1
uit zeeland.
MIDDELBURG
NI
WOENSDAG 18 APRIL ï@2 3
NIEUWE ifcEUWSGHÊ COURAfffft?
JO!
uit e
borej
gelie
roem
fung
Re
neen
een
jong*
werk
toen
rege*
hazy
in d
hoor*
schei
als
wete
allee
zelf
heel
Hay*
die
bests
Barii
strijl
200
VÊ
veel,
symj
die,
keui
zij t
dat
en
Hayi
mee;
jarei
die
derd
deze
then
vani
deze
Wür
uitv*
vonc
RUSLAND
AMERIKA
BINNENLAND
VLISSINGEN
GOES
gera
weg
wezi
<r begt
vont
tot
dat
niet
scho
gege
meei
Bc
socit
strei
niet
prac
van
zoo
Heili
M(
tot c
kend
buit*
kan
treui
de
parti
elkai
Sir
beid»
i
komi
rech
midc
rake
Ht
bij al
afslu
tract
strev
inme
moei
te k
dezei
arbit
koze:
oplos
Den volgenden dag zullen verschillende
deputaties worden ontvangen, terwijl Za
terdags een gala-voorstelling in den ko
ninklijken schouwburg te Kopenhagen
plaats heeft.
Gemeld wordt, dat ter gelegenheid van
het feest een amnestie zal worden ver
leend.
liet proces tegen Tik'hou.
Naar de „Daily Tel." uit HelsingforS
.verneemt, meldde eien .aldaar uit Moskou
ontvangen telegram, dat bet procies tegen
den patriarch Tikhon en de andere hoog-
waardigheidsbekleeders dief Orthodoxe
kerk Maandag zou beginnen.
Het proces was, aldus betzelfde tele
gram waarschijnlijk uitgesteld, wijl onder
de sovjet-autoriteitten meteningsverschil
bestond betreffende htet meest geschikte
oogenblik om het proces aan te vangen.
De „Titan ic"-ramp herdacht.
Ter gelegenheid van den elfden ver
jaardag van de Titanio-ramp, die, gelijk
onze lezers zich nog levendig zullen her
inneren, indertijd ovef de hieele wereld:
ontroering wekte, en waajrbij 1517 men-
schen om bet leven kwamen, w'erd er
Zondag een draadlooze oproep Tondgesednd
door bet kustwaohtschip van de Inter-
national lee Patrol, zoo wordt uit NeW-
York gemeld.
In den oproep werd aangekondigd, dat
het wachtschip om 10 uur 's morgens,
New-Yorksc'hen tijd, ligging zou nemesn
op de plaats, waar het rampsohip, na
tegen een ijsberg te zijn aangebotst, in de
diepte verdween en dat daar een herden
kingsplechtigheid zou houden, waarbij de
volledige militaire honneurs zouden ge
bracht worden.
Aan alle schepen op zee en alle kerken!
te land werd verzocht, op hetzelfde uur
herdenkingsdiensten te houden en aan alle
draadlooze stations werd het verzoek ge
richt om vijf minuten lang alle draadlooze
correseondentie stop te zetten.
Door elk draadloos station werd het
verzoek verder geseind en telegrafisch!
naar alle dagbladen doorgezonden, zoodat
om 10 uur 's morgens of op het daajnnea
overeenstemmende tijdstip in San
Francisco was het bijvoorbeeld 7 uur 's
morgens overal gebeden voop de slacht
offers der ramp werden verricht.
Bezuiniging Ned. Spoorwegen.
Naar wij vernemen zijn, bij de Centrale
Controle der Ned. Spoorwegen ee® paar
zgn. statistiekmaehines in dienst gesteld
[waardoor eene besparing va n plm. 30 amb
tenaren verkregen wordt. Voorts is met
ingang van 1 April 1.1. de stationsadmiais-
tratie ingericht geworden voor tijdvak
ken van telkenmale 3 dagen; tot dusverre
was dit 2 dagen en voorheen 1 [fag.
Ook deze maatregel zal een bel ingrijkip
besparing geven.
Hoezeer deze maatregelen ook to© te
juichen zijn is het te bevreemden, dat
zij reeds niet jaren geleden zijn ingfcjf
voerd, daar zoowel het een als het andere
reeds voor den oorlog in naburige landen
met vrucht heeft gewerkt, schrijft de
„Maasbode".
De oorzaak, van den wereldoorlog.
Zaterdag vergaderde in dien Haag het
Nedexlandsch Comité tot onderzoek van
de oorzaken van den Wereldoorlog.
Do voorzitter, dr. N. Japikse, gaf een
overzicht van den stand d'er werkzaam
heden, daarbij verheugende® vooruitgang
constateerende, en gewaagde met voldoe
ning van de samenwerking' met gelijk
soortige organisaties in andere gedurende
den oorlog onzijdig gebleven 'laniden, in
de Central Commission for Neutral In
vestigation of the Causes of the World
War.
