AS-copr DAGBLAD VOOR ZEELAND RMEEL Maatschappij f75 f 15 Godsdienst en Socialism e VerKiezingshoekje k STUURMAN chappelijk Nieuws f DUU ongischiktheld i ZOU owliiden I iüU bij verlies van f60 bij verlies van f35 bij verlies van een hand ofvoet een oog een wijsvinger een anderen vingf ONTMASKERD. HE COURAUft j» /terreinen, enz. Donderdag 8 Maart 1923 Negentiende Jaargang per H.L. per H.L. Sten en Beroepen. I eflft bij Mange f oen tij f IKfl NI ferlies van n. FEUILLETON Nijmegen, Goes, Vlissingen r. let© 'Bellefleur f 10-** ;ner f 9,20—f 11,50, ld email f 10,50; Klei: 10; Po«daperea fll— Vlaanderen f 158t. St. Germain d'Hiv® lo K.G. ppeleu f 1,20Spruit Uien f 0,40—f 1 pej. ol f 1.20 -1"4; Savoye stuks; Selderij f2,70 f5,30—f 10,10 jer ,70 per flacon. 5 Maart. Op de vefo de volgende prijkten 56 et., zure bellen |reinet 810 ct.j zoete rmgaard 16 et., klein isperen 10 ct.* wifc. [iite.ii 1328 ct.* kool, karoten VaIVa et.* 1li/e et.* alles per Jat., selderie i/a21/2 d Rvoye kool 25Y2 ctj Bloemkool 823 et., lots] a 4868. ct. per 5 Maart 1923. Eeier, Jïht 199. Lte prijk f 7,25midda! la prijs f 5,25. IO situk's. Hamdel' ving., en Verpacht'ngen lidakerke, (Wissekerke), span, De Kok. boeren inspan, De Kok, De Wilde en Heijbesr, ;joorbdelsveilingen, De Ifbaeii. spoorbielsveilingen-, De aerl. ke, epootHc-Is veilingen Heijboer. j Woningbureau Goeï [rkstraat 22, telefoon 101'! oden: Goes, Winkelhuh Goes, Heerenhuis imï nhuis met erf; Geluier* ofstede, circa. HQ a Ufl 1 agd: Hofstede, 5.Q 6fl id-Beveland, aagdGoes, Heeremhufc relhuis met werkplaat® Hofstede, 40 H-A. IRIJP te.f,©DES maakt l&ittaart a.s. de ),15 per H.L. en de fabriek: lij is Gietcokes gelijk «Ie verwarming, en [ik veel voordeeliger 8765-40 ng ontbreekt, st oordeel der unnïng toege- ïde resultaten Por K.G. f 0,16 ijgbaar, bericht dan 8134-50 TERDAM derland op het onderwijs. locenten. lijke voorwaarden. v sen gratis. 6733-40 jat gelegenheid om hier pgeleid voor hare vloot e de derde klasse eener ide gelijk8taanden cursus volg hebben afgeloopen, tten. toegezonden door de Maatschappij In «Het 6466-50 NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT HM ibr k» ca w Wt HK. AbonnamontSDrfls f 9.50 nar drie maanden, f 0.20 oer Wllki iQiivifrlredactsur i J W. VI E N I N Q S. Bureaux van Redactie en Administratie: Westsingel. GOE3 toterc Telefoon: Redactie No. 971 Administratie No. 207 Bijitantoor: MIDDELBURG.Markt 1 en 2. Telefoon No. 474 AbonntmBntsprQs f 2,50 per drie maanden, f 0,20 per waski eoor Post-abonnés f 2,90 per 3 maanden. AdvartantiSn van 1 tot 6 regels f 1,50, eike regel meer f 0,201 £ontractregelprijsg te beginnen bij 500 regels, beduidend lagtfe Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevatien krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedrageni (Slot.) Godsdienst en Socialisme stam tegenover elkaar als water en vuur" (Bebel: „Christentum und Sozialismus", 16). In zijn diepste wezen is het Socialisme d!s vijand van eiken godsdienst, maar bovenal van den Ch'ristelijken godsdienst', die 's mensehen blik1 van de aarde om hoog richt en hem zegt, dat hij niet leef Van brood alleen. Deze stelling kan mön nagenoeg wbor- delijk vinden in h'et standaardwerk van Victor Cathrein: „Het Socialisme" en de BohrijVer staaft haar met een wtolk van, getuigen. Aanstonds laten Wij' er eenigél Het is w'el eigenaardig, dat h'et Socia- hfime, dat den godsldienst ala een