DAGBLAD VOOR ZEELAND
elicitatie-
;n Ansicht-
Kaarten
eerendassen
pelstóomers
uwenbonó
laatschappi)
Mans- en
ongensjekkers
MStMaas
HinstStNicolaas
Vlas"
GAREN en
BAND
he Courant'
STUURMAN
Donderdag 2 Novomber 1922
Achttiende Jaafg^rg
nprachtsorteering
ille kleuren
hij levenslange
ongesühlkthBiü
bij
overlijden
ngft bij verlies van
JU een hand of voet
alle prijzen
lie mogelijke
soorten
2-persoons
Houten Ledikanten
112,50
NI!
/er 7682-40
middelburg
Maarten Luther
feuilleton
berar, de fakir
BUITENLAND.
DUITSCHLAND
ENGELAND
ITALIË
FRANKRIJK
ZWITSERLAND
HONGARIJE
DE BALKAN
nuninioi
NIEUWE
ÏÏZiï? RetZ ïn EA^:« Waatslnge. GO»
B TeV,efoon: Redactie No. 97; Adntin^aUe No 207
EUWSCHE COURANT
AbOfHlMientsprys f2,50 per drie maanden, f0,20 per weekf
voor Post-abonnéa f 2,90 per 3 maanden.
Advertentlfin van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,25 j
Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager*
ichinaal
gesneden
in
A! onze
in
70 ct. per pond
10 ct. per ons
Worden franco/
huis geleverd.
7682-400 I
>per dan in
aan het adres van
de
Voor de goede orde en om zeker
te zijn van de opname herinneren
■wij er aan, dat advertentiën, bestemd
voor ons nummer van a.s. Zaterdag,
uiterlijk Vrijdagavond a.s. in
ons bezit moeten zijn, daar Zaterdag
morgen reeds te 10 uur met afdruk
ken der courant wordt begonnen.
DE ADMINISTRATIE.
Em Godsgezant?
I,
Geen hervormer was Luther. Dan wel
licht een Godsgezant;, door den Hemel
afgevaardigd om den mensehen een nieuw
evangelie te verkondig»?. De WïtteM-
feerge.v beschouwde zich als zoodanig, ge
lijk tal' van zijrie uitlatingen bewijzen.'
Herhaaldelijk vterk'iaajrd-e hij aan de we-
Eeld; „Zij moeten onze leer, ^die Gods
Woord is in eere houden, gelijk de H.
Geest die door onzen mond Verkondigt."
Van den Waxt'burg te Wittehbtegg! .terug
gekeerd schreef hij aan zijn Keurvorst:
„üw Keur vorstelijke, Hoogheid weet het
of weet het, niet; laaf zij het dan
hiermee Wetten, dat ik het evangelie niet»
van mens eken; maa r alleen vau den
Hemelontvangen hteb. Thomas Mtin-
zer Voegt 'hij toe: „Mijn zaak is Van
'Geil, 'd» nwe een rfuivelszaak". dn'
Luther's gfeschrift: „Zendbrief over het
harde, boekje tegen de hoeren" lezen wij
„Het zal staande blijven Wat ik leer
en schrijf, al moet ook geheel de wereld
daarover bcrsrten En, Paulus' Woord tot
het' zijne makend, roept hij triumfeerend
uit: „Het Woord' is waar ,al moet »k
alles in puin Vallen, want die mij g«r
Mmdeu en bevolen heeft tc prediken,,
Zal niet liegen".
Deze overtuiging v,an zijne g-oddeijjke
zending met onstuimige hartstochtelijk
heid op den volks overgedragen, dead
hij duizenden de smeulende hartstoch
ten ontvlammen, die Luther's leer in
Bet gevlij kwamen, zette Duitsehland in
den laaien gloed Van dan religiekrijg
«n ontstak den brand van. den boeren
oorlog!, welks verschrikkelijkheid door
■giet® Spaanséh'e Furie of Eransohen Te(r.
rcur is geëvenaard. 1). Die o vertui gling'
ook deed Lv.iïe'r tot zijn keurvorst in
1522 het bout0 Word richten: „Niet
alleen de geestelijke maag oJk de wereld
lijke macht móet voor het evangelie wij
ken, het gebeure met lief of met leed";.
