Tweede Blad
ZATERDAG 3 MAART 1923
NIEUWE ZEEUWSGHE COURANT
KNÏËUWa
er in het Missale.
ïTEOROLOGIE
oorbleisveiling
Woensdag 14 Mpf 1923
onderdag ijrlaart 1923
vprkoopen
veis grenen en eiken
sen
/oensdag 7 Maarp)23
verkoopjrn
nieuwe
eeuwsche courant" wil
Bericht.
Buitenland
TURKIJE
Kerknieuws
Voor onze vrouwen.
Het hoekje van humor.
Voor de Keuken.
UIT DE PERS
3
s
t
i
k
ZSCHË COURANT
!- —.Ja
Blijkens opgave van den
e plaatselijke arbeidsbeurs
Februari als werkeloips
■d: 5 fabrieksarbeiders eu
;den.
emen, dat aan de suiker,
taux" weer 11 arbeiders
:n kindje van omstreeks 3
de handen, in een poi} heet
terstond naar het SI An-
gebracht en onder genees-
tdeling gesteld.
;erheid vernemen we, dat
n autodienst wordt geopend
burg en Brekens via Zuid-
diet en Groede, in aansl'ii-
vertrek en aankomst van
Breskens.
le Bisschop van Breda zal
der volgenjde wieek igean
eenen.
ijst' van 411 Maart-
H. Mis 3en Zondag1 Van
een Gloria, 2e gieb. H. Ca.
lb. H. Lucius. Credo, Praef.
H. Mis van den dag, 2e
3 Omnipotent.
H. Mis H. Perpetua en Fei
L'laren, 2e gieb. en laatste
n den dag, ofwel, Mis1 van'
eb. H. Perpetua en FslicitiasL.
AG, H. Mis H. Thomas v.
eb. en laatste Evangelie van
xto, ofwel H. Mis van dfen
H. Thomas v. Aquino, geen
Credo.
DAG, H. Mis H. Joannes
b. en laatste Ev;angtedie
ofwtel H. Mis van den
oria, geen Credo, 2e geb. H.
Deo.
H. Mis H. Fran cis ca Ho-,
k. en laatste Evangelie van
nel H. Mis van den djjig, 2e
icisca BooUana.
LG, H. Mis H. 40 Mar to-
k. en laatste Evangeliia van
geb. a ciïnettó, 4 Paus, ofwel
den dag, 2e geb. H. 40 Jvtar.
Jeb. a onnctds, 4 Paus.
Ijk© Maansverduistering.
bt van Vrijdag op Zaterdag
ideeltelijk'e mgaansverdiudsfe.
Om half twee trad de maan,
door bet Znidlen heen wak,
duw der aardte. Iets na kwart!
lanl rij in de slagschaduw <3(e
rse der verduistering vonld
nten vóór vier plaats; e yl
ir verdween de maan uit
even ma zes anur ook uit
steringj begon aan de Oost-
laam en eindi^Jfe aan dim-
igen en Verpacht'ngrn
linadorp, werkpaarden, Jj O.
Imann.
■acbtdgc zengen, De Wilde ört
WILDE HEIJBOER Qjtfïrw.,
Q Op
morgens om lOVaj^imr, op de
te Borsselen.
es morgensjfom 101/s uur aan
aven te Eltövoutsdijk en B. des
omM uur, aan de haven
ladokenskirke 8723-26
zeer goede kwaliteit en af khut-
van de Ned. Spoorwegen."
Notaris PILAAR zal
morgens 10 uur te (Was, in de
is van Oranje" tegiin contante
ling
wijlen MetjPouw LABRIJN VAN
HAVE bepta&nde. uit:
raapé, 2 Gpipauds en 6 Stoelen
on- en andere Tafel»,
j, Kasten, Insteekbaar-
b, Schilderijen, Pendules,
,ampen, Ledikanten me
pen, Wasch tafels, Nacb«-
Vloerkleeden, Karpetten,
jen, Traplooper en Roeden,
■Serremenbelen, Kapstok, r^ra'
Stander, Eetservies, Blik- GW"
Aardewerk, Kenkengaskache
oleumstel, Naaimachine, enz-
ijkdag Dinsdag 6 Maart van
uur. BbBi-"
trijp)
et, Stoelj
Spiegj
tken
ehoi
dverteeren in de
eggen, dèn weg gevonden
3 hebben om aan zijn zaat
en meesten verkoop ©n
endabiliteit te verzekeren
Den velen nieuwen abonnés en hun
die het wenschen te worden, berichten
wij door dezeor,
1. Dat een week-abonnement ets.
kost en wordt afgesloten bij onze agen
ten in de verschillende plaatsen, die
tevens voor de wekelijksche innmg van
de abonnementsgelden zorgen.
