EM Mode-Vakschj DAGBLAD VOOR ZEELAND I RIEVEN ITHEEKBANK Roosendaal t KNAPEN, I dm engesahiktheid >he courant 0 Nummer 6 Maandag 8 Januari 1923 Negentiend® Jaargang GOES n a.s. chts f 3.- i - P. Hoalistraat 165. >ranje", goï rz 1 te Goes, billijk. t oen bij i lEfl bij verlies van f 7C bijverliesvan f jj ft bij verlies *an f QK bij verlies van f |K hii uorlio* I £311 overlijden I I3U een hand of voet I fü eenoog I een duim 1 OU een wijsvinger l i*J I cftfs hij levenslange een anderen vingt De Lokaalpoorweg op Zuid-Beveland. feuilleton BERAR, DE FAKIR i t op lig 8342-102 ZIEKEN EN ZWAKKEN f'1,50 p. flesch f 1,50 B f 1,80 f 0,50 n .an van Draisma f0,90 per flesch evertraan fl,65 p. fl. balsem 80 ct. per pot cent per doos rose-tablet 18 ct. ïanden-Zeep 25 ct. p. st. ïanden-Zalf 20 ct. p. d. loer-Kruiden ieders imerolie 25 cent isajet pknot78ct. t Boerinnetje 55 ajet n 7i 50 J, Stopsajet 50 Sajet 45 Kousen in alle maten. ining van een partij OLLEN MUTSEN. kt om uw Nieuw- kalender te halen. geoorloofd. \NJE KRUIS'; 'ijzen in contanten ïao.oooj^ 72.00».— 60.000.— 4§.«00.— 3«.«oo.— 3O.OO0.— 28.80».— 7.200. d 14 400 14.4HO.— 28,800.— 23.01®. 43 300. w 57.00». 113.400.— 007 410. lik lot een prijs! ostwissel of in postz. lTIS iedere trekku g. rekking gewuüsolit. jfSfë te bevelen I -*m ra itiseur-MagneJj»6ur Sptfurhond" r, slechts één enkelen <S- e !M jen in alle Nederl. bladen. ig f 0,60. Labero". )e Prins" van 4 Juni 1921) JRG. t uit: 0/ I* 10 en f 500. jaarlijksche uitloting. verkrijgbaar ten kantore respondenten en Agenten. De Directie. sir In Effecten. CHTINB. d® markturen zltUoi h M >r alle raken. veerkoomCe enen en teekenen^m alle s- en kiuderiiiemng. Zendt U ojriwdlgt per omgaande ,ater dan 100 modellen at, om U te laten zien hoe en Directrice UTRECHT. enst 76650. 8304-40 NIEUWE ZEEUWSCHE COU a m mi ia n m ss uaok. AbumainintitnrBs f Hoofdredacteur: J.W. VI ENINQS. Bureaux van Redactie en Administratie: Wastsmgal, QOEa Int ere. Telefoon: Redactie No. 97 i Adminiatratie No. 207 Bijkantoor: MIDDELBURQ,Markt 1 en 2, Telefoon No, 474 Meenam en tsprfs f 2,50 per drie maanden, f0,20 per waakt «oor Post-abonnée f 2,90 per 3 maanden. Advertentlgn van 1 tot 6 regele f 1,50, elke regel meer f 0.251 •Coutractregelprlj». te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen: (Ingezonden). Misschien heeft h|et velen verwolnidlerdi «a wam'sdiijnlijk >a het voor een toeken vaia zwakte aangérien, idlaffc ik zoa weinig van mij liét hopren in lien strijd, dia nu woddt over den spoorwegaanleg in' Zuid- jBjgrelanki Ik was evenwel niet vrij in mij- U bewegingen. Via ien Baad van Toe zicht op <£e Spoorwegdiensten heeft Z.E. Minister van Waterstaat het advies jnijnsr maatschappij gtevraag(d opp het door dón Keier Librije en 38 anderen' in- ^jejdieiide adres. Ook Gedeputeerde Staten vroegen ad vies. Aan het opstellen van djeze adviezen ban ik' bezig' en ntl is het eenmaal niet ge bruikelijk (dat men intussahen over het geen, waarover aidivies moet worden uitge- bracht, in helt' openhaar giaat sprekenj Staai' grfezan hebbendie verschillende in- jgie'zonden stukkien der laatste dagen en nu ffi vrees dat de bevolking1 Van Zuid-Beve- land, onder den invloejdl vjam allerlei ten jifeeïe onwaardige ten deetó, onjuiste voor-, stallingen over den Spoorweg, die