AS-copr
DAGBLAD VOOR ZEELAND
RMEEL
Maatschappij
f75
f 15
Godsdienst en Socialism e
VerKiezingshoekje
k
STUURMAN
chappelijk Nieuws
f DUU ongischiktheld i ZOU owliiden I iüU
bij verlies van f60 bij verlies van f35 bij verlies van
een hand ofvoet
een oog
een wijsvinger
een anderen vingf
ONTMASKERD.
HE COURAUft
j»
/terreinen, enz.
Donderdag 8 Maart 1923
Negentiende Jaargang
per H.L.
per H.L.
Sten en Beroepen.
I eflft bij Mange f oen tij f IKfl NI ferlies van
n.
FEUILLETON
Nijmegen, Goes, Vlissingen
r.
let© 'Bellefleur f 10-**
;ner f 9,20—f 11,50,
ld email f 10,50; Klei:
10; Po«daperea fll—
Vlaanderen f 158t.
St. Germain d'Hiv®
lo K.G.
ppeleu f 1,20Spruit
Uien f 0,40—f 1 pej.
ol f 1.20 -1"4; Savoye
stuks; Selderij f2,70
f5,30—f 10,10 jer
,70 per flacon.
5 Maart. Op de vefo
de volgende prijkten
56 et., zure bellen
|reinet 810 ct.j zoete
rmgaard 16 et., klein
isperen 10 ct.* wifc.
[iite.ii 1328 ct.* kool,
karoten VaIVa et.*
1li/e et.* alles per
Jat., selderie i/a21/2 d
Rvoye kool 25Y2 ctj
Bloemkool 823 et.,
lots] a 4868. ct. per
5 Maart 1923. Eeier,
Jïht 199.
Lte prijk f 7,25midda!
la prijs f 5,25.
IO situk's. Hamdel' ving.,
en Verpacht'ngen
lidakerke, (Wissekerke),
span, De Kok.
boeren inspan, De Kok,
De Wilde en Heijbesr,
;joorbdelsveilingen, De
Ifbaeii.
spoorbielsveilingen-, De
aerl.
ke, epootHc-Is veilingen
Heijboer.
j Woningbureau Goeï
[rkstraat 22, telefoon 101'!
oden: Goes, Winkelhuh
Goes, Heerenhuis imï
nhuis met erf; Geluier*
ofstede, circa. HQ a Ufl
1
agd: Hofstede, 5.Q 6fl
id-Beveland,
aagdGoes, Heeremhufc
relhuis met werkplaat®
Hofstede, 40 H-A.
IRIJP te.f,©DES maakt
l&ittaart a.s. de
),15 per H.L. en
de fabriek:
lij is Gietcokes gelijk
«Ie verwarming, en
[ik veel voordeeliger
8765-40
ng ontbreekt,
st oordeel der
unnïng toege-
ïde resultaten
Por K.G. f 0,16
ijgbaar, bericht dan
8134-50
TERDAM
derland op het
onderwijs.
locenten.
lijke voorwaarden.
v
sen gratis.
6733-40
jat gelegenheid om hier
pgeleid voor hare vloot
e de derde klasse eener
ide gelijk8taanden cursus
volg hebben afgeloopen,
tten.
toegezonden door de
Maatschappij In «Het
6466-50
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
HM ibr k» ca w Wt HK. AbonnamontSDrfls f 9.50 nar drie maanden, f 0.20 oer Wllki
iQiivifrlredactsur i J W. VI E N I N Q S.
Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel. GOE3
toterc Telefoon: Redactie No. 971 Administratie No. 207
Bijitantoor: MIDDELBURG.Markt 1 en 2. Telefoon No. 474
AbonntmBntsprQs f 2,50 per drie maanden, f 0,20 per waski
eoor Post-abonnés f 2,90 per 3 maanden.
