DAGBLAD VOOR ZEELAND kis inw.nrignim ifjrfi m f IKfl Ml wil# i* I 7K bij verlissvaD f <»n bijwIiM f bij verlies van f IE bij verlies van 1 Z5D overliden .4 lull een hand ofvoet I/O een ooe I DU I dü sen wijsvinger 110 Kijkje ineen „Volksuniversiteit" oen anderen vingif Nummer 236 Dins lag 10 October 1922 Achttiende Jaargang ong8SGhikth8iö „BERAR, DE FAKIR" BÜrrÊNLAND. BELGIE ENGELAND sche cou Hoofdredacteur; J. W. VI E N N QS. qop® Bureaux van Redactie en Administratie; Westsingel, üutfl Interc. Telefoon; Redactie No. 97; Administratie No. 20/ Bijkantoor; MIDDELBURG.Markt 1 en 2, Telefoon No, 474 Abonnementsprijs f2,50 per drie maanden, f0,20 per weekt «oor Post-abonnés f 2,90 per 3 maanden. Advertentiën van 1 tot 6 regels f 1,50, elke regel meer f 0,25f Contractregelprijs, te beginnen bij 500 regels, beduidend lager* Dljnantvwi ■■■■- Abonnés 2ijn gratis verzekerd tegen ongevallen krachtens onze overeenkomst met „The Ocean and Guarantee Corporation Ltd." te Amsterdam, Rokin 151, en wel voor de hieronder vermelde bedragen! Den 15en 'der vorige) maand verscheen het eerste nummer van „Wil eB Weg", ■een volksuniversiteit voor jongeren en ouderen, geïllustreerd maandblad), ondfer leiding van Otto Barendseu, prof. R. Casi- mir, mej. I. M., van Dugteren, Dr. H. E. Greve, Dr. E. Reinders en Dr. Nico van Suthtelen, Het. maandblad wordt uitge geven door de Maatsehappijf voor goede en u-oedkoope lectuur, tevens uitgeefster der Wereldbibliotheekte Amsterdam. Over de stoffeering van deze eerste afle vering niets dan lof.; Met zijn fraaie losse kunstplaat, zijn interessante gravures, die den tekst verluchten, zijn duidelijken, hel deren druk maakt „Wil en Weg" een goed figuur en aal zich. als zoodanig wel een weg hanen. Tegenover den inhoud van de afleve ring staan wij ietwat gereserveerder. Niet voor wat betreft derzelfs verscheideenheid', In dit opzicht is het aan den opzet der redactie, om ïn da verschillende takken van het menschelijk kunnen' en weten de lezers voor te lichten schitterend vol daan en jbiedt deze aflevering inderdpad „elk wat wils". Maar aangaande den aard van sommige hrtikelen wil ons het woord van lof niet Zoo grif uit de pen. Een /volksuniversiteit" te willen zijn, dus: universeele kennis omtrent wetenschap en kunst aan bet volk te willen mededeelen, klinkt heel mooi, maar is een uiterst moei lijke taak. Vooreerst doet zich 'd'e vraag) voor, of liet inteDectueele bevattingsver mogen van het volk iu doorsnee wel al dien geleerden en wetenschappelijker! kost Verduwen kan, flien „Wil en, Weg" gaat opdisschen. Doch, gesteld dat zulkd kan, aal het resultaat dan fiet veeleer zijn begripsverwarring in stede van: begrips verruiming? En ten slotte, zal' de vrucht van al de moeite dia men zich met zijn volksuniversiteit geeft .niet dczei zijn, be lichaamd' in de bekende spreuk: „die om nibus aliquid, de toto nihil", „van alles •wat en van het geheel niets" En ware bet dan nog maar zóó, dat aan de hand der VolksuniveTsiteitSprofessoren die in „Wil en Weg" aan het woord zijn, de lezer veilig wandelde; Maar daar ha pert zoo nogal wat aan.. Neem bijv, het -artikel over „Kunst en Kuituur", van Herman Hana, waarin deze de vóórtbreng- celen der Islamitische Kunstj in hare ver schillende phasen behandelt. Hij' trekt een parallel tussehen het gebodl van Id'en pseudo-profeet Mohammed: .(verdelg de ongeloovigen", en het woord v.