Intufcsehen, hc* b.ut en stout Luther's
bt'Weren: „Ik ben een Godsgezant" ook
zij, niet op het hewcTen komt het aan,
maar op het bewijzen en zoo doet' zich
hier. aanstonds dn vraag mpheeft Lutheir
vo.li- zijne beWering ook bewijzen gele
verd.?, Zelf 'lia'ci hij vroeger gtezegd: „Wjio
Sets nieuVs op de baan wil 'brengjeu!
-oB iets anders le-eren. moet zijn roeping)
met Ware wonderwerken bekrachtigen.
Wanneer hij daartoe niet in staat ik,
pak]te, hij ziek weg 1" Welnu, wonderwier-
ken heeft da Wittenb erger niet geWjrooht;
Wat als zoodanig door sommige zijner aan
hangers wordt aangezien kan Voocr da
ïiecbtbank der eerlijke krietiek niet he-
■Staan. Wel noemt Luth'er de Verbrei
ding en h'et standhouden Van zijh leer
i,,tegen duivels, tyraiinen en benden, tegen,
jvleesCh' en bloed trots Paus', Turken en
aanhang" een „wonder bo-Veln alle won-
kleren" ,en volgt hij hierin de Roomsch-
Katholieke Kerk na, die de wonderdadige
fverbreidingi haper leer in de Wereld als
teen bovennatuurlijk bewijs van hare God
delijke zending aanmerkt. „Toch' gebeurt
dit bij beiden niet met hetzelfde recht,"
Zegt H. J. J. Wachters in zijn werk:
■„Luther" (leven, persoon, leer) ,De Ka
tholieke Kerk' bracht een trotsche Waan-
S.
.iedje 5 cents;
per 100;
100.
t gelegenheid om We'
geleid voor hare vloo»
de derde klasse ee»°*
e gelijkstaanden eursm>
,l| hebben afgeleopen,
an. de
toegezonden door
laatsohappfj g^-SO
Naar het Fransch van L R
I B5)
Pemrviess werd bleek, en onwillekeurig
Sloeg hij ,de hand aa,® den. loop van (djé
I revolver, die uit Zijn gordel stak.
De fakir Bafe de beweging-, boeg lilet
jhioofd 'Cu liet ree^ohe geluid VaiL zijn
Stóm zooveel mogelijk versachtend, zei-de
.hij iep deemoedigen toon:
.- „Sahib, ifc zon u kunnen verklaren;
üai ik het genees-midjd|él tegten de moeras
koo-rts niet ken-. Maar ik) heb de gelofte van
waarheid afgelegd... ik zal mij -Mus, niet
verlagen tot oen leugen. Gij- kunt mij ech
ter dooden.... mijn leven béhooort u, toe...
hujn meesters hebben mij aan u geschon-
hsn uw slaaf., uw) eigendom
peigert dan .mij te gehoo-
o. weldra gaat ster
ven, te redden?
„Omdat zij behoort tot het gevloekte
ras dat ons verdrukt... omdat mijn va
der mijn moeier, mijn broeders al de
inhpien door de Engelschen vermoord zSjm
omdat in dit land geen huisgezin wordt
fcewmdem of Iffl betreur/ een zijher
leden, die gevallen is
offer der Eugelschfeuv.j. omdat dp.
wïjza wereld slechts door mnpeeele kracht
tot -de aanname vkn geheimen, die elk
mtenschelijk begrip te bóven gingen. Zij
breidde 'zich' uit, terwijl rij aan een in
zingenot en zonde Verzonken Wereld een
zedenwet voorschreef, welke vtooptduren-
den strijd verlangde fe#*1 alie, hair^:,
(fochten -en begeerten des vleesches. riij
Weeft de wereld Veroverd zonder wn-
pehgfeweld, zonder wereldlijke beschqr-
mihgj, ja, Veeleer in verbanning en Vetr-
Volging1 door 'de grooten dof aarde. Te
midden van dezen strijd legdezij de
giondsla-gfen zóó, dat alles op eene leer
en op één hiërarchie werd gebouwd.
'Waar Zijn al deze verschijnselen bij
de verbreiding1 vtm het' Lutheranisme
Luther verloochende door zijne bestrij
ding van het kerhtelijk gtezag en zijn
beginsel der vrije Schj-iftuurvDrsöhing de
nederige ónderwérpin^ Van het verstand
en huldigde het subjectivisme (afgaan
op! eigen oordeel) als hoogste norma in
gpd^dienstigte zaken.
