ss NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR GEHEEL ZEELAND Misvorming. Karowsks, de Nihilist. V Vrijheid of bandeloosheid BUITENLAND DUITSCHLAND mm Etervoig9>i NUMMER 203 DINSDA6 30 OCTOBER 1923 19m JAAR6ANG NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel, GOES 1,1, UtT BLAD VERSCHIJNT! DES DINSDAGS lil Abonnementsprijs f 1,90 per drie maanden, bij vooruitbetaling I Interloc. Telefoon: Redactie No. 97; Administratie No. 207 1 mm I Adsertsntlën van 1 tot 6 regels f 0,90, elke regel meer f 0,15 II Bijkantoor: MIDDELBURG, Markt 1 en 2; Telefoon No. 474 'j' Q 4 C Q fj! M Q O Q A |3 FN Qp\ /ATj-ÏJljAuS I ContractregolPrii3' te beginn9n bii 500 regels, beduidend lager De Saksische monnik Maarten Luthter .vertoef in 15X7de viaan des opstandlte tsgen de Hoomsch-KathplieKe Kerkl en luidde daarmede de z.g. Hervorming in. Zijn revolutionnair optreden trachtte hij la rechtvaardigen door hpt proolametereai eener onzichtbare Kerk' en door te ver kondigen, dat Idfe stem des H. Geestes m cms binnenste beslist over de GoddjeDjK- hied der Schrift en d|gn inhoud der chris telijke leer, wat dus neerkbmt op de loochening van een onfeilbaar Kerkelijk' leergezag. „Im grossten Ganzen'1 volgden Calvijh en Zwinglius het voetspoor van den .Wittenb'ergter. Euther's daad heeft die schromelijkste gevolgen gehad voor 't Kerkelijk' teven dergenen, die zich met Luthjer «n d(e andere Reformatoren van de Moteldfeikterk' afscheidden. Een gnenztenloozle| verwarring op h'erkelijk-leerstellig gjebied, het stuks gewijze prijsgfeven van de fundajnl&nteele waarheden des christendons Triniteit, 'Godheid van Christus', bovennatuurlijkte waarde van het verlossingswerk hef ■uiteenvallen der „gereformeerde'1 enris- tenheid in tal van kerkten en kerkjes2), ziedaar wat na vier eeuwen de „geze gende" Hervorming aan de wereld) heeft gebracht, terwijl op staatkundig gebied Luther's revolutionaire idee de vruchtbare bron is geworden van allerlei omwentelin gen en opstanden tegen het van Godswege gestelde wereldlijk' gezag met d|en ver- schrikkelijken Boerenkrijg in Duitscli- land als voorspel. En nu zegge men niet: Nu ja, gij', .als Eoomschen stelt dat natuurlijk zoo voor, moet dat wel doen. Want ter bevestiging van wat wij' hierboven zeiden bezitten wij da meest besliste uitspraken van ni«t- Eatholiekengeleerden, schrijvers, pre dikanten enz. Wat schrijft b.v. Ed. vod Bjaitttóijm I „De Hervormers bemerkten niet, dat hun geloof aan de k'anoniekte geschrif ten, dat zij v,an jougsaf geleerd hadlden, uitsluitend steunde op d|e dat geloof betuigende onfeilbaarheid dter Kerk en der kerkelijke traditie. Omidlat het ge loef aan de onfeilbaarheid d|er Schrift hun persoonlijk door merg en been ge drongen was, vermoeédlgn zij' niet, dat zij met heli protest tegen de onfeilbaar heid der Schrift te gronjp richtten en dat zij da.arjd|oor den eersten steen uit het vastgevoeg'de gebouw der hiërarchie rukten, na Welken steen noodzakelijk, onder den invloedj van den tijd, steen voor steen afbrokkelend, hef gebouw op den grond moest vallen. („Die Seltstzersetiung dier Christentums und die Religion der Zuk'unft" Berlin 1874 9). Op de Noord-Brab'antsohe en Limburg- sche Prediliantenvergadering, d|pn 3en October j.l. te Oisterwij'kl gehouden, hield dr. H. J. Toxapeus een referaat over: „De bezwaren van Roomsche zijde tegen Luther en het Protestantisme-. Vtele be zwaren werden door