DAGBLAD VOOR ZEELAND elicitatie- ;n Ansicht- Kaarten eerendassen pelstóomers uwenbonó laatschappi) Mans- en ongensjekkers MStMaas HinstStNicolaas Vlas" GAREN en BAND he Courant' STUURMAN Donderdag 2 Novomber 1922 Achttiende Jaafg^rg nprachtsorteering ille kleuren hij levenslange ongesühlkthBiü bij overlijden ngft bij verlies van JU een hand of voet alle prijzen lie mogelijke soorten 2-persoons Houten Ledikanten 112,50 NI! /er 7682-40 middelburg Maarten Luther feuilleton berar, de fakir BUITENLAND. DUITSCHLAND ENGELAND ITALIË FRANKRIJK ZWITSERLAND HONGARIJE DE BALKAN nuninioi NIEUWE ÏÏZiï? RetZ ïn EA^:« Waatslnge. GO» B TeV,efoon: Redactie No. 97; Adntin^aUe No 207 EUWSCHE COURANT AbOfHlMientsprys f2,50 per drie maanden, f0,20 per weekf voor Post-abonnéa f 2,90 per 3 maanden. Advertentlfin van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,25 j Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager* ichinaal gesneden in A! onze in 70 ct. per pond 10 ct. per ons Worden franco/ huis geleverd. 7682-400 I >per dan in aan het adres van de Voor de goede orde en om zeker te zijn van de opname herinneren ■wij er aan, dat advertentiën, bestemd voor ons nummer van a.s. Zaterdag, uiterlijk Vrijdagavond a.s. in ons bezit moeten zijn, daar Zaterdag morgen reeds te 10 uur met afdruk ken der courant wordt begonnen. DE ADMINISTRATIE. Em Godsgezant? I, Geen hervormer was Luther. Dan wel licht een Godsgezant;, door den Hemel afgevaardigd om den mensehen een nieuw evangelie te verkondig»?. De WïtteM- feerge.v beschouwde zich als zoodanig, ge lijk tal' van zijrie uitlatingen bewijzen.' Herhaaldelijk vterk'iaajrd-e hij aan de we- Eeld; „Zij moeten onze leer, ^die Gods Woord is in eere houden, gelijk de H. Geest die door onzen mond Verkondigt." Van den Waxt'burg te Wittehbtegg! .terug gekeerd schreef hij aan zijn Keurvorst: „üw Keur vorstelijke, Hoogheid weet het of weet het, niet; laaf zij het dan hiermee Wetten, dat ik het evangelie niet» van mens eken; maa r alleen vau den Hemelontvangen hteb. Thomas Mtin- zer Voegt 'hij toe: „Mijn zaak is Van 'Geil, 'd» nwe een rfuivelszaak". dn' Luther's gfeschrift: „Zendbrief over het harde, boekje tegen de hoeren" lezen wij „Het zal staande blijven Wat ik leer en schrijf, al moet ook geheel de wereld daarover bcrsrten En, Paulus' Woord tot het' zijne makend, roept hij triumfeerend uit: „Het Woord' is waar ,al moet »k alles in puin Vallen, want die mij g«r Mmdeu en bevolen heeft tc prediken,, Zal niet liegen". Deze overtuiging v,an zijne g-oddeijjke zending met onstuimige hartstochtelijk heid op den volks overgedragen, dead hij duizenden de smeulende hartstoch ten ontvlammen, die Luther's leer in Bet gevlij kwamen, zette Duitsehland in den laaien gloed Van dan religiekrijg «n ontstak den brand van. den boeren oorlog!, welks verschrikkelijkheid door ■giet® Spaanséh'e Furie of Eransohen Te(r. rcur is geëvenaard. 