Aanbesteding n Winkel van Sinkel SIGAREN r EenWoónhuis, DE DRUKKERIJ N.Z.C.,G0ES volledige bekwaamheid! Katholieken, sluit uw verzekering bij as a ïCa S\b MaatsehaPP'J NUTRICIA'S KINDERMEEL f500 VI Gioote Afbraak-Veiling DENAFBRAAK Zaterdag 17 Maart a.s. BOEKHOUDLES f2,50 per mmml „DYFOAM" <aSa2aenesp?he wascht en verft tegelijk alle kleedingstukken Bureau tot Publiciteit van Wetenschappelijk Nieuws "ONTMASKEI WOENSDAG 28 FEBRUARI 1©r3 ftlEUWE ZEEUWSCHE ÜOURAN1 lummer Financieele Berichten Betirsoverzicht van 19-24 Fehf. 1923. Verkeerswezen Sport en Spel. Posterijen en Telegrafie Advertentiën. Openbare VsrRooping op Vrijdag 9 Maaci* 1923 Schuur,/Varkenshok, Erf erf Boomgaard Vrijdag 9 Itart 1923 verkoopen aanbesteden 4 „F^rrnitan" Beste bruine en witte Azijn a 2,25 per vaatje lout f 2,75 per baaltje Puike IKoffieboonen a @0 cents per Suiker 35 cents per pond Zwarte Pruimen 20 cents per p' Thee 18 cents per ons Beste losse Theë 25 cents jïbr ons 8677 52 Persil 18 cents per pak Henkels Soda 10 cents, -per pak Inlandsche en Amerikaansche Reuzel 50 ct. p. p. Dik vet Spek a 55 cents per pond Zuurkool 10 cents per pond Gebeukte Stokvisch, 1ste soort, 60 ct. per pond Bokking ep-^ekelharing 6 cents per stuk Huizen, Bouwterreinen, enz. Y, 1 De kracht terug; de levenslust terug! EM BJF Lavensvarzekering- ga vm ■m.m m m» t0 NIJMEGEN. Levensverzekering. Vclksverzekering. Lijfrente, Pensioenen, enz. HETBE5TE HOLLAND» SCHE FABRIKAAT. HOEKX&MAAS VALKENSWAARD. Import: A. GAUTHEY, 2e Jan Steenstraat 108, AMSTERDAM Opleiding voor alle Examens, Ambten en Beroepen. Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd fel] fevenslaage f q ongeschiktheid f S Buitenlandsch Overzicht FEUILLSTO - r (Overgenomen ajt „De Neterl. Financier'') De beurs hoeft in de afgeioopen week meini" aanleiding gehad om m de een mi andere richting .te reageeren. In net algemeen kan men comslateeren, dat er gpen animo bestond om iets te doem Klaarblijkelijk was de lust can iets te Kndernemcn verdwenen; ten gevolge van j#e onverwachte koersfluctuaties in da ■teeste hoeken. Vooral was men teleurge steld door de plotselinge daling in de Cal'tuurajandeelen. Wat New-York tan uithalen weet men al te goed, maar tach .was men verrast door de scheme «faling in de suikerprijzen, na de hooge ■mteeringen dor eerste dagen van de voar- |»tste week» Nu zond Amerika wel later weer hoo gere noteeringen en was men ook zeer pjoed to sproken over de door de Visp verkochte partijen en de behaalde prijzen, «aar geheel gerust was men niet, door dien de variaties tc heftig geweest wa «en. Dit wordt imlmers te allen tijde als een gevaarlijk toeten beschouwd. Niet feanin waren de koersen nog iets beter en verliet de afdeeling de week op do faeete prijzen. H, Y. V. en .Vdirstétan- jien konden beide circa pet. ■man- toeren» Rubbers waren algemeen ietwat la- gjer on weinig gevraagd. Het is alsof de srtrijd tusschen de Amerikaansche ver bruikers en de Britsche producenten drukt op do koersen dezer aandeel en. Nu kan «en het zich best voorstellen, dat er cani ne vrees ontstaan is bi] de houders voor het verder© verloop dezer twisten, maai ai. behoeft men geen dergelirken invloed van die