spr. opgesomd} waar van, zegt hij', verscheidene ernstig genoeg zijn om ons tof nadenken te stemmen. Het Protestantisme blijft zichzelf niet gelijk'. Luther, eerst de profeet der geestelijke vrijheid is later weer aianh(anger yam hef gezag. Terwijl hij kritisch stond tegenover den bijbei,, beroept hij zich voortdurend op teksten. Dan gaat Toxapeute voort: fr „Terwijl 't Katholicisme der midden eeuwen, vooral tijdens Gregoriua VII opkwam voor de vrijheid d|er kerk, zelfs haar heerschappij' over den staat, heeft de hervorming die vrijheid! losgelaten, feuilleton M) _0_ De middag verliep, Rachow' dacht lang over alles na,, ja eens zelfsi kwiam' hetl hem in de gedachte, de club te Verraden,; f® einde zichzelf aan gevaar te! ont-i trekken. Maar dat plan liet hij; varen. „Laat ze doen, wat rij willen," sprak hi} schier fluisterend. „Ais eeinmaal de vogel voorgoed is gevlogen, bekommert hij frch om dat alles 'niet meer." De avond1 brak a-an. Langzamerhand! verschenen de leden; de chef kw.a.mi liét laatst. „Men is reeds beneden," fluisterde Ra. cnow hem zocht iin het oor, „docb luis ter een oogenblik: jb moet u iets mede delen. Dezen middag trad een spion bij we bmnen, die Kennis scheen te drageri, van de dagelijkscbe bijeenkomsten. Hij hield Zich, alsof hij iets wilde bestellen; noch doorzocht het vertrek zoo nauwkeu- n? mogelijk. terwijl hij mij allerlei strik- Tïf*®1 stelde. Bij het heengaan zeide hij jiltachow, ge zijt slechts een arme dromt ■hel, maar indien ge mij bijstaat of liever "e regeering behulpzaam; wilt wezen met net opvangen der bende, die hier 'dagelijks amenkomt, dan .zult gij door haar niet slechts rijkelijk beloond worden, 'jnaar evens een Zeer hoogen eerepost erlan- C "O was van alles z'oo goed op s hoogte, dat loochenen niet mogelijk 'was. Ik z'eide hem', dat ik onmiddellijk en Was het in Duitechland weldra: „cu ius regio, eiuS religio" 3) Onder Protes-. tanfen: verdeeldheid! veelhpid van lee- ringen, geestelijke anarchie. Daartegen over hij het Katholicisme eenheid, daar door kracht en invloed. .Woorden als Moederkerk hebben hgiin goeden zin. Gelccf aan vageVuur, voorzoover 't b»- vat de gedachte aan ontwikkteling', is nog wel iets anders dan djwaaa bijgeloof. 0-~'k) het machinaal bidden heeft efin psychologische beteekenis, door de Pro testanten te yank voorbij gezien. Rome heeft beter dan wij ingezien dat paedja- gogia puerilis1) voor velen noodzakelijk is. Het ld begrijpelijk dat hlet Christen dom zich spoedig uithreijdjde zoodra het Katholiek' werd". (N. Rot. Crt. van 5 October 1923). Stemt dit alles reeds tot najetenkjen, nog veel ontstellender id hjetggne pp de Zuid-Hollandsche Prejfjiklainten vergadering werd gezegd dloor ds. P. Eldering uit Rotterdam, die een refeiiaat hieljdl over „Marx en Luther, uit het Evangelie be zien1. Van zijn rede en de daarop ge volgde discussie igeeft dip „N. R. Ct." (18 Sept. av.bl.) het volgende verslag: „Het kan de vraag rijn, aldus spr., of Marx niet dichter hij het Evangelie staat- dan Luther. Hoe men tegenovter deze vraag staat, hangt af van onze verhoudmg tegenovter het Evangelie of wat men van genoemd® figuren afweet- Als mensehen zijn Marx en Luther ge lijkwaardig gteweest: Marx meer revo- lutionnair, Luther meer burgiermiajn— Simon de Farizeeër is dte vijand, van bet christendom en Luiker staat dichter hij Simon dan Marx. Luther heeft de sociale betetekenis van het Evangelie niet