haar bij ■voortduring worden bijgebracht op aller lei wijze, eene noodlottige vergissing zal begaan, meen ik over alle fonneele be zwaren te moeten heen stappen en al thans senige opmerkingen te moeten ma- fan. Met groote verontwaardiging stelt de heer Meulenberg), tegjenovér elkander hoe life voorstanders van den spoorweg hun krabht moeten' zoeken althans zoo zegt hij in1 persoonlijke aanvallen, terwijl flle fegenstandiers enkel met zakelijke argu menten strijden. Eilieve, is dit waar; is teüet veeleer het ornJgékeeTdle het geval® In heftop 23 October verschenen num mer van (dit blad' heeft da heer Labrijta, naar ajSnJeiidi ng Van de^ heer en Wclleman' a- eta^ehrijving van het Zuidelijk gedeelte1 van Z.-BevelanS als „de zaik van ZuiduBeve land", 'geschreven: „Is Z;tu.d-Beveland's „zak"' (en zijn mogelijk ook andiera zak ken") in aiwaehting van betere tijfdfen niet HoeMreifffander Ie helpen dan door 'n nood lijdende spoorlijn". Is dit een zakelijk ar gument? Immers neen. Het is niets anldierS '4a® «ene zeer duidelijke, buitengiewoion urnstige insinuatie tegen d|oor ieder als h«t' .ware met Idlen vinger aan te wijzen per sonen. Kon 'die heer Labrijh, zonder de kans foopen om 'dadelijk voor den rechter te) worden geroepen, duidelijker da verdacht making Van, laat ons zeggen „zaksipebke- rij" omdter de bevolking in omloop bïen- In hetzelfde ingezonden stuk heeft de heer Labrijn ook gieschreveu: „Want dat ïja lijn zich bedruipen zal, gelooft Wel niemand) en stellig niet de 'Directie der Sijefllerlandsche Spoorwegen. Wat kan het haar schelen? De Staat garandeert immers foeh het dividend der aandeeleni en bij' d'« 33 millioen tekort'1 kunnen nog wel en- Me!" Jk Vraag met; allen nadruk, is dit «ein Zakelijk argument, of alleen eens ernstige verdachtmaking Van personen, die foch waarlijk niet die eerste de beste jfijn. En dleze personen krijlgen die beleediging haar het hoofd enkel omida't' rij, die toch' sneer deskundig rijn in spoorwegzaken dan1 idje heer Labrijn, minder ongunstig over d» rentabiliteit der Zuid-BeVelaridsohe lij men denken, dan deze heer. Bekend is, uit de laatste weken, de aan val op 'd|e heeren, die, op verzoek mijner maatsohappij, die waarde der voor den spoorwegaanleg benoodigde gronden heb ben esehat. Is het eene zakelijke argu mentatie als over deze, bijna allen een of sneer openbare betrekkingen bekLeedlende, alom in het eiland gerespecteerde mannen aan Gedeputeerde Staten wordt geschre ven dat zij „bezoldigd" rijn door mijne maatschappij en niet meer geacht kunnen Naar het Fransch van L. B. 100) Toen. slaakten zij eenige geluiden, di> hadden, dat lmn vrouwen eta hun kinderen, dje bij de nadering der kara vaan in het kreupielhtnit gevlucht waren, te voorschijn kwamen. Met een spoed, die niet vrij was Van zekere vreesachtigheid, bracht men frisich water in. koelvaten, brandewijn, koeken van tarwemeel gebakken, vruchten, honig, en voor den Olifant een bak vol fmaïs, j- den hongersnood volgde nu plotse ling eed overvloed, waaraan de uitgehoni- J gerde menschen nauwelijks konden ge- teoven, al zagen rij dien rdet hu,n ei^sn bogen voor zich. 2)f aan dezen eenvoudigen maal- ®Jd, aie hun echter voortreffelijk smaakte, alle eer bewezen, namen de twee onbö- •tende mannen ieder een stok ter hand, vo<wzagen zich van een kleine