DAGBLAD VOOR MIDDELBURG
1500
1250
f60
f35
f 15
t
f IKft bij verlies van I 7C bijvsrliesran f Cfi bij verlies van f bij verlies van I IE bii verlies vaa
I lüU een hand of voet i IJ
een oog
een duim
een wijsvinger
een anderen vingsf
TRAM OF AUTO?
"BÖrrÉNLAND.
Vrijdag 22 December 1922
Achttiende Jaar gang
Al onze Abonnés zijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze
dij levenslange
Gngeschiktheid
NIEUWJAAR 1923
FEUILLETON
BERAR, DE FAKIR
DUITSCHLAND
BELGIË
FRANKRIJK
GSBocdf vervolgd.}
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
»i M jyWBSwH w M 9B lm A Abonn#n)»ntspr[jI f2,50 por drio maanden, f0,20 per wuk)
Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N GS. qqpa
Bureaux vac Redacüe en Administratie: W^teinget. Q
taterc. Telefoon: Redactie No. 97: Adm.mslmü. No. 207
Bijkantoor: MIDDELBURG,Markt 1 en 2. Telefoon No. 474
voor Poat-abonnés f 2,90 per 3 maanden.
Advtrtentiëtl van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,251
Sontractregelprij'», te beginnen bij 500 regels, beduidend lager.
overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen»
Met het oog op de korte
arbeidsweek, die ons volgende
week wacht, dringen wij er bij
onze Agenten op aan, de door
hen verzamelde NIEUW JAABS-
adrertenties tijdig, d.w.z. uiter
lijk Woensdagavond 27 Decem
ber a.s., aan onze Administratie
te doen bezorgen.
DE DIRECTIE.
De 'kwestie: wat is beter voor net ver
keer, train af auto:, houdt meer dan. ooit
de aandacht van zeer velen in onze pro
vincie gespannen en drong door tot iffl de
ho-oge vergaderingvan de Zeeuwsche Sta
ten, waar zjj een goed deel der debatten
bebeerschte.
Het lust ons die kwestie van den prac-
tischen kant te beschouwen, haar be
lichtend met cijfers en getallen, die spre
ken tot het verstand. Theoretische be
seh.ouwing.en zoowel als pathetische ont
boezemingen kunnen hier gevoegelijk ge
mist worden.
Wij hebben dan voor ooglen den in den
laatsten tij[d) sterk aangevochten Lokaal-
«psorweg op Zuid-BevfTrtnd, waarvan de
plannen op het punt staan verwezenlijkt
te worden, die èn wat personen- èn wal
goederenvervoer belieft voor tal van ge-
meenten een verlossing gaat brengen uit
hun jarenlang isolement
Zal die spoorweg ot spoor-tramweg ren-
deerén, vragen de zwartkijkers zich; at Wij
gelooven van wel en gronden ons geloof
op het volgende
Op beslaande Zeeuwsche spoorlijn zijn
dit jaar vervoerd: van hiet station 's Heer
Arendskerke ruim 12000 ton, van het
station Noord-Kraaijert ruim 7000 ton
beetwortelen, ongeacht de bieten die van
de havens Zuid-Eraaiiert De Piet en GoeS
per schip zijn vervoerd. De lengte-as van
het gebied waaruit die bieten komen, is
ongeveer 10 K..M. lang.
Daar de gemeenten Heinkenszand,
's Heerenlioek. Ovczand, Driewegen, Oude-
lande, Kwadendammie, 's Gravenpolder,
Wisse en 'sHeer Abtskerke diep in het
land en vrij ver van bovengenoemde ha
vens af liggen, mag veilig worden aange
nomen, dat het bietenvervoer naar even
redigheid even groot zal zijn op de nieuwe
lijn als thans op het besproken gedeelte
van de hoofdlijn het geval was. Dat 'be-
teekent dus een bietenvervoer van circa
6 maal 20.000 of 120.000 ton. Dat vervoer
moet geschieden tijdens de z.g. bieten
campagne, dus in pLim. 3 maanden, elk
van 27 werkdagen. Dat geeft dus een Bag
vervoer van 1500 ton. Gebruikt men nu
goederenwagons van 10 tons capaciteit,
dan zijn per dJajg! '3 tïeinen van elk 50 wa-
eons noodig Oim die bieten te vervoeren..
