DAGBLAD VOOR ZEELAND schappij r«Th«iwLï8 oen Mj IER bij verlies van f 7E hij rerliesvan f jjft 6ij verlies ran f OK bij verlies van f IC bi) verlies tas jjOO siewktw I lüU wsrliiinii. I 1011 een hanfl ef roet i lü een oog I DU een duim Ju een wijsvinpr I IJ ten anderen vinger 1N0PASTA 50 Woensdag 28 Februari i923 Negentiende Jaargang URMAN ingstukken .AMSTERDAM st terug Vrijmetselarij en Verdraagzaamheid ONTMASKERD. DUPLO DUPLO/ DUPué DlTPLO OOU*«^ öi Hot ll'EsCïjfte «lagenStien». g van het ui,. r van het Ff^ RundvooSta*, uitgeven Ta-| 1 iëpomtrote; Bj. i de stieren et nint, stieren n zijn uit goeda gsrüerich} sht in den I «legedeeld episch instituut 762.7 Steufidi avond van >r. Meest matig, ot Zuid- W&iti rt of betrokltai nlijk regenbuien, j ^rpacht'Bgen pi tal* hoer*»® ■span, T, Di*ï. li tie, De Kok; enz,, De KdlC, rkpaarden, i, 0, I kap. boer enig. Pilaar. I», (WiisekerM, I De Kok. tiinspan, De K*^ bouwland Job, ereninspan, Job; I lumrner rreinen, enz, Woningbureau Go« t at 22, telrifooin 191; Goes, Winkelhdi s, Heerenhuis m«j met erf; Gelqpr. circa 110 i lég ofstade, 50 ai' 6fl eland. Goea, Heerenhtó met werkpta.it*] ie, 40 H.A. laheid om hier oor hare vloot le klasse eenei itaanden cursus )en afgeloopen, Inden door de I appij In „Het 6466-60 gehalte aan natunr- uitsluitend neutrale Vier het emaille der den duur het tand- tuben f0,25. nerd en geven recht 83i2-3« ANSCHE -EEP) oogenblik kleuren. n enz. h f 0,50 per tens 260 gram stof Co. te MIDDELBUR6 r der Sanguinose. den reeds lang de t wel te gevoelen ren was, totdat zij iende van levens weg, de zwakheid ■ersterkend gewor- iven ie nu een lust het" middel [dat a eiken morgen en te hehben, begint zenuwen, uw bloed ïachine"; de pijnen el verjongd en ver der aanzien! 8521-60 Den Haag- IEUWE ZEEUWSCHE COURANT - AA HMala MMr AHB? nv KM EI& kar AllflltllllfVIQVlttnPlIf 9 O RA na* dna me.ndan 9 rt Ort ma» liieeliÉ gdredacteuri J. W. VI E N I N GS. qqe« van Redactie en Admmielratte Westsinge^ QOE3 Telefoon: ntoor: itoon: Redactie No'. 97: Administratie No. 207 MIDDELBURQ.Markt 1 en 2. Telefoon No, 474 ABODDamsntsprQs f 2,50 per drie maanden, f 0,20 per watJtf yoor Post-abonnés f 2,90 per 3 maanden. AdVflrtentiSn van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,26$ Con tractregel prijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lag#fe aratis verzekerd tegen ongevaHen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen? jf redactie dezer cotLr,ajit ontving1 ceue ^jodiging voor eene jkxnngt* uittgosdh reven djoor de Vrijm&tse- Jfeloge. te "Bergeai-op-Zooni en. te boudeu Egen, 1 Maart, te Goes. 'Op die bijeen- et zal ds. A. E. E Junod spreken Vrijmetselarij en Verdraagzaaamheid, aanleiding van Lessing,s: Nathan j Weise". Het is lichtelijk naïef van het itnur der Bergenop-Zoomsoke^ Loge. tholieken te invitee ren tot het bijwonen i VrijmetselaarsvOTgafariugein. Weet het 4uur niet, dat, zoo er ooit sprake is „nulli commiuiio"v geen gemeenschap verstandhouding, dit ten strengste toepassing1 is op Katholicisme en netselarij Deze beide instituten 'Doch j diametraal tégenover elkander, zijn jirs volstrekte tegenvoeters. De Loge Jf -weet 'net, zoogoed als wij. In het Ne- (laiidstihe Magonnieke Weekblad van 3 «ril' 1893, blz. 222 lezen wij', dat de ktholicke godsdienst en de Vrijmetselarij ka njnfligelijk zijn te vereenigen ais i en water; m „Rauhtitte", hoofdorgaan Duitsehe Vrijmetselarij, lezen wij (jrg. 98 bi». 