AdvartantiSn van 1 tot 6 regels f 1,50, eike regel meer f 0,201
£ontractregelprijsg te beginnen bij 500 regels, beduidend lagtfe
Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevatien krachtens onze
overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedrageni
(Slot.)
Godsdienst en Socialisme stam
tegenover elkaar als water en
vuur" (Bebel: „Christentum
und Sozialismus", 16).
In zijn diepste wezen is het Socialisme
d!s vijand van eiken godsdienst, maar
bovenal van den Ch'ristelijken godsdienst',
die 's mensehen blik1 van de aarde om
hoog richt en hem zegt, dat hij niet leef
Van brood alleen.
Deze stelling kan mön nagenoeg wbor-
delijk vinden in h'et standaardwerk van
Victor Cathrein: „Het Socialisme" en de
BohrijVer staaft haar met een wtolk van,
getuigen. Aanstonds laten Wij' er eenigél
Het is w'el eigenaardig, dat h'et Socia-
hfime, dat den godsldienst ala een zaak
van het hart beschouwt, dus als iets
teers, iets respectabels, in zijn pters Keer
op keer dien godsdienst beschimpt, be-
leodigt, belachelijk' maakt, zoodat een ge
trouw lezer van een socialistisch blad,
al staat hij nog, zoo sterk! in zijn reli
gieuze overtuiging, op den duur zijn ge
loof miiet verliezen en zijh ziel in reli
gieuze onverschilligheid moet zien Ver
kwijnen.
Vooral tijdens de groote Christelijke
'feesten plegen de Socialistische organen
bij voorkeur de fiolen van hun sarcas-
tischén spot, hun bijtende ironie uit le
gieten over alles wat met de groote
geloofswaarheden in verband staat, die
de Christenheid op zulke feestdagen ge
denkt. De voorname gebeurtenissen uit 't
laven van den Goddelijk'en Verlosser: Zij
ne geboorte, Zijin kruisdood, Zijn opstan
ding, de Zending van den H. Geest, hleeten'
in die Socialistische pers „legenden",
„mythen". „Wij g|elooven niet aan ©en
Verlosser, Geen mensoh, geen God in
menschengedaante, geen Heiland kan die
mensehheid redden. De mensehheid/ kan ai-
leen de mensehheid redd|en en slechts de
arbeidende mensehheid."1) De H. Geest
van onzen tijd roept niet tot ootmoed en
Verloochening zooals eertijds het Christen
dom in een tijdperk van volkenverzvVak-
kjng... De' H. Geest, die lot heiligen strijd
aanspoort, dat is de wetenschap, dat is
het Socialisme.2) Dergelijke citaten zijn
'gemakkelijk te vermenigvuldigen, doch
Wij hebben te veel respect voor hel gods
dienstig gevoel onzer lezen, om hen met
dergelijke godslasterlijkheden te kwellen.
Ook hij ons te lande is het niet veel beter.
Nog tijdens het jongste Kerstfeest had
„Het Volk" een plaat waarin het I. V. V.
(Internationaal Verbond van Vakvereeni
gingen) werd voorgesteld onder die figuur
van het Goddelijk Kerstkind, dat aan de
Wereld den waren, d. w. z dien socialisti
Sehen vrede brengt. Inderdaad', een fijne
leerschool voor de godsdienstige vereidél-
ling van geest en hart, zulke Socialisti
sche bladen! Godsdienst prjva.atz.aak! Wee
den onnoozelen bloed die in dat lokaas
hapt, zijn geestelijke dood is nog maar
een'kWestie van tijd, doch dat zijn privé-
godsdienst de hals Wor'dlt omgedraaid' ia
2ko zeker als tweemaal twee vier is.
Ook aan uitingen van beslist anti-chris
telijke gezindheid, van positief partij kie
zen voor het ongeloof door Socialistische
kopstukken aller landen ontbreekt het
«dei 1 I LU
Op den 3en Februari 1893 antwoordden
26) o
Het was reeds over tienen, toen wij hel
hotel verlieten; maar Maxim Schranskj
dacht nog niet aan rusten. Hij riep een
huurrijtuig aan en gaf den koetsier een
iadres op, dat ik niet verstond.