Tot heel wat minder tevredenheid1 gaf
helaas aldus de voorzitter de staat
der geldmiddelen aanleiding. Om da van
meer dan een zijde gebleken belangstel
ling gelegenheid te geven zich in h©t
Comité te doen gelden, is in de statute®
en bet huishoudelijk reglement, die in ld|ez©
vergadering werden vastgesteld), gelegen
heid geboden aan degenen, dfe met bet
doel en de strekking va® het comité in
stemmen, zich bijl het secretariaat (Liaan
van Meerdervoort 544, den Haag) a,an te
melden voor bet lidmaatschap.
V ersehillende huishoudelijke aangelegen
heden vroegen verder de aandacht v,a®
de vergadering, die besloot, dpt krachtige
pogingen zouden worden aangewend, om
de voor bet werk benoodig.de midldelian
bijeen te brengen, door de financieele comi-
missie, onder presidium1 van dr. W„ W.
van der Meulen, Den Haag, met als secre
taris-penningmeester J. J. Bruna, even
eens in Den Haag.
Hen les.
De Haagsche briefschrijver van „De
Tijd" trekt uit de Statenverkiezingen een
les voor ons, Katholieken. De les is deze,
dat wij er ons wel voor wachten ons zei-)
ven en onze candidaten te beschouwen als
Katholieken zonder meer.
Zeker, schrijft hij, wij moeten geen
mannen of vrouwen afvaardigen, wier]
halnoliciteit niet voor alles vaststaat,maar
wij moeten er toch ook een boetj© op let
ten, dat zij tegelijk zijn en zich gevoelen
rechtsche mannen en vrouwen, die na
staan a,a.n do coalitie, overtuigd dbt een
samengaan v.ain allo gelovigen is een pri
mair landsbelang i® Nederland. Indien wij
daar straks krijgen in de Kamer x nmti-
revolutionnaire, ij christelijk historische
en z katholieke leden, nooit anders gekoi-
zen dan onder de evenredige vertegenc
woordiging, vreemden voor elkaar, nooit
iets gehord hebbend van elkanders dun
ken. en werken dan voor zooverre in eigen
kring tegnstellingen naar voren werden
gebracht, dan kan men misschien nog we]
eens een samenwerking in elkaar knutse
len maar dan is deze, zonder persoonlijk
leven, een dood idling. Op d£t oogenblik
spreekt dit gevaar, nog niet zóó omdat er
nog zoovele andere® in den strijld zijn, die
als 'tware met de samenwerking zij® op
groei d en groot geworden en die als oudls!-
re.i aan den leeftijd een zekeren invloed
danken.
A 1b ouderen zijn zij echte® menschelij-
.k er wij ze ook bestemd het eerst te ver"
ilwijnen. Men zal dan paa eens zien, hoe
geestelijk en persoonlijk' vreemd de coali-
lie-genooten tegen elkaar zullen komen
te staan, indien igder dier drie partij'em
voortgaat haar kracht te zoeken in liet
isolement van haar eigen specifiek pro
gram en niet de partijen en de leiden dter
pariijen en vooral de aapstaande gekozenen
opvoedt in de gedachten, d&t zij zijn, naast
anti-revolutionaire, christ.-hist, en ka
tholieke partijen; samenwerkende christe
lijke partijen, ja dat in zekeren zin op po
litiek gebied christelijke partij is notre
nom de familie en anti-rev., christelijk
historisch en katholiek is notre prénom.
Werkloosheid.
Op Zaterdag, 7 April 1923, wlaren bij'
201 organen der openbare arbeidsbemidldpi-
ling in gemeenten met 5000 of meer inwo
nera 86.205 mannen en 5770 vrouwen als
werkzoekenden ingeschreven, waarvana,.
bewerking van diamant: 1107 m. en 221
vr.b. bouwbedrijven (waaronder pl.m.
4400 grondwerkers, pl.m. 1100 metse
laars, pl.m. 1500 schilders, pl.m. 4200
timmerlieden en ongeveer 3000 opperlie
den: 18.831 m. en 21 vr.c. bewerking
van stroo, hout en kurk2808 m. en 2 vr.
d kleeding en reiniging: 819 m. en 562
vr.e. leder en wasdoek: 1075 m. en 38
vr.f. bewerking van metalen (waaronder
pl.m. 4000 te Rotterdam, pl.m'. 2500 te
Amsterdam, pl.m. 800 te 's Gravenhpge,
pl.m. 500 te Dordrecht, pl.m. 650 te
Utrecht): 12.857 m «n 2 vr.g. textiel
nijverheid: 1706 m. en 92 vr., h. voedingd-
en genotmiddelen (waarondier sigarenindjui-
strie): 5769 m. en 107 vr.i. kantoorper
soneel: 3876.