Men gelieve hierbij te bedenken, dat de
Wagons, wanneer Zij naar de lading plaat
sen moeten worden gedirigeerd, voor een
gedeelte beladen, zijn met pulp, waar
voor ook vrachtgeld wordt gebeurd.
De vrachtprijzen waren dit jaar van
N.oord-Kraaijért naar Bergien-opt-Zoomi
£b.60 per ton. Neemt men dezen prijs
als den gemiddelden aan voor de nieuwe
lijn van den Lokaalspoorweg, om de bie
den te vervoeren naar de suikerfabrieken
te Bergen-op-Zoom, Roosendaal, Zeven
bergen enz., dan zal op grond van boven
vermelde cijfers uit het bietenvervoer op
de nieuwe lijn een meerdere opbrengst,
dan thans op het bewuste stuk der hoofd
Naar het Fransch van L B
■90) _o_
Marius keek zijn patroon stilzwijgend
aan. Bij het fantastische .schijnsel van,
den phosphor meende hij! op het gelaat
van den kapitein een zonderlinge uit
drukking te zien, en twijfelend aan de
(waarheid der gesproken woorden, die
overigens wel in staat waren eenige be
vreemding te wekken, zeide hij bij zich-
Zelven
,,Zou de patroon niet een weinig, van
streek zijn? Hij ziet er zoo opgewonden
alt, en hij vertelt zulke vreemde dingen,
dat ik er mij ongerust qvter maak..."
KT*!? daarboven het werk
- zonderling dit voorval ,We uit
komst ook scheen, toch laguiterst
Ktt- Vef,klarirla hand
e!keli in volle vriïhtid
rondliep en evenals alle nachtwandelaars
mssche plekjeis opzocht, zoodat hii ge.
twee uur 111 den ochtend
«sn bad nam en dan een wandeling
floor den morgendauw, Rama was
lijn werd verkregen, van f 190.000 mogen
worden verwacht. Men vergete hierbij niet
dat op meerdere plaatsen tusschen Je
stations laadplaatsen zullen w-oirden
aangebracht, waardoor het den boeren fles
te gemakkelijker wordt gemaakt per spoor
te leveren-.
Dit alles nu betreft alleen het suikei-
bietenvervoer gedurende 'n klein gedeel
te van het jaar. Maar dan zijn er nog de
aardappelen, de uien, het vee en niet te
vergeten het fruit, waarvan de opleven
de cultuur des te intensiever belooft te
worden naarmate de gelegenheid tot ver-
Zending des te gemakkelijker wordt. Reeds
betaalden in dit seizoen de kooplui gaarne
16 tot 20 ets. per H.L. meer voor een
Hectoliter aardappelen en ajuin, die aan
een station geleverd worden. Aan een wa
gonlading toch is minder ri3ico verbon
den dan aan een scheepslading.
Intusschen beteekent het hierboven ge
schetste vervoer met zijn voordeelen voor
boer en spoorwegmaatschappij: niet3, wan
neer d'e nieuwe lijn niet een onderdeel
wordt van 't groote spoorwegnet, dus ge
schikt voor groot materiaal. Eeu tramweg
op smal spoor is waardeloos. Overladen
te Goes of te 's Heer Arendskerke uit
tramwagens in spoorwagens js niet alleen
kostbaar maar doet ook de handelswaar
de der producten dalen. Terecht hebben
heldziende en terzake kundige man-en,
zoodra de kwestie van een Zuid-Beveland.
sche tram voor verwezenlijking vatbaar
was, het alternatief gesteld: óf een tram
niet breed (normaaltrein) spoor óf niets
In den laatsten tijd wordt als ideaal1
vervoermiddel zeer sterk naar vorenge-
schoven de auto, in den vonn van auto,
bus en vrachtauto. Men verhoopt er alle
mogelijke goeds van en beschouwt hem- al a
een uitstekenden remplapant van de tram,
met dat verschil dat hij veel eoonomisdher
zou züjn. Is dat zoo? Laten wij deze!
zaak eens onder den loupe nemen.
