Tweede Blad ZATERDAG 3 MAART 1923 NIEUWE ZEEUWSGHE COURANT KNÏËUWa er in het Missale. ïTEOROLOGIE oorbleisveiling Woensdag 14 Mpf 1923 onderdag ijrlaart 1923 vprkoopen veis grenen en eiken sen /oensdag 7 Maarp)23 verkoopjrn nieuwe eeuwsche courant" wil Bericht. Buitenland TURKIJE Kerknieuws Voor onze vrouwen. Het hoekje van humor. Voor de Keuken. UIT DE PERS 3 s t i k ZSCHË COURANT !- —.Ja Blijkens opgave van den e plaatselijke arbeidsbeurs Februari als werkeloips ■d: 5 fabrieksarbeiders eu ;den. emen, dat aan de suiker, taux" weer 11 arbeiders :n kindje van omstreeks 3 de handen, in een poi} heet terstond naar het SI An- gebracht en onder genees- tdeling gesteld. ;erheid vernemen we, dat n autodienst wordt geopend burg en Brekens via Zuid- diet en Groede, in aansl'ii- vertrek en aankomst van Breskens. le Bisschop van Breda zal der volgenjde wieek igean eenen. ijst' van 411 Maart- H. Mis 3en Zondag1 Van een Gloria, 2e gieb. H. Ca. lb. H. Lucius. Credo, Praef. H. Mis van den dag, 2e 3 Omnipotent. H. Mis H. Perpetua en Fei L'laren, 2e gieb. en laatste n den dag, ofwel, Mis1 van' eb. H. Perpetua en FslicitiasL. AG, H. Mis H. Thomas v. eb. en laatste Evangelie van xto, ofwel H. Mis van dfen H. Thomas v. Aquino, geen Credo. DAG, H. Mis H. Joannes b. en laatste Ev;angtedie ofwtel H. Mis van den oria, geen Credo, 2e geb. H. Deo. H. Mis H. Fran cis ca Ho-, k. en laatste Evangelie van nel H. Mis van den djjig, 2e icisca BooUana. LG, H. Mis H. 40 Mar to- k. en laatste Evangeliia van geb. a ciïnettó, 4 Paus, ofwel den dag, 2e geb. H. 40 Jvtar. Jeb. a onnctds, 4 Paus. Ijk© Maansverduistering. bt van Vrijdag op Zaterdag ideeltelijk'e mgaansverdiudsfe. Om half twee trad de maan, door bet Znidlen heen wak, duw der aardte. Iets na kwart! lanl rij in de slagschaduw <3(e rse der verduistering vonld nten vóór vier plaats; e yl ir verdween de maan uit even ma zes anur ook uit steringj begon aan de Oost- laam en eindi^Jfe aan dim- igen en Verpacht'ngrn linadorp, werkpaarden, Jj O. Imann. ■acbtdgc zengen, De Wilde ört WILDE HEIJBOER Qjtfïrw., Q Op morgens om lOVaj^imr, op de te Borsselen. es morgensjfom 101/s uur aan aven te Eltövoutsdijk en B. des omM uur, aan de haven ladokenskirke 8723-26 zeer goede kwaliteit en af khut- van de Ned. Spoorwegen." Notaris PILAAR zal morgens 10 uur te (Was, in de is van Oranje" tegiin contante ling wijlen MetjPouw LABRIJN VAN HAVE bepta&nde. uit: raapé, 2 Gpipauds en 6 Stoelen on- en andere Tafel», j, Kasten, Insteekbaar- b, Schilderijen, Pendules, ,ampen, Ledikanten me pen, Wasch tafels, Nacb«- Vloerkleeden, Karpetten, jen, Traplooper en Roeden, ■Serremenbelen, Kapstok, r^ra' Stander, Eetservies, Blik- GW" Aardewerk, Kenkengaskache oleumstel, Naaimachine, enz- ijkdag Dinsdag 6 Maart van uur. BbBi-" trijp) et, Stoelj Spiegj tken ehoi dverteeren in de eggen, dèn weg gevonden 3 hebben om aan zijn zaat en meesten verkoop ©n endabiliteit te verzekeren Den velen nieuwen abonnés en hun die het wenschen te worden, berichten wij door dezeor, 1. Dat een week-abonnement ets. kost en wordt afgesloten bij onze agen ten in de verschillende plaatsen, die tevens voor de wekelijksche innmg van de abonnementsgelden zorgen. 2. Dat elke abonné, door het feit zelf dat hij abonné is, verzekerd is tegen ongelukken en wel geheel gratis. Ook heeft hij daarvoor geen polis noodig'. Treft hem een ongeval, zooals aan het hoofd van de courant is omschreven dan behoeft hij, slechts te laten zien dat hii ziin iaatsten abonnementstermijn heeft voldaan, om onmiddellijk daarop de geldsom te ontvangen, die voor dat ongeluk staat aangewezen. 