EM
Mode-Vakschj
DAGBLAD VOOR ZEELAND
I
RIEVEN
ITHEEKBANK
Roosendaal
t KNAPEN,
I dm engesahiktheid
>he courant 0 Nummer 6
Maandag 8 Januari 1923
Negentiend® Jaargang
GOES
n a.s.
chts f 3.-
i - P. Hoalistraat 165.
>ranje", goï
rz
1 te Goes,
billijk.
t oen bij i lEfl bij verlies van f 7C bijverliesvan f jj ft bij verlies *an f QK bij verlies van f |K hii uorlio*
I £311 overlijden I I3U een hand of voet I fü eenoog I een duim 1 OU een wijsvinger l i*J
I cftfs hij levenslange
een anderen vingt
De Lokaalpoorweg op
Zuid-Beveland.
feuilleton
BERAR, DE FAKIR
i
t
op
lig
8342-102
ZIEKEN
EN ZWAKKEN
f'1,50 p. flesch
f 1,50 B
f 1,80
f 0,50 n
.an van Draisma
f0,90 per flesch
evertraan fl,65 p. fl.
balsem 80 ct. per pot
cent per doos
rose-tablet 18 ct.
ïanden-Zeep 25 ct. p. st.
ïanden-Zalf 20 ct. p. d.
loer-Kruiden
ieders
imerolie 25 cent
isajet pknot78ct.
t Boerinnetje 55
ajet n 7i 50 J,
Stopsajet 50
Sajet 45
Kousen in alle maten.
ining van een partij
OLLEN MUTSEN.
kt om uw Nieuw-
kalender te halen.
geoorloofd.
\NJE KRUIS';
'ijzen in contanten
ïao.oooj^
72.00».—
60.000.—
4§.«00.—
3«.«oo.—
3O.OO0.—
28.80».—
7.200.
d 14 400
14.4HO.—
28,800.—
23.01®.
43 300.
w 57.00».
113.400.—
007 410.
lik lot een prijs!
ostwissel of in postz.
lTIS
iedere trekku g.
rekking gewuüsolit. jfSfë
te bevelen I -*m ra
itiseur-MagneJj»6ur
Sptfurhond"
r, slechts één enkelen <S-
e
!M
jen in alle Nederl. bladen.
ig f 0,60.
Labero".
)e Prins" van 4 Juni 1921)
JRG.
t uit:
0/
I* 10
en f 500.
jaarlijksche uitloting.
verkrijgbaar ten kantore
respondenten en Agenten.
De Directie.
sir In Effecten.
CHTINB.
d® markturen zltUoi h M
>r alle
raken.
veerkoomCe
enen en teekenen^m alle
s- en kiuderiiiemng. Zendt
U ojriwdlgt per omgaande
,ater dan 100 modellen
at, om U te laten zien hoe
en Directrice
UTRECHT.
enst 76650. 8304-40
NIEUWE ZEEUWSCHE COU
a m mi ia n m ss uaok. AbumainintitnrBs f
Hoofdredacteur: J.W. VI ENINQS.
Bureaux van Redactie en Administratie: Wastsmgal, QOEa
Int ere. Telefoon: Redactie No. 97 i Adminiatratie No. 207
Bijkantoor: MIDDELBURQ,Markt 1 en 2, Telefoon No, 474
Meenam en tsprfs f 2,50 per drie maanden, f0,20 per waakt
«oor Post-abonnée f 2,90 per 3 maanden.
Advertentlgn van 1 tot 6 regele f 1,50, elke regel meer f 0.251
•Coutractregelprlj». te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen:
(Ingezonden).
Misschien heeft h|et velen verwolnidlerdi
«a wam'sdiijnlijk >a het voor een toeken
vaia zwakte aangérien, idlaffc ik zoa weinig
van mij liét hopren in lien strijd, dia nu
woddt over den spoorwegaanleg in' Zuid-
jBjgrelanki Ik was evenwel niet vrij in mij-
U bewegingen. Via ien Baad van Toe
zicht op <£e Spoorwegdiensten heeft Z.E.
Minister van Waterstaat het advies
jnijnsr maatschappij gtevraag(d opp het door
dón Keier Librije en 38 anderen' in-
^jejdieiide adres.
