Aanbesteding
n Winkel van Sinkel
SIGAREN
r
EenWoónhuis,
DE DRUKKERIJ N.Z.C.,G0ES
volledige bekwaamheid!
Katholieken, sluit uw verzekering bij as
a ïCa S\b MaatsehaPP'J
NUTRICIA'S KINDERMEEL
f500
VI
Gioote Afbraak-Veiling
DENAFBRAAK
Zaterdag 17 Maart a.s.
BOEKHOUDLES f2,50 per mmml
„DYFOAM" <aSa2aenesp?he
wascht en verft tegelijk alle kleedingstukken
Bureau tot Publiciteit van Wetenschappelijk Nieuws
"ONTMASKEI
WOENSDAG 28 FEBRUARI 1©r3
ftlEUWE ZEEUWSCHE ÜOURAN1
lummer
Financieele Berichten
Betirsoverzicht van 19-24 Fehf. 1923.
Verkeerswezen
Sport en Spel.
Posterijen en Telegrafie
Advertentiën.
Openbare VsrRooping
op Vrijdag 9 Maaci* 1923
Schuur,/Varkenshok,
Erf erf Boomgaard
Vrijdag 9 Itart 1923
verkoopen
aanbesteden
4
„F^rrnitan"
Beste bruine en witte Azijn a 2,25 per vaatje
lout f 2,75 per baaltje
Puike IKoffieboonen a @0 cents per
Suiker 35 cents per pond
Zwarte Pruimen 20 cents per p'
Thee 18 cents per ons
Beste losse Theë 25 cents jïbr ons 8677 52
Persil 18 cents per pak
Henkels Soda 10 cents, -per pak
Inlandsche en Amerikaansche Reuzel 50 ct. p. p.
Dik vet Spek a 55 cents per pond
Zuurkool 10 cents per pond
Gebeukte Stokvisch, 1ste soort, 60 ct. per pond
Bokking ep-^ekelharing 6 cents per stuk
Huizen, Bouwterreinen, enz.
Y,
1
De kracht terug; de levenslust terug!
EM BJF Lavensvarzekering-
ga vm ■m.m m m» t0 NIJMEGEN.
Levensverzekering. Vclksverzekering.
Lijfrente, Pensioenen, enz.
HETBE5TE HOLLAND»
SCHE FABRIKAAT.
HOEKX&MAAS
VALKENSWAARD.
Import: A. GAUTHEY, 2e Jan Steenstraat 108, AMSTERDAM
Opleiding voor alle Examens, Ambten en Beroepen.
Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd
fel] fevenslaage f q
ongeschiktheid f S
Buitenlandsch Overzicht
FEUILLSTO
-
r
(Overgenomen ajt „De Neterl. Financier'')
De beurs hoeft in de afgeioopen week
meini" aanleiding gehad om m de een
mi andere richting .te reageeren. In net
algemeen kan men comslateeren, dat er
gpen animo bestond om iets te doem
Klaarblijkelijk was de lust can iets te
Kndernemcn verdwenen; ten gevolge van
j#e onverwachte koersfluctuaties in da
■teeste hoeken. Vooral was men teleurge
steld door de plotselinge daling in de
Cal'tuurajandeelen. Wat New-York
tan uithalen weet men al te goed, maar
tach .was men verrast door de scheme
«faling in de suikerprijzen, na de hooge
■mteeringen dor eerste dagen van de voar-
|»tste week»
Nu zond Amerika wel later weer hoo
gere noteeringen en was men ook zeer
pjoed to sproken over de door de Visp
verkochte partijen en de behaalde prijzen,
«aar geheel gerust was men niet, door
dien de variaties tc heftig geweest wa
«en. Dit wordt imlmers te allen tijde als
een gevaarlijk toeten beschouwd. Niet
feanin waren de koersen nog iets beter
en verliet de afdeeling de week op do
faeete prijzen. H, Y. V. en .Vdirstétan-
jien konden beide circa pet. ■man-
toeren»
Rubbers waren algemeen ietwat la-
gjer on weinig gevraagd. Het is alsof de
srtrijd tusschen de Amerikaansche ver
bruikers en de Britsche producenten drukt
op do koersen dezer aandeel en. Nu kan
«en het zich best voorstellen, dat er cani
ne vrees ontstaan is bi] de houders voor
het verder© verloop dezer twisten, maai
ai. behoeft men geen dergelirken invloed
van die campagne te duchten, dat er vooi
do plantages eenig dringend gevaar zou
ait kunnen ontstaan.