2. Dat elke abonné, door het feit zelf
dat hij abonné is, verzekerd is tegen
ongelukken en wel geheel gratis. Ook
heeft hij daarvoor geen polis noodig'.
Treft hem een ongeval, zooals aan het
hoofd van de courant is omschreven
dan behoeft hij, slechts te laten zien dat
hii ziin iaatsten abonnementstermijn
heeft voldaan, om onmiddellijk daarop
de geldsom te ontvangen, die voor dat
ongeluk staat aangewezen.
3. Dat degenen, die per Post de courant
wenschen te ontvangen, I 2,90 voor een
heel kwartaal vooruit moeten betalen.
4. Dat de „Nieuwe Zeeuwscha Courant"
het eenige Roomsch-Katholieke Dagblad
is in Zeeland, een dagblad, voor de ge-
heele provincie bestemd en dan ook
over heel de provincie verspreid, actueel,
interessant en gevarieerd van inhoud,
gevende „aan elk wat wils".
5. Dat elk Zaterdagnummer van de
„Nieuwe Zeeuwsche Courant" een zeer
mooi, hoogst aantrekkelijk geïllustreerd
bijvoegsel heett, dat bij den abonne
mentsprijs is inbegrepen en waarvoor
-men dus niets heeft te betalen.
De Christelijke minderheden in bet
Oosten.
De correspondent van „De Tijd"
te Parijs schrijft d.d. 14 Februari
Het treurige verloop der onderhan
delingen te Lausanne heeft niet nage
laten zijn merkteeken te drukken op
de verhoudingen tussehen de christe
nen en de aanhangers van den Islam
in het Oosten.
Een particulierschrij ven uit Smyrna,
van geestelijke zijde, alsmede eenige
gegevens ontleend aan een artikel
uit de „Echo d'Orient" mij toegezon
den, werpen een schel daglicht op
de droeve omstandigheden waaronder
de christenen in die gewesten hebben
te leven. Uit beiden klinkt ons een
klacht tegemoet, die ook in Europa
dient gehoordzulk een geringe hoop
spreekt er uit op een betere toekomst
voor de christelijke minderheden, in
dien de afgebroken onderhandelingen
niet met een onverwacht, gunstiger
gevolg worden voortgezet, dat geheel
de christenheid al haar krachten zal
moeten inspannen daartoe mede te
werken. Het lijkt mij gewenscht er
hier de voornaamste punten uit over
te nemen.
„Het Turksche volk is dermate zelf
bewust geworden door de behaalde
overwinning, dat het zich niet ontziet,
een nieuwe christenvervolging te
ontketenen. Had reeds de wereldoorlog
de haat tegen de christenen aange
wakkerd, de afkeer voor het Griek-
sche volk heeft dezen doen toenemen
en de veiligheid der christen in nog
grooter gevaar gebracht.
De gebeurtenissen der laatste maan
den en die in de laatste helft van het
vorig jaar hebben gemaakt, dat de
christenen moeten wijken voor den
overweldigenden invloed der Turken.
Is het reeds op zich zelf een treurig
verschijnsel dat de Grieksch Ortho
doxe Kerk te Constantinopel en de
verschillende Armenische secten, wier
aanhangers wel niet het verband met
Rome hebben onderhouden, maar toch
gedoopte christenen zijn, moesten uit
wijken, hoeveel te meer moet het ons
grieven de eigen huisgenooten van
ons geloof aan vervolging te zien
blootgesteld.
Bezat genoemde Grieksche Kerk
in 1914 nog ongeveer 2 millioen ge-
loovigen in Turkije, op dit oogenblik
telt deze kerk nauwelijks 350.000
onderdanen in dat land.
