NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND
DIT BLAD VERSCHIJNT: DES DINSDAGS
DES DONDERDAGS EN DES ZATERDAGS
Lokaalspoorweg op ZJevelanil
BUITENLAND
DUITSCHLAND
OOSTENRIJK
FRANKRIJK
BELGIE
ENGELAND
SPANJE
AMERIKA
NUMMER tO
0INS0A6 22 JANUARI 1924
208TB jaargang
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
Bureaux van Redactie en AdministratieWestsingel, GOES
InterJoc. Telefoon: Redactie No. 97; Administratie No. 207
Bijkantoor; MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474
Abonnementsprijs f1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling
Advertentiën van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager
GROOTE WAARDE
VAN PUBLICITEIT
WORDT GELEZEN
IN ALLE KRINGEN
De eerste schrede.
iDioor do goedkeuring dei; plannen tot
uitbreiding van het station en stations-
*mplac«m©nt te Goes, welk'e een© aan
besteding der nieuw© 'wérken binnen ep.
fele wéken ten gevolge heeft, is1 de eerste
schrede gezét op den weg der realiseering
van de spoorwegplannen op Zuid-Beve,-
land, welk'e zoovele pennen heeft in 'lie-
■wegiag getracht en tot zooveel disdusisie
in gemeenteraden en polderbesturen heeft
aanleiding gegeven.
Om nader in Kennis te kómen met het
geen er geschieden zal, wanneer h|et sta
tion Goes tot het hoofdstation van den
lokaalspoorweg zal' zijn omgeschapen, wa
ren tal Van personen uitgeno-odigd, Maan
dag j.l. te half drie in „Het Schuttershof'
bijeen te ko-m'ein en wel de dagelij kscihe
tlaeturen der gemeenten Goes1, 's-Hpex;-
Bpendslkerke en Klo-etinge, binnen welker
getied het vergéoote stationseniplaoement
zal komen te liglgtan, het dagelijksch bé-
atnur van de Breede Watering bewesten
lerseike, de Kamer van Koophandel, het
kesturr van de Zeeuwsche Landhouw
snaatschappij, de Middenstandsvereenigin-
gen. de „Hanze" en „Handelsbelangen",
de notarissen Pilaar en Van Dissel en de
bankiersfirma Van Heel met wie de Spo-or-
iwogmaa tschappij zakenrelaties1 onderhoudt,
'de vepeeniging- voor vreemdelingenver
keer o,p Zuid-en Noo,rd-Beveland en de ver
tegenwoordigers der pers. Zij allen wer
den rtoor 'den heer dr. J. !W. Jenny-Weijer-
anan welkom geheeten die hen den dank
betuigde voor den steun welke zij geschon
ken hadden voor de totstandkoming van
dezen spoopweg. Het scheepje is nu- in
zee en al piast er eerst dan hoeziePgereep
wanneer hot de hjavten heeft bereikt zioo,-
dat -aus deze samonnkómst geen feestelijke
is toch meende hiet bestuiur Van -de
Spoorwegmaatschappij „Zuid-Bevelaud"
'goed te doen althans deze invite's1 hier te
roepen om hen in kennis te stellen met de
plannen en teefc'eningan welkë betrekking
heihen op het eerste groote werk van
dezen spoorweg, do omwerking van het
stations emplacement Goes. Later, wanneer
het den aanleg van dè g'eheele lijn betreft,
zal ex aanleiding zijn op nog groo-terle
schaal belangstellenden te inviteexen en -de
teekleningen en plannen door. middel van
lichtbeelden op het doek te ppojeoteeren.
Daarna gaf hij hpt woord aan aen heer
K'. H. 0. V. van der Veen, ingenieur te
Klasse hij de Nedgrlandsche spoorwegen.
Deze begon met allen te danken oie door
hun voortvarendheid hadden bewerkt dat
de plannen en teek'eningetn zoo spoedig
van hoogerhjand werden goedgekeurd,
waardoor zooveel te eerder klan worden
'begonnen. Aan de hand van talrijke tee-
Kemngen, die aan den wand waren op
gehangen, -gaf' spreker daarna het nai-
Volgende zakelijke overzicht van de ophan-
uen zijnde werkzaamheden.