campagne te duchten, dat er vooi do plantages eenig dringend gevaar zou ait kunnen ontstaan. Thee-aandeelen konden iets ver beteren, in veiband met de ho-ogere prij- '0en voor het product. De uitslag der laatste inschrijving was opnieuw gunstig voor alle ter inschrijving aangevoerde soorten en men verwacht nog verdere ver betering» Het is tevens in het oog te'ham 'den, dat de vraag naar onze Indische theesoorten in de Ver» Staten in den laat Sten tijd weer veel beter is geworden, dan eerst het geval was, na de bedenke lijke gebeurtenissen van enkele jaren ge leden. Tabak was niet geanimeerd 'en dus lager in prijs Veel valt hier vorder niet van te zeggen. Men moet de aangekondig de veilingen afwachten, ofschoon do ver wachtingen zeer hoog gespannen rijm, weel men nu nog niet hoe de definitieve afloop zal zijn. Scheepvahrtaandeelen waren nagenoeg idle beter in prijs on voor som mige soorten vrij goed gevraagd. Dit Iran niet gezegd worden van Pe- troleumaandeelen die, ondanks alle gunstige berichten den weg' naar ver betering Diet schijnen to kumten vinden. Integendeel waren de koersen ook in de afgebopen week opnieuw lager, zoowel voor de hoofdfondsen als yoor de Ru- meensche soorten. Naar wij reeds berichten, zal oen com missie uit het Pestuur der Vereeniging voor den Effectenhandel, zich naar Bu- carest begeven om aldaar besprekingen te voeren met de Rumeensche Regeering over het betalen van ooupons en aftos- hare obl. ook te Amsterdam. Zooals onze lezers weten, hebben wij maanden geleden reeds medegedeeld, dat door de Rumeen sche Regeering pogingen z'rjn gedaan tot het afsluiten van een gTOOtere buitea- landsche leening. In de week in ons mum- mier van 23 Januari brachten wij dit nogmaals ter sipiake, en wij1 zijn er van overtuigd, dat ae Rumeensche Regeeringj zoo de cominissie maar eenmaal in Buca- rest zal kjjn, nog vwel met andere voor stellen zai aankomen, dan alleen mof die over betaling van rente en aflossing' der oudere leeningen. Tram sf autobus? De gemeentebesturen van aan da tram lijn '6-Herto.ganbosëhHelmondVeghel -Oss, hadden aan coemruis sa rissen dier tramweeiuaatschappij om een deskundig onderzoek verz >eht ter beantwoording! van een aantal door hen gestelde vragen. Commissarissen gaven aan die opdracht gtevolg en hebben nu een rapport laten uitbrengen door den heer J? M. H. R. Kersemaeix-rs, hoofdingenieur van den provincialen waterstaat in Noord-Brabant, die tevens technisch adviseur is der Tramweg Mij., zoomede door den directeur der onderneming, den heer J? Numan van Son* Daarin wordt de vraagj: tram of autobus aldus behandeld: (Wij cateercu uit ,.De Maasbode") Met de gedachte, dat aan een auto- omnibusdienst de voorkeur te geven zou zijn boven de tram, kunnen de deskun-. digen geenszins actoord gaan» De ver keersveiligheid bij een stoomtram, dia gedwongen is, ov>-r spoorstaven te loopen. is veel groot-er dan bij auto-omnibussen.i Het besturen van- een tram eischt minde® inspanning en de kans op1 ongelukken is minder groot. De bedrijfssnelheid van een auto-busdienst is kleiner dan van een tram, daar de kans op storingen en de- feeten bij motorrijtuigen veel grooter is* Iu een goed geveerde