-nn „dien Tt-anderen Profeet naar w.ien wi| nog altijd onze eeuwen tellen" „Ek ben: niet gekomen om den vrede te brengen, maar het izwiard". Die parallel Heugt niet, noch wat he il treit de. personen, noch wat) de gezegdjen ff aangaat. Tussehen Mohammed en Jezus Christus is geen parallel te trekken, om dat laatstgenoemde oneindig boven! Mo hammed uitstaat en oneindig van hem ver- schilt door zijn GodmensChel. natuur, oveu- B als Zijne leer hemelsbreed verschilt van die B van den man van MekkaEn wat do B aangehaaalde woorden Van Christus be- B, treft, die moeten verstaan worden in K figuurlijken zin. Jezus ia den gees'te- lijken strijd komen prediken, den kamp l| itcgen de- na-rtstochten en de kwade be geerlijkheid die ïn ons woont en de wape nen, die Hij den Zijnen daartoe in han den gaf, fijn niet het kromzwaard maar do voorschriften en geboden die Hij in Zijn Evangelie heeft neeergelegd' en met die 'geestelijke wapenen Veroverden Jezus' vol gelingen de Heidiensche wereld, en. dedien Lar buigen voor het Kruis.; En daarom de weg des Christendpms *in die Hiktorio een weg Ües lichts, da weg daarentegen dia het Mohamedanisme zich' baande «foor bloed en langs puinen, een weg der duis- FEUiLLETON Naar het Fransch van L. B. 36O- - Mistress Claudia, zoo mogelijk nog blee- Jker dan haar echtgenoot, bracht met be vende hand de met watten opgevulde ■zijdenstof aan tegen den binnenwand 'der kjst, ten einde aan 'net dierbare overschot het. stooten en het Schokken op den oweg naar het graf te besparen. En toen alles gereed was knielde zij :er, drukte een kus 'op het koude voor wendde zich om en zonk in een stand van halve tezwijfning op een 1 neer. twee zeelieden, wier oogen verduis- waren door tranen, schroefden het sol vast. terwijl heesehe snikken uit ,^k°rst opstegen. Hp de binnenplaats wachtten eenipe rijtuigen. De kist werd. uitgedragen en, met ^en zwart laken omwikkeld, in een brik geptóatst. Zij was op deze wijze geheel on- eichtbaax. Mistress Claudia stapte met Ma- rius en Johnny in het tweede rijtuig, de geestelijken namen plaats in het derde, 'De groote inrijpoort werd wagenwijd open' jgezet. Do rijtuigen kvramen in galop naar ternis en ligt op. den Islam ondanks een kortstondig opflikkeren van kunst en be, schaving het stempel der barbaarschheid. De heer Dr. J. van Leeuwen zal den lezer inwijden in da .wordingsgeschiedenis der volkeren. Deze lieor laat hetl eerste leven zich op aarde ontwikkelenhoe, dat zegi hij niet* D,an ga,at hij voort: „Toen evenwel het eerste leven op aarde ontstaan was, vond het gunstige omstan digheden van uitbreiding en ontwikkeling. Het verspreidde zich geleidelijk 'over de geheele aard-o.npervlakte en wijzigde en verbeterde onophoudelijk zoowel zijn sa- dienstel als gijn vormen, aldus een groote Verscheidenheid van levenssoorten schep, pende. Eerst ontstond een belangrijke plantenwereld, waatin naast de meest een voudig samengestelde plantensoorten meer ingewikkelde voorkwamen,. Daarna kwa nten uit de hopgsljontwikkelde plantsoor ten, de eerste, nog zeer weinig getypeerde diersoorten voort, en begon het dierlijk leven oip aarde. Evenals het plantaardig leven ging ook het dierlijk leven onaf gebroken voort 'met zijn arbeid van zelf verbetering en -ontwikkeling en vormde het aldus ook een groote verscheidenheid van dierlijke levenssoorten. Dg laatstge- vormde dezer dierlijke levenssoprten is het zoogdier; ook