doorzien, al streed hij tegen ,dja rente. „De Jood Marx heeft h|et woord: „Gij- kWnt niet God en den Mammon dienen'f goed verstaan- Hij' voelt en denkt internationaal. Het wereldleed gaat hem hoven zijn persoonlijk leed. Luther is en blijft individualistisch'. .Wat heeft Luther voor de kleinen ge daan? Hij heeft den ajdjel tegten hen op gehitst In dat opzicht staat Luther verder van het Evangelie dan Carl Marx. In ander opzicht stond hij er Weer dichter bij'. De religie hpeft ook zijn mystieke en wijsgeerigie zijd». Marx heeft door en met zijn leven denzèlf'dlen God gediend» dien ook Luther diende. .We mogen Marx-Luther niet tegen over, maar naast elkaar zetten. Marx heeft in zekeren zin Luther aangevuld'. Beide personen zijn te rechtvaardigen.'1 Aldus ds. Elidpring. Den hemel zij dank', zo,O. merkt „De Tijd - op, dat dtft geeni R'oomsch priester heeft geztegd! Din Was' Holland in last geweest. En het mooiste is, dat de meeste pre dikanten teT vergadering het hardtop lie ten hooTen of anders door hun stilzwijgen hetu,igden, da t ze t .eens wapen mek bet gesprokene. „Marx heeft op Luther's wterk voort gebouwd moest Ds. Hulsman erkennen, al keerde hij' zich Jan o„k' op wijsgeerigte en historische grondden tb-sten die wijze, waarop de referent b'oidte personen tegen over elkaar had gesteld. Ds. HooykhaS „aanvaardt ga'arne hétj gesprokene1'. Ook Ds. Riemens vindt: „Dat We over Marx gr,putsch denken- ver dient waardeering; hij hpeft epen stuk' Evangelie de Wereld ingte|dpagen". Als men bedenkt, dat Ds. Kindjermjan a,an den referent vroeg, Wat. hij tot Evan gelie verklaart („wie hebben vier ver schillende Evangelies") en daarop wopd|t geantwoord„d'r stjaaa zooveel ttegenstrij1- bereid was, den verrader te spelen, aa^ tuurlijk onder gestelde voorwaarden, fin nen een uur begeef ik mij' naar het politie bureau om ("manschappen af te halen, die zich.alsdan in den tuin zullen schuil houden. Zorg dus onmiddellijk „uit de voeten te komen!'-' „Anker" spoedde zich snel naar be neden en nam, na afloop der gebruikelijke formaliteiten, het gestoienc in ontvangst Dan sprak hij1 weemoedig: „mijne vrien den, wij' zijn hier ter plaatse niet veilig; spionnen omgeven ons en trachten onisl in 'hunne strikken te vangen. Reeds zou den wij heden hun prooi zijn geworden, fcloo niet onze trouwe en eerlijke Rachow m|ij izoo juist had gewaarschuwd, dal de vijand nabij was. Gij kunt u, verwil deren en morgen bijeenkomen in een an deren schuilhoek', waarvoor ik treeds lang bij voorbaat g'eiz'orgd heb." Hij' noemde de plaats en beval hun vervolgens, de bie'zien te pakken. D'e leden voldeden hieraan onmiddellijk, zelfs zon der inachtneming der gebruikelijke maat regelen. Allen vlogen als het ware het huis uit. Lachend staarde Rachow hen na. „De strijd jaagt u' sohrik' aan," zleide hiji spot ten, „doch waartoe die wapenen, wanneer g'e zioo laf zijt? Ik ben overtuigd', dat ntw imloed meer „uit woorden dan dadeu bestaat, ellendige lafaards!" 