hoeveeb proviand en maakten toebereddsef IL.5)IU te vertrekken. Zij kwamen Berar groeten, bogen zich mep voor heml ter aarde, knielden ue 0? t 1*^er')erk zich plat voorover met het ^aat op den grond, em huldebetoon worflleni „pnpartijldig" te zijn. Ik onder- achrij1 f geheel ile meening dn# tegen ole be- dkxalde heeren eene ongepaste beschuldi ging is ingebracht. Ik mogie verder vragen of' het een zake lijk argument is, dat de heer Labrijn allen dia voor den spoorweg zijh aid niet ,jweï- meenendle" menschen durft aanduiden en of het e ene zakelijke weidlerliegging ia als dis heer Labrijn over de adressen derghnen, aüie voortzetting' van den spoorwegaanleg hebben gevraagd smadend zegt: zij bewij zen alléén ml&t Welke lichtvaardigheid zulke speculatiëa, op het egjolslme) der mas sa worldem ondernomen." Ik voeg hierbij 'die vraag: met welk raeht verlangt hij nu Wel' gehoor voor het adres van hem1 en zijn med»-onderfeekel- aaarsd Zijn hij en zijne mejdlestanders de seiige menschen in Zuijdl-Beveland, die wieten wat zij onderteekenen Den slotte nog ddt: De heer Wellemin heeft als voorzitter van' hef bestum- tl'ar coöperatieve P nikerfabriek „Zieeland" in dis laatste campaighe eene inspectiereis ge maakt lan'gs dja havens. Hij vertejlt d,at zijn auto op idfein todht. tof tweemaal tos in dien muddier is blijven steken. Onmiddellijk ant woordt de heer Labrijn. „Dat da heer W. op zijn snoepreisje per auto tof tweemaal toe in dien modder blééf steken, wettigt de Vraag: ,/>p Welke allerzonderlingste w«- gisn begeeft de heer Welieman zich, als hij auto-snoepreisjes maakt". Is idif nu een zakelijk argument? Heen! Het is eene; in sinuatie, Waarvan ik 'dtan aard niet wil omschrijven. Maar niet 'die heer Labrijh alleen bezigt andere dan zakelijke argumenten. Wat is die Vraag van den heer P. Van 't iWiesteinjle in1 zijn ingjezonldlen stuk in het nummier van ÖSt blad van 30 Decem'bér „Zou de heer Labrijh alleen Idien knuppel hanfeeren of zOiUldlen er honderden gereed staan dif met hem te idloan, wanneer de gelegenheid hun slechts werd geboden" anders dan eene ophitsing'? Is men ondier da tegen standers van meening dat knuppels ook all toelaatbare zakelijke argumenten zijn om to bewijzen diat verderen voortgang van het werk niet gewfensehf is'? Destijds hebbent de Directia der Ne der- landscha Spoorwegen en ik het stilzwijgen bewaard. Aan dergelijke aaptij gingen Wordit geen tijd verspild. Wij zijn reeds ge wond' goworden aan laster en verdacht making. Ook thans vxnld't ge;en onzer het noodi'g om zich daartegen te gaan verde digen. Maar nu letterlijk' iedereen be lasterd wordt, die iets teml gunste van den spoorweg Hlurf t zeggen, meen ik te mioeten sprtóken ter wille van anldleren. Da bevolking van Zufd'-BevelattcÊ moet ar ten slotte eenmaal op gewezen worden hOiS lie strijdwijze van den heer Labrijn en zijne medestanders (alle'?) is. Beoogt men dlaarmede nu Werkelijk alleen maar cm' een zuivere zaak te dienen? Dan is voorwaar het middel erger dan de kwiaal. De Redactie van „De Zeeuw" heeft aan eten heer Meulenberg,,categorisch de vraag gesteld' of hij geïnterresOerd is in eenige autohus-o-pdleineming1. Genoemde heer heeft dit verontwaardigd, maai' stellig, ontkend!. Zijne ontkenning' moet worden aanvaard. al geeft zij, hoe stellig ook, niet. al