ZATERDAG 23 DECEMBER 1922
Buitenland
AMERIKA
Voor
onze vrouwen.
Wetenschap en Kunst
Gemengd Nieuws.
Het hoekje van humor.
Voor de Keuken.
i praal-
ch in
kreet
kllende-
geen
NIEUWE ZEEUWSCHE COURAK
Dank aan het voorbeeldig gedrag
der katholieken in den burgeroorlog
en de meer verdraagzame ideeën van
den nieuweren tijd, scheen er daarna
langzamerhand een einde aan deze
hardhandige uitingen van fanatisme
te zijn gekomen. Sedert enkele jaren
die rust echter weer in gevaar
"ten tontel, en zag Gods gloria en Jezus
•Btaan aam ide rechterhand Gods. Toen zeide
hijZiet, ik zie de hemelen open, en den
.Econ des mtasehen staan aam' de rech-
tej-hamjd Gods. Maar zij schreeuwden met
Luide stem, stopten hunne ooren, en vielen
eenparig op hem aan. Hem nu buiten de
tad drijvende, steeuigden zij hem; en fli
_|etiugen legldlen -hunne kleed eren neder aan
dia voeten van eenen jongeling, genoemd
Saulus. Zij steanigcten dan Stephanus, die -
badi en zeide: Heer, Jezus, ontvang, mii-
nen geest! En nedierkniclende, riep hij
f.mfet luidte stem: Heer! reken bun deze
p Bomlden niet. Als hij dit gezegd had, is hij
fcn den Heer ontslapen.
Evangelib, Mattheus. XXXIII. 3439.
t - In-dien tijd zeide Jezus aan de schriït-
t geleerden en phariseërsZiet, ik zend pro-
ifeten en wijzen en leeraars tot u; en som-
nigen van hen zult gij diaoden, en kruisi
gen, en sommigen zult gij in uwe syna
goge geeseleu, en vervolgen van ae eene
Jtatf tot d e anderezoodat op u kome al
hef onrechtvaardig bloed, dat op de aarde
Vergoten is, van het bloed van Abel, den
T recht vaardigen af, tót liet bloed van Z,a-
-JfBiharias, den zoon van Barachias, dien gij
Hktussflien dien tempel en het altaar gedood
hebt. Voorwaar, Ik zeg u, dit alles zal
■■«Lit geslacht overkomen. Jeruzalem, -Jeru
zalem, idie de profeten, doodt, en stee-
nigt idegenen die tot u gezonden zijn
oe dikwijls heb Ik uwe kinderen willen
•ergadè-rem-, gelijk eene hen hare kuikens
niter -hare vleugelen vergadert, en gij
hebt niet [gewildi Ziet, uw huis zal u onbe
loond1 gelaten worden. Want Ik zeg u.
gij zult mij voortaan niet meer zien, tot
dia tl gij zegt: Gezegend Hij, die komt in
ffBfen naam des Heeren,
—14.
Woord, en
et Woord was
bij God. Alle
gemaakt, en
gemaakt-, van
hetzelve was
licht Kier
in de
nebben
mensch
was' Jo-
getuige-
was het
iuac mensöhen
,d komen. Hij
u ,poor
3
n. Maar
n, heeft
aen wil
cuuren zij®-
geworden
- nebben
:len.
-59.
gpnaóe
teeke-
senig vu van de
wordt die der
-an Cyrene ax
Azië-
rha-
i-sneia
niet wiedleff"
a, werden bun-
a- zij- knarst6®
Maar bij.-vo1.
sf zijsne blikken:
Ku-Klux-Klan.
De Amerikaansche secte, die vol-
^gens verklaring van een harer voor-
uaanstaande leden onder leiding staat
■der vrijmetselarij, schijnt ook reeds
naar Canada overgestoken te zijn.
Gelijk volgens de „Tel." aan „Daily
Mail" Wordt gemeld, zijn de kerk te
'f Oka, tusschen Ottawa en Montreal,
B -alsmede het seminarie en het klooster
der paters afgebrand. De katholieke
H bevolking van de provincie Quebec,
begint verontrust te worden over het
veelvuldig voorkomen van kerkbran-
den in die streek, en beticht er de
Ku-Klux-Klan van, het geheime Arneri
kaansche genootschap, dat strijd voert
mEhtegen de katholieken.