in deze zoogdieren- soort ontwikkelden zich weer vele ver scheidenheden (variëteiten), waaronder de hoogstontwikkelde die der primaten werd; en ook (infer deze primaten zette hei levensproces van verbetering en ontwik keling der soort zich onafgebroken voort als hoogs teitwiklkelde onder de primaten ten slotte den mensch voortbrengende, een 80000 jaren geleden. Als laatstgenoemde variëteit der laatst- o-ntstane dierlijke levenssoort, vond de mensch een grooten rijkdom' van plant aardig en dierlijk leven op aard i. De hoogstonlwikkelde variëteit, stond de mensch door zijn levensaanleg 'sa door zijn vermogen tot levensuiting boven al wat verder op aardè leefde. En, onder worpen aan de wetlen van levensvorming en. levensontwikkeling, die voor .d mi c,p aarde beslaat gelden, ontwikkelden zich ook in den mensch voortdurend vorder de bijzondere eigenschappen zijner levenssooxt: zijn kenmerkende menseli- eigenschappen werden in den loop der eeuwen onophoudelijk krachtiger en over- heerschender, en daardoor weer wenden de afstand en het verschil tussehen de de levenssoort mensch en de primaten- soort der zoogdieren, waaruit hij zich had lOiSgemaakt, steeds grooter. Zóó groot werden deze afstand en dat verschil ten Slotte, dat de mensch het wezenlijk ver band met den oorsprong zijner ievens- soort niet meer zonder nadere studie zon waarnemen en dat de meest fantastische verhalen over den oorsprong van den mensch in de plaats konden koftien van de feitelijke beschrijving daarvan. De primatensoort der zoogdieren en dus ook de mensch ontstonden in het groote subtropische gebied Van Azië, dat tussehen de tropen (de heete-luehtstreek) en de gemachtigde^ luchtstreek inligt, on deels het tropisch klimaat, deels dat der gematigde luchtstreek heeft. Tientallen van eeuwen bleef dit land het kernlanU der menschenbewoning en het moeder land hunner regelmatige ontwikkeling. Wel trokken telkens kleine groepen van inen- sehen oost- en westwaarts 'f moederland' uit, evenals vóór ben kleine groepjes van de oude primaten, dje oerang-oiekans do gibbons, 11e gorilla's en de ehim- pansee's sadden gedaan. Maai1 ia over groot aantal bleven zij ia het land nun- uer geboorte wonen. In deze landstreek was het dus, dat de tevenssoort mensch ongestoord en in regelmatige wisselwer king met haar omgeving haar soorteigen. buiten gereden en .werden aanstonds om ringd door een eskadron roode lansiers, die reeds eenigen tijd te voren in de straat stonden opgesteld. De treurige stoet, waar van het kaakter doo,r deze maatregelen eenigszins verheimelijkt werd, reed in gestrekten draf de .stad uit, maakte, ten eiade de nieuwsgierigen van het spoor te brepgen, een langen omweg, en sloeg -ten laatste de richting, in naar het kerkhof Verre van het gedruisch der groote stad 'heerscht daar volkomen stilte en rust. De kujl, gegraven door Hindoe-grond- werker-s, die gewoonlijk met dit werk wor den belast, was gereed. Bij het licht van een gewone lamp werd de kist daarin neergelaten met de uiterste behoedzaamheid. De anglicaansche aal moezeniers der gevangenis spraken eenigb gebeden, en alles was voorbij:! Thans echter gevoelde de jonge vrouw' hoe de door haar tot dusverre aan den dag gelegde geestkracht eigenlijk meer eeu overspanning van zenuwen haar begaf. De opeenvolging van zoo verschrikke lijke gebeurtenissen was haar te machtig, de onzinnige hoop waaraan zij, zich