Voir hét drogbeeld dea* evangielisnhe
Vrijheid moest alles Wat den mensch
zWaai- Viel 'en den christen een offer
kostte, als Werkheiligheid wijken. De im-
putatie'leer a) moest -over het doen em
laten van de aeloovigfen deu mantel sprei
den van Christus gerechtigheid. Adel em
Vorsten; trachtte hij op alle mogelijke wij
zen, Zelf" met opoffering van het heiligj-
ste! (Philips van Hessen) te winnen, zijn
leer ontaardde Weldra in zooVeel mee!-
alngen, dat de Protestantsche predikant
Jaooc Andreas in 1576 openlijk ver
klaarde: men vindt ternauwernood één
(evangelischen) pastor, die met zijh kos
ten hetzelfde geloof' belijdt".3)
Mét dé idee van Godsgezant verbindt
meu ook als Vanzelf -de voorstelling! van
een man wiens heilig; vlekkeloos leven
ons als in oen spiegel der volmaaktheid
de dingen van eer. 'hoogtere orde, de ge
heimen des -eeuwigen levens voor houdt.
'Klinkt vanuit het Oude Verbond Jeho
va's vermanende stem ons tegen: „Weest
heilig, want ik ben heilig» de Heer Uw
God", hooren wij in het Nieuw-c Verbond
ons toeroepen„weest volmaakt gelijk
Uw; Hernelsehl. Vader volmaakt is", hoe
veel te meer beschouwen wij het dan als
vanzelf sprekend, dat hij di® als een Gods
giezant onder ons optreedt, in zijn leven
en -werken Gods heiligheid zoo getrouw
mogelijk nabijkomt. Dat toch gteeftl niet
alleen de hoogste waarde aan hetgeen
hij ons vrekondigt maar drukt er het
stempel op Van een Goddelijken oor
sprong!. Zóó wandelden onder de men-
schen een M-ozp.s, -een Samuel, een Elias',
eeni Johannes de Dooper, zóó in de nieu
were tijden een Benedictus van Nursia,
een Bernardus van Clairvieauic, eén Eran-
'cüsous vim Assissië.
Beantwoordt, Luther aan dit criterium'?
Hij", de man met Zijn ongtetiemiïe harts-
•tóéh'telijklioid en onVerzettelijken trots,
rlöeti hij ons denken aan- het woord van
den Meester„leert Van Mij dat ik zacht
moedig) en ootmbedig Van hart'e ben?"1
Heldenmoed moge Luther's optreden zijn
tn -het oog Van een overtuigd protes
tant, .v'oor een katholiek! blijft een uit
tarten v!an duizenden duivelen uit de hel
een reusachtige trots en hoogmoed, zoo
lang iemand het recht van zijn optre
den in den Naam- van God niet m-et
onbetwistbare bewijzen Heeft gesWaafd.....
iWïj hebben recht om- Van een held op;
gtodsdienstig. gebied niet alleen de hoe
danigheden van een demagoog te eisehen,
maar ook. een moreele grootheid. In
Luther had met -het sthevten naajr een
■i/06' !f"ei1 gebruik maken van edele
middelen moeten samengaan. Daaronder
wérden trots, toorn en spot nog hief
gerekend. (W-ordt vervolgd-.)
De beruchte Duitsohe Boerenopstand'
van 1525 'Was Luther's werk. Al WaiS
secte waartoe ik beho-or aan tte Engel-1
schen den dootl iieeft gezworen... ome
dat de ontzagwekkende eed, dien ik ge
zworen heb op- de ingewanden van een
witten buffel, een eed is toit vernietiging
van alles wat een Engelsch-en naam!
■draagt 1"
„Maar. fakir, indien ik een beroep deed
op- uw edelmoedigheid mdien ik tracht
te uw goede gevoelens te doen ontwaken,
of indien ik mij vernederde uw hulp al
té smeeken-. ik, die nog, nooit tjot iemand
eenige smeekbede heb gerichfi'....
„Gij zijt mijn meester, gij hebt het)
recht mij te bevelen. Mnar daar ik op dit
ipujit u niet kan gehoorzamen, welnu, dood
mij daarom'1'-'
„Fakir, ik Smeek er u, iO!m^p-' zei<fo Ben.-
nyless steeds meer verbleek-end eu zich
zeiven het meest mogelijke gewefd
aandoende, ten einde de hardnekkige on
buigzaamheid van den. man te overwin
nen. 4. a
De fakir -deed drie stappen achter
waarts, wierp het hoofd in den nek), richtte
op den Europeaan een blik als van een
tijger en Sloeg- z!ijn armen wiaaxop de spier-,
bundels zen afteekendeji als een stalen
netwerk, kruislings over dei borst.