Toen de spoorwegen kwamen, meende
Men, dat de Rijkswegen verder w;el aan
hun lot konden worden overgelaten.
Thans schijnt men tot een ander uiter-
te te zijn overgeslagen en meent men geen
nierfwe wegen genoeg te kunnen maken
voor de auto's, die de spoorwegen zullen;
rvteroodig- maken. En toch' is er nog' alle
reien cm nieuwe spoorwagen aan te leg
gen, Over kortere afstanden- zal de auto,
de motorfiets menschen blijven aftrekken
var. het verkeer per spoor. Maar het zal
toch wal een uitzondering! blijven, dat
men per auto van Baarland naar Gronin
gen of van Oyezand naar Maastricht
reist! Viur groote afstanden blijven de
spoorwegen hunne -waarde behouden. Zie
daar eene stelling! die o.i. onaantgstbajar
is.: Wanneer men eehter over spoorwe
gen spreekt, behoeft m'en daaraan niet
noodzakelijker wijze de idee van stoom-
vermogen aan te verbinden. Het is vo-1-
fiti skt niet onmogelijk, ja zelfte zeer waar
schijnlijk, dat op den lokaalspoorweg een-
la'tnsinotorwagens, worden ingevoerd
althans voor het reizigersverkeer dÏ9
veer practisch en economisch zijn. Men
heeft daarop alleen den mécanicien, die de
machine bedient en op de seinen ■let;
muren behoeft hij niet, want de Waglen
rijdt op een vaste baan, de raiLs. Een con
ducteur is eveneens overbodig, want de
Idaurtjescontrole kan geschieden door de
haltie-chefe.
EcnmanSmotorwagens zijn zooveel goed
keu per in aanschaffing en onderhoud en
bediening, dat Wellicht zeven of acht
vei bindingen per dag gegeven kunnen
worden tegen vijf met stoomtreinen.;
Op die wijze zal het reizigersverkeer
dus bevorderd worden en niet Weinig aan
groeien wanneer in de toekomst de snel-
vorbindingsn NeuzenHoedekenskérke-
Goes en ZierikzeeWolfaartsdijksche
nooit opgesloten of vastgebonden ge
weest.
Hij had dan ook .nooit getracht te ont
snappen en bleef steeds zoo dicht in Ue
nabijheid van zijn mahoet, dat hij diens
fluitje kon hooren.
Men herinnert zich dat hij den troep,
bestaahde uit de hielen die de vluchte
lingen wegvoerden, een eindweegs had
vergezeld en daarbij zijn vriend kapitein
Pennyless op bijzondere .wijze besnuf
feld had.
De booswichten verjoegen hem toen
met steenen.
Verdrietig verwijderde hij zich, diep ge
griefd door een behandeling, welke bij
niet verdiend en waaraan overigens zijn
vriend hem niet gewend had.
Geruimen tijd dacht hij blij zich zeiven
na, kalin en ernstig, zooids een verstan
dige olifant, die niet licht over de Rin
gen .heenloopt, pleegt te doen.
En toen hij geruimen tijd had gewikt
en gewogen, had hij zijn besluit genomen.
Zonder naar zijn stal terug te keeren,
zonder om te zien naar zijn mahoet. 'zoo
zorgvuldig mogelijk vermijdend iemand te
ontmoeten die hem zo.u khnnen tegen
houden 'en hem- de eene of andere karwei
kou kunnen opdragen, ging1 hij ervandoor.
Met neerhangenden snuit langs den
grond snuffelend en snuivend, dat hem
den weg wees naar den „toren der stil-
veerGoes zullen zijn ingelegd, zoodot
men des morgens te circa 6.30 uit Neuzen
of Zierikzee vertrekkende, te 10 uur te
'Rotterdam is.