met alle geweld bad vastgeklampt, verdween thans geheel. Zij stiet een lichten kreet uit en zonk machteloos in de armen van klarius, Men hraebt haar naar de ahme- schappen kon ontwikkelen, en dat zij- van dier tot mensch werd. '(De Spatieeringen van ons. Red.) Oude, opgewarmde kost der Darwinis tische afstajnmelingsleer, dien thans) geen echt geleerde meer lust, ziedaar wat in de door ons aangehaald^ passage; wordlt opgediend. Maar den gewonen! lezer, d(ie dat niet weet, wordij hier in kwaaie ge leerde termen en met een schijnbaar weten schappelijker! omhaal een leaer aangepraat, die rechtstreeks indruischt tegen het Christelijk geloof, welks grondwaarheid deze is, Hat de wereld), met al wat ójpaxin is, zoowel als hef gansche heelal door God uit' het niet zijn voortgebracht; dat alle leven op aarde niet door zelfontwik keling maar door God's scheppingswoord is ontstaan; dat de mensch afzonderlijk: van de hndere schepselen door God werd geschapen en da.t Godl met die d|a,alt!k>zïjn scheppingswerk bekroonde en voleindde. De ware, 'de echte cosmogeneüsche, bio logische en zoölogische wetenschap is met dat geloof niet in strijd. En dót kon ook niét, waar door hef Vatikaanscü Concilie van 1870 werd uitgesproken dat tussehen het geloof en d« wetenschap nooit eene werkelijke tegenstrijdigheid) kan bestaan („inter fidem et scientian) nulla unquam vera dissensio ease pafejst"). En wat nu speciaal' dezte z.g. weten schappelijke theorie van de afstamming van den mensch vanj den anferopombrphen- aap1) aangaat, wensehen wijl wetenschap tegenover wetenschap 'te stellen en ge leerde tegenover geleerde. Dief laten wij aan heb woord Pater- E. Whsman S. J* een dierkundige van wereldvermaard heid, tevens scherpzinnig philosoofl en uiterst gewetensvol na.tuurvorscher, die geen conclusies bouwde op het kaartenhuis van hypothesen (veronderstelling) maar ke afleidde uit d'e gegevens der feiten, welke observatie en on onderzoeek hem aan de hand1 deden.- Deze geleerde Jezuïet erkende, daf die mensoh, lihamelijk en in de ontwikkeling zijner zinnelijke Vermogtens, als hot hoogste Till van tie klasse rifer zoogiOSten mag wor den beschouwd. Philosophisch beredeneerd kan zelfs worden toegegeven, dat, oo zich zelf beschouwd, een afstamming .van het menschelijk lichaam Van dieren geeenszins onmogelijk is. Maar, van welke natuur en van welken oorsprong het geestesleven van den mensch! is, in deze vraag ik*de Zoölogie (dierkunde.) met hare hulpweten schappen niet meer tot oordcelen bevoegd', Hare bevoegdheid ïs beperkt tot d.e licha melijke zijde van de vraag naar de afstam ming van Hen mensch' en ook hier kan zij geen eindoordeel uitspreken, daar ziel en lichaam van den mensch! tof één zelfstan digheid verbonden zijn. D;a vraag van 'dfe afstamming van clen mensch is dus een gemengde vraag, in welker beantwoording de Psychologie (zielkunde) da ccrslc slem heeft, daar zij zich met het hoogere deel van den mensch bezighoudt. Nu zegt, echt-er de Psychologie: het hoo gere deel van den mensch kan niet van dierlijken oorsprong zijn, 'dus bL'jft voor die Zoölogie en hare hulpwetenschappen al locs nog de vraag te beantwoorden: „moe ten wij' 'toch voor. het lagere deel van den mensch wellicht een dierlijken oorsprong aannemen Pater Wasmann gaat dan verder de ver schillende bewijzen na, die voor dp dier lijke afstamming Van den mensch worden opgegeven en komt tot