I
I Nieuwe Zeeuwsche Courant
NIEUWE ZEEUWSCHE COURANT
ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1922
Dagblad voor Zeeland s
Kerknieuws
Voor onze vrouwen.
Gemengd Nieuws.
Nummer 211
Boekennieuws.
bij levenslang
oMSscbiklfiei
Buiieniantisch Ove
FEUILLETON
BERAR, DE TAK
Wie dC mi»mmiH■■■■■■■■■■■■■na
geregeld leest, blijft op de S
I hoogte van de voornaamste jj
gebeurtenissen in Binnen-
en Buitenland,
j Daarom: abonneert U op
dit Dagblad, zoo gij nog j
geen abonné zijt.
■■Vraagt proefnummers
Op den veertienden Zondag na
Pinksteren,
Epistel van den H. Paulus tot de
Galaten, V 1624.
Broeders! wandelt naar den geest,
en gij zult de begeerlijkheden des
vleesches niet volbrengen. Trouwens,
het vleesch begeert tegen den geest,
en de geest tegen het vleeschwant
zij strijden tegen elkander, zoo dat
gij niet doet hetgene gij wel wilt.
Doch, indien gij door den geest wordt
geleid, zijt gij niet onder de wet. Nu
de werken des vleesches zijn bekend;
zij zijn oneerbaarheid, ontucht, onzui
verheid, wellust, afgoderij, vijand
schap, twist, afgunst, gramschap, ge
krakeel, tweedracht, ketterijen, nijd,
doodslagen, dronkenschappen, bras-
serijen en dergelijken, van welke ik
u waarschuw, gelijk ik u reeds heb
gewaarschuwd, dat zij die zulke din
gen doen, het rijk Gods niet zullen
beërven. Maar de vrucht des geestes
is: liefde, blijdschap, vrede, geduldig
heid, goedertierenheid, goedheid, lang-
moedigheid,zachtmoedigheid,getrouw
heid, zedigheid, eerbaarheid, reinheid.
Tegen dusdanigen is do wet niet. Die
Christus dan toebehooren, kruisigen
hun vleesch met deszelfs driften en
kwade lusten.
Evangelie, Mattheus VI, 2433.
In dien tijde zeide Jesus tot zijne
leerlingenniemand kan twee heeren
dienen; want hij zal of den eenen
haten, en den anderen beminnenof
hjj zal den eenen verdragen, en den
anderen versmaden. Gij kunt God en
den Mammon niet dienen. Daarom
zeg ik uweest niet bekommert voor
uw leven, wat gij zult eten; noch
voor uw lichaam, wat gij zult aan
trekken. Is het leven niet meer dan
het voedsel, en het lichaam niet meer
dan de kleeding? Beschouwt de voge
len des hemels, dewijl zij noch zaaien,
noch maaien, noch in schuren ver
zamelen dan, uw hemelsche Vader
voedt ze. Zijt gij niet waardiger dan
zij Maar, wie van u kan met zijne
zorg zijne lengte een el vergrooten?
En wat zijt gij voor kleeding bezorgd
Beschouwt de leliën des velds, hoe
zij groeien: zij arbeiden of spinnen
niet. En ik zeg u, dat Salomon zelfs
in al zijne heerlijkheid niet gekleed
is geweest, gelijk een van die. Indien
dan God het veldgewas, dat heden is
en morgen in den oven geworpen
wordt, zoo bekleedt, hoeveel te meer
dan u, gij kleingeloovigenWeest
dan niet bekommerd, zeggende wat
zullen wij eten, of wat zullen wij
drinken, of waarmede zullen wij ons
kleeden? want de Heidenen zijn voor
dit alles bezorgd. Maar uw Vader
weet dat gij dit alles noodig hebt.
Zoekt dan eerst het rijk God en zijne
rechtvaardigheid, en al deze dingen
zullen u toegeworpen worden.
De positie der vrouw buiten het
Christendom.
In de eerste September aflevering
van het Tijdschrift voor R.-K. ouders
en opvoeders komt een interessant
artikel voor van Pator A. J. Jansen S. J.
waarin hij degroote zegeningen schetst
van het Christendom, vooral wat be
treft de positie der vrouw.
