ZATERDAG 23 DECEMBER 1922 Buitenland AMERIKA Voor onze vrouwen. Wetenschap en Kunst Gemengd Nieuws. Het hoekje van humor. Voor de Keuken. i praal- ch in kreet kllende- geen NIEUWE ZEEUWSCHE COURAK Dank aan het voorbeeldig gedrag der katholieken in den burgeroorlog en de meer verdraagzame ideeën van den nieuweren tijd, scheen er daarna langzamerhand een einde aan deze hardhandige uitingen van fanatisme te zijn gekomen. Sedert enkele jaren die rust echter weer in gevaar "ten tontel, en zag Gods gloria en Jezus •Btaan aam ide rechterhand Gods. Toen zeide hijZiet, ik zie de hemelen open, en den .Econ des mtasehen staan aam' de rech- tej-hamjd Gods. Maar zij schreeuwden met Luide stem, stopten hunne ooren, en vielen eenparig op hem aan. Hem nu buiten de tad drijvende, steeuigden zij hem; en fli _|etiugen legldlen -hunne kleed eren neder aan dia voeten van eenen jongeling, genoemd Saulus. Zij steanigcten dan Stephanus, die - badi en zeide: Heer, Jezus, ontvang, mii- nen geest! En nedierkniclende, riep hij f.mfet luidte stem: Heer! reken bun deze p Bomlden niet. Als hij dit gezegd had, is hij fcn den Heer ontslapen. Evangelib, Mattheus. XXXIII. 3439. t - In-dien tijd zeide Jezus aan de schriït- t geleerden en phariseërsZiet, ik zend pro- ifeten en wijzen en leeraars tot u; en som- nigen van hen zult gij diaoden, en kruisi gen, en sommigen zult gij in uwe syna goge geeseleu, en vervolgen van ae eene Jtatf tot d e anderezoodat op u kome al hef onrechtvaardig bloed, dat op de aarde Vergoten is, van het bloed van Abel, den T recht vaardigen af, tót liet bloed van Z,a- -JfBiharias, den zoon van Barachias, dien gij Hktussflien dien tempel en het altaar gedood hebt. Voorwaar, Ik zeg u, dit alles zal ■■«Lit geslacht overkomen. Jeruzalem, -Jeru zalem, idie de profeten, doodt, en stee- nigt idegenen die tot u gezonden zijn oe dikwijls heb Ik uwe kinderen willen •ergadè-rem-, gelijk eene hen hare kuikens niter -hare vleugelen vergadert, en gij hebt niet [gewildi Ziet, uw huis zal u onbe loond1 gelaten worden. Want Ik zeg u. gij zult mij voortaan niet meer zien, tot dia tl gij zegt: Gezegend Hij, die komt in ffBfen naam des Heeren, —14. Woord, en et Woord was bij God. Alle gemaakt, en gemaakt-, van hetzelve was licht Kier in de nebben mensch was' Jo- getuige- was het iuac mensöhen ,d komen. Hij u ,poor 3 n. Maar n, heeft aen wil cuuren zij®- geworden - nebben :len. -59. gpnaóe teeke- senig vu van de wordt die der -an Cyrene ax Azië- rha- i-sneia niet wiedleff" a, werden bun- a- zij- knarst6® Maar bij.-vo1. sf zijsne blikken: Ku-Klux-Klan. De Amerikaansche secte, die vol- ^gens verklaring van een harer voor- uaanstaande leden onder leiding staat ■der vrijmetselarij, schijnt ook reeds naar Canada overgestoken te zijn. Gelijk volgens de „Tel." aan „Daily Mail" Wordt gemeld, zijn de kerk te 'f Oka, tusschen Ottawa en Montreal, B -alsmede het seminarie en het klooster der paters afgebrand. De katholieke H bevolking van de provincie Quebec, begint verontrust te worden over het veelvuldig voorkomen van kerkbran- den in die streek, en beticht er de Ku-Klux-Klan van, het geheime Arneri kaansche genootschap, dat strijd voert mEhtegen de katholieken. Nog dezer dagen heeft de burge- j. f meester van Montreal een brief ont vangen, geteekend „K.K.K.", waarin ;edreigd wordt met de vernietiging van katholiek eigendom. Een Reuter-bericht voegt hieraan nog toe, dat de brand te Oka, de vijfde I; is, die binnen eenige weken in Canada een katholieke instelling in de asch r beeft gelegd. IK De „Javapost" bevat nog een aantal bijzonderheden over de geheime ver- eeniging met den zonderlingen naam Schrijver herinnert er aan, hoe ver schillende sectarische vereenigingen als Methodisten, Presbyterianen, Bap- tisten, meerdere ma§onnieke loges uit het Zuiden, een anti-katholieken veld- P tocht zijn begonnen in de Vereenigde Staten. Erg ongerust behoeven wij ons daar- over niet te maken. De Puriteinsche H ;geest, die van het begin af het reli- gieuze leven in Amerika vergiftigde, heeft telkens op periodieke tijden zijn felle anti-katholieke onverdraagzaam- i heid getoond. Wat onze geloofsge- nooten daar vóór den onafhankelijk- 'i heidsoorlog van John. Knox' navol- gers te verduren hadden, kan men vinden in Longfellow's heerlijk ge dicht „Evangeline", wel het schoonste juweel der Amerikaansche poëzie. Dank aan de Pransche soldaten, die voor de vrijheid van Amerika hielpen -vechten, kwam Washington togemoet (aan vele ernstige grievon der katho- lieken. Zoo verbood hij.al aanstonds hij !t aanvaarden van het opperbevel in 1775 te Cambridge, de beleedigende j -viering van den Guy Faukes' Day: li -on herhaaldelijk gaf hij grooten lof I,Aan de katholieken voor hun trouwe L hulp gedurende den oorlog. Hun B patriottisme kon echter niet beletten, B dat een fanatieke menigte te New- ?- York in 1808 de St. Petruskerk ver- i woestte: in 1834 vond Massachussets E.geen woord van afkeuring, toen het grauw te Charlestown het Ursulinen- klooster in brand stak. Kort daarop verscheen „the Ameri- -can Anti-Papist" om dat onheilig vuur brandend te houden, weldra geholpen door een geheime vereeniging „Nati- vist Movement", een soort voorlooper van de huidige Ku-Klux-Klan; zij kreeg nieuw bloed in 1854 van dé Know-nothing party, wier leus was: *>erpetual war on Romanism, „eeuwige tegen de Roomschen." In de iteden Providence, Newark en St. -ouis hadden bloedige gevechten 'laats op de Katholieken terwiil ■rangistische benden hetUndaflS lfik iefeleH ?^ter Bapst werd behoor- ii,f!, erd' ln een ton met veeren redrl °P een sP°°rstaaf rond ?edraBen door de beschaafde know- aothmgers; zooals we dat nu lezen is gebracht door een geheime vereeni ging „de onzichtbare macht", meer bekend onder den naam Ku-Klux-Klan een soort veemgericht, voor doel heb bend de katholieken, joden en negers te bestrijden, Het schijnt alleen maar mogelijk in Amerika, dat door een geheime bende fanatieke schavuiten met alle wetten en recht de spot wordt gedreven, en zich daarbij zelfs vrouwen „Ladies (sic) of the invisible Empire" en.predikanten aansluiten. Toen nu een paar jaar geleden eenige Zuidelijke loges van den Schot- schen ritus in den Staat Oregon met nog geen 10 katholieken een aanval deden op de geheel uit eigen beurs betaalde katholieke scho len, stond de Ku-Klux Klan en het strijdlustige Methodisme dadelijk ge reed om daaraan mee te doen. De strijd gaat thans op de eerste plaats over de Smith-Towner Bill, die ten doel heeft aan alle godsdienstig en particulier onderwijs het bestaan onmogelijk te maken... Hoe de haat toch