DAGBLAD VOOR ZEELAND
schappij
r«Th«iwLï8 oen Mj IER bij verlies van f 7E hij rerliesvan f jjft 6ij verlies ran f OK bij verlies van f IC bi) verlies tas
jjOO siewktw I lüU wsrliiinii. I 1011 een hanfl ef roet i lü een oog I DU een duim Ju een wijsvinpr I IJ ten anderen vinger
1N0PASTA
50
Woensdag 28 Februari i923
Negentiende Jaargang
URMAN
ingstukken
.AMSTERDAM
st terug
Vrijmetselarij en
Verdraagzaamheid
ONTMASKERD.
DUPLO
DUPLO/
DUPué
DlTPLO
OOU*«^
öi Hot ll'EsCïjfte
«lagenStien».
g van het ui,.
r van het Ff^
RundvooSta*,
uitgeven Ta-| 1
iëpomtrote; Bj.
i de stieren
et nint, stieren
n zijn uit goeda
gsrüerich}
sht in den I
«legedeeld
episch instituut
762.7 Steufidi
avond van
>r. Meest matig,
ot Zuid- W&iti
rt of betrokltai
nlijk regenbuien, j
^rpacht'Bgen
pi tal* hoer*»®
■span, T, Di*ï.
li tie, De Kok;
enz,, De KdlC,
rkpaarden, i, 0, I
kap. boer enig.
Pilaar.
I», (WiisekerM, I
De Kok.
tiinspan, De K*^
bouwland Job,
ereninspan, Job; I
lumrner
rreinen, enz,
Woningbureau Go« t
at 22, telrifooin 191;
Goes, Winkelhdi
s, Heerenhuis m«j
met erf; Gelqpr.
circa 110 i lég
ofstade, 50 ai' 6fl
eland.
Goea, Heerenhtó
met werkpta.it*]
ie, 40 H.A.
laheid om hier
oor hare vloot
le klasse eenei
itaanden cursus
)en afgeloopen,
Inden door de
I appij In „Het
6466-60
gehalte aan natunr-
uitsluitend neutrale
Vier het emaille der
den duur het tand-
tuben f0,25.
nerd en geven recht
83i2-3«
ANSCHE
-EEP)
oogenblik
kleuren.
n enz. h f 0,50 per
tens 260 gram stof
Co. te MIDDELBUR6
r der Sanguinose.
den reeds lang de
t wel te gevoelen
ren was, totdat zij
iende van levens
weg, de zwakheid
■ersterkend gewor-
iven ie nu een lust
het" middel [dat a
eiken morgen en
te hehben, begint
zenuwen, uw bloed
ïachine"; de pijnen
el verjongd en ver
der aanzien!
8521-60
Den Haag-
IEUWE ZEEUWSCHE COURANT
- AA HMala MMr AHB? nv KM EI& kar AllflltllllfVIQVlttnPlIf 9 O RA na* dna me.ndan 9 rt Ort ma» liieeliÉ
gdredacteuri J. W. VI E N I N GS. qqe«
van Redactie en Admmielratte Westsinge^ QOE3
Telefoon:
ntoor:
itoon: Redactie No'. 97: Administratie No. 207
MIDDELBURQ.Markt 1 en 2. Telefoon No, 474
ABODDamsntsprQs f 2,50 per drie maanden, f 0,20 per watJtf
yoor Post-abonnés f 2,90 per 3 maanden.
AdVflrtentiSn van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,26$
Con tractregel prijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lag#fe
aratis verzekerd tegen ongevaHen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen?
jf
redactie dezer cotLr,ajit ontving1 ceue
^jodiging voor eene
jkxnngt* uittgosdh reven djoor de Vrijm&tse-
Jfeloge. te "Bergeai-op-Zooni en. te boudeu
Egen, 1 Maart, te Goes. 'Op die bijeen-
et zal ds. A. E. E Junod spreken
Vrijmetselarij en Verdraagzaaamheid,
aanleiding van Lessing,s: Nathan
j Weise". Het is lichtelijk naïef van het
itnur der Bergenop-Zoomsoke^ Loge.