Wij citeeren daaruit het volgende:
Er zijn boeken geschreven, waarvan
de hoofdinhoud luidt, hoe onwaardig,
hoe slecht vooral de moeder in den
loop der tijden bij de verschillende
volken behandeld is. Neemt men de
eerste 4000 jaar vóór Christus, dan'
ziet men, dat hoe ouder het menschen-
geslacht werd, des te slechter was
het lot der vrouw. Hoe hoogcr men
opklimt, des te beter was haar toe
stand. Bij de oude Egyptenaren werd
de vrouw dragelijk geëerd, bij de
oude Germanen waardig behandeld,
ofschoon volstrekt niet gelijk de man.
Ja hier en daar waren volken, waar
de vrouw lief en zacht behandeld
werd, volkomen vrij en in de jeugd
goed onderricht. Doch hoe ongods-
dienstiger de volken werden en door
goddeloosheid en ontucht bedorven,
des te dieper daalde de vrouw en
ook de moeder in achting en waar
deering. Zoodat in de geheele oudheid,
over het algemeen genomen en lang
zamerhand zoo geworden, was de
vrouw beschouwd als een wezen van
lageren rang. Volgens Aristoteles, een
Grieksch wijsgeer, nu nog beroemd
om zijn groot vernuft, is de waarde
der vrouw niet of weinig grooter dan
die van een slaaf; en een slaaf werd
als een ding beschouwd, nuttig zoo
lang men er dienst van had. Bijna
overal blijft zij altijd onmondig, altijd
onder voogdij van haar vader of van
haar man en erft slechts als zij geen
broers of neven heeftze moet in het
vrouwenkwartier leven, en is uitge
sloten van de beschaving der mannen,
mag geen hoogere ontwikkeling ge
nieten, aan spel en gastmaal geen
deel nemen. Bij de oude Romeinen
kwam de vrouw bij haar huwelijk
geheel en al onder het domein of de
heerschappij van haar man, gelijk
een akker en een lastdier en verloor
ook haar familienaam. De H. Kerk
vond dit laatste als gewoonte, toen
zij zich in Rome verspreidde. Zij be
hield het gebruik, dat de vrouw den
naam van haar man aannam, doch
met de goede, liefdevolle bedoeling,
om de éénheid van het huwelijk aan
te duiden en ter herinnering aan het
tijdperk harer slavernij onder den man.
Al het toebehoorende der gehuwde
werd nu en in de toekomst het uit
sluitende eigendom van haar man, ook
haar kinderen, waarover zij nooit iets
te zeggen kreeg. Werd zij door haar
man verstooten, dan was zij nog niet
meesteres over zichzelve doch kwam
in eigendom van de bloedverwanten
of van die haar aan haren man ver
kochten. Wat een treurigen toestand
voor een moeder!
In China kan nu nog de vrouw
niet erven. Zooals vele lezeressen
zullen weten, worden sinds eeuwen
en eeuwen bij het Chineesehe meisje
de voeten sterk omzwachteld, zoodat
deze niet kunnen uitgroeien en klein
blijven. De vrouw heeft dus zeer
kleine voeten, en kan daardoor moeilijk
loopen. In haar oog staat dit mooi,
omdat ze van jongs af gehoord heeft,
dat dit de mode eischt. Doch ik heb
van die verminking want een
anderen naam kan ik niet geven aan
zoo'n onnatuurlijke handeling bij
Alban Stolz een betere reden gelezen,
en dit zal de ware wel zijn. De slimme
chinees (ik bedoel de heiden, niet de
christen) weet wel dat zijn vrouw
een hard leven heeft en de slavin is
van den mandaarom kon 't wel eens
in haar hoofd opkomen, om weg te
loopen. Maar dit plan komt moeilijk
tot de daad van ontvluchten, omdat
de vrouw zoo bezwaarlijk kan loopen.