3. Dat degenen, die per Post de courant wenschen te ontvangen, I 2,90 voor een heel kwartaal vooruit moeten betalen. 4. Dat de „Nieuwe Zeeuwscha Courant" het eenige Roomsch-Katholieke Dagblad is in Zeeland, een dagblad, voor de ge- heele provincie bestemd en dan ook over heel de provincie verspreid, actueel, interessant en gevarieerd van inhoud, gevende „aan elk wat wils". 5. Dat elk Zaterdagnummer van de „Nieuwe Zeeuwsche Courant" een zeer mooi, hoogst aantrekkelijk geïllustreerd bijvoegsel heett, dat bij den abonne mentsprijs is inbegrepen en waarvoor -men dus niets heeft te betalen. De Christelijke minderheden in bet Oosten. De correspondent van „De Tijd" te Parijs schrijft d.d. 14 Februari Het treurige verloop der onderhan delingen te Lausanne heeft niet nage laten zijn merkteeken te drukken op de verhoudingen tussehen de christe nen en de aanhangers van den Islam in het Oosten. Een particulierschrij ven uit Smyrna, van geestelijke zijde, alsmede eenige gegevens ontleend aan een artikel uit de „Echo d'Orient" mij toegezon den, werpen een schel daglicht op de droeve omstandigheden waaronder de christenen in die gewesten hebben te leven. Uit beiden klinkt ons een klacht tegemoet, die ook in Europa dient gehoordzulk een geringe hoop spreekt er uit op een betere toekomst voor de christelijke minderheden, in dien de afgebroken onderhandelingen niet met een onverwacht, gunstiger gevolg worden voortgezet, dat geheel de christenheid al haar krachten zal moeten inspannen daartoe mede te werken. Het lijkt mij gewenscht er hier de voornaamste punten uit over te nemen. „Het Turksche volk is dermate zelf bewust geworden door de behaalde overwinning, dat het zich niet ontziet, een nieuwe christenvervolging te ontketenen. Had reeds de wereldoorlog de haat tegen de christenen aange wakkerd, de afkeer voor het Griek- sche volk heeft dezen doen toenemen en de veiligheid der christen in nog grooter gevaar gebracht. De gebeurtenissen der laatste maan den en die in de laatste helft van het vorig jaar hebben gemaakt, dat de christenen moeten wijken voor den overweldigenden invloed der Turken. Is het reeds op zich zelf een treurig verschijnsel dat de Grieksch Ortho doxe Kerk te Constantinopel en de verschillende Armenische secten, wier aanhangers wel niet het verband met Rome hebben onderhouden, maar toch gedoopte christenen zijn, moesten uit wijken, hoeveel te meer moet het ons grieven de eigen huisgenooten van ons geloof aan vervolging te zien blootgesteld. Bezat genoemde Grieksche Kerk in 1914 nog ongeveer 2 millioen ge- loovigen in Turkije, op dit oogenblik telt deze kerk nauwelijks 350.000 onderdanen in dat land. En nog altijd gaat de uittocht voort, gedwongen door de Turksche over heid die hem aan den militairen dienst plicht wil onderwerpen, of aan te ver wachten dwangmaatregelen zal bloot stellen. Zij die niet willig zijn heen gegaan na de bezetting van Smyrna door de troepen van Kemal Pascha in September 1.1., of uitgedreven zijn tegelijk met de Grieksche gezagheb bers, verlaten thans hun huiselijken haard, bevreesd voor de steeds was sende heerschzucht der Turken. De Armeniërs zijn niet minder slacht offers geworden van die Turksche vervolging. In 1914 bedroeg hun aantal 1.700.000; thans