Nog dezer dagen heeft de burge-
j. f meester van Montreal een brief ont
vangen, geteekend „K.K.K.", waarin
;edreigd wordt met de vernietiging
van katholiek eigendom.
Een Reuter-bericht voegt hieraan
nog toe, dat de brand te Oka, de vijfde
I; is, die binnen eenige weken in Canada
een katholieke instelling in de asch
r beeft gelegd.
IK De „Javapost" bevat nog een aantal
bijzonderheden over de geheime ver-
eeniging met den zonderlingen naam
Schrijver herinnert er aan, hoe ver
schillende sectarische vereenigingen
als Methodisten, Presbyterianen, Bap-
tisten, meerdere ma§onnieke loges uit
het Zuiden, een anti-katholieken veld-
P tocht zijn begonnen in de Vereenigde
Staten.
Erg ongerust behoeven wij ons daar-
over niet te maken. De Puriteinsche
H ;geest, die van het begin af het reli-
gieuze leven in Amerika vergiftigde,
heeft telkens op periodieke tijden zijn
felle anti-katholieke onverdraagzaam-
i heid getoond. Wat onze geloofsge-
nooten daar vóór den onafhankelijk-
'i heidsoorlog van John. Knox' navol-
gers te verduren hadden, kan men
vinden in Longfellow's heerlijk ge
dicht „Evangeline", wel het schoonste
juweel der Amerikaansche poëzie.
Dank aan de Pransche soldaten, die
voor de vrijheid van Amerika hielpen
-vechten, kwam Washington togemoet
(aan vele ernstige grievon der katho-
lieken. Zoo verbood hij.al aanstonds
hij !t aanvaarden van het opperbevel
in 1775 te Cambridge, de beleedigende
j -viering van den Guy Faukes' Day:
li -on herhaaldelijk gaf hij grooten lof
I,Aan de katholieken voor hun trouwe
L hulp gedurende den oorlog. Hun
B patriottisme kon echter niet beletten,
B dat een fanatieke menigte te New-
?- York in 1808 de St. Petruskerk ver-
i woestte: in 1834 vond Massachussets
E.geen woord van afkeuring, toen het
grauw te Charlestown het Ursulinen-
klooster in brand stak.
Kort daarop verscheen „the Ameri-
-can Anti-Papist" om dat onheilig vuur
brandend te houden, weldra geholpen
door een geheime vereeniging „Nati-
vist Movement", een soort voorlooper
van de huidige Ku-Klux-Klan; zij
kreeg nieuw bloed in 1854 van dé
Know-nothing party, wier leus was:
*>erpetual war on Romanism, „eeuwige
tegen de Roomschen." In de
iteden Providence, Newark en St.
-ouis hadden bloedige gevechten
'laats op de Katholieken terwiil
■rangistische benden hetUndaflS
lfik iefeleH ?^ter Bapst werd behoor-
ii,f!, erd' ln een ton met veeren
redrl °P een sP°°rstaaf rond
?edraBen door de beschaafde know-
aothmgers; zooals we dat nu lezen
is
gebracht door een geheime vereeni
ging „de onzichtbare macht", meer
bekend onder den naam Ku-Klux-Klan
een soort veemgericht, voor doel heb
bend de katholieken, joden en negers
te bestrijden, Het schijnt alleen maar
mogelijk in Amerika, dat door een
geheime bende fanatieke schavuiten
met alle wetten en recht de spot
wordt gedreven, en zich daarbij zelfs
vrouwen „Ladies (sic) of the invisible
Empire" en.predikanten aansluiten.
Toen nu een paar jaar geleden
eenige Zuidelijke loges van den Schot-
schen ritus in den Staat Oregon
met nog geen 10 katholieken
een aanval deden op de geheel uit
eigen beurs betaalde katholieke scho
len, stond de Ku-Klux Klan en het
strijdlustige Methodisme dadelijk ge
reed om daaraan mee te doen.