Doch vier of vijf jaren geleden had
in China een revolutie plaats, waarin
de vrouwen hard meededen. Tien
vrouwen een ongehoord iets
waren gekozen voor den gemeenteraad
van de groote stad Canton en die
vrouwen stelden negen eischen tot
verbetering van het lot van haar ge
slacht. Zij vroegen:
a. Onderu-ijs voor de vrouwen. Want
in China is het regel, dat meisjes
geen onderwijs mogen krijgen, slechts
eten bereiden en weven en kleeren
herstellen wordt haar geleerd, opdat
ze heel haar leven de mannen hier
ten dienste zouden staan.
b. Afschaffing van het binden der
voeten.
c. Hervorming van het huwelijk,
zoodat dit uit liefde en niet uit halven
of heelen dwang geschiedde.
d. Werkzaamheid van de vrouw in
de industrie tot algemeen nut.
e. Verbetering van de rechtspositie
der vrouw.
Deze 5 eischen met nog 4 andere
werden echter aan de chineesehe
vrouwen geweigerd, zijn weer vergeten
en voor langen tijd onderdrukt.
Ook bij de Turken en bij alle
Mohamedanen een paar honderd
millioen in aantal is de vrouw een
wezen van lager soort dan de man.
Zij wordt beschouwd als een zaak,
een eigendom, het eerste huisdier. De
vrouwen zijn bij hen zeer beperkt in
de vrijheid van beweging. Alban Stolz
verhaalt in zijn boek „Sem, Cham en
Japhet" waarin hij zijn reis naar
Palestina beschrijft, dat hij op de boot
een groot getal Turksche mannen aan
trof, op bedevaart naar Mekka, het
graf van hun profeet Mahomed. Zij
hadden hunne vrouwen meegevoerd,
doch deze werden op 't schip, juist
als schapen of koeien opeengepakt en
achter een omheining versperd. Vol
gens de Mahomedanen is de hemel
eigenlij k hoofdzakelij k voor de mannen
In Engelsch-Indiö moet do weduwe
zich laten verbranden met haar ge
storven Hindoeschen man. De regec-
ring verbiedt dit echter, zoodat in de
meeste gevallen de weduwe moet
blijven leven. Doch ziet nu, hoe
treurig haar lot wordt. Volgens haar
valsche geloofsleer kan ze niet meer
in den hemel komen, mag niet her
trouwen, geen sieraden dragen, nooit
bij hare bloedverwanten komen en
wat 't treurigste is, ze wordt als een
melaatsche door ieder vermeden.
En in Europa, in de Balkan-staten,
d.i. Bulgarije en Servië, hecrschen
nog toestanden, die door de volgende
spreekwoorden worden geteekend. En
dit niet bij heidenen, bij Turken doch
bij schismatieke christenen, die echter
reeds eeuwen lang een valsch christen
dom belijden en eene verminkte leer
van Christus volgen„De man is het
hoofd, de vrouw is het gras, d.i. de
grond waarop de man loopt." „Eén
man is gelijk aan tien vrouwen."
„De man moet op de divan (hooge
stoel) zitten, de vrouw op de tabouret
of voetbank", om nog een laatste
staaltje te geven, hoe bij de niet-
christelijke volkeren gedacht wordt
over de plaats, die de vrouw in de
samenleving moet innemen, haal ik
hier het getuigenis aan van een heer,
die lang rondreisde in Palestina en
Syrië en ook met zwervende stammen
die van de schapenteelt leefden en
Bedouïnen waren, in aanraking kwam.
Hij vertelde mij„ik heb die men-
schen niet durven vertellen, dat in
Nederland een koningin, dus een
vrouw aan het hoofd staat. Ze zouden
mij zeker hebben uitgelachen, want
het is in hun oog een bespottelijke
zaak, dat een man onder een vrouw
staat."
Een ongemakkelijke tante.
Te Daventry (Northampton) klopte
's nachts bij een alleenwonende jonge,
vrouw efin verdacht individu aan de deu,r
en vroeg oni eten. De vrouw, hopende den
man met een zacht lijntje weg te krijgen,
wilde wat brood halen, toen zij plotseling
door' dcu indringer overvallen werd.
Er ontstond een hevige- worsteling,
maar de vrouw, die over 'n athletiseha
kracht moet beschikken, ranselde het' heer
schap zoo geducht af, dat hij bewusteloos
achterover tuimelde.
Daarna ging z'e barrevoets naar een ver
gelegen hoeve oni hulp te halen Zij bleef
daar overnachten, terwijl de eigenaar dier
hoeve op onderzoek uittrog. Do gevaar
lijke indringer bleek echter inmiddels hij-
gekomen eu Verdwenen te zijn.