158) dat er slechts één dilemma of de Vrijmetselarij of het Pausdom ét er onder, terwijl in het Engelséhte onnieke orgaan: „Freemasons C-hroni- (jrg. 1888 d. II blz. 17) wordt ver luid, (dat „Komanisme" (Roomseih-Ka- plicisme) en Vrijmetselarij niet alleen «reenigbaar zijn maar radii ra Al' aan aar trgenivergl'stel'd. Bij den Katholiek Weegt daarenboven t gezag der Ranse®, die de Vrijmetselarij Jihen veroordeeldPaus Benedictus XIV I do gTootste geleerde der 18o eeuw 1732 en 1751; Paus Pius VII f!u fel; Paus Leo XII in 1825; Paus Pius II in 1829; Paus Gregorius XVI in Jl2;- Paus Pius IX in 1840 en 1865; en- ^uf Leo XIII, djen zeer zeker wel geen toeoh onder de dompers zal rangschik- h, ia 1882 (Encycliek „Etsi nos"') in fe4 (Encycliek! „Humanum eenus") in 90 (Encycliek „Ab apostolici") m 1894 ncycliek „Praeclara") en in 1902 (Euey- iek „Annum ingTcssi"). wek afgezien hiervan, wat moeten in die bijeenkomst van 1 Maart q? Er de verdraagzaamheid' keren aar daarvoor hebben wij de Loge niet bdig. Wij. katholieken, weten zeer goed, lat wij in een land al3 het onze, waar Insohen van allerlei belijdenis en ver- pillende godsdienstige opvatting sa men- pnen, in vrede en verdraagzaamheid moe- i leven en dat wij, wanneer wij onze sreld- en levensbeschouwing tegen an- ren moeten verdedigen, altijd' goed de Srsonen van de beginselen moeten on- •scheidcn. Zoolang mogelijk toeb ai- i leert ons onze godsdienst moeten in anderen het goede veronderstellen het kwade verontschuldigen, want zij i onze naasten, wie te beminnen on-, oie Jlel^ke HtPaaid uitdrukkelijk als plicht kit opgelegd. ■Ziedaar een leer der practisdhc ver- aagzaambeid, die hpt in dluidelijkheid degelijkheid verre wint van da verwa rde theorieën van. iaigemeene broeder- tap en menschenmin, die de Loge ver- •ndigt!) [Nog gekker wordt Ihet, wanneer wij na,- ■an, dat ons op de magonnieke bijeen- pmst van 1 Maart d,e verdr-aagzaamheid ét worden geleerd naar aanleiding van ess-ng e Nathan dér Weise". De naam «ting boezemt den Katholiek, den ge lovigen christen in het algemeen, geen rtrouweu in- Deze zoon van een geloovig Mhersch geestelijke (geb. te KamenZ i 1709 over!te Brunswijk in 1781) irloor vroeg zijn geloof, sloeg dea weg naar pt rationalisme in en wierd voor Duitseh- ndl wat Voltaire werd voor Frankrijk: evowlooper en wegbereider van het mo derne onpcloof. Ongeacht zijne letterkun- dige veroienstem, staat zijh naam met een zWarten kool geteekend door de vernie- tigingsoampagniB welke hij ondernam tegen den positieven christel ijk en godsdienst. Met n-iroe dpor zijtae „Fragmente eines: Ungékannten" en door zijn „Nathan der Weis""' heeft hij in tal vain harte» dien religieuzen bodem ondergraven, en in vele gemoederen de giftige zaden gelegd^ van ongvioof en godsdienstig» onverschillige beid. Zoodoende is Lessing geworden, niet de apostel van verdraagzaamheid, maar de apostel van het indifferentisme, waar door de ziel als onder geestelijke narcose giebracüit langzaam djen geestelijken dood sterft. Dat indifferentisme nu wordt ver kondigd m „Nathan der Weise", fiem drama, spelende tijdens idle "Kruistochten en ten tooneele voerend,e een christen, een muzelman en een jood,, die in een godsdienstig twistgesprek geraken. De jood „Nathan der Weise" heeft de mooie rol en dw.r zijn mond spreekt feitelijk Lessing. De christen is d» onbenulligsta der drie, hij doet domme vragen en geeft stumperige antwoorden. Het gaat er tus- sdhen die drie om, Welke godsdSenst de eemg ware en dus de beste is. Nathan beslecht het pleit met héb vertellen van: de label