Ingeschreven ware® op Zaterdag 10
Maart 1923, hij 201 organen: 101.999 m.
en 6887 vr.op Zaterdag 17 Maart 1923,
bij' 204 organen: 97.867 m. en 6.41b
vr.op Zaterdag 24 Maart 1923, bij 201
organen: 93479 m. en 6328 vr.op Zater.i
dag 31 Maart 1923, bij1 187 organen:
86.977 m. en 6165 vr.
Prov. Statenverkiezing Noord-Brabant.
Door een foutieve opgaven va® de voor-
loopige cijfers van den kieskring Zeven
bergen, waar de (Katholieke lijst niet
18.369 doch. 19.493 stemmen haalde, is ons
bij nidere becijfering gebleken1, dat deze
lijst, na aftrek va® viermaal den kies-
doelcr, welke op 430.138 moet worden
vastgesteld, hooger overschot houdt, dan
die van den Vrijheidsbond, nadat daar
aan écn zetel is toegekend, welke de laat
ste overschptszetel was, vervalt derhalve
en moet worden toegewezen aan de Katho
lieke lijst van Zevenbergen, zoodat in
de plaats van den heer C. J. Asselbergs
is gekozen de heer A. H. van do Wiel te
Kiundert.
Daarmee komt de R.-K. Staatspartij in
Noord Brabant van 51 op 52 Sta ten zetels
en lii iakt zij, niettegenstaande de R.-K.
Volk*partij twee zetels bemachtigde, nog
een zetel winst. („Msbd.")
Protest tegen d« verkiezing'.
Naar men aan de „N. L. Ct." medeidieelt,
is te Boskoop (kieskring Gouda) protest
tegen de verkiezing aangete©kend, wijl
op de stembiljetten, welke verstrekt zijn
vanuit het hoofdstembureau te Gouda,
de naam van Mr. Rutgers* foutief voor
komt; op alle stembiljetten in den1 kies
kring ,Gouda staat die naam n.l. vermeld
als W. H. Rutgers, in plaats v.an V. H.
Rutgers.
Men deelde nog mejdfe, ctab ook op 'dé
R.-K. lijst in het district Gouda een naam
foutief voorkomt, n.l. die van Jhr. L.
E. M. von Fisenne; deze staat op alle
stembiljetten vermeld als L. C. M. von
Fisenne.
Tweede Kamerverkiezingen.
De Minister van Binnenlandsche Zake®
en Landbouw heeft, gehoord Gedep. Star
ten van Zeeland, pelet op art. 31 'der
Kieswet met wijziging van de beschikking
van den Minister van Binnenlandsche Za
ken van 30 April 1918, no. 2804, afd-
B. B'., sedert gewijzigd, de verdeeling in
stearfdistricten van den kieskring (XI!
voor de verkiezing van de leden van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal, voor
zooveel de gemeente Oost- en West-Sou
burg betreft, met ingang van 15 Mei 1923
nader geregeld. 'De regeling is vermeld
in Stct. no. 74.
EERSTE KAMER.
De begrooting van Marine voor het jaar
1923 wordt aangenomen met 33 tegen 6
stemmen.
Tegen de Jedeu Mendels, Van EmhJen,
Westerdijk, Pothuis-Smit, Schönfeldt en
Slingerberg.
Z. b. s. wordt aangenomen het Wets
ontwerp tot verhooging en wijziging van
het Vie hoofdstuk der Staatsbegrooting
voor 1923 (onderbrenging beheer en slorm
waarschuwingsdienst en kustwacht bij hei
Departement van Marine).
Aan de orde is hoofdstuk Va (Ondei*-
wqs, Kunsten en Wetenschappen) van de
Staatsbegrooting voor het jaar 1923.
De heer Steger (R.-Kbehandelt uit
voerig de studie der wijsbegeerte en wijst
op de verwaatloozing daarvan.
Prof Slotemaker de Bruine (C'-H.) heeft
het over de a.s. uitbreiding der acade
mische examens en wijst op art. 8 van de
hooger onderwijswet, waarin de praktijk
gesubordineerd is aan de wetenschap.
TWEEDE KAMER.
Aan de orde is het wetsontwerp i. a.
evenredige verkiezing.
De heer Oud kan zich niet vereeni-
g'en met het voorgestelde stelsel, dat ie
grooten invloed geeft in de partijbesturen.
De heer vi "d. Heuvel, maakt bezwaren
tegen de verschillende stemwaarden, in
de verschillende provincies.
De heer Albarda heeft bezwaren, mjajar
zal met het ontwerp meegaan, zoo noodig
kan later een wijziging worden aange
bracht.
De heer Dresselhuys ziet in het ontt
werp geen eindregeling m de praktijk' zal
moeten blijken of de voorgestelde regri
ling voldoet.