truc-Waigten, zooals die gaandeweg bij alle tramweg-miaatl- sch'appijen zijn ingevoerd, merkt men van stootên of schokken nagenoeg niets.» Men rijdt zoogenaamd elastisch.: Bij motor-om nibussen vooral de overbouwde Ford- mnnibusseo veroorzaken de ongelijkhe den van den weg; stooten en schokken' en wekken hij de passagiers onaangename gevoelens jp-; De auto-omUibussen ver oorzaken 'hoogere kosten van onderhoud' V,an den Wëgg die grooter zijn dan de, onderhoudskosten', Welke de trambaan vraagt., Dc trams ontlasten het onderhoud van de wegen, De onderhoudskosten van motor-omnibussen zijn aanmerkelijk groo ter dan het rollend materieel van stoom tramwegen» Terwijl de levensduur van tramwagens bijv, -10 jaar zijn kan, zullen motor-omnibussen van gpede constructie het slechts enkele jaren kunnen uithou den* De Ford-omnibussen; die tegpnwoor- dig; in zwang zijn, zullen vermoedelijk' slechts een zeer korten leeftijd behalen? Terwijl een tramwagen nagenoeg geen 'bandenslijtage heeft; zullen de motor- rijtuigen groote uitgaven vragen aan slij tage van rubberbanden.- Ook de exploi tatie-uitgaven zijn ho-oger. Het verbruik' van Benzine zal meer kosten dan het' verbruik van looien. Voor gelijktijdig ver voer van pl.m. 150 personen zijn 8 auto bussen voor 20 pers-men noodig; die 8 chauffeurs en Wanneer gewerkt Wor-dtl toet conducteurs 16 man dienstpersoneel! verderen; terwijl een stoomtram zulks do-et met 1 machinist^ 1 s(,okjer en 1 con ducteur; derhalve, toef 3 man. Een exploi tatie, Waarbij op een gegeven oogcnblik een groot aantal reizigers niet kan Wor den vervoerd, omdat er geen plaatsruimte is en Waarbij een paar uren kan worden gcWach'ri totdat er ec® volgende omnibus hemt-, voldoet niet aan redelijk te stel len eischën. De deskundigen Wijzer er op; dat de tram- op drukke marktdagen, hij' processies en 'feesten zonder bezwaar 200 tot 400 personen kan vervoeren.- Zijn de voorraad auto-bussen en de hoeveelheid personeel voor zoodanige transporten eveneens voldoende, dan beteekent dit, dat er een belangrijk kapitaal aan autobussen en personeel gedurende een groot deel van het jaar renteloos ligt; In dit geval kan de exploitatie zeker niet economisch' zijn? Op de stoom tramWcgen z'ijh wettelijke voorschriften van. toepassing Welke kos ten medebrengten. Wie Waarborgt echter! dat ook *>p het verkeer met -auto-omni bussen niet eerlang nieuwle wetten zul len worden gemaakt en de deskundigen Vragen of een ingrijpen van den wetgever vioor -deze nieuwe openbar© middelen van vervoer niet veel mleer nog klemt dan voor stoomtramwegen.: Voor een stoomtram vallen in abnor male tijden altijd nog gemakkelijker stook- materiaal binnen het bereik dan voor motorbussen; -die het van benzine heb ben moeten-- Ook in dit opzicht is de bedrijfszekerheid van motorbussen minder gyoots Aan het m'assaal gpederenvervoer mtet automobielen valt om zoo te zeggen niet te denken en evenmin aan groot veever- voers De deskundigen noemen dezt, cijfers var. dat vervoer op één dag; Waaruit blijkt dat het aantal vervoerde stuks vee Hep van 40 tot 88? Zij' meenen dat dergelijke hoeveelheden niet tegelijk met auto's vervoerd kunnen Worden, aanne. mende dat deze inderdaad