tholieken te invitee ren tot het bijwonen
i VrijmetselaarsvOTgafariugein. Weet het
4uur niet, dat, zoo er ooit sprake is
„nulli commiuiio"v geen gemeenschap
verstandhouding, dit ten strengste
toepassing1 is op Katholicisme en
netselarij Deze beide instituten 'Doch
j diametraal tégenover elkander, zijn
jirs volstrekte tegenvoeters. De Loge
Jf -weet 'net, zoogoed als wij. In het Ne-
(laiidstihe Magonnieke Weekblad van 3
«ril' 1893, blz. 222 lezen wij', dat de
ktholicke godsdienst en de Vrijmetselarij
ka njnfligelijk zijn te vereenigen ais
i en water; m „Rauhtitte", hoofdorgaan
Duitsehe Vrijmetselarij, lezen wij (jrg.
98 bi». 158) dat er slechts één dilemma
of de Vrijmetselarij of het Pausdom
ét er onder, terwijl in het Engelséhte
onnieke orgaan: „Freemasons C-hroni-
(jrg. 1888 d. II blz. 17) wordt ver
luid, (dat „Komanisme" (Roomseih-Ka-
plicisme) en Vrijmetselarij niet alleen
«reenigbaar zijn maar radii ra Al' aan
aar trgenivergl'stel'd.
Bij den Katholiek Weegt daarenboven
t gezag der Ranse®, die de Vrijmetselarij
Jihen veroordeeldPaus Benedictus XIV
I do gTootste geleerde der 18o eeuw
1732 en 1751; Paus Pius VII f!u
fel; Paus Leo XII in 1825; Paus Pius
II in 1829; Paus Gregorius XVI in
Jl2;- Paus Pius IX in 1840 en 1865; en-
^uf Leo XIII, djen zeer zeker wel geen
toeoh onder de dompers zal rangschik-
h, ia 1882 (Encycliek „Etsi nos"') in
fe4 (Encycliek! „Humanum eenus") in
90 (Encycliek „Ab apostolici") m 1894
ncycliek „Praeclara") en in 1902 (Euey-
iek „Annum ingTcssi").
wek afgezien hiervan, wat moeten
in die bijeenkomst van 1 Maart
q? Er de verdraagzaamheid' keren
aar daarvoor hebben wij de Loge niet
bdig. Wij. katholieken, weten zeer goed,
lat wij in een land al3 het onze, waar
Insohen van allerlei belijdenis en ver-
pillende godsdienstige opvatting sa men-
pnen, in vrede en verdraagzaamheid moe-
i leven en dat wij, wanneer wij onze
sreld- en levensbeschouwing tegen an-
ren moeten verdedigen, altijd' goed de
Srsonen van de beginselen moeten on-
•scheidcn. Zoolang mogelijk toeb ai-
i leert ons onze godsdienst moeten
in anderen het goede veronderstellen
het kwade verontschuldigen, want zij
i onze naasten, wie te beminnen on-, oie
Jlel^ke HtPaaid uitdrukkelijk als plicht
kit opgelegd.
■Ziedaar een leer der practisdhc ver-
aagzaambeid, die hpt in dluidelijkheid
degelijkheid verre wint van da verwa
rde theorieën van. iaigemeene broeder-
tap en menschenmin, die de Loge ver-
•ndigt!)
[Nog gekker wordt Ihet, wanneer wij na,-
■an, dat ons op de magonnieke bijeen-
pmst van 1 Maart d,e verdr-aagzaamheid
ét worden geleerd naar aanleiding van
ess-ng e Nathan dér Weise". De naam
«ting boezemt den Katholiek, den ge
lovigen christen in het algemeen, geen
rtrouweu in- Deze zoon van een geloovig
Mhersch geestelijke (geb. te KamenZ
i 1709 over!te Brunswijk in 1781)
irloor vroeg zijn geloof, sloeg dea weg naar
pt rationalisme in en wierd voor Duitseh-
ndl wat Voltaire werd voor Frankrijk:
evowlooper en wegbereider van het mo
derne onpcloof. Ongeacht zijne letterkun-
dige veroienstem, staat zijh naam met een
zWarten kool geteekend door de vernie-
tigingsoampagniB welke hij ondernam tegen
den positieven christel ijk en godsdienst.
