij elkander weder in de haven te New-Yorkl |ann. ZooalB wij zeiden, Icon -men eiken d.alg een man vla® gevorderden leeftijd el? armoedig gekllfeed, op een "bjaial gezeten zijn pijp zien rooken, terwijl' hij van tijd tot tijd de voorbijgangers mijmerend mazlajg. Zijne haren zien er uit alls iets, dat men in de wlapdeiling êeö peper-en- zoutMeur noemtaan het grijs-wjorden zijner haren heeft meer de komtaer dim de .tijd bijgedragen Zijn gehaat draagt den stempel van waardigheid, waarbij het lage bedrijf da.t Balkte uitoefent, bij zonder afsteekt. Zijn lichjaiamsgestalte, zijne gebaren, z'n houding, iets dfalt mm niet noemen, niet 1-eenen kan, dia&r hetl al-leen ,a.an een verfijnde opvoeding eigen is, toonen uan dat die m-an Biet geboren wlas om- zware lasten te torsohen en door een 'lagen en zWIaire» arbleid in zijn onder houd te voorzien. Niettemin is er nie mand in de hlawen, die; htereadvaabdli-giei! is om' den dienst zijner gespierde armteB apn die sehepen„ die laden, èrS lossen in de haven v|a|n New-York, aan te bieden! dan hij. Een wenk! is volldoemde, oin- hem ajain zijne onbeweeglijkheid te o-Bt- rukken, om d©n melancholieken, zWlaar- moedigen droomer in een etevfgeB last drager te verhinderen, wiens oo.geö een oogenhlik tevoren over het land ètf de zee tuurden. Door ewu gevoel van kïesch- oor-Dog- „Aulklarungte", tijd enz. heen, on gerept en onveranderd irt h'apden kwam van het geslpieht van onze clagert. Het klooster, dat zich. uit den kluis vlip den H-. Meihrad (gest. 861) opbiouwide, hud zijn lien abt in Eibevhiard, die er vaB 934 tot 958 regeerde. De nieuWgekiozena abt is de 54ste en wordl de handhaver van -oen overlevering" van duizeBd .jaar. Ofschoon Ejnsiedeln Biet meer -het rijke sticht van vroeger eeuwen is, en zich ook! dateir td-e eisch dos tijfls van- te- zuinigen en -sparoir zich hooren Ijaia.t, scheen toch Ier gelegenheid van de pbt- wijding sllech.ts de -mauitstaf aangelegd der kloosterlijke gastvrijheid, Ben onge wone m-e-ni-gtc van gasteD uit hinhen- cn buitenland trof zich op deB vooriiVOnd in de gro-^le hallen va,ni de majestueuzo barokbouw van liet kloostei- bijeen .D« hospice ipater P. Lorentz k'on va,n de twfcitig talten die hij kiende, eert dien stig- gebruik maken. Van de Zwitsersche bisschop'pen Van St. Maurice, Freiburg, Gullen, Chur en Lugano ontbrak! r jéoB de hoogbe,- jaiairde bisschop StamtiSfed uit Bazel. On der de Zwitsersche abten uit! de kloos ters EmgekKwg, Ddsentio, Muzi-GrieS en Mar:i|astein-Br©genz- merkten we ook den atetrdts-abt van Beui'on, en dei? abt-pri.- m'ajalt van Romte op. Tusschjen de statie-rijke kleui-iiuiiïio'es van heit prlaejl-ftten-violet, het zwart der Benpdiotijnerhabijten het v©lidgr|aiuw der cifflciersu-ni-formei), bet fluweel der a'mlhlt- toga's v;an re'gteeringspersoncB en uni veTsiteitsafgeviaardigdon1. wemelden de fantastisch bont© kleuren der kaBixmal© drachten; het roodwit v|in het kanton Sohwijz, wa|artce Finsiedetn béhioort, het hflauw-wit v|ajn het kanton Zug„ waaruit dc nieuwe abt stamt. Pages; in het rood fluweel openen den stoet der Einsiedeln- sche autoriteiten. Freiburg's .universiteit is