De beer v. Vuren merkt op dat tegen
ieder stelsel bezwaren zijn in te brengen
en meent dat die tegen het regeeringsonti-
werp te breed worden gemeten.
De minister drukt er zijn spijt over
uit dat dit ontwerp zoo laat behandeld
moet worden.
Na nog eenige discussie wordt ten
slotte het amendement-v. d Heuvel strek
kende om verbinding van heterogene lijs1
ten in eenzelfden kieskring uit te sluiten
z. h. s. aangenomen.
Een sub-amendement van ,1e Commis
sie van Rapporteurs om die bepaling jiiet
alleen voor de Tweede Kamer, Provinciale
Staten, maar ook voor den gemeenteraad
van toepassing te maken werd bange
nomen met 62 tegen 10 stemmen.
Bij art. 37, dat wend goedgekeurd, werd
een amendement-v. d. Heuvel om .iet
maximum aantal namen ©ener candidaten-
lijst te verdubbelen en dus van 10 on 20
te brengen door den Minister overgeno-
De vereeniging Handelsbelangen al
hier heeft een adres gezonden aan de di
rectie van de Electrische Centrale te Vlis-
singen, waarin er op wordt gewezen, dat
bet bestuur herhaaldelijk klachten krijgt
van leden en andere over jle hoog© vracht
prijzen voor personen en goederen op ie
electrische tram. Het bestuur meent, dat
waar toch zeker ook de tram voordeel
zal genieten van goedkooper worden van
materialen enz, het niet meer dan billijk
is dat ook de 'tarieven worden herzien.
Men reist in andere streken van ons
land voor 20 cent een afstand waar mten
hier 45 cent voor betaald.
Aan de zuslervereeniging Algemeen Be
lang te Vlissingen is verzocht adhae3ie
te betuigen.
Nog heeft Handelsbelangen zich kort
geleden tot den directeui-generaal der p.
en L gewend om ,er op te wijken hoe
veel schade wordt toegebracht aan de
betrokken winkeliers door vanwege de
directie rijwielen op afbetaling te leveren
aan personeel van dezen tak van dienst.
Maandagmiddag is den officier van
justitie voorgeleid zekere C. A., 19 j'.
chauffeur, wonende te Raamsdonk, ver
dacht van diefstal, gepleegd te Vlissingen
en Middelburg in Maart 1923. De ver
dachte is na verhoor door den rechter-
comlmissaris overgebracht naar het huis
van bewaring.
Dinsdagmorgen is een 16-jarige sla
gersknecht met zijn fiets aan de Bui
tenhaven in de kleine sluis gereden. Met
vereende pogingen slaagde men er in den
jongen op het droge te halen, doch hij
was reeds bewusteloos. E'oor kunstmtv
tige toepassing der ademhaling en nadat
ook een marine-dokter hulp had verleend
werd de jongen verloopig .overgebracht,
naar het hospitaal der marine. Des mjdv
das kon de jongen weer huiswaarts kee-
ren.
Naar wij vernemen heeft vooral de
agent van politie D'e Moor zich bij de red
ding van dezen drenkeling zeer verdien
stelijk gemaakt.
- D'e beambte in dienst van de directie
der 'R. A. P. schoenen, die door de poli
tie als verdacht van diefstal en verduiste
ring was gearresteerd, is Maandag naar
Middelburg overgebracht, waar hij ter be
schikking van de justitie is gesteld.
(VI. Crt.)
Naar men ons meldt heeft men
thans een begin gemaakt aan den bouw
van de Nieuwe Marecnaussée-kazerne in
de Boschweg.
Een bediende der Vlissingsche Melk
inrichting reed met zijn wagen langs den
steenenmuur in de binnenhaven. Ilij had
het ongeluk mett zijn wagon ergens tus-
schen te raken, waardoor deze kantelde
en zoodoende een 80 flesschen stu.ï
vielen.
Vrijdagavond 8 uur vergadering vau
de St. Vincentiusvereenieing in 't gebouw
Gravenstraat.
Naar men ons meldt zal op 1 Mei
a.s. een aulodienst geopend worden lus-
echen VlissingenMiddelburg. Deze zal
om de 10 minuten rijden
Zondag van 121.30 uur n.m. R-K,
Leesbibliotheek Dr. Scbaepman jn het
Vincenliusgebouw G ravenstraat.
Den Katholieken wordt nogmaals
in herinnering gebracht, dat hedenavond'
de vergadering der Derde Orde plaals
heeft om 8Vr uur in de St. Jacobuskerk.
Opening van het nieuwe dcfel der
Zeevaartschool.
Heden had in tegenwoordigheid van
Z.K.H. Prins Hendrik en verschillende
genoodigden de opening va® het nieuwe
deel van de zeevaartschool „die Ruijter-
sehool" te Vliss. plaats hetwelk speciaal is
bestemd voor de practisehe lessen van
de toekomstige machinisten der Kon. Pa-
ketvaaTtmij. en de Java—ChinaJapan-
lijn, welke beide maatschappijen da® ook
do kosten va® dezen aanbouw voor haar
rekening nemen.