het lidht dat noodig) is. Maar ik mng» hem opmerken dlat er voor zijne ver ontwaardiging igtaen plaats is'. Vast staat', ik bezit 'de desbetreffende schriftelijk© m'edédeeling, dat hij' Ite zamien met den autobusondernemer Krijger een bezoek gie- braoht heeft bij" een dier burgemeesters om Aliens medewerking te vragen tot de actie tegen Idle spoorwegen. De burge meester heeft mij nadien nog medege- dlaeld dal hi? van de heeren meende te hebb'ein verstaan, da'f zij' te zaanen naar het buitenland) waren gewieesf om auto bussen te koopen. Misschien heeft hij nog wel meer diergelijke bezoekenl &an Wur- gfetalöSeters gebracht'.' Heeft hij, te zamen, er op uitgiandfe m'et den heer Krijger, dan «venwel niet zelf het kwtaadl gerucht ge- wakki De Redactie van dit blad heeft de vrgag giestel'dl of de heer Labrijn) zich wel' b'c- wpst Wa3 Viaat de d'raagiwïjdtie 'zijner woor den; Gehoornde heer en dé heer Mcjulen- lianberg vindlen dat een psrsopniijiken aan val en hebben haast geen woorden ge- noieg om van hunne verontwaar'diging te doen blijken. Ik Vind die verontwaardi ging gdheel misplaatst. Wat dia Biedactie schreef is veeleer eelne Verldlediging Vain flten heer Labrijh. Op zachtzinnigfer wijze kan wel niet worden gepoogd om diens gesdhrijtf, waar van ik boVKn enkelte staaltjes' gaf, t® Verklircn. Waarlijk, id|a heer Meulenberg ate- ke de hand eens in eigfen hoezem.; En: als hij zich dlan in géweten vrij weet van eiken geldélijken band met den heier Krij ger als hij, ook tegenover zich zeiven kan ▼olhouidten dat hij alleen strijdt uit pure liefde vüor wat inzijha oogen to goede zaak is; als' hij gieene beleeidiging of ver. dhektmaking van plersoncn wil bezigen als strijdmiddel, maar alleen zakelijke .argu menten dian ga hij er niet meer met den heer Krijgsr op uitfllanl maks niji zich los van dien heer Labrijh en van dié ,va- d'eien, die achter de schermen blijven. Van1 'ddic laatsten blijkt hij niet los te zijn. Immlers ,hij weet van hunne hande lingen wat niemand: nog wist. Hij wist en vtertelt, da.t ook zij zich' gewend hebben tolt Gedeputeerde Stoten om vragen' dat toch vooral die poldervergaderingen bijeen zouden worden geroepen. Ziet' die bevolking nul nog niet in, wat' daarvan heit doel is? Zijl heeft in vele adressen, gevraagd om voortzetting) van ■ifeni bonw. Met behulp van de stemmen van uitwonende eigenaren, w'aarover de bédeelde heeren door hunne rentmees terschappen en andlere relaties! beschik ken; met behulp, ook van (fe verderen «Dwangmiddelen, die zij; tegenover velen hebben, zullen zij1 het „egoisma dier mas sa", d.W.Z. den wénsteh' der bevolking be kampen; willen zij fc-s' uiten trachten dioor te drijven, die dan aan met Zeenwsche toestanden niet van nabij Wekenden, auto riteiten1 als Hie meening' der Ijevblking voor - gelegldi zullen worden. Maar nu eenige zakelijke mediedleielingieo, aan de bevolking van Zuid-Beveland. De heer van 'tWesteinda schrijft: „Ik ben het volkomen met den heer Labrijh eens, 'diat de ingelanden de betalende per sonen zijn. Zij' zijn het, Htig in dez'e moei lijke tijiden den spoorweg in hoofdzaak leg gen. Het meeste misbaar tegen die actie Labrijh e.a. komt van niet-betalendien". Is het waai' wat die heer Labrijn heeft ge zegd) en blijkbaar door den heer Van 't Wiesteindle reeds voor vaste