De strijd gaat thans op de eerste
plaats over de Smith-Towner Bill, die
ten doel heeft aan alle godsdienstig
en particulier onderwijs het bestaan
onmogelijk te maken... Hoe de haat
toch verblindt! In de rapporten der
Amerikaansche juristen the Ameri
can Bar Association staat vermeld,
dat verleden jaar niet minder dan
9500 moorden plaats hadden: dat de
rechtspraak geheel onvoldoende is en
zonder ook maar eenigszins behoorlijk
resultaat, enz. Letterlijk staat er: „In
geen beschaafd land worden zooveel
misdaden met geweld bedreven als
in de V. S.; nergens is de eerbied
voor de wet zoo gering." Bijgevoegd
wordt nog, dat het aantal jeugdige
misdadigers sprongs ge wij ze omhoog
gaat.
Nu is het klaar als de zon, dat
kinderen die nimmer iets van God
of godsdienst hoorden, zullen spotten
met wetten door Jan, Piet of Klaas
gemaakt.
Kras heeft zulk een rechter te
Brooklyn onlangs uitgesproken: „In
onze godsdienstlooze scholen is de
eenige ware standaard voor een echt
deugdzaam leven aan de kinderen
ontnomen, op den leeftijd dat de lessen
van ware zedelijkheid duurzaam vat
op ze hebben. Mij schijnt het daarom
onrechtvaardig", een kind wegens over
treding van een wet te straffen, wan
neer het nimmer godsdienstige leiding
heeft gehad."
Volkomen waarwatdezerechterdaar
zeide. Schoolbaden, orde-oefeningen,
gezondheidsleer en verdere naturalis
tische kwakzalversmedicijnen voor
moraliteit, zijn zonder de oude Tien
Geboden en de Vreeze des Heeren
zoo goed als waardeloos.
Nu bezitten de katholieken over het
geheele land uitmuntende eigene
Zustersscholen, waar honderdduizen
den, ik meen bij de twee millioen,
kinderen een degelijk zedelijke, gods
dienstige opleiding krijgen.Hoe zal
men dus deze nieuwste neo-Nativis-
tische-know-nothinsche American Pro
testant association in verband met
de Bolsjewistische Ku-Klux-Klan
mentaliteit verklaren, waar ze even
als de vrijmetselarij aan onze katho
lieke scholen de vrijheid wil ont
nemen?
Ijverzucht op de schitterende resul
taten van onze katholieke scholen?
Stille wrok, dat de 59, zegge negen
en vijftig seeten in New-York alle
samen nog geen half millioen namen
op de officieele lijsten konden ver
zamelen terwijl 1.672.518 zich als
katholiek opgaven dat tal van protes-
tantsche bedehuizen op veilingen
komen, terwijl de talrijke diensten
in de vele katholieke kerken steeds
overal te weinig ruimte bieden?
/ouden Methodisten en andere Sec
ten daar geen vruchtbaarder werk
verrichten, dan in Rome b.v. met rijke
geldmiddelen de kinderen van hun
geloof afvallig trachten te maken
indien zij eens in Amerika zelf samen
met de katholieken den strijd aan
bonden tegen echtscheiding, kinder-
eperking, uitbuiting van de armen,
welke drie kankers nergens dieper
invraten dan juist by de Yankees?
fan K. K. K.
Uit de Anti-Rev. party.
In de anti-rev. partij tobt men nog
altijd over de positie der vrouw in
het politieke leven.
Hoe het daarmee gesteld is, kan
blijken uit onderstaand artikeltje, ont
leend aan de „Rotterdammer":
„Dit rustig winterseizoen leent zich
bij uitstek tot het wegnemen van
eenige leemten, die onze partij-organi
satie aankleven.
„Een der leemten is de onzeker
heid, welke met betrekking tot de
positie der anti-revolutionaire vrouwen
bestaat.
„Niet dat alles hier onzeker en
J ongeregeld is.
„Geregeld is de cand idaatstelling
Geen anti-revolutionaire vrouw zal de
Tweede Kamer, de Provinciale Staten,
den Gemeenteraad binnentreden. Over
het gansche land is hier éénheid van
optreden verkregenanti-revolutio
nairen in stad en dorp bewaken angst
vallig den drempel van elk raadhuis,
die door geen vrouwenvoet mag wor
den betreden.
