NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS Lokaalspoorweg op ZJevelanil BUITENLAND DUITSCHLAND OOSTENRIJK FRANKRIJK BELGIE ENGELAND SPANJE AMERIKA NUMMER tO 0INS0A6 22 JANUARI 1924 208TB jaargang NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en AdministratieWestsingel, GOES InterJoc. Telefoon: Redactie No. 97; Administratie No. 207 Bijkantoor; MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474 Abonnementsprijs f1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15 Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager GROOTE WAARDE VAN PUBLICITEIT WORDT GELEZEN IN ALLE KRINGEN De eerste schrede. iDioor do goedkeuring dei; plannen tot uitbreiding van het station en stations- *mplac«m©nt te Goes, welk'e een© aan besteding der nieuw© 'wérken binnen ep. fele wéken ten gevolge heeft, is1 de eerste schrede gezét op den weg der realiseering van de spoorwegplannen op Zuid-Beve,- land, welk'e zoovele pennen heeft in 'lie- ■wegiag getracht en tot zooveel disdusisie in gemeenteraden en polderbesturen heeft aanleiding gegeven. Om nader in Kennis te kómen met het geen er geschieden zal, wanneer h|et sta tion Goes tot het hoofdstation van den lokaalspoorweg zal' zijn omgeschapen, wa ren tal Van personen uitgeno-odigd, Maan dag j.l. te half drie in „Het Schuttershof' bijeen te ko-m'ein en wel de dagelij kscihe tlaeturen der gemeenten Goes1, 's-Hpex;- Bpendslkerke en Klo-etinge, binnen welker getied het vergéoote stationseniplaoement zal komen te liglgtan, het dagelijksch bé- atnur van de Breede Watering bewesten lerseike, de Kamer van Koophandel, het kesturr van de Zeeuwsche Landhouw snaatschappij, de Middenstandsvereenigin- gen. de „Hanze" en „Handelsbelangen", de notarissen Pilaar en Van Dissel en de bankiersfirma Van Heel met wie de Spo-or- iwogmaa tschappij zakenrelaties1 onderhoudt, 'de vepeeniging- voor vreemdelingenver keer o,p Zuid-en Noo,rd-Beveland en de ver tegenwoordigers der pers. Zij allen wer den rtoor 'den heer dr. J. !W. Jenny-Weijer- anan welkom geheeten die hen den dank betuigde voor den steun welke zij geschon ken hadden voor de totstandkoming van dezen spoopweg. Het scheepje is nu- in zee en al piast er eerst dan hoeziePgereep wanneer hot de hjavten heeft bereikt zioo,- dat -aus deze samonnkómst geen feestelijke is toch meende hiet bestuiur Van -de Spoorwegmaatschappij „Zuid-Bevelaud" 'goed te doen althans deze invite's1 hier te roepen om hen in kennis te stellen met de plannen en teefc'eningan welkë betrekking heihen op het eerste groote werk van dezen spoorweg, do omwerking van het stations emplacement Goes. Later, wanneer het den aanleg van dè g'eheele lijn betreft, zal ex aanleiding zijn op nog groo-terle schaal belangstellenden te inviteexen en -de teekleningen en plannen door. middel van lichtbeelden op het doek te ppojeoteeren. Daarna gaf hij hpt woord aan aen heer K'. H. 0. V. van der Veen, ingenieur te Klasse hij de Nedgrlandsche spoorwegen. Deze begon met allen te danken oie door hun voortvarendheid hadden bewerkt dat de plannen en teek'eningetn zoo spoedig van hoogerhjand werden goedgekeurd, waardoor zooveel te eerder klan worden 'begonnen. Aan de hand van talrijke tee- Kemngen, die aan den wand waren op gehangen, -gaf' spreker daarna het nai- Volgende zakelijke overzicht van de ophan- uen zijnde