waarheid wordit aangenomenf Laat ons de cijfers dioein spreken. S Voor dien aanleg v-m den spoorweg wierdi in 1920 noodig' geaohti f 6.420.000. Dé Minister heeft aan mijne maats chippij als voorwaarde voor rijm» medewerking gesteld- dat dit bedrag' niet overschreden mag wondien. Van de bepaling dat zoo nooidig door allé partijen meer zon worden gtegeven mocht 'geen gebruik! wordten ge maakt. De voorwaarde is door de maat schappij aanvaar®; ei' wordt bij allé wterkaaamhedien rekening- mede gehouden. Van dit bedrag zal worden gegeven: dloor het Rijk f' 2.325.000; door 8. S. f 1.170.000; dioor de Provincie f 1.252.000; door de streek f 1.073.000; De zamfen de som van f 6.420.000. Door dé streek alzoo. de kleinste portie! Dus nog geen 17 pet.. En' van dia portie dier streek liebbén de gemeenten nog een dleel voor hare rekening genomen. Omdat die polders bovendien niet alle hebben! willen Igeven wht hun billijk aandieel w'erd gieaoht, hebben eenige particulieren dit 'dat bijna) met afgodische vereering gei- l'jjk stond. D-e fakir gaf hun met rijn magere, knokige handen een teekén, a® nu liepen rij haastig het dichte jungle in, verdwij!- nend als schimmen. „Zje zoo," zei Berar, „deze woningen behooren thans aan ons'. Wij zijn mieester over al wat' zich hier bevindt... zelfe lie menschen zijn onzje tot 'den dood toegei- wijde slaven! Eet en drinkt en slaapt! Leeft gerust zonder de minste zorg.. Gij rijt hier veiliger dan wanneer gij bewaakt werdt door een geheel regiment soldai- ten...." Johnny, Marius en Patrick luisterden verbaasd en opgetogen. Pyennyless daar- ientegfen schudde ernstig het hoofd en zeide terwijl hij Berar scherpi aanzag „Kunt ge mij ook zeggen, fakir, wie 'deZe mtenschen zijn?" „Koestert da Sahib' nog eenige vre>S? Hij z'ü zoo goed mij evten alleen te volt gen.... dan zial ik hem alles zeggen." Zij verwijderdien zich op een paar hun- derd schreden afstand en kwamen "hii een grootsche ruïne, verborgen achter reusachtig geboomte met een weelderii- gen. dichten bladerendos. „Ziehier," zei Berar, „een der tempels van Kali, de godin des doods, van wier priesters ik ér één ken. De tuien nrenj- «ohen welkte gijl zooeven gezien hebt, rifn de Bewakers dezer 'ruïne... het zijn- ïhoega's... Worgers... mijn nederige, mijn oiniomkooipbare slaven... de uitvoerders van mijn bevelen... In de provincie Bengalen heb jk er m'eer don tien duizend in mijn dienst." Ondanks rijn koelbloedigheid kon de kapitein dezfe onthulling welke Berar hem deed alsof het de natuurlijkste kaak der wereld gold, niet aanhooren zonder een. lichte huivering te gevoelen. „Waar (gaan zij nu heen?" vroeg hij. „Zij vertrekken met het beslist beval om ten twintigtal van omzte broeders, Thoega's te verzamelen en dan de acht- genoote van dein Sahib en het tonge1 Engelsche meisje op te zo-eken an te be schermen. De Sahib zal nimimler sluwer «peurhionden of trouwer bewakers vin den.'' Beschermd te worden door de Worgers ■van Bengalen waarlijk dacht de kapi tein bij zich zelven, dat is geen fijte- daagsch feit! Mijn lieve Claudia zal er inderdaad verrukt over zijn, als zij hoort wat pil goede diensten zijl dankt aan Ide leden 'dezer verschrikkelijke Sekte!" „Zoodra zij het spoor zullen gevonden hebben," ging Bierar voort, „komen zij ons hier waarschuwen, terwijl anderen in 