Ook Gedeputeerde Staten vroegen ad
vies. Aan het opstellen van djeze adviezen
ban ik' bezig' en ntl is het eenmaal niet ge
bruikelijk (dat men intussahen over het
geen, waarover aidivies moet worden uitge-
bracht, in helt' openhaar giaat sprekenj
Staai' grfezan hebbendie verschillende in-
jgie'zonden stukkien der laatste dagen en nu
ffi vrees dat de bevolking1 Van Zuid-Beve-
land, onder den invloejdl vjam allerlei ten
jifeeïe onwaardige ten deetó, onjuiste voor-,
stallingen over den Spoorweg, die haar bij
■voortduring worden bijgebracht op aller
lei wijze, eene noodlottige vergissing zal
begaan, meen ik over alle fonneele be
zwaren te moeten heen stappen en al
thans senige opmerkingen te moeten ma-
fan.
Met groote verontwaardiging stelt de
heer Meulenberg), tegjenovér elkander hoe
life voorstanders van den spoorweg hun
krabht moeten' zoeken althans zoo zegt
hij in1 persoonlijke aanvallen, terwijl flle
fegenstandiers enkel met zakelijke argu
menten strijden. Eilieve, is dit waar; is
teüet veeleer het ornJgékeeTdle het geval®
In heftop 23 October verschenen num
mer van (dit blad' heeft da heer Labrijta,
naar ajSnJeiidi ng Van de^ heer en Wclleman' a-
eta^ehrijving van het Zuidelijk gedeelte1
van Z.-BevelanS als „de zaik van ZuiduBeve
land", 'geschreven: „Is Z;tu.d-Beveland's
„zak"' (en zijn mogelijk ook andiera zak
ken") in aiwaehting van betere tijfdfen niet
HoeMreifffander Ie helpen dan door 'n nood
lijdende spoorlijn". Is dit een zakelijk ar
gument? Immers neen. Het is niets anldierS
'4a® «ene zeer duidelijke, buitengiewoion
urnstige insinuatie tegen d|oor ieder als
h«t' .ware met Idlen vinger aan te wijzen per
sonen. Kon 'die heer Labrijh, zonder de kans
foopen om 'dadelijk voor den rechter te)
worden geroepen, duidelijker da verdacht
making Van, laat ons zeggen „zaksipebke-
rij" omdter de bevolking in omloop bïen-
In hetzelfde ingezonden stuk heeft de
heer Labrijn ook gieschreveu: „Want dat
ïja lijn zich bedruipen zal, gelooft Wel
niemand) en stellig niet de 'Directie der
Sijefllerlandsche Spoorwegen. Wat kan het
haar schelen? De Staat garandeert immers
foeh het dividend der aandeeleni en bij' d'«
33 millioen tekort'1 kunnen nog wel en-
Me!" Jk Vraag met; allen nadruk, is dit
«ein Zakelijk argument, of alleen eens
ernstige verdachtmaking Van personen, die
foch waarlijk niet die eerste de beste jfijn.
En dleze personen krijlgen die beleediging
haar het hoofd enkel omida't' rij, die toch'
sneer deskundig rijn in spoorwegzaken dan1
idje heer Labrijn, minder ongunstig over
d» rentabiliteit der Zuid-BeVelaridsohe lij
men denken, dan deze heer.
Bekend is, uit de laatste weken, de aan
val op 'd|e heeren, die, op verzoek mijner
maatsohappij, die waarde der voor den
spoorwegaanleg benoodigde gronden heb
ben esehat. Is het eene zakelijke argu
mentatie als over deze, bijna allen een of
sneer openbare betrekkingen bekLeedlende,
alom in het eiland gerespecteerde mannen
aan Gedeputeerde Staten wordt geschre
ven dat zij „bezoldigd" rijn door mijne
maatschappij en niet meer geacht kunnen
Naar het Fransch van L. B.
100)
Toen. slaakten zij eenige geluiden, di>
hadden, dat lmn vrouwen eta
hun kinderen, dje bij de nadering der kara
vaan in het kreupielhtnit gevlucht waren,
te voorschijn kwamen.
Met een spoed, die niet vrij was Van
zekere vreesachtigheid, bracht men frisich
water in. koelvaten, brandewijn, koeken
van tarwemeel gebakken, vruchten, honig,
en voor den Olifant een bak vol fmaïs,
j- den hongersnood volgde nu plotse
ling eed overvloed, waaraan de uitgehoni-
J gerde menschen nauwelijks konden ge-
teoven, al zagen rij dien rdet hu,n ei^sn
bogen voor zich.
