I I Nieuwe Zeeuwsche Courant NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1922 Dagblad voor Zeeland s Kerknieuws Voor onze vrouwen. Gemengd Nieuws. Nummer 211 Boekennieuws. bij levenslang oMSscbiklfiei Buiieniantisch Ove FEUILLETON BERAR, DE TAK Wie dC mi»mmiH■■■■■■■■■■■■■na geregeld leest, blijft op de S I hoogte van de voornaamste jj gebeurtenissen in Binnen- en Buitenland, j Daarom: abonneert U op dit Dagblad, zoo gij nog j geen abonné zijt. ■■Vraagt proefnummers Op den veertienden Zondag na Pinksteren, Epistel van den H. Paulus tot de Galaten, V 1624. Broeders! wandelt naar den geest, en gij zult de begeerlijkheden des vleesches niet volbrengen. Trouwens, het vleesch begeert tegen den geest, en de geest tegen het vleeschwant zij strijden tegen elkander, zoo dat gij niet doet hetgene gij wel wilt. Doch, indien gij door den geest wordt geleid, zijt gij niet onder de wet. Nu de werken des vleesches zijn bekend; zij zijn oneerbaarheid, ontucht, onzui verheid, wellust, afgoderij, vijand schap, twist, afgunst, gramschap, ge krakeel, tweedracht, ketterijen, nijd, doodslagen, dronkenschappen, bras- serijen en dergelijken, van welke ik u waarschuw, gelijk ik u reeds heb gewaarschuwd, dat zij die zulke din gen doen, het rijk Gods niet zullen beërven. Maar de vrucht des geestes is: liefde, blijdschap, vrede, geduldig heid, goedertierenheid, goedheid, lang- moedigheid,zachtmoedigheid,getrouw heid, zedigheid, eerbaarheid, reinheid. Tegen dusdanigen is do wet niet. Die Christus dan toebehooren, kruisigen hun vleesch met deszelfs driften en kwade lusten. Evangelie, Mattheus VI, 2433. In dien tijde zeide Jesus tot zijne leerlingenniemand kan twee heeren dienen; want hij zal of den eenen haten, en den anderen beminnenof hjj zal den eenen verdragen, en den anderen versmaden. Gij kunt God en den Mammon niet dienen. Daarom zeg ik uweest niet bekommert voor uw leven, wat gij zult eten; noch voor uw lichaam, wat gij zult aan trekken. Is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam niet meer dan de kleeding? Beschouwt de voge len des hemels, dewijl zij noch zaaien, noch maaien, noch in schuren ver zamelen dan, uw hemelsche Vader voedt ze. Zijt gij niet waardiger dan zij Maar, wie van u kan met zijne zorg zijne lengte een el vergrooten? En wat zijt gij voor kleeding bezorgd Beschouwt de leliën des velds, hoe zij groeien: zij arbeiden of spinnen niet. En ik zeg u, dat Salomon zelfs in al zijne heerlijkheid niet gekleed is geweest, gelijk een van die. Indien dan God het veldgewas, dat heden is en morgen in den oven geworpen wordt, zoo bekleedt, hoeveel te meer dan u, gij kleingeloovigenWeest dan niet bekommerd, zeggende wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleeden? want de Heidenen zijn voor dit alles bezorgd. Maar uw Vader weet dat gij dit alles noodig hebt. Zoekt dan eerst het rijk God en zijne rechtvaardigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. De positie der vrouw buiten het Christendom. In de eerste September aflevering van het Tijdschrift voor R.