Thee-aandeelen konden iets ver
beteren, in veiband met de ho-ogere prij-
'0en voor het product. De uitslag der
laatste inschrijving was opnieuw gunstig
voor alle ter inschrijving aangevoerde
soorten en men verwacht nog verdere ver
betering» Het is tevens in het oog te'ham
'den, dat de vraag naar onze Indische
theesoorten in de Ver» Staten in den laat
Sten tijd weer veel beter is geworden,
dan eerst het geval was, na de bedenke
lijke gebeurtenissen van enkele jaren ge
leden.
Tabak was niet geanimeerd 'en dus
lager in prijs Veel valt hier vorder niet
van te zeggen. Men moet de aangekondig
de veilingen afwachten, ofschoon do ver
wachtingen zeer hoog gespannen rijm, weel
men nu nog niet hoe de definitieve afloop
zal zijn.
Scheepvahrtaandeelen waren
nagenoeg idle beter in prijs on voor som
mige soorten vrij goed gevraagd.
Dit Iran niet gezegd worden van Pe-
troleumaandeelen die, ondanks
alle gunstige berichten den weg' naar ver
betering Diet schijnen to kumten vinden.
Integendeel waren de koersen ook in de
afgebopen week opnieuw lager, zoowel
voor de hoofdfondsen als yoor de Ru-
meensche soorten.
Naar wij reeds berichten, zal oen com
missie uit het Pestuur der Vereeniging
voor den Effectenhandel, zich naar Bu-
carest begeven om aldaar besprekingen
te voeren met de Rumeensche Regeering
over het betalen van ooupons en aftos-
hare obl. ook te Amsterdam. Zooals onze
lezers weten, hebben wij maanden geleden
reeds medegedeeld, dat door de Rumeen
sche Regeering pogingen z'rjn gedaan tot
het afsluiten van een gTOOtere buitea-
landsche leening. In de week in ons mum-
mier van 23 Januari brachten wij dit
nogmaals ter sipiake, en wij1 zijn er van
overtuigd, dat ae Rumeensche Regeeringj
zoo de cominissie maar eenmaal in Buca-
rest zal kjjn, nog vwel met andere voor
stellen zai aankomen, dan alleen mof
die over betaling van rente en aflossing'
der oudere leeningen.
Tram sf autobus?
De gemeentebesturen van aan da tram
lijn '6-Herto.ganbosëhHelmondVeghel
-Oss, hadden aan coemruis sa rissen dier
tramweeiuaatschappij om een deskundig
onderzoek verz >eht ter beantwoording! van
een aantal door hen gestelde vragen.
Commissarissen gaven aan die opdracht
gtevolg en hebben nu een rapport laten
uitbrengen door den heer J? M. H. R.
Kersemaeix-rs, hoofdingenieur van den
provincialen waterstaat in Noord-Brabant,
die tevens technisch adviseur is der
Tramweg Mij., zoomede door den directeur
der onderneming, den heer J? Numan
van Son* Daarin wordt de vraagj: tram
of autobus aldus behandeld:
(Wij cateercu uit ,.De Maasbode")
Met de gedachte, dat aan een auto-
omnibusdienst de voorkeur te geven zou
zijn boven de tram, kunnen de deskun-.
digen geenszins actoord gaan» De ver
keersveiligheid bij een stoomtram, dia
gedwongen is, ov>-r spoorstaven te loopen.