zaak van het hart beschouwt, dus als iets teers, iets respectabels, in zijn pters Keer op keer dien godsdienst beschimpt, be- leodigt, belachelijk' maakt, zoodat een ge trouw lezer van een socialistisch blad, al staat hij nog, zoo sterk! in zijn reli gieuze overtuiging, op den duur zijn ge loof miiet verliezen en zijh ziel in reli gieuze onverschilligheid moet zien Ver kwijnen. Vooral tijdens de groote Christelijke 'feesten plegen de Socialistische organen bij voorkeur de fiolen van hun sarcas- tischén spot, hun bijtende ironie uit le gieten over alles wat met de groote geloofswaarheden in verband staat, die de Christenheid op zulke feestdagen ge denkt. De voorname gebeurtenissen uit 't laven van den Goddelijk'en Verlosser: Zij ne geboorte, Zijin kruisdood, Zijn opstan ding, de Zending van den H. Geest, hleeten' in die Socialistische pers „legenden", „mythen". „Wij g|elooven niet aan ©en Verlosser, Geen mensoh, geen God in menschengedaante, geen Heiland kan die mensehheid redden. De mensehheid/ kan ai- leen de mensehheid redd|en en slechts de arbeidende mensehheid."1) De H. Geest van onzen tijd roept niet tot ootmoed en Verloochening zooals eertijds het Christen dom in een tijdperk van volkenverzvVak- kjng... De' H. Geest, die lot heiligen strijd aanspoort, dat is de wetenschap, dat is het Socialisme.2) Dergelijke citaten zijn 'gemakkelijk te vermenigvuldigen, doch Wij hebben te veel respect voor hel gods dienstig gevoel onzer lezen, om hen met dergelijke godslasterlijkheden te kwellen. Ook hij ons te lande is het niet veel beter. Nog tijdens het jongste Kerstfeest had „Het Volk" een plaat waarin het I. V. V. (Internationaal Verbond van Vakvereeni gingen) werd voorgesteld onder die figuur van het Goddelijk Kerstkind, dat aan de Wereld den waren, d. w. z dien socialisti Sehen vrede brengt. Inderdaad', een fijne leerschool voor de godsdienstige vereidél- ling van geest en hart, zulke Socialisti sche bladen! Godsdienst prjva.atz.aak! Wee den onnoozelen bloed die in dat lokaas hapt, zijn geestelijke dood is nog maar een'kWestie van tijd, doch dat zijn privé- godsdienst de hals Wor'dlt omgedraaid' ia 2ko zeker als tweemaal twee vier is. Ook aan uitingen van beslist anti-chris telijke gezindheid, van positief partij kie zen voor het ongeloof door Socialistische kopstukken aller landen ontbreekt het «dei 1 I LU Op den 3en Februari 1893 antwoordden 26) o Het was reeds over tienen, toen wij hel hotel verlieten; maar Maxim Schranskj dacht nog niet aan rusten. Hij riep een huurrijtuig aan en gaf den koetsier een iadres op, dat ik niet verstond. Waar gaan wij heen? vroeg zoodra hij naast mij was gezieten en het rjjtuig zich in bewecjng zette. Naar den schouwburg. Na een dag van hersenarbeid als deze, heb ik be hoefte aan wat kunstgenot, antwoordde hij spottend. Gij wilt Zenia Polonavritsj hooren Beide jk,_ onder welken naam de weduwe van NVrjemmadoü bekend was bij het groote publiek, zijne gedachte radend. 