'Zoo bleef h ij eenige seconden staan, als
of in zijn zwarte ziel een vheeselijkie strijd
werd gestreden. Daarna' zteide hiji zacht de
hij niet 'de directe aanvoerder, toch' was
hij er de aanstichter en geestelijke vader
van, al trachtte hij ook later, toen de
boel spaak liep, alle Verantwoordelijk
heid Van zich af te schuiven.
-Erasmus, Luth'er's tijdgenoot, Zei het
litem onomwonden: „Wij oogfeten nii da
MruOhlfcen van uw .geest. Gij -erkent de
oipSverkingien niet, maar rij -erkennen
D en men We«t heel goed, dat velen,
die mtet den naam, van het evaögfelio
pronken, aanstokers! van het gruwelijk
oproer zijn geWeest. Gij htebt welisWaar
iii het grimmige boekje tegen de boeren
deze verdenking^ vgn ,U Willen aifscWui'-
Vhe. inhar gij Weerltegt toch de alge-
meene ovesrtuigting niiet, -dat tot dit on
heil aanleiding, gegeven Werd door de
hoeken, die gij tegten monniken en bis
schoppen voor de eyangelisch-e vrijheid
en> tegen de tyrannen liet uitgeven, t-en-
minsle door die, welke in de Duit!seh!e
taal rijn geschfeven".
Vele nict-Kathbli-eke geschiedschrijvers
van den latexen tijd oordee-len niet andegs.
Zoo Kösllin-Kawerau, als hij schrijft:
„Lu tb er was d'c man -Van het Evangelie
op -wien dte groote m-enigt» der boeren
in de zuidelijke 'helft van Duitsehland
in hun opstand bij Viorkour den blik' ge,
richt -hielden." „Wij rijn van meening-"j,
aldus P. Sehreckenbaeh, „dat Luther een
geweldig aandeel in de .revolutie had."
-) Dit woDrd, dat letterlijk beteekent
„leer der aanrekening", bohóéft eenige
Verklaring.
Naar de leer der Katholieke Keris
wrrdt in het Doopsel de vrucht yan
Christus' verlossiug! óp de ziel toege
past, zoodai. de -erfzonde in de ziel Wordt
Vernietigd en met de heiligmakende ge
nade het bovennatuurlijke leven haar
wordt teruggeschonkenzij treedt dus
weer in den staat der oorspronkelijk^
re'ochtvaardighéid. Volgens de leer v,an
Luther evenwel wordt in het doopsel
Christus' verdienste den mensch slechts
afto,gerekendde ziel blijft zondig en
arm! en leeg mtea-r zij bekleede; zich1 met
do heiligheid van Christu^ als met een
mantel.. .Wij zijn slechts uitwendigi recht
vaardig, aldus Luther „omdat -wij niet uit
ons niet uit de Werken, maar alleen' door
'de toerekening van God rechtviaaj-dig
rijn". Deze leer, die de inwendige genade
Góds Welke 'de ziel doordringt en loutei-t,
loochent, druiseh't in tegen d-e H. Schrift,
de: Vader? en de traditie Van 15 eeuwen,
terwijl de Katholieke l'eer even rationeel'
als IrojstVol, geheel ons rijn, al' "ónk
gpan en sta,an, ons hebben -en doen- in
zooverre het -eenige beteekenis heeft vloog
de hemtelsche zaligheid, enkel en alleen
op| Christus, kruis. En dan Verwijt inen
ohs, Katholieken dat wij' Jezus uits'char
kelen als Middelaar ter zalighteid'! En!
dan zëglt men Imet Melanch'tob-, dat Luthter
Voor hot eerst aan de Wegeld het Laml
toonde! Hoe weinigen rijn er onder onze
afgjesdhteiden broeders, die de Katholieke
leer) kennen, ho© Weinjg^n ooji', die haar
Willen kennen- r
3) Zie blz. 287 van htet boven aangiei-i
hlaial'de Wterk. 1
4) Zie blz. 322 en 323 Van htet hier
boven "aangehaalde Werk van H. J. J.