Groote voordeelen gééft dus de spoor
weg Voor het reizigersverkeer,:
Maar ziet nu eens naar liet' goede
renvervoer. Hierin kan de auto het nooit
volhouden tegjen den trein. Wij pakken
ouzte 120.000 ton bieten1 van daar straks
nog eens bij den kop. Een vrachtauto
'die 5 ton vervoert, vernielt den weg
in enkele dagen volkomen, vooral als- het
wat regent. Hoe gaat het nu al, met
onze boerenwagens die 1500 KaG. bieten
vei vloeren? Klaagt men aloim niet steen
en been over de slechte, kapot gtereden
wegen'? Maar dan zal het op 'geheel
Z;uid-Bcvelend één groote modderpoel zijn
vvaanvan liet terugbrengen tot een goeden
wjegj en het onderhoud schatten geldS
zal verslinden als waarvan men nu geen
Hauw idee heeft.. Maar de spoorwagen
glijdt daarhen over do vaste baan, de
rails, zonder de wegpn ook maar in 't-
minste te beschadigen. Doch zelfs al
ho-uden de wegen het uit, dan nog! is
het verroer van suikerbieten naar de
fabrieken per auto onuitvoerbaar. Er zou
den dan tijden de campagne uit Weste
lijk Zuid-Beveland 24.000 vij® tons!
vrachten vervoerd moeten worden naar
B'erglen-op-Zpom, Roosendaal „und so
weiter". Of 40.000 drietonsvracht'en. En
dat in 3 maanden tijd. Dus 8000-—13000
per maand of 375 tot 500 vrachten per-
dag. Wel, één rit heen en terug naar de
fabriek met laden en lossen inbegrepen,
kost dan een fatsoenlijken winterdag.
En de ander producten: aardappelen,
ajuin, fruit moeten nog veel verder dan!
Roosendaal. Rotterdam, Amsterdam,
straks weer Duisehland zijn de bestem
mingsoorden Voor die producten. En dat
zou per auto .even vltfg, even economisch,
pvenzeer zonder schade Voor de wegen
kunnen geschieden Een dWaas- is hij
die daar „ja" op zegt.
Lieden, die het secundaire nuti van.
eten autobus veel hoogier aanslaan dan
hot' primaire nut Van een spoorWeg heb
ben in den laatsten tijd een felle actie
gjevoerd tegen den Lokaalspoorweg opl
(Zuid-Beveland. Zij hebben het met hun
roepen en schreeuw&a zoo ver Weten te
brengen!, dat de minister Van water-i
staat dcor middel van Gedeputeerde Sta
ten aan gemeente- en polderbesturen ad-'
VieS heeft gevraagd omtrent voorfzet-i
ting of opschorting1 van de werkzaam
heden tot aanleg van Lokaalspoorwbgena
Reeds góven de Staten dezer provin
cie in deze geen onzeker gjeluid. fjn
bun jongste zitting Werd de toevoeging
die Gedeputeerde Staten hadden voorge
steld, aan sommige conclusies der ver-i
kteerscommissie te Verbinden en die van
zoodanigen aard Waren, dat daardbor de
aanleg van lokaalspoorwegen op losse
schroeven werd gezet, verwerpen.
Moge het advies der gemeente- en!
polderbesturen van Wiestelijk Zuid-Beve-i
land den minister als een krachtig „Voorn
waarts" in de ooren klinken zoodat, allen!
kritikastors en stuurlui taan-den-wal tem
Spijt, onverwijld begonnen Worde met den'
aanleg van den lokaalspoorweg op Zuid-
■Bievtland, die wellicht reeds bij ons levjen,
maar zeer zeker ten aanschouwe van
ons nageslacht en daarmede hebben!
Wij ook te rekenen ons nijver eiland Zal
brengen tot hoogeren bloei en m'eerdera
welvaart. En dat gaat toch verre boven'
het succe? Van een autobus-onderneimin'gl
want „salus populi suprema l'ex", „het
heil des volks is de hoogste wet".
RS. Dengenen, die ondanks alles toch
nog vriezen, dat de Lokaalspoorweg! op
Z.uid-Beveland een financieele strop zal
worden voor gpmeenten, Waterschappen,
zwijgendheid."