1). Die o vertui gling' ook deed Lv.iïe'r tot zijn keurvorst in 1522 het bout0 Word richten: „Niet alleen de geestelijke maag oJk de wereld lijke macht móet voor het evangelie wij ken, het gebeure met lief of met leed";. Intufcsehen, hc* b.ut en stout Luther's bt'Weren: „Ik ben een Godsgezant" ook zij, niet op het hewcTen komt het aan, maar op het bewijzen en zoo doet' zich hier. aanstonds dn vraag mpheeft Lutheir vo.li- zijne beWering ook bewijzen gele verd.?, Zelf 'lia'ci hij vroeger gtezegd: „Wjio Sets nieuVs op de baan wil 'brengjeu! -oB iets anders le-eren. moet zijn roeping) met Ware wonderwerken bekrachtigen. Wanneer hij daartoe niet in staat ik, pak]te, hij ziek weg 1" Welnu, wonderwier- ken heeft da Wittenb erger niet geWjrooht; Wat als zoodanig door sommige zijner aan hangers wordt aangezien kan Voocr da ïiecbtbank der eerlijke krietiek niet he- ■Staan. Wel noemt Luth'er de Verbrei ding en h'et standhouden Van zijh leer i,,tegen duivels, tyraiinen en benden, tegen, jvleesCh' en bloed trots Paus', Turken en aanhang" een „wonder bo-Veln alle won- kleren" ,en volgt hij hierin de Roomsch- Katholieke Kerk na, die de wonderdadige fverbreidingi haper leer in de Wereld als teen bovennatuurlijk bewijs van hare God delijke zending aanmerkt. „Toch' gebeurt dit bij beiden niet met hetzelfde recht," Zegt H. J. J. Wachters in zijn werk: ■„Luther" (leven, persoon, leer) ,De Ka tholieke Kerk' bracht een trotsche Waan- S. .iedje 5 cents; per 100; 100. t gelegenheid om We' geleid voor hare vloo» de derde klasse ee»°* e gelijkstaanden eursm> ,l| hebben afgeleopen, an. de toegezonden door laatsohappfj g^-SO Naar het Fransch van L R I B5) Pemrviess werd bleek, en onwillekeurig Sloeg hij ,de hand aa,® den. loop van (djé I revolver, die uit Zijn gordel stak. De fakir Bafe de beweging-, boeg lilet jhioofd 'Cu liet ree^ohe geluid VaiL zijn Stóm zooveel mogelijk versachtend, zei-de .hij iep deemoedigen toon: .- „Sahib, ifc zon u kunnen verklaren; üai ik het genees-midjd|él tegten de moeras koo-rts niet ken-. Maar ik) heb de gelofte van waarheid afgelegd... ik zal mij -Mus, niet verlagen tot oen leugen. Gij- kunt mij ech ter dooden.... mijn leven béhooort u, toe... hujn meesters hebben mij aan u geschon- hsn uw slaaf., uw) eigendom peigert dan .mij te gehoo- o. weldra gaat ster ven, te redden? „Omdat zij behoort tot het gevloekte ras dat ons verdrukt... omdat mijn va der mijn moeier, mijn broeders al de inhpien door de Engelschen vermoord zSjm omdat in dit land geen huisgezin wordt fcewmdem of Iffl betreur/ een zijher leden, die gevallen is offer der Eugelschfeuv.j. omdat dp. wïjza wereld slechts door mnpeeele kracht tot -de aanname vkn geheimen, die elk mtenschelijk begrip te bóven gingen. Zij breidde 'zich' uit, terwijl rij aan een in zingenot en zonde Verzonken Wereld een zedenwet voorschreef, welke vtooptduren- den strijd verlangde fe#*1 alie, hair^:, (fochten -en begeerten des vleesches. riij Weeft de wereld Veroverd zonder wn- pehgfeweld, zonder wereldlijke beschqr- mihgj, ja, Veeleer in verbanning en Vetr- Volging1 door 'de grooten dof aarde. Te midden van dezen strijd legdezij de giondsla-gfen zóó, dat alles op eene leer en op één hiërarchie werd gebouwd. 'Waar Zijn al deze verschijnselen bij de verbreiding1 vtm het' Lutheranisme Luther verloochende door zijne bestrij ding van het kerhtelijk gtezag en zijn beginsel der vrije Schj-iftuurvDrsöhing de nederige ónderwérpin^ Van het verstand en huldigde het subjectivisme (afgaan op! eigen oordeel) als hoogste norma in gpd^dienstigte zaken. Voir hét drogbeeld dea* evangielisnhe Vrijheid moest alles Wat den mensch zWaai- Viel 'en den christen een offer kostte, als Werkheiligheid wijken. De im- putatie'leer a) moest -over het doen em laten van de aeloovigfen deu mantel sprei den van Christus gerechtigheid. Adel em Vorsten; trachtte hij op alle mogelijke wij zen, Zelf" met opoffering van het heiligj- ste! (Philips van Hessen) te winnen, zijn leer ontaardde Weldra in zooVeel mee!