vertegenWOior- digd door (dr. Bchinüter, bij Wien He nieu we afct zij'n doctorshoed jalis historicus l-ehaiailde. Van vaier uur 'af in den vroeg-eB mor gen dragen ide priesters laan de veextig altaren der gxoote kloosterkerk het mis offer op. Omi 8 uur biegint de pontifi cale Hoogmis, -gtecele'b'reerd door den piaiu- seldjfen Nuntius Mg-r. Ma.glione. De wön-- derbare .mis-l-itiirgie en de beteekenis- voHe ceremonies der Ahtwijding m-ak'en diepen indruli. Een outroering* galaL dood de kerk a-ls de mieuWfe p|blt zich voor het hoogaltaar lanig' uit ter aarde werpt en de boetpsalmen Worden (aaBgeheven. Pater Victor beheerseht de p'lédhtig- heden en leidt Ze tof; in de kleiBate Mj- zojnderheden met een souvereiBe zeker heid. Na (afloop van de H-. Mis leidt Mgr. Maglione den nieu-W geZiallfdert met mij- tfer en staf n'ala rzijn! troo-Bzetel! en j-u tlefend davert het Te Deum-Latudamns langs d-e gewelven. Dlan k'omeB de pat6rs. 'fraters en broeders, -om hun nieuWieil Vader te begroeten. EfeTSt is het de oudste der oo-mimuiau- tfeit, de 95-jarige pater Clemens, die met onvasten tred maar voren kbtnt', vo,of den alt neerknielt en door dezenf wterdt om- helted. Hij Was reeds priester toen de mieuwfe abt nog g'eboren miotesf worden1. Dain zi'en we den 82-jlalri-gea? khinstge- leerde pater Kuhn, en nog zoo-vele .adde ren, totdat de. rij gesloten Wordt door den aspirant Ifeeken'fc'roeders, Waarouder nog jongens van 15 jaar,, diei allen hun eerbied Komen betuigen en vaB hun njeuwen vader worden omhelsd-. Dan vereenigen zich comtn-uBjaiuteit en gasten, ten getlaile van 400, ii? de feest- zaïaj voor het middagmaal. Als wp tegen den avondl bet kloos ter, dat zoo -gaarne' Unsei-e. Itefcle Prau imi finsleren Wal'de genoemd wordt, ver baten, blijven nog liairag de gedachten ver^ wijlen blij deze geweldige- openbaring' vlam de amderhalfduizend jaren ou'de Regiula Sanet'i Benedie-ti. Op den ZtntUg Sexagesima. Epistel II. va,n den H. Paulus tot d9 Corinth. XI. 1933 en XII. 1.9. Broeders! gij verdraagt gaarne de on- wijzen, wijl gij zedven wijs zijt; want gii verdraagt het indien iemand u in slaver nij brengt, indien ieiuand u ujtztuigt, in'- uieiL iemand u berooft indien iemand zich verheft ir-ajen ,u jeintoud in het aangözjcht slaat. Ik ?;eg het Ier onzer schande, alsof wij hierin tc ,s;Wak waren g.ew.eest. Waarop zic-b iemand durft beroemen, (ik spreolt; nu als dwaas',) dui-f ik oolC; z-iju zij Hel heid, Welke men oiïd-er die soort van- menschen (zelden auBtreft, wacht hij! het' werk af en vu.lt er niemand lastig om'. Hij beseft, dat hij een soort vuin in-drii?- ger is ,e-n dat de tuilrijké- toenigte, die haar bestas® hier zoekt, aanspraak heeft dat bedrijf eerder dan hij uit te oefenen. Telkenmale dan Wok, dat een mar? aan de haven zijn vlak' zoekt, uit te oefenfeB, houdt Tom Balkte zich ap een afstand; hij zoude zioh a|a|n onrechtvaardigheid! plichtig rekenen, bijaldien hij iemaiBd van werk hproofde, die er doof de natuur toe veroordeeld is. Maar wanneef tal rijke schepen vele sjouwers vorderen, wan neer men overal' naar armen) uitziet, dan snelt Tom Balk's vlug ujs een leeuw toe en elk