Daar deed zich echter een ernstige
moeilijkheid voor. De troep die kapitein
Rennyless in zijn midden had weggevoerd,
was, na hier te hebben vertoefd, weer
verdwenen.
Bevond de kapitein zich nog bij dien
troep of niet?
De olifant volgde eenige oogenblifcken
het spoor van den troep, wanhopig, 'zijn
snuit naar alle zijden heen en weer be
wegend, ten einde hier of daar in de
lucht eeu kiem op te vangen der uit
waseming. van dengene dien hij; 'zocht.
Hij rook niets en kwam geheel teleurge
steld terug bij' den „toren", waar «een (af
schuwelijke lucht heersdhte, verspreid
door" een hoop gieren die, zich koeste
rend in de zon, het aas verteerden, dat zij
vermoedelijk ginds in het jungle hadden
verslonden. Rauia trippelde voortdurend
rondom het doodenverblijf, maar vond
niets wijl de akelige stank der roofvogels
hem elk spoor bijster maakte.
Hij was op het punt terug' te keeren
toen de smartkreet, hij toeval door Pennv-
less geslaakt, zijn ooren trof.
Aanstonds herkende Rama de stem' van
zijn vriend en beantwoordde die vrooïp.c
door een schetterend trompetgeluid.
En toen begon tusschen den man en bet
dier deZe zonderlinge samenspraak, die
door den olifant opperbest werd begrepen
enz. moge onderstaand schrijven een harf
onder den riem stoken eo hen van hun
vrees genezen.
Aan de SpoorwegnmatisdmTPij
Zuid-BeVeland te Goes.
Utrecht, 15 November 1922.
Naai' aanleiding Van uwe opmerking),
flat er in de streek een misVerstand
S.'Lijnt te bestaan omtrent eventueele
latere tekorten op de exploitatie van
Uwe spoorwegen, bevestigen wij1 U, dat
SaS. als exploitant» de Volle risico vjan
die exploitatie zal dragen en dat de
tatWorpen exploitatie-overeenkomst niet
toelaat, eventueele tekorten tie verhalen,
op hen, die vpqr den aanleg, Subsidie
De Directie der Nederlandscha
Spoorwegen
w.g. H. VAN MANEN.
De incidfeulen te Ingolatadt.
De g.ezantenraad' 'heeft aan den Duit-
schen. nmbassaidfeur te Parijs een antwoord
nota overhandigd inzake de incidenten te
Passau, Stettin in Ingoistadt'.
De raad neemt er acte van,, dat de stor
ting van een millioen gouldknark door ue
Duitsehe rejgeering is geschied en aan
vaardt ook de veron/tsehuldiging&n der
Duitsehe regiering op voorwaarde, dat zij
wonden geformuleerd in naam van de
Rijksregeering en in naam! van1 die Beier-
sehe regcering en dje plaatselijke auto-
teiten (Seï drie beboete steden.
De Uoogfescliooi-kwestie.
Tegen de verwachting in, is men in de
Kamer nog niet tot die eindstemming over
het wetsvoorstel tetroffcnidle vervlaam-
sehing Her Gentsche Universiteit gekomen.
Hst heet nu weer, dlat de eindstemming
eerst heden zal plaats hebben.
De reden, waarom de'Kamer Woensdag
niet opgeschoten is, ligt in het feit', da"
o,p het laatste oogenblik een zestal stem
mingen hij naamafrolsping op die agenda
waren gébracht van Wetsontwerpen van
minder belang, die de voortzetting van
het h oogeschpoldtehat voorafgingen.
Intusschen idjent geconstateerd, dat' de
Kamer heel wat kalmer was dian den vo-
rigen 'dbg.
Bijzondér dient vermeld 'te worden,
schrijft de. „Maasbode", de onverantwoor-
'dlelijke houding der frontpartij, die na
het eerste Ifflj van art. 1, dat zegt, dat
aan 'die Gentsche Universiteit het onder
wijs in het Vlaamseh wordit gegeven, te
hebben aangenomen, alle verdere artike
len van het geoombineerdie voorstel! van
Id'o Van Cauwelaertcommissie verwerpt.