„Dat is het ééne, hetwelk onder
ons volkomen zekerheid heeft.
„Nog een ander ding staat vast.
Een krachtige roep is van de anti
revolutionaire partij bij den laatsten
verkiezingsstrijd tot de christen-vrou
wen uitgegaan om zich naar de stem
bus te begeven. Met groote trouw is
aan dien oproep voldaan; de vrouw
is enthousiastisch als bondgenoot in
den politieken strijd ontvangen; de
weinige vrouwen onder ons, die zich
voor publieke voorlichting beschikbaar
stelden, kwamen tijd te kort om in
te gaan op uitnoodigingen van anti
revolutionaire 'kiesvereenigingen om
voor haar op te treden.
„Dit alles loopt prachtig.
„Maar nu komt eene onregelmatig
heid.
„Diezelfde vrouwen, welke in de
zomermaanden met zooveel aandrang
tot politieke actie werden uitgenoodigd,
zijn nog altijd in een aantal onzer
kiesvereenigingen van het lidmaat
schap ten eenmale uitgesloten.
„Dit is onlogisch, ontactisch, onrecht
vaardig.
„Bij de candidaatstelling van vrou
wen werd eenheid van optreden ge-
eischt; het moest onmogelijk zijn, dat
door verschillende gemeenten uiteen-
loopende gedragslijn werd gevolgd.
„Maar hoe staat het nu met dien
eisch van éénheid met betrekking tot
het lidmaatschap der kiesvereeniging
„Gaat het aan, dat hier met kracht
gepleit wordt voor de toetreding der
vrouwen daar een grootere of kleinere
meerderheid aan de vrouw toegang
ontzegt?
„Daar rammelt iets in onze organi
satie."
„Leemte in onze organisatie", schry ft
de „Rotterdammer" boven dit artikel.
Het blad heeft volkomen gelijk. En
die leemte is niet zonder bedenking
en risico, zegt „Het Centrum".
Opgravingen in Egypte.
Het land der oude Pharao's is be
kend om zijn vele monumenten, voor
namelijk Konnigsgraven, die succes
sievelijk uit het woestijnzand opgedol
ven, voor de geleerden het middel
zijn om geheel de Egyptische konings
geschiedenis tot in de fijnste bijzon
derheden té reconstrueeren.
Kortgeleden heeft een wetenschappe
lijke expeditie bij Thebe een belang
rijke vondst gedaan. In tegenwoordig
heid van Carter, Carnarvon en anderen
werd een ruimte geopend, die een
meer dan drieduizend jaar oude
koninklijke graftombe bleek te zijn.
In de grafkamer, die bestemd was
voor koning Toetankamen, werden
o. a. twee standbeelden van den
koning aangetroffen, waarin hij wordt
voorgesteld met. een gouden staf en
andere attributen van het koningschap.
De oogen der poppen zijn van glas
en de hoofdtooi is rijk bezet met
flonker-steenen. Zoo zijn er ook vijf
wagens, rijk gedecoreerd en met een
wagenmennersschootsvel van lui-
paardleer. Op het onderstel van een
troon waren Aziaten afgebeeld, w. o.
er waren, die in gebogen houding 's
konings voet op hun nek hadden.
Voorts is er een doos met papyrus
rollen, waaruit men veel belangrijks
hoopt te leeren.
Wat de waarde van de vondst nog
belooft te verhoogen, is, dat er nog
een derde kamer is, die tot dusver
nog niet kon worden geopend en
waarvan de deur verzegeld is, Daar
de beide bovenvermelde poppen van
Toetankamen als het ware den ingang
tot die kamer bewaakten, hoopt men
in dat vertrek het eigenlijke graf van
den koning zelt te zullen vinden,
waar dan ook wel leden van zijn
gezin met hem zullen zijn bijgezet.
Voordat het groote aantal voorwerpen
in de andere twee kamers zal zijn
geborgen, kan men er niet aan den
ken tot de opening der derde kamer
over te gaan.