Met n-iroe dpor zijtae „Fragmente eines:
Ungékannten" en door zijn „Nathan der
Weis""' heeft hij in tal vain harte» dien
religieuzen bodem ondergraven, en in vele
gemoederen de giftige zaden gelegd^ van
ongvioof en godsdienstig» onverschillige
beid. Zoodoende is Lessing geworden, niet
de apostel van verdraagzaamheid, maar
de apostel van het indifferentisme, waar
door de ziel als onder geestelijke narcose
giebracüit langzaam djen geestelijken dood
sterft. Dat indifferentisme nu wordt ver
kondigd m „Nathan der Weise", fiem
drama, spelende tijdens idle "Kruistochten
en ten tooneele voerend,e een christen,
een muzelman en een jood,, die in een
godsdienstig twistgesprek geraken. De
jood „Nathan der Weise" heeft de mooie
rol en dw.r zijn mond spreekt feitelijk
Lessing. De christen is d» onbenulligsta
der drie, hij doet domme vragen en geeft
stumperige antwoorden. Het gaat er tus-
sdhen die drie om, Welke godsdSenst de
eemg ware en dus de beste is. Nathan
beslecht het pleit met héb vertellen van:
de label der drie ringen, Welke zoo mooi
Waren nagemaakt op het model van den
ocrspronkelijken ring, die inmiddels Was
verloren geraakt, dat zij als twee drop
pelen water op elkaar en. op den oor
spronkelijke® ring geleken. En dan roep
Nathan (d.w.z. Lessing) triomfantelijk uit:
,al]« godsdiensten zijn evengoed!" Zie
daar: Turk of Mormoon, Chrisiten 'pfi
Boeddhist, Hindoe of Vuuraanbidder; 't is
alles hetzelfde, want hot is alles evengoed.
Le-ve de verdraagzaamheid 1
Met dat soort verdrnagzaaiolhcjjd nu,
hetgeen eigenlijk niets anders is dan gods
dienstige onverschilligheid, schijnt de Loge
het opperbest te kunnen vinden. Wel wor
den alle werkzaamheden in de Vrijmetse
laarsloges verricht in naam of ter eere van
den „OppeirbouWheer des Heelals" een
magonnieke term voor „God" maar
die term is zeer rekbaar. De Vrijmetselarij
toch is niet alleen w;at hare riten, t'eeke-
nen, vormen enz. betreft een raadselach
tig en geheimzinnig genootschap, maar
do woorden die zij bezigt hebben een ge
heel andere beteekenis, dan in het gewone
taalgebruik.
Omtrent de uitdrukking: „de Oppar-
bouw'heer des heelals" lezen wij dan ook
in het tijdschrift: „Monde magonnique".
(VrijmetselaiTSwereld) D1. IV blz. 657.
God, de Groote Bouwineester van tiet
heelal (is) eene algemeene benaming, die
iedereen sinds Plato kan aanvaarden voor
den God dien hij vereert, zelfe diegenen,
die niet in een God gelooven".
Ja., nu wordt het duidelijk. Alsi biet
Godsbegrip zóó rekbaar wordt gemaakt,
kan de Loge gemakkelijk allerlei vogels,
van diverse pluimage op godsdienstig en
anti-godsdienstig gebied als in één groote
volière herbergen. Dan begrijpen wij, dat
Br Ducarre, vrijmetselaar, in de alge-
meene vergadering van het Groot-Oosten
te Parijs, op 3 Juni 1867, onder net ap
plaus der vergadering zeide: „La Magon-
nerie pe»t groupper sous sa banaicra les
2800 manières de oonjprendre Dieu", de
Vrijmetselarij kan.de 2800 soorten van
Godsbegrip onder haar vaandel scharen."