doelmatig voor véevervoer in te richten zijn, zonder de exploitatiekosten belangrijk te verzwaren? In het tweede halfjaar 1922 werden' alleen op het baanvak 's-BosohHeltoond Vervoerd 1392 Wagonladingen van 5000 K,Gr., d. i. per dajg van 6 tot 14, on geacht de bagagewagens en stukgo-edteren- Wtagensj die met elke tram Vervoerd wor den en ook niet de Waglens; welkte voor vJeeverVoer gediend hebben.: Dit massale goederenvervoer kan bezwaarlijk mtet au- to's wOrden bewerkstelligd? Voorts Wijzen de deskundigjen nog op. de onderling^ concurrentie der autobus- on'derneminglen en meongn zij ten slotte dat het geen zin heeft geld uit te ge- Ven voor een nader uitgebreid deskundig onderzoek naar de Vragen; of ©en auto- busdienst in de plaats zou kunneu treden Voor de tram'? Wifclrijde®. PARIJS, 25 Febr. Finale snelheidskam- pioenschap 1 Spencer, 2 Leene, 3 Moes kops, 4 Sergeant. Ploegkoers 1500 M.I .SpencerSer geant, 2 MoeskopsLeene. GENT, 24 Febr. 60 K.M. per ploeg; 1 G. DebaetsVerschelden; 2 Roels Oiolé, op een ronde; 3 FonteifneVan Sjembroeck4. Van MeerbargenHuijghe; 5 OmcyeDel^pcquo; 6 Vermandel- Spiessens. Door den directeur-generaal van lie Posterijen, .Telegrafie- en Telefonie werd aan de Kamer van Koophandel en Fabci* ken verzocht belanghebbenden op het roe pende te wijzen. Meermalen worden door lien handel for mulieren, welke b.v. wat vorm, kleur en wijze vau sluiting betreft, zeer veel ge lijken op de telegramformulieren bij den Rijkstelegraafdienst in gebruik, Daar het van weel belang is dat daRijte- formulieren dadelijk door bet publiek wer den herkend, is het bezigen van dorp* lijke reclamebiljetten uit dat oogpunt ga ge wenscht. Vooral bet gebruik van uitdrukkinaati ais „Telegram" „Spoed-telegram)", ^Rjj^B- telegram" e.d. verdient in dit verband afkeuring. Bovendien zij opgemerkt, dat de na druk van de telegramformulieren is ver boden. Verkoopingen en Verpacht'ngen Maart, 1 Kattendïjke, boerenirspan, v, DisseJ. 1 Kraibeadijke, vendutie, De Kok. 3 Ierseke, houtwaren enz», De Krik. 5 Wflbolminadorp, werkpaarden, Ja O, H.- Hollmaan. 7 's Heer Arendskef fce, kap. boaredo- span, De Kcifc. 7 Goes, inboedel. Job. Pilaar. 8 's Heer Arendskerk», (Wisöefcerltefc kap. boereninspan, De Kok» 9 Krabbendijke, boereninspan, De Kokj 9 Goes, afbraak. De Wilde en Heijboer; 20 Goes, hoefje met bouwland Jota Pilaar* 23 Goes, kapitalen boereninspan, Jetf? Pilaars f des namiddags te 2 uur te Kattendijke in de herberg bij S. va|T Koevebingb, ten overstaan van den Notaris PILAAR te Goes, win te Kattendijke, aan den Monnikendijk, groot 2iF'Aren 95 centiaren. Bewoond door P. Dinoemansb. Behoudens toestemming van den verp/chter kunnen in pacht volgen 1 Hi*A. 64 Aren Bouwland te Kat- tejfdijke. 