1 Hij kleedde zich aan, sloeg, den pels- mlantel om en verliet zijne werkplaats. Van verre zag hij Twan aankomen, doch doz'e scheen hem nu niet te herkennen. dige dingen in'-*, begrijpt men wel, wat men hrnr ondder „Evangelie dkagfen" moet verstaan- En het is niet Denifle, noc'hj Grisar Katholieke Luther bestrijders majarDs. Eldering, die in zijh repliek verklaaïJIP „Vrcegey deed Marx mij' pijnlijk aan, thans is da,t h(et geval met Luther". Wij heieven vreemde dingen. Twee schijnbaar geheel tegtenstrijdigle personali teiten, Luther en Marx, de Apostiel der Reformatie en de Apostel dter Sociaal-, Democratie, worden hier bijeengebracht. Een Marx wint 't'; hij' de Socialisten K Neen, hij de dominees't Is o'troevig, ntaar t toont toch duidelijk d|p verwantschjap aan tussohen de ideeën dlfOSr twtee figuren. Marx trok de consequenties; al hr,acht hij ze dan ook over op een ander terrein nrt de door Lutih'er. gesteldje praiemis'sen. Daarom is de tegenstrijdigbeiidj tusschen Luther en Marx slecihjfe sdhijin en heeft de man van Wormls op zijn werkj niet het stempel gedrukt der hervorming maar d|er misvorming van Ohristus' stichting: de Heilige Katholieke en Apostolische Kerk'. Men moge dat van Protestantsohe zijde zooveel verbloemen als aten wil, het is voor wie goed doordlenkt en eerlijk, op recht oordeelt, onmiskenbaar en onloo chenbaar. x) De dag van 31 October 1517, Waarop Luther zijne befaamde „thpstes'1 aan de deur der slotkerk te Wittenberg aansloeg, wordt gemeenlijk voor dien aanvangsdatum der Hervorming gehouden. 2) Naar wij' in het Septembernummer vqn „Bergopwaarts" lezen, btestaan er vol gens de jongste volkstelling de volg»nd|de schakeeringen van Gereformeerd „Gereformeerde Kerkten. Gereformeerde Gemeente. Oud-Gereformeerde Gemieente. Gereformeerde Gemteente onder Kruis. Christelijk-Gereforinleerde' Gemeente. Christelijk-Gereformeerdei Kerk'. Vrije Gereformeerde Kerk. Hersteld vrije Gereformeerde Kerk. Vrije Christelijk-Gereformeterde Kerk. Afgescheiden Gemeente. Christelijk' afgescheiden. Christelijk-Gereformeerd af'gesteheiden. Christehlijk afgescheiden Kerk'. Leddeboerianen'1 enS. s) Vr'ij verta-ald„de onjd(erdanen moe ien den godsdienst belijden van hun lands heer" Red. 4) Opvoedkunde dfcr jeugdi Red. V Groote woorden voor niets. Onder den sensationeelen titel „Het blazoen besmet", Vertelt de, „Goeischd Cour intin ha,ar nummer van gisteren avond, dit die ex-premier, de heer Ruijs de Beerenhronck, aian de Katholiek© bla den een dreigbrief hteef't gezonden Waarin hij, mededeelde, dat bij verwerping "er Vlootwet het Ktebinet zou aftreden en dat dan 'dje reconstructie steunendte cp de drie rechtsche partijen niet meel' moge lijk zou ziju. Dit laatste meende hij' te kunnen schrijven op grond van gegevens die hij ter beschikking had. Hiermede heeft de heer Ruijs, naar d|e Goesche Courant meent, „zijin wiatpen- sduld op onverantwoordelijke wijzte d(oor de modder gesleurd". Ook' spreekt ao „Goesche'-' van „de zWjarte h(aaidelrngten" des hoeren Ruijs. Dat zijn allemaal groote woorden voor niets en de zaak wordt' dloor de Goes'cihe Courant om het niaar zoo zacht mo gelijk te zeggen lichtelijk overdreven. De heer Ruijs heeft geen „dreigbrief1 geschreven. Hij h|eeft wel, ter orienteering van de R.-K. redacteuren, via d(an presi- Spoedig 'had hijl het station bereikt; het was nog, te Vroeg. "Rachow trad oena wachtkamer binnen en wachtte daar op, het vertrek van den trein. Toen het fceet- 'ken gegeven werd, om 'een kaartje tel nemen, haalde hij sidderend eenigte goud stukken te voorschijn, want hij vreesde ontdekt te worden. De beamlbte bemerkte! dit ten zlagi scherp hem' aan. „Waarheen?" vroeg hiji kortaf, i „En met welke klas?" „Tweede klas, Koningsbergen," luidde het antwoord. De beamjbte gaf hem het kaartje over en ontving het geld. Rachow vlood! heen, steeg een kleine