DAGBLAD VOOR MIDDELBURG 1500 1250 f60 f35 f 15 t f IKft bij verlies van I 7C bijvsrliesran f Cfi bij verlies van f bij verlies van I IE bii verlies vaa I lüU een hand of voet i IJ een oog een duim een wijsvinger een anderen vingsf TRAM OF AUTO? "BÖrrÉNLAND. Vrijdag 22 December 1922 Achttiende Jaar gang Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze dij levenslange Gngeschiktheid NIEUWJAAR 1923 FEUILLETON BERAR, DE FAKIR DUITSCHLAND BELGIË FRANKRIJK GSBocdf vervolgd.} NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT »i M jyWBSwH w M 9B lm A Abonn#n)»ntspr[jI f2,50 por drio maanden, f0,20 per wuk) Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N GS. qqpa Bureaux vac Redacüe en Administratie: W^teinget. Q taterc. Telefoon: Redactie No. 97: Adm.mslmü. No. 207 Bijkantoor: MIDDELBURG,Markt 1 en 2. Telefoon No. 474 voor Poat-abonnés f 2,90 per 3 maanden. Advtrtentiëtl van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,251 Sontractregelprij'», te beginnen bij 500 regels, beduidend lager. overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen» Met het oog op de korte arbeidsweek, die ons volgende week wacht, dringen wij er bij onze Agenten op aan, de door hen verzamelde NIEUW JAABS- adrertenties tijdig, d.w.z. uiter lijk Woensdagavond 27 Decem ber a.s., aan onze Administratie te doen bezorgen. DE DIRECTIE. De 'kwestie: wat is beter voor net ver keer, train af auto:, houdt meer dan. ooit de aandacht van zeer velen in onze pro vincie gespannen en drong door tot iffl de ho-oge vergaderingvan de Zeeuwsche Sta ten, waar zjj een goed deel der debatten bebeerschte. Het lust ons die kwestie van den prac- tischen kant te beschouwen, haar be lichtend met cijfers en getallen, die spre ken tot het verstand. Theoretische be seh.ouwing.en zoowel als pathetische ont boezemingen kunnen hier gevoegelijk ge mist worden. Wij hebben dan voor ooglen den in den laatsten tij[d) sterk aangevochten Lokaal- «psorweg op Zuid-BevfTrtnd, waarvan de plannen op het punt staan verwezenlijkt te worden, die èn wat personen- èn wal goederenvervoer belieft voor tal van ge- meenten een verlossing gaat brengen uit hun jarenlang isolement Zal die spoorweg ot spoor-tramweg ren- deerén, vragen de zwartkijkers zich; at Wij gelooven van wel en gronden ons geloof op het volgende Op beslaande Zeeuwsche spoorlijn zijn dit jaar vervoerd: van hiet station 's Heer Arendskerke ruim 12000 ton, van het station Noord-Kraaijert ruim 7000 ton beetwortelen, ongeacht de bieten die van de havens Zuid-Eraaiiert De Piet en GoeS per schip zijn vervoerd. De lengte-as van het gebied waaruit die bieten komen, is ongeveer 10 K..M. lang. Daar de gemeenten Heinkenszand, 's Heerenlioek. Ovczand, Driewegen, Oude- lande, Kwadendammie, 's Gravenpolder, Wisse en 'sHeer Abtskerke diep in het land en vrij ver van bovengenoemde ha vens af liggen, mag veilig worden aange nomen, dat het bietenvervoer naar even redigheid even groot zal zijn op de nieuwe lijn als thans op het besproken gedeelte van de hoofdlijn het geval was. Dat 'be- teekent dus een bietenvervoer van circa 6 maal 20.000 of 120.000 ton. Dat vervoer moet geschieden tijdens de z.g. bieten campagne, dus in pLim. 3 maanden, elk van 27 werkdagen. Dat geeft dus een Bag vervoer van 1500 ton. Gebruikt men nu goederenwagons van 10 tons capaciteit, dan zijn per dJajg! '3 tïeinen van elk 50 wa- eons noodig Oim die bieten te vervoeren.. Men gelieve hierbij te bedenken, dat de Wagons, wanneer Zij naar de lading plaat sen moeten worden gedirigeerd, voor een gedeelte beladen, zijn met pulp, waar voor ook vrachtgeld wordt gebeurd. De vrachtprijzen waren dit jaar van N.oord-Kraaijért naar Bergien-opt-Zoomi £b.60 per ton. Neemt men dezen prijs als den gemiddelden aan voor de nieuwe lijn van den Lokaalspoorweg, om de bie den te vervoeren naar de suikerfabrieken