En nog altijd gaat de uittocht voort,
gedwongen door de Turksche over
heid die hem aan den militairen dienst
plicht wil onderwerpen, of aan te ver
wachten dwangmaatregelen zal bloot
stellen. Zij die niet willig zijn heen
gegaan na de bezetting van Smyrna
door de troepen van Kemal Pascha
in September 1.1., of uitgedreven zijn
tegelijk met de Grieksche gezagheb
bers, verlaten thans hun huiselijken
haard, bevreesd voor de steeds was
sende heerschzucht der Turken. De
Armeniërs zijn niet minder slacht
offers geworden van die Turksche
vervolging. In 1914 bedroeg hun aantal
1.700.000; thans tellen de Turksche
provinciën nauwelijks 130.000 en
Constantinopel ongeveer 150.000 Ar
meniërs.
En zij die er thans vertoeven, hou
den zich angstvallig gereed, zoo spoedig
mogelijk elders een heenkomen te
zoeken.
De Jong-Turken hebben de Katho
lieke Armeniërs, voor den grooten
oorlog ruim 75.000 in het Ottomaan-
sche Rijk, evenmin gespaard. Duizen
den zijn in Re gevangenissen gestor-
u®,ot,in ballingschap, met aan hun
TT un geestelijke herders. Zü die
n den gewelddadigen dood zijn ont
snapt, hebben voor een groot deel
Turkije verlaten, de overigen zien
zich thans gedwongen, dat voorbeeld
te volgen. Hun toestand is onhoud
baar en verergert met den dag, on
danks geruststellende berichten van
Turksche zijde. Wat dit heengaan van
meer dan 2 millioen christenen be-
teekent, behoeft niet nader om
schreven. Het beduidt een alleenheer
schappij voor den Islam, een nog
sterker front nemen tegen hen, die
noodgedwongen zijn achtergebleven,
zwakker dan vroeger door hun gering
aantal.
De schitterende kerkgebouwen, eer
tijds het sieraad van dat land, zijn
leeggeplunderd en in brand gestoken
de kerkelijke instellingen zijn zoo
goed als geheel verdwenen. De Turk
heerscht thans volkomen, de Joden
kunnen eenigen invloed uitoefenen,
maar het kleine aantal christenen,
.ongeveer 50.000 aanhangers voor de
z.g. Turksche-Orthodoxe kerk en
130.000 Armeniërs, blijft gebukt gaan
onder een droeve vervolging.
Groot is de vrees, dat in de naaste
toekomst eveneens een verblijf in
Constantinopel, tot nu toe mogelijk
door de aanwezigheid der geallieerde
troepen, evenmin als in het verdere
Turksche Rijk, dragelijk zal zijn. Het
is daarom niet het minst, dat de mis
lukking van Lausanne door de chris
telijke minderheden, met zulk een
leedwezen is vernomen. Met begrijpe
lijke spanning zien zij het verdere
verloop tegemoet. De hoop op een
betere toekomst, in het begin van
dezen brief reeds aangestipt, blijft
gering. Hoogstens een aantal vreemde
lingen, geroepen om in verschillende
takken van dienst eventueel de Turken
behulpzaam te zijn, zullen deze kun
nen koesteren. De Grieken en Arme
niërs zullen blijven ondervinden de
haat der Turken.
Als ongewenschte elementen zullen
zij ook in het vervolg worden uitge
dreven, indien Europeesche invloeden
zich niet krachtig doen gelden of in
dien zij zich geheel en al aan den
Islam willen onderwerpen."
Tot zoover deze droeve klachten,
waaraan wij niets kunnen toevoegen
dan een woord van deelneming in
het zware lot der christenen in het
Oosten en een wensch voor een onver
hoopte betere toekomst. Een eigen
oordeel over de toestanden in het land
van den Islam kunnen wij niet heb
ben, wij weten alleen dat Europa en
Frankrijk als katholieke mogendheid
in de eerste plaats geroepen zijn, voor
het welzijn dier minderheden te waken.
Zal het echter in het Oosten dagen,
zoolang Europa zelf den vrede niet
weet te vinden, zoolang zij, zooal
niet de christenen vervolgt, toch zeker
de christelijke wetten met voeten
treedt
Op den derden Zondag in de Tasten.
Epistel van den H. Paulus tot de
Ephesen. V. 19.
