ZATERDAG 15 JU*-1 1922 Tweede Bleid NIEUWE ZEEUWSCHE COURAW Buitenland IERLAND Kerknieuws Voor onze vrouwen. Medische Brieven. UIT DE PERS. Het hoekje van humor. Voor de Keuken. Oe vooruitzichten voor het Katholicisme in Scandinavië. De bisschopswij ding van den nieuwen apostoliseken vicaris van Noorwegen, mgr. Jan Olav Smit, te Deventer maakte bet vraagstuk der bekeering van Scandinavië weer actueel. De Cisterciense pater A. Metz van de abdij van Bornhem schrijft over de Katholizeering van Scandinavië in ];Het Centrum" van 5 Juli j.l. het volgendé Er waait in 't Noorden een Room- sche wind. Wat zult ge wel zeggen als ik u vertel, dat hier, in onze Cistereiënserabdij, over eenige dagen de koordirecteur van een oude (nu Luthersche) Cisterciënserkerk in Zweden verwacht wordt, om onzen sehoonen koorzang in te studeeren. Die kerk is in ouden stijl gerestau reerd en wordt in Augustus eerst was bepaald in Juli ingewijd (natuurlijk, volgens Lutherschen ritus), en bij' die gelegenheid zal er m dat oudeGodshuis een concert worden gegeven van nummers, uitsluitend genomen uit Cisterciënser koorboeken. Het beroemde Salve Regina van Citeaux zal dan weer, na bijna vier eeuwen, onder die eerbiedwaar dige gewelven weerklinken. De koning van Zweden en de bloem der hooge Zweedsche Protestantsche wereld zal inwijding en concert bijwonen. Wie weet, of er in de harten dier Protes tanten niet d a t g e n e zal geschieden wat er, jaren geleden, in het hart van den, toen nog niet-katholieken schrijver van der Meer de Walcheren plaats vond, toen hij in de abdijkerk van Westmalle voor de eerste inaal onze Salve Regina hoorde. Het is echter niet de oude koor zang, welke die heilzame werking voortbrengt, maar de genade van den Heiligen Geest. Die genade is de vrucht van het gebed. Bidden wij, Katholieke Nederlanders, veel en vurig voor de bekeering van dat heerlijke, eenige schoone Scandinavië, waaraan ons vaderland op Sint- Pietersdag eenen bisschop geschonken heeft. Ik eindig met de woorden uit Assarssons Füdemas Kyrka (De Kerk der vaderen), door mij reeds vroeger, in een Schildartikel aangehaald. „Denemarken, dat aloude, liefelijke land, waar de macht der herinnerin gen van verleden tijden nog zoo groot is, wendt zich meer en meer van de nieuwe Luthersche tot de oude Katho lieke Kerk. In Zweden en Noorwegen heeft men het voorgevoel, dat zij, die Kerk, op komst is. Een groote belang stelling voor de ware Kerk dei- vaderen is in die landen ontwaakt. Sommigen zien met verlangen, anderen met vreeze, allen met span ning den dag tegemoet, dat de onweer staanbare stroom van het Katholicisme frisch en krachtig alle versperringen zal verbrijzelen, welke vooroordeel en leugen op zijnen weg hebben opgeworpen, en als een allen mee- sleepende voorjaarsvloed weer de landouwen van het Noorden zal be spoelen. Niemand weet, wanneer die dag zal aanbreken. Het is God, en niemand anders, die hem heeft vastgesteld. Maar toch, er wordt nu, in onze dagen, in Scandinavië, een schouwspel opge voerd. De held daarvan is de Oude Kerk. In de eerste bedrijven spreken allen van haar, en in het derde of vierde bedrijf verschijnt zij zelf ten tooneele. Een tijd geleden schreef een jonge Zweedsche dichter: „Dan zal ons volk vinden sterkte [en rust, Der vaderen geloof zal worden het [geloof der zonen. Kerke van Rome! O licht l^ocir onze zielen! 