2)f aan dezen eenvoudigen maal-
®Jd, aie hun echter voortreffelijk smaakte,
alle eer bewezen, namen de twee onbö-
•tende mannen ieder een stok ter hand,
vo<wzagen zich van een kleine hoeveeb
proviand en maakten toebereddsef
IL.5)IU te vertrekken.
Zij kwamen Berar groeten, bogen zich
mep voor heml ter aarde, knielden ue 0?
t 1*^er')erk zich plat voorover met het
^aat op den grond, em huldebetoon
worflleni „pnpartijldig" te zijn. Ik onder-
achrij1 f geheel ile meening dn# tegen ole be-
dkxalde heeren eene ongepaste beschuldi
ging is ingebracht.
Ik mogie verder vragen of' het een zake
lijk argument is, dat de heer Labrijn allen
dia voor den spoorweg zijh aid niet ,jweï-
meenendle" menschen durft aanduiden en
of het e ene zakelijke weidlerliegging ia als
dis heer Labrijn over de adressen derghnen,
aüie voortzetting' van den spoorwegaanleg
hebben gevraagd smadend zegt: zij bewij
zen alléén ml&t Welke lichtvaardigheid
zulke speculatiëa, op het egjolslme) der mas
sa worldem ondernomen."
Ik voeg hierbij 'die vraag: met welk
raeht verlangt hij nu Wel' gehoor voor het
adres van hem1 en zijn med»-onderfeekel-
aaarsd Zijn hij en zijne mejdlestanders de
seiige menschen in Zuijdl-Beveland, die
wieten wat zij onderteekenen
Den slotte nog ddt: De heer Wellemin
heeft als voorzitter van' hef bestum- tl'ar
coöperatieve P nikerfabriek „Zieeland" in
dis laatste campaighe eene inspectiereis ge
maakt lan'gs dja havens. Hij vertejlt d,at zijn
auto op idfein todht. tof tweemaal tos in dien
muddier is blijven steken. Onmiddellijk ant
woordt de heer Labrijn. „Dat da heer W.
op zijn snoepreisje per auto tof tweemaal
toe in dien modder blééf steken, wettigt de
Vraag: ,/>p Welke allerzonderlingste w«-
gisn begeeft de heer Welieman zich, als hij
auto-snoepreisjes maakt". Is idif nu een
zakelijk argument? Heen! Het is eene; in
sinuatie, Waarvan ik 'dtan aard niet wil
omschrijven.
Maar niet 'die heer Labrijh alleen bezigt
andere dan zakelijke argumenten. Wat is
die Vraag van den heer P. Van 't iWiesteinjle
in1 zijn ingjezonldlen stuk in het nummier van
ÖSt blad van 30 Decem'bér „Zou de heer
Labrijh alleen Idien knuppel hanfeeren of
zOiUldlen er honderden gereed staan dif
met hem te idloan, wanneer de gelegenheid
hun slechts werd geboden" anders dan
eene ophitsing'? Is men ondier da tegen
standers van meening dat knuppels ook
all toelaatbare zakelijke argumenten zijn
om to bewijzen diat verderen voortgang
van het werk niet gewfensehf is'?
Destijds hebbent de Directia der Ne der-
landscha Spoorwegen en ik het stilzwijgen
bewaard. Aan dergelijke aaptij gingen
Wordit geen tijd verspild. Wij zijn reeds ge
wond' goworden aan laster en verdacht
making. Ook thans vxnld't ge;en onzer het
noodi'g om zich daartegen te gaan verde
digen. Maar nu letterlijk' iedereen be
lasterd wordt, die iets teml gunste van den
spoorweg Hlurf t zeggen, meen ik te mioeten
sprtóken ter wille van anldleren.
Da bevolking van Zufd'-BevelattcÊ moet
ar ten slotte eenmaal op gewezen worden
hOiS lie strijdwijze van den heer Labrijn
en zijne medestanders (alle'?) is. Beoogt
men dlaarmede nu Werkelijk alleen maar
cm' een zuivere zaak te dienen? Dan is
voorwaar het middel erger dan de kwiaal.