verblindt! In de rapporten der Amerikaansche juristen the Ameri can Bar Association staat vermeld, dat verleden jaar niet minder dan 9500 moorden plaats hadden: dat de rechtspraak geheel onvoldoende is en zonder ook maar eenigszins behoorlijk resultaat, enz. Letterlijk staat er: „In geen beschaafd land worden zooveel misdaden met geweld bedreven als in de V. S.; nergens is de eerbied voor de wet zoo gering." Bijgevoegd wordt nog, dat het aantal jeugdige misdadigers sprongs ge wij ze omhoog gaat. Nu is het klaar als de zon, dat kinderen die nimmer iets van God of godsdienst hoorden, zullen spotten met wetten door Jan, Piet of Klaas gemaakt. Kras heeft zulk een rechter te Brooklyn onlangs uitgesproken: „In onze godsdienstlooze scholen is de eenige ware standaard voor een echt deugdzaam leven aan de kinderen ontnomen, op den leeftijd dat de lessen van ware zedelijkheid duurzaam vat op ze hebben. Mij schijnt het daarom onrechtvaardig", een kind wegens over treding van een wet te straffen, wan neer het nimmer godsdienstige leiding heeft gehad." Volkomen waarwatdezerechterdaar zeide. Schoolbaden, orde-oefeningen, gezondheidsleer en verdere naturalis tische kwakzalversmedicijnen voor moraliteit, zijn zonder de oude Tien Geboden en de Vreeze des Heeren zoo goed als waardeloos. Nu bezitten de katholieken over het geheele land uitmuntende eigene Zustersscholen, waar honderdduizen den, ik meen bij de twee millioen, kinderen een degelijk zedelijke, gods dienstige opleiding krijgen.Hoe zal men dus deze nieuwste neo-Nativis- tische-know-nothinsche American Pro testant association in verband met de Bolsjewistische Ku-Klux-Klan mentaliteit verklaren, waar ze even als de vrijmetselarij aan onze katho lieke scholen de vrijheid wil ont nemen? Ijverzucht op de schitterende resul taten van onze katholieke scholen? Stille wrok, dat de 59, zegge negen en vijftig seeten in New-York alle samen nog geen half millioen namen op de officieele lijsten konden ver zamelen terwijl 1.672.518 zich als katholiek opgaven dat tal van protes- tantsche bedehuizen op veilingen komen, terwijl de talrijke diensten in de vele katholieke kerken steeds overal te weinig ruimte bieden? /ouden Methodisten en andere Sec ten daar geen vruchtbaarder werk verrichten, dan in Rome b.v. met rijke geldmiddelen de kinderen van hun geloof afvallig trachten te maken indien zij eens in Amerika zelf samen met de katholieken den strijd aan bonden tegen echtscheiding, kinder- eperking, uitbuiting van de armen, welke drie kankers nergens dieper invraten dan juist by de Yankees? fan K. K. K. Uit de Anti-Rev. party. In de anti-rev. partij tobt men nog altijd over de positie der vrouw in het politieke leven. Hoe het daarmee gesteld is, kan blijken uit onderstaand artikeltje, ont leend aan de „Rotterdammer": „Dit rustig winterseizoen leent zich bij uitstek tot het wegnemen van eenige leemten, die onze partij-organi satie aankleven. „Een der leemten is de onzeker heid, welke met betrekking tot de positie der anti-revolutionaire vrouwen bestaat. „Niet dat alles hier onzeker en J ongeregeld is. „Geregeld is de cand idaatstelling Geen anti-revolutionaire vrouw zal de Tweede Kamer, de Provinciale Staten, den Gemeenteraad binnentreden. Over het gansche land is hier éénheid van optreden