tellen de Turksche provinciën nauwelijks 130.000 en Constantinopel ongeveer 150.000 Ar meniërs. En zij die er thans vertoeven, hou den zich angstvallig gereed, zoo spoedig mogelijk elders een heenkomen te zoeken. De Jong-Turken hebben de Katho lieke Armeniërs, voor den grooten oorlog ruim 75.000 in het Ottomaan- sche Rijk, evenmin gespaard. Duizen den zijn in Re gevangenissen gestor- u®,ot,in ballingschap, met aan hun TT un geestelijke herders. Zü die n den gewelddadigen dood zijn ont snapt, hebben voor een groot deel Turkije verlaten, de overigen zien zich thans gedwongen, dat voorbeeld te volgen. Hun toestand is onhoud baar en verergert met den dag, on danks geruststellende berichten van Turksche zijde. Wat dit heengaan van meer dan 2 millioen christenen be- teekent, behoeft niet nader om schreven. Het beduidt een alleenheer schappij voor den Islam, een nog sterker front nemen tegen hen, die noodgedwongen zijn achtergebleven, zwakker dan vroeger door hun gering aantal. De schitterende kerkgebouwen, eer tijds het sieraad van dat land, zijn leeggeplunderd en in brand gestoken de kerkelijke instellingen zijn zoo goed als geheel verdwenen. De Turk heerscht thans volkomen, de Joden kunnen eenigen invloed uitoefenen, maar het kleine aantal christenen, .ongeveer 50.000 aanhangers voor de z.g. Turksche-Orthodoxe kerk en 130.000 Armeniërs, blijft gebukt gaan onder een droeve vervolging. Groot is de vrees, dat in de naaste toekomst eveneens een verblijf in Constantinopel, tot nu toe mogelijk door de aanwezigheid der geallieerde troepen, evenmin als in het verdere Turksche Rijk, dragelijk zal zijn. Het is daarom niet het minst, dat de mis lukking van Lausanne door de chris telijke minderheden, met zulk een leedwezen is vernomen. Met begrijpe lijke spanning zien zij het verdere verloop tegemoet. De hoop op een betere toekomst, in het begin van dezen brief reeds aangestipt, blijft gering. Hoogstens een aantal vreemde lingen, geroepen om in verschillende takken van dienst eventueel de Turken behulpzaam te zijn, zullen deze kun nen koesteren. De Grieken en Arme niërs zullen blijven ondervinden de haat der Turken. Als ongewenschte elementen zullen zij ook in het vervolg worden uitge dreven, indien Europeesche invloeden zich niet krachtig doen gelden of in dien zij zich geheel en al aan den Islam willen onderwerpen." Tot zoover deze droeve klachten, waaraan wij niets kunnen toevoegen dan een woord van deelneming in het zware lot der christenen in het Oosten en een wensch voor een onver hoopte betere toekomst. Een eigen oordeel over de toestanden in het land van den Islam kunnen wij niet heb ben, wij weten alleen dat Europa en Frankrijk als katholieke mogendheid in de eerste plaats geroepen zijn, voor het welzijn dier minderheden te waken. Zal het echter in het Oosten dagen, zoolang Europa zelf den vrede niet weet te vinden, zoolang zij, zooal niet de christenen vervolgt, toch zeker de christelijke wetten met voeten treedt Op den derden Zondag in de Tasten. Epistel van den H. Paulus tot de Ephesen. V. 19. Broedersweest navolgers van God, als welbeminde kinderen, en wandelt in de liefde, gelijk Christus ons be mind en zich zeiven voor ons tot een zoen- en slachtoffer van eenen zoeten geur aan God heeft opgedragen. Doch ontucht en alle vuiligheid of gierig heid worde onder u zqlfs niet ge noemd, gelijk het de heiligen be taamt geene oneerbaarheid, noch dwaze