Dat do eenzame landhuisbewoonster in-
tusschen geen katje is om zonder hand
schoenen aan te Taken, toonde ze den vol
genden morgen, toen een persfotograaf
zich aan haar huis vervoegde om een foto
van haar te maken voor de Engelsche bla-
bla.den. Zij weigerde namelijk kortaf om te
peseeren en toen de man aanstalten maak
te om dan tinminste haar huis te kieken,
verscheen zij weldra met een dubbelloops-
gsweer voor 't venster, terwijl zij den hin
derlijken mijnheer dreigde neer te schieten
als hij niet binnen tien tellen uit het ge
zicht verdwenen was. De persfotograaf
nam daarop ijlings de vlucht en zag voor-
loopig van zijn voornemen af.
Belastingen.
Bij het woord „fiscus" rijst dadelijk
voor ons oog een tang, een pers, een
schroef ol' een ander venijnig instrument
De letterlijke beteekenis van hel. woor 1
is echter „mand". De Romeinen se,hij
nen n.l. hun gel;l opgeborgen te hebben
in manden in plaats van kisten. Het dunkt
ons nogal gevaarlijk, want boe makkelijk
rolt het geld er niet uit! Dat z,ulks werke
lijk het geval was, blijkt uit het feit, dat
er door de Romeinen belastingen werden
uitgevamen, waaraan onze lijd nog nicl
eens aenkt.
Z00' moest de jouge man bij! de plech-
lige vcrleening der toga» de mannendrachf,.
een som betalen, en er bestond ook een
belasting voor alle oude vrijsters, die rijk
waren.
De dolste belasting verzon de Romein-
sche keizer Michael Raphlago met zijn
vecligal aëreum, de belasting op de lucht
De burgers van het wereldrijk moesten
dezle belasting opbrengen omdat rij om to
ademen, lucht moesten gebruiken.
De absolute vorsten vonden nog vreem
der belastingen uit.
Frederilk 1 van Pruisen, die zeer pracht-
lievend was en veel geld noodig had,
Voerde in 1702 de hoiofdbelasting voor
iederen stand in en zelf betaalden hij1 en
de leden van zijn Huis die belasting
ook: de koning jaarlijks -1000 tater, do
koningin de helft daarvan, de kroonprins
1000 lal er, enz. De officieren moesten
zonder onderscheid een maand soldij af
slaan, de handwerksgezel betaalde 12 zil
veren grosehen, de boer 8 en een dag-
tooner 4. Meer rec.nt van bestaan hadden
de weeldebelastingen. Zoo moest iedereen,
die oen rijtuig hiekl, de karossenocfiisting
betalen, die, al naar gelang van de ólégan-
ce van hot rijtuig, van 12 groschen tot 3
filler bedroeg. Als grond daarvoor werd
aangevoerd, dal. de rijtuigen het plaveisel
van de residentie bedierven. Voor haai
hooge kapsel betaalden de dames een jaar
lijk'sche belasting van I tuier en nog voel
meer brac'ot. in die dagen de pruinenbc
lasting op, ornaat iedereen, die zijn stand
wilde ophouden, genoodzaakt was een
atlonge-praik le dragen. In Pruisen be
laaiden hof-dignitarissen en rijksambtona
ren tot den rang van generaa,I-majoor jaar
lijks 21/2 taler voor hun pruiken, do au
dere ambtenaren v,an 1 lot 2 taler. hand
werkslieden, lakeien, enz. een hal', en ti
Ier. Fen wijziging van deze belasting,
die verband hield met de veranderde om
standigheden, was de irwpoederbelaating.
die Pitt tijdens de Fransche revolutie in
Engeland invoerde, en den Britschen in
slotraten kostte het ecu handvol geld
omi door dikgepoederd haar hun afschuw
aan den dag te leggen voor de ..natuur-
hoofden" der revolutionairen. De vinding
rijke Pilt bedacht ook do veiysterbeias-
ting, die aanleiding gaf tol het dicht
spijkeren. van heel wat vensters, wat niet
belette, dat ook in DuitselnanJ een tier
gelijke belasting werd ingevoerd.