verkregenanti-revolutio nairen in stad en dorp bewaken angst vallig den drempel van elk raadhuis, die door geen vrouwenvoet mag wor den betreden. „Dat is het ééne, hetwelk onder ons volkomen zekerheid heeft. „Nog een ander ding staat vast. Een krachtige roep is van de anti revolutionaire partij bij den laatsten verkiezingsstrijd tot de christen-vrou wen uitgegaan om zich naar de stem bus te begeven. Met groote trouw is aan dien oproep voldaan; de vrouw is enthousiastisch als bondgenoot in den politieken strijd ontvangen; de weinige vrouwen onder ons, die zich voor publieke voorlichting beschikbaar stelden, kwamen tijd te kort om in te gaan op uitnoodigingen van anti revolutionaire 'kiesvereenigingen om voor haar op te treden. „Dit alles loopt prachtig. „Maar nu komt eene onregelmatig heid. „Diezelfde vrouwen, welke in de zomermaanden met zooveel aandrang tot politieke actie werden uitgenoodigd, zijn nog altijd in een aantal onzer kiesvereenigingen van het lidmaat schap ten eenmale uitgesloten. „Dit is onlogisch, ontactisch, onrecht vaardig. „Bij de candidaatstelling van vrou wen werd eenheid van optreden ge- eischt; het moest onmogelijk zijn, dat door verschillende gemeenten uiteen- loopende gedragslijn werd gevolgd. „Maar hoe staat het nu met dien eisch van éénheid met betrekking tot het lidmaatschap der kiesvereeniging „Gaat het aan, dat hier met kracht gepleit wordt voor de toetreding der vrouwen daar een grootere of kleinere meerderheid aan de vrouw toegang ontzegt? „Daar rammelt iets in onze organi satie." „Leemte in onze organisatie", schry ft de „Rotterdammer" boven dit artikel. Het blad heeft volkomen gelijk. En die leemte is niet zonder bedenking en risico, zegt „Het Centrum". Opgravingen in Egypte. Het land der oude Pharao's is be kend om zijn vele monumenten, voor namelijk Konnigsgraven, die succes sievelijk uit het woestijnzand opgedol ven, voor de geleerden het middel zijn om geheel de Egyptische konings geschiedenis tot in de fijnste bijzon derheden té reconstrueeren. Kortgeleden heeft een wetenschappe lijke expeditie bij Thebe een belang rijke vondst gedaan. In tegenwoordig heid van Carter, Carnarvon en anderen werd een ruimte geopend, die een meer dan drieduizend jaar oude koninklijke graftombe bleek te zijn. In de grafkamer, die bestemd was voor koning Toetankamen, werden o. a. twee standbeelden van den koning aangetroffen, waarin hij wordt voorgesteld met. een gouden staf en andere attributen van het koningschap. De oogen der poppen zijn van glas en de hoofdtooi is rijk bezet met flonker-steenen. Zoo zijn er ook vijf wagens, rijk gedecoreerd en met een wagenmennersschootsvel van lui- paardleer. Op het onderstel van een troon waren Aziaten afgebeeld, w. o. er waren, die in gebogen houding 's konings voet op hun nek hadden. Voorts is er een doos met papyrus rollen, waaruit men veel belangrijks hoopt te leeren. Wat de waarde van de vondst nog belooft te verhoogen, is, dat er nog een derde kamer is, die tot dusver nog niet kon worden geopend en waarvan de deur verzegeld is, Daar de beide bovenvermelde poppen van Toetankamen als het ware den ingang tot die kamer bewaakten, hoopt men in dat vertrek het eigenlijke graf van den koning zelt te zullen vinden, waar dan ook wel leden van zijn gezin met hem zullen