Het station Goes, nu een doorgangsl-
station voor twee ri •1.f;n?en, wordt door
den aanleg van de looa-alspoorweg en op
Zujd-Bevoland een station van waaruit
men in zes verschillende richtingen kan.
reizen.
Dm aan de eisehen van aene goeie ex
ploitatie en van de veiligheid van- 'het
verkeer te kupnen voldoen, namelijk, dat
Üe treinen van en naar de verschillende!
richtingen zooveel mogelijk onafhankelijk]
van elkaar kunnen aankomen eu vertrek-
-is een belangrijke uitbreiding nood-
-dijk.
ij den oors'pronkelijlken opzet was' men er
u-tgegaan, dat de bestaande hoofdl-
jn on g'een enkele wijze door del locaal-
emen gebrujut zlou worden. D'e beziuini-
gebood echter van dit plan af te wij-
-n, en door het vervallen van de afzion-
ïrlijk'e spoorlijn aan den Zuidkant van de
es-taande baan, die bestemd was voor de
aaltreintjes van en naar Goes richting
rteerarendskerke-Heinkenszand, worden,
e hoof Isp-oren over dit baanvak voortaan
k gebruikt voor die locaal treintjes.
Aan idc Noordzijde wordt de 'afzon-
erlijke oaan voor de treintjes Goes
olphaartaijksche Veer wel aangelegd.
In noord-zaak wordt het emlp-laccirie-nt
■Is volgt ingericht;
Hot bestaande eerste perron met het
arlangs gelegen spoor blijft, dit spoor
ordt aankomstspoor voor de bestedgb-eda-
entreuien, terwijl het tevens dienst kan
oen voor het laten binnenloop-en vaH
optremen, jndien deze hier door snel'-
eanen moeten worden voorbij gereden
Ten zuiden hiervan wordt nieuw o»
'aaht; een hoog 2e perron, lang 300. M
eed in hoofdzaak 10 M.; dit is ongeveer
eemaal de lengte van het bestaande
rste perron.
Dit perron dient uitsluitend voor het
verkeer langs de bestaande hoofdlijn Roo-
'ndaajVlissingen.
Oven eeaie lengte van 100 M. wordt dit
erro-n voorzien van een ijfeeïem over-
appinp, waaronder een gesloten „abri'.'
verdekte 'iwachtplaats ten gerieve -der
eiz'i-gers komt te staan.
Ten Zuiden, van dit eiland-perron komt
en ,de daa^ perron, lang ongeveer
«0 M. breed 5 M.
r anaf .dit perron kunnen alleen aan
«üdzijde de reizigers in en Uitstappen,
aan de Noordzijde waarlang!» het hoofd
spoor VBsssingenRoosendaal ligt, en
waarover de mailtreinen met onverminder
de snelheid kunnen passeeren, wordt over
de geheele lengte ter bescherming van de
reizigers een houten hek gemaakt.
Vanaf d-it perron kunnen twee treintjes
één riaar 's Gravenpolder en één naar
'sHcerarendskerke tegelijk' vertrekken of
tegelijk aankomen. De drie perrons wor
den verbonden door een overdekte voet-
brug, welke vanaf het eerste perron, maar
ook vanaf het voorplein rechtstreeks is
te bereiken.
De controle komt op de perrons, daaf-
vöop wordt op het tweed© perron aan -den
voet van de trap- van de voetbrug eeU
controleurshuisje gemaakt, met ter Wreors-
zijden doorgangen vpor het publiek1.
Reizigers in het bezit van abormemen
ten of -plaats-kaarten behoeven dus niet
moer door het hoofdgebouw te gaan, onl
de perrons te bereiken, maat, kunnen reeïht
stroeks vanaf het voorplein naar de peri
rons gaan.
Hetzelfde geldt in omgekeerde richting
voor de aangekomen reizigers.
Bovendien zijn de perrons en voorplein
verbonden, door een vier Meter breed over
pad ten dienste van bagagekarren, post-
karren, ziekenvervoej", enz. J
Ten Zuiden van het derde perron
komen te liggen acht sporen, waarvan
twee sporen voor de locaaltreinen boven
genoemd, de overige zles voor da goed»
rentreinen.