staiat vei-Wonderd oven de kracht die hij te® toon spreidt. Niet omdat hij ruw en overhaast- te werk! gaat; integen deel, hij is altoos bediüard oni stilzwijgend; niauT door Kracht en handigheidl is hij zijne makkers veel in het uitoefeneB vtam dat bedrijf voor en |as,n zjjn werk' geeft men bbv©n dat vlam elk aï»der de voorkeur. Die omstandigheid zoude voorzeker wel a|a»Jeiding geven tot jaloersehheid era -hem wellicht dgn haiït zijner gezellen op den hals h|3,len bijaldien zijne kïeschheidl teu hunnen opzichte hunne gramtee-hlalp niet ontwapende. Zij hebben hem deB bdjnuam van den onverschrokken© gegeven; da,ar hij voor geen enk'elie taak terugwijkt: ROSE, PUDDING. Va L. slagroom-. 1 d.L. marasqu-'n. 75 cra'ffl sujker. 10 gram witte en, 10 ar. j-oode gelatine. 1 d.L-. water. Bereiding': Do röode en. witto gelatine te alamen oplossen in 1 dL. water (ko kend), hïe'rbh" de suiker voegen en '.als doze gesmolten, is -de ïBarastjuin.. Dit jjless een weinig laten bekoelen en intusschon de room stijf kloppen. Daarna langzaam de opgeloste gelatine met suiker eu ma rasquin hierbij voegen en zoodra dit stijf begint te worden alles- m een vorm doen, die van to voren met een- Weinig aman delolie is 'ingewreven. Heeft men soms overgebleven eiwit staan, dan kan men dit in den vorm lalen rondloopen, voordat de massa er in gaat. Men kan bij deze pudding -droge biscuits of vanille-wafeltjes presenteeren. Vóór het storten moet de pudding min stens een paar uur blijven staan. breën, ik ook; zijn zij Israëlieten, ik ook; z'ijn zij nakomelingen van Abraham, ik ooik; zijn zij dienaars van Christus (ik zeg heit in onverstand,) ik be,n het' jaog- m-eer, in last en arbeid, veel meer in gevange)- nissen, in slagen bovenmate, dikwijls in doodsgevaar. Vijfmaal heb jk van dö Jo den. veertig slagen min een ontvangen; -driemaal ben ik m'et roeden gegeeséld. eens geaj.eendgd„ driemaal heb ik schip breuk geleden, een nacht en een dag be i ik in de diiepte der .zee geweest, dikwerf op reis in gevaar van wnterslroonxen, in gevaar van moordenaars in gevaar onder mijn eigen volk, in gevaar onder do heide nen, in gevaar in de steuen, in gevaar ju do woestijn, in gevaar op zee, in gevaar onder de valsche broeders. In jirbeid! eu kommer, in veel waken, in honger en dorst, in veel vasten, in koude en naafct-i head. Behalve deze dingen, welke uitwen dig zijn-, drukt mij! dagelijks de zorg, van aile kerken. Wie wordt zwak, zonder dat ik Zlwak worde? Wie ergert zich, zorwer dat -ik mij kWelle? Indien rnien roeim'en moet, wdi ik op mijne zwakheden room'en. God de 'Vader van onzen Heer Jez'us Christus, die in eeuwigheid gebenedijd is, weet da.t ik niet lieg. Ta Damascus' be waakte de stedehouder van den koning Arétas de stad der Daroaskers, o-rm mij-' te van-gen; doch ik weru door can venster in eene mand langs aen maun nedergela- teu, en d!us ontvluchtte ik zjjrie hana.gr. Indien men nog- roemen m'oet, alhoewel het niet hetaamt, zoo wil ik op de ge zichten en openbaringen des Heeren ko men. Ik ken eenen mensch in Christus, die voor veertien jaren, hetzij in het lichaam, hetzij buiten, het lichaam:, ik weet het