8556-24 DE WILDE Sc HEIJBOER, Deurw., zullen op des voormiddags om 10 uurjop het plein van dhr. M. VERBEEM te GOES (Voorstad), afkomstig van een zeerajéolied kan toorgebouw, als 50000. beste Waal steen, Arduinen Dorpefé en Tegels, 100 stuks Deuren en Rozijnen, w.o. met paneelen, groote partij diverse Ramen, w.o. met groote ruiten, partij DakZolder- en Vloerdelen, w.o. zwaar lbs dm., groote partij Balken, Platen, Baddings, Gordings, w.o. lang 8 Mzwaar 10 x 20, partij Lambri seeringen en T-ngels, partij Gas buizen en Ankefs, 20 ijzeren Bal ken, w.o. zeer lafig en zwaar, verder 100 stuks militaire Tafels en Banken. Voorts zeer groote partij nieuwe HOUTWAREN, als: Balken, Platen, Baddings, Gofdings, 2 x 4, 2 x 3, enkele- en dubbele Latten, Schroten en Tengels, 500 Schroten, zeer ge schikt voor damhekkens, prima Vlot en Schaaldofen. Verder groote partij le soort Z'weedsch gepl. en geseh. Dak-, Vloeit-, Zolder- en Schotdelen, 1tot l/ijlms. Kraaldelen, 100 prima Dorschvlo'erdelen eu Mestplanken en daarna 200 stuks zeer zware be kapte Balkon, w.o. zeer lang, af komstig van een Landbouwschuur. Eindelijk wegens aanschaffing vrachtauto, een beste platte Veer- wagea, zeer geschikt voor fruit- vervoer, Pee- e.n Moesmolen, Har- nassement en een partijtje, Weihooi. P.S. De steen wordt per 1000 ver kocht, geladen op de wage.n en is te zien aan de haven. 8679-52 DOOR ADVERTEEREN ALLEEN ONTKOMT MEN AAN ONBEKENDHEID. BURGEMEESTER en WETHOU DERS van KROINEEN zul len op des namiddags 3 uvm ten gemeente huize f Het afbreken van de berg plaats op het „Zaalhof" en het /{er plaatse bouwen van eén gebouw, waarin afdeeling voor noodsiach- iingén, cellen- en berg ruimte. Be^uek en teekening is ter inzage en ji f2,(per post f 2,15) verkrijg baar bij den Gemeente-Opzichter CLERCQ te Kruiningen, die ook Jólichtingen geeft. 8678-30 Doctoren gf zeggen, dat ongesteldheden bij kinderen in vele ge va j len alleen oorzaak woriuem zijn. Geeft nog hedeö uwe kin dereu de berqeinde van Jacpba Maria Wortelboer van ptnk'-Pekela wormpoe- ders, welke beter werken dph alle andere wormmid delen, 85 cent per doos. Overal verkrijgbaar. 8676-17 Freco's Hoofdpijn- tabletten. Beter dan,rifke asperin. Per-'koker 45 cent. mag met recht den naam dragen van Dit recht steunt op de feiten, dat haar drukwerk voldoet aan alles wat daarvan verlangd mag worden. De talrijke onge vraagde tevredenheids-betuigingen zijn daar van het bewijs. Sedert ons korte bestaan werden reeds meer dan tweeduizend orders uitgevoerd aan cliëntèlevan allerlei zaken-aard Wij blijven ons bij voortduring beleefd aanbevelen niets zal door ons onbeproefd worden gelaten, om de gunst van allen te winnen en den reeks van cliënten steeds tevreden te blijven stellen, zelfs uit te breiden. BILLIJKE PRIJZEN VLUGGE UITVOERING Opgaven .Algemeen Woningbureau Go«i3 te Goes, Langekerkstraat 22, telefoon 1913 Ee koop aangebodenGoes, Winkelhui! met erf en schuur; Goes, Heereahuis m«£ tuin; Goes, Woonhuis met erf; Geluer» land (Betuwe)' Hofstede, circa HQ a 180 Gemete*. Te koop gevraagd: Hofstede, 50 65 Gemeten, op Zuid-Beveland. Te huur gevraagd: Goes, Hcerenhm,- zen; Goes, Winkelhuis met werkfliitij Noord-Beveland. Hofstede, 40 H..1f 1<A Zóó voelt gij u, na een trouw en geregeld gebruik der Sanguincse.1"^ Honderden in ons vaderland en daarbuiten hadden reeds lang dotkiy boop opgegeven om zich nog ooit weer volmaakt wel te gevoelen oa en meenden dat er geen redding meer voor hen was, totdat zij kennis maakten met DE SANGUINOSE; en nu zijn zij zoo krachtig als ooit, en overvloeiende van levens lust. De pijnen zijn geweken, de bleeke kleur is weg, de zwakheid overwonnen, de