Wachters. -
De Ministwcrisis in Beieren.
Officieel wordt uit München gemeld,
dat 'het aftreden v.an graaf Lerehenfeld
dezer dagen officieel aam den president
van den landdag zal worden medegedeeld,
Aangezien graaf Meijter van hot ministerie,
van justitie, die als opvolger va.n .graal
Lerehenfeld op de eerste plaats in aan
merking kwam, verzocht he-eft, dat men
woorden duidelijk: uitsprekend maar kort
uitatoo-tend, en den kapitein wieer een paar
passend naderend: „Ik ben degene die den
grooten zwarten doek der _,,woig|efe" heeft
gebonden om' den hals'van rechter Norton;
ik ben degene die op gelijke wijze rechter
Taylor heeft omgebracht: ik ben degene,
die ten einde Narindjra te wreken, Na-
rjndra, den tweemaal geborene, den hei
lige. de hertogin van Richmond yermoord
heeft, de moeder.... hoort gij mij, sahib?
de 'moeder. Ik ben het hoofd der Thoa-
ga's of „Worgers" van Bengalen!... Ik
fcen Berart"
Bij het hooren. van deze ©veri zonder
linge als ijselijke btehemtenih toonde Pen-
nyless niet de minste ontstelteis of be-
-vreemlding. Hij sprak geen wo-ord van
verwijt en gaf geen teeken van afkeer te
genover dezen verschrjkkelijk'en man, die
hem 'daar zoo- plotseling verscheen in zijn
ware gedaante.
Met -de grootste kalmte antwoordde hij:
„Welnu; Berad, gij hebt de moeder ver
moord red:'dan ten minste het kindj!"
De fakir liet de armen langzaam! bak
ken, bracht de rechter hand vooruit en
wees op den loop van 'de revolver.
„Ik ben uw slaaf... mijn leven behoort
aan u... dood m'ij, Sahib!'-'
„Gis weigert dus?"
„Ik .kan niet."
van rijn persoon zal afzien en! daar een
andere candidjaat voor dezen post' nog
niet gevonden is, zal de landdag dleza
•week' nog niet worden bïjteengeroepen.
Die HersMkw es tic
Dinsdag' is 'te Berlijhi een begin ge
maakt met de behandeling van het „bran
dende" vraagstuk dier stabiliseering van
de -Mark, thans nog) doende lfi voor
één cent. Dr. Wirth heeft de voorn-vim sle
gedelegeerden van de commissie van! her
stel ontvangen, 'die precies op den middag
verschenen waren onder leiding van! Bar-
tihou, hun voorzitter. Bij den rijkskanselier
bevonden zich de rijksminister voor oeco-
nomiscbe zaken en de rijksminister van fi
nanciën. Dr. Wirth; en Barthou hielde-B
vriendelijke toespraken.
De eerste, zitting met de eigenlijke on-
Verhandelingen is igisterenavond om S Uplr
in htet lokaal van hef ministerie van fi
nanciën begonnen. In de kringen der Comm'.
v. Herstel verwacht men, dat A« Berlijn-
sche besprekingen ongeveer twee Weken
in beslag zullen nemenj Do hoofdq uaestie
is, als gezegd, die van do stabilisatie dei
mark, verder komen de D-uitséh.^ betalin
gen in goud, de kolenleveringen en 'het in
evenwicht brengen der Diuitsche begroe
ting. Op alle punten zullen niet alleen
door C. v. H„ maar ook door de; D.uitscha
regeering- bepaalde voorstellen worden ge
daan, en men houdt heti er, voor, dat 'de
commsisie eerst na haai' terugktee-r te Pa -
rijs omtrent de quaestie der stabilisatie
van de mark bepaalde besluiten zal nemen.
Het nieuwe ministerie.
LONDEN, 1 November. Bonar Law
heeft gisteravond de volledige lljfet' van
rijn ministerie, -waarop 26 namen voorko
men, aan den koning voorgelegd.