is veel groot-er dan bij auto-omnibussen.i
Het besturen van- een tram eischt minde®
inspanning en de kans op1 ongelukken
is minder groot. De bedrijfssnelheid van
een auto-busdienst is kleiner dan van een
tram, daar de kans op storingen en de-
feeten bij motorrijtuigen veel grooter is*
Iu een goed geveerde truc-Waigten, zooals
die gaandeweg bij alle tramweg-miaatl-
sch'appijen zijn ingevoerd, merkt men van
stootên of schokken nagenoeg niets.» Men
rijdt zoogenaamd elastisch.: Bij motor-om
nibussen vooral de overbouwde Ford-
mnnibusseo veroorzaken de ongelijkhe
den van den weg; stooten en schokken'
en wekken hij de passagiers onaangename
gevoelens jp-; De auto-omUibussen ver
oorzaken 'hoogere kosten van onderhoud'
V,an den Wëgg die grooter zijn dan de,
onderhoudskosten', Welke de trambaan
vraagt., Dc trams ontlasten het onderhoud
van de wegen, De onderhoudskosten van
motor-omnibussen zijn aanmerkelijk groo
ter dan het rollend materieel van stoom
tramwegen» Terwijl de levensduur van
tramwagens bijv, -10 jaar zijn kan, zullen
motor-omnibussen van gpede constructie
het slechts enkele jaren kunnen uithou
den* De Ford-omnibussen; die tegpnwoor-
dig; in zwang zijn, zullen vermoedelijk'
slechts een zeer korten leeftijd behalen?
Terwijl een tramwagen nagenoeg geen
'bandenslijtage heeft; zullen de motor-
rijtuigen groote uitgaven vragen aan slij
tage van rubberbanden.- Ook de exploi
tatie-uitgaven zijn ho-oger. Het verbruik'
van Benzine zal meer kosten dan het'
verbruik van looien. Voor gelijktijdig ver
voer van pl.m. 150 personen zijn 8 auto
bussen voor 20 pers-men noodig; die 8
chauffeurs en Wanneer gewerkt Wor-dtl
toet conducteurs 16 man dienstpersoneel!
verderen; terwijl een stoomtram zulks
do-et met 1 machinist^ 1 s(,okjer en 1 con
ducteur; derhalve, toef 3 man. Een exploi
tatie, Waarbij op een gegeven oogcnblik
een groot aantal reizigers niet kan Wor
den vervoerd, omdat er geen plaatsruimte
is en Waarbij een paar uren kan worden
gcWach'ri totdat er ec® volgende omnibus
hemt-, voldoet niet aan redelijk te stel
len eischën. De deskundigen Wijzer er
op; dat de tram- op drukke marktdagen, hij'
processies en 'feesten zonder bezwaar 200
tot 400 personen kan vervoeren.- Zijn de
voorraad auto-bussen en de hoeveelheid
personeel voor zoodanige transporten
eveneens voldoende, dan beteekent dit, dat
er een belangrijk kapitaal aan autobussen
en personeel gedurende een groot deel
van het jaar renteloos ligt; In dit geval
kan de exploitatie zeker niet economisch'
zijn?
Op de stoom tramWcgen z'ijh wettelijke
voorschriften van. toepassing Welke kos
ten medebrengten. Wie Waarborgt echter!
dat ook *>p het verkeer met -auto-omni
bussen niet eerlang nieuwle wetten zul
len worden gemaakt en de deskundigen
Vragen of een ingrijpen van den wetgever
vioor -deze nieuwe openbar© middelen van
vervoer niet veel mleer nog klemt dan
voor stoomtramwegen.:
Voor een stoomtram vallen in abnor
male tijden altijd nog gemakkelijker stook-
materiaal binnen het bereik dan voor
motorbussen; -die het van benzine heb
ben moeten-- Ook in dit opzicht is de
bedrijfszekerheid van motorbussen minder
gyoots
Aan het m'assaal gpederenvervoer mtet
automobielen valt om zoo te zeggen niet
te denken en evenmin aan groot veever-
voers De deskundigen noemen dezt, cijfers
var. dat vervoer op één dag; Waaruit
blijkt dat het aantal vervoerde stuks
vee Hep van 40 tot 88? Zij' meenen dat
dergelijke hoeveelheden niet tegelijk met
auto's vervoerd kunnen Worden, aanne.
mende dat deze inderdaad doelmatig voor
véevervoer in te richten zijn, zonder de
exploitatiekosten belangrijk te verzwaren?