eetlust terug; de slaap diep en versterkend gewor den. Het gansche zenuwgestel is versterkt, het leven is nu een lust en een blijdschap. Wilt ge u ook zoo voelen Dan, grijp naar „het" middel 'dat u een zeker succes belooftGebruik eens geregeld eiken morgen en eiken avond één eetlepel SANGUINOSE! Want na slechts eenigen tijd die kuur gevolgd te hebben, begint gij u al heel anders te gevoelenUw spieren, uw zenuwen, uw bloed worden vernieuwd; er komt weer „stoom in de machine"; de pijnen wijken, uwe jeugd keert terug; gij wordt geheel verjongd en ver sterkt: kortom, het gansche leven krijgt een ander aanzien! Prijs per fl. f2.—6 fl. f 11. 12 fl. f21.—. Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten. 8521-60 VAN DAM Co„ De Riemerstraat 2c/4 Den Haag. 34MM0 TEXAS FABRIKANTEN Schriftelijke Privaatlessen ter opleiding voor de practijken voor de practïü diploma's van „Mercurius" en de Vereen, van Leeraren i/h Boekhouden. Afzonderlijk examen «oor Rekenlng-Couiantbeeltader. De lessen worden gegeven en gecorrigeerd door leeraren M. 0. Boakhouto Alle LEERBOEKEN worden KOSTELOOS verstrekt. Desgewenscht worden TWEE lassen per week gegeven zonder prijsverhooging Vraagt, indien U wilt deelnemen aan den Cursus die begin volgende maant aanvangt, gratis prospectus aan: 3800-80 INSTITUUT „MERCURIUS", De Clercqstraat 73, Amsterdam. van welke stof ook en maakt ze in een oogenblik als nieuw eu ie verkrijgbaar in alle kleuren. „DYFOAM" is verkrijgbaar bij de bekende Drogisten enz. a f 0,50 per stuk met gebruiksaanwijzing, voldoende voor minstens 250 gram stof Voor Engros ook bij de N.V. v.h. C. A. SCHULTE Co. te MIDDELBURG f: i LELIEGRACHT 30 - AMSTERDAM GROOTSTE instelling in Nederland op het gebied van schriftelijk onderwijs. Honderd geroutineerde Docenten. Schitterende resultaten. Billijke voorwaarden. Prospectus en Proeflessen gratis. 6733-40 Als alle natuurlijke voeding ontbreekt, is in bijna alle gevallen het oordeel der Kinderartsen, dat met melk in gepaste verdunning toege diend, na de 4e maand goede resultaten geeft. Par '/a K.G. f 0,30 Per K.8. f 0,16 Indiea bij uw Winkelier niet verkrijgbaar, bericht dan s.v.p. Nutricia, Zoetermeer. 8134-50 BoofdredactaurJ. W. VI E N l N G S. Bureaux van Redactie en Administratie: Wests'] Ènterc. Telefoon: Redactie No. 07j Admmistrc Bijkantoor: MfDDELBURG^Markt 1 en 2, TeJefi Eau het te Angora t«ch nog goed alloc BM met de beraadslagingen van de iuri Éche nalionale vergadering over het vr< QeBverdrag van Lausanne? Volgens de Turksche bladen stelde dj «aad van commissarissen voor goedkea tóng te verleenen aan Ismet's concessie H&n de geallieerden in zate het af&clie den van de economische en financieel dausules van het verdrag, op voorwaard: flat de regeling binnen een balt jaar b reikt zou .rijn. Er wordt medegedeeld dal de regeering vertrouwt, dat zij ee «eerderheid in de Vergadering zal krijge. De dagbladen rijn optimistisch gestenr Er wordt gemeld, dat de Turksche tro i»en, die tegenover de Britsche LnuJ Knies staan, het volgende bericht zoindej .Indien gij spoedig hoort vuren, we< dan niet ongerust. Het zal alleen 1 vreugdevuur zijn, wegens het sluiten v Sen vrede". Ja, als dat