Zij kan ze dus alle verdragen.
Toch is er één godsdienst, dien (dfa
Vrijmetselarij niet verdraagt, dein Roomsdh-
Katholieken, en daarom verhouden de ter
men: „Vrijmetselarij" en „Verdraagzaam
heid" zich tot elkaar als water en vuur.
Het Roomsch-Kathplicisme, als zijnde de
zuiverste openbaring van het christen
dom is de_ doodsvijand der Loge, wardit
door ha.ar inet onuitbluschbaren haat ge
haat en vervolgd. Overal, waar het Katho
licisme zijn zegenrijken invloed doet gel
den, op elk terrein des publieken lévens,
ziet het ztch aangevallen, door da Vrij-
feuiileton
Sl>
Morgen, in den loop van den dag:
Uitstekend. Ik zal waarschijnlijk uit
qpi tot den avond toe; maar gij zoudt
tij zeer verplichten, door mij een woordje
aaroimtrent toe te zenden. Mijn adres is
>zef Budweis, hotel Russia. Ziehier wat
zou willen weten: Of Wrjemmailoft ge-
Pnwd was, en zoo ja, wat er van teiina
vrouw js geworden. Zoo neen, waar hjj
poonde en welk zijne huisgenootem waren,
"t is voorloopig genoeg.
Gij zult het weten; maar gij ge-
»ft toch niet
Mijnheer de Boradelski, ik geloof
iat Stanislas Winkoff tot alles in staalt
5- En thans neem ik afscheid van u, ho-
•éude u niet al te lang te hebben opge-
"éiden.
Integendeelik herinner mij niet ee»
•relKcmier bezoek te hebben ontvangen,
■erzekerde de kolonel, op een toon, die
'loeveel hoop er in zijn vertwjj)
Wend hart -was wedergekeerd: Ik stel
"n groot belang in deze zaak; als vriend
«Wüie Gerodowski was het mij on
draaglijk mevrouw Waletski gebuikt te zien
gaan onder zulk een onverklaarbare
dwingelandij. De wereld schijnt er vrede
mede genomen te hebben; ik niet. Ik kan
niet gelooven dat Marinka Gerodowski.
zooals ik haar heb gekend, ooit hare vrü-
heid zou verkoopen voor persartikeltje»
ten bate der prinsen. Maar ik vraag u
dan ook als een gunst mij op de hoogta
te willen honden van de resultaten van
uw onderzoek. Gii zult mij eiken gvond
hier aantreffen, totdat bet door mij ge
huurde apartement in orde is gebracht,
wat nog zeker eene maand zal duren.
O! antwoordde .Maxim Schranski.
dan zal ik uwe njeuwe woning njet mo-gr
zien. Over veertien dagen hoop ik al lang
weer rustig te Weenem terug te zijn.
En toch gereed te zijn gekomen 'hier?
riep Boradelski uit, met een zegevieren
den klank in de stern.
Hebt gij wel eens in ©en circusieeu.
hond aan een jas van zijn vervolgers Haatf
omboog zien halen? vroeg Maxim-
Schranski glimlachend.
IZijn toehoorder knikte fcoestemlmfend.
Welnu, ik ben als zulk een dier,
«mijnheer. Ik laat de prooi niet los', dieiik
eenmaal tusschen de tanden heb genomen,
tot welke hoogten of diepten het mij njce
metselarij, die geen pardon geeft, noch
kwartier. Br Desmons, Fransch ICa>-
merhd en Vrijmetselaar sprak den 20
December 1884 deze Woorden: .,De strijd
die tuasöhen Katholicisme en Vrijmetselarij
is aangegaan, is «r een op leven en dood
en kent geen kwartier." In de „Freimauer-
zeitung" van 18 April 1874 lezen wij1 heit
volgende fraais:
„Wem gilt unser Krisg? O, ihr wist
fes so gut!