klap, noch boerterij, hetgene nergens toe dient, maar veeleer dank zegging. Weet toch en neemt het ter harte, dat geen ontuchtige, noch on- kuische, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is, eenig deel aan het rijk van Christus en van God hebbe. Niemand misleide u door ij dele woor den; want om deze dingen komt de gramschap Gods over de wederspan- nige menschen. Hebt dan niets gemeen met hen. Want voorheen waart gij duisternis: maar nu zijt gij licht in den Heer. Wandelt gelijk kinderen des lichts: de vrucht des lichts is alle goedheid, rechtvaardigheid en waarheid, Evangelie, Lucas. XI, 14—28. Iu dien tijde dreef Jesus eenen duivel uit iemand die stom was. En als hij den duivel uitgedreven had, sprak de stommeen het volk was verwonderd. Maar eenigen zeidenhij drijft de duivelen uit door Beëlzebub, den vorst der duivelen. En anderen, om Hem te beproeven, begeerden van Hem een teeken uit den hemel. Maar hij, hunne gedachten ziende, zeide hun: alle rijk, dat in zich zelf ver deeld is, zal verwoest worden, en het eene huis zal op het andere vallen. Indien dan de satan ook tegen zich zei ven verdeeld is, hoe zal zijn rijk blijven staan? wijl gij zegt, dat ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf. Doch indien ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijve, door wien drijven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die zelfs uwe rechters zijn. Voorts, indien ik door den vinger Gods de duivelen uitdrijve, dan is waarlijk -het rijk Gods tot u gekomen. Wanneer een sterk gewapende zijn hof be waart, dan is alles wat hij bezit in rust. Maar indien een die sterker dan hij is komt, en hem overwint, die neemt al zijne wapenen weg, daar hij op betrouwde, en verdeelt zijnen buit. Die met mij niet is, is tegen mij; en die met mij niet vergadert, verstrooit. Als de onzuivere geest van den mensch uitgaat, dan wandelt hij door waterlooze plaatsen, en zoekt rust. Maar die niet vindende, zegt hijik zal wederkeeren naar mijn huis, daar ik ben - uitgegaanen daar komende, vindt hij het uitgeveegd en versierd. Dan gaat hij, en neemt met zich zeven andere geesten, die boozer zijn dan hijen zij treden binnen en wonen daar. En het laatste van dien mensch wordt erger dan het eerste. Nu gebeurde het, terwijl Hij deze dingen sprak, dat eene vrouw onder het volk hare stem verhief, en Hem zeide; zalig is de schoot die U ge dragen heeft, en de borsten die Gij gezogen hebtEn Hij zeideja, zalig zijn zij, die het woord Gods hooren en het onderhouden. Zoover is het gekomen. Indien men weten wil, hoever het gekomen is met de ontaarding van het kerkelijk Protestantisme in ons land, dan leze men de even verschrik kelijke als tragische ontboezeming van dr. J. H. Gunning J.Hz. in het jongste nummer van „Pniël": „Heel onze „Vaderlandsche" Kerk schijnt mij één grooten leugen toe. Wij hebben de gedaante van eene Kerk, maar het wezen missen wij. Wij zijn een mengsel van de meest uiteenloopende menschen, instellin gen, denkbeelden, ceremoniën, een bureaucratisch geregeerde bonte scha re, waar vuur en water, ja en neen in vrede, ja, maar in vrede, van het Kerkhof, bijeen zijn. In de eene ge meente predikt men dat Christus waarachtig God is en door zijn hei lig offer de zonde der menschheid gedragen heeft, in de andere dat deze Christus een gemoedelijke dwe per, of een fantasie van overspannen falsarissen is, en dat er nooit anders dan een zekere (voorts