werkzaamheden. Het station Goes, nu een doorgangsl- station voor twee ri •1.f;n?en, wordt door den aanleg van de looa-alspoorweg en op Zujd-Bevoland een station van waaruit men in zes verschillende richtingen kan. reizen. Dm aan de eisehen van aene goeie ex ploitatie en van de veiligheid van- 'het verkeer te kupnen voldoen, namelijk, dat Üe treinen van en naar de verschillende! richtingen zooveel mogelijk onafhankelijk] van elkaar kunnen aankomen eu vertrek- -is een belangrijke uitbreiding nood- -dijk. ij den oors'pronkelijlken opzet was' men er u-tgegaan, dat de bestaande hoofdl- jn on g'een enkele wijze door del locaal- emen gebrujut zlou worden. D'e beziuini- gebood echter van dit plan af te wij- -n, en door het vervallen van de afzion- ïrlijk'e spoorlijn aan den Zuidkant van de es-taande baan, die bestemd was voor de aaltreintjes van en naar Goes richting rteerarendskerke-Heinkenszand, worden, e hoof Isp-oren over dit baanvak voortaan k gebruikt voor die locaal treintjes. Aan idc Noordzijde wordt de 'afzon- erlijke oaan voor de treintjes Goes olphaartaijksche Veer wel aangelegd. In noord-zaak wordt het emlp-laccirie-nt ■Is volgt ingericht; Hot bestaande eerste perron met het arlangs gelegen spoor blijft, dit spoor ordt aankomstspoor voor de bestedgb-eda- entreuien, terwijl het tevens dienst kan oen voor het laten binnenloop-en vaH optremen, jndien deze hier door snel'- eanen moeten worden voorbij gereden Ten zuiden hiervan wordt nieuw o» 'aaht; een hoog 2e perron, lang 300. M eed in hoofdzaak 10 M.; dit is ongeveer eemaal de lengte van het bestaande rste perron. Dit perron dient uitsluitend voor het verkeer langs de bestaande hoofdlijn Roo- 'ndaajVlissingen. Oven eeaie lengte van 100 M. wordt dit erro-n voorzien van een ijfeeïem over- appinp, waaronder een gesloten „abri'.' verdekte 'iwachtplaats ten gerieve -der eiz'i-gers komt te staan. Ten Zuiden, van dit eiland-perron komt en ,de daa^ perron, lang ongeveer «0 M. breed 5 M. r anaf .dit perron kunnen alleen aan «üdzijde de reizigers in en Uitstappen, aan de Noordzijde waarlang!» het hoofd spoor VBsssingenRoosendaal ligt, en waarover de mailtreinen met onverminder de snelheid kunnen passeeren, wordt over de geheele lengte ter bescherming van de reizigers een houten hek gemaakt. Vanaf d-it perron kunnen twee treintjes één riaar 's Gravenpolder en één naar 'sHcerarendskerke tegelijk' vertrekken of tegelijk aankomen. De drie perrons wor den verbonden door een overdekte voet- brug, welke vanaf het eerste perron, maar ook vanaf het voorplein rechtstreeks is te bereiken. De controle komt op de perrons, daaf- vöop wordt op het tweed© perron aan -den voet van de trap- van de voetbrug eeU controleurshuisje gemaakt, met ter Wreors- zijden doorgangen vpor het publiek1. Reizigers in het bezit van abormemen ten of -plaats-kaarten behoeven dus niet moer door het hoofdgebouw te gaan, onl de perrons te bereiken, maat, kunnen reeïht stroeks vanaf het voorplein naar de peri rons gaan. Hetzelfde geldt in omgekeerde richting voor de aangekomen reizigers. Bovendien zijn de perrons en voorplein verbonden, door een vier Meter breed over pad ten dienste van bagagekarren, post- karren, ziekenvervoej", enz. J Ten Zuiden van het derde perron komen te liggen acht sporen, waarvan twee sporen voor de locaaltreinen boven genoemd, de