zijn bijgezet. Voordat het groote aantal voorwerpen in de andere twee kamers zal zijn geborgen, kan men er niet aan den ken tot de opening der derde kamer over te gaan. Wel zijc er grafdie ven ook in dat vertrek geweest en zullen zij er ver moedelijk de kostbare edelgteenen hebben geroofdmaar, waar het voor al op aankomst: kisten en de mum mies zelf hoopt men vrijwel ongeschon den te vinden. Het eigenlijke onder zoek van den schat kan pas later beginnen. Voorloopig is alles toegemet- seld, In Kaïro worden ijzeren deuren gesmeed, die geplaatst zullen worden voordat het eigenlijk onderzoek begint. De dusver gedane vondsten, hoe wel in hoofdzaak betrekking hebbende op Toetankamen, werpen toch ook nieuw licht op andere vorsten uit de XVIIIe Dynastie. Zoo schijnt er uit te blijken, dat Smenkara en Akenaten gelijktijdig hebben geregeerd en ook op hetzelfde tijdstip het bewind heb ben verloren. Toetankamen, van" wien voor dezen maar weinig bekend was, noemt zich een zoon van den beroemden Amen- hotep in en was gehuwd met de dochter van Farao Akenaten, die den zonnedienst invoerde. De oudere dienst (de Amen-godsdienst) werd door Toe tankamen hersteld. Deze vorst regeer de over het rijk van Thebe en Tel- el-Amara, in de vijftiende eeuw vóór Christus. Van efen verdronken stad. De lieer H. Levelt, eemieente archivaris van Berjeii op Zoom- gaf Zondag j.l. bi „Be Tijd" een interessante beschrijving van de verdrQjikfe,i stad Roemerswaal of kciüïerswaal &eus dö derde in rang der •Zoeuwsche steden en om zijn voortreffe lijke Katnc-liek-e stichtingen de glorie van bel oude Roomsche Zeeland. Het voornaamste der beschrijving' laten wij hier volgen: Binnen de stadsomwalling, die van drie poorten: de Wiester- of Koepoort, de Oost- of Wittepoort en de Noord- of' Vrou wen of Wapoort was voorzien, stak hóóg Loven de omliggende huizen-lijn uit dé parochie-kerk van Sint Pfetrus en P;au- lus, gebouwd cp de Markt. Iloe weinig we ook weten mogen van den bouwstijl der laer'k; 't zegt al 'véél voor allen die eens een kjjikje namenin 'Zee- lands nu aanwezige pracht-Gothieke ker ken, b.v. in de sut-liem-scho-one Macrda^ lenakerk van. Gobs, da,t in een ordonnaniQ Van 1 Juli 1497 bet kerkgebouw van Rej- merswaal beschreven staat als een der schoonste „edificiën van den lande van Zeeland." Bij open brief, gegeven te Den Raag 22 Jan. 1432, had gravin Jacota van Beieren machtiging- verleend, dat in do kerk mocht opgericht worden een kapit tel van 10 kanunniken. Deken en kapittel der St. Salvalorskerk te Utrecht hadden over deze kerk 't recht der benoeming. Een pastooa- on 1 ipcL an deden, meer Direct, in de pai-ochiek'erk zdf-dienst. Een dagblad-artikel 'eischt nu eenmaal beperking, maar wie meer weten wil om trent de verplichtingen der geestelijkheid van Reiuierswaal, van de vroege ritualia of kerkgebi'ui It in één woord van alles ■wat de kerk betreft, kan in het Rijks- archiefgebouw van Zeeland te Middel burg bet z.g. „Register Perpetueel" van ReimerswaaJ (£o 3) eïi zul cï veel interessants ontmoeten. Zooals mij- inmiddels blijkt uit verschil lende gegevens hier in 't Gemeente- archief v,a(n oipi Zoom* aanwezig', was de kerk van ReimersWaal voorzien' "van. diverse altaren en vele gildenkapel- len: een altaar der II. Maagd (Maria Ier mirakelen van