onbekende) Jezus geleefd heeft, een braaf en édel mensch, die een jammerlijken marteldood is gestorvenen weer anderen zeggen, dat hun wetenschap klaarlijk bewijst, dat zulk een per soon nimmer geleefd heeft. Al die menschen onderhoudenden geweldig groot lichaam, dat zij „Kerk" noemen, hetwelk „Huis der Iieeren" beteekent, maar dat met den heer dien zij zeggen -te eeren, al bitter weinig te maken heeft. Het is een kostbaar ingewikkeld, wereldseh In stituut, dat met de grootste moeite, niet zonder de hulp van den Staat en niet zonder offervaardigheid van betrekkelijk weinigen (als men let op de honderdduizenden, die er offi cieel toebehooren) wordt in stand gehouden, en wat op de been wordt gehouden door eene Bestuursorgani satie die sedert meer dan 100 jaren aan 't werk is om dat logge, groote geestelooze lichaam een soort van orde en tamheid in te blazen, in te reglementeeren, die waarlijk in lijn rechten strijd verkeert rpet het Evan gelie, dat zij toch meent 'te dienen. Jaarlijks treden enkele of meerdere jonge menschen tot onze kerk toe na eene „aanneming", die toch grooten- deels een onwaarheid is, komen nog niet eens allen één enkele keer aan het Avondmaal en staan verder als ze ten minste mannen zijn op het lidmatenboek, om een voortdu rende bron van partijschap en onhei lig gekronkel te vormen, wanneer ze tenminste als stemgerechtigden worden opgeroepen. Of ze ook nooit in de kerk komen, of ze om God noch zijn gebod geven, of ze de won derlijkste en onschriftuurlijkste denk beelden koesteren ze zijn „lidma ten en hebben als zoodanig hunne „rechten". De historie der kiescolleges is over het algemeen een schandaal kroniek, die de slechtste van de wereld evenaart. En dat heet dan alles arbeid in de Kerk van Christus „Waarom gaat gij dan niet henen, hoor ik mij al toeroepen, indien gij dan uw kerk zoo slecht vindt?" „Ik antwoord uwaar moet ik henen Zoolang God er mij' niet uitroept, of de kerkelijke Besturen er mij niet uitzetten, blijf ik er in, éók al omdat ik niet weet waar ik elders een toe vlucht zou kunnen vinden, en een zóó rekbare band als die der Ned. Hervormde Kerk, belemmert ook de vrijheid maar zeer, zeer weinig. Men kan in haar alles zijn, van Godloo chenaar tot Kerkist in het kwadraat toe, men kan in haar óók nog den Christus belijden en de broederschap liefhebben. „De Tijd" voegt hieraan toe.: Het is eenvoudig droevigzóó'n klacht! Ja, men kan Christus belij den in de Ned. Hervormde Kerk men kanHij kan er verloochend worden ook en verguisd. Dat alles kan. De quaestie is echter, wat moet in de door Christus gestichte Kerk. Zou de predikant, die dertig jaar den dienst voorging' in zijn gemeente, dat niet kunnen zeggen? Meisjesbescherming. In het Internationaal Orgaan van det R.-K. Meisjesbescherming wordt gewezen op het groote gevaar der advertenties, die argelooze meisjes vaak naar de vreemde plaatsen, soms naar vreemde landen lokken. Het Orgaan deelt mede, hoe een dag bladredactie aan wie een advertentie verdacht voorkwam, deze ter inlich-' ting opzond naar het Bureau der Meisjesbescherming.HetBestuur hoopt, dat dit meer zal gebeuren en dat de verschillende afdeelingen steeds er op uit zullen zijn de gewenschte in lichtingen aan te bieden en te ver schaffen. Over opvoeding. In een der bladen werd gewag ge maakt van zes fouten tegen de op voeding, die zeker wel waard zijn nog eens te herhalen en te overdenken. De eerste fout is