te Bergen-op-Zoom, Roosendaal, Zeven bergen enz., dan zal op grond van boven vermelde cijfers uit het bietenvervoer op de nieuwe lijn een meerdere opbrengst, dan thans op het bewuste stuk der hoofd Naar het Fransch van L B ■90) _o_ Marius keek zijn patroon stilzwijgend aan. Bij het fantastische .schijnsel van, den phosphor meende hij! op het gelaat van den kapitein een zonderlinge uit drukking te zien, en twijfelend aan de (waarheid der gesproken woorden, die overigens wel in staat waren eenige be vreemding te wekken, zeide hij bij zich- Zelven ,,Zou de patroon niet een weinig, van streek zijn? Hij ziet er zoo opgewonden alt, en hij vertelt zulke vreemde dingen, dat ik er mij ongerust qvter maak..." KT*!? daarboven het werk - zonderling dit voorval ,We uit komst ook scheen, toch laguiterst Ktt- Vef,klarirla hand e!keli in volle vriïhtid rondliep en evenals alle nachtwandelaars mssche plekjeis opzocht, zoodat hii ge. twee uur 111 den ochtend «sn bad nam en dan een wandeling floor den morgendauw, Rama was lijn werd verkregen, van f 190.000 mogen worden verwacht. Men vergete hierbij niet dat op meerdere plaatsen tusschen Je stations laadplaatsen zullen w-oirden aangebracht, waardoor het den boeren fles te gemakkelijker wordt gemaakt per spoor te leveren-. Dit alles nu betreft alleen het suikei- bietenvervoer gedurende 'n klein gedeel te van het jaar. Maar dan zijn er nog de aardappelen, de uien, het vee en niet te vergeten het fruit, waarvan de opleven de cultuur des te intensiever belooft te worden naarmate de gelegenheid tot ver- Zending des te gemakkelijker wordt. Reeds betaalden in dit seizoen de kooplui gaarne 16 tot 20 ets. per H.L. meer voor een Hectoliter aardappelen en ajuin, die aan een station geleverd worden. Aan een wa gonlading toch is minder ri3ico verbon den dan aan een scheepslading. Intusschen beteekent het hierboven ge schetste vervoer met zijn voordeelen voor boer en spoorwegmaatschappij: niet3, wan neer d'e nieuwe lijn niet een onderdeel wordt van 't groote spoorwegnet, dus ge schikt voor groot materiaal. Eeu tramweg op smal spoor is waardeloos. Overladen te Goes of te 's Heer Arendskerke uit tramwagens in spoorwagens js niet alleen kostbaar maar doet ook de handelswaar de der producten dalen. Terecht hebben heldziende en terzake kundige man-en, zoodra de kwestie van een Zuid-Beveland. sche tram voor verwezenlijking vatbaar was, het alternatief gesteld: óf een tram niet breed (normaaltrein) spoor óf niets In den laatsten tijd wordt als ideaal1 vervoermiddel zeer sterk naar vorenge- schoven de auto, in den vonn van auto, bus en vrachtauto. Men verhoopt er alle mogelijke goeds van en beschouwt hem- al a een uitstekenden remplapant van de tram, met dat verschil dat hij veel eoonomisdher zou züjn. Is dat zoo? Laten wij deze! zaak eens onder den loupe nemen. Toen de spoorwegen kwamen, meende Men, dat de Rijkswegen verder w;el aan hun lot konden worden overgelaten. Thans schijnt men tot een ander uiter- te te zijn overgeslagen en meent men geen nierfwe wegen genoeg te kunnen maken voor de auto's, die de spoorwegen zullen; rvteroodig- maken. En toch' is er nog' alle reien cm nieuwe spoorwagen aan te leg gen, Over kortere afstanden- zal de auto, de motorfiets menschen blijven aftrekken var. het verkeer per spoor. Maar het zal toch wal een uitzondering! blijven, dat men per auto van Baarland naar Gronin gen of van Oyezand naar Maastricht reist! Viur groote afstanden blijven de spoorwegen hunne -waarde behouden. Zie daar eene stelling! die o.i. onaantgstbajar is.: Wanneer men eehter over spoorwe gen spreekt, behoeft m'en daaraan niet noodzakelijker wijze de idee van stoom- vermogen aan te verbinden. Het is vo-1- fiti skt niet onmogelijk, ja zelfte zeer waar schijnlijk, dat op den lokaalspoorweg een- la'tnsinotorwagens, worden ingevoerd