Waar gaan wij heen? vroeg
zoodra hij naast mij was gezieten en het
rjjtuig zich in bewecjng zette.
Naar den schouwburg. Na een dag
van hersenarbeid als deze, heb ik be
hoefte aan wat kunstgenot, antwoordde
hij spottend.
Gij wilt Zenia Polonavritsj hooren
Beide jk,_ onder welken naam de weduwe
van NVrjemmadoü bekend was bij het
groote publiek, zijne gedachte radend.
01 mijne eerzucht strekt zich verder
"ij. sprak mijn vriend steeds lachend:
Wil de beroemde actrjoe een stuk van
toabieden. Gij zult waarschijnlijk zeg-
8®°! dat het een beetje laat is voor den
eerbiedwaardigen professor' Marchikow nu
«tog met een eersteling voor het toon eel
ton te komen; maar stel u gerust, zoo
rem werd meer gezien. Michel Angela
stokoud, toen hij voor het eerst
de Sociaal-DemOtfraten in den Duitschen
Rijksdag op de .vraag van den afgevaar
digde 0. Bacchem, of zij1 dlan aan geen
leven hiernamaals geloofden, allen één
stemmig: Neem!
Toen den 13en Maart 1900 de afgjevaar-
dia'de Gröber in den Rijksldiag verklaar*)?.:
„Wij allen moeten verantwoording geven
aan den alWetenden God", lachten daarop
de Sociaal-DemJocïaten en riepen spottjend:
„Hu. hu!"
Van een alWetenden God gesproken,
hloeveel Socialisten zijn er die bij hunne
ambtsaanvaarding als lid van Kamér, Sta
ten of Gemeenteraad hun twee vingjerS
der rechterhand opsteken om' God .tot gfe-
tuigte te roepen voor hunne betuiging van
tiotiW aan de wetten des rijks Zij zijn
mtet een kaarsje te zoeken. Is dat niet
teekenend „Godsdienst is privaatzaak".
Wie lacht daar?.
Karei Marx, ggoot-mUndarijh van het
Internationaal Socialisme laat in zijn gé-
schriften geen gelegenheid voorbijgaan tot
een epen of verborgen aaDval op het
Christendom'. De gpdsdienst is voor hem
'het gtemóed' eener gievoellooze wferald."-
Hij is de opium van het volk."3)
Voor Fr. Engels, een ander Socialis
tisch kbpstuk, is de godsdienst niets an
ders dan gpochélarij.
A. Rdbel1 (men zie er zijn werken lin
kere Ziele, Die Frau, enz. op na) laat dein
dien hemel over aan „de engelen en da
muksehten". De overtuiging, dat de hemel
op aarde is en dat met den dboid( alles
eindigt, zal allen doen bfesluiten volgens
de natuur te leven.
In de Rijksdagzitting van 31 December
1881 verklaarde hij„Wij' streven ïp
gul&dïpnstig gebied naar het atheïsme (dé
gpd loochening).
Liebhnecht bekende op d'en partijdag
te Halle: „Ik ben atheïst, ik gieloof in
glaen God."
A- Hoffmann Zegt; in zijn werk: „1st
ReKgüon Privatsaohe ..geen hersen-
schimmigeren hersenschim te kennen daa
het geloof aan een driéëenigien God, de
mtenschWording van God, de onsterfelijk
heid en de eeuwigé zaligheid."