01 mijne eerzucht strekt zich verder "ij. sprak mijn vriend steeds lachend: Wil de beroemde actrjoe een stuk van toabieden. Gij zult waarschijnlijk zeg- 8®°! dat het een beetje laat is voor den eerbiedwaardigen professor' Marchikow nu «tog met een eersteling voor het toon eel ton te komen; maar stel u gerust, zoo rem werd meer gezien. Michel Angela stokoud, toen hij voor het eerst de Sociaal-DemOtfraten in den Duitschen Rijksdag op de .vraag van den afgevaar digde 0. Bacchem, of zij1 dlan aan geen leven hiernamaals geloofden, allen één stemmig: Neem! Toen den 13en Maart 1900 de afgjevaar- dia'de Gröber in den Rijksldiag verklaar*)?.: „Wij allen moeten verantwoording geven aan den alWetenden God", lachten daarop de Sociaal-DemJocïaten en riepen spottjend: „Hu. hu!" Van een alWetenden God gesproken, hloeveel Socialisten zijn er die bij hunne ambtsaanvaarding als lid van Kamér, Sta ten of Gemeenteraad hun twee vingjerS der rechterhand opsteken om' God .tot gfe- tuigte te roepen voor hunne betuiging van tiotiW aan de wetten des rijks Zij zijn mtet een kaarsje te zoeken. Is dat niet teekenend „Godsdienst is privaatzaak". Wie lacht daar?. Karei Marx, ggoot-mUndarijh van het Internationaal Socialisme laat in zijn gé- schriften geen gelegenheid voorbijgaan tot een epen of verborgen aaDval op het Christendom'. De gpdsdienst is voor hem 'het gtemóed' eener gievoellooze wferald."- Hij is de opium van het volk."3) Voor Fr. Engels, een ander Socialis tisch kbpstuk, is de godsdienst niets an ders dan gpochélarij. A. Rdbel1 (men zie er zijn werken lin kere Ziele, Die Frau, enz. op na) laat dein dien hemel over aan „de engelen en da muksehten". De overtuiging, dat de hemel op aarde is en dat met den dboid( alles eindigt, zal allen doen bfesluiten volgens de natuur te leven. In de Rijksdagzitting van 31 December 1881 verklaarde hij„Wij' streven ïp gul&dïpnstig gebied naar het atheïsme (dé gpd loochening). Liebhnecht bekende op d'en partijdag te Halle: „Ik ben atheïst, ik gieloof in glaen God." A- Hoffmann Zegt; in zijn werk: „1st ReKgüon Privatsaohe ..geen hersen- schimmigeren hersenschim te kennen daa het geloof aan een driéëenigien God, de mtenschWording van God, de onsterfelijk heid en de eeuwigé zaligheid." Mevrouw Stcinbach zeide op den par tijdag te Hamburg ter Verdediging van 'die! redactie der „Neue Welt": Een redacteur die een blad moet schrijven voor -aan miliiocn lezers en allen wil bevallen, moet een God zijn en „aan Gotl gclccvCn wij immers niet?" Haar woorden lokten vroo- lijkheid en bijval uit (zie VorWarts, 1897 no. 233, le bijv,), B. Malon, een Fransc'h Socialist van béteekenis hij vertaalde „Das Kapit-al" fan Mars in 't Franseh zei op zijn sterfbed: „ih1 sterf in mijn pantheïstisch..* s'ccialistisch' gieloof." Iet Frankel, Socialist en boezemvriend' van Marx em Engels,, schreef in zijn tes tament: „Gelijk ik als vrijdenker heb ge leefd, Zoo wil ik ook sterven".Ik ge loof aan hemel noch hel, aan beloonin- gen noch aan straffen in een andere we- reïcL" i Op dem Partijdag der Oostenrijksclfe So ciaal-Democratie te Linz (30 Mei 1893) w'erd op voorstel van PernerstorfCr een besluit genomen Vaarin ,hct o.a. heet De Sociaal-Democratie is hét absolute tegen deel van het Rjowmsche cieriealisme als den aanhanger van onbuigzaam gezhgj on veranderlijke dogma's: én van absVluta gteestelijke onvrijheid. Dezelfde Pernerstorfer Verklaarde in den Oostemrijksch'en Rijksraad: „de HsOni- sonnetten begon te dichten ©n hier Rusland heeft men ook wel het voorbeeld •gegeven van soortgelijken, waanzin. Ik antwoordde niet.. Zijn gelaat dro-cg êene mij zoo welbekende uitdrukking, die mij altijd zeidè dat hij slechts naar eigen gedachte luisterde. Öp zulke oagenMikr ken was hij doof voor al wa,t er! imaging oan hem heen. Hij' verzonk in stil gepeins. Ik Zag zijtie lippen bewegen, alsof hij tot