0 Birgitta, voor het welzijn [van Zweden!" Bidt, Neerlands Katholieken voor het welzjjn van Scandinavië! Gij zendt het een bisschop: zendt het ook eiken dag den cijns van uw g e- bed, dat Gods rij ksten zegen over den arbeid van dien bisschop zal doen nederdalen. om mede een hartstochtelijke actie te kunnen voeren tegen de aanne ming van het Iersche verdrag. Zij is de oudste dochter van wijlen Sir William Gore-Booth, uit Lissadell in het Iersche graafschap Silgo. Vijf- en-twintig jaar geleden was zij een enthousiaste liefhebster van jagen en een geestdriftige tennisspeelster. Groot belang stelde zij in litteratuur en kunst, ze was hoogbegaafd en van een ongewoon karakter. Kunststudie bracht het mooie Iersche meisje naar Parijs, waar ze weldra trouwde met graaf De Markievicz, een Poolsch artist. Later kwam ze een tijdlang in Dublin wonen en overleed kaar echtgenoot. Met de periode van den suffraget- ten-strijd vielen haar eerste stappen op het politiek terrein samen. Toen kwam de groote staking in Dublin, haar eerste optreden als Labourleid- ster, en haar intrede in de rijen der agigatoren. Toen de Sinn Eein-bewe ging in kracht toenam, stond zij weldra mede aan het hoofd. Bij kaar arrestatie in 1916 was ze gekleed als een man, geheel in het groen groene tuniekjas, groene hoed, veer en broek. Tegelijk met een l*20-tal Sinn Feiners werd ze omsingeld, en, genoodzaakt zich over te geven, drukte ze een kus op haar revolver, alvo rens die aan den Britschen officier te overhandigen. Zij was de eerste vrouw, die een plaats in liet Lager- huis veroverde, waarvoor zij werd gekozen door het Dublinsche district St. Patrick. Maar evenals de andere Sinn-Feiners, die het Dail Eirean constitueerden, weigerde ze zitting te nemen in het Lagerhuis. De po pulariteit, die zij geniet in Ierland, om hare strijdvaardigheid voor de Iersche zelfstandigheid, is niet min der dan die, welke haar te beurt viel vroeger om hare zwemkunst; haar rijden en jagen, en haar roeien op de Atlantische golven in een broze cano. De Ierselie Gravin Markievicz. De „Daily Cronicle" bevat een korte levens en karakterbeschrijving- van Gravin Markievicz, de „Storm vogel der Iersche rebellie", die ook thans weer in den grooten opstand te Dublin aan de zijde staat van de uitersten. Reeds eenmaal, n.l. na haar aan den Paaschopstand deelneming deeirD Ho WeiCl zij ter dood veroor deeld de excecutie werd echter opge schort, en zijzelf later bij de atee- meene amnestie vrijgelaten. In 1920 toen zij Minister van Arbeid was in het republikeinsck kabinet van de Valera, werd ze weer gearresteerd Z.e verliet de gevangenis nog bijtijds Op den zesden Zondag na Pinksteren Epistel van den heiligen Paulus aan de Romeinen. VI. 311. Broeders! wij allen, die in Jesus Christus zijn gedoopt, zijn in zijnen dood gedoopt. Wij zijn dan door den doop met Hem begraven om te ster ven, opdat, gelijk Christus door de glorie des Vaders is verrezen van den dood, wij ook dus wandelen in een nieuw leven. Want indien wij in Hem zijn ingeplant door de gelijkvormig heid aan zijnen dood, dus zullen wi het ook door de gelijkvormigheid aan zijne verrijzenis zijn. Daar wij weten dat onze oude mensch met Hem is gekruisigd, opdat het lichaam der zonde te niet zoude gedaan worden en wij de zonde niet meer dienen Want die gestorven is, is van de zonde gerechtvaardigd. Indien wij nu met Christus zijn gestorven, zoo ge looven wij, dat wij ook met Christus zullen leven. Wij weten toch, dat Christus, die van de dooden is ver rezen, niet meer sterft, en de dood over Hem geene heerschappij meer hebben^ zal. Want dat Hij gestorven is, is Hij slechts eens gestorven van de