Mevrouw Stcinbach zeide op den par
tijdag te Hamburg ter Verdediging van 'die!
redactie der „Neue Welt": Een redacteur
die een blad moet schrijven voor -aan
miliiocn lezers en allen wil bevallen, moet
een God zijn en „aan Gotl gclccvCn wij
immers niet?" Haar woorden lokten vroo-
lijkheid en bijval uit (zie VorWarts, 1897
no. 233, le bijv,),
B. Malon, een Fransc'h Socialist van
béteekenis hij vertaalde „Das Kapit-al"
fan Mars in 't Franseh zei op zijn
sterfbed: „ih1 sterf in mijn pantheïstisch..*
s'ccialistisch' gieloof."
Iet Frankel, Socialist en boezemvriend'
van Marx em Engels,, schreef in zijn tes
tament: „Gelijk ik als vrijdenker heb ge
leefd, Zoo wil ik ook sterven".Ik ge
loof aan hemel noch hel, aan beloonin-
gen noch aan straffen in een andere we-
reïcL" i
Op dem Partijdag der Oostenrijksclfe So
ciaal-Democratie te Linz (30 Mei 1893)
w'erd op voorstel van PernerstorfCr een
besluit genomen Vaarin ,hct o.a. heet De
Sociaal-Democratie is hét absolute tegen
deel van het Rjowmsche cieriealisme als
den aanhanger van onbuigzaam gezhgj on
veranderlijke dogma's: én van absVluta
gteestelijke onvrijheid.
Dezelfde Pernerstorfer Verklaarde in
den Oostemrijksch'en Rijksraad: „de HsOni-
sonnetten begon te dichten ©n hier
Rusland heeft men ook wel het voorbeeld
•gegeven van soortgelijken, waanzin.
Ik antwoordde niet.. Zijn gelaat dro-cg
êene mij zoo welbekende uitdrukking, die
mij altijd zeidè dat hij slechts naar eigen
gedachte luisterde. Öp zulke oagenMikr
ken was hij doof voor al wa,t er! imaging
oan hem heen.
Hij' verzonk in stil gepeins. Ik Zag zijtie
lippen bewegen, alsof hij tot zichzelven
sprak; maar kon zijn woorden niet meer
Opvangen. Eerst een tiental minuten later
hief hij plotseling het hoofd op en zei-de;
Ja, ik moet die vrouw spreken; het
imoiet; onverschillig onder welk voorwend-
"Bef.
Maar is dit wel het geschikte uur
^daartoe? vroeg ik.
Ja,; iendien zij' na, afloop van de Voor
stelling vrij js, zoo niet, dan zal ik' haar
veszoeken mij een ander oogenblik te bfe-
pialèn voo-r ons gesprek, -Zulke vrouwen
leven gewoonlijk pas des avonds, Zn Zijn
te overspannen, o-m voor het aanbreken
van den dageraad te kunnen slapen, on
blijven dan liggen tot -'s middags, wan
neer zij weder eene repetitie of andere
beroepsplichten hebben. Ik Zou m'ij' te-
veigeefs overdag bij haar aanmelden.
Mij dunkt dat de zaak thans prachtig
8the Fctischdiensf is geen g,»AhDen3t."
Op htet Spaansche _Socialistencong,ré3,
te Madrid in 1891 gehbudJen, w'erd beslo
ten tot uitsluiting, der partijgenoofen, die
een o-f anderen positieven godsdienst on
dersteunen.
Bood Nederlanjdl blijft bij de andere lan
den niet aebter. ReedB in 1890 (nummer
Van 19 Nov. )sch'reef „Het Volk", staan
de tnder hoofldleiding Van mtr. P- Troel
stra „Wjj1 gelven gaarne toe, dat de So
cialistische Wijsbegeerte niet vWeenighaar
is met een of ander theologisch stelsel,:
„De Klok", het Vroegere orgaan van'
h'et Socialistisch Twleede-Kamerlid Van
der ZWaag gaf den 26sten Januari 1900
hét navolgiende te lezen: „Wannéér wij
strijden tegen dezfe maatschappij, 'd|an Kan.
htet niet uitblijven, of wij mee té n ook
die» godsdienst- «ndermijnen, omti|af ook
godsdienst een machtig Wapen is om1 -dleze
maatschappij in stand te houden."