In Duitschlanrl bestond ook een zooge
naamde jo.iiKi rouwcnbeliisting, wauin
w,a« bepaald, dat ieder meisje, dat op haar
20ste jaar nog met was getrouwd, tol
haar 40ste jaar jaarlijks een taler moest
betalen. Dat moest een aansporing zijn
om! te trouwen. Practischer was üe vrij'
gez'ellenbelasting, die in eenige kleine
Duitsche stalen bestaan heeft. De in Prui
sen en elders een tijdlang gekiende prin-
sessenbelasting legde den hoogen clame?
Zelf geen belasting op, maar het volk
mioesl de belasting betalen bij iedere ge
legenheid, da,t er een prinses in het huwe
lijk trad. Fr is zelfs een. Duitsche graaf
geweest, die in zijn landje een belasting
op gebroken beeneii heeft ingevoerd; toen
hij n.l. eens' zijn heen had gebroken,
moest het volk een belasting betalen, om.
de kosten van zij-a genees- 'en Heelkun
dige behandeling met daarop volgende
kuur te bestrijden! (Z.)
TJit hel ie ven van een manne
quin.
Ik had er in 't minst geen begrip van
schrijft een nianneauin in de „Daily Maif"
hoeveel werk ik zou moeten doen. Ik
dacht dal die jonge vrouwen, die als man
nequin werkzaam zijn alleen maar behoef
den rond te wandelen in een groote ver
scheidenheid van mooie toiletten en over
vloed van tijd Tiajden om! zich' 'te kleedien
en alles in de puntjes te verzorgen.
Maar spoedig bemerkte ik, dat' het
mooie op en neer wandelen maar oen zeer
klein deel vormde van het prograpima
van den dag' en dat 'tbijna, omUogelijte
was om het kapsel in orde te houden, als
men japonnen over het hoofd aan- en uit
mioet trekken zoo snel als men maar ka,n.
Als men het poeder op zijn neus kan hou
den, mag men van geluk spreken! In den
regel begint het werk in da showroom,
het vertoonen van modellen aan de klam
ton niet voor half elf. Maar in den elii-
quen winkel in het West End te Londen,
waar ik mijn loopbaan begon als mannc
quin, hadden wij voor dien tijd ree.dp eelj
hoop werk verricht. Eilken morgen moes
ten wij om kwart voor negen in de paska
mers zijn en spoedig- daarna begon onze
„dienst".
Soms moesten wij allen terstond een
grooten voorraad japonnen voor de con
fectie-afdeeling passen. Elk dezer japon
nen wordt op een der levende modellen ge
past voor de coupe, alvorens ze geflatteerd
aan den voorraad wordt toegevoegd. Dan
kwamen de coupeurs om het toilet van een
of andere dame eerst op ons fig-uur te pas
sen voor zij zelve kwam! voor het passen
Wie niet van denzelfden omvang of afme
ting was als de bewuste dame, werd| opge
stopt en bijgewerkt tot dezelfde verhou
dingen.
Elk toilet wordt beproefd op een man
nequin, voor het afgeleverd wordt. Dit be-
teekent voor de manneauin dat zij een uur
of langer in hetzelfde toilet moet staan als
de coupeur dikwijls wordt weggeroepen.
Zij inag niet' gaan zitten, om het toilet
niet te kreuken. Als een klant haar toilet
past ,wenscht zij gewoonlijk hef model,
waai' het na,a,r gemaakt is, te zien dragen
door een mannequin. Dit b'eteekent voor de
laatste staan in de paskkmeu vian een
kwartier tot 3 uur, a.ls de klant veel
cischend is. Tusschen elf ep oen en van
half drie tot vijf waren wij bezig, costu
mes te vertoonen in de show-room, in eon
tempo zoo snel, dat wij nauwelijks van
toilet konden verwisselen. Tn da pauzes
moesten wii bovendien kleine reparaties
verrichten aan de costumes, waarvan hij
dc haastige verwisseling allicht een naad
of een knoop losgeraakt was. Soms worden
modellen ontworpen en geteekend op een
mannequin. Dit beteekent uren aaneen
staan. Elk model en zeker de meeste con-
fectie-modellen, worden voor advertentie-
reproductie g'eteekend. Daartoe trekken de
mannequins de costumes aan en moeten
staande voor den teekena,ap poseeren, Te-
g'en den tijd dat wijl naar huis konden
gaan, orn'streeks 6 uur, waren wij
meestal uren op de been geweest.