zichzelven sprak; maar kon zijn woorden niet meer Opvangen. Eerst een tiental minuten later hief hij plotseling het hoofd op en zei-de; Ja, ik moet die vrouw spreken; het imoiet; onverschillig onder welk voorwend- "Bef. Maar is dit wel het geschikte uur ^daartoe? vroeg ik. Ja,; iendien zij' na, afloop van de Voor stelling vrij js, zoo niet, dan zal ik' haar veszoeken mij een ander oogenblik te bfe- pialèn voo-r ons gesprek, -Zulke vrouwen leven gewoonlijk pas des avonds, Zn Zijn te overspannen, o-m voor het aanbreken van den dageraad te kunnen slapen, on blijven dan liggen tot -'s middags, wan neer zij weder eene repetitie of andere beroepsplichten hebben. Ik Zou m'ij' te- veigeefs overdag bij haar aanmelden. Mij dunkt dat de zaak thans prachtig 8the Fctischdiensf is geen g,»AhDen3t." Op htet Spaansche _Socialistencong,ré3, te Madrid in 1891 gehbudJen, w'erd beslo ten tot uitsluiting, der partijgenoofen, die een o-f anderen positieven godsdienst on dersteunen. Bood Nederlanjdl blijft bij de andere lan den niet aebter. ReedB in 1890 (nummer Van 19 Nov. )sch'reef „Het Volk", staan de tnder hoofldleiding Van mtr. P- Troel stra „Wjj1 gelven gaarne toe, dat de So cialistische Wijsbegeerte niet vWeenighaar is met een of ander theologisch stelsel,: „De Klok", het Vroegere orgaan van' h'et Socialistisch Twleede-Kamerlid Van der ZWaag gaf den 26sten Januari 1900 hét navolgiende te lezen: „Wannéér wij strijden tegen dezfe maatschappij, 'd|an Kan. htet niet uitblijven, of wij mee té n ook die» godsdienst- «ndermijnen, omti|af ook godsdienst een machtig Wapen is om1 -dleze maatschappij in stand te houden." Laten Wij, om niet te eentonig, "e wor den mét onze aanhalingen, hier eian punt Zetten. De lezer Zal mbeten toégleVen', dat wij onZe stelling: Godsdienst en Socialism® zijn tmvoreenigbaar niet zonder belwijzen hebben gelaten. Voor den plicbtgetrouWten Katholiek Was dit feitelijk niet eens noo- dig; hïj toch Weet, hoe Zijn Kerkelijke overhteid hij mionde van' Paus en Bisschop pen méérmalen die onvereenigbaarh'ei'd heeft verkbndigd en .het zich aansluiten; hij de Socialistische partij met' nadruk heeft Verboden, onder befdlreiging van ker kelijke straf. Trouwens, de werkman,,- de „prnletaj n®r", die zijh levenspeil wil opvoereja, voor zicli en zijin stand betere levensvoor waarden wil verkrijigen-, behoeft zich daar voor niet te laten inlijven in de roode. gelederen. In de christelijke, in d© Katho liek© vak- en Werklied-en-bonden zal hij zijn streven veel' eerder en veel zeker der met succes bekroond zien, terwijl hij geen gevaar loopt zijh godsdienst 's levens rijkste eclhat te verliezen. Reeds 32 jaren geleden wees Paus Leo XIII aan de Katholieke Werkmanswereld den wég, om op te staan uit haar economische ellende vrucht der liberalistische ideeën aanigaandë loon en arbeid in zijn onvol prezen zendbrief „Rcriun Novarum.", die naar 'het getuigenis- van een Zwitserseh Socialist, meer iheeft gedaan voor de op lossing der sociale kwestie dan- alle Socia listische congTesseu 'te zamen. Welnu, die zendbrief met zijh bewer kingen, wenken, raadgevingen straalt thans! nog' als een vuurbaken .in den ïiatelhit der 'hedendaagscha sociale en- economische verwildering. En- wat inmiddels., ook op Wétgevend gebied ten bate van dén abbei- derstand i n vele landen en niet 'het minst hier in Nederland, is tot stand gekomen* kwam er niet door de socialisten, .maar