Laten Wij, om niet te eentonig, "e wor
den mét onze aanhalingen, hier eian punt
Zetten.
De lezer Zal mbeten toégleVen', dat wij
onZe stelling: Godsdienst en Socialism®
zijn tmvoreenigbaar niet zonder belwijzen
hebben gelaten. Voor den plicbtgetrouWten
Katholiek Was dit feitelijk niet eens noo-
dig; hïj toch Weet, hoe Zijn Kerkelijke
overhteid hij mionde van' Paus en Bisschop
pen méérmalen die onvereenigbaarh'ei'd
heeft verkbndigd en .het zich aansluiten;
hij de Socialistische partij met' nadruk
heeft Verboden, onder befdlreiging van ker
kelijke straf.
Trouwens, de werkman,,- de „prnletaj
n®r", die zijh levenspeil wil opvoereja,
voor zicli en zijin stand betere levensvoor
waarden wil verkrijigen-, behoeft zich daar
voor niet te laten inlijven in de roode.
gelederen. In de christelijke, in d© Katho
liek© vak- en Werklied-en-bonden zal hij
zijn streven veel' eerder en veel zeker
der met succes bekroond zien, terwijl hij
geen gevaar loopt zijh godsdienst 's
levens rijkste eclhat te verliezen. Reeds
32 jaren geleden wees Paus Leo XIII
aan de Katholieke Werkmanswereld den
wég, om op te staan uit haar economische
ellende vrucht der liberalistische ideeën
aanigaandë loon en arbeid in zijn onvol
prezen zendbrief „Rcriun Novarum.", die
naar 'het getuigenis- van een Zwitserseh
Socialist, meer iheeft gedaan voor de op
lossing der sociale kwestie dan- alle Socia
listische congTesseu 'te zamen.
Welnu, die zendbrief met zijh bewer
kingen, wenken, raadgevingen straalt thans!
nog' als een vuurbaken .in den ïiatelhit
der 'hedendaagscha sociale en- economische
verwildering. En- wat inmiddels., ook op
Wétgevend gebied ten bate van dén abbei-
derstand i n vele landen en niet 'het minst
hier in Nederland, is tot stand gekomen*
kwam er niet door de socialisten, .maar
door de christelijk-sociaal voelende voor
mannen van het type van een Talma, een
Aalberse. De Socialisten hebben er
kan niet genoeg den. nadruk op gelegd
de christelijk sociale Wetten bekritiseerd,
tégengewerkt, gesaboteerd^ alles gedaan
om' de invoering er van tegen te houden.
IWat zeide reeds in 1803 d'e Rijksdag
aflgteVaard'igde dr. Bachem a,an het adres
der Sociaal-Democraten'?
„Wij hebben in de laatste tien jaren
veel tot stand gebracht in h,et belang
van do Duitsche arbeiders... maar steeds
niet tegenwerking der Sociaal-Demiicra-
tisehe fractie. Zij (die fractie) heeft
gestemd1 t-e.gen het ziektevCrzekerings-
staat. Gij hebt twee machtige troeven in
handop.: De toeiieelspeelster en. d,e moeder,
Schranski maakte een gebaar van om
geduid.
Het gehuurde appartement zal waar
schijnlijk weggegooid geld Zijn, sprak- hij
kortaf: maar het is beter zoo.
Wat bedoelt gif? vroeg ik' verwon
derd.