Een, door Thuringsehe bladen ge
publiceerde statistiek, waarvan de
gegevens uit oftlcieele bron zijn geput,
toont duidelijk aan, hoe de ellende
onder de Duitsche kinderen balang-
rijk toeneemt. In Zella-Mehlis waren
van de 1500 kinderen 1350 onder
voed. In den omtrek van Gotlia zijn
40 pet. van alle kinderen ondervoed.
In Sonderliausen constateerden de
artsen, dat 49 pet. van alle daar ver
blijvende kinderen ziek waren. Van
de 700 kinderen in Friederichroda
zijn 312 ondervoed en van de 1360
to Waltershausen onderzochte kinde
ren 716.
In de streek van Ohrdurf is de
kindersterfte in 1921 het vijfvoudige
van die in 1913.
In Rulila zijn 70 pet. der kinderen
ondervoed. Te Utorweissbach en
Sitzendorf zijn 40 pet. der kinderen
tuberculeus. In hetMeuselwitzerBruin-
kolengebied zijn slechts 6 —12 pet.
der kinderen normaal, 24 pet. onder
voed, 50.49 pet. zeer ondervoed en
18.90 pet. totaal verzwakt.
Het verkeersprobleem te New-York.
Zooals iedere groote stad kent ook
de metropool New-York een verkeers
probleem. Thans heeft de burge
meester van Grooter New-York, Hylan,
meegedeeld, dat de plannen gereed
zijn voor den bouw van 35 nieuwe
tunnellijnen, die dan met gedeelten
van het net van de Interborough en
de Brooklijn Rapid Transit tot één
systeem zouden worden vereenigd.
De uitvoering dezer plannen zou
600.000.000 dollar kosten. Bovendien
ligt het in het voornemen van Hylan,
alle tramlijnen op den began en grond
en alle viaductlij nen te doen ver
dwijnen. Zij zouden dan worden ver
vangen door een stelsel van motor
omnibussen, hetgeen een uitgaaf zou
vorderen van 25.000.000 dollar.
Een monnik, die alleen een kerk in
drie jaar bouwde.
Wekten de Benedictijner monniken
te Buckfast, die hun eigen klooster
bouwden, de algemeene bewondering',
thans in hun praestatie overtroffen
door een monnik te Hayes in Middlesex,
die alleen een katholieke kerk heeft
gebouwd.
De plaats, waar thans de kerk staat,
was vroeger ingenomen door koe
stallen en varkenshokken. De monnik
brak deze at en gebruikte de steenen
als bouwstof voor de nieuwe kerk.
Hij begon in 1914, doch wegens den
oorlog moest hij het werk staken. In
1919, na den wapenstilstand, begon
hij opnieuw en tot heden toe heeft
hij doorgewerkt.
In de laatste jaren was intusschen
de gemeente zooveel grooter geworden,
dat hij gedwongen werd zijn bouw
plannen te wijzigen en uit te breiden.
Hij is zijn eigen metselaar, timmer
man, loodgieter, gasfitter, schilder, en
electricien geweest. De kerk is thans
60 voet lang, 16 hoog en 20 breed.
Zij heeft vier kleine ramen en een
grooter kerraam, terwijl drie elec-
trische kandelaars voor kunstlicht
zorgen.
Het plafond is ingelegd, en de
bodem is een parketvloer van 5000
eiken blokjes. Er zijn drie deuren,
waarvan de grootste van mahoniehout
is gemaakt.
Jammerlijke zorgeloosheid.
Volgens de resultaten van het on
derzoek door den Britschen Board of
Trade ingesteld naar het vergaan van
het stoomschip „Egypte" (van de
Peninsular Oriental) op 20 Mei, waar
bij 58 personen het, leven verloren,
is gebleken, dat het verlies van
menschenlevens hoofdzakelijk te wij
ten was ten eerste aan het feit, dat
de gezagvoeder en de eerste officier
verzuimd hadden behoorlijke reddings
maatregelen te nemen, of een doel
treffende discipline toe te passen op
het tijdstip van de botsing met het
Fransche stoomschip „Seine"; ten
tweede aan de omstandigheden dat
de eigenaars, respectievelijk hun ambte
naren, in gebreke waren gebleven,
te voldoen aan de voorschriften en
een goede discipline.