Van deizie zes women voorloopig- .ge
legd -do drie noordelijke -en het meest
Zuidelijke.
In dit zuidelijke spoor wordt gebouwd
een 40-tons snelweegbrug; tevens sluiten
hierop aan twee sporen naar de te maken
vee-lading, die ongeveer komt te liggen ten
Westen Wan de siroopfabriek.
D-ez'e vee-lading' verkrijgt twee zlijj-ladin-
gen lang 70 en 40 -meters, benevens! een
koplading'; zij wordt bereikbaar door een
aan de leggen toegangsweg vanaf den
Poelweg. i
In de nabijheid van -de vee-lading! wordt
nog jgemaakt een desinfeictiekuip, voor
veehvagens.
De bundel goederen-sporen verkrijgt ten
Oosten van den overweg naar Kloetinga
en ten Westen van den. overweg- in, de-U
Poelweg een 300 M. lang doodloo-p-endl
Spoor, een zoogenaamd uithaalspoor, waai
door 'het ramgeeren op de hoof-dapolren z]a(o-
veelmogeJijk wordt voorkomen.
Ten westen van den Poelweg wordt een
groot terrein Haar gemaakt waarop later
de tjactie-inriehtingen gémjaaikt' zullen
wioraen.
Het plan voor dez:e inrichtingen kan pas
gemaakt worden, zoo-Ira beslist is oml
trent de wijze van exploitatie van de nieu
we lijnen, namelijk? of' ex motor- dan -Wiel
stoomtractie zal worden toegepast.
l'en Zuiden van het gebouiw van del
Veilingsvereeniging worden gemaakt twee
tramp-errons, voor de locaaltredntjes: van
Wemeldin-ge naar Goes, Wolphaarts-dijik-
sche Veer en omgekeerde richting.
Zij zijn te bereiken door een aan te
leggen weg van af het Voorplein «fen
Zuiden van- de bestaande rijwielbewaar
plaats, die op zijn plaats kan blijlven staan.
Dez'e lijn komt dus over het voorplein
te loopen, vervolgens langs den Parallel
weg en kom-t n,a kruising v'an den PoelWe.g
weer op eigen baan.
Het bestaande hoofdspoor van, Roo-s'en-
daal naar Goes woxut vanaf den overweg
bij Kloetinge locaals-poor voor de richting
Wemeldinge, het buigt ongeveer 'ter plaat
se van het tegenwoordige seinhuis af en
loopt dan evenwijdig aan de Wilhelmina-
straat achter de te plaatsen afrastering!
naar de zoo juist genoemde perrons.
Ten Westen van den Poelweg wordt een
nieuwe laad- en losweg gemaakt, lang
230 Meter voorloopig: breed 7 M., met aan
een 'zijde een spoor.
Er is ruimte gereserveerd voor uitbrei
ding 'tot 12' M. breedte met aan beide)
zijden sporen; de bestaande 1-aad- en los
weg blijft.
Ten Oosten van de zoojuist genoemde
tramperrons komt een verhoogde laad en
losweg, met een zljlading lang 80 M. en
twee kopladingen.
Dezd 'laad- en losplaats sluit aan tegen
de nieuw te bouwen goederenloods, een
mooi 'gebouWi met een bergruimte van
ongeveer 600 vierk. M'.het bevat bo
vendien de noodige dienstruimten en ruim
ten voor het p-ubliefc. Er voor kbm't te
liggen een voorplein breed 10 M., het ge
heel is te bereiken vanaf de Wilhelmina-
straat.
Daar z-ooals zoojuist gezegd het hoofd
spoor van Rp-obemdaal lociaalspoor wordt,
moet er ten Zuiden van de hoofdspoTen
nog een nieuw spoor gelegd wbrden. Dit
nieuwe spoor sluit een 150 Meter voorbij
den overweg hij Kloetin)ge weer op. de
bestaande sporen aan.
Behalve de genoemde goedier®nloiod|s|
worden nog gemaakt tlwee nieuwe sein-
huizen een tij den overweg naar Kloe
tinge, een Hj dgn o-verweg1 in -den Poelweg.