- alngen, dat de Protestantsche predikant Jaooc Andreas in 1576 openlijk ver klaarde: men vindt ternauwernood één (evangelischen) pastor, die met zijh kos ten hetzelfde geloof' belijdt".3) Mét dé idee van Godsgezant verbindt meu ook als Vanzelf -de voorstelling! van een man wiens heilig; vlekkeloos leven ons als in oen spiegel der volmaaktheid de dingen van eer. 'hoogtere orde, de ge heimen des -eeuwigen levens voor houdt. 'Klinkt vanuit het Oude Verbond Jeho va's vermanende stem ons tegen: „Weest heilig, want ik ben heilig» de Heer Uw God", hooren wij in het Nieuw-c Verbond ons toeroepen„weest volmaakt gelijk Uw; Hernelsehl. Vader volmaakt is", hoe veel te meer beschouwen wij het dan als vanzelf sprekend, dat hij di® als een Gods giezant onder ons optreedt, in zijn leven en -werken Gods heiligheid zoo getrouw mogelijk nabijkomt. Dat toch gteeftl niet alleen de hoogste waarde aan hetgeen hij ons vrekondigt maar drukt er het stempel op Van een Goddelijken oor sprong!. Zóó wandelden onder de men- schen een M-ozp.s, -een Samuel, een Elias', eeni Johannes de Dooper, zóó in de nieu were tijden een Benedictus van Nursia, een Bernardus van Clairvieauic, eén Eran- 'cüsous vim Assissië. Beantwoordt, Luther aan dit criterium'? Hij", de man met Zijn ongtetiemiïe harts- •tóéh'telijklioid en onVerzettelijken trots, rlöeti hij ons denken aan- het woord van den Meester„leert Van Mij dat ik zacht moedig) en ootmbedig Van hart'e ben?"1 Heldenmoed moge Luther's optreden zijn tn -het oog Van een overtuigd protes tant, .v'oor een katholiek! blijft een uit tarten v!an duizenden duivelen uit de hel een reusachtige trots en hoogmoed, zoo lang iemand het recht van zijn optre den in den Naam- van God niet m-et onbetwistbare bewijzen Heeft gesWaafd..... iWïj hebben recht om- Van een held op; gtodsdienstig. gebied niet alleen de hoe danigheden van een demagoog te eisehen, maar ook. een moreele grootheid. In Luther had met -het sthevten naajr een ■i/06' !f"ei1 gebruik maken van edele middelen moeten samengaan. Daaronder wérden trots, toorn en spot nog hief gerekend. (W-ordt vervolgd-.) De beruchte Duitsohe Boerenopstand' van 1525 'Was Luther's werk. Al WaiS secte waartoe ik beho-or aan tte Engel-1 schen den dootl iieeft gezworen... ome dat de ontzagwekkende eed, dien ik ge zworen heb op- de ingewanden van een witten buffel, een eed is toit vernietiging van alles wat een Engelsch-en naam! ■draagt 1" „Maar. fakir, indien ik een beroep deed op- uw edelmoedigheid mdien ik tracht te uw goede gevoelens te doen ontwaken, of indien ik mij vernederde uw hulp al té smeeken-. ik, die nog, nooit tjot iemand eenige smeekbede heb gerichfi'.... „Gij zijt mijn meester, gij hebt het) recht mij te bevelen. Mnar daar ik op dit ipujit u niet kan gehoorzamen, welnu, dood mij daarom'1'-' „Fakir, ik Smeek er u, iO!m^p-' zei<fo Ben.- nyless steeds meer verbleek-end eu zich zeiven het meest mogelijke gewefd aandoende, ten einde de hardnekkige on buigzaamheid van den. man te overwin nen. 4. a De fakir -deed drie stappen achter waarts, wierp het hoofd in den nek), richtte op den Europeaan een blik als van een tijger en Sloeg- z!ijn armen wiaaxop de spier-, bundels zen afteekendeji als een stalen netwerk, kruislings over dei borst. 