der drie ringen, Welke zoo mooi Waren nagemaakt op het model van den ocrspronkelijken ring, die inmiddels Was verloren geraakt, dat zij als twee drop pelen water op elkaar en. op den oor spronkelijke® ring geleken. En dan roep Nathan (d.w.z. Lessing) triomfantelijk uit: ,al]« godsdiensten zijn evengoed!" Zie daar: Turk of Mormoon, Chrisiten 'pfi Boeddhist, Hindoe of Vuuraanbidder; 't is alles hetzelfde, want hot is alles evengoed. Le-ve de verdraagzaamheid 1 Met dat soort verdrnagzaaiolhcjjd nu, hetgeen eigenlijk niets anders is dan gods dienstige onverschilligheid, schijnt de Loge het opperbest te kunnen vinden. Wel wor den alle werkzaamheden in de Vrijmetse laarsloges verricht in naam of ter eere van den „OppeirbouWheer des Heelals" een magonnieke term voor „God" maar die term is zeer rekbaar. De Vrijmetselarij toch is niet alleen w;at hare riten, t'eeke- nen, vormen enz. betreft een raadselach tig en geheimzinnig genootschap, maar do woorden die zij bezigt hebben een ge heel andere beteekenis, dan in het gewone taalgebruik. Omtrent de uitdrukking: „de Oppar- bouw'heer des heelals" lezen wij dan ook in het tijdschrift: „Monde magonnique". (VrijmetselaiTSwereld) D1. IV blz. 657. God, de Groote Bouwineester van tiet heelal (is) eene algemeene benaming, die iedereen sinds Plato kan aanvaarden voor den God dien hij vereert, zelfe diegenen, die niet in een God gelooven". Ja., nu wordt het duidelijk. Alsi biet Godsbegrip zóó rekbaar wordt gemaakt, kan de Loge gemakkelijk allerlei vogels, van diverse pluimage op godsdienstig en anti-godsdienstig gebied als in één groote volière herbergen. Dan begrijpen wij, dat Br Ducarre, vrijmetselaar, in de alge- meene vergadering van het Groot-Oosten te Parijs, op 3 Juni 1867, onder net ap plaus der vergadering zeide: „La Magon- nerie pe»t groupper sous sa banaicra les 2800 manières de oonjprendre Dieu", de Vrijmetselarij kan.de 2800 soorten van Godsbegrip onder haar vaandel scharen." Zij kan ze dus alle verdragen. Toch is er één godsdienst, dien (dfa Vrijmetselarij niet verdraagt, dein Roomsdh- Katholieken, en daarom verhouden de ter men: „Vrijmetselarij" en „Verdraagzaam heid" zich tot elkaar als water en vuur. Het Roomsch-Kathplicisme, als zijnde de zuiverste openbaring van het christen dom is de_ doodsvijand der Loge, wardit door ha.ar inet onuitbluschbaren haat ge haat en vervolgd. Overal, waar het Katho licisme zijn zegenrijken invloed doet gel den, op elk terrein des publieken lévens, ziet het ztch aangevallen, door da Vrij- feuiileton Sl> Morgen, in den loop van den dag: Uitstekend. Ik zal waarschijnlijk uit qpi tot den avond toe; maar gij zoudt tij zeer verplichten, door mij een woordje aaroimtrent toe te zenden. Mijn adres is >zef Budweis, hotel Russia. Ziehier wat zou willen weten: Of Wrjemmailoft ge- Pnwd was, en zoo ja, wat er van teiina vrouw js geworden. Zoo neen, waar hjj poonde en welk zijne huisgenootem waren, "t is voorloopig genoeg. Gij zult het weten; maar gij ge- »ft toch niet Mijnheer de Boradelski, ik geloof iat Stanislas Winkoff tot alles in staalt 5- En thans neem ik afscheid van u, ho- •éude u niet al te lang te hebben opge- "éiden. Integendeelik herinner mij niet ee» •relKcmier bezoek te hebben ontvangen, ■erzekerde de kolonel, op een toon, die 'loeveel hoop er in zijn vertwjj) Wend hart -was wedergekeerd: Ik stel "n groot belang in deze zaak; als vriend «Wüie Gerodowski was het mij on draaglijk mevrouw Waletski gebuikt te zien gaan onder zulk een onverklaarbare