De Raad voor de Scheepvaart
schorste het certificaat van den gezag
voerder en diende den eersten officier
een ernstige berisping toe. De Raad
constateerde, dat de paniek onder de
Laskarenbemanning' te wijten was aan
de omstandigheid, dat zij niet behoor
lijk was geleid door de Europeanen.
VACANTIE,KRABBELS.
In het „Hbld." vinden we de onder
staande „VaqantiekrabWs".
Dc Beursspeculant verzucht: „Hè, hè,
zes weken lang1 geen vingen uitgestoken
en dertig fen verdiend! Zoo'n vacanti© is
nog eens de moeite waard!"
De scholier: „Afgeloopen alweer de fij
ne vacantia! Morgen school, ajakkes! 't
Zou allemaal nog zoo heel erg niet wezen,
als je niet altijd op de eerste les van Ne-
derlandseh een opstel kreeg te' matsen
over„Mijn prettigste vaoaintiedag
1
De ua.tuurvorseller„Ik keb e!£ zeld-
zaine planten voor mijn berbarrumj gevon
den en 23 vreemde insecten, gevangen, 'a
Jonge jonge, wat! een vacantle!"1
De materialist: „Ik kan nouj mjaar niet
begrijpen, dat de menschen jq altdjld miapj
weer vragen, of je veel moois hebt gezien.
Dat is voor mij bijzaak! Hoofdzaak is de
kost. En die was prima, prima en niet tb
duur! Dat is een welbesteeds vacantie! 1
i i
De boeim'elaar„Ik heb reuzei gefuifd
Zóó, dat ik wel een paar weekkies v^pan-
tic mag nemen om op verhaal te komen.
i
De huismoeder: „Ik ben blij, dat ik
eindelijk weer wat rust krijg:!"
Het overzicht.
Turnhoutsehchaan 105 Antwerpen.
Eerlijk gezegd,, dachten wij, dat „Het!
Overzicht^ den dieptriesfen dood gestor
ven was van zoovele beloftenrijke perio
dieken de laatste jaren' (financiën-tekorl).
En daarover was wel een gevoel van spijt
en pijn in ons. Want leerde dit tijdschrift
ons nietji Kunst moet Van het leven, moei
het lev'en zelf zijp zooals zij dit was in
Breero's eeuw. De kunstenaar van heden
mag zich niet afwenden van het leven tot
do eindclijke verlatenheid v,an doode vlak
ten. Hij mag niet laf zijn. Hij moet luiste-"
ren naar den rhytmischjen ronk) der moto
ren, de luide dawering Van Immense ma<
chineo, den rauwon gil der trein fluit di
nachtstilten splijt,. De l'evenskoorts moe'
hem te pakken hebben: die moet in z'fl
blikken branden van hartstocht', stormen
door hem heen van felheid.
Gelukkig vergisten we ons. Het nu»'
mer den eersten jaargang besluitend b
onverwachts verschenen, mooi varzorg»
zoowel wat uiterlijk als inhoud betreft'
Bijdragen leverden F.. Berckelaers, Era"3
Naudts, Gaston Butssmis, P. Verrijken,
Jozef Peeters en Geert Grub.
Dat de heer Hubert Melis Geert Pij*
nenburg's bundel „Maja" hier bespreekt,
niet als Herman Middendorp in „De Groe
ne" en Roel Houwink in, „De gulden
winckel" onlangs, doch klaar en zo.oals
't behoort, verheugt' ons zeer. Wij roepen
„Het Overzicht"- een hartelijk welkom toe-
JAN EEKHOET.
Hoofdredacteur: J. W. VI E N I N C
Bureaux van Redactie en Admini,
Interc. Telefoon: Redactie No. 9
Bijkantoor: MIDDELBURG,Markt
A>" onze Abor.nés zijn gratis
ONS P0ST-CHEQUE-EN-6IR0NUMME
Aller oogen vooral van
■en staatslieden zijn fchans g(
het „Nabjje Oosten" waar het
krijgsavontuur zoo'n smadelijk. 1
.- Volgens berichten uit Parijs,
(Grieken 50.000 man verloren In
wie er 15.000 gevangen zijn ger
heele Zuidelijke leger der Gi
\120.000 man geteld hebben. K
»over veel sterker macht besch
,350.000 mail, van wie er 200.1
aanval zijn, op den voet gevol;
150.000 'overigen als reserve.