Dat mevrouw Winkoff Ons had kun
nen dienon, als wij niets anders hadden
gevonden; maar van het oogenblik at dat
de weduwe Wrjemmadoff ,o-ns helpen kan,
laten wij de oude Ziel met rust* Zij 5s
zeer zeker niet svmpathiek; maar een-é
moeder als wapen tegen haar zoon te
gebruiken, al is die ook nog zoo ontaard,
is een middel, dat mij altijl tegen de
borst stuit en niet dan in de uiterste
noodzakeliikheid door mij zal worden ge
bruikt. Gij ziet mij verbaasd aan en vindt
mij misscuien bespottelijk:. Vrij waarschijn
lijk ben ik dat ook; toen houdt men ér
zijin gewetensbezwaren op na, ook al is
men slecnts een speurhond der justitie.
Zijn gelaat was op dat oogenblik zoo
edel en zacht, dat het mJh was als hoorde
ik weder de weemoedige tonen zijner viool
oim m5j heen ruischen, tonen die vertelden
van de hooge aspiratiën eener ziel, die
tot al wat goed en nobel en belangeloos
ontwerp, tegen de ongtevallenwetj 'tegen
de inleid mm- en Invaliditeitsverzeke
ring en eindelijk heeft zij ook gestemd
tegen de Wet tot bescherming van den
werkman, welke wij het vorige jaar
hebben tot stand gebracht.
Mijne heeren! Als: alle partijen zóó
gehandeld hadden als de sociaal-Deino-
cratischepartij, dan hpdden. wij thans-
nuh ziekte- of ongeval leaver zeke-in k
nctb ouderdoms- of invaliditeitsverzeke
ring' hoek die b'esich,ermende maatrege
len in (het belang v!an h|et huisgezin Wel
ke ons' Wetsontwerp tof bescherming
der arbeiders reeds heeft tot stónd ge
bracht of Waarvoor het den weg gebaand
■heeft. Mogen de arbeiders dat wel be
seffen."
Ons dunkt: een partij die dat op haw
geweten heeft, moet niet zoo hoog van
den toren, blazen en zich aandienen' als
de redster en hervormster der maatsehap-
Pij-
En nu, ten slotte-, nog1 een woord' over
dat fameuze: Godsdienst is privaatzaak,
dat zoowaar met vette leters-, -als een
soort van uithangbord prijkte in hef roode
verki ezin'gsblaadje Vaal Goes.
De socialistische doctor Pannekoek, pro
fessor in de sterrenkunde te L'ePen,
echreef in de Februari-afleverin|g (des jaars
1903) van „üc Nieuwe Tijd", sprekende,
«ver de Socialistische partij' het Volgende:
Een partij', die ziöh ia baar eigen
wezen wel bewhst em oprecht is, moet
noodzakelijk g«<L<lien<riloo6 Wezen. Wij
kunnen echter dat, wat 'tegen de voor-
oordeelen indruischt, zoo nctdig -walt
verbergen het is reeds dikwijls ge
zegd zij het alleen maar om aan het)
wiord te komen*
Voelt gij het, lezer'? De christelijke
werklieden die in de diepte von hun hart
nog een Zekere aanhankelijkheid- aan <fen
godsdienst bewaard hebben) moeten, wan
neer zij' naar dé S. D. A. P. wbrdetoi
-gélokt onder Voorspiegeling van lotsver*
betering, niet aanstonds kopschuw' worden
gemaakt, wat gebeuren zou, indien men
aanstonds van die lieden een openlijken
breuk met hun godsdienst verlangde. Van
daar de uitvinding: godsdienst is prf-
vaatzaak, een zaai desi harten. Een pracht-
ding! Up to date! De jest komif vanzelf.
Immers, Waar het Program- van Erfutrfb
don godsdienst tot privaatzaak Verklaarde
proclameerde het tegelijkertijd als: eisch,:
afschaffing vain allé uitgaven nil- de schat
kist voor kerkelijke en godsdienstige doel
einden- Daarmede treedt !het karakter van
de stelling': godsdienst is privaatzaak in
het juiste licht. Hét roode Duitseha vak-
orgaan ,jDer Zimmerer" gaf er de volgen
de v erklaring ya.n, die aan duidelijkheid
niets te wensöhen overlaat: „De bewuste)
plaats' bedoelt niets anders-, dan dat de
Staaf den godsdienst al» prïvaat-aangcie-
genhcid behandelen moet, dat de Staaf
daarom geen uitgaven voor wélke religi
euze gemeenschap ook doen mag.