Wel zijc er grafdie ven ook in dat
vertrek geweest en zullen zij er ver
moedelijk de kostbare edelgteenen
hebben geroofdmaar, waar het voor
al op aankomst: kisten en de mum
mies zelf hoopt men vrijwel ongeschon
den te vinden. Het eigenlijke onder
zoek van den schat kan pas later
beginnen. Voorloopig is alles toegemet-
seld, In Kaïro worden ijzeren deuren
gesmeed, die geplaatst zullen worden
voordat het eigenlijk onderzoek begint.
De dusver gedane vondsten, hoe
wel in hoofdzaak betrekking hebbende
op Toetankamen, werpen toch ook
nieuw licht op andere vorsten uit de
XVIIIe Dynastie. Zoo schijnt er uit
te blijken, dat Smenkara en Akenaten
gelijktijdig hebben geregeerd en ook
op hetzelfde tijdstip het bewind heb
ben verloren.
Toetankamen, van" wien voor dezen
maar weinig bekend was, noemt zich
een zoon van den beroemden Amen-
hotep in en was gehuwd met de
dochter van Farao Akenaten, die den
zonnedienst invoerde. De oudere dienst
(de Amen-godsdienst) werd door Toe
tankamen hersteld. Deze vorst regeer
de over het rijk van Thebe en Tel-
el-Amara, in de vijftiende eeuw vóór
Christus.
Van efen verdronken stad.
De lieer H. Levelt, eemieente archivaris
van Berjeii op Zoom- gaf Zondag j.l. bi
„Be Tijd" een interessante beschrijving
van de verdrQjikfe,i stad Roemerswaal of
kciüïerswaal &eus dö derde in rang der
•Zoeuwsche steden en om zijn voortreffe
lijke Katnc-liek-e stichtingen de glorie van
bel oude Roomsche Zeeland.
Het voornaamste der beschrijving' laten
wij hier volgen:
Binnen de stadsomwalling, die van drie
poorten: de Wiester- of Koepoort, de Oost-
of Wittepoort en de Noord- of' Vrou
wen of Wapoort was voorzien, stak hóóg
Loven de omliggende huizen-lijn uit dé
parochie-kerk van Sint Pfetrus en P;au-
lus, gebouwd cp de Markt.
Iloe weinig we ook weten mogen van
den bouwstijl der laer'k; 't zegt al 'véél voor
allen die eens een kjjikje namenin 'Zee-
lands nu aanwezige pracht-Gothieke ker
ken, b.v. in de sut-liem-scho-one Macrda^
lenakerk van. Gobs, da,t in een ordonnaniQ
Van 1 Juli 1497 bet kerkgebouw van Rej-
merswaal beschreven staat als een der
schoonste „edificiën van den lande van
Zeeland."
Bij open brief, gegeven te Den Raag
22 Jan. 1432, had gravin Jacota van
Beieren machtiging- verleend, dat in do
kerk mocht opgericht worden een kapit
tel van 10 kanunniken. Deken en kapittel
der St. Salvalorskerk te Utrecht hadden
over deze kerk 't recht der benoeming.
Een pastooa- on 1 ipcL an deden, meer
Direct, in de pai-ochiek'erk zdf-dienst.
Een dagblad-artikel 'eischt nu eenmaal
beperking, maar wie meer weten wil om
trent de verplichtingen der geestelijkheid
van Reiuierswaal, van de vroege ritualia
of kerkgebi'ui It in één woord van alles
■wat de kerk betreft, kan in het Rijks-
archiefgebouw van Zeeland te Middel
burg bet z.g. „Register Perpetueel" van
ReimerswaaJ (£o 3) eïi zul cï
veel interessants ontmoeten.
Zooals mij- inmiddels blijkt uit verschil
lende gegevens hier in 't Gemeente-
archief v,a(n oipi Zoom* aanwezig',
was de kerk van ReimersWaal voorzien'
"van. diverse altaren en vele gildenkapel-
len: een altaar der II. Maagd (Maria Ier
mirakelen van Hinfelnoirt); een ander al
taar van Si. Jan Evangelist, van het H
Kruis, van St. Sebostiaan, van St. Jaco-E
*>ók een altaar van St. Barbara.