-K. ouders en opvoeders komt een interessant artikel voor van Pator A. J. Jansen S. J. waarin hij degroote zegeningen schetst van het Christendom, vooral wat be treft de positie der vrouw. Wij citeeren daaruit het volgende: Er zijn boeken geschreven, waarvan de hoofdinhoud luidt, hoe onwaardig, hoe slecht vooral de moeder in den loop der tijden bij de verschillende volken behandeld is. Neemt men de eerste 4000 jaar vóór Christus, dan' ziet men, dat hoe ouder het menschen- geslacht werd, des te slechter was het lot der vrouw. Hoe hoogcr men opklimt, des te beter was haar toe stand. Bij de oude Egyptenaren werd de vrouw dragelijk geëerd, bij de oude Germanen waardig behandeld, ofschoon volstrekt niet gelijk de man. Ja hier en daar waren volken, waar de vrouw lief en zacht behandeld werd, volkomen vrij en in de jeugd goed onderricht. Doch hoe ongods- dienstiger de volken werden en door goddeloosheid en ontucht bedorven, des te dieper daalde de vrouw en ook de moeder in achting en waar deering. Zoodat in de geheele oudheid, over het algemeen genomen en lang zamerhand zoo geworden, was de vrouw beschouwd als een wezen van lageren rang. Volgens Aristoteles, een Grieksch wijsgeer, nu nog beroemd om zijn groot vernuft, is de waarde der vrouw niet of weinig grooter dan die van een slaaf; en een slaaf werd als een ding beschouwd, nuttig zoo lang men er dienst van had. Bijna overal blijft zij altijd onmondig, altijd onder voogdij van haar vader of van haar man en erft slechts als zij geen broers of neven heeftze moet in het vrouwenkwartier leven, en is uitge sloten van de beschaving der mannen, mag geen hoogere ontwikkeling ge nieten, aan spel en gastmaal geen deel nemen. Bij de oude Romeinen kwam de vrouw bij haar huwelijk geheel en al onder het domein of de heerschappij van haar man, gelijk een akker en een lastdier en verloor ook haar familienaam. De H. Kerk vond dit laatste als gewoonte, toen zij zich in Rome verspreidde. Zij be hield het gebruik, dat de vrouw den naam van haar man aannam, doch met de goede, liefdevolle bedoeling, om de éénheid van het huwelijk aan te duiden en ter herinnering aan het tijdperk harer slavernij onder den man. Al het toebehoorende der gehuwde werd nu en in de toekomst het uit sluitende eigendom van haar man, ook haar kinderen, waarover zij nooit iets te zeggen kreeg. Werd zij door haar man verstooten, dan was zij nog niet meesteres over zichzelve doch kwam in eigendom van de bloedverwanten of van die haar aan haren man ver kochten. Wat een treurigen toestand voor een moeder! In China kan nu nog de vrouw niet erven. Zooals vele lezeressen zullen weten, worden sinds eeuwen en eeuwen bij het Chineesehe meisje de voeten sterk omzwachteld, zoodat deze niet kunnen uitgroeien en klein blijven. De vrouw heeft dus zeer kleine voeten, en kan daardoor moeilijk loopen. In haar oog staat dit mooi, omdat ze van jongs af gehoord heeft, dat dit de mode eischt. Doch ik heb van die verminking want een anderen naam kan ik niet geven aan zoo'n onnatuurlijke handeling bij Alban Stolz een betere reden gelezen, en dit zal de ware wel zijn. De slimme chinees (ik bedoel de heiden, niet de christen) weet wel dat zijn vrouw een hard leven heeft en de slavin is van den mandaarom kon 't wel eens in haar hoofd opkomen, om weg te loopen. Maar dit plan komt moeilijk tot de daad van ontvluchten, omdat de vrouw zoo bezwaarlijk kan loopen. Doch vier of vijf jaren geleden had in China een revolutie plaats, waarin de vrouwen hard meededen. Tien vrouwen een ongehoord iets waren gekozen voor den gemeenteraad van de groote stad Canton en die vrouwen stelden negen eischen tot verbetering van het lot van haar ge slacht. Zij vroegen: a. Onderu-ijs voor de vrouwen. Want in China is het regel, dat meisjes geen onderwijs mogen krijgen, slechts eten bereiden en weven en