coupé in en zlecte 'zïch in 'een hoekje tneder, terWijll hij' zijn hhofd 'in den (pelskraag Verborg, Spoedig daarop ging de trein in beweging; Jwan kon nauwlijks zlijn igeduld be dwingen. ICarowski bleef lang uit en keerde eerst ruim' over 1 middernacht terug. Hij was slecht geluimd en maakte van het souper geen gebruik. „Zie eens onder het bed!" beval hij den kok1. Iwan voldeed hieraan onmiddellijk vervolgens werden de kamers onderzocht. Iedere kast werd geopend elk hoekje) doorsnuffelddoch niets werd ge vonden. „Zie naar deuren en „vensters!" beval hij tvervolgens, „en zoo ge gereed ziijl). begeef u naar bed!'' 'ïwan ging heen; Karowski sloot zijn kamfers -en lopende zijn -.schatkist. Dié buit, dien hij heden in ontvangst genom!ejn had, (werd Weder verborg en; Idan do dent van de R.-K. Journalistenvereenf- ging hem een schrijven doen geworden, waarin hij de grojote waarde schlet!st dtie zijn kjibinet hechtte aan het Vlootwet- ontwerp en de spoedige aanneming daar van door de Kamer, met het oog op 's lands belang. De redactioneele vrijheid' werd in geen enkel opzicht aangetast. Hoogstens Kan men zeggien, da,t de heer Ruijs zich heeft vergist in de appreciatie der inlichtingen en gegievfens, die hem deden conoliidteeren, dat een ooalitie- ministerie na de verwerping der Vloot wet onmogelijk' zouden zijn en nóg is 't niet volkomen zeker, dat hij zich heeft vergist. Maar voor de groote! woorden„blazteen besmet", „zwarte daden" enz. btestond| in alle geval niet de minst» aanleiding. Tenzij men de dingen verkeerd! wil zien. In 'den Viissisfechen Raad heeft eeni lid van de Socialistische Partij .(niet te „ver warren met de S. D. A. P.Vgespiroken naar aanleiding van het feit, dat getracht is uit Vüssingen een vergadering) te weren van de Vrijdenkersvereeniging „De Doge- raad" welker theorieën, gebaseerd op de Godloochening, de fundamenten van Godsdienst, Gezag, Eigendom en Huisge zin ondergraven en m'oortgn zij .pirac- tisc'h worden verwezenlijkt de mjaat- stehappij aan het gruwelijkst barboriis'ni^ ziou'den prijsgeven. Had de man ook maar een greintje be nul gehad van wat hem) zelf als taenscb z'oui overkomen, werden de Dageraads- fantazieën eens werkelijkheid, hij zou g'eu wis hebben goedgekeurd dat man .dte vrij heid van woord' en geschrift die redelijke! breidel worde aangelegd,, waardoor de vrijheid niet in bandeloosheid ontaardt Wiel zij'n paard de weide in stuurt om het er „vrij in te laten rondloopen, „zorgt noch- thans dat de weide door sloot en hekwerk is afgescheiden van het bouwland èn het bejwoonde erf. opdat het dier niet, al ta veel vrijheid' hebbende, te vleel schade aanricht en zoodoende zijn vrijheid mis bruikt. j' Tot een dergelijke hoogte van ge'ztend' denken wist dez,e roode Spreker zich niet te verheffen, doch, grasduinende in het veld der holle declamatie, .oreerde hij over „aanslag, op de gewetensvrijheid.'.' (brrl) m riep uit: „Rome streeft naar dte wereldmacht en dit leidt tot onder drukken van iedere vrije gedachte''. (vteeM seliJkH), De holheid dezter declamatorische imieetingsfraze treedt voor wie met nuoiite1- ren, kritischen zin de dingen beschouwt, aanstonds in het licht. „Rome", d. w. zl. de RoomschJfalholieke Kerk streeift slechts naar ééne zaakhare kinderen zóó te geleiden door deize voor de ziel gevaar volle wereld, dat zij het einddoel waarvoor zïj geschapen zïj'n: God eenmaal te bezit ten naar Hom hier