„Godsdienst is privaatzaak" is dus een
truc, ean onnoozele streek* waarmede men
argelaoze, niets kWaacJs vermoedende ar
beiders in de Socialistische partij" wil
binnenloodsen.
Christelijke, Kathplieka arbéiderSi weest
gewaarschuwd, laat U niet vangen in
deze roode fuik, schuwt, een partij* die U
stee-nen voor brood, geeft. Uw geestelijk len
Uwt stoifeHjk welzijn heide zijn- het best
bezorgd' in die partij", in die organisatie
waar de godsdienst, waar het Christen
dom in eere is, -dat er (geen dubbeléi
was in slaat moest zijn, die het verhevene
liefhad met céne onuitsprekelijke liefde
en niettemin gedoemd was otnophoudeKjik'
in de donkerste atgronaen va#, mensche-
lijke sluwheid' en misdaad af te dlalen.
IW'ij bewaarden verder het stilzwijgen,
to-t Wij den schouwburg bereikten.:
Schranskj betaalde den koetsier, nami twee
plaatsli'jetten en wij kwamen nog juist
in tijlds de zaal binnen, om de laatste['toio-
neelen bi', -te wonen van het vierde bedrijf
Het stuk, waarin Zenia Polomawitsj de
hoofdpol veivulde, telde er vijl
1 Zij zelve v-ertoonde /U' aanstonds aan
onzen Wik; opvallend schoon, af schoon
bare uitdrukking somber was, onder
scheidde zij zich vooral door de sierlijk
heid barer bewegingen en gebaren, z-ooL
wel als door naar prachtig toilet; maar
infhaar spel lag geen ziel. hare sfcemjhad
geen der diepe 'klanken, welke voort,
trillen in het hart van den toehoorder. Zij
was een marmerbeeld, meer niet, en liet
volkomen koud. Haar ontbrak genie. Zij
gaf aandoeningen weer, Zonder ze zelf te
doorleven.
Ziedaar nu "Winkoiff's. reclame, fluis
terde Maxim Schranaki (minachtend en het
publiek laat Zich door Zijn lof bedwel
men 1 Welk een domme Kudde schapen
is de menigte toch!
De in deze rubriek vervatte ba-
schouwingen, bemerkingen, inlich
tingen enz. zijn niet van de hand
der Redactie van deze courant.
De Redactia.
(Vervolg.)
In Goes zijn mi-nsohen, die Van de ba<
staande niet-Katbolieké ziekenvérplegin'gi
een g-root ziekenhuis kunnen maken.
Ze Zeggen, dat hét geld' er voor is.
Maar zé hébben schijhbaar geen zinl
Weer komen de Roomschen los'. En
die zeggeh:
Wij willen een Roomlsclh ziekenhuid
bouwen met van die beste RoomsChé non«
nétjes
Gewén jullie nu Wat centen, dan doelt
•wij de reet en jullie mag .mfeepr-atén 1 En
het ziekenhuis Wordt' fijn! 1'
En er Was een vergadering in Goéf,-
waar velé andersdenkenden waren uitigia*
nood led
Maar zé zeiden: Neen, Koor, glegffl
"Roomselite Zusters hij onze Protestant&che
zieken in ons Protestantsché Zuid-Beyc*
land.