overige zles voor da goed» rentreinen. Van deizie zes women voorloopig- .ge legd -do drie noordelijke -en het meest Zuidelijke. In dit zuidelijke spoor wordt gebouwd een 40-tons snelweegbrug; tevens sluiten hierop aan twee sporen naar de te maken vee-lading, die ongeveer komt te liggen ten Westen Wan de siroopfabriek. D-ez'e vee-lading' verkrijgt twee zlijj-ladin- gen lang 70 en 40 -meters, benevens! een koplading'; zij wordt bereikbaar door een aan de leggen toegangsweg vanaf den Poelweg. i In de nabijheid van -de vee-lading! wordt nog jgemaakt een desinfeictiekuip, voor veehvagens. De bundel goederen-sporen verkrijgt ten Oosten van den overweg naar Kloetinga en ten Westen van den. overweg- in, de-U Poelweg een 300 M. lang doodloo-p-endl Spoor, een zoogenaamd uithaalspoor, waai door 'het ramgeeren op de hoof-dapolren z]a(o- veelmogeJijk wordt voorkomen. Ten westen van den Poelweg wordt een groot terrein Haar gemaakt waarop later de tjactie-inriehtingen gémjaaikt' zullen wioraen. Het plan voor dez:e inrichtingen kan pas gemaakt worden, zoo-Ira beslist is oml trent de wijze van exploitatie van de nieu we lijnen, namelijk? of' ex motor- dan -Wiel stoomtractie zal worden toegepast. l'en Zuiden van het gebouiw van del Veilingsvereeniging worden gemaakt twee tramp-errons, voor de locaaltredntjes: van Wemeldin-ge naar Goes, Wolphaarts-dijik- sche Veer en omgekeerde richting. Zij zijn te bereiken door een aan te leggen weg van af het Voorplein «fen Zuiden van- de bestaande rijwielbewaar plaats, die op zijn plaats kan blijlven staan. Dez'e lijn komt dus over het voorplein te loopen, vervolgens langs den Parallel weg en kom-t n,a kruising v'an den PoelWe.g weer op eigen baan. Het bestaande hoofdspoor van, Roo-s'en- daal naar Goes woxut vanaf den overweg bij Kloetinge locaals-poor voor de richting Wemeldinge, het buigt ongeveer 'ter plaat se van het tegenwoordige seinhuis af en loopt dan evenwijdig aan de Wilhelmina- straat achter de te plaatsen afrastering! naar de zoo juist genoemde perrons. Ten Westen van den Poelweg wordt een nieuwe laad- en losweg gemaakt, lang 230 Meter voorloopig: breed 7 M., met aan een 'zijde een spoor. Er is ruimte gereserveerd voor uitbrei ding 'tot 12' M. breedte met aan beide) zijden sporen; de bestaande 1-aad- en los weg blijft. Ten Oosten van de zoojuist genoemde tramperrons komt een verhoogde laad en losweg, met een zljlading lang 80 M. en twee kopladingen. Dezd 'laad- en losplaats sluit aan tegen de nieuw te bouwen goederenloods, een mooi 'gebouWi met een bergruimte van ongeveer 600 vierk. M'.het bevat bo vendien de noodige dienstruimten en ruim ten voor het p-ubliefc. Er voor kbm't te liggen een voorplein breed 10 M., het ge heel is te bereiken vanaf de Wilhelmina- straat. Daar z-ooals zoojuist gezegd het hoofd spoor van Rp-obemdaal lociaalspoor wordt, moet er ten Zuiden van de hoofdspoTen nog een nieuw spoor gelegd wbrden. Dit nieuwe spoor sluit een 150 Meter voorbij den overweg hij Kloetin)ge weer op. de bestaande sporen aan. Behalve de genoemde goedier®nloiod|s| worden nog gemaakt tlwee nieuwe sein- huizen een tij den overweg naar Kloe tinge, een Hj dgn o-verweg1 in -den Poelweg. Aan den toegangtewicg naar de trampierrond ten Zuiden van het veilingsgehtouw wordt gebouwd een nieuw bureau met magazijn ploegbergplaats enz. Voor