Broedersweest navolgers van God,
als welbeminde kinderen, en wandelt
in de liefde, gelijk Christus ons be
mind en zich zeiven voor ons tot een
zoen- en slachtoffer van eenen zoeten
geur aan God heeft opgedragen. Doch
ontucht en alle vuiligheid of gierig
heid worde onder u zqlfs niet ge
noemd, gelijk het de heiligen be
taamt geene oneerbaarheid, noch
dwaze klap, noch boerterij, hetgene
nergens toe dient, maar veeleer dank
zegging. Weet toch en neemt het ter
harte, dat geen ontuchtige, noch on-
kuische, noch gierigaard, hetwelk
afgoderij is, eenig deel aan het rijk
van Christus en van God hebbe.
Niemand misleide u door ij dele woor
den; want om deze dingen komt de
gramschap Gods over de wederspan-
nige menschen. Hebt dan niets gemeen
met hen. Want voorheen waart gij
duisternis: maar nu zijt gij licht in
den Heer. Wandelt gelijk kinderen
des lichts: de vrucht des lichts is
alle goedheid, rechtvaardigheid en
waarheid,
Evangelie, Lucas. XI, 14—28.
Iu dien tijde dreef Jesus eenen
duivel uit iemand die stom was. En
als hij den duivel uitgedreven had,
sprak de stommeen het volk was
verwonderd. Maar eenigen zeidenhij
drijft de duivelen uit door Beëlzebub,
den vorst der duivelen. En anderen,
om Hem te beproeven, begeerden van
Hem een teeken uit den hemel. Maar
hij, hunne gedachten ziende, zeide
hun: alle rijk, dat in zich zelf ver
deeld is, zal verwoest worden, en het
eene huis zal op het andere vallen.
Indien dan de satan ook tegen zich
zei ven verdeeld is, hoe zal zijn rijk
blijven staan? wijl gij zegt, dat ik
door Beëlzebub de duivelen uitdrijf.
Doch indien ik door Beëlzebub de
duivelen uitdrijve, door wien drijven
uwe kinderen ze uit? Daarom zullen
die zelfs uwe rechters zijn. Voorts,
indien ik door den vinger Gods de
duivelen uitdrijve, dan is waarlijk
-het rijk Gods tot u gekomen. Wanneer
een sterk gewapende zijn hof be
waart, dan is alles wat hij bezit in
rust. Maar indien een die sterker dan
hij is komt, en hem overwint, die
neemt al zijne wapenen weg, daar
hij op betrouwde, en verdeelt zijnen
buit. Die met mij niet is, is tegen
mij; en die met mij niet vergadert,
verstrooit. Als de onzuivere geest van
den mensch uitgaat, dan wandelt hij
door waterlooze plaatsen, en zoekt
rust. Maar die niet vindende, zegt
hijik zal wederkeeren naar mijn
huis, daar ik ben - uitgegaanen daar
komende, vindt hij het uitgeveegd en
versierd. Dan gaat hij, en neemt met
zich zeven andere geesten, die boozer
zijn dan hijen zij treden binnen en
wonen daar. En het laatste van dien
mensch wordt erger dan het eerste.
Nu gebeurde het, terwijl Hij deze
dingen sprak, dat eene vrouw onder
het volk hare stem verhief, en Hem
zeide; zalig is de schoot die U ge
dragen heeft, en de borsten die Gij
gezogen hebtEn Hij zeideja, zalig
zijn zij, die het woord Gods hooren
en het onderhouden.
Zoover is het gekomen.
Indien men weten wil, hoever het
gekomen is met de ontaarding van
het kerkelijk Protestantisme in ons
land, dan leze men de even verschrik
kelijke als tragische ontboezeming
van dr. J. H. Gunning J.Hz. in het
jongste nummer van „Pniël":
„Heel onze „Vaderlandsche" Kerk
schijnt mij één grooten leugen toe.
Wij hebben de gedaante van eene
Kerk, maar het wezen missen wij.