zonde, maar dat Hij leeft, leeft Hij voor God. Dus ook gij, acht u gestorven voor de zonde, maar leven de voor God in Jesus Christus, onzen Heer. Evangelie, Marcus. VIII. 19. In dien tijde, wanneer eene groote menigte bij Jesus was, en zij niette eten hadden, riep Hij zijne Leerlingen te zamen, en zeide hunik heb mêe- doogen met het volk; want ziet, zij zijn reeds drie dagen bij mij, en zij hebben niet te eten: en zoo ik hen ongespijsd naar huis laat gaan, dan zullen zij op den weg bezwijken; want eenigen van hen zijn van verre gekomen. En zijne Leerlingen ant woordden Hemvan waar zal iemand hen hier in de woestijn met brood kunnen verzaden? En Hij vraagde hunhoe vele brooden hebt gij Zij zeidenzeven. En hij gebood het volk op de aarde neder te zitten. En Hij nam de zeven brooden, dankte, brak, en gaf ze aan zijne Leerlingen, om voor te zetten; en zij zetten ze aan het volk voor. Zij hadden ook weinige visclijes, die II jj ook zegende, en ge bood voor te zetten. En gij aten, en werden verzadigden zij namen zeven manden op met brokkelingen, die overschoten. En die gegeten hadden waren omtrent vier duizend, en Hij liet ze gaan. dun doekje om het hoofd binden, zoo dat zij toch kunnen leunen en hun haar netjes blijft zitten. Moet men ver reizen, dan neme men een sponsje, een handdoek en een flesch water mee, opdat men de kleintjes eens heerlijk kan opfrisschen. Dan ook wat licht voedsel meenemen, en dan voed sel, waarbij ze zich niet zoo erg vuil kunnen makenbananen, appels, kaakjes enz. Doe een spelletje om den tijd te korten en neem een mantel voor de kinderen mede, want bij aan komst kan het kouder zijn. II u wel ij ks-wetgeving. Het Bestuur der Christelijk-His- torische Unie heeft een Commissie benoemd, 0111 advies uit te brengen over de vraag: Is wijziging van de bepalingen onzer Ned. Huwelijks-wet- geving noodzakelijk? Zoo ja, welke wijzigingen zouden dan moeten wor den aangebracht? Er zitten twee dames in deze com missie, o.a. Mej. Mr. Frida Katz. Amerikaansche vrouwen. In het „Christelijk Vrouwenleven" vertelt A. N. hoe Mej. Knijper, in hare reisindrukken uit Amerika de Amerikaansche vrouw, die zonder dienstbode haar huishouden voert, hoog verheft tegenover de Hollandsche. Maar, zegt A. M., het is wel waar dat de Amerikaansche vrouw haar werk met meer opgewektheid doet, waar de Hollandsche gauwer tobt en klaagt; evenwel kan de Hollandsche hetzelfde werk evengoed verrichten. De statistiek vertelt evenwel, dat de levensduur in New-York steeds korter wordt omdat de Amerikanen zicli te veel opwiifden met al de nieuwig heden van den laatsten tijd. Oogen, ooren zenuwen en hersens worden overprikkeld en uitputting is het ge volg. Ook ziet men bijna geen groote gezinnen in Amerika en er komen zeer veel kinderen om het leven door een ongeluk; dus, door gebrek aan toezicht. Terecht zegt A. M., dat de moeilijk heden van den dienstboden-nood in Amerika best overwonnen kunnen zijn door de ongehuwde, gezonde op kamers wonende vrouw, misschien ook door de looze vrouw. Voor de moeder van een groot gezin blijft goede en geschoolde hulp noodig Duitschlancl. De Rijksdag heeft het wets-ontwerp goedgekeurd, waarbij alle rechterlijke ambten voor vrouwen zijn openge steld. Engeland. Een poos geleden is hier te lande de vraag besproken of de vrouw .ge schikt zou zijn voor het beroep van veearts en of zij daartoe zou worden toegelaten. Wanneer ik mij wel herin ner, wilde de Veeartsenijschool wel degelijk de vrouwen toelaten Thans is in Engeland hetzelfde