'Zoo bleef h ij eenige seconden staan, als of in zijn zwarte ziel een vheeselijkie strijd werd gestreden. Daarna' zteide hiji zacht de hij niet 'de directe aanvoerder, toch' was hij er de aanstichter en geestelijke vader van, al trachtte hij ook later, toen de boel spaak liep, alle Verantwoordelijk heid Van zich af te schuiven. -Erasmus, Luth'er's tijdgenoot, Zei het litem onomwonden: „Wij oogfeten nii da MruOhlfcen van uw .geest. Gij -erkent de oipSverkingien niet, maar rij -erkennen D en men We«t heel goed, dat velen, die mtet den naam, van het evaögfelio pronken, aanstokers! van het gruwelijk oproer zijn geWeest. Gij htebt welisWaar iii het grimmige boekje tegen de boeren deze verdenking^ vgn ,U Willen aifscWui'- Vhe. inhar gij Weerltegt toch de alge- meene ovesrtuigting niiet, -dat tot dit on heil aanleiding, gegeven Werd door de hoeken, die gij tegten monniken en bis schoppen voor de eyangelisch-e vrijheid en> tegen de tyrannen liet uitgeven, t-en- minsle door die, welke in de Duit!seh!e taal rijn geschfeven". Vele nict-Kathbli-eke geschiedschrijvers van den latexen tijd oordee-len niet andegs. Zoo Kösllin-Kawerau, als hij schrijft: „Lu tb er was d'c man -Van het Evangelie op -wien dte groote m-enigt» der boeren in de zuidelijke 'helft van Duitsehland in hun opstand bij Viorkour den blik' ge, richt -hielden." „Wij rijn van meening-"j, aldus P. Sehreckenbaeh, „dat Luther een geweldig aandeel in de .revolutie had." -) Dit woDrd, dat letterlijk beteekent „leer der aanrekening", bohóéft eenige Verklaring. Naar de leer der Katholieke Keris wrrdt in het Doopsel de vrucht yan Christus' verlossiug! óp de ziel toege past, zoodai. de -erfzonde in de ziel Wordt Vernietigd en met de heiligmakende ge nade het bovennatuurlijke leven haar wordt teruggeschonkenzij treedt dus weer in den staat der oorspronkelijk^ re'ochtvaardighéid. Volgens de leer v,an Luther evenwel wordt in het doopsel Christus' verdienste den mensch slechts afto,gerekendde ziel blijft zondig en arm! en leeg mtea-r zij bekleede; zich1 met do heiligheid van Christu^ als met een mantel.. .Wij zijn slechts uitwendigi recht vaardig, aldus Luther „omdat -wij niet uit ons niet uit de Werken, maar alleen' door 'de toerekening van God rechtviaaj-dig rijn". Deze leer, die de inwendige genade Góds Welke 'de ziel doordringt en loutei-t, loochent, druiseh't in tegen d-e H. Schrift, de: Vader? en de traditie Van 15 eeuwen, terwijl de Katholieke l'eer even rationeel' als IrojstVol, geheel ons rijn, al' "ónk gpan en sta,an, ons hebben -en doen- in zooverre het -eenige beteekenis heeft vloog de hemtelsche zaligheid, enkel en alleen op| Christus, kruis. En dan Verwijt inen ohs, Katholieken dat wij' Jezus uits'char kelen als Middelaar ter zalighteid'! En! dan zëglt men Imet Melanch'tob-, dat Luthter Voor hot eerst aan de Wegeld het Laml toonde! Hoe weinigen rijn er onder onze afgjesdhteiden broeders, die de Katholieke leer) kennen, ho© Weinjg^n ooji', die haar Willen kennen- r 3) Zie blz. 287 van htet boven aangiei-i hlaial'de Wterk. 