't geheim een wakend oog houden." tekort gcldlekt. D;e grondeigenaren inge lanldtein der waterschappen en polders en tale particulieren betalen van de geheele aanlegkosten van dleze spoorwegen slechts omgóveer 14 pet. en flfe gemeenten slecihtó oipgteVeer 3 pet. De ingiotanjléii Kjjn het 4ks .niét, zelfg niet to Ingelanden en de (gemeenten tie zamen, die den ppovrwtegi in' htcidy.aai lkglgem. Wie dat zegt brengt aan 'dé bevolking een verkeerd© voorstel- lin'g' van zaken bij. Zeer Zeker dbet de keer Iiabrijh ook hetzelfde en wel in hoogte mate ook als hij roept van ongetelde miliioenien niemand weet nog hoevele!" Ook idle burgemeester va» EUewoutsldijk was mis' toen hij "in Hie raadsvergjadeanng van .ongéveer 4 Nov. er bovendien nog bijvoegdena allés wat hij reédö tegen den spoorweg' hadl gezegd, „dat de kana be staat :dat zelfe nog 40 pet. gteLegd moet worden op de toch reeds hooge subsidie". Zeer terecht heeft He Redactie van' „De Zeeuw" gevraagd!: Zal Zuid-Bevelamd die toegestoken hanld mij dunkt, bij aanbie ding van 83 pet. mag1 zélfé wel van twee handen worden (gesproken terugwijzen en "daarmede de boschulttging ondersölirif- vani Idiat stands gelden in Hit eiland wor den vermorst'? Ik voeg er bij: Zal Zuid- Bjaveland van zich zelven getuigen dat het niet dte moeite waard is. om! geholpen ie wordéni? Tk héb vernomen dlat de Bevolking wordt opgv.zweept door verhalen over verschrik kelijke verhooging van dien hoofdelijke» omslag, die noodig zal zijn om! de oijdra- gieni Hier gemeenten in den spoorwegaanleg tie betalen. Al dlie verhalen zijn onwaar. De Redactie kan niet zooveel' ruimte voor mij beschikbaar stollen dlat ik hier een vol- ïeidigc lijst van de jaarlijksche bijdragen kan gieven. Ik moet mijl bepalen tot enkele gMepem. Goes zal geven f 2.758,35; Ove- zanldie £'415,10; ElléWoutsdijk f244,65.: Wémel'ddnge f 800,80; 's-Heerabbskerke fill,Kortgéine f 131,80. Zijn dit nu zulke ondragelijke lasten'? L'B deze bifdra- gfen zulten later Biet verhaag® moeten warton. Veeleer is vermindering wö.ar- schijnlijk. En latere bijbetalingen, om- te korten op de exploitatie fe dekken, zullen nimmler worden gevraagd. Ik zal' uiteen- zietten waarom niet. Wat ik nu zeggen gtr, galdlt ook voor de bijdragen: van water schappen en polders. De exploitatie idler Spoorwegen op Zuia- Blev.elanidl zal niet zijn een afzonderlijke omdkmeming'. Zij' zal een deel zijn van het bedrijf der Nederlanidiseh» Spoorwegen. Déze onderneming heeft zich tegenover idle Staal en tegenover zijne maatschappij', in aene bij die wet goedgekeurde overeen komst, contractueel tot' die exploitoie ver- bondien. met beding dat zijl dig exploitatio niet zal mogen staken maar steedis zal moéten blijven voeren, geheel en bij voort- 'dïiring voor hare risico en dat zij in stand zal moete» houden eene dienstregelin»', die Hloor Uien Minister van Waterstaat zal worden vastgesteldterwajl die dienst zal moeten geschieden met materiaal' en over eene baan, Öie steeds ten genoeg© van dien Minister onderhouden en aangevuld zullen moeten wordl^p. Ten minste: vijf treinen zullen eiken Werkdagf in elke richting moéten rijden. De toestand, zooalsl deze nu bij allerlei tramlijlnen besttoat, dat 'met uiterst gebrekkig en verouderd materiaal een slechte dienst wordt onderhouden, ka.n ®us niet