Es gilt jener pfaffisch verlogenen Brud
Die von Rom ihre Lcsung bekoman©®-"
([Wie geldt onze krijd'l O, gij weet het
fzco goed;
Het geldt het door 't Pausdoïm verleugend
[gebroed
Dat uit Rome z'ifn wachtwoord'ontvangt),
iZelfs in ons nuchtere Nederland, waar
de Vrijmetselarij onschuldig en ongevaar
lijk heet, klinkt eenzelfde geluid. Hoor.
hoe eertijds Br.J. E. Banck in zijn: „Lied,
om bevrijding" zong,
„Onduldbaar werd' voor ons het kruis
Dat ons ais juk werd opgeladen,
V-erwenscht het christelijk bedehuis,
Waar wij vergeefs om uitkomst baden:
Wat wil verwachten, waf wig wenschen:
Geen hulp Van God maar van de men-
[schen" 2)
Ook het orthodox Protestantisme deedl
met het Katholicisme in den haat de."
Vrijmetselarij}. „Met een orthodoxe kerk
kunnen wij niet samengaan", lezen wij in
Bauhütte van 15 November 1913 (no. 46-
fc-lz. 361) „daarom staat ook de Vrfjmetse-
larii tegenstrijdig aan elk orthodox cleri-
calism-e". Het is dan ook alleszins ver
klaarbaar. da,t dr. A. Kuijper het lid
maatschap der Kerk en der Loige on-
vereenigbaar heeft verklaard in een man
van beginsel.
Wij zouden nog lang kunnen uitwei
den over alhetg-een de Loge in haar
haat jegens de Katholieke Kerk tegen
haar heeft ondernamen; boe de rev».
luliën, die sinds het jaar 178(9 Europa en
Amerika speciaal de Katholieke lan
den in die wereldideelen teisterden,,
door haar zijn ontketend; hoe kerkvervol
gingen als de „Kulturkampf" jn Duitsch.
land, anti-kerkel'ijke wetten als die van
Combes in Frankrijk, baar werk zjjn, hoe
zri' met geschroomd heeft, hare in haar
oog al te vrijmoedigetegenstanders met
geweld uit. den weg te ruimen. Men denk©
b.v. aan den moord op Ecuador's Katho
lieken president Garcia Moreno, Jje in
Aug 18-76 onder den dolk van MUcon-
nieke moordenaars viel. 3) Dit alles zou
ons echter te ver buiten het bestek en
den opzet van dit artikel voeren.
Wij besluiten dan ons betoog over „Vrij
metselarij" en VerdraagEaamheid,'i' met de
weerden van Jac. P. van Term; uit
wiens werk: „Het ontstaan, streven en
einddoel der Vrijmetselarij" "wdjl tal van
aanhalingen voor dit artikel benutte»
,,Bjj zoo groote tegenstelling tusschen de
roaconnieke en de christelijke levensbe
schouwing kan het niet anders, of de
Vrijmetselarij moet, niettegenstaande alle
leuzen van verdraagzaamheid de onver-
eenigbaarheid gevoelen, dus de onver
draagzaamheid vertoonen welke 'zij in
princije zelve erkent. Stellig1 zhl men bïj
afzonderlijke (Vrijmetselaren, met namfè
bij dezulken, die van de hoogere ge" ti
men (der orde) onkundig zijn gebleven. 4)
een oprecht gemeend streven naar eerbie
diging van anUerer begrippen aantreffen!;
-maar de Vrijmetselarij als zoodanig, als
stelsel, practisch dus door de daden barer
aanhangers, die het meest van haren
geest doortrokken Zjjn, moet principieel
vijandig, dus onverdraagzaam, tegenover
jde haar weerstrevenden staan." 5)
Den heeren, die ons voor de magota-
nieke bijeenkomst van 1 Maart uitnaodig-
den, z'al het intusschen wel duidelijk' zijn.
dat wij, er de voorkeur aan geven, op die
moge trekken,
Dan begin ik te gelooven met uj dat
de prooi Winkoff te beklagen is, antwoord
de Boradelski met een helderen lach:
Wanneer zie ik u weer? Ik verlang reeds
naar onze Volgende ontmoeting.: Elk'en
avond zullen hier wiin en sigaren op u| e'1
uw vriend wachten; maar bovenal e©n
dankbaar en bewonderend toehoorder.