1 4) Zie blz. 322 en 323 Van htet hier boven "aangehaalde Werk van H. J. J. Wachters. - De Ministwcrisis in Beieren. Officieel wordt uit München gemeld, dat 'het aftreden v.an graaf Lerehenfeld dezer dagen officieel aam den president van den landdag zal worden medegedeeld, Aangezien graaf Meijter van hot ministerie, van justitie, die als opvolger va.n .graal Lerehenfeld op de eerste plaats in aan merking kwam, verzocht he-eft, dat men woorden duidelijk: uitsprekend maar kort uitatoo-tend, en den kapitein wieer een paar passend naderend: „Ik ben degene die den grooten zwarten doek der _,,woig|efe" heeft gebonden om' den hals'van rechter Norton; ik ben degene die op gelijke wijze rechter Taylor heeft omgebracht: ik ben degene, die ten einde Narindjra te wreken, Na- rjndra, den tweemaal geborene, den hei lige. de hertogin van Richmond yermoord heeft, de moeder.... hoort gij mij, sahib? de 'moeder. Ik ben het hoofd der Thoa- ga's of „Worgers" van Bengalen!... Ik fcen Berart" Bij het hooren. van deze ©veri zonder linge als ijselijke btehemtenih toonde Pen- nyless niet de minste ontstelteis of be- -vreemlding. Hij sprak geen wo-ord van verwijt en gaf geen teeken van afkeer te genover dezen verschrjkkelijk'en man, die hem 'daar zoo- plotseling verscheen in zijn ware gedaante. Met -de grootste kalmte antwoordde hij: „Welnu; Berad, gij hebt de moeder ver moord red:'dan ten minste het kindj!" De fakir liet de armen langzaam! bak ken, bracht de rechter hand vooruit en wees op den loop van 'de revolver. „Ik ben uw slaaf... mijn leven behoort aan u... dood m'ij, Sahib!'-' „Gis weigert dus?" „Ik .kan niet." van rijn persoon zal afzien en! daar een andere candidjaat voor dezen post' nog niet gevonden is, zal de landdag dleza •week' nog niet worden bïjteengeroepen. Die HersMkw es tic Dinsdag' is 'te Berlijhi een begin ge maakt met de behandeling van het „bran dende" vraagstuk dier stabiliseering van de -Mark, thans nog) doende lfi voor één cent. Dr. Wirth heeft de voorn-vim sle gedelegeerden van de commissie van! her stel ontvangen, 'die precies op den middag verschenen waren onder leiding van! Bar- tihou, hun voorzitter. Bij den rijkskanselier bevonden zich de rijksminister voor oeco- nomiscbe zaken en de rijksminister van fi nanciën. Dr. Wirth; en Barthou hielde-B vriendelijke toespraken. De eerste, zitting met de eigenlijke on- Verhandelingen is igisterenavond om S Uplr in htet lokaal van hef ministerie van fi nanciën begonnen. In de kringen der Comm'. v. Herstel verwacht men, dat A« Berlijn- sche besprekingen ongeveer twee Weken in beslag zullen nemenj Do hoofdq uaestie is, als gezegd, die van do stabilisatie dei mark, verder komen de D-uitséh.^ betalin gen in goud, de kolenleveringen en 'het in evenwicht brengen der Diuitsche begroe ting. Op alle punten zullen niet alleen door C. v. H„ maar ook door de; D.uitscha regeering- bepaalde voorstellen worden ge daan, en men houdt heti er, voor, dat 'de commsisie eerst na haai' terugktee-r te Pa - rijs omtrent de quaestie der stabilisatie van de mark bepaalde besluiten zal nemen. Het nieuwe ministerie. LONDEN, 1 November. Bonar Law heeft gisteravond de volledige lljfet' van rijn ministerie, -waarop 26 namen voorko men, aan den koning voorgelegd. Die v erki e zi iigscani |i agn c LONDEN, 31 October. Asquifh h-eeff officieel do candilda-tuur voor 4te- libe ralen te Paisley aangenomeaij Tn rijn redevoering' deed' hij een liefti- gen aanval op de beginselen, vajn de coali tie. Hij noemae den huidigien toestanjd grotesker dan de wildste nachtmerrie. Het ec-iiige vaste punt in hetf politieke land schap werd hteztet door ctg liberalen,, en