niet, 'God weet het, opgenomen word tot in jien derden hemel. Fn Ik weet, dat deiz'e mensch; hetzij: in 'heb lichaam, hetzij b'uiten het lichaam, is. meet -het niet, God weet het, opgenomen -werd tol in.'het Paradijs en aldaar geheimvolle! woorden hoorde, welke het p'een mensch geoorloofd is te spreker. Op zulk eenen wil ik roemen, maar op- rriiij wil ik niet roem'en, tenzij op mijne zwakheden. Doch. indien jk mij ook wille roemen, ik zou niet dwaas zijn; want ik zou de .waarheid zeggen; maar ik laat hot, opdat niemand 'mij achte, boven hetgeen hij in mjijj ziet, of van mij hoort. En. opdat dd verheven heid der openbaringen mij niet zoude ver heft en, is mij een prikkel desl vleesches' igegeven, een dienaar van Saitajn omj mij te kwellen. Derhalve heb ik1 driemaal den Heetr gebeden, diathdj van mij zlouide ggmi m'aar hij antwoordde pnij: m|ijhe gratie is u) voldoende; want 'mijne kracht wordt in de zwakheid volkon en. Ik wil derhalve, gaarne op mijne giwakhedeii roemen, opdat de kracht van 'C!bri,stiis in mij verblijv'o. Ev*ngeli*, Lucas. VIII. 4-15. In dien .tijde, als een groote mcuigta bijeen kwam. en -ujt de steden tot' Jezlus ijlde, z:eide Hij in gelijkenis: De z'aaier: ginig uit omt zijn z'aad tej z'aaien; en als hjj zaaide, yiel een deel bij den Weg. en hét werd verbreden, en de vogelen flies hemels aten het op. En een ander deel! viel op desteenrots, en toen het uitschoot, verdorde het, omdat het geeue voch tigheid had. Ook viel een deel' tussdhen de doornen, en de doornen, te gelijk! op1 groeiende, verstikten bet. Weder viel een deel op goede aarde, en ODwassende bracht 't honderdvoudige Vruchten voort Dit Zeggende, riep Hij: die ooren heeft dm te hooren die hoore. En zijne Leer lingen vroegen Helm1, wat dit voor eene omdat zijne Krlalchten nimimer uitgeput zijnomdat wiaameer de gespierdtete huB- ner een last met torscheB kjap, dat nog, ma|ar kinderspel voor zijnen herkulisehea aria is. Buitendien niemlatrd is met del afkomst van dien vreemden persooB hb- Kend. Zijne bescheidenheid is de onöver- klimihharste slagboom voor de, sterkste nieuwsgierigheid; bij voert geen gesprek, hij gebruikt geen sterken drank, mew ziet hem nooit lachenhij begeeft zich niet onder de volksmenigtemen weet Biet dat hij een vriend of een keBnis geeft. Wanneer een kameraad wieB hij' «en handje geholpen heeft of' het dr|a|gen heeft o verge Men hem een gljap whiskey of een toddy aja'nbledt bedankt hij) door eeB gebaiar of een afgeinieten lachjeof wan neer hij het aia;nnec-m)t, daB dTinkt hij zijn iglas stil uit, ontwioordti slechts door een hoofdbuiging ofl een Bi-etsheteek^ndl Woord op de vrag-en die men hem1 doet' en gaiait dan Weder zoo spoedig1 mogelïjikj op zijne eenzame pBjaats opt den hoek' der haven zitten. W|a|ar dat Tom' Bahkte woont weet men niet. Hetl mloet all een| heel gure nhoht wezen eer hij in eeBe herblerg- zal' overn|a|chten gewoonlijk brengt hij den nacht opi eeB of pinden schip door, Wanneer de gezfagvioerdeir over zijn gedrag en prbeid tevreden, hem1 toe staat op het dek van 't schip te slapen. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1924 | | pagina 5