ontstaan. Al wat de heer Krijger aanvoert, over Idlen sléchten dienst op de lijln TholcnBerlgen-op-Zoom en op andle re lijnen is 'dtnsl hier niet toepasselijk en kan slechts öie bevolking verkeerde denk- t-.eelden brengenbeoogt slechts omi de be volking voor dien spoorweg bang te maken. De toestand dat door allerlei buitengewone sulisidies en bijdragen een noodlijdende 'dienst nog zoo'n beetje in stand wordt gehouden, zal evenmin kunnen ontstaan. Het bedirij.fzal geschieden met dezelflie 'diegelijkheid als op de bestaande hoofdlijn „Dank,Berar! Bank! Ik! kan mijn. titels '.van dankbaarheid jegens u niet meer tellen, zon talrijk! rijn 'z|e, en ik Veeit waarlijk 'niet hpe u. mijn .erkentelijkheid te bewijzten." „Meestex-, gij zïjt mij geen dankbaaineid verschuldigd I Ik ben hier de kening' der duisternis, en ik gebied over een lgger getrouwen.... Maar boven mij staan, de „verlichten", de poendits, de koningen des lichts, van wie ik op prijn. beurt de slaaf hen en die allen u vrienden feSffnZij bevelen, en ik gehoorzaam!" „Dus, volgens u." zei de kapitein) „zijn de Brahmanen eigenlijk de meesters van deze Woeste aanbidiiers der godin Kali''.. „Zooals zij hier de meesters zijn van valles",... „Verklaar u nader, fakir1" i „Meester, ik moet eigenlijk zwijgen.... maar gij zjjt geen Engélscnhilan, en. daar om m'ag ik w-el spreken, „Weet dan vooreerst dat van deze plaats, waar wij aan de godin menScheh- lolffers brengen, zulk een verschrikking uitgaat, dat geen enkele profane, Zelfe geen blanke' haar durft naderen. De bo dem waarop, wij staan, meester, js gevuld met lijken! „Sinds deze tempel, tnans een rrmt- 6cne ruïne, zooals gij ziet, werd opge richt ter eeye van Dourgha, van haar di« en de tarieven zullen dezelfde! zijn als opr dia overig.® spoorwegen gelden. Ik heb oob al van verhalen gehoord! dat da tarieven zoo hoog zulten, zijn. Ook dïti ia onwaar. Toegepast zullen wiordtan de gewone ta rieven die op de spoorwegten 'gelden. Al« i«prla»K' tariefevertagingen tot tetonjdl ko- m'eln of, zaoals de Min i ster in de Kamer ïn uitzicht haeft giesteldl, Weder buurtlver- kftci'-kaarteii verkrijfe-haar géstelldl Worden, zullett deze ook op de Zuid-Bevelandsch® Irjnien wordien ingevoerd. Nu irts over het goederenvervoer,. Ai- lerwggie wordt aan de bevolking) Verteld, dat dit niets te heteekmen zial htebbonj Zonder personenvervoer en zonder gjoe- dérenvervloer zal de te mailen spoorWagl eene noodlijdende voortdurend dp open bare kassen ruïneere»dte mislukking! wor- !den.' Dit' Wordt' zoo vaak en Zoo luidi gezegft, 'dat velen het werkelijk gaan gle- l'ooven.' Wat is' evénwel de Waarheid?, Het is aan de bevolkin'gl van Znid- SBev'oland vK.ldo.ende bekend, dat dp Diriaa- Cie d»r Nederlandsohe Spoorwegjen in Mi effgvloopen najaar, behalve voor en n* de tarieven Voor het) vervoer van ander® producten ook de vrachttarieven voor beetwortelen aanzienlijk heeft Verlaagd* De ervaring heeft daarna geleerd, 'da:t d'« boeren toen dadelijk dg gjelegienheid' wé der hebben aangegtrepen om grootte hoe-i veelheiden l,»etWortele* per spoor te Ver zenden, wijl 'dit voor hen gpmakkelijk? en voordeelig Was.