Wij zijn een mengsel van de meest
uiteenloopende menschen, instellin
gen, denkbeelden, ceremoniën, een
bureaucratisch geregeerde bonte scha
re, waar vuur en water, ja en neen
in vrede, ja, maar in vrede, van het
Kerkhof, bijeen zijn. In de eene ge
meente predikt men dat Christus
waarachtig God is en door zijn hei
lig offer de zonde der menschheid
gedragen heeft, in de andere dat
deze Christus een gemoedelijke dwe
per, of een fantasie van overspannen
falsarissen is, en dat er nooit anders
dan een zekere (voorts onbekende)
Jezus geleefd heeft, een braaf en
édel mensch, die een jammerlijken
marteldood is gestorvenen weer
anderen zeggen, dat hun wetenschap
klaarlijk bewijst, dat zulk een per
soon nimmer geleefd heeft.
Al die menschen onderhoudenden
geweldig groot lichaam, dat zij „Kerk"
noemen, hetwelk „Huis der Iieeren"
beteekent, maar dat met den heer
dien zij zeggen -te eeren, al bitter
weinig te maken heeft. Het is een
kostbaar ingewikkeld, wereldseh In
stituut, dat met de grootste moeite,
niet zonder de hulp van den Staat
en niet zonder offervaardigheid van
betrekkelijk weinigen (als men let
op de honderdduizenden, die er offi
cieel toebehooren) wordt in stand
gehouden, en wat op de been wordt
gehouden door eene Bestuursorgani
satie die sedert meer dan 100 jaren
aan 't werk is om dat logge, groote
geestelooze lichaam een soort van
orde en tamheid in te blazen, in te
reglementeeren, die waarlijk in lijn
rechten strijd verkeert rpet het Evan
gelie, dat zij toch meent 'te dienen.
Jaarlijks treden enkele of meerdere
jonge menschen tot onze kerk toe na
eene „aanneming", die toch grooten-
deels een onwaarheid is, komen nog
niet eens allen één enkele keer aan
het Avondmaal en staan verder
als ze ten minste mannen zijn op
het lidmatenboek, om een voortdu
rende bron van partijschap en onhei
lig gekronkel te vormen, wanneer
ze tenminste als stemgerechtigden
worden opgeroepen. Of ze ook nooit
in de kerk komen, of ze om God
noch zijn gebod geven, of ze de won
derlijkste en onschriftuurlijkste denk
beelden koesteren ze zijn „lidma
ten en hebben als zoodanig hunne
„rechten". De historie der kiescolleges
is over het algemeen een schandaal
kroniek, die de slechtste van de
wereld evenaart. En dat heet dan
alles arbeid in de Kerk van Christus
„Waarom gaat gij dan niet henen,
hoor ik mij al toeroepen, indien gij
dan uw kerk zoo slecht vindt?"
„Ik antwoord uwaar moet ik
henen
Zoolang God er mij' niet uitroept,
of de kerkelijke Besturen er mij niet
uitzetten, blijf ik er in, éók al omdat
ik niet weet waar ik elders een toe
vlucht zou kunnen vinden, en een
zóó rekbare band als die der Ned.
Hervormde Kerk, belemmert ook de
vrijheid maar zeer, zeer weinig. Men
kan in haar alles zijn, van Godloo
chenaar tot Kerkist in het kwadraat
toe, men kan in haar óók nog den
Christus belijden en de broederschap
liefhebben.
„De Tijd" voegt hieraan toe.:
Het is eenvoudig droevigzóó'n
klacht! Ja, men kan Christus belij
den in de Ned. Hervormde Kerk
men kanHij kan er verloochend
worden ook en verguisd. Dat alles
kan. De quaestie is echter, wat moet
in de door Christus gestichte Kerk.
Zou de predikant, die dertig jaar
den dienst voorging' in zijn gemeente,
dat niet kunnen zeggen?
Meisjesbescherming.
In het Internationaal Orgaan van
det R.-K. Meisjesbescherming wordt
gewezen op het groote gevaar der
advertenties, die argelooze meisjes
vaak naar de vreemde plaatsen,
soms naar vreemde landen lokken.
Het Orgaan deelt mede, hoe een dag
bladredactie aan wie een advertentie
verdacht voorkwam, deze ter inlich-'
ting opzond naar het Bureau der
Meisjesbescherming.HetBestuur hoopt,
dat dit meer zal gebeuren en dat de
verschillende afdeelingen steeds er
op uit zullen zijn de gewenschte in
lichtingen aan te bieden en te ver
schaffen.
Over opvoeding.