In het tweede halfjaar 1922 werden'
alleen op het baanvak 's-BosohHeltoond
Vervoerd 1392 Wagonladingen van 5000
K,Gr., d. i. per dajg van 6 tot 14, on
geacht de bagagewagens en stukgo-edteren-
Wtagensj die met elke tram Vervoerd wor
den en ook niet de Waglens; welkte voor
vJeeverVoer gediend hebben.: Dit massale
goederenvervoer kan bezwaarlijk mtet au-
to's wOrden bewerkstelligd?
Voorts Wijzen de deskundigjen nog op.
de onderling^ concurrentie der autobus-
on'derneminglen en meongn zij ten slotte
dat het geen zin heeft geld uit te ge-
Ven voor een nader uitgebreid deskundig
onderzoek naar de Vragen; of ©en auto-
busdienst in de plaats zou kunneu treden
Voor de tram'?
Wifclrijde®.
PARIJS, 25 Febr. Finale snelheidskam-
pioenschap 1 Spencer, 2 Leene, 3 Moes
kops, 4 Sergeant.
Ploegkoers 1500 M.I .SpencerSer
geant, 2 MoeskopsLeene.
GENT, 24 Febr. 60 K.M. per ploeg;
1 G. DebaetsVerschelden; 2 Roels
Oiolé, op een ronde; 3 FonteifneVan
Sjembroeck4. Van MeerbargenHuijghe;
5 OmcyeDel^pcquo; 6 Vermandel-
Spiessens.
Door den directeur-generaal van lie
Posterijen, .Telegrafie- en Telefonie werd
aan de Kamer van Koophandel en Fabci*
ken verzocht belanghebbenden op het roe
pende te wijzen.
Meermalen worden door lien handel for
mulieren, welke b.v. wat vorm, kleur en
wijze vau sluiting betreft, zeer veel ge
lijken op de telegramformulieren bij den
Rijkstelegraafdienst in gebruik,
Daar het van weel belang is dat daRijte-
formulieren dadelijk door bet publiek wer
den herkend, is het bezigen van dorp*
lijke reclamebiljetten uit dat oogpunt ga
ge wenscht.
Vooral bet gebruik van uitdrukkinaati
ais „Telegram" „Spoed-telegram)", ^Rjj^B-
telegram" e.d. verdient in dit verband
afkeuring.
Bovendien zij opgemerkt, dat de na
druk van de telegramformulieren is ver
boden.
Verkoopingen en Verpacht'ngen
Maart,
1 Kattendïjke, boerenirspan, v, DisseJ.
1 Kraibeadijke, vendutie, De Kok.
3 Ierseke, houtwaren enz», De Krik.
5 Wflbolminadorp, werkpaarden, Ja O,
H.- Hollmaan.
7 's Heer Arendskef fce, kap. boaredo-
span, De Kcifc.
7 Goes, inboedel. Job. Pilaar.
8 's Heer Arendskerk», (Wisöefcerltefc
kap. boereninspan, De Kok»
9 Krabbendijke, boereninspan, De Kokj
9 Goes, afbraak. De Wilde en Heijboer;
20 Goes, hoefje met bouwland Jota
Pilaar*
23 Goes, kapitalen boereninspan, Jetf?
Pilaars f
des namiddags te 2 uur te Kattendijke
in de herberg bij S. va|T Koevebingb,
ten overstaan van den Notaris
PILAAR te Goes, win
te Kattendijke, aan den Monnikendijk,
groot 2iF'Aren 95 centiaren.
Bewoond door P. Dinoemansb.
Behoudens toestemming van den
verp/chter kunnen in pacht volgen
1 Hi*A. 64 Aren Bouwland te Kat-
tejfdijke. 8556-24
DE WILDE Sc HEIJBOER, Deurw.,
zullen op
des voormiddags om 10 uurjop het
plein van dhr. M. VERBEEM te
GOES (Voorstad),
afkomstig van een zeerajéolied kan
toorgebouw, als 50000. beste Waal
steen, Arduinen Dorpefé en Tegels,
100 stuks Deuren en Rozijnen, w.o.
met paneelen, groote partij diverse
Ramen, w.o. met groote ruiten, partij
DakZolder- en Vloerdelen, w.o.
zwaar lbs dm., groote partij Balken,
Platen, Baddings, Gordings, w.o. lang
8 Mzwaar 10 x 20, partij Lambri
seeringen en T-ngels, partij Gas
buizen en Ankefs, 20 ijzeren Bal
ken, w.o. zeer lafig en zwaar, verder
100 stuks militaire Tafels en Banken.