Z. K. H. Prins Hendrik was te 12.59
per sneltrein te Vlissingen aangekomen,
waar hem allereeirst een lunch Werd aan
geboden.
Na de lunclh werd het nieuwe gedeelte
van de Ruijtersdh'ool in oogenschouw ge
nomen en vereenigde men zich vervolgens
in een der lokalen der school, waar htet
woord gevoerd weyd door den heer Bum-
mel, directeur va® de Kon. Paketvaart-
mnatsdhappij, die ongeveer als volgt
sprak:
Koninklijke Hoogheid, Mijne heeren'^
Het bestuur van de „de Ruijtersdhool"
heeft mij uitgenoodigd bij de voltooiing
va® de uitbreiding der school een esn an
der mede te de©len omtrent de geschiede
nis va® deze® nieuwe® aanbouw e® Weit is
mij een groot voorjedht, daaraan gevolg
te mogen geven.
Er zijn maar betrekkelijk weinig Neder
landers, die beseffen welk een moeilijke
en verantwoordelijke taaJc den schèepsma-
cbinist is toevertrouwd. Velen vergelijken
zijn werk met dat van den machinist op
een locomotief en vergeten daarbij geheel,
dat deze laatste steeds beschikt over de
hulp van knappe ingenieurs en werklie
den en goed geoutilleerde werkplaatsen,
terwijl daarentegen de machinist op zee
alle bij zijn machine voorkomende moei
lijkheden zelf moet overwinnen en bij be
langrijke averijen uitsluitend is aangewe
zen op zijn eigen kennis, ervaring ten
handigheid en op de uiteraard gebrekkige
hulpmiddelen, die aan boord aanwezig
zijn. De sc'heepsmacliinist moet de theorie
va® zijn vak goed onder de knie hebben,
want va® hem wordt verwacht, dat hij
niet alleen zijn machine laat draaien1,
maar dat hij door nadenken en beproeven
zal trachten de gunstige economische re
sultaten te krijgen, raakt een belangrijk
machinedeel onklaar, dan moet hij de be
kwaamheid bezitten om zijn machine ten
minste zoover te herstellen dat eon vei
lige haven kan worden bereikt. Hij mo'et
gezag kunnen uitoefenen over stokers en
tremmers van allerlei landaard en hij
moet bovendien de handen uit die mouwen
kunnen steken en aan *le werkbank zich
de meerdere van zijn ondergeschikten too-
nen. Van zij® kennis, bekwaamheid eh
Karaktereigenschappen hangt de veilig
heid van het schip en van de opvarende®'
voor een groot deel af en hij draagt dus
te samen met den gezagvoerder een groo-
te verantwoordelijkheid.
Het is dan ook te begrijpen, dat niet
alleen de, reeder höoge eischen stelt aan
zijn michinepersoneel, maar dat ook de
regeering waagborgen verlangt dat op
ieder schip een voldoend aantal maohinisH
ten aanwezig zijn, wier theoretisch© be
kwaamheid moet blijken uit ket afleggen
va® door de regeering gevorderde exa
mens, terwijl door het eiscben van ©en in
fabriek doorgebrachten werktijd waarbor
gen voor "practisehe bekwaamheden Wor
den verkregen.
Waar de staat zulke eischen stelt, ligt
het voor de hand dat zij' ook' de gelegen
heid behoort te scheppen om aan die
eischen te voldoen en het doet Spr. leed,
niet te kunnen verklaren, dat het onder
wijs voor scheepsmacbinist hier te lande
afdoend eis geregeld. Er zijn enkele scho
len waar theoretisch en practisch onder
wijs voor scheepsmachinist wordt gegeven,
maar deze zijn bij lange, na niet voldoende
om te voorzien in de jaarlijks tarugkee-
rende behoefte aan machiniste® voor onze
Koopvaardijvloot, ook al omdat sommige
dezer scholen zich hoofdzakelijk toeleggen
op het vormen van andere technici e® de
scheepsmacihinistenopleiding voor hen bij
zaak is. De groote massa der schecpsma-
chinisten is afkomstig van ambachtsscho
len voor werklieden, waar natuurlijk het
theoretisch onderwijs niet ver gienoeg
gaat, wat dan zoo goed mogelijk gecom
penseerd wordt door het bijwonen va®
avondcursussen en door particuliere les
sen. De resultaten van dit onderwijs! zijn
onbevredigend zooals duidelijk blijkt uit
de jaarverslagen der examen-cominissie.