gediend te hebben bereiken. Dat Hinkt wat ouderwetsch mis schien, mlaar daarom is het niet minder waar en wenschen wij met Schaepman op te „merken dat het nieuwere niet altijd hief hetere is g'ebleken. Met het streven naar wereldmacht houdt de Roomsdh-Katholieke Kerk 'zich niot op, daar z'ij eene stichitngfis van Hejjnl die ge- fefegd heeft): „Mijn rijk is niet van deze Iwlereld". Dat zij echter het geestelijk;^ rijk ,v)an 'Christus onder 'de menschep tracht te verbreiden is zoowel haar recht als haar plicht. En aan die z'endingi schoot zij nimjmer te kort. Zijl bracht aan de wereld met het Evangelie de beschaving, de wetenschap, de ontwikkeling1 de kunst de vrijheid. Haar leer, mits in het prac- tische JeVen verwezenlijkt, volstaat met brandkast gesloten. „De uitvinding van „de blauwe viool" begint winst 'af te Jwerpen," fluisterde hij 'zlaóhtjes. „Binnen eenige dagen neemt het een aanvang; Je vorstin van Tabor komt het eerst aan de beurt. Zij bezit 'n schat, die millioenen gouds waard I's'. Dat levert een buitenkansje! Wanneer h,et gelukt, haar gevangen te nemen, is alles aan mlrjl. 1 Het verlies ivan den diefelal) wordt ruimschoots vergoed." In blafvolle stem'ming ging hij te hed en sliep spoedig in. Iwan had zich, om geen opzien teweeg te brengen, in zijn slaapcel teruggetrok ken, maar toen alles in ritst scheen, ver liet hij het huis en sloop den tuin in. Dlan nam' hij de bijl, die hij' reeds had gereed gelegd, stak ze onder den mantel' en ijlde snel heen. Toen hij eindelijk ter plaatse was, die Rachow had aan geduid, stond hjj fluks stil, maar bemerkte niefmland. Om geruisch te voorkomen, legde hij zich neer vóór de deur van het huis, onophoudelijk' z%n blik' op den straatweg gericht houdende. In den geest dacht hjrjf na over al het genoegen, da,t de schat hgml „zou ^aanbrengen. „Rijk dom' geluk 1dat waren de woor den, die zijne lippen .ontglipten die! bij wijle'n de doodelijke stilte verbraken. „Rachow zal ergens een oponthoud ge had hebben," lispelde hij zachtjes, maar toen het reeds vijf uur werd en hij' nog niet verschenen was, gaf (hij alle hoop op en koesterde argwaan. Ilij stond vin deh gtond op, schudde het gand van den aan de mienschheid de ware vrijheid, >13 juiste gelijkheid, de echte broederschap te schenken, welke door geen enkel ander instituut, al Nscheiimt het daar nog z'oo mede, kan geschonken worden. Het ds dus klare onzin te beweren dat „Rom'e" „d'e vrijle gedachte'' onderdrukt. Nergtens ds het vrijie denken zloo in eesrte als in da Roomsoh-Kathiolieke Kerk} Alleen stelt zijj zich te weer tegen hen dia te vélde trekken tegten die ééne gedaebta Welke het fundament van alle menscheljjCs" denken en daardoor van liet maatschap pelijk kunnen uitmaakt: God te eeren al3 Schepper van al wat is als eeuwige bron van het Ware, het Goede en het Sohoone. Waar die gedachte de geesten be heer scht, is vrijheid, waar die gedachte! ontbreekt, is óf slavernij óf bandeloos heid, heide evengroote gee seis voor het mensebdom. Wij kunnen 'het slechts betreuren, dat in den Vlissingsc'hen Raadl op een dergelijk holle, zlinledigte wifze is gefraz'eerd 0we«( vrijheid; dat er de Roomsch-Katholiekg Kerk met 'haar aohttienhonderdjarige ver diensten voor het behoud der vrijheid een' totaal onverdiende blaam van gewetens- Knechting' is opgelegd en. dat, toen een lid dier Kerk jiet Woord viroeg om' zich tegtert' de gez'eglden van het