Die v erki e zi iigscani |i agn c
LONDEN, 31 October. Asquifh h-eeff
officieel do candilda-tuur voor 4te- libe
ralen te Paisley aangenomeaij
Tn rijn redevoering' deed' hij een liefti-
gen aanval op de beginselen, vajn de coali
tie. Hij noemae den huidigien toestanjd
grotesker dan de wildste nachtmerrie. Het
ec-iiige vaste punt in hetf politieke land
schap werd hteztet door ctg liberalen,, en
en be-el de rest was mist en cbaos.,
'Worthhug'ton Evans, de oud-minister
va-n oorlog heeft gesproken to Colchester,
Hij verklaarde, dat, als de uitslag van
i e verkiezing het Bonar Law mogelijk zou
maken een regeering te vormen uit eigen
leaen, hik rijn vrijheid zog voorbehouden
om samen te werken rn-et' do nationaal-
überalem.:
LONDEN, 1 November. De bekende
Ecnnjver Wells, die- een oandidtetuu» Ider
arbeiderspartij heeft' aangenomen voor den
zate] van de universiteit vau Londen' zal
Vrijdag zijn campagne openen met een
rede over de veel omstredfiu kwestie! van
de heffing'-in-eenSï Dit punt daf. op het
program der arbeiderspartij vocirkomt,
vinu-t bij alle andere partijen' hieftigen
tegenstand, doch. men vermoedt, dat Wells
nieuw licht o-p de strijdvraag- zal doc-n
schijnen. In een tweeue rede- wairvan de
datum nog niet vaststaat zal ïiii' het -on-
derwijtevraagstuk b-chiandelean-
Zijn verkiezingsmanifest aan de, 12000.
kiezers van de Londjensche universiteit
gaat' hie-den in zee.-
D;d toestand.
Dinsaag reeds is in Italië hef nieuwe
ministerie beëedigd. 't Gaat ouder -Mus-
volini alles even snel! Omf 11' uur de-s
morgens kwam hij te Rome eu begaf ziel)
mar den koning, om 3 uiui-.'s fcniidd/ags zat
zijn kabinet in elkaar, om) 5 uur was hij
weer bij Victor Emanuel, diq zijn keus
goedkeurde en bekrachtigd^ en des avonds
om 11 uur hield het nieuwe kabinet rijn
„i Is goed, Berar. Ik 'zjal geen oo-rd.'eel
uitspreken o-ver uw daiden, noch over de
beweegredenen die u daartoe geleid heb
ben... Gij hebt mij. gered.:., ik zgl dat nlmf
tuer vergeten. Wij gaan nu van elkaar
scheiden..."
„Maar -dat is omnogelijki, Sahih... ik'
luw-et u in veiligheid brengen... en dat wel
op straffe vau eerloosheid..s hond-erdlnaa.l
erger dan de dooi!...
„Genoeg, Bararj onderbreek' mij niet. Ik'
ben vreemdeling... Franschman.-.. ik' be
hoor to.t die edele natie, welke virjendischap
koestert voor zWakken en verdrukten...,
die liefde betoonde voor de Hindoes-, uw
broeders... die voor hun onafhankelijkheid
haar goud en haar bloed veil had.... tot
een natie, wier naam in eere wordt ge
houden door al degenen die in dit landt van
slavernij nadenken en zich weten te lier.
iimeren!
„Welnu, fakir, in naam. van mijn vadea"-
liand da-t_ steeds de zwakken beschermde,
verklaar ik u dat mijn levenslot, dat mlij-
ner vrouw en dat mijner dienaren voojv
taan onafscheidelijk zal .verbonden zijn
aan idat van deze twee kinderen. Ik noem
hen aa-nl... zij zullen mijn kinderen 'zjjh.l.;
Ik zal hen beschermen ondanks allen en
tegen allen tot op den dag waarop ik
hen kan voeren in de arinien van hun var
der!...
eerste vergadering -e;n begon rijin werk"
zaamhteden.-
Die premier heeft een omzendbrief aan
all" prefecten .gezo-nden, waarin hij zegt,
dat hij, geroepen door het vertrouwen dte»
koning, de leiding van da regeering op
zich- neemt -en van all te ambtenaren» 'van'
den eerste lot den 'laatstte eiseiht',
m:el inzicht hun plicht zullen vervullen e®
de belangen des lands boven folies! zullen,
stellen.- He brief eindigt met de woonden:
,Ik zal 'zelf het voorbeeld geven."
Zoo hoort het ook' maai' tod/ houdt
men zijh hart vast bK, de gedachte, dat
Mussolink"Wel eens een avontuurlijke po
litiek kon volgen, die aan Zijn laind onbe
rekenbare schade zou berokkenen en den
Wereldvrede in 'gevaar brengén.-
W an;rdeilTjjklitden.