Deze heeren, mensohen zondier eenige on
dervinding op politiek gebied en die niet
die minste notie schijnen te hebben, van
dien slechten, dienst, welke zij aan Vlaande
ren bewijzen, schijnen zich in- het minste
niet bewust te zijn van den dwazen zet,
welken zij prefereeren en dia maakt, dat
zij samen met de liberale franskiljons en
de radicale Wallinjganten regelrecht in
gaan tegen die belangen van het grootste
'dleel van 'het Vlaamsche kamp.
Wij kennén hun program en weten, diat
een onverminkt voorstel Van Cauwelaert
het minimum was, dat zijl wilden aan
vaarden. Nu aan dat voorstiel! eenige con
cessies zijn toegevoegd), trueenen zij er tie
moeten tegen stemmen, terwijl in dit ge
val een onthouding hunnerzijds heel wat
loyaler em, p olitiek verstandiger ware ge
weest. De mogelijkheid is thans nog met
uitgesloten, idat bij de eindstemming da
vervlaamsehing Verworpen Wordt door de
medewerking der frontpartij, de hevigsts
en hem aanzette tot een zoo hoogst veld-
zamen arbeid.
Het schrandere dier beproefde opnieuw
de deur geopend te krijgen door met siee-
nen te Werpen, maar ziende dat z'rin oo-
gingen vruchtelocs bleven, team hif tot
het besluit, dat andere maatregelen ge
nomen dienden te worden.
Hij hoorde zeer duidelijk het hehh,aalden
bonzenden geluid, veroorzaakt 'toior de
voetstooten tegen het cederhout van. den
koffer. Hij naderde de plek van waar fhet
geluid scheen te komen zette zijn enor
me ooren overeind, luisterde —toda -Mig,
neigde dén kop een weinig ter zijde als
om op zijn trommelvlies al deze klanken
op te vangen en er de richting v:an te
bepalen.
Toen hij nu zeker was dat hij zich niet
vergiste, stampte hij met een zijner voor
poten op 'dien bodem', als wilde hij zeggen
„Daar moet het zijnl"
Vervolgens ging: hij ijverig aan hel werk.
Eerst onderzocht nij den tichelstsenen
Muur en liet daarover in de hoogte zfijm
snuit gaan. Hij bevond dat do muur niet
bijzonder dik was. Nu raapte hij een
steen op van middelmatige grootte, kron
kelde het einde van zijn slurf eromheen
en begon daaimtede geweldig!, te slaan
tegen dte tichelsteenen.
Deze veel minder hard dan de keisteen,
waren tegen zulk' een aanval niet bestand.
voorvechters van d|e VlaaMschie reohts-
eischen. Vlaanderen zal deze misdadige
houding; neit vergeten en te gelegener tijd
Üfl frontpartij ter verantwoording roepen.
De 'demoralisatie ider oppositie uitte zich'
dooi' de verklaring Van Max, naimens afl
liberale fransciljons en van Branquart na
mens 'die Waalsche socialisten, dat dezen
voortaan teg'ea idle volgftnde artikelen, en
jfe daarbij aansluitende amendementen zul
len stemmen.
Onder dia omstandigheden werd! hij
staan en zitten door de Vlamingen en
enkele katholieke Walen aangenomen art.
2, Idat luidt: de lassen in de Pransche
letterkunde en in de Romaahsche filologie
worden in het Fransch gegeven, de leSsen
ia dé letterkunde en in da filologie der
nadere levende talen kunnen in deze talen
zelf gégeven worden.
Eigenaardig wan de stemming over art.