de slotsom, dat dje zeer zwak, ja, onvoldoende; moeten ge noemd worden. „Op grond) v.an eenige ge heel oppervlakkige overeenkomsten", zegt Wasmann, „die zich tussehen bepaalde stadiën van tie menschelijka kiem-ontwik'-. keling en cle volwassen' vormen van an dere dieren schijnen te vertoonen, wordt een parallel -getrokken ten opzichte van de afstamming; tie open plaatsen in dje rij lijke woning van een der grafdelvers. De energieke Amerikaansche die in haaf le ven r^eds meermalen een strijd had ge voerd, waartegen .zelfs mannen zonden hebben opgezien, wa,s geen vrouw, bij wie bezwijmingen tot de gewone verschijnse len behooren. Een kleine besproeiing met koud' vyater deed 'haar tot het bewustzijn, terugkeeren. Zij verzamelde al hath' moed en wilskra hl en was weldra weer in staat op te sfaan. De beide aalmoezeniers boden haar hun diensten aan, maar zij bedankte daarvooi met de verzekering, dat zij onder Je be scherming 'ha-rer trouw» bootslieden niets te Vreezen had en verder nog eeinigë oogenblikken wenschte te vertoeven op den doodenakker waar Zij haar liefde en naar reven achterliet. Daarop boden de geestelijken haar eien eerbiedigen groet en keerden terug naar de rijtuigen die' buiten het hek stonden te wachten. Het was toen ongeveer middefnacht. Het oproer dat te Calcutta dreigde uit te breken, scheen plotseling bezworen. De troepen waren naar de kazernes teruggekeerd, al bleven aij daar voarloöpig .nog onder de wapenen. De menigte, het Hindoe-vojlk, dat nog der menschelijke voorvaderen worden met voortbrengselen der fantasie aangevuld en dat noemt men dan: een wetenschappelijk bewijs leveren voor de dierlijke afstam ming- van Hen menseW door middel van dte. „biogenetische grondwet".2) Maar ook' die biogenetische grondwet bestaat in het ge heel niet; immers do ontwikkeling van ieder individp. hangt niet alleen af van de onmiddellijke werking flgr erfelijkheid!, maar ook Van de' algemeen» groei wet ten der levende stof en van de aanpassing aan uitwendige invloeiden. Dfit de ontwikke ling van het menschelijk' embryo een ze kere overeenkomst vertoont met bepaalde stadiën die bij andjere dieren blijvend; zijn, spreekt eigenlijk' Vanzelf; want' die ont wikkeling moet noodzakelijk plaats hebben van het eenvoudige tot hef meer samen gestelde. van het algemgene tot het bij zondere". Met de andere bewijzen staaf het vol gens Wasmann niet heter, Sommige pun ten van overeenkomst met da dieren zijn verschijnselen van „convergentie", die on afhankelijk van eene gemeenschappelijke afstamming door aappassing aan overeen komstige levens- of ontwikkélingsomstan- dighe'den verkregen fijn De uitkomsten Van Eriedenthal's proef nemingen met bloedvermenging (waaruit zou blijken dat' mensch. e.n menschapen' met elkaar Verwant Zijn omdat beider bloedlichaampjes 'gaaf blijven, waf niet het gevaj wanneer men menscheiihloéd met Moeid Van welk{ ander dier ook, ver mengt) 'gesteld hl, 'd'at zij in alle opzichten ljuïst zijn, fcegi' pa,ter Wasmann' verder, bewijzen alleen, flat menschtenbïoe.dl be paalde chemische eigenschappen met" dat der menschapen gemeen heeft, maar wet- tïg't allerminst He conclusie, dat de mensch van den aap afWtamd. Ten slotte wïjsif Wassmann er op, 'dat er- tot nog toe geen ankel overblijfsel gevonden is, dat met zekerheid als een overgansvorm tussehen mensch en Hier kan beschouwd' worden, terwijl ert bch talrijke fossiele