De Redactie van „De Zeeuw" heeft aan
eten heer Meulenberg,,categorisch de vraag
gesteld' of hij geïnterresOerd is in eenige
autohus-o-pdleineming1. Genoemde heer
heeft dit verontwaardigd, maai' stellig,
ontkend!. Zijne ontkenning' moet worden
aanvaard. al geeft zij, hoe stellig ook,
niet. al het lidht dat noodig) is. Maar ik
mng» hem opmerken dlat er voor zijne ver
ontwaardiging igtaen plaats is'. Vast staat',
ik bezit 'de desbetreffende schriftelijk©
m'edédeeling, dat hij' Ite zamien met den
autobusondernemer Krijger een bezoek gie-
braoht heeft bij" een dier burgemeesters
om Aliens medewerking te vragen tot de
actie tegen Idle spoorwegen. De burge
meester heeft mij nadien nog medege-
dlaeld dal hi? van de heeren meende te
hebb'ein verstaan, da'f zij' te zaanen naar
het buitenland) waren gewieesf om auto
bussen te koopen. Misschien heeft hij nog
wel meer diergelijke bezoekenl &an Wur-
gfetalöSeters gebracht'.' Heeft hij, te zamen,
er op uitgiandfe m'et den heer Krijger, dan
«venwel niet zelf het kwtaadl gerucht ge-
wakki
De Redactie van dit blad heeft de vrgag
giestel'dl of de heer Labrijn) zich wel' b'c-
wpst Wa3 Viaat de d'raagiwïjdtie 'zijner woor
den; Gehoornde heer en dé heer Mcjulen-
lianberg vindlen dat een psrsopniijiken aan
val en hebben haast geen woorden ge-
noieg om van hunne verontwaar'diging te
doen blijken. Ik Vind die verontwaardi
ging gdheel misplaatst. Wat dia Biedactie
schreef is veeleer eelne Verldlediging Vain
flten heer Labrijh.
Op zachtzinnigfer wijze kan wel niet
worden gepoogd om diens gesdhrijtf, waar
van ik boVKn enkelte staaltjes' gaf, t®
Verklircn.
Waarlijk, id|a heer Meulenberg ate-
ke de hand eens in eigfen hoezem.; En:
als hij zich dlan in géweten vrij weet van
eiken geldélijken band met den heier Krij
ger als hij, ook tegenover zich zeiven kan
▼olhouidten dat hij alleen strijdt uit pure
liefde vüor wat inzijha oogen to goede
zaak is; als' hij gieene beleeidiging of ver.
dhektmaking van plersoncn wil bezigen als
strijdmiddel, maar alleen zakelijke .argu
menten dian ga hij er niet meer met den
heer Krijgsr op uitfllanl maks niji zich
los van dien heer Labrijh en van dié ,va-
d'eien, die achter de schermen blijven.
Van1 'ddic laatsten blijkt hij niet los te
zijn. Immlers ,hij weet van hunne hande
lingen wat niemand: nog wist. Hij wist en
vtertelt, da.t ook zij zich' gewend hebben
tolt Gedeputeerde Stoten om vragen'
dat toch vooral die poldervergaderingen
bijeen zouden worden geroepen.
Ziet' die bevolking nul nog niet in, wat'
daarvan heit doel is? Zijl heeft in vele
adressen, gevraagd om voortzetting) van
■ifeni bonw. Met behulp van de stemmen
van uitwonende eigenaren, w'aarover de
bédeelde heeren door hunne rentmees
terschappen en andlere relaties! beschik
ken; met behulp, ook van (fe verderen
«Dwangmiddelen, die zij; tegenover velen
hebben, zullen zij1 het „egoisma dier mas
sa", d.W.Z. den wénsteh' der bevolking be
kampen; willen zij fc-s' uiten trachten dioor
te drijven, die dan aan met Zeenwsche
toestanden niet van nabij Wekenden, auto
riteiten1 als Hie meening' der Ijevblking voor -
gelegldi zullen worden.
Maar nu eenige zakelijke mediedleielingieo,
aan de bevolking van Zuid-Beveland.
De heer van 'tWesteinda schrijft: „Ik
ben het volkomen met den heer Labrijh
eens, 'diat de ingelanden de betalende per
sonen zijn. Zij' zijn het, Htig in dez'e moei
lijke tijiden den spoorweg in hoofdzaak leg
gen. Het meeste misbaar tegen die actie
Labrijh e.a. komt van niet-betalendien". Is
het waai' wat die heer Labrijn heeft ge
zegd) en blijkbaar door den heer Van 't
Wiesteindle reeds voor vaste waarheid
wordit aangenomenf Laat ons de cijfers
dioein spreken.