Morgenavond reeds als ik kan, ant
woordde de detective: zoo ik niet ver
schijn, dan is dat -een teeken dat ikt bezig,
ben voor onze zaak.
Welk een sympathiek meusch-riep
mijn vriend uit, zoodra wij ons weder op
straat bevonden: een krijgsman ©n ridder
■van den ouden stempel. En zelfs neml
geeft de gravin voor dien kerel op! Sta
nislas Winkoff heeft zonder Maxim'
Schranski gerekend 1 Zijne schoon,e dagen
zijn voorhij. Hoogstens éénmaal nog zal
hji op Waletskj logeeren, en daarna hoop
ik de schcone burchtvrouw te bevrijden,
van den draak, wiens bestaan Zjj niet
eens erkennen durft, uit vrees dat hjj
zich zou wreken. Het spijt mij slechts,
dat ik haar huwelijk niet zal zien.
Waarom niet? vroeg ik lachendeen
reisje naar Polen schrikt u toch niet af.
Zjjn gelaat werd plotseling erntsig.
bijeenkomst te schitteren door afwezig
heid.
1)Deze praktische verdr.aag'Zaaniheid,
Welke die Katholieke Kerk haren kinderen
als plicht voorschrijft, brengt echter Vol
strekt niet mede, dat de Kerk daarom
ihet Zwarte als wit, de dwaling als waar
heid' erkent. Deze z.g. theoretische of
dogmatische verdraagzaamheid! werpt zij
vérre van zich, ein terecht. Juist toch, om
dat de Kerk volstrekt zeker is, de gtetieele
godsdienstige waarheid tei bezitten, moot!
zij onverbiddelijk iedere dwaling1 veroor-
deelen.
2) Zie het „Jaarboekje voor Uteitehnd-
acho Vrijmetselaren", 5895 (m-agonniek
jaarcijfer voor 1895) b)Z. 238 en 239.
3) Hoe ook in ons land de Loge op Poli
tiek gebied ageert tegen de christelijke
levensbeschouwing op staatkundig gebied
blijkt uit het feit, daW de val van bét
derde christelijk ministerie van. macon-
nieke zij'de is. voorbereid. Ld, het Magt®-
niek Tijdschrift December 1912 lezen wij
De 16e November 1912 zal, aar wij
ihopan en vertrouwen, in de staatkundige
geschiedenis van Nederland en Sdje kolo
niën een dag zijn, die in la,tere jaren iJs, de
geboortedag van een nieuw opgewekt
leven zal Worden- gevierd. Op een en den-
zelfden dag is in afzonderlijke vergaldenn-
g-en Van de drie liberale partijen heit
torcontratiepTogram met geestdrift' ain-
genomen. Een dag, o-ok voor onze Orde
van beteekenis (wij drukken dit Vet af,
Red.) want wij mogen het nooit vergeten
dat de stoot tolt déze concentrate van
magnnnieke zijde is gegeven Wij weten
-allen, hoezeer te voren in magonniéke
kïingtn voor het tot stand brengen van
samenwerking is geijtverd Mogen Wij-
dus niet terecht Zeggen dat deze ecneen-
fratic magonaiek' is gewteest. in oorsprong
en bedoeling.
Terecht schreef ml" W. C. Wen-
delaar in hét Maconniek WecbladDat
te juist het specifiek magannicke W'eik,
dat veor deze zaak gedaan kan worden
ieder brenge in zijn kring, zonder drukte,
in hét openbaar, de magonnieke zijde op
deze wijze naar buiten-
Deze woorden onderschrijven wij Van
harte. Moge Ieder Vrijmetselaar such oen
ter harte nemengéén Vrijmetselaar HijVe
achter, w'aar bet geldt in Juni 1913:
zij'n p licht te doen voor de zegepraal van
de vrijheid in den strijdltegen al w:at
-deze bekampt".