kleeren herstellen wordt haar geleerd, opdat ze heel haar leven de mannen hier ten dienste zouden staan. b. Afschaffing van het binden der voeten. c. Hervorming van het huwelijk, zoodat dit uit liefde en niet uit halven of heelen dwang geschiedde. d. Werkzaamheid van de vrouw in de industrie tot algemeen nut. e. Verbetering van de rechtspositie der vrouw. Deze 5 eischen met nog 4 andere werden echter aan de chineesehe vrouwen geweigerd, zijn weer vergeten en voor langen tijd onderdrukt. Ook bij de Turken en bij alle Mohamedanen een paar honderd millioen in aantal is de vrouw een wezen van lager soort dan de man. Zij wordt beschouwd als een zaak, een eigendom, het eerste huisdier. De vrouwen zijn bij hen zeer beperkt in de vrijheid van beweging. Alban Stolz verhaalt in zijn boek „Sem, Cham en Japhet" waarin hij zijn reis naar Palestina beschrijft, dat hij op de boot een groot getal Turksche mannen aan trof, op bedevaart naar Mekka, het graf van hun profeet Mahomed. Zij hadden hunne vrouwen meegevoerd, doch deze werden op 't schip, juist als schapen of koeien opeengepakt en achter een omheining versperd. Vol gens de Mahomedanen is de hemel eigenlij k hoofdzakelij k voor de mannen In Engelsch-Indiö moet do weduwe zich laten verbranden met haar ge storven Hindoeschen man. De regec- ring verbiedt dit echter, zoodat in de meeste gevallen de weduwe moet blijven leven. Doch ziet nu, hoe treurig haar lot wordt. Volgens haar valsche geloofsleer kan ze niet meer in den hemel komen, mag niet her trouwen, geen sieraden dragen, nooit bij hare bloedverwanten komen en wat 't treurigste is, ze wordt als een melaatsche door ieder vermeden. En in Europa, in de Balkan-staten, d.i. Bulgarije en Servië, hecrschen nog toestanden, die door de volgende spreekwoorden worden geteekend. En dit niet bij heidenen, bij Turken doch bij schismatieke christenen, die echter reeds eeuwen lang een valsch christen dom belijden en eene verminkte leer van Christus volgen„De man is het hoofd, de vrouw is het gras, d.i. de grond waarop de man loopt." „Eén man is gelijk aan tien vrouwen." „De man moet op de divan (hooge stoel) zitten, de vrouw op de tabouret of voetbank", om nog een laatste staaltje te geven, hoe bij de niet- christelijke volkeren gedacht wordt over de plaats, die de vrouw in de samenleving moet innemen, haal ik hier het getuigenis aan van een heer, die lang rondreisde in Palestina en Syrië en ook met zwervende stammen die van de schapenteelt leefden en Bedouïnen waren, in aanraking kwam. Hij vertelde mij„ik heb die men- schen niet durven vertellen, dat in Nederland een koningin, dus een vrouw aan het hoofd staat. Ze zouden mij zeker hebben uitgelachen, want het is in hun oog een bespottelijke zaak, dat een man onder een vrouw staat." Een ongemakkelijke tante. Te Daventry (Northampton) klopte 's nachts bij een alleenwonende jonge, vrouw efin verdacht individu aan de deu,r en vroeg oni eten. De vrouw, hopende den man met een zacht lijntje weg te krijgen, wilde wat brood halen, toen zij plotseling door' dcu indringer overvallen werd. Er ontstond een hevige- worsteling, maar de vrouw, die over 'n athletiseha kracht moet beschikken, ranselde het' heer schap zoo geducht af, dat hij bewusteloos achterover tuimelde. Daarna ging z'e barrevoets naar een ver gelegen hoeve oni hulp te halen Zij bleef daar overnachten, terwijl de eigenaar dier hoeve op onderzoek uittrog. Do gevaar lijke indringer bleek