S Voor dien aanleg v-m den spoorweg
wierdi in 1920 noodig' geaohti f 6.420.000.
Dé Minister heeft aan mijne maats chippij
als voorwaarde voor rijm» medewerking
gesteld- dat dit bedrag' niet overschreden
mag wondien. Van de bepaling dat zoo
nooidig door allé partijen meer zon worden
gtegeven mocht 'geen gebruik! wordten ge
maakt. De voorwaarde is door de maat
schappij aanvaar®; ei' wordt bij allé
wterkaaamhedien rekening- mede gehouden.
Van dit bedrag zal worden gegeven:
dloor het Rijk f' 2.325.000; door 8. S.
f 1.170.000; dioor de Provincie f 1.252.000;
door de streek f 1.073.000; De zamfen de
som van f 6.420.000.
Door dé streek alzoo. de kleinste portie!
Dus nog geen 17 pet.. En' van dia portie
dier streek liebbén de gemeenten nog een
dleel voor hare rekening genomen. Omdat
die polders bovendien niet alle hebben!
willen Igeven wht hun billijk aandieel w'erd
gieaoht, hebben eenige particulieren dit
'dat bijna) met afgodische vereering gei-
l'jjk stond.
D-e fakir gaf hun met rijn magere,
knokige handen een teekén, a® nu liepen
rij haastig het dichte jungle in, verdwij!-
nend als schimmen.
„Zje zoo," zei Berar, „deze woningen
behooren thans aan ons'. Wij zijn mieester
over al wat' zich hier bevindt... zelfe lie
menschen zijn onzje tot 'den dood toegei-
wijde slaven! Eet en drinkt en slaapt!
Leeft gerust zonder de minste zorg.. Gij
rijt hier veiliger dan wanneer gij bewaakt
werdt door een geheel regiment soldai-
ten...."
Johnny, Marius en Patrick luisterden
verbaasd en opgetogen. Pyennyless daar-
ientegfen schudde ernstig het hoofd en
zeide terwijl hij Berar scherpi aanzag
„Kunt ge mij ook zeggen, fakir, wie
'deZe mtenschen zijn?"
„Koestert da Sahib' nog eenige vre>S?
Hij z'ü zoo goed mij evten alleen te volt
gen.... dan zial ik hem alles zeggen."
Zij verwijderdien zich op een paar hun-
derd schreden afstand en kwamen "hii
een grootsche ruïne, verborgen achter
reusachtig geboomte met een weelderii-
gen. dichten bladerendos.
„Ziehier," zei Berar, „een der tempels
van Kali, de godin des doods, van wier
priesters ik ér één ken. De tuien nrenj-
«ohen welkte gijl zooeven gezien hebt, rifn
de Bewakers dezer 'ruïne... het zijn-
ïhoega's... Worgers... mijn nederige, mijn
oiniomkooipbare slaven... de uitvoerders van
mijn bevelen... In de provincie Bengalen
heb jk er m'eer don tien duizend in
mijn dienst."
Ondanks rijn koelbloedigheid kon de
kapitein dezfe onthulling welke Berar hem
deed alsof het de natuurlijkste kaak der
wereld gold, niet aanhooren zonder een.
lichte huivering te gevoelen.
„Waar (gaan zij nu heen?" vroeg hij.
„Zij vertrekken met het beslist beval
om ten twintigtal van omzte broeders,
Thoega's te verzamelen en dan de acht-
genoote van dein Sahib en het tonge1
Engelsche meisje op te zo-eken an te be
schermen. De Sahib zal nimimler sluwer
«peurhionden of trouwer bewakers vin
den.''
Beschermd te worden door de Worgers
■van Bengalen waarlijk dacht de kapi
tein bij zich zelven, dat is geen fijte-
daagsch feit! Mijn lieve Claudia zal er
inderdaad verrukt over zijn, als zij hoort
wat pil goede diensten zijl dankt aan Ide
leden 'dezer verschrikkelijke Sekte!"