- Als men nagaat hoe veel bieten 'diitl jaar over dte ZeeuWsehe lijp zijn v«rvper"d', kan met' zekerheid word«n berekend, dat over dfe n ieuWé lijnen ton minste 120,000 ton bdete* peï jaar vervperd zullen Wordenin jareëf van jrrooten verbouW o'f .grootje opbrengst (wlaarschijnlijk tot 150.000 ton. Dat b«- teektnt jpn minste 40.000 ton pter mhandl o'f btookend over 26 Werkdag|en ongevfeer 1500 ton per dag of 1Ö0 waggons Van IS 41/n *lkv Dat wil Zeggen twee VoJJB .treinen elk van 50 waggons.; Eene ftvten-. rtedige hoeveelheid pulp zal worden fe-< «•ug'gtevoerd van de- fabrieken naar de Veren. Stel daarnaast al het fruit, dat van Juni af vervoerd zal Worden en ai de aardappelen, uien e» andere landbouw- producten* Ook de aanvoer vnn kunsHi- mésitetoffen en wat me»r voor de boerderij', noodig is. Dan nog 'bouwmaterialen, Steen kolen en zooveel andere aioedieren., Waar- Ejk d® spoorw^gautorftleitien., dig met bien nis van al Wat langs den spoorwteg Ver-, Voerd pLegt fe Worden, als' hun deskun dig OiOrdeel uitspraken daitl Zuid-BeVe- land Voor een spoorweg rijp was, züjï* gécn „spoorWegm'aniakken", zooafe da heer Labrijn ze nu laatstelijk Weder heeft Ibetifeldi Zij spraken hun oordeel niet' lichtvaardig, uit, Zij' durven irnhfers zei-. ver: 'dc exploitatie aan en Willem dia volle risico op zich ngmtem Zal de beyM- king van Zuid-Beveland al de voorjtfr'ejen Hi® zij door aanleg Van een vollen spoor weg kan verkrijgén, willen verwerpen? Men zie toch naar hét) station Noordi- Kraaijert. Binnen enkele jaren nai 'de ope ning; heeft zich daar een' Voor dé Neder- landsche Spoorwegje» zeer loonend' vervoer öntWikkéld en heeft de omgeving al d® voordeelen van gemakkelijk spoorWegver- Vo«r leeren waardepren. Toch zijn ook iu de nabijheid van dit eltation havens*. En niet eens een dorp.- 1 Wie heeft het station Noord-Kraaijérf tot st3tid gebracht: De Directie der Nte- derlandsche Spoorwegen, die tot groote ergernis van den heer Labrijn exploiteert hij Vergunne mij een kleine bloem te- uit rijn geschriften den „lompen Spoor trein'', het „verouderde vervoermiddel'', plompe dure stoomWagena"die op d® spoorwegen onderhoudt een „duur" „goor Jog" spoor- en tramverkeer.- De onderstelling' dat' de h»er Labrijn d* be teekenis zijner Woorden niet ien' volle beseft, is wel eene zeer zachtmUe- Wij Kali, de .gemalin van den. god Sim, noemen, zijn duizenden ©n aogmnajsi dui zenden van alle streken der aarde in da zen grond begraven gewonden." „Dus het Tboegisme, dat schrikwekkend! genootschap van worgew, is een sekte f» „Ja, Sahib, een godsdienstige sekte." „Ik dacht dat de Thoega's moorden of wel uit wraak ofwel uit roofzucht'A..: Een fijn glimlachje speelde om dp lie pen van den fakir. „Welke reden, ee* Thoega ook' moge hebben o(m iemand te dooden," antwoordde hij, het slacht offer wordt steeds als een brandoffer de godin van den dood aangeboden- De in gewijden van den derden graad, de „ver lichten", de poéndits, wijzen deze slacht offers den ingewijden v.an den tweels» graad aan die, zooals ik, aan het hoofd staan der worgers. „Dezen handelen volgens onze hev.g- lenl Somwijlen komt bet voor dat hi? die het vonnis voltrekt, zich meester maakt van de bezittingen valn zijn slachtoffer... iWat zal ik zeggen? De mensch is Piet volmaakt. Maar de meesten, geloof mjj, handelen uit godsdienstige beweegrade nen." 1 „Wonderlijk!" (Wordt rervotgd.l i - i r i i

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1923 | | pagina 1