Het is spr. bekend, dat de regeering aan
deze zaak haar aandacht wijdt en dat wij1
dus mogen verwachten dat de naaste toe
komst verbetering in dezen toestand zal
brengen maar inmiddels zijn de repdc-
rijen genoodzaakt zelf in de bestaande)
leemte te, voorzien. De groote stoomvaart
maatschappijen welke hun bedrijf in Ne
derland hebben, kunnen dit doen door
onderwijs te doen geven door hem techui-
sehes tof en de practisehe bekwaamhei
den te ontwikkelen in hun eigen werk
plaatsen. De Kon. Paketvaartmij. en Java
—ChinaJapan-lijn die hun hoofdbedrijf
in Ned. Indië en Oost-Azie hebben be
schikt hier niet over dergelijke hulpmid
delen en zij hebben daarom samenwerking
gezocht met bestaande onderwijsinrichtin
gen. Daaronder nam natuurlijk de „de
Ruijterschool" steeds een eerste plaats in
wegens den goeden naam die zij zich had
verworven, als opleiding zoowel voor
stuurlieden als machinisten. Een bezwaar
was dat die school niet ingericht was voor
het geven van onderwijs in de praetijk
dochh ieraan werd in 1912 belangrijk' te
gemoet gekomen doordat het bestuur der
uitstekende ambachtsschool te Middelburg
genegen werd bevonden op zekere voor
waarden aan die school een speciale in
richting te scheppen voor de practisehe
opleiding van de machinistenleerlipgieni
der beide genoemde maatschappijen die
hun theoretische onderricht aan de „de
Ruijterschool te Vlissingen ontvingen.
Dank zij de moeite die directeturen en
leeraren van beide onderwijsinrichtingen
zich voor die opleiding getroostten heeft
zij tot nu toe tot volle tevredenheid ge
werkt. De goede resultaten bij de exa
mens bereikt, gaven dan ook de direc
ties der stoomvaartlijnen aanleiding om
te overwegen of het niet mogelijk zou zijn
een grooter aantal hunner leerlingen dan
tot dusver, hier te doen opleiden. Toen
bij de daarover gehouden besprekingen
bleek dat daarvoor de „de Ruijtersdhool"
moest worden vergroot, lag het voor de
hand dat men nog een etap verder
wensdhte te gaan en die viargrooting zóó
wilde inrichten, dat ook de practisehe op
leiding te Vlissingen zou kunnen plaats
hebben waardoor het bezwaar van het
heen en weer reizen tusschen de beide
steden, wat tijdverlies gaf, werd onder
vangen terwijl ook het toezicht op de
leerlingen gemakkelij'ber zou worden ge
maakt. Het bestuur v. d. „de Ruijter
school" bleek genegen aan haar school de
verlangde uitbreiding te geve®, mits hiel
voor haar onoverkomelijke financieele be-
zw aar door de stoomvaartmaatschappijen
werd uit den weg geruimd. En zoo kwam!
in 1921 de overeenkomst tot stand, waar"
bij de stoomvaartmaatschappijen zich ver
bonden den bouw voor hun rekening te
doen uitvoeren, terwijl na overdracht van!
die uitbreiding aan de school, de rech"
ten der stoomvaartmijen zouden worde®
gewaarborgd door een renteloozte hypo-:
ytheek op gebouw en grond. I
Thans is de bouw gereed, en kan
dus aan het bestuur der school worden
overgedragen, waardoor de opleiding van
een grooter aantal der leerlingen op dege
lijke wijze kan worden ter hand genomen.:
Over de te verkrijgen resultaten verkeert
spr. niet in het onzekere. Waardoor de
toewijding va® directeur en leeraren en de
voortdurende zorgen van het bestuur dar
school reeds in het verleden zulke goede
uitkomsten gaf, daar staat het wel vast
dat met de vergroot» localiteit, en de
verbeterde hulpmiddelen geheel zal wor
de® voldaan aa® hetgeen daarvan de zijdtei
der maatschappijen wordt verwacht. Het
is dan ook met vol vertrouwen op de
toekomst dat spr. namens de beide stoom"
vaartmaatschappijen het nieuwe gebouw)
aan het bestuur van de De Ruijterschool
overdraagt.
(Wordt vervolgd)-
Ter gelegenheid van den jaarrlafl
van Z. K. H. Prins Hendifk op Donderdag
19 April, hoopt het muziekgezelschap
„Hosanna" een volksconcert te geven op
de Groote 'Markt, 's avonds kwart over
acht. Het programlma vermeldt de vol
gende nos.
1. Vers L'Idéai, pas-redouble, Tieberg"
hien; 2. Wilhelmus, Valerius; 3. Ouver
ture Isabelle, E. Ercke; 4. L. Flüte en-
chantée, fantaisie sur J'opera de Mozart,
M. J. H. Kessels; 5. Wiener Schwalben,
öiarscb, SchögeL Pauze 6. L'Entrée en
Ville, Marsch Militaire; 7. Au Pays des
Genets, Ouverture, Govaert; 8. VoLx Rou-
roaines, Valse, M. J. H. Kessels; 9. Frei-
schiitz, fantaisie sur l'opera, Cl M. vos
Weber; 10. Finale.