vraagstuk aan de orde. Vrouwelijke candidaten mogen nu ook deelnemen aan de examens der Hoogescholen te Dublin, Liverpool en Edingburgh. De universiteit van Londen weigert nog de vrouwen toe te laten tot de Vee artsenijkundige examens. In Engeland is de opinie van de pers, dat de vrouw zeer moeilijk de aflgemeene practijk zal kunnen uit oefenen, maar bijzonder geschikt zal blijken voor de behandeling van huis "dieren. („Centrum") Op reis. Een poos geleden stonden er in een Engelsch blad aardige wenken voor ouders, die met kinderen op reis gaan. Kinderen zijn dikwijls op reis voor zich zelf en voor anderen een last, doch vaak is dit niet hun schuld. Men moet liet den kinderen allereerst heel gemakkelijk maken, hen geen hoed opzetten, maar een gehuwde maar kinder IV ASTHENOPIE. Bij name althans zal bovenstaande aandoening van de meesten onzer lezers wel onbekend zijn, wat geens zins nog zeggen wil dat zij haar niet aan den lijve gevoeld zullen hebben Om ons direct te oriënteeren en het terrein te verkennen, willen wij beginnen met de vertaling van het Grieksche woord, Asthenopie. In onze taal wordt dit het best weergegeven door de omschrijving: „krachteloos heid van het gezichtsvermogen". Wat is de oorzaak van deze krachteloos heid Is zij'het gevolg van een ziekte proces? -In geenen deele. De Astheno 'pie vloeit uit een te groote inspanning der oogen voort, welke optreedt zoo dra wij te veel van onze oogen ver gen. Wanneer wij in de lange winter maanden verdjept zaten in een boek dat ons uren achtereen boeide of w: hadden het heel druk en moesten ons geruimen tijd bezig houden met schrijven en cijferen dan gebeurde het soms plotseling dat op een ge geven moment wij geen letter noch cijfer meer zagen en wij feitelijk ge dwongen waren het werk neer te leggen. Staakten wij dan een wijle onze bezigheden dan trad er een momenteel herstel in. Hervatte wi daarna onze arbeid dan lukte welis waar deze poging, maar het duurde niet lang of hetzelfde bezwaar werd opnieuw ondervonden. Dwong de nood nu, moest het werk af, eischte onze portemonnaie zulks dan kwam onze taak door inspanning van onze krachten wel gereed doch ten koste van onze gezondheid. Wij kregen n.l. al rooder en rooder oogen, tot dat ten slotte de tranen over onze wangen liepen en een' pijnlijk zwaar gevoel boven de oogen ontstond en wij niet langer in staat waren de oogen open te houden. Ziedaar in het kort de misère die sommigen onzer wel eens zullen hebben medegemaakt. De slacht offers worden vooral onder de intel- lectueelen gevonden, ook onder onder wijzers en scholieren die voor hun examen zitten en tot in de late avond uren blokkenverder kantoormensche n die uren aaneen bezig zijn met schrijven of cijferen, weten bij onder vinding over dit euvel mede te spreken. Bij te groote inspanning blijft dit lijden niet uitsluitend tot een oogaan doening beperkt. Tal van nevenver schijnselen kunnen op den voorgrond treden, zooals hoofdpijn en algemeene nerveusiteit. Deze laatste verschijn selen predomineeren soms in zulk een mate dat de arts niet aanstonds de oorzaak bevroedt. De patiënt komt bij hem met allerlei klachten, over zijn oogen waar de bron van zijn lijden te zoeken is, spreekt hij niet. Het blijft'echter lang niet altijd bij hoofdpijn en algemeene nerveusiteit. Er voegen zich bij duizeligheid, brakin gen en een algeheel verdwijnen van den eetlust, wat het beeld der Atheno- pie nog vollediger of liever nog ge compliceerder maakt en zoo de her kenning nog meer bemoeilijkt. De