door de christelijk-sociaal voelende voor mannen van het type van een Talma, een Aalberse. De Socialisten hebben er kan niet genoeg den. nadruk op gelegd de christelijk sociale Wetten bekritiseerd, tégengewerkt, gesaboteerd^ alles gedaan om' de invoering er van tegen te houden. IWat zeide reeds in 1803 d'e Rijksdag aflgteVaard'igde dr. Bachem a,an het adres der Sociaal-Democraten'? „Wij hebben in de laatste tien jaren veel tot stand gebracht in h,et belang van do Duitsche arbeiders... maar steeds niet tegenwerking der Sociaal-Demiicra- tisehe fractie. Zij (die fractie) heeft gestemd1 t-e.gen het ziektevCrzekerings- staat. Gij hebt twee machtige troeven in handop.: De toeiieelspeelster en. d,e moeder, Schranski maakte een gebaar van om geduid. Het gehuurde appartement zal waar schijnlijk weggegooid geld Zijn, sprak- hij kortaf: maar het is beter zoo. Wat bedoelt gif? vroeg ik' verwon derd. Dat mevrouw Winkoff Ons had kun nen dienon, als wij niets anders hadden gevonden; maar van het oogenblik at dat de weduwe Wrjemmadoff ,o-ns helpen kan, laten wij de oude Ziel met rust* Zij 5s zeer zeker niet svmpathiek; maar een-é moeder als wapen tegen haar zoon te gebruiken, al is die ook nog zoo ontaard, is een middel, dat mij altijl tegen de borst stuit en niet dan in de uiterste noodzakeliikheid door mij zal worden ge bruikt. Gij ziet mij verbaasd aan en vindt mij misscuien bespottelijk:. Vrij waarschijn lijk ben ik dat ook; toen houdt men ér zijin gewetensbezwaren op na, ook al is men slecnts een speurhond der justitie. Zijn gelaat was op dat oogenblik zoo edel en zacht, dat het mJh was als hoorde ik weder de weemoedige tonen zijner viool oim m5j heen ruischen, tonen die vertelden van de hooge aspiratiën eener ziel, die tot al wat goed en nobel en belangeloos ontwerp, tegen de ongtevallenwetj 'tegen de inleid mm- en Invaliditeitsverzeke ring en eindelijk heeft zij ook gestemd tegen de Wet tot bescherming van den werkman, welke wij het vorige jaar hebben tot stand gebracht. Mijne heeren! Als: alle partijen zóó gehandeld hadden als de sociaal-Deino- cratischepartij, dan hpdden. wij thans- nuh ziekte- of ongeval leaver zeke-in k nctb ouderdoms- of invaliditeitsverzeke ring' hoek die b'esich,ermende maatrege len in (het belang v!an h|et huisgezin Wel ke ons' Wetsontwerp tof bescherming der arbeiders reeds heeft tot stónd ge bracht of Waarvoor het den weg gebaand ■heeft. Mogen de arbeiders dat wel be seffen." Ons dunkt: een partij die dat op haw geweten heeft, moet niet zoo hoog van den toren, blazen en zich aandienen' als de redster en hervormster der maatsehap- Pij- En nu, ten slotte-, nog1 een woord' over dat fameuze: Godsdienst is privaatzaak, dat zoowaar met vette leters-, -als een soort van uithangbord prijkte in hef roode verki ezin'gsblaadje Vaal Goes. De socialistische doctor Pannekoek, pro fessor in de sterrenkunde te L'ePen, echreef in de Februari-afleverin|g (des jaars 1903) van „üc Nieuwe Tijd", sprekende, «ver de Socialistische partij' het Volgende: Een partij', die ziöh ia baar eigen wezen wel bewhst em oprecht is, moet noodzakelijk g«<L<lien<riloo6 Wezen. Wij kunnen echter dat, wat 'tegen de voor- oordeelen indruischt, zoo nctdig -walt verbergen het is reeds dikwijls ge zegd zij het alleen maar om aan het) wiord te komen* Voelt gij het, lezer'? De christelijke werklieden die in de diepte von hun hart nog een Zekere aanhankelijkheid- aan <fen godsdienst bewaard hebben) moeten, wan neer zij' naar dé S. D. A. P. wbrdetoi -gélokt onder Voorspiegeling van lotsver* betering, niet aanstonds kopschuw' worden gemaakt, wat gebeuren zou, indien men aanstonds van die lieden een openlijken breuk met hun godsdienst verlangde. Van daar de uitvinding: godsdienst is prf- vaatzaak, een zaai desi harten. Een pracht- ding! Up to date! De jest komif vanzelf. Immers, Waar het Program- van Erfutrfb don godsdienst tot privaatzaak Verklaarde proclameerde het tegelijkertijd als: eisch,: afschaffing vain allé uitgaven nil- de schat kist voor kerkelijke en godsdienstige doel einden- Daarmede treedt !het karakter van de stelling': godsdienst is privaatzaak in het juiste licht. Hét roode Duitseha vak- orgaan ,jDer Zimmerer" gaf er de volgen de v erklaring ya.n, die aan duidelijkheid niets te wensöhen overlaat: „De bewuste) plaats' bedoelt niets anders-, dan dat de Staaf den godsdienst al» prïvaat-aangcie- genhcid behandelen moet, dat de Staaf daarom geen uitgaven voor wélke religi euze gemeenschap ook doen mag. „Godsdienst is privaatzaak" is dus een truc, ean onnoozele streek* waarmede men argelaoze, niets kWaacJs vermoedende ar beiders in de Socialistische partij" wil binnenloodsen. Christelijke, Kathplieka arbéiderSi weest gewaarschuwd, laat U niet vangen in deze roode fuik, schuwt, een partij* die U stee-nen voor brood, geeft. Uw geestelijk len Uwt stoifeHjk welzijn heide zijn- het best bezorgd' in die partij", in die organisatie waar de godsdienst, waar het Christen dom in eere is, -dat er (geen dubbeléi was in slaat moest zijn, die het verhevene liefhad met céne onuitsprekelijke liefde en niettemin gedoemd was otnophoudeKjik' in de donkerste atgronaen va#, mensche- lijke sluwheid' en misdaad af te dlalen. IW'ij bewaarden verder het stilzwijgen, to-t Wij den schouwburg bereikten.: Schranskj betaalde den koetsier, nami twee plaatsli'jetten en wij kwamen nog juist in tijlds de zaal binnen, om de laatste['toio- neelen bi', -te wonen van het vierde bedrijf Het stuk, waarin Zenia Polomawitsj de hoofdpol veivulde, telde er vijl 1 Zij zelve v-ertoonde /U' aanstonds aan onzen Wik; opvallend schoon, af schoon bare uitdrukking somber was, onder scheidde zij zich vooral door de sierlijk heid barer bewegingen en gebaren, z-ooL wel als door naar prachtig toilet; maar infhaar spel lag geen ziel. hare sfcemjhad geen der diepe 'klanken, welke voort, trillen in het hart van den toehoorder. Zij was een marmerbeeld, meer niet, en liet volkomen koud. Haar ontbrak genie. Zij gaf aandoeningen weer, Zonder ze zelf te doorleven. Ziedaar nu "Winkoiff's. reclame, fluis terde Maxim Schranaki (minachtend en het publiek laat Zich door Zijn lof bedwel men 1 Welk een domme Kudde schapen is de menigte toch! De in deze rubriek vervatte ba- schouwingen, bemerkingen, inlich tingen enz. zijn niet van de hand der Redactie van deze courant. De Redactia. (Vervolg.) In Goes zijn mi-nsohen, die Van de ba< staande niet-Katbolieké ziekenvérplegin'gi een g-root ziekenhuis kunnen maken. Ze Zeggen, dat hét geld' er voor is. Maar zé hébben schijhbaar geen zinl Weer komen de Roomschen los'. En die zeggeh: Wij willen een Roomlsclh ziekenhuid bouwen met van die beste RoomsChé non« nétjes Gewén jullie nu Wat centen, dan doelt •wij de reet en jullie mag .mfeepr-atén 1 En het ziekenhuis Wordt' fijn! 1' En er Was een vergadering in Goéf,- waar