Zoo spr-ak? ook doininé X. en het geviel,
'dat hij kiort daarna een ziekenhuis' in!
moest en hij Het zieh verplegten te Ber<
gen-op-Zoom bij 'de R(omsche nonnetjes*
Zoo zijn Ze. Met woorden tegien onz,
maar al's hét er op aankomt erkennen]
ze, dat hét Werk Van onzé Katholieken*
y!an-dé-daald' schitterend is, maar toch zijh
Ze er togen. t
Ik héb hooren Zeggen, dat hét Room»
Sche ziekenhuis to-c h in Goes komt! IK
hoop het te beleven. En dat bet tooneai
m'ag, 'dat de Roomschen Wlat hun gelood
betreft staan tegenover alle andiare ge-i
Icoyen, die geen van allen deugen. Maar
'dé Room'sche nonnetjes Vragpn niet wlelK
geloot 'de mensoh heeft, dien zla moeten
VeTplegen.
Voor hén is' iedere zieke, hun1 lij'd'eiadé
mledemenscH, Voor wien zte tot Zelfs hun;
ïevén offeren ter eere Gods,
En daarom sluiten wij Rooméohen ons
aaneen, om' elkaar te helpen tegen -allen1
die ons meer of, minder het liohfl
in de oogen niet gunnen. Stemt dual
Roflmsthll
TOT LATE1Ï*
moraal op na. houdt, eene voor de bézittera
en -eenie voor c(e niet-hézitters maar dat
aan t>'eid,en Gods -geboden voorhoudt van
Jiefdy en reöhtvaardighejd jegens elkander
met de gestrenge verplichting voor de
bezitters, d»n arbeider niet als een voor*
werp van uitbuiting maar als een redelijk
mensefi te beschouwen, wat meer, als eea
medebroeder in Christus, van gelijke Waan
do als zij' tegenover God dio beide-n- sohiep.
Dan kan men eene blijVende verzoening
der sociale tegenstellingen verhopen en
een .herboren' maatschappij' tegemoet zien.
Dit werk echter zal het Socialisme nooit
tot' stand' brengen, wijl :het daartoe de
noodzakelijke vereisdhte mist: liefdevolle
toewijding, door den godsdienst geadeld.
1) VorVarts (DnitecK soc'. hoofdorgaan)
Kérstnummer 1890.
2) VorWarts, Pinkstemummer 1890.
3) De Rns'sisdh'e Bolsjewieken, die het
Socialisme tot zijh uiterste consequentie
hebben doorgevoerd, hebben deze heil.
loozé spreuk van Marx anag'ebraéht op
den gevel van een nabij' het Kremlin!
te Moskou staand oud-Russisch.' heilig
dom.
N. B. Wij verbeteren bij diere een paar
zi-nstotende drukfouten die gisteren in ons
eerste artikel zijh blijven staan. In alinea
Aan het eind van het bedrijf, werd
de artiste tot vijfmaal toe terugggeroepen
en .met bloemen overladen; maar reeds
was Sclixanski opgestaan.
Wij moeten haar voor zijn, Zeide
hij!. Kom node. Gelukkig behoeft zij aich
niet te verkleden voor de volgende acte
Hij' voerde mij achter de coulissen,
-o(voral toegang verkrijgende door zijne
verklaring, dat hij mevrouw Polonawitaj
spreken moest oyer een nieuw; op te voe
ren stuk.
Voor haar loge gekomen, bleef 'ij stil
staan. Nog altijd hoorde men verwijderde
toejuichingen; men behoefde dus niet
eens te vragen, of de kunstenares reeds
naar haar vertrek was teruggekeerd; trou
wens eene voor de deur op wacht staande
kamenier scheen ons daaromtrent zeker
heid te willen geven. Haar toch reeds all»
behalve vriendelijk gelaat verkreeg -eene
nog1 harscher uitdrukking, toen zij vroeg:
Zijn de heeren hier soma om mier
,vrouw Polonawitsj?
Om u te dienen antwoordde profes
sor Marchikow beleefd.
>3
ht
ig
et
ar
r-
n
r-
:1
r-
n'
n
n
a I
r~1
5
SS» ÏT1 £r
(Wiordt vervolgd).
if» S K ii
--- m