apensoorten bekend' zijh. De geleercdë Jezuïet besluit dan zijn beschouwing over d'e afstam- AJjIir^öTcCX Viui 'tlvau spraak van Reink!e„met de waardigheid van de 'Wetenschap is het slechts over een te brengen, ie zeggen, dat zij om trent de afstamming van dén mendob niets weet". Juist, daarvoor heeft zij zich te wenden tot hef Geloof, dat, voorgelicht' door Gods onfeilbaar woordj, ons leert, dat, toen geheel Ida aard» met haai' 'delf stoffen-, planten- en dierenrijk gevormd was en alles gereed.' voor het! ODtredien van den Hoer der schepping. God sprak „Laat ons den mensch' maken! naar ons beeld en gelijkenis en dat hij heerschappij vo,ere over He visschem 'dér zeê -en over da vogelen Hies hemels en over de dievan on de geheele aarde. Ein Go.d' schiep den mensch naar Zijn beeld, naar het beeld van God' schiep Hij hem" (Gen. I 26-27). Zie, indien „Wil en' Weg" op 'déze wijze de menschen voorlichtte, dan zou althans den lezer een kennis worden bijge bracht, die niet' alleen zijn verstand be vredigt, maar ook fijn hart verkwikt. Dan zou van deze Volksuniversiteit; zegen kunnen uitgaan. Hoor verheldering aan te brengen in de ideeën' en begrippen, welke de .gewichtigste levensvragen raken. Zooals het er nu evenwel voorstaat, kunnen wij' He Volksuniversiteit van „Wil en Weg" niet aanbevelen,; tenzij zij van gédaante veran'dtere. Gretig aanvaarden wij elke hulp om! tot meerdere ontwikke ling te geraken, doöhf hier moeten wij met 'den Hiohter zeggen„non tali auxilio" „niet met- zulk een hulp". 1)Anthropomorph wil zeggenin Se gedaante van Hen mensch, op den mensch gelijkend. 2) D.e biogenetische grondwet, of hoofd- pas een zoo vijandige houding had aan genomen, scheen zijn geheimzinnig opge- Iwekte woede prijsgegeven en haar verge ten. te hebben als. een stormwind, die voor bijgaat. Na een oogenblik v|aii hevige ojntstelte- nis begonnen He autoriteiten ruimer adem' te halen, vooral wijl aan niemand der bedreigde personen eenig Ijeed geschiedde. Daar kwam echter, tegen tien uur in fl'en morgen, een sensatie-trjdng de gjeiheefe .olficieele en hooggeplaatste ambtenaars wereld in beroering! brengen. Een van de mannen der inlanldsche poli tie was aan ziijn chef Kotmien mededeeliem, dat het lichaam van kapitein Pennv- less verdwenen was! M,en voegde den man toe, dat hri ver moedelijk aan hallucinaties leed, terwijl anderen hem uitscholden voor een oplich ter, wien het te doen was om een grati ficatie. Maar hij bleef bij1 zijn bewering, en wel' met zooveel beslistheid) dat besloten, werd een onderzoek in te stellen. Töen. men echter de kist wilde opdelven, bleek dat van de Hindoefioodgravers geen enkele te vinden was. Men moest andere grondwerkers ontbieden, die dan ook 'on middellijk kwamen en het akelige werk verrichten. wet van He organische ontwikkeling, 13 een uitvindsel van 'den natuuronderzoeker Haeekel en komt irf het kort hierop neer: de ontwikkélings-gesohie'diems v,an hef ins dividu is een verkorte herhaling - van de vormen zijner voorouders.; Vervolging van ®en Vlaamseh- gezind priester- In h'et „Algemeen Handelsblad" van 9 October schrijft de Antwerpsche corres pondent van dit blad o.a. 'h'et volgende over de vervblging van een VlaamsCh'- gezinden R.