den opzichter van Weg en Wierkgn. Thans is dit ondergebracht in do oude rijtuiglöods, welke mloet worden afgebro ken. Bovendien moeten nog enltele diftnst- gefcouwtjes gejnhakt worden. Afgetioken wprdien behalve do reeds genoemde xijtnigloiods, de goederenloods-, de twee wac'htersWonningen hij het be sta, ainde emplacement, en het seinhuis. Het hoofdgebouw pmet aan de perron- zijda ©enigszins gtewij'zigd worden m rier- band m'et de nieuw© seininrichtingen. Ge legd moeten warden onglev'eer 12 a 13 KM. spoor. Het spreekt vanzlelf, dat voor een derge lijk? empLooem-ent belangrijke bèvëiligings- inrichtingen gemaakt en talrijke seinpalen gesteld moeten worden. Er zal natuurlijk? Veel jgrondwerk moe ten worden verricht. D:e lager gelegen' gronden hij den PoelWeg! zullen moeten worden owrehooeld met .grond uit de hon ger gelegen gedeelten. Dan zal nog (moeten worden aangevoerd van de zanderijen 'die do Nedexl. S-poorwcgen bbzitten te Mnok en Wouw 30000 M3 hallastz-and en fijn z-and, zoodat uit een en ander w-'el b-lijk'^ dat hier gewichtige Wferken gaan uitge voerd worden. Na deze uiteenzetting die met a'ppla;u9 werd ontvangen Was de 'gelegenheid tot het stellen van vragen, waarvan oo-B ge bruik werd gemhak't. Zoo werd b.v'. ge vraagd of hij het uitvoeren der werkzaam heden aan den KloetingSch|en overweg, dit. in of voor of na den bietentijd zo-u ge schieden. Het eers'te zou veel ongerief) me debrengen voor de landbouwers 'die hun bieten vervoeren. Geantwoord werd, dat die werkzaamheden allerwaarschijnlijkst zullen vallen in de Zomermaanden, dus buiten den bietentijd. Nog werd gevraagd o-f' de aanbesteding der Verschillende wer ken niet gesplitst zöu kunnen worden, b'.V. de loodsen apart. Geantwoord werd 'dat a'e eisc'hen van den dienst zichi daartegen ver zetten, alles wordt in eens aanbesteed'. Nog werd gevraagd of, nu de electrifidatie der Provincie gaa-t aamg;ep:ajft wordm, 't geen aanbeveling z'ou verdienen dan spoorweg te el-ectrifioeeren. Hierop werd geantwoord door dr. Jenny Weijerman dat het een o-n- noodig ophouden van den zoolang ge- wenschten spoorweg m'et zich zbu brengen, wanneer dezie aan het eleotrificatievraijg-' stuk' werd vastgekbppeld. Z. i. behoort men nu met den spoorweg door te gkan. Wel zullen de werken zóó worden uitge voerd dat later, wanneer 't zou mo-eten de lokhalspoor tot een eleeitrisWhe kan worden' omgebouwd de perronso-verbrugging b.v. is expresselijk zóó hoog geprojecteerd om' ruimte te laten voor eventueel aau te brengen electrische bovenglondsche gelei ding. Uit het antwoord op- een paar andere vfagen bleek dat m'et den bouw- van den geheeleJi lokaalspoorweg pen paar jaren zullen heengaan. Toen het Vra'gen stellen afgeloopen was, sloot de heer Jenny Wieij- erman onder dankzegging voor de be toonde helaDgsteDing de vergadering, 'd'e gel'egienlieid openstellende voor allen om] meer van nabij de teekeningen te- bekijken. Hieraan Weïd door velen gevo-lg gegeven en bleef men eenigen tijd in gCmoe-deiijt© causerie bij-een, om1 heen te gaan met de overtuiging dat de locaalspoor nu werke lijkheid gaat worden. D!o verijdelde nio-»ril*ansiag tegen Von Secckt. Do Berlijnsche politie heeft oen liarüg kluifje gevonden door de ontdekking van het complot tegen generaal Von Secckti, den opperbevelhebber der rijkbweer, die tegelijk met