„Zoodra zij het spoor zullen gevonden
hebben," ging Bierar voort, „komen zij
ons hier waarschuwen, terwijl anderen
in 't geheim een wakend oog houden."
tekort gcldlekt. D;e grondeigenaren inge
lanldtein der waterschappen en polders
en tale particulieren betalen van de geheele
aanlegkosten van dleze spoorwegen slechts
omgóveer 14 pet. en flfe gemeenten slecihtó
oipgteVeer 3 pet. De ingiotanjléii Kjjn het
4ks .niét, zelfg niet to Ingelanden en de
(gemeenten tie zamen, die den ppovrwtegi in'
htcidy.aai lkglgem. Wie dat zegt brengt
aan 'dé bevolking een verkeerd© voorstel-
lin'g' van zaken bij. Zeer Zeker dbet de
keer Iiabrijh ook hetzelfde en wel in hoogte
mate ook als hij roept van ongetelde
miliioenien niemand weet nog hoevele!"
Ook idle burgemeester va» EUewoutsldijk
was mis' toen hij "in Hie raadsvergjadeanng
van .ongéveer 4 Nov. er bovendien nog
bijvoegdena allés wat hij reédö tegen den
spoorweg' hadl gezegd, „dat de kana be
staat :dat zelfe nog 40 pet. gteLegd moet
worden op de toch reeds hooge subsidie".
Zeer terecht heeft He Redactie van' „De
Zeeuw" gevraagd!: Zal Zuid-Bevelamd die
toegestoken hanld mij dunkt, bij aanbie
ding van 83 pet. mag1 zélfé wel van twee
handen worden (gesproken terugwijzen
en "daarmede de boschulttging ondersölirif-
vani Idiat stands gelden in Hit eiland wor
den vermorst'? Ik voeg er bij: Zal Zuid-
Bjaveland van zich zelven getuigen dat het
niet dte moeite waard is. om! geholpen ie
wordéni?
Tk héb vernomen dlat de Bevolking wordt
opgv.zweept door verhalen over verschrik
kelijke verhooging van dien hoofdelijke»
omslag, die noodig zal zijn om! de oijdra-
gieni Hier gemeenten in den spoorwegaanleg
tie betalen. Al dlie verhalen zijn onwaar.
De Redactie kan niet zooveel' ruimte voor
mij beschikbaar stollen dlat ik hier een vol-
ïeidigc lijst van de jaarlijksche bijdragen
kan gieven. Ik moet mijl bepalen tot enkele
gMepem. Goes zal geven f 2.758,35; Ove-
zanldie £'415,10; ElléWoutsdijk f244,65.:
Wémel'ddnge f 800,80; 's-Heerabbskerke
fill,Kortgéine f 131,80. Zijn dit nu
zulke ondragelijke lasten'? L'B deze bifdra-
gfen zulten later Biet verhaag® moeten
warton. Veeleer is vermindering wö.ar-
schijnlijk. En latere bijbetalingen, om- te
korten op de exploitatie fe dekken, zullen
nimmler worden gevraagd. Ik zal' uiteen-
zietten waarom niet. Wat ik nu zeggen gtr,
galdlt ook voor de bijdragen: van water
schappen en polders.
De exploitatie idler Spoorwegen op Zuia-
Blev.elanidl zal niet zijn een afzonderlijke
omdkmeming'. Zij' zal een deel zijn van het
bedrijf der Nederlanidiseh» Spoorwegen.
Déze onderneming heeft zich tegenover
idle Staal en tegenover zijne maatschappij',
in aene bij die wet goedgekeurde overeen
komst, contractueel tot' die exploitoie ver-
bondien. met beding dat zijl dig exploitatio
niet zal mogen staken maar steedis zal
moéten blijven voeren, geheel en bij voort-
'dïiring voor hare risico en dat zij in stand
zal moete» houden eene dienstregelin»', die
Hloor Uien Minister van Waterstaat zal
worden vastgesteldterwajl die dienst zal
moeten geschieden met materiaal' en over
eene baan, Öie steeds ten genoeg© van dien
Minister onderhouden en aangevuld zullen
moeten wordl^p. Ten minste: vijf treinen
zullen eiken Werkdagf in elke richting
moéten rijden. De toestand, zooalsl deze nu
bij allerlei tramlijlnen besttoat, dat 'met
uiterst gebrekkig en verouderd materiaal
een slechte dienst wordt onderhouden, ka.n
®us niet ontstaan. Al wat de heer Krijger
aanvoert, over Idlen sléchten dienst op de
lijln TholcnBerlgen-op-Zoom en op andle
re lijnen is 'dtnsl hier niet toepasselijk en
kan slechts öie bevolking verkeerde denk-
t-.eelden brengenbeoogt slechts omi de be
volking voor dien spoorweg bang te maken.