Aan den toegangtewicg naar de trampierrond
ten Zuiden van het veilingsgehtouw wordt
gebouwd een nieuw bureau met magazijn
ploegbergplaats enz. Voor den opzichter
van Weg en Wierkgn.
Thans is dit ondergebracht in do oude
rijtuiglöods, welke mloet worden afgebro
ken. Bovendien moeten nog enltele diftnst-
gefcouwtjes gejnhakt worden.
Afgetioken wprdien behalve do reeds
genoemde xijtnigloiods, de goederenloods-,
de twee wac'htersWonningen hij het be
sta, ainde emplacement, en het seinhuis.
Het hoofdgebouw pmet aan de perron-
zijda ©enigszins gtewij'zigd worden m rier-
band m'et de nieuw© seininrichtingen. Ge
legd moeten warden onglev'eer 12 a 13
KM. spoor.
Het spreekt vanzlelf, dat voor een derge
lijk? empLooem-ent belangrijke bèvëiligings-
inrichtingen gemaakt en talrijke seinpalen
gesteld moeten worden.
Er zal natuurlijk? Veel jgrondwerk moe
ten worden verricht. D:e lager gelegen'
gronden hij den PoelWeg! zullen moeten
worden owrehooeld met .grond uit de hon
ger gelegen gedeelten. Dan zal nog (moeten
worden aangevoerd van de zanderijen 'die
do Nedexl. S-poorwcgen bbzitten te Mnok
en Wouw 30000 M3 hallastz-and en fijn
z-and, zoodat uit een en ander w-'el b-lijk'^
dat hier gewichtige Wferken gaan uitge
voerd worden.
Na deze uiteenzetting die met a'ppla;u9
werd ontvangen Was de 'gelegenheid tot
het stellen van vragen, waarvan oo-B ge
bruik werd gemhak't. Zoo werd b.v'. ge
vraagd of hij het uitvoeren der werkzaam
heden aan den KloetingSch|en overweg, dit.
in of voor of na den bietentijd zo-u ge
schieden. Het eers'te zou veel ongerief) me
debrengen voor de landbouwers 'die hun
bieten vervoeren. Geantwoord werd, dat
die werkzaamheden allerwaarschijnlijkst
zullen vallen in de Zomermaanden, dus
buiten den bietentijd. Nog werd gevraagd
o-f' de aanbesteding der Verschillende wer
ken niet gesplitst zöu kunnen worden, b'.V.
de loodsen apart. Geantwoord werd 'dat a'e
eisc'hen van den dienst zichi daartegen ver
zetten, alles wordt in eens aanbesteed'. Nog
werd gevraagd of, nu de electrifidatie der
Provincie gaa-t aamg;ep:ajft wordm, 't geen
aanbeveling z'ou verdienen dan spoorweg
te el-ectrifioeeren. Hierop werd geantwoord
door dr. Jenny Weijerman dat het een o-n-
noodig ophouden van den zoolang ge-
wenschten spoorweg m'et zich zbu brengen,
wanneer dezie aan het eleotrificatievraijg-'
stuk' werd vastgekbppeld. Z. i. behoort
men nu met den spoorweg door te gkan.
Wel zullen de werken zóó worden uitge
voerd dat later, wanneer 't zou mo-eten de
lokhalspoor tot een eleeitrisWhe kan worden'
omgebouwd de perronso-verbrugging
b.v. is expresselijk zóó hoog geprojecteerd
om' ruimte te laten voor eventueel aau te
brengen electrische bovenglondsche gelei
ding. Uit het antwoord op- een paar andere
vfagen bleek dat m'et den bouw- van den
geheeleJi lokaalspoorweg pen paar jaren
zullen heengaan. Toen het Vra'gen stellen
afgeloopen was, sloot de heer Jenny Wieij-
erman onder dankzegging voor de be
toonde helaDgsteDing de vergadering, 'd'e
gel'egienlieid openstellende voor allen om]
meer van nabij de teekeningen te- bekijken.
Hieraan Weïd door velen gevo-lg gegeven
en bleef men eenigen tijd in gCmoe-deiijt©
causerie bij-een, om1 heen te gaan met de
overtuiging dat de locaalspoor nu werke
lijkheid gaat worden.
D!o verijdelde nio-»ril*ansiag
tegen Von Secckt.