3, 'dat het ondjarwijs voorziet van 60
uren wetenschappelijke Pransche taalken
nis per jaar en dat in' het voorstel' der
«ommissio werd inlgtelaschti op aandringen
van de Pransche elemlenten zelf. Welnu,
dit artikel werd gewooniwUg' door ditzelfdé
Pransche element, waarbij zich nolgmiaalS
'de frointportij had aanglesïoten, verworpen
met 85 tegen 82 stemmen en 12 ont
houdingen, wat aan oud-minister Poullet
gelegenheid: gaf Om geestig op te merken'
Mijne Heeren, üe Vlamingen .conslateeren
niet zokdter zeker leedwezen, dat gij', ds
Verdedigers der Frama'che cultuur, het
Fransch nu uit de V.laamlsohle Universiteit
verhant.
Ten slotte werd- met 89 tegen 22 stem
men en 6 onthoudSngten art. 4 aangenomen,
dat bepaalt, dat bij het exataren voor het
einddiploma, de reoipieudus in het Fransoh
moet ondervraagd worden over een be
paald aantal vakken. Hier o,oË waren het
weer (die Vlamingien, die voor en de frans
kiljons met 'd|e frontpartij', die tegen sten-
'dién.
Het incident Pranck-Dymans.
Het incident Franck-Hymans is op voor
beide partijen bevredigende wijze bijge
legd.
Ontploffing.
Woensïlagmorg-en vroeg is te BoorSlieim'
niet ver van Meehielen, een groote brou
werij, foebehoorenldie aan zekeren Nelissen.
in die lucht gtevlogen. De eigenaar werd bij
(ie ontploffing (gjjedood. Zijn zoon' werdl
ernstig gewond), evenals twee werkHeden.
die onder het puin bedolven werden.
Verkècrssignialen te Parijs.
Op eenige boulevards t-e Parijs zijn
proeven genomen met automatische Ver-
keerssignalen, welke bestaan uit beweeg
bare rootte en witte schijven, die het
„stop" en „vooruit" aanduiden en opeen'
hoogen standaard zijn gepla atet. Talrijke
stedelijke autoriteiten waren bij deproef-
nemiugten tegenwoordig.
Door een dier gteïneentieraadsleden is voor
gesteld om deze signalen in gebruik te
tel namen ter vervanging Van dia talrijke
politiestokk'em. De voorsteller wijst er bo
vendien op, dat doorvoering van: een der
gelijk plan heel wat bezuiniging zou op
leveren^ (daar thans op de drukke uren
alleen op die Place de l'Opera 13 ver
keersagenten nooldig zijn.
Fraiiscli-l'!ngelsrhe overeenkomst
inzake dfe hcrstieilkwestie?
De Parijsché correspondent' van de
„Manchester Guardian" weet een en an
der Mede te deelen over de bespreking,
die Lord Derby op het Elisée heeft gehad
mét Milleranjdi en Poincaré.
Het was er om te d»i&n een basis vast
tö stellen voor eventueele samenwerking
op die Parijsehe overeenkomst van. 3 Ja
nuari' a.s. Naar het heet zou die overeen-
Binnen tien minuten begon een er van laf
te brokkelen en scheuren te vertooneu.
Dat was het wat Rama beoogde. Hij! liet
den keisteen vallen en werkte zijn snuit
zacht te midden van de losgeraakte tichel
steenen. De stukken ervan verwijderde hij
•één voor één alsof het splinters waren,
zoodat weldra een kleine opening zicht
baar werd. Langzaam' en voorzichtig staag
de Rama erin een geheelen tichelsteen
Uil te bi reke.
Als teekeu van blijdschap deed hij op.
nieuw een krachtig trompetgeluid hooren,
Nu eenaal dé eerste tichelsteen ver-
wijdterd was, had hij het moeilijkste werk
verricht en beteek'ende de rest njels meer.
De Parsis haldden immers hun „Torens
van Stilzwijgendheid" niet gebouwd als
gevangenissen, maar eenvoudig alsl monu
menten, dié bestand zouden zijm tegen den
invloed van de wisselingen der weersge
steldheid.
De tichelsteenen waren gemetseld met
cement, maar zióó dat veel meer hun imas-
sa dan wel de kalk hen aalmenhield. Rama!
werkte een tweeden steen weg en daarna
een derden,
Verheugd over zijn Welslagen deed de
olifant een eigenaardig grommend geluid
hooren van plezier.
J!