dwingelandij. De wereld schijnt er vrede mede genomen te hebben; ik niet. Ik kan niet gelooven dat Marinka Gerodowski. zooals ik haar heb gekend, ooit hare vrü- heid zou verkoopen voor persartikeltje» ten bate der prinsen. Maar ik vraag u dan ook als een gunst mij op de hoogta te willen honden van de resultaten van uw onderzoek. Gii zult mij eiken gvond hier aantreffen, totdat bet door mij ge huurde apartement in orde is gebracht, wat nog zeker eene maand zal duren. O! antwoordde .Maxim Schranski. dan zal ik uwe njeuwe woning njet mo-gr zien. Over veertien dagen hoop ik al lang weer rustig te Weenem terug te zijn. En toch gereed te zijn gekomen 'hier? riep Boradelski uit, met een zegevieren den klank in de stern. Hebt gij wel eens in ©en circusieeu. hond aan een jas van zijn vervolgers Haatf omboog zien halen? vroeg Maxim- Schranski glimlachend. IZijn toehoorder knikte fcoestemlmfend. Welnu, ik ben als zulk een dier, «mijnheer. Ik laat de prooi niet los', dieiik eenmaal tusschen de tanden heb genomen, tot welke hoogten of diepten het mij njce metselarij, die geen pardon geeft, noch kwartier. Br Desmons, Fransch ICa>- merhd en Vrijmetselaar sprak den 20 December 1884 deze Woorden: .,De strijd die tuasöhen Katholicisme en Vrijmetselarij is aangegaan, is «r een op leven en dood en kent geen kwartier." In de „Freimauer- zeitung" van 18 April 1874 lezen wij1 heit volgende fraais: „Wem gilt unser Krisg? O, ihr wist fes so gut! Es gilt jener pfaffisch verlogenen Brud Die von Rom ihre Lcsung bekoman©®-" ([Wie geldt onze krijd'l O, gij weet het fzco goed; Het geldt het door 't Pausdoïm verleugend [gebroed Dat uit Rome z'ifn wachtwoord'ontvangt), iZelfs in ons nuchtere Nederland, waar de Vrijmetselarij onschuldig en ongevaar lijk heet, klinkt eenzelfde geluid. Hoor. hoe eertijds Br.J. E. Banck in zijn: „Lied, om bevrijding" zong, „Onduldbaar werd' voor ons het kruis Dat ons ais juk werd opgeladen, V-erwenscht het christelijk bedehuis, Waar wij vergeefs om uitkomst baden: Wat wil verwachten, waf wig wenschen: Geen hulp Van God maar van de men- [schen" 2) Ook het orthodox Protestantisme deedl met het Katholicisme in den haat de." Vrijmetselarij}. „Met een orthodoxe kerk kunnen wij niet samengaan", lezen wij in Bauhütte van 15 November 1913 (no. 46- fc-lz. 361) „daarom staat ook de Vrfjmetse- larii tegenstrijdig aan elk orthodox cleri- calism-e". Het is dan ook alleszins ver klaarbaar. da,t dr. A. Kuijper het lid maatschap der Kerk en der Loige on- vereenigbaar heeft verklaard in een man van beginsel. Wij zouden nog lang kunnen uitwei den over alhetg-een de Loge in haar haat jegens de Katholieke Kerk tegen haar heeft ondernamen; boe de rev». luliën, die sinds het jaar 178(9 Europa en Amerika speciaal de Katholieke lan den in die wereldideelen teisterden,, door haar zijn ontketend; hoe kerkvervol gingen als de „Kulturkampf" jn Duitsch. land, anti-kerkel'ijke wetten als die van Combes in Frankrijk, baar werk zjjn, hoe zri' met geschroomd heeft, hare in haar oog al te vrijmoedigetegenstanders met geweld uit. den weg te ruimen. Men denk© b.v. aan den moord op Ecuador's Katho lieken president Garcia Moreno, Jje in Aug 18-76 onder den dolk van MUcon- nieke moordenaars viel. 3) Dit alles zou ons echter te ver buiten het bestek en den opzet van dit artikel voeren. Wij besluiten dan ons betoog over „Vrij metselarij" en VerdraagEaamheid,'i' met de weerden van Jac. P. van Term; uit wiens werk: „Het ontstaan, streven en einddoel der Vrijmetselarij" "wdjl tal van aanhalingen voor dit artikel benutte» ,,Bjj zoo groote tegenstelling tusschen de roaconnieke en de christelijke levensbe schouwing kan het niet anders, of de Vrijmetselarij moet, niettegenstaande alle leuzen van verdraagzaamheid de onver- eenigbaarheid gevoelen, dus de onver draagzaamheid vertoonen welke 'zij in princije zelve erkent. Stellig1 zhl men bïj afzonderlijke (Vrijmetselaren, met namfè bij dezulken, die van de hoogere ge" ti men (der orde) onkundig zijn gebleven. 