TJPR.TJ.TN1' November. Uit Mülaan
wordt gemeld dat volgens berichten van
de Camera Sersa" uit Priessifo,
de fascisten de re!Mctieburea,ux van' hieü
Ka thol iele volksblad „Cedina hebben be
zet'.
D;aar de fascisten van hletf volk^gebouwi
de ronde vlag Verwijfljerd' hajetóten, .werd!
een groot' aantal van hen beschoten, terwijl
twee bommen wérden geworpen. Dte fascis
ten beantwoorden het vuur.-
Te Boulogne is hef aantal dooden! tot
zes gestegen.;
Mussolini ,,inp eere hersteld".
De Zwitsersche bondsraad heeft het be
vel,, waarbij Mussolini destijds het' verblijf
in Zwitserland werd ontzegdj, in verhaald
met zijn benoeming^tot premier, geannu
leerd. l
Ter toelichting van dit 'bericht wordt er
a,an herinnerd, dat Mussolini indprtijfd!
sfsencndi'ager te Genèv'e is göweeslj eln
toen wegens bedelarij"! en landlooperijT over
de Zw+seirsche grens is gezét.:
De luidilen-Ainerikaanséhe
coniferenitic.
Do vijf oentraal-Amerikaa-nsché regee-
rir.gën, die door de. Vereenigüe Btafen rijin
uitgenoo-fligd tot eeu conferentie op '4
'Deoemeher a.s. ter btevorderimgl van) nau
were vriendschap en samenwerking',- hteb-i
ben informeel medegedeeld;, dat zij! de ui't'-
noodi'gin-g aanvaarden.
D,c veririezlngen in Zwitserland.
De verkiezingen voiir het. Zwitsersche
parlement hebben geen verandering in! den
politieken toestand gebracht;
De socialisten- hebben niet. zooveel ge
wonnen :als 'rij verwacht hadden, D.e socia
listische middengroep heeft vijf zetels! ge
wonnen noch de communisten verloren'
«ar eên en de Grutbeen-socialisten drie.- De
socialisten blijven dus 22 procent van Eet
aantal leden van het Zwitserscfate parle
ment uitmaken.
De Katholieken, die drïo zetels gewon
nen. hebben, komen nu ,o,p ite tweede plaats,
Die cijfers der voornaamsie partij-en zijh
radicalen 60 Katholiek en 44, socialisten
43, boeren 35 en liberalen 10»
Mijnramp.
In de kolenmijnen van L'epény bij KI au.
•enhurg- heeft een ontploffing plaata ge
nat!, waarbij vermoedelijk honderden ar
beiders zijn .omgekomen.
DE OOSTERSCHE KWESTIE-
De a.s. v redesconferentie,
LNODEN, 31 October. De sehkikïingen.
voor de a.s. Oostersche vredesconferentie
rijn nu langkamerhiud voltooid, ze'gti dp
correspondent van de ,A>aily Tel.", maar
er is niet veel kans - dat de conferentie
„En nu, gal Laat ons alleen... Ik! weiger
verder uwe diensten en die van de lieden
aa.n welke gij gehoorzaamt...
„Ik ontsla u... ik ontsla hen van .alle
erkentelijkheid te mijhen opzichte. Ver.
trek! Ga. heen!.., K-om' nimmer méér onder
onze oogen... laat ons hier alleen en hulpe
loos te midden van o-nizte vijanden! Lie
ver Sterven dan een laagheid! te begaan eo
deze kinderen over te laten aan hun lot.
„Wat Mary betreft welnu, i'k zal voor
haar het medelijden gaan inroepen der
bewoners van dit dorp, dje misschien min
der onmenschelijk zullen zijn dan gjjjl'i
Deze w-ooi'dem uitgesproken op Waai'di-
gen, hooghartigen toon, maakten oip den
fakir, een diepen indruk. Het scheen als-
of hij levendig ontroerd en zijn fanatisinlei
ploülëeling verdwenen !was. Een uitdrukking
van ïnild'heid verving voor een wijle rijn
tijgerblik.
Hij hoog het hoofd en sto-rterde rapt
nauw hoorbare stem: „De dood wacht hen
die den eed schenden en sterven, want gij,
Sahib, hebt mij overwonnen! Ik ga hét
geneesmiddel bereiden, en het meisje zal
in het leven blijven.'!
(Wordt vervolgd,!