althans voor het reizigersverkeer dÏ9 veer practisch en economisch zijn. Men heeft daarop alleen den mécanicien, die de machine bedient en op de seinen ■let; muren behoeft hij niet, want de Waglen rijdt op een vaste baan, de raiLs. Een con ducteur is eveneens overbodig, want de Idaurtjescontrole kan geschieden door de haltie-chefe. EcnmanSmotorwagens zijn zooveel goed keu per in aanschaffing en onderhoud en bediening, dat Wellicht zeven of acht vei bindingen per dag gegeven kunnen worden tegen vijf met stoomtreinen.; Op die wijze zal het reizigersverkeer dus bevorderd worden en niet Weinig aan groeien wanneer in de toekomst de snel- vorbindingsn NeuzenHoedekenskérke- Goes en ZierikzeeWolfaartsdijksche nooit opgesloten of vastgebonden ge weest. Hij had dan ook .nooit getracht te ont snappen en bleef steeds zoo dicht in Ue nabijheid van zijn mahoet, dat hij diens fluitje kon hooren. Men herinnert zich dat hij den troep, bestaahde uit de hielen die de vluchte lingen wegvoerden, een eindweegs had vergezeld en daarbij zijn vriend kapitein Pennyless op bijzondere .wijze besnuf feld had. De booswichten verjoegen hem toen met steenen. Verdrietig verwijderde hij zich, diep ge griefd door een behandeling, welke bij niet verdiend en waaraan overigens zijn vriend hem niet gewend had. Geruimen tijd dacht hij blij zich zeiven na, kalin en ernstig, zooids een verstan dige olifant, die niet licht over de Rin gen .heenloopt, pleegt te doen. En toen hij geruimen tijd had gewikt en gewogen, had hij zijn besluit genomen. Zonder naar zijn stal terug te keeren, zonder om te zien naar zijn mahoet. 'zoo zorgvuldig mogelijk vermijdend iemand te ontmoeten die hem zo.u khnnen tegen houden 'en hem- de eene of andere karwei kou kunnen opdragen, ging1 hij ervandoor. Met neerhangenden snuit langs den grond snuffelend en snuivend, dat hem den weg wees naar den „toren der stil- veerGoes zullen zijn ingelegd, zoodot men des morgens te circa 6.30 uit Neuzen of Zierikzee vertrekkende, te 10 uur te 'Rotterdam is. Groote voordeelen gééft dus de spoor weg Voor het reizigersverkeer,: Maar ziet nu eens naar liet' goede renvervoer. Hierin kan de auto het nooit volhouden tegjen den trein. Wij pakken ouzte 120.000 ton bieten1 van daar straks nog eens bij den kop. Een vrachtauto 'die 5 ton vervoert, vernielt den weg in enkele dagen volkomen, vooral als- het wat regent. Hoe gaat het nu al, met onze boerenwagens die 1500 KaG. bieten vei vloeren? Klaagt men aloim niet steen en been over de slechte, kapot gtereden wegen'? Maar dan zal het op 'geheel Z;uid-Bcvelend één groote modderpoel zijn vvaanvan liet terugbrengen tot een goeden wjegj en het onderhoud schatten geldS zal verslinden als waarvan men nu geen Hauw idee heeft.. Maar de spoorwagen glijdt daarhen over do vaste baan, de rails, zonder de wegpn ook maar in 't- minste te beschadigen. Doch zelfs al ho-uden de wegen het uit, dan nog! is het verroer van suikerbieten naar de fabrieken per auto onuitvoerbaar. Er zou den dan tijden de campagne uit Weste lijk Zuid-Beveland 24.000 vij® tons! vrachten vervoerd moeten worden naar B'erglen-op-Zpom, Roosendaal „und so weiter". Of 40.000 drietonsvracht'en. En dat in 3 maanden tijd. Dus 8000-—13000 per maand of 375 tot 500 vrachten per- dag. Wel, één rit heen en terug naar de fabriek met laden en lossen inbegrepen, kost dan een fatsoenlijken winterdag. En de ander producten: aardappelen, ajuin, fruit moeten nog veel verder dan! Roosendaal. Rotterdam, Amsterdam, straks weer Duisehland zijn de bestem mingsoorden Voor die producten. En dat zou per auto .even vltfg, even economisch, pvenzeer zonder schade Voor de wegen kunnen geschieden Een dWaas- is hij die daar „ja" op zegt. Lieden, die het secundaire nuti van. eten autobus veel hoogier aanslaan dan hot' primaire nut Van een spoorWeg heb ben in den laatsten