Bovenstaand- stuk' is door baron Van
Wijnbergen na de verkiezingen Van 1913
in de Twéede- Kamer aangehaald (zie
Hand. St. Gen. 1913—'14 II bla 459—
460).
4) „Ieder Vrijmetselaar zoek hét doel,
het geheim- d-er Vrijmetselarij, weinige
zii-n er echter, die hét daar zoeken-, waar
zij'het zouden kunnen vinden." (Mag-n-
niek Weekblad, 5 Ang. 1872, blz, 3.)
„Vele- Vrijmetselaars meenem de orde to
kennen en toch hebben zij' niet het minste
vermoeden van wat de orde eigenlijk is"
(Magonniek Weekblad' 29 Juli 1895, blz.
443).
„Het Zwaartepunt van- onzen arbeid ligt
in. -de hooge graden (Rozenkruisers, Tem
peliers). Da,ar maken wij den vooruitgang,
de staatkunde en dé werelldlgesaiiedei-1
nis". (FreiuiaueTZeituug, 1874 no. 19, "blz.
150).
5) Zie ihet aangehaald» Werk, hlz. 269.
"BUrTENLAND.
Frankrijk en Duitschland
DB BEZETTING IN HET
«OEUGEBIED,
Amerik'aansrke bemiddeling.
BERLIJN* 26 Febr.: Naar aanleiding.
Van Harding's boodsjbap aan den senaat
en de uit Londen komende 'geruchten om-
Neen, zeide hij: dat is het ooklniel;
-maar wie zou er aan denken mij- öp de
bruiloft te noodigen. Een detective is, vtoor
de slachtoffers eener misdaad, de vriend
in den nood, de vriend van eé» uur;! laat
zijne taak volbracht zijn, dan wordt hlrj
wederom een vreemde, verdwijnt hij op
den achtergrond, daartoe gedrongen door
de onverdiende minachting, welke men
koestert voor zijn valk, Men moet werken
voor de kunst zelve, Xaraxacus, of voor
de m-enschheid, niet voor de menschen.
HOOFDSTUK VIL
Den volgenden morgen gin ge» wjj op
verkenning nit; maar ditmaal stelde Mar
xiin Schranski een geleerde voor, met
lange grijZe haren, een bril en verwaar
loosde kleeding. Ik ook haid een transfer,
taatie moeten ondergaan. Nooit te voren
had ik mij in het bezit verheugd vanjden
krullebol, of den baard dien ik nu droeg:
nooit znlk een vet, verstoten pak agent.
Dit laatste vooral hinderde mij geweldig;
maar men moet iets over hebben voor
zijne naasten, en het viel ook lichter een
offertje te brengen_ op het altaar mijner
onverdeelde bewondering Voot de gravin.
Trouwens, het zou mij weinig gebaat
Is v. ROSSEM'S beste CuragjMjf
Is lichte Pruim- en Roipfttabakt
Is ongesausd en geurig v. nature
fbaar a 12 ct. p. '/2 ons
(Ingez. Mei.)
Is ver1
tren't' Amerikaans ,Ee bemiH'delinirs'planneilt
kaïn Worden médegede-eld) dat' hï'erouitrenï
'fe Berlijn te bevoegd er pl aatse nog nietó
bekend is, ook niet bij het AmérikaanScbjé
gfezamtseKap; Er wordt overigens op ge-
WeZen, dat Harvey zich" geruimen 'tq®
reeds Weder te Ti-raden bevindt.
Hét „Eferl." Tagebla t'r-schrijftDe ge<
ruchtan o-mtrent de Vt>,»beTeidinB van
VerWteZenlïjhxng der Amérikaanscffle plan-*
nfen moeten met hef swtsie voorbehoud
wtorden aanvaard.- Te o'ffic'ieel'er plaafed
is o-mtren't 'de be'doeldh' uitlatingen Van!
ge'Zan't Harvey niet hét -minste béken'®
en ook in ïinancieele kringen hééft ménl
-gieen enkele bévestigin-g Efekrezen, -ven-
min als op een der beurzen de stand
Van den dollar doer deze berichten be-
inVloed ïs geworden-.