en be-el de rest was mist en cbaos., 'Worthhug'ton Evans, de oud-minister va-n oorlog heeft gesproken to Colchester, Hij verklaarde, dat, als de uitslag van i e verkiezing het Bonar Law mogelijk zou maken een regeering te vormen uit eigen leaen, hik rijn vrijheid zog voorbehouden om samen te werken rn-et' do nationaal- überalem.: LONDEN, 1 November. De bekende Ecnnjver Wells, die- een oandidtetuu» Ider arbeiderspartij heeft' aangenomen voor den zate] van de universiteit vau Londen' zal Vrijdag zijn campagne openen met een rede over de veel omstredfiu kwestie! van de heffing'-in-eenSï Dit punt daf. op het program der arbeiderspartij vocirkomt, vinu-t bij alle andere partijen' hieftigen tegenstand, doch. men vermoedt, dat Wells nieuw licht o-p de strijdvraag- zal doc-n schijnen. In een tweeue rede- wairvan de datum nog niet vaststaat zal ïiii' het -on- derwijtevraagstuk b-chiandelean- Zijn verkiezingsmanifest aan de, 12000. kiezers van de Londjensche universiteit gaat' hie-den in zee.- D;d toestand. Dinsaag reeds is in Italië hef nieuwe ministerie beëedigd. 't Gaat ouder -Mus- volini alles even snel! Omf 11' uur de-s morgens kwam hij te Rome eu begaf ziel) mar den koning, om 3 uiui-.'s fcniidd/ags zat zijn kabinet in elkaar, om) 5 uur was hij weer bij Victor Emanuel, diq zijn keus goedkeurde en bekrachtigd^ en des avonds om 11 uur hield het nieuwe kabinet rijn „i Is goed, Berar. Ik 'zjal geen oo-rd.'eel uitspreken o-ver uw daiden, noch over de beweegredenen die u daartoe geleid heb ben... Gij hebt mij. gered.:., ik zgl dat nlmf tuer vergeten. Wij gaan nu van elkaar scheiden..." „Maar -dat is omnogelijki, Sahih... ik' luw-et u in veiligheid brengen... en dat wel op straffe vau eerloosheid..s hond-erdlnaa.l erger dan de dooi!... „Genoeg, Bararj onderbreek' mij niet. Ik' ben vreemdeling... Franschman.-.. ik' be hoor to.t die edele natie, welke virjendischap koestert voor zWakken en verdrukten..., die liefde betoonde voor de Hindoes-, uw broeders... die voor hun onafhankelijkheid haar goud en haar bloed veil had.... tot een natie, wier naam in eere wordt ge houden door al degenen die in dit landt van slavernij nadenken en zich weten te lier. iimeren! „Welnu, fakir, in naam. van mijn vadea"- liand da-t_ steeds de zwakken beschermde, verklaar ik u dat mijn levenslot, dat mlij- ner vrouw en dat mijner dienaren voojv taan onafscheidelijk zal .verbonden zijn aan idat van deze twee kinderen. Ik noem hen aa-nl... zij zullen mijn kinderen 'zjjh.l.; Ik zal hen beschermen ondanks allen en tegen allen tot op den dag waarop ik hen kan voeren in de arinien van hun var der!... eerste vergadering -e;n begon rijin werk" zaamhteden.- Die premier heeft een omzendbrief aan all" prefecten .gezo-nden, waarin hij zegt, dat hij, geroepen door het vertrouwen dte» koning, de leiding van da regeering op zich- neemt -en van all te ambtenaren» 'van' den eerste lot den 'laatstte eiseiht', m:el inzicht hun plicht zullen vervullen e® de belangen des lands boven folies! zullen, stellen.- He brief eindigt met de woonden: ,Ik zal 'zelf het voorbeeld geven." Zoo hoort het ook' maai' tod/ houdt men zijh hart vast bK, de gedachte, dat Mussolink"Wel eens een avontuurlijke po litiek kon volgen, die aan Zijn laind onbe rekenbare schade zou berokkenen en den Wereldvrede in 'gevaar brengén.