tijd een felle actie gjevoerd tegen den Lokaalspoorweg opl (Zuid-Beveland. Zij hebben het met hun roepen en schreeuw&a zoo ver Weten te brengen!, dat de minister Van water-i staat dcor middel van Gedeputeerde Sta ten aan gemeente- en polderbesturen ad-' VieS heeft gevraagd omtrent voorfzet-i ting of opschorting1 van de werkzaam heden tot aanleg van Lokaalspoorwbgena Reeds góven de Staten dezer provin cie in deze geen onzeker gjeluid. fjn bun jongste zitting Werd de toevoeging die Gedeputeerde Staten hadden voorge steld, aan sommige conclusies der ver-i kteerscommissie te Verbinden en die van zoodanigen aard Waren, dat daardbor de aanleg van lokaalspoorwegen op losse schroeven werd gezet, verwerpen. Moge het advies der gemeente- en! polderbesturen van Wiestelijk Zuid-Beve-i land den minister als een krachtig „Voorn waarts" in de ooren klinken zoodat, allen! kritikastors en stuurlui taan-den-wal tem Spijt, onverwijld begonnen Worde met den' aanleg van den lokaalspoorweg op Zuid- ■Bievtland, die wellicht reeds bij ons levjen, maar zeer zeker ten aanschouwe van ons nageslacht en daarmede hebben! Wij ook te rekenen ons nijver eiland Zal brengen tot hoogeren bloei en m'eerdera welvaart. En dat gaat toch verre boven' het succe? Van een autobus-onderneimin'gl want „salus populi suprema l'ex", „het heil des volks is de hoogste wet". RS. Dengenen, die ondanks alles toch nog vriezen, dat de Lokaalspoorweg! op Z.uid-Beveland een financieele strop zal worden voor gpmeenten, Waterschappen, zwijgendheid." Daar deed zich echter een ernstige moeilijkheid voor. De troep die kapitein Rennyless in zijn midden had weggevoerd, was, na hier te hebben vertoefd, weer verdwenen. Bevond de kapitein zich nog bij dien troep of niet? De olifant volgde eenige oogenblifcken het spoor van den troep, wanhopig, 'zijn snuit naar alle zijden heen en weer be wegend, ten einde hier of daar in de lucht eeu kiem op te vangen der uit waseming. van dengene dien hij; 'zocht. Hij rook niets en kwam geheel teleurge steld terug bij' den „toren", waar «een (af schuwelijke lucht heersdhte, verspreid door" een hoop gieren die, zich koeste rend in de zon, het aas verteerden, dat zij vermoedelijk ginds in het jungle hadden verslonden. Rauia trippelde voortdurend rondom het doodenverblijf, maar vond niets wijl de akelige stank der roofvogels hem elk spoor bijster maakte. Hij was op het punt terug' te keeren toen de smartkreet, hij toeval door Pennv- less geslaakt, zijn ooren trof. Aanstonds herkende Rama de stem' van zijn vriend en beantwoordde die vrooïp.c door een schetterend trompetgeluid. En toen begon tusschen den man en bet dier deZe zonderlinge samenspraak, die door den olifant opperbest werd begrepen enz. moge onderstaand schrijven een harf onder den riem stoken eo hen van hun vrees genezen. Aan de SpoorwegnmatisdmTPij Zuid-BeVeland te Goes. Utrecht, 15 November 1922. Naai' aanleiding Van uwe opmerking), flat er in de streek een misVerstand S.'Lijnt te bestaan omtrent eventueele latere tekorten op de exploitatie van Uwe spoorwegen, bevestigen wij1 U, dat SaS. als exploitant» de Volle risico vjan die exploitatie zal dragen en dat de tatWorpen exploitatie-overeenkomst niet toelaat, eventueele tekorten tie verhalen, op hen, die vpqr den aanleg, Subsidie De Directie der Nederlandscha Spoorwegen w.g. H. VAN MANEN. De incidfeulen te Ingolatadt. De g.ezantenraad' 'heeft aan den Duit- schen. nmbassaidfeur te Parijs een antwoord nota overhandigd inzake de incidenten te Passau, Stettin in Ingoistadt'. De raad neemt er acte van,, dat de stor ting van een millioen gouldknark door ue Duitsehe rejgeering is geschied en aan vaardt ook de veron/tsehuldiging&n der Duitsehe regiering op voorwaarde, dat zij wonden geformuleerd in naam van de Rijksregeering en in naam! van1 die Beier- sehe regcering en dje plaatselijke