Do Berlijnsche politie heeft oen liarüg
kluifje gevonden door de ontdekking van
het complot tegen generaal Von Secckti,
den opperbevelhebber der rijkbweer, die
tegelijk met Von Kahr en Von Lossow
moest vallen als' slachtoffer van 't samen
zweerders- en moordenaarsgespuis, dat in
dertijd Erz'berger en Rathemau om het le<
Ven bracht en thans blijkbaar het proces
tegen Hitier en Ludendorf' wilde verhin
deren althans door een daad v.an terro
risme idaartegen wilde protesteefen.
De ontdekking van het komplot heeft
geleid tot do arrestatie van z'ekieren koop
man Thormann geheeten. Deze arrestatie
geschiedde Dinsdag voormiddag in het
bekende café Josty op den Potsdamerplatz'
en werd met zooveel handigheid, kalmte
en tact uitgevoerd, dat noch het publiek,
noch z'elfs de Miners van h-et café er iets
van bemerkt hebben. Deze Thormann, een
geboren Noord-Duitscher, beeft bijna
voortdurend in Beieren gewoond, waar hij
ook met de Dieutsch-Völk'siobe kringen in'
aanraking kwam' en lid word v-an den
„Vikingbund", die als een voortzetting
van de verboden organisatie „Consul" kan
worden beschouwd. Thormann wds' een
groot vereerder van den leider van den
„Vikngshund", kapitein Ehrhardtt. Pad
Zaterdag was hij te Berlijn aangekomen,
en had zich onmiddellijk naar het bureau
van de D.-Völkische Vrijheidspartij bege
ven, waar hij een bekende had. Aan dien
bekende Zette hij zijh moordplan uiteen,
in de veronderstelling, dat deze zich zon
der m-eer bereid zou Verklaren, niet alleen'
om) de uitvoering van de daad te bevorde
ren, maar ook om te zorgen voor het vin
den van een man, die bereid zou zijn den
aanslag te doen, daar Thormann zich zelf
op den achtergrond wilde houden. Dó be
trokken Deutsch-Völkisch-e leider Verzocht
ThormUnn daarop Zondag hij hem te ko
men, doch tegelijkertijd deed hij den rijks
commissaris voor de bewaking der open-
baro Orde mededeeling van het plan.
Toen Thormann den volgenden dag weer
in het Duitsch-Völk'iscne bureau Ver
scheen, trof hij daar een oud-officier aan,
dia zich in schijn bereid verklaarde den
aanslag op v. Seec'kt uit te voeren. Vol
gens Thormann's plan zou hij Maandag
een rijkaart voor de Tattersal' (de m'anège
in de Luisenstrasse Red.) nemen, waar v.
Seeekt steeds voor hij zijn dagtaak! begint),
pleegt te rijden. De officier zou: aen gene
raal voorbijrijden en hem op kbrten af
stand neerschieten. Dat zou Dinsaag om'
11 uur vooxm1. gebeuren.
Thormann zou dan in oaf'é Josty op den
uitslag wachten. Dbcli in plaats: van dén
officier verschenen de rech-erohenrsi, aée
Thormann -arresteerden. Hij' liet zich' zon
der verz!et naar het huis van bewaring té
Mcatit brengen. En nu zoekt de politie
na:ar Verdere medeplichtigen ia dit moo-rd-
kónfplot. („Do Tijd")
B;e Separatisten in den Palis.
Gelijk reeds gemeld, zou in de katho
lieke kerken in de Palts Zondag van den
kansel eon verklaring worden voorgele
zen, waarin de „regeering van de auto
nome Palts" openlijk zou worden gedesa
voueerd. De voorlezinng werd echter, zoo-
als' mien weet, door de Fransthe autoritei
ten verboden.
Wij ontvingen thans een authentiek' af
schrift vta de hlpoger bedoelde verkla
ring en van de begeleidende mededeeling.
zocals ze aan de Katholieke geestelijken in
da Palts gezonden werd.