krachteloosheid van het oog, is in hoofdzaak te wijten aan het spier systeem en .wel van de uitwendige oogspieren en de spier, die de lens platter en boller maakt. De lens n.l. heeft niet ten allen tijde denzelfden vorm, zij verandert telkens naarmate wij de dingen van nabij of in de verte zien. De spier, die het accomo- datie vermogen van het oog regelt, droogt de naam van „ciliairspier". Deze spier is, evenals alle andere spiergroepen aan afmatting onder hevig. Door deze uiteenzetting zal het u duidelijk geworden zijn, dat wij niet ongestraft met lezen en schrijven kunnen blijven voortgaan, maar dat onze oogen ook rust behoeven. Geluk kig kon de oogarts hier te hulp komen en de lijder in staat stellen eenige uren te lezen of te schrijven zonder dat hij van vermoeidheid van zijn gezichtsorganen last heeft. Met een passenden bril kunnen de opgesomde bezwaren grootendeels ondervangen worden. MEDICUS. Vcrtooningeu van Hypnotiseurs. In Verslagen en Mededeelingen betreffende de Volksgezondheid, van Juni, is een uittreksel opgenomen van een rapport aangaande vertooningen van hypnotiseurs e.d., uitgebracht dooi de doctorenD. Schermers, J.H. Schuur- mans Stekho v en,J.W.JenyWeijerman, C. II. A. T. Fehmers en jhr. mr. H. A. M. van Ascli van Wijck, die te zamen vormen een commissie uit den Gezondheidsraad. Zij schreven daarin o.m. het volgende: Het moge waar zijn, dat van be paald ernstige feiten tijdens openbare voorstellingen hier te lande althans weinig is gebleken, toch werken deze, al is het dan meer indirect, onmisken baar schadelijk op de lichamelijke en geestelijke gezondheid van degenen, die er aan deelnemen. Reeds de kolo sale belangstelling voor de séances is bedenkelijk van aard en kweekt een geheel verkeerden geest. Opmerke lijk is, dat sommigen die de séances veelvuldig plegen te bezoeken een zekere voorliefde aan den dag leggen om zich in hypnotischen slaap te doen brengen. Dit werkt des te meer ou gunstig omdat dergelijke personen meestal reeds een labiel zenuwgestel hebben, waardoor zij gemakkelijk in hypnose zijn te brengen. De hypnotische beïnvloeding gaat wijders in zeer vele gevallen geens zins onopgemerkt voorbij aan degenen, die zich daaraan onderwerpen. Het niet goed wekken heeft moeheid, hoofdpijn, congesties, misselijkheid e.d. tengevolge. Droomtoestanden, spraakverlies, blij vende katalepsie toevallen, slapeloosheid, stoornissen in het evenwicht, verlammingen hallucinaties enz. zijn waargenomen Volkomen normale personen zullen in den regel deze gevolgen niet onder vinden, maar het zijn juist de tal- looze debielen, imbecillen, hystericae, psychspothen en zulke minderwaar digen van wie misbruik gemaakt wordt en onder welke de slachtoffers gemaakt worden. Voor het doel van den suggestioneur is het onverschillig- of hij te doen heeft met iemand bij wien eene geestesziekte op het punt staat acuut te worden, met een lijder aan hysterie, neurasthenie, traumati sche neurose of iets dergelijks. Het doel is slechts het beoogde effect te verkrijgen; of pathologische afwij kingen dreigen wordt niet beoordeeld, TROOSTRIJK. Mevrouw (tot haar nieuwen keuken meid:) „Antje, zult ge goed op het vleesch passen?" Antje: „Wees gerust, mevrouw; ik ruik het dadelijk als het vleesch aanbrandt." OP 'T EXAMEN. „En zeg mij nu eens", vroeg de Professor bij het mondeling onder vragen van een klasse medische studenten, „mijnheer Snijder, onder welke omstandigheden het gewicht van een mensch het grootst is." „Wel, Professor", antwoordde Snij der