Socialistische lid tte Vterdedig'ten, hem zulks door den Jfoorzitteï! werd geweigerd. Zie, dat is knotten .van dd Vrijheid en een z;eer kleingeestig knotten. Dat on'zte geloofsgenooten te CVüssingem; uit het gebeurde leeren, fier hun ltoom(- sche overtuiging naar buiten uit te draggm en zich niet door holle declamaties van onze tegenstanders te laten onder sneeuwen. i De Rijnland-republiek, PARIJS, 27 Fut. (B. T. A,)i De bla'-i 'den pubïieeeren een telegram! uit Coble'nZ, Volgens hetwelk gisteren de glpdelegteerd'éhl van de separatistisohe partij' een nieuw® rtegeering gtevorta'd hebben, bestaande uit3 Matthes,)mlinister"-pxesidentHutsen, mi-i nister van handels- en h'uitenlandsche SM ken; Wal'tiero'ffl, 'financiën; Liehing, bins nenlandsc'he zaken en de Falts; Kramers, eeredfenst en openhaar onderwijs; Muller, VerkeersWezen; Klehter, justitie! Guthardjj cteMmissaris-gtenernal' voor de Belgische! zóne. Ni«uwe herstel-I) esprekingen De Belgische regeeringl heeft aan dte Eln'gélsdhe laten' Wet'enf da,t zijl instemjt) tatet de tweede suggestie van liet kabinet van ,W|a!shington, n.l'. het henoemfen door. cle herstelcommissi'e Van een groep; tes3 perten, die de betalïngsc|apaöiteit vaa' Dnifeohland zullen schatten en een repas ratieplian zouden ontwerpen, dat ter bes oördeelin'g aan de herstelcólmïnissie zal worden V|a|orgelegd. BERLIJN. In politieke kringen en in de pers is men niet Zeer optimistisch! gestemd omtrent het resultaat van da kos mende conferentie. Toch meent het „Belrl1. •TagtebL" te kunnen vaststellen, dat zich.' een kleine frontVerandeffing bijl Poindire! geopenhaiard heeft, daar hiji, tegen zijn! aanvankelijke .aJwïj'zing is', zich nu bereid! heeft verklaard een Duife'dhV te hooreni nog vóór de lteveringien in naturk Zij'nl hervat. Het blad is ook hoopvol gestemd, omdat de 'Etagelsehen blijkbaar rekening houden mtet de mogelijkheid van een eons 'ferentie, ook als Erankj-ij'K niet van 'del partij zal zijn. D» koltenlteveïantiesï BRUSSEL. Te Düssel'dorf hehblen) dte Belgische en Fransdhe leidefs der inga? mantel en keerde dan huiswaarts. Dui- zitend 'gedachten hielden hem! bezig: hij z,ag het bedrog in, dat Rachow gepleegd' had gepleegd tegen hem, die voor h«(nj zulk een trouw, vriend was. Bij deze gedachte werd Iwan vreeselnjk woedend...^, het' bloed steeg naar boven] en bulderend zwoer hij! bij al! w)at helm. heilig was, een vreeselijke wraak op denl veinzaard te nemen. Hij bereikte het huis, waar nog diepte rust heerschte. Niemand had dus zijd! afwezigheid opgemterktl' Dien dag was Karowski Teeds vroeg op de h'een, hij' scjheen drukte; te heb-i hen: want na. het gebruik van een karig! ontbijt, verliet hij' de woning1. Nauwelijks! had zich zïj'n mteester verwijderd of Iwan! besloot, in de werkplaats van Rjachówl een kijkje te nemen. Haastig spoedde! hij! 'z'ich daarhenen, klopte zacht aan, inlalar niemand gaf antwoord. Hij wachtte nogl even, sloegi vervolglehs de 'deur in en! trad het vertrek binnen. Geen sterveling) was in de werkplaats aanWezigf en' on-: verrichter zake kon 'hij dus terugklee-i ren. Vergeefs liep hij langen tijd de stad! op en neer, neerde telkens terug naar de ledige Werkplaats, maar kon Rachow niet vinden. Hij was er nu zeker, van, datl 'deze gevlucht was en alles 'had! m'eeg'es nomen zonder een oog'enblik a.a,n iwani te denken. Dit maajkte hem lusteloos.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 1