echter inmiddels hij- gekomen eu Verdwenen te zijn. Dat do eenzame landhuisbewoonster in- tusschen geen katje is om zonder hand schoenen aan te Taken, toonde ze den vol genden morgen, toen een persfotograaf zich aan haar huis vervoegde om een foto van haar te maken voor de Engelsche bla- bla.den. Zij weigerde namelijk kortaf om te peseeren en toen de man aanstalten maak te om dan tinminste haar huis te kieken, verscheen zij weldra met een dubbelloops- gsweer voor 't venster, terwijl zij den hin derlijken mijnheer dreigde neer te schieten als hij niet binnen tien tellen uit het ge zicht verdwenen was. De persfotograaf nam daarop ijlings de vlucht en zag voor- loopig van zijn voornemen af. Belastingen. Bij het woord „fiscus" rijst dadelijk voor ons oog een tang, een pers, een schroef ol' een ander venijnig instrument De letterlijke beteekenis van hel. woor 1 is echter „mand". De Romeinen se,hij nen n.l. hun gel;l opgeborgen te hebben in manden in plaats van kisten. Het dunkt ons nogal gevaarlijk, want boe makkelijk rolt het geld er niet uit! Dat z,ulks werke lijk het geval was, blijkt uit het feit, dat er door de Romeinen belastingen werden uitgevamen, waaraan onze lijd nog nicl eens aenkt. Z00' moest de jouge man bij! de plech- lige vcrleening der toga» de mannendrachf,. een som betalen, en er bestond ook een belasting voor alle oude vrijsters, die rijk waren. De dolste belasting verzon de Romein- sche keizer Michael Raphlago met zijn vecligal aëreum, de belasting op de lucht De burgers van het wereldrijk moesten dezle belasting opbrengen omdat rij om to ademen, lucht moesten gebruiken. De absolute vorsten vonden nog vreem der belastingen uit. Frederilk 1 van Pruisen, die zeer pracht- lievend was en veel geld noodig had, Voerde in 1702 de hoiofdbelasting voor iederen stand in en zelf betaalden hij1 en de leden van zijn Huis die belasting ook: de koning jaarlijks -1000 tater, do koningin de helft daarvan, de kroonprins 1000 lal er, enz. De officieren moesten zonder onderscheid een maand soldij af slaan, de handwerksgezel betaalde 12 zil veren grosehen, de boer 8 en een dag- tooner 4. Meer rec.nt van bestaan hadden de weeldebelastingen. Zoo moest iedereen, die oen rijtuig hiekl, de karossenocfiisting betalen, die, al naar gelang van de ólégan- ce van hot rijtuig, van 12 groschen tot 3 filler bedroeg. Als grond daarvoor werd aangevoerd, dal. de rijtuigen het plaveisel van de residentie bedierven. Voor haai hooge kapsel betaalden de dames een jaar lijk'sche belasting van I tuier en nog voel meer brac'ot. in die dagen de pruinenbc lasting op, ornaat iedereen, die zijn stand wilde ophouden, genoodzaakt was een atlonge-praik le dragen. In Pruisen be laaiden hof-dignitarissen en rijksambtona ren tot den rang van generaa,I-majoor jaar lijks 21/2 taler voor hun pruiken, do au dere ambtenaren v,an 1 lot 2 taler. hand werkslieden, lakeien, enz. een hal', en ti Ier. Fen wijziging van deze belasting, die verband hield met de veranderde om standigheden, was de irwpoederbelaating. die Pitt tijdens de Fransche revolutie in Engeland invoerde, en den Britschen in slotraten kostte het ecu handvol geld omi door dikgepoederd haar hun afschuw aan den dag te leggen voor de ..natuur- hoofden" der revolutionairen. De vinding rijke Pilt bedacht ook do veiysterbeias- ting, die aanleiding gaf tol het dicht spijkeren. van heel wat vensters, wat niet belette, dat ook in DuitselnanJ een tier gelijke