De toestand dat door allerlei buitengewone
sulisidies en bijdragen een noodlijdende
'dienst nog zoo'n beetje in stand wordt
gehouden, zal evenmin kunnen ontstaan.
Het bedirij.fzal geschieden met dezelflie
'diegelijkheid als op de bestaande hoofdlijn
„Dank,Berar! Bank! Ik! kan mijn. titels
'.van dankbaarheid jegens u niet meer
tellen, zon talrijk! rijn 'z|e, en ik Veeit
waarlijk 'niet hpe u. mijn .erkentelijkheid
te bewijzten."
„Meestex-, gij zïjt mij geen dankbaaineid
verschuldigd I Ik ben hier de kening' der
duisternis, en ik gebied over een lgger
getrouwen.... Maar boven mij staan, de
„verlichten", de poendits, de koningen
des lichts, van wie ik op prijn. beurt
de slaaf hen en die allen u vrienden
feSffnZij bevelen, en ik gehoorzaam!"
„Dus, volgens u." zei de kapitein) „zijn
de Brahmanen eigenlijk de meesters van
deze Woeste aanbidiiers der godin Kali''..
„Zooals zij hier de meesters zijn van
valles",...
„Verklaar u nader, fakir1"
i „Meester, ik moet eigenlijk zwijgen....
maar gij zjjt geen Engélscnhilan, en. daar
om m'ag ik w-el spreken,
„Weet dan vooreerst dat van deze
plaats, waar wij aan de godin menScheh-
lolffers brengen, zulk een verschrikking
uitgaat, dat geen enkele profane, Zelfe
geen blanke' haar durft naderen. De bo
dem waarop, wij staan, meester, js gevuld
met lijken!
„Sinds deze tempel, tnans een rrmt-
6cne ruïne, zooals gij ziet, werd opge
richt ter eeye van Dourgha, van haar di«
en de tarieven zullen dezelfde! zijn als opr
dia overig.® spoorwegen gelden. Ik heb oob
al van verhalen gehoord! dat da tarieven
zoo hoog zulten, zijn. Ook dïti ia onwaar.
Toegepast zullen wiordtan de gewone ta
rieven die op de spoorwegten 'gelden. Al«
i«prla»K' tariefevertagingen tot tetonjdl ko-
m'eln of, zaoals de Min i ster in de Kamer ïn
uitzicht haeft giesteldl, Weder buurtlver-
kftci'-kaarteii verkrijfe-haar géstelldl Worden,
zullett deze ook op de Zuid-Bevelandsch®
Irjnien wordien ingevoerd.
Nu irts over het goederenvervoer,. Ai-
lerwggie wordt aan de bevolking) Verteld,
dat dit niets te heteekmen zial htebbonj
Zonder personenvervoer en zonder gjoe-
dérenvervloer zal de te mailen spoorWagl
eene noodlijdende voortdurend dp open
bare kassen ruïneere»dte mislukking! wor-
!den.' Dit' Wordt' zoo vaak en Zoo luidi
gezegft, 'dat velen het werkelijk gaan gle-
l'ooven.' Wat is' evénwel de Waarheid?,
Het is aan de bevolkin'gl van Znid-
SBev'oland vK.ldo.ende bekend, dat dp Diriaa-
Cie d»r Nederlandsohe Spoorwegjen in Mi
effgvloopen najaar, behalve voor en n*
de tarieven Voor het) vervoer van ander®
producten ook de vrachttarieven voor
beetwortelen aanzienlijk heeft Verlaagd*
De ervaring heeft daarna geleerd, 'da:t d'«
boeren toen dadelijk dg gjelegienheid' wé
der hebben aangegtrepen om grootte hoe-i
veelheiden l,»etWortele* per spoor te Ver
zenden, wijl 'dit voor hen gpmakkelijk?