Hinfelnoirt); een ander al taar van Si. Jan Evangelist, van het H Kruis, van St. Sebostiaan, van St. Jaco-E *>ók een altaar van St. Barbara. „Betaalt heer Corn. Polderman officiael van Sinte Barbei en-eutaer inder kerckeji van Riemeiswaal". (Kek. Rentmr, van Thofei, a,o. 1540 fo. 11 Restant Markiczaa-tsarchj-ef van B. o'p Z,1 D® verschillende gilden, die i.n groo ten getale in do stad bestonden: bakkers, panneheden, drappeniers; naayersj, schoen makers, timmerlieden, vleeschhouwersl enz., onderhielden en bekostigden ieder 'hun eigen kapel, 't Blijkt uit alles, de kerk van Reimiarswaal moet wel een enorme bouw geweest zijn. Nu ongeveer een 13 jinr geleden heeft üe génie, die maar al te vaak weinig gemaal handelt, een onvergefelijke, diommiteit begaan. Boven het Schelde- water uit sta,k toen nog, al& eenig over blijfsel der sinds de 17e eeuw verdwe- nen stad, de torenspits der kerk, die ge zegd werd te zijn een belemmerin» voor de visschersvaart. Daarom mops-t de terenspitS weggeruimd en de genie be lastte zich met die werkzaamheden-. Dyna- loiet in groote hoieveeliheid, werd ^elegid onder het nog resteerende van hetherk- gebo-uw en aangestoken. Eerst en ook een tweedie inaal zonder effect, zoo stevie was de bouw opgetrokken. Na. een dendS poging was men waar men wezen wilde en stortte wat nog van het kerkgebouw overeind stond ineen. Fn is toen, om een, mots-beteekenende reden. Nederland 'wéér raaktVan 0IK'e momlIneilten kwijt ge- Behalve de parochiekerk, heeft Reiuiers waal gekend twee kloosters, één van regu- 011 èén bewoend door in de Middefeeuwen z<w geliefde Zwarte zus ters of Celle-zusters. Het Regulieren-convent „Paradisus. Ma- mn- „Maria ten hove" was er in 40o gesticht en rijk-begiftigd met gun- Sten en góederen van honger hand, van 0e heeren van Renners waal, die buiten de sUd een kasteel bewoonden, liet z „blot van Lodyke") e. a. ti?0Sï?r,was Siósteld onder het bekende kapittel Sion buiten Delft. Een watervloed m i5S0 maakte, aan het be staan van dit zeer beroemde Regulieren bezocht herhaaldelijk door de meest bekende mannen uit de 15e e?uw en dm-cr onherroepelijk een eind. w.T? /war,v of Celle-zuslers, (welke Middelee.uwsche stad in de Nederlanden heeft ze niet gekend en wanneer pestziek te de bevolking teisterde, niet haar liefde zorgen ruim mogen ondervinden?) vestte- den zich in 't najaar van 1490 bmriert Reimerswaal, waar haar klooster, totdat net omstreeks 1580 verdween, gesteld was onder rechtstreeksch taeziclht van den pastoor der parochie. noemde het jaar 1580, de in onze geschiedenia befaamde jaren der geloofs- alteratie. ,Hjet geestelijk toezicht binnen Heimerswaal is er van dien aard geweest, (Ziia pag". 4.) HET ERGSTEü Juf: „Jongens- aJk jelui zoo blijven kibbelen, dan neem' ik' jelui mee naar het Kurhaus, en moeten jelui de resti van de ochtend naar d.e muziek luisteren," DE GENEZENDE PILLEN-, Dokter: „Zoo is het goed ventje.: Ik had' wel gedacht, dat mijn J® wéér zouden opknappen- Waar heb je -,e in gedaan in Water, of' m •Jonge zieke: „In m'n katapult, dokter GOED OVERLEGD:* Mevrouw A.