In een der bladen werd gewag ge
maakt van zes fouten tegen de op
voeding, die zeker wel waard zijn
nog eens te herhalen en te overdenken.
De eerste fout is het slechte voor
beeld der ouders en huisgenooten:
ruzie, dronkenschap, oneerlijkheid,
hebzucht, godsdienstige onverschillig
heid.
De tweede fout zijn de slechte
gesprekken, die in tegenwoordigheid
der kinderen worden gevoerd, niet
alleen onbetamelijke woorden, maar
liefdelooze wraakzuchtige, hoogmoe
dige en hebzuchtige gesprekken.
De derde fout is de oneenigheid
der ouders en huisgenooten in de
behandeling der kinderen, wanneer
de een vermaant en de ander toegeeft,
de een bestraft en de ander beklaagt.
Ook wanneer ouders en onderwijzer
niet samenwerken, wanneer de ouders
steeds de partij van het kind kiezen
tegen den onderwijzer.
De vierde fout is het verwennen
der kinderen in de eerste levensjaren.
De vijfde fout is wanneer men de
kinderen behandelt naar eigen luim
en gril, niet naar verstandige regel
en grondbeginsel.
De zesde fout is het onophoudelijke
dreigen, schelden, afkeuren en vloe
ken op de kinderen.
Waar moeten de meisjes heen?
Van alle kanten wordt gewezen op
de ebbe in het vrouwelijk kantoor
personeel. De tijd dat ieder meisje
„naar het kantoor" ging is voorbij.
De malaise in zaken is tevens oor
zaak, dat ook voor winkeljuffrouw
niet meer iedereen dadelijk wordt
aangenomen.
Nu keeren de meisjes weer terug
naar het huishoudelijk werk, dat ze
veronachtzaamd hebbenvinden
dan vaak haar plaats ingenomen door
het Duitsche meisje dat vaak uit
zeer beschaafde omgeving met meer
werklust en met minder eischen
kwam, toen de Hollandsche meisjes
den neus ophaalden voor 't onderhoud
van 't huis en 't bereiden van den
maaltijd.
De huishoudscholen worden nu druk
bezocht en zijn nu overvol. Dat is
een goed teeken, want zoo zullen
wij beter geschoolde krachten krijgen.
De opleiding voor huishoudster,
kinderverzorgster en ten slotte voor
leerares in de huishoudkunde worden
zeer aangeraden voor de meisjes, die
meer uitgebreide studies hebben
gemaakt.
Fierheid,
Van een fierheid, als men in onzen
geldzuchtigen tijd maar zelden aan
treft, getuigt de houding eener oude
Engelsehe werkvrouw, die, hoe be
hoeftig ook, elke ondersteuning wei
gert en slechts wenscht te leven van
hetgeen het werk haar opbrengt.
Een bedrag aan geld, dat haar
reeds 30 jaren geleden door het arm
bestuur in de plaats barer inwoning
werd toegekend, weigert zij stand
vastig te aanvaarden. Dat bedrag is
thans tot 125 pond (14 a 15 honderd
gulden) aangegroeid.
Dertig jaar geleden verdiende de
vrouw acht shillings per week. Toen
haar ouders in 1886 stierven, had het
armbestuur in totaal 47 pd. st. voor
haar uitgegeven. In 1891 betaalde zij
dit bedrag terug.
Het armbestuur kwam echter te
weten, dat zij dit geld zeer slecht
kon missen en wilde het haar terug
geven. De vrouw weigerde echter
het bedrag te aanvaarden en wilde
evenmin in het openbaar de dank
betuiging van het armbestuur in ont
vangst nemen.
In weerwil van haar verzet is het
geld te haren bate belegd en is thans,
na 32 jaar, aangegroeid tot bovenge
noemde som. De 71-jarige vrouw
weigert echter nog steeds het aan te
nemen. Zij gaat nog altijd uit werken
en trekt geen ouderdomspensioen, hoe
wel zij daar recht op zou hebben.
Het is wel een buitengewoon geval.
En hoe men er over denken moge,
eenieder zal eerbied moeten hebben
voor de fierheid en den arbeidslust,
KOSTELOOS VERMAAK.
Een milicien staat op post, en
presenteert voor den luitenant, die
voorbijgaat, het geweer.
Luitenant: Weet ge nog niet dat
voor een luitenant het geweer niet
gepresenteerd wordt, maar enkel
geschouderd?