Voorts zeer groote partij nieuwe
HOUTWAREN, als: Balken, Platen,
Baddings, Gofdings, 2 x 4, 2 x 3,
enkele- en dubbele Latten, Schroten
en Tengels, 500 Schroten, zeer ge
schikt voor damhekkens, prima Vlot
en Schaaldofen. Verder groote partij
le soort Z'weedsch gepl. en geseh.
Dak-, Vloeit-, Zolder- en Schotdelen,
1tot l/ijlms. Kraaldelen, 100 prima
Dorschvlo'erdelen eu Mestplanken en
daarna 200 stuks zeer zware be
kapte Balkon, w.o. zeer lang, af
komstig van een Landbouwschuur.
Eindelijk wegens aanschaffing
vrachtauto, een beste platte Veer-
wagea, zeer geschikt voor fruit-
vervoer, Pee- e.n Moesmolen, Har-
nassement en een partijtje, Weihooi.
P.S. De steen wordt per 1000 ver
kocht, geladen op de wage.n en is
te zien aan de haven. 8679-52
DOOR ADVERTEEREN
ALLEEN ONTKOMT MEN
AAN ONBEKENDHEID.
BURGEMEESTER en WETHOU
DERS van KROINEEN zul len op
des namiddags 3 uvm ten gemeente
huize f
Het afbreken van de berg
plaats op het „Zaalhof"
en het /{er plaatse bouwen
van eén gebouw, waarin
afdeeling voor noodsiach-
iingén, cellen- en berg
ruimte.
Be^uek en teekening is ter inzage
en ji f2,(per post f 2,15) verkrijg
baar bij den Gemeente-Opzichter
CLERCQ te Kruiningen, die ook
Jólichtingen geeft. 8678-30
Doctoren gf
zeggen, dat ongesteldheden
bij kinderen in vele ge va j len
alleen oorzaak woriuem zijn.
Geeft nog hedeö uwe kin
dereu de berqeinde
van Jacpba Maria Wortelboer
van ptnk'-Pekela wormpoe-
ders, welke beter werken
dph alle andere wormmid
delen, 85 cent per doos.
Overal verkrijgbaar. 8676-17
Freco's Hoofdpijn-
tabletten.
Beter dan,rifke asperin.
Per-'koker 45 cent.
mag
met
recht
den
naam
dragen
van
Dit recht steunt op de feiten, dat haar
drukwerk voldoet aan alles wat daarvan
verlangd mag worden. De talrijke onge
vraagde tevredenheids-betuigingen zijn daar
van het bewijs. Sedert ons korte bestaan
werden reeds meer dan tweeduizend orders
uitgevoerd aan cliëntèlevan allerlei zaken-aard
Wij blijven ons bij voortduring beleefd aanbevelen
niets zal door ons onbeproefd worden gelaten, om de
gunst van allen te winnen en den reeks van cliënten
steeds tevreden te blijven stellen, zelfs uit te breiden.
BILLIJKE PRIJZEN
VLUGGE UITVOERING
Opgaven .Algemeen Woningbureau Go«i3
te Goes, Langekerkstraat 22, telefoon 1913
Ee koop aangebodenGoes, Winkelhui!
met erf en schuur; Goes, Heereahuis m«£
tuin; Goes, Woonhuis met erf; Geluer»
land (Betuwe)' Hofstede, circa HQ a 180
Gemete*.
Te koop gevraagd: Hofstede, 50 65
Gemeten, op Zuid-Beveland.