auto- teiten (Seï drie beboete steden. De Uoogfescliooi-kwestie. Tegen de verwachting in, is men in de Kamer nog niet tot die eindstemming over het wetsvoorstel tetroffcnidle vervlaam- sehing Her Gentsche Universiteit gekomen. Hst heet nu weer, dlat de eindstemming eerst heden zal plaats hebben. De reden, waarom de'Kamer Woensdag niet opgeschoten is, ligt in het feit', da" o,p het laatste oogenblik een zestal stem mingen hij naamafrolsping op die agenda waren gébracht van Wetsontwerpen van minder belang, die de voortzetting van het h oogeschpoldtehat voorafgingen. Intusschen idjent geconstateerd, dat' de Kamer heel wat kalmer was dian den vo- rigen 'dbg. Bijzondér dient vermeld 'te worden, schrijft de. „Maasbode", de onverantwoor- 'dlelijke houding der frontpartij, die na het eerste Ifflj van art. 1, dat zegt, dat aan 'die Gentsche Universiteit het onder wijs in het Vlaamseh wordit gegeven, te hebben aangenomen, alle verdere artike len van het geoombineerdie voorstel! van Id'o Van Cauwelaertcommissie verwerpt. Deze heeren, mensohen zondier eenige on dervinding op politiek gebied en die niet die minste notie schijnen te hebben, van dien slechten, dienst, welke zij aan Vlaande ren bewijzen, schijnen zich in- het minste niet bewust te zijn van den dwazen zet, welken zij prefereeren en dia maakt, dat zij samen met de liberale franskiljons en de radicale Wallinjganten regelrecht in gaan tegen die belangen van het grootste 'dleel van 'het Vlaamsche kamp. Wij kennén hun program en weten, diat een onverminkt voorstel Van Cauwelaert het minimum was, dat zijl wilden aan vaarden. Nu aan dat voorstiel! eenige con cessies zijn toegevoegd), trueenen zij er tie moeten tegen stemmen, terwijl in dit ge val een onthouding hunnerzijds heel wat loyaler em, p olitiek verstandiger ware ge weest. De mogelijkheid is thans nog met uitgesloten, idat bij de eindstemming da vervlaamsehing Verworpen Wordt door de medewerking der frontpartij, de hevigsts en hem aanzette tot een zoo hoogst veld- zamen arbeid. Het schrandere dier beproefde opnieuw de deur geopend te krijgen door met siee- nen te Werpen, maar ziende dat z'rin oo- gingen vruchtelocs bleven, team hif tot het besluit, dat andere maatregelen ge nomen dienden te worden. Hij hoorde zeer duidelijk het hehh,aalden bonzenden geluid, veroorzaakt 'toior de voetstooten tegen het cederhout van. den koffer. Hij naderde de plek van waar fhet geluid scheen te komen zette zijn enor me ooren overeind, luisterde —toda -Mig, neigde dén kop een weinig ter zijde als om op zijn trommelvlies al deze klanken op te vangen en er de richting v:an te bepalen. Toen hij nu zeker was dat hij zich niet vergiste, stampte hij met een zijner voor poten op 'dien bodem', als wilde hij zeggen „Daar moet het zijnl" Vervolgens ging: hij ijverig aan hel werk. Eerst onderzocht nij den tichelstsenen Muur en liet daarover in de hoogte zfijm snuit gaan. Hij bevond dat do muur niet bijzonder dik was. Nu raapte hij een steen op van middelmatige grootte, kron kelde het einde van zijn slurf eromheen en begon daaimtede geweldig!, te slaan tegen dte tichelsteenen. Deze veel minder hard dan de keisteen, waren tegen zulk' een aanval niet bestand. voorvechters van d|e VlaaMschie reohts- eischen. Vlaanderen zal deze misdadige houding; neit vergeten en te gelegener tijd Üfl frontpartij ter verantwoording roepen. De 'demoralisatie ider oppositie uitte zich' dooi' de verklaring Van Max, naimens afl liberale fransciljons en van Branquart na mens 'die Waalsche socialisten, dat dezen voortaan teg'ea idle volgftnde artikelen, en jfe daarbij aansluitende amendementen zul len stemmen. Onder dia omstandigheden werd! hij staan en zitten door de Vlamingen en enkele katholieke Walen aangenomen art. 2, Idat luidt: de lassen in de Pransche letterkunde en in de Romaahsche filologie