belasting werd ingevoerd. In Duitschlanrl bestond ook een zooge naamde jo.iiKi rouwcnbeliisting, wauin w,a« bepaald, dat ieder meisje, dat op haar 20ste jaar nog met was getrouwd, tol haar 40ste jaar jaarlijks een taler moest betalen. Dat moest een aansporing zijn om! te trouwen. Practischer was üe vrij' gez'ellenbelasting, die in eenige kleine Duitsche stalen bestaan heeft. De in Prui sen en elders een tijdlang gekiende prin- sessenbelasting legde den hoogen clame? Zelf geen belasting op, maar het volk mioesl de belasting betalen bij iedere ge legenheid, da,t er een prinses in het huwe lijk trad. Fr is zelfs een. Duitsche graaf geweest, die in zijn landje een belasting op gebroken beeneii heeft ingevoerd; toen hij n.l. eens' zijn heen had gebroken, moest het volk een belasting betalen, om. de kosten van zij-a genees- 'en Heelkun dige behandeling met daarop volgende kuur te bestrijden! (Z.) TJit hel ie ven van een manne quin. Ik had er in 't minst geen begrip van schrijft een nianneauin in de „Daily Maif" hoeveel werk ik zou moeten doen. Ik dacht dal die jonge vrouwen, die als man nequin werkzaam zijn alleen maar behoef den rond te wandelen in een groote ver scheidenheid van mooie toiletten en over vloed van tijd Tiajden om! zich' 'te kleedien en alles in de puntjes te verzorgen. Maar spoedig bemerkte ik, dat' het mooie op en neer wandelen maar oen zeer klein deel vormde van het prograpima van den dag' en dat 'tbijna, omUogelijte was om het kapsel in orde te houden, als men japonnen over het hoofd aan- en uit mioet trekken zoo snel als men maar ka,n. Als men het poeder op zijn neus kan hou den, mag men van geluk spreken! In den regel begint het werk in da showroom, het vertoonen van modellen aan de klam ton niet voor half elf. Maar in den elii- quen winkel in het West End te Londen, waar ik mijn loopbaan begon als mannc quin, hadden wij voor dien tijd ree.dp eelj hoop werk verricht. Eilken morgen moes ten wij om kwart voor negen in de paska mers zijn en spoedig- daarna begon onze „dienst". Soms moesten wij allen terstond een grooten voorraad japonnen voor de con fectie-afdeeling passen. Elk dezer japon nen wordt op een der levende modellen ge past voor de coupe, alvorens ze geflatteerd aan den voorraad wordt toegevoegd. Dan kwamen de coupeurs om het toilet van een of andere dame eerst op ons fig-uur te pas sen voor zij zelve kwam! voor het passen Wie niet van denzelfden omvang of afme ting was als de bewuste dame, werd| opge stopt en bijgewerkt tot dezelfde verhou dingen. Elk toilet wordt beproefd op een man nequin, voor het afgeleverd wordt. Dit be- teekent voor de manneauin dat zij een uur of langer in hetzelfde toilet moet staan als de coupeur dikwijls wordt weggeroepen. Zij inag niet' gaan zitten, om het toilet niet te kreuken. Als een klant haar toilet past ,wenscht zij gewoonlijk hef model, waai' het na,a,r gemaakt is, te zien dragen door een mannequin. Dit b'eteekent voor de laatste staan in de paskkmeu vian een kwartier tot 3 uur, a.ls de klant veel cischend is. Tusschen elf ep oen en van half drie tot vijf waren wij bezig, costu mes te vertoonen in de show-room, in eon tempo zoo snel, dat wij nauwelijks van toilet konden verwisselen. Tn da pauzes moesten wii bovendien kleine reparaties verrichten aan de costumes, waarvan hij dc haastige verwisseling allicht een naad of een knoop losgeraakt was. Soms worden modellen ontworpen en geteekend op een mannequin. Dit