Een telegram uit AJana gee
ïogsbuit 700 kanonnen, 950
vliegtuigen en 2000 maehinege
De „Daily Mail" verneemt
Earling, den Engelschen cons
te Smyrna, Jat de staid overvi
vluchtelingen en er groot gevaa
voor hongersnood, typhus en
meene moordpartij op de Grjek
volgelingen onder de bevolking
naaeruen Turken, dje in een
roes van fanatisme moeten
Men begrijpt aat Kemal als ov
:zijn condities zal weten te st(
■hoemt als zooaanig: 1, aanvaa
de nationalistische regeling;
loosstelling voor wat de Grieke
tofië hebben vernield en bescl
afzonderlijke onderhandelingen
ïwtnie voor den Doidekanesus l)
ties voor de veiligheid der
minderheden in Macedonië. Da;|
dan wel in'het oog worden geh
het eerste punt: Je nationafisfi
ling ook de teruggaven van Adr
omvat. W,a.t zal Engeland met i
toe zeggen? En ook de verschil
kanstaten.
Jawel, zal men zeggen maar-,
wordt do soep nooit zoo beet g
zij wordt opgediend en dan is.
rentie van Venetië er nog om
een en ander wat te erg is,
te steken. Maar z,al de conferl
gehouden worden
De Daily News verneemt van
respondent te Milaan, dat de ci
te Venetië ter behandeling van cl
sche kwesfie, tegen 81) Septemt|
zal worden geroepen.
Intusschen schijnt men. naar i
sche bladen Zaterdag meldden, l
'de meening te zijn toegedaan, d*
'huldigen gang van zaken liet cl
van een voorloopige conferent
deze zijn z"iu moot worden oi
zeodai er misschien van de hedj
komsit niets zal komen.
Juist, nu Engeland zijn Gric
zdnde politiek ziet falen, is
meer op die conferentie gebrand
De Franschen hebben met hu:
door de gebeurtenissen gelijk
Een medewerker van de Echo'
wijst er op, dat de stap, thans
geallieerden te Konstantinopel
!men, n.l. het eenvoudig doorzei
het Griek,sche verzoek omi eei
stilstand juiot de houding v
waarop de Franschen tegenover
Sche voorstellen hadden aang<
n.l. trachten het bloedvergieten
toornen, maar de vrijheid der Tu
biedigen; aanbieden va,n zijn go
sten, doch het weigeren van
toomst. Alleen de Turksche boi
heeft te besfissen of hij den v
stand zal aannemen, welke in
aan beteekenis heeft verloren,
ontruiiiiiiLg van Klein-Azië nu to
vast staat. Alle aandacht trekt
samen op de vredesvoorwaarde
taf a ICemal heeft nnmiskenbard
gegeven van veldheers-, zoowel a|
hia.nsbeleid, doch zal hij ster*
zijn om matiging te betrachten t
)S
Naar het Fransch van L.
17) ,o
Toen hrn moeder in den bazar
fanatieken Hindoe was neergesto..
den Patrick en Mary het valt g
lijk te bevrijpen niet meer ged:'
hun Indischen koetsier, dio zich
dogart had aangeslotene bij de fild
i Sinds dat verschrikkelijk oogei
ren nu a,cbt-en-veertig uur véric
Thans voor het eerst dachten
aan hem en kwamen tot het voor
liggende besluit, dat de man na
beurde rechtstreeks naar de vi
zijn teruggekeerd.
Ofschoon hun lieve woning,, in
«af]1uZeer ver verwijderd was,
zt) toch er te voet heen te gaan.
In Indie weet het k
Z™ eer( Europeaan, die loopl
Izeggen dat hg z;ch compromitte'
Maar wat bekommerden deze
(rich in hun smart om ae
étiquette,
k-i) namen aanstonds den groot
nen langs de oevers dar Hoegl
denzelfden weg, zoo dikwijls,
eiscl