Von Kahr en Von Lossow moest vallen als' slachtoffer van 't samen zweerders- en moordenaarsgespuis, dat in dertijd Erz'berger en Rathemau om het le< Ven bracht en thans blijkbaar het proces tegen Hitier en Ludendorf' wilde verhin deren althans door een daad v.an terro risme idaartegen wilde protesteefen. De ontdekking van het komplot heeft geleid tot do arrestatie van z'ekieren koop man Thormann geheeten. Deze arrestatie geschiedde Dinsdag voormiddag in het bekende café Josty op den Potsdamerplatz' en werd met zooveel handigheid, kalmte en tact uitgevoerd, dat noch het publiek, noch z'elfs de Miners van h-et café er iets van bemerkt hebben. Deze Thormann, een geboren Noord-Duitscher, beeft bijna voortdurend in Beieren gewoond, waar hij ook met de Dieutsch-Völk'siobe kringen in' aanraking kwam' en lid word v-an den „Vikingbund", die als een voortzetting van de verboden organisatie „Consul" kan worden beschouwd. Thormann wds' een groot vereerder van den leider van den „Vikngshund", kapitein Ehrhardtt. Pad Zaterdag was hij te Berlijn aangekomen, en had zich onmiddellijk naar het bureau van de D.-Völkische Vrijheidspartij bege ven, waar hij een bekende had. Aan dien bekende Zette hij zijh moordplan uiteen, in de veronderstelling, dat deze zich zon der m-eer bereid zou Verklaren, niet alleen' om) de uitvoering van de daad te bevorde ren, maar ook om te zorgen voor het vin den van een man, die bereid zou zijn den aanslag te doen, daar Thormann zich zelf op den achtergrond wilde houden. Dó be trokken Deutsch-Völkisch-e leider Verzocht ThormUnn daarop Zondag hij hem te ko men, doch tegelijkertijd deed hij den rijks commissaris voor de bewaking der open- baro Orde mededeeling van het plan. Toen Thormann den volgenden dag weer in het Duitsch-Völk'iscne bureau Ver scheen, trof hij daar een oud-officier aan, dia zich in schijn bereid verklaarde den aanslag op v. Seec'kt uit te voeren. Vol gens Thormann's plan zou hij Maandag een rijkaart voor de Tattersal' (de m'anège in de Luisenstrasse Red.) nemen, waar v. Seeekt steeds voor hij zijn dagtaak! begint), pleegt te rijden. De officier zou: aen gene raal voorbijrijden en hem op kbrten af stand neerschieten. Dat zou Dinsaag om' 11 uur vooxm1. gebeuren. Thormann zou dan in oaf'é Josty op den uitslag wachten. Dbcli in plaats: van dén officier verschenen de rech-erohenrsi, aée Thormann -arresteerden. Hij' liet zich' zon der verz!et naar het huis van bewaring té Mcatit brengen. En nu zoekt de politie na:ar Verdere medeplichtigen ia dit moo-rd- kónfplot. („Do Tijd") B;e Separatisten in den Palis. Gelijk reeds gemeld, zou in de katho lieke kerken in de Palts Zondag van den kansel eon verklaring worden voorgele zen, waarin de „regeering van de auto nome Palts" openlijk zou worden gedesa voueerd. De voorlezinng werd echter, zoo- als' mien weet, door de Fransthe autoritei ten verboden. Wij ontvingen thans een authentiek' af schrift vta de hlpoger bedoelde verkla ring en van de begeleidende mededeeling. zocals ze aan de Katholieke geestelijken in da Palts gezonden werd. Het document luidt aldus: Eerwaarde heeren De dekencn en een groot aantal andere priesterd van de Palts richten hij' dezen aan u eerwaarden, in oVerleg en in over eenstemming met Zijne Doorluchtige Haogwaaxdigheid den Bisschop, het drin gend' verzoek', de