«l
Dit concert zal nog ondèr leiding staan
van den heer J. R. v. Glas. Zooals
onzen lezers reeds bekend is, werd de
heer vi. d. Glas overgeplaatst naar Amers
foort, waai' hij sedert 1 April vertoeft,
D'eze eminente leider van het muziekp»
zeischap „Hosanna", welk gezelschap: hjj
tot een hoog peil heeft weten op te
voeren, kon echter Goes niet verlaten I
zonder een afscheidsconcert te geven.
Wii vertrouwen, dat net Goessche po-
bliek zulks zal weten te Waardeeren, door
in grooten getale dit concert bij te wonen
en de verschillende nummers met aan
dacht te volgen.
Moge de stilte, die er tijdons de mu
ziekstukken heerscht, den directeur eea
blijk van waardeering zijn voor heigeen
hij in het belang yan „Hosanna" heeS
gedaan.
Kapalle. In da gisteren gehouden openr
penbare vergadering va® hot Hoofdstem-
bureau, werden de ingeleverd© lij'stenv
waarop do candild©.ten voorkomen voor dp
a.s. Gemeenteraadsverkiezing in volgorde
goedgekeurd.
Vrije kiezers: 1. A. van der Graaff, 2.
E Vervaat.
,Ant.-Rev.1. Jh. Zegers, 2. P. Zegers,
3. Joz. de Jager Az., 4. J. Wisse, 5. Th)
Fossen.
Christ.-Hist. 1. J. van Wingen; 2. J., J.
Dronkers, 3. G. van Willige® Sr., 4. Wt
Dronkers, 5. S. P. Groenleer.
Vrijheidsbond: 1. C. D. Vreeke, 2. A.
van der Have, 3. II. Rlok, 4. mevr. van del
HaveLuciëer, 5. A. J. van Liere, 8.
P Nijsse, 7. W. K. O. Schier, 8. M. Wilrf
leboer.
Vrijz. Dem.1. H. P- Ganseman, 2.. Bi
de Jonge, 3. J. F. Meeuwise, 4. A. van'
Maris, 5. A. Snoep, 6. J. Schipper, i7.
J. de Jonge Hz.
Christ.-Hist. (Biezelinge)1. J. Zuid-
weg, 2. F. Dees, 3. K. de Koeier, 4. Jaa,
Glerum, 5. A. va® de Velde.
Ant.-Rev. (Biezelinge): 1. P. Fraanje,
2. J. de Schipper, 3. W. Bierens Jr.
Daar geen overeenkomst verkregen kon
worden, komen de Ant.-Rev. van Kapelle
Biezelinge elk met een aparte! lijst uit
Ilau&weerd. De commies-verificateur
dhr. S. van Lemming is met ingang van
1 Mei a-s. verplaatst naar Rotterdam.
Bij de kleine reparaties die die zee*
booten va® de N. V. Werf „Zoela®d" moe
ten ondergaan is de werkman v. d! Wl
Maandagmiddag die dupe geworden vas
een ongelukje.
Bij een kleine slooping die moest ge
beuren had v. d. W. het ongeluk, idooï
het misslaan va® zij® kameraad, een slag
van een voorhamer in het gezicht te krij- I
gen. Dr. Koumans verleende hieraan d9 j
eerste hulp.
Nisse. Op de lijst van hef Zeeuwschi
huldeblijk aa® te bieden bijf gelegenheid
van het 25-jarig regecringsjubileum vao
H. M. d'e Koningin hebben alhier 294 p®!
sonen geteekemd voor een gezamenlijk te'
diag van f29,40.
's-IIeerenlioek. Wij herinneren er aan,
dat Vrijdag a.s. die Arbeidersbond "Si-
Vous Dedit" een propagandaverea'ierin^
houdt bij de kinderen v. dl. Bulk
avonds te 7.30 uur. Een hoofdbestuurder
van den bond zal spreken over Jen toe
stand voor werkzoekende lanldjarbeiders ui
Frankrijk.
Oostburg. Men weet ons mede te dcfil6®
dat op Woensdag* 2 Mei a.s. 'd'e bekendp
simplex-machine zal dr.a,ajen. te Oostbur?'
Het zal wel niet ontbroken aa® bchingH
stelling.
Door de autodienst in WestZeeuwscH-
Vlaanderen zal op Zaterdag oen exVÏ r-
dienst worden ingelaseht voor de Mark jjg
te IJzendijke langs de route Oostburg"
WaterlandkerkjeIJzendijke.
Do dienst heeft met vele
te kampen gehad voor het i
wagens, welke ruimte hebl
zitplaatsen.