4) een oprecht gemeend streven naar eerbie diging van anUerer begrippen aantreffen!; -maar de Vrijmetselarij als zoodanig, als stelsel, practisch dus door de daden barer aanhangers, die het meest van haren geest doortrokken Zjjn, moet principieel vijandig, dus onverdraagzaam, tegenover jde haar weerstrevenden staan." 5) Den heeren, die ons voor de magota- nieke bijeenkomst van 1 Maart uitnaodig- den, z'al het intusschen wel duidelijk' zijn. dat wij, er de voorkeur aan geven, op die moge trekken, Dan begin ik te gelooven met uj dat de prooi Winkoff te beklagen is, antwoord de Boradelski met een helderen lach: Wanneer zie ik u weer? Ik verlang reeds naar onze Volgende ontmoeting.: Elk'en avond zullen hier wiin en sigaren op u| e'1 uw vriend wachten; maar bovenal e©n dankbaar en bewonderend toehoorder. Morgenavond reeds als ik kan, ant woordde de detective: zoo ik niet ver schijn, dan is dat -een teeken dat ikt bezig, ben voor onze zaak. Welk een sympathiek meusch-riep mijn vriend uit, zoodra wij ons weder op straat bevonden: een krijgsman ©n ridder ■van den ouden stempel. En zelfs neml geeft de gravin voor dien kerel op! Sta nislas Winkoff heeft zonder Maxim' Schranski gerekend 1 Zijne schoon,e dagen zijn voorhij. Hoogstens éénmaal nog zal hji op Waletskj logeeren, en daarna hoop ik de schcone burchtvrouw te bevrijden, van den draak, wiens bestaan Zjj niet eens erkennen durft, uit vrees dat hjj zich zou wreken. Het spijt mij slechts, dat ik haar huwelijk niet zal zien. Waarom niet? vroeg ik lachendeen reisje naar Polen schrikt u toch niet af. Zjjn gelaat werd plotseling erntsig. bijeenkomst te schitteren door afwezig heid. 1)Deze praktische verdr.aag'Zaaniheid, Welke die Katholieke Kerk haren kinderen als plicht voorschrijft, brengt echter Vol strekt niet mede, dat de Kerk daarom ihet Zwarte als wit, de dwaling als waar heid' erkent. Deze z.g. theoretische of dogmatische verdraagzaamheid! werpt zij vérre van zich, ein terecht. Juist toch, om dat de Kerk volstrekt zeker is, de gtetieele godsdienstige waarheid tei bezitten, moot! zij onverbiddelijk iedere dwaling1 veroor- deelen. 2) Zie het „Jaarboekje voor Uteitehnd- acho Vrijmetselaren", 5895 (m-agonniek jaarcijfer voor 1895) b)Z. 238 en 239. 3) Hoe ook in ons land de Loge op Poli tiek gebied ageert tegen de christelijke levensbeschouwing op staatkundig gebied blijkt uit het feit, daW de val van bét derde christelijk ministerie van. macon- nieke zij'de is. voorbereid. Ld, het Magt®- niek Tijdschrift December 1912 lezen wij De 16e November 1912 zal, aar wij ihopan en vertrouwen, in de staatkundige geschiedenis van Nederland en Sdje kolo niën een dag zijn, die in la,tere jaren iJs, de geboortedag van een nieuw opgewekt leven zal Worden- gevierd. Op een en den- zelfden dag is in afzonderlijke vergaldenn- g-en Van de drie liberale partijen heit torcontratiepTogram met geestdrift' ain- genomen. Een dag, o-ok voor onze Orde van beteekenis (wij drukken dit Vet af, Red.) want wij mogen het nooit vergeten dat de