„Betaalt heer Corn. Polderman officiael
van Sinte Barbei en-eutaer inder kerckeji
van Riemeiswaal".
(Kek. Rentmr, van Thofei, a,o. 1540
fo. 11 Restant Markiczaa-tsarchj-ef van
B. o'p Z,1
D® verschillende gilden, die i.n groo
ten getale in do stad bestonden: bakkers,
panneheden, drappeniers; naayersj, schoen
makers, timmerlieden, vleeschhouwersl
enz., onderhielden en bekostigden ieder
'hun eigen kapel, 't Blijkt uit alles, de
kerk van Reimiarswaal moet wel een
enorme bouw geweest zijn.
Nu ongeveer een 13 jinr geleden heeft
üe génie, die maar al te vaak weinig
gemaal handelt, een onvergefelijke,
diommiteit begaan. Boven het Schelde-
water uit sta,k toen nog, al& eenig over
blijfsel der sinds de 17e eeuw verdwe-
nen stad, de torenspits der kerk, die ge
zegd werd te zijn een belemmerin» voor
de visschersvaart. Daarom mops-t de
terenspitS weggeruimd en de genie be
lastte zich met die werkzaamheden-. Dyna-
loiet in groote hoieveeliheid, werd ^elegid
onder het nog resteerende van hetherk-
gebo-uw en aangestoken. Eerst en ook een
tweedie inaal zonder effect, zoo stevie
was de bouw opgetrokken. Na. een dendS
poging was men waar men wezen wilde
en stortte wat nog van het kerkgebouw
overeind stond ineen. Fn is toen, om een,
mots-beteekenende reden. Nederland 'wéér
raaktVan 0IK'e momlIneilten kwijt ge-
Behalve de parochiekerk, heeft Reiuiers
waal gekend twee kloosters, één van regu-
011 èén bewoend door in
de Middefeeuwen z<w geliefde Zwarte zus
ters of Celle-zusters.
Het Regulieren-convent „Paradisus. Ma-
mn- „Maria ten hove" was er in
40o gesticht en rijk-begiftigd met gun-
Sten en góederen van honger hand, van 0e
heeren van Renners waal, die buiten de
sUd een kasteel bewoonden, liet z
„blot van Lodyke") e. a.
ti?0Sï?r,was Siósteld onder het
bekende kapittel Sion buiten Delft. Een
watervloed m i5S0 maakte, aan het be
staan van dit zeer beroemde Regulieren
bezocht herhaaldelijk door de
meest bekende mannen uit de 15e e?uw
en dm-cr onherroepelijk een eind.
w.T? /war,v of Celle-zuslers, (welke
Middelee.uwsche stad in de Nederlanden
heeft ze niet gekend en wanneer pestziek
te de bevolking teisterde, niet haar liefde
zorgen ruim mogen ondervinden?) vestte-
den zich in 't najaar van 1490 bmriert
Reimerswaal, waar haar klooster, totdat
net omstreeks 1580 verdween, gesteld was
onder rechtstreeksch taeziclht van den
pastoor der parochie.
noemde het jaar 1580, de in onze
geschiedenia befaamde jaren der geloofs-
alteratie. ,Hjet geestelijk toezicht binnen
Heimerswaal is er van dien aard geweest,
(Ziia pag". 4.)
HET ERGSTEü
Juf: „Jongens- aJk jelui zoo blijven
kibbelen, dan neem' ik' jelui mee naar
het Kurhaus, en moeten jelui de resti
van de ochtend naar d.e muziek luisteren,"
DE GENEZENDE PILLEN-,
Dokter: „Zoo is het goed ventje.: Ik
had' wel gedacht, dat mijn J®
wéér zouden opknappen- Waar heb je
-,e in gedaan in Water, of' m
•Jonge zieke: „In m'n katapult, dokter
GOED OVERLEGD:*
Mevrouw A.- Als ik bij het diner
fels opdien, dat mijn man niet glraag!
lust, dan eet hij er ook bizonder wei
nig van-
Mevrouw B,- En mijn man doet
juist het tegendeel, want als er Wat
overschiet, wordt het hem avbnds Weer
voorgiezet.