- W an;rdeilTjjklitden. TJPR.TJ.TN1' November. Uit Mülaan wordt gemeld dat volgens berichten van de Camera Sersa" uit Priessifo, de fascisten de re!Mctieburea,ux van' hieü Ka thol iele volksblad „Cedina hebben be zet'. D;aar de fascisten van hletf volk^gebouwi de ronde vlag Verwijfljerd' hajetóten, .werd! een groot' aantal van hen beschoten, terwijl twee bommen wérden geworpen. Dte fascis ten beantwoorden het vuur.- Te Boulogne is hef aantal dooden! tot zes gestegen.; Mussolini ,,inp eere hersteld". De Zwitsersche bondsraad heeft het be vel,, waarbij Mussolini destijds het' verblijf in Zwitserland werd ontzegdj, in verhaald met zijn benoeming^tot premier, geannu leerd. l Ter toelichting van dit 'bericht wordt er a,an herinnerd, dat Mussolini indprtijfd! sfsencndi'ager te Genèv'e is göweeslj eln toen wegens bedelarij"! en landlooperijT over de Zw+seirsche grens is gezét.: De luidilen-Ainerikaanséhe coniferenitic. Do vijf oentraal-Amerikaa-nsché regee- rir.gën, die door de. Vereenigüe Btafen rijin uitgenoo-fligd tot eeu conferentie op '4 'Deoemeher a.s. ter btevorderimgl van) nau were vriendschap en samenwerking',- hteb-i ben informeel medegedeeld;, dat zij! de ui't'- noodi'gin-g aanvaarden. D,c veririezlngen in Zwitserland. De verkiezingen voiir het. Zwitsersche parlement hebben geen verandering in! den politieken toestand gebracht; De socialisten- hebben niet. zooveel ge wonnen :als 'rij verwacht hadden, D.e socia listische middengroep heeft vijf zetels! ge wonnen noch de communisten verloren' «ar eên en de Grutbeen-socialisten drie.- De socialisten blijven dus 22 procent van Eet aantal leden van het Zwitserscfate parle ment uitmaken. De Katholieken, die drïo zetels gewon nen. hebben, komen nu ,o,p ite tweede plaats, Die cijfers der voornaamsie partij-en zijh radicalen 60 Katholiek en 44, socialisten 43, boeren 35 en liberalen 10» Mijnramp. In de kolenmijnen van L'epény bij KI au. •enhurg- heeft een ontploffing plaata ge nat!, waarbij vermoedelijk honderden ar beiders zijn .omgekomen. DE OOSTERSCHE KWESTIE- De a.s. v redesconferentie, LNODEN, 31 October. De sehkikïingen. voor de a.s. Oostersche vredesconferentie rijn nu langkamerhiud voltooid, ze'gti dp correspondent van de ,A>aily Tel.", maar er is niet veel kans - dat de conferentie „En nu, gal Laat ons alleen... Ik! weiger verder uwe diensten en die van de lieden aa.n welke gij gehoorzaamt... „Ik ontsla u... ik ontsla hen van .alle erkentelijkheid te mijhen opzichte. Ver. trek! Ga. heen!.., K-om' nimmer méér onder onze oogen... laat ons hier alleen en hulpe loos te midden van o-nizte vijanden! Lie ver Sterven dan een laagheid! te begaan eo deze kinderen over te laten aan hun lot. „Wat Mary betreft welnu, i'k zal voor haar het medelijden gaan inroepen der bewoners van dit dorp, dje misschien min der onmenschelijk zullen zijn dan gjjjl'i Deze w-ooi'dem uitgesproken op Waai'di- gen, hooghartigen toon, maakten oip den fakir, een diepen indruk. Het scheen als- of hij levendig ontroerd en zijn fanatisinlei ploülëeling verdwenen !was. Een uitdrukking van ïnild'heid verving voor een wijle rijn tijgerblik. Hij hoog het hoofd en sto-rterde rapt nauw hoorbare stem: „De dood wacht hen die den eed schenden en sterven, want gij, Sahib, hebt mij overwonnen! Ik ga hét geneesmiddel bereiden, en het meisje zal in het leven blijven.'! (Wordt vervolgd,!

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 1