-K'. Priester te Antwerpen: Mijn lezers zullen zich wellicht her inneren, dat ik in mijn verslag ovler de uitvaart van Herman van den Reeek, den op. Guldensporendag alhier doodge schoten jongen mail en die op; 9 Juli' 1.1. in de St. Anna-kerk werd gecele breerd, een woord gerept heb' over de kanselrede, die tijdens de mis' door den pastoor der parochie werd' uitgesproken. Deze geestelijke h'ad namelijk amnes tie gevraagd vpor aUe politieke gevange nen, die uit zuiver Vlaamsch idealisme Zouden gehandeld h'ebb'en en hij Zette de gelooVigen aan om' te bidden, opdat Vlaanderen nog meer zou vervolgd wor den. Zoo alleen kon de verontwaardiging stijgen in de massa en haar voeren tot Volledige opstanding. De vernam vanochtend in de wandel gangen van h'et Gerechtshof, dat er een een onderzoek tegen 'dezen priester werd bevólen op grond yan h'et art. 268 van Eet Belgische Strafwetboek dat luidt' al'sl Volgi„Zullen gestraft worden m'et eene gevangenz^üng vlan ach't dagen tot drie maanden en eene, Doete Van zes-en-twintig tot vijfhónderd francs, de bedienaafs vanl een godsdienst, die in de uitoefening vin h'un ambt, door redevoeringen in •ijpenbare vergadering uitgesproken, de re geering, eene wet, een koninklijk besluit elk andere acte van de openbare maehti *£*rj urJ'tfll attiigcv allcu ifeDIfe"". Een geheim politie-inspeeteur had de kanselrede opgenomen en bij' den Procu reur des Koning® ingeleverd, die een' onderzoek beVal. De betrokken pastegn werd reeds herhaaldelijk in verhoor ge nomen en als bewijsstuk werd tegen hem Q.m. aangevoerd mijn Verslag in hét „Al gemeen Handelsblad", dat deze kansel rede „reVolutionnair" nosm'de en „een bewijs van de Verregaande ontevredenheid onder de geestelijkheid over de wantoe standen, die 'hier blijVén heers'c'hen". Getuigen ten laste kónden tiet heden niet gevonden worden. Wel Waren er Vol gens den politie-inspeeteur een achttien hónderd menschen in de kerk, maag allen even verdacht als de pastoor, en die, kondpn dus het Belgisch gerecht in deze aangelegenheid niet helpen. Be scheepvaart op de Schelde. Gistten zouden op de Schelde, tus sehen VlisSingen en Hoboken, peilingen worden gedaan met het doel, om talrijke Verbeteringen vóór He sch'eepv'aart aan te brengen en zal ook een nauwkeurige in spectie gedaan worden der boeien, lich ten en lichttorens. Inbr»ak bij Scotland1 Yard- In New-Scotland Yard, h'et hoofdbu reau, der Lon'densöh'e politie is ingebro ken. De dieven schijnen door de posten te zijn betrapt, doch konden zich uit de voeten maken met medeneming V.an een hoeveelheid geyangeniskleediag. Ver moedelijk trachtten zij hij' deafdeeling „gevonden voorwerpen" te komen, waair gewoonlijk vele dingen van waarde be- rftist'en. j De politieman had de volle waarheid gesproken: de kist was ledig! Men liep in alle haast naar het jacht- Daarvan ten minste zou men meester blïjVen. Maar aan de kade een nieuwe en nog groioter teleurstelling.. Het sierlijke vaartuig, dat sedert eenige uren niet meer hswaairt weid.) had vój'ór 'zonsopgang het anker gelicht. Dat was nu minstens zes uur geleden, het bevond Zich dus buiten hét bereik zijner vervolgers. TWEED® DEEL; Dp vluchtelingen* HOOFDSTUK I. Töen mistress Claudia in de akelige woning der doodgraversfamilie tot Zich- zelve kwam, 'beschikte zij ook weldra weer over haa,r volkomen helderheid van geest. In een enkel oogenblik herinnerde zij fich tot in de kleinste bijzonderheden de omstandigheden, die het Verschrikke lijke drama hadden vePgezelds 1 (Wjordt veEvolgdi J

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 1