stoot tolt déze concentrate van magnnnieke zijde is gegeven Wij weten -allen, hoezeer te voren in magonniéke kïingtn voor het tot stand brengen van samenwerking is geijtverd Mogen Wij- dus niet terecht Zeggen dat deze ecneen- fratic magonaiek' is gewteest. in oorsprong en bedoeling. Terecht schreef ml" W. C. Wen- delaar in hét Maconniek WecbladDat te juist het specifiek magannicke W'eik, dat veor deze zaak gedaan kan worden ieder brenge in zijn kring, zonder drukte, in hét openbaar, de magonnieke zijde op deze wijze naar buiten- Deze woorden onderschrijven wij Van harte. Moge Ieder Vrijmetselaar such oen ter harte nemengéén Vrijmetselaar HijVe achter, w'aar bet geldt in Juni 1913: zij'n p licht te doen voor de zegepraal van de vrijheid in den strijdltegen al w:at -deze bekampt". Bovenstaand- stuk' is door baron Van Wijnbergen na de verkiezingen Van 1913 in de Twéede- Kamer aangehaald (zie Hand. St. Gen. 1913—'14 II bla 459— 460). 4) „Ieder Vrijmetselaar zoek hét doel, het geheim- d-er Vrijmetselarij, weinige zii-n er echter, die hét daar zoeken-, waar zij'het zouden kunnen vinden." (Mag-n- niek Weekblad, 5 Ang. 1872, blz, 3.) „Vele- Vrijmetselaars meenem de orde to kennen en toch hebben zij' niet het minste vermoeden van wat de orde eigenlijk is" (Magonniek Weekblad' 29 Juli 1895, blz. 443). „Het Zwaartepunt van- onzen arbeid ligt in. -de hooge graden (Rozenkruisers, Tem peliers). Da,ar maken wij den vooruitgang, de staatkunde en dé werelldlgesaiiedei-1 nis". (FreiuiaueTZeituug, 1874 no. 19, "blz. 150). 5) Zie ihet aangehaald» Werk, hlz. 269. "BUrTENLAND. Frankrijk en Duitschland DB BEZETTING IN HET «OEUGEBIED, Amerik'aansrke bemiddeling. BERLIJN* 26 Febr.: Naar aanleiding. Van Harding's boodsjbap aan den senaat en de uit Londen komende 'geruchten om- Neen, zeide hij: dat is het ooklniel; -maar wie zou er aan denken mij- öp de bruiloft te noodigen. Een detective is, vtoor de slachtoffers eener misdaad, de vriend in den nood, de vriend van eé» uur;! laat zijne taak volbracht zijn, dan wordt hlrj wederom een vreemde, verdwijnt hij op den achtergrond, daartoe gedrongen door de onverdiende minachting, welke men koestert voor zijn valk, Men moet werken voor de kunst zelve, Xaraxacus, of voor de m-enschheid, niet voor de menschen. HOOFDSTUK VIL Den volgenden morgen gin ge» wjj op verkenning nit; maar ditmaal stelde Mar xiin Schranski een geleerde voor, met lange grijZe haren, een bril en verwaar loosde kleeding. Ik ook haid een transfer, taatie moeten ondergaan. Nooit te voren had ik mij in het bezit verheugd vanjden krullebol, of den baard dien ik nu droeg: nooit znlk een vet, verstoten pak agent. Dit laatste vooral hinderde mij geweldig; maar men moet iets over hebben voor zijne naasten, en het viel ook lichter een offertje te brengen_ op het altaar mijner onverdeelde bewondering Voot de gravin. Trouwens, het zou mij weinig gebaat Is v. ROSSEM'S beste CuragjMjf Is lichte Pruim- en Roipfttabakt Is ongesausd en geurig v. nature fbaar a 12 ct. p. '/2 ons (Ingez. Mei.) Is ver1 tren't' Amerikaans ,Ee bemiH'delinirs'planneilt kaïn Worden médegede-eld) dat' hï'erouitrenï 'fe Berlijn te bevoegd er pl aatse nog nietó bekend is, ook niet bij het AmérikaanScbjé gfezamtseKap; Er wordt overigens op ge- WeZen, dat Harvey zich" geruimen 'tq® reeds Weder te Ti-raden bevindt. Hét „Eferl." Tagebla t'r-schrijftDe ge< ruchtan o-mtrent de Vt>,»beTeidinB van VerWteZenlïjhxng der Amérikaanscffle plan-* nfen moeten met hef swtsie voorbehoud wtorden aanvaard.