het slechte voor beeld der ouders en huisgenooten: ruzie, dronkenschap, oneerlijkheid, hebzucht, godsdienstige onverschillig heid. De tweede fout zijn de slechte gesprekken, die in tegenwoordigheid der kinderen worden gevoerd, niet alleen onbetamelijke woorden, maar liefdelooze wraakzuchtige, hoogmoe dige en hebzuchtige gesprekken. De derde fout is de oneenigheid der ouders en huisgenooten in de behandeling der kinderen, wanneer de een vermaant en de ander toegeeft, de een bestraft en de ander beklaagt. Ook wanneer ouders en onderwijzer niet samenwerken, wanneer de ouders steeds de partij van het kind kiezen tegen den onderwijzer. De vierde fout is het verwennen der kinderen in de eerste levensjaren. De vijfde fout is wanneer men de kinderen behandelt naar eigen luim en gril, niet naar verstandige regel en grondbeginsel. De zesde fout is het onophoudelijke dreigen, schelden, afkeuren en vloe ken op de kinderen. Waar moeten de meisjes heen? Van alle kanten wordt gewezen op de ebbe in het vrouwelijk kantoor personeel. De tijd dat ieder meisje „naar het kantoor" ging is voorbij. De malaise in zaken is tevens oor zaak, dat ook voor winkeljuffrouw niet meer iedereen dadelijk wordt aangenomen. Nu keeren de meisjes weer terug naar het huishoudelijk werk, dat ze veronachtzaamd hebbenvinden dan vaak haar plaats ingenomen door het Duitsche meisje dat vaak uit zeer beschaafde omgeving met meer werklust en met minder eischen kwam, toen de Hollandsche meisjes den neus ophaalden voor 't onderhoud van 't huis en 't bereiden van den maaltijd. De huishoudscholen worden nu druk bezocht en zijn nu overvol. Dat is een goed teeken, want zoo zullen wij beter geschoolde krachten krijgen. De opleiding voor huishoudster, kinderverzorgster en ten slotte voor leerares in de huishoudkunde worden zeer aangeraden voor de meisjes, die meer uitgebreide studies hebben gemaakt. Fierheid, Van een fierheid, als men in onzen geldzuchtigen tijd maar zelden aan treft, getuigt de houding eener oude Engelsehe werkvrouw, die, hoe be hoeftig ook, elke ondersteuning wei gert en slechts wenscht te leven van hetgeen het werk haar opbrengt. Een bedrag aan geld, dat haar reeds 30 jaren geleden door het arm bestuur in de plaats barer inwoning werd toegekend, weigert zij stand vastig te aanvaarden. Dat bedrag is thans tot 125 pond (14 a 15 honderd gulden) aangegroeid. Dertig jaar geleden verdiende de vrouw acht shillings per week. Toen haar ouders in 1886 stierven, had het armbestuur in totaal 47 pd. st. voor haar uitgegeven. In 1891 betaalde zij dit bedrag terug. Het armbestuur kwam echter te weten, dat zij dit geld zeer slecht kon missen en wilde het haar terug geven. De vrouw weigerde echter het bedrag te aanvaarden en wilde evenmin in het openbaar de dank betuiging van het armbestuur in ont vangst nemen. In weerwil van haar verzet is het geld te haren bate belegd en is thans, na 32 jaar, aangegroeid tot bovenge noemde som. De 71-jarige vrouw weigert echter nog steeds het aan te nemen. Zij gaat nog altijd uit werken en trekt geen ouderdomspensioen, hoe wel zij daar recht op zou hebben. Het is wel een buitengewoon geval. En hoe men er over denken moge, eenieder zal eerbied moeten hebben voor de fierheid en den arbeidslust, KOSTELOOS VERMAAK. Een milicien staat op post, en presenteert voor den luitenant, die voorbijgaat, het geweer. Luitenant: Weet ge nog niet dat voor een luitenant het geweer niet gepresenteerd wordt, maar enkel geschouderd? Milicien: Jawel luit'; maar ik wou u 'n pleziertje doen en 't kost niemendal. OOK 'N UITVLUCHT! Politie-agent (betrapt een inbreker, die een raam waarvoor een paar bloempotten staan, openschuift): „Wat moet je daar?" Inbreker: „O, de bewoners zijn af wezig en ze hebben mij gevraagd of ik de bloemen wil begieten." Veldsla (voor 4 personen). 