worden in het Fransch gegeven, de leSsen ia dé letterkunde en in da filologie der nadere levende talen kunnen in deze talen zelf gégeven worden. Eigenaardig wan de stemming over art. 3, 'dat het ondjarwijs voorziet van 60 uren wetenschappelijke Pransche taalken nis per jaar en dat in' het voorstel' der «ommissio werd inlgtelaschti op aandringen van de Pransche elemlenten zelf. Welnu, dit artikel werd gewooniwUg' door ditzelfdé Pransche element, waarbij zich nolgmiaalS 'de frointportij had aanglesïoten, verworpen met 85 tegen 82 stemmen en 12 ont houdingen, wat aan oud-minister Poullet gelegenheid: gaf Om geestig op te merken' Mijne Heeren, üe Vlamingen .conslateeren niet zokdter zeker leedwezen, dat gij', ds Verdedigers der Frama'che cultuur, het Fransch nu uit de V.laamlsohle Universiteit verhant. Ten slotte werd- met 89 tegen 22 stem men en 6 onthoudSngten art. 4 aangenomen, dat bepaalt, dat bij het exataren voor het einddiploma, de reoipieudus in het Fransoh moet ondervraagd worden over een be paald aantal vakken. Hier o,oË waren het weer (die Vlamingien, die voor en de frans kiljons met 'd|e frontpartij', die tegen sten- 'dién. Het incident Pranck-Dymans. Het incident Franck-Hymans is op voor beide partijen bevredigende wijze bijge legd. Ontploffing. Woensïlagmorg-en vroeg is te BoorSlieim' niet ver van Meehielen, een groote brou werij, foebehoorenldie aan zekeren Nelissen. in die lucht gtevlogen. De eigenaar werd bij (ie ontploffing (gjjedood. Zijn zoon' werdl ernstig gewond), evenals twee werkHeden. die onder het puin bedolven werden. Verkècrssignialen te Parijs. Op eenige boulevards t-e Parijs zijn proeven genomen met automatische Ver- keerssignalen, welke bestaan uit beweeg bare rootte en witte schijven, die het „stop" en „vooruit" aanduiden en opeen' hoogen standaard zijn gepla atet. Talrijke stedelijke autoriteiten waren bij deproef- nemiugten tegenwoordig. Door een dier gteïneentieraadsleden is voor gesteld om deze signalen in gebruik te tel namen ter vervanging Van dia talrijke politiestokk'em. De voorsteller wijst er bo vendien op, dat doorvoering van: een der gelijk plan heel wat bezuiniging zou op leveren^ (daar thans op de drukke uren alleen op die Place de l'Opera 13 ver keersagenten nooldig zijn. Fraiiscli-l'!ngelsrhe overeenkomst inzake dfe hcrstieilkwestie? De Parijsché correspondent' van de „Manchester Guardian" weet een en an der Mede te deelen over de bespreking, die Lord Derby op het Elisée heeft gehad mét Milleranjdi en Poincaré. Het was er om te d»i&n een basis vast tö stellen voor eventueele samenwerking op die Parijsehe overeenkomst van. 3 Ja nuari' a.s. Naar het heet zou die overeen- Binnen tien minuten begon een er van laf te brokkelen en scheuren te vertooneu. Dat was het wat Rama beoogde. Hij! liet den keisteen vallen en werkte zijn snuit zacht te midden van de losgeraakte tichel steenen. De stukken ervan verwijderde hij •één voor één alsof het splinters waren, zoodat weldra een kleine opening zicht baar werd. Langzaam' en voorzichtig staag de Rama erin een geheelen tichelsteen Uil te bi reke. Als teekeu van blijdschap deed hij op. nieuw een krachtig trompetgeluid hooren, Nu eenaal dé eerste tichelsteen ver- wijdterd was, had hij het moeilijkste werk verricht en beteek'ende de rest njels meer. De Parsis haldden immers hun „Torens van Stilzwijgendheid" niet gebouwd als gevangenissen, maar eenvoudig alsl monu menten, dié bestand zouden zijm tegen den invloed van de wisselingen der weersge steldheid. De tichelsteenen waren gemetseld met cement, maar zióó dat veel meer hun imas- sa dan wel de kalk hen aalmenhield. Rama! werkte een tweeden steen weg en daarna een derden, Verheugd over zijn Welslagen deed de olifant een eigenaardig grommend geluid hooren van plezier. J!

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 1