werkelijk zoo is, dan zal vreugde zijn hij de Geallieerden en vort de Engelschen. Want aan toch is fcans op een pacificatie in héél het O jen en een regeling van alle auaest die ae spanning gaande houden. In v band met de werkzaamheden der cc paiasie" die het vraagstuk der eventue ontruiming van Mesopotamia onderzen verneemt men nu, dat ook de conclus 'dezer commissie ten nauwste verb? Kullen houden met de gedragslijn, die Rationale Vergadering te Angora zato gen ten opzichte van het verdrag van i sanne. Wordt dit door de Turksche re; Bing onderteekend en geratificeerd, Kullen de Engelsche troepen gaande; uit Mesopotamjë worden teruggetrok Ook in Engelsche regeeringsfcringe' «en blijmoedig gestemd'Curzon alth fle Britsche minister van buitenland| «saken zeide Dinsdag, sprekende in Aenscbe club, dat men den algemei toestand niet duister moet inzien. gaJ toe, dat Engeland zijn leger no| vele deelen der wereld in een verv- de en onwelkome taak gewikkeld dat het gemoeid is in gevaarlijke en bare verplichtingen; dat men in de een üngewikkeldem en onrustbaren I stand aanschouwt en dat de oecomomi toestand der wereld zwaar geschokt een ernstigen weerslag geeft op de sc en industrieele vraagstukken. Doch b trokken van een vergelijking tusscher huidigen toestand en dien na Waté riet men, dat Engeland en Europl vele opzichten zich heel wat beter I steld hebben. Ook het beeld vai Midden-Europeesche Staten is er van wanhoop en moedeloosheid, maa herstel en hoop. De donkere vlek op het tableau echter de Fransche actie in de Roer: De jongste gewelddaad der Fransd Bochum heeft de overige Geallieer. behalve natuurlijk België opges te oordeel en naar de persberichten i geland en Italië. De „Daily Telegraph" deelt meö de laatste Fransche gewei ddaaj Bochum in de hoogs! e politieke kr;ri Londen critjek Op de Roeractie van rijk heeft doen ontstaan en de bezof der Britsche regeering over de me gevolgen van zulke incidenten zei «eerderd heeft. Het Italiaansche blad „Gazetla polo" bevat een bericht van zijn ve woordiger te Londen, dat de ontste der Enge'schen toeneemt en web herstelbaar zal zijn, terwijl dagel overtuiging veld wint, dat de Roe aeming onvermijdelijk moet mjsli correspondent wijst op den snell1 koer der openbare meening in 21) Ja, aJs er daar te buur zijn Die zijn er stellig. Deze strai op dit gedeelte vooral, alleen d flge rijke lieden bewoond. Arrne^' dulden zij niet in hun mid dj herinnert hun te veel aan wat zij, sen. en studenten wonen bij j ïn de wijk Praga; wij zullen ai den wat een professor en zijn die stilte wenschen voor hurmcj begeeren kunnen wanneer zij i de fortuin gezegend zijn» Laat onj gaan. Toen wij nader kwamen, wees ki mij een vuil bordje aan, dat portiersraam stond eu den vooj .verkondigde, dat hij de keus huil verschillende appartementen var? Wij liepen naar de kamer cierge toe, waar wij ontvange door een ziekelijke bleeke vi roodgeweende ocgen. Zij zat ii ningstoel bij het venster en •eens de moeite voor ons op t| Verlangt gij iemand te vroeg rij met toonlooze stem aa ki, die op haar toetrad. Neen, dank u, antwoordde ^voortreffelijk Poplsch: ik loon

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 4