De New-Torksche CPrreshondent Van 3d
„Voss; Ztg." Zegt. dat on'danks de gun-
s'tigte ontvangst^ welke de plannen va®
Harding te Londen hebben gevonden', -mén
in DuitscHand goéd er aan doet die plan'-
!nen v,an Harding nog niet als vol'don.gé®
'feiten te beschbnWen-.- D-e president' heeft
niet alléén Franseb'én tegenstand tégea'
bemiddeling te o-verwinnon. doch ook dén'
onwil in het eigen land om; zioh in Euro-
pecsche kwesties te mén gen -
Deze onwil is nog dezer dagen duidelijH
glebleken bij de Kondschap- wttike presi
dent Harding' aan den senaat gericht
heeft om' véor 'te stellen dat de Véreenig,
de Staten tot het permanente iutornatió-
nalé scheidsgerecht van den volkénhon'di
Zouden toetreden.,
Vcrklarin'gcn van Bonar Law,
LONDEN, 26 Febrnari. In hét lager,
huis heeft Bonar LaW weder een aantal.
Vragen in verband met de kWest'ie va®
Het Roergebied te bebandéten gebad;
In antw-oord aan Ram sav Me DonaM
Gabonr) deelde hij mede', dat er in dd
houding Van Engeland sinds de laatst»
discussie aangaande de Roerbezetting gtaea
Wijziging was gekomen.-
Op een andere Vraag antwoordde- hüjit
dat Engeland de Franséhe regeerin-g had!
laten Verzoeken in het Britsc'he R'ii'ng,et-
bied geen verdere arrestaties van Duit-
séh'ers te ondememenl; Zonder eerst do
Engelsche autoriteiten geraadpleegd to
hébben.- t
Era legerorder Van Payȣ>
Generaal Payot heeft in het bezette
gebied een legerordeT uitgevaardigd';
Waarin hïj zijn voldoening, te kennen geeft
over hét wérki dat tot nu toe verricht
5s door de Fransehte en Belgische spoor-
Wegarbeiders,; 227 officieren en 10.0001
militaire spoorwegarbeiders zijn werk
zaam op de lijnen', waar onder norm-ale
omstandigheden 120.000 Duitséhe spoor
wegarbeiders werkzaam' zijn over 16.0001
Tv.Mspooweg.
De ïnfcrnationale telefoonver
bindingen.
BERLIJNj 26 Februaric Uit het be
zette gebied wordt gemeld, dat dé Fran*
6ch'en thans zijn overgegaan tot het ai*
snijden van de internationale telefoonver*
bindingen.- Zoo Was den 24en Februari
de lijn.DordtmUndRotterdam verbroken#
De postautoriteiten hebben hiertegen ge.
hebben, of ik al geprotesteerd had. net
was slechts tolt den prijs mijner ijdeliieiidl
dat ik mijn heeischzuchtigen vriend mocht
vergezellen op den voorgenomen tocht.
In het adresboek van het hotel, had
Schranski uitgevonden waar Stanislas
AVinkoff woonde. Het was in de Alexan*
derstraat, een fraai en kostbaar apparte
ment Die man beschikte over niet min»
der dan acht ineenloopend.© kamers, waar
van er drie waren ingericht tot het geven-
van feesten.
Twee huizen verder, mompelde
Schranski, toen wij voor het groote hui®
stonden, waarvan Stanislas de eerste ver
dieping had gehuurd; tenzij hij ajjne moe
der op een zolderkamer heeft ingekwar
tierd, zal dat niet moeilij-k te vinden zijn.
Gij ziet, hier staan alleen paleizen, be
halve die bouwvallige woning daarginds,
waar een deken over het balkon nangt to
luchten. Zeker een stijflioofdige eigenaar,
die zijn pand niet wil verkoopen of laten
inrichten naar de ejschen van den moder
nen tijd. Wij zullen er mp,ar eens heen»
klaarn en naar de leegstaande kamers
vragen.
(Wordt vervolgd)»
*mm sm nm «JSoi
K i 'J;-.' i r