velé andersdenkenden waren uitigia* nood led Maar zé zeiden: Neen, Koor, glegffl "Roomselite Zusters hij onze Protestant&che zieken in ons Protestantsché Zuid-Beyc* land. Zoo spr-ak? ook doininé X. en het geviel, 'dat hij kiort daarna een ziekenhuis' in! moest en hij Het zieh verplegten te Ber< gen-op-Zoom bij 'de R(omsche nonnetjes* Zoo zijn Ze. Met woorden tegien onz, maar al's hét er op aankomt erkennen] ze, dat hét Werk Van onzé Katholieken* y!an-dé-daald' schitterend is, maar toch zijh Ze er togen. t Ik héb hooren Zeggen, dat hét Room» Sche ziekenhuis to-c h in Goes komt! IK hoop het te beleven. En dat bet tooneai m'ag, 'dat de Roomschen Wlat hun gelood betreft staan tegenover alle andiare ge-i Icoyen, die geen van allen deugen. Maar 'dé Room'sche nonnetjes Vragpn niet wlelK geloot 'de mensoh heeft, dien zla moeten VeTplegen. Voor hén is' iedere zieke, hun1 lij'd'eiadé mledemenscH, Voor wien zte tot Zelfs hun; ïevén offeren ter eere Gods, En daarom sluiten wij Rooméohen ons aaneen, om' elkaar te helpen tegen -allen1 die ons meer of, minder het liohfl in de oogen niet gunnen. Stemt dual Roflmsthll TOT LATE1Ï* moraal op na. houdt, eene voor de bézittera en -eenie voor c(e niet-hézitters maar dat aan t>'eid,en Gods -geboden voorhoudt van Jiefdy en reöhtvaardighejd jegens elkander met de gestrenge verplichting voor de bezitters, d»n arbeider niet als een voor* werp van uitbuiting maar als een redelijk mensefi te beschouwen, wat meer, als eea medebroeder in Christus, van gelijke Waan do als zij' tegenover God dio beide-n- sohiep. Dan kan men eene blijVende verzoening der sociale tegenstellingen verhopen en een .herboren' maatschappij' tegemoet zien. Dit werk echter zal het Socialisme nooit tot' stand' brengen, wijl :het daartoe de noodzakelijke vereisdhte mist: liefdevolle toewijding, door den godsdienst geadeld. 1) VorVarts (DnitecK soc'. hoofdorgaan) Kérstnummer 1890. 2) VorWarts, Pinkstemummer 1890. 3) De Rns'sisdh'e Bolsjewieken, die het Socialisme tot zijh uiterste consequentie hebben doorgevoerd, hebben deze heil. loozé spreuk van Marx anag'ebraéht op den gevel van een nabij' het Kremlin! te Moskou staand oud-Russisch.' heilig dom. N. B. Wij verbeteren bij diere een paar zi-nstotende drukfouten die gisteren in ons eerste artikel zijh blijven staan. In alinea Aan het eind van het bedrijf, werd de artiste tot vijfmaal toe terugggeroepen en .met bloemen overladen; maar reeds was Sclixanski opgestaan. Wij moeten haar voor zijn, Zeide hij!. Kom node. Gelukkig behoeft zij aich niet te verkleden voor de volgende acte Hij' voerde mij achter de coulissen, -o(voral toegang verkrijgende door zijne verklaring, dat hij mevrouw Polonawitaj spreken moest oyer een nieuw; op te voe ren stuk. Voor haar loge gekomen, bleef 'ij stil staan. Nog altijd hoorde men verwijderde toejuichingen; men behoefde dus niet eens te vragen, of de kunstenares reeds naar haar vertrek was teruggekeerd; trou wens eene voor de deur op wacht staande kamenier scheen ons daaromtrent zeker heid te willen geven. Haar toch reeds all» behalve vriendelijk gelaat verkreeg -eene nog1 harscher uitdrukking, toen zij vroeg: Zijn de heeren hier soma om mier ,vrouw Polonawitsj? Om u te dienen antwoordde profes sor Marchikow beleefd. >3 ht ig et ar r- n r- :1 r- n' n n a I r~1 5 SS» ÏT1 £r (Wiordt vervolgd). if» S K ii --- m

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 1