Het document luidt aldus:
Eerwaarde heeren
De dekencn en een groot aantal andere
priesterd van de Palts richten hij' dezen
aan u eerwaarden, in oVerleg en in over
eenstemming met Zijne Doorluchtige
Haogwaaxdigheid den Bisschop, het drin
gend' verzoek', de volgende verklaring aan
staanden Zondag Van den kla-nsel aan uw'e
geloovigen bekend te maken:
V erkiaring
Om aan de v'eolvuldige voorkomende
verkeerde mocningen, twijfels en misver
standen een einde te maken, zien wij o-ng
genoodzaakt, het volgende te verklaren
il ij, katholieke priesters van de Pais,
hebben, getrouw aan de voorschriften van
bet vierde gebód, het nimmer laten onf-
TteKten aan gehoorzaamheid en trouw te
genover het rechtmatige staatsgezag.
Lóze ons door de zedenleer van onzen
godsaienst opgelegde plicht is voor ons
ook de maatstaf voor de beoordeeling der
tegenwoordige in onze Palts bestaande
verhoudinngen.
De zoogenaamde „xegeéring der auto
nome Palts" is langs den .xevolntio-nnairen
w-eg van hoogverraad en van geweld en
met verwerpelijke middelen, dus in tegen
spraak' met de christelijke Zedenwet, ge
constitueerd en kan dus ook niet op 'den
wil der bevolking van de Palts steunen.
Het gebod van God legt ons de gehoor
zaamheid alleen aan het rechtma-tigé
staatsgezag tot plicht op.
Wij, khtholiek'e priesters) Van de Palts,
2ijn derhalve tegenover God esn ons ge
weten verplicht, de zoogenaamde „regae-
ring der autonome Palts" als niet besfean-
do te beschouwen.
Wij verwachten, dat door eiken katho
liek in dezen alleen dé voorschriften Van
de christelijke Zedenwet ais' richtsnoer be
schouwd zullen worden.
„Men moet God meer gehoorzamen dan
de menseh-en." („Msbdj'j
Dyn*miet-ontpIoffing.
Naar- het „B'erl. Tageh'l." bericht, zijn
Vrijdag in het kfuitmagazïj'n van de „An-
selmschaoht" te Hultschin (Silezië) meer
dan 12 centenaars dynamiet ontploft.
Het hoele magazijn vloog in de lucht.
Vier arbeiders werden gedood.
Edelmoedige gift des I'tasen.
Zijne Heiligheid de Paus heeft aan
Duitschlamd een millioen tweehonderd dui
zend lire, vijftig duizend meter stof en'
drie heetolieter olijfolie, té gebruiken als
chrisma, gezónden.
Z. H. heeft vérder volgens dé D'nitschfe
bladen een oproep- gericht aan dö bis
schoppen van alle landen voor een hulp
actie ten behoeve der noodlijdenden in
D.uitschland.
Een rede „v#n Seipci.
WEENBN, (Wl. B.) Bondskanselier Sei-
pel' heeft er in eén redie op gewezen, dat
de ontwikkeling in Oostenrijk bemoedi
gend is. De betrekkingen met de nabuur-
staten leiden nader tot den vrede in de
wereld.
Mgr. Seipel drukte het als zijn vlaste
overtuiging uit, dat ook in "Duifschland
het Crisispunt der ontwikkeling overwon
nen is.
Do vooruitzichten dér binnenlandsohie
regeeringspolitiek van Oostenrijk noemde
de kanselier goed. Het evenwicht in do
staatshuishouding zal zeer zeker bereikt
worden. Het ideaal is de uitgaven té ver
minderen dan zal het ook mogelijk zijn de
belastingen te verlagen,
hi I -r-sB i x I'
•*V y
iMini f\
Poinearé heeft Vrijdag in de Kamer hij
de tehandeling van interpellaties over da
buiteniaindsche politiek ten aanzien van
de prioriteit van de motie-Manaut da
kwestie van vertrouwen gesteld. Die Ka
mer heeft dat gedaan met 408 tógen 14
stemmen. D© tegenstemmen wapen van: 12
communisten50 sócialisten53 aocialüs-'
tische radicalen, onder wie Herriot; v'oortó
25 stemmen over vier verschillende par
tijen verdeeld.