ANDERS UITGEVALLEN.;
Dus je -hebt haar ten huwelijk
gevraagd?,
Ja, maar ik liep een blauwtje^
Ze vroeg me naar mijn vooruitzichten.)
Waarom' heb je niet van je o-ude,
owtetrouwde rijke oom verteld?
Dat heb ik gedaan- En nu is ze,
mijn tante-
SLIM-
Jantje gaat midden in den nacht ia
zijn bedje overeind zitten:
Pa, ik heb- zoo'n dorst- l
- Och wat, g» maar wleer liegen en
slaap
Jantje na een kleine pauze
Pa, ik moeb eien gjLas water hebben,-
ik kan h©t niet langer uitbonden-
Als je niet dadelijk gyiat slapen, sta
ik op en haal een stok, &m' je ebaf
pak slaag te g|eVén.|
Jantje) Goed pa, maar; als u toch op-"
staat, om mie. slaag te geven; kunt u
iiegfelijk een gilas' water voot We mfee-
breng'eni- I
APPELSTRUDEL.
50 gr. bloem, 100 gr. boter, 1 ei,
ongeveer '/2 dL. lauw water, 15 zure
appelen, 50 gr. krenten, 50 gr. ro
zijnen, 50 gr. sucade.
De bloem met het ei en het lauw
warme water goed door elkaar kne
den en het daarna ongeveer 10 mi
nuten op de tafel heen en weer gooien,
waarna het toegedekt met een ver
warmden deksel een kwartier moet
rijzen. Intusschen de krenten en ro
zijnen uitzoeken, wasschen en even
opkoken, de zure appelen en de su
cade fijn snipperen en dit alles met
de suiker door elkaar roeren. Het
deeg daarna op een met bloem be
strooide tafel uitrollen, tot men een
dunne lap gekregen heeft en daarover
de appelen, krenten, rozijnen en su
cade uitstrooien. Dit alles besprenke
len met een gedeelte van de gesmol
ten boter en daarna het deeg oprol
len en in een vuurvasten schotel
leggen, waarin men eerst wat van
de gesmolten boter heeft laten rond-
loopen.
De appelstrudel moet ongeveer een
uur in een matig warmen oven ge
bakken worden en van tijd tot tijd
besprenkeld met de overgebleven
boter totdat deze verbruikt is.
EENVOUDIGE WITTE SOEP.
1 L. bouillon of
1 L. water en
2 Maggi's bouillon-capsules.
1 d.L. room of melk.
50 gram boter.
45 gram bloem.
Zout.
Eenige druppels Maggi's aroma.
1 ei.
Bereiding. De bouillon-capsules
in het kokende water oplossen. De
boter in een pan smelten, daarbij de
bloem voegen en langzaam den ko
kenden bouillon.
Dit alles onder af en toe roeren
10 a 15 minuten zachtjes door laten
koken en dan de room of melk erbij
voegen.
Het ei flink kloppen in de soep
terrine en daarbij langzaam de warme
soep voegen. Het laatst de soep af
maken met eenige druppels Maggi's
Aroma en zoo noodig een weinig
zout er bij doen.
BORSTPLAAT.
250 gram suiker, pl.m. 1 d.L. wa
ter, 25 gram poedersuiker, eenige
druppels essence of koffie-extract.
De suiker wordt in een pannetje
gedaan met zooveel water, dat de
suiker juist vochtig is, laat de sui
ker smelten. Dan wordt de stroop
ingekookt, totdat een druppel, die
van de lepel valt, een knopje vormt.
Nu wordt bij lepels tegelijk zooveel
van de gezeefde poedersuiker toege
voegd, tot dat een dikke massa, die
nog juist gegoten kan worden ver
kregen is.
Op een glad papier zijn borstplaat
vormen die met water vochtig ge
maakt zijn, gezet. Hierin wordt de
stroop gegoten; ook zonder vormen
kan de borstplaat op het papier ge
goten worden. Zoo gauw de boven
kant van de borstplaat droog wordt,
wordt ze verlegd en omgekeerd om
den onderkant te laten drogen, daar
na worden ze voorzichtig uit de
vorm genomen.