op deftigen toon, „uit eigen ervaring weet ik, dat iemand nooit zwaarder is dan op hetzelfde oogen- blik, dat hij post vat op onze ekster- oogen." EEN GELUK BIJ EEN ONGELUK. Een student liep 's nachts een wei nig aangeschoten over straat, toen hem iemand naderde, die vroeg, hoe laat het was? De student dachtDa's zeker een gauwdief, die liet op mijn horloge voorzien heeft, maar ik zal hem leeren'! En meteen gaf hij liem een draai om zijn ooren, dat het groen en geel voor zijn oogen werd. „'t Is juist één geslagen", voegde hij er bij. De gewaande gauwdief zette het op een loopen, en toen liij ver genoeg weg was zuchtte hij„Geluk kig, dat ik niet een uur vroeger gevraagd heb, hoe laat het was." OP DE THEORIELES. Luitenant: „Wat is het, dat ik daar op het bord teeken, Jansen, met die twee rechte lijnen?" Recruut: „Een weg, luitenant." Luitenant: „Mooi! En dat hier? (Hij teekent twee evenwijdige kron kelende lijnen met een pijltje in het midden om de richting aan te geven). Recruut: „Een rivier, luitenant." Luitenant: „Prachtig! Waar zie je dat aan?" Recruut: „Vanwege het vischje, luite nant, dat uwes er in geteekend heeft." APPELSCHOTELTJE. Benoodigheden 1 Kilo zure appelen 1 ons witte suiker 6 groote beschuiten 1 ons boter. Men kookt de appelen tot moes, stampt de beschuiten fijn, roert deze met de suiker door elkaar, en smelt dan de boter. Nu doet men de appelmoes in een vuurvasten schotel, strooit er de fijne beschuit met suiker over en vervol gens daarover de gesmolten boter. Dan doet men het schoteltje in de oven en wanneer het matig bruin is kan men er geklopt eiwit met suiker overdoen ófwel geklopte room óf vanil- levla. De suiker kan men ook wel in de appelmoes roeren in plaats van er over heen, als men niet van erg zuur houdt. PRACTISCHE WENKEN VOOR DE HUISHOUDING. De Amerikaansche rolveger wordt door vele huisvrouwen niet goed gebruikt. Meestal rolt men te vlug en te los, waardoor de kleeden onnoodig slijten en stof opgejaagd wordt en het meer tijd kost. Men moet de rolveger langzaam, kalm heen en weer bewegen en een wei nig drukken. Kruimeltjes of draadjes neemt men het best weg door de veger al drukkende naar zich toe te halen. Deze beweging geeft zelfs op linoleum succès. Is een kleed erg stoffig, zoo rolle men den veger eerst o verlangs en dan overdwars (of omgekeerd) over het kleed. Niet voorbijgezien mag ook worden, dat wie zich onder hypnose brengen laat, gevaar loopt onder den invloed daarvan daden te verrichten, die strijden met eerbaarheid 'en morali teit. waartoe hij in normalen toestand niet zou zijn gekomen. Natuuurlijk zullen psychisch gezonde menschen minder gemakkelijk dan geestelijk minderwaardigen zoover gaan, maar ook voor de eerstgenoemde categorie is het gevaar geenszins denkbeeldig en er zijn gevallen beschreven, waarin geestelijk volkomen normale personen onder den invloed van hypnose tot niisdr(j ven zij n gebracht. Ge wotenlooze individuen hebben dan ook misbruik gemaakt van de macht, die de hypno tische suggestie hun gaf, om' hun slachtoffers te bewegen tot sexueele aanslagen afleggen van valsche ver klaringen als getuigen, het maken van uiterste wilsbeschikkingen, e.d. De Commissie heeft zich afgevraagd op welke wijze aan het optreden van hypnotiseurs e.d. in het openbaar afdoende paal en perk zou kunnen worden gesteld. Dit zou naar haar meening alleen door een wettelijk regeling, die zulke vertooningen ver biedt, kunnen geschieden.

Krantenbank Zeeland

Nieuwe Zeeuwsche Courant | 1922 | | pagina 5