Te huur gevraagd: Goes, Hcerenhm,-
zen; Goes, Winkelhuis met werkfliitij
Noord-Beveland. Hofstede, 40 H..1f
1<A
Zóó voelt gij u, na een trouw en geregeld gebruik der Sanguincse.1"^
Honderden in ons vaderland en daarbuiten hadden reeds lang dotkiy
boop opgegeven om zich nog ooit weer volmaakt wel te gevoelen oa
en meenden dat er geen redding meer voor hen was, totdat zij
kennis maakten met
DE SANGUINOSE;
en nu zijn zij zoo krachtig als ooit, en overvloeiende van levens
lust. De pijnen zijn geweken, de bleeke kleur is weg, de zwakheid
overwonnen, de eetlust terug; de slaap diep en versterkend gewor
den. Het gansche zenuwgestel is versterkt, het leven is nu een lust
en een blijdschap.
Wilt ge u ook zoo voelen Dan, grijp naar „het" middel 'dat u
een zeker succes belooftGebruik eens geregeld eiken morgen en
eiken avond één eetlepel SANGUINOSE!
Want na slechts eenigen tijd die kuur gevolgd te hebben, begint
gij u al heel anders te gevoelenUw spieren, uw zenuwen, uw bloed
worden vernieuwd; er komt weer „stoom in de machine"; de pijnen
wijken, uwe jeugd keert terug; gij wordt geheel verjongd en ver
sterkt: kortom, het gansche leven krijgt een ander aanzien!
Prijs per fl. f2.—6 fl. f 11. 12 fl. f21.—.
Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten. 8521-60
VAN DAM Co„
De Riemerstraat 2c/4
Den Haag.
34MM0
TEXAS
FABRIKANTEN
Schriftelijke Privaatlessen ter opleiding voor de practijken voor de practïü
diploma's van „Mercurius" en de Vereen, van Leeraren i/h Boekhouden.
Afzonderlijk examen «oor Rekenlng-Couiantbeeltader.
De lessen worden gegeven en gecorrigeerd door leeraren M. 0. Boakhouto
Alle LEERBOEKEN worden KOSTELOOS verstrekt.
Desgewenscht worden TWEE lassen per week gegeven zonder prijsverhooging
Vraagt, indien U wilt deelnemen aan den Cursus die begin volgende maant
aanvangt, gratis prospectus aan: 3800-80
INSTITUUT „MERCURIUS", De Clercqstraat 73, Amsterdam.
van welke stof ook en maakt ze in een oogenblik
als nieuw eu ie verkrijgbaar in alle kleuren.
„DYFOAM" is verkrijgbaar bij de bekende Drogisten enz. a f 0,50 per
stuk met gebruiksaanwijzing, voldoende voor minstens 250 gram stof
Voor Engros ook bij de N.V. v.h. C. A. SCHULTE Co. te MIDDELBURG
f: i
LELIEGRACHT 30 - AMSTERDAM
GROOTSTE instelling in Nederland op het
gebied van schriftelijk onderwijs.
Honderd geroutineerde Docenten.
Schitterende resultaten. Billijke voorwaarden.
Prospectus en Proeflessen gratis.
6733-40
Als alle natuurlijke voeding ontbreekt,
is in bijna alle gevallen het oordeel der
Kinderartsen, dat
met melk in gepaste verdunning toege
diend, na de 4e maand goede resultaten
geeft.
Par '/a K.G. f 0,30
Per K.8. f 0,16
Indiea bij uw Winkelier niet verkrijgbaar, bericht dan
s.v.p. Nutricia, Zoetermeer. 8134-50
BoofdredactaurJ. W. VI E N l N G S.
Bureaux van Redactie en Administratie: Wests']
Ènterc. Telefoon: Redactie No. 07j Admmistrc
Bijkantoor: MfDDELBURG^Markt 1 en 2, TeJefi
Eau het te Angora t«ch nog goed alloc
BM met de beraadslagingen van de iuri
Éche nalionale vergadering over het vr<
QeBverdrag van Lausanne?
Volgens de Turksche bladen stelde dj
«aad van commissarissen voor goedkea
tóng te verleenen aan Ismet's concessie
H&n de geallieerden in zate het af&clie
den van de economische en financieel
dausules van het verdrag, op voorwaard:
flat de regeling binnen een balt jaar b
reikt zou .rijn. Er wordt medegedeeld
dal de regeering vertrouwt, dat zij ee
«eerderheid in de Vergadering zal krijge.