,Do beiaard-klokken te Antwerpen' en t«
Bpngg-o zijn sedert eenigen tijd 4e^ nachts!
stligelegd, ten einde de nachtrust der be
woners niet meer te storen. Te Bruggl9
heeft dezo maatregel protest uitgelokt hij
de bevolkinr die niet eraarne de eigenaar-
dire bekoring .van het klokkenspel, hij
avond of nacht, wil missen, terwijl ooB
Engelscihe en Am'erikaansch-e bezoekers
hun stem hij die der Bruggelingen voeg
den. Zeer waarschijnlijk zal het wekke
ren van den beiaard in de oude, stilld
Viaaméche stad dan ook! binnenkort weer
als vpoegex dag en nacht worden gebood'-
(N. K. Ct.j
Bij het noem'en van de redenen die 'del
liberalen geleid hebben tot h-et besluit
om1 de Conservatieve regóeriiug door die van'
de arbeiderspartij te vervangen heeft As-
quith gezegd, dat de liberale partij zicb
oprecht en ten plechtigstde heeft Verbon
den om aa-n socialistische proefnemingen
evenmin steun te verlecnen als aan dö
protectionistische po]itiek'._„"Wij zullen on'-
ze beloften niet verzaken, zoo-als men zal
zien wanneer Wij op de proef worden ge
steld. Bij een Lagerhuis zooals h-et thané
is samengesteld, is het nutteloos om té
spreken over de onmiddellijke gevaren vanf
een socialistische régime. In de wetgeving
en in alle belangrijke bestuurszaken blijft
het Lagerhuis de hoogste macht en moefl
het dit blijven. Op het belangrijke gebiadl
van de sociale wetgeving waar de vooruit
strevende gedachte dezelfde idealen heeffi
en bereid is tot haar Verwezenlijking over
ta gaan, gfootendeels langö' een gemeen-
schappelijtoen weg, bestaat ex geen redeii
waarom er ge-en samenwerking zou zijn,
met alleen tusschen de liberale en dól
arbeiderspartij maar ook' 'tusschen de le
den van alle partij-en. Dergelijke sam'en-
werkïng is ook' mogelijk voor het opnieuw!
bevestigen van het zedelijk' ge zag vad
Gro-ot-Brittanni0 in de raadkamers vans
da wepeld.
pi I H- '"I''1 j
D'e vloot heeft Vrijdag onder eén stort
regen het laatste saluut gebracht aan dé
43_ officieren en manschappen die met d-a
'duikbóot L*. 24 zijn omgekbmen. Achttieri
schepen, waaronder 12 duikboot-en, na
men aa.n het rouwvertoon deel. De plaats,
waar do duikbóot ligt, was aangegeven
doop een vlag op een verankerde boei. Dö
schepen vormden daarom een carré, met
den mijneu-veger „Ros", die als vlagge-
schip voop den schout-hij-nacht Nieholsod
dienst deed, in het midden. Terwijl d'e "be
manning blootshoofds stond, verrichtte de
vlootkapelaan den lijkdienst. Een groote
kf-ans van chrysanten en lelies werd og
het water neergelaten.
S'p o orwegsl «ikiug!.
Die staking hij dé Eingielséhe Spoorwe
gen is Zondagnacht begonnen, ondankd
da Conferenties, die 17 uren hebben g«-
dunpd. D:e staking omVat 59000 personen'.
Menh oopt met de werkwilligen en met
vrijwilligers in staat te zijn een beperkten
dienst te handhaven.
De staking; heeft Maandaginorgan reeatf
veel stagnptie gebracht. De spoorweg
maatschappijen hgWbein een beperktem
dienst georganiseerd'.
(Zie laatste berichten)'.
Mateu en Nicolau, die ter dood veroor
deeld wapen als medeplichtig aan delf
moopd op Dato, den minister-presideaf,
hebben gratie gekregen.
Aardbeving.
MADRID1, (V. D.). Een ernstige aard
beving heeft een paniek veroorzaakt onder
de bewoners van tal van dorpen in Spanje-
.Verschillende 'hjuizén zijn ingestort..
Die burgeroorlog in Mexico',
Naar_ de (Telegraaf uit New-York
neemt, is b!ij het bombardement, dat de Êa-»
nonneerbooten Vain de opstandelingen heb'1»
$en onderhonden ppj de haven en forteit