- Als ik bij het diner fels opdien, dat mijn man niet glraag! lust, dan eet hij er ook bizonder wei nig van- Mevrouw B,- En mijn man doet juist het tegendeel, want als er Wat overschiet, wordt het hem avbnds Weer voorgiezet. ANDERS UITGEVALLEN.; Dus je -hebt haar ten huwelijk gevraagd?, Ja, maar ik liep een blauwtje^ Ze vroeg me naar mijn vooruitzichten.) Waarom' heb je niet van je o-ude, owtetrouwde rijke oom verteld? Dat heb ik gedaan- En nu is ze, mijn tante- SLIM- Jantje gaat midden in den nacht ia zijn bedje overeind zitten: Pa, ik heb- zoo'n dorst- l - Och wat, g» maar wleer liegen en slaap Jantje na een kleine pauze Pa, ik moeb eien gjLas water hebben,- ik kan h©t niet langer uitbonden- Als je niet dadelijk gyiat slapen, sta ik op en haal een stok, &m' je ebaf pak slaag te g|eVén.| Jantje) Goed pa, maar; als u toch op-" staat, om mie. slaag te geven; kunt u iiegfelijk een gilas' water voot We mfee- breng'eni- I APPELSTRUDEL. 50 gr. bloem, 100 gr. boter, 1 ei, ongeveer '/2 dL. lauw water, 15 zure appelen, 50 gr. krenten, 50 gr. ro zijnen, 50 gr. sucade. De bloem met het ei en het lauw warme water goed door elkaar kne den en het daarna ongeveer 10 mi nuten op de tafel heen en weer gooien, waarna het toegedekt met een ver warmden deksel een kwartier moet rijzen. Intusschen de krenten en ro zijnen uitzoeken, wasschen en even opkoken, de zure appelen en de su cade fijn snipperen en dit alles met de suiker door elkaar roeren. Het deeg daarna op een met bloem be strooide tafel uitrollen, tot men een dunne lap gekregen heeft en daarover de appelen, krenten, rozijnen en su cade uitstrooien. Dit alles besprenke len met een gedeelte van de gesmol ten boter en daarna het deeg oprol len en in een vuurvasten schotel leggen, waarin men eerst wat van de gesmolten boter heeft laten rond- loopen. De appelstrudel moet ongeveer een uur in een matig warmen oven ge bakken worden en van tijd tot tijd besprenkeld met de overgebleven boter totdat deze verbruikt is. EENVOUDIGE WITTE SOEP. 1 L. bouillon of 1 L. water en 2 Maggi's bouillon-capsules. 1 d.L. room of melk. 50 gram boter. 45 gram bloem. Zout. Eenige druppels Maggi's aroma. 1 ei. Bereiding. De bouillon-capsules in het kokende water oplossen. De boter in een pan smelten, daarbij de bloem voegen en langzaam den ko kenden bouillon. Dit alles onder af en toe roeren 10 a 15 minuten zachtjes door laten koken en dan de room of melk erbij voegen. Het ei flink kloppen in de soep terrine en daarbij langzaam de warme soep voegen. Het laatst de soep af maken met eenige druppels Maggi's Aroma en zoo noodig een weinig zout er bij doen. BORSTPLAAT. 250 gram suiker, pl.m. 1 d.L. wa ter, 25 gram poedersuiker, eenige druppels essence of koffie-extract. De suiker wordt in een pannetje gedaan met zooveel water, dat de suiker juist vochtig is, laat de sui ker smelten. Dan wordt de stroop ingekookt, totdat een druppel, die van de lepel valt, een knopje vormt. Nu wordt bij lepels tegelijk zooveel van de gezeefde poedersuiker toege voegd, tot dat een dikke massa, die nog juist gegoten kan worden ver kregen is. Op een glad papier zijn borstplaat vormen die met water vochtig ge maakt zijn, gezet. Hierin wordt de stroop gegoten; ook zonder vormen kan de borstplaat op het papier ge goten worden. Zoo gauw de boven kant van de borstplaat droog wordt, wordt ze verlegd en omgekeerd om den onderkant te laten drogen, daar na worden ze voorzichtig uit de vorm genomen.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 7