volgende verklaring aan staanden Zondag Van den kla-nsel aan uw'e geloovigen bekend te maken: V erkiaring Om aan de v'eolvuldige voorkomende verkeerde mocningen, twijfels en misver standen een einde te maken, zien wij o-ng genoodzaakt, het volgende te verklaren il ij, katholieke priesters van de Pais, hebben, getrouw aan de voorschriften van bet vierde gebód, het nimmer laten onf- TteKten aan gehoorzaamheid en trouw te genover het rechtmatige staatsgezag. Lóze ons door de zedenleer van onzen godsaienst opgelegde plicht is voor ons ook de maatstaf voor de beoordeeling der tegenwoordige in onze Palts bestaande verhoudinngen. De zoogenaamde „xegeéring der auto nome Palts" is langs den .xevolntio-nnairen w-eg van hoogverraad en van geweld en met verwerpelijke middelen, dus in tegen spraak' met de christelijke Zedenwet, ge constitueerd en kan dus ook niet op 'den wil der bevolking van de Palts steunen. Het gebod van God legt ons de gehoor zaamheid alleen aan het rechtma-tigé staatsgezag tot plicht op. Wij, khtholiek'e priesters) Van de Palts, 2ijn derhalve tegenover God esn ons ge weten verplicht, de zoogenaamde „regae- ring der autonome Palts" als niet besfean- do te beschouwen. Wij verwachten, dat door eiken katho liek in dezen alleen dé voorschriften Van de christelijke Zedenwet ais' richtsnoer be schouwd zullen worden. „Men moet God meer gehoorzamen dan de menseh-en." („Msbdj'j Dyn*miet-ontpIoffing. Naar- het „B'erl. Tageh'l." bericht, zijn Vrijdag in het kfuitmagazïj'n van de „An- selmschaoht" te Hultschin (Silezië) meer dan 12 centenaars dynamiet ontploft. Het hoele magazijn vloog in de lucht. Vier arbeiders werden gedood. Edelmoedige gift des I'tasen. Zijne Heiligheid de Paus heeft aan Duitschlamd een millioen tweehonderd dui zend lire, vijftig duizend meter stof en' drie heetolieter olijfolie, té gebruiken als chrisma, gezónden. Z. H. heeft vérder volgens dé D'nitschfe bladen een oproep- gericht aan dö bis schoppen van alle landen voor een hulp actie ten behoeve der noodlijdenden in D.uitschland. Een rede „v#n Seipci. WEENBN, (Wl. B.) Bondskanselier Sei- pel' heeft er in eén redie op gewezen, dat de ontwikkeling in Oostenrijk bemoedi gend is. De betrekkingen met de nabuur- staten leiden nader tot den vrede in de wereld. Mgr. Seipel drukte het als zijn vlaste overtuiging uit, dat ook in "Duifschland het Crisispunt der ontwikkeling overwon nen is. Do vooruitzichten dér binnenlandsohie regeeringspolitiek van Oostenrijk noemde de kanselier goed. Het evenwicht in do staatshuishouding zal zeer zeker bereikt worden. Het ideaal is de uitgaven té ver minderen dan zal het ook mogelijk zijn de belastingen te verlagen, hi I -r-sB i x I' •*V y iMini f\ Poinearé heeft Vrijdag in de Kamer hij de tehandeling van interpellaties over da buiteniaindsche politiek ten aanzien van de prioriteit van de motie-Manaut da kwestie van vertrouwen gesteld. Die Ka mer heeft dat gedaan met 408 tógen 14 stemmen. D© tegenstemmen wapen van: 12 communisten50 sócialisten53 aocialüs-' tische radicalen, onder wie Herriot; v'oortó 25 stemmen over vier verschillende par tijen verdeeld. ,Do beiaard-klokken te Antwerpen' en t« Bpngg-o zijn sedert eenigen tijd 4e^ nachts! stligelegd, ten einde de nachtrust der be woners niet meer te storen. Te Bruggl9 heeft dezo maatregel protest uitgelokt hij