en voordeelig Was.- Als men nagaat hoe
veel bieten 'diitl jaar over dte ZeeuWsehe
lijp zijn v«rvper"d', kan met' zekerheid
word«n berekend, dat over dfe n ieuWé
lijnen ton minste 120,000 ton bdete*
peï jaar vervperd zullen Wordenin jareëf
van jrrooten verbouW o'f .grootje opbrengst
(wlaarschijnlijk tot 150.000 ton. Dat b«-
teektnt jpn minste 40.000 ton pter mhandl
o'f btookend over 26 Werkdag|en ongevfeer
1500 ton per dag of 1Ö0 waggons Van IS
41/n *lkv Dat wil Zeggen twee VoJJB
.treinen elk van 50 waggons.; Eene ftvten-.
rtedige hoeveelheid pulp zal worden fe-<
«•ug'gtevoerd van de- fabrieken naar de
Veren. Stel daarnaast al het fruit, dat
van Juni af vervoerd zal Worden en ai
de aardappelen, uien e» andere landbouw-
producten* Ook de aanvoer vnn kunsHi-
mésitetoffen en wat me»r voor de boerderij',
noodig is. Dan nog 'bouwmaterialen, Steen
kolen en zooveel andere aioedieren., Waar-
Ejk d® spoorw^gautorftleitien., dig met bien
nis van al Wat langs den spoorwteg Ver-,
Voerd pLegt fe Worden, als' hun deskun
dig OiOrdeel uitspraken daitl Zuid-BeVe-
land Voor een spoorweg rijp was, züjï*
gécn „spoorWegm'aniakken", zooafe da
heer Labrijn ze nu laatstelijk Weder heeft
Ibetifeldi Zij spraken hun oordeel niet'
lichtvaardig, uit, Zij' durven irnhfers zei-.
ver: 'dc exploitatie aan en Willem dia
volle risico op zich ngmtem Zal de beyM-
king van Zuid-Beveland al de voorjtfr'ejen
Hi® zij door aanleg Van een vollen spoor
weg kan verkrijgén, willen verwerpen?
Men zie toch naar hét) station Noordi-
Kraaijert. Binnen enkele jaren nai 'de ope
ning; heeft zich daar een' Voor dé Neder-
landsche Spoorwegje» zeer loonend' vervoer
öntWikkéld en heeft de omgeving al d®
voordeelen van gemakkelijk spoorWegver-
Vo«r leeren waardepren. Toch zijn ook
iu de nabijheid van dit eltation havens*.
En niet eens een dorp.- 1
Wie heeft het station Noord-Kraaijérf
tot st3tid gebracht: De Directie der Nte-
derlandsche Spoorwegen, die tot groote
ergernis van den heer Labrijn exploiteert
hij Vergunne mij een kleine bloem te-
uit rijn geschriften den „lompen Spoor
trein'', het „verouderde vervoermiddel'',
plompe dure stoomWagena"die op d®
spoorwegen onderhoudt een „duur" „goor
Jog" spoor- en tramverkeer.-
De onderstelling' dat' de h»er Labrijn
d* be teekenis zijner Woorden niet ien'
volle beseft, is wel eene zeer zachtmUe-
Wij Kali, de .gemalin van den. god Sim,
noemen, zijn duizenden ©n aogmnajsi dui
zenden van alle streken der aarde in da
zen grond begraven gewonden."
„Dus het Tboegisme, dat schrikwekkend!
genootschap van worgew, is een sekte f»
„Ja, Sahib, een godsdienstige sekte."
„Ik dacht dat de Thoega's moorden of
wel uit wraak ofwel uit roofzucht'A..:
Een fijn glimlachje speelde om dp lie
pen van den fakir. „Welke reden, ee*
Thoega ook' moge hebben o(m iemand
te dooden," antwoordde hij, het slacht
offer wordt steeds als een brandoffer de
godin van den dood aangeboden- De in
gewijden van den derden graad, de „ver
lichten", de poéndits, wijzen deze slacht
offers den ingewijden v.an den tweels»
graad aan die, zooals ik, aan het hoofd
staan der worgers.
„Dezen handelen volgens onze hev.g-
lenl Somwijlen komt bet voor dat hi? die
het vonnis voltrekt, zich meester maakt
van de bezittingen valn zijn slachtoffer...
iWat zal ik zeggen? De mensch is Piet
volmaakt. Maar de meesten, geloof mjj,
handelen uit godsdienstige beweegrade
nen." 1
„Wonderlijk!"
(Wordt rervotgd.l i
- i r i i