De dagbladen rijn optimistisch gestenr
Er wordt gemeld, dat de Turksche tro
i»en, die tegenover de Britsche LnuJ
Knies staan, het volgende bericht zoindej
.Indien gij spoedig hoort vuren, we<
dan niet ongerust. Het zal alleen 1
vreugdevuur zijn, wegens het sluiten v
Sen vrede".
Ja, als dat werkelijk zoo is, dan zal
vreugde zijn hij de Geallieerden en vort
de Engelschen. Want aan toch is
fcans op een pacificatie in héél het O
jen en een regeling van alle auaest
die ae spanning gaande houden. In v
band met de werkzaamheden der cc
paiasie" die het vraagstuk der eventue
ontruiming van Mesopotamia onderzen
verneemt men nu, dat ook de conclus
'dezer commissie ten nauwste verb?
Kullen houden met de gedragslijn, die
Rationale Vergadering te Angora zato
gen ten opzichte van het verdrag van i
sanne. Wordt dit door de Turksche re;
Bing onderteekend en geratificeerd,
Kullen de Engelsche troepen gaande;
uit Mesopotamjë worden teruggetrok
Ook in Engelsche regeeringsfcringe'
«en blijmoedig gestemd'Curzon alth
fle Britsche minister van buitenland|
«saken zeide Dinsdag, sprekende in
Aenscbe club, dat men den algemei
toestand niet duister moet inzien.
gaJ toe, dat Engeland zijn leger no|
vele deelen der wereld in een verv-
de en onwelkome taak gewikkeld
dat het gemoeid is in gevaarlijke en
bare verplichtingen; dat men in de
een üngewikkeldem en onrustbaren I
stand aanschouwt en dat de oecomomi
toestand der wereld zwaar geschokt
een ernstigen weerslag geeft op de sc
en industrieele vraagstukken. Doch b
trokken van een vergelijking tusscher
huidigen toestand en dien na Waté
riet men, dat Engeland en Europl
vele opzichten zich heel wat beter I
steld hebben. Ook het beeld vai
Midden-Europeesche Staten is er
van wanhoop en moedeloosheid, maa
herstel en hoop.
De donkere vlek op het tableau
echter de Fransche actie in de Roer:
De jongste gewelddaad der Fransd
Bochum heeft de overige Geallieer.
behalve natuurlijk België opges
te oordeel en naar de persberichten i
geland en Italië.
De „Daily Telegraph" deelt meö
de laatste Fransche gewei ddaaj
Bochum in de hoogs! e politieke kr;ri
Londen critjek Op de Roeractie van
rijk heeft doen ontstaan en de bezof
der Britsche regeering over de me
gevolgen van zulke incidenten zei
«eerderd heeft.
Het Italiaansche blad „Gazetla
polo" bevat een bericht van zijn ve
woordiger te Londen, dat de ontste
der Enge'schen toeneemt en web
herstelbaar zal zijn, terwijl dagel
overtuiging veld wint, dat de Roe
aeming onvermijdelijk moet mjsli
correspondent wijst op den snell1
koer der openbare meening in
21)
Ja, aJs er daar te buur zijn
Die zijn er stellig. Deze strai
op dit gedeelte vooral, alleen d
flge rijke lieden bewoond. Arrne^'
dulden zij niet in hun mid dj
herinnert hun te veel aan wat zij,
sen. en studenten wonen bij j
ïn de wijk Praga; wij zullen ai
den wat een professor en zijn
die stilte wenschen voor hurmcj
begeeren kunnen wanneer zij i
de fortuin gezegend zijn» Laat onj
gaan.
Toen wij nader kwamen, wees
ki mij een vuil bordje aan, dat
portiersraam stond eu den vooj
.verkondigde, dat hij de keus huil
verschillende appartementen var?
Wij liepen naar de kamer
cierge toe, waar wij ontvange
door een ziekelijke bleeke vi
roodgeweende ocgen. Zij zat ii
ningstoel bij het venster en
•eens de moeite voor ons op t|
Verlangt gij iemand te
vroeg rij met toonlooze stem aa
ki, die op haar toetrad.
Neen, dank u, antwoordde
^voortreffelijk Poplsch: ik loon