Milicien: Jawel luit'; maar ik wou
u 'n pleziertje doen en 't kost
niemendal.
OOK 'N UITVLUCHT!
Politie-agent (betrapt een inbreker,
die een raam waarvoor een paar
bloempotten staan, openschuift): „Wat
moet je daar?"
Inbreker: „O, de bewoners zijn af
wezig en ze hebben mij gevraagd of
ik de bloemen wil begieten."
Veldsla (voor 4 personen).
2 lepels slaolie.
3 lepels azijn.
1 a 2 eieren.
1 prei.
'/2 eetlepel soja.
Zout.
Peper.
Mosterd.
1 gekookte biet.
Bereiding: De veldsla uitzoeken
eenige malen wasschen tot het water
geheel helder is en daarna in een
sla-emmer zoo droog mogelijk uit
schudden of op een vergiet laten uit
druipen.
Het eene ei hardkoken, met een
vork fijnwrijven, vermengen met het
rauwe ei, de slaolie, de azijn, zout,
peper en mosterd. Deze saus wordt
even voor het gebruik door de sla
geroerd, waar hij ook de fijngesnip
perde prei en de in plakjes gesneden
gekookte biet. Deze sla wordt in de
vasten veel gegeten bij gebakken
visch.
waarvan het getuigt, zaken, waar
aan in onze dagen wel eenige be
hoefte bestaat. („Centrum")
Ook een record.
Een Argentijnsehe dame maakt aan
spraak óp het wereld-record in het
zwemmen. Zij is niet minder dan
21 uur en 20 minuten te water ge
bleven.
De R.-K. Universiteit
Het „EriescheDagblad" (A-R.) schrijft:
Wat een rumoer om die „ton".
Al even bekend als 't Nijmeegsche
„raadsel", werd de Nijmeegsche „ton"
de jaarlij ksche subsidie van honderd
duizend gulden, die met juist één
stem meerderheid door den Raad al
daar aan de Keizer-Karel-Universiteit
zal gegeven worden wanneer deze
definitief te Nijmegen gevestigd wordt.
Nu is men aan 't uittellen.
Eigenlijk een beetje griezelig
Wat zal het college van Gedepu
teerden straks doen: goedkeuren of
vernietigen?
En men telt: die is dood; die is
ziek, als Gedeputeerden over de
zaak nu wat vlug een beslissing
nemen, dan heeft de subsidie 'n goede
kans
Toch, goed gezien een kruimelig
gedoe.
En ik kan me begrijpen, dat ook
de roomsch-katholieken dat gemier
om die „ton" beneden de waardigheid
van den ouden Keizer Karei gaan
vinden en er al over praten, om hun
Universiteit in 't hartje van Brabant
te stichten, waar 't al roomsch is,
wat de klok slaat.
Maar wat ik niet begrijp?
De bruisende verontwaardiging over
het feit, dat daar nu te Nijmegen
de niet-roomschen ook moeten mee
betalen aan zuiver Katholiek Hooger
Onderwijs.
,,'n Schandaal!" wordt er gebruld.
O, ja! en dat bijv. ons orthodox
en gereformeerd volksdeel, nu al vele,
vele jaren lang heeft mogen mee
betalen en dit na eerst uit eigen
geringe middelen voor zijn eigen
Universiteit te hebben gezord, nog
mag doen:
Mag meebetalen aan onze Rijks-
hoogescholen, die ons land hebben
overstroomd met duizenden moderne
dominees, met een heirleger van
leeraren, artsen, advocaten, enz. enz.,
die met elkaar heel Nederland voor
de moderne levensbeschouwing win
nen zouden.
Dat, zie dat is in den haak!
Want die Rijks-Universiteit en,
och! stommeling, snap je dit dan niet
die staan niet op eenig „kerkelijk",
maar op zuiver wetenschappelijk
standpunt en dat ze goeddeels gewor
den zijn de burchtsloten der moderne
levensbeschouwing ja! dat komt wijl
die beschouwing de eenige is, die
op de weegschaal der wetenschap
opgewogen, 't gewicht heeft gehaald
Pruttelt ge nu nog al tegen?
Och, dan zijt ge ook 'n man van
't jaar nul.
9
it
r
Q
m