Alle lijnen worden geope
April a.s. Mochten de Wag
niet zijn aangekomen, dan
worden geopend met andere
Door een koor, gevori
leden der Geheelonthoucfers-
hier ter plaatse, worden lied
deerd onder leidljng va® die®
Houte alhier.
gae-van-Gent. Zondagavon*
de goochelaar Florimoniso
ling in de zaal van den lieer
- De zaal was goed bezet,
program met veel ijver wei
Na een inleidend woord,
ber, de goochelkunst zeer
staan, 'door de ongelooieliji
waarmee verschillende voor
dwenen en weer op onveiwa
voorschijn kwamen. Zoo we
2-tal sinaasappelen in een 1
gelegd, om een oogenblik
gedaante van een marmotje
te komen. Hierna vroeg hij
van tilempnd uit het publie
hetwelk stuk zou geslampt
een vjjfcel. Voor het oog v
bliek was het horloge weldr;
deeltjes en stukjes, doch le'dï
ringe verbazing toen de ho:
ongeschonden eenige minutei
den hals van een marmotje b
een doos te voorschijn kwant.
De kunst om iemand te m
werd door hem ook uitgeoefei
gaven zich eenige personen op
staande in slaap werden peb
zij geheel stijf achterover war
kon hji' iemands gedachten
een oogenblik strak in d
kijken.
Opmerkelijk was het, hoev
doekt, hij liep op een door ien
publiek, getrokken willekeur:
lijn, waarop verschillende woo
kaningc® voorkwamen, en telk
hij een wöord of teekeningl
dit met name noemde, die gi
do persoon, die die lijn geteeke
Zijn eigene leiddraad.
Het kunstigste kwam echter
aan, er werd n.l. een dame
met een keten vastgebonden,
zak gestopt, welke door iemanc
pliek met een zakdoek' werd
den en daarna met zak e®
koffer, welke zorgvuldig wei
In ongeveer 5 minute® tijds v
uit den koffer verdwenen, alho
en zak nog gesloten ware®
ketens nog in den zak waren.
Na nog eenige toea-ein gedaan
was de voorstelling, welke
geslaagd mag heeten, geëindig
Betrouwbaarlieidsrii
De fcetrouwhaarheidsgit voo
wielen, Solo en Duo, motore
span en automobielen, uitgesd
de motorclub „Zuid-Beveland
houden worden op Vrijdag
Er .zal gereden worden aen a
220 K.M. door Zuid-B)evela®(
telijk Noord-Brabant met alt
eindpunt Goes, terwijl te Bxe
houden zal worden.
Op dezen rit zal de zilvere:
ker, uitgeloofd, dit jaar voou
maal, door de motorclub zelv
Wij komen op een en ande
tijd nog nader te,rug.
Stukken voor de Kamer van
en Fabrieken.
Naar aanleiding van een sci
den Bond van Rijwiel- en Mo
ren inzake het op gemakkelijk*
voorwaaiden aan personeel ,a
rijen en telegrafie verstrek.© rij-
Wege bet hoofdbestuur van di
T., wijst het bureau der kamer
uit een ingesteld onderzoek is
dat door het Hoofdbestuur vc
ten, die voor den dienst van.
gebruik maken, zonder in he
zijn van een rijksrijwiel eene
getroffen om op gemakkelijke
voorwaarden door bemiddelim
staatsbedrijf der Posterijen in
te komen van een door dit bed
ren rijwiel.
Het bureau is met genoen
van oordeel dat een dergelijk
waarbij de handel wordt uit
niet aanbevelenswaardig is. J
zou het naar de meening van 1
zijn, wanneer het bestuur van
r?e,j zich tesenover de leverane
stelde in gevallen dat de koo
ambten moeilijkheden onderv on,
regelen der belalingsvoorwaaivR
band met het bovenstaande sto
eau o°r den directeur-gen*
scbrpven te richten met vexzö
belang yan den handel den getrc
regel weder m te trekken.
De commissie voor de handel
vereemgt 2lch met het voorst.
Door de kamer te ütreent i
schrift gezonden van een adre:
minister van justitie, u aai in y
gedrongen op wijziging van he
van koophandel namelijk van
lid, waardoor het verplicPtend
belangrijk verlies van het maats
kapitaal veener naamllooze ven
in te doen schrijven in het
register.
Het bureau kan zich mol de
van het adres zeer wel vereen
meent dat door het adres van Ui
doende aandacht aan de zaak
e® het niet noodzakelijk is het
i) eu®en, doch het voor kennisa
°rden aangenomen,
w -I Woerderh eid der commissi
Sen m^\be|>aJingen 11:111 zich
mind^i j61 voorstel van het b
strekkinU vereenigt zich oof
meent *f,Va.n het adres van 11 Ir
niet LI 1 in f-'evallen als dit
nvoudig voor kennisgev