de bevolkinr die niet eraarne de eigenaar- dire bekoring .van het klokkenspel, hij avond of nacht, wil missen, terwijl ooB Engelscihe en Am'erikaansch-e bezoekers hun stem hij die der Bruggelingen voeg den. Zeer waarschijnlijk zal het wekke ren van den beiaard in de oude, stilld Viaaméche stad dan ook! binnenkort weer als vpoegex dag en nacht worden gebood'- (N. K. Ct.j Bij het noem'en van de redenen die 'del liberalen geleid hebben tot h-et besluit om1 de Conservatieve regóeriiug door die van' de arbeiderspartij te vervangen heeft As- quith gezegd, dat de liberale partij zicb oprecht en ten plechtigstde heeft Verbon den om aa-n socialistische proefnemingen evenmin steun te verlecnen als aan dö protectionistische po]itiek'._„"Wij zullen on'- ze beloften niet verzaken, zoo-als men zal zien wanneer Wij op de proef worden ge steld. Bij een Lagerhuis zooals h-et thané is samengesteld, is het nutteloos om té spreken over de onmiddellijke gevaren vanf een socialistische régime. In de wetgeving en in alle belangrijke bestuurszaken blijft het Lagerhuis de hoogste macht en moefl het dit blijven. Op het belangrijke gebiadl van de sociale wetgeving waar de vooruit strevende gedachte dezelfde idealen heeffi en bereid is tot haar Verwezenlijking over ta gaan, gfootendeels langö' een gemeen- schappelijtoen weg, bestaat ex geen redeii waarom er ge-en samenwerking zou zijn, met alleen tusschen de liberale en dól arbeiderspartij maar ook' 'tusschen de le den van alle partij-en. Dergelijke sam'en- werkïng is ook' mogelijk voor het opnieuw! bevestigen van het zedelijk' ge zag vad Gro-ot-Brittanni0 in de raadkamers vans da wepeld. pi I H- '"I''1 j D'e vloot heeft Vrijdag onder eén stort regen het laatste saluut gebracht aan dé 43_ officieren en manschappen die met d-a 'duikbóot L*. 24 zijn omgekbmen. Achttieri schepen, waaronder 12 duikboot-en, na men aa.n het rouwvertoon deel. De plaats, waar do duikbóot ligt, was aangegeven doop een vlag op een verankerde boei. Dö schepen vormden daarom een carré, met den mijneu-veger „Ros", die als vlagge- schip voop den schout-hij-nacht Nieholsod dienst deed, in het midden. Terwijl d'e "be manning blootshoofds stond, verrichtte de vlootkapelaan den lijkdienst. Een groote kf-ans van chrysanten en lelies werd og het water neergelaten. S'p o orwegsl «ikiug!. Die staking hij dé Eingielséhe Spoorwe gen is Zondagnacht begonnen, ondankd da Conferenties, die 17 uren hebben g«- dunpd. D:e staking omVat 59000 personen'. Menh oopt met de werkwilligen en met vrijwilligers in staat te zijn een beperkten dienst te handhaven. De staking; heeft Maandaginorgan reeatf veel stagnptie gebracht. De spoorweg maatschappijen hgWbein een beperktem dienst georganiseerd'. (Zie laatste berichten)'. Mateu en Nicolau, die ter dood veroor deeld wapen als medeplichtig aan delf moopd op Dato, den minister-presideaf, hebben gratie gekregen. Aardbeving. MADRID1, (V. D.). Een ernstige aard beving heeft een paniek veroorzaakt onder de bewoners van tal van dorpen in Spanje- .Verschillende 'hjuizén zijn ingestort.. Die burgeroorlog in Mexico', Naar_ de (Telegraaf uit New-York neemt, is b!ij het bombardement, dat de Êa-» nonneerbooten Vain de opstandelingen heb'1» $en onderhonden ppj de haven en forteit

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1924 | | pagina 1