beteekent uren aaneen staan. Elk model en zeker de meeste con- fectie-modellen, worden voor advertentie- reproductie g'eteekend. Daartoe trekken de mannequins de costumes aan en moeten staande voor den teekena,ap poseeren, Te- g'en den tijd dat wijl naar huis konden gaan, orn'streeks 6 uur, waren wij meestal uren op de been geweest. Een, door Thuringsehe bladen ge publiceerde statistiek, waarvan de gegevens uit oftlcieele bron zijn geput, toont duidelijk aan, hoe de ellende onder de Duitsche kinderen balang- rijk toeneemt. In Zella-Mehlis waren van de 1500 kinderen 1350 onder voed. In den omtrek van Gotlia zijn 40 pet. van alle kinderen ondervoed. In Sonderliausen constateerden de artsen, dat 49 pet. van alle daar ver blijvende kinderen ziek waren. Van de 700 kinderen in Friederichroda zijn 312 ondervoed en van de 1360 to Waltershausen onderzochte kinde ren 716. In de streek van Ohrdurf is de kindersterfte in 1921 het vijfvoudige van die in 1913. In Rulila zijn 70 pet. der kinderen ondervoed. Te Utorweissbach en Sitzendorf zijn 40 pet. der kinderen tuberculeus. In hetMeuselwitzerBruin- kolengebied zijn slechts 6 —12 pet. der kinderen normaal, 24 pet. onder voed, 50.49 pet. zeer ondervoed en 18.90 pet. totaal verzwakt. Het verkeersprobleem te New-York. Zooals iedere groote stad kent ook de metropool New-York een verkeers probleem. Thans heeft de burge meester van Grooter New-York, Hylan, meegedeeld, dat de plannen gereed zijn voor den bouw van 35 nieuwe tunnellijnen, die dan met gedeelten van het net van de Interborough en de Brooklijn Rapid Transit tot één systeem zouden worden vereenigd. De uitvoering dezer plannen zou 600.000.000 dollar kosten. Bovendien ligt het in het voornemen van Hylan, alle tramlijnen op den began en grond en alle viaductlij nen te doen ver dwijnen. Zij zouden dan worden ver vangen door een stelsel van motor omnibussen, hetgeen een uitgaaf zou vorderen van 25.000.000 dollar. Een monnik, die alleen een kerk in drie jaar bouwde. Wekten de Benedictijner monniken te Buckfast, die hun eigen klooster bouwden, de algemeene bewondering', thans in hun praestatie overtroffen door een monnik te Hayes in Middlesex, die alleen een katholieke kerk heeft gebouwd. De plaats, waar thans de kerk staat, was vroeger ingenomen door koe stallen en varkenshokken. De monnik brak deze at en gebruikte de steenen als bouwstof voor de nieuwe kerk. Hij begon in 1914, doch wegens den oorlog moest hij het werk staken. In 1919, na den wapenstilstand, begon hij opnieuw en tot heden toe heeft hij doorgewerkt. In de laatste jaren was intusschen de gemeente zooveel grooter geworden, dat hij gedwongen werd zijn bouw plannen te wijzigen en uit te breiden. Hij is zijn eigen metselaar, timmer man, loodgieter, gasfitter, schilder, en electricien geweest. De kerk is thans 60 voet lang, 16 hoog en 20 breed. Zij heeft vier kleine ramen en een grooter kerraam, terwijl drie elec- trische kandelaars voor kunstlicht zorgen. Het plafond is ingelegd, en de bodem is een parketvloer van 5000 eiken blokjes. Er zijn drie deuren, waarvan de grootste van mahoniehout is gemaakt. Jammerlijke zorgeloosheid. Volgens de resultaten van het on derzoek door den Britschen Board of Trade ingesteld naar het vergaan van het stoomschip „Egypte" (van de Peninsular Oriental) op 20 Mei, waar bij 58 personen het, leven verloren, is gebleken, dat het verlies van menschenlevens hoofdzakelijk te wij ten was ten