2 lepels slaolie. 3 lepels azijn. 1 a 2 eieren. 1 prei. '/2 eetlepel soja. Zout. Peper. Mosterd. 1 gekookte biet. Bereiding: De veldsla uitzoeken eenige malen wasschen tot het water geheel helder is en daarna in een sla-emmer zoo droog mogelijk uit schudden of op een vergiet laten uit druipen. Het eene ei hardkoken, met een vork fijnwrijven, vermengen met het rauwe ei, de slaolie, de azijn, zout, peper en mosterd. Deze saus wordt even voor het gebruik door de sla geroerd, waar hij ook de fijngesnip perde prei en de in plakjes gesneden gekookte biet. Deze sla wordt in de vasten veel gegeten bij gebakken visch. waarvan het getuigt, zaken, waar aan in onze dagen wel eenige be hoefte bestaat. („Centrum") Ook een record. Een Argentijnsehe dame maakt aan spraak óp het wereld-record in het zwemmen. Zij is niet minder dan 21 uur en 20 minuten te water ge bleven. De R.-K. Universiteit Het „EriescheDagblad" (A-R.) schrijft: Wat een rumoer om die „ton". Al even bekend als 't Nijmeegsche „raadsel", werd de Nijmeegsche „ton" de jaarlij ksche subsidie van honderd duizend gulden, die met juist één stem meerderheid door den Raad al daar aan de Keizer-Karel-Universiteit zal gegeven worden wanneer deze definitief te Nijmegen gevestigd wordt. Nu is men aan 't uittellen. Eigenlijk een beetje griezelig Wat zal het college van Gedepu teerden straks doen: goedkeuren of vernietigen? En men telt: die is dood; die is ziek, als Gedeputeerden over de zaak nu wat vlug een beslissing nemen, dan heeft de subsidie 'n goede kans Toch, goed gezien een kruimelig gedoe. En ik kan me begrijpen, dat ook de roomsch-katholieken dat gemier om die „ton" beneden de waardigheid van den ouden Keizer Karei gaan vinden en er al over praten, om hun Universiteit in 't hartje van Brabant te stichten, waar 't al roomsch is, wat de klok slaat. Maar wat ik niet begrijp? De bruisende verontwaardiging over het feit, dat daar nu te Nijmegen de niet-roomschen ook moeten mee betalen aan zuiver Katholiek Hooger Onderwijs. ,,'n Schandaal!" wordt er gebruld. O, ja! en dat bijv. ons orthodox en gereformeerd volksdeel, nu al vele, vele jaren lang heeft mogen mee betalen en dit na eerst uit eigen geringe middelen voor zijn eigen Universiteit te hebben gezord, nog mag doen: Mag meebetalen aan onze Rijks- hoogescholen, die ons land hebben overstroomd met duizenden moderne dominees, met een heirleger van leeraren, artsen, advocaten, enz. enz., die met elkaar heel Nederland voor de moderne levensbeschouwing win nen zouden. Dat, zie dat is in den haak! Want die Rijks-Universiteit en, och! stommeling, snap je dit dan niet die staan niet op eenig „kerkelijk", maar op zuiver wetenschappelijk standpunt en dat ze goeddeels gewor den zijn de burchtsloten der moderne levensbeschouwing ja! dat komt wijl die beschouwing de eenige is, die op de weegschaal der wetenschap opgewogen, 't gewicht heeft gehaald Pruttelt ge nu nog al tegen? Och, dan zijt ge ook 'n man van 't jaar nul. 9 it r Q m

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 3