- Te o'ffic'ieel'er plaafed is o-mtren't 'de be'doeldh' uitlatingen Van! ge'Zan't Harvey niet hét -minste béken'® en ook in ïinancieele kringen hééft ménl -gieen enkele bévestigin-g Efekrezen, -ven- min als op een der beurzen de stand Van den dollar doer deze berichten be- inVloed ïs geworden-. De New-Torksche CPrreshondent Van 3d „Voss; Ztg." Zegt. dat on'danks de gun- s'tigte ontvangst^ welke de plannen va® Harding te Londen hebben gevonden', -mén in DuitscHand goéd er aan doet die plan'- !nen v,an Harding nog niet als vol'don.gé® 'feiten te beschbnWen-.- D-e president' heeft niet alléén Franseb'én tegenstand tégea' bemiddeling te o-verwinnon. doch ook dén' onwil in het eigen land om; zioh in Euro- pecsche kwesties te mén gen - Deze onwil is nog dezer dagen duidelijH glebleken bij de Kondschap- wttike presi dent Harding' aan den senaat gericht heeft om' véor 'te stellen dat de Véreenig, de Staten tot het permanente iutornatió- nalé scheidsgerecht van den volkénhon'di Zouden toetreden., Vcrklarin'gcn van Bonar Law, LONDEN, 26 Febrnari. In hét lager, huis heeft Bonar LaW weder een aantal. Vragen in verband met de kWest'ie va® Het Roergebied te bebandéten gebad; In antw-oord aan Ram sav Me DonaM Gabonr) deelde hij mede', dat er in dd houding Van Engeland sinds de laatst» discussie aangaande de Roerbezetting gtaea Wijziging was gekomen.- Op een andere Vraag antwoordde- hüjit dat Engeland de Franséhe regeerin-g had! laten Verzoeken in het Britsc'he R'ii'ng,et- bied geen verdere arrestaties van Duit- séh'ers te ondememenl; Zonder eerst do Engelsche autoriteiten geraadpleegd to hébben.- t Era legerorder Van Pay»£> Generaal Payot heeft in het bezette gebied een legerordeT uitgevaardigd'; Waarin hïj zijn voldoening, te kennen geeft over hét wérki dat tot nu toe verricht 5s door de Fransehte en Belgische spoor- Wegarbeiders,; 227 officieren en 10.0001 militaire spoorwegarbeiders zijn werk zaam op de lijnen', waar onder norm-ale omstandigheden 120.000 Duitséhe spoor wegarbeiders werkzaam' zijn over 16.0001 Tv.Mspooweg. De ïnfcrnationale telefoonver bindingen. BERLIJNj 26 Februaric Uit het be zette gebied wordt gemeld, dat dé Fran* 6ch'en thans zijn overgegaan tot het ai* snijden van de internationale telefoonver* bindingen.- Zoo Was den 24en Februari de lijn.DordtmUndRotterdam verbroken# De postautoriteiten hebben hiertegen ge. hebben, of ik al geprotesteerd had. net was slechts tolt den prijs mijner ijdeliieiidl dat ik mijn heeischzuchtigen vriend mocht vergezellen op den voorgenomen tocht. In het adresboek van het hotel, had Schranski uitgevonden waar Stanislas AVinkoff woonde. Het was in de Alexan* derstraat, een fraai en kostbaar apparte ment Die man beschikte over niet min» der dan acht ineenloopend.© kamers, waar van er drie waren ingericht tot het geven- van feesten. Twee huizen verder, mompelde Schranski, toen wij voor het groote hui® stonden, waarvan Stanislas de eerste ver dieping had gehuurd; tenzij hij ajjne moe der op een zolderkamer heeft ingekwar tierd, zal dat niet moeilij-k te vinden zijn. Gij ziet, hier staan alleen paleizen, be halve die bouwvallige woning daarginds, waar een deken over het balkon nangt to luchten. Zeker een stijflioofdige eigenaar, die zijn pand niet wil verkoopen of laten inrichten naar de ejschen van den moder nen tijd. Wij zullen er mp,ar eens heen» klaarn en naar de leegstaande kamers vragen. (Wordt vervolgd)» *mm sm nm «JSoi K i 'J;-.' i r

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 1