eerste aan het feit, dat de gezagvoeder en de eerste officier verzuimd hadden behoorlijke reddings maatregelen te nemen, of een doel treffende discipline toe te passen op het tijdstip van de botsing met het Fransche stoomschip „Seine"; ten tweede aan de omstandigheden dat de eigenaars, respectievelijk hun ambte naren, in gebreke waren gebleven, te voldoen aan de voorschriften en een goede discipline. De Raad voor de Scheepvaart schorste het certificaat van den gezag voerder en diende den eersten officier een ernstige berisping toe. De Raad constateerde, dat de paniek onder de Laskarenbemanning' te wijten was aan de omstandigheid, dat zij niet behoor lijk was geleid door de Europeanen. VACANTIE,KRABBELS. In het „Hbld." vinden we de onder staande „VaqantiekrabWs". Dc Beursspeculant verzucht: „Hè, hè, zes weken lang1 geen vingen uitgestoken en dertig fen verdiend! Zoo'n vacanti© is nog eens de moeite waard!" De scholier: „Afgeloopen alweer de fij ne vacantia! Morgen school, ajakkes! 't Zou allemaal nog zoo heel erg niet wezen, als je niet altijd op de eerste les van Ne- derlandseh een opstel kreeg te' matsen over„Mijn prettigste vaoaintiedag 1 De ua.tuurvorseller„Ik keb e!£ zeld- zaine planten voor mijn berbarrumj gevon den en 23 vreemde insecten, gevangen, 'a Jonge jonge, wat! een vacantle!"1 De materialist: „Ik kan nouj mjaar niet begrijpen, dat de menschen jq altdjld miapj weer vragen, of je veel moois hebt gezien. Dat is voor mij bijzaak! Hoofdzaak is de kost. En die was prima, prima en niet tb duur! Dat is een welbesteeds vacantie! 1 i i De boeim'elaar„Ik heb reuzei gefuifd Zóó, dat ik wel een paar weekkies v^pan- tic mag nemen om op verhaal te komen. i De huismoeder: „Ik ben blij, dat ik eindelijk weer wat rust krijg:!" Het overzicht. Turnhoutsehchaan 105 Antwerpen. Eerlijk gezegd,, dachten wij, dat „Het! Overzicht^ den dieptriesfen dood gestor ven was van zoovele beloftenrijke perio dieken de laatste jaren' (financiën-tekorl). En daarover was wel een gevoel van spijt en pijn in ons. Want leerde dit tijdschrift ons nietji Kunst moet Van het leven, moei het lev'en zelf zijp zooals zij dit was in Breero's eeuw. De kunstenaar van heden mag zich niet afwenden van het leven tot do eindclijke verlatenheid v,an doode vlak ten. Hij mag niet laf zijn. Hij moet luiste-" ren naar den rhytmischjen ronk) der moto ren, de luide dawering Van Immense ma< chineo, den rauwon gil der trein fluit di nachtstilten splijt,. De l'evenskoorts moe' hem te pakken hebben: die moet in z'fl blikken branden van hartstocht', stormen door hem heen van felheid. Gelukkig vergisten we ons. Het nu»' mer den eersten jaargang besluitend b onverwachts verschenen, mooi varzorg» zoowel wat uiterlijk als inhoud betreft' Bijdragen leverden F.. Berckelaers, Era"3 Naudts, Gaston Butssmis, P. Verrijken, Jozef Peeters en Geert Grub. Dat de heer Hubert Melis Geert Pij* nenburg's bundel „Maja" hier bespreekt, niet als Herman Middendorp in „De Groe ne" en Roel Houwink in, „De gulden winckel" onlangs, doch klaar en zo.oals 't behoort, verheugt' ons zeer. Wij roepen „Het Overzicht"- een hartelijk welkom toe- JAN EEKHOET. Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N C Bureaux van Redactie en Admini, Interc. Telefoon: Redactie No. 9 Bijkantoor: MIDDELBURG,Markt A>" onze Abor.nés zijn gratis ONS P0ST-CHEQUE-EN-6IR0NUMME Aller oogen vooral van ■en staatslieden zijn fchans g( het „Nabjje Oosten" waar het krijgsavontuur zoo'n smadelijk. 1 .- Volgens berichten uit Parijs, (Grieken 50.000 man verloren In wie er 15.000 gevangen zijn ger heele Zuidelijke leger der Gi \120.000 man geteld hebben. K »over veel sterker macht besch ,350.000 mail, van wie er 200.1 aanval zijn, op den voet gevol; 150.000 'overigen als reserve. Een telegram uit AJana gee ïogsbuit 700 kanonnen, 950 vliegtuigen en 2000 maehinege De „Daily Mail" verneemt Earling, den Engelschen cons te Smyrna, Jat de staid overvi vluchtelingen en er groot gevaa voor hongersnood, typhus en meene moordpartij op de Grjek volgelingen onder de bevolking naaeruen Turken, dje in een roes van fanatisme moeten Men begrijpt aat Kemal als ov :zijn condities zal weten te st( ■hoemt als zooaanig: 1, aanvaa de nationalistische regeling; loosstelling voor wat de Grieke tofië hebben vernield en bescl afzonderlijke onderhandelingen ïwtnie voor den Doidekanesus l) ties voor de veiligheid der minderheden in Macedonië. Da;| dan wel in'het oog worden geh het eerste punt: Je nationafisfi ling ook de teruggaven van Adr omvat. W,a.t zal Engeland met i toe zeggen? En ook de verschil kanstaten. Jawel, zal men zeggen maar-, wordt do soep nooit zoo beet g zij wordt opgediend en dan is. rentie van Venetië er nog om een en ander wat te erg is, te steken. Maar z,al de conferl gehouden worden De Daily News verneemt van respondent te Milaan, dat de ci te Venetië ter behandeling van cl sche kwesfie, tegen 81) Septemt| zal worden geroepen. Intusschen schijnt men. naar i sche bladen Zaterdag meldden, l 'de meening te zijn toegedaan, d* 'huldigen gang van zaken liet cl van een voorloopige conferent deze zijn z"iu moot worden oi zeodai er misschien van de hedj komsit niets zal komen. Juist, nu Engeland zijn Gric zdnde politiek ziet falen, is meer op die conferentie gebrand De Franschen hebben met hu: door de gebeurtenissen gelijk Een medewerker van de Echo' wijst er op, dat de stap, thans geallieerden te Konstantinopel !men, n.l. het eenvoudig doorzei het Griek,sche verzoek omi eei stilstand juiot de houding v waarop de Franschen tegenover Sche voorstellen hadden aang< n.l. trachten het bloedvergieten toornen, maar de vrijheid der Tu biedigen; aanbieden va,n zijn go sten, doch het weigeren van toomst. Alleen de Turksche boi heeft te besfissen of hij den v stand zal aannemen, welke in aan beteekenis heeft verloren, ontruiiiiiiLg van Klein-Azië nu to vast staat. Alle aandacht trekt samen op de vredesvoorwaarde taf a ICemal heeft nnmiskenbard gegeven van veldheers-, zoowel a| hia.nsbeleid, doch zal hij ster* zijn om matiging te betrachten t )S Naar het Fransch van L. 17) ,o Toen hrn moeder in den bazar fanatieken Hindoe was neergesto.. den Patrick en Mary het valt g lijk te bevrijpen niet meer ged:' hun Indischen koetsier, dio zich dogart had aangeslotene bij de fild i Sinds dat verschrikkelijk oogei ren nu a,cbt-en-veertig uur véric Thans voor het eerst dachten aan hem en kwamen tot het voor liggende besluit, dat de man na beurde rechtstreeks naar de vi zijn teruggekeerd. Ofschoon hun lieve woning,, in «af]1uZeer ver verwijderd was, zt) toch er te voet heen te gaan. In Indie weet het k Z™ eer( Europeaan, die loopl Izeggen dat hg z;ch compromitte' Maar wat bekommerden deze (rich in hun smart om ae étiquette, k-i) namen aanstonds den groot nen langs de oevers dar Hoegl denzelfden weg, zoo dikwijls, eiscl

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 6